Blommie01 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:35:
[...]
Wat @
kdekker aangeeft over het laden is oud denken.
In Nederland duurt laden niet langer dan tanken. Je laad alleen om thuis te kunnen komen. Daar laad je hem weer vol.
Elektrisch rijden bespaart tijd. Je hoeft namelijk nooit meer te tanken en soms bijladen kost nooit meer dan 5 tot 10 minuten.
Ik heb nu een leenauto die op benzine rijdt en het voelt echt op alle vlakken een stap terug in de tijd... Langzaam, herrie, een DSG bak die je voelt schakelen en ik moet weer tanken...

Wat een armoe

Ik merk dat EV berijders of een beetje blind zijn voor nadelen, of vinden dat nadelen die ze zelf niet ervaren als nadeel, voor anderen ook geen nadeel
kan zijn.
Daarmee is je zin een aardig voorbeeld van zulke blindheid/selectiviteit:
Elektrisch rijden bespaart tijd. Je hoeft namelijk nooit meer te tanken en soms bijladen kost nooit meer dan 5 tot 10 minuten.
Of het nu tanken of bijladen is, daar ging het hier niet om. Tanken kost ook max 5 minuten, is eigenlijk nooit zo dat een tankstation 100% bezet is en ook de liter/min is fixed. Bij laden is dat variabel, niet gegarandeerd een vrije laadplek en of je nu 1x per 400km moet laden of 1x per 1000km tanken, dat is een andere frequentie per week, als het totaal afgelegde km gelijk is. Dus dat tijd besparen, tja, als je kunt laden op momenten dat de auto en dichtbij staat en je die niet nodig hebt, dan wel ja. Anders niet.
Als praktijk voorbeeld (ook als aanvulling op de reactie van @
Spekkie99 hierboven) : in het noorddeel van Middelburg is er geen (of 1, oostelijk) lader aanwezig. Ben je daar op bezoek, dan is de dichstbijzijnde lader niet op loopafstand, maar dik een km lopen. Goed, in een minuut of 5 a 10 heb je weer voldoende prik om de terugrit te halen. Dat valt me mee (ik had langere tijden in gedachten, al weet ik niet of je altijd zo'n DC snellader weet te vinden, waar inderdaad 180-00km erbij komt in de genoemde tijd).
Ik moet wel zeggen, dat ik niet wist dat een ID.7 al met ca 5-10 minuten er 100km bij heeft. Desondanks, als je er 200km bij moet hebben om thuis te komen, is dat 10-20min. Dat is iig iets waar ik met mijn brandstof bak geen last van heb (c.q. niet zo lang hoeft te wachten). Desondanks: ik lees hier lekker mee, omdat de ID.7 wel mijn interesse heeft.