crisp schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:30:
Nou ja, daar zou ik dan graag vergelijkende cijfers van zien; helaas kan ik die niet vinden, behalve die link van het CBS die suggereert dat er toch veel mensen gewond of dood raken door een val, en waarbij een val van trap of ladder daar een substantieel (maar niet specifiek uitgesplitst) deel van uitmaakt (vallende fietsers vallen er weer niet onder, die worden gerekend onder verkeersslachtoffers).
Serieus? Jij wilt niet aannemen dat er meer mensen worden aangereden door fatbikes dan dat er mensen gewond raken doordat iemand anders van een trap lazert bij het ramen lappen?
Tsja, ik heb er ook geen cijfers van, maar ik heb de laatste tijd wel artikelen voorbij zien komen van mensen die door een fatbike zijn aagereden, maar niets over mensen die greaakt zijn door een van een trappetje vallende ramenlappende tachtigplusser. Zal wel bias in de media zijn

Ik ben verder an sich niet tegen een leeftijdsgrens voor het gebruik van machines die 25 km/u kunnen zonder veel inspanning, maar zou dan eigenlijk voor jongeren die het echt nodig hebben (buitengebied, lange afstand naar school, lichamelijke beperking) wel graag een andere oplossing zien.
Zeker op het punt van lichamelijke beperkingen ben ik dat helemaal met je eens. Maar afstand tot school ligt voor mij wat lastiger.
Dan mag Pietje, die 15(?) kilometer van school woont in het weekend met zijn fatbike door de stad crossen, terwijl zijn buurjongen Klaasje, die maar 12 kilometer hoeft te fietsen, geen fatbike mag hebben. Ik zoe ook niet in hoe je dat wilt gaan handhaven. Een soort collegekaart invoeren voor middelbare scholieren, waarop de afstand van huis naar school vermeld staat? Daar heeft DUO een volledig nieuwe afdeling van 20 FTE voor nodig, na de 40 manjaar die het kost om het uit te denken, te ontwerpen en te implementeren. Ga je dat betalen van de verkoop van in beslag genomen fatbikes? (En zo ja, aan zie verkoop je die dan?

)
De helmplicht wordt er naar mijn mening nog steeds met de haren bijgesleept...
De kamer roept ertoe op. We gaan wel zien of ie er komt, maar de verwachting lijkt dat een helmplicht de populariteit van de fatbike een zware slag zou toebrengen.
En ja, ik geloof graag dat dat ook gevolgen heeft voor de "normale" e-bikes als ze het daarvoor ook laten gelden.
Maar ik moet het eerst nog zien gebeuren voordat ik me er druk over ga maken.