PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
wat bedoel je me 'daar' ?Bolulla schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:07:
[...]
Zijn daar genoeg laad mogelijkheden, ik ga vaak een lang weekend vanaf de Costa Blanca richting girona. Nooit problemen.
Ik heb ze niet gezien nog, wel de 'standaard' palen, 20 stuks. 8,6 en 6, zag er geen V4 bij, enkel de 'oude' standaard palen met rode binnenkant.
Dat was dan wel 3 weken geleden, tenzij er intussen iets veranderd is
Op de Tesla site staat dat er 4 zijn en op GM zie ik een foto van V4 laders. https://www.google.nl/maps/place/Tesla+Supercharger/@52.992506,6.5237799,18.08z/data=!4m15!1m8!3m7!1s0x47c824c1cf7ae1b1:0xc350e413be5175c3!2sAssen!3b1!8m2!3d52.992753!4d6.5642284!16zL20vMGpyN2Q!3m5!1s0x47c825f52ec3e797:0xd6ded26f4d21a11e!8m2!3d52.9929407!4d6.5244224!16s%2Fg%2F11j4pny1_m?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDgyNS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3DAldusso schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:27:
[...]
Ik heb ze niet gezien nog, wel de 'standaard' palen, 20 stuks. 8,6 en 6, zag er geen V4 bij, enkel de 'oude' standaard palen met rode binnenkant.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Oke, die 1e rij was met lint afgezet en stonden busjes voor een Tesla met monteur, ze waren er mee bezig (onderhoud? ) Zal morgen nog eens kijken of ze aangepast zijn. Ik heb aan andere kant geladen, ging overigens die dag maar met max 120 (verder was het leeg), ipv normale 250 (of zelfs 250+)PeterZ(on) schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:00:
[...]
Op de Tesla site staat dat er 4 zijn en op GM zie ik een foto van V4 laders. https://www.google.nl/maps/place/Tesla+Supercharger/@52.992506,6.5237799,18.08z/data=!4m15!1m8!3m7!1s0x47c824c1cf7ae1b1:0xc350e413be5175c3!2sAssen!3b1!8m2!3d52.992753!4d6.5642284!16zL20vMGpyN2Q!3m5!1s0x47c825f52ec3e797:0xd6ded26f4d21a11e!8m2!3d52.9929407!4d6.5244224!16s%2Fg%2F11j4pny1_m?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDgyNS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Snap ik, scheelt je binnenkort ook de Belgische tol. Zodra die ingaat rij ik ook via Duitsland, scheelt voor mij niet al te veel.DrDelete schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:02:
[...]
we zaten op camping La Ballena Alegre (in de buurt van L’Escala) idd noordoost Spanje, wij wonen in Groenlo dus dat is globaal Duitsland-Luxemburg-Frankrijk-Spanje
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Zeker wel!
Vanochtend nog gestaan. 1A-D zijn V4.
Ga maar kijken
Ze staan er ook al een jaar oid, op de plek waar voorheen de V2’s stonden.
[ Voor 67% gewijzigd door Puppetmaster op 28-08-2026 15:06 ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ik woon 10km van Groenlo en ben nog nooit zo naar het zuiden geredenDrDelete schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:02:
[...]
we zaten op camping La Ballena Alegre (in de buurt van L’Escala) idd noordoost Spanje, wij wonen in Groenlo dus dat is globaal Duitsland-Luxemburg-Frankrijk-Spanje
Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
Dan ben ik benieuwd naar jouw route.-tom-562 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:08:
[...]
Ik woon 10km van Groenlo en ben nog nooit zo naar het zuiden gereden
Uit jullie regio rij ik ook D - L - F - ES via de route-du-soleil.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Via Eindhoven - Antwerpen - LilleHansAuutB schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:38:
[...]
Dan ben ik benieuwd naar jouw route.
Uit jullie regio rij ik ook D - L - F - ES via de route-du-soleil.
ow… ben dan wel benieuwd hoe jij rijdt…😉-tom-562 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:08:
[...]
Ik woon 10km van Groenlo en ben nog nooit zo naar het zuiden gereden
Naar kust Middellandse Zee?
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Ahh, ik wwas te snel met posten. Midden en zuid-west Frankrijk
ah verrassend, is vergeleken met ‘onze’ route nu 25 min langer; wij proberen eigenlijk ook Parijs (en ook Antwerpen) te mijden ivm drukte; onze route moet dan wel door Lyon maar ook daar kun je omheen rijden
Dwars door Lyon is voor mij altijd hoogtepunt van de reis, vooral terug. Beetje file, stokbroodje, naast de Rhône. Genieten.DrDelete schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:06:
[...]
ah verrassend, is vergeleken met ‘onze’ route nu 25 min langer; wij proberen eigenlijk ook Parijs (en ook Antwerpen) te mijden ivm drukte; onze route moet dan wel door Lyon maar ook daar kun je omheen rijden
Aldusso schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:04:
[...]
Oke, die 1e rij was met lint afgezet en stonden busjes voor een Tesla met monteur, ze waren er mee bezig (onderhoud? ) Zal morgen nog eens kijken of ze aangepast zijn. Ik heb aan andere kant geladen, ging overigens die dag maar met max 120 (verder was het leeg), ipv normale 250 (of zelfs 250+)
Ik stond donderdag 6 augustus nog te laden bij Tesla Assen (bij het van der Valk hotel met toilet) en ze staan er echt wel.Aldusso schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:27:
Ik rijd zelf geen honderden kilometers op een kampeervakantie.
Tesla locaties alleen langs de AP-7:
:strip_exif()/f/image/bH4g7gIxPG3hE0TyrOHyXZjy.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder in Electroverse best wat palen:
:strip_exif()/f/image/fZ65cfOIvtpfMXSALkgdU0oe.jpg?f=fotoalbum_large)
Kanttekening is dat de zwarte stipjes geen overeenkomst hebben met Electroverse.
Aan de andere kant staan supermarktladers van Esclat en Mercadona er nog niet op. Die heb ik wel eens gebruikt wat met CC prima ging.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
In eerste instantie hadden we een laadpauze gepland bij de Sparki in Bierges. Laden ging op zich prima - maar, naastgelegen restaurant bleek die dag gesloten. Leek er zelfs op alsof 'ie permanent gesloten was, maar gezien de Google recensie zal dat wel niet. Dus na een paar minuten en 4kWh laden toch maar gestopt en doorgereden.
Volgende poging was dan een kilometer of wat verderop, bij een tankstation langs de route met Circle-K laadpalen. En die wilde niet. de Ovo laadpas werd niet geaccepteerd, een andere pas (Shell of EV-company ofzo) werd wel geaccepteerd - maar lader bleef hangen bij 'communiceren met voertuig' ofzo. Laadproces zelf kwam niet op gang. Ook de andere Circle-K laadpaal werkte niet, op eenzelfde manier.
En dat is wel een frusterende ervaring. Dat een laadpas niet geaccepteerd wordt - OK, kan gebeuren. Maar zo iets vaags als dat de communicatie met de auto niet wil - tja, wat doe je dan?!
Toegegeven: er zijn tegenwoordig wel erg veel laadpalen te vinden, genoeg Fastned gezien, dus qua aantal palen hoef je je denk ik weinig zorgen te maken. Maar is mijn auto wellicht wat te oud (Kona-EV uit 2018), dat 'ie niet goed door zo'n laadpaal ondersteund wordt ofzo? Het is in elk geval wel jammer, want een volgende vakantie met deze auto zal ik niet zorgeloos onderweg gaan.
(uiteindelijk doorgereden en met voldoende lading in de accu de camping bereikt - waar ze vier 22kW AC laadpalen hadden, meestal allevier vrij en prima bruikbaar)
Hoe lang heb je het de tijd gegeven? Soms duurt de handshake erg lang.vanaalten schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:20:
....... maar lader bleef hangen bij 'communiceren met voertuig' ofzo. Laadproces zelf kwam niet op gang. Ook de andere Circle-K laadpaal werkte niet, op eenzelfde manier......
Zie je veel fastned, gewoon fastned pakken, ik heb nog niet meegemaakt dat die niet werken in tegenstelling tot diverse laadpalen bij benzine stations.
“ Met de Shell App en Shell Recharge-laadpas heb je toegang tot een uitgebreid netwerk van laadpunten in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland”
Is er iets veranderd? Ivm het ontbreken van prijzen heb ik afgelopen jaar de Shell pas in Spanje alleen in geval van nood gebruikt. Dit voorjaar nog in Spanje bij 2 Iberdrola palen, beide sessie’s zijn overigens nooit gefactureerd.
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Dat was mij al eerder opgevallen, heb hier of in het openbaar laden draadje ook al eens melding van gemaakt. Een tijdje terug een melding gedaan bij Shell en kreeg als antwoord om de app opnieuw te installeren, overigens niet gedaan want in NL zie je wel de prijzen. Ook in Frankrijk heb ik wel prijzen gemist maar zie er nu weer wel prijzen staan. In Spanje zie ik ook laders maar zonder prijs. Vroeger kon je ook op de website alle laders en prijzen vinden maar sinds je alleen de app moet gebruiken en dan ook vaak nog zonder prijzen houd het voor mij op, hooguit als nood als niets anders werkt of beschikbaar is.EDB schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:37:
Ik keek vandaag via de Shell app naar laadpunten in Spanje en de app geeft daar diverse lokale laadpunten aan, allemaal zonder prijzen. Ik keek daarna op de website en daar zag ik Spanje (en Portugal) niet meer in de lijst van landen staan.
“ Met de Shell App en Shell Recharge-laadpas heb je toegang tot een uitgebreid netwerk van laadpunten in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland”
Is er iets veranderd? Ivm het ontbreken van prijzen heb ik afgelopen jaar de Shell pas in Spanje alleen in geval van nood gebruikt. Dit voorjaar nog in Spanje bij 2 Iberdrola palen, beide sessie’s zijn overigens nooit gefactureerd.
Inderdaad alleen als er echt geen alternatief is. De 2 niet gefactureerde Shell sessies waren bij mij beiden bij een Iberdrola 50kw paal. Overigens had ik dit jaar ook een IONITY sessie in Spanje die niet in rekening is gebracht. Had ik met de IONITY Laadpas gestart, verscheen nooit in de app.PeterZ(on) schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:11:
[...]
Dat was mij al eerder opgevallen, heb hier of in het openbaar laden draadje ook al eens melding van gemaakt. Een tijdje terug een melding gedaan bij Shell en kreeg als antwoord om de app opnieuw te installeren, overigens niet gedaan want in NL zie je wel de prijzen. Ook in Frankrijk heb ik wel prijzen gemist maar zie er nu weer wel prijzen staan. In Spanje zie ik ook laders maar zonder prijs. Vroeger kon je ook op de website alle laders en prijzen vinden maar sinds je alleen de app moet gebruiken en dan ook vaak nog zonder prijzen houd het voor mij op, hooguit als nood als niets anders werkt of beschikbaar is.
zoals @ikbentochniegek opmerkt: "communicatie met auto" kan wel eens lang duren.vanaalten schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:20:
Geen vaste bezoeker hier, want mijn auto komt eigenlijk nooit buiten Nederland en laad vrijwel altijd bij AC-laders... maar afgelopen week dan een uitzondering: vertrek vanuit regio Utrecht naar Camping Bertrix in Belgie. Ruim 330km ofzo, op zich wel net te doen op 1 accu, maar voor de zekerheid toch een snellaadpauze ingepland, ook om met lunch te combineren. En die ene ervaring heeft toch nog niet heel veel geholpen met laadstress voor een volgende keer.
In eerste instantie hadden we een laadpauze gepland bij de Sparki in Bierges. Laden ging op zich prima - maar, naastgelegen restaurant bleek die dag gesloten. Leek er zelfs op alsof 'ie permanent gesloten was, maar gezien de Google recensie zal dat wel niet. Dus na een paar minuten en 4kWh laden toch maar gestopt en doorgereden.
Volgende poging was dan een kilometer of wat verderop, bij een tankstation langs de route met Circle-K laadpalen. En die wilde niet. de Ovo laadpas werd niet geaccepteerd, een andere pas (Shell of EV-company ofzo) werd wel geaccepteerd - maar lader bleef hangen bij 'communiceren met voertuig' ofzo. Laadproces zelf kwam niet op gang. Ook de andere Circle-K laadpaal werkte niet, op eenzelfde manier.
En dat is wel een frusterende ervaring. Dat een laadpas niet geaccepteerd wordt - OK, kan gebeuren. Maar zo iets vaags als dat de communicatie met de auto niet wil - tja, wat doe je dan?!
Toegegeven: er zijn tegenwoordig wel erg veel laadpalen te vinden, genoeg Fastned gezien, dus qua aantal palen hoef je je denk ik weinig zorgen te maken. Maar is mijn auto wellicht wat te oud (Kona-EV uit 2018), dat 'ie niet goed door zo'n laadpaal ondersteund wordt ofzo? Het is in elk geval wel jammer, want een volgende vakantie met deze auto zal ik niet zorgeloos onderweg gaan.
(uiteindelijk doorgereden en met voldoende lading in de accu de camping bereikt - waar ze vier 22kW AC laadpalen hadden, meestal allevier vrij en prima bruikbaar)
Om van je laadstress af te komen kan je eens bij een snellader om de hoek een paar kWh laden. Dat heb ik ook gedaan voor ik mijn eerste tocht maakte. En probeer vooral fastned eens. Daarvan zijn er heel veel. dus als je daar positieve ervaring mee hebt dan hen je opeens een flinke "stress vrije range".
Alle nieuwe snelladers in Europa kan je trouwens met creditcard betalen, dat is sinds een poosje voor nieuwe palen verplicht in de eu.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Zeker 10 minuten.ikbentochniegek schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:33:
[...]
Hoe lang heb je het de tijd gegeven? Soms duurt de handshake erg lang.
Dus eigenlijk hoefde je helemaal niet onderweg te laden?vanaalten schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:20:
Ja, maar... die ligt niet op de route!Stefannn schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:14:
Om van je laadstress af te komen kan je eens bij een snellader om de hoek een paar kWh laden
Maar serieus: ja, die doet het wel en ik heb wel eens een paar andere snelladers gebruikt in NL. En die ene snellader in Belgie die het dus wel deed (maar waar geen restaurant naast was) werkte dus ook. Het is meer dat ik niet die onzekerheid wil van 'zal die ene die ik nodig heb het wel doen'.
Het is ook voor 99% een mentaal ding aan mijn kant: met vrouw en kinderen op vakantie in mijn auto, dan voel ik toch een soort van druk om te zorgen dat alles goed gaat. Dus ik wil er dan voor zorgen dat auto laden zo ongeveer ongemerkt voor de rest van het gezin gaat. Dan kan ik het niet zo goed hebben als het niet werkt.
Volgende keer dus een route plannen langs Fastned laadpunten.En probeer vooral fastned eens. Daarvan zijn er heel veel. dus als je daar positieve ervaring mee hebt dan hen je opeens een flinke "stress vrije range".
Nee - maar dat is vooral makkelijk achteraf te zeggen: camping had vier laadpunten (wist ik vooraf), maar met wat pech zijn ze allemaal bezet als je aankomt. Of defect. Of laadpassen die ik heb werken er niet bij.Puppetmaster schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:42:
[...]
Dus eigenlijk hoefde je helemaal niet onderweg te laden?
En omdat we de dag na aankomst alweer de auto wilden gebruiken, leek het mij handig om onderweg alweer bij te laden en niet vrij leeg aan te komen.
Uiteindelijk was er inderdaad geen probleem: camping had voldoende snelle AC-laders, dus met een nachtje opladen was de accu alweer op 100%.
Nou.... DAT is wel een ding...vanaalten schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:44:
Volgende keer dus een route plannen langs Fastned laadpunten.
Laadpalen van een aanbieder die je kent werken eigenlijk altijd wel. Soms 1 paal niet maar dan de paal ernaast wel. Aanbieder "waar je voor de eerste keer bent" is behoorlijk vaak "even prutsen". 9 van de 10 keer krijg je het echter wel voor elkaar.
Als je "vrouw en kinderen wil sparen" dus bij een bekende aanbieder langs. Als ik een doodenkele keer in Nederland moet laden (ik heb 500km range en laadpaal op de oprit dus dat is bijna nooit) ga ik ook altijd langs fastned. Ik heb daar ook de autocharge geactiveerd. Dan gaat dat inderdaad "zonder enige pijn".
Op een langere trip is een abonnement met korting dus handig. zowel voor de korting als het laadgemak. Als je nog verder van huis gaat "hoort pionieren met vreemde aanbieders" er wel echt bij. Wordt heel stressvol als je dat buiten vrouw en kinderen wilt houden. Dat kan je dan beter "onderdeel van het vakantie avontuur maken".
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Mwah, korting is wel het laatste waar ik dan aan denk: het is incidenteel (korting bij AC-palen waar ik regelmatig laad verdiep ik mij wel in), en die paar euro op het totaal van een vakantie is niet iets om mee bezig te zijn. Daarnaast heb ik Ovo, Electroverse, Shell... dan moet ik in Europa toch al een heel eind kunnen komen. Ook nog een credit card, dus bij laadpalen die dat ondersteunen moet ik er ook kunnen komen. Dus nee, het betaal-aspect voelt nog niet als een probleempunt. Een laadpaal die 'gewoon niet wil laden', dat is wel een hinderlijk iets - vooral omdat het onverklaarbaar en onvoorspelbaar is. Die paal waar ik een probleem mee had ga je niet ompraten met de juiste laadpas ofzo.Stefannn schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:03:
Op een langere trip is een abonnement met korting dus handig. zowel voor de korting als het laadgemak. Als je nog verder van huis gaat "hoort pionieren met vreemde aanbieders" er wel echt bij. Wordt heel stressvol als je dat buiten vrouw en kinderen wilt houden. Dat kan je dan beter "onderdeel van het vakantie avontuur maken".
Die pas maakt het verschil niet.vanaalten schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:37:
[...]
Die paal waar ik een probleem mee had ga je niet ompraten met de juiste laadpas ofzo.
Maar als je Fastned, Ionity en Electra laadpalen succesvol getest hebt en je vervolgens in europa enkel bij 1 van die 3 laadt, dan zal je waarschijnlijk erg weinig problemen hebben.
Volgens mij heb je huiswerk slecht gemaakt. Net voor die Sparki in Bièrges had je een Electra in Wavre, waar je met uw gezin lekker kon eten bij Happy's Kitchen Club, en had je alle stress kunnen vermijden. Een voorbereid man is er altijd 2 waard...vanaalten schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:37:
[...]
Mwah, korting is wel het laatste waar ik dan aan denk: het is incidenteel (korting bij AC-palen waar ik regelmatig laad verdiep ik mij wel in), en die paar euro op het totaal van een vakantie is niet iets om mee bezig te zijn. Daarnaast heb ik Ovo, Electroverse, Shell... dan moet ik in Europa toch al een heel eind kunnen komen. Ook nog een credit card, dus bij laadpalen die dat ondersteunen moet ik er ook kunnen komen. Dus nee, het betaal-aspect voelt nog niet als een probleempunt. Een laadpaal die 'gewoon niet wil laden', dat is wel een hinderlijk iets - vooral omdat het onverklaarbaar en onvoorspelbaar is. Die paal waar ik een probleem mee had ga je niet ompraten met de juiste laadpas ofzo.
Het is niet verplicht, maar abonnementen kunnen doorgaans wel 30% korting opleveren. Mijn gratis laadabonnement bij Electra leverde ook korting bij FastNed. Ik heb het niet nagerekend, maar -zo over de duim- heeft het me toch € 30 bespaard op een vakantierit van 2 x 1000km.vanaalten schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:37:
[...]
Mwah, korting is wel het laatste waar ik dan aan denk: het is incidenteel (korting bij AC-palen waar ik regelmatig laad verdiep ik mij wel in), en die paar euro op het totaal van een vakantie is niet iets om mee bezig te zijn. Daarnaast heb ik Ovo, Electroverse, Shell... dan moet ik in Europa toch al een heel eind kunnen komen. Ook nog een credit card, dus bij laadpalen die dat ondersteunen moet ik er ook kunnen komen. Dus nee, het betaal-aspect voelt nog niet als een probleempunt. Een laadpaal die 'gewoon niet wil laden', dat is wel een hinderlijk iets - vooral omdat het onverklaarbaar en onvoorspelbaar is. Die paal waar ik een probleem mee had ga je niet ompraten met de juiste laadpas ofzo.
Een weigerende paal is inderdaad heel vervelend, mijn ervaring is dat direct een andere paal proberen de beste optie is. Doorgaan met proberen helpt (mij) niet.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Bij mijn vorige auto (Kia Niro EV uit 2020) kwam de verbinding tussen auto en laadpaal ook niet altijd goed tot stand. Wat hielp was de stekker goed in de laadpoort duwen en even vasthouden tot de verbinding was gemaakt. Door het gewicht van de stekker ging de stekker soms wat hangen waardoor er geen verbinding werd gemaakt. Gezien jouw voertuig (Kona uit 2018) zou het zomaar kunnen dat dit bij jou ook zou kunnen helpen.vanaalten schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:20:
Geen vaste bezoeker hier, want mijn auto komt eigenlijk nooit buiten Nederland en laad vrijwel altijd bij AC-laders... maar afgelopen week dan een uitzondering: vertrek vanuit regio Utrecht naar Camping Bertrix in Belgie. Ruim 330km ofzo, op zich wel net te doen op 1 accu, maar voor de zekerheid toch een snellaadpauze ingepland, ook om met lunch te combineren. En die ene ervaring heeft toch nog niet heel veel geholpen met laadstress voor een volgende keer.
Ook in Noord-Spanje zelf kon ik eigenlijk alle keren dat ik moest laden bij een supercharger terecht. Verder wel iets meer uitdagingen. Bijvoorbeeld een keer proberen te laden bij een mercadona, maar kreeg het niet voor elkaar om een account aan te maken voor de laadpaal die daar stond. En ook lang niet alle laadpalen staan daar goed aangegeven. Zo was ik aan het parkeren in San Sebastian, en daar kon ik best wel wat extra sap gebruiken voor de auto. Maar nergens kon ik vantevoren vinden dat er geladen kon worden. Toen ik einde van de avond wegreed uit de parkeergarage bleek er in een hoekje 4 laadpalen te staan, die nergens aangegeven stonden. Kon nog wel terugrijden naar de camping en de volgende ochtend laden onderweg, maar was fijner geweest als die tijdens het parkeren vol was geladen.
O ja, laden werd bij 1 lader (Ionity Gevrey-Chambertin Est) beperkt tot max 100 kWh, alle andere laadsessie gingen met maximaal vermogen dus steeds >250kW gezien.
[ Voor 12% gewijzigd door blb4 op 31-08-2026 12:26 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23
Ik heb dat mijn huidige Kia Niro EV 1 keer gehad. Dan hoor je die 'lock' een aantal keer klikken (om de de kabel op slot te zetten) en als dat niet lukt dan start de laadsessie ook niet. Dus inderdaad goed aanduwen en dan moet het goed gaan. Met mijn Niro EV heb ik verder nooit problemen.Ken Wood schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:44:
[...]
Bij mijn vorige auto (Kia Niro EV uit 2020) kwam de verbinding tussen auto en laadpaal ook niet altijd goed tot stand. Wat hielp was de stekker goed in de laadpoort duwen en even vasthouden tot de verbinding was gemaakt. Door het gewicht van de stekker ging de stekker soms wat hangen waardoor er geen verbinding werd gemaakt. Gezien jouw voertuig (Kona uit 2018) zou het zomaar kunnen dat dit bij jou ook zou kunnen helpen.
Kia Niro-EV 2024
Met de pas is het idd gewoon stekker erin en pas tegen de paal aanhouden. Dat scheelt echt een hoop tijd.blb4 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:24:
Net weer terug van een korte vakantie in de Vercors (ten westen van Grenoble). Op de heenweg 4 x geladen (1 x Fastned, 3 x Ionity), op de terugweg 3 x (allen Ionity). Altijd voldoende plek en vooral Ionity nette tarieven (in combinatie met Ionity Power abonnement) maar wat een drama om die Ionity laders aan de gang te krijgen via de Ionity App (vanwege abonnement). De betaling/reservering van die € 40,-- ging bijna nooit in 1 keer goed en soms ging de paal dan in error. Begrijp dat 't met een pas dan toch een stuk eenvoudiger gaat dus die toch maar besteld.
O ja, laden werd bij 1 lader (Ionity Gevrey-Chambertin Est) beperkt tot max 100 kWh, alle andere laadsessie gingen met maximaal vermogen dus steeds >250kW gezien.
Daarna gewoon met de Kia app het laden in de gaten gehouden. Maar het zou wel mooi zijn als Ionity een sessie gestart met de pas ook in hun app toont
[ Voor 3% gewijzigd door groninge01 op 01-09-2026 11:01 ]
Heeft iemand hier ervaring, kan je makkelijk in de buurt koffie drinken en naar het toilet, bijv. bij de nabije McDonalds?
De mac donalds heeft toch prima koffie?Lumia Kees schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:50:
Ik ben een rit naar Frankrijk aan het plannen en overweeg te laden bij Electra bij de Delhaize te Lokeren.
Heeft iemand hier ervaring, kan je makkelijk in de buurt koffie drinken en naar het toilet, bijv. bij de nabije McDonalds?
Verder kun je op googlemaps toch prima zien wat er in de buurt is? Wat verwacht je van ons?
[ Voor 11% gewijzigd door jongetje op 01-09-2026 17:59 ]
De vraag stellen is hem beantwoorden, lijkt me.Lumia Kees schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:50:
Ik ben een rit naar Frankrijk aan het plannen en overweeg te laden bij Electra bij de Delhaize te Lokeren.
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
Installeer de webversie van ABRP op je PC/Laptop, kan je heel mooi je reis voorbereiden en allerhande info vinden over de diverse laadstations. Je kan dan zelf bepalen wat je wel of niet belangrijk vindt en ben je niet van onze mening afhankelijk.Lumia Kees schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:50:
Vind ik een beetje vreemd, maar het zij zo.
Je gaf toch zelf al antwoord op je eigen vraag, of je bij het nabij gelegen McDonalds koffie kan drinken en naar toilet kan? Wat voor antwoord verwacht je dan van ons? Dat dat kan? Bij deze, ja dat kanLumia Kees schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 18:27:
Ik dacht dat dit forum bedoeld was om ervaringen uit te wisselen. Maar op mijn eenvoudige vraag naar ervaringen met een laadstation krijg ik alleen maar goedbedoelde en minder goedbedoelde reacties met de strekking dat ik het zelf maar moet uitzoeken.
[ Voor 11% gewijzigd door aoowdam op 01-09-2026 18:42 ]
Ik ben hier wel eens gestopt, je kan ook naar het toilet in de Delhaize supermarkt.Lumia Kees schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:50:
Dank, hier heb ik iets aan.its_me_ schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:28:
[...]
Ik ben hier wel eens gestopt, je kan ook naar het toilet in de Delhaize supermarkt.
Wij hebben bij Electra geladen bij de Delhaize in Reet (Lumia Kees schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:50:
Dit topic gaat over ervaringen op lange tochten in Europa met EV.Lumia Kees schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 18:27:
Ik dacht dat dit forum bedoeld was om ervaringen uit te wisselen. Maar op mijn eenvoudige vraag naar ervaringen met een laadstation krijg ik alleen maar goedbedoelde en minder goedbedoelde reacties met de strekking dat ik het zelf maar moet uitzoeken.
Niet zozeer specifieke ervaringen van bepaalde laadplekken (zonder onderdeel te zijn van een lange rit).
Daarnaast wordt ook hier, net als overal op GOT, verwacht dat je zelf ook onderzoek doet / je inleest.
~[edit]
Ik zie een “myfood” restaurant, een McD, een Delhaize, een Lidl en een AS24 tankstation op Google maps.
Het ligt in de lijn der verwachting dat daar wel een toilet en koffie is.
[edit2]
Dit zegt de Electra app zelf erover:
:strip_exif()/f/image/WLMf94Styr91tkTv9RNpXJNO.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet goed komen!
[ Voor 31% gewijzigd door Puppetmaster op 01-09-2026 22:20 ]
McDonalds heeft prima koffie! En schone wc's (buiten echte piektijden).Lumia Kees schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:50:
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.