Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-06 22:59
Mriceke schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:57:
[...]
Iemand van jullie de zilvergrijze boog aan de zijkanten zwart gewrapt of hier naar gekeken? Ik ben benieuwd hoe het in het echt bevalt, maar ik denk dat ik zwart mooier ga vinden dan zilvergrijs.
1 pagina terug: mm1987 in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"

Tourers heb ik nog niet gespot in Nederland.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikoboarder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-06 11:52
na 2 keer een passat variant te hebben geleased ben ik ook gaan kijken voor de ID7 tourer pro s business premium. Alle opties aangevinkt.
Test rit gemaakt met de niet tourer variant.

maar na 10 jaar VW nu toch overstag gegaan voor een EV9.

Proefrit beviel me wel, voelde beetje als thuiskomen.
Zetels en massage functie waren ook beter als bij de passat.

Wel geen fan van de kleine teller partij.
Geen frunk, beperktere kofferruimte tegenover de passat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
saikoboarder schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:58:
60L benzine tank of voor 700 km aan batterij moeten huisvesten gaat ook gewoon snijden in de ruimte die je in een auto hebt, dat vind ik nog niet zo heel raar.
De frunk ben ik wel met je eens, dat is wel een gemist voor de laadkabel. Ik weet niet of VW zoiets aanbiedt: https://www.amazon.nl/Sko...belettering/dp/B0C5Z35Q7X maar dit vind ik wel weer een optie wat ietwat helpt zodat je niet altijd de ruimte onder de kofferbak bereikbaar hoeft te houden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankvdk1
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-05 08:35
Mriceke schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:57:
[...]

Iemand van jullie de zilvergrijze boog aan de zijkanten zwart gewrapt of hier naar gekeken? Ik ben benieuwd hoe het in het echt bevalt, maar ik denk dat ik zwart mooier ga vinden dan zilvergrijs.
Die van mij wordt binnenkort ook zwart gewrapt. Past mooier bij Gletcher White met zwart dak in mijn optiek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:46
True schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:08:
[...]

60L benzine tank of voor 700 km aan batterij moeten huisvesten gaat ook gewoon snijden in de ruimte die je in een auto hebt, dat vind ik nog niet zo heel raar.
De frunk ben ik wel met je eens, dat is wel een gemist voor de laadkabel. Ik weet niet of VW zoiets aanbiedt: https://www.amazon.nl/Sko...belettering/dp/B0C5Z35Q7X maar dit vind ik wel weer een optie wat ietwat helpt zodat je niet altijd de ruimte onder de kofferbak bereikbaar hoeft te houden.
Ik zou eigenlijk ook verwachten dat er iets is wat tussen de middentunnel en de achterbank kunt plaatsen. Juist wanneer je met 4 man onderweg bent is dat een stukje loze ruimte die makkelijk te bereiken is. Makkelijker dan de kruipruimte achterin wanneer daar een paar grote koffers en tassen bovenop liggen.

Geen idee hoe je die ruimte noemt om er een product bij te kunnen zoeken. Maar als iemand zonder kinderen is ruimte sowieso geen issue :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
na 2 keer een passat variant te hebben geleased ben ik ook gaan kijken voor de ID7 tourer pro s business premium. Alle opties aangevinkt.

EV9 ga je ook geen spijt van krijgen. Rij nu een EV6 en dat is echt een fijn sturende volwassen EV. Supercompleet en supersnel laden. Over 2 weken ga ik er weer mee richting de Middellandse Zee.

De GUI ben ik geen fan van in de EV6 (vooral de navi ziet er niet uit), maar de EV9 heeft alweer een nieuwe generatie.

Ben zelf erg blij weer richting VAG te gaan. Merk het ook als ik in onze Leon e-Hybrid rij. Op de een of andere manier heb ik er gewoon meer mee. Fijnere stoelen, mooiere graphics, etc.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-06 21:18

Proefrit beviel me wel, voelde beetje als thuiskomen.
Zetels en massage functie waren ook beter als bij de passat.

Wel geen fan van de kleine teller partij.
Nu ik een paar keer de id.7 heb moeten parkeren bij supermarkten, ben ik toch blij dat ik niet voor de ev9 ben gegaan. Sws zat de gt er niet in met mijn budget dus vermogen zou op het randje zijn geweest, maar de id.7 past al in geen enkele parkeerplaats. Laat staan dat hij nog 10cm langer zou zijn.

Maar hele mooie auto ik heb ook lang getwijfeld en het was zelfs mijn vrouw die heeft moeten kiezen want ik kon het niet.

Nu gezien de problemen die ik al met mijn maand oude id.7 heb gehad, vraag ik me toch af od ik niet beter voor de Kia was fegaan. Ach ja... mosterd na de maaltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:08
toch overstag gegaan voor een EV9.
Hoe vind je het interieur? Ik vond het grijze plastic van de ev9 toch echt wel minder mooi dan het interieur van de id7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
juanpabloo schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:09:
[...]

Hoe vind je het interieur? Ik vond het grijze plastic van de ev9 toch echt wel minder mooi dan het interieur van de id7
Dat was idd hetgene wij het minste vonden aan de auto. Dat grijze glanzende plastiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saikoboarder
juanpabloo schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:09:
[...]

Ja afwerking in het algemeen is bij de ID7 van een hoger niveau. Ook de stoelafwerking en bekleding was beter uitgewerkt.
De vrouw vond de EV9 eerder een werfauto.

De plastic knoppen in de deuren voelden heel goedkoop aan.
De knoppen op het stuur vond ik bij de EV9 dan wel beter als de haptic toetsen bij de id7.
Cid Highwind schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:07:
[...]

Ik zou eigenlijk ook verwachten dat er iets is wat tussen de middentunnel en de achterbank kunt plaatsen. Juist wanneer je met 4 man onderweg bent is dat een stukje loze ruimte die makkelijk te bereiken is. Makkelijker dan de kruipruimte achterin wanneer daar een paar grote koffers en tassen bovenop liggen.
Dat heeft de Kia dan weer net wel goed gedaan.
ev9 heeft storage in de midden tunnel en kan uitgetrokken worden om als tafeltje gebruikt te worden.
https://encrypted-tbn0.gs...LTzGIN95Mw811TGE&usqp=CAU
MrSnowflake schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:50:
[...]

Nu ik een paar keer de id.7 heb moeten parkeren bij supermarkten, ben ik toch blij dat ik niet voor de ev9 ben gegaan. Sws zat de gt er niet in met mijn budget dus vermogen zou op het randje zijn geweest, maar de id.7 past al in geen enkele parkeerplaats. Laat staan dat hij nog 10cm langer zou zijn.

Maar hele mooie auto ik heb ook lang getwijfeld en het was zelfs mijn vrouw die heeft moeten kiezen want ik kon het niet.

Nu gezien de problemen die ik al met mijn maand oude id.7 heb gehad, vraag ik me toch af od ik niet beter voor de Kia was fegaan. Ach ja... mosterd na de maaltijd.
Het verschil in lengte valt nog wel mee. Ik heb eerder schrik voor de breedte.
Verder wonen wij echt op het platte land en zijn de meeste parkeerplaatsen hier nog voorzien voor traktoren en pickups :D (al zie ik dat jij bij Willems Genk hebt besteld, dus ver zullen we niet van elkaar wonen)
Ik moet een keer per week naar Brussel voor het werk, maar daar heeft het bedrijf een parkeerterrein dat voldoende groot is.

https://www.carsized.com/...back-vs-kia-ev9-2023-suv/

Hier hebben we even getwijfeld.
De id7 zouden we full option hebben.

de KIA hebben we de RWD met het business pack.
Dus de meeste opties heb ik ook wel (denk enkel niet de led matrix koplampen)
maar dus de trage versie. En dan was het nog krap voor het budget.
Garage heeft nog een kleine korting moeten geven.
Als ze die niet hadden gegeven was ik voor de ID7 gegaan want ik mag van het bedrijf geen persoonlijke inbreng doen.

vermogen van de RWD lijkt me ongeveer hetzelfde als dat van mijn vorige Passat 1.6 Diesel.

De id7 voelde natuurlijk veel soepeler en meer als een echte auto aan.
De ev9 is eerder een busje.

Waarschijnlijk ga ik me ook regelmatig afvragen of de KIA echt de beste keuze was.
Maar dan zou ik bij wijze van spreken 15 jaar met dezelfde auto hebben gereden. Luxe problemen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Dan is de afwerking in de Kia wel erg matig voor z’n prijsniveau. Ik vond het in de ID7 al niet echt op het niveau van wat ik verwacht van het D segment, laat staan wanneer het met het E segment mag concurreren.

Een paar nitpicks: Hard plastic op kniehoogte en lager. Deuren die met de muziek meedoen, ook als deze niet hard staat. Auto niet vrij van kraakjes. Het stuur. De raam- en spiegelbediening.

Toegegeven, ik ben verwend met m’n huidige auto, die overigens ook niet vrij staat van kritiek, maar dat is OT. Maar je merkt dat VW met de ID7 ook wel erg op de kleintjes heeft willen letten. Ik verwacht ook niet dat je je in een Lexus of 7-serie waant. Maar voor een halo-model had het van mij z’n ID-genen wel net iets meer mogen verloochenen.

Wat fijnere bediening, of gewoon de optie tot nepleder, hadden dit model met kinderlijk weinig moeite tot een hoger niveau kunnen tillen.

Maar goed, uiteindelijk ook weer geen dingen waar niet mee te leven valt, wanneer VW hier onder de streep wel dus een EV heeft neergezet die qua efficiëntie zich zeer, zeer duidelijk weet te onderscheiden van de concurrentie uit eigen land. Die een station weet te bieden en die niet om een onverklaarbare reden nog een flink stuk interieur reserveert voor een cardanas.

@saikoboarder Har gisteren nog een filmpje gekeken van Björn Nyland waarin hij ook nog eens aanstipte hoe goed de verlichting van de ID7 is, zeker in vergelijk met de Amerikaanse en Koreaanse concurrentie. Misschien ook het noemen waard.

Ik ben daarin blij dat het een verbetering is ook tov mijn Passat destijds. Dat waren maar waxinelichtjes. Al weet ik niet of dat de standaard lampen of de luxelampen waren. Het matrix licht oogt in ieder geval indrukwekkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Ik kijk ook echt uit naar de IQ verlichting. Dat is in mijn EV6 echt het zwakste punt. De LED-verlichting daarin is echt heel slecht. Gisteravond laat weer ervaren. Beetje druilerig weer en je checkt steeds of je de lampen überhaupt wel aan hebt staan. Slecht en gevaarlijk, zo weinig zicht.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankvdk1
DaMenaz schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:05:
Ik kijk ook echt uit naar de IQ verlichting. Dat is in mijn EV6 echt het zwakste punt. De LED-verlichting daarim is echt heel slecht. Gisteravond laat weer ervaren. Beetje druilerig weer en je checkt steeds of je de lampen überhaupt wel aan hebt staan. Slecht en gevaarlijk, zo weinig zicht.
De Matrix verlichting van de ID.7 is top en gaat je echt niet telleurstellen! Ook grootlicht-assistent werkt goed. Beter zelfs dan de Multibeam Led van mijn voorgaande Mercedes.

Leuk detail, de koplampen bewegen ook mee met het sturen. Je normale verlichting beweegt dus mee de bochten in (naast de mistlampen die bij scherpe draai ook aangaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:08
Merk je pas dat je goed licht hebt als je het een keer niet hebt? Ik had bij mijn vorige polo matrix en bij mijn id3 nu ook, maar ik zou er nooit extra voor betalen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
@frankvdk1 Multibeam LED van Mercedes is inderdaad nogal traag, te traag. Het is dat de lichtopbrengst verder wel echt extreem goed te noemen is, het grootlicht is ronduit indrukwekkend en deed niks onder voor BMW's laserlicht, waarmee het dus het beste op de markt was. Maar de grootlichtassistent is waardeloos op de snelweg i.v.m. vrachtwagens waardoor het vooral handig is op eenzame locaties, in verdere oorden (denk aan het zwarte woud).

Maar, draaien de lampen werkelijk mechanisch mee? Of is het enkel een truc middels de LEDs die de indruk dient te wekken?

@juanpabloo Het hangt erg van je usecase af. In Nederland zijn wegen ook gewoon erg goed verlicht. In Duitsland is dat bijvoorbeeld ook in steden al een flink stuk minder, laat staan op buitenwegen. Rij je veel lange stukken, vooral ook in het donkere jaargetijde, dan zie ik het als een stuk comfort en veiligheid. Voor regulier woon-werk verkeer en max 2 autovakanties per jaar, dan kan is de meerwaarde misschien niet bijster hoog.

Als ik bij Mercedes zou blijven, zou ik nu ook niet meer het duurste pakket nemen, vanwege bovenstaande ervaring. Matrix LED is leuk en gaat niet snel vervelen, tenzij je het systeem constant zelf moet corrigeren. Dan liever gewoon goed stralend dimlicht, met een egale verdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
saikoboarder schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:00:
[...]

De vrouw vond de EV9 eerder een werfauto.
Lol die van mij vond het een vliegtuig van binnen. Ze hebben beide wel gelijk. De ev9 mist wat verfijning. Maar zalige zetels wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
Cid Highwind schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:36:
Dan is de afwerking in de Kia wel erg matig voor z’n prijsniveau. Ik vond het in de ID7 al niet echt op het niveau van wat ik verwacht van het D segment, laat staan wanneer het met het E segment mag concurreren.

Een paar nitpicks: Hard plastic op kniehoogte en lager. Deuren die met de muziek meedoen, ook als deze niet hard staat. Auto niet vrij van kraakjes. Het stuur. De raam- en spiegelbediening.

Toegegeven, ik ben verwend met m’n huidige auto, die overigens ook niet vrij staat van kritiek, maar dat is OT. Maar je merkt dat VW met de ID7 ook wel erg op de kleintjes heeft willen letten. Ik verwacht ook niet dat je je in een Lexus of 7-serie waant. Maar voor een halo-model had het van mij z’n ID-genen wel net iets meer mogen verloochenen.

Wat fijnere bediening, of gewoon de optie tot nepleder, hadden dit model met kinderlijk weinig moeite tot een hoger niveau kunnen tillen.

Maar goed, uiteindelijk ook weer geen dingen waar niet mee te leven valt, wanneer VW hier onder de streep wel dus een EV heeft neergezet die qua efficiëntie zich zeer, zeer duidelijk weet te onderscheiden van de concurrentie uit eigen land. Die een station weet te bieden en die niet om een onverklaarbare reden nog een flink stuk interieur reserveert voor een cardanas.

@saikoboarder Har gisteren nog een filmpje gekeken van Björn Nyland waarin hij ook nog eens aanstipte hoe goed de verlichting van de ID7 is, zeker in vergelijk met de Amerikaanse en Koreaanse concurrentie. Misschien ook het noemen waard.

Ik ben daarin blij dat het een verbetering is ook tov mijn Passat destijds. Dat waren maar waxinelichtjes. Al weet ik niet of dat de standaard lampen of de luxelampen waren. Het matrix licht oogt in ieder geval indrukwekkend.
De kraakjes en piepjes zijn idd spijtig. Maar het harde plastiek op knie hoogte is toch echt wel wat hoort bij dit soort auto. En een i4 doet niet veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Het hele segment is er inderdaad niet beter op geworden. Dat klopt. Wel weer kudos voor de gevoerde deurpanelen. Als je daar sleutels of iets dergelijks in hebt liggen zal dat in ieder geval niet rammelen.

Sowieso zijn ze aangenaam groot. Ook groot uitgevallen literflessen passen er in. Fijn voor de lange afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankvdk1
Cid Highwind schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:13:
@frankvdk1

Maar, draaien de lampen werkelijk mechanisch mee? Of is het enkel een truc middels de LEDs die de indruk dient te wekken?
Ik denk gevoelsmatig dat ze mechanisch meedraaien ja, aangezien de 'ogen' in de koplamp bij aankomst en verlaten van de auto ook bewegen van links naar rechts als een soort begroeting / uitzwaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
Cid Highwind schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:53:
Wel weer kudos voor de gevoerde deurpanelen. Als je daar sleutels of iets dergelijks in hebt liggen zal dat in ieder geval niet rammelen.
Mijn beide superbs (vanaf 2015) hadden dat. Én afzonderlijke elektronische kindersloten voor links en rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-06 23:13
MrSnowflake schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:13:
[...]

Mijn beide superbs (vanaf 2015) hadden dat. Én afzonderlijke elektronische kindersloten voor links en rechts.
Reguliere Golf 7.5 Highline ook :|

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikoboarder
Cid Highwind schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:36:

Mijn vorige passat had die led Matrix en dat was echt indrukwekkend als die aangingen.
Net een gordijn van licht dat open ging.
Dit ga ik zeker missen omdat ik vaak op donkere momenten onderweg ben.

Volgens diezelfde Bjorn Nyland zouden de koplampen van de EV9 toch wel beter zijn als de concurentie uit Amerikaanse en Korea.

YouTube: Kia eV9 LED matrix headlights test.

Mijn passat had trouwens een vervelende bug met de grootlicht assistent.
Op weg naar de autostrade had ik hem altijd op "automatisch" staan.
Dat werkte perfect. Tegenliggers werden niet gehinderd als het grote licht opstond.

Op de autostrade werkte dat minder goed door de middenberm. Maar als op dat moment het groot licht niet aanstond dan was er geen manier om de grootlicht assistent af te zetten zonder eerst het grootlicht aan te zetten.

Redelijk vervelend om op een volle autostrade heel even te moeten flikkeren met de phare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
saikoboarder schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 07:47:
[...]

Maar als op dat moment het groot licht niet aanstond dan was er geen manier om de grootlicht assistent af te zetten zonder eerst het grootlicht aan te zetten.

Redelijk vervelend om op een volle autostrade heel even te moeten flikkeren met de phare.
Dat is geen bug. Het is zo by design. Idd verveelnd om hwt af te zetten. Maar als ze toch niet aanstaan maakt het minder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:34
Misschien een stomme vraag, maar heeft er iemand al met zijn ID.7 door de carwash gereden?
Wat moet er allemaal afgezet worden om te vermijden dat de auto begint te panikeren?
Mijn vorige auto had een carwash setting, super handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankvdk1
Invictus66 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:29:
Misschien een stomme vraag, maar heeft er iemand al met zijn ID.7 door de carwash gereden?
Wat moet er allemaal afgezet worden om te vermijden dat de auto begint te panikeren?
Enige wat ik doe als ik met mijn ID.7 door de wasstraat ga is de versnelling in 'N' neutraal zetten en op het scherm het knopje aanklikken voor het geluid uit te zetten van de parkeersensoren. En je spiegels uiteraard inklappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
En je wissers van de automaatstand halen. :)

Catch my drift?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frankvdk1
DaMenaz schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:02:
En je wissers van de automaatstand halen. :)
Scherp! En optioneel natuurlijk je massagestoelen aanzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Invictus66 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:29:
Jup, gewoon auto in Neutral en als je je gehoor lief is even op het icoontje van mute wat betreft de omgevingssensoren, anders wordt je hartstikke doof.

Spiegels klap ik nooit in als ik door de wasstraat ga. Wissers van automatisch af.

Maar eigenlijk dus geen specifieke ID.7 dingen, dit is redelijk standaard bij alle auto's denk ik...

Wel even opletten als je de kofferbak opent, om de achter bumper even goed droog en schoon te maken na de tijd, wat dat 'water afvoer ontwerp'. mag wel wat beter imho. Bij mij loopt/lekt/drupt er regelmatig water in de kofferbak.

[ Voor 7% gewijzigd door dizzytal op 05-07-2024 11:49 ]

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
Ik ben hoofdgebruiker in mijn auto, mijn vrouw heeft haar eigen account als gast. Als zij in de auto ingelogd is, kan ik niets meer zien (en veel erger: de airco niet meer aanzetten). Dus ik dacht: ik zet gewoon die VW app 2x op mijn gsm 1x met mijn account en 1x met haar account, dan kan ik wanneer zij ingelogd is de 2de app starten.

Maar nu blijkt dat zij als gast gebruiker helemaal niks kan zien van de auto: Geen locatie, geen airco, geen soc, geen fouten… Is dat normaal of kan ik ergens een setting aanpassen? Want dit is absoluut belachelijk.

Het is al belachelijk dat ik mijn eigen auto niet mag volgen als iemand anders ingelogd is (iemand die ik dus mijn auto heb uitgeleend én iemand die zijn eigen account heeft), maar het is nog belachelijker dat ik met een andere gebruiker ineens de airco niet meer op voorhand kan aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-06 19:02
MrSnowflake schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:37:
Ik ben hoofdgebruiker in mijn auto, mijn vrouw heeft haar eigen account als gast. Als zij in de auto ingelogd is, kan ik niets meer zien (en veel erger: de airco niet meer aanzetten). Dus ik dacht: ik zet gewoon die VW app 2x op mijn gsm 1x met mijn account en 1x met haar account, dan kan ik wanneer zij ingelogd is de 2de app starten.

Maar nu blijkt dat zij als gast gebruiker helemaal niks kan zien van de auto: Geen locatie, geen airco, geen soc, geen fouten… Is dat normaal of kan ik ergens een setting aanpassen? Want dit is absoluut belachelijk.

Het is al belachelijk dat ik mijn eigen auto niet mag volgen als iemand anders ingelogd is (iemand die ik dus mijn auto heb uitgeleend én iemand die zijn eigen account heeft), maar het is nog belachelijker dat ik met een andere gebruiker ineens de airco niet meer op voorhand kan aanzetten.
Dit is normaal. Het is volgens de wet op de privacy (iig in Duitsland) ook normaal dat je jouw eigen auto niet kunt volgens wanneer er iemand anders is ingelogd (en aangenomen ook in rijdt). Dat de functionaliteit bij een niet-hoofdgebruiker zo enorm beperkt is, dat is aan VW om snel een verbetering in te maken.

Wij hebben hier in het gezin de app op meerdere telefoons geïnstalleerd met hetzelfde account als login. Dan kan iedereen dus alles met de auto, ook jouw uitstapjes volgen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
MJMaverick schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:43:
[...]

Dit is normaal. Het is volgens de wet op de privacy (iig in Duitsland) ook normaal dat je jouw eigen auto niet kunt volgens wanneer er iemand anders is ingelogd (en aangenomen ook in rijdt). Dat de functionaliteit bij een niet-hoofdgebruiker zo enorm beperkt is, dat is aan VW om snel een verbetering in te maken.

Wij hebben hier in het gezin de app op meerdere telefoons geïnstalleerd met hetzelfde account als login. Dan kan iedereen dus alles met de auto, ook jouw uitstapjes volgen ;).
Ja mijn vrouw kan mijn gebruiker gebruiken, maar het mooie zou zijn dat haar instellingen automatisch meekomen: zij wilt geen airco, geen lucht in haar gezicht (wat kan met de elektrische vents), minder bas en vooral: haar eigen spotify account.

Andermaal een teleurstelling in de auto/VW.

En zelfs als het om haar privacy gaat, goed, dat ik de locatie dan niet kan zien, mij eender. Maar ik zou toch op zijn minst foutmeldingen moeten kunnen zien en de airco moeten kunnen aanzetten (als de auto toch geparkeerd is, want daar dient het voor).

[ Voor 12% gewijzigd door MrSnowflake op 05-07-2024 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dukeenvana
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-06 13:54
True schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:08:
[...]

Dit wordt onze oplossing, nog wel even geduld voor de ID.7.

PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
MrSnowflake schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:52:
[...]

Ja mijn vrouw kan mijn gebruiker gebruiken, maar het mooie zou zijn dat haar instellingen automatisch meekomen: zij wilt geen airco, geen lucht in haar gezicht (wat kan met de elektrische vents), minder bas en vooral: haar eigen spotify account.

En zelfs als het om haar privacy gaat, goed, dat ik de locatie dan niet kan zien, mij eender. Maar ik zou toch op zijn minst foutmeldingen moeten kunnen zien en de airco moeten kunnen aanzetten (als de auto toch geparkeerd is, want daar dient het voor).
Dit was op de ID3s ook al en dus al even bekend eigenlijk. Sinds de update naar 2.4 geloof ik, zitter profielen in. Zelf gebruik ik ze niet (precies hierom) maar gewoon beiden de app met 1 account. De ID3 kun je overigens überhaupt niet volgen (de mijne dan Pro Performance) en wij gebruiken beiden Android Auto dus dan heb je sowieso je eigen Spotify ..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
MrSnowflake schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:52:
[...]

Wat al gezegd is, het is redelijk standaard dat je bepaalde dingen (veel) niet kan. Onze vorige auto had ook een app met eigenlijk hetzelfde…

Wat betreft de Spotify account, waarom geen Android Auto of Apple CarPlay gebruiken en daar Spotify van? Ik gebruik voor het afspelen van media ( muziek, audioboeken en podcast) eigenlijk altijd ACP. Helemaal geen probleem.

En als je nu teleurgesteld bent, is het schijnbaar voor jou wel van enig belang, waarom daar dan even niet van te voren nar kijken/informeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
dizzytal schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:58:
[...]

Wat al gezegd is, het is redelijk standaard dat je bepaalde dingen (veel) niet kan. Onze vorige auto had ook een app met eigenlijk hetzelfde…

Wat betreft de Spotify account, waarom geen Android Auto of Apple CarPlay gebruiken en daar Spotify van? Ik gebruik voor het afspelen van media ( muziek, audioboeken en podcast) eigenlijk altijd ACP. Helemaal geen probleem.

En als je nu teleurgesteld bent, is het schijnbaar voor jou wel van enig belang, waarom daar dan even niet van te voren nar kijken/informeren?
Omdat ik er van te voren niet vanuit ging dat die app zo beperkt ging zijn. De VW Connect app voor mijn id.7 heeft nóg minder functies als de app voor mijn Superb (daar kon ik slot status zien, airco activeren, maar ik had ook een volledig logboek van verbruik en afstand per rit, waar is die functionaliteit? De API vsn de vw connect app heeft functionaliteit om het verbruik van de laatste rit te tonen, maar die informatie is altijd leeg). Het is toch niet vreemd dat ik er vanuit ga dat een nieuwere auto (een bev dan nog) op zijn minst evenveel of zelfs meer functionaliteit heeft. Zoek maar eens op de site van vw op hoe due app werkt daar is geen info van te vinden. Je kan er de airco mee bedienen en soc mee zien, dat is wat ik wil, maar er staat nergens eenduidig dat ik beiden niet kan als iemand anders ingelogd is. Dat slaat ook nergens op.

VW steekt gebruikers in de auto, elektrische roosters en spotify, dus ik dacht fijn dan kan mijn vrouw voor die 3dingen haar eigen settings hebben. En dat werkt idd ook, maar dan wordt de app dus compleet nutteloos. Een app die €250 kost voor een paar jaar.

Er zijn héél.veel dingen die deze auto minder heeft als mijn superb, maar daar wist ik wél alle details van, dat de app zo quirky is in specifieke gevallen bij gebruik met meerdere gebruikers, sorry dat wist ik even niet dat ik dat ook had moeten nagaan.

[ Voor 14% gewijzigd door MrSnowflake op 06-07-2024 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
DonJunior schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:56:
[...]

Dit was op de ID3s ook al en dus al even bekend eigenlijk. Sinds de update naar 2.4 geloof ik, zitter profielen in. Zelf gebruik ik ze niet (precies hierom) maar gewoon beiden de app met 1 account. De ID3 kun je overigens überhaupt niet volgen (de mijne dan Pro Performance) en wij gebruiken beiden Android Auto dus dan heb je sowieso je eigen Spotify ..
Android auto start idd wel stukken sneller als in mijn vorige auto dus aa kan idd. Maar het blijft zo dat mijn vrouw dus geen eigen instellingen meer heeft. Wat is er mis met de instellingen te linken aan de sleutel? Mij. 2015 Superb zette debestuurderszetel goed afhankelijk welke sleutel de auto opent, dat doet de auto ook al niet. Enige dat je hebt zijn die gebruikers. Maar dan breekt de app.

