Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Ik ben toch malle pietje niet!
Als leaserijder maak ik mij er gelukkig minder druk om.
Waar ben je geweest als ik vragen mag?The Legend schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:55:
Gisteren de ID7 naar de detailer gebracht om grondig gereinigd, gepolijst en in de glascoating te worden gezet. Hij stuurde gisterenavond al de lakmeting door. Laklaag is rondom aan de dunne kant, gemiddeld rond de 80-90 en net onder de raamlijsten zelfs maar 50 micron. Wellicht is de unilak (Moonstone Grey) wat dunner dan de metallic lakken. Weinig ruimte (kennelijk) voor grovere correcties mocht dat ooit nodig zijn. Maar goed dat die coating er direct op zit
Ik heb dit al ervaren, 2 putten in de lak van steenslag. Wacht nog op antwoord van de dealer. Wit metallic.
Via DM gedaan!Tukker87 schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:46:
[...]
Waar ben je geweest als ik vragen mag?
Ik heb dit al ervaren, 2 putten in de lak van steenslag. Wacht nog op antwoord van de dealer. Wit metallic.
Nog een gek dingetje dat de detailer opviel: de kleur van het rubber rondom de ramen aan de zijkant is niet gelijk. Het rubber rondom de deuren is lichter dan dat van de voorste en de achterste stijlen. Iemand dat ook opgevallen?
:strip_exif()/f/image/Zk4zHmGWjc5gRiU1ouLYNLGq.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh en ik heb het ID7 logo laten verwijderen. Dat zit wat gek vlak onder de kentekenplaat. Zonder is mooier wat mij betreft.
:strip_exif()/f/image/VlXSJrGj0R0x3sJO2Ji7uKzb.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag ook 5x6mm2 kabel getrokken van de meterkast naar het punt van de laadpaal moet komen. Kan ik vanaf donderdag op een normale snelheid thuis laden, 2kW is wel heeeel langzaam

[ Voor 27% gewijzigd door The Legend op 22-09-2024 20:02 ]
Nee, bij mij niet het geval, zie ook deze foto:The Legend schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:57:
[...]
Nog een gek dingetje dat de detailer opviel: de kleur van het rubber rondom de ramen aan de zijkant is niet gelijk. Het rubber rondom de deuren is lichter dan dat van de voorste en de achterste stijlen. Iemand dat ook opgevallen?
Dat logo verwijderen zit ik ook nog over te denken. Of zwart wrappen, dan kan je het nog wel zien als je je best doet, maar valt het verder mooi weg op de zwarte lak.
[ Voor 40% gewijzigd door KMdijkens op 22-09-2024 20:08 ]
Isnie wit!
Het rubber heeft ‘ie trouwens goed schoongemaakt en nu heeft het weer dezelfde kleur als het achterste rubber. Ff kijken of dat zo blijft de komende tijd.
[ Voor 21% gewijzigd door The Legend op 22-09-2024 22:52 ]
“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
- proactieve inzittendenbescherming niet beschikbaar; deze komt bijna elke rit naar boven
- fout elektrisch systeem; 3x voorgehad bij starten, telkens opgelost door terug uit te stappen te sluiten en opnieuw te openen en in te stappen
- eSOS 1x gebeurd
- Front assist is niet beschikbaar 1x gebeurd
resusaapje schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:21:
Hey @Juny0985, mooi dat ik niet meer de enige ben met een GTX in bestelling!

En speciaal om het wachten draaglijker te maken een twiekaccount aangemaakt
“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Haha ja precies. Heel lang weze lurken, nu dat ik besteld heb, toch maar account maken.resusaapje schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:04:
[...]
En speciaal om het wachten draaglijker te maken een twiekaccount aangemaakt
Ik hoor graag van je hoe de 21inch velgen rijden, ik twijfelde heel lang, maar toch "safe" gegaan voor 20. Zweedse wegen zijn wat minder kwaliteit dan de Nederlandse
Maar je mag er ook minder hardJuny0985 schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:34:
[...]
Haha ja precies. Heel lang weze lurken, nu dat ik besteld heb, toch maar account maken.
Ik hoor graag van je hoe de 21inch velgen rijden, ik twijfelde heel lang, maar toch "safe" gegaan voor 20. Zweedse wegen zijn wat minder kwaliteit dan de Nederlandse
Nu ja, het wintert er wel harder, dus ik denk dat je de helft van het jaar met spijkerbanden rondrijdt?
Wat een narigheid.. Ik vind het zo bijzonder dat het zo per exemplaar lijkt te verschillen. Ik heb mijn tourer nu een maand en nog nooit een issue gehad behalve bij de eerste keer de app gebruiken dat de preconditionering bleef hangen. (maar dat leek meer aan de app dan de auto te liggen, en was zoals gezegd eenmalig)Superflip schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:20:
Op de korte tijd dat ik de Tourer nu heb, heb ik toch al een hele resem foutmeldingen gekregen:Binnenkort de dealer maar eens opzoeken.
- proactieve inzittendenbescherming niet beschikbaar; deze komt bijna elke rit naar boven
- fout elektrisch systeem; 3x voorgehad bij starten, telkens opgelost door terug uit te stappen te sluiten en opnieuw te openen en in te stappen
- eSOS 1x gebeurd
- Front assist is niet beschikbaar 1x gebeurd
Mijn enige bezwaren nu nog zijn het steeds opnieuw in moeten stellen van het rijprofiel en dat er geen aparte uit-knop is voor de klima achter. Maar goed dat is mierenn***en tov de problemen die anderen rapporteren.
Defect
: De bouten van de pompmotor van de ABS/ESP eenheid kunnen mogelijk ontbreken als gevolg van een fout tijdens de productie.
Gevolg
: Bij het ontbreken van bouten kan de pompmotor gedurende de levensduur losraken en eventueel los kunnen komen wat tot uitvallen van de ESC en ABS zou kunnen leiden. Tevens is niet uitgesloten dat het hydraullische remsysteem zou kunnen uitvallen, remmen is in dat geval enkel mogelijk met de electronische parkeerrem.
Mogelijk gevaar
: Een (verkeers)ongeval met letselschade
Herstel
: De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken met een merkdealer. De merkdealer zal de de bouten van de ESC-pompmotor controleren en indien nodig de ESC-eenheid vervangen.
Op https://kenteken.tv/rdw-t...ils.php?refcode=MGP240219 staat: wereldwijd 5, indicatie Nederland: 1...
[ Voor 6% gewijzigd door bdbfz op 24-09-2024 10:58 ]
Ik heb het dealer eens gevraagd, ik moest ze toch spreken voor het inplannen van de bandenwissel.bdbfz schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:30:
Er zou een terugroepactie zijn op de ID.7 ivm mogelijk ontbrekende bouten: https://www.kilometerheffing.net/terugroepactie/MGP240219
Defect
: De bouten van de pompmotor van de ABS/ESP eenheid kunnen mogelijk ontbreken als gevolg van een fout tijdens de productie.
Gevolg
: Bij het ontbreken van bouten kan de pompmotor gedurende de levensduur losraken en eventueel los kunnen komen wat tot uitvallen van de ESC en ABS zou kunnen leiden. Tevens is niet uitgesloten dat het hydraullische remsysteem zou kunnen uitvallen, remmen is in dat geval enkel mogelijk met de electronische parkeerrem.
Mogelijk gevaar
: Een (verkeers)ongeval met letselschade
Herstel
: De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken met een merkdealer. De merkdealer zal de de bouten van de ESC-pompmotor controleren en indien nodig de ESC-eenheid vervangen.
Op https://kenteken.tv/rdw-t...ils.php?refcode=MGP240219 staat: wereldwijd 5, indicatie Nederland: 1...
Zij geven aan dat er voor mijn tourer betreft deze terugroepactie niets in de systemen staat op het moment, dus dat ze er niets mee kunnen. Gevraagd of het niet toch de moeite waard is even te controleren of die bouten er wel/niet inzitten. Maar daar hebben ze geen tijd voor..

Ik heb mijn kenteken ook even ingevoerd, ondanks dat er staat dat het gemeld is door VW op 23-05-2024 (mijn auto is flink ouder, dus er zou wel aardig tijd zitten tussen fabricage en ontdekken).. Geen idee wat de productiedatum is van jouw Tourer, maar als dat na die tijd is.... .KMdijkens schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:22:
[...]
Ik heb het dealer eens gevraagd, ik moest ze toch spreken voor het inplannen van de bandenwissel.
Zij geven aan dat er voor mijn tourer betreft deze terugroepactie niets in de systemen staat op het moment, dus dat ze er niets mee kunnen. Gevraagd of het niet toch de moeite waard is even te controleren of die bouten er wel/niet inzitten. Maar daar hebben ze geen tijd voor..
Ik vind het wel degrijpelijk van je dealer, zo kunnen ze alles wel dubbel checken natuurlijk. Dan staat iedereen daar weer met z'n ID7 (en ID4) en maar weer klagen dat je geen afspraak kan maken omdat ze 't zo druk hebben.
If you didn't win today, you can always win tomorrow
't Is een heel specifiek dingetje blijkbaar. 5 auto's affected wereldwijd, voor slechte/mankerende schroeven/bouten is ook raar, toch? Alsof ze gemerkt hebben dat 1 werkstation van de lopende band aan het eind van een werkshift schroeven over had, en ze daarom de auto's van die shift willen controleren...KMdijkens schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:22:
Zij geven aan dat er voor mijn tourer betreft deze terugroepactie niets in de systemen staat op het moment, dus dat ze er niets mee kunnen.
Ik denk dat ik inmiddels de oorzaak van de foutmelding gevonden heb.KMdijkens schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:11:
[...]
Wat een narigheid.. Ik vind het zo bijzonder dat het zo per exemplaar lijkt te verschillen. Ik heb mijn tourer nu een maand en nog nooit een issue gehad behalve bij de eerste keer de app gebruiken dat de preconditionering bleef hangen. (maar dat leek meer aan de app dan de auto te liggen, en was zoals gezegd eenmalig)
Mijn enige bezwaren nu nog zijn het steeds opnieuw in moeten stellen van het rijprofiel en dat er geen aparte uit-knop is voor de klima achter. Maar goed dat is mierenn***en tov de problemen die anderen rapporteren.
Er lag achter mijn scherm een doek, ik vermoed dat daar dus een soort sensor zit die niet afgedekt mag worden.

Vandaag meerdere ritten gedaan na het verwijderen van de doek en sindsdien geen enkele fout meer. Het zou wel vreemd zijn mocht het niet de oorzaak zijn.
Nog ff wat foto’s van het detailen. Moonstone Grey geeft niet zo’n spectaculaire effect na de coating, maar het hoogglans zwart doet het goed
:strip_exif()/f/image/Byqpf44wOlz7sB8X36dNLsGR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BNK3JZvbyCIOu1m2SiN7f2zH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ogusBdffdcrR3LWNW2Zdwx1s.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jvY1ci3tWzMKOftnuoPyxnST.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N5bcBuLZqvbXPANVZZ42EkDI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rAZUDnnhWJCLt9TAUrqetpuf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ysqyU9nzYjktgl5vJTZEXDnN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5mKKsvtI9ZTfGS2eqZWzhfBC.jpg?f=fotoalbum_large)
De detailer heeft ook m’n deurrubbers terug op kleur gebracht. In daglicht is er nu niet tot nauwelijks nog verschil te zien. Had het nog wel ff de dealer gemeld. Die belde direct terug en stelde vast dat het inderdaad niet zo hoort. Het model dat ze net nieuw geleverd hadden gekregen had exact hetzelfde. Alsof het een ander soort rubber is. Merkwaardig iig.
Werkt verder top toch ?The Legend schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:33:
Oh, de detailer heeft ook de Disskin folie geplakt. Dat kan ik iedereen aanraden. Scheelt echt enorm in vingervlekken. Scherm wordt er heel iets stroever van.
Ik heb echt nog maar heeeeel weinig last van vingers of irritante reflecties 👌🏻
Knopje op de stoel en via het scherm werkte allemaal niet. Ook kon ik het massageprogramma niet wijzigen. Kreeg wel de drop down opties maar selecteren had geen effect. Hopelijk herstelt het als de auto even gereset is na een paar uur parkeren, maar anders maar even bij de dealer langs.
Iemand dit al eens meegemaakt?
In de lange ritten die ik maak vind ik de massagefunctie wel erg belangrijk dus ondanks dat de auto verder gewoon alles goed doet is het wel vervelend.
[edit]
Ah, kom er achter dat je die apps apart moet bestellen via de VW app voor 0 euro per app. Merkwaardig.
[ Voor 25% gewijzigd door The Legend op 25-09-2024 20:27 ]
Heb ik ook 1x gehad. Nadat ik de auto stil had gezet en even later weer terug kwam werkte hij bij mij gewoon weer. Aangegeven bij de dealer maar die konden, zoals verwacht, niks terugvinden qua storing oid.Vinslo schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:17:
Interessante maar vervelende ontwikkeling vanochtend. De massagefunctie van de bestuurdersstoel deed het niet. Bijrijdersstoel wel.
Knopje op de stoel en via het scherm werkte allemaal niet. Ook kon ik het massageprogramma niet wijzigen. Kreeg wel de drop down opties maar selecteren had geen effect. Hopelijk herstelt het als de auto even gereset is na een paar uur parkeren, maar anders maar even bij de dealer langs.
Iemand dit al eens meegemaakt?
In de lange ritten die ik maak vind ik de massagefunctie wel erg belangrijk dus ondanks dat de auto verder gewoon alles goed doet is het wel vervelend.
Uhoh, ik voel iets op ons afkomen...The Legend schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:18:
Ik was net weer ff de auto aan het showenviel me ineens op dat ik geen Wellness app heb. Ook mis ik de native Spotify app. Ik heb wel software 5.0. Mis ik hier wat
[edit]
Ah, kom er achter dat je die apps apart moet bestellen via de VW app voor 0 euro per app. Merkwaardig.

In het originele ID.x topic is dit al een paar keer naar voren gekomen eigenlijk. Mensen die dachten het betere Multimediasysteem te krijgen. Kregen eigenlijk alleen een groter scherm en moeten nu een abonnement afsluiten om van de navigatie gebruik te kunnen maken. Dat heet bij het bestellen dan "Discovery Pro Ready" of zoiets debiels.resusaapje schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:42:
[...]
Uhoh, ik voel iets op ons afkomen...
VW volgt wat dat betreft het pad van BMW dat je straks voor allerhande opties een extra moet betalen.
*sowieso
In het geval van zaken die blijvend geld kosten om te verzamelen, zoals verkeersinfo, vind ik dat logisch. Wees daar dan wel eerlijk en duidelijk over, ipv er omheen te draaien.DonJunior schreef op donderdag 26 september 2024 @ 06:20:
[...]
In het originele ID.x topic is dit al een paar keer naar voren gekomen eigenlijk. Mensen die dachten het betere Multimediasysteem te krijgen. Kregen eigenlijk alleen een groter scherm en moeten nu een abonnement afsluiten om van de navigatie gebruik te kunnen maken. Dat heet bij het bestellen dan "Discovery Pro Ready" of zoiets debiels.
VW volgt wat dat betreft het pad van BMW dat je straks voor allerhande opties een extra moet betalen.
In het geval van bv stoelverwarming zoals bij BMW vind ik het een gevalletje afpersing. "Jazeker, alle hardware zit al in de auto en je sleept het elke dag op jouw kosten rond, maar je kan het pas gebruiken als je ons beschermingsgeld lidmaatschap betaalt"
Overigens doet VW al hetzelfde he. Bijvoorbeeld Light Assist bieden ze ook aan als jaarlijkse optie, terwijl de hardware gewoon in de auto zit en ze er niets extras voor hoeven te doen (qua data ofzo)
:fill(white):strip_exif()/f/image/q61RHyfBAG3viDYvMKbXHwxr.png?f=user_large)
zie oa: https://www.volkswagen.nl/connectiviteit/vw-connect/upgrades
*sowieso
Grappig dat je het zegt, ik vroeg me gisteren ook af of er geen functies ontbraken t.o.v. de testrit. Nu dan ook maar via de VW app de 'bestelling' uitgevoerd. Wat een omslachtige manier overigens (settings > service packages > in-car apps), als je dit niet had gepost dan had ik nooit verder gezochtThe Legend schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:18:
Ik was net weer ff de auto aan het showenviel me ineens op dat ik geen Wellness app heb. Ook mis ik de native Spotify app. Ik heb wel software 5.0. Mis ik hier wat
[edit]
Thanks. Hoop dat het bij mij ook gewoon weer functioneel wordt.frankvdk1 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:07:
[...]
Heb ik ook 1x gehad. Nadat ik de auto stil had gezet en even later weer terug kwam werkte hij bij mij gewoon weer. Aangegeven bij de dealer maar die konden, zoals verwacht, niks terugvinden qua storing oid.
Na een paar uur op de parkeerplaats was het niet opgelost.
Misschien dat een nachtje op de oprit wel helpt. Anders ga ik even bellen.
Abonnementen zie je jammer genoeg (te)veel en VW doet er driftig aan mee. Ik krijg binnenkort een ID4, waar volgens de website 3 jaar Connect Plus bijzit. Na 3 jaar zal ik nog is kijken of ik een jaartje wilt verlengen of op CarPlay overgaat (149 euro/jaar is stevig, dus het zal wel een "nee" wordenDonJunior schreef op donderdag 26 september 2024 @ 06:20:
[...]
In het originele ID.x topic is dit al een paar keer naar voren gekomen eigenlijk. Mensen die dachten het betere Multimediasysteem te krijgen. Kregen eigenlijk alleen een groter scherm en moeten nu een abonnement afsluiten om van de navigatie gebruik te kunnen maken. Dat heet bij het bestellen dan "Discovery Pro Ready" of zoiets debiels.
Zoals vroeger wordt het niet meer, dat je navigatie alleen qua updates achter ging lopen en de rest gewoon blijft werken.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Catch my drift?
Het abo is voor online diensten, dus ik vind niet vreemd dat die niet langer werken als je geen abo neemt. Het is eigenlijk wel gelijk vroeger, want alles wat 'in de auto zit' blijft werken zoals het werkt op de laatste dag van je abo. Het is toch de online route planning die stopt met werken zonder abo? De offline routeplanning blijft toch werken?UTMachine schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:04:
[...]
Abonnementen zie je jammer genoeg (te)veel en VW doet er driftig aan mee. Ik krijg binnenkort een ID4, waar volgens de website 3 jaar Connect Plus bijzit. Na 3 jaar zal ik nog is kijken of ik een jaartje wilt verlengen of op CarPlay overgaat (149 euro/jaar is stevig, dus het zal wel een "nee" worden).
Zoals vroeger wordt het niet meer, dat je navigatie alleen qua updates achter ging lopen en de rest gewoon blijft werken.
EDIT: Nope ik ben fout, uit de configurator: "FOD (betalend): Navigatiefunctie "Discover Media" met Streaming & Internet"
EDIT 2: Het is niet heel duidelijk Discover Media is betalen, want dat heeft idd built-in spotify streaming en andere online diensten. maar er staat nergens dat er geen navigatie meer is zonder abo, enkel online navigatie vervalt, wat logisch is.
Dat de abo's maar 3 jaar zijn en zo veel kosten om te verlengen is een heel andere kwestie. Bv bij Kia krijg je 7 jaar online services, even lang als de garantie!
[ Voor 19% gewijzigd door MrSnowflake op 27-09-2024 09:51 ]
Tja, VW kan op het moment elke euro goed gebruiken volgens mijMrSnowflake schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:45:
[...]
Het abo is voor online diensten, dus ik vind niet vreemd dat die niet langer werken als je geen abo neemt. Het is eigenlijk wel gelijk vroeger, want alles wat 'in de auto zit' blijft werken zoals het werkt op de laatste dag van je abo.
Dat de abo's maar 3 jaar zijn en zo veel kosten om te verlengen is een heel andere kwestie. Bv bij Kia krijg je 7 jaar online services, even lang als de garantie!

*sowieso
Ze hebben vorig jaar €18 miljard winst gedraaid en dat is 13% meer dan in 2022. https://www.automotive-on...europa-en-vs/?gdpr=acceptDonJunior schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:47:
[...]
Tja, VW kan op het moment elke euro goed gebruiken volgens mij
Ok q1 2024 is het wel gedaald blijkbaar.
Als dat het is, dan is het goed. De website is een klein beetje onduidelijk wat onder de vw connect valt (en stopt met werken)MrSnowflake schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:45:
[...]
Het abo is voor online diensten, dus ik vind niet vreemd dat die niet langer werken als je geen abo neemt. Het is eigenlijk wel gelijk vroeger, want alles wat 'in de auto zit' blijft werken zoals het werkt op de laatste dag van je abo. Het is toch de online route planning die stopt met werken zonder abo? De offline routeplanning blijft toch werken?
EDIT: Nope ik ben fout, uit de configurator: "FOD (betalend): Navigatiefunctie "Discover Media" met Streaming & Internet"
EDIT 2: Het is niet heel duidelijk Discover Media is betalen, want dat heeft idd built-in spotify streaming en andere online diensten. maar er staat nergens dat er geen navigatie meer is zonder abo, enkel online navigatie vervalt, wat logisch is.
Ik ben er zelf niet zo tevreden over. Het visuele aspect is goed van de interne navigatie, maar de routeberekening vind ik maar vreemd. Als ik in bekend gebied rij is de voorgestelde route vaak niet optimaal. Als ik beslis om de navigatie niet te volgen (omdat ik mijn weg ken), gaat er vaak zomaar 5 minuten af op een route van zo'n 30min.
Als ik via Google maps navigeer, via draadloos android auto, is het ook alles behalve optimaal. Daar lijkt iets mis te gaan met de gps updates, de kaart blijft vaak gewoon hangen. Ik denk niet dat dat aan mijn telefoon ligt, bij mijn vorige wagen ging het wel gewoon goed (wel met een usb kabeltje). Mogelijks gaat het wel gewoon goed met een kabeltje, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
De navigatie app van VW nog niet gebruikt, altijd Android Auto op dit moment. Op zich heel tevreden van Google Maps en Waze integratie. Al heb ik wel af en toe connectieproblemen. Android Auto valt dan weg en reconnect een paar seconden later, geen drama maar wel vervelend. Zowel via Bluetooth als via kabel... Sommige ritten geen last van en andere ritten elk kwartier. Anderen ook last van?
Ik weet niet of het mijn phone is of de auto.
In Duitsland worden sommige exemplaren nu zonder matten uitgeleverd. Wat een armoe. Haha.Roald_ schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:32:
[...]
Grappig dat je het zegt, ik vroeg me gisteren ook af of er geen functies ontbraken t.o.v. de testrit. Nu dan ook maar via de VW app de 'bestelling' uitgevoerd. Wat een omslachtige manier overigens (settings > service packages > in-car apps), als je dit niet had gepost dan had ik nooit verder gezocht

Ik heb exact het zelfde probleem, lijkt wel Aliexpress...The Legend schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:56:
Vanavond voor het eerst de ruitenwissers een paar keer aan gehad, wat is dat voor drama joh. Die piepen en stuiteren af-fabriek? Iemand die al vervangen? Las dat de Bosch Aerotwin A027S zouden moeten passen.
Hebben wij ff mazzel.resusaapje schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:34:
[...]
In Duitsland worden sommige exemplaren nu zonder matten uitgeleverd. Wat een armoe. Haha.
Catch my drift?
Passen de Aerotwin A027S inderdaad ? Vind er weinig over en bij Bosch zelf kennen ze de ID7 wederom niet.The Legend schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:56:
Vanavond voor het eerst de ruitenwissers een paar keer aan gehad, wat is dat voor drama joh. Die piepen en stuiteren af-fabriek? Iemand die al vervangen? Las dat de Bosch Aerotwin A027S zouden moeten passen.
Mijn eigen garage heeft ze vanochtend besteld, rij vanmiddag nog ff langs om ze te laten passen dus laat het je dan wetenmm1987 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:32:
[...]
Passen de Aerotwin A027S inderdaad ? Vind er weinig over en bij Bosch zelf kennen ze de ID7 wederom niet.
Gelukkig!
In Duitsland leveren ze auto's namelijk tegenwoordig zo:

Dit is dan weer een beeld uit Nederland, hoop dat dat geen nieuwe aflevering was.resusaapje schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:10:
[...]
Gelukkig!
In Duitsland leveren ze auto's namelijk tegenwoordig zo:
/f/image/V6VXXcpWR3RQhSmFrRIRHfS6.png?f=fotoalbum_large)
Gelukkig krijgen we wel matten!bdbfz schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:22:
[...]
Dit is dan weer een beeld uit Nederland, hoop dat dat geen nieuwe aflevering was. [Afbeelding]
*meer danMrSnowflake schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:54:
[...]
Ze hebben vorig jaar €18 miljard winst gedraaid en dat is 13% meer als in 2022. https://www.automotive-on...europa-en-vs/?gdpr=accept
Ok q1 2024 is het wel gedaald blijkbaar.
buiten dat begrijp ik niet zo goed waarom je de andere Volkswagen berichten op diezelfde site dan maar even negeert ofzo? VW zit behoorlijk in zwaar weer.
Van dezelde site:
- https://www.automotive-on...uitse-banen-te-schrappen/
- https://www.automotive-on...rote-veranderingen-nodig/
*sowieso
Denk dat veel mensen een beetje hetzelfde hebben als met de bankencrisis. Het zijn bedrijven die jarenlang enorme winst hebben gemaakt, onder meer door behoorlijk onethisch (en onrechtmatig) gedrag (subprime hypotheken verkopen vs. sjoemel-diesels). En nu bij de eerste tegenwind moord en brand schreeuwen en van de EU verwachten dat allerlei protectionistische maatregelen worden getroffen om de arme auto-industrie te beschermen.DonJunior schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:05:
[...]
*meer dan
buiten dat begrijp ik niet zo goed waarom je de andere Volkswagen berichten op diezelfde site dan maar even negeert ofzo? VW zit behoorlijk in zwaar weer.
Van dezelde site:
Maar dat is een beetje off-topic hier
Het is een misvatting dat VW vóór de importheffing op Chinese auto's is. Je ziet juist dat 'ze' (het merk VW) het bij zichzelf zoeken om de concurrentie aan te kunnen (reorganiseren, bezuinigen, etc)The Legend schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:16:
[...]En nu bij de eerste tegenwind moord en brand schreeuwen en van de EU verwachten dat allerlei protectionistische maatregelen worden getroffen om de arme auto-industrie te beschermen.
https://www.autoweek.nl/a...hinese-elektrische-autos/
De meeste andere merken binnen VAG doen het gelukkig een stuk beter.
Catch my drift?
Ik kan niet klagen van de vw nav. Niet op het maps niveau, maar ook niet meer dezelfde rommel als 10 jaar geleden, en in mijn auto (v4.1) gebruikt maps mijn hud niet, dus geen optie in gebruik hierInvictus66 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:07:
Hoe vinden jullie de navigatie?
Ik ben er zelf niet zo tevreden over. Het visuele aspect is goed van de interne navigatie, maar de routeberekening vind ik maar vreemd. Als ik in bekend gebied rij is de voorgestelde route vaak niet optimaal. Als ik beslis om de navigatie niet te volgen (omdat ik mijn weg ken), gaat er vaak zomaar 5 minuten af op een route van zo'n 30min.
Als ik via Google maps navigeer, via draadloos android auto, is het ook alles behalve optimaal. Daar lijkt iets mis te gaan met de gps updates, de kaart blijft vaak gewoon hangen. Ik denk niet dat dat aan mijn telefoon ligt, bij mijn vorige wagen ging het wel gewoon goed (wel met een usb kabeltje). Mogelijks gaat het wel gewoon goed met een kabeltje, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Ik heb hem gebruikt van en naar onze reis in spanje en dat ging de heletijd feiloos, ook naar lokeren en andere plaatsen geen issue
Klopt, VW is niet efficiënt. Gisteren nog gelezen dat een Tesla model 3 op 10u in elkaar staat, een id.3 kost 30u. Neemt niet weg dat de Chinese subsidies voor oneerlijke concurrentie zorgen, waardoor de EU heffingen heeft ingevoerd.DaMenaz schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:44:
[...]
Het is een misvatting dat VW vóór de importheffing op Chinese auto's is. Je ziet juist dat 'ze' (het merk VW) het bij zichzelf zoeken om de concurrentie aan te kunnen (reorganiseren, bezuinigen, etc)
https://www.autoweek.nl/a...hinese-elektrische-autos/
De meeste andere merken binnen VAG doen het gelukkig een stuk beter.
Mijn punt was dat ze niet perse elke euro moeten omdraaien want hun winst vorig jaar was groter dan het jaar er voor. Neemt niet weg dat ze niet efficiënt zijn.DonJunior schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:05:
[...]
*meer dan
Van dezelde site:
Mijn probleem is vooral dat mr Blume nu ineens moord en brand schreeuwt, maar dat VW al jaren inefficiënt is, dus hij moet nu niet ineens zo liggen doen en elke euro omdraaien (om terug te komen op het bericht waar ik op reageerde).
Ze passenmm1987 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:32:
[...]
Passen de Aerotwin A027S inderdaad ? Vind er weinig over en bij Bosch zelf kennen ze de ID7 wederom niet.
Super dankjewel ! 👌🏻👍🏻The Legend schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:01:
[...]
Ze passenDe kleine wisser houdt niet veel ruimte over bij het randje van de raamstijl maar hij raakt ‘m niet.
Om 17:10 wilde ik mijn ID7 openen maar reageerde nergens meer op. Ik kreeg de auto op geen enkele manier open met de afstandsbediening. Batterij van de afstandsbediening was gewoon in orde.
Ik zag in de app wel dat ik niet kon klimatiseren omdat de 12v batterij niet voldoende spanning had en de auto had geen internet.
Van Mossel gebeld maar er was helaas niemand meer ik moest VW Assistance bellen. Zogezegd zo gedaan. Men vroeg of ik de auto niet manueel kon openen ? De dame in kwestie ging dit navragen en kwam na een tijdje weer aan de lijn. Dat was bij de ID7 niet mogelijk, er zou iemand komen.
Na wat YouTube filmpjes gekeken te hebben weer naar buiten gegaan en de klink handmatig met 2 handen omhoog gelift, voorzichtig het kapje verwijderd eat voor het slot zit en met de sleutelbaars het slot geopend echter gebeurde er niks als ik de deurgreep schakelaars bediende....
Inmiddels arriveerde de berger en deze wist ook niet hoe de ID7 dan open moest. Hij wilde gaan bellen toen ik voorstelde nogmaals de klink met 2 handen te liften. Dat was uiteindelijk de oplossing. Het alarm begon te joelen en toen ik plaats nam in de auto werkte alles zonder storingsmelding of iets dergelijks. Auto reed gewoon zonder enig probleem. Uitgestapt, deur afgesloten middels afstandsbediening en geopend. Geen enkel probleem 🤷🏻♂️ dit proces een aantal keren geprobeerd en alles werkt normaal...
"De app voor mijn ID7 Pro zegt het volgende: Vermogen: 210 kW (286 pk) of meer met de Performance Upgrade geactiveerd"
Performance upgrade?
Nou werd ik natuurlijk direct nieuwsgierig.. dus even zoeken in de app;resusaapje schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:57:
Iedereen even lekker maken met een citaat:
"De app voor mijn ID7 Pro zegt het volgende: Vermogen: 210 kW (286 pk) of meer met de Performance Upgrade geactiveerd"
Performance upgrade?
:strip_exif()/f/image/nswIPZho3Zw9pXuxc52u1sWE.jpg?f=fotoalbum_large)
Grote kans dat een luie marketingmedewerker dit van de ID.3 GTX/Performance heeft gekopieerd.KMdijkens schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:58:
Ben benieuwd. Zal de dealer er eens naar vragen. Onder upgrades staat momenteel: "Voor deze auto zijn er in de webshop geen upgrades verkrijgbaar."
Maar goed, de betreffende motor is dezelfde, dus het zououou kunnen
Als de ID.7 GTX daarmee onder de 5sec en boven de 200km/u komt, ben ik geïnteresseerd. Kijkend naar Tesla waar zoiets ook mogelijk is, schat ik de kosten op €2000. Hmmm...
[ Voor 16% gewijzigd door resusaapje op 28-09-2024 22:11 ]
voor mijn ID.7 Pro Business (modeljaar 2024) zie ik dit niet, er staat gewoon 210 kW (286 PS).KMdijkens schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:54:
[...]
Nou werd ik natuurlijk direct nieuwsgierig.. dus even zoeken in de app;
[Afbeelding]
Ik heb deze ook gemonteerd ter vervanging van de originele stuiterende wissers. Probleem opgelost. Passen perfect. Bij Winparts online te koop voor 3 tientjes.mm1987 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:32:
[...]
Ik heb ze zondagochtend ook besteld en komen morgen binnen als het goed is, inderdaad 3 tientjes bij winparts.7u5t1c3 schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:06:
[...]
Ik heb deze ook gemonteerd ter vervanging van de originele stuiterende wissers. Probleem opgelost. Passen perfect. Bij Winparts online te koop voor 3 tientjes.
Dankjewel
Wat een kwaliteitsvolle informatie van de dealer zeg.mm1987 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:35:Men vroeg of ik de auto niet manueel kon openen ? De dame in kwestie ging dit navragen en kwam na een tijdje weer aan de lijn. Dat was bij de ID7 niet mogelijk, er zou iemand komen.
Ik heb dit weekend ook weer iets louche meegemaakt: de acc controls op het stuur detecteerde fantoom drukken. Enkel verhogen en verlagen met 10km was mogelijk en hij versprong stevast ook telkens 1 trapje lager. Dus als je zelf losliet op 70kmu ging hij zelf naar 60. Kwartier later was het ineens weg.
Een 2de ding was dat ik naar de auto liep de klink vastnam. De auto ging open, althans zo leek het lampen en zo gingen aan, spiegels klapten uit, maar de deuren bleven gesloten. Enkel de knop op de sleutel gebruiken werkte.
Afgelopen 3 dagen heeft weglopen ook geen enkele keer gewerkt. En ook het openen heeft verschillende keren niet keyless gewekt.
Net op het moment dat ik gewoon aan het eorden ben aan zijn bestaande gebreken doet hij er nog een schepje boven op. Wat een triestig stuk.
[ Voor 54% gewijzigd door MrSnowflake op 30-09-2024 20:32 ]
Ik herken een flinke aantal punten van jouw verhaal, ook ik had deze week en vanochtend wederom het probleem met de keyless functie. Ik moet dan handmatig openen met de afstandsbediening om de deuren open te krijgen.MrSnowflake schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:28:
[...]
Wat een kwaliteitsvolle informatie van de dealer zeg.
Ik heb dit weekend ook weer iets louche meegemaakt: de acc controls op het stuur detecteerde fantoom drukken. Enkel verhogen en verlagen met 10km was mogelijk en hij versprong stevast ook telkens 1 trapje lager. Dus als je zelf losliet op 70kmu ging hij zelf naar 60. Kwartier later was het ineens weg.
Een 2de ding was dat ik naar de auto liep de klink vastnam. De auto ging open, althans zo leek het lampen en zo gingen aan, spiegels klapten uit, maar de deuren bleven gesloten. Enkel de knop op de sleutel gebruiken werkte.
Afgelopen 3 dagen heeft weglopen ook geen enkele keer gewerkt. En ook het openen heeft verschillende keren niet keyless gewekt.
Net op het moment dat ik gewoon aan het eorden ben aan zijn bestaande gebreken doet hij er nog een schepje boven op. Wat een triestig stuk.
Ik lig daarnaast in discussie met Van Mossel over mijn Marter apparaatjes. Deze zouden de ID7 wakker houden waardoor de 12v accu regelmatig leeg is.
Vreemd want de apparaatjes zijn maximaal 30 sec per minuut actief met een verbruik van 50ma per uur per apparaat betekend dit dus 50ma per uur omdat ik er 2 ingebouwd heb zitten.
Men blijft het hier op gooien dus heb inmiddels 2 pir sensoren er tussen gehangen die bij beweging de apparaatjes laten inschakelen.
Echter nu hebben we weer een heel ander probleem... Mijn auto gaat in zo een diepe rust dat bediening op afstand niet mogelijk is. De app laat zien dat er geen internet verbinding is deze is er wel maar de auto blokt alles af nu na ongeveer een uur stilstand.
Daarnaast zegt hij nu ook dat de auto niet is afgesloten en het linker achterportier staat ook open volgens de app...
/f/image/QnGh41qavd71yoigdd9Ln6z6.png?f=fotoalbum_large)
De auto is echt top als hij rijd maar de software versie mag ook wel eens geupdate worden heb een van de eerste modellen en rijd nog altijd in de rondte met 4.0

Een semi gerelateerde anecdote:
Mijn laadpaal deed vreemd: na insteken van de auto deed hij eerst 45min niks om dan aan 7kW te laden dan terug te vallen op een lage snelheid voor een paar uur dan weer een paar pieken naar 7 kw en dan nog wat random waardes. Dus ik bel de installateur voor een afspraak.
Wanneer hij langskomt zegt hij: je mag de kabel niet in de lader laten steken als er geen auto aan hangt, dan gaat de lader raar doen.
Dus ik zeg: dan is dat toch maar belachelijk slecht gemaakt. Hij moet maar een auto beginnne detecteren als ik mijn pas gebruikt heb en een lader met vaste kabel (exact zelfde model) gedraagt zich niet zo als mijne.
Maar hij blijft vasthouden aan zijn verhaal: het is mijn fout ik mag de kabel niet laten insteken...
Wel heel vreemd, nu die kerel is langsgeweest doet de paal normaal. En de kabel steekt nog altijd permanent in.
(Gerelateerd want de installateur zei ook zo maar iets, maar hij heeft wel iets aangepast)
In vind trouwens ook dat de auto heel fijn rijdt. Hij is van binnen ook zen zonder kaal of spartaans te zijn, iets wat ik wel eens vind bij andere vws. Het is zo jammer dat er buiten het rijden zo veel dingen gewoon slecht zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door MrSnowflake op 30-09-2024 20:57 ]
Ik lig over deze apparaatjes al een tijdje in discussies met Van Mossel. Heb hiervoor een BMW Ix3 gehad volledig elektrisch deze had er geen enkele moeite mee maar de VW kan er opeens niet tegen... De apparaatjes zitten rechtstreeks op de accu en niet achter een zekering die deel uitmaakt van het boordnet van de ID7.MrSnowflake schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:53:
Die garage zeggen ook maar iets... hoe kan jouw apparaatje de auto wakker houden? Als dat zo is, is het toch slecht gemaakt van de auto?
Een semi gerelateerde anecdote:
Mijn laadpaal deed vreemd: na insteken van de auto deed hij eerst 45min niks om dan aan 7kW te laden dan terug te vallen op een lage snelheid voor een paar uur dan weer een paar pieken naar 7 kw en dan nog wat random waardes. Dus ik bel de installateur. hij zegt: je mag de kabel niet in de lader laten steken als er geen auto aan hangt, dan gaat de lader raar doen.
Dus ik zeg: dan is dat toch maar belachelijk slecht gemaakt. Hij moet maar een auto beginnne detecteren als ik mijn pas gebruikt heb en een lader met vaste kabel (exact zelfde model) gedraagt zich niet zo als mijne.
Maar hij blijft vasthouden aan zijn verhaal: het is mijn fout ik mag de kabel jiet laten insteken..
Wel heel vreemd, nu die kerel is langsgeweest doet de paal normaal. En de kabel steekt nog altijd permanent in.
(Gerelateerd want de installateur zei ook zo maar iets, maar hij heeft wel iets aangepast)
Daarnaast heb je niet veel verstand nodig om te weten dat 50ma het maanden doet op een accu van 60 a 70ah. Ik had er geen verstand van was het antwoord. Door de PIR sensoren er tussen te hangen heb ik nog iets van beveiliging en kan ik bewijzen dat er gewoon een ander probleem is. Zonder de apparaatjes ben ik snel toe aan een nieuwe kabelboom vrees ik want ze lopen hier in grote getalen rond.
Maar moraal van het verhaal, als de auto al wakker gehouden werd werkte de klimatisering op afstand wel een aantal dagen. Nu werkt het na 1 uur al niet meer 🤣 maar je weet bij een ID nooit of het één ook daadwerkelijk het gevolg is van het andere haha.
Klopt, waar je wel zeker van bent is dat je een dure hoop frustraties aanschaft.mm1987 schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:01:maar je weet bij een ID nooit of het één ook daadwerkelijk het gevolg is van het andere haha.
Gerapparteerd!MrSnowflake schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:13:
[...]
Klopt, waar je wel zeker van bent is dat je een dure hoop frustraties aanschaft.
In de meeste auto's zou ik dit niet echt een probleem vinden, maar aangezien die dingen in de ID.7 soms een eigen leven lijden is het wel licht vervelend.
Iemand anders hier ook last van? Of eventueel een oplossing?
Wellicht zou een klein beetje silicone spray aan het scharnier kunnen helpen. Dat is wellicht wat ze ook zouden doen wanneer je naar de dealer gaat.Invictus66 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:40:
Recent is één van mijn ventilatieroosters beginnen kraken/piepen.
In de meeste auto's zou ik dit niet echt een probleem vinden, maar aangezien die dingen in de ID.7 soms een eigen leven lijden is het wel licht vervelend.
Vanochtend hoorde in het middelste rooster toen 'ie in de pendelstand stond. Ik hou het even in de gaten, was vanochtend flink koud (5C) en had de voorverwarming nog niet aan staan, dus wellicht hoor ik het 'normaal' niet omdat de auto dan al op temp is.Invictus66 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:40:
Recent is één van mijn ventilatieroosters beginnen kraken/piepen.
If you didn't win today, you can always win tomorrow
Ook hier bij mij grote irritatie over de ruitenwissers van splinternieuwe ID.7: strepen en stuiterend over de voorruit....mm1987 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:51:
Ruitenwissers van Bosch gemonteerd zijn echt super vergeleken met de originele. Dankjewel voor de tip !
Kan iemand bevestigen dat die Bosch A027S set inderdaad op de ID.7 past? De passagierszijde is namelijk ongeveer 2 tot 3 cm langer dan de originele wisser.
Nog geen vier reacties boven je wordt het meermaals bevestigd.emqu schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:58:
[...]
Ook hier bij mij grote irritatie over de ruitenwissers van splinternieuwe ID.7: strepen en stuiterend over de voorruit....![]()
Kan iemand bevestigen dat die Bosch A027S set inderdaad op de ID.7 past? De passagierszijde is namelijk ongeveer 2 tot 3 cm langer dan de originele wisser.
*sowieso
Nou... er werd gezegd dat "de Bosch Aerotwin A027S zouden moeten passen". Dat werd nog een keer expliciet gevraagd, maar nooit bevestigd.DonJunior schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:21:
[...]
Nog geen vier reacties boven je wordt het meermaals bevestigd.
Betreft dat dan die set A027S?mm1987 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:51:
Ruitenwissers van Bosch gemonteerd zijn echt super vergeleken met de originele. Dankjewel voor de tip !
Ik kan dat laatste niet anders lezen dan dat het over de getipte set ging, dat was dus de Aerotwin A027S.emqu schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:45:
[...]
Nou... er werd gezegd dat "de Bosch Aerotwin A027S zouden moeten passen". Dat werd nog een keer expliciet gevraagd, maar nooit bevestigd.
[...]
Betreft dat dan die set A027S?
Op Facebook bevestigt iemand dat overigens ook in een ID.7 groep:
/f/image/dOhnUWUvDym2xhfk5vK0KbpB.png?f=fotoalbum_large)
Dank voor de bevestiging, ik ga ze gelijk bestellen.bdbfz schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:11:
[...]
Op Facebook bevestigt iemand dat overigens ook in een ID.7 groep:
[Afbeelding]
Dat doen ze bij ook. Idd bij het pendelen, is het wel redelijk vervelend. Voor de rest vind ik het niet zon probleem.dizzytal schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:06:
[...]
Vanochtend hoorde in het middelste rooster toen 'ie in de pendelstand stond. Ik hou het even in de gaten, was vanochtend flink koud (5C) en had de voorverwarming nog niet aan staan, dus wellicht hoor ik het 'normaal' niet omdat de auto dan al op temp is.
https://www.winparts.nl/r.../wisserblad/p1598374.html
Oog is gevallen op BMW i4, ID.7 en ID.7 Tourer.
Geen idee waar het aan ligt maar de reguliere ID.7 geniet op dit moment mijn voorkeur.
ID.7 vind ik mooier dan de tourer versie. Heb nog tot april op van meningen te veranderen.
Vandaag een kleine (20 minuutjes) testrit gedaan met de ID.7 Pro Bussiness uitvoering. (zelfde uitvoering die in de lease zit)
Mijn bevindingen t.o.v. huidige tesla model 3 in het achterhoofd gehouden.
Voelt veel degelijker en luxueuzer aan tov tesla model 3.
Was wat sceptisch over het HUD maar eigenlijk best handig.
De verkoper had nog wat kort uitgelegd dat ik best eens ging navigeren zodat je de navigatie op HUD zag. Hier vond ik het wel vreemd dat die HUD route telkens aan en uit ging. Zit hier een reden achter en kan je dit ook altijd aan laten staan?
Verder laneassist eens geprobeerd en voelt vertrouwd aan komende van een Tesla.
Wel weinig feedback wanneer lane-assist mogelijk was. Was een stukje waar duidelijk de lijnen zichtbaar waren maar toch sprong het lane gedeelte niet aan. Even afzetten en tijdje later op zelfde weg was het dan weer wel mogelijk.
Ook stukje autostrade gereden met wegenwerken (gele markeringen en witte). Ook hier redelijk goed stabiel en wist netjes de gele lijnen te volgen in plaats van de witte.
Ik dacht wel dat hij automatisch ook van rijbaan kon wisselen als je richtingaanwijzers opzet? Leek het niet te doen. Moest zelf van rijbaan veranderen. Voor en achter mij was geen verkeer.
Verder vond ik het geluid van de richtingsaanwijzers niet echt aangenaam. Iets te luid en wat klikkerig precies. Daar is Tesla dan iets beter in. ;-)
Ook de achteruitrij camera was de kwaliteit eigenlijk niet zo best. Wel plus was de 360 camera vanboven af.
Opmerkingen van de camera doorgegeven als dat mogelijks door updates verbeterd zou kunnen worden. Kreeg vaag antwoord. De camera's in de tourer versie zouden beter zijn als hardware. Tourer draait ook op nieuwere software. (v5?) Hij zei wel dat de gewone id.7 ook normaal deze update ging krijgen maar wist niet als dat lange termijn of korte termijn was. Zit er echt een verschil kwa hardware op de id.7 en de id.7 tourer?
Voor de rest aangenaam verast en ga zeker nog eens proberen een iets langere testrit. Eerste signalen zitten wel goed.
Verder nog aan het twijfelen om wel of niet een warmtepomp te nemen.
In Model 3 zit een warmtepomp. Geen idee wat de impact eigenlijk is.
[ Voor 4% gewijzigd door frye op 03-10-2024 22:58 ]
The Legend in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"emqu schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:45:
[...]
Nou... er werd gezegd dat "de Bosch Aerotwin A027S zouden moeten passen". Dat werd nog een keer expliciet gevraagd, maar nooit bevestigd.
[...]
Betreft dat dan die set A027S?
De Tourer heeft nu idd SW5.0, maar ik neem aan dat nieuwe sedans die nu ook hebbben. De bitrate van de camera’s is ook bij de Tourer laag (zelfde als de sedan).frye schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:53:
In april mag ik ook mijn Tesla Model 3 vervangen voor een nieuwe wagen.
Geen idee waar het aan ligt maar de reguliere ID.7 geniet op dit moment mijn voorkeur.
ID.7 vind ik mooier dan de tourer versie. Heb nog tot april op van meningen te veranderen.
Vandaag een kleine (20 minuutjes) testrit gedaan met de ID.7 Pro Bussiness uitvoering. (zelfde uitvoering die in de lease zit)
Mijn bevindingen t.o.v. huidige tesla model 3 in het achterhoofd gehouden.
Voelt veel degelijker en luxueuzer aan tov tesla model 3.
Was wat sceptisch over het HUD maar eigenlijk best handig.
De verkoper had nog wat kort uitgelegd dat ik best eens ging navigeren zodat je de navigatie op HUD zag. Hier vond ik het wel vreemd dat die HUD route telkens aan en uit ging. Zit hier een reden achter en kan je dit ook altijd aan laten staan?
Verder laneassist eens geprobeerd en voelt vertrouwd aan komende van een Tesla.
Wel weinig feedback wanneer lane-assist mogelijk was. Was een stukje waar duidelijk de lijnen zichtbaar waren maar toch sprong het lane gedeelte niet aan. Even afzetten en tijdje later op zelfde weg was het dan weer wel mogelijk.
Ook stukje autostrade gereden met wegenwerken (gele markeringen en witte). Ook hier redelijk goed stabiel en wist netjes de gele lijnen te volgen in plaats van de witte.
Ik dacht wel dat hij automatisch ook van rijbaan kon wisselen als je richtingaanwijzers opzet? Leek het niet te doen. Moest zelf van rijbaan veranderen. Voor en achter mij was geen verkeer.
Verder vond ik het geluid van de richtingsaanwijzers niet echt aangenaam. Iets te luid en wat klikkerig precies. Daar is Tesla dan iets beter in. ;-)
Ook de achteruitrij camera was de kwaliteit eigenlijk niet zo best. Wel plus was de 360 camera vanboven af.
Opmerkingen van de camera doorgegeven als dat mogelijks door updates verbeterd zou kunnen worden. Kreeg vaag antwoord. De camera's in de tourer versie zouden beter zijn als hardware. Tourer draait ook op nieuwere software. (v5?) Hij zei wel dat de gewone id.7 ook normaal deze update ging krijgen maar wist niet als dat lange termijn of korte termijn was. Zit er echt een verschil kwa hardware op de id.7 en de id.7 tourer?
Voor de rest aangenaam verast en ga zeker nog eens proberen een iets langere testrit. Eerste signalen zitten wel goed.
Ik heb sinds 2 weken mijn ID.7 (sedan) en die zit gewoon op V5 van de software. (België, moest dat uitmaken)frye schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:53:
Tourer draait ook op nieuwere software. (v5?) Hij zei wel dat de gewone id.7 ook normaal deze update ging krijgen maar wist niet als dat lange termijn of korte termijn was.
Smaken verschillen. Gelukkig maar, anders reden we allemaal hetzelfdefrye schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:53:
In april mag ik ook mijn Tesla Model 3 vervangen voor een nieuwe wagen.
Ik doe een soortgelijke migratie, maar vindt juist de Tourer mooier.
De i4 vond ik echt veel te krap achterin. En dat van iemand met een Tesla M3
Kijk, da's goed nieuws! Ik reed gisteren in de Tesla op de ring A'dam-Oost en dat ging niet lekker. Steeds wiebelen tussen gele strepen en weggefreesde strepenOok stukje autostrade gereden met wegenwerken (gele markeringen en witte). Ook hier redelijk goed stabiel en wist netjes de gele lijnen te volgen in plaats van de witte.

Tesla komt binnenkort ook met een 360-view. Wellicht alleen wanneer je priemiejum abo neemt.Ook de achteruitrij camera was de kwaliteit eigenlijk niet zo best. Wel plus was de 360 camera vanboven af.
De VW camera is prut en dat blijft zo. Software kan er geen pixels bij toveren.
Daarnaast heb je ook nog eens geen opnamemogelijkheden. Dus neem alvast een setje dashcams op in je begroting
Warmtepomp is top als jouw land winters heeft. De Benelux heeft die al jaren geleden afgeschaftVoor de rest aangenaam verast en ga zeker nog eens proberen een iets langere testrit. Eerste signalen zitten wel goed.
Wat ik ervan lees, is dat het handig is voor als je in landen als Zweden oid woont. Bij ons en als je een keertje op wintersport gaat, is het niet echt lonend. Het bespaart je energie om je interieur op te warmen in koude omstandigheden. De kosten van aanschaf wegen niet op tegen de besparing. Enige onzekerheidsfactor is wat het bij verkoop extra zou kunnen opleveren.
Tesla is ook hier goed bezig, omdat al hun auto's dat standaard hebben
Veel gelukkig en wijsheid met je beslissing en oh ja, koop alvast Bosch-wissers
Opgelost. Was inderdaad in een paar minuutjes af te stellen.Vinslo schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:26:
Carglass heeft bij het vervangen van mijn voorruit de volgende gemonteerd: AP28U en (70cm) en AP17U (42,5cm). Sindsdien tikt de lange de lijst aan de zijkant van de ruit aan. Erg irritant. Ik ga maar even langs om te kijken of het beter afgesteld kan worden.
:strip_exif()/f/image/H3vwHXGnarkQfA35o7SZHBpe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t3DdOJiKK2NsXBqP0awAJXcE.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik durfde niet op Update te drukken
Geen idee hoe ik dus in dat servicemenu ben beland

[edit]
Je komt er via het ID.Software menu en dan de home knop even inhouden.
[ Voor 3% gewijzigd door The Legend op 04-10-2024 18:40 ]
Ha wat de knopcombinatie daarvoor is weet ik ook niet meer. Maar ik heb dat scherm ook al gezien bij aflevering van mij auto toen mijn volkswagen app niet aan de auto wilde koppelen heeft de dealer gepoogd het op te lossen via die update functie. (gaf gewoon terug dat er geen update was en de telefoon koppelde een half uur later plotseling wel)The Legend schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:37:
Ik ging net ff boodschappen doen en zat in CarPlay te rommelen toen ik ‘ineens’ in een VW menu zat met iets van software update. Ik drukte uit nieuwsgierigheid en kreeg een melding dat de auto dan ff niet beschikbaar was dus ik dacht, doe dat ff op de parkeerplaats. Vervolgens kreeg ik dit menu, heb ik nog niet eerder zien langskomen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik durfde niet op Update te drukkenIk moest twee keer Reboot to normal mode proberen voordat het systeem daadwerkelijk weer boote in normale toestand.
[edit]
Dit is het Update Service Menu voor de garage. Je kan op Update duwen wat je wilt, er gebeurd niets zolang de garage er niet de juiste USB stick in heeft zitten.The Legend schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:37:
Ik ging net ff boodschappen doen en zat in CarPlay te rommelen toen ik ‘ineens’ in een VW menu zat met iets van software update. Ik drukte uit nieuwsgierigheid en kreeg een melding dat de auto dan ff niet beschikbaar was dus ik dacht, doe dat ff op de parkeerplaats. Vervolgens kreeg ik dit menu, heb ik nog niet eerder zien langskomen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik durfde niet op Update te drukkenIk moest twee keer Reboot to normal mode proberen voordat het systeem daadwerkelijk weer boote in normale toestand.
[edit]
Dit is voor hen op manueel updates door te voeren en is eigenlijk dus niet voor de eindgebruiker bedoeld.
Homeknop inhouden tovert dit inderdaad naar voren (bij alle ID's overigens)
*sowieso
Tot 100% laden is niet zo erg, maar je wilt niet lang in 'rust' op 100% zitten. Dat is volgens mij gewoon een stelregel voor alle NMC accu's.The Legend schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:53:
Ik heb de standaard instelling dat de auto tot 80% laad op AC gewoon laten staan. De max. range hebben we regulier gebruik eigenlijk ook niet nodig. Is er een andere reden om toch eens tot 100% laden? Of is het als m’n iPhone batterij: zo weinig mogelijk tot 100% en hij gaat het langste mee?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:
Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1
Voor toekomstige ID.7 rijders die niet kunnen wachten op de ID.7:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers