Moet zeggen dat dit weinig vertrouwen geeft voor wat mij te wachten staat😅DaMenaz schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:27:
Helaas krijg ik de wagen na het garagebezoek gisteren, waarbij de spanning er een tijd helemaal vanaf is geweest, met geen mogelijkheid meer online. Kan dus niks met de app en niks met de onlinediensten in de auto.
Gekke is dat de symbolen in de auto wel aangeven dat er een actieve 4g verbinding is. Ook de wereldbol is wit en locatiedelen staat aan. Lampje in de SOS-knop is groen. Maar hij is dus niet online. Ook verbinden met mijn eigen wifi maakt niet uit. Diensten als Car2X, Spotify of de shop zijn dus niet te gebruiken in de auto en de app is in 1 klap waardeloos,
Geprobeerd de auto te verwijderen in de app. Dat lukt. Om de auto opnieuw aan te melden moet deze teruggezet worden naar fabrieksinstellingen. Helaas is ook daar dus een actieve internetverbinding voor nodig en dat werkt dus ook niet...![]()
Tot slot de zekering 19-truc geprobeerd. Maakt ook geen verschil.
Dus maandag de dealer maar verrassen met een onverwachts bezoek.
Haha, er is nog gewoon mee te rijden hoor. Komt goed.Rick2506 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:13:
[...]
Moet zeggen dat dit weinig vertrouwen geeft voor wat mij te wachten staat😅

Catch my drift?
Hoe is het standaard geluidssysteem in de id7?
Ik rijd momenteel in een Ev6 met meridian en heb afgelopen week de tourer besteld bij de LM.
Ik rijd momenteel in een Ev6 met meridian en heb afgelopen week de tourer besteld bij de LM.
Ik ben van EV6 met Meridian overgestapt in de ID.7 met HK. Dat is echt een wereld van verschil ten gunste van de VW. Geen antwoord op je vraag, maar toch.NQ 69 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:33:
Demo had standaard audio. Klonk prima , maar was maar kort (en radio).
Catch my drift?
Helaas zat mijn leasebudget er doorheen na de trekhaak en WP.DaMenaz schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:41:
[...]
Ik ben van EV6 met Meridian overgestapt in de ID.7 met HK. Dat is echt een wereld van verschil ten gunste van de VW. Geen antwoord op je vraag, maar toch.
Hoe bevalt de id7 verder ten opzichte van de Ev6 ?
In alles beter. Ik zou voor geen goud meer willen ruilen.NQ 69 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:00:
[...]
Hoe bevalt de id7 verder ten opzichte van de Ev6 ?
Oké, misschien als ik straks op vakantie ben geweest dat ik het snelladen mis qua snelheid.
Weet niet hoe je zit qua budget, maar die WP zou ik meteen schrappen en daarvoor het interieur- of exterieur plus pakket nemen.
[ Voor 16% gewijzigd door DaMenaz op 05-04-2025 16:07 ]
Catch my drift?
Hier ook geen WP erop gedaan, die 30km winst mogen ze houden!DaMenaz schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:04:
[...]
In alles beter. Ik zou voor geen goud meer willen ruilen.![]()
Oké, misschien als ik straks op vakantie ben geweest dat ik het snelladen mis qua snelheid.
Weet niet hoe je zit qua budget, maar die WP zou ik meteen schrappen en daarvoor het interieur- of exterieur plus pakket nemen.
In het Enyaq topic is er ook eentje met een vergelijkbaar probleem als jij hebt met de ID.7. Een enkeling heeft dit schijnbaar. Bij Skoda schijnt het bekend te zijn en er wordt gewerkt aan een fix. Denk inderdaad dat je even je dealer moet bereiken.DaMenaz schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:27:
Helaas krijg ik de wagen na het garagebezoek gisteren, waarbij de spanning er een tijd helemaal vanaf is geweest, met geen mogelijkheid meer online. Kan dus niks met de app en niks met de onlinediensten in de auto.
Gekke is dat de symbolen in de auto wel aangeven dat er een actieve 4g verbinding is. Ook de wereldbol is wit en locatiedelen staat aan. Lampje in de SOS-knop is groen. Maar hij is dus niet online. Ook verbinden met mijn eigen wifi maakt niet uit. Diensten als Car2X, Spotify of de shop zijn dus niet te gebruiken in de auto en de app is in 1 klap waardeloos,
Geprobeerd de auto te verwijderen in de app. Dat lukt. Om de auto opnieuw aan te melden moet deze teruggezet worden naar fabrieksinstellingen. Helaas is ook daar dus een actieve internetverbinding voor nodig en dat werkt dus ook niet...![]()
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Da’s snel! Ik ben wel benieuwd of dit uiteindelijk klopt want het zou exact gelijk zijn met mijn Pro Business (met Black pakket) waarvan de dealer zegt dat het geen limited edition is. Zelfde auto, zelfde productiedatum, andere fiscale waarde. Bijzonder toch?PRoeske schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:24:
Vandaag offerte ingediend bij leasemaatschappij voor een Pro S Limited (19”) met Interieur Plus en Exterieur Plus met trekhaak.
Gekozen voor Kind Red met zwart dak.
Volgens dealer zou levering al eind mei zijn. Ben benieuwd… ivm einde huidig contract mag hij sowieso pas opgehaald worden in juli.
Geeft VW nog wat tijd om software updates te schrijven.
Ben ook heel benieuwd. Lijkt me erg snel inderdaad. Ben in ieder geval blij dat ik mijn afspraak bij de dealer een week geleden moest verplaatsen naar afgelopen vrijdag.FlipModeNL schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:26:
[...]
Da’s snel! Ik ben wel benieuwd of dit uiteindelijk klopt want het zou exact gelijk zijn met mijn Pro Business (met Black pakket) waarvan de dealer zegt dat het geen limited edition is. Zelfde auto, zelfde productiedatum, andere fiscale waarde. Bijzonder toch?
Mijn augo mag toch pas eind juli uitgeleverd worden ivm huidig leasecontract, dus als het 2 maanden later wordt merk ik er weinig van.
Dit heb ik ook gehoord. Maar kreeg ook meteen te horen dat mijn auto niet ‘op de lijst’ stond. Ik heb maar gevraagd of ze daar wat beter naar wilden kijken aangezien mijn config exact een LE is.Puppetmaster schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:01:
Ik heb gisteren ook nog contact gehad met m’n dealer over de prijsverlaging.
Schijnt dat Pon werkt aan een reactie/oplossing…
Ze zitten zelf nu ook wat in de maag met voorraad modellen.
Ik heb interesse in een ID.7 Tourer. Lijkt een prima vervanger voor de Model Y die ik nu nog rijd. Deze laatste is een RWD met de kleinere batterij. Dus zowel qua range als laadsnelheid lijkt de ID.7 Pro Tourer al een flinke verbetering.
Toch zou de Pro S ook interessant kunnen zijn (degradatie op langere termijn, nog net iets sneller onderweg kunnen zijn op een lange rit), maar €3000 meerprijs voor maar 9 kWh extra lijkt wat veel.
Nu was ik benieuwd of er nog meer verschillen zijn. Volgens de prijslijst is de WLTP van de Pro S bijvoorbeeld iets lager dan van de Pro en dit ondanks het extra gewicht van de grotere batterij. Zijn er onderhuids nog relevante verschillen tussen deze modellen?
Ik zal het forum ook eens gaan doorpluizen op zaken om op te letten. Ik denk aan de LE met de pakketten Interieur en Exterieur, trekhaak en warmtepomp erbij.
Toch zou de Pro S ook interessant kunnen zijn (degradatie op langere termijn, nog net iets sneller onderweg kunnen zijn op een lange rit), maar €3000 meerprijs voor maar 9 kWh extra lijkt wat veel.
Nu was ik benieuwd of er nog meer verschillen zijn. Volgens de prijslijst is de WLTP van de Pro S bijvoorbeeld iets lager dan van de Pro en dit ondanks het extra gewicht van de grotere batterij. Zijn er onderhuids nog relevante verschillen tussen deze modellen?
Ik zal het forum ook eens gaan doorpluizen op zaken om op te letten. Ik denk aan de LE met de pakketten Interieur en Exterieur, trekhaak en warmtepomp erbij.