Welk nut hebben die elektrische roosters zonder gebruikers? Mijn vrouw wil geen lucht in haar gezicht dus dat is heel simpel op te lossen met gebruikers. Maar dan is de app dus weer om zeep. Ze hebben bij VW overal maar half over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankvdk1
@MrSnowflake Bij mij werken de profielen wel naar behoren hoor. Ik heb totaal andere instellingen dan mijn partner. Denk aan stoelpositie, kleur sfeerverlichting, airco instellingen en spiegel instellingen. Dit is allemaal te koppelen aan een profiel.

Instellen van dit profiel was niet eenvoudig. Maar na wat zoekwerk op internet zijn er genoeg tips dit goed voor elkaar te krijgen.

Het enige wat me niet gelukt is, is om per sleutel een gebruiker in te stellen. Maar goed, bij instappen in de auto krijg je direct de melding om gebruiker te wisselen. Zodra je van gebruiker wisselt neemt hij alle laatst opgeslagen instellingen direct over.

Voor wat betreft de app ben ik het met je eens dat ritgegevens ontbreken. Wel kan je zien of de auto op slot is of niet.

Zodra het profiel van mijn partner is ingesteld kan ik de status en locatie van de auto niet meer zien. Maar goed, dat voegt voor mij ook weinig toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
frankvdk1 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 11:47:
@MrSnowflake Bij mij werken de profielen wel naar behoren hoor. Ik heb totaal andere instellingen dan mijn partner. Denk aan stoelpositie, kleur sfeerverlichting, airco instellingen en spiegel instellingen. Dit is allemaal te koppelen aan een profiel.
Ja klopt, gebruikers werken, maar als de gast ingelogd is, is de app nutteloos. Zelfs met de account van de gast in de app blijft hij compleet nutteloos.
Het enige wat me niet gelukt is, is om per sleutel een gebruiker in te stellen. Maar goed, bij instappen in de auto krijg je direct de melding om gebruiker te wisselen. Zodra je van gebruiker wisselt neemt hij alle laatst opgeslagen instellingen direct over.
Ik snap dit niet. Dat was zo'n handige feature: Je opent de auto en de stoel gaat op jouw instelling staan. Waarom is dat weg? Zeker met de meerdere gebruikers in de auto zou dat automatisch de juiste gebruiker kunnen selecteren. Vind ik echt jammer. Zeker omdat ze het 10 jaar geleden wel hadden.
Zodra het profiel van mijn partner is ingesteld kan ik de status en locatie van de auto niet meer zien. Maar goed, dat voegt voor mij ook weinig toe.
De status van de auto vind ik nu ook minder nuttig hoor. Maar SOC zou fijn zijn, maar vooral remote de airco activeren vind ik wel een gemis. Dat is een feature die ik heel vaak gebruikte. Ook kan mijn home assistant nu de auto niet voorbereiden op mijn ritten (dus voorverwarmen en zo) en de soc kan ik ook niet zien in mijn dashboard. Vind ik ook heel jammer, want het is gewoon een keuze van VW, er is geen enkele technische reden waarom dit zo moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buddow
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:57
Ik ben een ID.7 Tourer aan het samenstellen en twijfel over de warmtepomp. Het lijkt mij handig om in de winter niet teveel range in te leveren. Maar is er ergens een indicatie hoeveel dit scheelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mriceke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-06 16:00
buddow schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:34:
Ik ben een ID.7 Tourer aan het samenstellen en twijfel over de warmtepomp. Het lijkt mij handig om in de winter niet teveel range in te leveren. Maar is er ergens een indicatie hoeveel dit scheelt?
In de Duitse configurator zie je bij elke optie die je selecteerd de impact op de WLTP waarde in de samenvatting. Grappig genoeg gaat een Pro van 605km naar 602km bij het selecteren van de warmtepomp..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
De warmtepomp van VW doet, zeker in ons milde klimaat, niet zoveel. De dealer had het over "een verschil van 14 km". Ik heb hem niet genomen. Kan thuis laden, dus zie de meerwaarde niet (rijbereik is groot genoeg).

Catch my drift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mriceke
Laatst overigens deze video gezien:

YouTube: How far can electric cars REALLY go?? – we drive 12 until they DIE! ...

Daar testen ze onder dezelfde omstandigheden een aantal EV's tot ze leeg zijn, waaronder een ID.7 met en zonder warmtepomp. Range was 268 vs 254 miles, ofwel 431km vs 408km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
DaMenaz schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:50:
[...]

De warmtepomp van VW doet, zeker in ons milde klimaat, niet zoveel. De dealer had het over "een verschil van 14 km". Ik heb hem niet genomen. Kan thuis laden, dus zie de meerwaarde niet (rijbereik is groot genoeg).
VW vond het naar eigen zeggen kennelijk helemaal geen relevante optie, maar de klant wil er eentje, dus het wordt aangeboden. Al kan dat een excuus zijn om de vanafprijs te drukken omdat het voor de officiële testcyclus dus niks uitmaakt, aangezien deze bij niet-winterse temperaturen wordt gedaan.

Kan me voorstellen dat het in de winter op lange afstanden enig verschil kan maken. De test van WhatCar was bij 10 graden Celcius.

Je hebt er dus alleen voordeel bij in de winter. En dan eigenlijk ook alleen op de echt lange afstand. Als je dan nagaat dat de 77kWh ID7 het dus ook in de winter eigenlijk wel 300km uit moet kunnen houden. Is het dan een probleem dat het dan op de echt koude dagen geen 350km is, of ben je dan na 300km ook wel weer in voor een bakkie en/of een plaspauze? En is dat je dan 1000 EUR waard?

Kortere ritjes zijn sowieso niet de use case waarvoor de warmtepomp van toepassing is.

Ik persoonlijk steek mijn geld liever in zaken waar ik iedere dag gelukkig van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
VW dealer bij mij had het over 40km.

Wat ik me vooral afvraag of het helpt wanneer de accu en het interieur tegelijk verwarmd/gekoeld moeten worden, heb je met warmtepomp meer capaciteit tot je beschikking?

En los van bereik, verbruik is ook minder tijdens voorconditioneren voor het wegrijden?
In hoeverre verdien je die 1000 euro weer terug..

[ Voor 25% gewijzigd door mitsumark op 09-07-2024 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankvdk1
Gisteravond tijdens de extreme regen er achter gekomen dat nat wegdek + ID.7 niet de beste vrienden zijn. Voor mijn gevoel nog nooit zo vaak last gehad van aquaplaning gehad bij een auto.

Daarnaast merkte ik voor het eerst dat de auto een relatief 'korte' neus heeft. Zodra je door de plassen reed, duwt hij het water naar voren weg, waardoor het direct over de auto/voorruit ging. Auqaplaning en slecht zicht, niet de sterkste eigenschap van de auto dus...

Nog meer mensen dit ervaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
frankvdk1 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 07:11:
Gisteravond tijdens de extreme regen er achter gekomen dat nat wegdek + ID.7 niet de beste vrienden zijn. Voor mijn gevoel nog nooit zo vaak last gehad van aquaplaning gehad bij een auto.
Heb je de 19" of 20"? En welke banden?

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mriceke
Is er iemand die iets gehoord heeft over de productieweek van de ID.7 Tourer First Edition? Ik meen dat ze deze maand ergens geproduceerd worden.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit een MY24 of MY25 gaat worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
frankvdk1 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 07:11:

Daarnaast merkte ik voor het eerst dat de auto een relatief 'korte' neus heeft. Zodra je door de plassen reed, duwt hij het water naar voren weg, waardoor het direct over de auto/voorruit ging. Auqaplaning en slecht zicht, niet de sterkste eigenschap van de auto dus...

Nog meer mensen dit ervaren?
Nee, eigenlijk niet.

Ik rij sinds januari de ID.7 dus heb al wel flink wat regen gehad :-( (denk dat ik richting 20K op de teller heb op dit moment, zo van; ik rijd daadwerkelijk ;-) ) 20" banden, want tja zo stond 'ie in de showroom, maar ik kan niet zeggen dat 't me opgevallen is als een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
heb je geen warmtepomp nodig voor pre-heating/voorverwarming van batterij?

dus voor diegene met een id7 zonder warmtepomp:
kun jij je batterij voorverwarmen met een knop op je scherm?

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Laatst online: 07:38

Superflip

*pwiet*

Mriceke schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:41:
Is er iemand die iets gehoord heeft over de productieweek van de ID.7 Tourer First Edition? Ik meen dat ze deze maand ergens geproduceerd worden.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit een MY24 of MY25 gaat worden :)
Ik ben ook benieuwd wanneer de mijne geleverd gaat worden (BE). De planning was dat hij augustus geleverd zou worden. Het gaat om een Tourer Pro Business Premium met Pack Design Plus, Interior Plus, pano en warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Simply1337 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:47:
heb je geen warmtepomp nodig voor pre-heating/voorverwarming van batterij?
Nee, de warmtepomp is er alleen om je interieur efficiënter te verwarmen. Die doet niks met de batterij.

Je hebt ook niet meer opties met een warmtepomp dan zonder.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankvdk1
DaMenaz schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:37:
[...]

Heb je de 19" of 20"? En welke banden?
19 inch, af fabriek Hankook Ventus S1 evo3.

Wellicht was de regenval van gister ook extreem en de wegen volledig voorzien van een laag water. Ik heb in de afgelopen 8000km ook al een hoop regen gehad, maar viel me gister op dat hij echt veel last had van aquaplaning ineens. Daarvoor nog niet eerder ervaren trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
DaMenaz schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:57:
[...]

Nee, de warmtepomp is er alleen om je interieur efficiënter te verwarmen. Die doet niks met de batterij.

check, PTC heater doet dan de grove werk voor interieur. niks nieuws tov oude autos.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Laatst online: 10:30
Cid Highwind schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:38:
[...]

VW vond het naar eigen zeggen kennelijk helemaal geen relevante optie, maar de klant wil er eentje, dus het wordt aangeboden. Al kan dat een excuus zijn om de vanafprijs te drukken omdat het voor de officiële testcyclus dus niks uitmaakt, aangezien deze bij niet-winterse temperaturen wordt gedaan.

Kan me voorstellen dat het in de winter op lange afstanden enig verschil kan maken. De test van WhatCar was bij 10 graden Celcius.

Je hebt er dus alleen voordeel bij in de winter. En dan eigenlijk ook alleen op de echt lange afstand. Als je dan nagaat dat de 77kWh ID7 het dus ook in de winter eigenlijk wel 300km uit moet kunnen houden. Is het dan een probleem dat het dan op de echt koude dagen geen 350km is, of ben je dan na 300km ook wel weer in voor een bakkie en/of een plaspauze? En is dat je dan 1000 EUR waard?

Kortere ritjes zijn sowieso niet de use case waarvoor de warmtepomp van toepassing is.

Ik persoonlijk steek mijn geld liever in zaken waar ik iedere dag gelukkig van wordt.
Een rekenvoorbeeld.

Even een rekenvoorbeeld of een WP in de ID7 rendabel is.
Aannames:
- Op een volle tank (0-100%) krijg je 30km extra bereik met een WP.
- Leeg rijden doe je nagenoeg nooit en volladen ook niet en daarom is je praktische winst tussen 10-80%
maar (70% van 30km) 21km.
- Verbruik gem. 18kW/100km.
- Kosten per kW (thuis) €0,30.
- Kosten WP €1008
- Gemiddeld aantal kilometers tussen 10-80% is 300km.

Besparing per laadbeurt =21/18*€0.30= €0.26
Aantal laadbeurten op aanschaf van WP = €1008/€0.26=3920 laadbeurten heb je nodig om break even te zijn.
Aantal kilometers dat je dan rijdt is 300*3920= 1176000.
Met andere woorden je moet ruim 1 milioen km’s rijden om je investering van de warmtepomp eruit te halen.
Dat gaat niemand halen. Dus terugverdienen is geen optie.
De reden dat je het gaat doen is puur die extra 21km’s die je theoretisch meer kan rijden.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimhaw
frankvdk1 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:12:
[...]

19 inch, af fabriek Hankook Ventus S1 evo3.

Wellicht was de regenval van gister ook extreem en de wegen volledig voorzien van een laag water. Ik heb in de afgelopen 8000km ook al een hoop regen gehad, maar viel me gister op dat hij echt veel last had van aquaplaning ineens. Daarvoor nog niet eerder ervaren trouwens.
ANWB test: https://www.anwb.nl/auto/...-y/hankook-ventus-s1-evo3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaMenaz
Wimhaw schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:29:
[...]- Verbruik gem. 18kW/100km.
Voor je som: EV-database spreekt over een praktijkverbruik van gemiddeld 16,5 kWh/100 km.

Conclusie deel ik. Een warmtepomp aanschaffen met het idee die terug te verdienen is verkeerd. Het is puur als je in jouw specifieke geval wat meer range wenst. Bijvoorbeeld als je niet thuis kunt laden of heel vaak 1.0000 km rijdt.

Ik heb nu in de EV6 ook een warmtepomp. Straks in de ID7 niet. Toch heeft de ID7 alweer een grotere range. Dat i.c.m. thuisladen heeft er toe geleid dat ik de warmtepomp niet heb aangevinkt.

In ander nieuws: de bestelling van mijn ID.7 Tourer Pro Business in Grenadill Black met Exterieur en Interieur Plus (donker) en 20” is vandaag bevestigd. :)

[ Voor 55% gewijzigd door DaMenaz op 10-07-2024 11:44 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
DaMenaz schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:40:
[...]

Voor je som: EV-database spreekt over een praktijkverbruik van gemiddeld 16,5 kWh/100 km.

Conclusie deel ik. Een warmtepomp aanschaffen met het idee die terug te verdienen is verkeerd. Het is puur als je in jouw specifieke geval wat meer range wenst. Bijvoorbeeld als je niet thuis kunt laden of heel vaak 1.0000 km rijdt.

Ik heb nu in de EV6 ook een warmtepomp. Straks in de ID7 niet. Toch heeft de ID7 alweer een grotere range. Dat i.c.m. thuisladen heeft er toe geleid dat ik de warmtepomp niet heb aangevinkt.

In ander nieuws: de bestelling van mijn ID.7 Tourer Pro Business in Grenadill Black met Exterieur en Interieur Plus (donker) en 20” is vandaag bevestigd. :)
Heb meer richting praktijk gekeken en een inschatting gemaakt dan het theoretisch verbruik die in de EV database vermeld staat. Iedereen kan nu zelf zijn eigen getallen invullen, maar zoals je zelf ook aangeeft een WP verdiend je gewoon niet terug.
Bij de Tourer first edition zat deze gratis erbij. Dan heb je er wel een klein beetje voordeel bij. De leasemaatschappij kon deze versie helaas niet bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankvdk1
Wimhaw schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:23:
[...]

Heb meer richting praktijk gekeken en een inschatting gemaakt dan het theoretisch verbruik die in de EV database vermeld staat. Iedereen kan nu zelf zijn eigen getallen invullen, maar zoals je zelf ook aangeeft een WP verdiend je gewoon niet terug.
Bij de Tourer first edition zat deze gratis erbij. Dan heb je er wel een klein beetje voordeel bij. De leasemaatschappij kon deze versie helaas niet bestellen.
18kWh/100km is hoog in mijn optiek.

Ik ben wat dat betreft een redelijke doorrijder, trek vaak redelijk snel op en rij zodra het kan in de avonduren 130km/h+. Mijn gemiddelde verbruik over de afgelopen 8000km is 14,9kWh/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:02
frankvdk1 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:02:
[...]

Ik ben wat dat betreft een redelijke doorrijder, trek vaak redelijk snel op en rij zodra het kan in de avonduren 130km/h+. Mijn gemiddelde verbruik over de afgelopen 8000km is 14,9kWh/100km.
Mijn ID.7 zit aan 16.3 kWh/100km gemiddeld. Tronity heeft 14295 km aan ritten geregistreerd, en 2363 kWh aan geladen elektriciteit. Dat is natuurlijk een gemiddelde van 5 maanden:

Februari 18 kWh/100km
Maart 16.55 kWh/100km
April 15.92 kWh/100km
Mei 15.74 kWh/100km
Juni 15.5 kWh/100km

[ Voor 13% gewijzigd door bdbfz op 10-07-2024 14:48 . Reden: gemiddelden per maand bijgevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
[...]

Nou dat is wel heel weinig.. 19" velgen?, en welke banden?

Ik zit gemiddeld op 16,4kWh/100km (boordcomputer, vanaf lange tijd, nooit gereset) dan vanaf januari, dan rijd ik 50/50 snelweg (110-120km/uur, af en toe 130km/uur en binnenwegen 60/80km/uur en richting 20K km op de teller)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
bdbfz schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:45:
[...]

Mijn ID.7 zit aan 16.3 kWh/100km gemiddeld. Tronity heeft 14295 km aan ritten geregistreerd, en 2363 kWh aan geladen elektriciteit. Dat is natuurlijk een gemiddelde van 5 maanden:

Februari 18 kWh/100km
Maart 16.55 kWh/100km
April 15.92 kWh/100km
Mei 15.74 kWh/100km
Juni 15.5 kWh/100km
Snap dat mijn verbruik niet volledig overeenkomt met de werkelijkheid, het is daarom een aanname.
Ik zie wel dat je februari verbruik wel op 18 kWh/100km ligt. November t/m februari is het minimaal vergelijkbaar of zelfs slechter. Aangezien 1 jaar praktijk gegevens nog niet voorhanden heb heb ik deze aanname gemaakt.

Zie het daarom ook niet zo zwart wit.

Met mijn rekenvoorbeeld wilde ik alleen aangeven dat je het niet terugverdiend. Misschien kun je 100000km eerder break even zijn, maar de conclusie blijft hetzelfde. Je verdient de investering van de WP niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankvdk1
dizzytal schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:06:
[...]

Nou dat is wel heel weinig.. 19" velgen?, en welke banden?

Ik zit gemiddeld op 16,4kWh/100km (boordcomputer, vanaf lange tijd, nooit gereset) dan vanaf januari, dan rijd ik 50/50 snelweg (110-120km/uur, af en toe 130km/uur en binnenwegen 60/80km/uur en richting 20K km op de teller)
19 inch inderdaad in combinatie met banden af fabriek, zie hierboven. Wellicht dat het toch die warmtepomp is die ik wel op de auto heb :p. Nee ik heb nog geen extreem koude dagen gehad. Auto sinds begin mei in bezit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jelle1989
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-05 11:29
Superflip schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:48:
[...]

