• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:15
Ik zit in de configurator te kijken en zie toch wat interessante verschillen tussen de drie elektromotoren:

59kWh:
471 km
143,0 Wh/km

77kWh:
595 km
147,1 Wh/km

82kWh:
703 km
137,4 Wh/km

Het verbruik van de 59kWh variant valt tegen. Je zou zeggen dat dit de meest zuinige aandrijflijn zou zijn, gelet op de kleinere accu. Nu klopt die logica sowieso niet, gezien de 82kWh by far de zuinigste is...

• BBx92
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:45
Knul schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:12:
Ik zit in de configurator te kijken en zie toch wat interessante verschillen tussen de drie elektromotoren:

59kWh:
471 km
143,0 Wh/km

77kWh:
595 km
147,1 Wh/km

82kWh:
703 km
137,4 Wh/km

Het verbruik van de 59kWh variant valt tegen. Je zou zeggen dat dit de meest zuinige aandrijflijn zou zijn, gelet op de kleinere accu. Nu klopt die logica sowieso niet, gezien de 82kWh by far de zuinigste is...
WLTP uitkomsten zijn sowieso wat vaag.
77kWh + 82kWh = APP550 motor.
59kWh = APP310.
Dat is een motor die we al kennen uit de ID3/ID4. Het is dus een inefficiëntere, oudere motor.

Kijk je overigens op EV-Database voor de 77/82kWh varianten dan zie je dat het verbruik nagenoeg identiek is.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:11

-tom-562

Oliesjeik

Het is nou ook niet zo dat die APP310 extreem onefficient is ofzo. Ik zit met mijn ID4 met deze temperaturen nagenoeg op de WLTP waarde qua range (minder dan 10% afwijking), ik denk dat dat met een ID7 nog makkelijker gaat, want die is volgens mij net wat aerodynamischer :P

[ Voor 5% gewijzigd door -tom-562 op 01-04-2026 09:38 ]

Vaak bu'j te bang!

• HouseL
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:52
chris_V schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:32:
Ik vind het nu wel beu dat we de nieuwste updates niet gaan krijgen.

Blijkbaar komt er ook een nieuwe app shop met netflix/streaming diensten. Maar alleen voor de nieuwe wagens.

Dat vind ik dan veel belangerijker dan die knoppen aan het stuur, want daar stoor ik me eigenlijk totaal niet aan.
Ik snap de noodzaak voor apps als Netflix niet echt. Wanneer gebruik je dat nou? Misschien als je alleen hele lange ritten moet maken (en dan 15 minuten kijken van een hele serie of film per laadsessie?), of als je ruzie hebt met de vrouw :*)

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:15
HouseL schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:07:
[...]

Ik snap de noodzaak voor apps als Netflix niet echt. Wanneer gebruik je dat nou? Misschien als je alleen hele lange ritten moet maken (en dan 15 minuten kijken van een hele serie of film per laadsessie?), of als je ruzie hebt met de vrouw :*)
Geen noodzaak, wel gewoon grappig als je even moet wachten bij het laden of als je kinderen moet ophalen..
BBx92 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:21:
[...]

WLTP uitkomsten zijn sowieso wat vaag.
77kWh + 82kWh = APP550 motor.
59kWh = APP310.
Dat is een motor die we al kennen uit de ID3/ID4. Het is dus een inefficiëntere, oudere motor.

Kijk je overigens op EV-Database voor de 77/82kWh varianten dan zie je dat het verbruik nagenoeg identiek is.
Gemist kans imo. Met de efficiëntere motor is 500km WLTP misschien wel haalbaar, dan wordt het ineens een hele interessante auto.

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:04
-tom-562 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:45:
[...]

Je bedoelt dus een prima range voor 95% van alle ritten. En ook nog eens LFP, dus die knak je gewoon altijd 100% vol. Dikke prima dus
Voor veel ritten ook wel prima hoor! Maar ik rij niet elke dag dezelfde afstand, en kan dus zeer verschillen van 25km tot 500km en dan is het best fijn om wat meer achter de hand te hebben.

• BBx92
Knul schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:10:
[...]
Gemist kans imo. Met de efficiëntere motor is 500km WLTP misschien wel haalbaar, dan wordt het ineens een hele interessante auto.
Zou mij niet verbazen dat het voor VW flink centen schrapen is geweest om deze auto voor <45k in de markt te zetten. Dan zit je op het prijsniveau van een basismodel Skoda Superb/Kodiaq/Enyaq. Of net boven b.v. een Golf Variant / Peugeot E-308 SW. En dan heb je een auto die - zelfs in absolute basistrim - van een veel hoger niveau is. Zelfs de AR-HUD is standaard. Ik zou het wel weten als mijn leasebudget 45k is :)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:11

-tom-562

Oliesjeik

Knul schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:10:
[...]

Kan ook gewoon een beperking zijn van het gekozen accupakket

Vaak bu'j te bang!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:48
Ze hebben toch ook de APP350?
De efficiëntere nieuwere versie van de 310?

Vreemd dat die niet ingezet wordt imo, zeker op je Flagship-EV…

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• BBx92
Puppetmaster schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:41:
Ze hebben toch ook de APP350?
De efficiëntere nieuwere versie van de 310?

Vreemd dat die niet ingezet wordt imo, zeker op je Flagship-EV…
Volgens deze link is dat vooralsnog alleen voor basismodellen met de 58 kWh LFP accu. De 59 kWh is nog met de "oude" NMC accu.
Entry-level models more efficient and with greater range. There are also new developments in the areas of engine and battery: the ID.4 and ID.5 Pure entry-level models are equipped with the APP 350, a new 140 kW (190 PS) drive system that offers increased torque and lowers fuel consumption compared with the previous APP 310 motors. This enables the range of the ID.4 to be increased by up to 40 km (WLTP), for example. In combination with a new lithium-iron phosphate (LFP) high-voltage battery (58 kWh net), this is an impressive package that is robust and very efficient.
https://www.volkswagen-ne...for-id4-id5-and-id7-20209

• Phrenesis
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-04 12:58
Lancer schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:17:
[...]

En IDA, ach IDA, leuke poging, maar die gebruik ik alleen nog maar om de achterruitverwarming aan en uit te zetten, omdat de knop te ver weg en verstopt zit. Ik mis haar verder ook niet.
Je hebt toch gewoon een fysieke knop voor de achterruitverwarming links naast het stuur? Of verschilt dat per uitvoering?

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zit te kijken naar een PRO S, grote accu. daarvan een SOH report gekregen met:
  • Model 2025
  • 97% ± 5% SOH
  • DC laad percentage 37%.
  • KM van 25.000km.
Rij zelf prive 23kkm. Wat zou het risico zijn van verdere degradatie tot onder 90% bij gebruik met eigen laadpaal en tot max 80% en alleen lange afstanden tot 100%? Is deze qua verwachting hetzelfde bij een ID4? een directe vergelijking is er niet vanwege grotere accu.

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:20
ReseT schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:12:
  • Model 2025
  • 97% ± 5% SOH
  • KM van 25.000km.
Vraag is hoeveel waarde je aan dat rapport moet hechten. Schijnt nogal verschil te zitten tussen de diverse methodes.

https://www.bright.nl/plu...at-was-cht-schokkend.html

Catch my drift?

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:29
Ben benieuwd naar de private leaseprijs van de ID.7 59kwh accu, aangezien ons contract deze zomer afloopt. Ik zie dat de ID.7 met 15.000 km al onder de €599 per maand zit en met 5.000 km zelfs rond de €499 met 77kwh accu

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
ReseT schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:12:
  • Model 2025
  • 97% ± 5% SOH
  • KM van 25.000km.
Rij zelf prive 23kkm. Wat zou het risico zijn van verdere degradatie tot onder 90% bij gebruik met eigen laadpaal en tot max 80% en alleen lange afstanden tot 100%? Is deze qua verwachting hetzelfde bij een ID4? een directe vergelijking is er niet vanwege grotere accu.
Wat @DaMenaz ook aangeeft, welke accu/SoH-test was het?
En ik vind die '± 5%' ook echt onacceptabel, kun je niets mee.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Puppetmaster
BBx92 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:46:
[...]

Volgens deze link is dat vooralsnog alleen voor basismodellen met de 58 kWh LFP accu. De 59 kWh is nog met de "oude" NMC accu.
[...]
https://www.volkswagen-ne...for-id4-id5-and-id7-20209
Ja, precies!
Toch een onbegrijpelijke keuze om er een oude accu en oude motor in te zetten?
Daardoor komt hij minder ver met dezelfde energie én heb je niet het voordeel van vaker tot 100% laden.
Lose-lose ipv win-win. 8)7

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• BBx92
Puppetmaster schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:50:
[...]

Ja, precies!
Daardoor komt hij minder ver met dezelfde energie én heb je niet het voordeel van vaker tot 100% laden.
Lose-lose voor VW? Of de consument? :X Ouder platform in de auto lepelen = goedkoper. Nieuwere hardware in basismodel = duurdere modellen minder aantrekkelijk. Voor VW dus lose-lose.

Zelfde reden dat ze geen "Skoda ID.7" hebben - dan koopt (bijna) niemand meer een ID7 of een Enyaq O-)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Puppetmaster schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:50:
[...]

Ja, precies!
Onbegrijpelijk? Volstrekt logisch, eerst zet je de auto in de markt als E-segment, dan ga je over de duur van twee jaar snijden in de opties en prijs totdat de auto betaalbaar* is. Het idee van een zeer luxe auto in het E-segment blijft terwijl de auto een tal van pakketten en de range niet heeft, maar het blijft een ID7.
Uitstekende marketing daarbij en als auto nog steeds uitstekend. Nu ook nog eens bang/buck als iemand wel een luxe Europese auto wil rijden zonder er ook 60k+ voor te moeten betalen (al dan niet in de lease).
Niet vergeten dat de ID3/4/5 eigenlijk niet meer echt super lopen in Europa voor VW, de ID.7 het goed doet, maar duur is en de ID.Polo ook niet het ga opvullen voor de ID3/4/5. VW moet wat en heeft niets in de BEV markt wat in het gat kan springen om concurrent te blijven in dat segment.

Als iemand richting de 40k - 50k uit kán en wil geven voor een BEV, maar de range niet nodig heeft is de ID.7 in deze vorm uitstekend. Een grotere accu en betere/efficiëntere motor is natuurlijk mooi, maar niet als je het meer geld kost en je het eigenlijk niet nodig hebt.

Al met al denk ik niet dat het VW hun strategie was om de ID7 als E-segment in de markt te zetten en daarna aantrekkelijker te maken, maar dat ze wel moesten i.v.m. de CO2 compensatie vanuit de EU waar ze aan moeten voldoen. Daarbij komend het gat wat er in de EV-markt voor VW zit in het middensegment (zeker t.o.v. wat Skoda kan bieden) en je moet dan de strategie wel aanpassen.

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
BBx92 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:05:
[...]
Zelfde reden dat ze geen "Skoda ID.7" hebben - dan koopt (bijna) niemand meer een ID7 of een Enyaq O-)
anders wel benieuwd hoe een Superb-EV zou uitdraaien :)
offtopic:
Ook wel hard benieuwd naar de Skoda Peaq

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:16
stanny schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:10:
[...]

offtopic:
Ook wel hard benieuwd naar de Skoda Peaq
Komt dan wel weer een Skoda-Vision O aan ergens dit jaar, zal meer het Octavia formaat worden dat dan weer wel. Dus net wat kleiner dan de ID.7

https://www.skoda.nl/modellen/teaser/vision-o

[ Voor 4% gewijzigd door Louwke op 01-04-2026 15:15 ]

Untappd: Louwke80

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
stanny schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:10:
[...]

Ik rijd nu een Skoda Superb en ik ben mede bij de ID.7 uitgekomen omdat het wat mij betreft de meest serieuze (qua range en no nonsense) 'normale EV-station' is. :-) Als er een Superb EV was geweest, was ik die waarschijnlijk wel als eerste gaan testen.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Helsie schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:38:
Zojuist bestelling geplaatst voor ID.7 Tourer Pro S Limited Edition (die nu niet meer in de configurator staat). In aquamarine blue, met int/ext plus (zonder panoramadak), trekhaak en warmtepomp. En natuurlijk mooie Trondheim velgen. Blij mee, zin in. Hij komt net na mijn zomervakantie, nog 1x zonder laadstress.
Ik twijfel eraan. C.q. hoewel de ID.7 er tof uit ziet, weerhoudt mijn reispatroon nog om over een (tweedehands) EV te denken (al zijn er nog niet veel 2e hands ID.7 voor een redelijke prijs). Praktisch rijd ik regelmatig naar de andere kant van Nederland (bijv. familiebezoek) waar a. geen laadpaal is b. een retour 400km is (en nu met mijn diesel, met gemak 700-800 uit 1 tank haal en nog 100-200 marge heb). Het is gewoon lastig om of in de buurt van je visiste adres (altijd Nederland) een laadpaal te zoeken of ergens onderweg 30min te stoppen. Die rit van iets meer dan 2 uur voor enkeltje gaat altijd zonder stoppen.

Kortom: dat is geen laadstress, maar een functionele beperking van heel veel EV's, omdat er niet zoveel (2e hands) EV's zijn waar en 5 volwassenen goed in kunnen zitten en een range hebben van zeg 400-500km in de winter. Een vervoersmiddel is een hulpmiddel. Het ding moet je niet dwingen om aparte strapatsen uit te halen, omdat je anders later-dan-nodig (met een brandstofauto) thuiskomt. Die 5 personen haalt een ID.7 wel, maar die afstanden (in de winter) niet.

Maar goed, zo'n ID.7 ziet er wel tof uit. Dus wie weet. Al verbaas ik me - dat is niet alleen ID.7 - dat na zoveel jaar EV nog zoveel dingen zijn, dat hier een heel topic gevuld wordt. Ach, een brandstof auto anno nu heeft waarschijnlijk meer storingen op gebied van electronica (en software) dan de hardware. Al kan ik dat mishebben.

• DaMenaz
Louwke schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:15:
[...]

Komt dan wel weer een Skoda-Vision O aan ergens dit jaar, zal meer het Octavia formaat worden dat dan weer wel. Dus net wat kleiner dan de ID.7

https://www.skoda.nl/modellen/teaser/vision-o
De concept van die Vision-O is in 2025 gepresenteerd, met de boodschap erbij dat een productieversie pas na 2030 zal verschijnen.

Dan ben ik alweer 2 leasers verder. :+

Catch my drift?

• BBx92
kdekker schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:06:
[...]

Ik twijfel eraan. C.q. hoewel de ID.7 er tof uit ziet, weerhoudt mijn reispatroon nog om over een (tweedehands) EV te denken (al zijn er nog niet veel 2e hands ID.7 voor een redelijke prijs). Praktisch rijd ik regelmatig naar de andere kant van Nederland (bijv. familiebezoek) waar a. geen laadpaal is b. een retour 400km is (en nu met mijn diesel, met gemak 700-800 uit 1 tank haal en nog 100-200 marge heb). Het is gewoon lastig om of in de buurt van je visiste adres (altijd Nederland) een laadpaal te zoeken of ergens onderweg 30min te stoppen. Die rit van iets meer dan 2 uur voor enkeltje gaat altijd zonder stoppen.

Kortom: dat is geen laadstress, maar een functionele beperking van heel veel EV's, omdat er niet zoveel (2e hands) EV's zijn waar en 5 volwassenen goed in kunnen zitten en een range hebben van zeg 400-500km in de winter. Een vervoersmiddel is een hulpmiddel. Het ding moet je niet dwingen om aparte strapatsen uit te halen, omdat je anders later-dan-nodig (met een brandstofauto) thuiskomt. Die 5 personen haalt een ID.7 wel, maar die afstanden (in de winter) niet.

Maar goed, zo'n ID.7 ziet er wel tof uit. Dus wie weet. Al verbaas ik me - dat is niet alleen ID.7 - dat na zoveel jaar EV nog zoveel dingen zijn, dat hier een heel topic gevuld wordt. Ach, een brandstof auto anno nu heeft waarschijnlijk meer storingen op gebied van electronica (en software) dan de hardware. Al kan ik dat mishebben.
Je hoeft niet een halfuur te laden. Als je 50km te kort komt, kan je ook 5 minuten staan. Genoeg voor een plaspauze? Of als je echt 200km+ rijdt naar familie dan zal je daar ook niet voor een halfuur zijn. Plug hem daar gewoon in een stopcontact? Of plaats daar een laadpaal, klinkt als buitengebied?

• DaMenaz
of ergens onderweg 30min te stoppen.
Die 400 km in de winter haal ik met mijn Pro prima. Als je er zenuwachtig van wordt, dan kun je een Pro S overwegen.

30 minuten stoppen onderweg? Wat ga je allemaal doen dan? :) Laadstop kan veel korter. Zeker als je maar iets van 100 km extra rijbereik zoekt.

Catch my drift?

• Puppetmaster
Met de proS is dat te doen idd en zoals gezegd, je hoeft niet een half uur bij te laden indien nodig, enkel de km’s die je mist.
5 min max zou ik ook zeggen.
Dat is bij 200kw 16kwh, dus zo’n 100km. :)

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:08
DaMenaz schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:12:
[...]

De concept van die Vision-O is in 2025 gepresenteerd, met de boodschap erbij dat een productieversie pas na 2030 zal verschijnen.

Dan ben ik alweer 2 leasers verder. :+
De productieversie van de Vision-O wordt in 2027 verwacht.

• DaMenaz
Flieger schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:37:
[...]

De productieversie van de Vision-O wordt in 2027 verwacht.
De media die de afgelopen maanden tegen de bandjes van de Vision-O mochten trappen hebben het collectief over 2030 of later.

https://autorai.nl/nieuwe...a-octavia-skoda-vision-o/
https://www.autovisie.nl/...ionwagon-van-de-toekomst/
https://www.vroom.be/nl/i...-concept-2025-iaa-munchen
https://www.autogids.be/a...skoda-vision-0-combi.html
https://www.whatcar.com/n...ext-gen-estate-car/n28466
etc

2027 wordt volgens mij alleen genoemd in oudere artikelen, toen de concept nog niet gepresenteerd was.

[ Voor 6% gewijzigd door DaMenaz op 01-04-2026 16:58 ]

Catch my drift?

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
BBx92 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:13:
[...]

Je hoeft niet een halfuur te laden. Als je 50km te kort komt, kan je ook 5 minuten staan. Genoeg voor een plaspauze? Of als je echt 200km+ rijdt naar familie dan zal je daar ook niet voor een halfuur zijn. Plug hem daar gewoon in een stopcontact? Of plaats daar een laadpaal, klinkt als buitengebied?
Kom je op visite, en vraag je of je daar de auto elektrisch bij mag tanken. Dat is toch wel wat raar. Als je het woord stroom vervangt door benzine, dan valt het wellicht nog meer op hoe raar is dat te vragen. In een noodgeval, is dat als uitzondering mogelijk, maar je wilt je visite niet opzadelen met jouw keuzes voor een vervoermiddel (nog even los van het feit of er een verlengkabel is die jouw parkeerplek haalt).

Een ID.7 doet worst case ca 350km (zegt Google, kan ik niet controleren, heb geen ervaring met een ID.7). Met een beetje marge en eventuele degradatie, zou je dan toch 100km bij willen hebben om de retourrit zonder problemen te kunnen volbrengen.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:54
[...]

Zo erg is dat nu toch ook niet om iets andere gewoontes aan te nemen. Zoals gezegd, je moet geen half uur laden als je maar 100km te kort komt. Een snellader is duurder dan thuis of op het werk laden, dus waarom zou je daar dan meer laden dan nodig? En zelfs als je die retour van 400 km doet zonder te tanken met benzine of diesel, uiteindelijk zul je wel een keer extra moeten tanken. Ik rijd nu nog benzine (doet ook rond de 800 km op een tank, heb er in de zomer eens 1000 km mee gedaan) en voor zo'n rit zorg ik dat mijn auto volgetankt is, waar je dan misschien een stukje voor moet rijden, aan 10 minuten zit je snel. Het verschil is wel dat ik dat dan alleen doe en er geen 4 anderen in de auto zitten te wachten.

En zoals nog al gezegd, met de Pro S kom je er waarschijnlijk wel op jouw traject in de winter, met wat overschot, als je rechtervoet niet te zwaar is.
Ik ga nog niet zo lang mee in dit topic, maar de meeste posts hier gaan niet over problemen met de auto, en zijn meer eigenaars die graag zaken delen over hun auto. Er passeert wel geregeld een probleempje en hopelijk geraken die probleemgevallen dan ook opgelost. Meest hardnekkige lijkt me nu nog @Inter18 's rammelbak, wat tot nu wel een een raadsel is, maar maandagmorgen modellen heeft elk merk. Zoals zo vaak op het internet wordt er over problemen vaker een post gemaakt dan als men gewoon tevreden is.

• BBx92
kdekker schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:21:
[...]

Kom je op visite, en vraag je of je daar de auto elektrisch bij mag tanken. Dat is toch wel wat raar. Als je het woord stroom vervangt door benzine, dan valt het wellicht nog meer op hoe raar is dat te vragen. In een noodgeval, is dat als uitzondering mogelijk, maar je wilt je visite niet opzadelen met jouw keuzes voor een vervoermiddel (nog even los van het feit of er een verlengkabel is die jouw parkeerplek haalt).
Laatste van mij, want beetje offtopic. Maar dit is echt normaalste zaak van de wereld. Iedereen laadt bij iedereen. Mn schoonouders laden ook bij mij, en vice versa. Schoonbroer ook. Broer heeft goedkope laadpaal op MP op de kop getikt voor de schoonouders uit limburg. Even de dinosap mindset loslaten en een nieuwe manier van denken aannemen.

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
BBx92 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:43:
[...]
Laatste van mij, want beetje offtopic. Maar dit is echt normaalste zaak van de wereld. Iedereen laadt bij iedereen. Mn schoonouders laden ook bij mij, en vice versa. Schoonbroer ook. Broer heeft goedkope laadpaal op MP op de kop getikt voor de schoonouders uit limburg. Even de dinosap mindset loslaten en een nieuwe manier van denken aannemen.
Idem hier. Ik laad met mijn generieke druppel bij mij thuis en daarmee kan iedereen (met eigen druppel) bij mij laden. Het enige wat het mij dan kost, is mijn plek op de oprit tijdelijk afstaan. En ik hoop dat anderen dat ook voor mij doen als dat nodig is. 😁

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:15

Lancer

What the......

[...]

Ik heb ook familie in de laadpalen woestijn van Nederland (Emmen) en daarachter. Hoewel dat inmiddels ook wel weer mee begint te vallen. Binnen 5-10 minuten lopen is er inmiddels meestal wel een beschikbare paal. Ik kan dat wandelingetje na een rit van meer dan 200km inmiddels best waarderen.

We hadden eerst een XC40 (2021 generatie). Die redde het niet op en neer zonder te laden. Voordat er voldoende palen waren, waren we aangewezen op de snelladers onderweg. Bij de laatste snellader op de heenweg was de accu meestal nog niet leeg genoeg om snel vol te tanken voor de terugrit. Dat moest dus meestal 's avonds laat op de weg terug (+/- 20min laden). Geen probleem als we met het hele gezin waren, maar mijn wederhelft alleen op een donkere verlaten laadplaats, dat vond ik niet heel prettig.

Nu in een Pro S. Die gaat wel op en neer in slecht weer en met 130km/u op de terugweg. Een rit van ongeveer 420km retour.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:15

Lancer

What the......

Phrenesis schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:48:
[...]

Je hebt toch gewoon een fysieke knop voor de achterruitverwarming links naast het stuur? Of verschilt dat per uitvoering?
Die is er wel, maar als je lange benen hebt in vergelijking met je armen, dan is je stuur helemaal uitgetrokken en zit je wat verder naar achter. Ik kan niet bij die knop zonder uit mijn stoel te komen en ik zie hem al helemaal niet vanaf de zitpositie. Het is zo'n vervelende touch knop, dus je moet wel kijken voordat je je mistachterlicht aanzet of je hoofdverlichting uit.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• ptjuh89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:57
Misschien vloek ik nu een beetje maar wat is nou precies de obsessie met het 130 km/h rijden.

110/120 is toch ook dikke prima als je daarmee wel heen en weer komt op een volle accu. Mijn huidige Kia haalt over 70k km gemiddeld 385km op een accu en de keren dat het krap werd en ik 130 mocht heb ik gewoon mijn de snelheid aangepast.

On topic: 8 april mag ik me id7 ophalen bij de dealer🥳

• fwp
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:20

fwp

Vandaag helemaal blij met een Spotify update die klaar stond. Binnen minuutje klaar, melding bij het “opnieuw” opstarten je gebruik kunt maken van de app.
Na gewerkt te hebben richting huis.
Zo’n 15 minuten lang (nog stopje tussendoor) heel de tijd naar een ladende app zitten kijken… 😅 Blijft die app prut zeg in de auto.

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
fwp schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:46:
Vandaag helemaal blij met een Spotify update die klaar stond. Binnen minuutje klaar, melding bij het “opnieuw” opstarten je gebruik kunt maken van de app.
Na gewerkt te hebben richting huis.
Zo’n 15 minuten lang (nog stopje tussendoor) heel de tijd naar een ladende app zitten kijken… 😅 Blijft die app prut zeg in de auto.
Hier al de hele dag de melding dat de update mislukt en ik het later maar opnieuw moet proberen ;w

• sifel
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:40
Wat vinden jullie van de verkeersborden herkenning? Ik heb de auto nu 5 maanden en ik heb bijna geen ergernissen maar dit is er toch wel een. Op de a1 bij Naarden gaat hij ineens naar 50 km per uur. Op de a28 tussen Utrecht en Amersfoort afwisselend tussen 50 en 90. Ik zie nergens een bord waar dat op gebaseerd kan zijn. Het lijkt wel altijd ter hoogte van een viaduct over de snelweg te zijn. Alsof hij de snelheid van die weg overneemt.

En in de wijk herkent hij de bordjes met 30 die bij een zijweg staan alsof het mijn rijbaan is. In combinatie met de achterhaalde navigatiekaart maakt dat op de travel assist rijden wel erg moeizaam.

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:34
MacPoedel schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:35:
[...]

Ik ga nog niet zo lang mee in dit topic, maar de meeste posts hier gaan niet over problemen met de auto, en zijn meer eigenaars die graag zaken delen over hun auto. Er passeert wel geregeld een probleempje en hopelijk geraken die probleemgevallen dan ook opgelost. Meest hardnekkige lijkt me nu nog @Inter18 's rammelbak, wat tot nu wel een een raadsel is, maar maandagmorgen modellen heeft elk merk. Zoals zo vaak op het internet wordt er over problemen vaker een post gemaakt dan als men gewoon tevreden is.
Alsof de duvel ermee speelt,
gisteren stopte hij niet meer met kraken, komt ergens van achter. Ik zag ook dat de deur rechtsachter inmiddels wat omhoog staat.

Misschien moet ik eens een poll starten met de vraag of ik de id.7 één keer net zo hard een lange bocht door jaag als ik 5 jaar lang met t Kiaatje gedaan heb. Zou het chassis breken?
Let wel, de wegligging zelfs is prima, geen klagen, alleen 0 gevoel in het stuur.

Beste oriënteerders, dit is mijn specifieke wagen, andere (demo) auto's vertonen dit gedrag niet en hebben deze gebreken meestal niet of in veel mindere mate.
De gebreken die in een auto zitten hebben zich spijtig genoeg in mijn wagen verzameld. .

Waar ik tegenaan loop is de onwil van de Zuid Rotterdamse dealer om het goed aan te pakken. Deze dealer zou ik absoluut overslaan.

Maar: met aanhangwagen in de vrieskou 400km bereik

De stoelen zijn geweldig, de massage zo mogelijk nog beter. std audio verrassend goed.

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:35

Johnny E

Dôh !!

sifel schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:40:
Wat vinden jullie van de verkeersborden herkenning? Ik heb de auto nu 5 maanden en ik heb bijna geen ergernissen maar dit is er toch wel een. Op de a1 bij Naarden gaat hij ineens naar 50 km per uur. Op de a28 tussen Utrecht en Amersfoort afwisselend tussen 50 en 90. Ik zie nergens een bord waar dat op gebaseerd kan zijn. Het lijkt wel altijd ter hoogte van een viaduct over de snelweg te zijn. Alsof hij de snelheid van die weg overneemt.

En in de wijk herkent hij de bordjes met 30 die bij een zijweg staan alsof het mijn rijbaan is. In combinatie met de achterhaalde navigatiekaart maakt dat op de travel assist rijden wel erg moeizaam.
Ik heb het uitgezet, ik had in omgeving Amsterdam/Alkmaar te veel verkeerde herkenningen waardoor de auto op verkeerde momenten de rem in trapt.

Specs!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:04
Inter18 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:51:
[...]
Waar ik tegenaan loop is de onwil van de Zuid Rotterdamse dealer om het goed aan te pakken. Deze dealer zou ik absoluut overslaan.
Volgens mij heeft de verkoper niet zo veel te willen. Als je auto non-conform is moet hij hem gewoon repareren. Een auto valt gewoon onder consumentenrecht als je hem particulier koopt. Als hij echt niet wil zijn er juridische mogelijkheden genoeg om het af te dwingen of in het uiterste geval de koop te ontbinden.

Als het lease is is het makkelijker. Laat de LM het oplossen.

• BBx92
sifel schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:40:

Drama. Dealer had het bij aflevering direct uit gezet (voor mij). Had het even aan om te ervaren, maar op de A9 Amstelveen met werkzaamheden is het net een pingpongbal met ADD. Doet de speed limit warning ook niets goeds, want die piept bij elke snelheidswissel opnieuw. Dus die ook maar uit.

Fraulief had na haar eerste rit meteen een trauma aan de auto. Niet technisch + niks met autos. Staat blijkbaar standaard aan in een nieuw profiel. Auto gaat opeens random remmen op de snelweg zonder enige verklaring met baby achterin. Tranen met tuiten aan de telefoon van de stress. Daarna met videobellen uitgelegd hoe het uit moest.

Deze feature echt verbieden tot het minimaal 99%+ goed werkt. Schande dat ze dit soort rommel verplicht maken.

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
DaMenaz schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:57:
[...]

Vraag is hoeveel waarde je aan dat rapport moet hechten. Schijnt nogal verschil te zitten tussen de diverse methodes.

https://www.bright.nl/plu...at-was-cht-schokkend.html
Paywall helaas. Maar is volgende officiële Volkswagen test. De 5% variatie staat bij de kleine lettertjes.

Geeft ook geen absolute tissue EV energy content weer. Vind het ook lastig om zo te oordelen. De DC verhouding voor het laden lijkt erg hoog. Maarja wat zegt dat over het levensduur en verdere degradatie.

Ben van bij een testrit om obdscanner scanner te gebruiken om meer absolute meetgegevens te krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door ReseT op 01-04-2026 22:07 ]

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
BBx92 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:45:
[...]

Drama. Dealer had het bij aflevering direct uit gezet (voor mij). Had het even aan om te ervaren, maar op de A9 Amstelveen met werkzaamheden is het net een pingpongbal met ADD. Doet de speed limit warning ook niets goeds, want die piept bij elke snelheidswissel opnieuw. Dus die ook maar uit.

Fraulief had na haar eerste rit meteen een trauma aan de auto. Niet technisch + niks met autos. Staat blijkbaar standaard aan in een nieuw profiel. Auto gaat opeens random remmen op de snelweg zonder enige verklaring met baby achterin. Tranen met tuiten aan de telefoon van de stress. Daarna met videobellen uitgelegd hoe het uit moest.

Deze feature echt verbieden tot het minimaal 99%+ goed werkt. Schande dat ze dit soort rommel verplicht maken.
Heftig, kan mij dat goed voorstellen en zie zoiets bij mijn vrouw net zo goed gebeuren. En verder eens, dit is echt een waardeloze papieren tijger van de EU. En dan doet VAG het nog goed met een subtiel piepje wanneer je harder rijdt dan de gedetecteerde snelheid, genoeg merken waar dat subtiel het raam uit kan. :X

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@True & @BBx92

Helaas lijken de moderne regeltjes ooit alleen bedacht te worden vanachter een bureau door mensen welke op d'r fietsje óf met het OV aan 'Woon-Werk' verkeer doen en verder ook totaal geen notie hebben van de situatie op de wegen waar 'auto's' mét echte bestuurders dagelijks d'r weg moeten vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 01-04-2026 23:08 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• fwp
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:20

fwp

stanny schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:22:
[...]

Hier al de hele dag de melding dat de update mislukt en ik het later maar opnieuw moet proberen ;w
Ik kon nog net even snel een foto maken toen ik bij de verkeerslichten stond te wachten. De shop kwam ik niet in met deze foutcode als antwoord.
Nog niet op gezocht. Morgenochtend weer vol spanning de auto in.

P.s. ik weet dat ik een lapje over het scherm moet halen 🫣😄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OI-kioXXCS8g9ODxfOpSKEpUPi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZtjiyeHmBId6TqXdo3yJHgT.jpg?f=fotoalbum_large

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

fwp schreef op woensdag 1 april 2026 @ 23:20:
[...]

Ik kon nog net even snel een foto maken toen ik bij de verkeerslichten stond te wachten. De shop kwam ik niet in met deze foutcode als antwoord.

[Afbeelding]
In de 'shop' staat momenteel alleen een update voor de Spotify App klaar.... NIet echt spannend, dus 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:34
Will_M schreef op woensdag 1 april 2026 @ 23:28:
[...]

In de 'shop' staat alleen een update voor de Spotify App klaar.... NIet echt spannend, dus 8)
Die zag ik idd ook vanavond.
Ha, liever niet, if it ain't broke, don't fix it.
Bij mij werkt de app in 99,9% van de gevallen vlot en goed, ook over de landsgrenzen.

• Mrloki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:28
fwp schreef op woensdag 1 april 2026 @ 23:20:
[...]

[Afbeelding]
Ik had precies dezelfde melding vanavond. Morgen weer proberen.
Pagina: 1 ... 111 112 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1