Laadsnelheid is hoger 200kW vs 175kW en laadcurve schijnt stuk beter te zijn. Heb zelf gekozen voor alle pakketten, want die extra range heb ik alleen nodig voor vakanties.bilgy_no1 schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:10:
Ik heb interesse in een ID.7 Tourer. Lijkt een prima vervanger voor de Model Y die ik nu nog rijd. Deze laatste is een RWD met de kleinere batterij. Dus zowel qua range als laadsnelheid lijkt de ID.7 Pro Tourer al een flinke verbetering.
Hier video met vergelijk:
YouTube: The best charging VW ever - VW Id.7 Pro S 91 kWh
P2 LRDM Thunder 20"
Ik heb de Pro S komende van een ICE. Als ik 'm opnieuw zou bestellen zou ik voor iets minder bijtelling in een Pro gaan. De verschillen in range en laadsnelheid zijn niet zo groot dat ik het anders dan de zomervakantie echt nodig zou hebben of gebruiken - en zelfs dan pauzeer ik op lange ritten frequenter en langer dan nodig is voor het laden.bilgy_no1 schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:10:
WP zal ik niet nemen, zie de discussie de laatste paar pagina's het is geen WP van Tesla die redelijk goed werk voor kouder weer. Echt zonde van je eigen geld en/of bijtelling.
Edit: mijn punt mist wellicht een beetje, komende van een ICE had ik range anxiety. Nergens voor nodig met de ID.7 en als je al een EV gewend bent weet je dat dat sowieso niet echt nodig is (uitzonderingen daar gelaten).
[ Voor 6% gewijzigd door True op 06-04-2025 16:07 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik zie de LE's nog niet in de tool van mijn LM, schijnen ze maandagavond wel in te zitten. De ID7 Tourer schiet met zo'n actie wel snel m'n top3 in. Ik denk dat je met een LE Pro met Interieur Plus en Exterieur Plus wel alle vinkjes hebt. Dan zit je op 60k en heb ik niet zo heel veel meer te wensen en een prima vervanger van mn redelijk kale Q4 uit '21. Ik maak geregeld ritten van 170-200 km en zie dit als een 'reis' en wil een auto die dus stil comfortabel en relaxed is. Ik denk dat de ID7 Tourer daar wel voor in aanmerking komt. Iemand hier al ervaringen met langere ritten in een ID7 Tourer?bilgy_no1 schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:10:
Ja, dat is ook mijn idee. Ik rijd regelmatig ritten van 250 km - 400 km en dan een paar keer per jaar de echt lange ritten.marcelmg2 schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:08:
[...]
Ik zie de LE's nog niet in de tool van mijn LM, schijnen ze maandagavond wel in te zitten. De ID7 Tourer schiet met zo'n actie wel snel m'n top3 in. Ik denk dat je met een LE Pro met Interieur Plus en Exterieur Plus wel alle vinkjes hebt. Dan zit je op 60k en heb ik niet zo heel veel meer te wensen en een prima vervanger van mn redelijk kale Q4 uit '21. Ik maak geregeld ritten van 170-200 km en zie dit als een 'reis' en wil een auto die dus stil comfortabel en relaxed is. Ik denk dat de ID7 Tourer daar wel voor in aanmerking komt. Iemand hier al ervaringen met langere ritten in een ID7 Tourer?
De Y RWD komt in de winter soms net tekort. Niet echt door range anxiety (genoeg laders overal en de auto houd het wel in de smiezen), maar meer uit gemak. Ik wil nu ook geen Tesla meer kopen, dus vandaar dat ik om me heen kijk.
De ID.7 lijkt een erg luxueuze en complete auto. Volgens de bekende Banana Box test ook gelijk aan ruimte met de Y. Rijdt zuinig en laadt ook behoorlijk vlot.
Dank voor de input.
Ze hadden de knoppen van de stoel beter ook de profiel knoppen gemaakt, of toch de optie gegeven, dat zou ook handig zijn.AartJW schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 20:05:
[...]
Thanks. Raar dat zelfs de stoelen niet gekoppeld zijn aan een sleutel, bij auto zonder fancy software maar elektrische stoelen was dat juist prima geregeld. Ach het is niet anders en dus het is profiel selecteren of zoals @Zoomzoom zegt gewoon de knoppen.
TOV mijn eerste Superb met Canton, is de subwofer in de id.7 een pak minder. in de Superb was hij veel meer aanwezig. Voor mezelf vind ik het jammer, maar het is nog steeds heel goed geluid.DaMenaz schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:41:
[...]
Ik ben van EV6 met Meridian overgestapt in de ID.7 met HK. Dat is echt een wereld van verschil ten gunste van de VW. Geen antwoord op je vraag, maar toch.
Het ligt denk ik aan je manier van reizen. Dat half uur laden was bij ons nooit een probleem. Naar het toilet gaan en terug en je bent al bijna 20min verder.nog een beetje benen strekken, hond uitlaten en even kort iets drinken en de auto is weer klaar. Rijdt de id.7 op een accu ook niet (een klein beetje, theoretisch) verder als de EV6? Veel auto's oa de polestart 4, de BYD Han en de EV9 laden weliswaar (veel) sneller, maar ze verbruiken ook een pak meer. En met hun grote accu ben je uiteindelijk even lang aan het laden.DaMenaz schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:04:
[...]
In alles beter. Ik zou voor geen goud meer willen ruilen.![]()
Ik volg!DaMenaz schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:04:
[...]
[ Voor 14% gewijzigd door MrSnowflake op 06-04-2025 17:40 ]
Mijn auto is overigens in maart een hele maand en een handvol dagen bij de garage geweest. De garage heeft heel goed werk geleverd, ze hebben er echt wel veel tijd in gestoken en ook veel dingen opgelost.
Eerste paar dagen dat ik hem terug had, werkte mijn keyless perfect, ook bij het weglopen sloot hij onmiddellijk. Ruitenwisser werkt nu eindelijk zoals je verwacht van een nieuwe auto, vensters functioneerden juist, de binnenbekleding zit nu eindelijk goed, de auto is nu weer iedere keer online, en dashboard kraakte zo goed als niet.
Helaas begon een paar dagen later weer een aantal kwaaltjes de kop op te steken. De deur opende niet, sluiten bij weglopen ging vaker en vaker mis. De ventilatieroosters stonden op een dag 3x mis. ook het venster deed het die dag weer fout en ook het dashboard kraakt weer meer.
NU werkt mijn keyless nog altijd beter, maar waar het vroeger 70% van de tijd niet juist werkte, werkt het nu 70% van de tijd wel juist. SLuiten bij afsluiten werkte eerst 90% van de tijd niet, nu een 60% van de tijd niet. En mijn dashboard kraakt nu op vlakke wegen niet, maar bij kleine oneffenheden kraakt het weer alsof het een stuk goedkoop plastiek is.
De garage heeft dus echt wel goeie dingen gedaan, helaas hebben ze het dus nog altijd niet kunnen oplossen. En het vreemde is dat de experter (van een extern expertise bureau) ook met de auto gereden heeft, meer als een week. En die issue waren weg, zoals ik ook zelf vast heb gesteld, én toch komen ze terug. Vreemd.
Afgelopen dagen kon ik ineens de verwarming van achter niet meer controleren vanop het scherm en daarstraks ging mijn stuurverwarming vanzelf aan en kon ik het op geen enkele manier af zetten... Het blijft dus gewoon hetzelfde eigenlijk. De auto moet binnenkort nog terug voor nog enkele dingen die in nabestelling stonden, zal daar nog maar eens wijzen op bovenstaande.
Eerste paar dagen dat ik hem terug had, werkte mijn keyless perfect, ook bij het weglopen sloot hij onmiddellijk. Ruitenwisser werkt nu eindelijk zoals je verwacht van een nieuwe auto, vensters functioneerden juist, de binnenbekleding zit nu eindelijk goed, de auto is nu weer iedere keer online, en dashboard kraakte zo goed als niet.
Helaas begon een paar dagen later weer een aantal kwaaltjes de kop op te steken. De deur opende niet, sluiten bij weglopen ging vaker en vaker mis. De ventilatieroosters stonden op een dag 3x mis. ook het venster deed het die dag weer fout en ook het dashboard kraakt weer meer.
NU werkt mijn keyless nog altijd beter, maar waar het vroeger 70% van de tijd niet juist werkte, werkt het nu 70% van de tijd wel juist. SLuiten bij afsluiten werkte eerst 90% van de tijd niet, nu een 60% van de tijd niet. En mijn dashboard kraakt nu op vlakke wegen niet, maar bij kleine oneffenheden kraakt het weer alsof het een stuk goedkoop plastiek is.
De garage heeft dus echt wel goeie dingen gedaan, helaas hebben ze het dus nog altijd niet kunnen oplossen. En het vreemde is dat de experter (van een extern expertise bureau) ook met de auto gereden heeft, meer als een week. En die issue waren weg, zoals ik ook zelf vast heb gesteld, én toch komen ze terug. Vreemd.
Afgelopen dagen kon ik ineens de verwarming van achter niet meer controleren vanop het scherm en daarstraks ging mijn stuurverwarming vanzelf aan en kon ik het op geen enkele manier af zetten... Het blijft dus gewoon hetzelfde eigenlijk. De auto moet binnenkort nog terug voor nog enkele dingen die in nabestelling stonden, zal daar nog maar eens wijzen op bovenstaande.
200km is echt niets voor de ID.7 puur daarvoor is het absoluut een geschikte auto. Ik zou zelfs zeggen dat de ID.7 zich echt onderscheid van andere auto's door op de langere stukken comfortabel te zijn en te blijven ongeacht de weg en de drukte. Heerlijk tourenmarcelmg2 schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:08:
[...]
Ik zie de LE's nog niet in de tool van mijn LM, schijnen ze maandagavond wel in te zitten. De ID7 Tourer schiet met zo'n actie wel snel m'n top3 in. Ik denk dat je met een LE Pro met Interieur Plus en Exterieur Plus wel alle vinkjes hebt. Dan zit je op 60k en heb ik niet zo heel veel meer te wensen en een prima vervanger van mn redelijk kale Q4 uit '21. Ik maak geregeld ritten van 170-200 km en zie dit als een 'reis' en wil een auto die dus stil comfortabel en relaxed is. Ik denk dat de ID7 Tourer daar wel voor in aanmerking komt. Iemand hier al ervaringen met langere ritten in een ID7 Tourer?
400km heen en weer naar België heb ik deze winter altijd gehaald met de Pro S... Met wat range over... Groot pluspunt... Het voelt nooit alsof ik 400km heb gereden...True schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:14:
[...]
200km is echt niets voor de ID.7 puur daarvoor is het absoluut een geschikte auto. Ik zou zelfs zeggen dat de ID.7 zich echt onderscheid van andere auto's door op de langere stukken comfortabel te zijn en te blijven ongeacht de weg en de drukte. Heerlijk touren
Bij mijn LM stonden de LE er ook nog niet in. Dealer offerte opgestuurd en kwam vrij snel een calculatie terug kwa leasetarief/maandelijkste kosten.marcelmg2 schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:08:
[...]
Hoe ervaren jullie met Travel assist een file inrijden? Ik zie dan bv een eind voor me dat de matrix borden op 70 gaan en dat het verkeer langszamer begint te rijden. Als ik dan met 105 op de file in aan het rijden ben, ben ik toch vaak geneigd om zelf in te grijpen met remmen.
In de HUD veranderd de groene balk met pijl dan in geel/oranje maar echt remmen doet de auto nog niet.
De afstand tov voorligger heb ik dan ingesteld op 2 streepjes.
Naar mijn idee ging dit in mijn vorige auto (BMW 3 serie, met adaptive cruise) toch eerder en vertrouwde ik hier meer op.
In de HUD veranderd de groene balk met pijl dan in geel/oranje maar echt remmen doet de auto nog niet.
Naar mijn idee ging dit in mijn vorige auto (BMW 3 serie, met adaptive cruise) toch eerder en vertrouwde ik hier meer op.
Je kunt de elektrische voorstoelen in de ID.7 toch ook wel zo instellen dat ze bij het uitschakelen van het contact zichzelf altijd in de achterste positie zetten om zo het in en uitstappen te vergemakkelijken? In m'n MY25 ID.3 Pro-S Business Performance met 'Topsport Stoelen' kan ik dat in ieder geval pèr voorstoel afzonderlijk instellen (Comfort Instappen).Zoomzoom schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 19:49:
[...]
Als je de standknop 1,2,3 even indrukt voor het instappen zet ie hem wel op jouw maat natuurlijk, maar dat behoeft dus een knopdruk aan de stoel... Anders gebeurt het als je van profiel wisselt.
Als er een groot maatverschil is tussen de rijders zal degene met de lange benen het knopje moeten gebruiken...
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Het gaat. Met gillende sirenes en rood zwaailicht komt hij net op tijd tot stilstand. Leuk is de ervaring niet. Daarnaast is het met 100km/u langs een stilstaande rij racen ook niet echt tof.Mriceke schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:35:
Hoe ervaren jullie met Travel assist een file inrijden? Ik zie dan bv een eind voor me dat de matrix borden op 70 gaan en dat het verkeer langszamer begint te rijden. Als ik dan met 105 op de file in aan het rijden ben, ben ik toch vaak geneigd om zelf in te grijpen met remmen.
Dus net als jij haal ik de CC er al vantevoren af.
IN de file werkt de CC trouwens voortreffelijk. Hij werkt zelfs mee om een uiterst links of uiterst rechts op je rijstrook te blijven.
“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Ik swipe (linkerduim) de TA/CC snelheid op voorhand een paar trappen naar beneden in zo'n situatie.resusaapje schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:42:
[...]
Dus net als jij haal ik de CC er al vantevoren af.
Als het verkeer langzaam afremt, dan pakt de mijne dat comfortabel op. Ik hoef dan zelf niks te doen.Mriceke schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:35:
Hij staat op tijd stil, maar voor het comfort van jou en je weggebruikers zou ik het niet op een noodstop aan laten komen en zelf alvast vaart minderen als het verkeer echt stilstaat.
Catch my drift?
Ik gebruik de travel assist bijna de hele tijd maar moet wel zeggen dat als de lijnen langs de kant van de weg van slechte kwaliteit zijn (wat in Belgie jammer genoeg wel wat voorkomt) dan gedraagd hij zich niet altijd heel goed. Some begint hij dan heel schokkerig bij te sturen en meestal moet ik dan wel ingrijpen. Voor de rest vind ik het heel handig
Ik denk inderdaad dat dit wel goed gaat, rijd je echter af op langzaamrijdend/stilstaand verkeer, dan merk ik meer wat @resusaapje zei. De hele auto schrikt danDaMenaz schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:28:
[...]
Als het verkeer langzaam afremt, dan pakt de mijne dat comfortabel op. Ik hoef dan zelf niks te doen.
Hij staat op tijd stil, maar voor het comfort van jou en je weggebruikers zou ik het niet op een noodstop aan laten komen en zelf alvast vaart minderen als het verkeer echt stilstaat.
Goede tip van @bdbfz om de snelheid vast zelf wat lager te zetten.
Met Car2X en de vooruitziende snelheidsregeling ingeschakeld zou de auto hier wel (vroegtijdig) op moeten reageren zolang de file bekend is in het navigatiesysteem.
Zie ook de handleiding:
Persoonlijk zet ik de snelheid gewoon stapgewijs omlaag als ik een file aan zie komen.
Zie ook de handleiding:
Heb je deze twee echter uitgeschakeld of wordt de file om de eoa reden niet vroegtijdig herkend, dan zou ik wel bij tijds zelf afremmen / snelheid verminderen in plaats van de travel assist op volle snelheid op de file laten inrijden en deze pas op het laatste moment te laten afremmen.De vooruitziende snelheidsregeling is een uitbreiding van ACC en gebruikt de verkeerstekenherkenning en de navigatiedata van het infotainmentsysteem.
De vooruitziende snelheidsregeling is afhankelijk van de uitrusting en is niet in alle landen beschikbaar.
Reactie op een staart van een file
Auto's met Car2X-technologie (afhankelijk van de uitrusting en niet in alle landen beschikbaar) kunnen met andere auto's in hun omgeving interacteren. Daardoor kan de eigen auto over een zich vooruit bevindende file worden geïnformeerd en de snelheid vroegtijdig verminderen.
Voorwaarden:
Car2X is in het infotainmentsysteem geactiveerd.
De reactie op filestaarten is in het infotainmentsysteem geactiveerd Vooruitziende snelheidsregeling.
Zwermgegevens gebruiken
De vooruitziende snelheidsregeling kan onlinegegevens gebruiken om de functie te verbeteren, bv. om de bochtsnelheid te optimaliseren (afhankelijk van de uitrusting en niet in alle landen beschikbaar).
Voorwaarden:
De auto beschikt over de rijassistent (Travel Assist) met zwermgegevens.
Aan alle bijbehorende voorwaarden is voldaan Rijassistent (Travel Assist).
Persoonlijk zet ik de snelheid gewoon stapgewijs omlaag als ik een file aan zie komen.
Ik ben me ook aan het orienteren op een nieuwe EV en de ID.7 Tourer staat op mijn lijstje. Waar ik me een klein beetje zorgen om maak is de hanteerbaarheid in parkeergarages. Ik rijd nu een IONIQ 5 met ook 3m wielbasis, maar deze is nog wel 33cm korter dan de ID.7 Tourer. Hoe is jullie ervaring? Mijn IONIQ 5 past nu precies tussen de strepen bij het file parkeren ;-).
Ik heb een paar keer - met name in het buitenland - gehad dat ik bijna klem zat in een bocht tussen twee muren.
Ik heb een paar keer - met name in het buitenland - gehad dat ik bijna klem zat in een bocht tussen twee muren.
Ja en nee.KMdijkens schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:16:
Met Car2X en de vooruitziende snelheidsregeling ingeschakeld zou de auto hier wel (vroegtijdig) op moeten reageren zolang de file bekend is in het navigatiesysteem.
Zie ook de handleiding:
[...]
Heb je deze twee echter uitgeschakeld of wordt de file om de eoa reden niet vroegtijdig herkend, dan zou ik wel bij tijds zelf afremmen / snelheid verminderen in plaats van de travel assist op volle snelheid op de file laten inrijden en deze pas op het laatste moment te laten afremmen.
Ten eerste moet je het hele spul eerst zelf INschakelen inclusief enge privacy vragen,
en tenslotte ben je afhankelijk van anderen die het ook hebben moeten inschakelen. En dan heb je het eigenlijk alleen over auto's uit de VAG-stal, want de implementatie van andere merken kan heel anders zijn. Ideaal.
“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Ik gebruik niet voor niets termen als; Zou moeten, zolang de file bekend is, of wordt de file om de eoa reden niet vroegtijdig herkend.resusaapje schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:14:
[...]
Ja en nee.
Ten eerste moet je het hele spul eerst zelf INschakelen inclusief enge privacy vragen,
en tenslotte ben je afhankelijk van anderen die het ook hebben moeten inschakelen. En dan heb je het eigenlijk alleen over auto's uit de VAG-stal, want de implementatie van andere merken kan heel anders zijn. Ideaal.
In de praktijk werkt het voor mij trouwens uitstekend elke file die ik in rijdt werd tot nog toe ook keurig op mijn infotainment getoond voor zover ik mij dat kan herinneren.
Die 'reactie op filestaarten' vindt ik persoonlijk ook uiterst voorzichtig die vertraagd meestal al een stuk eerder dan dat ik dat zelf wil doen. (en dan geef ik weer een beetje gas bij)
Het is een flinke wagen, maar wel heel wendbaar door de kleine draaicirkel. Hij is ook iets smaller dan de IONIQ 5 denk ik (hij is ook smaller dan mijn ex-EV6). Je steekt wel snel buiten het vak. En het blijft een feit dat de gemiddelde Nederlandse parkeergarage op leeftijd niet gebouwd is voor deze maten. Je loopt dus al snel een krasje op door anderen die zich er tussen wurmen.cvanmansom schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:59:
Ik ben me ook aan het orienteren op een nieuwe EV en de ID.7 Tourer staat op mijn lijstje. Waar ik me een klein beetje zorgen om maak is de hanteerbaarheid in parkeergarages. Ik rijd nu een IONIQ 5 met ook 3m wielbasis, maar deze is nog wel 33cm korter dan de ID.7 Tourer. Hoe is jullie ervaring? Mijn IONIQ 5 past nu precies tussen de strepen bij het file parkeren ;-).
Als het echt spannend wordt, dan kun je altijd nog de parkeerhulp inschakelen.
Catch my drift?
Terugkoppeling:DaMenaz schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:27:
Auto net opgehaald bij de dealer. Kon gelukkig tussendoor (ze hadden vandaag 35 wagens). Probleem van niet online komen schijnt sinds begin maart te bestaan. Ze hebben een fix daarvoor. Kan zo niet exact reproduceren wat de dame zei, maar iets met een opstartcyclus voor de CAN-bus. In elk geval heeft het gewerkt. Kon in de auto de QR-code weer krijgen om mezelf aan te melden in de app. Kort daarna haalde hij mijn instellingen uit de cloud en ben ik weer een blije Menaz.

Catch my drift?
Woohoo!
Mijn prakijk ervaring is dat de lengte van de wagen minder vaak een probleem is dan de breedte. En in vergelijking met de IONIQ5 is dat wel geinig, want die is breder én de ID.7 heeft een heerlijk korte draaicirkel door de maximum draaiing van de voorwielen.cvanmansom schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:59:
Eigenlijk wat @DaMenaz ook al zei
Ik was afgelopen vrijdag bij de VW dealer voor een proefrit in de Skoda Elroq. Die is met de opties die ik wil ook ongeveer 48k. Opzich een leuke auto, maar niet laaiend enthousiast. Komt de verkoper met de vraag of het perse een Skoda moet zijn, of dat de ID.7 ook een goed alternatief is. Die is een stuk goedkoper geworden wist hij me te vertellen.
Nu zijn jullie hier allemaal al bekend met deze prijsverlaging natuurlijk, maar ik werd helemaal enthousiast. Binnenkort even een proefrit erin maken, maar als echt benieuwd namelijk.
Heb nu een golf 8, die einde lease is. Dus druk opzoek naar een vervanger.
Iemand toevallig dezelfde overweging gemaakt? Al lijkt mij de ID.7 wel echt een compleet andere auto qua comfort en rijgedrag.
Plus ik wil eigenlijk geen suv maar gewoon een station, en dan is de ID.7 een van de weinige opties.
Nu zijn jullie hier allemaal al bekend met deze prijsverlaging natuurlijk, maar ik werd helemaal enthousiast. Binnenkort even een proefrit erin maken, maar als echt benieuwd namelijk.
Iemand toevallig dezelfde overweging gemaakt? Al lijkt mij de ID.7 wel echt een compleet andere auto qua comfort en rijgedrag.
Plus ik wil eigenlijk geen suv maar gewoon een station, en dan is de ID.7 een van de weinige opties.
Rij zelf nu een Enyaq maar id7 is niet te vergelijken, echt wel andere auto. Heb dus niet zelfde vergelijking gemaakt maar wel soort van zelfde ervaring. Moet zeggen dat ik de Enyaq ook altijd met plezier gereden heb maar voor mijn gevoel nu wel een grote stap voorwaarts.mark322 schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:14:
Ik was afgelopen vrijdag bij de VW dealer voor een proefrit in de Skoda Elroq. Die is met de opties die ik wil ook ongeveer 48k. Opzich een leuke auto, maar niet laaiend enthousiast. Komt de verkoper met de vraag of het perse een Skoda moet zijn, of dat de ID.7 ook een goed alternatief is. Die is een stuk goedkoper geworden wist hij me te vertellen.
Een echte station is het ook weer niet. Best wel hoog. Een Touran lijkt klein ernaast.mark322 schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:14:
Alternatief? Tja, een Opel Astra...
Een Touran is bijna 10 cm hoger, een ID.7 is bijna 44 cm langer. Carsized vergelijking Touran-ID.7resusaapje schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:34:
[...]
Een echte station is het ook weer niet. Best wel hoog. Een Touran lijkt klein ernaast.
Ik rijd nu in een Enyaq Sportline, in welk opzicht is deze ID7 dan een stap omhoog?Rick2506 schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:19:
[...]
Rij zelf nu een Enyaq maar id7 is niet te vergelijken, echt wel andere auto. Heb dus niet zelfde vergelijking gemaakt maar wel soort van zelfde ervaring. Moet zeggen dat ik de Enyaq ook altijd met plezier gereden heb maar voor mijn gevoel nu wel een grote stap voorwaarts.
Zijn er overigens anderen die de achterkant van de ID7 (tourer) niet heel mooi vinden, vooral door die golf in de lampunits? Wanneer de auto geparkeerd staat is dat standaard wit volgens mij, of scheelt dat per uitvoering?
In luxe, comfort, uitstraling, afwerking, rijgeluid, weggedrag, eigenlijk in alles. Kom zelf uit een Superb met alles er op en eraan maar ID.7 is echt andere koek.JustTrying schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:10:
[...]
