Ik heb er iig geen dongle inzitten, transportdongle zou ik niet weten maar ik mag toch aannemen dat de dealer dat ontdekt zou hebben bij de diagnose.MJMaverick schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:30:
[...]
Ff een check voor de zekerheid: hebben jullie een OBD dongle in de auto zitten? De afgelopen jaren is vaak gebleken dat wanneer die erin blijft zitten het alarm spontaan wil afgaan. Geen idee of dat bij MY27 ook/weer zo is, maar wellicht een mogelijkheid om te controleren. Het wil ook wel eens voorkomen dat de dealer de transport-dongle vergeet te verwijderen, met vergelijkbare effecten... De poort voor de OBD dongle zit helemaal links onder het dashboard.
Het verhaal dat ik vanuit de dealer kreeg luidde ongeveer als volgt: Het can-signaal op de alarmsirene valt weg. Vervolgens gebeuren er twee dingen, de sirene denkt dat er een inbraak/sabotage-poging gaande is en de auto op zijn beurt denkt dat ook en blokkeert voor de zekerheid alle communicatie met de sloten en afstandsbedieningen.
Op zich een logische verklaring die ook netjes aansluit op de symptomen, inclusief het niet functioneren van de noodontgrendeling. Ik hoop dus dat ze een defect kabeltje oid in de can-lus hebben gevonden, dan zou ik er wel weer vertrouwen in hebben.
:strip_exif()/f/image/M4gSpjMBh5K4KmepQzzE3r2K.jpg?f=fotoalbum_large)