Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Bravo

Second Best

JanHenk schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:20:
[...]

Maar ik doe het niet automatisch, want dat is geen gegeven / zekerheid.
Op basis van resterende verwachting zou je daar wel iets mee kunnen. Bijvoorbeeld if forecast PV today remaining > 7,5 kWh > Enable batteryboost at plugin.
Ik kan overigens zo gauw niet vinden hoe je dit met de API zou moeten aanzetten, boost modus configuratie zit daar volgens mij (nog?) niet in.
Het zit niet bij de batterij, maar bij de loadpoint variabelen.

REST API of MQTT topic
Set battery boost:
code:
1
2
/loadpoints/{id}/batteryboost/{enable}
evcc/loadpoints/<id>/batteryboost  writeable [1/0]

[ Voor 9% gewijzigd door Bravo op 08-09-2025 13:37 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:27
Ik gebruik de ha integratie. Daar zit die knop boost from home batterij al in.

Dus daar ga ik eerst eens mee experimenteren. Dat is het makkelijkst…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Bravo en @Kammika Ik heb de docs niet gecheckt voordat ik die uitspraak deed, had ik natuurlijk even moeten doen. Het blijkt dat ik een heel oude versie had (2024.10) van de ha-evcc integratie. Bijzonder, normaal komen de updates altijd wel mee via HACS, maar deze blijkbaar niet. Misschien destijds niet via HACS toegevoegd bedenk ik me.

Afijn, nu geüpdatet en zie hem nu wel staan, bovenaan zelfs :)

Ga ik eens over nadenken. Het enige is dat ik niet altijd na het inpluggen op dezelfde dag vertrek. Meestal gaat de zonnestroom in de auto voor het resterende deel van de dag en daarna, nadat het laden is gestopt, de batterij leeg aan het huisverbruik.

Het is niet vaak zo dat ik in de ochtend PV slurp en in de middag nog weg ga. Ik ga ofwel voor dag en dauw met de auto weg, of hij is de hele dag thuis. Dus om nu de boost modus altijd in te schakelen als er nog PV-opwek resterend is, hoeft ook niet...

[ Voor 31% gewijzigd door JanHenk op 08-09-2025 13:48 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:57:
Tegenwoordig heb ik hem bijna vast op 1-fase staan. Maar, wat ik eigenlijk zou willen is dat ie bij gepland snel laden, zoals bij laadplan, goedkope tarieven, etc. (in de PV-modus) of de snel laden (fast-modus) zelf schakelt naar 3-fase. Maar bij het reguliere PV-laden, dat ie in de 1-fase modus blijft.
Even self-quote. Maar dit zou ik natuurlijk ook kunnen oplossen met HA (schakelen tussen 1- en 3-fase). Echter is er geen sensor om het onderscheid te maken tussen 'regulier' PV-laden of 'tijdelijke boost i.v.m. laadplan, tarieven, etc.' in de PV-modus.

Of zie ik hier ook weer iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JanHenk schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:44:
[...]

Even self-quote. Maar dit zou ik natuurlijk ook kunnen oplossen met HA (schakelen tussen 1- en 3-fase). Echter is er geen sensor om het onderscheid te maken tussen 'regulier' PV-laden of 'tijdelijke boost i.v.m. laadplan, tarieven, etc.' in de PV-modus.

volgens mij kan dat niet in evcc zelf. Maar als je je lader in HA stopt en een custom lader in EVCC maakt, kun je natuurlijk in HA makkelijk bijautomatiseren wat EVCC zelf niet kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Weet iemand trouwens waar je iets van roadmap kunt vinden? Ik merk nu dat EVCC het best aardig doet met zo'n thuisbatterij. Maar je blijft wel 2 apparaten houden die op 0 op de meter sturen.

EVCC houdt in zijn calculaties rekening met wat de batterij doet, maar blijft suboptimaal. Liefst zou je gewoon willen dat 1 systeem beide bestuurt.

