Fijn dat je de RTE gaat bijhouden. Dan kunnen wij mooi vergelijken. Doe je dit handmatig of via een HA sensor?Taro schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:43:
[...]
Nee, ik draai geen NOM, ik laad maximaal bij lage prijzen en ontlaad maximaal bij hoge prijzen aangezien ik dynamische tarieven heb.
Voorbeeld van vandaag, de blauwe lijn is het verbruik. De Y-as begint bij -2000, ik heb bijv. tijdens het avondeten teruggeleverd toen de prijs hoog was:
[Afbeelding]
En dat resulteert vandaag bij Zonneplan in dit overzicht met mooie lage afnameprijs (En de hele week heen en weer naar werk met 2 EV's voor nog geen tientje) :
[Afbeelding]
Er zit nog +-12 kWh in de accu's wat ik morgen in ga zetten.
Stiekem vind ik NOM wel het leukste, maar ik krijg regelmatig vragen wat "zo'n thuisbatterij nou oplevert" en wat de ROI is. Daarom ben ik misschien teveel voor anderen bezig er het maximale uit te halen en dat vast te leggen, al is het natuurlijk financieel gezien voor mijzelf ook het beste
NOM kost mij geld omdat ik dan goedkope stroom niet alleen op de dure momenten gebruik. En door de laadverliezen kan NOM dus nadelig werken omdat je het bijv. op 15 ct/kWh inkoopt en op 16 ct/kWh inzet, dat is zonde, dat doe ik dus nu pas bij bijv. 27-28 ct/kWh.
Ik heb Devke al beloofd dat ik de RTE vanaf nu goed ga bijhouden, zodat we tussen systemen kunnen vergelijken. Maar wil ook best wel een keer een paar dagen of een weekje op NOM draaien om goed te kunnen vergelijken. Nadeel is trouwens ook dat bij NOM de accu wordt leeggetrokken als ik de EV's laad en dan kan je zien zoals met een verbruik van 80 kWh vandaag je met 17 kWh aan accu's niet zo ver komt.
6320wp O/Z/W | Zendure 2400 AC | HW Batterij | Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+