Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Dus daar ga ik eerst eens mee experimenteren. Dat is het makkelijkst…
Afijn, nu geüpdatet en zie hem nu wel staan, bovenaan zelfs
Ga ik eens over nadenken. Het enige is dat ik niet altijd na het inpluggen op dezelfde dag vertrek. Meestal gaat de zonnestroom in de auto voor het resterende deel van de dag en daarna, nadat het laden is gestopt, de batterij leeg aan het huisverbruik.
Het is niet vaak zo dat ik in de ochtend PV slurp en in de middag nog weg ga. Ik ga ofwel voor dag en dauw met de auto weg, of hij is de hele dag thuis. Dus om nu de boost modus altijd in te schakelen als er nog PV-opwek resterend is, hoeft ook niet...
[ Voor 31% gewijzigd door JanHenk op 08-09-2025 13:48 ]
skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut
Even self-quote. Maar dit zou ik natuurlijk ook kunnen oplossen met HA (schakelen tussen 1- en 3-fase). Echter is er geen sensor om het onderscheid te maken tussen 'regulier' PV-laden of 'tijdelijke boost i.v.m. laadplan, tarieven, etc.' in de PV-modus.JanHenk schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:57:
Tegenwoordig heb ik hem bijna vast op 1-fase staan. Maar, wat ik eigenlijk zou willen is dat ie bij gepland snel laden, zoals bij laadplan, goedkope tarieven, etc. (in de PV-modus) of de snel laden (fast-modus) zelf schakelt naar 3-fase. Maar bij het reguliere PV-laden, dat ie in de 1-fase modus blijft.
Of zie ik hier ook weer iets over het hoofd?
volgens mij kan dat niet in evcc zelf. Maar als je je lader in HA stopt en een custom lader in EVCC maakt, kun je natuurlijk in HA makkelijk bijautomatiseren wat EVCC zelf niet kan...JanHenk schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:44:
[...]
Even self-quote. Maar dit zou ik natuurlijk ook kunnen oplossen met HA (schakelen tussen 1- en 3-fase). Echter is er geen sensor om het onderscheid te maken tussen 'regulier' PV-laden of 'tijdelijke boost i.v.m. laadplan, tarieven, etc.' in de PV-modus.
EVCC houdt in zijn calculaties rekening met wat de batterij doet, maar blijft suboptimaal. Liefst zou je gewoon willen dat 1 systeem beide bestuurt.
Want nu krijg je of veel "schommelgedrag" omdat beiden die 0 op de meter beinvloeden, of je moet je interval timeout verruimen, zodat de batterij zijn werk voldoende gedaan kan hebben voordat EVCC weer gaat rekenen. Maar dat laatste is natuurlijk weer ongewenst, omdat EVCC ook de loadbalancing doet. Dus je wil ook niet dat die daar te laat op gaat schakelen...
Als EVCC beide bestuurt, heb je daar veel minder last van..
Nee, volgens mij zie je niet iets over het hoofd.JanHenk schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:44:
[...]
Even self-quote. Maar dit zou ik natuurlijk ook kunnen oplossen met HA (schakelen tussen 1- en 3-fase). Echter is er geen sensor om het onderscheid te maken tussen 'regulier' PV-laden of 'tijdelijke boost i.v.m. laadplan, tarieven, etc.' in de PV-modus.
Ik heb een tijdje terug een discussie gelezen op de Github in relatie tot 1-fase 32A (PV) en 3-fase laden (Fast, boost, whatever the reason to go to the max) en dat de planning er niet mee om kan gaan dat je 3-fase 16A maximaal beschikbaar hebt. Je moet kiezen tussen of 1 fase 32A of 3 fase 16A, een mengelmoes leidt ertoe dat hij ermee rekent dat de auto 3 fase 32A lust...
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Op de github kun je redelijk volgen waar ze mee bezig zijn en wat prioriteit heeft.Kammika schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:53:
Weet iemand trouwens waar je iets van roadmap kunt vinden? Ik merk nu dat EVCC het best aardig doet met zo'n thuisbatterij. Maar je blijft wel 2 apparaten houden die op 0 op de meter sturen.
EVCC houdt in zijn calculaties rekening met wat de batterij doet, maar blijft suboptimaal. Liefst zou je gewoon willen dat 1 systeem beide bestuurt.
Want nu krijg je of veel "schommelgedrag" omdat beiden die 0 op de meter beinvloeden, of je moet je interval timeout verruimen, zodat de batterij zijn werk voldoende gedaan kan hebben voordat EVCC weer gaat rekenen. Maar dat laatste is natuurlijk weer ongewenst, omdat EVCC ook de loadbalancing doet. Dus je wil ook niet dat die daar te laat op gaat schakelen...
Als EVCC beide bestuurt, heb je daar veel minder last van..
Wat betreft het schommelen, dat is op te lossen door de batterij naar evcc te laten luisteren. Ik zie dat de Marstek het actieve batterijsturing symbooltje heeft bij evcc, dus dat zou moeten lukken als je die van NOM naar handmatig zet?
1
2
| maxchargepower: 2500 # Maximale Ladeleistung (W), 2500W ist das Maximum für Venus. (optional) work_mode_normal: 1 # Work mode für Normal-Modus, 0=manuell, 1=Eigenverbrauch, 2=AI-Optimierung. (optional) |
[ Voor 13% gewijzigd door Bravo op 08-09-2025 14:02 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Ja, dat soort dingen spelen bij mij niet zozeer (heb een 11 kW wallbox) maar bij een vriend van mij (waar ik ook een evcc instantie heb draaien) wel. Heb er ook al eens wat over geschreven op Github. Je zou eigenlijk een maximum vermogen moeten kunnen ingeven van de auto t.b.v. de planner, waar de planner dan rekening mee kan houden. Dat is nu niet zo, helaas.Bravo schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:56:
[...]
Nee, volgens mij zie je niet iets over het hoofd.
Ik heb een tijdje terug een discussie gelezen op de Github in relatie tot 1-fase 32A (PV) en 3-fase laden (Fast, boost, whatever the reason to go to the max) en dat de planning er niet mee om kan gaan dat je 3-fase 16A maximaal beschikbaar hebt. Je moet kiezen tussen of 1 fase 32A of 3 fase 16A, een mengelmoes leidt ertoe dat hij ermee rekent dat de auto 3 fase 32A lust...
In de auto-configuratie zit wel een maxcurrent: optie, maar die is vrij nutteloos in mijn ogen. maxPower is nuttiger in zo'n geval, of in ieder geval een gewenste aanvulling. Dan is dat issue met de planner ook opgelost.
Daarnaast zou ie natuurlijk ook moeten rekenen met de ingestelde loadbalancing maxPower. Ook die wordt nu genegeerd door de planner. Voor de Belgen onder ons zeer relevant.
ja dat zou misschien werken, maar dan mis ik nog wat functies in evcc om die batterij te besutren (bv manueel naar vol, of juist ontladen of whatever). Daarom hangt die in HA en heb ik een custom battery die de api's van HA aanroept voor de batterij en dan doet die geen actieve sturing. Maar goede tip ik ga er eens mee experimenteren.Bravo schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:57:
[...]
Op de github kun je redelijk volgen waar ze mee bezig zijn en wat prioriteit heeft.
Wat betreft het schommelen, dat is op te lossen door de batterij naar evcc te laten luisteren. Ik zie dat de Marstek het actieve batterijsturing symbooltje heeft bij evcc, dus dat zou moeten lukken als je die van NOM naar handmatig zet?
code:
1 2 maxchargepower: 2500 # Maximale Ladeleistung (W), 2500W ist das Maximum für Venus. (optional) work_mode_normal: 1 # Work mode für Normal-Modus, 0=manuell, 1=Eigenverbrauch, 2=AI-Optimierung. (optional)
Op github zie ik wel de commits, maar wie je aan welke prio's ze werken?
Er staat een voorbeeld bij de features, waarin de battery supported vehicle charing op de 75% drempel is gezet, en dan staat er deze uitleg bij:
Dat implicieert dat EVCC toch echt al eerder stroom uit die batterij hoort te gaan trekken en dat anders dan dat het nu bij mij gebeurt. Lijkt dus gewoon niet helemaal lekker te werken.. ik zal eens in de officiele evcc discussie, eens kijken wat ze er daar van vinden..Example: You release the area above 75% for Battery-supported charging. Your home storage has already filled up to 100% during the day. You plug in your electric car in Solar mode. In addition to the available surplus, the released upper 25% of the home battery is now also used to charge the electric car. If there is no surplus available and the charge level of the home storage has fallen to 75%, charging is stopped.
Kammika schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:30:
Ik gebruik de ha integratie. Daar zit die knop boost from home batterij al in.
Dus daar ga ik eerst eens mee experimenteren. Dat is het makkelijkst…
Ik heb dit in een script verwerkt.Bravo schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:27:
[...]
Op basis van resterende verwachting zou je daar wel iets mee kunnen. Bijvoorbeeld if forecast PV today remaining > 7,5 kWh > Enable batteryboost at plugin.
[...]
Het zit niet bij de batterij, maar bij de loadpoint variabelen.
REST API of MQTT topic
Set battery boost:code:
1 2/loadpoints/{id}/batteryboost/{enable} evcc/loadpoints/<id>/batteryboost writeable [1/0]
Die haalt de verwachting op via de API.
Bepaalt aan de hand daarvan + een ingestelde reserve wat hij moet houden of hij mag ontladen of niet en begint dan X aantal minuten voor zonsopgang met het laden om zo optimaal aan de dag te beginnen
[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 08-09-2025 14:43 ]
Dat ziet er goed uit zeg! En ook mooi om deze logica zo te zien. Ik heb het meeste al in HA hangen, dus voor mij wsch wat simpeler om een HA automation te maken.HyperBart schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:43:
[...]
[...]
Ik heb dit in een script verwerkt.
Die haalt de verwachting op via de API.
Bepaalt aan de hand daarvan + een ingestelde reserve wat hij moet houden of hij mag ontladen of niet en begint dan X aantal minuten voor zonsopgang met het laden om zo optimaal aan de dag te beginnen
Je bracht me wel op het idee om iets met het resterende aantal zonneuren te doen. Even zitten zoeken, maar die als je in mqtt kijkt, blijkt evcc die op dit topic te zetten: evcc/site/forecast/solar/today/yield
Dus even getest, en nu ook als sensor beschikbaar in HA, met deze definitie in HA:
1
2
3
4
5
| name: "EVCC Remaining Solar Forecast Today" unique_id: evcc_remaing_solar_forecast_today state_topic: "evcc/site/forecast/solar/today/yield" unit_of_measurement: "Wh" device_class: energy |
Als ik het werkend heb, zal ik het hier wel plaatsen..
EDIT:
Dit zou 'm moeten zijn (kan pas testen als vanavond de auto weer aangesloten is ;-) ):
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| alias: Start EVCC Battery Boost
description: >-
Start EVCC boost modus als er een auto aangesloten is, en er meer dan 1kwh in
de thuisbaterij zit
triggers:
- trigger: state
entity_id:
- binary_sensor.evcc_carport_connected
- sensor.marstek_venus_available_energy_in_battery
- sensor.evcc_remaining_solar_forecast_today
- trigger: time_pattern
minutes: /1
conditions:
- condition: state
entity_id: binary_sensor.evcc_carport_connected
state: "on"
- condition: numeric_state
entity_id: sensor.marstek_venus_available_energy_in_battery
above: 600
- condition: numeric_state
entity_id: sensor.evcc_remaining_solar_forecast_today
above: 100
- condition: state
entity_id: switch.evcc_carport_battery_boost
state: "off"
actions:
- action: switch.turn_on
metadata: {}
data: {}
target:
entity_id: switch.evcc_carport_battery_boost
mode: single |
NOGEENEDIT: De auto is weer thuis, net proefondervindelijk vastgesteld dat dit goed lijkt te werken!
[ Voor 33% gewijzigd door Kammika op 08-09-2025 18:09 ]
Dank je, dat van jou ziet er ook leuk uit.Kammika schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:43:
[...]
Dat ziet er goed uit zeg! En ook mooi om deze logica zo te zien. Ik heb het meeste al in HA hangen, dus voor mij wsch wat simpeler om een HA automation te maken.
Je bracht me wel op het idee om iets met het resterende aantal zonneuren te doen. Even zitten zoeken, maar die als je in mqtt kijkt, blijkt evcc die op dit topic te zetten: evcc/site/forecast/solar/today/yield
Dus even getest, en nu ook als sensor beschikbaar in HA, met deze definitie in HA:
code:
1 2 3 4 5 name: "EVCC Remaining Solar Forecast Today" unique_id: evcc_remaing_solar_forecast_today state_topic: "evcc/site/forecast/solar/today/yield" unit_of_measurement: "Wh" device_class: energy
Als ik het werkend heb, zal ik het hier wel plaatsen..
EDIT:
Dit zou 'm moeten zijn (kan pas testen als vanavond de auto weer aangesloten is ;-) ):
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32alias: Start EVCC Battery Boost description: >- Start EVCC boost modus als er een auto aangesloten is, en er meer dan 1kwh in de thuisbaterij zit triggers: - trigger: state entity_id: - binary_sensor.evcc_carport_connected - sensor.marstek_venus_available_energy_in_battery - sensor.evcc_remaining_solar_forecast_today - trigger: time_pattern minutes: /1 conditions: - condition: state entity_id: binary_sensor.evcc_carport_connected state: "on" - condition: numeric_state entity_id: sensor.marstek_venus_available_energy_in_battery above: 1000 - condition: numeric_state entity_id: sensor.evcc_remaining_solar_forecast_today above: 0 - condition: state entity_id: switch.evcc_carport_battery_boost state: "off" actions: - action: switch.turn_on metadata: {} data: {} target: entity_id: switch.evcc_carport_battery_boost mode: single
Ik ga niet uit van uren zon maar de dagvoorspelling in kWh. Ik ben heel benieuwd naar de herfst en lente dagen binnenkort.
Omdat ik een grotere batterij heb kan ik wat meer bufferen en op termijn gaat die batterij van 15kWh naar 30kWh gaan dus dat scheelt.
Ik heb al een enable en disable toegevoegd met -5000 en 5000 als threshold maar dat werkt niet. Iemand enige idee hoe ik er voor kan zorgen dat hij nooit gaat laden bij teruglevering?
Kun je een stukje logging delen waarin staat waarom het laadproces wordt gestart?Freezhost schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:04:
Ik ben al even aan het prutsen met EVCC, ik wil alleen laden op basis van tarief want mijn teruglevering is over het algemeen te laag om te laden en de laadpaal ondersteund dat ook nog niet helemaal. Ik gebruik een switch in HA om alles aan te sturen maar hij blijft ook laden als het tarief boven de limiet zit vanwege de teruglevering.
Ik heb al een enable en disable toegevoegd met -5000 en 5000 als threshold maar dat werkt niet. Iemand enige idee hoe ik er voor kan zorgen dat hij nooit gaat laden bij teruglevering?
edit: je geeft aan dat hij door blijft gaan met laden als het tarief boven een limiet komt EN er teruglevering is.
Om te voorkomen dat het laden begint door teruglevering moet je enable threshold op een waarde zetten die nooit gehaald gaat worden. Dat kan -5000 zijn als je PV opwek (+ evt batterij teruglevering) onder deze waarde blijft. Dit werkt blijkbaar, tenminste je geeft niet aan dat er ongewenst een laadsessie wordt gestart.
Om ervoor te zorgen dat het laden stopt, moet je de disable threshold op een waarde zetten dat (ongeacht de teruglevering) het te weinig is. Hier heb je -5000 ingevuld? en een delay van 1m (1 minuut)?
Zou je de logging kunnen laten zien als hij toch doorgaat met laden?
[ Voor 33% gewijzigd door Bravo op 08-09-2025 17:22 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Die voorspelling die ik uitlees is het resterende aantal watturen van de dag…dus vergelijkbaar als in jouw oplossing…HyperBart schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:51:
[...]
Dank je, dat van jou ziet er ook leuk uit.
Ik ga niet uit van uren zon maar de dagvoorspelling in kWh. Ik ben heel benieuwd naar de herfst en lente dagen binnenkort.
Omdat ik een grotere batterij heb kan ik wat meer bufferen en op termijn gaat die batterij van 15kWh naar 30kWh gaan dus dat scheelt.
Zojuist nog even zitten spelen en dit is mijn configuratieBravo schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:15:
[...]
Kun je een stukje logging delen waarin staat waarom het laadproces wordt gestart?
edit: je geeft aan dat hij door blijft gaan met laden als het tarief boven een limiet komt EN er teruglevering is.
Om te voorkomen dat het laden begint door teruglevering moet je enable threshold op een waarde zetten die nooit gehaald gaat worden. Dat kan -5000 zijn als je PV opwek (+ evt batterij teruglevering) onder deze waarde blijft. Dit werkt blijkbaar, tenminste je geeft niet aan dat er ongewenst een laadsessie wordt gestart.
Om ervoor te zorgen dat het laden stopt, moet je de disable threshold op een waarde zetten dat (ongeacht de teruglevering) het te weinig is. Hier heb je -5000 ingevuld? en een delay van 1m (1 minuut)?
Zou je de logging kunnen laten zien als hij toch doorgaat met laden?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| loadpoints:
- title: Oprit
charger: zappi_custom
mode: off
meter: meter_zappi
enable:
delay: 0m
threshold: -5000
disable:
delay: 0m
threshold: 0 |
Het lijkt nu te werken, zodra ik hem op PV zet gaat de switch in HA uit maar, er is nu natuurlijk geen opwek. Alleen dan nu het rare als ik hem op Min+PV zet dan gaat de switch in HA aan terwijl hij volgens het tarief pas om 13 uur aan moet gaan. Zet ik hem dan weer naar PV dan gaat hij uit, het lijkt er dus op dat hij geen rekening houdt met het minimale tarief?
Welk stukje logging wil je? Debug of Trace?
Dat de switch aangaat met Min+PV is logisch. Bij Min+PV wordt het laadpunt aangezet met een minimale (meestal 6A) waarde en daarnaast pakt hij alle PV surplus.Freezhost schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:07:
[...]
Zojuist nog even zitten spelen en dit is mijn configuratie
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11loadpoints: - title: Oprit charger: zappi_custom mode: off meter: meter_zappi enable: delay: 0m threshold: -5000 disable: delay: 0m threshold: 0
Het lijkt nu te werken, zodra ik hem op PV zet gaat de switch in HA uit maar, er is nu natuurlijk geen opwek. Alleen dan nu het rare als ik hem op Min+PV zet dan gaat de switch in HA aan terwijl hij volgens het tarief pas om 13 uur aan moet gaan. Zet ik hem dan weer naar PV dan gaat hij uit, het lijkt er dus op dat hij geen rekening houdt met het minimale tarief?
Als je dat 'dom' op een schakelaar projecteert (zonder gewenst aantal A mee te kunnen geven) dan gaat de schakelaar inderdaad aan. In dat geval is er geen verschil tussen Min+PV en Fast, allebei is 'aan'.
Debug maakt vaak wel zichtbaar welke keuzes er worden gemaakt en waarom.Welk stukje logging wil je? Debug of Trace?
Je gebruikt nu 0 als instelling voor disable. Volgens mij gaat dat goed (bij enable kijkt hij dan naar ingestelde min A die behaalt moet worden, maar bij disable lijkt mij dat niet relevant), en zal hij afschakelen als er stroom uit het grid wordt gehaald. Mocht er voldoende (PV)overschot zijn, dan zal het laden door blijven gaan.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Aha, ik snap het, ik deed de aanname dat Min+Pv stond voor onder minimaal tarief of PV-overschotBravo schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:30:
[...]
Dat de switch aangaat met Min+PV is logisch. Bij Min+PV wordt het laadpunt aangezet met een minimale (meestal 6A) waarde en daarnaast pakt hij alle PV surplus.
Als je dat 'dom' op een schakelaar projecteert (zonder gewenst aantal A mee te kunnen geven) dan gaat de schakelaar inderdaad aan. In dat geval is er geen verschil tussen Min+PV en Fast, allebei is 'aan'.
[...]
Debug maakt vaak wel zichtbaar welke keuzes er worden gemaakt en waarom.
Je gebruikt nu 0 als instelling voor disable. Volgens mij gaat dat goed (bij enable kijkt hij dan naar ingestelde min A die behaalt moet worden, maar bij disable lijkt mij dat niet relevant), en zal hij afschakelen als er stroom uit het grid wordt gehaald. Mocht er voldoende (PV)overschot zijn, dan zal het laden door blijven gaan.
Maar het minimale tarief is ook al van toepassing op de PV stand. Binnenkort even kijken at er gebeurd als ik teruglevering heb, dat gaat vandaag niet gebeuren helaas.
1
2
3
4
5
6
7
| ``` [lp-1 ] DEBUG 2025/09/09 15:35:30 projected site power 2464W >= 600W disable threshold [lp-1 ] DEBUG 2025/09/09 15:35:30 pv disable in 0s [lp-1 ] DEBUG 2025/09/09 15:35:30 pv disable timer elapsed [lp-1 ] DEBUG 2025/09/09 15:35:30 pv timer reset [lp-1 ] DEBUG 2025/09/09 15:35:30 pv timer inactive [lp-1 ] DEBUG 2025/09/09 15:35:30 charger disable |
Dit bij een 600W threshold en 5 minuten instellen. De power wordt ook op dat laadpunt gemeten.
Deze uitkomst was verrassend voor mij, ik had verwacht dat hij nog wel op een lager vermogen door zou gaan totdat de timer van 5 minuten zou zijn verstreken, echter werd de laadactie direct afgekapt.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Nu heb ik besloten om de P1-meter (ESPHome) en de SolarEdge via de HA API uit te lezen. EVCC en de Alfen laadpaal communiceren via Modbus. Is het aan te bevelen om toch eens te kijken om de integratie directer te doen, zodat de laadpaal bijvoorbeeld nog wat sneller reageert op veranderingen in de zonopbrengst?
Met de P1-meter doet evcc wel wat. Persoonlijk laat ik die het liefste direct uitlezen, maar ik weet niet of dat kan bij jou. Met Home Assistant ertussen heb je mogelijk wel vertraging (als HA bijv. iedere 5 seconden pollt).
[ Voor 23% gewijzigd door JanHenk op 10-09-2025 15:33 ]
https://github.com/TCzerny/ha-modbusproxy
He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.
Voor de SolarEdge Modbus, zowel omvormer als de Inline Meter, gebruik ik de Modbus Proxy van EVCC. Vervolgens heb ik zowel EVCC meter en solar alsook HomeAssistant SolarEdge Modbus Multi weer gekoppeld aan die Proxy. Werkt prima.
Over snellere sturing: Default staat EVCC in 30seconden sturing interval (lezen van meters en schrijven/sturen van laadstroom op charger), en ik heb die naar 10 seconden gezet. Zijn er mensen die dat nog sneller hebben gezet? Anders heeft het helemaal geen zin om je P1 of Inlinemeter sneller dan 10 seconden uit te lezen.
https://docs.evcc.io/en/d...ce/configuration/interval
[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 11-09-2025 09:57 ]
Ik heb nu ook soms een mismatch, maar dat is 1x per laadsessie ongeveer. Zal eens kijken of 6 seconden ook werkt.JanHenk schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:01:
@Get!em Ik heb hem op 6 seconden. Dat werkt prima. Sporadisch een "warning" van evcc van een mismatch (tussen verwacht en gemeten vermogen), maar dat is vaak maar eenmalig en de eerstvolgende cyclus weer klaar. Het is uiteindelijk de lader van de auto die daadwerkelijk moet reageren natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/hoiO2bewNeZGXCMnuWNaduXA.png?f=user_large)
Hoe kan ik die waarde van de Energie met een factor 1000 verkleinen? Hij komt uit een mqtt en moet eigenlijk in Wh zijn.
Vermogen onderaan namelijk, die -1,4 kW (teruglevering dus op dat moment) is het belangrijkst. Alleen, dit correspondeert niet met de stroomsterkte op de fases (6,0, 2,0 en 1,0). Daar zit dus ofwel een verschil in timing of überhaupt klopt één van beide niet. Als je geen load balancing of iets dergelijks laat doen door evcc, heb je uiteindelijk alleen de onderste regel (vermogen) nodig. Wil je ook load balancing, dan zou ik even uitzoeken hoe die stroomsterke zo komt.
Verder geen flauw idee waar die andere twee vermogens (op regel 2) vandaan komen. Want zelfs als het W ipv kW is, correspondeert het niet met die -1,4 kW.
Hier is nog wel wat uit te zoeken zeg maar
Ter info, hoe het er bij mij uit ziet:
Oplossing was trouwens (net gevonden) scale: 0.0010
Dat kon helaas nog niet mee EVCC, en daarom gebruikte ik het nog niet, dus ga er volgende week eens tijd insteken...
https://github.com/evcc-io/evcc/pull/23571
Wie wil dit ook testen? Ik denk wel niet dat dit in de nightly build zit
@JanHenk hoe werkt dit precies? Ik heb 2 x Venus batterijen, de lilygo heb ik aangeschaft, deze heb ik wellicht nodig dan om het modbus verkeer door te sturen via de Proxy? Hoe is jouw setup?JanHenk schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:49:
Klopt, dat heb ik ook een tijdje gebruikt. evcc heeft zelf overigens óók een modbus proxy ingebouwd.
Iemand die de Venus batterijen al heeft gekoppeld met een lilygo?
Die bovenste, Energie, is wel degelijk in kWh. Dat is de totale energie die door je P1 meter is geregistreerd sinds inpluggen. Dus al voordat je evcc ging draaien.niki_lauda schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:13:
Klopt maar ik pak regel voor regel.
Oplossing was trouwens (net gevonden) scale: 0.0010
Dat gaat elkaar toch tegenwerken?
Zendure gaat voor en rest is voor auto, wisselen van 1 fase naar 3 fase gaat nu ook goed met de Peblar i.p.v. de Easee lader.
Alles via HomeAssistant
:strip_exif()/f/image/lYVwApZEDcspdlnkGKgTgg3b.png?f=user_large)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Even zoeken op dit forum: er is een apart topic voor waar alles in staat uitgelegdNoFate schreef op zondag 14 september 2025 @ 07:28:
[...]
@JanHenk hoe werkt dit precies? Ik heb 2 x Venus batterijen, de lilygo heb ik aangeschaft, deze heb ik wellicht nodig dan om het modbus verkeer door te sturen via de Proxy? Hoe is jouw setup?
Iemand die de Venus batterijen al heeft gekoppeld met een lilygo?
Ja, maar dat is iets anders, ik wil niet schakelen met modbus... Ik wil hun eigen NOM gebruiken via de CT... Maar ik wil dat EVCC deze batterijen niet gebruikt...Kammika schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:00:
[...]
Even zoeken op dit forum: er is een apart topic voor waar alles in staat uitgelegd
Dan moet evcc ‘m via de modbus kunnen uitlezen. Dus dan moet je eeret de instructies van dat draadje volgen om die modbus via tcp aansturing op orde te maken. Daarna kun je de documentatie van de evcc volgen om die batterij in evcc te configureren.NoFate schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:16:
[...]
Ja, maar dat is iets anders, ik wil niet schakelen met modbus... Ik wil hun eigen NOM gebruiken via de CT... Maar ik wil dat EVCC deze batterijen niet gebruikt...
Ik gebruik zelf de Elfin ew11 hiervoor. Werkt imo eenvoudiger dan via een lilygo.
[ Voor 7% gewijzigd door Kammika op 14-09-2025 14:20 ]
Ik weet wel hoe ik dat moet doen... Maar dat was mijn vraag niet:+)Kammika schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:18:
[...]
Dan moet evcc ‘m via de modbus kunnen uitlezen. Dus dan moet je eeret de instructies van dat draadje volgen om die modbus via tcp aansturing op orde te maken. Daarna kun je de documentatie van de evcc volgen om die batterij in evcc te configureren.
Ik gebruik zelf de Elfin ew11 hiervoor. Werkt imo eenvoudiger dan via een lilygo.
Moet ik volledig afstappen van de CT003? Want die wilt nog steeds nom regelen, waardoor hij toch EVCC gaat tegenwerken
Tsja ik weet even niet hoe het werkt als je de Marstek rechtstreeks in evcc gehangen hebt, want dan doet die volgens de documentatie ook actieve batterijsturingNoFate schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:54:
[...]
Ik weet wel hoe ik dat moet doen... Maar dat was mijn vraag niet:+)
Moet ik volledig afstappen van de CT003? Want die wilt nog steeds nom regelen, waardoor hij toch EVCC gaat tegenwerken
Bij mij hangt die in home Assistant en staat op nom mode. In evcc is s de batterij geconfigureerd door de de sensoren via homeassistant api op te vragen
De batterij blijft op 0 sturen, en evcc houdt in zijn berekening dan rekening met de batterij. Als die de batterij wil ontladen laat die de auto wat harder opladen en Vice versa. Werkt heel simpel maar zeer effectief.
Ik zou verwachten dat een hetzelfde werkt als je ‘m rechtstreeks in evcc hebt hangen zonder ha ertussen (maar weet dat dus niet zeker)
Voor mij is een API request naar HA ook goed, ik heb hem daar nu in staan via de hame-relay, maar ga binnenkort over op de API zelf, dan is er geen modbus meer nodig...Kammika schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:41:
[...]
Tsja ik weet even niet hoe het werkt als je de Marstek rechtstreeks in evcc gehangen hebt, want dan doet die volgens de documentatie ook actieve batterijsturing
Bij mij hangt die in home Assistant en staat op nom mode. In evcc is s de batterij geconfigureerd door de de sensoren via homeassistant api op te vragen
De batterij blijft op 0 sturen, en evcc houdt in zijn berekening dan rekening met de batterij. Als die de batterij wil ontladen laat die de auto wat harder opladen en Vice versa. Werkt heel simpel maar zeer effectief.
Ik zou verwachten dat een hetzelfde werkt als je ‘m rechtstreeks in evcc hebt hangen zonder ha ertussen (maar weet dat dus niet zeker)
Kan je de sensoren even sharen die je in EVCC hebt staan om de batterij toe te voegen...?
Maar snap nog steeds niet dat ze elkaar gaan tegenwerken, de CT wilt nom regelen, dan gaan de batterijen toch altijd ontladen als je de auto insteekt? Of wat gaat EVCC doen met de batterijen? Je gaat toch geen Manual modus sturen? Of bv een max discharge? Want die houd daar toch geen rekening mee als je de CT hebt gekoppeld?
Kan je die yaml delen van de sensoren die je gebruikt in EVCC? Vanuit HA dan
Als evcc weet wat het ingaand en uitgaand vermogen van de accu is, dan kan evcc bepalen hoeveel vermogen er 'over' is voor het laden van de auto. Als de auto prioriteit heeft, dan gaat evcc de auto zo hard laten opladen dat er niets voor de batterij over om op te laden. Als PV wegvalt, zal evcc proberen het laden van de auto te verminderen zodat er niets uit de accu komt. Zo kan evcc met een niet actieve batterijaansturing toch de auto laden in combinatie met een thuisbatterij.NoFate schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:55:
[...]
Voor mij is een API request naar HA ook goed, ik heb hem daar nu in staan via de hame-relay, maar ga binnenkort over op de API zelf, dan is er geen modbus meer nodig...
Kan je de sensoren even sharen die je in EVCC hebt staan om de batterij toe te voegen...?
Maar snap nog steeds niet dat ze elkaar gaan tegenwerken, de CT wilt nom regelen, dan gaan de batterijen toch altijd ontladen als je de auto insteekt? Of wat gaat EVCC doen met de batterijen? Je gaat toch geen Manual modus sturen? Of bv een max discharge? Want die houd daar toch geen rekening mee als je de CT hebt gekoppeld?
Je beeld dat de auto laadt van het net en het huis NOM op de accu draait zal niet lukken. Tenzij je die CT klemmen op een locatie kunt plaatsen dat het laden van de auto niet wordt gemeten. Maar dan mis je vast ook je PV overschot
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Ik weet niet wat je bedoelt met ´geen modbus meer nodig´ en `de API zelf gebruiken´. Voor zover mij bekend heeft de Marstek geen publieke API (of heb ik wat gemist), dus enige manier om aan te sturen is iets op de modbus zetten waardoor je dan wel kan besturen.NoFate schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:55:
[...]
Voor mij is een API request naar HA ook goed, ik heb hem daar nu in staan via de hame-relay, maar ga binnenkort over op de API zelf, dan is er geen modbus meer nodig...
Anyway: Hier mijn Evcc yaml configuratie. Ik neem aan dat je die yaml bedoelt. (vul zelf even je IP adres en je long lived token in!)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| meters:
- name: Marstek
type: custom
power:
source: http
uri: http://<HOME_ASSISTANT_IP>:8123/api/states/sensor.marstek_venus_modbus_ac_power
method: get
headers:
- Authorization: Bearer <LONG_LIVED_ACCESS_TOKEN>
insecure: true
jq: (.state | tonumber) # * -1 indien nodig
soc:
source: http
uri: http://<HOME_ASSISTANT_IP>:8123/api/states/sensor.marstek_venus_modbus_battery_soc
method: get
headers:
- Authorization: Bearer <LONG_LIVED_ACCESS_TOKEN>
insecure: true
jq: .state | tonumber
capacity: 5.12 |
Onder site moet je 'm dan ook nog als battery toevoegen, die ziet er dan zo uit in mijn geval:
1
2
3
4
5
| site:
meters:
grid: P1
pv: SolarEdge
battery: Marstek |
De batterij zelf laat je in de stand dat die op 0 op de meter stuurt.
En voor je vraag of ze niet gaan tegenwerken, is het antwoord nee: juist niet. EVCC stuurt de batterij indirect, doordat die weet dat de batterij op 0 op de meter stuurt, en zorgt op basis daarvan dat er juist overschot of stroombehoefte is waar de batterij op reageert. De batterij moet dus juist op de NOM stand staan om het te laten werken.
OK, de Venus heeft dus zijn eigen logica om op 0 te geraken, zoals zo veel batterijen.NoFate schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:11:
Ik heb 2 Venus batterijen, met CT003 in nom mode...
Ik begrijp dat die vraag terugkomt maar eigenlijk is dat een beetje een gekke redenering want je hebt een grotere behoefte aan energie dan je opwekt of kan stockeren in de batterij. Waarom mag alleen het huis gebruik maken van de batterij terwijl de auto op dat moment wel stroom van het net mag nemen?Ik zou evcc willen inzetten maar dan om de batterijen NIET te gebruiken voor het laden van de auto,
Ja en neen. Hoe gaat dat in zijn werk: dat kies je en het is ook afhankelijk van welke modus je evcc draait.als ik deze toevoeg via modus, hoe gaat dat achterliggend in zijn werk? Gaat hij de batterijen dan uitschakelen zolang de auto aan het laden is? Want dat wil ik ook niet , want dan gaan de batterijen niet gebruikt worden voor de andere huishoudelijke toestellen... De batterijen worden nom geregeld via de CT , dan gaat dat in theorie niet werken? Want de CT ziet altijd een verbruik en gaat toch de batterijen gaan inzetten?
Dat gaat elkaar toch tegenwerken?
Ik draai bv altijd in PV en heb mijn enable/disable tresholds goed staan voor mij. Verder werk ik met de planner als het zon-seizoen (nu ongeveer) voorbij is, te meer ook omdat ik 15kWh aan batterij thuis heb staan.
Daarnaast kan je ook de batterij sperren als je aan het laden bent. Dus dan stuurt ie een commando naar de batterij dat die niets meer moet doen. Waarom? Omdat je doorgaans op dat moment waarschijnlijk toch goedkope stroom in de nacht aan het tanken bent en dan moet de batterij je huisverbruik niet aanvullen.
Maar je moet niet sperren, je kan ook gewoon de batterij laten ontladen. Als je spert dan houdt hij het SoC aan en als het laden van de wagen stopt dan wordt de block er ook afgehaald.
Tegenwerken is veel gezegd, de batterij komt als extra meter in het verhaal en doet altijd zelfstandig zijn NOM regeling. evcc kan daar rekening mee houden en op basis van die parameters beslissingen nemen maar hij gaat voorlopig nog niet actief het vermogen van de batterij balanceren met het huisverbruik.NoFate schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:54:
[...]
Ik weet wel hoe ik dat moet doen... Maar dat was mijn vraag niet:+)
evcc zit "achter het HEMS van de batterij".
bedankt voor de antwoorden, nu weet ik idd meer..
om terug te komen op de API, er is een publieke API sinds een maandje , heb ze al getest door netcat commandos te sturen, werkt goed!
hierbij de link:
https://eu.hamedata.com/e.../MarstekDeviceOpenApi.pdf
ze zijn al druk bezig met een integratie in HA, die komt er snel aan
daar ik geen modbus gebruik, hoe zien deze entiteiten eruit in HA? kan je daar een screenshot van tonen?
sensor.marstek_venus_modbus_ac_power => geeft deze aan -800 --- 2500 ?
sensor.marstek_venus_modbus_battery_soc => 0% --- 100%
?
Een screenshot van mij heb je niet veel aan, daar jij kennelijk een andere ha setup hebt.NoFate schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:30:
@Kammika
daar ik geen modbus gebruik, hoe zien deze entiteiten eruit in HA? kan je daar een screenshot van tonen?
sensor.marstek_venus_modbus_ac_power => geeft deze aan -800 --- 2500 ?
sensor.marstek_venus_modbus_battery_soc => 0% --- 100%
?
Maar het is niet zo ingewikkelder. Voor ac power je idd de sensor hebben die het aantal ac volts weergeeft (dus idd in de range van -800 tot 2500). Soc is de state of charge, dus de sensor die aangeeft hoe vol (percentage) de batterij zit
Nice! Dat maakt het allemaal een stuk simpeler idd… anyway zie ik tegen die tijd wel. Via modbus over tcp was even knutselen, maar loopt wel als een zonnetje.NoFate schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:27:
hey @HyperBart @Kammika
bedankt voor de antwoorden, nu weet ik idd meer..
om terug te komen op de API, er is een publieke API sinds een maandje , heb ze al getest door netcat commandos te sturen, werkt goed!
hierbij de link:
https://eu.hamedata.com/e.../MarstekDeviceOpenApi.pdf
ze zijn al druk bezig met een integratie in HA, die komt er snel aan
ok, merciKammika schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:55:
[...]
Een screenshot van mij heb je niet veel aan, daar jij kennelijk een andere ha setup hebt.
Maar het is niet zo ingewikkelder. Voor ac power je idd de sensor hebben die het aantal ac volts weergeeft (dus idd in de range van -800 tot 2500). Soc is de state of charge, dus de sensor die aangeeft hoe vol (percentage) de batterij zit
die soc is bij jouw 0--100 ? of 0 --- 5.12 ? want ik zie dat je idd een capacity hebt ingesteld van 5.12 in evcc?
zo ga ik de sensors aanmaken in HA totdat er een integratie is, ik ga met shell commands werken
bat_soc heb ik nodig? staat nu bv op 89
en dan ga ik de HomeWizard sockets gebruiken, die geven ook -800 --- +2500 aan , anders meot ik de scan_interval te hoog zetten
[ Voor 34% gewijzigd door NoFate op 15-09-2025 13:20 ]
tsja.. het is een beetje trial and error, ik ken deze interface niet. Maar naar deze output kijken, is mijn vermoeden dat je bat_soc op het soc veld moet mappen in evcc en grid_power op het power veld in evcc...NoFate schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:05:
[...]
ok, merci
die soc is bij jouw 0--100 ? of 0 --- 5.12 ? want ik zie dat je idd een capacity hebt ingesteld van 5.12 in evcc?
zo ga ik de sensors aanmaken in HA totdat er een integratie is, ik ga met shell commands werken
bat_soc heb ik nodig? staat nu bv op 89
en dan ga ik de HomeWizard sockets gebruiken, die geven ook -800 --- +2500 aan , anders meot ik de scan_interval te hoog zetten
[Afbeelding]
ter info, ik heb dit probleem opgelost met menu > configuration > backup&restore > reset Configuration & settingsmathiasc schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:20:
ik wens eens te kijken of de dynamische tarieven iets voor mij zouden zijn en wens hierdoor de tarieven in evcc te importeren. ik heb met Noordpool ook al geprobeerd, zelfde resultaat.
mijn evcc yaml ziet er als volgt uit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21tariffs: currency: EUR grid: type: template template: energy-charts-api bzn: BE # BE staat in de docs als geldige bidding zone charges: 0.22 # ^b /kWh vaste toeslag tax: 0.06 # 6% btw # feedin bewust (tijdelijk) niet instellen tot alles werkt # feedin: {} solar: - type: template template: open-meteo lat: 50.8127978 lon: 3.3105288 dec: 35 kwp: 8 az: 0
echter krijg ik in evcc niet de juiste resultaten, wel van de solar:
[Afbeelding]
ik heb geen feedin en toch zie ik feedin, deze bedragen herken ik wel ik heb deze ooit eens als fixed er ingezet, maar werden verwijderd uit de yaml:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 [main ] INFO 2025/08/25 21:12:09 using config file: /etc/evcc.yaml [db ] INFO 2025/08/25 21:12:09 using sqlite database: /root/.evcc/evcc.db [tariff] DEBUG 2025/08/25 21:12:09 using cache: open-meteo-7cffe59e3136001b46ed2dbc8e274303474019a49a9bc943b9b918319a8b412f (start: 2025-08-25 20:00:00 +0200 CEST, end: 2025-08-28 02:00:00 +0200 CEST) solar: From To Yield (W) 2025-08-25 20:00:00 2025-08-25 21:00:00 533.228 2025-08-25 21:00:00 2025-08-25 22:00:00 0.000 2025-08-25 22:00:00 2025-08-25 23:00:00 0.000 2025-08-25 23:00:00 2025-08-26 00:00:00 0.000 2025-08-26 00:00:00 2025-08-26 01:00:00 0.000 2025-08-26 01:00:00 2025-08-26 02:00:00 0.000 2025-08-26 02:00:00 2025-08-26 03:00:00 0.000 2025-08-26 03:00:00 2025-08-26 04:00:00 0.000 2025-08-26 04:00:00 2025-08-26 05:00:00 0.000 2025-08-26 05:00:00 2025-08-26 06:00:00 0.000 2025-08-26 06:00:00 2025-08-26 07:00:00 0.000 2025-08-26 07:00:00 2025-08-26 08:00:00 0.000 2025-08-26 08:00:00 2025-08-26 09:00:00 458.211 2025-08-26 09:00:00 2025-08-26 10:00:00 1801.846 2025-08-26 10:00:00 2025-08-26 11:00:00 2929.891 2025-08-26 11:00:00 2025-08-26 12:00:00 2893.110 2025-08-26 12:00:00 2025-08-26 13:00:00 1522.128 2025-08-26 13:00:00 2025-08-26 14:00:00 1023.395 2025-08-26 14:00:00 2025-08-26 15:00:00 1426.762 2025-08-26 15:00:00 2025-08-26 16:00:00 1288.650 2025-08-26 16:00:00 2025-08-26 17:00:00 4485.438 2025-08-26 17:00:00 2025-08-26 18:00:00 4098.476 2025-08-26 18:00:00 2025-08-26 19:00:00 3137.409 2025-08-26 19:00:00 2025-08-26 20:00:00 1748.671 2025-08-26 20:00:00 2025-08-26 21:00:00 288.571 2025-08-26 21:00:00 2025-08-26 22:00:00 0.000 2025-08-26 22:00:00 2025-08-26 23:00:00 0.000 2025-08-26 23:00:00 2025-08-27 00:00:00 0.000 2025-08-27 00:00:00 2025-08-27 01:00:00 0.000 2025-08-27 01:00:00 2025-08-27 02:00:00 0.000 2025-08-27 02:00:00 2025-08-27 03:00:00 0.000 2025-08-27 03:00:00 2025-08-27 04:00:00 0.000 2025-08-27 04:00:00 2025-08-27 05:00:00 0.000 2025-08-27 05:00:00 2025-08-27 06:00:00 0.000 2025-08-27 06:00:00 2025-08-27 07:00:00 0.000 2025-08-27 07:00:00 2025-08-27 08:00:00 0.000 2025-08-27 08:00:00 2025-08-27 09:00:00 436.388 2025-08-27 09:00:00 2025-08-27 10:00:00 1815.754 2025-08-27 10:00:00 2025-08-27 11:00:00 2982.147 2025-08-27 11:00:00 2025-08-27 12:00:00 3413.826 2025-08-27 12:00:00 2025-08-27 13:00:00 3285.513 2025-08-27 13:00:00 2025-08-27 14:00:00 2307.154 2025-08-27 14:00:00 2025-08-27 15:00:00 1183.669 2025-08-27 15:00:00 2025-08-27 16:00:00 2056.787 2025-08-27 16:00:00 2025-08-27 17:00:00 2818.391 2025-08-27 17:00:00 2025-08-27 18:00:00 1680.419 2025-08-27 18:00:00 2025-08-27 19:00:00 2157.646 2025-08-27 19:00:00 2025-08-27 20:00:00 1019.841 2025-08-27 20:00:00 2025-08-27 21:00:00 252.957 2025-08-27 21:00:00 2025-08-27 22:00:00 0.000 2025-08-27 22:00:00 2025-08-27 23:00:00 0.000 2025-08-27 23:00:00 2025-08-28 00:00:00 0.000 2025-08-28 00:00:00 2025-08-28 01:00:00 0.000 2025-08-28 01:00:00 2025-08-28 02:00:00 0.000 grid: From To Price/Cost (EUR/kWh) 2025-08-25 00:00:00 2025-08-25 01:00:00 0.278 2025-08-25 01:00:00 2025-08-25 02:00:00 0.278 2025-08-25 02:00:00 2025-08-25 03:00:00 0.278 2025-08-25 03:00:00 2025-08-25 04:00:00 0.278 2025-08-25 04:00:00 2025-08-25 05:00:00 0.278 2025-08-25 05:00:00 2025-08-25 06:00:00 0.278 2025-08-25 06:00:00 2025-08-25 07:00:00 0.278 2025-08-25 07:00:00 2025-08-25 08:00:00 0.278 2025-08-25 08:00:00 2025-08-25 09:00:00 0.278 2025-08-25 09:00:00 2025-08-25 10:00:00 0.278 2025-08-25 10:00:00 2025-08-25 11:00:00 0.278 2025-08-25 11:00:00 2025-08-25 12:00:00 0.278 2025-08-25 12:00:00 2025-08-25 13:00:00 0.278 2025-08-25 13:00:00 2025-08-25 14:00:00 0.278 2025-08-25 14:00:00 2025-08-25 15:00:00 0.278 2025-08-25 15:00:00 2025-08-25 16:00:00 0.278 2025-08-25 16:00:00 2025-08-25 17:00:00 0.278 2025-08-25 17:00:00 2025-08-25 18:00:00 0.278 2025-08-25 18:00:00 2025-08-25 19:00:00 0.278 2025-08-25 19:00:00 2025-08-25 20:00:00 0.278 2025-08-25 20:00:00 2025-08-25 21:00:00 0.278 2025-08-25 21:00:00 2025-08-25 22:00:00 0.278 2025-08-25 22:00:00 2025-08-25 23:00:00 0.278 2025-08-25 23:00:00 2025-08-26 00:00:00 0.278 2025-08-26 00:00:00 2025-08-26 01:00:00 0.278 2025-08-26 01:00:00 2025-08-26 02:00:00 0.278 2025-08-26 02:00:00 2025-08-26 03:00:00 0.278 2025-08-26 03:00:00 2025-08-26 04:00:00 0.278 2025-08-26 04:00:00 2025-08-26 05:00:00 0.278 2025-08-26 05:00:00 2025-08-26 06:00:00 0.278 2025-08-26 06:00:00 2025-08-26 07:00:00 0.278 2025-08-26 07:00:00 2025-08-26 08:00:00 0.278 2025-08-26 08:00:00 2025-08-26 09:00:00 0.278 2025-08-26 09:00:00 2025-08-26 10:00:00 0.278 2025-08-26 10:00:00 2025-08-26 11:00:00 0.278 2025-08-26 11:00:00 2025-08-26 12:00:00 0.278 2025-08-26 12:00:00 2025-08-26 13:00:00 0.278 2025-08-26 13:00:00 2025-08-26 14:00:00 0.278 2025-08-26 14:00:00 2025-08-26 15:00:00 0.278 2025-08-26 15:00:00 2025-08-26 16:00:00 0.278 2025-08-26 16:00:00 2025-08-26 17:00:00 0.278 2025-08-26 17:00:00 2025-08-26 18:00:00 0.278 2025-08-26 18:00:00 2025-08-26 19:00:00 0.278 2025-08-26 19:00:00 2025-08-26 20:00:00 0.278 2025-08-26 20:00:00 2025-08-26 21:00:00 0.278 2025-08-26 21:00:00 2025-08-26 22:00:00 0.278 2025-08-26 22:00:00 2025-08-26 23:00:00 0.278 2025-08-26 23:00:00 2025-08-27 00:00:00 0.278 2025-08-27 00:00:00 2025-08-27 01:00:00 0.278 2025-08-27 01:00:00 2025-08-27 02:00:00 0.278 2025-08-27 02:00:00 2025-08-27 03:00:00 0.278 2025-08-27 03:00:00 2025-08-27 04:00:00 0.278 2025-08-27 04:00:00 2025-08-27 05:00:00 0.278 2025-08-27 05:00:00 2025-08-27 06:00:00 0.278 2025-08-27 06:00:00 2025-08-27 07:00:00 0.278 2025-08-27 07:00:00 2025-08-27 08:00:00 0.278 2025-08-27 08:00:00 2025-08-27 09:00:00 0.278 2025-08-27 09:00:00 2025-08-27 10:00:00 0.278 2025-08-27 10:00:00 2025-08-27 11:00:00 0.278 2025-08-27 11:00:00 2025-08-27 12:00:00 0.278 2025-08-27 12:00:00 2025-08-27 13:00:00 0.278 2025-08-27 13:00:00 2025-08-27 14:00:00 0.278 2025-08-27 14:00:00 2025-08-27 15:00:00 0.278 2025-08-27 15:00:00 2025-08-27 16:00:00 0.278 2025-08-27 16:00:00 2025-08-27 17:00:00 0.278 2025-08-27 17:00:00 2025-08-27 18:00:00 0.278 2025-08-27 18:00:00 2025-08-27 19:00:00 0.278 2025-08-27 19:00:00 2025-08-27 20:00:00 0.278 2025-08-27 20:00:00 2025-08-27 21:00:00 0.278 2025-08-27 21:00:00 2025-08-27 22:00:00 0.278 2025-08-27 22:00:00 2025-08-27 23:00:00 0.278 2025-08-27 23:00:00 2025-08-28 00:00:00 0.278 2025-08-28 00:00:00 2025-08-28 01:00:00 0.278 2025-08-28 01:00:00 2025-08-28 02:00:00 0.278 2025-08-28 02:00:00 2025-08-28 03:00:00 0.278 2025-08-28 03:00:00 2025-08-28 04:00:00 0.278 2025-08-28 04:00:00 2025-08-28 05:00:00 0.278 2025-08-28 05:00:00 2025-08-28 06:00:00 0.278 2025-08-28 06:00:00 2025-08-28 07:00:00 0.278 2025-08-28 07:00:00 2025-08-28 08:00:00 0.278 2025-08-28 08:00:00 2025-08-28 09:00:00 0.278 2025-08-28 09:00:00 2025-08-28 10:00:00 0.278 2025-08-28 10:00:00 2025-08-28 11:00:00 0.278 2025-08-28 11:00:00 2025-08-28 12:00:00 0.278 2025-08-28 12:00:00 2025-08-28 13:00:00 0.278 2025-08-28 13:00:00 2025-08-28 14:00:00 0.278 2025-08-28 14:00:00 2025-08-28 15:00:00 0.278 2025-08-28 15:00:00 2025-08-28 16:00:00 0.278 2025-08-28 16:00:00 2025-08-28 17:00:00 0.278 2025-08-28 17:00:00 2025-08-28 18:00:00 0.278 2025-08-28 18:00:00 2025-08-28 19:00:00 0.278 2025-08-28 19:00:00 2025-08-28 20:00:00 0.278 2025-08-28 20:00:00 2025-08-28 21:00:00 0.278 2025-08-28 21:00:00 2025-08-28 22:00:00 0.278 2025-08-28 22:00:00 2025-08-28 23:00:00 0.278 2025-08-28 23:00:00 2025-08-29 00:00:00 0.278 2025-08-29 00:00:00 2025-08-29 01:00:00 0.278 2025-08-29 01:00:00 2025-08-29 02:00:00 0.278 2025-08-29 02:00:00 2025-08-29 03:00:00 0.278 2025-08-29 03:00:00 2025-08-29 04:00:00 0.278 2025-08-29 04:00:00 2025-08-29 05:00:00 0.278 2025-08-29 05:00:00 2025-08-29 06:00:00 0.278 2025-08-29 06:00:00 2025-08-29 07:00:00 0.278 2025-08-29 07:00:00 2025-08-29 08:00:00 0.278 2025-08-29 08:00:00 2025-08-29 09:00:00 0.278 2025-08-29 09:00:00 2025-08-29 10:00:00 0.278 2025-08-29 10:00:00 2025-08-29 11:00:00 0.278 2025-08-29 11:00:00 2025-08-29 12:00:00 0.278 2025-08-29 12:00:00 2025-08-29 13:00:00 0.278 2025-08-29 13:00:00 2025-08-29 14:00:00 0.278 2025-08-29 14:00:00 2025-08-29 15:00:00 0.278 2025-08-29 15:00:00 2025-08-29 16:00:00 0.278 2025-08-29 16:00:00 2025-08-29 17:00:00 0.278 2025-08-29 17:00:00 2025-08-29 18:00:00 0.278 2025-08-29 18:00:00 2025-08-29 19:00:00 0.278 2025-08-29 19:00:00 2025-08-29 20:00:00 0.278 2025-08-29 20:00:00 2025-08-29 21:00:00 0.278 2025-08-29 21:00:00 2025-08-29 22:00:00 0.278 2025-08-29 22:00:00 2025-08-29 23:00:00 0.278 2025-08-29 23:00:00 2025-08-30 00:00:00 0.278 2025-08-30 00:00:00 2025-08-30 01:00:00 0.278 2025-08-30 01:00:00 2025-08-30 02:00:00 0.278 2025-08-30 02:00:00 2025-08-30 03:00:00 0.278 2025-08-30 03:00:00 2025-08-30 04:00:00 0.278 2025-08-30 04:00:00 2025-08-30 05:00:00 0.278 2025-08-30 05:00:00 2025-08-30 06:00:00 0.278 2025-08-30 06:00:00 2025-08-30 07:00:00 0.278 2025-08-30 07:00:00 2025-08-30 08:00:00 0.278 2025-08-30 08:00:00 2025-08-30 09:00:00 0.278 2025-08-30 09:00:00 2025-08-30 10:00:00 0.278 2025-08-30 10:00:00 2025-08-30 11:00:00 0.278 2025-08-30 11:00:00 2025-08-30 12:00:00 0.278 2025-08-30 12:00:00 2025-08-30 13:00:00 0.278 2025-08-30 13:00:00 2025-08-30 14:00:00 0.278 2025-08-30 14:00:00 2025-08-30 15:00:00 0.278 2025-08-30 15:00:00 2025-08-30 16:00:00 0.278 2025-08-30 16:00:00 2025-08-30 17:00:00 0.278 2025-08-30 17:00:00 2025-08-30 18:00:00 0.278 2025-08-30 18:00:00 2025-08-30 19:00:00 0.278 2025-08-30 19:00:00 2025-08-30 20:00:00 0.278 2025-08-30 20:00:00 2025-08-30 21:00:00 0.278 2025-08-30 21:00:00 2025-08-30 22:00:00 0.278 2025-08-30 22:00:00 2025-08-30 23:00:00 0.278 2025-08-30 23:00:00 2025-08-31 00:00:00 0.278 2025-08-31 00:00:00 2025-08-31 01:00:00 0.278 2025-08-31 01:00:00 2025-08-31 02:00:00 0.278 2025-08-31 02:00:00 2025-08-31 03:00:00 0.278 2025-08-31 03:00:00 2025-08-31 04:00:00 0.278 2025-08-31 04:00:00 2025-08-31 05:00:00 0.278 2025-08-31 05:00:00 2025-08-31 06:00:00 0.278 2025-08-31 06:00:00 2025-08-31 07:00:00 0.278 2025-08-31 07:00:00 2025-08-31 08:00:00 0.278 2025-08-31 08:00:00 2025-08-31 09:00:00 0.278 2025-08-31 09:00:00 2025-08-31 10:00:00 0.278 2025-08-31 10:00:00 2025-08-31 11:00:00 0.278 2025-08-31 11:00:00 2025-08-31 12:00:00 0.278 2025-08-31 12:00:00 2025-08-31 13:00:00 0.278 2025-08-31 13:00:00 2025-08-31 14:00:00 0.278 2025-08-31 14:00:00 2025-08-31 15:00:00 0.278 2025-08-31 15:00:00 2025-08-31 16:00:00 0.278 2025-08-31 16:00:00 2025-08-31 17:00:00 0.278 2025-08-31 17:00:00 2025-08-31 18:00:00 0.278 2025-08-31 18:00:00 2025-08-31 19:00:00 0.278 2025-08-31 19:00:00 2025-08-31 20:00:00 0.278 2025-08-31 20:00:00 2025-08-31 21:00:00 0.278 2025-08-31 21:00:00 2025-08-31 22:00:00 0.278 2025-08-31 22:00:00 2025-08-31 23:00:00 0.278 2025-08-31 23:00:00 2025-09-01 00:00:00 0.278 feedin: From To Price/Cost (EUR/kWh) 2025-08-25 00:00:00 2025-08-25 01:00:00 0.020 2025-08-25 01:00:00 2025-08-25 02:00:00 0.020 2025-08-25 02:00:00 2025-08-25 03:00:00 0.020 2025-08-25 03:00:00 2025-08-25 04:00:00 0.020 2025-08-25 04:00:00 2025-08-25 05:00:00 0.020 2025-08-25 05:00:00 2025-08-25 06:00:00 0.020 2025-08-25 06:00:00 2025-08-25 07:00:00 0.020 2025-08-25 07:00:00 2025-08-25 08:00:00 0.020 2025-08-25 08:00:00 2025-08-25 09:00:00 0.020 2025-08-25 09:00:00 2025-08-25 10:00:00 0.020 2025-08-25 10:00:00 2025-08-25 11:00:00 0.020 2025-08-25 11:00:00 2025-08-25 12:00:00 0.020 2025-08-25 12:00:00 2025-08-25 13:00:00 0.020 2025-08-25 13:00:00 2025-08-25 14:00:00 0.020 2025-08-25 14:00:00 2025-08-25 15:00:00 0.020 2025-08-25 15:00:00 2025-08-25 16:00:00 0.020 2025-08-25 16:00:00 2025-08-25 17:00:00 0.020 2025-08-25 17:00:00 2025-08-25 18:00:00 0.020 2025-08-25 18:00:00 2025-08-25 19:00:00 0.020 2025-08-25 19:00:00 2025-08-25 20:00:00 0.020 2025-08-25 20:00:00 2025-08-25 21:00:00 0.020 2025-08-25 21:00:00 2025-08-25 22:00:00 0.020 2025-08-25 22:00:00 2025-08-25 23:00:00 0.020 2025-08-25 23:00:00 2025-08-26 00:00:00 0.020 2025-08-26 00:00:00 2025-08-26 01:00:00 0.020 2025-08-26 01:00:00 2025-08-26 02:00:00 0.020 2025-08-26 02:00:00 2025-08-26 03:00:00 0.020 2025-08-26 03:00:00 2025-08-26 04:00:00 0.020 2025-08-26 04:00:00 2025-08-26 05:00:00 0.020 2025-08-26 05:00:00 2025-08-26 06:00:00 0.020 2025-08-26 06:00:00 2025-08-26 07:00:00 0.020 2025-08-26 07:00:00 2025-08-26 08:00:00 0.020 2025-08-26 08:00:00 2025-08-26 09:00:00 0.020 2025-08-26 09:00:00 2025-08-26 10:00:00 0.020 2025-08-26 10:00:00 2025-08-26 11:00:00 0.020 2025-08-26 11:00:00 2025-08-26 12:00:00 0.020 2025-08-26 12:00:00 2025-08-26 13:00:00 0.020 2025-08-26 13:00:00 2025-08-26 14:00:00 0.020 2025-08-26 14:00:00 2025-08-26 15:00:00 0.020 2025-08-26 15:00:00 2025-08-26 16:00:00 0.020 2025-08-26 16:00:00 2025-08-26 17:00:00 0.020 2025-08-26 17:00:00 2025-08-26 18:00:00 0.020 2025-08-26 18:00:00 2025-08-26 19:00:00 0.020 2025-08-26 19:00:00 2025-08-26 20:00:00 0.020 2025-08-26 20:00:00 2025-08-26 21:00:00 0.020 2025-08-26 21:00:00 2025-08-26 22:00:00 0.020 2025-08-26 22:00:00 2025-08-26 23:00:00 0.020 2025-08-26 23:00:00 2025-08-27 00:00:00 0.020 2025-08-27 00:00:00 2025-08-27 01:00:00 0.020 2025-08-27 01:00:00 2025-08-27 02:00:00 0.020 2025-08-27 02:00:00 2025-08-27 03:00:00 0.020 2025-08-27 03:00:00 2025-08-27 04:00:00 0.020 2025-08-27 04:00:00 2025-08-27 05:00:00 0.020 2025-08-27 05:00:00 2025-08-27 06:00:00 0.020 2025-08-27 06:00:00 2025-08-27 07:00:00 0.020 2025-08-27 07:00:00 2025-08-27 08:00:00 0.020 2025-08-27 08:00:00 2025-08-27 09:00:00 0.020 2025-08-27 09:00:00 2025-08-27 10:00:00 0.020 2025-08-27 10:00:00 2025-08-27 11:00:00 0.020 2025-08-27 11:00:00 2025-08-27 12:00:00 0.020 2025-08-27 12:00:00 2025-08-27 13:00:00 0.020 2025-08-27 13:00:00 2025-08-27 14:00:00 0.020 2025-08-27 14:00:00 2025-08-27 15:00:00 0.020 2025-08-27 15:00:00 2025-08-27 16:00:00 0.020 2025-08-27 16:00:00 2025-08-27 17:00:00 0.020 2025-08-27 17:00:00 2025-08-27 18:00:00 0.020 2025-08-27 18:00:00 2025-08-27 19:00:00 0.020 2025-08-27 19:00:00 2025-08-27 20:00:00 0.020 2025-08-27 20:00:00 2025-08-27 21:00:00 0.020 2025-08-27 21:00:00 2025-08-27 22:00:00 0.020 2025-08-27 22:00:00 2025-08-27 23:00:00 0.020 2025-08-27 23:00:00 2025-08-28 00:00:00 0.020 2025-08-28 00:00:00 2025-08-28 01:00:00 0.020 2025-08-28 01:00:00 2025-08-28 02:00:00 0.020 2025-08-28 02:00:00 2025-08-28 03:00:00 0.020 2025-08-28 03:00:00 2025-08-28 04:00:00 0.020 2025-08-28 04:00:00 2025-08-28 05:00:00 0.020 2025-08-28 05:00:00 2025-08-28 06:00:00 0.020 2025-08-28 06:00:00 2025-08-28 07:00:00 0.020 2025-08-28 07:00:00 2025-08-28 08:00:00 0.020 2025-08-28 08:00:00 2025-08-28 09:00:00 0.020 2025-08-28 09:00:00 2025-08-28 10:00:00 0.020 2025-08-28 10:00:00 2025-08-28 11:00:00 0.020 2025-08-28 11:00:00 2025-08-28 12:00:00 0.020 2025-08-28 12:00:00 2025-08-28 13:00:00 0.020 2025-08-28 13:00:00 2025-08-28 14:00:00 0.020 2025-08-28 14:00:00 2025-08-28 15:00:00 0.020 2025-08-28 15:00:00 2025-08-28 16:00:00 0.020 2025-08-28 16:00:00 2025-08-28 17:00:00 0.020 2025-08-28 17:00:00 2025-08-28 18:00:00 0.020 2025-08-28 18:00:00 2025-08-28 19:00:00 0.020 2025-08-28 19:00:00 2025-08-28 20:00:00 0.020 2025-08-28 20:00:00 2025-08-28 21:00:00 0.020 2025-08-28 21:00:00 2025-08-28 22:00:00 0.020 2025-08-28 22:00:00 2025-08-28 23:00:00 0.020 2025-08-28 23:00:00 2025-08-29 00:00:00 0.020 2025-08-29 00:00:00 2025-08-29 01:00:00 0.020 2025-08-29 01:00:00 2025-08-29 02:00:00 0.020 2025-08-29 02:00:00 2025-08-29 03:00:00 0.020 2025-08-29 03:00:00 2025-08-29 04:00:00 0.020 2025-08-29 04:00:00 2025-08-29 05:00:00 0.020 2025-08-29 05:00:00 2025-08-29 06:00:00 0.020 2025-08-29 06:00:00 2025-08-29 07:00:00 0.020 2025-08-29 07:00:00 2025-08-29 08:00:00 0.020 2025-08-29 08:00:00 2025-08-29 09:00:00 0.020 2025-08-29 09:00:00 2025-08-29 10:00:00 0.020 2025-08-29 10:00:00 2025-08-29 11:00:00 0.020 2025-08-29 11:00:00 2025-08-29 12:00:00 0.020 2025-08-29 12:00:00 2025-08-29 13:00:00 0.020 2025-08-29 13:00:00 2025-08-29 14:00:00 0.020 2025-08-29 14:00:00 2025-08-29 15:00:00 0.020 2025-08-29 15:00:00 2025-08-29 16:00:00 0.020 2025-08-29 16:00:00 2025-08-29 17:00:00 0.020 2025-08-29 17:00:00 2025-08-29 18:00:00 0.020 2025-08-29 18:00:00 2025-08-29 19:00:00 0.020 2025-08-29 19:00:00 2025-08-29 20:00:00 0.020 2025-08-29 20:00:00 2025-08-29 21:00:00 0.020 2025-08-29 21:00:00 2025-08-29 22:00:00 0.020 2025-08-29 22:00:00 2025-08-29 23:00:00 0.020 2025-08-29 23:00:00 2025-08-30 00:00:00 0.020 2025-08-30 00:00:00 2025-08-30 01:00:00 0.020 2025-08-30 01:00:00 2025-08-30 02:00:00 0.020 2025-08-30 02:00:00 2025-08-30 03:00:00 0.020 2025-08-30 03:00:00 2025-08-30 04:00:00 0.020 2025-08-30 04:00:00 2025-08-30 05:00:00 0.020 2025-08-30 05:00:00 2025-08-30 06:00:00 0.020 2025-08-30 06:00:00 2025-08-30 07:00:00 0.020 2025-08-30 07:00:00 2025-08-30 08:00:00 0.020 2025-08-30 08:00:00 2025-08-30 09:00:00 0.020 2025-08-30 09:00:00 2025-08-30 10:00:00 0.020 2025-08-30 10:00:00 2025-08-30 11:00:00 0.020 2025-08-30 11:00:00 2025-08-30 12:00:00 0.020 2025-08-30 12:00:00 2025-08-30 13:00:00 0.020 2025-08-30 13:00:00 2025-08-30 14:00:00 0.020 2025-08-30 14:00:00 2025-08-30 15:00:00 0.020 2025-08-30 15:00:00 2025-08-30 16:00:00 0.020 2025-08-30 16:00:00 2025-08-30 17:00:00 0.020 2025-08-30 17:00:00 2025-08-30 18:00:00 0.020 2025-08-30 18:00:00 2025-08-30 19:00:00 0.020 2025-08-30 19:00:00 2025-08-30 20:00:00 0.020 2025-08-30 20:00:00 2025-08-30 21:00:00 0.020 2025-08-30 21:00:00 2025-08-30 22:00:00 0.020 2025-08-30 22:00:00 2025-08-30 23:00:00 0.020 2025-08-30 23:00:00 2025-08-31 00:00:00 0.020 2025-08-31 00:00:00 2025-08-31 01:00:00 0.020 2025-08-31 01:00:00 2025-08-31 02:00:00 0.020 2025-08-31 02:00:00 2025-08-31 03:00:00 0.020 2025-08-31 03:00:00 2025-08-31 04:00:00 0.020 2025-08-31 04:00:00 2025-08-31 05:00:00 0.020 2025-08-31 05:00:00 2025-08-31 06:00:00 0.020 2025-08-31 06:00:00 2025-08-31 07:00:00 0.020 2025-08-31 07:00:00 2025-08-31 08:00:00 0.020 2025-08-31 08:00:00 2025-08-31 09:00:00 0.020 2025-08-31 09:00:00 2025-08-31 10:00:00 0.020 2025-08-31 10:00:00 2025-08-31 11:00:00 0.020 2025-08-31 11:00:00 2025-08-31 12:00:00 0.020 2025-08-31 12:00:00 2025-08-31 13:00:00 0.020 2025-08-31 13:00:00 2025-08-31 14:00:00 0.020 2025-08-31 14:00:00 2025-08-31 15:00:00 0.020 2025-08-31 15:00:00 2025-08-31 16:00:00 0.020 2025-08-31 16:00:00 2025-08-31 17:00:00 0.020 2025-08-31 17:00:00 2025-08-31 18:00:00 0.020 2025-08-31 18:00:00 2025-08-31 19:00:00 0.020 2025-08-31 19:00:00 2025-08-31 20:00:00 0.020 2025-08-31 20:00:00 2025-08-31 21:00:00 0.020 2025-08-31 21:00:00 2025-08-31 22:00:00 0.020 2025-08-31 22:00:00 2025-08-31 23:00:00 0.020 2025-08-31 23:00:00 2025-09-01 00:00:00 0.020
ik kan mijn evcc.db wel wissen maar dan verlies ik mijn laadhistoriek.
evcc log bij opstarten:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31``` main ] INFO 2025/08/25 21:16:03 evcc 0.207.3 [main ] INFO 2025/08/25 21:16:03 using config file: /etc/evcc.yaml [db ] INFO 2025/08/25 21:16:03 using sqlite database: /root/.evcc/evcc.db [main ] INFO 2025/08/25 21:16:03 UI listening at :7070 [mercedes] DEBUG 2025/08/25 21:16:03 identity.NewIdentity - database token found [tariff] DEBUG 2025/08/25 21:16:03 using cache: open-meteo-7cffe59e3136001b46ed2dbc8e274303474019a49a9bc943b9b918319a8b412f (start: 2025-08-25 20:00:00 +0200 CEST, end: 2025-08-28 02:00:00 +0200 CEST) [site ] INFO 2025/08/25 21:16:03 site config: [site ] INFO 2025/08/25 21:16:03 meters: grid ✓ pv ✓ battery ✗ [site ] INFO 2025/08/25 21:16:03 grid: power ✓ energy ✓ currents ✓ [site ] INFO 2025/08/25 21:16:03 pv 1: power ✓ energy ✗ currents ✗ [site ] INFO 2025/08/25 21:16:03 pv 2: power ✓ energy ✗ currents ✗ [site ] INFO 2025/08/25 21:16:03 vehicles: [site ] INFO 2025/08/25 21:16:03 vehicle 1: range ✓ finish ✓ status ✓ climate ✓ wakeup ✗ [site ] INFO 2025/08/25 21:16:03 tariffs: [site ] INFO 2025/08/25 21:16:03 grid: pricestatic [site ] INFO 2025/08/25 21:16:03 feed-in: pricestatic [site ] INFO 2025/08/25 21:16:03 co2: ✗ [site ] INFO 2025/08/25 21:16:03 solar: ✓ [lp-1 ] INFO 2025/08/25 21:16:03 loadpoint 1: [lp-1 ] INFO 2025/08/25 21:16:03 mode: pv [lp-1 ] INFO 2025/08/25 21:16:03 charger: power ✓ energy ✗ currents ✗ phases ✗ wakeup ✗ [lp-1 ] INFO 2025/08/25 21:16:03 meters: charge ✓ [lp-1 ] INFO 2025/08/25 21:16:03 charge: power ✓ energy ✗ currents ✗ [site ] DEBUG 2025/08/25 21:16:03 accumulated solar yield: restored 43.772kWh forecasted, map[pv1:{clock:<nil> updated:{wall:0 ext:0 loc:<nil>} meter:<nil> Accumulated:31.299198857412893} pv2:{clock:<nil> updated:{wall:0 ext:0 loc:<nil>} meter:<nil> Accumulated:14.471181995358231}] produced [site ] DEBUG 2025/08/25 21:16:03 solar forecast: accumulated 0.267Wh from 0001-01-01 00:00:00 +0000 UTC to 2025-08-25 21:16:03 +0200 CEST [site ] DEBUG 2025/08/25 21:16:03 solar forecast: produced 45.770 [site ] DEBUG 2025/08/25 21:16:03 solar forecast: accumulated 43.772kWh, produced 45.770kWh, scale 1.046 [lp-1 ] DEBUG 2025/08/25 21:16:03 phase timer inactive [lp-1 ] DEBUG 2025/08/25 21:16:03 pv timer inactive ```
hij neemt dan alles opnieuw uit je yaml file, de vaste prijzen zaten vast in de DB blijkbaar. Werkt nu perfect.
ik wens nu echter dat evcc niet van de thuisbatterij (3x marstek venus E) neemt bij het laden. ik wil de thuisbatterij houden voor de dure momenten overdag (als ik weg ben) en voor pieken (belgische consument) op te vangen.
ik heb nu ingesteld dat hij elke werkdag de wagen moet laden naar 80% met de laagste prijs. Ook "Prevent discharge in fast mode and planned charging." ligt aan, maar toch neemt hij de batterij.
ik kan er wel oplossen met een offset die de waarde heeft van het laden in evcc in homeassistant maar een native oplossing zou wel leuk zijn.
Is de batterij dan wel goed geconfigureerd? Zie je wel in het hoofdscherm de juiste hoeveelheid watt waarmee die laadt en ontlaadt?mathiasc schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:21:
[...]
ter info, ik heb dit probleem opgelost met menu > configuration > backup&restore > reset Configuration & settings
hij neemt dan alles opnieuw uit je yaml file, de vaste prijzen zaten vast in de DB blijkbaar. Werkt nu perfect.
ik wens nu echter dat evcc niet van de thuisbatterij (3x marstek venus E) neemt bij het laden. ik wil de thuisbatterij houden voor de dure momenten overdag (als ik weg ben) en voor pieken (belgische consument) op te vangen.
ik heb nu ingesteld dat hij elke werkdag de wagen moet laden naar 80% met de laagste prijs. Ook "Prevent discharge in fast mode and planned charging." ligt aan, maar toch neemt hij de batterij.
ik kan er wel oplossen met een offset die de waarde heeft van het laden in evcc in homeassistant maar een native oplossing zou wel leuk zijn.
Kun je dit handmatig (buiten evcc om dus) wel fixen? Uit de template van de evcc docs inzake de Marstek wordt me niet duidelijk hoe dit precies werkt. Iemand met een Marstek zou hier meer over kunnen zeggen.
Ik heb een HomeWizard batterijtje en die kan gewoon in de pauze stand gezet worden, maar moet hiervoor een custom meter via http api opnemen.
Kun je eens een stuk van de loggen delen als je hem op snel/now modus zet met batterij pauzering aan?
bedankt, ik zie echter de "fout", ik dien in m'n HA echt de modbus control af te leggen, dan kan EVCC de batterij effectief op "uit" zetten.JanHenk schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:17:
@mathiasc evcc kan de batterij alleen pauzeren als er een methode / ingang is om dit te doen op je batterijsysteem.
Kun je dit handmatig (buiten evcc om dus) wel fixen? Uit de template van de evcc docs inzake de Marstek wordt me niet duidelijk hoe dit precies werkt. Iemand met een Marstek zou hier meer over kunnen zeggen.
Ik heb een HomeWizard batterijtje en die kan gewoon in de pauze stand gezet worden, maar moet hiervoor een custom meter via http api opnemen.
Kun je eens een stuk van de loggen delen als je hem op snel/now modus zet met batterij pauzering aan?
wat ik echter zou verwachten dat EVCC zou doen is dat hij het vermogen die het huis vraagt, wel zou opvangen met de batterij, maar enkel de wagen niet laden van de batterij.
nu 'disabled' hij gewoon de batterij en laad hij mijn wagen aan mijn max laadvermogen, dwz, als mijn WP plots warmte vraagt ik een mooie piek genereer waar ik ook zal moeten voor betalen
Je kan wel iets doen met maximaal vermogen via load balancing, maar ook dan is het zo dat ie de laadpaal zou kunnen aansturen, maar niet de rest van het huis of batterij.
Evcc gaat ervandoor dat de batterij op 0 op de meter stuurt en kan dus indirect dan de batterij aansturen. Als evcc bv op -1500 op de meter stuurt, gaat de batterij met 1500 laden. Als evcc al op 0 op de meter stuurt, doet de batterij niks (want de meter staat op 0)JanHenk schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:40:
Hoe moet evcc dat doen dan? De batterij heeft z’n eigen sturing. evcc kan de batterij alleen pauzeren (van modus switchen) of iets met het vermogen van de laadpaal doen. Als jij gepland laden of snel laden gebruikt maakt de bron van de elektriciteit op dat moment niet uit (voor evcc) plus heeft ie daar ook geen controle over; je wil immers gewoon laden op een maximaal vermogen.
Je kan wel iets doen met maximaal vermogen via load balancing, maar ook dan is het zo dat ie de laadpaal zou kunnen aansturen, maar niet de rest van het huis of batterij.
Ik heb ook een Marstek en dit werkt prima zo..
Hoe moet evcc voorkomen dat de batterij wordt ontladen, in de fast modus of gepland laden? Dat kan alleen met een harde stand-by modus door te geven (in plaats van de standaard NOM-regeling). Dat kan wel. Maar dan is je reguliere huisverbruik ook niet gedekt. Wil je dat dan weer wel, dan zal je een specifiek vermogen door de batterij laten leveren (niet NOM en niet stand-by),, maar dat vereist een heel andere aansturing…
Laatste vraagje nog, ik heb de batterijen ook toegevoegd nu (marsteks) , ik ga dus geen sturing doen vanuit EVCC, maar ze staat gewoon op nom stand met hun eigen ct003... Hoe heb jij onderstaand plaatje geconfigureerd?Kammika schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:59:
[...]
Evcc gaat ervandoor dat de batterij op 0 op de meter stuurt en kan dus indirect dan de batterij aansturen. Als evcc bv op -1500 op de meter stuurt, gaat de batterij met 1500 laden. Als evcc al op 0 op de meter stuurt, doet de batterij niks (want de meter staat op 0)
Ik heb ook een Marstek en dit werkt prima zo..
Battery-supported vehicle charging.
Op 100% gezet? Zo gaat hij de batterijen niet gebruiken? Ik vermoed dat de andere opties geen invloed hebben, omdat er geen directe sturing is vanuit EVCC, omdat je gewoon je charge en discharge meer in EVCC , zo weet EVCC idd wat de batterij moet hebben om nom te regelen... Maar die gaat wel alleen maar goed werken in Solar mode? Correct? Want in minPv of fast mode, stel je bent altijd aan het laden aan bv 4100 Watt, en je batterijen waren bv 500 Watt aan het onrlanden voor household, dan ziet je CT toch ineens 4100 Watt verbruik, en gaan de batterijen toch nog steeds ontladen?
Ik doe hier niet zoveel mee. Ik wil dat de auto altijd de accu leeg trekt als die aangesloten is. Dus heb al die grenzen laag staan (15% of zo) en bovendien een automatisering in ha gemaakt die de “boost from home battery” aanzet als ik de auto aansluitNoFate schreef op woensdag 17 september 2025 @ 04:58:
[...]
Laatste vraagje nog, ik heb de batterijen ook toegevoegd nu (marsteks) , ik ga dus geen sturing doen vanuit EVCC, maar ze staat gewoon op nom stand met hun eigen ct003... Hoe heb jij onderstaand plaatje geconfigureerd?
Battery-supported vehicle charging.
Op 100% gezet? Zo gaat hij de batterijen niet gebruiken? Ik vermoed dat de andere opties geen invloed hebben, omdat er geen directe sturing is vanuit EVCC, omdat je gewoon je charge en discharge meer in EVCC , zo weet EVCC idd wat de batterij moet hebben om nom te regelen... Maar die gaat wel alleen maar goed werken in Solar mode? Correct? Want in minPv of fast mode, stel je bent altijd aan het laden aan bv 4100 Watt, en je batterijen waren bv 500 Watt aan het onrlanden voor household, dan ziet je CT toch ineens 4100 Watt verbruik, en gaan de batterijen toch nog steeds ontladen?
[Afbeelding]
Heb hier wel mee zitten spelen, maar voelde wat onvoorspelbaar wat dat deed. (Wsch begreep ik het gewoon niet goed)
[ Voor 4% gewijzigd door Kammika op 17-09-2025 07:08 ]
het lijkt me dat EVCC gewoon een offset (ter waarde van het vermogen waarmee hij de wagen laad) kan sturen naar de batterijen, net zoals ik nu een "manuele" offset met HA stuur (met een B2500 software shelly er tussen). Ik zal dit automatiseren in HA dan zodat hij de waarde van het laden in evcc telt bij de offset, maar het was leuk als dit rechtstreeks vanuit EVCC kon.JanHenk schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 23:05:
Ja, in de reguliere PV modus met laden op zonnestroom werkt dat prima, bij mij ook. Maar dat was niet de geschetste gewenste situatie.
Hoe moet evcc voorkomen dat de batterij wordt ontladen, in de fast modus of gepland laden? Dat kan alleen met een harde stand-by modus door te geven (in plaats van de standaard NOM-regeling). Dat kan wel. Maar dan is je reguliere huisverbruik ook niet gedekt. Wil je dat dan weer wel, dan zal je een specifiek vermogen door de batterij laten leveren (niet NOM en niet stand-by),, maar dat vereist een heel andere aansturing…
het is voor ons (belgen) een stuk "gevaarlijker" om de batterijen uit te schakelen als de wagen aan het laden is, want als er een grootverbruiker start en je batterijen liggen af maak je een piek, en in ons belgenlandje wordt je nu eenmaal afgestraft voor elke piek ...
ik werk niet met de CT003 omdat deze niet toelaat (ook niet via API ofzo) om met een offset te werken in HA kan dat wel...NoFate schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:08:
Ahh, jij doet de sturing van de batterij via HA, ok dat verklaart het waarom het werkt, ik dacht dat je de CT003 gebruikte...
Ik heb nog geen thuisbatterij.mathiasc schreef op woensdag 17 september 2025 @ 07:32:
[...]
het lijkt me dat EVCC gewoon een offset (ter waarde van het vermogen waarmee hij de wagen laad) kan sturen naar de batterijen, net zoals ik nu een "manuele" offset met HA stuur (met een B2500 software shelly er tussen). Ik zal dit automatiseren in HA dan zodat hij de waarde van het laden in evcc telt bij de offset, maar het was leuk als dit rechtstreeks vanuit EVCC kon.
het is voor ons (belgen) een stuk "gevaarlijker" om de batterijen uit te schakelen als de wagen aan het laden is, want als er een grootverbruiker start en je batterijen liggen af maak je een piek, en in ons belgenlandje wordt je nu eenmaal afgestraft voor elke piek ...
Maar als je u piek wilt afvlakken en wilt vermijden dat u laadpaal te hoog gaat.
Je kan in EVCC max wattage zeggen dat u huis aankan.
Heb bvb op 4000W staan.
Dus hij zal de lader nooit meer dan 4000W van het net laten nemen.
Indien hij ziet dat er meer als 4000W wordt afgenomen dan schakelt hij automatisch lager of uit.
Nu als ik even nuchter kijk naar u oplossing en heb niet alle details.
Stel je hebt dynamisch contract & je wilt dat u auto laadt tijdens de goedkope uren of binnenkort kwartieren.
Dan wil je verbruiken en u batterij laten 'slapen'.
Dus alle stroom van het net dat binnenkomt.
ALs naar EV gaat goed, als naar warmtepomp gaat ook goed & als iedereen gelukkig is dan batterij.
Stel dat halverwege u warmtepomp aanspringt. En die neemt 2000W (in mijn case verbruikt deze constant 1200W) dan kan u auto nog laden aan 1,8kWh zonder dat u piek van 4kW er is.
Als warmtepomp 4kW neemt ja dan stopt hem.
Stel dat er toch meer dan 4000W wordt verbruikt kan je nog altijd in HA automatisatie maken die kijkt naar u vermogen dat je afneemt.
Is die meer dan 4000W dan zet je de modus van EVCC op uit en zal de batterij wel inspringen.
[ Voor 6% gewijzigd door scifoflux op 17-09-2025 08:54 ]
Nee, zo werkt het (nog) niet. Je vraagt om vermogenssturing van je batterij. Het enige dat evcc kan doen met de batterij is een modus switchen: tussen volle bak laden, standaard modus (evcc gaat uit van nul-op-de-meter/balancering en stand-by/pauze). Meer kan ie niet doen.mathiasc schreef op woensdag 17 september 2025 @ 07:32:
[...]
het lijkt me dat EVCC gewoon een offset (ter waarde van het vermogen waarmee hij de wagen laad) kan sturen naar de batterijen, net zoals ik nu een "manuele" offset met HA stuur (met een B2500 software shelly er tussen). Ik zal dit automatiseren in HA dan zodat hij de waarde van het laden in evcc telt bij de offset, maar het was leuk als dit rechtstreeks vanuit EVCC kon.
Wat jij wil zal je (voorlopig?) op een andere manier moeten inregelen.
Overigens vraag ik me persoonlijk wel het nut af. Waarom mag je auto niet geladen worden met de energie die in de thuisbatterij zit? Heeft dat te maken met (dynamische) tarieven? Kun mij de situatie even niet goed voorstellen.
Die heb ik ookGet!em schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:55:
Zo, de stickers van EVCC ook binnen. Handgeschreven briefje in envelop met postzegelsToch grappig om een goed ouderwets analoog postsysteem te zien bij het digitaliseren en elektrificeren van mijn huishouden.
Vond het ook wel geinig gedaan, voelt toch een stukje persoonlijker.
Het schijnt overigens bijna voordeliger te zijn om een brief vanuit Duitsland naar Nederland te sturen, dan vanuit Nederland naar Nederland
[ Voor 14% gewijzigd door JanHenk op 17-09-2025 08:57 ]
Bovenstaande klopt, mits je zelf geen inmenging doet bij de batterij. Als je 'discharge lock' aan hebt staan, zet ie de batterij (bij 'actieve sturing') in een pauzestand en gaat ie dus gedurende die snel-laden-sessie niets meer ontladen. Ook niet als andere verbruikers in het huishouden bijspringen. Je moet dus kiezen: of geen stand-by stand (zodat de batterij gewoon bijspringt met alles) of wél, maar dan springt ie niet meer bij.scifoflux schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:51:
[...]
Ik heb nog geen thuisbatterij.
Maar als je u piek wilt afvlakken en wilt vermijden dat u laadpaal te hoog gaat.
Je kan in EVCC max wattage zeggen dat u huis aankan.
Heb bvb op 4000W staan.
Dus hij zal de lader nooit meer dan 4000W van het net laten nemen.
Indien hij ziet dat er meer als 4000W wordt afgenomen dan schakelt hij automatisch lager of uit.
Nu als ik even nuchter kijk naar u oplossing en heb niet alle details.
Stel je hebt dynamisch contract & je wilt dat u auto laadt tijdens de goedkope uren of binnenkort kwartieren.
Dan wil je verbruiken en u batterij laten 'slapen'.
Dus alle stroom van het net dat binnenkomt.
ALs naar EV gaat goed, als naar warmtepomp gaat ook goed & als iedereen gelukkig is dan batterij.
Stel dat halverwege u warmtepomp aanspringt. En die neemt 2000W (in mijn case verbruikt deze constant 1200W) dan kan u auto nog laden aan 1,8kWh zonder dat u piek van 4kW er is.
Als warmtepomp 4kW neemt ja dan stopt hem.
Stel dat er toch meer dan 4000W wordt verbruikt kan je nog altijd in HA automatisatie maken die kijkt naar u vermogen dat je afneemt.
Is die meer dan 4000W dan zet je de modus van EVCC op uit en zal de batterij wel inspringen.
Persoonlijk zie ik het probleem niet dat de batterij gaat ontladen in de auto. Waar de energie heengaat maakt mij niet uit, als de batterij maar weer leeg gaat (zodat ie later weer zonnestroom kan opslaan). Hoe meer cycli aan PV-stroom ie kan opslaan, hoe beter.
Zie hier mijn antwoord op dezelfde vraagstelling een of twee pagina's terugmathiasc schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:23:
[...]
bedankt, ik zie echter de "fout", ik dien in m'n HA echt de modbus control af te leggen, dan kan EVCC de batterij effectief op "uit" zetten.
wat ik echter zou verwachten dat EVCC zou doen is dat hij het vermogen die het huis vraagt, wel zou opvangen met de batterij, maar enkel de wagen niet laden van de batterij.
nu 'disabled' hij gewoon de batterij en laad hij mijn wagen aan mijn max laadvermogen, dwz, als mijn WP plots warmte vraagt ik een mooie piek genereer waar ik ook zal moeten voor betalen
HyperBart schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:25:
[...]
OK, de Venus heeft dus zijn eigen logica om op 0 te geraken, zoals zo veel batterijen.
[...]
Ik begrijp dat die vraag terugkomt maar eigenlijk is dat een beetje een gekke redenering want je hebt een grotere behoefte aan energie dan je opwekt of kan stockeren in de batterij. Waarom mag alleen het huis gebruik maken van de batterij terwijl de auto op dat moment wel stroom van het net mag nemen?
[...]
Ja en neen. Hoe gaat dat in zijn werk: dat kies je en het is ook afhankelijk van welke modus je evcc draait.
Ik draai bv altijd in PV en heb mijn enable/disable tresholds goed staan voor mij. Verder werk ik met de planner als het zon-seizoen (nu ongeveer) voorbij is, te meer ook omdat ik 15kWh aan batterij thuis heb staan.
Daarnaast kan je ook de batterij sperren als je aan het laden bent. Dus dan stuurt ie een commando naar de batterij dat die niets meer moet doen. Waarom? Omdat je doorgaans op dat moment waarschijnlijk toch goedkope stroom in de nacht aan het tanken bent en dan moet de batterij je huisverbruik niet aanvullen.
Maar je moet niet sperren, je kan ook gewoon de batterij laten ontladen. Als je spert dan houdt hij het SoC aan en als het laden van de wagen stopt dan wordt de block er ook afgehaald.
Er is één kleine reden/nuance in dat verhaal.JanHenk schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:01:
[...]
Persoonlijk zie ik het probleem niet dat de batterij gaat ontladen in de auto. Waar de energie heengaat maakt mij niet uit, als de batterij maar weer leeg gaat (zodat ie later weer zonnestroom kan opslaan). Hoe meer cycli aan PV-stroom ie kan opslaan, hoe beter.
Op zich "ja, meer PV is beter" maar bij ons als Belg is het ook wel interessant om op de een of andere manier de batterij in te zetten zodat je pieken afgevlakt worden.
Meer info daarover:
U hebt een digitale meter? Dan bepalen uw maandpieken het capaciteitstarief.
Uw digitale meter registreert de hele dag door uw verbruik, en berekent telkens het gemiddelde per kwartier. Dat is het kwartiervermogen (in kW).
Uw maandpiek is het hoogste kwartiervermogen in 1 maand. Anders gezegd: in dat kwartier belastte u het net het meest.
Het gemiddelde van uw maandpieken van de afgelopen 12 maanden is uw gemiddelde maandpiek.
Uw leverancier rekent het capaciteitstarief aan op basis van die gemiddelde maandpiek.
Is uw maandpiek in een bepaalde maand lager dan 2,5 kW? Dan rekenen we voor het capaciteitstarief toch met een ondergrens van 2,5 kW. Zo betaalt iedereen sowieso een minimumbijdrage van 2,5 kW voor zijn gebruik van het net.
Correct, zo is het ook. Ik zie het nog wel gebeuren dat dit hier in NL ook ingevoerd gaat worden. Ten minste, als we een keer een kabinet hebben dat wat knopen gaat doorhakkenHyperBart schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:11:
[...]
Er is één kleine reden/nuance in dat verhaal.
Op zich "ja, meer PV is beter" maar bij ons als Belg is het ook wel interessant om op de een of andere manier de batterij in te zetten zodat je pieken afgevlakt worden.
Werkt dat capaciteitstarief bij jullie beide kanten op? Oftewel, is het een absolute waarde van levering en teruglevering? Of gaat het alleen om piek-afname?
Voorlopig is dit enkel voor de afname.JanHenk schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:22:
[...]
Correct, zo is het ook. Ik zie het nog wel gebeuren dat dit hier in NL ook ingevoerd gaat worden. Ten minste, als we een keer een kabinet hebben dat wat knopen gaat doorhakken
Werkt dat capaciteitstarief bij jullie beide kanten op? Oftewel, is het een absolute waarde van levering en teruglevering? Of gaat het alleen om piek-afname?
Ga er wel van uit dat dit ooit in beide richtingen zal komen, of met terugleverboetes opgelost zal worden.
@HyperBart Ik heb 3 batterijen dus 15KW aan capaciteit, als ik deze laad heb ik omvorm verlies, als ik de stroom naar mijn wagen wil krijgen heb ik nog eens omvorm verlies op de batterij en op de auto. dus mijn rendement is gigantisch slecht, alleen al voor die reden wil ik dat niet doen.HyperBart schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:11:
[...]
Er is één kleine reden/nuance in dat verhaal.
Meer info daarover:
[...]
maar zelf al laten we dat allemaal buiten beschouwing; zijn mijn batterijen in 2u volledig plat (kan ontladen met 3x 2,5kwh) , waarna mijn wagen dit volledig van het net zal halen EN de WP die 1 a 2x per nacht aanslaat, ook haar 5KW van het net zal trekken waardoor mijn piek uiteindelijk > 10kwh zal zijn.
Ok je kan nog "throttelen" in evcc, echter kan ik dat voor mijn grootverbruikers niet of minder in mijn woning ... WP, elektrisch vuur, enz ... T'is net daarvoor dat ik de batterij heb.
ik denk dat dat een goede reden is om je batterij niet door de wagen te laten gebruiken.
Mijn doel is een piek van 4kwh, en dan mag ik dus maximaal pieken hebben van 4KW, de bedoeling is dat deze opgevangen worden door de batterijen en op de duurste uren de meter NOM draait. Het lijkt me dat de oplossing uit HA zal moeten komen, eerder dan uit EVCC.
Zijn er mensen die dit werkende hebben?
Je kunt dit met deels werkende krijgen, door je netlimiet op 4 kW te zetten zal evcc ervoor zorgen dat in combinatie met het laden van de auto dit wordt voorkomen. Wat er verder in je huis gebeurd, daar heeft evcc weinig controle over.mathiasc schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:43:
[...]
@HyperBart Ik heb 3 batterijen dus 15KW aan capaciteit, als ik deze laad heb ik omvorm verlies, als ik de stroom naar mijn wagen wil krijgen heb ik nog eens omvorm verlies op de batterij en op de auto. dus mijn rendement is gigantisch slecht, alleen al voor die reden wil ik dat niet doen.
maar zelf al laten we dat allemaal buiten beschouwing; zijn mijn batterijen in 2u volledig plat (kan ontladen met 3x 2,5kwh) , waarna mijn wagen dit volledig van het net zal halen EN de WP die 1 a 2x per nacht aanslaat, ook haar 5KW van het net zal trekken waardoor mijn piek uiteindelijk > 10kwh zal zijn.
Ok je kan nog "throttelen" in evcc, echter kan ik dat voor mijn grootverbruikers niet of minder in mijn woning ... WP, elektrisch vuur, enz ... T'is net daarvoor dat ik de batterij heb.
ik denk dat dat een goede reden is om je batterij niet door de wagen te laten gebruiken.
Mijn doel is een piek van 4kwh, en dan mag ik dus maximaal pieken hebben van 4KW, de bedoeling is dat deze opgevangen worden door de batterijen en op de duurste uren de meter NOM draait. Het lijkt me dat de oplossing uit HA zal moeten komen, eerder dan uit EVCC.
Als je de batterijen niet wil inzetten voor het laden van de auto zou je kunnen overwegen om de CT spoelen te verplaatsen in je meterkast, zodat de stroom voor de auto niet wordt gemeten.
Verder zou je nog eens naar Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO of EMHASS kunnen kijken.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
EVCC kan u wel helpen.mathiasc schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:43:
[...]
@HyperBart Ik heb 3 batterijen dus 15KW aan capaciteit, als ik deze laad heb ik omvorm verlies, als ik de stroom naar mijn wagen wil krijgen heb ik nog eens omvorm verlies op de batterij en op de auto. dus mijn rendement is gigantisch slecht, alleen al voor die reden wil ik dat niet doen.
Je zet harde limiet op 4000W.
EVCC stopt batterij op moment dat stroom interessant is en laag.
Dan wil je u batterij niet aanspreken en verbruiken.
Dus u auto laadt braaf op.
Stelt u WP springt op en verbruikt 2000W.
EVCC gaat de laadpaal doen laten zakken naar 1 fase en 1800W opladen. (indien u laadpaal 1f & 3f switching ondersteund en auto).
U totaal verbruik is onder de 4000W.
Stel dat u verbruik nu toch boven de 4000W komt zonder EV, dan gaat EVCC het laden stoppen.
HA kan EVCC uitlezen en je maakt daar in nodered een automatie dat hij de EVCC modus naar off doet en zo de batterij op NoM gaat doen dan zakt u verbruik en springt batterij in.
U piek blijft 4000W, want het is het gemiddelde van 15min. die u piek bepaald.
Dus als jij 30sec 6000W trekt en daarna 2000W gedurende 14min. dan is u piek geen 6kW maar iets tussen 2-3kW.
Als u totaal verbruik gezakt is tot bepaald niveau kan HA terug de modus veranderen in EVCC naar min+pv of iets anders en laadt auto terug op.
PS.: ben ook belg hier dus ken de capaciteitstarieven enz...
kWhmathiasc schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:43:
[...]
Voor wat zet jij een batterij in? Ik vermoed toch om je eigenverbruik (dat wil zeggen: de kWh aan PV die je gemaakt hebt zelf verbruiken) zoveel mogelijk te verhogen, of niet?
Dus als de thuisbatterij vol zit dan wil je die tegen de ochtend toch leeghebben om klaar te zijn voor een dag vol PV terwijl uw auto weg is.
kWmaar zelf al laten we dat allemaal buiten beschouwing; zijn mijn batterijen in 2u volledig plat (kan ontladen met 3x 2,5kwh) ,
Dan moet je dat probleem oplossen, door de auto tijdelijk te pauzeren of te laten verlagen door evcc, niet door de batterij niet te gebruiken.waarna mijn wagen dit volledig van het net zal halen EN de WP die 1 a 2x per nacht aanslaat, ook haar 5KW
Want die is dan toch ook nog altijd zo inefficient zoals je eerder aangaf?
kWvan het net zal trekken waardoor mijn piek uiteindelijk > 10kwh zal zijn.
Het is een orkest/samenspel. Dus dan moet de laadpaal even throttlen ja als je warmtepomp aangaat.Ok je kan nog "throttelen" in evcc, echter kan ik dat voor mijn grootverbruikers niet of minder in mijn woning ... WP, elektrisch vuur, enz ... T'is net daarvoor dat ik de batterij heb.
kWik denk dat dat een goede reden is om je batterij niet door de wagen te laten gebruiken.
Mijn doel is een piek van 4kwh,
Er is bij mijn weten nog geen enkele batterij die echt slim met pieken en de batterij omgaat. Daar ga je dan volledig zelf iets voor moeten bouwen.en dan mag ik dus maximaal pieken hebben van 4KW, de bedoeling is dat deze opgevangen worden door de batterijen en op de duurste uren de meter NOM draait. Het lijkt me dat de oplossing uit HA zal moeten komen, eerder dan uit EVCC.
Lang verhaal kort: tenzij je immens goed bezig bent met dynamische tarieven/tijdsblokken ligt de grootste winst voor een batterij bij het opslaan van zonnestroom en dit te ontladen (liefst op 24h tijdspannes). Voor ons Vlaemingen komt er dan het piektarief nog eens bij maar dat lijkt me ook niet efficient om kWh's aan 90% RTE op te slaan en te ontladen om dan voor die maand een piek weg te halen. Dan zeg ik: pak die piek aan waar je kan en dat is bij het laden van een EV.
Hier heb ik de batterij met 1 doel gezet: zoveel mogelijk vervangen wat mijn terugdraaiende teller voorheen was: een hele dikke batterij.
De zonnige dagen zijn hier wat voorbij heb ik de indruk. Dus op dit moment laat ik alles opslaan in de thuisbatterij en laad de auto volgens de planner op met maxPower op mijn site ingesteld op 2500W, vaak is dat laden 's nachts dus en dan zijn de energieprijzen laag en gebeurt er ook niet veel in huis waardoor hij rustig een heel nachtje kan pruttelen.
Straks kan de batterij helemaal niks meer doen omdat ik geen PV opwek meer heb en dan zal ik met pieken rond de 4kW zitten en dan pas ik evcc aan.
[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 17-09-2025 15:59 ]
in de zomer heb je zeker gelijk, maar ik heb een dermate hoog verbruik dat ik met 15kwh enkel mijn sluipverbruik 's nachts opvang. besparen waar kan in verbruik reeds gebeurd.HyperBart schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:51:
[...]
kWh
Voor wat zet jij een batterij in? Ik vermoed toch om je eigenverbruik (dat wil zeggen: de kWh aan PV die je gemaakt hebt zelf verbruiken) zoveel mogelijk te verhogen, of niet?
Dus als de thuisbatterij vol zit dan wil je die tegen de ochtend toch leeghebben om klaar te zijn voor een dag vol PV terwijl uw auto weg is.
dat gebeurt reeds.Dan moet je dat probleem oplossen, door de auto tijdelijk te pauzeren of te laten verlagen door evcc, niet door de batterij niet te gebruiken.
Want die is dan toch ook nog altijd zo inefficient zoals je eerder aangaf?
Zelf als ik throttel tot een minimum (1,8kw) en de WP slaat aan is dat een piek van 5KW die een kwartier lang duurt (boiler op temp houden). Zelf als evcc de wagen laat stoppen met laden is die piek er nog, of als hij gepland laad en over zijn max grid input gaat, de wagen stopt met laden, zal hij de batterijen opnieuw "aanleggen" dan?Het is een orkest/samenspel. Dus dan moet de laadpaal even throttlen ja als je warmtepomp aangaat.
Test het eens zou ik zeggen. Ik zit met een bug van evcc en Victron waardoor ik mijn maandpiek ga verhogen als ik begin te testen.
Dan zou ik best die warmtepomp veranderen en kijken of hij wel de juiste settings heeft.mathiasc schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:04:
Zelf als ik throttel tot een minimum (1,8kw) en de WP slaat aan is dat een piek van 5KW die een kwartier lang duurt (boiler op temp houden). Zelf als evcc de wagen laat stoppen met laden is die piek er nog, of als hij gepland laad en over zijn max grid input gaat, de wagen stopt met laden, zal hij de batterijen opnieuw "aanleggen" dan?
Want 5kW non-stop verbruiken nu voor u huis warm te maken en of warm water is wel heel veel.
Heb zelf warmtepomp, ok geothermisch.
Maar die pruttelt met warm houden 1200W non-stop.
Heb geen modulerende warmtepomp, maar simpele aan/uit.
En warm water is even 2000W en loopt op tot 2500W.
En wat ik gelezen heb van andere lucht/water is dat die modulerende vaak minder stroom vragen in het begin en wat meer later.
ik kan uiteraad ook zorgen dat hij reeds vanaf 55° begint te warmen, echter zal ie dan veel meer maar minder lang warmen, ik weet niet wat het meest "eco" vriendelijk is, ik vermoed zoals hij nu is ingesteld.
[ Voor 8% gewijzigd door mathiasc op 18-09-2025 20:28 ]
Hij heeft vannacht zo gedraaid, en ik moet zeggen dat het vrij goed is gelukt, geen piek van 5kw zelf, omdat als ie stopt met laden ook de batterijen dischargen en die dus de piek opvangen, exact zoals gewenst.HyperBart schreef op woensdag 17 september 2025 @ 23:04:
Bij gepland laden gaat ie nog steeds niet over zijn piek gaan. Dus dan stopt hij met laden, maxPower heeft hoger mandaat dan planner.
Test het eens zou ik zeggen. Ik zit met een bug van evcc en Victron waardoor ik mijn maandpiek ga verhogen als ik begin te testen.
nu enkel nog eens kijken om ervoor te zorgen dat de batterijen 's avonds vol zijn afhankelijk van de voorspelde zon, hoewel je er ook niet kan op voorgaan. Er was vandaag 30kw voorspeld, uiteindelijk maar 3kw in de batterijen kwijt gekunnen, wegens te weinig zon.
Maar op welke manier/setting beinvloed EVCC het victron battery systeem? Ik vermoed:
Bij laden uit de batterij het grid setpoint?
Bij absoluut niet laden uit de batterij zet die batterij dan uit?
- leeg -
Zie de documentatie:luigi87 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 08:05:
Ik heb EVCC nu een tijdje draaien en ook de batterij ingesteld, maar helaas kan ik weinig testen want de laadpaal en de EV is er nog niet.
Maar op welke manier/setting beinvloed EVCC het victron battery systeem? Ik vermoed:
Bij laden uit de batterij het grid setpoint?
Bij absoluut niet laden uit de batterij zet die batterij dan uit?
- https://docs.evcc.io/en/docs/features/battery en
- https://docs.evcc.io/en/docs/devices/meters#victron
- HW P1 meter
- HW kWh meter (zonnepanelen)
- Peblar laadpaal
Vaste tarieven er ingezet (Greenchoice, loopt Nov '25 af, waarna ik overstap op dynamisch).
Zonnepanelen ingeladen via Open-Meteo, echter loop ik hier vast op inaccurate data.
Nu verwacht ik geen 100% kloppende voorspellen, echter zit deze er 50% naast.
Ik beschik over een Oost (6p) /West (10p) opstelling welke achter 1 omvormer zit (SolarEdge), deze doet gemiddeld 15-20 kWh, echter zegt de voorspelling morgen 5 kWh.
Ik heb al zitten spelen met de dm/de waarden maar ik krijg hier geen betere voorspelling.
- Heeft iemand gelijkwaardige ervaring en tips?
[ Voor 7% gewijzigd door ro3lie op 19-09-2025 22:49 ]
Met forecast-solar zit er ook wel afwijking in, maar correctiefactor wordt door EVCC berekend op 36% na een paar weken draaien. Die neemt ie dan automatisch mee.ro3lie schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:39:
Vandaag EVCC geinstalleerd (Docker) en gekoppeld aan de:
- HW P1 meter
- HW kWh meter (zonnepanelen)
- Peblar laadpaal
Vaste tarieven er ingezet (Greenchoice, loopt Nov '25 af, waarna ik overstap op dynamisch).
Zonnepanelen ingeladen via Open-Meteo, echter loop ik hier vast op inaccurate data.
Nu verwacht ik geen 100% kloppende voorspellen, echter zit deze er 50% naast.
Ik beschik over een Oost (6p) /West (10p) opstelling welke achter 1 omvormer zit (SolarEdge), deze doet gemiddeld 15-20 kWh, echter zegt de voorspelling morgen 5 kWh.
Ik heb al zitten spelen met de dm/de waarden maar ik krijg hier geen betere voorspelling.
- Heeft iemand gelijkwaardige ervaring en tips?
Dan maar de evcc.yaml aangepast echter ik blijf dezelfde foutmelding krijgen... en ondertussen is gans mijn configuratie verdwenen ! Ik heb nochtans de evcc.yaml met alles erin dus blijkbaar is er met de database iets aan de hand (is al de tweede maal).
Ondertussen heb ik m'n evcc.yaml al weg gedaan en een reset gedaan van de configuratie maar ik krijg op geen enkele manier het trial token ingegeven... hij laat steeds een ander zien dat ik niet kan aanpassen met de melding dat het uit evcc.yaml komt terwijl die file niet eens bestaat ???
Edit: na een hoop gepruts, meldingen dat zelfs m'n evcc paswoord niet meer correct was, herstarten, evcc.yaml terug zetten, ... werkt plots alles magisch terug. Ik vind het ganse evcc qua configuratie enorm verwarrend... blijkbaar gebruik ik de database configuratie dus nog niet.
[ Voor 12% gewijzigd door r2504 op 20-09-2025 11:40 ]
Situatie
PV enphase met een profile 0 export naar grid. Selfconsumption. Hiermee regelt hij perfect de panelen opbrengst naar 0 als de auto niet aan evcc hangt.
Maar als ik auto wel aan evcc hang en hem op pv zit kom je in de situatie dat er geen surplus is, immers controller probeert grid export 0 te houden, en evcc laad dus niet.
Als ik wel grid importeren reageert de pv controller om meer opbrengst van pv te halen.
Enige mogelijkheid tot nu toe is now mode, maar dan vraagt ie veel meer dan mijn PV opbrengst.
Iemand ervaring of ideeen over deze setup ?
Probeer dat eens en laat ons weten of dat werkt
Nu de volgende nog......hem weer zichtbaar krijgen in EVCC.
Denk vul de token in in EVCC net zoals in HA ipv het wachtwoord maar dat werkt dus nu net weer niet. Heb de Kia ingevoerd in de GUI en niet in de config.yaml.
Hier mensen die de Kia alweer zichtbaar hebben in EVCC en mij kunnen vertellen hoe ik dat nu weer aan moet vliegen?
Tibber ondersteunt nu grid rewards voor Tesla en ik wil dat eens testen zonder gelijk evcc helemaal uit te zetten
evcc altijd in mode 'fast' zetten, zodat de laadpaal gewoon beschikbaar is? Dan kan de integratie van Tibber op de Tesla gewoon zijn ding doen.Sander schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:35:
Heeft iemand hier een handige methode om EVCC wel te laten draaien (en dus bijhouden wat een laadbeurt kost, hoeveel zon etc) maar tijdelijk NIET de laadpaal/auto aan te laten sturen?
Tibber ondersteunt nu grid rewards voor Tesla en ik wil dat eens testen zonder gelijk evcc helemaal uit te zetten
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Dat dacht ik ook, maar dat werkt helaas niet, want dan gooit EVCC de laadpaal terug aan zodra er een mismatch is tussen de 'fast' van EVCC en Tibber die bijv even wil wachten op goedkopere stroom.Bravo schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:27:
[...]
evcc altijd in mode 'fast' zetten, zodat de laadpaal gewoon beschikbaar is? Dan kan de integratie van Tibber op de Tesla gewoon zijn ding doen.
Yep direct via de Tesla. Heb een 'domme' Tesla Wall Connector 3 icm een ESP32 die via BLE direct de auto aanstuurt. In dit soort gevallen detecteert hij detecteert dan een mismatch tussen wat de tesla doet ( bijv disabled) tov wat hij verwacht (bijv 16A laden).JanHenk schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:03:
@Sander Heeft dat dan te maken met hoe jij de loadpoint 'lader' hebt ingesteld (namelijk direct via de Tesla)? Want dat gedrag herken ik niet met bijv. modbus-gestuurde lader.
https://github.com/evcc-io/evcc/pull/23571
Hoe kan je zien of dit reeds in de nightly build zit? als ik kijk naar de laatste run, dan zie ik de commit niet , terwijl deze gisteren merged is in main...
https://github.com/evcc-i...31e8834326f9a58ce61c70149
Ah, jij stuurt niet de laadpaal aan, maar direct de auto met evcc. Dan heb je inderdaad twee kapiteins op 1 schip. Als evcc de lader had aangestuurd zou dit geen issue zijn, maar dat kan niet met een 'domme' laadpaal.Sander schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:57:
[...]
Dat dacht ik ook, maar dat werkt helaas niet, want dan gooit EVCC de laadpaal terug aan zodra er een mismatch is tussen de 'fast' van EVCC en Tibber die bijv even wil wachten op goedkopere stroom.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
:strip_exif()/f/image/NNbnA7LhtE6gLdxPTWmAlMqs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cIMf5YoFE0ozjwfMk7lgZQbT.jpg?f=fotoalbum_large)