Ik ben ook benieuwd wanneer de mijne geleverd gaat worden (BE). De planning was dat hij augustus geleverd zou worden. Het gaat om een Tourer Pro Business Premium met Pack Design Plus, Interior Plus, pano en warmtepomp.
Juist bericht gekregen dat ik de mijne volgende dinsdag mag ophalen. Tourer pro business premium, interieur pack, warmtepomp en trekhaak. 29/04 besteld. Dus behoorlijk snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Dat is inderdaad héél snel. Fijn hoor. Veel plezier ervan!

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Wimhaw schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:29:
[...]

Een rekenvoorbeeld.

Even een rekenvoorbeeld of een WP in de ID7 rendabel is.
Aannames:
- Op een volle tank (0-100%) krijg je 30km extra bereik met een WP.
- Leeg rijden doe je nagenoeg nooit en volladen ook niet en daarom is je praktische winst tussen 10-80%
maar (70% van 30km) 21km.
- Verbruik gem. 18kW/100km.
- Kosten per kW (thuis) €0,30.
- Kosten WP €1008
- Gemiddeld aantal kilometers tussen 10-80% is 300km.

Besparing per laadbeurt =21/18*€0.30= €0.26
Aantal laadbeurten op aanschaf van WP = €1008/€0.26=3920 laadbeurten heb je nodig om break even te zijn.
Aantal kilometers dat je dan rijdt is 300*3920= 1176000.
Met andere woorden je moet ruim 1 milioen km’s rijden om je investering van de warmtepomp eruit te halen.
Dat gaat niemand halen. Dus terugverdienen is geen optie.
De reden dat je het gaat doen is puur die extra 21km’s die je theoretisch meer kan rijden.
Je rekensom lijkt wat ingewikkeld, en volgens mij ook onjuist?
WP is 10% zuiniger (30/300), dus je bespaart op (bijvoorbeeld) 100.000km ongeveer 1800kWh*0,27ct = 500 euro afgerond.
Die WP kost je dan dus maar 500 euro. En die krijg je bij inruilen weer terug omdat je auto meer waard is.

Maar mijn grote vraag (die de dealer niet kon beantwoorden) is of ook het totale koel/verwarmings vermogen ook toeneemt bovenop de (onderbemeten) COP1 unit.
Dat zou kunnen betekenen dat je tijdens het snelladen en afdalingen ook gewoon airco in de cabine aan kunt houden terwijl de accu gekoeld moet worden.
En tijdens het voorverwarmen van de accu ook gewoon de cabine kunt verwarmen.

Je krijgt dan voor nagenoeg 0 euro dus niet alleen 10% meer range (bij kou en hitte), maar ook meer comfort.

Edit: je besparing per laadbeurt klopt niet, die is een factor 5 hoger (je vergeet de factor per 100km).

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 10-07-2024 19:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buddow
DaMenaz schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:57:
[...]

Dat is mij inmiddels ook duidelijk. Ik laat 'm ook weg. Bij mij gaat het trouwens om lease, dus ik kijk alleen naar range en bijtelling :P

[ Voor 10% gewijzigd door buddow op 10-07-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

Jelle1989 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:20:
[...]

Juist bericht gekregen dat ik de mijne volgende dinsdag mag ophalen. Tourer pro business premium, interieur pack, warmtepomp en trekhaak. 29/04 besteld. Dus behoorlijk snel
Dat is snel! BE of NL? Die van mij is besteld op 5 maart, maar het panoramadak kan er ook wel voor iets tussen dat het wat langer duurt. Hoeft ansich ook niet snel te gaan want ik mag pas eind augustus wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobzy
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-06 21:36
Volgende week mogen wij de vandaag gekochte ID.7 ontvangen! (demo model, prive, koop). Aquamarine blue, alle opties zitten er al op, dus inclusief interieur pakket (wit), exterieur pakket, 20" (helaas), warmtepomp, en trekhaak! Dit alles met een flinke korting t.o.z. van de fiscale waarde omdat hij 8 maand oud is met 8000km :Y)

We komen dan van een EV6 (lease), waar we alle 'bekende' EV6 problemen mee hebben mogen ervaren (12v accu vervangen, BMS vervangen, ICCU vervangen, niet in versnelling willen gaan, random storingen (wegens defecten BMS/ICCU), niet kunnen AC laden (wegens ICCU)). Dus we zijn enigsinds blij dat we die kunnen inleveren.

Helaas stond de ID.7 vandaag in de werkplaats omdat zijn 12v accu leeg was geraakt, vermoedelijk omdat deze in zijn 8 maanden als demo teweinig heeft gereden en teveel heeft aangestaan. Deze wordt nu dus (gratis) vervangen voor een nieuwe en de gehele auto dan uitgelezen. Hier maken we ons (nog) geen zorgen om, dit wordt onze 3e EV en 2e demo model (eerste ex-demo hebben we nog steeds Ioniq uit 2017) en het lijkt also de 12v accu's altijd een zwakte punt van EV's zijn. Maar ik lees hier wel al een aantal keer "ik heb dus zo'n ID.7" moeten wij ons misschien wel zorgen maken 8)7?

Nu hebben we nog een mogelijkheid om de banden te laten wisselen voor all seasons door de dealer, alleen vraag ik me af of dit wel aantrekkelijk is. Hier wordt namelijk 'gewoon' 1000eu voor gevraagd wat de banden+wissel ook elders kosten. En ik lees in het tesla topic dat allseasons (crossclimate 2) bij sommige toch 10-20% verbruik kost. Nu is range zelf niet zo'n issue, maar omdat dit dus een prive auto is betalen we het laden (laadpaal thuis) ook zelf, en tikt 10% extra verbruik met 40-50.000 KM per jaar toch aan.

Iemand al ervaring met allseasons onder de ID.7 met verbruik, geluid, etc? Of uberhaupt nog andere tips!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrSnowflake
Wij zijn maandag met de kids en hond in één ruk van Belgisch Limburg naar noord-Spanje gereden met de id.7. Geen vervelende issues gehad onderweg met de auto. Het is echt wel een zalig ding om dergelijke afstanden mee te doen. Ging echt goed. Stukken van kleine 400km waren mogelijk op 70% accu. Laden was eigenlijk nooit het probleem. Tegen dat de kinderen uit de auto waren, naar het toilet waren geweest en de hond zijn plasje had gedaan, was de auto weer op 80 en soms zelfs 90%. Juist de eerste keer laden, midden in de nacht ergens bij Bastogne (dit was de laatste laadpaal waar ik kon laden met de kaart van het werk) was enkel om bij te laden want de kinderen sliepen. Dan duurt het wel even.

Verder is de auto zeer comfortabel, stoelen zitten zalig en het ontbreken van motortrillingen geeft echt een grote rust tijdens de rit. Het vermogen is ook aangenaam op de snelweg, het is niet om zot te doen, maar ergens "tussen springen" gaat zonder problemen.

In frankrijk zijn we wel 2 palen tegengekomen die niet werkten, gelukkig waren er anderen naast die wel werkten. Ik heb zelfs bij 30% accu een laadvermogen van 172kW gezien.

Kwa prijs valt het ook wel mee. Ik heb enkel snelladers gebruik, en kom uit op €11.40 per 100km. Met mijn vorige auto zou het €11 zijn (6.5l/100km á €1.7/l) dat verraste me wel. Prijzen lagen tussen €0.72 en €1.02/kWh.

Gemiddeld verbruik viel me ook wel mee de auto vertelde me 18.5kWh/100km. Ik zou hem nog eens vol moeten laden om het te kunnen berekenen adhv geladen elektriciteit (maar dan zit er wel laadverliezen bij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
Mobzy schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 00:07:
Volgende week mogen wij de vandaag gekochte ID.7 ontvangen! (demo model, prive, koop). Aquamarine blue, alle opties zitten er al op, dus inclusief interieur pakket (wit), exterieur pakket, 20" (helaas), warmtepomp, en trekhaak! Dit alles met een flinke korting t.o.z. van de fiscale waarde omdat hij 8 maand oud is met 8000km :Y)

We komen dan van een EV6 (lease), waar we alle 'bekende' EV6 problemen mee hebben mogen ervaren (12v accu vervangen, BMS vervangen, ICCU vervangen, niet in versnelling willen gaan, random storingen (wegens defecten BMS/ICCU), niet kunnen AC laden (wegens ICCU)). Dus we zijn enigsinds blij dat we die kunnen inleveren.

Helaas stond de ID.7 vandaag in de werkplaats omdat zijn 12v accu leeg was geraakt, vermoedelijk omdat deze in zijn 8 maanden als demo teweinig heeft gereden en teveel heeft aangestaan. Deze wordt nu dus (gratis) vervangen voor een nieuwe en de gehele auto dan uitgelezen. Hier maken we ons (nog) geen zorgen om, dit wordt onze 3e EV en 2e demo model (eerste ex-demo hebben we nog steeds Ioniq uit 2017) en het lijkt also de 12v accu's altijd een zwakte punt van EV's zijn. Maar ik lees hier wel al een aantal keer "ik heb dus zo'n ID.7" moeten wij ons misschien wel zorgen maken 8)7?

Nu hebben we nog een mogelijkheid om de banden te laten wisselen voor all seasons door de dealer, alleen vraag ik me af of dit wel aantrekkelijk is. Hier wordt namelijk 'gewoon' 1000eu voor gevraagd wat de banden+wissel ook elders kosten. En ik lees in het tesla topic dat allseasons (crossclimate 2) bij sommige toch 10-20% verbruik kost. Nu is range zelf niet zo'n issue, maar omdat dit dus een prive auto is betalen we het laden (laadpaal thuis) ook zelf, en tikt 10% extra verbruik met 40-50.000 KM per jaar toch aan.

Iemand al ervaring met allseasons onder de ID.7 met verbruik, geluid, etc? Of uberhaupt nog andere tips!
Kijk even op deze site:
https://autobandentest.eu/ranglijst/allyear/economische/
Je kunt hier op verschillende punten controleren, waaronder zuinigheid, welke band het meest geschikt is voor jou.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter

Als je 40-50k km per jaar rijdt zou er sowieso geen all seasons onder leggen. Persoonlijk vind ik all seasons in een (zware) EV al niet wenselijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buddow
True schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:20:
[...]

Als je 40-50k km per jaar rijdt zou er sowieso geen all seasons onder leggen. Persoonlijk vind ik all seasons in een (zware) EV al niet wenselijk.
Waarom niet, vanwege range of ook nog andere argumenten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelle1989
Superflip schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:38:
[...]
Bestelling in BE. Was initieel voor september. Maar het gaat allemaal sneller blijkbaar. Niet genoeg verkocht?

Dat is snel! BE of NL? Die van mij is besteld op 5 maart, maar het panoramadak kan er ook wel voor iets tussen dat het wat langer duurt. Hoeft ansich ook niet snel te gaan want ik mag pas eind augustus wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buddow

Gefeliciteerd! Hoe bevalt de kleur? Ik twijfel tussen Aquamarine en Stonewashed Blue. Stonewashed is me iets te licht en zit erg dicht tegen grijs, Aquamarine wordt weer snel donker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mobzy
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-06 21:36
buddow schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:07:
[...]

Gefeliciteerd! Hoe bevalt de kleur? Ik twijfel tussen Aquamarine en Stonewashed Blue. Stonewashed is me iets te licht en zit erg dicht tegen grijs, Aquamarine wordt weer snel donker...
Ha! Zoals gemeld wordt hij volgende week pas afgeleverd bij ons thuis. Maar zelf ook veel getwijfeld over de kleur. We hebben de afgelopen weken wat rond gereisd van dealers waar dan een 'gebruikte' (met 20km) te koop was voor een zacht prijsje om de verschillende kleuren te kunnen zien. Voor ons was dan in de 'oude' pro business uitvoering maar 2 keuzes: metallic wit, of aquamarine blue. Gisteren dus de aquamarine blue in het echt van dichtbij mogen zien en in combinatie met het zwarte dak en het witte interieur met blauwe stiksel was de knoop heel snel doorgehakt. Ernaast stonden nog 2 wit metallic ID.7's en die zijn 'gewoon' naast het aquamarine blue.

Zelf nog geen stonewashed blue op de ID.7 in het echt mogen zien maar wel een soortgelijke kleur bij andere auto's (ford explorer) en dat vind ik niet echt een kleur voor een auto van dit formaat en kaliber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
buddow schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:07:
[...]

Er is een reden dat ik mijn ID.3 gewrapt heb. Ik heb stonewashed blue op mijn ID.3 en het lijkt mij, persoonlijk, iets te veel op grijs met een heel licht blauw erdoorheen. Ieder zijn ding maar ik vind het niks.

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Invictus66
De mijne is aquamarine, ik vind het voor de sedan veruit de mooiste kleur (maar dat is persoonlijk veronderstel ik).
Enige nadeel dat ik zie, is dat hij ontzettend snel vuil is/oogt. Ik had hem nog maar een paar uur en hij zag er al uit alsof hij een maand niet gewassen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
Van de dealer net te horen gekregen dat we de in half april bestelde Aquamarine Blue ID7 Tourer interieur/exterieur plus pakket, panoramadak en trekhaak op 20 september mogen ophalen.
Helaas wordt het van wege vakantie 2 weken later.
Ach wat in het vat zit verzuurd niet.:-)
Dan maar met de Renault Megane staion op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
buddow schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:53:
[...]

Slijtage van de band.

Bij een niet EV is dat al flink meer doordat t toch wat andere, zachtere, samenstelling is. Mijn oude Megane Estate had ze ook, ik denk af na krap een jaar/ -anderhalf.

Een EV is nog weer zwaarder, dus aannemelijk dat t nog harder gaat. Er zijn geloof ik inmiddels wel wat speciale EV All seasons, maar die keus is beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
buddow schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:53:
[...]

Genoeg kilometers/jr om zowel een zomer als winterset op te rijden voordat de banden door uitdroging minder zullen zijn. Door het gewicht van de EV veel slijtage omdat de band in de zomer eigenlijk te zacht is omdat deze in de winter nog als zachte mee moet kunnen komen.

All seasons onder een auto van ~1200kg waar iemand in 5jr 50.000km mee rijdt vind ik dan veel beter te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
True schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:10:
[...]

Genoeg kilometers/jr om zowel een zomer als winterset op te rijden voordat de banden door uitdroging minder zullen zijn. Door het gewicht van de EV veel slijtage omdat de band in de zomer eigenlijk te zacht is omdat deze in de winter nog als zachte mee moet kunnen komen.

All seasons onder een auto van ~1200kg waar iemand in 5jr 50.000km mee rijdt vind ik dan veel beter te verantwoorden.
Gelukkig zijn er ook legio mensen die hun auto in een garage of onder een carport parkeren en daarmee oa de banden tegen uitdroging beschermen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
Op een wagen met 2.2 ton gewicht (zonder belading) wil je gewoon niet op banden sparen.

In de winter dien je sowieso meer dan 4 mm profiel te hebben om je all Season als winterband te kunnen mogen beschouwen. Rijd je dus 40k/jaar heb je dus mogelijk reeds afgereden banden voor het seizoen begint, terwijl je er in de zomer ook een slechtere rijervaring mee hebt gehad.

Daar bovenop dus nog een slechter verbruik, slechtere wegligging, langere remweg en meer afrolgeluid. Reguliere banden zijn ook voor regen geschikt en de 7 graden grens is enkel een mythe die door de bandenindustrie in leven wordt gehouden.

Aansluitende bij wat @True zegt: leuke compromisbanden voor iemand die eerder 10.000km in 5 jaar rijdt maar toch bij sneeuw mobiel wil blijven, dan bij 50k in 1 jaar en dagelijks op de weg te zijn in een hagelnieuwe auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
[...]

Ik had in m’n uitgebreide proefrit een verbruik van 21.4 kWh/100km gemiddeld. Op 20”.

Is gewoon allemaal een kwestie van rijgedrag. Mijn kilometers waren op een relatief lege 57 (grens - Düsseldorf). Verder eigenlijk nul binnendoor en een klein stukje stad. In feite een worst case zomer scenario.

Voor mij bevestigt het dat het een auto is waar erg zuinig mee te rijden valt, die ook goed geschikt is voor lange zakelijke ritten, of vakantie. Die zeer lage waarden, zelfs bij jouw rijstijl, verbazen mij daarom ook niks, de auto heeft een zeer lage CW waarde én een klein frontaal oppervlak omdat het geen crossover is. Boven de 150 km/h stijgt het verbruik alsnog significant, dat is gewoon natuurkunde :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisRobinson
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-12-2024
Cid Highwind schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:26:
Op een wagen met 2.2 ton gewicht (zonder belading) wil je gewoon niet op banden sparen.

In de winter dien je sowieso meer dan 4 mm profiel te hebben om je all Season als winterband te kunnen mogen beschouwen. Rijd je dus 40k/jaar heb je dus mogelijk reeds afgereden banden voor het seizoen begint, terwijl je er in de zomer ook een slechtere rijervaring mee hebt gehad.

Daar bovenop dus nog een slechter verbruik, slechtere wegligging, langere remweg en meer afrolgeluid. Reguliere banden zijn ook voor regen geschikt en de 7 graden grens is enkel een mythe die door de bandenindustrie in leven wordt gehouden.

Aansluitende bij wat @True zegt: leuke compromisbanden voor iemand die eerder 10.000km in 5 jaar rijdt maar toch bij sneeuw mobiel wil blijven, dan bij 50k in 1 jaar en dagelijks op de weg te zijn in een hagelnieuwe auto.
Dit is volgens mij wel een beetje achterhaald. Afgelopen week de 7 opgehaald met all seasons - nieuwe policy van de leasemaatschappij en die knijpen op veel behalve op veiligheid. Banden hebben gewoon 3 peak mountain logo, kunnen prima 2,2 ton aan (extra load versie) en geluid valt heeeel erg mee. Banden kosten ook ong €400 per stuk, dus dat is echt wel serieus spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
ChrisRobinson schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:14:
[...]

Dit is volgens mij wel een beetje achterhaald. Afgelopen week de 7 opgehaald met all seasons - nieuwe policy van de leasemaatschappij en die knijpen op veel behalve op veiligheid. Banden hebben gewoon 3 peak mountain logo, kunnen prima 2,2 ton aan (extra load versie) en geluid valt heeeel erg mee. Banden kosten ook ong €400 per stuk, dus dat is echt wel serieus spul.
Wat voor banden heb je eronder gekregen dan?
Want als ik even snel zoek, vind ik de duurste mogelijke all season band op een 255/40 R20 van zo'n €390 en dan heb je in een behoorlijk stille auto een band met een 73 dB wat ik dan weer niet vind rijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisRobinson
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-12-2024
True schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 17:39:
[...]

Wat voor banden heb je eronder gekregen dan?
Want als ik even snel zoek, vind ik de duurste mogelijke all season band op een 255/40 R20 van zo'n €390 en dan heb je in een behoorlijk stille auto een band met een 73 dB wat ik dan weer niet vind rijmen.
Goodyears en volgens mij is dat idd de prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
ChrisRobinson schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 18:41:
[...]

Goodyears en volgens mij is dat idd de prijs
De Vector 4Seasons Gen-3? Die heb ik ook al 30K onder de EV6 liggen (255 breed, 20”). Voor een allseason een prima band.

De ID.7 wordt straks weer ouderwets 2 x pj wisselen.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
ChrisRobinson schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:14:
[...]

Ook die banden dienen meer dan 4mm te hebben om nog als winterband door te mogen gaan.

Dat ze geschikt zijn voor een ID7 betekent echter nog niet dat ze de beste band zijn voor dit model auto. Bij normaal weer zal een zomerband beter zijn, bij winters weer een winterband.

Dat ze een acceptabel compromis zijn wil ik best in meegaan. Zal er eens een test op naslaan voor die specifieke band.

Edit:
https://www.tyrereviews.c...Auto-Summer-Tyre-Test.htm

Enkel qua afrolgeluid komt de band goed uit de test. Ik vrees dat je je wat op de mouw hebt laten spelden. Vanuit de lease is het duidelijk dat veiligheid niet hun nummer 1 prioriteit was, of men bezit er simpelweg niet de juiste kennis.

[ Voor 14% gewijzigd door Cid Highwind op 14-07-2024 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Je zou bijna een bandentopic willen beginnen..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Cid Highwind schreef op zondag 14 juli 2024 @ 03:21:
[...]

Ook die banden dienen meer dan 4mm te hebben om nog als winterband door te mogen gaan.

Dat ze geschikt zijn voor een ID7 betekent echter nog niet dat ze de beste band zijn voor dit model auto. Bij normaal weer zal een zomerband beter zijn, bij winters weer een winterband.

Dat ze een acceptabel compromis zijn wil ik best in meegaan. Zal er eens een test op naslaan voor die specifieke band.

Edit:
https://www.tyrereviews.c...Auto-Summer-Tyre-Test.htm

Enkel qua afrolgeluid komt de band goed uit de test. Ik vrees dat je je wat op de mouw hebt laten spelden. Vanuit de lease is het duidelijk dat veiligheid niet hun nummer 1 prioriteit was, of men bezit er simpelweg niet de juiste kennis.
Ja, een test zonder winterse omstandigheden met alleen maar zomerbanden als concurrentie 8)7

https://www.tyrereviews.c...-All-Season-Tyre-Test.htm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
mitsumark schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:38:
[...]
Ja, een test zonder winterse omstandigheden met alleen maar zomerbanden als concurrentie 8)7

https://www.tyrereviews.c...-All-Season-Tyre-Test.htm
Het gaat nu natuurlijk een beetje richting de discussie die ook wel gevoerd wordt in: Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2

Maar het heikel punt voor AS banden in Nederland is dat je eigenlijk 10 maanden aan het concurreren bent met zomerbanden. Daar kun je het niet van winnen en je bent 2 maanden aan het concurreren met zomerbanden die vergelijkbaar zijn (toch niet zo bizar koud) óf winterbanden die vergelijkbaar zijn én als het dan wel echt een keer hard vriest of er sneeuw ligt moet je concurreren met de mensen die er ook nog eens winterbanden onder hun auto laten leggen.

Om ontopic te blijven, ik vind als we dan meenemen dat we het hebben over een auto van zo'n 60 tot 70k de meerprijs voor het in opslag houden van een set én het wisselen hiervan niet meer zo'n probleem. De voordelen van AS zijn enkel dat je er minder naar hoeft om te kijken. Terwijl de nadelen (zeker op de ID.7, met 4 passagiers zit je op 2.450 kg): meer slijtage, bewezen minder veilig (dan goed gebruik van een wisselset), niet geschikt om echt mee op wintersport te gaan, eerder ongeschikt voor sneeuwomstandigheden (terwijl ze voor zomers nog geschikt zouden kunnen zijn (4mm profiel)) bepaald niet in het voordeel werken om te kiezen voor AS op de ID.7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilibrord
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:18
Heeft nog iemand gemerkt dat 80% niet altijd 80% is? Vaak stap ik in de auto na een AC laadsessie en staat er 82% of 83% aangegeven. Boezemt me toch wat angst in, want wie zegt dat 10% dan niet eigenlijk maar 7% meer is... Je wil wel dat die aangegeven waarde correct is.

[ Voor 9% gewijzigd door Wilibrord op 16-07-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankvdk1
Wilibrord schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:43:
Heeft nog iemand gemerkt dat 80% niet altijd 80% is? Vaak stap ik in de auto na een AC laadsessie en staat er 82% of 83% aangegeven. Boezemt me toch wat angst in, want wie zegt dat 10% dan niet eigenlijk maar 7% meer is... Je wil wel dat die aangegeven waarde correct is.
Bij mij is de auto altijd de ingestelde waarde na laden. Nog niks geks in gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm1987
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-04 01:12
Bij mij laad hij ook tot 80% maar... ik heb het idee dat 80% geen 80% is omdat de auto na 500 meter al op 79% staat en na 1 tot 2 km al op 78%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelle1989
Vandaag (veel eerder dan verwacht ) nieuwe ID.7 tourer mogen ophalen. Prachtige wagen inderdaad in stonewashed blue, met interieur pack warmtepomp en trekhaak. Wel een paar hicups gehad bij het verbinden met we connect maar na een paar uur lukte het. Ineens kwam het er door.

Ondertussen kwam ik deze instelling tegen in de app. Iemand ervaring mee? Voor en nadelen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/viUxlEZO-JWBU2NQwVMPDp6GbD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkRCjDcHqFqgadNh82Y70BCn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

Jelle1989 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:14:
Vandaag (veel eerder dan verwacht ) nieuwe ID.7 tourer mogen ophalen. Prachtige wagen inderdaad in stonewashed blue, met interieur pack warmtepomp en trekhaak. Wel een paar hicups gehad bij het verbinden met we connect maar na een paar uur lukte het. Ineens kwam het er door.

Ondertussen kwam ik deze instelling tegen in de app. Iemand ervaring mee? Voor en nadelen? [Afbeelding]
Veel plezier ermee, geniet er voorlopig van dat je één van de eersten bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerM
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-06 20:29
Afgelopen zaterdag bij ik bij de VW dealer gaan kijken voor een ID.7. Ik rijd nu een Tesla M3 (2019) en met een jong gezin zoek ik een gezinsauto met een goed bereik. Werkgever heeft een elektrisch rijden beleid en een Pro S Tourer zit in het budget.

Ik heb nog geen proefrit gedaan maar tijdens het bewonderen van de auto viel de hoeveel ruimte me wel tegen, zeker de kofferbak. Gevoelsmatig past er meer achterinin mn huidige M3 dan in een ID.7 tourer.

Wat is jullie praktijkervaring? Ik snap dat de laadruimte met opgeklapte banken natuurlijk een stuk groter is dan een M3, maar dan zitten de kinderen nogal klem :-)

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
BakkerM schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:23:
Afgelopen zaterdag bij ik bij de VW dealer gaan kijken voor een ID.7. Ik rijd nu een Tesla M3 (2019) en met een jong gezin zoek ik een gezinsauto met een goed bereik. Werkgever heeft een elektrisch rijden beleid en een Pro S Tourer zit in het budget.

Ik heb nog geen proefrit gedaan maar tijdens het bewonderen van de auto viel de hoeveel ruimte me wel tegen, zeker de kofferbak. Gevoelsmatig past er meer achterinin mn huidige M3 dan in een ID.7 tourer.

Wat is jullie praktijkervaring? Ik snap dat de laadruimte met opgeklapte banken natuurlijk een stuk groter is dan een M3, maar dan zitten de kinderen nogal klem :-)
YouTube: VW ID7 Tourer first impression and banana box test
https://docs.google.com/s...H37kwgjE/edit?gid=0#gid=0
M3: 1 in de frunk, 6 in de trunk, 19 zonder kinderen.
ID7 Tourer: 10 in de trunk, 25 zonder kinderen.
3-4 bananenboxen extra is echt een enorm verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invictus66
BakkerM schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:23:

Naast dat de koffer van de ID.7 Tourer natuurlijk een stuk groter is, is er ook een groot verschil in praktische bruikbaarheid. Ik heb geen van beiden, maar wel ervaring met vergelijkbare modellen. Een break/tourer is gewoon veel praktischer dan een 4 deurs sedan. Dat merk je wel als je bv een naar de bouwmarkt gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BakkerM
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-06 20:29
mitsumark schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:32:
[...]

YouTube: VW ID7 Tourer first impression and banana box test
https://docs.google.com/s...H37kwgjE/edit?gid=0#gid=0
M3: 1 in de frunk, 6 in de trunk, 19 zonder kinderen.
ID7 Tourer: 10 in de trunk, 25 zonder kinderen.
3-4 bananenboxen extra is echt een enorm verschil.
Ik voel me een }:O

Maar dank voor de snelle reactie, gevoel is misplaatst en ik heb weer wat geleerd: de bananenboxentest!

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

Pagina: 1 2 ... 46 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1

Voor toekomstige ID.7 rijders die niet kunnen wachten op de ID.7:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers