kdekker schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:06:
[...]
Ik twijfel eraan. C.q. hoewel de ID.7 er tof uit ziet, weerhoudt mijn reispatroon nog om over een (tweedehands) EV te denken (al zijn er nog niet veel 2e hands ID.7 voor een redelijke prijs). Praktisch rijd ik regelmatig naar de andere kant van Nederland (bijv. familiebezoek) waar a. geen laadpaal is b. een retour 400km is (en nu met mijn diesel, met gemak 700-800 uit 1 tank haal en nog 100-200 marge heb). Het is gewoon lastig om of in de buurt van je visiste adres (altijd Nederland) een laadpaal te zoeken of ergens onderweg 30min te stoppen. Die rit van iets meer dan 2 uur voor enkeltje gaat altijd zonder stoppen.
Kortom: dat is geen laadstress, maar een functionele beperking van heel veel EV's, omdat er niet zoveel (2e hands) EV's zijn waar en 5 volwassenen goed in kunnen zitten en een range hebben van zeg 400-500km in de winter. Een vervoersmiddel is een hulpmiddel. Het ding moet je niet dwingen om aparte strapatsen uit te halen, omdat je anders later-dan-nodig (met een brandstofauto) thuiskomt. Die 5 personen haalt een ID.7 wel, maar die afstanden (in de winter) niet.
Zo erg is dat nu toch ook niet om iets andere gewoontes aan te nemen. Zoals gezegd, je moet geen half uur laden als je maar 100km te kort komt. Een snellader is duurder dan thuis of op het werk laden, dus waarom zou je daar dan meer laden dan nodig? En zelfs als je die retour van 400 km doet zonder te tanken met benzine of diesel, uiteindelijk zul je wel een keer extra moeten tanken. Ik rijd nu nog benzine (doet ook rond de 800 km op een tank, heb er in de zomer eens 1000 km mee gedaan) en voor zo'n rit zorg ik dat mijn auto volgetankt is, waar je dan misschien een stukje voor moet rijden, aan 10 minuten zit je snel. Het verschil is wel dat ik dat dan alleen doe en er geen 4 anderen in de auto zitten te wachten.
En zoals nog al gezegd, met de Pro S kom je er waarschijnlijk wel op jouw traject in de winter, met wat overschot, als je rechtervoet niet te zwaar is.
Maar goed, zo'n ID.7 ziet er wel tof uit. Dus wie weet. Al verbaas ik me - dat is niet alleen ID.7 - dat na zoveel jaar EV nog zoveel dingen zijn, dat hier een heel topic gevuld wordt. Ach, een brandstof auto anno nu heeft waarschijnlijk meer storingen op gebied van electronica (en software) dan de hardware. Al kan ik dat mishebben.
Ik ga nog niet zo lang mee in dit topic, maar de meeste posts hier gaan niet over problemen met de auto, en zijn meer eigenaars die graag zaken delen over hun auto. Er passeert wel geregeld een probleempje en hopelijk geraken die probleemgevallen dan ook opgelost. Meest hardnekkige lijkt me nu nog @
Inter18 's rammelbak, wat tot nu wel een een raadsel is, maar maandagmorgen modellen heeft elk merk. Zoals zo vaak op het internet wordt er over problemen vaker een post gemaakt dan als men gewoon tevreden is.