Dinsdag 10 september zijn wij vertrokken met onze Peugeot E-208 GT, 51 kWh 150pk vertrokken naar de Dolomieten. Op zich geen bijzondere reis tegenwoordig met een EV, maar omdat er weinig reiservaringen met een E208 hier te vinden zijn wou ik het toch even delen. Wij zijn eerder al met de E208 naar Oostenrijk en Noorwegen geweest, en hebben ook vergelijkbare reizen met de Citigo E-iv gedaan, dus we hebben wat EV reis ervaring. Van te voren heb ik een maand abonnement bij Tesla en Ionity genomen. Ook even mijn account bij Enel even bijgewerkt met actuele creditcard data.
We zijn op dinsdag rond 12u vertrokken vanuit Drenthe. Vroeger ging niet vanwege wat logistieke uitdagingen. Dit was vtv bekend en daarom ook besloten om de heenreis in 2 delen te doen. De eerste dag hebben voorbij Kassel gereden en overnacht in Aua (bij Obergeis). Dit is iets meer dan 400km en betekent dat we 1x moeten laden om bij het hotel aan te komen. Dat hebben we gedaan in Paderborn bij Ionity. In principe daar voldoende geladen om met >20% bij het hotel aan te komen. Echter we realiseerden ons dat we relatief vroeg bij het hotel zouden aankomen, en vtv nog wel een extra laadstop zouden kunnen doen. Bij Knullwald een klein stukje voor aankomst zit ook een Ionity, dus vanwege de lage kosten daar ook nog naar 80% geladen. Direct tegen over het hotel is een snellader te vinden maar deze is een stuk duurder. In de ochtend voordat we gingen ontbijten de auto aan die snellader gezet, zodat we met 100% konden vertrekken.
Dag 2 zijn we naar Moena gereisd via Fussen, wat ongeveer 720km is. Onderweg alleen bij Ionity en Tesla geladen.. Het Tesla station bij Endsee was voorzien van een Tesla lounge waar je een snack en koffie kan kopen, of gewoon even lekker kan zitten ipv buiten te staan wachten of in de auto te blijven. Ook hebben ze mooie schone toiletten wat onderweg niet altijd vanzelfsprekend is. Qua laden was het die dag allemaal redelijk makkelijk, het rijden zelf schoot door de vele baustellen niet echt op. Niet echt stilgestaan, maar veel langzaam rijden. Dat heeft ons toch wel een uur extra gekost.
Op de Brennerpass was het niet veel beter. In principe rijdt ik altijd de max toegestane snelheid (indien de situatie het toelaat) en in Duitsland op de onbegrensde stukken 135 tot 150 kmh. De auto is begrensd op 150 kmh dus meer zit er niet in. Aan de snellader doet de Peugeot het volgens de specs, en zelfs nog iets beter. Bij inpluggen <25% laadt hij in het begin meestal met 107 kW (max volgens Peugeot is 100 kW). Voorbij 30% bouwt hij dan af naar 85/88 kW en bij 55% naar 72 kW. Laden van 10% naar 80 % kan in ongeveer 26 minuten (30 minuten volgens specs). Dit zijn natuurlijk geen laadsnelheden vergelijkbaar met een EV6, Ioniq 5, Taycan etc, maar wij zijn er dik tevreden mee. Snelladen doen we eigenlijk alleen op vakantie, en kan ik wel leven met een iets langere reistijd. Wij zijn begonnen met een Citigo E-iv, en in vergelijk daarmee is de E208 een laadkannon. Ook herhaaldelijk snelladen kan hij prima aan, de snelheden blijven hetzelfde. In ABRP zie je ook de batterij temp, en die heb ik niet voorbij 44 °C zien komen. Tijdens het snelladen hoor je al snel de koeling inschakelen en hoor je hem flink blazen.
Op onze bestemmingen in Italië, Moena en Sauris, waren (uiteraard) geen Tesla of Ionity laders in de buurt te vinden. Maar wel laders van Enel. In Moena de AC lader lader een aantal keren gebruikt, er was daar ook een DC lader. In Sauris ook de AC lader vlak bij het hotel gebruikt. Na een dagje op pad even inpluggen voor een paar uurtjes, en je hebt weer ruim voldoende. Rijden in de Dolomieten betekent veel klimmen en dalen en lage snelheden. Het verbruik daar is dan ook erg laag. Het valt me wel op de de trip computer van de E208 soms wat onlogische waarden aangeeft. Zo hebben we een paar ritten gehad waarbij we afdaalden naar onze bestemmingen, en dus veel recupereerden. Dan laden we tijdens een dergelijke rit bv 5% bij. Je zou dan verwachten dat de tripcomputer een negatieve waarde bij het verbruik over die rit zou laten zien. Maar die laat altijd een positieve waarde zien, bij dat soort ritten bv een verbruik van 1.7 kWh / 100km.
Vanwege een medische situatie moesten we eerder naar huis. We zijn eerst naar Lech gereden om te overnachten en op vrijdag vanuit Lech naar huis. We moesten in de ochtend nog wat op halen in st. Anton, en konden dus eigenlijk pas om 10u echt aan de terugreis beginnen. Dit was ongeveer 970km, en dat duurde ongeveer 13 uur. Ook nu weer veel baustellen, een uur stilgestaan vanwege een ongeluk en een omleiding bij Osnabrück.
Bij het hotel in Lech mocht ik in de parkeer garage de granny charger gebruiken. Dus ik had gedurende de nacht de auto van 22% naar 80% kunnen bij laden. Dit bleek ook nog eens kosteloos te zijn, dus dat was helemaal lekker.. Op de terugweg in totaal 6 keer geladen. Dit had ook met 5 en misschien 4 laadsessies ook wel gelukt. Maar we hadden 1 laadsessie gedaan omdat we nog moesten ontbijten, en daar was ook een Ionity lader. Dus dan zou het dom zijn om die tijd niet te gebruiken om nog wat extra kWh in de batterij te drukken. Dus daar van ~70% naar 90% geladen. ABRP adviseerde ons om 5 laadstops te doen en dat hebben ook opgevolgd. Ik gebruik ABRP omdat de E208 zelf geen navigatie met laadplanning heeft. En omdat ik met ABRP makkelijk voorkeur kan aangeven voor Tesla en Ionity maakt dit het wel een stuk makkelijker. Op de terugweg ook weer 140-150km/h gereden waar het kon. Helaas ook weer veel baustellen en de gebruikelijke vrijdagmiddag drukte. Iets voor 23u reden we de oprit op, en dat betekende het eind van de reis.
In onderstaande tabel heb ik een overzicht gemaakt van de laadsessies en kosten. Ik heb daarbij ook de kosten meegenomen om de auto thuis weer naar 100% te krijgen en ook de abbo's van Tesla en Ionity.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| Datum Provider / laadpas Locatie AC/DC kWh Totaal kosten kWh prijs Opmerking
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
9-sep Ionity Paderborn (D) DC 36,6 € 14,26 € 0,39
9-sep Ionity Knüllwald (D) DC 21,2 € 8,27 € 0,39
10-sep ANWB Neuenstein (D) DC 17,1 € 14,53 € 0,85
10-sep Ionity Illertissen (D) DC 34,2 € 13,33 € 0,39
10-sep Tesla Endsee (D) DC 30,8 € 13,56 € 0,44
10-sep Tesla Hall in Tirol DC 30,0 € 12,71 € 0,42 schatting kWh, niet vermeld op factuur
11-sep Enel Moena (IT) AC 14,1 € 9,72 € 0,69
12-sep Enel Moena (IT) AC 7,7 € 5,31 € 0,69
13-sep Enel Moena (IT) AC 8,0 € 5,51 € 0,69
14-sep Enel Moena (IT) AC 12,9 € 8,39 € 0,65
15-sep Enel Sauris (IT) AC 21,2 € 13,75 € 0,65
16-sep Tesla Valli di Carnia (IT) DC 21,9 € 10,07 € 0,46
18-sep Enel Sauris (IT) AC 12,0 € 7,83 € 0,65
18-sep Enel Bressanone (IT) DC 29,2 € 20,46 € 0,70
19-sep Hotel Lech (AT) AC 35,0 € 0,00 € 0,00 schatting kWh op basis van % bijgeladen
19-sep Ionity Innerbraz (AT) DC 10,6 € 4,14 € 0,39
19-sep Ionity Lonetal Ost (D) DC 33,4 € 13,01 € 0,39
19-sep Ionity Riedener Wald (D) DC 19,6 € 7,65 € 0,39
19-sep Ionity Knüllwald (D) DC 28,6 € 11,15 € 0,39
19-sep Ionity Paderborn (D) DC 31,4 € 12,23 € 0,39
19-sep Tesla Emsbüren (D) DC 22,8 € 10,03 € 0,44
20-sep Ikzelf Thuis (NL) AC 45,0 € 9,00 € 0,20
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Totaal 523,2 € 224,91 € 0,43
Tesla abo € 11,99
Ionity abo € 11,99
Totaal incl. abo’s € 248,89 € 0,48
Gereden (KM) 2998
Verbruik BC 15,6 kWh/100 km
Verbruik laad 17,45 kWh/100 km
---------------------------------------------------------------------------------------------------------- |
ik weet niet hoe ik een tabel moet maken in een reactie. Dus als iemand suggesties heeft....