Je raakt hier idd wel de essentie van waarom ik
(als HA en EVCC noob) nu begonnen ben met het verkennen van 'of/hoe goed' mijn Tesla voertuig samen met mijn TWC3 lader via evcc kan voorzien in mijn toekomstige behoeften (
zonneladen, load balancing, etc vanaf 2027).
Want ik ben héél blij met de TWC3 qua looks en gemak
(met oa het knopje om te unlocken bovenop de stekker), máár ik wil nu ook een paal met MID-> want ERE-certificaten.
Als evcc volledig goed voor mij gaat werken, dan zou ik switchen naar de (
relatief goedkope) nieuwe TWC3 met geïntegreerde mid kWh meter.
Als het niet volledig gaat werken (
wat echt ook aan mijn kennis/kunnen op dit vlak kan liggen merk ik nu), dan ga ik straks toch voor een paal die dit alles solistisch kan (
zoals een Peblar Business).
Ook het voordeel van 1p3p faseschakeling ga ik straks echt willen om het maximale qua pv-laden te halen denk ik. Dat gemis noemt @
nMad ook duidelijk.
Maar ik geef nog niet op.
De TeslaBleHttpProxy wordt nu al door meerderen aangegeven (dank daar voor!) als beter alternatief tov betaalde proxy via TeslaMate. Ook dat weet ik nog niet helemaal in te stellen, maar misschien eerst maar eens de hardwarekopen en dan handleidingen volgen en/of weer hulp vragen...
Óf de door @
nMad genoemde 'optie 3': EVCC met Tesla Home Assistant charger (als je al HA hebt),
Dat kan ik ook verkennen, want Home Assistant draait ook op mijn Synology (alleen deed er nog niks mee).
[
Voor 11% gewijzigd door
Allewijn op 30-03-2026 13:32
]