Ik rijd nu in een Enyaq Sportline, in welk opzicht is deze ID7 dan een stap omhoog?
Zijn er overigens anderen die de achterkant van de ID& (tourer) niet heel mooi vinden, vooral door die golf in de lampunits? Wanneer de auto geparkeerd staat is dat standaard wit volgens mij, of scheelt dat per uitvoering?
Ik vind de achterkant en zijkant juist erg mooi van ID.7 tourer, de voorkant is me wat te glad en braaf.
Bij ons bleven de Enyaq en de ID.7 als laatste over op de shortlist. De Elroq hebben we ook even geprobeerd, maar die viel af omdat we toch veel geven om ruimte in de kofferbak.mark322 schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:14:
Iemand toevallig dezelfde overweging gemaakt?
Op de dag van de beslissing hebben we de ID.7 en de Enyaq min of meer back-to-back nog een keer rondgereden en toen was het verschil toch wel echt merkbaar. Bovendien zijn we ook meer fan van de stationwagon vorm dan de SUV vorm (zeker gezien het helpt met de efficientie), dus de keuze was eigenlijk vrij duidelijk voor ons.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
A6 E-Tron. Al heb je dan wel een kale Sjaak als je het qua prijs in de buurt wilt houden.resusaapje schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:34:
[...]
Een echte station is het ook weer niet. Best wel hoog. Een Touran lijkt klein ernaast.
Alternatief? Tja, een Opel Astra...
Catch my drift?
Dat dus!Wolksvagen schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:19:
[...]
In luxe, comfort, uitstraling, afwerking, rijgeluid, weggedrag, eigenlijk in alles. Kom zelf uit een Superb met alles er op en eraan maar ID.7 is echt andere koek.
Ik vind de achterkant en zijkant juist erg mooi van ID.7 tourer, de voorkant is me wat te glad en braaf.
Efficiency vind ik ook een pre inderdaad! Stuk grotere actie radius als je ze vergelijkt.Rannasha schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:25:
[...]
Bij ons bleven de Enyaq en de ID.7 als laatste over op de shortlist. De Elroq hebben we ook even geprobeerd, maar die viel af omdat we toch veel geven om ruimte in de kofferbak.
Op de dag van de beslissing hebben we de ID.7 en de Enyaq min of meer back-to-back nog een keer rondgereden en toen was het verschil toch wel echt merkbaar. Bovendien zijn we ook meer fan van de stationwagon vorm dan de SUV vorm (zeker gezien het helpt met de efficientie), dus de keuze was eigenlijk vrij duidelijk voor ons.
Wat merkte je vooral als verschil tussen de Enyaq en ID.7?
De algemene indruk was dat alles net een niveautje hoger was qua afwerking. Had ook het gevoel dat het rijden rustiger was, zowel wat het geluid betreft als de vering. Maar goed, de ID.7 is ook een stukje duurder terwijl hij op hetzelfde platform is gebouwd, dus dergelijke verschillen zijn niet geheel verrassend.mark322 schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:34:
[...]
Wat merkte je vooral als verschil tussen de Enyaq en ID.7?
Daarnaast een klein dingetje dat ons licht stoorde in de Enyaq (en Elroq) is dat de verbinding tussen de middenconsole en het dashboard op zo'n manier een uitsteeksel heeft dat het in bepaalde posities oncomfortabel tegen de knie aan kan komen. Vooral relevant voor de passagier. En het hangt heel erg van je zitpositie en lengte af, dus er zullen ongetwijfeld hordes mensen zijn voor wie dit een totale non-issue is.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Mooi dat je dit zegt. Tijdens de proefrit heb ik nog een filmpje naar m’n vriendin gestuurd dat ik nét niet met m’n knie tegen dat uitsteeksel kom, en er net met m’n vinger nog tussendoor pas.Rannasha schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:50:
[...]
De algemene indruk was dat alles net een niveautje hoger was qua afwerking. Had ook het gevoel dat het rijden rustiger was, zowel wat het geluid betreft als de vering. Maar goed, de ID.7 is ook een stukje duurder terwijl hij op hetzelfde platform is gebouwd, dus dergelijke verschillen zijn niet geheel verrassend.
Daarnaast een klein dingetje dat ons licht stoorde in de Enyaq (en Elroq) is dat de verbinding tussen de middenconsole en het dashboard op zo'n manier een uitsteeksel heeft dat het in bepaalde posities oncomfortabel tegen de knie aan kan komen. Vooral relevant voor de passagier. En het hangt heel erg van je zitpositie en lengte af, dus er zullen ongetwijfeld hordes mensen zijn voor wie dit een totale non-issue is.
Dank voor de reactie. Ik ben benieuwd naar de proefrit die ik ga maken.
Gisteren nog even gecontroleerd of ik die settings aan had staan. Dit was niet het geval. Ik heb ze weer aangezet en zal er eens op letten of er iets veranderd.KMdijkens schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:16:
Zie ook de handleiding:
[...]
Heb je deze twee echter uitgeschakeld of wordt de file om de eoa reden niet vroegtijdig herkend, dan zou ik wel bij tijds zelf afremmen / snelheid verminderen in plaats van de travel assist op volle snelheid op de file laten inrijden en deze pas op het laatste moment te laten afremmen.
Vreemd overigens want ik meen dat ik dit al eerder eens heb aangezet. Nu heb ik wel een paar keer gehad dat er na een update van het OS mijn homescreens weg zijn, misschien heeft het daarmee te maken.
Ik zit volop in de vergelijkingsmodus...mark322 schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:14:
De Elroq begint wel redelijk gunstig in prijs, maar loopt dan snel op. Het verbaast mij uit de verschillende reviews dat het in essentie dezelfde auto is als de Enyaq, behalve dat de laatste iets langer is en iets meer ruimte in de koffer heeft. Maar dat is wel vrij dure ruimte met een meerprijs van EUR 8000. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het echt zoveel meer kost om het te maken. Wellicht dat er nog ruimte is om de prijs van de ENyaq wat te laten zakken. Hij komt nu ook pas net met de facelift op de markt, dus wie weet dat er tegen eind 2025 of begin 2026 wat van die prijs af gaat. Net zoals nu na een jaar bij de ID.7
Rond EUR 50k heb je trouwens ook een vol uitgeruste Scenic met 87 kWh batterij en op papier ongeveer evenveel ruimte als de Enyaq. De koffer heeft wel een iets andere vorm dan bij de Enyaq, maar afhankelijk van wat je nodig hebt is dat mogelijk geen bezwaar.
Met de ID.7 Tourer komt je wel nog wat hoger uit als je dezelfde soort opties wilt hebben, maar de Limited Edition biedt al best veel voor EUR 50k. Wil je toch iets meer met dan loopt het toch wel aardig op. Ik kom dan zelf zo rond EUR 62k met de opties die ik wel wil en dat is ongeveer 3-4k meer dan de vergelijkbare Enyaq.
Voor dat geld heb je ook een vol uitgeruste Peugeot e-5008 met de grote 97 kWh batterij en dus nog veel meer ruimte... Die is echter wel minder efficient en laadt minder snel dan de ID.7 Tourer. Heeft ook niet echt een goed speaker systeem, zelfs niet als optie in een van de pakketten. De Opel Grandland met 84 kWh batterij en volle uitrusting is ook een interessante optie op hetzelfde platform. Qua prijs meer vergelijkbaar met de Enyaq.
Nadeel van deze Stellantis wagens vind ik dat ze de eerste generatie van het nieuwe STLA platform hebben. Eigenlijk dus een beetje waar VAG in 2020/21 was met het MEB platform. Je ziet dat VAG enorm heeft ontwikkeld in de tussenliggende jaren, vooral ook qua software.
Tja en dan nog de chinezen (inclusief de Volvo's, Smart #5, Xpeng G6, BYD, Leapmotors C10)... maar ik heb toch een voorkeur voor Europees. Dan zijn er ook nog de Ford wagens op het MEB platform (maar de meerwaarde tov Skoda/VW zie ik niet echt), Audi (veel duurder en ook VAG), BMW, Mercedes-Benz... Oh en natuurlijk de Koreanen (Ioniq 5 vooral in deze klasse) en er druppelt af en toe iets binnen uit Japan (Nissan Ariya, Toyota Bz4X), maar die lijken toch echt wel achter te lopen. Er is in elk geval genoeg keuze tegenwoordig. Misschien ben ik nog een bepaald merk vergeten, maar daar zal dan wel een andere reden voor zijn.
Maar eerlijk gezegd spreekt de ID.7 Tourer me gewoon heel erg aan: ruim, efficient, goed bereik in combinatie met snel (genoeg) laden. Misschien niet de goedkoopste optie, maar wel redelijk geprijsd ten opzichte van de rest van het veld.
Vergeet niet dat er nieuwe targets gelden voor de vloot-emissies van de fabrikanten. Ze moeten nu echt veel meer EVs gaan verkopen en veel minder fossiele auto's of hybrides. Ze mogen wel gaan middelen over drie jaar, maar alles wat ze nu achter lopen moeten ze dan later inhalen. Dat maakt dat je als koper dus best wel sterk staat als je in de markt bent voor een nieuwe EV.
Terrein hier bij de dorpsdealer staat vol met Elroq's. Echt een model dat het in Nederland goed gaat doen. Kan me voorstellen dat het de keuze is als je van je eigen geld 1 auto moet kopen.
Vind het wel echt een extreem zoutloos model. Het is i.m.h.o. net een gefacelifte VW Sportsvan van 10 jaar geleden.
De ID.7 Tourer is geen vergelijk. Dat is een heel ander segment, wat je ook terugziet in de prijs.
Vind het wel echt een extreem zoutloos model. Het is i.m.h.o. net een gefacelifte VW Sportsvan van 10 jaar geleden.
De ID.7 Tourer is geen vergelijk. Dat is een heel ander segment, wat je ook terugziet in de prijs.
Catch my drift?
Ik had min of meer hetzelfde, m'n ID.7 kwam ineens niet meer online, app verbinding werkte niet, diverse rare issues, keyless entry werkte soms niet, instellingen werden niet onthouden.DaMenaz schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:41:
[...]
Terugkoppeling:
Auto net opgehaald bij de dealer. Kon gelukkig tussendoor (ze hadden vandaag 35 wagens). Probleem van niet online komen schijnt sinds begin maart te bestaan. Ze hebben een fix daarvoor. Kan zo niet exact reproduceren wat de dame zei, maar iets met een opstartcyclus voor de CAN-bus. In elk geval heeft het gewerkt. Kon in de auto de QR-code weer krijgen om mezelf aan te melden in de app. Kort daarna haalde hij mijn instellingen uit de cloud en ben ik weer een blije Menaz.![]()
![]()
Alleen wat tegels op het scherm opnieuw moeten indelen naar smaak, verder is alles als vanouds. Van rijprofielen tot Spotify.
De "fix" bleek bij mij een andere accu te zijn. En inderdaad, bovenstaande issues zijn daarmee bij mij verholpen.
(waarschijnlijk is er door Pon een verkeerde accu gemonteerd; voorraad auto, stond met lege accu, ze hebben dit niet bevestigd).
Mijn dealer gaat mijn bestelde auto herwaarderen (kan helaas niets meer aan toevoegen of wijzigen omdat deze al staat ingepland)FlipModeNL schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:52:
[...]
Ik heb ze gesproken maar ben weinig verder gekomen. Jij?
Heel blij met deze oplossing.
Nu nog een week of 3-4 wachten.
Knip
[ Voor 95% gewijzigd door Notna op 08-04-2025 17:07 . Reden: Daar hoef je geen post aan te spenderen ]
Kijk, gaat al beter: https://www.autoweek.nl/a...e-tron-met-e4-000-omlaag/DaMenaz schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:35:
[...]
A6 E-Tron. Al heb je dan wel een kale Sjaak als je het qua prijs in de buurt wilt houden.
Catch my drift?
Mijn mening;NQ 69 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:33:
Huidige auto Kia Soul met Harman Kardon. Naar mijn mening is de opstelling en afstelling in de Soul een fractie beter dan Meridian/EV6.
Hiervan uitgaande, viel het standaard geluid van de ID7 tourer niet tegen.
Speaker fader iets naar voren, had bass -1db, hoog +1 en het geluid trekt aardig open.
Het laag noch het hoog zo detailrijk als in de Kia maar het stoort niet.
Het Harman Kardon geluid in Polestar 2, 4 en Renault Scenic, B&O in Ford Explorer is tot mijn verbazing minder.
Het is geen concert zaal maar ik had niét de neiging om het geluid zachter te zetten.
Hoop dat dit je helpt, de HK optie is behoorlijk prijizig in de limited editions.
Wat mij in de ID.7 (met HK) opvalt is dat het geluid via de native Spotify app veel beter klinkt dan Spotify via Carplay. De afgelopen dagen waarin mijn wagen connectieproblemen had en ik dus op Carplay was aangewezen, viel me dat echt op.
Catch my drift?
Ik heb sinds afgelopen weekend een nieuwe 'plingeltje' in auto nadat ik nog eens in wat settings heb zitten neuzen. Ik kan het moeilijk beschrijven het is een meer toonig akoestische notificatie. Iets subtieler nog dan de melding voor de snelheidsoverschrijding
Merk het vooral na een genomen bocht, ik kan het niet plaatsen, iemand een idee?
Dit heb ik laatst ook gehad. Toen wat gespeeld met de assist instellingen (bij de snelheidsoverschrijding) na alles uit en weer aan gezet te hebben heb ik dat toontje niet meer gehoord.True schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:03:
Ik heb sinds afgelopen weekend een nieuwe 'plingeltje' in auto nadat ik nog eens in wat settings heb zitten neuzen. Ik kan het moeilijk beschrijven het is een meer toonig akoestische notificatie. Iets subtieler nog dan de melding voor de snelheidsoverschrijdingMerk het vooral na een genomen bocht, ik kan het niet plaatsen, iemand een idee?
Tja.... 🤨
Zag het ook inderdaad. Begin mij steeds zuurder te voelen over mijn ID.7.DaMenaz schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:04:
[...]
Kijk, gaat al beter: https://www.autoweek.nl/a...e-tron-met-e4-000-omlaag/
Het begon al toen ik de auto net een paar weekjes had dat een collega er een aan het samenstellen was bij de LM en zijn offerte 100 eur de maand lager uit kwam. Vervolgens werden onze leasevoorwaarden gecorigeerd voor inflatie wat nog weer zo'n 150 eur de maand extra budget oplevert. Toen kwam de prijsverlaging van 6500 eur op de ID.7.
En nu de A6 e-tron in de aanbieding waar ik al enige spijtgevoelens over had dat die nog niet uit was toen ik ging bestellen, maar mijzelf suste met het feit dat die dan iig nog een stuk duurder was.
Ik moet dit soort nieuws ook eigenlijk helemaal niet volgen.

Tja, ik begrijp wat je zegt maar de markt is nogal in beweging. Als de auto bevalt, dan is dat het belangrijkste toch?
Tja, ik had zoiets een paar jaar terug met de Model Y... Schouders ophalen en door met leven.KMdijkens schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:43:
[...]
Zag het ook inderdaad. Begin mij steeds zuurder te voelen over mijn ID.7.
Het begon al toen ik de auto net een paar weekjes had dat een collega er een aan het samenstellen was bij de LM en zijn offerte 100 eur de maand lager uit kwam. Vervolgens werden onze leasevoorwaarden gecorigeerd voor inflatie wat nog weer zo'n 150 eur de maand extra budget oplevert. Toen kwam de prijsverlaging van 6500 eur op de ID.7.
En nu de A6 e-tron in de aanbieding waar ik al enige spijtgevoelens over had dat die nog niet uit was toen ik ging bestellen, maar mijzelf suste met het feit dat die dan iig nog een stuk duurder was.
Toch is er wel een groot verschil in prijs tussen de Audi en de ID.7. In het geval van de stationwagon scheelt het €12.500 in de basisuitvoering.
[ Voor 7% gewijzigd door bilgy_no1 op 08-04-2025 20:07 ]
In die A6 word je gillend gek van alle pianolak plastic paneeltjes. Wat een hel is dat.
Tijd dat Audi hoogwaardige interieurs had is wel geweest.
Tijd dat Audi hoogwaardige interieurs had is wel geweest.
[ Voor 26% gewijzigd door DaMenaz op 08-04-2025 20:22 ]
Catch my drift?
Ik voel mee, maar anderzijds heb ik 5 jaar geleden een Kona EV gekocht due uiteindelijk ook in prijs daalde en beter werd... Maar na de eerste maanden was het toch gewoon gebruik.KMdijkens schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:43:
[...]
