Okay, laat ik eens klantenservice spelen:
Zodra je de auto ontvangt, DRINGEND meteen snellader zoeken en uitproberen!
Omschrijving van het probleem:
Bij het snelladen (alias DC-laden) breekt de auto de poging na 1 tot max 3 minuten af.
De kabel kan dan ontkoppeld worden door 3x de [openen]-knop op de afstandsbediening te drukken, waarna je een volgende poging kan ondernemen die hetzelfde afloopt.
Constatering van uitzondering: als het snellaadstation zo drukbezet is, dat je onder de 60kW blijft, gaat de sessie door. Vastgesteld door mij bij één Tesla SuC te Emmeloord, dus geen garantie dat dit overal en altijd zo is.
Ervaring: een 8tal laders van Tesla, Ionity, Fastned, in NL en DE. Bij nood kan je zo 20 rondjes laden om naar huis te kunnen hinken; er lijkt (tot nog toe) niks (nog meer) kapot te gaan.
Omstandigheden: toestand van de accu lijkt er niet toe te doen: vol, leeg, koud, warm, maakt allemaal geen verschil.
Stand van zaken: auto leeg naar dealer ter test en deze bevestigt mijn ervaring. Dealer heeft probleem nu bij VW zelf aangemeld.
Zoektocht: internet staat vol met dergelijke problemen, maar opvallend van een Duitse versie van mijn auto, dus een ID.7 GTX. ZIjn verhaal:
Update over het probleem: de volgende poging mislukte opnieuw, blijkbaar vanwege de batterij. Er zijn weer onderdelen besteld - ze zouden binnen ongeveer 2 weken binnen moeten zijn, op zijn vroegst
VW heeft kennelijk geen idee wat het probleem is en de onderdelen die vervangen moeten worden, zijn allemaal heel moeilijk te verkrijgen. Tot nu toe zijn de hoogspanningslader en de hoogspanningskabelset (naar verluidt) vervangen (en zijn er enkele software-updates uitgevoerd).
Afgelopen weekend hebben we de tweede oplostermijn op 20.januari gezet. Mentaal heb ik de auto al gedag gezegd. Vandaag heb ik de laatste persoonlijke spullen uit de auto gehaald. Hij staat al 2 maanden in de werkplaats, maar nu heb ik de accu en dergelijke al eens kunnen bekijken. Dat is ook interessant.
“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison