Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste
Acties:

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-04 18:44

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Ik heb nu een paar keer gehad dat EVCC dacht dat mijn auto een gastauto was en hierdoor is het plan niet uitgevoerd. Heeft iemand een idee of het mogelijk is om te zeggen dat de auto die verbonden is altijd gewoon mijn auto is en daardoor altijd het plan uit moet voeren?

Ik heb bij het charging point de default vehicle op die van ons gezet wat volgens de beschrijving precies doet wat ik hierboven vraag maar toch staat ie soms op 'guest vehicle'.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:42
Dat heb ik de laatste dagen ook een paar keer gehad @Koen Hendriks , ik zou denken dat die default vehicle dat gedrag wegneemt (heb ik niet geoconfigureerd omdat evcc mijn "line of defense" is tegen ongeauthoriseerd laden) maar ik ik begrijp dan uit jouw bericht dat zelfs met die config hij soms naar Guest Vehicle springt. Bijzonder. Issue aanmaken?

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Allewijn schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:57:
Vandaag heb ik (als home assistant en evcc NOOB), nav dit topic en wat AI-hulp, evcc geïnstalleerd en ingesteld als docker/container in mijn Synology NAS.

Ingesteld via de evcc web-interface.
Nog niet via yaml. Nog weinig ervaring mee...
Ik hoop dat dat geen 'beperkingen met zich mee brengt'?

Aantal vragen:

.......
Heb het nu nog even draaien zonder mijn Tesla MY in evcc toegevoegd te hebben (want heb nog geen sponsortoken gekocht), dus enkel in de evcc webinterface p1 HomeWizard, Envoy Metered S en Tesla TWC3 lader gekoppeld en load balancing ingesteld.
Alleen is de TWC3 nou helemaal niet in staat om qua Amperes te wijzigen? Te dom?
Kan evcc dat in praktijk helemaal niet aansturen?
Hij blijft nml op 10A staan bij bijv Min+PV (een waarde die ik ooit in de Tesla zelf had ingesteld).

• J82
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 10:06

J82

Je kan een en ander met een trialtoken proberen.
https://docs.evcc.io/docs/sponsorship#trial

Volgens mij is de TCW een uitzondering waarbij de aansturing via de auto gaat en niet via de lader. Weet niet precies hoe het zit. Geen Tesla hier…

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:37
@Allewijn
Als je de Tesla via bluetooth koppelt, kun je die als een "virtuele" laadpaal.instellen.
Je kan de Tesla tot 2amp terugschakelen. Je laadpaal blijft gewoon voluit laden maar wordt beperkt door de auto.

En je hebt op deze manier ook geen sponsortoken nodig omdat je via home assistant koppelt.

Een andere oplossing kan uiteraard ook...

• Allewijn
  • Niet online
@J82 dankjewel voor je link naar een trial token. Wist niet dat dat kon. 5dgn gratis proberen. Ga ik doen!
Als je die tijdelijke sponsortoken AAN hebt staan, veranderen in de evcc omgeving dan ook bepaalde mogelijkheden? Want als ik nu mijn voertuig probeer toe te voegen (Tesla dus), dan krijg ik alleen een invulling en een uitleg over voor mij ingewikkelde wijze via tesla api, teslamate, proxy, etc.

@djiedjee Dankjewel voor je uitleg mbt koppelen via bluetooth ipv via de Tesla api mbv sponsortoken.
Ik heb daar geen ervaring mee. Geen idee hoe ik dat moet doen, welke bluetooth hardware ik daarvoor in de buurt van mijn oprit moet brengen, etc. maar ga me er in verdiepen/bekijken of dat een slimmere oplossing is dan betaald via teslamate api, proxy, etc of evcc sponsortoken.

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:56
J82 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:13:
Stel HA is bezig met een update (misschien heb je dat zelfs wel op automatisch staan) en in huis zet iemand de kookplaat op 'turbo'. EVCC zal het vermogen van de laadpaal willen terugschroeven, maar kan deze niet bereiken want HA is er niet... Het is toch een risicootje voor je hoofdzekering. Toegegeven, de kans is klein, maar IMHO hoor je dit soort systemen niet 'door te lussen'.
Ik hoop dat de meeste laadpalen toch wel een "Safe Current" hebben die terugschakeld naar een lager vermogen als er geen imput van de Load Balancing ontvangen wordt. Alfen en Peblar doen dat i.i.g. wel.

• HyperBart
Ter info, je kan ongeveer iedere wagen toevoegen en daardoor als virtuele paal gebruiken:
https://docs.evcc.io/en/d...#vehicle-api-only-charger

Zelf nog geen ervaring mee maar het ziet er voor mij uit alsof je dan je wagen aan een domme stekker thuis kan hangen en toch de zon kan laten volgen.

Maar eigenlijk moet je die jongens gewoon hun sponsoring gunnen en een deftige laadpaal zetten. *;
Vehicle API-only charger
without sponsoring

A charger implementation that delegates control to the vehicle instead of controlling the charger directly. This is useful for "granny chargers" or simple chargers that cannot be controlled.

The charger requires a vehicle that supports charge control (start/stop charging) and the ability to report the charging status. If the vehicle supports position tracking, this can be used for geofencing. When geofencing is enabled, the evcc will only affect charging behavior when the vehicle is within the specified radius of the home coordinates.

• djiedjee
@Allewijn zie DM...

• J82

J82

HeldereM schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:46:
Ik hoop dat de meeste laadpalen toch wel een "Safe Current" hebben die terugschakeld naar een lager vermogen als er geen imput van de Load Balancing ontvangen wordt. Alfen en Peblar doen dat i.i.g. wel.
Dat zou mooi zijn, helaas is hoop geen strategie. Wat maakt dat je aanneemt dat het vermogen omlaag gaat? Als je de loadbalancing via EVCC laat lopen, dan moet de loadbalancing in de laadpaal uit.

Ik heb een Peblar hangen. Om EVCC zijn werk te kunnen laten doen, heb ik die feitelijk in een soort 'bamiluik-modus' gezet.

Je kan dit van twee kanten bekijken:
  1. De Peblar biedt simpelweg de stroomsterke aan die hij via de modbus API door krijgt, maar nooit hoger dan de stroomlimiet van de lader. Ik durf niet aan te nemen dat een lader vervolgens om de 5 seconden een boodschap krijgt 'blijf op dezelfde stroomsterkte' en dat als hij die boodschap niet meer ontvangt, dat hij dan afschaalt naar een veilige waarde.
  2. Er is geen inputsignaal dat de stroom door de hoofdzekering beschrijft. Dat inputsignaal kan dus ook niet wegvallen en dus is er dan ook geen trigger om naar een veilige waarde te gaan.
In de UI van de Peblar zie ik overigens ook geen mogelijkheid om die veilige waarde bij stilte vanuit loadbalancing in te voeren. Zit dat wellicht onder loadbalancing? Dan werkt het sowieso niet, want loadbalancing in de Peblar zelf staat dus uit...

[ Voor 20% gewijzigd door J82 op 26-03-2026 14:22 ]

• dirixmjm
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-04 14:01
J82 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:13:
Op mij komt het over als veel mensen op zoek zijn naar een manier om de licentiekosten te omzeilen. Goede software kost geld en open source is niet hetzelfde als gratis. Dat gezegd hebbende, voor mij is EVCC het meer dan waard.
Goede software mag zeker geld kosten, en ook open source software. Omdat het open source is, staat het tevens in principe iedereen vrij EVCC te forken (en de token er uit te halen).

De manier waarop EVCC werkt (middels een token dat vereist is voor commerciële laders) is denk ik een vorm die gebruikers van open source software niet gewend zijn. Doorgaans werken open source projecten meestal op basis van giften. Ik kan me voorstellen dat dat minder oplevert voor de ontwikkelaar.

De vraag is, als je vooraf of via een abonnement betaald, of je dan ook ondersteuning mag verwachten. Ik heb het gevoel dat dat in EVCC dan toch meer op een open source manier wordt afgehandeld. Wat tot gevolg had dat er niemand echt bereid was in mijn Zaptec problemen te duiken. Dat was dan ook de reden dat ik HA ben gaan gebruiken voor de aansturing.
Ook het toevoegen van de Sessy template verliep niet heel vlotjes.

• HyperBart
J82 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:34:
[...]

Dat zou mooi zijn, helaas is hoop geen strategie. Wat maakt dat je aanneemt dat het vermogen omlaag gaat? Als je de loadbalancing via EVCC laat lopen, dan moet de loadbalancing in de laadpaal uit.
How even je haalt hier wat dingen door elkaar. Die Safe current die benoemd werd is als je in een dead man situation zit.
Dus bv in het geval van een uitval van meters of een HEMS (zoals evcc) dan valt de laadpaal na zoveel seconden terug op een veilige stroomsterkte waarvan jij weet als installateur/beheerder dat dit ten alle tijde veilig is en er geen automaten trippen.

Load balancing is wat anders in operationele modus. Safe Current is echt dat, een veilige toegestane stroomsterkte.

• J82

J82

HyperBart schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:08:
How even je haalt hier wat dingen door elkaar. Die Safe current die benoemd werd is als je in een dead man situation zit.
Dus bv in het geval van een uitval van meters of een HEMS (zoals evcc) dan valt de laadpaal na zoveel seconden terug op een veilige stroomsterkte waarvan jij weet als installateur/beheerder dat dit ten alle tijde veilig is en er geen automaten trippen.

Load balancing is wat anders in operationele modus. Safe Current is echt dat, een veilige toegestane stroomsterkte.
Dat is vrij stellig... Ik kan er naast zitten. Ik zal toelichten waarom ik denk dat het toch zo zit. In ieder geval voor een Peblar.
  • Bij loadbalancing via EVCC moet de loadbalancingfunctie in de Peblar uit.
  • De functie 'safe current' zit bij Peblar achter loadbalancing: instructiefilmpje van Peblar Je kan dit dus NIET instellen als je EVCC de loadbalancing laat doen
HeldereM schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:46:
Dit wekt de suggestie dat een tijdelijke onbereikbaarheid tussen EVCC en een lader geen probleem is. Volgens mij is het dat wel.

Ik heb het net maar even getest. Ik heb via EVCC de lader op max gezet: 11kW. Vervolgens de UTP stekker eruit getrokken. Ik kan een volledige kWh laden en na een goede 5 minuten ging het vermogen pas omlaag toen ik de UTP-stekker terugstopte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhkMEyH_w9AygZW89vvvejq0fB4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7qhaam5UX5NsLn2yqzTBxzdw.png?f=user_large

Als ik het elders in kan stellen, dan hoor ik het graag. Als dat niet zo is, laat het dan ook duidelijk zijn dat het niet kunnen communiceren tussen EVCC en lader, bijvoorbeeld als gevolg van nodeloos toegevoegde schakels, een risico met zich meebrengt.

[ Voor 25% gewijzigd door J82 op 26-03-2026 18:22 ]

• HyperBart
J82 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:19:
[...]

Dat is vrij stellig... Ik kan er naast zitten. Ik zal toelichten waarom ik denk dat het toch zo zit. In ieder geval voor een Peblar.
  • De functie 'safe current' zit bij Peblar achter loadbalancing: instructiefilmpje van Peblar Je kan dit dus NIET instellen als je EVCC de loadbalancing laat doen
Het bericht waar ik op reageerde wekt de suggestie dat een tijdelijke onbereikbaarheid tussen EVCC en een lader geen probleem is. Volgens mij is het dat wel.

Ik heb het net maar even getest. Ik heb via EVCC de lader op max gezet: 11kW. Vervolgens de UTP stekker eruit getrokken. Ik kan een volledige kWh laden en na een goede 5 minuten ging het vermogen pas omlaag toen ik de UTP-stekker terugstopte.
[Afbeelding]

Als ik het elders in kan stellen, dan hoor ik het graag. Als dat niet zo is, laat het dan ook duidelijk zijn dat het niet kunnen communiceren tussen EVCC en lader, bijvoorbeeld als gevolg van nodeloos toegevoegde schakels, een risico met zich meebrengt.
Lol, ok nadeeltje voor Peblar dan.

Mijn uitleg is helemaal van toepassing op Alfen, Peblar doet blijkbaar totaal iets anders.

Verder helemaal eens dat evcc rechtstreeks met de paal moet kunnen comm’en zonder tussenliggers.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 26-03-2026 18:23 ]

• HyperBart
J82 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:19:
[...]

Dit wekt de suggestie dat een tijdelijke onbereikbaarheid tussen EVCC en een lader geen probleem is. Volgens mij is het dat wel.
Voor een Alfen lader is dat dus geen probleem, blijkt dus wel een probleem te zijn voor een Peblar.

https://knowledge.alfen.c..._EN_web.pdf?download=true

Pagina 27
Fill in the Safe current. This is the current limit that
is used by the charging station when the connection
between the charging station and the energy meter/
Energy Management System is lost.

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 26-03-2026 18:42 ]

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:56
Wel intressante discussie inderdaad, bijzonder dat Peblar het zo geimplementeerd heeft.

Bij mij is het trouwens ook niet helemaal veilig omdat ik laad op basis van P1 data, die stream ik vanuit HomeAssistant naar MQTT en dat wordt weer door EVCC opgepakt. Ik denk dat als ik mijn P1 dongel eruit trek de laatste waarde ook (een poos) blijft hangen in EVCC.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@J82 Je kan gewoon de load balancing in de Peblar instellen hoor. Idem de safe current. Sterker nog, hij pakt de laagste van de twee (modbus input of eigen load balancing).

Dus bij mijn weten, kun je die load balancing en safe current gewoon configureren. Hoef je niet uit te zetten.

Probeer het dan nog eens :)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• J82

J82

JanHenk schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:18:
@J82 Je kan gewoon de load balancing in de Peblar instellen hoor. Idem de safe current. Sterker nog, hij pakt de laagste van de twee (modbus input of eigen load balancing).

Dus bij mijn weten, kun je die load balancing en safe current gewoon configureren. Hoef je niet uit te zetten.

Probeer het dan nog eens :)
Ik heb altijd begrepen dat ik ze beter niet beide aan kan zetten. Kan het proberen. Geen idee hoe dat reageert, met name omdat er geen input binnen komt op de Peblar. EVCC gebruikt de input van de CT-klemmen van de thuisbatterij.

De vraag is overigens hoe de Peblar zich dan gedraagt. Als het onderdeel is van de loadbalancing en hij dus echt alleen reageert op de inputsignalen van de meter, dan ben ik nog geen stap verder. Hij zou ook echt moeten reageren op het uitblijven van signalen van EVCC.

Wil het morgen wel testen. Nu even met de andere hobby (🏍️) prutsen.

[ Voor 15% gewijzigd door J82 op 26-03-2026 19:41 ]

• JanHenk
  • Niet online
@J82 Oh ja, de Peblar moet wel een eigen bron hebben. Een HomeWizard P1-meter kun je bijvoorbeeld voor beide (Peblar rechtstreeks en evcc) gebruiken. Maar als jouw Peblar geen bron heeft, ja, dan heeft het geen zin om het aan te zetten. :P

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-04 17:12
dirixmjm schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:55:
[...]
De manier waarop EVCC werkt (middels een token dat vereist is voor commerciële laders) is denk ik een vorm die gebruikers van open source software niet gewend zijn. Doorgaans werken open source projecten meestal op basis van giften. Ik kan me voorstellen dat dat minder oplevert voor de ontwikkelaar.
Die discussie hebben we hier al gehad en wat mij betreft is evcc helemaal geen open source maar gewoon een shameless manier om lekker geld binnen te rijven. Ik heb weinig respect voor de ontwikkelaar en hoe hij met Oss omgaat.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• Timmy269
  • Laatst online: 02-04 15:10
JanHenk schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:02:
@J82 Oh ja, de Peblar moet wel een eigen bron hebben. Een HomeWizard P1-meter kun je bijvoorbeeld voor beide (Peblar rechtstreeks en evcc) gebruiken. Maar als jouw Peblar geen bron heeft, ja, dan heeft het geen zin om het aan te zetten. :P
Vorige berichten lieten me weer voor de Alfen Eve Single Pro Line gaan ipv de Peblar Business maar met het bericht Jan Henk begin ik weer te twijfelen tussen beiden :D

• JanHenk
  • Niet online
@Get!em Kan mijn statements wellicht bevestigen :)

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
r2504 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:21:
[...]

Die discussie hebben we hier al gehad en wat mij betreft is evcc helemaal geen open source maar gewoon een shameless manier om lekker geld binnen te rijven. Ik heb weinig respect voor de ontwikkelaar en hoe hij met Oss omgaat.
Jammer dat je op tweakers geen comments kan downvoten.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:04:
@Get!em Kan mijn statements wellicht bevestigen :)
Jup, al vaker geroepen: Peblar kan met zowel loadbalancing aansturing van eigen software, als evcc tegelijk overweg. Laagste waarde telt.

Peblar zat hier bij mij op de hw-p1 te loadbalancing, dat heb ik ivm een thuisbatterij nu vervangen door een HW-3fasemeter, evcc doet dat loadbalancing op de solaredge inline meter, die in serie hangt met de hw-3fase meter.

Hieronder een log tijdens een laadsessie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-esm1fxz8unUL9EbHdB6PYriCyc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1UITB34uQd6XNLHFhlQxaADj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Get!em op 27-03-2026 09:28 ]

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-04 09:58
dirixmjm schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:55:
[...]

Goede software mag zeker geld kosten, en ook open source software. Omdat het open source is, staat het tevens in principe iedereen vrij EVCC te forken (en de token er uit te halen).

De vraag is, als je vooraf of via een abonnement betaald, of je dan ook ondersteuning mag verwachten. Ik heb het gevoel dat dat in EVCC dan toch meer op een open source manier wordt afgehandeld. Wat tot gevolg had dat er niemand echt bereid was in mijn Zaptec problemen te duiken. Dat was dan ook de reden dat ik HA ben gaan gebruiken voor de aansturing.
Ook het toevoegen van de Sessy template verliep niet heel vlotjes.
Als ze nou gewoon eens beginnen gewoon betalingen te accepteren via Paypal e.d., zou het ook al een berg schelen.

Hier draait het al een paar weken prima. Zou er graag voor betalen, maar ze hebben enkel een CC optie.

Then don't take my money. Mail beantwoorden ze ook niet. Dan niet hoor. Ga geen bergen verzetten om te mogen betalen. :)

• HyperBart
Doesnotcompute schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:36:
[...]

Als ze nou gewoon eens beginnen gewoon betalingen te accepteren via Paypal e.d., zou het ook al een berg schelen.

Hier draait het al een paar weken prima. Zou er graag voor betalen, maar ze hebben enkel een CC optie.

Then don't take my money. Mail beantwoorden ze ook niet. Dan niet hoor. Ga geen bergen verzetten om te mogen betalen. :)
Dat ligt niet aan evcc maar gewoon aan het mechanisme van GitHub.
Volgens mij ondersteunen ze toch ook prima volgende betaalmiddelen?
https://docs.github.com/e...aging-payment-information

EDIT: Net even voor je nagekeken, in de settings van je profiel kan je zelfs credit, debit en paypal doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSs6RpuJNszlkZ_dd8VQfkFXdG4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/huh6E0Nu5Ti4nsh3qOd104Af.png?f=user_large

[ Voor 68% gewijzigd door HyperBart op 27-03-2026 09:40 ]

• jaapzb
  • Niet online
HyperBart schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:38:
[...]

Dat ligt niet aan evcc maar gewoon aan het mechanisme van GitHub.
Volgens mij ondersteunen ze toch ook prima volgende betaalmiddelen?
https://docs.github.com/e...aging-payment-information

EDIT: Net even voor je nagekeken, in de settings van je profiel kan je zelfs credit, debit en paypal doen.

[Afbeelding]
Die debit card vziw werkt alleen niet voor meastro en v-pay kaarten waar er in NL nog best wel veel van zijn. Ik heb ook nog maar net vandaag mijn nieuwe visa debit card van asn ontvangen...

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Als je dan toch van de spullen bent, gratis account bij Openbank of een andere fintech. Krijg je wel de Mastercard gratis erbij.

En hoezo misbruikt evcc opensource? De basis is gratis en opensource op GitHub. Alleen best veel merkspecifieke integraties zijn betaald. En bovendien wordt zelf bijdragen in GitHub ook gewaardeerd met een gratis token (ná substantieel toevoegen van waarde voor t project). En na subscriptie krijg je ook nog een persoonlijk geschreven kaartje en stickers (als je in evcc het formulier invult nadat je token is geactiveerd)

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Ik heb vandaag de bestelling gedaan.
- Peblar Business
- Rasberry Pi 4 8GB
- Sandisk Max Endurance MicroSD 64GB
- RS495 usb koppeling voor naar de growatt
- Toebehoren

Dat wordt puzzelen t weekend :D
Evcc erop. HA doe ik evt later nog wel. Eerst evcc.

[ Voor 17% gewijzigd door Guillome op 27-03-2026 13:20 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Allewijn
  • Niet online
Guillome schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:10:
Ik heb vandaag de bestelling gedaan.
- Peblar Business
- Rasberry Pi 4 8GB
- Sandisk Max Endurance MicroSD 64GB
- RS495 usb koppeling voor naar de growatt
- Toebehoren

Dat wordt puzzelen t weekend :D
Evcc erop. HA doe ik evt later nog wel. Eerst evcc.
NooB vraag hoor; maar waarom wil je met een Peblar Business nog EVCC gebruiken?
Die kan standalone toch alles wat EVCC voor elkaar krijgt (occp, loadbalancing, 1p3p, dynamische tarieven, etc)?

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Om een paar redenen:
- Peblar kan (nog) niet op basis van dynamisch contract
- Peblar kan niet de SOC van mijn auto lezen

Beide kan met evcc wel. Dat is voor mij reden genoeg om daarvoor te kiezen.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Allewijn schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:45:
[...]

NooB vraag hoor; maar waarom wil je met een Peblar Business nog EVCC gebruiken?
Die kan standalone toch alles wat EVCC voor elkaar krijgt (occp, loadbalancing, 1p3p, dynamische tarieven, etc)?
peblar standalone: Dynamische tarieven niet, en de planning baseren op target SoC van auto en bepaald tijdstip lukt je ook niet. Combinatie van solar, goedkope tarieven overdag en goedkope tarieven ‘s nachts ook niet. En nul op de meter in combinatie met thuisbatterij ook niet.

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-04 18:44

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

r2504 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:21:
[...]
wat mij betreft is evcc helemaal geen open source maar gewoon een shameless manier om lekker geld binnen te rijven. Ik heb weinig respect voor de ontwikkelaar en hoe hij met Oss omgaat.
Ik zie op GitHub toch echt de complete source staan hoor... Inclusief de functies die 'achter' een betaling zitten. Die kan je er helemaal uit plukken als je wilt. Of aanpassen, of van leren. Precies wat open source is volgens mij? Open broncode?

• proostyves
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:15
Ik heb mijn forecast geconfigureerd in EVCC via Solcast en merk dat deze telkens na ongeveer een week niet meer zichtbaar is. Moet dan opnieuw valideren en opslaan.

Token is ingevuld en interval staat op 3h, dus dit valt binnen de limiet van 10 calls per dag.
Ik heb wel 2 arrays geconfigureerd (oost-west) en dus ook 2 forecasts ingesteld in EVCC . Weet iemand of deze samen in 1 call zitten, of worden hier 2 calls voor gedaan (en ik dus best de interval op 6 uur zet)?
Aangezien het na opnieuw valideren steeds onmiddellijk werkt vermoed ik dat dit niet het probleem gaat zijn.

Nog iemand die dit voorheeft?

• HyperBart
@proostyves ik heb na een tijdje solcast links laten liggen en ben overgeschakeld op open-meteo.
Werkt veel betrouwbaarder (lees: geen issues mee) en voorspellingen zijn best accuraat.

• proostyves
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:15
HyperBart schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:08:
@proostyves ik heb na een tijdje solcast links laten liggen en ben overgeschakeld op open-meteo.
Werkt veel betrouwbaarder (lees: geen issues mee) en voorspellingen zijn best accuraat.
Bedankt voor de tip.
Heb deze nu geconfigureerd en hopelijk geeft deze geen issues.
Was op zich makkelijker te configureren dan met de API van Solcast :P

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Heb nu evcc geinstalleerd. Was nog wel even zoekwerk als complete linux/raspberry noob. Moest voor mijn peugeot een access/refresh token maken. Duurde even voordat ik t gevonden had. Heb nu Homewizard, de auto en dynamische tarieven (via enever) geconfigureerd.
Deze week komt mijn paal en dan sluit ik die + de omvormer via rs395 aan. Dan heb ik t volgens mij compleet.

• Allewijn
  • Niet online
Ik heb net even een trial sponsortoken geactiveerd om te gaan ervaren hoe het geheel met mijn Tesla kan (betaald) kan gaan werken.

Maar hoe voeg ik mijn Tesla nu in evcc toe?
Moet nog steeds allemaal zaken van teslamate, tesla developer app, etc invoeren en die weg wou ik nou juist niet...
Ik had begrepen dat een betaald evcc account rechtstreeks met mijn Tesla Api kon verbinden.
Maar lijkt er dus niet op?

Hoe stel ik het in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfx-eh4qo_q2pe03tY2S6_UJVN0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/clrQuub91MvW7fUsNuSsrQtH.png?f=user_large

P.s.: Ik gebruik nog geen yaml. Tot nu toe stel ik alles in via de browser interface van evcc.

[ Voor 20% gewijzigd door Allewijn op 29-03-2026 20:22 ]

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Die gegevens heb ik voor peugeot dus ook moeten invullen. En werkt prima. Waarom wil je dat niet?
edit: oh omdat het extra maandkosten zijn zie ik. Dat is bij Peugeot niet zo.

[ Voor 28% gewijzigd door Guillome op 29-03-2026 18:48 ]

• HyperBart
Allewijn schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:23:
Ik heb net even een trial sponsortoken geactiveerd om te gaan ervaren hoe het geheel met mijn Tesla kan (betaald) kan gaan werken.

Maar hoe voeg ik mijn Tesla nu in evcc toe?
Moet nog steeds allemaal zaken van teslamate, tesla developer app, etc invoeren en die weg wou ik nou juist niet...
Ik had begrepen dat een betaald evcc account rechtstreeks met mijn Tesla Api kon verbinden.
Maar lijkt er dus niet op?

Hoe stel ik het in?

[Afbeelding]

P.s.: Ik gebruik nog geen yaml. Tot nu toe stel ik alles in via de browser interface van evcc.
Dat (je trialtoken) heeft niks te maken met je voertuig.

Het trial token of een sponsortoken zorgt er voor dat je bepaalde palen kan integreren. Meer niet.

Je voertuig in dit geval een Tesla is een ander verhaal.

Ik kon mijn BMW vroeger ook gewoon toevoegen met username en passwd. Sinds een tijd moet ik ook tokens genereren om aan mijn voertuig te geraken. Zo ook bij (mijn) Tesla. Dus je zal die weg in moeten of op een andere manier je Tesla toevoegen door bv met een zelf toe te voegen Bluetooth key.

Let op: die tokens zijn dus andere tokens en dingen dan die trial token (“de licentiesleutel van evcc”).

Trouwens er is geen maandkost aan Teslamate verbonden voor het beperkte gebruik door evcc.
Ik gebruik de gesuggereerde methode in de docs van evcc, werkt prima.

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 29-03-2026 20:50 ]

• Allewijn
  • Niet online
@HyperBart dankjewel voor je uitleg. Ik dacht dus dat het óf Tesla Developer Account + Teslamate account was om een client id, user token en refresh token te krijgen óf een evcc betaald account nemen (sponsor token) was en dan connecten met enkel gebruikersnaam/ww...
Maar helaas, ik heb het dan dus verkeerd begrepen...

Het is dus én én.
Dit is iets waar chatgpt en gemini dan echt de mist in gaan en me maar niet goed uitgelegd krijgen.
Ik ga de gesuggereerde methode in de docs van evcc proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door Allewijn op 29-03-2026 21:01 ]

• CBA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-04 09:17

CBA

een vat, een vat, een vat !

Allewijn schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:59:
@HyperBart dankjewel voor je uitleg. Ik dacht dus dat het óf Tesla Developer Account + Teslamate account was om een client id, user token en refresh token te krijgen óf een evcc betaald account nemen (sponsor token) was en dan connecten met enkel gebruikersnaam/ww...
Maar helaas, ik heb het dan dus verkeerd begrepen...

Het is dus én én.
Dit is iets waar chatgpt en gemini dan echt de mist in gaan en me maar niet goed uitgelegd krijgen.
Ik ga even uitzoeken hoe ik een tesla developer account aan maak/wat ik daar moet invullen.
Ben zelf ook bezig met het instellen al een weekje met een trial token.
Je Tesla kan je gewoon koppelen door zelf een App aan te maken en die te linken in evcc. Dat is gratis.

Diablo 3 Profiel - WoW Warrior

• Allewijn
  • Niet online
@HyperBart en @CBA
Dank jullie wel. Het was voor mij even 'nieuw', oa met de Windows Powershell om tokens te genereren, etc.
Maar het lukte me om client id, access token en refresh token te generen.
Dus mijn Tesla Model Y toe weten te voegen in evcc.

Daarna even wat grootverbruikers in huis aangezet (oven, kookplaat) om te testen of load balancing werkt, maar dat werkt niet.
Wat heb ik nog niet goed ingesteld?

Ik zie steeds ook de melding 'set charge current limit 6A: 401 Unauthorized: Invalid API key: go to app.myteslamate.com/fleet to check it' terug komen.

Maar als ik naar die url ga, zie ik niet 'wat' ik niet goed ingesteld heb oid.

ik zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOb39QPnwGpSO2nuJSLLz1tX_Xs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NcoxBq8hmhJbuioMhGcOYr82.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8Mp8Cb_I-t3gsfJNf6RmYOkN4o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/H4XuENWNHBnOlbyV2eCrV2wi.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Allewijn op 30-03-2026 09:23 ]

• HyperBart
Allewijn schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:54:
@HyperBart en @CBA
Dank jullie wel. Het was voor mij even 'nieuw', oa met de Windows Powershell om tokens te genereren, etc.

Daarna even wat grootverbruikers in huis aangezet (oven, kookplaat) om te testen of load balancing werkt, maar dat werkt niet.

Ik zie steeds ook de melding 'set charge current limit 6A: 401 Unauthorized: Invalid API key: go to app.myteslamate.com/fleet to check it' terug komen.

ik zie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
offtopic:
Complimenten met de Italiaanse vertaling van je nickname voor de Tesla, dit even ter zijde :+
2 dingen.

1.
Die URL die je post doet mij denken dat je het laadpunt niet geintegreerd hebt maar ligt te sturen op het voertuig zelf, klopt mijn aanname? Welke laadpaal heb je en hoe is die geconfigureerd?
Er lijkt een probleem te zijn met die permissies van je API key of de vinkjes die je bij Teslamate hebt aangezet (lijkt het voor mij) of dat je key in zijn geheel fout is. Krijg je wel netjes de SoC van je Tesla te zien in evcc?

2.
Load balancing zou moeten werken maar dan moet hij wel gekoppeld zijn op het circuit. Heb je de laadpaal op het relevante circuit "gekoppeld"?
evcc moet namelijk wel weten dat die laadpaal op dat circuit zit, ergens in de GUI (of werk je met de YAML, lijkt me niet, maar ik vraag het toch maar) kan je de laadpaal toekennen aan het circuit.

Punt 1 en 2 doen mij vermoeden dat je laadpaal niet of niet goed gedefinieerd is in de config.
Geef eens wat meer info over je laadpaal en de configuratie/je totale setup?

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 30-03-2026 09:44 ]

• Allewijn
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:39:
[...]
offtopic:
Complimenten met de Italiaanse vertaling van je nickname voor de Tesla, dit even ter zijde :+
2 dingen.

1.
Die URL die je post doet mij denken dat je het laadpunt niet geintegreerd hebt maar ligt te sturen op het voertuig zelf, klopt mijn aanname? Welke laadpaal heb je en hoe is die geconfigureerd?
Er lijkt een probleem te zijn met die permissies van je API key of de vinkjes die je bij Teslamate hebt aangezet (lijkt het voor mij) of dat je key in zijn geheel fout is. Krijg je wel netjes de SoC van je Tesla te zien in evcc?

2.
Load balancing zou moeten werken maar dan moet hij wel gekoppeld zijn op het circuit. Heb je de laadpaal op het relevante circuit "gekoppeld"?
evcc moet namelijk wel weten dat die laadpaal op dat circuit zit, ergens in de GUI (of werk je met de YAML, lijkt me niet, maar ik vraag het toch maar) kan je de laadpaal toekennen aan het circuit.

Punt 1 en 2 doen mij vermoeden dat je laadpaal niet of niet goed gedefinieerd is in de config.
Geef eens wat meer info over je laadpaal en de configuratie/je totale setup?
1. Ik heb een Tesla TWC3 lader en die toegevoegd in evcc.
Ik krijg netjes de soc te zien van mijn Tesla voertuig in evcc.
Ik lees iets over een extra stap voor mensen met een (niet api/modbus te sturen) TWC3... Dat ik nog een paid command proxy in teslamate in zou moeten stellen? Hmmm... toch betalen aan Teslamate?!.... (Naast de betaalde sponsor token voor evcc; of heb ik die nou weer NIET nodig voor volledige werking?)

2. Ik denk dus dat er op dit moment wel waardes gelezen kunnen worden uit mijn Tesla (soc etc) maar geen commando's gegeven kunnen worden, dus bijv. geen ampere sturing, dus geen load balancing...

@HyperBart Je gaf aan dat je, naast je BMW, zelf ook een Tesla hebt? Communiceer jij ook met het voertuig zelf qua commando's? Heb jij de betaalde proxy ook in moeten stellen?

@CBA Wat is jouw ervaring/kijkende naar mijn probleem? Hoe heb jij het werkende op jouw Tesla?

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-04 08:10
Allewijn schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:54:
@HyperBart en @CBA

ik zie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toevoegen van de Tesla als voertuig in EVCC is 'read-only' modus. Dus hij leest alleen API uit, maar kan geen opdrachten versturen. Hiervoor heb je een betaalde MyTeslaMate proxy dienst nodig.

Zie ook: nMad in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven"

En zo opgelost: nMad in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven"

[ Voor 6% gewijzigd door nMad op 30-03-2026 10:12 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• HyperBart
Allewijn schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:09:
[...]

1. Ik heb een Tesla TWC3 lader en die toegevoegd in evcc.
Ik krijg netjes de soc te zien van mijn Tesla voertuig in evcc.
Ok, het is sowieso al goed dat je de SoC krijgt te zien.
Je moet je wel bewust zijn van het volgende (docs):

https://docs.evcc.io/en/d...esla-wall-connector-gen-3
The TWC wallbox cannot be controlled directly. Control is via the vehicle. The vehicle must be selected at the TWC3 loadpoint. At this time only Tesla vehicles are supported.
Ik lees iets over een extra stap voor mensen met een (niet api/modbus te sturen) TWC3... Dat ik nog een paid command proxy in teslamate in zou moeten stellen? Hmmm... toch betalen aan Teslamate?!.... (Naast de betaalde sponsor token voor evcc; of heb ik die nou weer NIET nodig voor volledige werking?)
In de docs link die ik hierboven postte zie je dat bij de TWC3 er geen sponsoring vereist is. Dus voor evcc zal je idd geen token moeten aanschaffen, het hele tokenverhaal is wel nog nodig bij Teslamate, maar dat is dus een security/token verhaal terwijl de token van evcc (ook secure) een soort van licentiesleutel is.
2. Ik denk dus dat er op dit moment wel waardes gelezen kunnen worden uit mijn Tesla (soc etc) maar geen commando's gegeven kunnen worden, dus bijv. geen ampere sturing, dus geen load balancing...

@HyperBart Je gaf aan dat je, naast je BMW, zelf ook een Tesla hebt? Communiceer jij ook met het voertuig zelf qua commando's? Heb jij de betaalde proxy ook in moeten stellen?

@CBA Wat is jouw ervaring/kijkende naar mijn probleem? Hoe heb jij het werkende op jouw Tesla?
Ik heb zelf geen ervaring met de TWC3 of commando's sturen naar de Tesla. Waarom? Omdat je eigenlijk best de laadpaal zelf aanstuurt ipv via de API's te werken van voertuigfabrikanten. Dus alles wat betreft elektrische sturing gebeurt bij evcc vaak via directe communicatie met de laadpaal en die stuurt op zijn beurt signalen over de laadkabel naar de auto.

Ik zou even het bericht van @nMad meenemen, dat bevestigt ook een stukje mijn verhaal en zelfs de oplossing denk ik.

Nuance: @nMad lost dit op door met HA er iets tussen te zetten. Wetende dat je nu bv geen evcc betalende token moet afnemen zou je dat budget dus nu kunnen verschuiven richting Teslamate om langs daar de aansturing te doen.
nMad schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:10:
[...]

Toevoegen van de Tesla als voertuig in EVCC is 'read-only' modus. Dus hij leest alleen API uit, maar kan geen opdrachten versturen. Hiervoor heb je een betaalde MyTeslaMate proxy dienst nodig.

Zie ook: nMad in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven"

En zo opgelost: nMad in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven"
@Allewijn , betreft dus het volgende:
To use a Tesla Wall Connector, you need a public Command Proxy Server. myteslamate.com provides such a service with per-use pricing. Configure the Command permissions at myteslamate.com and enter the Proxy Token here. Start, stopp and current commands are sent to Tesla via this proxy.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-H6PSXaNsXinTIc7EUpPacgNb0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EkIk2mPvhTGBOTCzG8WHyiQG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 30-03-2026 10:58 ]

• HyperBart
@Allewijn ik zou die Teslamate gewoon eens proberen, je kan per dag en per 30d opvolgen hoeveel er verbruikt wordt qua credits. Afhankelijk van tot waar het commando "hey auto, laad nu aan 6.3A" toe gerekend wordt en hoe vaak het afgeroepen wordt kan het meevallen of toch wat meer zijn. Ik zou zeggen: probeer eens en ervaar eens (en laat het ons dan ook even weten :D )

• Allewijn
  • Niet online
@HyperBart en @nMad heel erg bedankt voor jullie inhoudelijke antwoorden.
Ik begin hierdoor de volledige werking nu te snappen/het 'waarom' de TWC3 een vreemde eend in de bijt is, etc.

nMad: jouw oplossing qua outbound via HomeAssistant, daar gebruik je nog steeds de betaalde TeslaMate proxy voor?

Hoe ervaar jij de Api command/wakeup kosten icm actieve load balancing / pv laden (want een hoop communicatie denk ik).

[ Voor 16% gewijzigd door Allewijn op 30-03-2026 11:29 ]

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:54

RvV

Ik gebruik deze voor de communicatie met de auto ipv Teslamate: https://github.com/wimaha/TeslaBleHttpProxy
Die is tenminste gratis icm een rpi zero. :)

Y'24

• JanHenk
  • Niet online
TWC3 wordt helemaal niet gebruikt voor aansturing en dat is inderdaad een vreemde eend in de bijt. Wat je nu ervaart (read only zonder betaalde proxy) staat overigens ook in de documentatie (en bijbehorende blog-post) genoemd inclusief alternatieven.

De mooiste, kosteloze, oplossing is een bluetooth proxy, met de "Tesla BLE" template en nog een extern stukje software. Heb je doorgaans wel wat hardware extra nodig, vaak een bluetooth proxy in de buurt van de auto, waar je ook WiFi hebt. Een Raspberry Pi Zero bijv.

Nog mooier, maar uiteraard kostbaar, is gewoon een andere laadpaal :+

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-04 08:10
Allewijn schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:28:
@HyperBart en @nMad heel erg bedankt voor jullie inhoudelijke antwoorden.
Ik begin hierdoor de volledige werking nu te snappen/het 'waarom' de TWC3 een vreemde eend in de bijt is, etc.

nMad: jouw oplossing qua outbound via HomeAssistant, daar gebruik je nog steeds de betaalde TeslaMate proxy voor?

Hoe ervaar jij de Api command/wakeup kosten icm actieve load balancing / pv laden (want een hoop communicatie denk ik).
Via Home Assistant gaat het niet via zo’n TeslaMate proxy en betaal nergens voor. Heb het nog niet zo uitgebreid kunnen testen maar verwacht dat je snel over de limiet van het aantal gratis Tesla API calls gaat. Niet terug kunnen schakelen naar 1 fase is ook een groot nadeel vind ik. Zou op basis van mijn ervaringen liever via lokaal netwerk de laadpaal aan willen sturen.

Mijn volgorde van beter naar minder goede opties zou zijn:
  1. EVCC compatible laadpaal zoals Peblar
  2. EVCC met Tesla BLE
  3. EVCC met Tesla Home Assistant charger (als je al HA hebt)
  4. EVCC met TeslaMate integratie (als je nog geen HA hebt)

[ Voor 15% gewijzigd door nMad op 30-03-2026 12:59 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• Allewijn
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:34:
TWC3 wordt helemaal niet gebruikt voor aansturing en dat is inderdaad een vreemde eend in de bijt.
...
....
Nog mooier, maar uiteraard kostbaar, is gewoon een andere laadpaal :+
Je raakt hier idd wel de essentie van waarom ik (als HA en EVCC noob) nu begonnen ben met het verkennen van 'of/hoe goed' mijn Tesla voertuig samen met mijn TWC3 lader via evcc kan voorzien in mijn toekomstige behoeften (zonneladen, load balancing, etc vanaf 2027).

Want ik ben héél blij met de TWC3 qua looks en gemak (met oa het knopje om te unlocken bovenop de stekker), máár ik wil nu ook een paal met MID-> want ERE-certificaten.

Als evcc volledig goed voor mij gaat werken, dan zou ik switchen naar de (relatief goedkope) nieuwe TWC3 met geïntegreerde mid kWh meter.

Als het niet volledig gaat werken (wat echt ook aan mijn kennis/kunnen op dit vlak kan liggen merk ik nu), dan ga ik straks toch voor een paal die dit alles solistisch kan (zoals een Peblar Business).
Ook het voordeel van 1p3p faseschakeling ga ik straks echt willen om het maximale qua pv-laden te halen denk ik. Dat gemis noemt @nMad ook duidelijk.

Maar ik geef nog niet op.
De TeslaBleHttpProxy wordt nu al door meerderen aangegeven (dank daar voor!) als beter alternatief tov betaalde proxy via TeslaMate. Ook dat weet ik nog niet helemaal in te stellen, maar misschien eerst maar eens de hardwarekopen en dan handleidingen volgen en/of weer hulp vragen...

Óf de door @nMad genoemde 'optie 3': EVCC met Tesla Home Assistant charger (als je al HA hebt),
Dat kan ik ook verkennen, want Home Assistant draait ook op mijn Synology (alleen deed er nog niks mee).

[ Voor 11% gewijzigd door Allewijn op 30-03-2026 13:32 ]

• JanHenk
  • Niet online
@Allewijn Je zou, bijvoorbeeld, een Peblar Business met socket kunnen nemen en dan een losse laadkabel, deze locken in de Peblar (zodat ie niet meegenomen kan worden maar vast blijft zitten). Je hebt losse kabels met dat Tesla-knopje. Dus dan heb je die functionaliteit nog steeds.

Persoonlijk zou ik het eerst proberen met de Tesla-BLE proxy i.c.m. evcc. Als je daar de brui aan wil geven, is een andere laadpaal nog altijd een optie als ik het zo hoor.

Overigens is evcc draaien óók een meerwaarde als de laadpaal zelf al wat software heeft voor bijv. zonneladen. Met evcc zijn de mogelijkheden nog veel groter :)

• CBA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-04 09:17

CBA

een vat, een vat, een vat !

Allewijn schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:09:
Zelf ben ik nog niet zover, mijn laadpaal is toegevoegd (easee) de loadbalancer (equalizer) van easee kan ik denk ik niet toevoegen. Alsook mijn inverter van Huawei moet ik eerst nog de modbus instelling kunnen aanpassen voor ik verder kan.

Aangezien alles nu via easee loopt, laden & loadbalancing is er geen haast bij en probeer ik stapje per stapje uit te zoeken.

Diablo 3 Profiel - WoW Warrior

• djiedjee
Ik heb vandaag mijn Marstek Thuisbatterij via modbus in Home assistant beschikbaar en heb hem ook als "home assistant" batterij in EVCC ingesteld.
Dat lijkt allemaal goed te staan en daar kan ik overdag mee aan de slag als de zon schijnt.

Wel vroeg ik me af: ik definieer in EVCC met sensors om de batterij uit te lezen en kan prio in vergelijking met de laadpaal instellen.
Kan ik ook "stand alone" de batterij op basis van de beschikbare dynamische tarieven laten laden/ontladen? (effectief dus uitzetten of modus NOM kiezen)

• JanHenk
  • Niet online
@djiedjee Als ik me niet vergis, maar ik heb het zo gauw niet nagekeken, zit de "Active battery control" niet in de "Home Assistant Battery" template. Dat moet eigenlijk nog even toegevoegd worden....

Je kan de Marstek ook rechtstreeks in evcc plaatsen, dus zonder de omweg. Dan heb je wel active battery control.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-04 17:12
djiedjee schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:41:
Ik heb vandaag mijn Marstek Thuisbatterij via modbus in Home assistant beschikbaar en heb hem ook als "home assistant" batterij in EVCC ingesteld.
Bizar want de MT Venus E 3.0 kan slechts één modbus connectie aan... dus ofwel een integratie (via modbus) ofwel evcc... maar beide kan niet. Ben je zeker dat je HA integratie modbus gebruikt ?

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
r2504 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:46:
[...]

Bizar want de MT Venus E 3.0 kan slechts één modbus connectie aan... dus ofwel een integratie (via modbus) ofwel evcc... maar beide kan niet. Ben je zeker dat je HA integratie modbus gebruikt ?
Het is slechts één modbus connectie in de setup zoals omschreven hierboven. HA <-> Batterij = modbus. EVCC <-> HA = homeassistant api/websockets. De batterij entities worden gewoon uitgelezen door EVCC.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• JanHenk
  • Niet online
Ah, vandaar. Dan zou ik de modbus proxy van evcc gebruiken om hem daar door te koppelen naar Home Assistant :)

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-04 22:34
HyperBart schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:27:
[...]

Ik zie heel veel SMA producten. Is alles maximaal inzetbaar? Is er geen beperking op SMA niveau geconfigureerd?

Post eens een log in situ (dus niet screenshots van een ander moment).
Verdorie, je had gelijk. Ineens viel mijn frank dat ik er ooit een limiet van 22 A op had gezet. Weggenomen uit de SMA configuratie van de lader, en opgelost. Bedankt voor de tip en zo mijn geheugen op te frissen!

• djiedjee
Ik heb hem ingesteld zoals @Mirabis beschrijft.

@JanHenk
Van modbus proxy had ik nog niet gehoord, dat ziet er ook bruikbaar uit. En dan heb ik meer sturing vanuit EVCC begrijp ik.

Dat ga ik deze week ook testen!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-04 20:18

[RNMC] Viper

📱Air ⌚️8 💻14" M1 🖥 M1

RvV schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:32:
Ik gebruik deze voor de communicatie met de auto ipv Teslamate: https://github.com/wimaha/TeslaBleHttpProxy
Die is tenminste gratis icm een rpi zero. :)
of deze als app in Home Assistant https://github.com/Lenart12/TeslaBle2Mqtt-addon

[ Voor 61% gewijzigd door [RNMC] Viper op 31-03-2026 16:47 ]

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

djiedjee schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:29:
Ik heb hem ingesteld zoals @Mirabis beschrijft.

@JanHenk
Van modbus proxy had ik nog niet gehoord, dat ziet er ook bruikbaar uit. En dan heb ik meer sturing vanuit EVCC begrijp ik.

Dat ga ik deze week ook testen!
Modbus proxy is een addon in EVCC, overigens ook addon/app in HA verkrijgbaar. GitHub - Akulatraxas/ha-modbusproxy: Hassio Addon packaging modus-proxy · GitHub

Zie de modbus proxy vooral als een soort splitter of netwerkswitch. Het helpt bij devices die wel modbus hebben, maar slechts 1 client toestaan.

Dus

Device --> HA
Device--> EVCC
Werkt niet tegelijkertijd.

Maar

Device --> Modbusproxy
Modbusproxy --> HA
Modbusproxy --> EVCC
Werkt wel tegelijkertijd.

Je maakt in de modbusproxy een configuratie aan per device die je wilt ontsluiten. Zorg ervoor dat ze niet op dezelfde poorten komen.

Ik gebruik het oa voor de SolarEdge modbus, die ook slechts 1 client toestaat.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Bah, mijn peugeot was goed gekoppeld in evcc. Maar was nu een token fout. En als ik hem verwijder en opnieuw toevoeg zegt ie altijd: token expired... is dat door de zomertijd? Bug bij Peugeot?

Edit: de peugeot app logt ook niet meer in..

Edit 2: werkt weer...

[ Voor 15% gewijzigd door Guillome op 31-03-2026 22:32 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Guillome schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:35:
Bah, mijn peugeot was goed gekoppeld in evcc. Maar was nu een token fout. En als ik hem verwijder en opnieuw toevoeg zegt ie altijd: token expired... is dat door de zomertijd? Bug bij Peugeot?

Edit: de peugeot app logt ook niet meer in..
De achilleshiel van al die integraties met cloud backends. De inlogsystemen veranderen, cooky, token en captcha's erbij.

Hyundai, Kia, Volvo ook allemaal al.

Dan is zo'n BLE tesla lokale optie zo gek nog niet. :> indien die werkt.

• jaapzb
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:53:
[...]

De achilleshiel van al die integraties met cloud backends. De inlogsystemen veranderen, cooky, token en captcha's erbij.

Hyundai, Kia, Volvo ook allemaal al.

Dan is zo'n BLE tesla lokale optie zo gek nog niet. :> indien die werkt.
Ik begrijp niet dat er in het laadprotocol niet gewoon is opgenomen om de SoC van de auto over de laadkabel te communiceren met de laadpaal, zodat je die gewoon van de laadpaal af kan lezen. Een andere reden om een integratie met die externe auto api's te hebben is er eigenlijk niet.

Of zal het wel in het protocol zitten, maar simpelweg niet door de laders uitleesbaar gemaakt worden?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jaapzb schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:50:
[...]

Ik begrijp niet dat er in het laadprotocol niet gewoon is opgenomen om de SoC van de auto over de laadkabel te communiceren met de laadpaal, zodat je die gewoon van de laadpaal af kan lezen. Een andere reden om een integratie met die externe auto api's te hebben is er eigenlijk niet.

Of zal het wel in het protocol zitten, maar simpelweg niet door de laders uitleesbaar gemaakt worden?
Nee, bij AC niet in protocol. Bij DC laden wel.

• HyperBart
jaapzb schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:50:
[...]

Get!em schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:15:
[...]

Nee, bij AC niet in protocol. Bij DC laden wel.
Bij AC zit het ook maar dat zit in ISO15118.

Alfen ondersteunt ISO15118 bv in hun laatste line-up van EVSE’s.

[ Voor 47% gewijzigd door HyperBart op 31-03-2026 19:58 ]

• JanHenk
  • Niet online
Klopt, technisch hebben de laadpalen daarvoor een powerline communicatiemodule nodig, dus het is niet alleen slechts een standaard maar ook benodigde hardware in de paal.

Het zou er dus in de toekomst wel een keer aan moeten komen. Ik heb nog geen praktische toepassingen gezien, maar de Peblar Business die ik op kantoor heb zou er ook voorbereid voor moeten zijn. Dus ben benieuwd op welke wijze we daar een keer iets mee zouden kunnen doen. Zou top zijn om eens van die cloud afhankelijkheid af te komen.

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-04 20:27
HyperBart schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:37:
[...]

Laten we wel even eerlijk wezen, HA en evcc hebben eigenlijk totaal niks met elkaar te maken. HA is op een gegeven moment evcc gaan integreren maar au fond heb je daar niks mee te doen als je met evcc aan de slag wil. Door met HA te werken zit je vaak ook met een nesting van filesystems of zoeken naar configfiles. Ik zou daar dus abstractie van nemen en het rechtstreeks draaien. Kant en klaar kan het zelfs met een rPi:
Die redenatie kan ik niet goed volgen. EVCC maakt gebruik van je p1 meter, pv data, je thuisbatterij en ev data. Een platform als HA maakt het als huisautomatiseringsplatform incl energiemanagement relatief eenvoudig voor gebruikers om dit soort gegevens uit te wisselen met evcc. Een app zoals EVCC past in mijn beleving daarmee uitstekend binnen het gebruiksdoel van HA. En HA OS draait prima op een rpi en is voor de meeste gebruikers eenvoudig te beheren. Geneste filesystems heb je helemaal geen last van en hoor je ook niet op die manier te doen. Gewoon je evcc.yaml toevoegen aan de directory met andere yaml config files die je met de ingebouwde file editor kunt bewerken. Dus juist voor een belangrijke energie app zoals evcc, zou ik de meeste gebruikers aanraden om dit met HA te doen, i.p.v. het noeste handwerk.

• HyperBart
Een stuk correct maar HA is een nodeloze complexiteit voor de meeste mensen die hier in eerste instantie gewoon met evcc aan de slag willen. Goed bedacht om HA adoptie te verhogen dat we evcc dan als opstapje gebruiken maar in de essentie van evcc (waar de meeste hier naar op zoek zijn) absoluut niet nodig.

HA als schil in de software hoedanigheid is een veel te bloated oplossing voor mensen die gewoon met evcc simpel aan de slag willen. Je kan ondertussen ook kant en klaar een rPi draaien zoals je zelf ook aangeeft maar dan lekker eenvoudig met een image van evcc zelf, als dat noest handwerk is dan bel je beter een installateur of laadpaal met eigen HEMS.

Ik heb nu laatst weer een kennis geholpen "waar staat je YAML?" Ze weten het niet.

Als je de vragen ziet die hier voorbij komen met de adoptie van evcc dan vind ik het compleet van de zotte dat je daar nog eens de complexiteit van HA bij legt, want dat gaat alle kanten dan op. Hou het gewoon simpel en eenvoudig, zorg dat ze dat self hosted onder de knie hebben ipv onduidelijkheid bij beginners te zaaien door HA en evcc op een hoopje te smijten.

• dirixmjm
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-04 14:01
HyperBart schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:48:
de adoptie van evcc dan vind ik het compleet van de zotte dat je daar nog eens de complexiteit van HA bij legt, want dat gaat alle kanten dan op. Hou het gewoon simpel en eenvoudig, zorg dat ze dat self hosted onder de knie hebben ipv onduidelijkheid bij beginners te zaaien door HA en evcc op een hoopje te smijten.
Is het doel van dit topic enkel om nieuwe gebruikers van EVCC te ondersteunen, of is er ook ruimte voor power-users?

• HyperBart
Het doel van dit topic is om gebruikers van evcc te ondersteunen of ervaringen te bespreken, maar de adviezen voor die powerusers zijn anders dan wat de gebruikersgroep die hier voorheen besproken werd.

Ik verwacht ook van een poweruser dat die prima zelf dat onderscheid kan maken tussen HA en evcc en de complexiteit. Dus die ruimte is er zeker, als je je poweruser kan noemen natuurlijk.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Uch, de peugeot klapt er elke x dagen uit met Token expired. Ik lees dat veel meer merken hier last van hebben. Opel, Volvo en ook Tesla. Dat is wel heel irritant..

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Ik heb vandaag mijn laadpaal gekregen! De Peblar Business. De eerste was een DOR (kapot) :o Gelukkig hadden ze meer meegenomen.

Nu probeer ik via deze converter mijn Growatt 4200tl xe aan te sluiten:
https://www.kiwi-electron...b-to-rs485-converter-9944
Maar dat lukt niet. Hij verstuurt wel data (TXD) maar krijgt niets terug (RXD).
Hij was eerst aangesloten met stroomkabel, maar dat was niet goed volgens ai (en werkte ook niet).
Nu met een twisted pair uit een utp kabel (blauw en blauwwit). Die zijn wel weer heel dun. Maar werkt dus ook niet.
Pin 3 op A en Pin 4 op B gedaan. En andersom.
Growatt luistert naar bus/adres 1. De shine wifi usb adapter zit er ook nog in maar zou niet een probleem moeten zijn.
Heb de Growatt ook herstart.

Iemand tips waar het aan zou kunnen liggen?

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-04 19:38
Sinds kort gestart met EVCC (als container op Synology) in trial mode om te kijken of ik hiermee het wat complexere laadschema kan uitvoeren.

Daarnaast draai ik Home Assistant en heb ik die twee gekoppeld. Hieronder de hardware schets:
2x EV (beide worden correct herkend door EVCC via HA middels diverse helpers)
1x Deye 12k met 48 kWh batterij (via Balans Energie, dus niet in eigen beheer)
1x Marstek Venus E v2.0 5 kWh welke ik alleen gebruik om het laden/ontladen wanneer de Deye doet doet ivm gunstige tarieven. Of om de eventuele PV opbrengsten te boosten zodat de auto gaat laden op 6A.
2x PV systemen welke gekoppeld zijn aan HA.
1x HW P1 meter
1x Peblar Business laadpaal (gekoppeld aan de HW P1 voor de huislimiet, niet de PV overschot).

Ik heb een custom template sensor gemaakt die de PV overschot berekening maakt en deze op 0 zet wanneer de Deye gaat ontladen (ivm tarieven onbalans). Dit monitor ik al een tijdje en deze sensor geeft de juiste waardes weer (positieve waarde bij PV overschot, 0 bij alle andere situaties). In EVCC heb ik deze sensor geconfigureerd als de PV opbrengst sensor (niet als extra sensor bij de laadpaal).

In EVCC kloppen alle waardes die ik zie van de batterijen/auto/pv/enz. Maar toch werkt het niet zoals verwacht. De fase omschakeling staat op automatisch, maar als in EVCC de stand op min+pv staat gaat de auto met 1.4 kWh laden terwijl er nog 5kWh overproductie is. Hij lijkt niet op te schalen op 1 fase, maar ook niet om te schakelen naar 3 fases.
De Peblar heeft de laatst beschikbare firmware (1.9.0+1+WL-1).
De Peblar staat op "standaard" ingesteld zodat EVCC zelf de limiet regeling kan doen op basis van PV overschot.
Naast het niet correct willen laden heb ik de uitdaging dat Balans Energie vraagt je auto niet te laden tussen 07:00-09:00 en 17:00-23:00. Daarvoor heb ik in HA een automation lopen die op deze tijdstippen de binary_sensor.evcc_peblar_enabled op aan/uit zet.

Ik lees her en der veel over de evcc.yaml maar zie geen mogelijkheid deze te editten/bekijken. In de logs lees ik geen foutmeldingen, ik begrijp niet goed waarom de Peblar niet correct aangestuurd lijkt te worden door EVCC qua PV en fase schakeling.

• jaapzb
  • Niet online
PisPix schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:17:
Sinds kort gestart met EVCC (als container op Synology) in trial mode om te kijken of ik hiermee het wat complexere laadschema kan uitvoeren.

Daarnaast draai ik Home Assistant en heb ik die twee gekoppeld. Hieronder de hardware schets:
1x Marstek Venus E v2.0 5 kWh welke ik alleen gebruik om het laden/ontladen wanneer de Deye doet doet ivm gunstige tarieven. Of om de eventuele PV opbrengsten te boosten zodat de auto gaat laden op 6A.
1x HW P1 meter
1x Peblar Business laadpaal (gekoppeld aan de HW P1 voor de huislimiet, niet de PV overschot).

Ik heb een custom template sensor gemaakt die de PV overschot berekening maakt en deze op 0 zet wanneer de Deye gaat ontladen (ivm tarieven onbalans). Dit monitor ik al een tijdje en deze sensor geeft de juiste waardes weer (positieve waarde bij PV overschot, 0 bij alle andere situaties). In EVCC heb ik deze sensor geconfigureerd als de PV opbrengst sensor (niet als extra sensor bij de laadpaal).

In EVCC kloppen alle waardes die ik zie van de batterijen/auto/pv/enz. Maar toch werkt het niet zoals verwacht. De fase omschakeling staat op automatisch, maar als in EVCC de stand op min+pv staat gaat de auto met 1.4 kWh laden terwijl er nog 5kWh overproductie is. Hij lijkt niet op te schalen op 1 fase, maar ook niet om te schakelen naar 3 fases.
De Peblar staat op "standaard" ingesteld zodat EVCC zelf de limiet regeling kan doen op basis van PV overschot.
Naast het niet correct willen laden heb ik de uitdaging dat Balans Energie vraagt je auto niet te laden tussen 07:00-09:00 en 17:00-23:00. Daarvoor heb ik in HA een automation lopen die op deze tijdstippen de binary_sensor.evcc_peblar_enabled op aan/uit zet.

Ik lees her en der veel over de evcc.yaml maar zie geen mogelijkheid deze te editten/bekijken. In de logs lees ik geen foutmeldingen, ik begrijp niet goed waarom de Peblar niet correct aangestuurd lijkt te worden door EVCC qua PV en fase schakeling.
Hoe bereken je dat pv overschot? Heb je in EVCC ook je grid meter geconfigureerd? Misschien dat EVCC nog eens jouw berekende overschot van de grid meter afhaalt, waardoor je volgens EVCC dus eigenlijk nooit overschot hebt?

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:42

Crusader

Arc Nature

PisPix schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:17:

1x HW P1 meter

Ik heb dezelfde setup, EVCC in Synology container en Peblar Business.
Bij mij gaat de aansturing prima en schakelt ook netjes tussen 1- en 3-fasen.
Heb je wel Modbus API ingeschakeld op de Peblar, zodat EVCC via die weg de aansturing kan doen?

Mij viel ook op dat ik geen EVCC yaml heb, alles gaat via de gui en configuratie wordt in een evcc.db database opgeslagen. Wel jammer dat ik daardoor sommige fine tuning of troubleshooting niet kan uitvoeren.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:48
Crusader schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:38:
[...]

Ik heb dezelfde setup, EVCC in Synology container en Peblar Business.
Bij mij gaat de aansturing prima en schakelt ook netjes tussen 1- en 3-fasen.
Heb je wel Modbus API ingeschakeld op de Peblar, zodat EVCC via die weg de aansturing kan doen?

Mij viel ook op dat ik geen EVCC yaml heb, alles gaat via de gui en configuratie wordt in een evcc.db database opgeslagen. Wel jammer dat ik daardoor sommige fine tuning of troubleshooting niet kan uitvoeren.
Volgens mij zit tegenwoordig alle yaml functionaliteit ook in de GUI. Wat mis je dan nog precies? (ik gebruik overigens nog wel de YAML, maar dat is puur omdat ik het fijn vind dat ik een backupje van de config kan maken. Dat backupje maken en kunnen restoren van de config mis ik nog wel in de GUI. Dat is het enige wat mij nog tegen houdt die GUI te gebruiken)

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Is toch een sql database in een .db file?

• Kammika
Guillome schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:55:
Is toch een sql database in een .db file?
Ja klopt, maar als je daar een backup van terugzet ben je dus ook al je historie qua laadsessies kwijt tot het moment van backup. Ik zou dus enkel de config willen kunnen backuppen/restoren los van de rest van inhoud van de database.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Ik denk als je sqllite installeert en de juiste tabellen .. nouja, het kan wel maar is inderdaad wel echt wat meer werk

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kammika schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:58:
[...]

Ja klopt, maar als je daar een backup van terugzet ben je dus ook al je historie qua laadsessies kwijt tot het moment van backup. Ik zou dus enkel de config willen kunnen backuppen/restoren los van de rest van inhoud van de database.
Er is in de GUI wel een backup knop. (Helemaal onderaan configureren pagina) Die download de hele database. Alleen de config is niet een optie inderdaad. Is dat al een feature request?

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Ik krijg helaas mijn RS485 koppeling niet werkend. 3 verschillende kabels geprobeerd :'(

• PisPix
jaapzb schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 23:56:
[...]

Hoe bereken je dat pv overschot? Heb je in EVCC ook je grid meter geconfigureerd? Misschien dat EVCC nog eens jouw berekende overschot van de grid meter afhaalt, waardoor je volgens EVCC dus eigenlijk nooit overschot hebt?
Ik bereken het overschot aan de hand van de Deye laad power. Zodra er stroom die accu inloopt, is dat overschot. Maar alleen in het geval dat de Deye zelf niet van het net staat te laden.

Ik heb even wat zaken uit EVCC gehaald om het minder complex te maken. Dus nu zit alleen de Peblar erin, de twee autos, de HA koppeling voor de overschot sensor. Maar dan ook gaat de lader niet opschalen terwijl er genoeg overschot is.
De Peblar heeft alleen de HW P1 voor de huislimit gekoppeld aan zich, geen PV sensor dus voor de Peblar zelf gezien is het een dom ding die aan/uit kan. EVCC brengt de magie mee die op basis van overschot moet op/afschalen. Ik heb geen grid meter erin zitten nu om dat uit te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrqtAV4Jz17b7kWZkITqMrd07Mg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oaAOYZiWTq9I77UOw7R3wznl.png?f=fotoalbum_large

In dit plaatje zou ik verwachten dat de auto op 2,5 kWh zou gaan laden. Maar je ziet de teller rechtsonder al aflopen omdat er niet genoeg overschot zou zijn. Maar dat is er dus wel.

@Crusader Yes, modbus api staat open maar ik zie ook de rest api open staan. Ik gok dat Home Assistant via Modbus loopt en EVCC via Rest API? Zit hier wellicht 't probleem mbt aansturing?

[ Voor 11% gewijzigd door PisPix op 04-04-2026 11:05 ]

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Kammika schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:54:
[...]

Volgens mij zit tegenwoordig alle yaml functionaliteit ook in de GUI. Wat mis je dan nog precies? (ik gebruik overigens nog wel de YAML, maar dat is puur omdat ik het fijn vind dat ik een backupje van de config kan maken. Dat backupje maken en kunnen restoren van de config mis ik nog wel in de GUI. Dat is het enige wat mij nog tegen houdt die GUI te gebruiken)
Op dit moment mis ik niets, maar tijdens installatie & configuratie kreeg ik via Google en ChatGPT allerlei trucs om toe te passen, maar die hadden het allemaal over aanpassingen in de evcc.yaml, die ik dus niet heb. Dan ben je gewoon langer bezig om dingen uit te vinden.

• Kammika
PisPix schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:55:
[...]

Ik bereken het overschot aan de hand van de Deye laad power. Zodra er stroom die accu inloopt, is dat overschot. Maar alleen in het geval dat de Deye zelf niet van het net staat te laden.

Ik heb even wat zaken uit EVCC gehaald om het minder complex te maken. Dus nu zit alleen de Peblar erin, de twee autos, de HA koppeling voor de overschot sensor. Maar dan ook gaat de lader niet opschalen terwijl er genoeg overschot is.
De Peblar heeft alleen de HW P1 voor de huislimit gekoppeld aan zich, geen PV sensor dus voor de Peblar zelf gezien is het een dom ding die aan/uit kan. EVCC brengt de magie mee die op basis van overschot moet op/afschalen. Ik heb geen grid meter erin zitten nu om dat uit te sluiten.

[Afbeelding]

In dit plaatje zou ik verwachten dat de auto op 2,5 kWh zou gaan laden. Maar je ziet de teller rechtsonder al aflopen omdat er niet genoeg overschot zou zijn. Maar dat is er dus wel.

@Crusader Yes, modbus api staat open maar ik zie ook de rest api open staan. Ik gok dat Home Assistant via Modbus loopt en EVCC via Rest API? Zit hier wellicht 't probleem mbt aansturing?
Je moet het überhaupt niet 2 stukken software hetzelfde apparaat laten aansturen. Dat is vragen om moeilijkheden

Stuur dus of via evcc aan en haal dat weer binnen in ha via de hacs integratie van evcc

Of configureer in ha en lees dan in evcc weer via ha (met dus de home Assistant templates)

• Crusader

Crusader

Arc Nature

PisPix schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:55:
[...]

Precies andersom (bij mij in elk geval), EVCC gebruikt de Modbus en Home Assistant de API.

Overigens wordt bij mij het overschot door EVCC berekend via Modbus TCP naar de SolarEdge omvormer en de gegevens uit de HomeWizard P1 meter.

[ Voor 15% gewijzigd door Crusader op 04-04-2026 11:12 ]

• Kammika
Crusader schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:10:
[...]
Overigens wordt bij mij het overschot door EVCC berekend via Modbus TCP naar de SolarEdge omvormer en de gegevens uit de HomeWizard P1 meter.
klopt niet wat hier staat. EVCC rekent niet met de zonnepanel opbrengst voor overschot, houdt dan enkel de P1 meter aan wat die aan overschot opgeeft. Dat je de de zonnepanel ook kunt configueren is enkel voor een leuke weergave in je UI zodat je beter je echte verbruik kan zien, maar doet niets met de interne werking van EVCC vwb aansturen laadpaal

EVCC gebruikt overigens ook de gegevens van je thuisbatterij: heb zelf ook een marstek, die wordt niet actief aangestuurd, maar wel indirect als je marstek om NOM staat (staat die op de NOM modus? Anders raakt EVCC ook in de war als je die geconfigureerd hebt) en dan te spelen met hoe hard de auto aan het laden is.

• PisPix
Crusader schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:10:
[...]

Precies andersom (bij mij in elk geval), EVCC gebruikt de Modbus en Home Assistant de API.

Ah, ik zie dat HA de Rest API gebruikt en Modbus wordt via EVCC gebruikt, dus dat is hetzelfde.

@Kammika Ik heb de Rest API nu op "alleen lezen" gezet om eventuele verstoring af te vangen.
Ik had hiervoor een Zappi (met CT klemmen) die vrij realtime de overproductie de auto in liet lopen. Ik heb 't idee dat EVCC veel langzamer schakelt. En ik heb hem ook nog niet zien opschakelen naar 3 fases. Het is nu vrij wisselend weer qua opbrengst, de ene keer 2 kWh, dan weer 6 kWh. Mogelijk heeft dat ermee te maken?
De Marstek staat op "manual" en schakel ik alleen via HA automations. NOM werkt niet meer met een Balans Energie batterij, dan ga je tegen de stroom in werken.

[ Voor 8% gewijzigd door PisPix op 04-04-2026 11:27 ]

• Kammika
Crusader schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:06:
[...]

Op dit moment mis ik niets, maar tijdens installatie & configuratie kreeg ik via Google en ChatGPT allerlei trucs om toe te passen, maar die hadden het allemaal over aanpassingen in de evcc.yaml, die ik dus niet heb. Dan ben je gewoon langer bezig om dingen uit te vinden.
als die yaml configuraties kun je ook in de UI invoeren voor zover ik weet. Ik ben teruggegaan naar de yaml file, maar heb nog geen enkele yaml ontdekt die ik niet ook in de GUI kon invoeren..

• Kammika
PisPix schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:26:
[...]

Ah, ik zie dat HA de Rest API gebruikt en Modbus wordt via EVCC gebruikt, dus dat is hetzelfde.

@Kammika Ik heb de Rest API nu op "alleen lezen" gezet om eventuele verstoring af te vangen.
Ik had hiervoor een Zappi (met CT klemmen) die vrij realtime de overproductie de auto in liet lopen. Ik heb 't idee dat EVCC veel langzamer schakelt. En ik heb hem ook nog niet zien opschakelen naar 3 fases. Het is nu vrij wisselend weer qua opbrengst, de ene keer 2 kWh, dan weer 6 kWh. Mogelijk heeft dat ermee te maken?
dat kan want er zitten timers waarin die op en down schakelt om te snel schakelen te voorkomen. Die kun je zelf ook configureren overigens. MAar als dat het is, moet je die timer ook in de UI wel kunnen zien. Die geeft nl weer hoe lang het nog duurt voordat die omhoog of omlaag schakelt...

Sowieso zit er een interval in de configuratie. Die kun je instellen. Ik weet niet hoe snel zappi reageert. Standaard staat die ovlgens mij op 30 sec. Ik heb zelf omlaag gezet naar 10 sec voor mijn alfen laadpaal. Dat werkt prima, maar je moet even checken of dat voor jouw laadpaal ook OK is.

Anyway als je goede ondesteuning wilt is het handig om hier ook de logging te delen van EVCC, dan kan iemand er wellicht veel gerichter op antwoorden. (of nog beter: Doe dat in de officiele discussiegroep waar de developers ook zitten, die reageren vrijwel gelijk)

[ Voor 10% gewijzigd door Kammika op 04-04-2026 11:30 ]

• PisPix
Ik zit de surplus sensor even in de gaten te houden en zie deze af en toe terugvallen naar 0. Dit is de template die ik gemaakt heb om de surplus sensor te maken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
{% if states('sensor.deye_load_power')|float <= 0 
and states('sensor.p1_meter_power')|float >= -20 
and states('sensor.p1_meter_power')|float < 500 %}
{{ -1 * states('sensor.deye_load_power')|float | round(1)}}
{% else %}
0
{% endif %}
Ik heb al de -20 naar -500 gezet maar eigenlijk zou hier een soort van vertraging in moeten zitten zodat ie niet te jumpy is, daar zal EVCC niet zo lekker op gaan gok ik.

• PisPix
Ik denk dat het probleem helder is. @jaapzb jij gaf terecht aan dat het mogelijk kan zijn dat EVCC het eigen verbruik van 't overschot afhaalt en er zo geen overschot lijkt te zijn.
In dit screenshot lijkt dat ook wel bevestigd te worden. De huis load is 2.3 kWh, het overschot is ook 2.3 kWh en de Peblar gaat uit omdat er geen overschot zou zijn. Terwijl er in totaal 4.6 kWh is en er dus 2.3 kWh overschot is. Nu is de vraag, hoe pas ik de logica aan (en waar) zodat EVCC ziet dat het overschot is en er geen som meer gemaakt hoeft te worden. Ik kan de Grid meter (P1) of Deye verwijderen uit EVCC, dan moet hij wel op de overschot sensor gaat draaien maar dan mis ik overzicht in EVCC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6pERe9KP3xJSCxU26C32mSP9uI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5RFJeiCzUFS5gXWeqpkQnxBD.png?f=fotoalbum_large

• Kammika
Ik snap er niks van wat je doet. Volgens mij doe je allemaal dingen waar evcc niet voor bedoelt is.

Evcc denkt volgens die plaatje dat je huis precies verbruikt wat je zonne paneel producten. Volgens evcc is er dus geen overschot en dus zal Innsolar mode niets doen en in minpv alleen ie minimum geconfigureerde waarde

De grid meter eruit halen slaat nergens op. In de basis kijkt evcc naar je grid meter en in solar mode stuurt die op basis daarvan je laadpaal aan. Dat wordt allemaal iets slimmer als je een andere toetsers en bellen toevoegt

Ik zou zeggen begin opnieuw met een lege configuratie. Configureer in evcc alleen je laadpaal en je gridmeter en kijk of die dan op overschot op gridmeter idd gaat opschakelen.

Zet je marstek ook even op
Manueel ipv nom (anders krijg je ook raar gedrag omdat 2 apparaten onafhankelijk van elkaar op nom gaan sturen)

Voeg (pas als dat wat hiervoor staat werkt) daarna je zonnepanelen toe en kijk of het dan mooier wordt weergegeven.

Als alles nog steeds goed gaat, voeg ook dan pas je thuisbatterij weer toe

Nb: als je op een ander overschot dan op de meter wilt schakelen, dan kat ie dat niet voor elkaar krijgen in evcc. Stop dan met evcc en n maak Custom scripts in home Assistant (alhoewel ik me geen enkele use case kan voorstellen waarom je dit zou willen)

Als je wat anders wilt moet je niet evcc gebrui

Ik zou zeggen

[ Voor 3% gewijzigd door Kammika op 04-04-2026 12:36 ]

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-04 21:30
PisPix schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:51:
Ik denk dat het probleem helder is. @jaapzb jij gaf terecht aan dat het mogelijk kan zijn dat EVCC het eigen verbruik van 't overschot afhaalt en er zo geen overschot lijkt te zijn.
In dit screenshot lijkt dat ook wel bevestigd te worden. De huis load is 2.3 kWh, het overschot is ook 2.3 kWh en de Peblar gaat uit omdat er geen overschot zou zijn. Terwijl er in totaal 4.6 kWh is en er dus 2.3 kWh overschot is. Nu is de vraag, hoe pas ik de logica aan (en waar) zodat EVCC ziet dat het overschot is en er geen som meer gemaakt hoeft te worden. Ik kan de Grid meter (P1) of Deye verwijderen uit EVCC, dan moet hij wel op de overschot sensor gaat draaien maar dan mis ik overzicht in EVCC.

[Afbeelding]
Ik heb het niet helemaal gevold, maar zoals je op de foto deelt, vebruikte je huis op dat moment 2.3 kw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fC3xYxdZSjkm4RF9ipduyzH2Gs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GkVd5UNt2KnLmLrUly6C6ByG.png?f=fotoalbum_large
Zie hier het huis icoontje als huis verbruik,
Auto is auto verbruik
zonnetje is zonnepanelen
stroommast is uit het net.

Zorg ervoor dat je een P1 meter hebt voor huis verbruik, een zonnepaneel modbus/wifi module /Shelly EM oid voor energie opwek en een laadpaaltje.

• PisPix
Tunestwo schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:48:
[...]

Ik heb het niet helemaal gevold, maar zoals je op de foto deelt, vebruikte je huis op dat moment 2.3 kw.
[Afbeelding]
Zie hier het huis icoontje als huis verbruik,
Auto is auto verbruik
zonnetje is zonnepanelen
stroommast is uit het net.

Zorg ervoor dat je een P1 meter hebt voor huis verbruik, een zonnepaneel modbus/wifi module /Shelly EM oid voor energie opwek en een laadpaaltje.
Ik heb het inmiddels werkend. Door alle componenten toe te voegen (batterij/PV/P1/EV/enz) maakt EVCC de berekeningen waarbij rekening gehouden wordt met wat de batterijen in gaat en wat de EV's. Ik ging er vanuit dat ik qua PV opbrengst het netto overschot moest aanleveren in plaats van bruto. Dank allen voor de input/feedback/suggesties!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

De hele! dag bezig geweest om de omvormer via wifi/mosquitto/MQTT te koppelen, maar het lukt niet (met claude.ai). Ik word helemaal tuureluuurs. Hij zegt op het einde dit, is dit enigszins logisch? Ik kan dat echt niet beoordelen:

"Dan is het een Growatt MIN omvormer — precies wat we al dachten! De T06NNNNXMIN layout zou dus de juiste moeten zijn.
Het probleem is dat jouw omvormer record type 0104 stuurt, maar Grott zoekt naar dat type in de whitelist en gebruikt dan de generieke T06NNNNX layout in plaats van de specifieke T06NNNNXMIN.
We hebben al een T060104X.json aangemaakt met de MIN layout. Maar de waarden kloppen nog niet — dat komt waarschijnlijk door de valueoffset.
Morgen vroeg als de zon schijnt doen we dit:

Grott verbose draaien
Plain data opvangen
Netspanning opzoeken in de bytes (moet ~2300 zijn voor 230V met divide 10)
Zo de juiste offset bepalen"

• djiedjee
@Guillome
Ik heb echt geeeeeeen idee wat je allemaal aan het doen bent.

Je draait EVCC stand alone, niet als HA addon?
Pagina: 1 ... 29 30 Laatste