Zag het ook inderdaad. Begin mij steeds zuurder te voelen over mijn ID.7.
Bij de id7 is het in feite beter want gewoon gebruik is toch regelmatig ook plezier hebben van de rit...
Dus even knarsetanden en door...
Ik mag binnen enkele maanden ook uitkijken naar een nieuwe lease en de ID.7 staat heel hoog op het lijstje.
Kom van een ID.4 en nu voorlopig een voorloopwagen (benzine) wegens verandering van job.
Hoop dat de prijszetting zich ook naar België doortrekt, want hier nog geen limited edities te zien (en dan natuurlijk ook lang genoeg aanhouden tot ik van de zomer mag bestellen
).
Kom van een ID.4 en nu voorlopig een voorloopwagen (benzine) wegens verandering van job.
Hoop dat de prijszetting zich ook naar België doortrekt, want hier nog geen limited edities te zien (en dan natuurlijk ook lang genoeg aanhouden tot ik van de zomer mag bestellen

Ik ga zaterdag proefrijden - klinkt goed!True schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:42:
[...]
Mijn prakijk ervaring is dat de lengte van de wagen minder vaak een probleem is dan de breedte. En in vergelijking met de IONIQ5 is dat wel geinig, want die is breder én de ID.7 heeft een heerlijk korte draaicirkel door de maximum draaiing van de voorwielen.
Eigenlijk wat @DaMenaz ook al zei
Weet iemand, waar je in de instellingen het bedieningsgeluid van de knoppen zachter/harder kan zetten.
Lijkt erop dat per update het geluid veranderd, wat ik behoorlijk irritant vind. Nu is het een harde klik terwijl met de vorige een zacht klik was.
Dank je voor de tips!!!!
Lijkt erop dat per update het geluid veranderd, wat ik behoorlijk irritant vind. Nu is het een harde klik terwijl met de vorige een zacht klik was.
Dank je voor de tips!!!!
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Toen het feestdagen-winterthema op de media-unit te zien was, was het een prettig klikje. Helaas is die inmiddels al weer een hele tijd vervangen door de standaard 'plok'.Wimhaw schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:55:
Weet iemand, waar je in de instellingen het bedieningsgeluid van de knoppen zachter/harder kan zetten.
Dank je voor de tips!!!!
Volgens mij (correct me if I'm wrong) kun je alleen kiezen tussen wel of geen plok. Niet het volume. Uitzetten is dan de beste optie.
Catch my drift?
Voor NL loopt dit sowieso een kwartaal volgens de dealer.proostyves schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:25:
Ik mag binnen enkele maanden ook uitkijken naar een nieuwe lease en de ID.7 staat heel hoog op het lijstje.
Hoop dat de prijszetting zich ook naar België doortrekt, want hier nog geen limited edities te zien (en dan natuurlijk ook lang genoeg aanhouden tot ik van de zomer mag bestellen).
Mocht het worden doorgetrokken naar BE dan zit je waarschijnlijk goed
Vandaag is mijn ID.7 tourer Pro Limited Edition besteld met een verwachte leverdatum (voor nu) week 28 dus begin / midden juli.
Overigens wel met de 20” velgen, vond de zwarte velgen er niet zo mooi onder…. Maar dat is smaak.
Ik kom van (privé) een Mercedes die 4 jaar oud was en vol in de opties zat, dus ik was wel opzoek naar een beetje leuke auto. Ik heb ook getwijfeld aan een Ioniq 5, want daar is ook voor de lease een aantrekkelijke business editie uitgebracht.
En ondanks dat Hyundai voorloopt met laden en zo, was het geen vergelijk met de ID.7.
Wat een fijne wagen is dat. Heb er nu 2 x een proefrit in gemaakt en beide keren was ik versteld van hoe fijn het zit en hoe stil de auto is.
Het lange wachten is hier begonnen, nog iets meer dan 90 nachtjes 😉
Overigens wel met de 20” velgen, vond de zwarte velgen er niet zo mooi onder…. Maar dat is smaak.
Ik kom van (privé) een Mercedes die 4 jaar oud was en vol in de opties zat, dus ik was wel opzoek naar een beetje leuke auto. Ik heb ook getwijfeld aan een Ioniq 5, want daar is ook voor de lease een aantrekkelijke business editie uitgebracht.
En ondanks dat Hyundai voorloopt met laden en zo, was het geen vergelijk met de ID.7.
Wat een fijne wagen is dat. Heb er nu 2 x een proefrit in gemaakt en beide keren was ik versteld van hoe fijn het zit en hoe stil de auto is.
Het lange wachten is hier begonnen, nog iets meer dan 90 nachtjes 😉
[ Voor 7% gewijzigd door Gerkro op 09-04-2025 18:40 ]
Leuk! Morgen ga ik een proefrit doen. Ben benieuwd hoe al onze babyspullen er in passen. Vast en zeker een stuk beter dan onze model 3 nu
Vandaag opgehaald. Wat en feest! Tourer Pro S Business met alle opties behalve warmtepomp. Kom uit de vorige generatie Passat, maar dit is toch echt weer een slag meer comfortable, luxe, en heeft nog betere rijeigenschappen wat mij betreft. Helemaal blij mee.:strip_exif()/f/image/d4poZCoDHDbtqjRZG9xiny8O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/flzUXV5X2QSf3jbeFPxDcLkN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d4poZCoDHDbtqjRZG9xiny8O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/flzUXV5X2QSf3jbeFPxDcLkN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aM2V7NG6WQVd7LD1BBZYbM94.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 68% gewijzigd door mpspeelman op 09-04-2025 22:06 . Reden: Plaatjes niet ingevoegd ]
Mooie wagen! Gefeliciteerd en goede kleur ook!mpspeelman schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:05:
Vandaag opgehaald. Wat en feest! Tourer Pro S Business met alle opties behalve warmtepomp. Kom uit de vorige generatie Passat, maar dit is toch echt weer een slag meer comfortable, luxe, en heeft nog betere rijeigenschappen wat mij betreft. Helemaal blij mee.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik vragen mag, heb je er lang op moeten wachten?
Ik ga vrijdag of zaterdag proefrit maken, meer ter bevestiging. LM Configurator is ook actueel dus de LE modellen met de pakketten staan er in, kan zo de op 'Bestel' knop drukken. Ik zag vandaag een Tourer rijden en die had een trekhaak...trekhaakje....zag er wat iel en fragiel uit. is de trekhaak dus een gewone? Niet een inklapbare/verwijderbare?
Zo, zomerbanden zitten er weer op. Dinsdag weer een lange rit en dan maar eens kijken of ook ik 30% zuiniger rijd
VW heeft als bestelbare optie alleen de elektrisch inklapbare. Doordat de stroomvoorziening aan de zijkant geintegreerd is lijkt de trekhaak wat iel.marcelmg2 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:18:
Ik ga vrijdag of zaterdag proefrit maken, meer ter bevestiging. LM Configurator is ook actueel dus de LE modellen met de pakketten staan er in, kan zo de op 'Bestel' knop drukken. Ik zag vandaag een Tourer rijden en die had een trekhaak...trekhaakje....zag er wat iel en fragiel uit. is de trekhaak dus een gewone? Niet een inklapbare/verwijderbare?
Als ik 'm niet gebruik heb ik 'm altijd ingeklapt overigens, misschien was deze achteraf erop gezet?
Als ze er wel achteraf gemonteerd kunnen worden krijg ik ook in eens interesse. Ik denk dat ik het niet nodig heb, vandaar dat ik hem in de configurator van LM er niet bij heb geklikt.Mriceke schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:07:
[...]
VW heeft als bestelbare optie alleen de elektrisch inklapbare. Doordat de stroomvoorziening aan de zijkant geintegreerd is lijkt de trekhaak wat iel.
Als ik 'm niet gebruik heb ik 'm altijd ingeklapt overigens, misschien was deze achteraf erop gezet?
Mijn LM gaf aan dat als je ook maar enigszins het idee hebt dat je een trekhaak nodig hebt dat je die bij een auto van de VAG groep er meteen bij moest bestellen, er waren problemen met het coderen of zo iets??
Of hebben jullie andere ervaringen?
Ik was er eigenlijk wel over uit dat de ID7 tourer onbetaalbaar/buiten bereik zou zijn. Die nieuwe limited edition maken we toch wel erg aantrekkelijk. Je krijgt hem nagenoeg full option voor €58.000 in de BTW.
Zaken als warmtepomp en een panorama dak durf ik wel te laten vallen. Flinke upgrade vanaf de huidige ID4 1st.
Zaken als warmtepomp en een panorama dak durf ik wel te laten vallen. Flinke upgrade vanaf de huidige ID4 1st.
Dat was exact hoe ik er ook in zat, ik was 2 april bij VW voor een proefrit in de ID.4 en toen ik de verkoper zei dat ik de ID.7 een toffe wagen vond kwam hij in eens "volgens mij heb ik daar gister een mailtje over gehad" en zo het geschiede en een week later is de ID.7 besteldElectromonkey schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:18:
Ik was er eigenlijk wel over uit dat de ID7 tourer onbetaalbaar/buiten bereik zou zijn. Die nieuwe limited edition maken we toch wel erg aantrekkelijk. Je krijgt hem nagenoeg full option voor €58.000 in de BTW.
Wellicht een gekke vraag. Bij aanschaf/bestellen van de ID.7 werd mij verteld dat onze vriendin IDA ook een ChatGPT integratie zou hebben. Nou weet ik niet hoe dat bij jullie zit, maar mijn IDA is nog altijd minder intelligent dan mijn zoontje van 2
. Behalve wat simpele navigatie opdrachten kan ze vrij weinig.
Werkt bij jullie deze integratie wel, of is dit iets wat op de lange baan geschoven is door VW?

Werkt bij jullie deze integratie wel, of is dit iets wat op de lange baan geschoven is door VW?
Ik heb dat nog niet aan de praat gekregen. Ik vind de spraak support in de ID7 niet zo bijster goed. Zelfs voor routes verstaat die mij bijna nooit en gaat die naar het verkeerde adres. Ik gebruik het dus niet meer.RudyO schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:40:
Wellicht een gekke vraag. Bij aanschaf/bestellen van de ID.7 werd mij verteld dat onze vriendin IDA ook een ChatGPT integratie zou hebben. Nou weet ik niet hoe dat bij jullie zit, maar mijn IDA is nog altijd minder intelligent dan mijn zoontje van 2. Behalve wat simpele navigatie opdrachten kan ze vrij weinig.
Ik heb in mn Q4 ook een spraakassistent. Luistert net zo slecht als mn vrouw. Zolang die assistenten mij niet begrijpen(!) heb ik er niks aan.
Grappig, bij mij thuis is het precies andersom en verwijt mijn vrouw mij dat ik nooit luister...marcelmg2 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:48:
... Luistert net zo slecht als mn vrouw...
Allen,
Gisteren werd de Volkswagen app ge-updated. Helaas, is mijn wagen niet meer beschikbaar in de app.
Mijn gegevens in app zijn wel nog zichtbaar en de account in de wagen is ook aanwezig.
Om de wagen in de app opnieuw toe te voegen dient een QR code gescand te worden, echter waar kan ik die QR code ergens vinden op het scherm in de wagen?
Dank voor de nuttige tips !
Gisteren werd de Volkswagen app ge-updated. Helaas, is mijn wagen niet meer beschikbaar in de app.
Mijn gegevens in app zijn wel nog zichtbaar en de account in de wagen is ook aanwezig.
Om de wagen in de app opnieuw toe te voegen dient een QR code gescand te worden, echter waar kan ik die QR code ergens vinden op het scherm in de wagen?
Dank voor de nuttige tips !
IDA (bij mij aangepast in Wall-E) is inderdaad niet zo heel slim.RudyO schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:40:
Wellicht een gekke vraag. Bij aanschaf/bestellen van de ID.7 werd mij verteld dat onze vriendin IDA ook een ChatGPT integratie zou hebben. Nou weet ik niet hoe dat bij jullie zit, maar mijn IDA is nog altijd minder intelligent dan mijn zoontje van 2. Behalve wat simpele navigatie opdrachten kan ze vrij weinig.
Catch my drift?
Dealer gaf bij mij aan dat trekhaak achteraf monteren geen goed idee was, zou problemen gevenGerkro schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:12:
[...]
Als ze er wel achteraf gemonteerd kunnen worden krijg ik ook in eens interesse. Ik denk dat ik het niet nodig heb, vandaar dat ik hem in de configurator van LM er niet bij heb geklikt.
Mijn LM gaf aan dat als je ook maar enigszins het idee hebt dat je een trekhaak nodig hebt dat je die bij een auto van de VAG groep er meteen bij moest bestellen, er waren problemen met het coderen of zo iets??
Of hebben jullie andere ervaringen?
[ Voor 3% gewijzigd door Wolksvagen op 10-04-2025 14:53 ]
Gebruik het wel voor bijvoorbeeld stoelverwarming op standje 1. Scheelt weer drie keer op gevoelloze touchbutton drukkenjorritTyb schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:45:
[...]
Ik heb dat nog niet aan de praat gekregen. Ik vind de spraak support in de ID7 niet zo bijster goed. Zelfs voor routes verstaat die mij bijna nooit en gaat die naar het verkeerde adres. Ik gebruik het dus niet meer.
Het kan wel ... maar je moet het wel laten doen bij de dealer, wat dus duurder is dan af fabriek kiezen.Wolksvagen schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:51:
[...]
Dealer gaf bij mij aan dat trekhaak achteraf monteren geen goed idee was, zou problemen geven
Dat en het werkt niet lekker samen met systemen als auto emergency braking edg. Dus bij achteruit manoeuvreren moet je dat systeem steeds uitschakelen anders schiet hij continu op de rem.
Volgens de dealers die ik heb gesproken kan het ook niet, omdat ze hem nog niet goed kunnen aansluiten.UTMachine schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:53:
[...]
Het kan wel ... maar je moet het wel laten doen bij de dealer, wat dus duurder is dan af fabriek kiezen.
Dat het duurder is, dat is een probleem voor m’n werkgever. Die willen het op deze manier ipv mij compenseren voor de trekhaak.
Zaterdag ga ik ook een proefrit maken en ga ik het bij de 3e dealer vragen hoe het zit met de trekhaak, maar ik denk dat het momenteel echt niet achteraf kan.
Wel echt zin in de proefrit! Ben benieuwd.
weet niet of het al voorbij is gekomen, kan je de lichtgevende logo’s uitzetten? Op Google kon ik niks vinden van mensen die het al is gelukt.. behalve de stekker los halen maar dan krijg je allemaal foutmeldingen.
De model 3 is toch een verrassend ruime wagen als het op bagageruimte aan komt.Luqq schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:01:
Leuk! Morgen ga ik een proefrit doen. Ben benieuwd hoe al onze babyspullen er in passen. Vast en zeker een stuk beter dan onze model 3 nu
Ik kwam pas op een ID7 uit om dat te evenaren…
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Yeah, voorin en op de achterbank is het echt een flink stuk groter maar qua achterbak had ik wel een beetje gehoopt dat hij de kinderwagen en reiswieg wat meer op zou vretenPuppetmaster schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:48:
[...]
De model 3 is toch een verrassend ruime wagen als het op bagageruimte aan komt.
Ik kwam pas op een ID7 uit om dat te evenaren…
Zit nu toch echt na te denken of we niet verkeerde verwachtingen hebben van de auto want het is echt de grootste in zn klasse. Of hebben we zo'n grote kinderwagen?
Hi all,
Even een vraagje aan jullie ervaren EV rijders.
Dit is mijn eerste ev en mijn vraag is wat is een goed gemiddelde qua kWh?
Ik haal gemiddeld tussen de 13 en 15 kWh/100km (temperatuur buiten speelt mee dat weet ik)
Maar was benieuwd naar wat jullie “ scores” zijn?
Ik haal gemiddeld tussen de 13 en 15 kWh/100km (temperatuur buiten speelt mee dat weet ik)
Dinsdag had ik 19,7kWh/100km.Soeltanofswing schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:57:
Hi all,
Mijn drie langste ritten vandaagSoeltanofswing schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:57:
106 km - 68 km/h - 16.7 kWh/100km
66 km - 75 km/h - 17.5 kWh/100km
131 km - 80 km/h - 17.6 kWh/100km
Al je de taal wijzigt naar Engels werkt het wel. Nederlands lijkt nog steeds niet ondersteund te worden.RudyO schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:40:
Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:
Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1
Voor toekomstige ID.7 rijders die niet kunnen wachten op de ID.7:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:
Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1
Voor toekomstige ID.7 rijders die niet kunnen wachten op de ID.7:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers