Bastia schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:23:
Nog een kleine week en ik ruil mijn bijna 6 jaar oude Tesla model 3 in voor een ID7 Tourer pro S Business Stonewashed blue met black style pakket met interieur en exterieur pakket plus. Lang nagedacht over de overstap van Tesla naar de ID7. Ik verwacht meer comfort dan in de Tesla model 3. Denk alleen wel dat ik een aantal dingen (AWD, het af en toe snel kunnen optrekken, eenvoudig opladen bij de supercharger, het mooie en snel werkende scherm) ga missen. Ben benieuwd naar ervaringen van andere ID7 tourer rijders:
- Is de overstap van de Tesla model 3 anderen goed bevallen? Wat wordt er gemist en wat wordt er niet gemist?
- Eerder zag ik ergens in dit forum dat er standaard een alarm klasse 3 op de auto zit, maar zie ook alarm klasse 1 staan. Dit is van belang voor de autoverzekering. Kan iemand me vertellen welke alarm klasse er op de pro s business zit en waar ik dat kan terugvinden?
- Heeft iemand ervaring met we charge by Elli van Volkswagen? Of is het handiger voor de vakantie 1 of 2 maanden een Tesla abonnement af te sluiten
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik kom vanaf een M3. Comfort is echt vele malen beter bij de ID7. Ik heb in die 5 jaar nooit lekker in de stoel van de M3 gezeten, welke instelling dan ook en op de autobahn >130km/h voelde het als een bolderkar op steroids, bij de ID7 daarentegen heerlijke stoelen, verder voel je je volledig in controle, de auto "plakt" op de weg ipv dat deze stuitert. Verder werkte de travel assist echt top. Ja in de sprint legt de ID7 het af tegen de M3 maar nog steeds is ie vlot zat zodra het verkeerslicht op groen springt

Enige jammere is dat je zo'n grote sleutel op zak moet hebben voor het openen/sluiten en dat het vergrendelen bij weglopen niet altijd werkt. Bij de M3 je telefoon als sleutel is veel comfortabeler en vergrendelen bij weglopen werkte altijd. Ik ben super blij met de ID7, wil voor geen goud meer terug naar de M3
Tesla chargen kan nog steeds maar de navigatie neemt deze niet mee als mogelijke laadstops. Ik heb nog maar een paar keer langs de weg hoeven laden, dat ging zonder problemen, navigatie plant deze zelf in en je bent zo weer op weg dus in dat opzicht geen heimwee naar Tesla chargers behalve dat deze vaak op een locatie zijn met meer voorzieningen dan bij een tankstation. Wat dat charge by Elli als voordeel heeft is me niet duidelijk, ik heb een laadpas van de LM en die werkt gewoon overal, als je geen laadpas hebt dan zou Elli iets zijn om te overwegen. In de navigatie kun je de voorkeur voor charge bij Elli opgeven.
Scherm van de ID7 werkt vlot, startscherm is te personaliseren met snelkopelingen, mis daar niets tov Tesla. Alleen de app op de telefoon bij VW erg beperkt (vergrendelen,ontgrendelen, clima aan/uit/tijdschema, laadstatus bekijken, laad limiet instellen) maar goed, wat heb je aan op afstand toeteren

Op afstand de Tesla camera's kunnen bekijken vond ik een grappige feature maar deed ik in de praktijk niets mee. De ID7 kun je wel op afstand, terwijl je er vlakbij staat, weg laten rijden uit een parkeervak als er rechts en links individuen iets te dicht naast jou zijn gaan staan maar daar heb je om de een of andere reden een andere app voor nodig.
[
Voor 24% gewijzigd door
R632 op 24-05-2025 18:30
]