“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Ik rij nu een ID.4 en overweeg de overstap naar de ID.7 86kwh. Wat is de echte actieradius met redelijk weer? Wat zijn jullie eerste bevinden?
Met de huidige weersomstandigheden haal ik ongeveer tussen 13 en 16 kWh per 100kmBJW schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:25:
Wellicht een vraag die al vaker voorbij is gekomen. Maar de laatste paar pagina's niet en ik ben net nieuw op dit deel van het forum.
Ik rij nu een ID.4 en overweeg de overstap naar de ID.7 86kwh. Wat is de echte actieradius met redelijk weer? Wat zijn jullie eerste bevinden?
Bofferd! Ik tussen 20 en 21 kWhjorritTyb schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:33:
[...]
Met de huidige weersomstandigheden haal ik ongeveer tussen 13 en 16 kWh per 100km

Maar goed, hangt dus erg af van de uitvoering, banden, rijstijl, ritten.
[ Voor 13% gewijzigd door resusaapje op 22-04-2025 13:51 ]
“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Dat is helder maar verbruik dus redelijk vergelijkbaar met de ID.4 maar een grotere accu.resusaapje schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:50:
[...]
Bofferd! Ik tussen 20 en 21 kWh
Maar goed, hangt dus erg af van de uitvoering, banden, rijstijl, ritten.
Wat voor uitvoeren/velgen heb je als ik vragen mag?jorritTyb schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:33:
[...]
Met de huidige weersomstandigheden haal ik ongeveer tussen 13 en 16 kWh per 100km
Volkswagen ID.7 77kWh Pro Business Premium 210kW/286pkElectromonkey schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:58:
[...]
Wat voor uitvoeren/velgen heb je als ik vragen mag?
19 inch velgen
Ik ben wel een heel rustige chauffeur en zet de airco altijd heel laag of zelfs uit.
Zelfde wagen met 20” roept mijn GOM nu 500 km bij 100%. Rij veel snelweg. Rond de 16 kWh/100km.jorritTyb schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:05:
[...]
Volkswagen ID.7 77kWh Pro Business Premium 210kW/286pk
19 inch velgen
Ik ben wel een heel rustige chauffeur en zet de airco altijd heel laag of zelfs uit.
Edit: vandaag 14,4 kWh/100km over 223 km.
[ Voor 5% gewijzigd door DaMenaz op 22-04-2025 19:37 ]
Catch my drift?
Niche meldt zich! Hier bewust het spaargeld stukgeslagen op een ID7. We wilden elektrisch gaan rijden om wat te doen voor het milieu, en om de transitie een beetje in gang te houden en de Europese EV-industrie een beetje te ondersteunen moest het maar VW wordenTrue schreef op maandag 21 april 2025 @ 23:37:
[...]
Incl. opties 70k+ is ook kul. Ik heb een Pro S Business met standaard velgen én trekhaak zonder WP en zit fiscaal 69,5k. De Enyaq komt lang niet zo ver als een Pro S met dezelfde stroom en met langer snelladen. Is minder ruim voorin, minder ruim achterin, minder kofferbak. Het is een uitstekende auto, maar pas sinds de facelift is het weer een beetje te vergelijken, daarvoor vergeleek je een 4 jr oude Enyaq met een hagelnieuwe MY25 ID.7.
Maar als je een auto privé koopt snap ik sowieso niet echt waarom iemand de ID.7 zou overwegen. Kop er af of niet, het is ontzettend veel geld. Dan kun je voor 20k minder uitstekende ICE's rijden van een paar jaar oud met alle luxe. Dan zou ik een vergelijking maken met een 2 jaar oude Superb bijv. naast het elektrisch mis je dan zeker wat luxe, maar je bent dan ook voor 35-40k klaar.
We kwamen uit de hoek van 'te duur', maar de privé koper van auto's met een nieuwwaarde van 60k+ is in NL toch echt een niche, wellicht is dat in jouw milieu anders, maar er zijn echt maar een handjevol die dat soort uitgaves doen voor een auto die nog geen jaar (Tourer) op de markt is. Als je 'm voor die mensen te duur acht, wil ik nog wel met je meegaan, maar dat is echt niet de reden dat er 'weinig' auto's van rond rijden omdat de prijs zo hoog is.
Edit: oh en 69,5k is dus ook een Pro S, wil je op de A6 die range moet je een (huidig) edition e-tron performance nemen dan zit je direct op 72k zonder een kleurtje.
Bij de i5 zit je wel op één accupakket, maar praktisch elke optie doet een minus op de 600 WLTP kilometers die 100 km onder de ID.7 hangt.
Ik ben toch malle pietje niet!
Nu was ik de versies met elkaar aan het vergelijken en wellicht zie ik iets over het hoofd maar is de Pro Business edition niet een gigantisch slechte deal t.o.v. de Pro Limited?
De enige meerwaarde die ik zie zijn:
- Meer kleuropties
- Exterieur pakket (niet beschikbaar bij Pro Limited)
- Upgrade naar Exterieur Pakket Plus 200 euro goedkoper
Kale Pro Limited = 53.990
Ik vind 6.500 euro voor het Exterieur Pakket en eventueel een auto zonder zwart dak een behoorlijke meerprijs. Je zou zelfs de Pro Limited + Exterieur Pakket Plus 53.990 + 2.690 = 56.980 euro kunnen nemen. Dan ben je 3.810 goedkoper uit EN heb je meer opties dan een kale Pro Business.
Persoonlijk vind ik de auto zonder zwart dak mooier maar niet 6500 mooier
Dat het een actiemodel is vind ik niet per sé evident op de website. De naam "Limited" suggereert wel zoiets maar uitvoeringen hebben vaker van die nietszeggende toevoegingen dus ik zocht er niet echt iets achter.Wolksvagen schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:41:
Ja uiteraard is de prijsstelling van de limited veel gunstiger dan de normale uitvoeringen, daar is het een actiemodel voor.
Dat gezegd hebbende vind ik het helemaal niet logisch dat je de ongunstigere uitvoeringen laat staan naast je actiemodellen. Vind het alleen maar vertroebelen, 6 uitvoeringen waarbij je in 2 gevallen ronduit genaaid wordt (business) en 1 geval waar het zeer discutabel is of het de meerprijs waard is (GTX).
Maar goed, ik zit niet in de marketing dus wat weet ik ervan
Mja, eens met Jan Henk; voor mij geen ICE meer.True schreef op maandag 21 april 2025 @ 23:37:
[...]
Maar als je een auto privé koopt snap ik sowieso niet echt waarom iemand de ID.7 zou overwegen. Kop er af of niet, het is ontzettend veel geld. Dan kun je voor 20k minder uitstekende ICE's rijden van een paar jaar oud met alle luxe.
Ik vind het rijcomfort dermate beter, ondervindt geen van de nadelen waar vaak over geroepen wordt en vind dat het minderen in enegrieconsumptie / afbouwen energie-afhankelijkheid ook meetelt.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
De limited schijnt er 3 maanden te zijn, daarna verdwijnt ie weerArms2Short schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:15:
[...]
Dat het een actiemodel is vind ik niet per sé evident op de website. De naam "Limited" suggereert wel zoiets maar uitvoeringen hebben vaker van die nietszeggende toevoegingen dus ik zocht er niet echt iets achter.
Dat gezegd hebbende vind ik het helemaal niet logisch dat je de ongunstigere uitvoeringen laat staan naast je actiemodellen. Vind het alleen maar vertroebelen, 6 uitvoeringen waarbij je in 2 gevallen ronduit genaaid wordt (business) en 1 geval waar het zeer discutabel is of het de meerprijs waard is (GTX).
Maar goed, ik zit niet in de marketing dus wat weet ik ervan
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Tja, ik klikte altijd beide plus pakketten aan.True schreef op maandag 21 april 2025 @ 23:37:
[...]
Incl. opties 70k+ is ook kul. Ik heb een Pro S Business met standaard velgen én trekhaak zonder WP en zit fiscaal 69,5k. De Enyaq komt lang niet zo ver als een Pro S met dezelfde stroom en met langer snelladen. Is minder ruim voorin, minder ruim achterin, minder kofferbak. Het is een uitstekende auto, maar pas sinds de facelift is het weer een beetje te vergelijken, daarvoor vergeleek je een 4 jr oude Enyaq met een hagelnieuwe MY25 ID.7.
Maar als je een auto privé koopt snap ik sowieso niet echt waarom iemand de ID.7 zou overwegen. Kop er af of niet, het is ontzettend veel geld. Dan kun je voor 20k minder uitstekende ICE's rijden van een paar jaar oud met alle luxe. Dan zou ik een vergelijking maken met een 2 jaar oude Superb bijv. naast het elektrisch mis je dan zeker wat luxe, maar je bent dan ook voor 35-40k klaar.
We kwamen uit de hoek van 'te duur', maar de privé koper van auto's met een nieuwwaarde van 60k+ is in NL toch echt een niche, wellicht is dat in jouw milieu anders, maar er zijn echt maar een handjevol die dat soort uitgaves doen voor een auto die nog geen jaar (Tourer) op de markt is. Als je 'm voor die mensen te duur acht, wil ik nog wel met je meegaan, maar dat is echt niet de reden dat er 'weinig' auto's van rond rijden omdat de prijs zo hoog is.
Edit: oh en 69,5k is dus ook een Pro S, wil je op de A6 die range moet je een (huidig) edition e-tron performance nemen dan zit je direct op 72k zonder een kleurtje.
Bij de i5 zit je wel op één accupakket, maar praktisch elke optie doet een minus op de 600 WLTP kilometers die 100 km onder de ID.7 hangt.
De Enyaq "maximaal": € 61.660 (de pre facelift had geen stoelventilatie, maar wel al een jaar de nieuwe accu/motor techniek)
https://configurator.skod...samenvatting?code=SK5GRFT
(ik zou zelf de 21"velgen nemen, maar in deze config 20" om te vergelijken met de ID7).
De ID7 sedan business in "dezelfde" configuratie, met dezelfde accu kostte al € 67.140 (5.5k meer)
https://configurator.volk...samenvatting?code=VW97H1U
Met grotere accu en in tourer variant is het € 71.140 (10k meer).
https://configurator.volk...samenvatting?code=VWR6E8B
Nu in LE editions zijn ze goedkoper of vergelijkbaar met de Enyaq, en dan zie ik geen reden meer om voor die laatste te gaan.
Volgens EV database komt de Enyaq "exact" even ver als de ID7 met 77kWh accu, laden vergelijkbaar, 1 stop range hetzelfde, laadruimte vergelijkbaar.
https://ev-database.org/s...f7ac0bcbd733af41df1e6eab9
De S heeft inderdaad die 10% meer, dat kan nuttig zijn (en zou ik zelf wel voor kiezen).
ID7 is dan 30cm langer met 20cm langere wielbasis, en daarmee heb je vooral wat meer beenruimte achterin en rijdt ie wellicht prettiger (ik vond de proefrit van de Enyaq ook niet tegenvallen), maar verder is er praktisch weinig verschil (buiten het obvious verschil van SUV vs sedan/tourer).
De ICE optie heb ik overwogen, voor 40k heb je inderdaad hele leuke auto's, maar in maandlasten (ook incl afschrijving) zijn die niet echt goedkoper dan een EV van 60k.
Ik ben inmiddels dus n=3 voor het prive kopen van een dergelijke auto (al is er nog niks ondertekend).
[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 22-04-2025 22:30 ]
Oei, dan wordt het spannend of die er nog is als ik mijn leaseauto mag gaan bestellen. Ach, anders wordt de short list wat korter en de keuze iets makkelijkerWolksvagen schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:20:
[...]
De limited schijnt er 3 maanden te zijn, daarna verdwijnt ie weer
De one stop range is juist beter voor de ID’s, of kijk ik verkeerd?mitsumark schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:28:
[...]
Volgens EV database komt de Enyaq "exact" even ver als de ID7 met 77kWh accu, laden vergelijkbaar, 1 stop range hetzelfde, laadruimte vergelijkbaar.
https://ev-database.org/s...f7ac0bcbd733af41df1e6eab9
De S heeft inderdaad die 10% meer, dat kan nuttig zijn (en zou ik zelf wel voor kiezen).
Enyaq 498 km
ID.7 541 km
ID.7 tourer 535 km
ID.7 tourer proS 589 km
Uiteindelijk bijna 100km verschil.
Das bijna 20% meer, voor 11% meer accu
Je hebt gelijk, had even niet gekeken naar die getallen (ondanks dat ik het wel benoemde), alleen de range/verbruik/laadsnelheid (10-80%) en vervolgens aangenomen dat het geen verschil zou maken.Puppetmaster schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 23:07:
De one stop range is juist beter voor de ID’s, of kijk ik verkeerd?
Enyaq 498 km
ID.7 541 km
ID.7 tourer 535 km
ID.7 tourer proS 589 km
Uiteindelijk bijna 100km verschil.
Das bijna 20% meer, voor 11% meer accu
Maar de 1-stop range is met "slechts" 15 minuten laden, en vooral de laadpiek in het begin is ff hoger bij de VW's. Laad je 25-30 minuten is dat voordeel zo goed als weg.
Bjorns 1000km challenge (met kortere en langere laadstops):
- enyaq coupe rs 2024 (pre facelift, wel efficiëntere powertrain): 9:50
- id7 tourer gtx 9:30 (met diezelfde 10% grotere en sneller ladende accu, maar ook koudere temps)
- id7 (tourer) 9:25 (kleine accu, maar wel zelfde temps als bij de enyaq test)
De gewone enyaq coupe (helaas niet getest) doet het vast nog iets beter, maar niet zo goed als de id7.
Al vraag ik me af of je die 20 minuten gaat tegenstaan op 1000km. Voor hetzelfde geld imo een no-brainer, voor 10k meer had ik er meer moeite mee.
https://docs.google.com/s...gid=15442336#gid=15442336
Wat jammer is, is dat de ProS niet naar Noorwegen gaat. De GTX heeft nl een hoger verbruik, wat ook ongunstig is voor de 1000km challenge.
Ik verwacht dus dat een ProS nog weer wat sneller de 1000km doet dan de Pro, hij kan sneller laden, houdt dat ook langer vol en verbruikt niet veel meer dan de Pro.
Ik ben op zoek naar gebruikerservaringen met langere ritten binnen Europa, denk aan Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. Ik wil graag een bestemming kunnen intikken in de navigatie en vervolgens onbezorgd op locatie aankomen. Met de huidige auto vind ik dat ik teveel onderzoek vooraf moet doen m.b.t. laadplekken.
Bij de model Y lijkt dit vrij makkelijk te werken door het supercharger netwerk, maar wat is jullie ervaring met de ID.7 hiermee?
Dank alvast voor jullie reacties.
"Sound-insul. laminated safety glass for side windows; privacy glass in rear window and rear side windows"
Heb ik, naast de 7 jaar onderhoud (is sinds 2025 nog 'maar' 5) toch nog een extra voordeeltje voor de vele duizenden euro's die ik toen extra heb betaald t.o.v. de prijzen van nu met de Limited editions
Het is ook wel echt een hele stille en fijne reisauto hoor!
En over het verbruik; ik rij een mix van snelweg en provinciale wegen (Amersfoort <--> Woerden), en vanaf een graad of 14 zit ik regelmatig tussen de 13 en 14 kWh / 100km. En ik rij dan niet als een slak. Ik heb de Tourer Pro Business (dus de kleine accu) en heb de 20 inch velgen (met zomerbanden uiteraard). Daarmee zou ik met een volle accu 514km moeten kunnen halen (411 km met 80%).
Dat doet hij.appelstruike schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:04:Ik wil graag een bestemming kunnen intikken in de navigatie en vervolgens onbezorgd op locatie aankomen.
De ID.7 is de eerste wagen die ik heb sinds Google Maps via Carplay werkt waarbij ik Google Maps niet gebruik.
Hiervoor had ik een EV6. Die kreeg gedurende de looptijd een update waarbij het laden langs snelladers werd geïmplementeerd. Wat een rampending was dat. Slechte aanwijzingen, interface uit 1985 en om de haverklap een onbegrijpelijke route naar niet bestaande laadvoorzieningen. Daar gebruikte ik dus de app PUMP (Pro) op.
Volgende week naar Frankrijk. Dan mag de ID zich bewijzen in het buitenland.
Catch my drift?
Ja, gewoon achteraan in de ruimte onder de laadvloer gegooid.EthiC schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:19:
Iemand die de brandblusser van voor aan de passagierszetel al heeft verplaatst naar de koffer of iets dergelijks?
Ik had exact hetzelfde. Meerprijs voor geventileerde stoelen en HK vond ik te gek. En ook een gekke combinatie. Was mij dan echt om HK te doen.Stannovic schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:52:
Hoe is het reguliere geluidsysteem? Iemand hier ervaring mee? Vind het pakket a 2290€ prijzig voor alleen geventileerde stoelen en HK als extra.
De gok genomen en voor de standaard audio gekozen en die valt me niet tegen. Ook op hoger volume blijft het nog prima. Je mist wel de echte kracht in de lage tonen door het gemis van een subwoofer. Maar nog steeds zou HK mij de meerprijs niet waard zijn.
Verschil met standaard em plus interieur pakket volgens de spec lijst.Flieger schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:31:
[...]
Ik had exact hetzelfde. Meerprijs voor geventileerde stoelen en HK vond ik te gek. En ook een gekke combinatie. Was mij dan echt om HK te doen.
De gok genomen en voor de standaard audio gekozen en die valt me niet tegen. Ook op hoger volume blijft het nog prima. Je mist wel de echte kracht in de lage tonen door het gemis van een subwoofer. Maar nog steeds zou HK mij de meerprijs niet waard zijn.
• Soundsysteem 'Harman Kardon', 12+1 luidsprekers, 700 watt vermogen, dig. 16-kanaals versterker, subwoofer
• Hoofd- en zij-airbags voor en achter, middenairbag
• Voorstoelen actieve klimatisering
• Buitenste zitplaatsen achterin verwarmbaar, aanvullend op verwarmbare voorstoelen
[ Voor 40% gewijzigd door Wimhaw op 23-04-2025 13:28 ]
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Ieder zn ding, alleen voor de ventilatie zou ik al 2k overhebben, de rest is bonus.Flieger schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:31:
[...]
Ik had exact hetzelfde. Meerprijs voor geventileerde stoelen en HK vond ik te gek. En ook een gekke combinatie. Was mij dan echt om HK te doen.
Zou mij (lease) netto €42,— per maand extra kosten.. vandaar de twijfel. Nog nooit een auto gehad met stoel ventilatie, dus weet ook niet echt wat ik mis.mitsumark schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:52:
[...]
Ieder zn ding, alleen voor de ventilatie zou ik al 2k overhebben, de rest is bonus.
Binnenkort maar eens de knoop doorhakken, voor de tijdelijke modellen ineens niet meer beschikbaar zijn.
Goed om te horen dat de standaard speakers nog wel oké zijn! Weinig ervaringen gehoord over de standaard speakers.Flieger schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:31:
[...]
[ Voor 40% gewijzigd door mark322 op 23-04-2025 13:04 ]
Ik zou echt zelf gaan luisteren bij een demo auto, naast elkaar.mark322 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:57:
[...]
Zou mij (lease) netto €42,— per maand extra kosten.. vandaar de twijfel. Nog nooit een auto gehad met stoel ventilatie, dus weet ook niet echt wat ik mis.
Binnenkort maar eens de knoop doorhakken, voor de tijdelijke modellen ineens niet meer beschikbaar zijn.
[...]
Goed om te horen dat de standaard speakers nog wel oké zijn! Weinig ervaringen gehoord over de standaard speakers.
Mensen praten hun eigen keuzes altijd goed. Dus iemand zonder is blij zonder, iemand met zou 'm blind zo opnieuw bestellen.
Straks zit je 5 jaar aan je leaseauto vast terwijl je het geluid gewoon matig vind als een album van Pink Floyd op zet of zo.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik heb ook de HK audio in mijn auto en het geluid is erg goed. Een week geleden ontdekte ik dat er een spotify app is en ik heb die dan geinstalleerd. En het verschil in kwaliteit is ongelooflijk. De geluidskwaliteit van HK plus die dedicated spotify app is een grote verbetering in mijn orenTrue schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:48:
[...]
Ik zou echt zelf gaan luisteren bij een demo auto, naast elkaar.
Mensen praten hun eigen keuzes altijd goed. Dus iemand zonder is blij zonder, iemand met zou 'm blind zo opnieuw bestellen.
Straks zit je 5 jaar aan je leaseauto vast terwijl je het geluid gewoon matig vind als een album van Pink Floyd op zet of zo.
Goede tip. Bij de dealer waar ik laatst een proefrit deed hadden ze alleen maar met HK staan. Dus dan moet ik opzoek naar een dealer waar ze beide varianten hebben staan..True schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:48:
[...]
Brandblusser? Welk pakket is dat?EthiC schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:19:
Iemand die de brandblusser van voor aan de passagierszetel al heeft verplaatst naar de koffer of iets dergelijks?
Is in België al sinds jaar en dag verplicht.
Catch my drift?
Is dat misschien niet verplicht in Nederland dan?mpspeelman schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:35:
In Nederland in de lease (Alphabet/Arval) zit er altijd (bij mij) een brandblusser bij.
Alleen al voor de Dry Boost functie wil je dit hebben! Die heb ik ook al een paar keer gebruikt na sporten of met natte kleding. Super innovatie hoor.mark322 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:57:
[...]
Zou mij (lease) netto €42,— per maand extra kosten.. vandaar de twijfel. Nog nooit een auto gehad met stoel ventilatie, dus weet ook niet echt wat ik mis.
En mijn kids hadden het nooit geaccepteerd als ze geen stoelverwarming achterin hadden gekregen xD
Dus daar sloeg ik graag 2k op stuk (geen lease, dus ik lijd de financiële pijn maar eenmalig en niet elke maand)
Ik heb er geen belang bij mijn eigen keuze ‘goed te praten’. Er wordt gevraagd naar ervaring met de standaard audio en die geef ik.True schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:48:
[...]
Juist omdat de demo’s 9 van de 10 keer uitgerust zijn met Harman Kardon.
@mark322 Weet niet waar je woont/werkt, maar in het midden van het land ben je welkom om eens te komen luisteren.
[ Voor 8% gewijzigd door Flieger op 23-04-2025 20:46 ]
Ik geloof dat je je ervaring geeft, maar het is gewoon wetenschap - confirmation bias. Ik ben ook overtuigd dat mijn auto met het pakket veel beter is dan zonder.Flieger schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:44:
[...]
Ik heb er geen belang bij mijn eigen keuze ‘goed te praten’. Er wordt gevraagd naar ervaring met de standaard audio en die geef ik.
Juist omdat de demo’s 9 van de 10 keer uitgerust zijn met Harman Kardon.
@mark322 Weet niet waar je woont/werkt, maar in het midden van het land ben je welkom om eens te komen luisteren.
https://www.scribbr.nl/on...firmation-bias-betekenis/
Maar juist hierom heb ik jou ook niet gequote en heb ik zelf mijn mening ook niet gegeven (eerder althans). Het is een compleet subjectieve beslissing en die maakt men het beste gewoon zelf door het te ervaren.
Ah, ik was in de veronderstelling dat een forum toch vooral ervaringen en ook meningen delen is.True schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:48:
[...]
Ik geloof dat je je ervaring geeft, maar het is gewoon wetenschap - confirmation bias. Ik ben ook overtuigd dat mijn auto met het pakket veel beter is dan zonder.
https://www.scribbr.nl/on...firmation-bias-betekenis/
Maar juist hierom heb ik jou ook niet gequote en heb ik zelf mijn mening ook niet gegeven (eerder althans). Het is een compleet subjectieve beslissing en die maakt men het beste gewoon zelf door het te ervaren.
Ik ben er ook van overtuigd dat Harman Kardon audio beter is dan het standaard systeem. Maar standaard heeft me niet teleurgesteld en ik vind het verschil geen 2k waard (zoals gezegd geef ik niet om stoelventilatie).
En als het dan alleen om geluid gaat, kun je volgens mij ook 2 speakers vervangen en een subwoofer toevoegen voor nog niet de helft van dat bedrag.Flieger schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:28:
[...]
Ah, ik was in de veronderstelling dat een forum toch vooral ervaringen en ook meningen delen is.
Ik ben er ook van overtuigd dat Harman Kardon audio beter is dan het standaard systeem. Maar standaard heeft me niet teleurgesteld en ik vind het verschil geen 2k waard (zoals gezegd geef ik niet om stoelventilatie).
KMdijkens schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:47:
Ik vind zwart de mooiste kleur.
:gifsicle():strip_exif()/f/image/URS4cAYNmYGCpEWAKXrUUUdt.gif?f=user_large)
Ik blauwKMdijkens schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:47:
Ik vind zwart de mooiste kleur.

Over een weekje of drie wordt er weer iemand gelukkig gemaakt
Klopt weekje of 3 verwacht ik mijn gtx ook😇resusaapje schreef op donderdag 24 april 2025 @ 00:55:
Oeh, de 22e is volgens de RDW de 7e rode GTX in NL aangekomen. Na tien weken eindelijk weer iemand met smaak![]()
Over een weekje of drie wordt er weer iemand gelukkig gemaakt
Ik heb het in een leen auto gehad (Tesla Model 3), best leuk zo een optie, hangt ook van je bekleding af. Met nep leer/leer is het fijn omdat die in de zomer super heet zijn en niet ademen. Met stof wat minder. Ik vond het wel leuk maar absoluut niet 2000 euro waard, ik kan mij ook voorstellen dat het irritant kan zijn met de hele tijd koude lucht overal. Geluid daarintegen vind ik wel meer waard, maar niet 2.000 netto (die je volledig terugbetaald over je looptijd).mark322 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:57:
[...]
[...]
Goed om te horen dat de standaard speakers nog wel oké zijn! Weinig ervaringen gehoord over de standaard speakers.
Als ik hem prive kocht dan had ik het wel gedaan.
Net geen 2 maanden dus.
Sneller dan verwacht.
Dit klopt volgens mij niet helemaal. Er zit een auto-stand op, waarmee hij zelf kijkt wat je nodig hebt aan verwarming / koeling / ventilatie in de stoel.KMdijkens schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:45:
Ik volg je verhaal niet helemaal, het interieur plus pakket geeft geen lederen, maar microfiber bekleding dus ervaart ook niet de nadelen van leder (koud in de winter/heet in de zomer) En de stoelventilatie doet niet zomaar waar hij zin in heeft en staat niet continu aan. Deze schakel je net als stoelverwarming in of uit met 3 verschillende standen aan intensiteit.
Toen ik bij onderhoud van m'n huidige auto een ID.7 als leenauto meehad viel mij op hoe aangenaam dat werkte.
Besteld, helaas inmiddels levertijd 15/5True schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:58:
[...]
Als je die subwoofer er in legt hoor ik het graag een keer
Je hebt gelijk er is ook de auto-stand welke naar eigen inschatting obv eoa algoritme de 3 verwarm en 3 koel standen bedient. Die bedient dus alsnog de 3 beschikbare standen, geen stand 2.5 of 1.3pim89 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:16:
[...]
Dit klopt volgens mij niet helemaal. Er zit een auto-stand op, waarmee hij zelf kijkt wat je nodig hebt aan verwarming / koeling / ventilatie in de stoel.
Toen ik bij onderhoud van m'n huidige auto een ID.7 als leenauto meehad viel mij op hoe aangenaam dat werkte.
Voor zover ik weet kan je niet specifiek die stroken uitschakelen en is het alles of niets. Wel kan je dus alle sfeerverlichting uitschakelen of dimmen naar eigen voorkeur.hjomn schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:18:
Op het punt om ID.7 te bestellen nu dat aankoopprijs redelijker wordt. Enig puntje is of de ambient lighting uitgezet kan worden? En dan met name de gebroken strook. Vrouwlief wordt er wat minder blij.
Nu herinnerde ik mij dat ik dat ik ooit bij een Enyaq als leenauto een soort van kuiptas had. De dealer gevraagd en die geprobeerd in de ID.7, maar dat past niet. Heeft iemand al een praktische oplossing gevonden om de laadkabel op te bergen?
Bij voorkeur iets waar ik een vieze kabel in kan opbergen binnen handbereik. Dus achter het netje links is dat dan niet - dat wordt smerig.
Deze: 000087317BR past dus niet (komt uit deze oude accessoires brochure: https://www.skoda.nl/-/me...pon24264-enyaq-300724.pdf )
![]() |
En een frunk wil ik niet als die niet vanuit de fabriek is.
Interessante vraag en even op “laadkabeltas” gezocht en op het volgende gekomen: https://www.amazon.nl/kof...as-kabeltas/dp/B0BBW33X7XTrue schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:28:
Ik zoek een praktische oplossing om de laadkabel in het rechter vak in de kofferbak te krijgen. Dit heeft voor mij meerwaarde t.o.v. onder de verdiepte bodem omdat ik hier makkelijker bij kan en al helemaal als ik spullen in de kofferbak heb.
Nu herinnerde ik mij dat ik dat ik ooit bij een Enyaq als leenauto een soort van kuiptas had. De dealer gevraagd en die geprobeerd in de ID.7, maar dat past niet. Heeft iemand al een praktische oplossing gevonden om de laadkabel op te bergen?
Bij voorkeur iets waar ik een vieze kabel in kan opbergen binnen handbereik. Dus achter het netje links is dat dan niet - dat wordt smerig.
Deze: 000087317BR past dus niet (komt uit deze oude accessoires brochure: https://www.skoda.nl/-/me...pon24264-enyaq-300724.pdf )
[Afbeelding]
Het is niet in het vak rechts, maar wel een propere oplossing om die niet in de koffer te hebben slingeren?
[ Voor 3% gewijzigd door stanny op 24-04-2025 21:43 ]
Dat is niet bereikbaar ik kom echt niet gemakkelijk vanaf de kofferbakbumper tot de achterstoelen, laat staan in een tas.stanny schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:40:
[...]
Interessante vraag en even op “laadkabeltas” gezocht en op het volgende gekomen: https://www.amazon.nl/kof...as-kabeltas/dp/B0BBW33X7X
Het is niet in het vak rechts, maar wel een propere oplossing om die niet in de koffer te hebben slingeren?
Die dingen zijn er bijv. ook voor de Elroq, maar daar is de kofferbak gewoon een heel stuk kleiner.
Snap ik, het is inderdaad een behoorlijk diepe koffer.True schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:09:
[...]
Dat is niet bereikbaar ik kom echt niet gemakkelijk vanaf de kofferbakbumper tot de achterstoelen, laat staan in een tas.
Die dingen zijn er bijv. ook voor de Elroq, maar daar is de kofferbak gewoon een heel stuk kleiner.
Maar misschien past een tas wel gewoon achter het netje links?
[ Voor 4% gewijzigd door stanny op 24-04-2025 22:15 ]
Maar de oplossingen waar je naar vraagt zijn ook niet vanuit de fabriek.True schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:28:
Waarom dan geen frunk?
Ik ga er zeker een bestellen bij frunk.at
Past die tas wel linksachter in de kofferbak? Ik heb nu nog een Enyaq en sta op het punt een ID7 Tourer te bestellen en was van plan om die tas van de Enyaq te behouden en linksachterin te plaatsen. Ben benieuwd of dat past.True schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:28:
Ik zoek een praktische oplossing om de laadkabel in het rechter vak in de kofferbak te krijgen. Dit heeft voor mij meerwaarde t.o.v. onder de verdiepte bodem omdat ik hier makkelijker bij kan en al helemaal als ik spullen in de kofferbak heb.
[Afbeelding]
Is dit wat?True schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:28:
[Afbeelding]
https://www.printables.co...-vw-id5-vw-id7-cupra-born
Frunk is ook besteld, kunnen we dus combineren met de subwooferTrue schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:28:
[Afbeelding]
De dealer had 'm niet liggen en heeft mij later een foto gestuurd, maar nu je het zegt, zou zomaar kunnen dat die links wel zal passen.Homer-Simpson schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:24:
[...]
Past die tas wel linksachter in de kofferbak? Ik heb nu nog een Enyaq en sta op het punt een ID7 Tourer te bestellen en was van plan om die tas van de Enyaq te behouden en linksachterin te plaatsen. Ben benieuwd of dat past.
Niet zo'n gek idee, maar ik wil 'm juist uit het midden hebben. Denk aan vakantie met koffers e.d..
Ik kom graag kijken bij ID.7 meeting #2The Legend schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:31:
[...]
Frunk is ook besteld, kunnen we dus combineren met de subwoofer
Vier redenen:Puppetmaster schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:19:
[...]
Maar de oplossingen waar je naar vraagt zijn ook niet vanuit de fabriek.
Waarom dan geen frunk?
Ik ga er zeker een bestellen bij frunk.at
- Het is een lease en volgens mij moet ik er wat dingen voor vast schroeven (oké dat is wel weer te fixen).
- Het is niet vanuit VW en het is echt wel ff wat anders dan een tasje in de kofferbak.
- Kofferbak lijkt mij praktischer dan een frunk op werk parkeer ik bijv. met de neus half in een perkje en dan kan ik er niet goed bij.
- Het gebruik van de motorkaphendel en het openen en sluiten is beduidend meer dan waar die voor bedoelt is.
[ Voor 27% gewijzigd door True op 24-04-2025 22:46 ]
Maar als het met name is bedoeld voor vakantie, dan zijn alle bovenstaande argumenten toch niet echt van toepassing? Als de rest van het jaar de kofferbak toch praktischer is voor de kabel, dan kan dat toch ook? Ik ben van plan de frunk te gebruiken voor de verbanddoos, sleepoog, veiligheidshesjes voor passagiers, bandenreparatiesetje, en eventueel dus de laadkabel. Eigenlijk alle meuk die je in principe zelden of nooit gebruikt, maar wel voor het grijpen wil hebben.True schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:43:
[...]
De dealer had 'm niet liggen en heeft mij later een foto gestuurd, maar nu je het zegt, zou zomaar kunnen dat die links wel zal passen.
[...]
Niet zo'n gek idee, maar ik wil 'm juist uit het midden hebben. Denk aan vakantie met koffers e.d..
[...]
Ik kom graag kijken bij ID.7 meeting #2
[...]
Vier redenen:
- Het is een lease en volgens mij moet ik er wat dingen voor vast schroeven (oké dat is wel weer te fixen).
- Het is niet vanuit VW en het is echt wel ff wat anders dan een tasje in de kofferbak.
- Kofferbak lijkt mij praktischer dan een frunk op werk parkeer ik bijv. met de neus half in een perkje en dan kan ik er niet goed bij.
- Het gebruik van de motorkaphendel en het openen en sluiten is beduidend meer dan waar die voor bedoelt is.
Frunk klikt vast overigens, enige schroeven is de bevestiging van de gasveer. Originele klep-draag-stang blijft gewoon zitten.
[ Voor 4% gewijzigd door The Legend op 24-04-2025 22:57 ]
Maar eventueel laadkabel is bij mij 2x of 3x per week dat ik 'm er bij moet pakken. Ik heb thuis geen EVSE en laad 95% v.d. kilometers op kantoor. Ik ben het zat dat ik 'm helemaal onderuit moet halen. Dus niet met name voor vakantie.The Legend schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:56:
[...]
Maar als het met name is bedoeld voor vakantie, dan zijn alle bovenstaande argumenten toch niet echt van toepassing? Als de rest van het jaar de kofferbak toch praktischer is voor de kabel, dan kan dat toch ook? Ik ben van plan de frunk te gebruiken voor de verbanddoos, sleepoog, veiligheidshesjes voor passagiers, bandenreparatiesetje, en eventueel dus de laadkabel. Eigenlijk alle meuk die je in principe zelden of nooit gebruikt, maar wel voor het grijpen wil hebben.
Frunk klikt vast overigens, enige schroeven is de bevestiging van de gasveer. Originele klep-draag-stang blijft gewoon zitten.
Ah ok, dat had ik niet goed begrepen, dan snap ik dat de Frunk niet de fijnste plaats is. Welk spul heb je in het vak aan de linkerkant zitten dan? Daar zit bij mij een netje voor gespannen. Daar zou de kabel ook prima achter kunnen toch?True schreef op donderdag 24 april 2025 @ 23:19:
[...]
Maar eventueel laadkabel is bij mij 2x of 3x per week dat ik 'm er bij moet pakken. Ik heb thuis geen EVSE en laad 95% v.d. kilometers op kantoor. Ik ben het zat dat ik 'm helemaal onderuit moet halen. Dus niet met name voor vakantie.
Daar ligt hij bij mij ook. Gaat prima, rammelt niet. Vind wel meevallen hoe vies het wordt. (Ik gebruik de kabel ongeveer 1x per week)The Legend schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:05:
[...]
Ah ok, dat had ik niet goed begrepen, dan snap ik dat de Frunk niet de fijnste plaats is. Welk spul heb je in het vak aan de linkerkant zitten dan? Daar zit bij mij een netje voor gespannen. Daar zou de kabel ook prima achter kunnen toch?
Je zou eventueel een tasje aan een van de plastic haken links of rechts kunnen hangen.
Het is dat ik al een hoop projecten heb, maar een tas op maat maken van vilt of iets dergelijks is op zich niet enorm lastig.
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Ik gebruik m’n Frunk van de tesla juist voor dit soort spullen en wat the legend ook aangeeft.True schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:43:
[...]
Vier redenen:
Juist doordat het een geheel apart vak is, is dat ideaal voor vakantie met de kofferruimte volgepakt.
De frunk van .at is idd opklikbaar en zo weer te verwijderen. De gasveren zijn optioneel, maar ook zonder frunk handig.
Over de hendel maak ik me geen zorgen.
Het is wel minder handig idd als je altijd de neus in de bosjes parkeert.
Frunk gaat 'm niet worden bij mij. Bij laden op werk onhandig (achteruit parkeren is ivm schuin aanrijdende vakken ook zeer onpraktisch). En ik vind die €315 ook wel echt veel te veel om puur de laadkabel weg te kunnen stoppen in mijn leaseauto. Het toegevoegde gemak is in mijn usecase met een frunk beperkt en t.o.v. de prijs onredelijk.Puppetmaster schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:47:
[...]
Ik gebruik m’n Frunk van de tesla juist voor dit soort spullen en wat the legend ook aangeeft.
Juist doordat het een geheel apart vak is, is dat ideaal voor vakantie met de kofferruimte volgepakt.
De frunk van .at is idd opklikbaar en zo weer te verwijderen. De gasveren zijn optioneel, maar ook zonder frunk handig.
Over de hendel maak ik me geen zorgen.
Het is wel minder handig idd als je altijd de neus in de bosjes parkeert.
Ik denk dat een tasje van vilt nog wel een idee is, misschien ook om dat tasje gewoon zoals @KMdijkens zegt achter het netje te plaatsen. Ik had ook oogkleppen op ik zat volledig te focussen op het rechtervak omdat ik links al meuk heb liggen. Maar het is ook gewoon meuk wat ik zelden nodig heb dus dat kan dan weer prima onderin.Tarin schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:48:
@True Bij mij zit de laadkabel ook achter het netje links, dat past veel beter dan in de ID.4. Ik heb een EVCablehook zodat de kabel niet over de grond hangt; daardoor wordt hij eigenlijk niet vies; hooguit een beetje nat als het regent.
Je zou eventueel een tasje aan een van de plastic haken links of rechts kunnen hangen.
Het is dat ik al een hoop projecten heb, maar een tas op maat maken van vilt of iets dergelijks is op zich niet enorm lastig.
Ik ontving bij levering van mijn ID.7 klein jaar geleden een mooie opbergtas voor laadkabels. Die kun je met klittenband overal vastplakken.True schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:28:
[Afbeelding]
Catch my drift?
Gekkige vraag wellicht. Ik heb een Id7 die met de grannycharger oplaadt. Via het stopcontact dus. Hier heb ik een slimme stekker inzitten die schakel ik op basis van de resterende zonnestroom (EVCC - HomeAssistant)
Bij mijn vorige auto (Kia E-niro) kon ik de stekker herhaaldelijk uit-aan zetten op afstand naargelang er stroom teruggeleverd werd. Bij de Id7 werkt dit slechts eenmaal van uit naar aan. Als ik hem op afstand uit zet, kan hij niet weer aan. Dan schiet de auto in storing.
Iemand enig idee of ik dit kan voorkomen? Het zit niet in de granny charger, heb de oude charger van m'n kia nog even gepakt. Daar hetzelfde resultaat
Zo gaat het bij mij ook inderdaad. Als ik de granny charger uit het stopcontact haal maar de wagen aangesloten laat, geeft de auto een laadfout wanneer ik de charger terug in het stopcontact steek.Marc Both schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:02:
Goedenmiddag allemaal,
Gekkige vraag wellicht. Ik heb een Id7 die met de grannycharger oplaadt. Via het stopcontact dus. Hier heb ik een slimme stekker inzitten die schakel ik op basis van de resterende zonnestroom (EVCC - HomeAssistant)
Bij mijn vorige auto (Kia E-niro) kon ik de stekker herhaaldelijk uit-aan zetten op afstand naargelang er stroom teruggeleverd werd. Bij de Id7 werkt dit slechts eenmaal van uit naar aan. Als ik hem op afstand uit zet, kan hij niet weer aan. Dan schiet de auto in storing.
Kreeg een mail van ARS dat de vraag naar de subwoofer zo groot is dat ze pas eind mei kunnen leveren.
Nog een vraagje over de stoelventilatie. Dat heb ik nooit eerder gehad, dus ik weet niet goed wat ik er van mag verwachten. Mijn idee was dat het ‘gewoon’ aircolucht door je stoel is. Vandaag in Zuid-Frankrijk was het toch wel warm in de auto, dus ik zet dat ding op standje 3, maar heb niet het idee dat er veel gebeurt. Ik ben niet de kleinste, 2 meter a 100kg. Kan het zijn dat je de ventilatiegaatjes gewoon dicht drukt?
[ Voor 85% gewijzigd door The Legend op 25-04-2025 17:32 ]
Op de enkele dagen dat de auto vol in de zon gestaan (sinds ik de auto heb that is) heeft zet ik 'm ook aan. Werkt goed, misschien moet je even vergelijken met beide stoelen of dat nog verschil maakt. Hoe ervaart je partner het?The Legend schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:11:
Toevallig op de camping met de granny charger aan het laden, en daar ervaar ik hetzelfde. ‘By design’ dus.
Kreeg een mail van ARS dat de vraag naar de subwoofer zo groot is dat ze pas eind mei kunnen leveren.
Nog een vraagje over de stoelventilatie. Dat heb ik nooit eerder gehad, dus ik weet niet goed wat ik er van mag verwachten. Mijn idee was dat het ‘gewoon’ aircolucht door je stoel is. Vandaag in Zuid-Frankrijk was het toch wel warm in de auto, dus ik zet dat ding op standje 3, maar heb niet het idee dat er veel gebeurt. Ik ben niet de kleinste, 2 meter a 100kg. Kan het zijn dat je de ventilatiegaatjes gewoon dicht drukt?Had ook het idee dat de zitting meer deed dan de rug.
Tijdens mn proefrit (buiten zeker 20c) de stoelventilatie op max gezet en het 'waaide' langs mn rug, ik vond het zeer merkbaar aanwezig en koelde ook echt! Dus hier een andere ervaring.The Legend schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:11:
Toevallig op de camping met de granny charger aan het laden, en daar ervaar ik hetzelfde. ‘By design’ dus.
Nog een vraagje over de stoelventilatie. Dat heb ik nooit eerder gehad, dus ik weet niet goed wat ik er van mag verwachten. Mijn idee was dat het ‘gewoon’ aircolucht door je stoel is. Vandaag in Zuid-Frankrijk was het toch wel warm in de auto, dus ik zet dat ding op standje 3, maar heb niet het idee dat er veel gebeurt. Ik ben niet de kleinste, 2 meter a 100kg. Kan het zijn dat je de ventilatiegaatjes gewoon dicht drukt?Had ook het idee dat de zitting meer deed dan de rug.
Ben wel benieuwd, wanneer is die ID.7 meeting #2? Eind mei zou mooi zijn, heb ik mijn nieuwe subwoofer ook geïnstalleerd, kunnen we bij die car meeting elkaars boomboxen bewonderen en daarna met de ID7's een paar donuts trekkenTrue schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:43:
[...]
De dealer had 'm niet liggen en heeft mij later een foto gestuurd, maar nu je het zegt, zou zomaar kunnen dat die links wel zal passen.
[...]
[...]
Ik kom graag kijken bij ID.7 meeting #2
[...]
Vier redenen:

Als t je lukt om met een ID.7 ook maar 1 donut te trekken, dan krijg je van mij een hele doos donuts.R632 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:03:
[...]
Ben wel benieuwd, wanneer is die ID.7 meeting #2? Eind mei zou mooi zijn, heb ik mijn nieuwe subwoofer ook geïnstalleerd, kunnen we bij die car meeting elkaars boomboxen bewonderen en daarna met de ID7's een paar donuts trekken

Zondag 18 mei, Van der Valk Breukelen, 13:00uR632 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:03:
[...]
Ben wel benieuwd, wanneer is die ID.7 meeting #2? Eind mei zou mooi zijn, heb ik mijn nieuwe subwoofer ook geïnstalleerd, kunnen we bij die car meeting elkaars boomboxen bewonderen en daarna met de ID7's een paar donuts trekken
Er denkt er weer eens iemand alleen aan de randstedelingenresusaapje schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:02:
[...]
Zondag 18 mei, Van der Valk Breukelen, 13:00u
Ik ben van mening dat de aanwezigen voor meeting #1 vetorechten hebben, wat jij @The Legend ?
* The Legend agrees. Van der Valk Hengelo doen?True schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:35:
[...]
Er denkt er weer eens iemand alleen aan de randstedelingen. Dit is voor mij een afstand dan kunnen we net zo goed in Berlijn meeten.
Ik ben van mening dat de aanwezigen voor meeting #1 vetorechten hebben, wat jij @The Legend ?
Ver weg voor Nederlanders, ver weg voor Belgen, maar je kan natuurlijk allerlei Duitsers uitnodigenThe Legend schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:20:
[...]
* The Legend agrees. Van der Valk Hengelo doen?
Doe dan Apeldoorn: Is voor iedereen even ver
Ik dacht dat die ID.7 zo lekker reed...True schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:35:
[...]
Er denkt er weer eens iemand alleen aan de randstedelingen. Dit is voor mij een afstand dan kunnen we net zo goed in Berlijn meeten.
Fixed That For Youresusaapje schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:24:
[...]
Ver weg voor Nederlanders Hollanders, ver weg voor Belgen, maar je kan natuurlijk allerlei Duitsers uitnodigen![]()
Doe dan Apeldoorn: Is voor iedereen even ver
* Will_M mag hier eigenlijk 'heul' niks zeggen met een missende ID.4 om z'n ID.3 überhaupt maar tot 7 te kunnen laten tellen.....
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Zeeland, Groningen, Limburg?Will_M schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:20:
[...]
Fixed That For You
* Will_M mag hier eigenlijk 'heul' niks zeggen met een missende ID.4 om z'n ID.3 überhaupt maar tot 7 te kunnen laten tellen.....
Mensen uit die provinciën zijn het vaak al wel gewoon om ver(der) te moeten rijden dan de 'ringweg rond de randstad'
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Cool. Breukelen dusWill_M schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:30:
[...]
Mensen uit die provinciën zijn het vaak al wel gewoon om ver(der) te moeten rijden dan de 'ringweg' rond de randstad

Centraler dan dat wordt het niet.
Parkeerdek van de Ikea?MLLL schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:08:
Amersfoort is the place to be.
Centraler dan dat wordt het niet.
De gemiddelde VW-bezitter is wel de doelgroep van Ikea, dus ja.
[ Voor 5% gewijzigd door MLLL op 26-04-2025 18:59 ]
Heeft deze invloed op de batterij of werkt deze op de 12 volt batterij alleen? Dus wordt opgeladen tijdens het rijden of?
Tijdens een trip naar Frankrijk een koelbox op 12V aangesloten middels het kabeltje door het skiluik naar de aansluiting in de kofferbak.MSoft06 schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:26:
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een koelbox op de 12 volt aansluiting?
Heeft deze invloed op de batterij of werkt deze op de 12 volt batterij alleen? Dus wordt opgeladen tijdens het rijden of?
Het had ongetwijfeld effect op de actieradius, maar dat had de belading, het aantal personen, het weer en mijn rijstijl ook. Dus kan ik je niet concreet noemen.
De koelbox gaat pas werken als de auto ‘opstart’, dus dat doet me vermoeden dat het de hoogvoltaccu is. Met veel lange stukken 135km/h was mijn gemiddelde ongeveer 19,3kWh.
Werkt via het 12v circuit (je verwacht het niet), maar die wordt tijdens rijden voorzien vanuit HV-batterij via een DC-DC converter.MSoft06 schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:26:
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een koelbox op de 12 volt aansluiting?
Die paar watt van de koelbox heeft geen merkbare impact op je range. Afhankelijk van het type koelbox dat je hebt, zal ie maximaal een keer 50W continu verbruiken (voor het meest onzuinige type, absorptie). Als jij continu 100 km/h rijdt met een verbruik van 15 kWh/100km, levert de HV batterij dus een vermogen (gemiddeld..) van 15.000 Watt. Die 50 Watt van de koelbox ga je dus echt niet merken.
Bij de Enyaq kun je overigens kiezen of je de sigarettenplug in de kofferbak wil schakelen op contact of altijd op spanning wil laten staan. Kwestie van een zekering omzetten. Zal bij de ID.7 waarschijnlijk net zo zijn. Standaard is ie geschakeld op contact, als ik me goed herinner.
[ Voor 13% gewijzigd door JanHenk op 27-04-2025 09:43 ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
En als bonus een volle lading prik op de camping voor € 9,- (74 kWh). Vaste prijs. Al is dat niet de verdienste van de ID.7. 😆
Verbruik gemiddeld 17 kWh/100km over 600 km.
[ Voor 4% gewijzigd door DaMenaz op 27-04-2025 11:39 ]
Catch my drift?
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:
Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1