• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-04 19:57
Spekkie99 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:05:
[...]

Een lus maken met het touw en dan weer door de haak en om de trekhaak?
Dit uiteindelijk gedaan, werkte prima! Bedankt :)

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-04 15:11
K0ENH schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:45:
[...]

Is nu al bevestigd dat er geen transportblokken meer gemonteerd zitten?
Ja, 2* inmiddels

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:13
Inter18 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:39:
[...]
Het gevoel begint zolangzamerhand te ontstaan dat het verschil (zowel sturen want bij DCC progressief) tussen DCC and standaard veel groter is dan VW doet voorkomen, ben sowieso verkeerd voorgelicht
Het verschil is dat het standaard onderstel niet in te stellen is. Het vergelijk met DCC is dat het standaard onderstel ongeveer gelijk is aan DCC dat ingesteld is op een à twee tikjes vanuit het midden richting sport.

Hoe ben je hierover verkeerd voorgelicht?

• BBx92
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 15:17
Vandaag voor het eerst een bandenspanningswaarschuwing. Ging toch aardig wat lucht in alle banden, maar lijkt niet per se lek. Vind het erg zonde dat de ID.7 geen drukwaarden laat zien in het infotainment.

Iemand die externe sensoren heeft geplaatst? Aanraders?

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:36
BBx92 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:03:
Vandaag voor het eerst een bandenspanningswaarschuwing. Ging toch aardig wat lucht in alle banden, maar lijkt niet per se lek. Vind het erg zonde dat de ID.7 geen drukwaarden laat zien in het infotainment.

Iemand die externe sensoren heeft geplaatst? Aanraders?
Het systeem in de ID.7 meet geen druk, en kan dit dus ook niet weergeven. Het meet uitsluitend de rotatiesnelheid van de banden en vergelijkt de waarden van verschillende banden ten opzichte van elkaar. Als er een afwijking zit dan betekent het dat tenminste één band een afwijkende spanning heeft. Meestal betekent het dat één van je banden meer spanning kwijt is dan de anderen. Ik denk zelfs dat je met alle banden op hele lage spanning kan rijden, terwijl het systeem niets aangeeft zolang de onderlinge spanning (rotatiesnelheid) maar gelijk is.

Ik zou dus vooral in de gaten houden de komende dagen of je niet één band hebt die leegloopt.

[ Voor 5% gewijzigd door RandomNick op 26-01-2026 18:59 ]

• BBx92
RandomNick schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:55:
[...]

Het systeem in de ID.7 meet geen druk, en kan dit dus ook niet weergeven. Het meet uitsluitend de rotatiesnelheid van de banden en vergelijkt de waarden van verschillende banden ten opzichte van elkaar. Als er een afwijking zit dan betekent het dat tenminste één band een afwijkende spanning heeft. Meestal betekent het dat één van je banden meer spanning kwijt is dan de anderen. Ik denk zelfs dat je met alle banden op hele lage spanning kan rijden, terwijl het systeem niets aangeeft zolang de onderlinge spanning (rotatiesnelheid) maar gelijk is.
Precies mijn punt. Ze waren allemaal vrij zacht. Alleen rechtsvoor was nog zachter dan de rest.

Overigens ook fijn om de bandenman te controleren.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:08
Flieger schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:15:
[...]

Het verschil is dat het standaard onderstel niet in te stellen is. Het vergelijk met DCC is dat het standaard onderstel ongeveer gelijk is aan DCC dat ingesteld is op een à twee tikjes vanuit het midden richting sport.

Is daar consensus over, over welke instelling van DCC het meest overeenkomt met standaard?
Ik lees nog wel eens verschillende settings (of onthou het verschillend ;) )

Verkeerd ingelicht omdat hem bij de proefrit verteld was dat het een standaard onderstel was, wat later een DCC bleek.
En dan zal hij op comfort-stand proef gereden hebben, wat wel een zachte/zweverige setting is.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Puppetmaster
True schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:43:
[...]

Stel je hebt een defect aan je keyless entry deel van je auto of aan je sleutel, zal je auto maar ongeacht de kennis over waar de sleutel zich bevind op slot moeten gaan? Vrij onhandig als je de sleutel nog in de auto had liggen me dunkt.
Mja, kan idd onhandig uitpakken, maar dat kan imo ook in de disclaimer van het afsluiten bij weglopen. ;)
Daarnaast heb je nog een reservesleutel en kan je de auto openen met de app.
Hoeft doorgaans geen groot probleem te zijn.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Flieger
Puppetmaster schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:13:
Is daar consensus over, over welke instelling van DCC het meest overeenkomt met standaard?
Het is uiteraard altijd subjectief maar ik heb meermaals back 2 back in ID.7’s met en zonder DCC gereden en bovenstaande is mijn conclusie.
Puppetmaster schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:13:
Verkeerd ingelicht omdat hem bij de proefrit verteld was dat het een standaard onderstel was, wat later een DCC bleek.
En dan zal hij op comfort-stand proef gereden hebben, wat wel een zachte/zweverige setting is.
Hoe dan ook geen poot om op te staan ten aanzien van een claim o.i.d.

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:11
Vanmiddag bij goed licht even alle parkeersensoren voor en opzij gecheckt nadat ik online las dat de “maak de parkeersensoren schoon” melding meestal wordt veroorzaalt door steenslag. En inderdaad, de sensor linksvoor onder de koplamp heeft een steentje gekopt…
Dus voorlopig geen sensoren voor en van opzij. Wel typisch dat 1 kapotte sensor meteen betekent dat 3 kanten van de auto ineens blind zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlGiX5IlTjzjjzfBaxRGNy_xMuU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/64vADxJz7a5khPywNTgdV5k0.jpg?f=user_large

Catch my drift?

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:56

Lancer

What the......

DaMenaz schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:56:
Vanmiddag bij goed licht even alle parkeersensoren voor en opzij gecheckt nadat ik online las dat de “maak de parkeersensoren schoon” melding meestal wordt veroorzaalt door steenslag. En inderdaad, de sensor linksvoor onder de koplamp heeft een steentje gekopt…
Dus voorlopig geen sensoren voor en van opzij. Wel typisch dat 1 kapotte sensor meteen betekent dat 3 kanten van de auto ineens blind zijn.

[Afbeelding]
Komt ws door het algoritme dat in de computer gebruikt wordt. Volgens mij wordt er geïnterpoleerd tussen de sensoren om een soort van "continue" beeld te maken. Als een van de sensoren niet mee doet, werkt het algoritme niet meer.

Tovh altijd weer bijzonder dat de steentjes precies je gevoelige delen weten te vinden. Sterkte met de 2 maanden wachttijd die vast nodig is om het onderdeel te bestellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Lancer op 27-01-2026 07:20 ]

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Inter18
Flieger schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:15:
[...]

Omdat de wagen waarmee de lange proefrit was uitgevoerd achteraf DCC bleek te hebben, ondanks mijn uitdrukkelijke vraag 'Is deze wagen (een Pro) gelijk aan de Limited Edition waarop het antwoord Ja was

• Inter18
Flieger schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:29:
[...]

Het is uiteraard altijd subjectief maar ik heb meermaals back 2 back in ID.7’s met en zonder DCC gereden en bovenstaande is mijn conclusie.

[...]

Hoe dan ook geen poot om op te staan ten aanzien van een claim o.i.d.
Precies,

hoop sowieso dat toekomstige berijders ook deze thread lezen zodat ze zich op z'n minst orienteren op beide onderstellen, en dat in een tijd waarin mensen een auto bestellen zonder hem uberhaupt gezien hebben.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-04 04:34
Wat gebeurt er eigenlijk als je een non-DCC op Sport zet qua rijdynamiek? Ik voel dan toch dat hij wat strakker op de weg ligt, terwijl ik geen DCC heb. Wat kan de auto dan aanpassen?

Heb nu stuurinrichting en rijdynamiek op Sport, rest op Comfort. Rijdt lekker!
En nog een laatste vraag, hebben jullie e-sound op comfort of sport. Ben je met comfort wel te horen voor voetgangers?