Want nu krijg je of veel "schommelgedrag" omdat beiden die 0 op de meter beinvloeden, of je moet je interval timeout verruimen, zodat de batterij zijn werk voldoende gedaan kan hebben voordat EVCC weer gaat rekenen. Maar dat laatste is natuurlijk weer ongewenst, omdat EVCC ook de loadbalancing doet. Dus je wil ook niet dat die daar te laat op gaat schakelen...

Als EVCC beide bestuurt, heb je daar veel minder last van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

JanHenk schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:44:
[...]

Nee, volgens mij zie je niet iets over het hoofd.
Ik heb een tijdje terug een discussie gelezen op de Github in relatie tot 1-fase 32A (PV) en 3-fase laden (Fast, boost, whatever the reason to go to the max) en dat de planning er niet mee om kan gaan dat je 3-fase 16A maximaal beschikbaar hebt. Je moet kiezen tussen of 1 fase 32A of 3 fase 16A, een mengelmoes leidt ertoe dat hij ermee rekent dat de auto 3 fase 32A lust...

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

Kammika schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:53:
Weet iemand trouwens waar je iets van roadmap kunt vinden? Ik merk nu dat EVCC het best aardig doet met zo'n thuisbatterij. Maar je blijft wel 2 apparaten houden die op 0 op de meter sturen.

EVCC houdt in zijn calculaties rekening met wat de batterij doet, maar blijft suboptimaal. Liefst zou je gewoon willen dat 1 systeem beide bestuurt.

Want nu krijg je of veel "schommelgedrag" omdat beiden die 0 op de meter beinvloeden, of je moet je interval timeout verruimen, zodat de batterij zijn werk voldoende gedaan kan hebben voordat EVCC weer gaat rekenen. Maar dat laatste is natuurlijk weer ongewenst, omdat EVCC ook de loadbalancing doet. Dus je wil ook niet dat die daar te laat op gaat schakelen...

Als EVCC beide bestuurt, heb je daar veel minder last van..
Op de github kun je redelijk volgen waar ze mee bezig zijn en wat prioriteit heeft.

Wat betreft het schommelen, dat is op te lossen door de batterij naar evcc te laten luisteren. Ik zie dat de Marstek het actieve batterijsturing symbooltje heeft bij evcc, dus dat zou moeten lukken als je die van NOM naar handmatig zet?
code:
1
2
maxchargepower: 2500 # Maximale Ladeleistung (W), 2500W ist das Maximum für Venus. (optional)
work_mode_normal: 1 # Work mode für Normal-Modus, 0=manuell, 1=Eigenverbrauch, 2=AI-Optimierung. (optional)

[ Voor 13% gewijzigd door Bravo op 08-09-2025 14:02 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Bravo schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:56:
[...]

Nee, volgens mij zie je niet iets over het hoofd.
Ik heb een tijdje terug een discussie gelezen op de Github in relatie tot 1-fase 32A (PV) en 3-fase laden (Fast, boost, whatever the reason to go to the max) en dat de planning er niet mee om kan gaan dat je 3-fase 16A maximaal beschikbaar hebt. Je moet kiezen tussen of 1 fase 32A of 3 fase 16A, een mengelmoes leidt ertoe dat hij ermee rekent dat de auto 3 fase 32A lust...
Ja, dat soort dingen spelen bij mij niet zozeer (heb een 11 kW wallbox) maar bij een vriend van mij (waar ik ook een evcc instantie heb draaien) wel. Heb er ook al eens wat over geschreven op Github. Je zou eigenlijk een maximum vermogen moeten kunnen ingeven van de auto t.b.v. de planner, waar de planner dan rekening mee kan houden. Dat is nu niet zo, helaas.

In de auto-configuratie zit wel een maxcurrent: optie, maar die is vrij nutteloos in mijn ogen. maxPower is nuttiger in zo'n geval, of in ieder geval een gewenste aanvulling. Dan is dat issue met de planner ook opgelost.

Daarnaast zou ie natuurlijk ook moeten rekenen met de ingestelde loadbalancing maxPower. Ook die wordt nu genegeerd door de planner. Voor de Belgen onder ons zeer relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Bravo schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:57:
[...]

Op de github kun je redelijk volgen waar ze mee bezig zijn en wat prioriteit heeft.

Wat betreft het schommelen, dat is op te lossen door de batterij naar evcc te laten luisteren. Ik zie dat de Marstek het actieve batterijsturing symbooltje heeft bij evcc, dus dat zou moeten lukken als je die van NOM naar handmatig zet?
code:
1
2
maxchargepower: 2500 # Maximale Ladeleistung (W), 2500W ist das Maximum für Venus. (optional)
work_mode_normal: 1 # Work mode für Normal-Modus, 0=manuell, 1=Eigenverbrauch, 2=AI-Optimierung. (optional)
ja dat zou misschien werken, maar dan mis ik nog wat functies in evcc om die batterij te besutren (bv manueel naar vol, of juist ontladen of whatever). Daarom hangt die in HA en heb ik een custom battery die de api's van HA aanroept voor de batterij en dan doet die geen actieve sturing. Maar goede tip ik ga er eens mee experimenteren.

Op github zie ik wel de commits, maar wie je aan welke prio's ze werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Zit toch nog eens naar de docs te kijken, maar denk toch dat er iets nog niet goed gaat.

Er staat een voorbeeld bij de features, waarin de battery supported vehicle charing op de 75% drempel is gezet, en dan staat er deze uitleg bij:
Example: You release the area above 75% for Battery-supported charging. Your home storage has already filled up to 100% during the day. You plug in your electric car in Solar mode. In addition to the available surplus, the released upper 25% of the home battery is now also used to charge the electric car. If there is no surplus available and the charge level of the home storage has fallen to 75%, charging is stopped.
Dat implicieert dat EVCC toch echt al eerder stroom uit die batterij hoort te gaan trekken en dat anders dan dat het nu bij mij gebeurt. Lijkt dus gewoon niet helemaal lekker te werken.. ik zal eens in de officiele evcc discussie, eens kijken wat ze er daar van vinden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:45
Kammika schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:30:
Ik gebruik de ha integratie. Daar zit die knop boost from home batterij al in.

Dus daar ga ik eerst eens mee experimenteren. Dat is het makkelijkst…
Bravo schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:27:
[...]

Op basis van resterende verwachting zou je daar wel iets mee kunnen. Bijvoorbeeld if forecast PV today remaining > 7,5 kWh > Enable batteryboost at plugin.

[...]

Het zit niet bij de batterij, maar bij de loadpoint variabelen.

REST API of MQTT topic
Set battery boost:
code:
1
2
/loadpoints/{id}/batteryboost/{enable}
evcc/loadpoints/<id>/batteryboost  writeable [1/0]
Ik heb dit in een script verwerkt.
Die haalt de verwachting op via de API.
Bepaalt aan de hand daarvan + een ingestelde reserve wat hij moet houden of hij mag ontladen of niet en begint dan X aantal minuten voor zonsopgang met het laden om zo optimaal aan de dag te beginnen

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 08-09-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
HyperBart schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:43:
[...]

[...]

Ik heb dit in een script verwerkt.
Die haalt de verwachting op via de API.
Bepaalt aan de hand daarvan + een ingestelde reserve wat hij moet houden of hij mag ontladen of niet en begint dan X aantal minuten voor zonsopgang met het laden om zo optimaal aan de dag te beginnen
Dat ziet er goed uit zeg! En ook mooi om deze logica zo te zien. Ik heb het meeste al in HA hangen, dus voor mij wsch wat simpeler om een HA automation te maken.

