Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:57
Chupachups schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:43:
[...]

Ik zou je naam en adres even blurren ..
Bedankt gedaan.👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:42

Remco2001

Ehm, ok...

Chupachups schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:43:
[...]

Ik zou je naam en adres even blurren ..
Dan jij ook even de afbeelding uit de quote verwijderen, anders heeft het nog weinig zin. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18-03 23:06
Even een update, de accu is alweer tot 60% opgeladen in de handmatige modus.
Zodra deze 100% is gaat hij de eerste nacht in en hopelijk morgen wat zon om hem weer te laden, dan laat ik de batterij weer op nom staan want dat is het idee erachter.

Ik heb ook een solarboiler op zolder gemaakt met RsSolar controller, ik ben benieuwd wie er voorrang krijgt als het zonnetje schijnt want het liefst wil ik dat boiler voorrang krijgt maar dat zal wel een gevecht worden tussen de batterij en de boiler ik ben benieuwd.

Pas na een paar weken testen kijk ik of een 2e batterij handig is.

Ik wil eigenlijk de 2 batterijen in de toekomst op een eigen groep zetten zodat deze met 1600w kunnen laden en ontladen.
Iemand al zoiets aangesloten ik gebruik 1 eigen groep 16A met 2.5mm2 kabel naar een dubbel stopcontact.

Ik had gehoopt dat de batterijen door gelust konden worden middels een speciale kabel maar dat is niet het geval zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-05 07:11
Flodder325 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:58:
Zodra deze 100% is gaat hij de eerste nacht in en hopelijk morgen wat zon om hem weer te laden, dan laat ik de batterij weer op nom staan want dat is het idee erachter.

Ik heb ook een solarboiler op zolder gemaakt met RsSolar controller, ik ben benieuwd wie er voorrang krijgt als het zonnetje schijnt want het liefst wil ik dat boiler voorrang krijgt maar dat zal wel een gevecht worden tussen de batterij en de boiler ik ben benieuwd.

Ik wil eigenlijk de 2 batterijen in de toekomst op een eigen groep zetten zodat deze met 1600w kunnen laden en ontladen.
Iemand al zoiets aangesloten ik gebruik 1 eigen groep 16A met 2.5mm2 kabel naar een dubbel stopcontact.

Ik had gehoopt dat de batterijen door gelust konden worden middels een speciale kabel maar dat is niet het geval zo te zien.
Ik heb de batterijen nog niet wel 2 in bestelling. Heb de meterkast voorbereid met idd 1 16a groep waar 2,5m2 kabel gaat naar opbouwdoos van 6 stopcontacten (die geschikt is voor 3680watt) gepuntlast van binnen. Zo heb ik zo min mogelijk overgangsweerstanden.

Ook is mijn kabel maar z’n 3 meter en is de groep aangesloten op dezelfde fase als de zonnepanelen (1 fase omvormer)

Kan niet wachten tot de levering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
Goed bezig alleen waarom 6 stopcontacten dat nodigt in de toekomst wellicht uit om er iets bij te steken waardoor je de max mogelijk overschrijdt.

Mij gaat het niet om het terugverdienen meer om nog meer eigen opwek te verbruiken, bijkomen voordeel is dat het ook gewoon leuk is om met dit soort zaken bezig te zijn.

Ik hoop voor je dat de batterijen snel komen.

Btw kan ik de accu ook op een energysocket zetten zodat ik iets meer controle heb?.
Dat zal wel in de weg zitten van het nom model wat bij de accu’s hoort maar experimenteren kan altijd toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Flodder325 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:15:
Goed bezig alleen waarom 6 stopcontacten dat nodigt in de toekomst wellicht uit om er iets bij te steken waardoor je de max mogelijk overschrijdt.

Btw kan ik de accu ook op een energysocket zetten zodat ik iets meer controle heb?.
Dat zal wel in de weg zitten van het nom model wat bij de accu’s hoort maar experimenteren kan altijd toch
Dat kan wel maar een tip zet de socket op schakelslot.
Zodat je deze niet kan schakelen en alleen voor meting gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-05 07:11

Mij gaat het niet om het terugverdienen meer om nog meer eigen opwek te verbruiken, bijkomen voordeel is dat het ook gewoon leuk is om met dit soort zaken bezig te zijn.

Ik hoop voor je dat de batterijen snel komen.

Had ook 4 kunnen doen maar vond een mooie die er 6 had waarin ik geen amateur spul heb zegmaar. Maar het idee is uiteraard max 4 batterijen hier in te steken. Op de plek waar ze staan heb ik sowieso geen extra dingen die ik kan aansluiten (kelder) eventueel watermeter van 5 watt dat overleef ik wel.

Ik hoor wisselende verhalen over socket er tussen. Ik zelf ga dit niet doen want ik heb enkel hw batterijen straks en ik kan ook zo zien wat de batterij aan het doen is.

[ Voor 6% gewijzigd door crryp op 28-01-2025 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Batterij aangesloten.
Er lijkt iets niet te kloppen.
Eigen verbruik en de p1 meter.
Eigen verbruik moet dan toch 1180watt zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bext0LQCS6uCxsZNH6kKZ9e0u04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPeEmBd02vUimwxQgftkbSLO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:07

Aardedraadje

Met kabelschoen

peterbier schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:44:
Batterij aangesloten.
Er lijkt iets niet te kloppen.
Eigen verbruik en de p1 meter.
Eigen verbruik moet dan toch 1180watt zijn.
[Afbeelding]
Laden van de batterij wordt niet als verbruik gezien. Je slaat energie op. Zodra je het uit de accu haalt, verbruik je het pas. Anders tel je het verbruik dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:51:
[...]

Laden van de batterij wordt niet als verbruik gezien. Je slaat energie op. Zodra je het uit de accu haalt, verbruik je het pas. Anders tel je het verbruik dubbel.
Denk dat je ontladen bedoeld. Laden wordt gezien als verbruik. Ontladen niet. Idd met de reden die je noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettwiesel
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-04 11:59
@Flodder325 Ik heb ook een solarboiler op zolder gemaakt met RsSolar controller, ik ben benieuwd wie er voorrang krijgt als het zonnetje schijnt want het liefst wil ik dat boiler voorrang krijgt maar dat zal wel een gevecht worden tussen de batterij en de boiler ik ben benieuwd.

Als je de solarboiler bij bijv. 150 W teruglevering laat aanslaan en de HW-accu bij 200 W dan zal de boiler eerst gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:07

Aardedraadje

Met kabelschoen

Devke schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:52:
[...]

Denk dat je ontladen bedoeld. Laden wordt gezien als verbruik. Ontladen niet. Idd met de reden die je noemt.
Ja excuus, ik dacht dat het andersom was. Ik hou het niet meer bij met meerdere nieuwe pagina's aan discussie per dag 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
asing schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:38:
[...]

Iedereen met een accu die zonnestroom opslaat zorgt ervoor dat het overschot vermindert. Het aantal dagen dat de dynamische stroomprijs 0 of negatief is zal daarmee af gaan nemen. In zekere zin is dat positief voor de energiemaatschappijen. Zeker als zij/wij een beetje gaan sturen op de echte piek ipv dat de accu om 10 uur al vol is.

Dat we met zijn allen in het donker geen stroom meer afnemen wordt dan weer wat minder. We zullen met zijn allen dagen hebben dat we de netbeheerder alleen nodig hebben om een sinus op onze aansluiting te hebben zodat de rest blijft draaien. :)
Sturen op die piek kan (nog) niet. Wat me ook interessant lijkt om eens te kijken bij welke vermogens je het beste kunt laden en ontladen. Die wens heb ik nog wel. Dus meer ..... bij x overschot mag je laden.... bij y vraag mag je ontladen. Dan puur om te kijken wat dit doet met een RTE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Aardedraadje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:51:
[...]

De batterij net aangesloten en die levert 800 watt.
Dan moet de eigenverbruik teller toch op 1180watt staan.
Apparatuur in huis verbruikt 800 watt van de batterij en 380 van het net.
Of zie ik dit niet goed.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:10
Remco2001 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:57:
[...]