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:44
DaMenaz schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:56:

[Afbeelding]
Bij mijn enyaq ook gehad, hoe die steentjes zo precies kunnen mikken!
Wel dure aangelegenheid, ik was iets van 500 euro kwijt.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:26

-tom-562

Oliesjeik

LuPo schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 07:48:
Wat gebeurt er eigenlijk als je een non-DCC op Sport zet qua rijdynamiek? Ik voel dan toch dat hij wat strakker op de weg ligt, terwijl ik geen DCC heb. Wat kan de auto dan aanpassen?

Heb nu stuurinrichting en rijdynamiek op Sport, rest op Comfort. Rijdt lekker!
En nog een laatste vraag, hebben jullie e-sound op comfort of sport. Ben je met comfort wel te horen voor voetgangers?
Ik ga er vanuit dat de ID4 hetzelfde is als de ID7 wat dat betreft. Volgens mij wordt de stuurbekrachtiging zwaarder en het remmen wat feller, en de e-sound dan. Ik vind de verschillen niet bijster groot iig, bij mijn oude MG4 waren de verschillen qua remmen en sturen veel duidelijker merkbaar.
Geluid heb ik bij individual op sport staan, omdat ik het wel geinig vind :P (mijn vriendin vind het verschrikkelijk :+)

Vaak bu'j te bang!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:17
Surfroy01 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:39:
[...]

En waar bewaar je je huissleutel etc dan aan? of gaat dat ook via je telefoon? Ik vind het juist wel handig dat ik een autosleutel heb om de rest van mijn sleutels aan te hangen...... en die bos zit meestal in mijn tas.
Ik heb vaak niet eens meer een telefoon bij me als ik op pad ga. Alles (autosleutel, huissleutel, bankpasjes, bonuskaart) zit in mijn horloge. :)

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Ik heb niet de indruk dat mijn e-sound werkt. Bij langzaam achteruit inparkeren is er voor zover ik kan nagaan niks te horen. Idem met vooruit wegrijden.

• S80Executive
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-04 08:45
Ik meng me ook even in de discussie over de hardheid van het onderstel. Die van ons heeft DCC. Ik rijd meestal in de standaard setting, comfort. Toch vind ik de banden behoorlijk slaan op korte richels (20"). Dat resulteert soms ook in een kraakje / rammeltje ergens in het interieur. We hebben ook een V90 T8 my 24 (ook 20" en luchtvering op de achteras) die dit echt veel stiller en aangenamer doet. Ik ga het DCC ook nog eens proberen in de meest softe setting en zal er dan hier over posten.

• deknog
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:17
Zie foto. Viel me laatst op dat er 2 lege plekken zijn in dit opbergvakje onderin de kofferbak.
Mis ik misschien iets wat de dealer niet heeft teruggelegd?? Betreft een gewone LE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2-q-_GNVMpM3SoAae4VEsqohHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssjtBJXNsrDsYetaYo4aUntb.jpg?f=fotoalbum_large

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:13
-tom-562 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:50:
[...]

Ik ga er vanuit dat de ID4 hetzelfde is als de ID7 wat dat betreft. Volgens mij wordt de stuurbekrachtiging zwaarder en het remmen wat feller, en de e-sound dan. Ik vind de verschillen niet bijster groot iig,
Veel verschil merk ik ook niet, wat mij het meest opvalt is dat het acceleratiepedaal wat responsiever wordt in de sport stand.

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-04 19:56
deknog schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:12:
Zie foto. Viel me laatst op dat er 2 lege plekken zijn in dit opbergvakje onderin de kofferbak.
Mis ik misschien iets wat de dealer niet heeft teruggelegd?? Betreft een gewone LE.
[Afbeelding]

Je mist de elektrische tandenborstel en tandpasta. Onderdeel van het Oral-B plus pakket, te bestellen via de webshop.

• cvanmansom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:14

cvanmansom

VW ID.7 Tourer Pro LE

[Afbeelding]
Het zakje met het vraagteken is het scheidingsnet tussen kofferbak en achterbank (of direct voorstoelen), hiervoor zitten er bij de Pro bevestigingspunten in het dak en op de bodem. Volgens mij is dit specifiek onderdeel van de Pro-uitrusting.

• DaMenaz

[Afbeelding]
De uitsparingen zijn zo te zien voor zo’n kunststof grijpertje om de wielboutdopjes te kunnen verwijderen. En een stuk gereedschap dat lijkt op een schroevendraaier met een (volgens mij) torxbit om wielboutdopjes mee los te draaien, en een hol handvat om loszittende wielbouten mee te draaien zonder meteen de wielsleutel daarvoor te gebruiken.
Weet niet of die er standaard bij zitten bij de ID.7.

Catch my drift?

• LuPo
-tom-562 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:50:
[...]

Ik ga er vanuit dat de ID4 hetzelfde is als de ID7 wat dat betreft. Volgens mij wordt de stuurbekrachtiging zwaarder en het remmen wat feller, en de e-sound dan. Ik vind de verschillen niet bijster groot iig, bij mijn oude MG4 waren de verschillen qua remmen en sturen veel duidelijker merkbaar.
Geluid heb ik bij individual op sport staan, omdat ik het wel geinig vind :P (mijn vriendin vind het verschrikkelijk :+)
Stuurgedrag is inderdaad zwaarder in sport stand, ik merk dat wel echt. Maar bij rijdynamiek verandert dus alleen de respons op het gaspedaal? Ik dacht ook wat aan het onderstel te voelen (geen DCC). :D

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
DaMenaz schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:37:
[...]

De uitsparingen zijn zo te zien voor zo’n kunststof grijpertje om de wielboutdopjes te kunnen verwijderen. En een stuk gereedschap dat lijkt op een schroevendraaier met een (volgens mij) torxbit om wielboutdopjes mee los te draaien, en een hol handvat om loszittende wielbouten mee te draaien zonder meteen de wielsleutel daarvoor te gebruiken.
Weet niet of die er standaard bij zitten bij de ID.7.
@deknog Haakje voor de dopjes zit er gewoon in, rechts onder.

• DaMenaz
Ruud schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:54:
[...]

@deknog Haakje voor de dopjes zit er gewoon in, rechts onder.
Die is voor de naafkapjes.

Ik bedoel zo’n ding: Afbeeldingslocatie: https://www.toolspecial.com/media/catalog/product/cache/bdebf59468cfb04f807c3f5d68f30c90/8/5/8293_8574_0.jpg

Catch my drift?

• Skoelat
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:27
ptjuh89 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:56:
[...]

Ik krijg hem in juni

Wat is bij u de verwachte leverdatum?

Ik heb van de week de ID7 Tourer besteld.

Pro S Limited Edition
Stonewashed blue
Exterieur pakket
Interieur pakket
Trondheim velgen

Verwachte leverdatum 15 april.
Ik krijg hem in juni

[ Voor 3% gewijzigd door Skoelat op 27-01-2026 20:14 ]

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
DaMenaz schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:40:
[...]

Die is voor de naafkapjes.

Ik bedoel zo’n ding: [Afbeelding]
Ik ken ze, die is voor dichte dopjes. De ID.7 heeft dopjes met een gat en dat werkt prima met dat haakje. Althans, de mijne hebben een gat, volgens mij een torx-vorm.

De naafkapjes hebben geen gaatje om eruit te peuteren. Zowel statische als dynamische kapjes niet. Die moeten via de achterkant eruit getikt worden. Jij bedoelt een kapje dat over de bouten gaat denk ik? Dat heeft een ID.7 toch niet? Althans niet bij de twee verschillende soorten velgen die ik heb.

• DaMenaz
Klopt, heeft de ID.7 niet. Waarschijnlijk ook de reden dat dat gereedschap niet in die voorgevormde bak zit. De inkepingen zijn daar wel voor gemaakt.

Catch my drift?

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:52
LuPo schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:05:
[...]

Stuurgedrag is inderdaad zwaarder in sport stand, ik merk dat wel echt. Maar bij rijdynamiek verandert dus alleen de respons op het gaspedaal? Ik dacht ook wat aan het onderstel te voelen (geen DCC). :D
Ik had ooit een XC70 met een sportstand, dan werd er een magneet in de schokdempers uitgezet waardoor er ijzerdeeltjes in de olie gingen zweven in theorie dikkere olie waardoor de demping stugger werd dus een sportievere rijstand. In comfortstand ging de magneet weer aan en trokken de ijzerdeeltjes zich uit de olie. Geloof niet dat dit op de (niet DCC) ID.7 zit.

• Puppetmaster
Ingenieus systeem! :)

Ik heb nu dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urwmaJV2dvzE3BiKYAHLIR7yKic=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hsoCpFzrOIybpOe9VgTvM9Lc.png?f=fotoalbum_large
Hij zegt geen verbinding te hebben, maar reageert wel gewoon op app opdrachten?

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:15
Hier specifiek niet gekozen voor DCC omdat ik geen panoramadak wilde. Was toen een en/en situatie, zie dat je het nu los van elkaar kan bestellen. Mis het eerlijk gezegd ook niet omdat ik wil instappen en wegrijden. Het uitzetten van de snelheidswaarschuwing is al irritant genoeg, maar daar kan de auto niets aan doen. Wisselen van rijprofiel is me echt teveel werk, laat staan één van de vijftien(!) standen van het onderstel kiezen :+

Het non-DCC onderstel vind ik stevig, maar nog comfortabel genoeg. Volgens AutoWeek wordt die wat deinerig bij Autobahn snelheden, maar dat rij ik toch niet met een EV, dus niets van gemerkt ;)

Achteraf wel een beetje spijt dat ik niet voor het interieurpakket heb gekozen. Stoelventilatie is wel erg prettig en stoelverwarming achterin ook, hoewel er nooit iemand zit. Anderzijds vond ik de HK-audio minder prettig in het gehoor dan de standaard audio die meegeleverd wordt, dusja.

• Big_Sander
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:14
ptjuh89 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:56:
[...]

Wat is bij u de verwachte leverdatum?

Ik heb van de week de ID7 Tourer besteld.

Pro S Limited Edition
Stonewashed blue
Exterieur pakket
Interieur pakket
Trondheim velgen

Verwachte leverdatum 15 april.
Mijn is vorige week bevestigd door de dealer (via Athlon)
Voorlopige leverdatum is week 20 (11 mei) van de werkgever mag vanaf week 18.

Pro Limited Edition Tourer
Grenadill Black
Trondheim velgen
Trekhaak

• Inter18
Knul schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:01:
Hier specifiek niet gekozen voor DCC omdat ik geen panoramadak wilde. Was toen een en/en situatie, zie dat je het nu los van elkaar kan bestellen. Mis het eerlijk gezegd ook niet omdat ik wil instappen en wegrijden. Het uitzetten van de snelheidswaarschuwing is al irritant genoeg, maar daar kan de auto niets aan doen. Wisselen van rijprofiel is me echt teveel werk, laat staan één van de vijftien(!) standen van het onderstel kiezen :+

Het non-DCC onderstel vind ik stevig, maar nog comfortabel genoeg. Volgens AutoWeek wordt die wat deinerig bij Autobahn snelheden, maar dat rij ik toch niet met een EV, dus niets van gemerkt ;)

Achteraf wel een beetje spijt dat ik niet voor het interieurpakket heb gekozen. Stoelventilatie is wel erg prettig en stoelverwarming achterin ook, hoewel er nooit iemand zit. Anderzijds vond ik de HK-audio minder prettig in het gehoor dan de standaard audio die meegeleverd wordt, dusja.
Ik las het meer als een bevestiging dat VW erkent dat het std onderstel verre van ieders smaak is, heb wel even zitten vloeken dat het DCC onderstel nu goedkoper is.
Deel je mening vwb Harman-Kaerdon versus standaard, standaard ligt voor mij ook beter in het gehoor.

Ik denk dat ik de non-dcc strijd niet ga winnen, want achteraf niet makkelijk in te bouwen, en zal moeten zoeken naar zo comfortabel/stil mogelijke banden.
Wat dat betreft is er hoop, want de Allseasons contacts komen ook in tests als 'luiddruchtig' naar voren.
Als je daar gevoelig voor bent :X , dan zit je vrij snel aan je irritatiegrens.

Ben overigens in Apeldoorn geweest, waarbij mag worden opgemerkt dat als de wegen kaarsrecht zijn, zonder oneffenheden, de wagen idd het hier geroemde comfort biedt, maar dan weer terug naar de Randstad....
Als ik de scherpe luidruchtige randjes ervanaf kan krijgen dan is het zeer goed vertoeven in de wagen.
Had tijdens snelweg woon werk, met kachel, kont- en stuurverwarming aan een verbruik van 16,6kW/100km. De wagen is bijzonder efficient met z'n 2250kg
Ruim 500km bereik bij een buiten temperatuur van 3 graden, laden doe ik heel veel minder dan met het Kiaatje

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
@Inter18 heb je de klimatisering dan verder op 'off' staan als ik vragen mag?

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:44
Ik had destijds hetzelfde probleem, wilde perse geen panoramadak en had alleen nog maar proefgereden in een DCC auto. Fijn dat er nu dus een keuze is.
Overigens vindt ik het standaard onderstel prima rijden (uiteraard de 19 inch wielen er onder). Alleen op hobbelige klinkerweggetjes vindt ik hem wel wat stevig geveerd.

Hopelijk hoef je in de toekomst dit soort settings niet elke keer te veranderenwant het is nodeloos irritant en vaak ook nog erg afleidend en daardoor gevaarlijker (ik kom er bvaak pas achter dat ik de settings uit moet zetten als ik al op de weg zit)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Mis het eerlijk gezegd ook niet omdat ik wil instappen en wegrijden. Het uitzetten van de snelheidswaarschuwing is al irritant genoeg, maar daar kan de auto niets aan doen. Wisselen van rijprofiel is me echt teveel werk, laat staan één van de vijftien(!) standen van het onderstel kiezen :+
"hallo Ida, stel het rijprofiel in op individual" en klaar, gezien je op dat rijprofiel al het onderstel hebt ingesteld :+

Kan het beter? Ja zeker, de optie zou mooi bewaard kunnen blijven.
Is het dramatisch? Nee dat ook niet.

[ Voor 9% gewijzigd door True op 28-01-2026 12:54 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• deter83
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-03 20:54
Inter18 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:01:
[...]

Ik las het meer als een bevestiging dat VW erkent dat het std onderstel verre van ieders smaak is, heb wel even zitten vloeken dat het DCC onderstel nu goedkoper is.
Deel je mening vwb Harman-Kaerdon versus standaard, standaard ligt voor mij ook beter in het gehoor.

Ik denk dat ik de non-dcc strijd niet ga winnen, want achteraf niet makkelijk in te bouwen, en zal moeten zoeken naar zo comfortabel/stil mogelijke banden.
Wat dat betreft is er hoop, want de Allseasons contacts komen ook in tests als 'luiddruchtig' naar voren.
Als je daar gevoelig voor bent :X , dan zit je vrij snel aan je irritatiegrens.

Ben overigens in Apeldoorn geweest, waarbij mag worden opgemerkt dat als de wegen kaarsrecht zijn, zonder oneffenheden, de wagen idd het hier geroemde comfort biedt, maar dan weer terug naar de Randstad....
Als ik de scherpe luidruchtige randjes ervanaf kan krijgen dan is het zeer goed vertoeven in de wagen.
Had tijdens snelweg woon werk, met kachel, kont- en stuurverwarming aan een verbruik van 16,6kW/100km. De wagen is bijzonder efficient met z'n 2250kg
Ruim 500km bereik bij een buiten temperatuur van 3 graden, laden doe ik heel veel minder dan met het Kiaatje
Ik kom echt niet onder de 20kw/100km met dit weer moet ik zeggen. Verwarm de auto wel altijd voor en heb de airco op 19-20 staan. Maar mijn woon-werk is 25km van net buiten rotterdam de ring over en de stad in... Niet het meest efficiente stuk i guess.

Voorverwarmen stond trouwens in de app op 'geoptimaliseerd accugebruik'. Dat trok zo 3-4% van m'n volle accu weg voor ik ging rijden. Da's stevig. Heb ik nu uitgezet, dan trekt hij het van de 12v accu toch? En die laadt met rijden weer?

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:56

Lancer

What the......

True schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:54:
[...]

"hallo Ida, stel het rijprofiel in op individual" en klaar, gezien je op dat rijprofiel al het onderstel hebt ingesteld :+

Was het maar zo simpel, Ida weigert bij mij het rijprofiel aan te passen. Gister trouwens een software update gehad, misschien dat het nu beter gaat.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• deter83
Lancer schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:09:
[...]

Was het maar zo simpel, Ida weigert bij mij het rijprofiel aan te passen. Gister trouwens een software update gehad, misschien dat het nu beter gaat.
Oeps, dat moet ik nog leren! |:(

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
[...]

Voor jou niet en dat is ok.
Maar dat is geen standaardmening die voor iedereen telt.

Ik vind het ronduit schijtvervelend dat dat elke keer terug naar een andere instelling gaat.
Net zoals dat ik die touchknoppen op mijn stuur afschuwelijk blijf vinden en die regelaars van de ramen achteraan ook debiel blijf vinden.
En babbelen tegen mijn auto doe ik al helemaal niet graag.

Om maar te zeggen: les gouts et les couleurs, on ne discute pas.

[ Voor 6% gewijzigd door stanny op 28-01-2026 13:22 ]

• Inter18
deter83 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:08:
[...]

Ik kom echt niet onder de 20kw/100km met dit weer moet ik zeggen. Verwarm de auto wel altijd voor en heb de airco op 19-20 staan. Maar mijn woon-werk is 25km van net buiten rotterdam de ring over en de stad in... Niet het meest efficiente stuk i guess.

Voorverwarmen stond trouwens in de app op 'geoptimaliseerd accugebruik'. Dat trok zo 3-4% van m'n volle accu weg voor ik ging rijden. Da's stevig. Heb ik nu uitgezet, dan trekt hij het van de 12v accu toch? En die laadt met rijden weer?
Ik heb terwijl ik bij de auto stond, die volgeladen aan een laadpaal hing, het voorwarmen getest.
Op het moment dat hij begint te verwarmen begint gaat hij ook weer laden.

Het voorverwarmen gaat via je grote accu, wat idd in het begin makkelijk 4kW kan trekken.
Dit is m'n 6e jaar EV-en, als je op kortere stukjes met het koude weer een mooi verbruik wilt halen dan is het verwarmen op 'ontdooien' en stuur/stoelverwarming aan.
Als je cabine op je woon werk verkeer niet op temp komt, dan raak je idd ergens tuissen 2,5 en 4kW 'kwijt'

Maar als je kouwelijk bent dan zou ik voor de 'jammer dan' optie kiezen en het verbruik voor lief nemen

• Inter18
Homer-Simpson schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:21:
@Inter18 heb je de klimatisering dan verder op 'off' staan als ik vragen mag?
Nope, op ontdooien :), rond 16,5 à 17 graden, achter staat ie std op ECO volgens mij.
Wel staat hij hoofdzakelijk op de voorruit gericht, als je bij 17graden op 'jezelf' mikt dan krig je al vrij snel een golf koude lucht over je heen. Alleen als ikzelf koud ben dan gaat 'auto' even aan en wapert de wagen het interieur snel warm.
Disclaimer: Met passagiers wordt het anders want die willen graag 20+ graden.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

deter83 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:10:
[...]

Oeps, dat moet ik nog leren! |:(
Ik probeerde 'haar' vanochtend de 'slechtweerverlichting' te laten activeren .... Ook dat moet ze nog leren :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
[...]
Weet je dat zeker?
Dat gaat toch om contact tussen auto en server? Het voorklimatiseren (dus ruitontdooien, stoel/stuur-verwarming en cabine verwarming) gaat toch sowieso van de HV-accu óf van de EVSE indien aangesloten (volgens mij nog steeds van de HV-accu, maar laadt die gelijk bij, maar dat zijn details).

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Iemand anders die sinds 5.6.3 ook niet meer (en dus eerder wel) voorklimatisering kon instellen voor de stoelen achter via de auto (voorklimatisering app) of via de telefoon app?
Het is of door die update of door iets wat de dealer gedaan heeft, beide ben ik niet zo happig op.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Will_M schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:11:
[...]

Ik probeerde 'haar' vanochtend de 'slechtweerverlichting' te laten activeren .... Ook dat moet ze nog leren :9
Ik vind het nog tot daaraan toe dat functionele zaken in of uitschakelen niet middels stemcommando's kan, maar alleen via de fysieke knoppen.
De ChatGPT implementatie mis ik al sinds dag 1 en moet ze nog leren denk ik ..

• Puppetmaster
Hier specifiek niet gekozen voor DCC omdat ik geen panoramadak wilde.
Hier precies andersom.
Wilde juist het panorama dak en kreeg DCC er dus bij. Nu het los te vragen is zou ik alleen het dak nemen denk ik?

• Inter18
S80Executive schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:56:
Ik meng me ook even in de discussie over de hardheid van het onderstel. Die van ons heeft DCC. Ik rijd meestal in de standaard setting, comfort. Toch vind ik de banden behoorlijk slaan op korte richels (20"). Dat resulteert soms ook in een kraakje / rammeltje ergens in het interieur. We hebben ook een V90 T8 my 24 (ook 20" en luchtvering op de achteras) die dit echt veel stiller en aangenamer doet. Ik ga het DCC ook nog eens proberen in de meest softe setting en zal er dan hier over posten.
En?
Ging het beter/aangenamer op de 'kameel' setting?
Ik heb er zelf 19inchers onder zitten, en het grenst soms aan het hilarische, zo hard galmt en slaat het.
De demo auto had bridgestone 20inchers eronder en dat was meer een vliegend tapijt, zonder slap te worden.

Wat ik nu denk/vrees is dat het me een set banden gaat kosten maar crossclimate 3 is er niet in onze maten en de Crossclimate 2 is niet geweldig in de regen.
Of, Pirelli Scorpions all season maar dan in 103H (de Volvo EV 1e montage versies)
Ik blijf erbij, het is wat bij een wagen van 58k. De wagen heeft nu al voor het equivalent van 100k Kia kms bij de dealer gestaan.
Maar als het dan ook uit de wereld is, dan kan ik terugvallen op de lange onderhoudsintervallen

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:15
[...]

Jouw Ida luistert dan een stuk beter dan de mijne :+ 'Navigeer naar Berlijn' is al een moeilijke opdracht voor hem/haar/het.

Nu ik toch op Ida aan het bitchen ben: ik vraag tijdens lange ritten weleens om een specifiek laadstation (Ionity i.v.m. aantrekkelijke tarieven) op te zoeken langs de route. Ik krijg vervolgens keurig een lijstje van Ionitys die 200km de verkeerde kant op zijn 8)7 Pas bij resultaat 5 of 6 is het de Ionity die ik zoek. Hopelijk is dit in SW 5.7 of 6.0 beter.

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:13
Het kan aan mij liggen, maar Ida verstaat mij sowieso vaak niet. Als ik bv naar een bepaald adres wil navigeren via voice command is ze 9/10 verkeerd, doe ik hetzelfde via Android auto, dan is het 9/10 correct.
Je leert via experimenteren wel bepaalde dingen, bv één, moet ik echt op een zeer vreemde manier uitspreken als ik wil dat Ida me verstaat.

• deter83
True schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:13:
[...]

Weet je dat zeker?
Dat gaat toch om contact tussen auto en server? Het voorklimatiseren (dus ruitontdooien, stoel/stuur-verwarming en cabine verwarming) gaat toch sowieso van de HV-accu óf van de EVSE indien aangesloten (volgens mij nog steeds van de HV-accu, maar laadt die gelijk bij, maar dat zijn details).
Niet 100% maar de omschrijving doet me dat wel geloven:
"Meer energie voor bediening van de auto met de app dankij gebruik van de hoogvoltaccu (heeft invloed op de actieradius".

Merkte vanochtend dat met het vinkje uit, de auto de eerste paar kilometer een stuk meer verbruik had. Dus links- of rechtsom trekt het toch de stroom wel i guess.

• DaMenaz
Sinds een paar dagen elke keer uitgelogd in de Spotify-app. Bloedirritant, want aanmelden kan alleen bij stilstand. Is er weer zo eentje die dan straks ineens magisch is opgelost.

Catch my drift?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
deter83 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:42:
[...]

Niet 100% maar de omschrijving doet me dat wel geloven:
"Meer energie voor bediening van de auto met de app dankij gebruik van de hoogvoltaccu (heeft invloed op de actieradius".

Merkte vanochtend dat met het vinkje uit, de auto de eerste paar kilometer een stuk meer verbruik had. Dus links- of rechtsom trekt het toch de stroom wel i guess.
Het idee hierin is, is dat de auto actief contact moet houden met de VW-server om commando's te krijgen; zoals lock/unlock of activeren van de 'air conditioning' (op afstand verwarmen/koelen) vanuit de telefoonapp.
Bij het 'optimised battery use' aan te zetten zou één van de volgende zaken actief moeten worden:
  • serverconnecties worden gemaakt door gebruik te maken van de HV-accu;
  • serverconnecties worden nog steeds gemaakt door gebruik te maken van de 12V-accu, maar de 12V-accu word door de HV-accu opgeladen.
Ik verwacht dat het tweede is, maar kan dit niet terugvinden. In de praktijk maakt het niet uit, door die aan te vinken kan de 12V-accu worden opgeladen om frequenter verbinding te onderhouden met de VW-server en dus die commando's te kunnen ontvangen.

Als de 12V-accu leeg raakt zal de auto stoppen met serverconnecties maken of de intervallen verlagen. Zonder de optie actief zal je dan minder of geen verbinding meer met de auto kunnen maken.

Kijkend naar de capaciteit van de 12V-accu en van de HV-accu kan dit vinkje activeren nooit de impact hebben van enkele procenten verlies na een nacht of enkele dagen niet gebruiken van de auto of tot meer kWh-verbruik de eerste kilometers. Dit eerste is in theorie mogelijk, maar dan moeten we het hebben over echt weken en niet dagen. Het tweede staat hier sowieso volledig los van.

Resumerend, de optie 'optimised battery use' heeft niets te maken met batterij-optimalisatie van de HV-accu tijdens het rijden, maar enkel met het gebruik van de HV-accu capaciteit om serverconnecties met de VW-server te onderhouden wanneer de 12V-accu leeg raakt.
Het blijft allemaal ietwat vaag omdat VW de tekst niet helemaal eenduidig gemaakt heeft en je het op meerdere manieren kunt lezen, daarbij zijn de processen op de achtergrond voor ons als simpele berijders ook niet echt heel scherp.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
DaMenaz schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:48:
Sinds een paar dagen elke keer uitgelogd in de Spotify-app. Bloedirritant, want aanmelden kan alleen bij stilstand. Is er weer zo eentje die dan straks ineens magisch is opgelost.
Same, heb dit vrijwel elke rit. Gisteren zelfs 19.00u ingelogd, rit van 15 min. Volgende rit om 21.45 moest ik weer inloggen. Compleet onbruikbaar, goed om te lezen dat ik niet de enige ben.

• Surfroy01
[...]

Vanmorgen omdat het rustig was juist wat langzamer gereden (max 110km) op snelweg over 86km en kwam zowaar op 19.1kWh/100km. Normaal heb ik hem op 130 staan en dan wordt het 20-23 kWh/100km. Nu is 25km misschien net te kort maar juist op de binnenwegen gaat mijn verbruik aanzienlijk omlaag.

• DaMenaz
True schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:58:
[...]

Same, heb dit vrijwel elke rit. Gisteren zelfs 19.00u ingelogd, rit van 15 min. Volgende rit om 21.45 moest ik weer inloggen. Compleet onbruikbaar, goed om te lezen dat ik niet de enige ben.
Gedeelde smart is halve smart! Hierna nemen we gewoon allebei een smart #5. :)

Catch my drift?

• Surfroy01
Ik vind Ida best irritant, als ik een voice command geef voor route komt ze vaak met 5 alternatieven en zie er dan maar eens 1 te kiezen.......... ik zoek vaak op de app de route en stuur die naar auto, dat werkt prma.

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-04 13:15
Nou eindelijk krijg ik de upgrade van 4.0 naar 5.6.3. Auto moest voor service en er was een actie die de upgrade nodig had (iets met passagiersportier). Update hebben ze 6 uur voor nodig. Ben benieuwd of ie zometeen klaar is. Ik kan via de app zien dat ik nu de auto kan vergrendelen op afstand (nadat ik mijn paspoort heb moeten scannen en een selfie heb gemaakt)

• Inter18
Surfroy01 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:58:
[...]

Vanmorgen omdat het rustig was juist wat langzamer gereden (max 110km) op snelweg over 86km en kwam zowaar op 19.1kWh/100km. Normaal heb ik hem op 130 staan en dan wordt het 20-23 kWh/100km. Nu is 25km misschien net te kort maar juist op de binnenwegen gaat mijn verbruik aanzienlijk omlaag.
20 -23kW bij 130 is prima, lijkt me, het is nog flink koud.

Aangezien CJIB in m'n bankcontacten staat rijd ik meestal met cruisecontrol op 107 (104gps).
Dat scheelt natuurlijk flink in verbruik.

Als ie in de zomer 20kWh/100km haalt bij 130 dan kan ik bij dat tempo om de 400km stoppen, zou super zijn.

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-04 13:15
Matthijs Hoekstra schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:03:
Nou eindelijk krijg ik de upgrade van 4.0 naar 5.6.3. Auto moest voor service en er was een actie die de upgrade nodig had (iets met passagiersportier). Update hebben ze 6 uur voor nodig. Ben benieuwd of ie zometeen klaar is. Ik kan via de app zien dat ik nu de auto kan vergrendelen op afstand (nadat ik mijn paspoort heb moeten scannen en een selfie heb gemaakt)
Helaas, upgrade nog niet klaar aan einde van de dag. Ze kunnen niet zien tijdens updaten hoever de update al is en tussendoor moeten ze op een knop duwen dus langzaam proces.

Heb een benzine Polo mee, bijna met mijn kop door het raam toen ik de rem gebruikte. Dan merk je pas hoe zwaar je moet duwen met je voet om te remmen bij de ID.7

• Inter18
Matthijs Hoekstra schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:36:
[...]

Helaas, upgrade nog niet klaar aan einde van de dag. Ze kunnen niet zien tijdens updaten hoever de update al is en tussendoor moeten ze op een knop duwen dus langzaam proces.

Heb een benzine Polo mee, bijna met mijn kop door het raam toen ik de rem gebruikte. Dan merk je pas hoe zwaar je moet duwen met je voet om te remmen bij de ID.7
:D, ik heb een leen Fabia mee, handbak, 5 bak en had exact t zelfde, je legt je veter op de rem en je zit meteen met je tanden in t stuur, Boze vent achter me, rugzak knalde van de achterbank etc.

Aan de andere kant, als je gas los laat, gebeurd er helemaal nada.
Moest wel de hersenpan resetten om geen irritatie object te zijn voor de medeweggebruikers.

En, komt ie weer, ook deze wagen is beduidend stiller dan mijn ID.7. De overgangsstukken van de inmiddels beruchte Brienenoord brug worden met doenk doenk doorgegeven, een rubber geluid, geen galmende dreunen. Binnen de bebouwde kom neemt de Fabia de snelheidsdrempels veel rustiger, ondanks dat de wiebasis veel korter is.

Echter, ik heb de Fabia nog steeds, de dealer is nog met de Id.7 bezig.
Ik mis de ID qua verschijning en zitcomfort, qua rijden...niet. Ik hoop dat men toch nog iets vind dat niet in de haak is.

Ik lijk wel een klaagbaak, excuus daarvoor

Ik haalde met normaal rijgedrag ruim 1 op 19, ook deze techniek ontwikkelt zich nog.
De rijbeleving is, tja, er niet eigenlijk.
Je voelt zeker het verschil tussen de ID en de Fabia, de stoelen en rijcomfort staan op een vele hoger plan dan in de Fabia, maar, en de hele crux zit hem daar in, de rijbeleving van de Fabia is beter.

[ Voor 5% gewijzigd door Inter18 op 28-01-2026 18:47 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Inter18 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:06:
[...]

:D, ik heb een leen Fabia mee, handbak, 5 bak en had exact t zelfde, je legt je veter op de rem en je zit meteen met je tanden in t stuur, Boze vent achter me, rugzak knalde van de achterbank etc.

Aan de andere kant, als je gas los laat, gebeurd er helemaal nada.
Moest wel de hersenpan resetten om geen irritatie object te zijn voor de medeweggebruikers.

En, komt ie weer, ook deze wagen is beduidend stiller dan mijn ID.7. De overgangsstukken van de inmiddels beruchte Brienenoord brug worden met doenk doenk doorgegeven, een rubber geluid, geen galmende dreunen. Binnen de bebouwde kom neemt de Fabia de snelheidsdrempels veel rustiger, ondanks dat de wiebasis veel korter is.

Ik mis de ID qua verschijning en zitcomfort, qua rijden...niet. Ik hoop dat men toch nog iets vind da tniet in de haak is.

Ik haalde met normaal rijgedrag ruim 1 op 19, ook deze techniek ontwikkelt zich nog.
De rijbeleving is, tja, er niet eigenlijk. Je voelt echt wel
Ook je negatieve ervaring is hier van harte welkom en terecht ook.

• DaMenaz
Precies. Het is hier geen ID.7 circlejerk. Wat er niet goed aan is wordt ook besproken.

Catch my drift?

• Renect
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-04 22:59
Wij maken nu de stap van id4 naar id7. Zijn er nog veel veranderingen of bezienswaardigheden of is alles grotendeels hetzelfde?
Wat wij zien is voornamelijk een mooi display en een prachtige achterbak.

We hebben de volgende besteld
Zwarte id7 pro limited met interieur en exterieur pakket zonder panoramadak. (Eigenlijk vol optie)

[CiP] Thermaltake Xaser III RoG Edition

• DaMenaz
Renect schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:53:
Wij maken nu de stap van id4 naar id7. Zijn er nog veel veranderingen of bezienswaardigheden of is alles grotendeels hetzelfde?
Wat wij zien is voornamelijk een mooi display en een prachtige achterbak.

We hebben de volgende besteld
Zwarte id7 pro limited met interieur en exterieur pakket zonder panoramadak. (Eigenlijk vol optie)
Ik ken de ID.4 niet, maar waarschijnlijk maak je dan ook de overstap van de APP310 aandrijflijn naar de APP550. Dat is ook een flinke stap vooruit.

https://www.huiskes-kokke...we-krachtige-elektromotor

Catch my drift?

• GTAm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 01-04 07:50
Inter18 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:06:
[...]
Ik mis de ID qua verschijning en zitcomfort, qua rijden...niet. Ik hoop dat men toch nog iets vind dat niet in de haak is.

Heb je eigenlijk al eens met 1 of 2 andere ID7s zonder DCC gereden? Lijkt mij toch de eerste stap?
Comfortabel of niet lijkt mij sowieso subjectief dus wij kunnen hier wel vinden dat onze ID7 best comfortabel is. Maar als jouw normen anders liggen...

• GTAm
Ik heb overigens wél de indruk dat sinds (1 van) de laatste update(s) de knoppen op het stuur quasi perfect werken.
Ofwel ben ik er inmiddels aan gewend?

• GTAm
En die Ida vind ik echt helemaal niks.
Namen uit mijn contactenlijst bijvoorbeeld: Christophe vindt ze wel maar Kristof niet.
Ik zoek ze dus inmiddels weer bijna allemaal op via het grote scherm.

• Inter18
GTAm schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:16:
[...]

Heb je eigenlijk al eens met 1 of 2 andere ID7s zonder DCC gereden? Lijkt mij toch de eerste stap?
Comfortabel of niet lijkt mij sowieso subjectief dus wij kunnen hier wel vinden dat onze ID7 best comfortabel is. Maar als jouw normen anders liggen...
Zeker, heb ik ook over gepost, met 20incher eronder zachter dan de mijne, alhoewel het verschil niet heel groot was is dat toch typisch want je zou verwachten dat 20inch harder is dan 19inch. Ook minder gedreun.
Maar, ook deze had last van een krakend dashboard.
Reactie van de verkoper: misschien heb je gevoelige oren om vervolgens te melden 'ik ben doof'.

Zoals eerder gemeld: de demo wagen waarmee de lange proefrit gemaakt werd zou hetzelfde zijn als de LE.
Maar, hij had, als we de optielijst erbij pakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bk2ils03hdI5HM1AaCmmaIMMEcQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mzb5092Y9NcJARBKeYyrLljj.jpg?f=user_large

In details:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuQ7au8sWTs34IrgnGFC2eEPW1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUrTifh3ZSVaH9SEmYXw6VJN.jpg?f=fotoalbum_large

Voor mij is er niet meer veel aan te doen maar het kan wel een waarschuwing voor anderen zijn.
Ik vind de wagen zonder deze optie geen aanrader als afstandscruiser.

edit: gedachten:
Als ik heel eerlijk ben dan vind ik de wagen met een prijs van 58k met een krakend dashboard en een klappend dreunend onderstel helemaal geen aanrader. Als je dagelijke met bijrijder en passagiers achterin onderweg bent dan wordt het echer veel beter.
Daarom is DCC ook esentieel, Kun je het onderstel aanpassen aan de veranderende last zodat de wagen goed blijft sturen.

Ben 2,5 jaar met veel plezier met een Dacia Lodgy 1,2tce naar Antwerpen gereden om vervolgens over de kraters van de Noorderlaan naar de eindbestemming te rijden.
Herrie? Zeker want snelheid lang vaker op 140 dan 100 maar kraken? nope

Let wel, Omdat het onderstel zo hard is begint alles te rammelen (in mijn specifieke auto)
Als ik op 1 of andere manier het onderstel zachter kan krijgen, Dan zal ook het rammelen minder worden.

Ik neig naar een setje Scorpion All seasons SF2 (Volvo, in H uitvoering, dus max 210km/u)
Er zijn jammer genoeg niet veel test of reviews die op dit vlak testen :)

[ Voor 23% gewijzigd door Inter18 op 28-01-2026 22:55 ]

• gare pc
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:42
Ja!! Mijne is geleverd, ben er erg blij mee. Auto rijdt heerlijk, comfortabel, luxe en razendsnel. 😃

Op wonderbaarlijke wijze heb ik de verkeerde velgjes gekregen, ik had de 20" Montreals besteld. Hoe zoiets misgaat snap ik niet, maar dat wordt rechtgezet.

Vroeg mij nog wel af of ik de volgende zaken ook mis, of dat ik de brochure niet goed geïnterpreteerd heb:

- dynamische naafkappen.
- gevarendriehoek.
- bandenreparatieset.
- rubberen kofferbakmat.
- gevarendriehoek driehoek.

Iemand die dit ook heeft gemist bij aflevering?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yp_5iXV7__iydlanbcms2yZF6_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LV2HU4IoS4AbIgvXHMgP2Ayr.jpg?f=fotoalbum_large

• Big_Sander
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:14
Volgens de prijslijst mis je idd wat losse items. Die naafkappen zouden aan de velgen kunnen liggen?

https://www.volkswagen.nl...ijsten/ID7_prijslijst.pdf

• Renect
DaMenaz schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:46:
[...]

Ik ken de ID.4 niet, maar waarschijnlijk maak je dan ook de overstap van de APP310 aandrijflijn naar de APP550. Dat is ook een flinke stap vooruit.

https://www.huiskes-kokke...we-krachtige-elektromotor
Klopt inderdaad! We gaan er een goede 80pk op vooruit.

Hoe is het infotainment? In de id4 (2022) was dit een ongelofelijk traag lomp systeem. Het leek nu aanzienlijk sneller.
Verder, heb je nogsteeds bij het opstarten van de auto:
1- dat je OK moet klikken?
2- je telefoon enorm traag verbindt met CarPlay?

• raised
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 02-04 22:51
gare pc schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:15:
Ja!! Mijne is geleverd, ben er erg blij mee. Auto rijdt heerlijk, comfortabel, luxe en razendsnel. 😃

Op wonderbaarlijke wijze heb ik de verkeerde velgjes gekregen, ik had de 20" Montreals besteld. Hoe zoiets misgaat snap ik niet, maar dat wordt rechtgezet.

Vroeg mij nog wel af of ik de volgende zaken ook mis, of dat ik de brochure niet goed geïnterpreteerd heb:

- dynamische naafkappen.
- gevarendriehoek.
- bandenreparatieset.
- rubberen kofferbakmat.

[Afbeelding]
Mooi! Op precies dezelfde plek en met dezelfde kleur als die van mij een half jaar geleden. Alleen had ik zwarte Bergen's want de Hudson's waren ten tijden van mijn bestelling nog geen onderdeel van het LE pakket.

Op de dynamische naafkappen na (want MY 25) heb ik al die spulletjes wel gekregen bij aflevering. Heb je het al direct aan Van Mossel gevraagd waarom dit er niet bij zit?

(Overigens heb ook ik hetzelfde met de native spotify app, enorm storend dat ik er steeds uitgegooid wordt. Totaal onduidelijk ook hoezo dat gebeurd.)

[ Voor 5% gewijzigd door raised op 28-01-2026 23:42 ]

ID.7 Tourer Pro S LE interieur/exterieur+ trekhaak 19" Bergen

• Mrloki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:07
Renect schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:33:
[...]

Klopt inderdaad! We gaan er een goede 80pk op vooruit.

Hoe is het infotainment? In de id4 (2022) was dit een ongelofelijk traag lomp systeem. Het leek nu aanzienlijk sneller.
2- je telefoon enorm traag verbindt met CarPlay?
Ik kom ook uit een ID.4 (2020). Je moet nog steeds je profiel bevestigen maar daar ben ik zo aan gewend dat het me niet stoort.

Ik gebruik Android auto maar deze start vele malen sneller op. In de ID.4 was ik al de wijk uit voordat er iets ging gebeuren en nu begint de muziek vaak al voordat ik van de parkeerplaats af kom.

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:36
Renect schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:33:
[...]
Nee, wegrijden is voldoende en dan verdwijnt de melding.

Komende vanuit een ID.4 lijkt me vooral het interieur een grote upgrade. De ID.4 is echt heel kaal/leeg vanbinnen. En die ielige armsteuntjes zal je vast ook niet gaan missen, al is dat misschien persoonlijk.
Software werkt veel sneller en vloeiender.

• Surfroy01
Inter18 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:09:
[...]

20 -23kW bij 130 is prima, lijkt me, het is nog flink koud.

Aangezien CJIB in m'n bankcontacten staat rijd ik meestal met cruisecontrol op 107 (104gps).
Dat scheelt natuurlijk flink in verbruik.

Als ie in de zomer 20kWh/100km haalt bij 130 dan kan ik bij dat tempo om de 400km stoppen, zou super zijn.
Ik rijd 40Kkm per jaar met flitsmeister aan, tot nu toe gemiddeld 1 bekeuring per jaar met bijna altijd ACC op 130km/u en dan zijn die bekeuringen nooit veel hoger dan 100 euro.

• Renect
RandomNick schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:36:
[...]

Nee, wegrijden is voldoende en dan verdwijnt de melding.

Komende vanuit een ID.4 lijkt me vooral het interieur een grote upgrade. De ID.4 is echt heel kaal/leeg vanbinnen. En die ielige armsteuntjes zal je vast ook niet gaan missen, al is dat misschien persoonlijk.
Software werkt veel sneller en vloeiender.
De armsteuntjes waren klein, maar heel fijn in te klappen zodat de hele ruimte vrij was. Fantastisch als je een grote sport tas naast je hebt.
Echter, ik leun om onbekende reden altijd op beide als ik zelf rij, dus ja, ze zijn compact maar ook fijn.

Id7 is een groot midden console, ben benieuwd hoe dat op lange termijn is.

• koomen75
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:24
gare pc schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:15:

- dynamische naafkappen.
- gevarendriehoek.
- bandenreparatieset.
- rubberen kofferbakmat.

[Afbeelding]
Wellicht bekend maar gevarendriehoek zit in de achterklep zelf dus niet ergens in de kofferbak.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Inter18 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:35:
[...]

Maar, ook deze had last van een krakend dashboard.
Kan ook met de buitentemperatuur te maken hebben. Sporadisch hoor ik (nu) ook wat getik voor mijn neus. En ik ben een kniesoor daarin, dus stoor me er gelijk aan. Dan ben ik zo iemand die direct op z'n dashboard slaat. Ook al helpt het niet :+

Maar wat ik dus merk, is dat temperatuur van (grote) invloed is. Kou maakt plastic harder en het krimpt. Als er dan zaken in zitten van plastic wil je dat wel eens gaan horen omdat er (al is het maar klein) ruimte op komt, of dat bijv. verwarming er juist voor zorgt dat iets weer wat uitzet.

Als ik het even met vorige auto's vergelijk. Dan was mijn BMW 3-serie F31 (2019) het allerergst. Wat een rammelbak was dat, onder alle omstandigheden. Heb ik maar kort gereden omdat ik me dood ergerde aan de slechte interieurkwaliteit. De Enyaq daarna zat wél goed in elkaar (behalve het pano-schuifdak) en de ID.7 in mijn beleving ook zeker (dak kan gelukkig niet open, dat scheelt), ondanks bovenstaande :P

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• deter83
Heeft iemand de allweather vloermatten voor de ID7 toevallig gekocht? En wat zijn de ervaringen?
Ik ben graag buiten en heb dus vaak moddervoeten etc, blijf die deurmatten schoonmaken.
Die all weather matten kan je natuurlijk makkelijker even afspuiten of met een doekje afdoen, maar weet niet of het comfortabel zit.

https://www.vagshop.nl/vo...7-all-weather-vloermatten

• Wilibrord
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:34
Ik heb de toonzaal versie van die allweather matten bij levering gekregen als extra'tje. Deze winter voor het eerst gebruikt. Passen perfect en ik vind ze wel meevallen. Heb bij sommige schoenen het idee/gevoel dat ze wat plakkerig zijn, maar dat kan aan een aantal factoren liggen. Best tevreden van, zeker als er wat sneeuw valt en ik heb nog geen passagier horen klagen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Renect schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:18:
Id7 is een groot midden console, ben benieuwd hoe dat op lange termijn is.
Na 15 maand: nog steeds heerlijk.

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 02-04 14:39
De native spotify app is op dit moment een ramp, nog geen dag zonder opnieuw te moeten aanmelden.
Of ben ik de enige met deze frequentie?

• MSoft06
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-03 14:00
Drommels75 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:01:
De native spotify app is op dit moment een ramp, nog geen dag zonder opnieuw te moeten aanmelden.
Of ben ik de enige met deze frequentie?
Heb dezelfde issues, zelfs inloggen ritje maken en na 30 minuten terug komen en weer uitgelogd zijn ....

• S80Executive
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-04 08:45
Inter18 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:20:
[...]

En?
Ging het beter/aangenamer op de 'kameel' setting?
Ik heb er zelf 19inchers onder zitten, en het grenst soms aan het hilarische, zo hard galmt en slaat het.
De demo auto had bridgestone 20inchers eronder en dat was meer een vliegend tapijt, zonder slap te worden.

Wat ik nu denk/vrees is dat het me een set banden gaat kosten maar crossclimate 3 is er niet in onze maten en de Crossclimate 2 is niet geweldig in de regen.
Of, Pirelli Scorpions all season maar dan in 103H (de Volvo EV 1e montage versies)
Ik blijf erbij, het is wat bij een wagen van 58k. De wagen heeft nu al voor het equivalent van 100k Kia kms bij de dealer gestaan.
Maar als het dan ook uit de wereld is, dan kan ik terugvallen op de lange onderhoudsintervallen
Nee. Misschien ligt het aan het koude weer? Ik hoor zelfs op de meest softe setting rammels en kraakjes. De banden (Conti 6+ zomer) slaan dus behoorlijk richels. Ook de rammel in mijn linker portier is irritant. Ook komt er van rechtsachter - voor zover ik de plaats goed kan bepalen - een klapperend geluid. Nu overdrijf ik met klapperend, maar het lijkt alsof de achterwielophanging daar wat meer geluid produceert dan voor. Ook op klinkerwegen hoor je kraakjes, rammeltjes en ander ongerief. Al met al dus toch wat geluidjes waar ik niet op zit te wachten.

• Heftug
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-04 21:18
Mijn park assist pro app werkt niet meer. Van alles al geprobeerd, iemand de gouden tip?

• Inter18
S80Executive schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:22:
[...]

Nee. Misschien ligt het aan het koude weer? Ik hoor zelfs op de meest softe setting rammels en kraakjes. De banden (Conti 6+ zomer) slaan dus behoorlijk richels. Ook de rammel in mijn linker portier is irritant. Ook komt er van rechtsachter - voor zover ik de plaats goed kan bepalen - een klapperend geluid. Nu overdrijf ik met klapperend, maar het lijkt alsof de achterwielophanging daar wat meer geluid produceert dan voor. Ook op klinkerwegen hoor je kraakjes, rammeltjes en ander ongerief. Al met al dus toch wat geluidjes waar ik niet op zit te wachten.
'Opa' weet nog van vroeger dat Conti's eindeloos meegingen want kogelhard. Ik heb Conti allseasons (non CF2 of 3) eronder zitten. Zou dat een punt kunnen zijn?
Het zou nog steeds geen kraken mogen veroorzaken maar kan wel het dreunen verklaren.
Wel typisch dat je rechtsachter ook ervaart, dat hoor ik ook, de deur dan weer niet.

Ik zie via de app dat de dealer nu wel met de wagen rijdt, ze werken er in ieder geval aan.

• LuPo
Inter18 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:57:
[...]

'Opa' weet nog van vroeger dat Conti's eindeloos meegingen want kogelhard. Ik heb Conti allseasons (non CF2 of 3) eronder zitten. Zou dat een punt kunnen zijn?
Het zou nog steeds geen kraken mogen veroorzaken maar kan wel het dreunen verklaren.
Wel typisch dat je rechtsachter ook ervaart, dat hoor ik ook, de deur dan weer niet.

Ik zie via de app dat de dealer nu wel met de wagen rijdt, ze werken er in ieder geval aan.
Ik heb Conti EcoContact 6Q en ervaar niets van dit alles. Voor wat het waard is. :)

• Inter18
LuPo schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:14:
[...]

Ik heb Conti EcoContact 6Q en ervaar niets van dit alles. Voor wat het waard is. :)
Alle info is welkom, een ecocontact 6Q lijkt me een andere band als 6+,
Ik probeer iets te vinden waar ik wat mee kan.

Of, sommige wagens zitten beduidend slechter in elkaar geschroefd dan anderen.

Om positief te blijven hoop ik een gemene deler te vinden waardoor ik een stap kan zetten

• Surfroy01
Ik heb met 20"Conti winterbanden geen enkel probleem, geen kraak rammel of wat dan ook. Rij een heerlijke Pro tourer zonder DCC van Sep '25 met nu 16Kkm erop.

• AvantBlack
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:16
Surfroy01 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:17:
Ik heb met 20"Conti winterbanden geen enkel probleem, geen kraak rammel of wat dan ook. Rij een heerlijke Pro tourer zonder DCC van Sep '25 met nu 16Kkm erop.
Hoe ervaar jij het comfort op zomerbanden?
Ik twijfel voor mijn bestelling tussen standaard 19” of extra 20”. Vind dat voor de looks mooier, maar lees hier best wel wat negatieve berichten over comfort. Wil er geen spijt van krijgen.

Zou in mijn geval overigens om de pro limited gaan met interieur plus, maar geen exterieur plus (dus wordt een auto zonder DCC)

• Flieger
Hier 32.500km in bijna 11 maanden zonder DCC. Waarvan 2 maanden op 20” Continental WinterContact TS 870 en 9 maanden 20” Continental EcoContact 6Q. Over allebei zeer tevreden. Geen geluiden, kraakjes, piepjes. De zomerbanden zijn wel een tikkeltje fijner, wat minder stug, beter te voorspellen en hebben meer grip.

Comfort/sportiviteit in een onderstel voelt anders dan (verlies aan) comfort door een grotere velgmaat.

De Volkswagen app geeft sinds de laatste update ook een melding als de geplande klimatisering start. d:)b

[ Voor 13% gewijzigd door Flieger op 29-01-2026 21:02 ]

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:07

resusaapje

h less

AvantBlack schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:15:
[...]

Ik twijfel voor mijn bestelling tussen standaard 19” of extra 20”. Vind dat voor de looks mooier, maar lees hier best wel wat negatieve berichten over comfort. Wil er geen spijt van krijgen.

Zou in mijn geval overigens om de pro limited gaan met interieur plus, maar geen exterieur plus (dus wordt een auto zonder DCC)
De klachten hier gaan vooral over een heel specifieke band. Of een heel specifieke auto.
Ik rij het hele jaar op 21" en geen centje pijn.

Een keer wat anders: [img]https://www.wotstars.com/sigs/ps/1074726049[/img]

• Inter18
[...]

Mijn vergelijkings rit tussen mijn wagen op 19inch en een andere demo wagen op 20inch kwam qua comfort uit in het voordeel van de 20inchers.

Mijn wagen lijkt een maandagochtend model, is niet representatief voor alle wagens.

En ook doe ik verslag van de voortgang, met hopelijk een goede afloop

• BBx92
Deze is nieuw? Erg handig, scheelt weer tripjes naar buiten om te kijken of het wel werkt _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcS5blJ7ziaLjlOUtLpIRGj0IxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/apz01SnBJlZxg5k2eUDbAVvm.jpg?f=fotoalbum_large

• Surfroy01
[...]

Zomerbanden zijn fluisterstil. Winterbanden maken uiteraard iets meer geluid door hoger profiel maar niet hinderlijk.

• Surfroy01
Vanochtend 268km op 130km/u bij -1 graad gemiddeld 25kWh/100km.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:16

The Legend

*Plop*

Hier toevallig mensen die hun 12v accu omgeruild hebben gekregen zonder dat de auto er helemaal mee uitscheid? Hier met de kou regelmatig de 12v melding en auto offline. Maar ik heb geen zin om de auto 2 dagen kwijt te zijn. Zo’n kleine 12v accu zal ook goedkoper zijn dan een zware 12v in een benzine/diesel neem ik aan? Weet iemand welk andere type er in is gezet? Dan kan ik vast ff kijken of zelf vervangen een optie is.

Ik ben toch malle pietje niet!

Pagina: 1 ... 99 ... 113 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1