WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:56
Vanmorgen vertrokken richting Zuid-Frankrijk met een overnachting. 2x geladen bij Electra Hauconcourt- Novotel en bij IONITY Langres Perrogney. Bij beiden een abo afgesloten. De prijs bij Electra is € 0,29 per kWh en bij IONITY € 0,35 per kWh. Bij Electra 2 minuten moeten wachten (erg hê). Autocharge werkt perfect, kabel inpluggen en gaan lunchen. De drankjes waren nog niet gereserveerd of ik moest mijn auto alweer gaan verplaatsen. In het verleden moest ik bij IONITY Langres wel eens langer wachten maar daar hebben ze flink uitgebreid en kon meteen gaan laden. Heb voor de eerste keer de Laadpas van IONITY gebruikt ipv de app. Vind dit handiger dan met de app, echter ik kan in de app de voortgang van het laden niet zien,. Krijg ook geen bericht in de app als het ((ingestelde) percentage bereikt is. Beetje vreemd. Moest hiervoor in de Kia app kijken. Morgen door naar de Ardèche.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

• Tonny99
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:56
Puppetmaster schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:57:
Tja, ik vind de reisdag ook onderdeel van de vakantie, vooral omdat ik geniet van / tijdens het rijden. :)

Richting de Costa Brava met vouwwagen wil ik echter wel na dag 1 ter hoogte van Lyon zijn, voor ons ca. 1000km.
De stints zijn 350, 300, 300, en nog het restant naar bestemming (80-90km). Omdat er bij de bestemming een laadmogelijkheid is, is de laatste stop onderweg ook kort, er hoeft maar ca. 150km bij (beetje marge).
Vorig jaar waren we daar rond 19-20u ‘s avonds.
Ff chillen aan de bar of in het zwembad en op tijd naar bed.
Volgende ochtend op tijd weg. I.p. Is het haalbaar met 1 stop, maar ook hier neem ik nog even wat goedkope stroom mee vlak voor de grens met Spanje.
In de middag staan we dan met een nog halfvolle accu op de camping. :)

Althans, zo ging het vorig jaar.
Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. ;)

Met wat voor ev doe je deze trip?

Gr

• LightLuke
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:09
Toen ik eind vorig jaar mijn blauwe MG4 Luxury (64 kWh, 98% SOH) ophaalde grapte ik dat er wel even een lange reis gemaakt moest worden. Zo ontstond het idee voor een korte roadtrip richting Zweden in het pinksterweekend.

We vertrokken op vrijdagavond richting de haven van Travemunde waar we de nachtboot willen nemen. Onze eerste laadstop vanuit Drenthe is de Shell op het autohof van Gyhum. Via de Duitse Lidl kunnen we een maand gratis van de goedkopere tarieven van Shell gebruik maken. Door een hele trage McDonalds laden we daar uiteindelijk in 28 minuten van 36 naar 88%.

Op naar de volgende laadstop, die eigenlijk meer als gemak dient want we kunnen in principe door naar de haven. Een Ewe GO in Reinfeld, het doel is 67% maar als we tot op zijn minst 80 laden kunnen we morgen in Zweden laden op de plekken waar we willen stoppen. Met 81% rijden we naar de haven in Travemunde waar we met 73% aankomen en onze hut op zoeken voor de nacht.

⚡Shell Gyhum - 36 - 88% - 33.5 kWh (€0.49 per kWh) - 28 minuten - 221 kilometer
⚡EWE Go Reinfeld - 53 - 81% - 19.7 kWh (€0.52 per kWh) - 17 minuten - 121 kilometer

Zaterdag reden we om iets over twaalven de boot af in Malmö, op weg naar de eerste tussenstop; een bezoekje aan een van onze favoriete verse thee winkels. Na nog even kort door Helsingborg gewandeld te hebben door naar Gekås Ullared. Dit gigantische warenhuis trekt mensen uit het hele land en je moet ook hier niet raar opkijken dat er vijftig 11 kW-zuilen op rij staan. Een tweede parkeeerplaats telt er zelfs 100! Ook wij pluggen zonder problemen aan via de Virta-app en duiken deze gigantische winkel in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zr8uHJIixG8PVpJLpAQu3CqoCHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duxsJ06qHNqlIZgVnz7LFDNJ.jpg?f=fotoalbum_large

Na wat onzinnige en nuttige aankopen brengt de blauwe MG, die best opvalt, ons weer terug via Falkenberg naar Halmstad waar we zullen overnachten. De MG4 mag uitrusten op het overvolle parkeerterrein van Halmstad station, hier vinden we 27 11kW-sockets. We tellen gelukkig nog één lege plek, 3 sockets zijn in gebruik en de rest is bezet door benzineauto’s. Via de app Chargenode starten we zonder problemen de sessie tegen als het goed is 46 cent per kWh.

⚡Gekås Ullared E.ON - 12 - 54% - 25.8 kWh (€0.28 per kWh) - 150 minuten - 240 kilometer
⚡Halmstad station Chargenode - 32 - 100% - 45.9 kWh (€0.45 per kWh) - 150 minuten - 83 kilometer

Voor de zondag hebben we een hele roadtrip op het programma staan en duiken we wat meer de bossen van Zweden in. Vooraf een beetje bestudeerd in ABRP, als het goed is moeten we de hele rit van 555 kilometer op 1 lading kunnen doen. We vertrekken rond 9:30 uur vanuit Halmstad, bestemming Gränna, we rijden een groot deel van de 26 af en slaan bij Hestra de hoofdweg af voor het betere stuurwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWiKJltgZU3mgaHKz8Ekt-Zkw5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s0oBLqd9maCJUIrImhjDJgpY.jpg?f=fotoalbum_large
Via een pittoresk Plombo rijden we onverhard richting Bondstorp en na nog een poosje rijden belanden we in een heuse file bij Jönköping. 3,5 uur later arriveren we in Gränna (met een verbruik van 6,5km/kWh). Gränna staat bekend om haar zuurstokken en handgemaakte snoepwerk. Erg geliefd binnen de familie en de nodige zakken worden ingeladen van dropsmaak tot framboos en kanelbulle.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVL2OTG-ee6OiAjTfyrTLGCIwAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lP9JCqz0j62xbu7eloqHzuoa.jpg?f=fotoalbum_large
Net naast Gränna ligt het fotogenieke Rottlë, we maken een korte wandeling en eten onze lunch in het zonovergoten haventje. Met nog 50% accu over stappen we in de blauwe MG die aan de voorkant een snor begint te krijgen van alle mugjes en vliegjes. Volgende stop, Nationaalpark Store Mosse zo’n 95 kilometer verderop. Daar arriveren we met 23% en een keurig verbruik van 5.5 km/kWh. Na een heerlijke wandeling is het tijd om de auto, en maag bij te vullen. We stoppen in Värnamo waar je naast diverse fastfood ketens ook een breed aanbod van laadaanbieders kunt vinden. Wij pluggen aan bij Ionity die twee keurige stations heeft. Bij het inpluggen doet de Electroverse app een beetje moeilijk maar een keertje opnieuw stekker erin doet wonderen.

Na het avondeten rijden we de E4 af naar Malmö en parkeren we om 21:10 de auto in de garage waar alleen 3 kW laders zijn. Dat betekent dat we morgen niet met 100% zullen vertrekken, via Electroverse starten we zonder problemen de sessie.

⚡Värnamo Ionity Bredasten - 18 - 86% - 43.5 kWh (€0.48 per kWh) - 32 minuten - 327 kilometer
⚡Malmö Live E.ON - 18 - 85 % - 42.8 kWh (€0.44 per kWh) - 12 uur 44 minuten - 227 kilometer

Maandag terug naar huis, de via ABRP geplande route is te optimistisch. We rijden uiteindelijk rond 12 uur de Öresundsbron over, veel later dan gepland. Voor de tweede brug, de Storebaeltsbron trekken we de laadstop naarvoren. Fredericia gaan we niet halen en we moeten in Nyborg al aan de lader. In Nyborg is het een walhalla van laders, we koppelen aan bij Uno.X via de creditcard wat eigenlijk probleemloos werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhpDfLaIps4RUfaLBLr0T3D3deE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3yqanvBFMBaxCxpbVMDez9LS.jpg?f=fotoalbum_large
Via Fastned Jelmer Moor, reizen we verder naar de Ewe Go bij Quickborn voor een ijsje. De volgende stop plannen we in combinatie met het avondeten. Terwijl we genieten van een heerlijke schnitzel is de auto vol genoeg geladen om de 177 resterende kilometers af te leggen en arriveren om 22:24 uur thuis met nog 27% in de batterij (44.8kWh verbruikt).

⚡Nyborg Uno.x - 29 - 85 % - 35.5 kWh (€0.47 per kWh) - 24 minuten - 181 kilometer
⚡Jelmer Moor Fastned - 22 - 87% - 41.6 kWh (€0.62 per kWh) - 30 minuten - 203 kilometer
⚡Quickborn Ewe Go - 52- 92 % - 25.6 kWh (€0.52 per kWh) - 29 minuten - 121 kilometer
⚡Delmenhorst Ewe Go - 45 - 97% - 33.1 kWh (€0.52 per kWh) - 47 minuten - 146 kilometer

Tijdens de rit hebben we in totaal 347,0 kWh geladen voor €167,25, met een gemiddelde stroomprijs van €0,482 per kWh; met een totaal gereden afstand van 2.047 kilometer. Een hele beleving in zo'n klein weekend, de auto rijdt heerlijk en de tussenstops op de lange afstanden zorgen voor extra comfort. Volgend jaar weer?

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:45

EDB

Een paar dagen geleden geladen bij IONITY in Kroatië. 3 pogingen om de zaak op gang te krijgen, zonder resultaat. Hierna de auto verplaatst naar een andere paal en voila. Zag ik later in de app dat ik voor pogingen ook (een beetje) moet betalen. Nog niet eerder meegemaakt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gf-G4HPLd71QpS4rIKwBPgcf1mM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0huLtQPbBfIDFrpymdc3SJTZ.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:08
Tonny99 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:26:
[...]
Met wat voor ev doe je deze trip?

Gr
Een ID.7 pro S tourer. :)
Zonder de vouwwagen kom je uiteraard verder per stint.

[ Voor 13% gewijzigd door Puppetmaster op 30-05-2026 09:49 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Puppetmaster
EDB schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:38:
Een paar dagen geleden geladen bij IONITY in Kroatië. 3 pogingen om de zaak op gang te krijgen, zonder resultaat. Hierna de auto verplaatst naar een andere paal en voila. Zag ik later in de app dat ik voor pogingen ook (een beetje) moet betalen. Nog niet eerder meegemaakt.
Kennelijk heb je met die pogingen wel wat afgenomen?
Wat was de reden om het af te breken?
Er zijn meer Tesla SuC’s dan ionity stations in Kroatië, je rijdt ook Tesla toch?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:08
LightLuke schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:05:
Toen ik eind vorig jaar mijn blauwe MG4 Luxury (64 kWh, 98% SOH) ophaalde grapte ik dat er wel even een lange reis gemaakt moest worden. Zo ontstond het idee voor een korte roadtrip richting Zweden in het pinksterweekend.

We vertrokken op vrijdagavond richting de haven van Travemunde waar we de nachtboot willen nemen. Onze eerste laadstop vanuit Drenthe is de Shell op het autohof van Gyhum. Via de Duitse Lidl kunnen we een maand gratis van de goedkopere tarieven van Shell gebruik maken. Door een hele trage McDonalds laden we daar uiteindelijk in 28 minuten van 36 naar 88%.

Op naar de volgende laadstop, die eigenlijk meer als gemak dient want we kunnen in principe door naar de haven. Een Ewe GO in Reinfeld, het doel is 67% maar als we tot op zijn minst 80 laden kunnen we morgen in Zweden laden op de plekken waar we willen stoppen. Met 81% rijden we naar de haven in Travemunde waar we met 73% aankomen en onze hut op zoeken voor de nacht.

⚡Shell Gyhum - 36 - 88% - 33.5 kWh (€0.49 per kWh) - 28 minuten - 221 kilometer
⚡EWE Go Reinfeld - 53 - 81% - 19.7 kWh (€0.52 per kWh) - 17 minuten - 121 kilometer

Zaterdag reden we om iets over twaalven de boot af in Malmö, op weg naar de eerste tussenstop; een bezoekje aan een van onze favoriete verse thee winkels. Na nog even kort door Helsingborg gewandeld te hebben door naar Gekås Ullared. Dit gigantische warenhuis trekt mensen uit het hele land en je moet ook hier niet raar opkijken dat er vijftig 11 kW-zuilen op rij staan. Een tweede parkeeerplaats telt er zelfs 100! Ook wij pluggen zonder problemen aan via de Virta-app en duiken deze gigantische winkel in.

[Afbeelding]

Na wat onzinnige en nuttige aankopen brengt de blauwe MG, die best opvalt, ons weer terug via Falkenberg naar Halmstad waar we zullen overnachten. De MG4 mag uitrusten op het overvolle parkeerterrein van Halmstad station, hier vinden we 27 11kW-sockets. We tellen gelukkig nog één lege plek, 3 sockets zijn in gebruik en de rest is bezet door benzineauto’s. Via de app Chargenode starten we zonder problemen de sessie tegen als het goed is 46 cent per kWh.

⚡Gekås Ullared E.ON - 12 - 54% - 25.8 kWh (€0.28 per kWh) - 150 minuten - 240 kilometer
⚡Halmstad station Chargenode - 32 - 100% - 45.9 kWh (€0.45 per kWh) - 150 minuten - 83 kilometer

Voor de zondag hebben we een hele roadtrip op het programma staan en duiken we wat meer de bossen van Zweden in. Vooraf een beetje bestudeerd in ABRP, als het goed is moeten we de hele rit van 555 kilometer op 1 lading kunnen doen. We vertrekken rond 9:30 uur vanuit Halmstad, bestemming Gränna, we rijden een groot deel van de 26 af en slaan bij Hestra de hoofdweg af voor het betere stuurwerk.

[Afbeelding]
Via een pittoresk Plombo rijden we onverhard richting Bondstorp en na nog een poosje rijden belanden we in een heuse file bij Jönköping. 3,5 uur later arriveren we in Gränna (met een verbruik van 6,5km/kWh). Gränna staat bekend om haar zuurstokken en handgemaakte snoepwerk. Erg geliefd binnen de familie en de nodige zakken worden ingeladen van dropsmaak tot framboos en kanelbulle.

[Afbeelding]
Net naast Gränna ligt het fotogenieke Rottlë, we maken een korte wandeling en eten onze lunch in het zonovergoten haventje. Met nog 50% accu over stappen we in de blauwe MG die aan de voorkant een snor begint te krijgen van alle mugjes en vliegjes. Volgende stop, Nationaalpark Store Mosse zo’n 95 kilometer verderop. Daar arriveren we met 23% en een keurig verbruik van 5.5 km/kWh. Na een heerlijke wandeling is het tijd om de auto, en maag bij te vullen. We stoppen in Värnamo waar je naast diverse fastfood ketens ook een breed aanbod van laadaanbieders kunt vinden. Wij pluggen aan bij Ionity die twee keurige stations heeft. Bij het inpluggen doet de Electroverse app een beetje moeilijk maar een keertje opnieuw stekker erin doet wonderen.

Na het avondeten rijden we de E4 af naar Malmö en parkeren we om 21:10 de auto in de garage waar alleen 3 kW laders zijn. Dat betekent dat we morgen niet met 100% zullen vertrekken, via Electroverse starten we zonder problemen de sessie.

⚡Värnamo Ionity Bredasten - 18 - 86% - 43.5 kWh (€0.48 per kWh) - 32 minuten - 327 kilometer
⚡Malmö Live E.ON - 18 - 85 % - 42.8 kWh (€0.44 per kWh) - 12 uur 44 minuten - 227 kilometer

Maandag terug naar huis, de via ABRP geplande route is te optimistisch. We rijden uiteindelijk rond 12 uur de Öresundsbron over, veel later dan gepland. Voor de tweede brug, de Storebaeltsbron trekken we de laadstop naarvoren. Fredericia gaan we niet halen en we moeten in Nyborg al aan de lader. In Nyborg is het een walhalla van laders, we koppelen aan bij Uno.X via de creditcard wat eigenlijk probleemloos werkt.

[Afbeelding]
Via Fastned Jelmer Moor, reizen we verder naar de Ewe Go bij Quickborn voor een ijsje. De volgende stop plannen we in combinatie met het avondeten. Terwijl we genieten van een heerlijke schnitzel is de auto vol genoeg geladen om de 177 resterende kilometers af te leggen en arriveren om 22:24 uur thuis met nog 27% in de batterij (44.8kWh verbruikt).

⚡Nyborg Uno.x - 29 - 85 % - 35.5 kWh (€0.47 per kWh) - 24 minuten - 181 kilometer
⚡Jelmer Moor Fastned - 22 - 87% - 41.6 kWh (€0.62 per kWh) - 30 minuten - 203 kilometer
⚡Quickborn Ewe Go - 52- 92 % - 25.6 kWh (€0.52 per kWh) - 29 minuten - 121 kilometer
⚡Delmenhorst Ewe Go - 45 - 97% - 33.1 kWh (€0.52 per kWh) - 47 minuten - 146 kilometer

Tijdens de rit hebben we in totaal 347,0 kWh geladen voor €167,25, met een gemiddelde stroomprijs van €0,482 per kWh; met een totaal gereden afstand van 2.047 kilometer. Een hele beleving in zo'n klein weekend, de auto rijdt heerlijk en de tussenstops op de lange afstanden zorgen voor extra comfort. Volgend jaar weer?
Prachtige reis!
Was voor jou een Inonity abonnementje niet handig? Ben vorig jaar naar Denemarken gereden en o.a. bij Delmenhorst en Quickborn zijn ook Ionity-laders. Dan was je ietsje goedkoper uit geweest (al ben ik ook wel fan van EWE Go).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• EDB

EDB

Puppetmaster schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:21:
[...]

Kennelijk heb je met die pogingen wel wat afgenomen?
Wat was de reden om het af te breken?
Er zijn meer Tesla SuC’s dan ionity stations in Kroatië, je rijdt ook Tesla toch?
De IONITY app gaf geen enkele melding, de sessie startte niet, de auto gaf wel melding gestart en gelijk gestopt, reden onbekend. Deze IONITY lag pal langs onze route, 15 min van onze verblijfplaats dus uit gemak even wat bijgeladen. Zijn maar 4 laders en liggen pal naast een boerenweggetje (en een grazende koe) die te smal is om je auto er makkelijk in te draaien. Iedereen moest een aantal keren steken en ik zag -na het verplaatsen- dat anderen die paal ook niet aan de gang kregen. Die zullen waarschijnlijk ook een aantal micro sessie’s mogen afrekenen met op de creditcard een aantal keren de reservering van 40 euro.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:32
EDB schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:38:
Een paar dagen geleden geladen bij IONITY in Kroatië. 3 pogingen om de zaak op gang te krijgen, zonder resultaat. Hierna de auto verplaatst naar een andere paal en voila. Zag ik later in de app dat ik voor pogingen ook (een beetje) moet betalen. Nog niet eerder meegemaakt.[Afbeelding]
Het is alweer enige tijd geleden dat hier of elders werd gezegd dat je pas een afrekening krijgt na ongeveer 1 minuut laden, juist om dit soort gekke bedragen te voorkomen.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• EDB

EDB

PeterZ(on) schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:05:
[...]

Het is alweer enige tijd geleden dat hier of elders werd gezegd dat je pas een afrekening krijgt na ongeveer 1 minuut laden, juist om dit soort gekke bedragen te voorkomen.
Dat dacht ik dus ook, dit duurde 1 a 2 seconden max en alledrie de mislukte ‘sessies’ staan niet alleen in de IONITY app maar ook in m’n creditcard overzicht.

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:17
Pr088 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:41:
[...]

Die 480 vind ik voor een (77? kWh) accu in de Ioniq 5 niet onrealistisch. Mijn ID3 met 58 kWh doet ook 'gewoon' 375 km bij 20 graden en 100 km/h.
Ik heb 84 kWH accu. Vandaag van Gein Frankrijk naar Weert Nederland. Binnendoor korste route. 480 km geen probleem, alleen in Reims geladen. Met deze accu is het echt een feest.

PieterH

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:40
Afgelopen week begonnen aan onze vakantie van4 weken naar Noorwegen en Zweden met onze nieuwe Model 3 LR AWD. Dit jaar staan de papagaaiduikers bij Runde, de Lofoten en vrienden in Zweden op de planning.

Dinsdag ochtend om 10 uur met 100% vertrokken vanuit Alkmaar. Auto goed schoon gemaakt, altijd een lekker gevoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yl-Uba70zZXvSxp-v8TN9HNVGqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDSIFVy2FYKrX0n2N2GyF0AK.jpg?f=fotoalbum_large
Via Groningen naar Duitsland de Autobahn op. Lekker doorgereden met stukken 203 op de teller. De navigatie gaf aan dat we in een ruk naar de SuC Stuckenborstel in Duitsland konden, 372km en 4,5 uur rijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gj6cvPcjFljKZFU8jp5o2Ct9KVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZ5qgQgD2cXfQcFSLl0wIPBo.jpg?f=fotoalbum_large
We wisten van te voren al dat onze blaas dat niet ging halen en de vrouw wilde nog even shoppen in Leer, dus dat werd onze eerste laadstop. We kwamen met 50% in Leer aan, dat was ongeveer 235 km.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysz_GkJ-kZkQin3xFj4_m2xJIeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSqpqXRz4gBsg9RGMNrnJygL.jpg?f=fotoalbum_large

Daar tot ongeveer 90% geladen tijdens het plassen/shoppen. Daarna door naar de SuC bij kaltenkirchen, dat was 252 km rijden. Doordat we flinke stukken 200+ reden kwamen we met 6% aan, lekker in de optimale charging curve dus. Hier in 20 minuten 46 kWh bijgeladen en met 65% weer vertrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-4pcFrlup6neqUH_Jcj7y9FGnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPMtiqFfYKUnfsdsxLC40U2c.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna in Denemarken bij de SuC in Hedensted geladen. Dat was 244km vanaf de vorige laadstop. Hier aangekomen met 8%. Laden was niet nodig om het hotel te bereiken, maar we wilden in Denemarken graag bij een Sunset Boulevard avondeten en dat was mooi te combineren met laden bij Tesla.

Daarna in het hotel aangekomen, waar we 's nachts konden laden bij een AC laadpaal tegen 2,99 DK (€0,40). Het amperage zo ingesteld dat de auto mooi de volgende ochtend rond 8 uur op 100% zat. Uiteindelijk 's nachts nog 31 kWh geladen voor 12 euro.

Woensdag ochtend door naar de boot van Hirtshals naar Kristiandsand. Hier hadden we een plek inc. laadpaal geboekt voor 12 euro vaste prijs. Aangezien we ongeveer 3 uur op de boot zouden zitten leek me dat tegen 11 kW geen slechte prijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvA2ZYzF4ktSomxu7ZCQGy3IMq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4PFjT0F7jNsb5eTubbVZdbh.jpg?f=fotoalbum_large

Op de boot van 41% tot 80% geladen, dus ongeveer 30 kWh wat uitkomt op €0,40 per kWh.
Om 15 uur vertrokken we vanaf de boot naar het volgende hotel, dat was ongeveer 500km rijden.

Om 19:30 uur na 366km zijn we met 7% aangekomen bij Ionity in Sokna waar we gelijk konden eten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DLG8K3uYoHbuIfrzDT_oUdc3ew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RdOKtOEGsTKCmsKM6FytS4bZ.jpg?f=fotoalbum_large

Onderweg zoals altijd proberen perfect aan te komen, maar de Tesla lader was niet zo praktisch met avondeten, vandaar de keuze voor Ionity. Deze was met abonnement goedkoper dan Tesla, dus die ook gelijk afgesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgUV-TvjeONDH9JwnvsZe8FrOT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JiC70i0L3ho7j03PPy1sQyOm.jpg?f=fotoalbum_large
Hierna was het nog 130km naar het hotel, wat prima te doen was met de 60 kWh die we geladen hadden tijdens het eten. Bij het hotel waren de laders toevallig ook buiten gebruik dus dat kwam goed uit.

De volgende ochtend met 50% vertrokken naar onze Airbnb bij Runde. De route die we namen was 432km omdat we via de Geiranger het uitzichtpunt bij de Dalsnibba wilden zien. Onderweg de Panoramavegen bij Hemsedal gepakt, 50km onverharde weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJzxemnDwOWpQDZ_ufTZlNG6AYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/47EZ8bOrliv3dfS2ANRakRjD.jpg?f=fotoalbum_large

In de middle of nowhere tussen sneeuwmuren tijdens de lunch even een half uurtje AC geladen bij een cafe op 1km hoogte met de Electroverse pas. Van 24% tot 28%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKJGjKtgQBH94qN0ZlRlYmK79iw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yoiUyKRKxnQHWgpewO4L1jxD.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna voor de Dalsnibba bij Ionity Bismo geladen, 223km vanaf het hotel. Hier van 17% tot 50% geladen tijdens een korte snackstop van 15 minuten. Hierna doorgereden naar de Airbnb waar we een 11kW AC-lader hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmGtKukoLJWgWYW41w4TnxxUV5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bhuTKheQCSbwUVUJUFQ5pzcF.jpg?f=fotoalbum_large
Morgen weer door naar de Lofoten via 2 hotels. Update komt ergens volgende week.

Voor de geïnteresseerden, hier onze vorige Noorwegen/Zweden trip met onze oude Model 3, heen en terug.

[ Voor 5% gewijzigd door Destynx op 31-05-2026 00:15 ]

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:16

peutje

XC40 recharge my24ER

Destynx schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:42:
Afgelopen week begonnen aan onze 4-weken vakantie naar Noorwegen en Zweden met onze nieuwe Highland Model 3 LR AWD. Dit jaar staan de papagaaiduikers bij Runde, de Lofoten en vrienden in Zweden op de planning.

Dinsdag ochtend om 10 uur met 100% vertrokken vanuit Alkmaar. Auto goed schoon gemaakt, altijd een lekker gevoel.

[Afbeelding]
Via Groningen naar Duitsland de Autobahn op. Lekker doorgereden met stukken 203 op de teller. De navigatie gaf aan dat we in een ruk naar de SuC Stuckenborstel in Duitsland konden, 372km en 4,5 uur rijden.
[Afbeelding]
We wisten van te voren al dat onze blaas dat niet ging halen en de vrouw wilde nog even shoppen in Leer, dus dat werd onze eerste laadstop. We kwamen met ongeveer 50% in Leer aan, dat was ongeveer 235 km.
[Afbeelding]

Daar tot ongeveer 90% geladen tijdens het plassen/shoppen. Daarna door naar de SuC bij kaltenkirchen, dat was 252 km rijden. Doordat we flinke stukken 200+ reden kwamen we met 6% aan, lekker in de optimale charging curve dus. Hier in 20 minuten 46 kWh bijgeladen en met 65% weer vertrokken.

[Afbeelding]

Hierna in Denemarken bij de SuC in Hedensted geladen. Dat was 244km vanaf de vorige laadstop. Hier aangekomen met 8%. Dit was niet nodig om het hotel te bereiken, maar we wilden in Denemarken graag bij een Sunset Boulevard avondeten en dat was mooi te combineren met laden bij Tesla.

Daarna in het hotel aangekomen, waar we 's nachts konden laden bij een trage laadpaal tegen 2,99 DK (€0,40) konden laden. Het Amperage zo ingesteld dat de auto mooi de volgende ochtend rond 8 uur op 100% zat. Uiteindelijk 's nachts nog 31 kWh geladen voor 12 euro.

Woensdag ochtend door naar de boot van Hirtshals naar Kristiandsand. Hier hadden we een plek inc. laadpaal geboekt voor 12 euro vaste prijs. Aangezien we ongeveer 3 uur op de boot zouden zitten leek me dat tegen 11 kW geen slechte prijs.

[Afbeelding]

Op de boot van 41% tot 80% geladen, dus ongeveer 30 kWh wat uitkomt op €0,40 per kWh.
Om 15 uur vertrokken we vanaf de boot naar het volgende hotel, dat was ongeveer 500km rijden.

Om 19:30 uur na 366km zijn we met 7% aangekomen bij Ionity in Sokna waar we gelijk konden eten.

[Afbeelding]

Onderweg zoals altijd proberen perfect aan te komen, maar de Tesla lader was niet zo praktisch met avondeten, vandaar de keuze voor Ionity. Deze was met abonnement goedkoper dan Tesla, dus die ook gelijk afgesloten.

[Afbeelding]
Hierna was het nog 130km naar het hotel, wat prima te doen was met de 60 kWh die we geladen hadden tijdens het eten. Bij het hotel waren de laders toevallig ook buiten gebruik dus dat kwam goed uit.

De volgende ochtend met 50% vertrokken naar onze Airbnb bij Runde. De route die we namen was 432km omdat we via de Geiranger het uitzichtpunt bij de Dalsnibba wilden zien. Onderweg de Panoramavegen bij Hemsedal gepakt, 50km onverhaarde weg.

[Afbeelding]

In de middle of nowhere tussen sneeuwmuren tijdens de lunch even een half uurtje AC geladen bij een cafe op 1km hoogte met de Electroverse pas. Van 24% tot 28%.

[Afbeelding]

Hierna voor de Dalsnibba bij Ionity Bismo geladen, 223km vanaf het hotel. Hier van 17% tot 50% geladen tijdens een korte snackstop van 15 minuten. Hierna doorgereden naar de Airbnb waar we een 11kW AC-lader hebben.

[Afbeelding]
Morgen weer door naar de Lofoten via 2 hotels. Update komt ergens volgende week.

Voor de geinteresseerden, hier onze vorige Noorwegen/Zweden trip met onze oude Model 3, heen en terug.
Mooi trip en vooruitzichten

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:23
Ik heb hier toch wel mooie ervaringen gelezen maar sinds gisteren met de enyaq en vouwwagen onderweg en dat gaat niet heel soepel moet ik zeggen. 2x geladen en beide keren haalde ik de snelheid bij lange na niet. Van die 2x 1x een andere paal moeten kiezen. En ook beide keren af moet koppelen van de VW. Een 3e x ac in dorpje ook van paal moeten wisselen. En dit in Duitsland waar het zo goed georganiseerd lijkt. Maar ik heb ook vooruit niets gepland en met abrp krijg ik vreemde uitkomsten, o.a. lange laadtijden. Het is misschien wennen maar moet ik dan toch beter vooruit plannen?

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:47
ebk71 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:32:
Ik heb hier toch wel mooie ervaringen gelezen maar sinds gisteren met de enyaq en vouwwagen onderweg en dat gaat niet heel soepel moet ik zeggen. 2x geladen en beide keren haalde ik de snelheid bij lange na niet. Van die 2x 1x een andere paal moeten kiezen. En ook beide keren af moet koppelen van de VW. Een 3e x ac in dorpje ook van paal moeten wisselen. En dit in Duitsland waar het zo goed georganiseerd lijkt. Maar ik heb ook vooruit niets gepland en met abrp krijg ik vreemde uitkomsten, o.a. lange laadtijden. Het is misschien wennen maar moet ik dan toch beter vooruit plannen?
Dat lijkt toch een gevalletje domme pech. Welke laadaanbieders heb je gebruikt? Ik gebruik in Duitsland altijd Ionity en haal altijd een goede laad snelheid. Voorverwarmen van de accu is met deze temperaturen niet nodig, dus daar zal het niet aan liggen.
Mijn ervaring is dat laadpalen bij brandstofaanbieders vaak problematisch zijn, behalve bij Shell.
Ik ga gewoon onderweg zonder voorbereiding. De enigste voorbereiding is een ionity abonnement.
Afkoppelen is daar helaas wel vaak nodig. Ik ga deze zomer voor het eerst met de vouwwagen, dus ik ga het meemaken.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-06 14:26
Wel handig om even te vermelden waar je geladen hebt, en met welke pas.
Ik had bijv. soms dat mijn Electroverse pas niet wilde bij het ene laadpunt, auto verzet, en bij andere laadpunt dan weer wel.

• ebk71
ikbentochniegek schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:45:
[...]

Dat lijkt toch een gevalletje domme pech. Welke laadaanbieders heb je gebruikt? Ik gebruik in Duitsland altijd Ionity en haal altijd een goede laad snelheid. Voorverwarmen van de accu is met deze temperaturen niet nodig, dus daar zal het niet aan liggen.
Mijn ervaring is dat laadpalen bij brandstofaanbieders vaak problematisch zijn, behalve bij Shell.
Ik ga gewoon onderweg zonder voorbereiding. De enigste voorbereiding is een ionity abonnement.
Afkoppelen is daar helaas wel vaak nodig. Ik ga deze zomer voor het eerst met de vouwwagen, dus ik ga het meemaken.
Beide keren enbw mobility+ : a45 en in bottrop. De app van mobility gebruikt. De ac lader in een dorp lag er gewoon uit. Er was een vriendelijk stel wat hetzelfde probleem had en de auto ging wegzetten bij de werkende paal ernaast omdat ze mij zagen emmeren met de defecte. Dat was emotion ofzo. Ik voelde er wel een bepaalde emotie bij.

• X-Field
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:41
Nieuwe Enyaq? Of al wat ouder? Ik had hiervoor een 1e generatie Enyaq, en Skoda heeft ooit de laadsnelheid teruggeschroefd om de accu te beschermen. Gevolg dat je onderweg alsnog 50m bij de snellader stond...

• Pr088
X-Field schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:12:
[...]

Nieuwe Enyaq? Of al wat ouder? Ik had hiervoor een 1e generatie Enyaq, en Skoda heeft ooit de laadsnelheid teruggeschroefd om de accu te beschermen. Gevolg dat je onderweg alsnog 50m bij de snellader stond...
Ik ben ook in verwarring. Hij zegt VW? Enyaq is wel een VAG, maar geen Volkswagen...

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Hellbull89
  • Registratie: December 2022
Pr088 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:13:
[...]

Ik ben ook in verwarring. Hij zegt VW? Enyaq is wel een VAG, maar geen Volkswagen...
VW = vouwwagen

• LightLuke
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:09
Pr088 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:44:
[...]

Prachtige reis!
Was voor jou een Inonity abonnementje niet handig? Ben vorig jaar naar Denemarken gereden en o.a. bij Delmenhorst en Quickborn zijn ook Ionity-laders. Dan was je ietsje goedkoper uit geweest (al ben ik ook wel fan van EWE Go).
Dat had misschien gekund, maar ik heb wel de indruk dat Ionity vaak drukbezet is. Al is dat bij Delmenhorst en Quickborn misschien wat minder een probleem gezien het aantal laders. Voor een weekendje als dit misschien wat kort om een abonnement af te sluiten, zeker ook omdat ik in Nederland voor werk niet echt langs een Ionity lader tijd.

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:57
Destynx schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:42:
Afgelopen week begonnen aan onze vakantie van4 weken naar Noorwegen en Zweden met onze nieuwe Model 3 LR AWD. Dit jaar staan de papagaaiduikers bij Runde, de Lofoten en vrienden in Zweden op de planning.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
We wisten van te voren al dat onze blaas dat niet ging halen en de vrouw wilde nog even shoppen in Leer, dus dat werd onze eerste laadstop. We kwamen met 50% in Leer aan, dat was ongeveer 235 km.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hierna in Denemarken bij de SuC in Hedensted geladen. Dat was 244km vanaf de vorige laadstop. Hier aangekomen met 8%. Laden was niet nodig om het hotel te bereiken, maar we wilden in Denemarken graag bij een Sunset Boulevard avondeten en dat was mooi te combineren met laden bij Tesla.

Daarna in het hotel aangekomen, waar we 's nachts konden laden bij een AC laadpaal tegen 2,99 DK (€0,40). Het amperage zo ingesteld dat de auto mooi de volgende ochtend rond 8 uur op 100% zat. Uiteindelijk 's nachts nog 31 kWh geladen voor 12 euro.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De volgende ochtend met 50% vertrokken naar onze Airbnb bij Runde. De route die we namen was 432km omdat we via de Geiranger het uitzichtpunt bij de Dalsnibba wilden zien. Onderweg de Panoramavegen bij Hemsedal gepakt, 50km onverharde weg.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor de geïnteresseerden, hier onze vorige Noorwegen/Zweden trip met onze oude Model 3, heen en terug.
Leuk reisverslag. Dank voor het delen. En wat een prachtige kleur auto heb je!

• Pr088
Mijn VW is geen vouwwagen >:) .

Dat maakt het wel duidelijker. Ik kan uit de eerdere post niet halen wat de vraagsteller 'langzaam' laden vindt bij DC. De 2020-2021 modellen van VAG zijn wel erg gevoelig voor kou in de accu. Als de omgevingstemperatuur niet rond de 18 ligt krijg ik met mijn Volkswagen ook matige snellaadvermogens van 50-80kW. Met een lekker weertje gaat de ID3 snel over de 100kW, eerste stukje van 5-20% zelf in de buurt van 120kW.

Coldgating is wel een dingetje.

• Puppetmaster
Het zou denk ik nog steeds aan de klimatisering van de accu kunnen gelegen hebben.
Waren het laadpunten die de autonavigatie er zelf ingezet had?

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Vandaag naar Frankrijk, route geplanned via de Electra app. Die verwijst je door naar maps voor de route en daar kreeg ik de melding dat de Electra laadplek gesloten was. Toch maar gewoon heen gereden, in de hoop dat Electra wel de status van zn eigen plekken wist.

Zijn de laadkabels afgeknipt 😱

• ikbentochniegek
hjs schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:20:
Vandaag naar Frankrijk, route geplanned via de Electra app. Die verwijst je door naar maps voor de route en daar kreeg ik de melding dat de Electra laadplek gesloten was. Toch maar gewoon heen gereden, in de hoop dat Electra wel de status van zn eigen plekken wist.

Ja sorry. Als ik laadkabels zie dan moet ik ze gewoon afknippen, daar kan ik echt niks aan doen. 😉
Ik zie bij sommige ionity al een waarschuwing label aan de kabel dat er een gps tracker in zit. Het is triester dan triest, duizenden euros schade voor een paar kilo koper.

• EDB

EDB

Waardeloos. Zelf nog niet meegemaakt (en als de navigatie/ laadapp up to date zijn maak je het niet snel mee). Een paar euro winst voor de dief, en duizenden euro’s schade en gemiste omzet. Sinds vorig jaar bij IONITY wel van die kabels met zo’n GPS label er aan, maar of dat helpt?

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:01
Ouch…
Vandaag toch even “een momentje”.
Ik kwam vanuit Lauwersoog over de A32 zuidwaarts. Ik wilde bij de fastned “bovenboer” laden.
Mijn navigatie stuurde me de afrit ervoor van de snelweg af (zie plaatje). Ik vond dat al heel raar maar kon daar “tijdens het rijden” ook niet erg veel aan doen.
Vervolgens kwam ik over de provinciale weg inderdaad bij de fastned. Maar… die stond gewoon bij de parking langs de snelweg en er was een fikse greppel die “er naar toe rijden” onmogelijk maakte.
Kortom… er zat niks anders op dan weer terug te gaan.

Nou is “even terugrijden” op zich geen ramp… maar ik was met caravan.. nog 7% soc, nog 15km range…
Dat was even zweten…
De omweg was slechts 2x 3km dus ik kwam met een “ruimhartige 9km range” bij de fastned.
Maar goed….
Even zweten…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQcSpDN2JdAYEIczKGWJ6wwWX2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjOopa1GyFdC00u0RyqwesUc.jpg?f=fotoalbum_large

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Brochko
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 23:43
Voor wie in juni naar Duitsland gaat kan laden bij de Lidl interessant zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hC-u3JaGOFLAviuzOO3SnH9llVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVqDikgIKy4G4sFbUzCukikT.jpg?f=fotoalbum_large

• repmeer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:47
Stefannn schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:32:
Ouch…
Vandaag toch even “een momentje”.
Ik kwam vanuit Lauwersoog over de A32 zuidwaarts. Ik wilde bij de fastned “bovenboer” laden.
Mijn navigatie stuurde me de afrit ervoor van de snelweg af (zie plaatje). Ik vond dat al heel raar maar kon daar “tijdens het rijden” ook niet erg veel aan doen.
Vervolgens kwam ik over de provinciale weg inderdaad bij de fastned. Maar… die stond gewoon bij de parking langs de snelweg en er was een fikse greppel die “er naar toe rijden” onmogelijk maakte.
Kortom… er zat niks anders op dan weer terug te gaan.

Nou is “even terugrijden” op zich geen ramp… maar ik was met caravan.. nog 7% soc, nog 15km range…
Dat was even zweten…
De omweg was slechts 2x 3km dus ik kwam met een “ruimhartige 9km range” bij de fastned.
Maar goed….
Even zweten…
[Afbeelding]
Dan ben ik benieuwd wat voor navigatiesysteem je gebruikt hebt. Als je Google maps gebruikt wordt je gewoon over de snelweg naar Fastned gestuurd.

[ Voor 3% gewijzigd door repmeer op 31-05-2026 19:39 ]

Ioniq 5 58 kWh Connect + WP

• AR34
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 22:07
We gaan deze zomer op vakantie naar Noorwegen, en hebben gekozen voor een EV als huurauto (klasse Peugeot E-208 of gelijkwaardig). We hebben op dit moment zelf nog geen EV, maar we willen op korte termijn wel over, dus dit wordt een mooie test om te kijken hoe het gaat. We maken grofweg een rondje van zo'n 2000km vanaf Oslo, via Geiranger, Runde en Voss, en komen dan weer terug in Oslo. De langste dagrit is zo'n 380km, de rest zit tussen de 150 en 300km. Noorwegen heeft natuurlijk een reputatie als ideaal EV land, dus ik verwacht dat alles wel goed komt. Maar door onze onervarenheid heb ik toch het idee dat we niet goed zijn voorbereid.

We hebben al een ANWB laadpas geregeld, die voor zover we kunnen zien ook op veel plekken in Noorwegen wordt geaccepteerd. Daarnaast willen we de Elton app gebruiken, die door diverse bronnen alsmede het reisbureau wordt aangeraden als partij met het grootste netwerk. En tot slot gewoon met de creditcard, die schijnbaar ook vaak als betaalmiddel wordt geaccepteerd. Hebben alle EV's tegenwoordig ook routeplanners waar laadpalen al in zijn opgenomen, of gewoon Maps op de telefoon? Zijn er mensen die een vergelijkbare trip hebben gedaan en nog tips of andere ideeën hebben?

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:16

peutje

XC40 recharge my24ER

AR34 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:52:
We gaan deze zomer op vakantie naar Noorwegen, en hebben gekozen voor een EV als huurauto (klasse Peugeot E-208 of gelijkwaardig). We hebben op dit moment zelf nog geen EV, maar we willen op korte termijn wel over, dus dit wordt een mooie test om te kijken hoe het gaat. We maken grofweg een rondje van zo'n 2000km vanaf Oslo, via Geiranger, Runde en Voss, en komen dan weer terug in Oslo. De langste dagrit is zo'n 380km, de rest zit tussen de 150 en 300km. Noorwegen heeft natuurlijk een reputatie als ideaal EV land, dus ik verwacht dat alles wel goed komt. Maar door onze onervarenheid heb ik toch het idee dat we niet goed zijn voorbereid.

We hebben al een ANWB laadpas geregeld, die voor zover we kunnen zien ook op veel plekken in Noorwegen wordt geaccepteerd. Daarnaast willen we de Elton app gebruiken, die door diverse bronnen alsmede het reisbureau wordt aangeraden als partij met het grootste netwerk. En tot slot gewoon met de creditcard, die schijnbaar ook vaak als betaalmiddel wordt geaccepteerd. Hebben alle EV's tegenwoordig ook routeplanners waar laadpalen al in zijn opgenomen, of gewoon Maps op de telefoon? Zijn er mensen die een vergelijkbare trip hebben gedaan en nog tips of andere ideeën hebben?
Download evt de tesla app, daar kun je je creditcard aan koppelen. Infra in noorwegen is uitmuntend. Sommige palen even een app laden, mijn zakelijke eneco werkte daar prima waar nodig (ondanks dat ik er met een tesla was). Nu van de zomer met de volvo ook daar naar toe maar zie geen issues.

Navi in de auto heeft normaal gezien de beschikking over logica die langere routes of als eindbestemming niet gehaald wordt laadpalen voorstelt. Anders idd google maps er ff naast en een woud van laadpalen gaat voor je open.

[ Voor 6% gewijzigd door peutje op 31-05-2026 19:59 ]

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:16

Hopelijk niet tegen Amiens want dat is m'n eerste stop over een kleine maand en die haal ik maar net als ik niet te snel rij (kleine 300km)?

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Pr088

Je gaat het prima redden, maar ik zou de verhuurmaatschappij wel vragen welke auto je exact krijgt. E208 of Corsa Electric hebben niet hele fijne ingebouwde navigatie die je naar DC laders stuurt. Maps kan inderdaad gewoon met Android Auto of CarPlay. ABRP is een goede app voor routeplanning.

• Stefannn
repmeer schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:38:
[...]

Dan ben ik benieuwd wat voor navigatiesysteem je gebruikt hebt. Als je Google maps gebruikt wordt je gewoon over de snelweg naar Fastned gestuurd.
hyundai eigen navigatie.
Gaat eigenlijk bijna altijd goed.
Nu even een "au moment"

(NB.. 1 zo'n ervaring is te weinig om het in de hoek te gooien. Ik herinner me ook krantenartikelen van mensen die met Google Maps een trap af of een kade af gereden zijn)

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:05

Ik heb vorig jaar in Noorwegen Elton, Bilkraft, Tesla en de zakelijke pas gebruikt. Bleek nodig om alles aan de praat te kunnen krijgen.

Volop laadmogelijkheden, maar als je iets meekrijgt met wat minder bereik is het wel aan te raden bij elke "grote" plaats even in te pluggen aan een snellader. Want kan zomaar gebeuren dat je ineens bij 5-10 graden een berg op moet rijden en als de kachel dan aanmoet kan de afstand naar een volgende goede lader op je route beetje spannend worden. Er kan best een aardige afstand zitten tussen de snelladers in de dunbevolkte delen.

• Stefannn

sowieso het forum searchen op "Noorwegen"
Maar HIER mijn tocht van vorig jaar. In meerdere delen. In betreffende link ook links naar alle eerdere delen.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:56
@Destynx Leuk reisverslag, ben benieuwd naar de rest. Zou zelf ook een keer graag naar Noorwegen gaan, misschien volgend jaar een idee.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:25
Je ziet ook steeds meer snelladers op de parkeerplaatsen bij supermarkten. Dat is vaak zo in Zweden en Noorwegen. Ik heb helemaal geen laadstress gehad in Zweden (nu heb ik dan ook een Tesla Long range die veel verder komt dan een e-208). Maar boodschappen doen en meteen laden is altijd handig.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:13

Ik ga deze zomer zelf ook naar Noorwegen met mijn Polestar 2, maar dan wel een stuk verder noordelijk als doel.

Ik zou vooral ook nog Electroverse nemen, in mijn ervaring is dit zo langzamerhand in bet algemeen de goedkoopste optie met een hele brede dekking (5NOK bij Ionity met Electroverse vs 5,50NOK met Elton of Polestar charge). Dus die kan ik zeker ook aanraden. Ook in Nederland gebruik ik eigenlijk niks anders meer.

Daarnaast inderdaad ook de Tesla app installeren en je kan bijna oberal terecht. Zelf heb ik a la "Teslabjørn" een scherm vol laadapps voor het geval dat :*) . En een bombrikke heb ik al in huis om alle EV kortingen op de tolwegen te claimen :)

Zelf twijfel ik nog welke abbo's ik wil afnemen voor korting bij de snelladers. Iemand advies?

- Tesla abbo, 25-40% korting bij Tesla SUC (€10)
- Ionity/Electroverse abbo voor 40% korting bij Ionity (€10)
- Polestar Charge abbo voor 30% korting bij 6 aanbieders (€14)

Polestar zelf rekent soms wat meer, zoals bij Ionity, maar maakt het wel erg flexibel onderweg. https://plugsurfing.com/p...star-charge-subscription/

Edit: @hieronder, die MER app is dus niet nodig als je Electroverse hebt. Voor zover ik kan zien dezelfde tarieven bij MER laders.

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 31-05-2026 21:58 ]

• Puppetmaster
Het miegelt in Noorwegen van de tesla SuC’s:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saNOUywR3xVSBVDOdVIkIc9RxHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuFpPpou2WSzdTDIpkxddMMb.jpg?f=fotoalbum_large

Maximale afstand van de ene naar de andere is ca. 120km, zelfs een e208 redt dat wel. :)

Verder bij veel winkelcentra wat tragere DC-laders (50kW) van MER, ook een app om mee te nemen. Verder best veel lokale aanbieders waar je de app ter plaatse wel kan downloaden.

• hjs
  • Niet online

hjs

Largamelion schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:59:
[...]

Hopelijk niet tegen Amiens want dat is m'n eerste stop over een kleine maand en die haal ik maar net als ik niet te snel rij (kleine 300km)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_DRC1VeiC5Y23L02Ehg4hOKt6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opjmqnpqhY9kBWnCLGHqJAgc.jpg?f=fotoalbum_large

Deze denk ik, ben door gereden naar de Fastned eronder ipv terug naar drie andere Electra's. Staat nu ook op gesloten.

• ebk71
X-Field schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:12:
[...]

Nu heb ik toch engelse en duitse fora gelezen maar nooit iets gehoord over terugschroeven. Wel dat de eerste versies traag laden en tegen betaling kon je dat later opwaarderen. Mijn enyaq is opgewaardeerd en ook al meerdere keren in NL ruim boven de 100kW geladen. En ja VW is vouwwagen 😁. Ik vind het geweldig rijden en voor ww ook perfect. Maar voor vakantie geeft het nog niet dat sta en ik ga waar ik wil gevoel op de grote afstanden. En wij zijn gewend om ongeveer elke 2 uur een stop te plannen.

• ikbentochniegek
Iemand nog een tip voor laadaanbieders voor een reis naar Italie om de vouwwagen zo min mogelijk te hoeven afkoppelen?

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:59
jongetje schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:44:
Je ziet ook steeds meer snelladers op de parkeerplaatsen bij supernarkten. Dat is vaak zo in Zweden en Noorwegen. Ik heb helemaal geen laadstress gehad in Zweden (nu heb ik dan ook een Tesla Long range die veel verder komt dan een e-208). Maar boodschappen doen en meteen laden is altijd handig.
In Duitsland ook, en ideaal; lader insteken en na 20min winkelen vanaf 60% weer bijna vol, ‘5 minuten tot 100%’ (tesla Y en zakelijke tankpas).

We kiezen daarom nu een andere supermarkt(keten): https://mediacenter.rewe.de/themen/e-mobilitaet

6000 aansluitpunten in 2025 gerealiseerd.

• repmeer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:47
mv_ak schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:51:
[...]

In Duitsland ook, en ideaal; lader insteken en na 20min winkelen vanaf 60% weer bijna vol, ‘5 minuten tot 100%’ (tesla Y en zakelijke tankpas).

We kiezen daarom nu een andere supermarkt(keten): https://mediacenter.rewe.de/themen/e-mobilitaet

6000 aansluitpunten in 2025 gerealiseerd.
De link is niet bruikbaar zonder inloggegevens.

Ioniq 5 58 kWh Connect + WP

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-06 14:26
Stefannn schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:22:
[...]

hyundai eigen navigatie.
Gaat eigenlijk bijna altijd goed.
Nu even een "au moment"

(NB.. 1 zo'n ervaring is te weinig om het in de hoek te gooien. Ik herinner me ook krantenartikelen van mensen die met Google Maps een trap af of een kade af gereden zijn)
Uiteraard hoef je voor die ene keer dat de Hyundai navigatie je verkeerd stuurt het niet in de hoek te gooien maar je verhaal eronder slaat als een tang op een varken.
En.
Appels.
Peren.

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:16
hjs schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:34:
[...]

[Afbeelding]

Deze denk ik, ben door gereden naar de Fastned eronder ipv terug naar drie andere Electra's. Staat nu ook op gesloten.
Ah dat is tegen Lille. Heb zojuist eens gekeken in de app en die aan Amiens zijn nog open. Hopelijk blijven de kabeldieven daar weg ...

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• hjs
  • Niet online

hjs

Largamelion schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:24:
[...]

Ah dat is tegen Lille. Heb eens gekeken in de app meteen en die aan Amiens zijn nog open. Hopelijk blijven de kabeldieven daar weg ...
Sta nu in Dieppe en daar hangen de kabels nog :+

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:59
repmeer schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:12:
[...]

De link is niet bruikbaar zonder inloggegevens.
Vreemd, maar ok hier wat tekst evt zelf door de translator halen:

Die REWE Group hat strategische Partnerschaften mit EnBW, Shell, ARAL und TotalEnergies vereinbart. Gemeinsam mit dem Energieversorger und den Mineralölkonzernen soll die E-Mobility angeschoben und eines der größten und modernsten Schnellladesäulen-Netze in Deutschland aufgebaut werden. Dazu werden in den nächsten Jahren bundesweit auf den Parkplätzen von REWE- und PENNY-Märkten Stromladepunkte errichtet. Regionale

Mit den bereits bestehenden Ladepunkten entsteht so ein Netz von weit mehr als 6.000 Ladepunkten. Installiert werden ausschließlich Schnellladesäulen, das heißt DC-Charger mit einer Leistung von mindestens 75 kW bis zu 300 kW. Das Projekt erfordert eine Investitionssumme im dreistelligen Millionenbereich. Die REWE Group ist der erste und bisher einzige große Handelskonzern, der Kooperationen in diesem Umfang eingeht

Best indrukwekkend! Laat AH, Dirk, Jumbo ook maar eens zoiets opstarten. Veel te weinig snelladers buiten de steden nu behalve een enkele aan de snelweg.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:10
mv_ak schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:35:
[...]

Best indrukwekkend! Laat AH, Dirk, Jumbo ook maar eens zoiets opstarten. Veel te weinig snelladers buiten de steden nu behalve een enkele aan de snelweg.
Volledig akkoord, de vraag is of ze eigenaar zijn van hun parkeerplaatsen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Pr088
mv_ak schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:35:

In Nederland is 'in de eigen straat' laden veel gebruikelijker dan in het buitenland, mede door de grote stappen die Nederlandse gemeenten afgelopen 10 jaar hebben gezet, via verschillende (minder en beter) geslaagde concessies. Dat maakte de noodzaak en de markt voor DC laden bij supermarkten veel kleiner.

Overigens doet Jumbo hier en daar wel aan het plaatsen van snelladers met de firma PowerGo. Zeker niet de goedkoopste (zie prijzen tussen de 68-72 cent)

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:44

Dani86

AeroGeek

PeterZ(on) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 23:39:
[...]

Hooguit om onderlinge verschillen te zien, maar het zijn m.i. geen realistische tijden voor de normale EV-rijder. Hij weet precies waar hij kan laden en neemt risico's die een vakantieganger liever niet neemt. Hij laadt met optimale snelheid door vaker te laden en vanaf een lagere SoC. Dat is toch een ander gebruik dan iemand die met gezin op vakantie gaat. Dus ook zijn tests arbitrair maar net als de EV-database nuttig.
Moet zeggen dat ik vanwege Björn veel meer aandurf.

Wat je zegt klopt: met het gezin doe ik rustiger aan en vindt m'n vrouw 3 á 4% arrival SoC best tricky. Dan heb je sowieso geen haast + met vouwwagen wil ik liever niet afkoppelen dus plan ik alles.

Als ik voor de zaak onderweg ben (in heel de Benelux + geregeld Duitsland) ga ik wel tot het gaatje (2 á 3%) en weet ik voor de Duitsland route ook precies waar alle goede laders zitten.

Je wilt dan z.s.m. op bestemming zijn.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:44

Dani86

AeroGeek

Voor de Ionity gebruikers:

Ik zie dat ik zonder Ionity Passport geen creditcard kan toevoegen.

Hiervoor moet ik schijnbaar eerst een laadsessie starten :?

Voor mijn vakantie naar de UK heb ik zeer wrs. Ionity nodig. Nu heb ik de creditcard vd zaak gekoppeld aan Tesla.

En de Laadpas aan Fastned, maar ondanks chargeleague kan je niet via Fastned bij een Ionity station laden?

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Stefannn
Dani86 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:44:

Dat lijkt me stug.
Bij mij zit het er allemaal al op dus wat dat betreft kan ik het niet testen.
Voort zover ik me kan herinneren heb ik dat thuis helemaal opgezet.
Creditcard wellicht wel pas op moment dat je een abonnement neemt.

Nope... die "chargeleage" is een beetje een farce. Met veel ambitie begonnen maar niet erg uit de verf gekomen.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:32
Dani86 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:44:

Voor mijn vakantie naar de UK heb ik zeer wrs. Ionity nodig. Nu heb ik de creditcard vd zaak gekoppeld aan Tesla.

En de Laadpas aan Fastned, maar ondanks chargeleague kan je niet via Fastned bij een Ionity station laden?
Bestaat Passport dan nog? Misschien ff de app updaten.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Pagina: 1 ... 149 150 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.