Dan jij ook even de afbeelding uit de quote verwijderen, anders heeft het nog weinig zin. ;)
Is gedaan, thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups

Goed punt, hoe het verloopt met andere apparaten in het huishouden met een 'zonnetaak'. Hier bv. de vaatwasser via Home connect en HW. Zal de batterij sneller zijn en dus de zonnetaak overrulen omdat er niet wordt teruggeleverd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Ik laat dit binnenkort als volgt realiseren:
  • 3-fase 20A automaat in de meterkast
  • Kabel via de kruipruimte naar de garage
  • Onderverdeelkastje met hoofdschakelaar en 3xB16
  • 3 stuks ABB 4xWCD met 2,5mm2 aangesloten
  • En daar dan een HW 3-fase kWh meter voor, zodat ik niet met Energy Sockets aan de slag hoef.
Dan begin ik met 1 device per stekkerblok, die dan dus ieder op een eigen groep & fase zit. Kan ik later per groep/fase naar 2 tot maximaal 4 devices opschalen.

Rookmelder hangt al in de garage en dan heb ik het netjes en zo veilig mogelijk opgelost.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Kettwiesel schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:54:
@Flodder325 Ik heb ook een solarboiler op zolder gemaakt met RsSolar controller, ik ben benieuwd wie er voorrang krijgt als het zonnetje schijnt want het liefst wil ik dat boiler voorrang krijgt maar dat zal wel een gevecht worden tussen de batterij en de boiler ik ben benieuwd.

Als je de solarboiler bij bijv. 150 W teruglevering laat aanslaan en de HW-accu bij 200 W dan zal de boiler eerst gaan.
Als je dit inderdaad kan tweaken gaat het goed.. maar kan dat bij de zonnetaak via HW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-06 09:33

Niet om de accu aan en uit te zetten. Dat moet je niet op die manier doen. Is slecht voor het BMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-06 09:33
Chupachups schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:23:
[...]

Als je dit inderdaad kan tweaken gaat het goed.. maar kan dat bij de zonnetaak via HW?
reactie klopte niet

[ Voor 8% gewijzigd door alwind op 28-01-2025 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:23
Je kan de wifi van de batterij onderbreken bij sommige access points. Dan doet hij ook niks.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
alwind schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:30:
[...]

Nope. Dus de accu gaat voorlopig eerst.
Ik ben benieuwd, de solar boiler start vanaf 300watt aan teruglevering dus ben idd bang dat altijd eerst de accu vol gaat.

Het is nu niet mogelijk om de accu taken te geven, misschien in de toekomst wel.

Is eigenlijk bekend vanaf hoeveel watt teruglevering de accu gaat laden?

[ Voor 9% gewijzigd door Flodder325 op 28-01-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

Zojuist de batterij tot 100% opgeladen, gaat daarna (zichtbaar in de app) automatisch terug naar de NOM-modus. Echter.... de batterij ging niet terugleveren, bij de instellingen gaf hij de status 'inactief' aan. Daarna via de app op 'identificeer' gedrukt en vrijwel direct daarna begon de batterij te leveren en wijzigde de status van 'inactief' naar 'ontladen'.

Wat triggerd de batterij om naar 'inactief' te gaan ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:00
alwind schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:30:
[...]

Nope. Dus de accu gaat voorlopig eerst.
Zonnetaken in energysaver hebben voorrang op de homewizard batterij. Direct verbruik van apparaten is beter ipv verplaatsen via een batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
giancarlo_f schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:43:
Zojuist de batterij tot 100% opgeladen, gaat daarna (zichtbaar in de app) automatisch terug naar de NOM-modus. Echter.... de batterij ging niet terugleveren, bij de instellingen gaf hij de status 'inactief' aan. Daarna via de app op 'identificeer' gedrukt en vrijwel direct daarna begon de batterij te leveren en wijzigde de status van 'inactief' naar 'ontladen'.

Wat triggerd de batterij om naar 'inactief' te gaan ?
Neem even contact op via de klantenservice met je batterij id en hoe laat dit was, dan kunnen we er even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:49:
[...]

Zonnetaken in energysaver hebben voorrang op de homewizard batterij. Direct verbruik van apparaten is beter ipv verplaatsen via een batterij.
Ah! Dat lijkt me een logische keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325

Helaas is het niet mogelijk om zelf dat aanslag moment in te stellen op de RsSolar controller.
Deze controller regelt een soort VFD voor de warmte elementen dus verdere instellingen zijn niet mogelijk ben ik bang.

Gezien dit geen native HW is zal de accu dus voorgaan tenzij de HW accu zo geregeld kan worden dat deze pas bij een hoger wattage aanslaat. Afwachten of die optie in de instellingen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
@HomeWizard_NL
Vraagje wordt dit ook nog instelbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCn5WaGCtH_10sH9Tiim81wMDDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fvwvz699ob73yFPLSFKeWGcq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 28-05 13:55
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:55:
[...]

Neem even contact op via de klantenservice met je batterij id en hoe laat dit was, dan kunnen we er even naar kijken.
Bij mij ook inactief en levert niets terug. Batterij ook voor 100% vol. Vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Flodder325 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:03:
[...]
tenzij de HW accu zo geregeld kan worden dat deze pas bij een hoger wattage aanslaat. Afwachten of die optie in de instellingen komt.
Ik zag ervaringen in deze post : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81466340

Ik denk dat ik iets in mijn Unifi systeem ga bakken wat de accu tijdelijk van Wifi af haalt als de opbrengst van de panelen net wel/net niet de consumptie evenaren. Dat gestuiter zal niet echt bevorderlijk zijn voor de round trip verliezen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-05 22:17
Dit komt pas vrij bij 2 batterijen, bij 1 zal het altijd 800/800 zijn. Overigens net al de eerste issue.. wil tot 100% laden maar krijg error (E442) bij 8%.. fijn, kan ik de batterij uit en aanzetten. Eerste ervaring is niet fantastisch (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Flexiilex schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:32:
[...]

Dit komt pas vrij bij 2 batterijen, bij 1 zal het altijd 800/800 zijn. Overigens net al de eerste issue.. wil tot 100% laden maar krijg error (E442) bij 8%.. fijn, kan ik de batterij uit en aanzetten. Eerste ervaring is niet fantastisch (helaas).
Het knopje om dat te doen is net een paar dagen oud. Er zullen niet veel units afgeleverd zijn dus je moet jezelf even beschouwen als beta-tester. Dat hoort er een beetje bij en gelukkig is HomeWizard support actief om de problemen op te lossen.

Als je kijkt naar het Sessy topic dan zal je ook zien dat bij nieuwe functionaliteiten ineens iets niet (meer) goed werkt. Feedback is ook daar belangrijk.

Het support adres is ergens vandaag genoemd door HomeWizard, daar kan je even je bevindingen naartoe sturen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

asing schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:39:
[...]

Het support adres is ergens vandaag genoemd door HomeWizard, daar kan je even je bevindingen naartoe sturen. :)
hierbij : thuisbatterij@homewizard.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
asing schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:39:
[...]

Het knopje om dat te doen is net een paar dagen oud. Er zullen niet veel units afgeleverd zijn dus je moet jezelf even beschouwen als beta-tester. Dat hoort er een beetje bij en gelukkig is HomeWizard support actief om de problemen op te lossen.

Als je kijkt naar het Sessy topic dan zal je ook zien dat bij nieuwe functionaliteiten ineens iets niet (meer) goed werkt. Feedback is ook daar belangrijk.

Ik snap het, maar ook weer niet. Het moet gewoon werken, waarom ben ik een béta tester? Er zijn genoeg mensen geweest die eerder een batterij kregen dan ons. Die hadden dit kunnen testen voordat het live kwam toch? Vind het vooral amateuristisch als ik eerlijk ben.

Heel m’n batterij doet niks meer, zelf niet nadat hij uit/aan is geweest. Dat is gewoon heel slecht getest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
[...]

Laden werkt tot nu toe prima hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMB6DCnWnMtCwvL0rROt1pDX-0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTog9HINlM6lE4SXOAOgcbnP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
Flexiilex schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:48:
[...]

Ik snap het, maar ook weer niet. Het moet gewoon werken, waarom ben ik een béta tester? Er zijn genoeg mensen geweest die eerder een batterij kregen dan ons. Die hadden dit kunnen testen voordat het live kwam toch? Vind het vooral amateuristisch als ik eerlijk ben.

Heel m’n batterij doet niks meer, zelf niet nadat hij uit/aan is geweest. Dat is gewoon heel slecht getest..
Wat gek ik heb alleen de handmatige oplaad fout geconstateerd en deze is inmiddels opgelost aan de kant van HW, als je batterij helemaal niets meer doet lijkt het mij een doa situatie en zul je contact moeten opnemen met support.

Even een vraagje mijn situatie betreft een enkele batterij is dat bij jou ook of heb je er meerdere?

Misschien helpt het om de accu volledig opnieuw te installeren let wel op dat als de accu kouder dan 10 graden staat dat deze erg langzaam opstart zelfs met oranje lampen heb ik ervaren, zodra de accu warmer staat is het geen probleem meer.

Ook de omschakeling van laden naar ontladen dus van handmatig naar nom verliep zonder issues hier.

Wel een dingetje is mijn slimme meter, dit is een gprs model uit 2015 en zou dus al vervangen moeten zijn door liander maar dat gebeurt per postcode en blijkbaar ben ik na 10 jaar nog niet aan de beurt voor vervanging.
Afijn probleem is dat de accu moeite heeft met het nom model omdat de meter dus blijkbaar langzaam gegevens ververst iedere 5sec of zoiets en levert een schommelt patroon op zie hier onder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vShoqsXI39Z6DEvmtv2WOyIdiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SVVAHTE2KuZq832297l8FwPx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
[...]

Hoi Flexiilex,

De batterij is pas officieel sinds een week op de markt. Er worden met rap tempo heel veel batterijen uitgeleverd. Dit betekend dat er al snel veel meer test uren worden gedaan dan wij zelfs in het afgelopen jaar hebben kunnen doen. Daarbij is de functie “handmatig laden” nieuw en dus relatief kort getest. Zoals je ziet werkt het in veel gevallen gewoon, maar er zijn altijd edgecases die je in beta groepen niet vindt, het kan ook een exemplarisch probleem zijn.

Vandaar ook de melding dat als je iets tegenkomt we dit graag terugzien bij onze support, Onze teams staan klaar om makken in het veld te verhelpen. Maar daar hebben we wel jullie hulp bij nodig, zeker als het alleen in sommige gevallen voorkomt en dus moeilijk reproduceerbaar is.

Op die manier maken we samen de batterij nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Flodder325 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:02:
[...]

Wat gek ik heb alleen de handmatige oplaad fout geconstateerd en deze is inmiddels opgelost aan de kant van HW, als je batterij helemaal niets meer doet lijkt het mij een doa situatie en zul je contact moeten opnemen met support.

Even een vraagje mijn situatie betreft een enkele batterij is dat bij jou ook of heb je er meerdere?

Misschien helpt het om de accu volledig opnieuw te installeren let wel op dat als de accu kouder dan 10 graden staat dat deze erg langzaam opstart zelfs met oranje lampen heb ik ervaren, zodra de accu warmer staat is het geen probleem meer.

Ook de omschakeling van laden naar ontladen dus van handmatig naar nom verliep zonder issues hier.

Wel een dingetje is mijn slimme meter, dit is een gprs model uit 2015 en zou dus al vervangen moeten zijn door liander maar dat gebeurt per postcode en blijkbaar ben ik na 10 jaar nog niet aan de beurt voor vervanging.
Afijn probleem is dat de accu moeite heeft met het nom model omdat de meter dus blijkbaar langzaam gegevens ververst iedere 5sec of zoiets en levert een schommelt patroon op zie hier onder:
[Afbeelding]
Geen doa. Batterij net werkend gekregen door helemaal te verwijderen uit de app en opnieuw te koppelen. Nu maar weer eens opnieuw proberen 100% vol te laden.

Heb overigens een enkele batterij en op zolder is her 19 graden dus dat zou prima moeten zijn.
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:04:
[...]

Hoi Flexiilex,

De batterij is pas officieel sinds een week op de markt. Er worden met rap tempo heel veel batterijen uitgeleverd. Dit betekend dat er al snel veel meer test uren worden gedaan dan wij zelfs in het afgelopen jaar hebben kunnen doen. Daarbij is de functie “handmatig laden” nieuw en dus relatief kort getest. Zoals je ziet werkt het in veel gevallen gewoon, maar er zijn altijd edgecases die je in beta groepen niet vindt.

Vandaar ook de melding dat als je iets tegenkomt we dit graag terugzien bij onze support, Onze teams staan klaar om makken in het veld te verhelpen. Maar daar hebben we wel jullie hulp bij nodig, zeker als het alleen in sommige gevallen voorkomt en dus moeilijk reproduceerbaar is.

Op die manier maken we samen de batterij nog beter.
Dat de batterij een week gelanceerd is heeft daar niets mee te maken toch? Er was veel vraag naar batterijen waardoor de productie vertraging opliep.

Ik meld het probleem met alle liefde maar geen fijne eerste indruk. Zorg dan voor de tekst: “béta” bij de optie of let op o.i.d. Of.. maak een opt-in voor mensen die de functie willen testen. M’n hele batterij moest opnieuw toegevoegd worden.

[ Voor 28% gewijzigd door Flexiilex op 28-01-2025 23:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
-

[ Voor 100% gewijzigd door HomeWizard_NL op 28-01-2025 23:10 . Reden: Perongeluk mezelf gequote :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]
Liander heeft het er druk mee en personeel is moeilijk te vinden. Het gaat dus niet zo snel. Ze zullen wel moeten want het 2G netwerk gaat uit. Liander heeft een kwart tot 1/3e van Nederland in handen dus dat zijn heel veel meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
Flexiilex schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:05:
[...]

Geen doa. Batterij net werkend gekregen door helemaal te verwijderen uit de app en opnieuw te koppelen. Nu maar weer eens opnieuw proberen 100% vol te laden.

Heb overigens een enkele batterij en op zolder is her 19 graden dus dat zou prima moeten zijn.
Top het volledig opnieuw installeren helpt in meerdere situaties met de HW apparatuur nadeel is dat als dit gebeurt na een paar maanden werken je wel al je data kwijt bent, wellicht is dan toch een update niet meteen lekker gegaan of zoiets, als het goed is heb je tijdens de eerste installatie de P1 meter moeten updaten naar versie 6.01 geloof ik.

Afijn laden tot 100% en kijken of de accu nu wel zonder problemen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
asing schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:10:
[...]

Liander heeft het er druk mee en personeel is moeilijk te vinden. Het gaat dus niet zo snel. Ze zullen wel moeten want het 2G netwerk gaat uit. Liander heeft een kwart tot 1/3e van Nederland in handen dus dat zijn heel veel meters.
Dat zal wel volgens liander maar vandaag geïnformeerd en als ik wil dan kan het volgende week al maar dan moet ik wel even iets van €76 aftikken aan hun, dan kan het wel snel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Als er genoeg vraag naar is en er goede use cases voor zijn (of niet al andere plannen zijn die dezelfde usecase al vervullen). Dan kunnen we daar zeker aan werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Flodder325 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:11:
[...]

Top het volledig opnieuw installeren helpt in meerdere situaties met de HW apparatuur nadeel is dat als dit gebeurt na een paar maanden werken je wel al je data kwijt bent, wellicht is dan toch een update niet meteen lekker gegaan of zoiets, als het goed is heb je tijdens de eerste installatie de P1 meter moeten updaten naar versie 6.01 geloof ik.

Afijn laden tot 100% en kijken of de accu nu wel zonder problemen werkt.
M’n batterij staat al aan sinds vanmiddag dus dat stukje ging goed, totdat ik tot 100% wilde laden, toen niet meer. Even aankijken of het nu wel goed gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Flexiilex schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:05:
[...]

[...]

Dat de batterij een week gelanceerd is heeft daar niets mee te maken toch? Er was veel vraag naar batterijen waardoor de productie vertraging opliep.

Ik meld het probleem met alle liefde maar geen fijne eerste indruk. Zorg dan voor de tekst: “béta” bij de optie of let op o.i.d. Of.. maak een opt-in voor mensen die de functie willen testen. M’n hele batterij moest opnieuw toegevoegd worden.
Wij vinden wel dat een functie dermate getest moet zijn dat bovenstaande soort teksten niet hoeven ( sterker nog in veel app store policy’s mag je dit niet eens vermelden). Enfin, we kijken graag waarom je batterij anders reageert dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
Even een vraagje aan de HW support die meeleest, het laden/ontladen gedrag doet mij denken aan een omvormer van Enphase die maakt ook van die scherpe stappen in vermogen.

Wat voor omvormer zit er in de plug-in batterij eigenlijk ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hier een perfecte eerste indruk en ervaring eigenlijk. Op één klein ding na, maar dit zal ik per mail even toelichten aan HW zelf, hoeft hier niet op het forum.

Heb meteen twee local users aangemaakt via API v2 en middels de RESTful integratie in Home Assistant (vooruitlopend op de officiële integratie) hangen en tevens geïntegreerd in evcc, ook dat werkt al perfect. Zo zitten straks de autolader en de batterij elkaar niet in de weg als ze allebei op NOM willen draaien.

De handmatig laden functie is perfect om e.e.a. meteen te testen. (y)

En nu...

Afwachten op de zon... 8)

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 29-01-2025 09:23 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:08

aip

Nog 8 uur en 40 minuten.

;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sjamo
  • Laatst online: 00:51
Onze 2 batterijen lopen nu de hele avond. Ons verbruik was betrekkelijk hoog omdat we de airco aan hadden. Het liep hier erg goed en boven verwachting.

Bij in gebruik gaan (vanaf laden) pakten beide batterijen de helft van het werk. Vonden we amusant en prima. Maar de oude batterij schakelde terug en de Homewizard nam het steeds verder op, tot de oude op stand by werkte en de Homewizard al het werk deed. Wat mij betreft logisch, gezien hoe de oude batterij werkt.

Ik vond dat prima omdat de Homewizard het veel beter doet dan we gewend waren van de oude. Als de Homewizard ook het laden als eerste pakt ben ik helemaal blij, omdat de oude batterij ook daarbij behoorlijke steken liet vallen. Dat speelde vooral bij een opwek tot rond de 400W, daarna werd de afwijking gecompenseerd door de betrekkelijk hoge opwek. Op deze manier (Homewizard eerst) zouden we dat probleem hier dus veel dagen kunnen opvangen. Dan functioneert de oude batterij als back up voor wanneer de Homewizard vol of leeg is. Maar het verschil in functioneren is wat mij betreft significant. Dit is waar ik op hoopte van een thuisbatterij.

Dus voor nu erg tevreden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8orhjEOdjfKSwk-qzOdCL7aChVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KfUXkfx3vb8qUfuspymxyfWE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWTlHDifnie4nlD1RORs5FxmtLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqix5IylHB2tlHLRLZRLDyVa.jpg?f=fotoalbum_large

Nachtelijke aanvulling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuIf3yuqZuw-G4EhExhVcuQp-Xs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFW5fc2NxBLGnPYlgA5QFasa.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens het weekoverzicht in de energy app (geeft hier meer gedetailleerd beeld van verbruik dan dagoverzicht), is zowel totaal verbruik als teruglevering voor de eerste 4 uren van de nacht 0,010kWh. Ter vergelijk, het verbruik van onze oude batterij die de hele tijd op ongeveer 7W heeft gestaan was 0,030kWh. De Homewizard plug in batterij heeft over diezelfde periode 0,47kWh ontladen.
Ons standaard verbruik in de nacht ligt (met airco op stand by) doorgaans rond de 0,8kW à 0,9kWh tussen 0 en 8u, met een iets hogere afname in de eerste 4 uur. Met onze oude batterij kwamen we vaak uit op een totaal verbruik tussen de 0,3 en 0,6kWh. Niet echt een goede prestatie dus.

Deze nieuwe batterij geeft dus naast de voordelen van een daadwerkelijk eenvoudige installatie plus de flexibiliteit van een stekker, blijkbaar een veel betere "nom".

NOM hier nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mO2vge7VfSzf2TgzLa18OE2YEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uICKjDTbBevGyjzeXX4pBit.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog het laden afwachten en uiteraard hoe de batterij zich de komende jaren gaat houden.

1 ding wat ik me afvraag @HomeWizard_NL, maar dat betreft de grafiek van de plug in batterij in de app... Blijkbaar is er voor gekozen de breedte van de grafiek in "now" en "today" smaller te maken dan bij de overige "niet plug in" grafieken. Wat mij betreft is dat verwarrend. Ik gebruik de grafieken onder elkaar om vlug te kunnen zien waar uitschieters mee te maken kunnen hebben. Doordat de uitschieters door verschillende breedte van de grafieken niet meer onder elkaar zullen staan is het dus lastiger terug vinden. Is er nog kans dat dat in de toekomst aangepast gaat worden of is dit een bewuste keuze geweest?

En ook hier nog een keer. De optie om via een knop in de app (zoals nu al de fantastische laden 100% optie) laden/ontladen een "x" aantal uren te kunnen stilleggen, uitstellen zou ideaal zijn hier. Ik heb gelezen dat het kan dmv afmelden wifi, maar voor de goede orde, nergens in de manual staat wat daarvoor de beste manier is, en een knop in de app zou ideaal zijn wat mij betreft.
Voordelen zouden zoals ik het nu kan zien sowieso al zijn dat ik laden in de vroege ochtend uit kan stellen waardoor ik kan laten laden op het moment dat dat voor het net gunstig is. En daarnaast zou het ideaal zijn hier om daarmee te kunnen manipuleren wanneer welke batterij wat doet. Ik zou er dan bijvoorbeeld voor kunnen kiezen tijdens de avondpiek hier, met koken etc, de andere grovere batterij te laten werken, en rond 22u of 23u de plug-in batterij terug aan te zetten. Dat zal ons, zoals ik het nu zie makkelijk 0,4 tot 0,6kWh kunnen besparen per nacht dat we de batterij kunnen gebruiken.

Het zijn maar voorbeelden. Maar ik denk, gezien wat ik in dit topic las, dat het ook een handige functie kan zijn op een simpele manier, wanneer mensen 's avonds hun auto willen laden, maar de lading in hun batterij willen bewaren voor de nacht.

[ Voor 77% gewijzigd door Sjamo op 29-01-2025 08:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flodder325
Vandaag alvast ingeschreven voor een 2e batterij want de eerste was vrij snel leeg vannacht, uiteraard ligt dat aan ons verbruik met server etc dus toch maar verder testen en als de knoop doorgehakt wordt de 2e batterij laten komen dat geeft iets meer lucht in de nacht.

De batterij functioneert prima op wat kleine opstart problemen dus over het algemeen zeer tevreden ermee.

Chapau @HomeWizard_NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Flodder325 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 07:44:
Vandaag alvast ingeschreven voor een 2e batterij want de eerste was vrij snel leeg vannacht, uiteraard ligt dat aan ons verbruik met server etc dus toch maar verder testen en als de knoop doorgehakt wordt de 2e batterij laten komen dat geeft iets meer lucht in de nacht.

De batterij functioneert prima op wat kleine opstart problemen dus over het algemeen zeer tevreden ermee.

Chapau @HomeWizard_NL
Ook wij zijn dat aan het overwegen momenteel.

En volledig eens met het sentiment richting @HomeWizard_NL .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
[...]

[Afbeelding]
Oef. Daar ga ik ook mee te maken krijgen waarschijnlijk. Ik heb ook een Liander 3 fase meter hangen met gprs module. Deze geeft helaas ook de fasespanning niet door via P1.
Dat wordt dus duimen op de vervanging ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flodder325
Chupachups schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 07:56:
[...]

Oef. Daar ga ik ook mee te maken krijgen waarschijnlijk. Ik heb ook een Liander 3 fase meter hangen met gprs module. Deze geeft helaas ook de fasespanning niet door via P1.
Dat wordt dus duimen op de vervanging ..
Begrijp me niet verkeerd ik heb een werkbare situatie echter het schommelt enigzins doordat de meter dus wat trager is naar de P1 meter.
Maar dat was altijd al zo alleen nu wordt het nog zichtbaarder.

Gewoon wachten op vervanging of €76- aftikken om het volgende week al te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Flodder325 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:22:
[...]

Begrijp me niet verkeerd ik heb een werkbare situatie echter het schommelt enigzins doordat de meter dus wat trager is naar de P1 meter.

Gewoon wachten op vervanging of €76- aftikken om het volgende week al te krijgen.
Zo dat is een koopje voor 76 euro. Enexis vraagt hier 207 euro voor (vervanging slimme meter door slimme meter met hogere ESMR waarde).......

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:30
[...]

Maakt die schommeling erg veel uit nu wij nog kunnen salderen? Zo niet dan zou je nog even kunnen wachten.

Zelf zou ik hem laten vervangen maar ik wil gewoon een rechte lijn :+ :+

6320wp O/Z/W | Zendure 2400 AC | Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Flexiilex schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:17:
[...]

M’n batterij staat al aan sinds vanmiddag dus dat stukje ging goed, totdat ik tot 100% wilde laden, toen niet meer. Even aankijken of het nu wel goed gaat
En vannacht om 03:00 stopte de batterij er weer mee. Lijkt dus niks te maken te hebben met de functie, ga maar support/het emailadres mailen maar word er niet gelukkig van zo..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-06 12:25
nikon. schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:02:
Zijn er al mensen die de batterij hebben aangemeld bij de netbeheerder via energieleveren.nl? Zo ja, welke gegevens hebben jullie daar ingevuld bij merk type, omvormer vermogen etc.?

Homewizard staat nog niet op de lijst met merken zo te zien.

Of hoef je deze accu niet aan te melden omdat hij niet terug levert aan het net?
:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

Wat verwacht je zelf , denkend aan de terugleverboetes?
Ik heb geen accu's }:O
Ow, en geen zonnepanelen }:O
Het zijn 41 zwarte spiegels.

hoe minder ze weten hoe beter, ze meten alles zelf toch al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-aroni
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:42
Sjamo schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 00:37:
Onze 2 batterijen lopen nu de hele avond. Ons verbruik was betrekkelijk hoog omdat we de airco aan hadden. Het liep hier erg goed en boven verwachting.
Klopt het dat je HomeWizard batterij zich is gaan laden met stroom uit de Enphase batterij?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nachtelijke aanvulling:

[Afbeelding]

1 ding wat ik me afvraag @HomeWizard_NL, maar dat betreft de grafiek van de plug in batterij in de app... Blijkbaar is er voor gekozen de breedte van de grafiek in "now" en "today" smaller te maken dan bij de overige "niet plug in" grafieken. Wat mij betreft is dat verwarrend. Ik gebruik de grafieken onder elkaar om vlug te kunnen zien waar uitschieters mee te maken kunnen hebben. Doordat de uitschieters door verschillende breedte van de grafieken niet meer onder elkaar zullen staan is het dus lastiger terug vinden. Is er nog kans dat dat in de toekomst aangepast gaat worden of is dit een bewuste keuze geweest?
Komt dit niet doordat aan de linkerkant van de grafiek de procentuele waarden staan bij de as voor de SoC van de batterij?
Ik ben met je eens dat het inderdaad niet prettig is als je verschillende grafieken vergelijkt door de dag heen.
Wellicht is het toch een beter idee twee aparte grafieken te hebben. Eén voor stroomverbruik/levering en één voor de SoC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
mac-aroni schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:06:
[...]

Klopt het dat je HomeWizard batterij zich is gaan laden met stroom uit de Enphase batterij?

[...]

Komt dit niet doordat aan de linkerkant van de grafiek de procentuele waarden staan bij de as voor de SoC van de batterij?
Ik ben met je eens dat het inderdaad niet prettig is als je verschillende grafieken vergelijkt door de dag heen.
Wellicht is het toch een beter idee twee aparte grafieken te hebben. Eén voor stroomverbruik/levering en één voor de SoC.
Op het moment dat de Homewizard batterij met net onder de 50% lading ingeschakeld werd, was de Enphase batterij leeg. De HW batterij begon direct te ontladen om het verbruik totaal inclusief airco te compenseren.

We wilden de Enphase graag laden maar gingen er vanuit dat dat op de standaard manier vanuit de HW zou gaan. Daarom beide batterijen op laden tot 100% gezet (dus van het net), tot de HW batterij 100.% was. Daarna hebben we de Enphase ook uitgeschakeld. Ze begonnen met beide de helft ontladen van het verbruik, maar de Enphase schakelde binnen minuten in stappen terug naar stand by, en de HW batterij volgde dat proces en schakelde zo goed als per seconde bij om het totale verbruik op 0 te houden.

Vwb de grafiek, ik had dat gezien van de percentages. En uiteraard als dat de enige manier is dan is dat zo en werkt het evengoed goed. Alleen het andere was prettiger geweest. Ik gebruik het vergelijken vaak en merk dat ik hierdoor soms verbanden niet leg. Dan zal ik beter moeten kijken:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:32

Canis Lupus

Vosbot

josseg schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:09:
[...]
Bij Stedin kun je de SMR4 laten vervangen door een SMR5 mits de SMR4 tien jaar oud is. Ik zag het probleem van de SMR4 aankomen en heb een SMR5 aangevraagd. Komt aanstaande maandag.
Dank voor de tip!
Mijne is volgens mij nog geen 10 jaar oud (staat 2016 op het apparaat), maar via Chat contact opgenomen met Stedin en het lijkt idd mogelijk te zijn.
Fijn om voor zowel gas als elektra meer up to date data te hebben, en zal ook helpen bij aansturen batterij :)

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:36

FL_

Heeft iemand een idee wat het bereik is van de P1 meter met de batterijen? Mijn toekomstplan is om de accu op zolder te plaatsen (2 etagevloeren verder), de P1 meter en dongle staan in de meterkast.

heeft iemand hier al ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
FL_ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:55:
Heeft iemand een idee wat het bereik is van de P1 meter met de batterijen? Mijn toekomstplan is om de accu op zolder te plaatsen (2 etagevloeren verder), de P1 meter en dongle staan in de meterkast.

heeft iemand hier al ervaringen mee?
Gaat via wifi. Dus als ze beiden aangesloten zijn op hetzelfde wifi netwerk dan vinden ze elkaar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:36

FL_

asing schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:56:
[...]

Gaat via wifi. Dus als ze beiden aangesloten zijn op hetzelfde wifi netwerk dan vinden ze elkaar wel.
Ah super, ik dacht dat de communicatie met de batterijen direct via de dongle verliepen zodat ze ook zonder internet konden blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
[...]

Ik begrijp t hoor, het is werkbaar maar voor de mooi is het beter om echt NOM te draaien.
Liander geeft op de site overigens aan dat het niet mogelijk is om de meter eerder te laten vervangen buiten de geplande vervanging om:

"U heeft nog geen brief gehad, kunt u de meter eerder laten vervangen?

Nee, dit is niet mogelijk. Door heel ons netgebied hangen deze GPRS-meters. Het is dus een flinke klus om al deze meters binnen een bepaalde periode te vervangen. Daarom werken wij met een hele gestructureerde planning. En kunnen wij de meter op uw adres pas vervangen wanneer uw postcodegebied aan de beurt is. "

[ Voor 3% gewijzigd door Chupachups op 29-01-2025 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
FL_ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:57:
[...]

Ah super, ik dacht dat de communicatie met de batetrijen direct via de Dongle verliepen zodat ze ook zonder internet konden blijven werken.
Wel zonder internet, niet zonder wifi. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Sjamo Wat is eigenlijk je plan met de Enphase batterij? Laat je deze situatie gewoon bestaan, dus beide merken naast elkaar?

Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat werken. Volgens mij is er uiteindelijk één die sneller reageert en die heeft dan de overhand op de ander, zowel qua laden (eerste vol) als ontladen (eerste leeg).

Alleen bij geforceerd laden of geforceerd ontladen, moet je ervoor zorgen dat je niet de ene met de ander aan het laden bent. Dat gaat wel lastig zijn om in de gaten te houden me dunkt.

[ Voor 22% gewijzigd door JanHenk op 29-01-2025 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
JanHenk schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:11:
@Sjamo Wat is eigenlijk je plan met de Enphase batterij? Laat je deze situatie gewoon bestaan, dus beide merken naast elkaar?

Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat werken. Volgens mij is er uiteindelijk één die sneller reageert en die heeft dan de overhand op de ander, zowel qua laden (eerste vol) als ontladen (eerste leeg).

Alleen bij geforceerd laden of geforceerd ontladen, moet je ervoor zorgen dat je niet de ene met de ander aan het laden bent. Dat gaat wel lastig zijn om in de gaten te houden me dunkt.
Daar zijn we nog over aan het nadenken. Uiteraard speelt ook mee hoe het over een langere testperiode en bij verschillende omstandigheden gaat.

De HW is een uitbreiding op de andere batterij, niet een vervanging. De andere batterij heeft ook wat voordelen (oa goede garantie) en er is wel wat geld en zweet in gaan zitten (eerste batterij, zelf geïnstalleerd, cursusje gevolgd om dat te mogen doen etc).

Had ik de vooraankondiging voor de Homewizard eerder gezien was ik zeker daar voor gegaan, 2 stuks. Maar het is wat het is.

Een extra reden voor mij om liever 2x HW batterij te hebben dan 1x HW en 1x een batterij met vaste installatie is dat ik het veiliger en beter vind bij brand en overstroming omdat je de batterij zo nodig snel en makkelijk kan verwijderen uit de woning. Makkelijker dan een batterij die vast zit op de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:31
Chupachups schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:58:
Ik begrijp t hoor, het is werkbaar maar voor de mooi is het beter om echt NOM te draaien.
Liander geeft op de site overigens aan dat het niet mogelijk is om de meter eerder te laten vervangen buiten de geplande vervanging om:

Nee, dit is niet mogelijk. Door heel ons netgebied hangen deze GPRS-meters. Het is dus een flinke klus om al deze meters binnen een bepaalde periode te vervangen. Daarom werken wij met een hele gestructureerde planning. En kunnen wij de meter op uw adres pas vervangen wanneer uw postcodegebied aan de beurt is. "
Nou wens ik het tussenliggende 'gedoe' niemand toe, maar ik heb via de volgende route een nieuwe slimme meter van Liander gehad:
  • Aanvraag voor (gratis!) upgrade van 25A naar 35A hoofdzekering (ik had nog een smeltzekering)
  • Monteur die de zekering kwam vervangen constateerde dat de hoofdaansluiting gesaneerd moest worden (deel isolatiemateriaal/teerslurf was weggesmolten/vekoold)
  • Bij de nieuwe aansluiting hoorde ook een nieuwe 40A automaat, én een nieuwe slimme meter
  • Helaas was het een defect tweedehandsje (wel DSMR 5), waardoor er een tijdlang geen gasdata werd doorgegeven
  • Uiteindelijk een écht nieuwe elektriciteitsmeter gekregen, inclusief nieuwe gasmeter, dis nu iedere 5min de stand doorgeeft, i.p.v. ieder uur
Dus voor de mensen die nog een 25A smeltzekering voor hun hoofdaansluiting hebben (waarschijnlijk niet veel, hier op Tweakers), is een upgrade misschien sowieso wel de moeite waard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
"Wat extra ervaringen"

Gisteren poste ik een grafiek van een batterij die met net niet genoeg vermogen leverende zonnepanelen een draaiende wasmachine op 0 probeerde te houden. Ik heb @a2aan beloofd vandaag de Vattenfall waarden te laten zien. Het ging voor de duidelijkheid om deze grafiek. Hier zie je mooi de schakelmomenten steeds van de batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5nMcUWcNpG-me7GUSMbgajf9vY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WP0vi036rfaZp7eu5vzcj0UX.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe hangt de vlag erbij bij mijn energieleverancier Vattenfall op die uren dat de wasmachine liep? Zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVioaXKe5Cu9LfwvsqpUJedAteg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MgRIJOCSrlelqYkSkLEVNwfX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hu_IHmdJiQhQ7aTB1qRwoR0wces=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kx7SZrMPKfcccBRsnwDPsno5.jpg?f=fotoalbum_large

@peterbier vroeg aan @HomeWizard_NL of het ook mogelijk werd om eventuele vermogens zelf in te stellen. Ik zal hieronder een aantal grafieken laten zien waarom denk ik dit een hele terechte vraag is.

Disclaimer: Let op, dit is de werkelijke situatie van gisteren, maar laten we oppassen dat we niet van 1 dag uitgaan! RTE moet je gewoon over een wat langere tijd meten. Echter ik snap wel dat je zelf wilt gaan instellen om de beste RTE in jou eigen situatie te krijgen, stroom weggooien blijft zonde.

De 1e en 2e grafiek laten de import en export van en naar de batterij zien. Gemeten met de Energy Socket van HW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80IYSlMQDLAKNLmAW03MqV5e44o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/av4QHXt1g54UxBlmGHtEP1Rm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyJrIDR91d71yR6rQmnYis7uerA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4AKsYAOMjAKSZ4xCicVL3zz.jpg?f=fotoalbum_large

Het laden van de batterij koste : 0,22 kWh. Het ontladen leverde 0,09 kWh op. Een RTE van slechts 41% (let op de disclaimer!).

Als ik kijk naar de laad en ontlaadvermogens gister dan krijg ik de volgende plaatjes. Het 1e plaatje is van de gehele dag. Het 2e plaatje is echt meer ingezoomd op de tijden dat de batterij actief was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GOA_IjwCBoJ7KqJ5UPNkQBvOP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/paUPbdbKTo5CPlCIRcPqsYPx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fihdUUF7PE-Wv1p9Wr9uxsOsGAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxToLdmlxkQ1NvbwBVOl6Nh0.jpg?f=fotoalbum_large

Er wordt gemiddeld dus best veel geladen en ontladen met relatief laag vermogen. Lage vermogens geven meer verlies. Daarom is het denk ik een terechte vraag van @peterbier of dit zelf in te stellen is. Waar de optimale vermogens liggen weet ik niet. Kan ik ook niet testen. Nu gaat het om relatief weinig opgeslagen energie maar dit zou een reden kunnen zijn om tegen de batterij te zeggen.......wacht maar even. Terug leveren aan het net is gunstiger in financiële zin, besparing op het verlies van stroom en cyclus besparing (klein deel maar van gebruikt).

Het is een usercase.1 zwaluw maakt nog geen zomer. Benieuwd naar meer ervaringen. De totale RTE meting loopt nu 2 dagen. Na dag 1 stond deze op 75%. Na gisteren net onder de 72%. Daarom ook de disclaimer ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yONvsL1DglURhqnndxgqHZ5ciG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLqhsiEhHQSV5R6xrUiYT30H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvDxx
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-04 16:19
Flodder325 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 07:44:
Vandaag alvast ingeschreven voor een 2e batterij want de eerste was vrij snel leeg vannacht, uiteraard ligt dat aan ons verbruik met server ...
In deze tijd krijg je ook 10 batterijen niet vol, en in de zomer niet leeg...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
JvDxx schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:17:
[...]

In deze tijd krijg je ook 10 batterijen niet vol, en in de zomer niet leeg...
Simulatie in HA:

23 januari 1x vol en 1x leeg
25 januari ruim 1x vol en 1x leeg
26 januari 4x vol en 3x leeg
27 januari 3x vol en 3x leeg

Ik denk er anders over.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 31-05 16:07
Vandaag helaas maar 1 batterij van de 2 bestelde batterijen ontvangen...Goparcel heeft het over 1 zending, Transmission over 2 deelzendingen. Inmiddels de chat ingeschakeld...wachten maar...@HomeWizard_NL
Ik had nog eerdere mail nav check of ik inderdaad in de 1e batch zit, die ook gemaild.
Vreemd dat er onderweg 1 niet meegaat :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
@Devke

Ik denk niet dat je iets kan doen tegen apparatuur met een frequent in en uitschakelgedrag. Het beste zou zijn om de wasmachine dan te gebruiken als er voldoende zon is, of helemaal geen zon. In het eerste geval zal er voldoende opwek zijn zodat de omvormer niet hoeft af te schakelen. In het tweede geval zal er voldoende verbruik zijn om niet te hoeven afschakelen.

Maar bij gezinnen draait de wasmachine vaak, en met die eco standen ook lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 22:26
johnvanderster schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:41:
Vandaag helaas maar 1 batterij van de 2 bestelde batterijen ontvangen...Goparcel heeft het over 1 zending, Transmission over 2 deelzendingen. Inmiddels de chat ingeschakeld...wachten maar...@HomeWizard_NL
Ik had nog eerdere mail nav check of ik inderdaad in de 1e batch zit, die ook gemaild.
Ik ben benieuwd die van mij (3 stuks) zouden vandaag komen.
Hopelijk komen ze wel alle 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:41
Sarge78 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:36:
[...]

Simulatie in HA:

23 januari 1x vol en 1x leeg
25 januari ruim 1x vol en 1x leeg
26 januari 4x vol en 3x leeg
27 januari 3x vol en 3x leeg

Ik denk er anders over.
Is erg situatiegebonden. Ik heb een warmtepomp die continue draait en sinds 7 november heb ik NOM op de P1 energy export teller. Ik verwacht dat ik half februari weer wat zon over heb.

125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:49
johnvanderster schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:41:
Er was één tweaker die er 1 teveel geleverd heeft gekregen en die is met de bezorger retour gegaan… zou dat de jouwe zijn? 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 31-05 16:07
easywoods schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:07:
[...]

Er was één tweaker die er 1 teveel geleverd heeft gekregen en die is met de bezorger retour gegaan… zou dat de jouwe zijn? 🤷🏻‍♂️
Ja, dacht ik ook al aan..net bij verrkeerde stapel gezet :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easywoods
johnvanderster schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Ja, dacht ik ook al aan..net bij verrkeerde stapel gezet :o
Deze post: 😉
(RSH) schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:35:
[...]

Transmission is geweest!

1 Collie, 1 tracking nummer bestaande uit 3 ! HW batterijen met hetzelfde collie nummer 8)7 ......

Uiteraard de 3e HW Batterij geweigerd O-) na wat heen en weer gebel door de chauffeuse is het waarschijnlijk een fout intern bij Transmission, maar kon ik de 2 accu's binnenzetten :)

Dus de 3e accu gaat terug zodat iemand anders de accu geleverd krijgt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:05
Mijn twee batterijen zijn ook binnen. Hier gaf Transmission 1 Deellevering aan met 2 verzendeenheden. Ik heb beide netjes gekregen.

Mijn eerste idee was of ik er 1 kon openschroeven om erin te gluren, maar zoals eerder al genoemd in dit topic is er op het eerste gezicht geen schroef of clip zichtbaar als 'entrypoint', dus dan maar gewoon braaf in gebruik nemen.

Gelukkig kwam er een beetje prik uit de panelen op deze grauwe dag, dus 1 van de 2 vond dat genoeg om te gaan laden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZMiLy1uBJ7kuD9XRWc9lw8Xims=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5fve4k6AIc8u4fOTS3ehzCn.jpg?f=user_large

Bij ontvangst van het shoptegoed de tip maar ter harte genomen en het display ook besteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EL75ifGGujcV4uT9hwXijKb1E2w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wRBNPNROf9Bw8TEHia9xNLRM.jpg?f=user_large

En in de doos van de batterijen zat een sticker voor in de meterkast, nou, dan volgen we wederom braaf het proces tot het einde en plakken we die ook :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pq35t3RgRNfa6zkdQRnnx2PMMs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/N58Yh5jMiRyQPHAnrT8qiyTM.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-06 12:32
Wie meer dan 1 stuk bestelt, heeft toch echt niets begrepen van ROI.
In de winter blijft al die capaciteit onbenut & leeg, want niet genoeg zonoverschot. In de zomer zijn al die batterijen vol, en blijven ze vol, want er is niet genoeg nachtverbruik.

Die paar uitzonderingen na met een hele grote PV-installatie, en heel veel verbruik in de daluren; kunnen beter kijken naar de traditionele merken die grotere batterijen aanbieden.
Elke bijkomende kWh aan capaciteit heeft minder nut, en een langere ROI gezien de lineaire kostprijs meerdere batterijen (er zijn geen schaalvoordelen).

1 thuisbatterij van 2,7kWh van HomeWizard is de perfecte grootte, meerdere stuks gebruiken is noch goed voor je portefeuille, noch voor het milieu (verspilling van grondstof)

[ Voor 11% gewijzigd door Kakola op 29-01-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@phYzar Netjes, prima plek.

Ik heb nu ook het energy display, maar vind de mogelijkheden voor wat betreft (weergave van) de PIB nog wat beperkt. Alleen de SoC kun je tonen... Ik zou graag ook huidig vermogen willen / kunnen inzien. Ik heb geen Energy+ maar volgens mij is dat ook niet voorbehouden, het zit er gewoon nog niet in.

Zal vast nog komen in de toekomst :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 22:26
Kakola schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:24:
In de winter blijft al die capaciteit onbenut & leeg, want niet genoeg zonoverschot. In de zomer zijn al die batterijen vol, en blijven ze vol, want er is niet genoeg nachtverbruik.
Waarom zou ik alleen iets aanschaffen als het ROI is?
(maar die discussie is al vaak genoeg gevoerd)

[ Voor 6% gewijzigd door SpikeHome op 29-01-2025 12:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Overigens, voor de nieuwsgierigen en diegene die de fans wilde schoonmaken etc....

Je kunt de batterij openen door aan de bovenkant van de kap een rubber afdichtring (die loopt langs de rand) eraf te trekken (met nagel of een platte schroevendraaier even wippen), dan komen de schroeven tevoorschijn. De rubber afdichtring kun je daarna ook gewoon weer terugplaatsen.

Op eigen risico uiteraard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JanHenk schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:25:

Ik heb nu ook het energy display, maar vind de mogelijkheden voor wat betreft (weergave van) de PIB nog wat beperkt. Alleen de SoC kun je tonen... Ik zou graag ook huidig vermogen willen / kunnen inzien. Ik heb geen Energy+ maar volgens mij is dat ook niet voorbehouden, het zit er gewoon nog niet in.

Volgens deze post https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81458512 moet dat wel kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Hoe ik het zie (als je een HW-batterij hebt): in de winter moet je iedere zonnestraal die je niet direct verbruikt in de batterij stoppen. Dat je relatief veel verlies hebt, is jammer, maar je batterij helemaal niet benutten is nóg jammerder.

Maar aan de ontlaadkant zou je prima kunnen zeggen: alleen ontladen als de vraag >400W is, doorschakelen tot 600W, en dat als maximum ontlaadvermogen vasthouden (de restkomt wel uit hetnet). De kans dat je batterij vol raakt, en je overschot 'mist', is vrij klein.

En in de zomer is het precies andersom: die batterij komt toch wel vol (ook als je alleen met 400-600W oplaadt), maar iedere W aan de verbruikskant moet je meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Of er valt iets te zeggen voor alles boven de 100W? Mijn nacht/standbyverbruik is daar net boven, dan pak je ook een kans op NOM mee voor de nacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
JanHenk schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:25:

Huh?
Je kunt niet het huidige vermogen van de batterij in nu weergave tonen op het display zoals je met je zonnepanelen wel kan?
Dat had ik ook wel verwacht inderdaad 🤷🏻‍♂️
Zal nog wel komen dan verwacht ik…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Teleluvr schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:39:
Of er valt iets te zeggen voor alles boven de 100W? Mijn nacht/standbyverbruik is daar net boven, dan pak je ook een kans op NOM mee voor de nacht...
Misschien is die grens van 400W die ik gaf wat hoog, dat zal per huishouden verschillen (afhankelijk van je opwek, en je verbruik). Maar het idee is dus: in de winter wil je zoveel mogelijk optimaliseren op verbruik, en in de zomer op opwek. Er tussenin zou je nog kunnen overwegen om zowel voor opladen als ontladen een bepaalde 'drempelwaarde' in te stellen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Die paar uitzonderingen na met een hele grote PV-installatie, en heel veel verbruik in de daluren; kunnen beter kijken naar de traditionele merken die grotere batterijen aanbieden.
Elke bijkomende kWh aan capaciteit heeft minder nut, en een langere ROI gezien de lineaire kostprijs meerdere batterijen (er zijn geen schaalvoordelen).

1 thuisbatterij van 2,7kWh van HomeWizard is de perfecte grootte, meerdere stuks gebruiken is noch goed voor je portefeuille, noch voor het milieu (verspilling van grondstof)
Of je vult teveel in voor een ander uitgaande van je eigen situatie. Voor jou is 2,7 kWh mogelijk de perfecte grootte, maar als hier 's avonds de oven, afzuigkap, verlichting, TV, 2 PC's, 1 laptop en 1/3/4 WP's draaien en bijv. de 2 EV's iets bijgeladen moeten worden, dan jassen wij er in 10 minuten al >2,7 kWh doorheen. Ben wel benieuwd welk percentage dan tot de "uitzonderingen" behoort en of dat niet al een groter deel is dan je eigenlijk verwacht.

Probeer dit dus niet voor een ander in te vullen en ook rekening te houden met andere uitgangspunten dan je eigen huishouden als je zo'n stellige uitspraak doet.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 29-01-2025 12:53 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:21

Aan je tekst te lezen snap je er zelf ook geen barst van. Alsof je een thuisbatterij alleen maar in de daluren leeg gaat trekken.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
asing schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:44:
@Devke

Ik denk niet dat je iets kan doen tegen apparatuur met een frequent in en uitschakelgedrag. Het beste zou zijn om de wasmachine dan te gebruiken als er voldoende zon is, of helemaal geen zon. In het eerste geval zal er voldoende opwek zijn zodat de omvormer niet hoeft af te schakelen. In het tweede geval zal er voldoende verbruik zijn om niet te hoeven afschakelen.

Maar bij gezinnen draait de wasmachine vaak, en met die eco standen ook lang.
De zon laat zich lastiger inschatten.... op een dag als gisteren was het steeds randjes werk. Dan had die lange eco was na zonsondergang moeten draaien. Die gekke ecostand op de machine duurt 5 uur 🙈🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-03 08:35
Taro schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:49:
[...]

Of je vult teveel in voor een ander uitgaande van je eigen situatie. Voor jou is 2,7 kWh mogelijk de perfecte grootte, maar als hier 's avonds de oven, afzuigkap, verlichting, TV, 2 PC's, 1 laptop en 1/3/4 WP's draaien en bijv. de 2 EV's iets bijgeladen moeten worden, dan jassen wij er in 10 minuten al >2,7 kWh doorheen. Ben wel benieuwd welk percentage dan tot de "uitzonderingen" behoort en of dat niet al een groter deel is dan je eigenlijk verwacht.

Probeer dit dus niet voor een ander in te vullen en ook rekening te houden met andere uitgangspunten dan je eigen huishouden als je zo'n stellige uitspraak doet.
Als je er EV's en WP's wil doen op draaien ben je dan niet beter af met een groter batterijsysteem?
Ik zie de HW alleen om mijn nachtverbruik te kunnen overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
Chupachups schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:58:
[...]

Waarschijnlijk moet je dan eerst inloggen op jouw account dan krijg je de optie vervangen namelijk wel zoals je hieronder kunt zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8J_u2lIkh-kKheLOu3UQ2nB8keQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSozbRC3X09n9gqUSkitpcsr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Devke schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:54:
[...]

De zon laat zich lastiger inschatten.... op een dag als gisteren was het steeds randjes werk. Dan had die lange eco was na zonsondergang moeten draaien. Die gekke ecostand op de machine duurt 5 uur 🙈🤣
Voot Home Assistant is er een plugin die de zon opbrengst voorspelt. Buienradar heeft in de data output ook de zonkracht in W/m2. Dus je zou iets kunnen maken wat voorkomt dat je accu gaat stuiteren als het weer het net niet is zeg maar.

Acties:
  • +10 Henk 'm!
toxictooms schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:56:
[...]

Als je er EV's en WP's wil doen op draaien ben je dan niet beter af met een groter batterijsysteem?
Dat is zeker waar, maar er werd nogal kort door de bocht en stellig aangegeven dat je niets van ROI begrijpt als je meer dan 1 HW Battery afneemt.
  • Niet iedereen doet het voor de ROI
  • 2x een HW Battery is nog steeds goedkoper dan bijv. 1x Sessy
  • Niet iedereen wil een Victron systeem laten plaatsen/hebben
Als je bijv. 5 kWh tussen zonsondergang en opkomst verbruikt, en je hebt een groot PV systeem waardoor de capaciteit ook vaak en goed wordt gevuld, dan kan een 2e HW Battery dezelfde ROI als de 1e HW Battery hebben. Ik heb hier maandenlang simulaties gedraaid en voor ons huishouden had een setup met 2 stuks de beste ROI (wel in combinatie met dynamische tarieven).

In mijn situatie heb ik inderdaad niet voldoende aan 5,4 kWh, vandaar dat ik naar een ander systeem heb gekeken en dus nu 17 kWh in gebruik heb, maar, als wij wel voor de HW oplossing waren gegaan, dan had de setup met 2 stuks een betere ROI dan met 1 stuk. Die simulaties heb ik hier eerder in het topic gedeeld.

Ook 1 stuk is overigens niet per se een slimme investering, je kunt die 1395 Euro ook in bijv. aandelen of iets anders steken, dat verdien je waarschijnlijk sneller terug (even een voorbeeld he...).

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:30
Het klopt dus, je kunt de fans gewoon schoonmaken mocht je dat willen doen; Rubberbandje even wippen met je nagel, 8 schroeven. Dit is bij normaal gebruik niet nodig maar kan wel. Had het ook even besproken met Homewizard zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQdMKO9GzJmqh_CAamitNtfOsMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uaQSzCCcGWHLCLemY8gXzwkl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIcJWwV3P0mxaw_Lzc9vzURettY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FFgMwLmHn1UYIjP5VrWuFQZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_4sA7h6JMA03JW3d2Vidqz6EIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tM20hekvIseHDj3zH7deHUow.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHHXKAgwprffwCY1OspkhreAXLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2X2QXrMBybUWDR6ZAl0Oue9D.jpg?f=fotoalbum_large

6320wp O/Z/W | Zendure 2400 AC | Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-03 08:35
Taro schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:06:
[...]

Dat is zeker waar, maar er werd nogal kort door de bocht en stellig aangegeven dat je niets van ROI begrijpt als je meer dan 1 HW Battery afneemt.
  • Niet iedereen doet het voor de ROI
  • 2x een HW Battery is nog steeds goedkoper dan bijv. 1x Sessy
  • Niet iedereen wil een Victron systeem laten plaatsen/hebben
Als je bijv. 5 kWh tussen zonsondergang en opkomst verbruikt, en je hebt een groot PV systeem waardoor de capaciteit ook vaak en goed wordt gevuld, dan kan een 2e HW Battery dezelfde ROI als de 1e HW Battery hebben. Ik heb hier maandenlang simulaties gedraaid en voor ons huishouden had een setup met 2 stuks de beste ROI (wel in combinatie met dynamische tarieven).

In mijn situatie heb ik inderdaad niet voldoende aan 5,4 kWh, vandaar dat ik naar een ander systeem heb gekeken en dus nu 17 kWh in gebruik heb, maar, als wij wel voor de HW oplossing waren gegaan, dan had de setup met 2 stuks een betere ROI dan met 1 stuk. Die simulaties heb ik hier eerder in het topic gedeeld.

Ook 1 stuk is overigens niet per se een slimme investering, je kunt die 1395 Euro ook in bijv. aandelen of iets anders steken, dat verdien je waarschijnlijk sneller terug (even een voorbeeld he...).
Ik lees als zuiderbuur met veel belangstelling alle topics of de HW en andere systemen mee. Wij moeten nog zeker wachten tot 17/04 vooraleer dergelijke batterijen hier toegestaan zijn. De HW lijkt voorlopig het vlotste te werken. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
easywoods schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:41:
[...]

Huh?
Je kunt niet het huidige vermogen van de batterij in nu weergave tonen op het display zoals je met je zonnepanelen wel kan?
Dat had ik ook wel verwacht inderdaad 🤷🏻‍♂️
Zal nog wel komen dan verwacht ik…
Misschien moet ik Energy+ afsluiten, zoals ook @hanev001 mij terecht wijst op een eerder gedeelde foto. Ik kon het gisteren zo gauw niet vinden (had niet veel tijd ook overigens).

Kom erop terug... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 10:21
Devke schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:54:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid... hoeveel scheelt zo'n eco was nu dan tenopzichte van een normale was op laten we zeggen 30 graden?

Zelf nog nooit eco gebruikt op mijn machine. Wel benieuwd of het dan ook uit kan om inderdaad gewoon in de nacht dan maar de wasmachine aan te zetten als je een batterij hebt. Voor m'n gevoel is het ook niet handig om een was te draaien met een batterij gezien de omzet verliezen (nog los of je kunt salderen ja of nee)
Vind het soms best lastig om m'n brein om dit soort dingen te krijgen. Maar denk zelf dat het het voordeligst is om een was te draaien als je dit volledig op PV kunt doen (mits je installatie al afgeschreven is)

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Pagina: 1 ... 63 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.