Je bracht me wel op het idee om iets met het resterende aantal zonneuren te doen. Even zitten zoeken, maar die als je in mqtt kijkt, blijkt evcc die op dit topic te zetten: evcc/site/forecast/solar/today/yield

Dus even getest, en nu ook als sensor beschikbaar in HA, met deze definitie in HA:
code:
1
2
3
4
5
name: "EVCC Remaining Solar Forecast Today"
unique_id: evcc_remaing_solar_forecast_today
state_topic: "evcc/site/forecast/solar/today/yield"
unit_of_measurement: "Wh"
device_class: energy

Als ik het werkend heb, zal ik het hier wel plaatsen..

EDIT:

Dit zou 'm moeten zijn (kan pas testen als vanavond de auto weer aangesloten is ;-) ):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: Start EVCC Battery Boost
description: >-
  Start EVCC boost modus als er een auto aangesloten is, en er meer dan 1kwh in
  de thuisbaterij zit
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - binary_sensor.evcc_carport_connected
      - sensor.marstek_venus_available_energy_in_battery
      - sensor.evcc_remaining_solar_forecast_today
  - trigger: time_pattern
    minutes: /1
conditions:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.evcc_carport_connected
    state: "on"
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.marstek_venus_available_energy_in_battery
    above: 600
    entity_id: sensor.evcc_remaining_solar_forecast_today
    above: 100
    entity_id: switch.evcc_carport_battery_boost
    state: "off"
actions:
  - action: switch.turn_on
    metadata: {}
    data: {}
    target:
mode: single

NOGEENEDIT: De auto is weer thuis, net proefondervindelijk vastgesteld dat dit goed lijkt te werken!

[ Voor 33% gewijzigd door Kammika op 08-09-2025 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:45
Kammika schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:43:
[...]

Dat ziet er goed uit zeg! En ook mooi om deze logica zo te zien. Ik heb het meeste al in HA hangen, dus voor mij wsch wat simpeler om een HA automation te maken.

Je bracht me wel op het idee om iets met het resterende aantal zonneuren te doen. Even zitten zoeken, maar die als je in mqtt kijkt, blijkt evcc die op dit topic te zetten: evcc/site/forecast/solar/today/yield

Dus even getest, en nu ook als sensor beschikbaar in HA, met deze definitie in HA:
code:
1
2
3
4
5
name: "EVCC Remaining Solar Forecast Today"
unique_id: evcc_remaing_solar_forecast_today
state_topic: "evcc/site/forecast/solar/today/yield"
unit_of_measurement: "Wh"
device_class: energy

Als ik het werkend heb, zal ik het hier wel plaatsen..

EDIT:

Dit zou 'm moeten zijn (kan pas testen als vanavond de auto weer aangesloten is ;-) ):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: Start EVCC Battery Boost
description: >-
  Start EVCC boost modus als er een auto aangesloten is, en er meer dan 1kwh in
  de thuisbaterij zit
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - binary_sensor.evcc_carport_connected
      - sensor.marstek_venus_available_energy_in_battery
      - sensor.evcc_remaining_solar_forecast_today
  - trigger: time_pattern
    minutes: /1
conditions:
    entity_id: binary_sensor.evcc_carport_connected
    state: "on"
    entity_id: sensor.marstek_venus_available_energy_in_battery
    above: 1000
    entity_id: sensor.evcc_remaining_solar_forecast_today
    above: 0
    state: "off"
actions:
  - action: switch.turn_on
    metadata: {}
    data: {}
    target:
mode: single
Dank je, dat van jou ziet er ook leuk uit.
Ik ga niet uit van uren zon maar de dagvoorspelling in kWh. Ik ben heel benieuwd naar de herfst en lente dagen binnenkort.
Omdat ik een grotere batterij heb kan ik wat meer bufferen en op termijn gaat die batterij van 15kWh naar 30kWh gaan dus dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:11
Ik ben al even aan het prutsen met EVCC, ik wil alleen laden op basis van tarief want mijn teruglevering is over het algemeen te laag om te laden en de laadpaal ondersteund dat ook nog niet helemaal. Ik gebruik een switch in HA om alles aan te sturen maar hij blijft ook laden als het tarief boven de limiet zit vanwege de teruglevering.

Ik heb al een enable en disable toegevoegd met -5000 en 5000 als threshold maar dat werkt niet. Iemand enige idee hoe ik er voor kan zorgen dat hij nooit gaat laden bij teruglevering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

Freezhost schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:04:
Ik ben al even aan het prutsen met EVCC, ik wil alleen laden op basis van tarief want mijn teruglevering is over het algemeen te laag om te laden en de laadpaal ondersteund dat ook nog niet helemaal. Ik gebruik een switch in HA om alles aan te sturen maar hij blijft ook laden als het tarief boven de limiet zit vanwege de teruglevering.

Ik heb al een enable en disable toegevoegd met -5000 en 5000 als threshold maar dat werkt niet. Iemand enige idee hoe ik er voor kan zorgen dat hij nooit gaat laden bij teruglevering?
Kun je een stukje logging delen waarin staat waarom het laadproces wordt gestart?
edit: je geeft aan dat hij door blijft gaan met laden als het tarief boven een limiet komt EN er teruglevering is.

Om te voorkomen dat het laden begint door teruglevering moet je enable threshold op een waarde zetten die nooit gehaald gaat worden. Dat kan -5000 zijn als je PV opwek (+ evt batterij teruglevering) onder deze waarde blijft. Dit werkt blijkbaar, tenminste je geeft niet aan dat er ongewenst een laadsessie wordt gestart.

Om ervoor te zorgen dat het laden stopt, moet je de disable threshold op een waarde zetten dat (ongeacht de teruglevering) het te weinig is. Hier heb je -5000 ingevuld? en een delay van 1m (1 minuut)?

Zou je de logging kunnen laten zien als hij toch doorgaat met laden?

[ Voor 33% gewijzigd door Bravo op 08-09-2025 17:22 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
HyperBart schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:51:
[...]

Dank je, dat van jou ziet er ook leuk uit.
Ik ga niet uit van uren zon maar de dagvoorspelling in kWh. Ik ben heel benieuwd naar de herfst en lente dagen binnenkort.
Omdat ik een grotere batterij heb kan ik wat meer bufferen en op termijn gaat die batterij van 15kWh naar 30kWh gaan dus dat scheelt.
Die voorspelling die ik uitlees is het resterende aantal watturen van de dag…dus vergelijkbaar als in jouw oplossing…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Bravo schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:15:
[...]

Kun je een stukje logging delen waarin staat waarom het laadproces wordt gestart?
edit: je geeft aan dat hij door blijft gaan met laden als het tarief boven een limiet komt EN er teruglevering is.

Om te voorkomen dat het laden begint door teruglevering moet je enable threshold op een waarde zetten die nooit gehaald gaat worden. Dat kan -5000 zijn als je PV opwek (+ evt batterij teruglevering) onder deze waarde blijft. Dit werkt blijkbaar, tenminste je geeft niet aan dat er ongewenst een laadsessie wordt gestart.

Om ervoor te zorgen dat het laden stopt, moet je de disable threshold op een waarde zetten dat (ongeacht de teruglevering) het te weinig is. Hier heb je -5000 ingevuld? en een delay van 1m (1 minuut)?

Zou je de logging kunnen laten zien als hij toch doorgaat met laden?
Zojuist nog even zitten spelen en dit is mijn configuratie

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
loadpoints:
  - title: Oprit
    charger: zappi_custom
    mode: off
    meter: meter_zappi
    enable:      
      delay: 0m
      threshold: -5000
    disable:      
      threshold: 0

Het lijkt nu te werken, zodra ik hem op PV zet gaat de switch in HA uit maar, er is nu natuurlijk geen opwek. Alleen dan nu het rare als ik hem op Min+PV zet dan gaat de switch in HA aan terwijl hij volgens het tarief pas om 13 uur aan moet gaan. Zet ik hem dan weer naar PV dan gaat hij uit, het lijkt er dus op dat hij geen rekening houdt met het minimale tarief?

Welk stukje logging wil je? Debug of Trace?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

Freezhost schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:07:
[...]

Zojuist nog even zitten spelen en dit is mijn configuratie

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
loadpoints:
  - title: Oprit
    charger: zappi_custom
    mode: off
    meter: meter_zappi
    enable:      
      threshold: -5000
    disable:      
      threshold: 0

Het lijkt nu te werken, zodra ik hem op PV zet gaat de switch in HA uit maar, er is nu natuurlijk geen opwek. Alleen dan nu het rare als ik hem op Min+PV zet dan gaat de switch in HA aan terwijl hij volgens het tarief pas om 13 uur aan moet gaan. Zet ik hem dan weer naar PV dan gaat hij uit, het lijkt er dus op dat hij geen rekening houdt met het minimale tarief?
Dat de switch aangaat met Min+PV is logisch. Bij Min+PV wordt het laadpunt aangezet met een minimale (meestal 6A) waarde en daarnaast pakt hij alle PV surplus.
Als je dat 'dom' op een schakelaar projecteert (zonder gewenst aantal A mee te kunnen geven) dan gaat de schakelaar inderdaad aan. In dat geval is er geen verschil tussen Min+PV en Fast, allebei is 'aan'.
Welk stukje logging wil je? Debug of Trace?
Debug maakt vaak wel zichtbaar welke keuzes er worden gemaakt en waarom.

Je gebruikt nu 0 als instelling voor disable. Volgens mij gaat dat goed (bij enable kijkt hij dan naar ingestelde min A die behaalt moet worden, maar bij disable lijkt mij dat niet relevant), en zal hij afschakelen als er stroom uit het grid wordt gehaald. Mocht er voldoende (PV)overschot zijn, dan zal het laden door blijven gaan.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Bravo schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:30:
[...]

Dat de switch aangaat met Min+PV is logisch. Bij Min+PV wordt het laadpunt aangezet met een minimale (meestal 6A) waarde en daarnaast pakt hij alle PV surplus.
Als je dat 'dom' op een schakelaar projecteert (zonder gewenst aantal A mee te kunnen geven) dan gaat de schakelaar inderdaad aan. In dat geval is er geen verschil tussen Min+PV en Fast, allebei is 'aan'.

[...]

Debug maakt vaak wel zichtbaar welke keuzes er worden gemaakt en waarom.

Je gebruikt nu 0 als instelling voor disable. Volgens mij gaat dat goed (bij enable kijkt hij dan naar ingestelde min A die behaalt moet worden, maar bij disable lijkt mij dat niet relevant), en zal hij afschakelen als er stroom uit het grid wordt gehaald. Mocht er voldoende (PV)overschot zijn, dan zal het laden door blijven gaan.
Aha, ik snap het, ik deed de aanname dat Min+Pv stond voor onder minimaal tarief of PV-overschot |:( 8)7
Maar het minimale tarief is ook al van toepassing op de PV stand. Binnenkort even kijken at er gebeurd als ik teruglevering heb, dat gaat vandaag niet gebeuren helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

Vandaag had ik een planner lopen om de auto voldoende vol te krijgen. Bij het uitschakelen van de planner zag ik de volgende regels in log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
```
[lp-1 ] DEBUG 2025/09/09 15:35:30 projected site power 2464W >= 600W disable threshold
[lp-1 ] DEBUG 2025/09/09 15:35:30 pv disable in 0s
[lp-1 ] DEBUG 2025/09/09 15:35:30 pv disable timer elapsed
[lp-1 ] DEBUG 2025/09/09 15:35:30 pv timer reset
[lp-1 ] DEBUG 2025/09/09 15:35:30 pv timer inactive
[lp-1 ] DEBUG 2025/09/09 15:35:30 charger disable

Dit bij een 600W threshold en 5 minuten instellen. De power wordt ook op dat laadpunt gemeten.
Deze uitkomst was verrassend voor mij, ik had verwacht dat hij nog wel op een lager vermogen door zou gaan totdat de timer van 5 minuten zou zijn verstreken, echter werd de laadactie direct afgekapt.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• SolidStateRadio
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 19:56
Dankzij dit topic ben ik op het spoor gekomen van EVCC en heb ik het (mede dankzij de info hier) draaiend op een Home Assistant Yellow als plugin. Erg blij mee!

Nu heb ik besloten om de P1-meter (ESPHome) en de SolarEdge via de HA API uit te lezen. EVCC en de Alfen laadpaal communiceren via Modbus. Is het aan te bevelen om toch eens te kijken om de integratie directer te doen, zodat de laadpaal bijvoorbeeld nog wat sneller reageert op veranderingen in de zonopbrengst?

• JanHenk
  • Niet online
@SolidStateRadio Met de PV-opwek doet evcc niks (qua sturing). Alleen voor de presentatie in de GUI. Dus daar is de tussenstap prima. Met SolarEdge-omvormer is dat ook de beste optie, want die staat maar één modbus-connectie toe en die is waarschijnlijk al in gebruik door HA.

Met de P1-meter doet evcc wel wat. Persoonlijk laat ik die het liefste direct uitlezen, maar ik weet niet of dat kan bij jou. Met Home Assistant ertussen heb je mogelijk wel vertraging (als HA bijv. iedere 5 seconden pollt).

[ Voor 23% gewijzigd door JanHenk op 10-09-2025 15:33 ]

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:06

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Je kunt ook werken met modbus proxy. Zo doe ik het om oa mijn Marstek batterij als SolarEdge direct in EVCC in te lezen.

https://github.com/TCzerny/ha-modbusproxy

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

• JanHenk
  • Niet online
Klopt, dat heb ik ook een tijdje gebruikt. evcc heeft zelf overigens óók een modbus proxy ingebouwd. :)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb zelf ook de SolarEdge Inline meter, die ik ook via Modbus uitlees en gebruik geen P1 meter in EVCC.

Voor de SolarEdge Modbus, zowel omvormer als de Inline Meter, gebruik ik de Modbus Proxy van EVCC. Vervolgens heb ik zowel EVCC meter en solar alsook HomeAssistant SolarEdge Modbus Multi weer gekoppeld aan die Proxy. Werkt prima.

Over snellere sturing: Default staat EVCC in 30seconden sturing interval (lezen van meters en schrijven/sturen van laadstroom op charger), en ik heb die naar 10 seconden gezet. Zijn er mensen die dat nog sneller hebben gezet? Anders heeft het helemaal geen zin om je P1 of Inlinemeter sneller dan 10 seconden uit te lezen.
https://docs.evcc.io/en/d...ce/configuration/interval

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 11-09-2025 09:57 ]

• JanHenk
  • Niet online
@Get!em Ik heb hem op 6 seconden. Dat werkt prima. Sporadisch een "warning" van evcc van een mismatch (tussen verwacht en gemeten vermogen), maar dat is vaak maar eenmalig en de eerstvolgende cyclus weer klaar. Het is uiteindelijk de lader van de auto die daadwerkelijk moet reageren natuurlijk.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:01:
@Get!em Ik heb hem op 6 seconden. Dat werkt prima. Sporadisch een "warning" van evcc van een mismatch (tussen verwacht en gemeten vermogen), maar dat is vaak maar eenmalig en de eerstvolgende cyclus weer klaar. Het is uiteindelijk de lader van de auto die daadwerkelijk moet reageren natuurlijk.
Ik heb nu ook soms een mismatch, maar dat is 1x per laadsessie ongeveer. Zal eens kijken of 6 seconden ook werkt.

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb zelf ook 4 en 5 seconden geprobeerd, maar dat was voor mijn gevoel wel wat te kort. In mijn geval kreeg ik dan een stukje vaker mismatch meldingen.

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste