Fatbikes: problemen, gevaren, regelgeving en oplossingen

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
murky123 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:27:
Met het helmpje op laat naar alle waarschijnlijkheid het grootste deel van de jeugd de fatbike links liggen. Want helmpje is niet cool. ( zijn de woorden van mijn 13 jarige dochter )
Mijn idee... daarom zijn ze ook op fatbikes gaan rijden na de helmplicht op snorfietsen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:51
Dido schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:11:
[...]

Oh, ja. Ik ben met je eens dat de handhaving knudde is.
Ik ben echter niet met je eens dat handhaving opeens uitvoerbaar wordt omdat we dat in een topic op Tweakers besluiten. Meer handhaving zal via de stembus moeten gaan, maar in het stemhokje vindt niemand het belangrijk genoeg, zo blijkt.

[...]

Zoals ik eerder al aangaf is handhaven op helmplicht een stuk eenvoudiger dan handhaven op max vermogen of max snelheid. Voor die laatsten heb je een rollenbank en een fuik nodig - en dienders die de truukjes kennen om de parameters even snel aan te passen voordat dat ding op de rollenbank gaat.

Ook de leeftijdsgrens is niet zomaar gekozen: vanaf 14 jaar geldt de identificatieplicht, dus iedereen die zijn leeftijd niet kan aantonen is geen 14 (of overtreedt de identificatieplicht). Dus ook dat is eenvoudiger te controleren dan de technische specs van die fietsen.
En jij denkt dat de politie dan wel gaat handhaven op helm dragen?

Ik zie dagelijks tientallen fietsers met een telefoon in hun hand. Tegenwoordiger ook gewoon dertigers en veertigers, al dan niet met hun kind achterop. Ze rijden zelfs voorbij het politiebureau met telefoon in de hand.

Hoe moeilijk is handhaving?
Heel moeilijk blijkbaar want elke maand zie ik meer mensen met telefoon in hun hand, op de snelweg pik je de bestuurders er sowieso al uit met hun zwabbergedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 11:13
Palindrome schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:51:
weer typisch Nederland, iedere scheet opblazen, groot in het nieuws. 0 relativering want rubberen stoeptegel mentaliteit.

Excessen moet je terugdringen uiteraard. Hebben we het hier weer over een echt groot maatschappelijk "probleem" of over een irritatie die vooral in grote steden opduikt?

Naar schatting ruim 50.000 jaarlijks ernstig letsel gevallen onder fietsers.

Of; "9.000 fietsers
van 11 - 16 jaar belanden jaarlijks op de spoedeisende hulp". Cijfers veiligheidNL

En daarvan dus ongeveer 33-100 jaarlijk op de SEH daarvan een gevalletje Fatbike....

1 tot 2% van de jaarlijks totale hoeveelheid SEH bezoeken onder fietsongevallen leeftijd 11 tot 16 betreft dus een Fatbike.

Groots in het nieuws, wetten moeten worden gemaakt!. 8)7

Straks gaat het dan mooi over op bmx fietsjes of van die ouderwetse beach cruisers met langgerekt zadel met elektrische motor.
De exacte cijfers over personen die met fatbike-ongevallen komen op de SEH hebben we niet. Ons registratiesysteem is daar niet op aangepast. Het gaat met name om anekdotisch bewijs van de zorgverleners, die ik kan beamen. Ik werk in een groot academisch centrum. Soms wordt bij een trauma-aankondiging de melding gedaan dat het gaat om een fatbike, als dit van belang is; soms wordt er ook geen onderscheid gemaakt tussen een andere elektrische fiets.

Deze week nog, een jongen van 14 die met de fatbike met 40 km/u tegen een auto aan was gebotst en met de traumahelikopter werd binnengebracht, vervolgens naar de IC gegaan. En het was niet zijn eerste ongeval met een fatbike. Dit zijn de letsels die je wil voorkomen. Het aantal ongevallen per jaar maakt minder uit dan de ernst hiervan. Het is de combinatie van vaak hoge snelheid (hoger dan andere verkeersdeelnemers), jonge leeftijd en geen helm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:51
Trichoglossus schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 07:39:
Heel moeilijk blijkbaar want elke maand zie ik meer mensen met telefoon in hun hand, op de snelweg pik je de bestuurders er sowieso al uit met hun zwabbergedrag.
Die rijden op de snelweg dan wel weer 100, zonder mobiel een stuk harder... :P

Laten we niet doen alsof we zelf heilige boontjes zijn, bijna iedereen heeft regels waar ze zich niet of minder aan houden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Trichoglossus schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 07:39:
[...]

En jij denkt dat de politie dan wel gaat handhaven op helm dragen?
Waarom zouden ze dat niet doen? Bij een bromfiets doen ze dat toch ook, of als je zonder licht rijdt.
Ik zie dagelijks tientallen fietsers met een telefoon in hun hand. Tegenwoordiger ook gewoon dertigers en veertigers, al dan niet met hun kind achterop. Ze rijden zelfs voorbij het politiebureau met telefoon in de hand.

Hoe moeilijk is handhaving?
Tja dat mobieltje dat het niet mag op de fiets is nog niet echt ingeburgerd, ook niet bij de politie. Het ligt er ook een beetje aan wat je er mee doet vind ik, als je er naar luisterd is het minder een probleem en ik heb ook wel eens de zaklamp gebruikt omdat mijn fietslampje gestolen was. Als je berichten aan het lezen bent dan ben je erg dom bezig, maar het puur in de hand houden. Je kan ook naar de bakker gaan en een stokbrood in de hand houden, dat is nog gevaarlijker dan een mobieltje waar je geen berichten op aan het lezen bent ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 06-09-2024 08:10 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Marzman schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:08:
Waarom zouden ze dat niet doen? Bij een bromfiets doen ze dat toch ook, of als je zonder licht rijdt.
Handhaving werkt alleen als sluitstuk bij maatschappelijke acceptatie.

Pas als de overgrote meerderheid zich in een regel kan vinden zal de rest sociale druk voelen om zich er ook aan te houden. Als de meeste mensen het diep van binnen onzin vinden zullen overtreders niet aangesproken worden en aanleiding zijn om dat gedrag te volgen.

Dronken achter het stuur komt veel minder voor, niet door extra alcoholcontroles (welke?) maar doordat het niet geaccepteerd wordt. Met 5 bier op de fiets of overdag 120 rijden mag ook niet, dat vinden 'we' redelijk normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

hoevenpe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:38:
[...]

Pas als de overgrote meerderheid zich in een regel kan vinden zal de rest sociale druk voelen om zich er ook aan te houden. Als de meeste mensen het diep van binnen onzin vinden zullen overtreders niet aangesproken worden en aanleiding zijn om dat gedrag te volgen.

Dronken achter het stuur komt veel minder voor, niet door extra alcoholcontroles (welke?) maar doordat het niet geaccepteerd wordt. Met 5 bier op de fiets of overdag 120 rijden mag ook niet, dat vinden 'we' redelijk normaal.
Mja, als de politie het onzin vind gaan ze niet handhaven. Toen in Vlaanderen net de maximumsnelheden omlaag waren gegaan zat de politie ook te bumperkleven bij mij van schiet eens op (heb ik niet gedaan :p ), inmiddels is iedereen er aan gewend en doen ze wel aan handhaven.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
hoevenpe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:38:
[...]

Hold your horses.... schijnbaar neemt het aantal dronken chauffeurs de laatste jaren weer toe. Neemt niet weg dat het sociaal niet geaccepteerd word... En de stijging van het aantal boetes geeft toch handhaving aan. Maar toch....

https://www.trimbos.nl/ac...oor-rijden-onder-invloed/

[ Voor 5% gewijzigd door stylezzz op 06-09-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

stylezzz schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:28:
[...]

Hold your horses.... schijnbaar neemt het aantal dronken chauffeurs de laatste jaren weer toe. Neemt niet weg dat het sociaal niet geaccepteerd word... En de stijging van het aantal boetes geeft toch handhaving aan. Maar toch....

https://www.trimbos.nl/ac...oor-rijden-onder-invloed/
Een beetje generaliserend, maar er zijn ook een stuk meer Oost Europeanen op de weg die historisch gezien een andere manier hebben van met drank omgaan ;)

Als ik kijk in mijn familie en vriendenkring neemt het juist ontzettend af.

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 06-09-2024 09:41 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Marzman schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:08:
[...]

[...]
Misschien in die contreien waar jij woont. In mijn omgeving is politie een zeldzaamheid, de politiebureaus zijn allang geleden gesloten en verhuisd naar de stad.

De enige controles die ik tegenkom in een stad zijn een fuik voor automobilisten waar ze dan even kijken of ze ergens een bon voor kunnen schrijven.

Als fietser in Amsterdam kan je ongeveer alles doen wat verboden is, en alles wordt gedoogd.
En naast de fatbikes, rijden ze ook op elektrische steppen, monowheels, elektrische skateboards. De politie rijdt er langs en stopt nooit.
Hoe moeilijk kan het zijn om zo'n ding ter plekke in beslag te nemen.

Er zal eens iemand op het idee komen om de BOA's daarvoor in te gaan zetten..dan heb je pas een feest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 11:16
boe.i schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:00:
[...]

De exacte cijfers over personen die met fatbike-ongevallen komen op de SEH hebben we niet. Ons registratiesysteem is daar niet op aangepast. Het gaat met name om anekdotisch bewijs van de zorgverleners, die ik kan beamen. Ik werk in een groot academisch centrum. Soms wordt bij een trauma-aankondiging de melding gedaan dat het gaat om een fatbike, als dit van belang is; soms wordt er ook geen onderscheid gemaakt tussen een andere elektrische fiets.

Deze week nog, een jongen van 14 die met de fatbike met 40 km/u tegen een auto aan was gebotst en met de traumahelikopter werd binnengebracht, vervolgens naar de IC gegaan. En het was niet zijn eerste ongeval met een fatbike. Dit zijn de letsels die je wil voorkomen. Het aantal ongevallen per jaar maakt minder uit dan de ernst hiervan. Het is de combinatie van vaak hoge snelheid (hoger dan andere verkeersdeelnemers), jonge leeftijd en geen helm.
Je mag natuurlijk niet veel meer zeggen over deze specifieke casus, maar kan je, meer algemeen, iets roepen over een gemiddelde verblijfsduur van zo'n menneke in het ziekenhuis, de tijd dat zo'n jongen of meisje in een revalidatiecentrum doorbrengt en in hoeverre dit kids met dit soort letsel überhaupt (ernstige) (hersen)schade verder leven?

En trouwens, in hoeverre heb je een toename gezien van ernstige ongelukken met fietsen /ebikes? Neemt dit toe? Of gaat de toename in ebike-ongelukken gelijk op met een afname in ernstig letsel van 'gewone' fietsers?

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:18
Trichoglossus schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:44:
[...]

Als fietser in Amsterdam kan je ongeveer alles doen wat verboden is
Ik kijk die jan willem politievlogger en heb het gevoel dat ze laatste maanden echt wel op focussen op fatbikes. Het is ook veelal tuig wat erop zit, die vreselijke toeter moeten ze ook strafbaar maken....

Andere kant van de medaille is dat kinderen/tieners nu wel vaker de fiets pakken die fatbike is soort van status symbool, dus de ongelukken bij scholen met overhaastegestreststemoeders die vervolgens over iemand anders koter rijdt met haar suv wel minder is.

[ Voor 24% gewijzigd door flaskk op 06-09-2024 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
L.N. schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:44:
Mijn dochters (11 en 13) zitten op een vrije middelbare school en hebben veel vriendinnen die meer dan 10 km (enkele reis) naar school fietsen. Deze zouden niet gemakkelijk naar school kunnen als ze geen e-bike hebben (OV is geen optie en de heuvels maken fietsen op een gewone fiets wel erg zwaar). De dochters fietsen regelmatig op onze e-bikes, zodat ze naar vriendinnen kunnen die ver wonen (tot 20 km enkele reis).
Met het risico op "opa verteld" (al ben ik zelf nog maar begin 30), maar op die leeftijd kan je toch verdorie wel 20km enkele reis op een normale fiets fietsen of niet dan??

Ik had ontzettend veel klasgenoten die 20 kilometer enkele reis deden op een normale fiets. Ja, je bent er een ruim uur mee bezig, maar die tijd heb je toch wel op de middelbare school?

Ik moest zelf 8 kilometer enkele reis naar school / sport / etc. Ik fietste meerdere dagen in de week gewoon twee keer heen en weer, dus 32 kilometer per dag.

Op een krantenfiets. Want een krantenwijkje in het landelijk gebied hier had ik ook nog.

Het probleem is vooral dat als er één of twee vrienden/vriendinnetjes van je een e-bike hebben, dat je er zelf ook één moet als je met ze mee wil fietsen. Dus als één ouder overstag gaat, móet je haast wel, anders fiets je als jongere op gegeven moment alleen.

Maar we moeten niet doen alsof het heel moeilijk is om 10 kilometer op een normale fiets af te leggen. Al helemaal niet voor de jeugd, die alle tijd van de wereld heeft.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:43
Bernard0343 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:46:
[...]

Je mag natuurlijk niet veel meer zeggen over deze specifieke casus, maar kan je, meer algemeen, iets roepen over een gemiddelde verblijfsduur van zo'n menneke in het ziekenhuis, de tijd dat zo'n jongen of meisje in een revalidatiecentrum doorbrengt en in hoeverre dit kids met dit soort letsel überhaupt (ernstige) (hersen)schade verder leven?

En trouwens, in hoeverre heb je een toename gezien van ernstige ongelukken met fietsen /ebikes? Neemt dit toe? Of gaat de toename in ebike-ongelukken gelijk op met een afname in ernstig letsel van 'gewone' fietsers?
Ik kan wel een lijntje doortrekken naar mijn ervaring met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Mijn vrouw is ruim 2 jaar geleden onwel geworden, heel hard met haar achterhoofd op straat gevallen en heeft daar NAH. Ruim een maand in het ziekenhuis (waarvan eerste 24 uur in slaap gehouden), 3 maanden intern in een revalidatiekliniek en nu nog steeds bezig om maar zoveel mogelijk van haar leven te maken. Therapie, psychologische hulp, maatschappelijke hulp.

Van de buitenkant is niets aan haar te zien, echter. Ze is snel overprikkeld, ze is snel (zeer) moe, haar cognitieve en executieve functies zijn aangetast. Daardoor kan ze haar werk niet meer uitvoeren en is ze nu duurzaam afgekeurd. Een kennis heeft door een val met de fiets soortgelijke klachten gekregen is ook duurzaam afgekeurd. Ik heb de revalidatiekliniek genoeg van binnen gezien. Bijna iedereen met NAH is in meer of mindere mate beperkt.

Kort gezegd: een kind met NAH zal geen normaal leven meer hebben. In ieder geval mag je de verwachtingen voor zijn of haar toekomst bijstellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Joris748 op 06-09-2024 10:07 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:04

Mijn dochters (11 en 13) zitten op een vrije middelbare school en hebben veel vriendinnen die meer dan 10 km (enkele reis) naar school fietsen. Deze zouden niet gemakkelijk naar school kunnen als ze geen e-bike hebben (OV is geen optie en de heuvels maken fietsen op een gewone fiets wel erg zwaar). De dochters fietsen regelmatig op onze e-bikes, zodat ze naar vriendinnen kunnen die ver wonen (tot 20 km enkele reis).
10 km is een half uur fietsen als ze er eenmaal aan gewend zijn. Dat zou onder de categorie makkelijk moeten vallen. Hebben ze tevens ook de broodnodige lichaamsbeweging gehad die kinderen steeds meer missen. De vriendinnen met een e-bike kunnen ook langzamer fietsen zodat ze samen heen en terug kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 11:13
Bernard0343 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:46:
[...]

Verblijfsduur hangt samen met de ernst van het letsel. Als je een aantal gebroken botten hebt, orgaanbloeding etc is dat voor de korte termijn wel belastend, maar als je stabiliseert houd je er uiteindelijk (over het algemeen) relatief weinig morbiditeit aan over. Neurologisch letsel is vaak prognostisch slecht en kan de rest van het leven forse beperkingen opleveren. Als het brein eenmaal kapot is...

Wat betreft toename, kan ik alleen anekdotisch bewijs geven, dat er meer jonge patienten komen met ernstig (neurologisch) letsel tgv elektrische fiets trauma's. Dat zag je vroeger echt minder. Ook is er een trend dat er meer ouderen met letsels tgv ongevallen met de elektrische fiets zijn, dat begon al enkele jaren geleden. Meer kan ik er niet echt over te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:04
murky123 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:35:

een fatbike draait de hele fietscultuur in NL de nek om. goede lijden altijd onder de kwade

dus hopelijk geen helmpicht voor de gewone e-bike . ( fingers crossed )
Ansich is het al "bizar" dat je wel een helm op een snorfiets op moet, maar bij een e-bike ,die net zo hard mag, niet. Dat hadden ze vanuit de overheid moeten gelijktrekken.

Fatbike versnellen het proces nu, maar zonder fatbikes waren we ook wel op het punt gekomen waar we nu zijn. Ik zie genoeg volwassenen met een speed pedelec of opgevoerde e-bikes 35-40 km/h rijden zonder helm en nummerplaatje. Zolang er niet streng gehandhaafd wordt loopt het verder uit de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
JanHenk schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:57:
[...]

Met het risico op "opa verteld" (al ben ik zelf nog maar begin 30), maar op die leeftijd kan je toch verdorie wel 20km enkele reis op een normale fiets fietsen of niet dan??

Ik had ontzettend veel klasgenoten die 20 kilometer enkele reis deden op een normale fiets. Ja, je bent er een ruim uur mee bezig, maar die tijd heb je toch wel op de middelbare school?

Ik moest zelf 8 kilometer enkele reis naar school / sport / etc. Ik fietste meerdere dagen in de week gewoon twee keer heen en weer, dus 32 kilometer per dag.

Op een krantenfiets. Want een krantenwijkje in het landelijk gebied hier had ik ook nog.

Het probleem is vooral dat als er één of twee vrienden/vriendinnetjes van je een e-bike hebben, dat je er zelf ook één moet als je met ze mee wil fietsen. Dus als één ouder overstag gaat, móet je haast wel, anders fiets je als jongere op gegeven moment alleen.

Maar we moeten niet doen alsof het heel moeilijk is om 10 kilometer op een normale fiets af te leggen. Al helemaal niet voor de jeugd, die alle tijd van de wereld heeft.
De tijden veranderen nou eenmaal. Vroeger liep mijn moeder 5km naar school, toen waren er nog geen fietsen.
In mijn middelbare schooltijd waren er ook geen e-bikes. Degene die verder woonden en 16 werden reden daarna vaak met een brommer naar school.

Ik hoefde maar 8km naar de middelbare school over een dijk, maar wel vaak nat en bezweet aankomen op school. Heb je met een e-bike ook minder last van.
En je vriendje zonder e-bike kan lekker aanhangen. Kan je toch lekker vlot op school aankomen.

De jeugd heeft tegenwoordig minder tijd, velen hebben ook nog een bijbaantje, waar wij dat vroeger niet hadden/hoefden/minder geld nodig voor allerhande dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DO78
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 05-09 21:15
Mother_lepard schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:12:
[...]

Ansich is het al "bizar" dat je wel een helm op een snorfiets op moet, maar bij een e-bike ,die net zo hard mag, niet. Dat hadden ze vanuit de overheid moeten gelijktrekken.

Fatbike versnellen het proces nu, maar zonder fatbikes waren we ook wel op het punt gekomen waar we nu zijn. Ik zie genoeg volwassenen met een speed pedelec of opgevoerde e-bikes 35-40 km/h rijden zonder helm en nummerplaatje. Zolang er niet streng gehandhaafd wordt loopt het verder uit de hand.
Sterker nog, e-bikes (en "gewone" fietsen) mogen veel harder dan snorfietsen, er geldt geen harde maximumsnelheid voor fietsen. Wel geldt dat de trapondersteuning moet stoppen bij 25 km/u.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoepstoep
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 25-04 16:13
Een helmplicht zou ik toejuichen, maar een minimum leeftijd van 14 jaar niet. Deze zou voor mij dan moeten gelden voor alle e-bikes. Mijn dochters (11 en 13) zitten op een vrije middelbare school en hebben veel vriendinnen die meer dan 10 km (enkele reis) naar school fietsen. Deze zouden niet gemakkelijk naar school kunnen als ze geen e-bike hebben (OV is geen optie en de heuvels maken fietsen op een gewone fiets wel erg zwaar). De dochters fietsen regelmatig op onze e-bikes, zodat ze naar vriendinnen kunnen die ver wonen (tot 20 km enkele reis).
Hier moest ik hartelijk om lachen. Tot 20 kilometer enkele reis zou een puber met gemak moeten kunnen fietsen, zelfs op een niet-elektrische fiets. Is ongeveer een uurtje. Wat mij betreft stellen ze de leeftijdsgrens voor alle elektrische fietsen naar minimaal 16.

Een helmplicht is sowieso een goed idee, zal ook meer gedragen mogen worden op een gewone fiets. Twee jaar geleden is een kennis verkeerd op zijn hoofd gevallen met een gewone fiets, zwaar hersenletsel opgelopen waar hij nog steeds dagelijks veel last van heeft.

Zelf draag ik alweer zo’n 15 jaar een helm wanneer ik op mijn normale fiets fiets. Ben er aan het einde van mijn studententijd mee begonnen. Aan het begin van mijn studententijd begonnen met wielrennen en van daaruit vond ik het gek dat ik dat ding op een normale fiets niet draag, terwijl je ook daar kan vallen en verkeerd op je hoofd terecht kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Mother_lepard schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:12:
[...]

Helmplicht voor snorfiets was natuurlijk ook een zwaktebod om letsel door te hoge snelheden te beperken. Het was bekend dat het gros van die dingen harder dan 25 km/h gaat.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

In ander nieuws:
IJsbaan Thialf in Heerenveen gaat schaatsers verplichten om een helm te dragen op het ijs.Het stadion doet dat "na een toenemend aantal incidenten met aanzienlijk letsel".

bron: https://nos.nl/teletekst/110

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
DO78 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:23:
[...]

Sterker nog, e-bikes (en "gewone" fietsen) mogen veel harder dan snorfietsen, er geldt geen harde maximumsnelheid voor fietsen. Wel geldt dat de trapondersteuning moet stoppen bij 25 km/u.
Maar daar is wel een duidelijke fysieke beperking. 95% van de fietsers is fysiek niet eens in staat om langer dan 2,5 minuut meer dan 25 km/u te rijden. Je punt lijkt me niet relevant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:18

Dido

heforshe

hoevenpe schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:12:
Toch mooi: 'wij' voerden de boel op tot 60 km/h of meer maar als onze (klein)kinderen 35 km/h op een elektrische speelgoedfiets rijden staan alle boomers op hun achterste benen... :P
Ja, en m'n opa mocht zonder gordel autorijden, en kreeg reclames te zien waarin doctoren vertelden dat roken goed voor je was.
Wat is je punt?
Bschnitz schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:29:
Maar dan heb je nog steeds te snelle fatbakikes met kinderen van 14 die helmen op hebben xD

Je lost zo toch helemaal niets op haha
Jawel, want ongeveer de helft ben je al kwijt omdat die geen 14 zijn. En die helm voorkomt een hoop hersenletsel. En vanwege de helm raak je ook van de 14-plussers al een flink deel kwijt omdat die geen helm op willen.
Maar goed, dat is ook pas tien keer gemeld, en zou iedereen ook zelf kunnen verzinnen, of niet?
aljooge schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:16:
nu zijn er een aantal veel belangrijkere thema's waar ik mijn stem vanaf laat hangen en in dat prioriteitenlijstje staat zeker niet het handhaven van illegale en opgevoerde fatbikes.
Nee, maar handhaving in het algemeen is wel afhankelijk van partijen die niet prat gaan op het feit dat ze de politie weg willen bezuinigen ;)
Marzman schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 07:17:
Een beetje eigen verantwoordelijkheid mag ook nog wel en je hebt vooral jezelf als er iets gebeurd zonder helm.
Ten eerste is de combinatie "verantwoordelijkheid" en "onvolgroeide hersenen" een utopische pipedream. (Jonge) kinderen kunnen een hoop verantwoordelijkheid helemaal niet dragen omdat ze daar letterlijk de hersenen (nog) niet voor hebben. Da's ook de reden dat ze juridisch een uitzonderingsstatus hebben en dat de ouders tot een bepaalde leeftijd verantwoordleijk zijn voor ze ;)

Ten tweede heb je niet vooral jezelf ermee als er wat gebeurt zonder helm. Als jij als 14-jarige blijvende hersenschade oploopt en de rest van je leven als halve kasplant doorbrengt, heb je er zelf waarschijnlijk juist niet zo veel last van, maar je ouders en familie des te meer. En dan heb ik het nog niet over de maatschappelijke kosten: medische kosten voor de rest van je leven die de rest van Nederland voor je mag ophoesten, en het feit dat je nevernooit positief gaat bijdragen aan aan de maatschappij, op economisch vlak of anderszins.
En dat geldt echt niet alleen voor het hypothetische geval dat de toekomstige uitvinder van koude kernfusie en een medicijn tegen kanker zijn of haar eigen hersentjes in de prak rijdt op een verkapte brommer, maar ook (en misschien juist als het gaat om een toekomstige huisschilder, metselaar of verpleegkundige.

Je hersenen in de prak rijden betekent dat je de maatschappij een productieve, belastingopbrengende burger ontneemt, en er een kostenverhogende, belastingkostende patient voor teruggeeft. Daar heb je juist niet alleen jezelf mee.

(Anders ligt het, zoals ik gisteren al aangaf, bij de gepensioneerde helm-averse boomer - als die zichzelf door afwezigheid van een helm doodrijdt met een e-bike bespaart het onder streep waarschijnlijk best een hoop geld :X )

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@Dido Ik had het niet over 14 jarigen.

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
Dido schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:14:
[...]
Ja, en m'n opa mocht zonder gordel autorijden, en kreeg reclames te zien waarin doctoren vertelden dat roken goed voor je was.
Wat is je punt?
Dat we inmiddels een behoorlijke rubbertegel-generatie aan het kweken zijn, elk risico uit het leven verbannen moet worden. Wat is het volgende, helmplicht op een gewone fiets of een alcoholverbod want dat is ook slecht...

Laat de jeugd soms ook gewoon lekker jeugd zijn, opstandig zijn tegen 'ons' oudjes hoort daarbij.
Wat overlast veroorzaken ook, het is van alle tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DO78
Joris748 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:49:
[...]

Maar daar is wel een duidelijke fysieke beperking. 95% van de fietsers is fysiek niet eens in staat om langer dan 2,5 minuut meer dan 25 km/u te rijden. Je punt lijkt me niet relevant.
Het was vooral bedoeld als tegenwicht tot het gebruik van "e-bikes/fatbikes rijden te hard", terwijl dat a) niet per se het geval is (wettelijk gezien) en b) het in de context van de discussie eerder trapondersteuning die niet bij 25 km/u ophoudt betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoepstoep
hoevenpe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:19:
[...]

Dat we inmiddels een behoorlijke rubbertegel-generatie aan het kweken zijn, elk risico uit het leven verbannen moet worden. Wat is het volgende, helmplicht op een gewone fiets of een alcoholverbod want dat is ook slecht...

Laat de jeugd soms ook gewoon lekker jeugd zijn, opstandig zijn tegen de oudjes hoort daarbij.
Lekker jeugdig zijn kan ook prima zonder overlast te veroorzaken. In mijn jeugd ergerde ik mij ook altijd al aan die leeftijdgenoten. Daarom woon ik nu ook lekker afgelegen in een bos zonder directe buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Helmplicht op de gewone fiets is helemaal niet zo gek - Nederlanders zijn gewoon stronteigenwijs, ook op dat punt.

En dat alcoholverbod is er al, mocht je het gemist hebben. Er geldt een leeftijdsgrens van 18 voor alcohol.
Laat de jeugd soms ook gewoon lekker jeugd zijn, opstandig zijn tegen de oudjes hoort daarbij.
Wat overlast veroorzaken is 1 ding. Kinderen hun hersens naar de galemiezen laten zuipen of racen heeft veel grotere maatschappelijke gevolgen dan belletjetrekken, maar dat is kennelijk een lastig onderscheid.

En ik sluit me aan bij mijn bovenbuurman; brommers opvoeren (waar de fatbikehype een moderne versie van is) is echt geen noodzakelijk onderdeel van een gezonde of fijne jeugd. Of dat bij je jeugd "hoort" is grotendeels afhankelijk van socio-economische factoren, oftewel, je omgeving. Genoeg mensen hebben nooit een brommer gehad, laat staan opgevoerd - en de meesten hebben daar echt geen trauma's aan overgehouden. En degenen die dat trauma wel ontdekken kopen rond hun 50ste maar een motor :+

[ Voor 20% gewijzigd door Dido op 06-09-2024 11:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13

crisp

Devver

Pixelated

Dido schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:29:
[...]

Helmplicht op de gewone fiets is helemaal niet zo gek - Nederlanders zijn gewoon stronteigenwijs, ook op dat punt.
Ik snap die focus op de helmplicht nog steeds niet zo. Ja, als je hard fietst/rijdt dan is een helm gebruiken verstandig, maar met een helm voorkom je geen ongevallen, en een aanrijding met 2 ton staal loopt vaak met helm ook ernstig af.

Wordt de helm nu de schaamlap omdat we blijkbaar niet in staat zijn om fietsverkeer veiliger te maken, omdat de maatregelen die daarvoor effectief zijn als "autootje pesten" worden gezien?

Ik zag eerder al iemand opperen om ziekenhuiskosten te verhalen op de e/fatbiker zonder helm, maar als de veroorzaker van zo'n ongeval een niet-oplettende suv-rijder is dan is dat natuurlijk een perfect voorbeeld van victim-blaming.

Doorgaans is de bron van een probleem aanpakken nog altijd beter dan symptomen bestrijden. Als een fatbiker verongelukt doordat deze met 50 km/u de bocht uitvliegt, dan ga je toch niet zeggen "hij had een helm moeten dragen"? Nee, die fiets had gewoon nooit de weg opgemogen, of op z'n minst zo snel mogelijk er vanaf gehaald. Maar straks moet iedereen dan wel verplicht een helm op, ook als je met een slakkegangetje even rustig naar de buurtsuper fietst (als men dan niet toch maar weer de auto pakt). En what's next? Een helm op als je een trappetje gebruikt om de ramen te lappen? Daar vallen jaarlijks ook veel mensen vanaf met (hoofd)letsel tot gevolg.

Puur symboolpolitiek om maar geen èchte (lastigere) maatregelen te hoeven nemen...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

crisp schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:47:
[...]

Puur symboolpolitiek om maar geen èchte (lastigere) maatregelen te hoeven nemen...
Genoeg redenen om de suv te verbieden, maar dat gebeurt helaas ook niet. De grote massa, en de hoge neus van zo’n ding zorgen bij een ongeval voor zwaardere letsels bij degenen die aangereden worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dido schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:29:
[...]

Het is wel vreemd dat de mensen die oud en wijs genoeg zijn niet uit zichzelf een helm opzetten. In dat opzicht zijn zij een slecht voorbeeld voor jongeren waarvan de hersens nog niet volgroeid zijn.

Ik ben niet tegen een helmplicht, maar laten we eerst maar eens beginnen allemaal zelf een helm op te zetten voordat we naar anderen wijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
FRANQ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:50:
[...]

Ja dat zou een droom zijn die uitkomt als ze het zo zouden gaan aanpakken.
Dan krijgen die jongeren eenzelfde behandeling als mijn generatie vroeger met de scooters.
Gewoon maandelijks een controle bij scholen in de buurt en alles doorlichten.

[...]

Ik ben het eens dat het aan handhaving ontbreekt.
En ik weet ook wat de verschillen zijn tussen een ebike en brommer.

De huidige regelgeving is duidelijk, eens.
Echter is de ebike een soort uitzondering op de brommer wetgeving omdat je dus moet trappen en max 0,25kw mag hebben.

Dat moeten trappen is bij zowat alle ebikes met een rotatiesensor (en dus niet trapkrachtsensor) te omzijlen door achteruit te trappen of met de trappers te wiebelen zodat het magneetje lans de sensor gaat.

[...]

Ja het is een mooi concept, als je de trapkracht/torque sensor hebt.

Met de rotatiesensor vond ik het zelf tijdens de vele proefritjes ggevaarlijker dan gewoon fietsen.
als er een auto van rechts komt en je wilt inhouden, hoef je op een gewone fiets niet te stoppen met trappen. Je trapt zachter en langzamer.
Bij een trapkracht/torque sensor werkt dat nagenoeg hetzelfde (je merkt hooguit een vertraging)
Maar bijde rotatiesensor moet je stoppen met trappen, anders ondersteunt de motor maximaal en trekt de fiets in feite gewoon op.

[...]

Het is met de rotatiesensor altijd al mogelijk geweest om zonder daadwerkelijk te trappen, toch gemotoriseerd voort te bewegen. Je laat het magneetje op de pedalen langs de sensor gaan, en de controller denkt dat je trapt.

Een fatbike gebruikt dezelfde hardware, alleen het frame en de banden zijn anders.
(In mijn beleving is een fatbike overigens nog steeds een Surly Moonlander mountainbike, en is die naam misbruikt)

Toen ik meer dan 20 jaar terug nog op de middelbare school zat had ik een klasgenoot met handicap die een ebike driewieler had. Die kon ook achteruit trappend rijden.

Mijn moeder heeft ook al 25 jaar een ebike vanwege een hersenbloeding.
Er zijn er dus al een aantal voorbij gekomen. Vele konden gewoon rijden door te wiebelen met de pedalen.

[...]

Heb zelf de Bafang M420 middenmotor, daar kan je op aliexpress gewoon een gashendel voor kopen.
Of een display waarmee de controller te programmeren is (eggrider)
En op ali kan je ook een kabeltje bestellen met een kloon van de bafang dealersoftware, en kan je alles zelf instellen.
Ik heb de kapotte motor van de fiets van mijn vrouw vervangen en met behulp van die kabel de configuratie uit mijn fiets in haar fiets geladen.
Bij de bafang middenmotor zitten de kabels wel zo verstopt dat je de motor los moet schroeven van het frame, wat misschien te lastig is voor velen.

De kabel waarmee je letterlijk elke parameter kan aanpassen kan je gewoon aansluiten op de display connector vlak bij het stuur.
[Afbeelding]
[...]

Met middenmotor ook.
De goedkopere modellen zijn allemaal rotatiesensor.
De hele bafang M300 reeks waar de fietsenwinkels vol mee staan.
De bafang M420 is behoorlijk duurder, maar heeft wel een trapkracht sensor.

Blijkbaar is het dus niet goed gedefinieerd.
[...]

Ik zie het ook als winst.
In buurlanden is het al jaren normaal om een helm te dragen op de gewone fiets.
Het word door hersenletsel artsen al tientallen jaren gevraagd om een helm op te doen.

Maar wij Nederlanders vinden dat we dat niet hoeven want we zijn eigenwijs.
En het is veel te leuk om die Duitsers en Fransen belachelijk te maken.

Op de snorscooter mocht je tot voor kort zonder helm, en ze zouden allemaal verdwijnen als er een helmplicht komt. Nou ik zie er nog steeds even veel. Keurig helmpje op.

Die helmen voor de fiets zijn veel lichter, en veel meer opengewerkt, daar heb je na even wennen echt geen last van. :)

Zelf vind ik een leeftijdsgrens van 16 ook prima, en dan kan je best een uitzondering maken om medische redenen.

En een WA verzekering en plaatje of sticker zou ik ook niet erg vinden.
Nu betaal ik voor een diefstalverzekering, die net zo duur is als de WA-Casco verzekering van mijn brommer. (heb de brommer/scooter weggedaan en een e-bike gekocht 3 jaar geleden)
Kan nooit heel veel duurder worden, en dan is iedereen wel goed verzekerd onderweg.
Die rotatiesensor is naar mijn mening een oorzaak van veel valpartijen bij senioren. Met alleen een rotatiesensor heb je veel minder controle. Dat merk je bijvoorbeeld als je plots (want onvoldoende anticiperen) af moet remmen, niet terugschakelen en dan bij het op gang komen helpt de motor niet mee, omdat ze trappers niet ver genoeg rond krijgen om de rotatiesensor te activeren. Geen aandrijving, geen balans, met valpartij als gevolg. En geeft de rotatiesensor wel thuis, dan is de regeling zo slecht dat je je passagier op je eigen fiets voelt.

Door rotatiesensors te verbieden voorkom je een deel van de ongevallen.
Met een helmplicht verminder je de ernst van het letsel na een ongeval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Laat de jeugd soms ook gewoon lekker jeugd zijn, opstandig zijn tegen 'ons' oudjes hoort daarbij.
Dit heeft niks met rubberen tegels te maken. Dat gaat over eenzijdige ongelukjes.... Fatbikes zijn de oorzaak van heel wat tweezijdige ongevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Joris748 Rotatiesensor verbieden zou een goede zaak zijn. Verder zou er best een markt kunnen zijn voor fietsen met een lichtere motor en een lagere vmax, bijvoorbeeld 100W en 20km/h. Met deze categorie zou je de zielige brugpieper en de senior kunnen bedienen. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat zo’n fiets een lichter gewicht heeft.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

crisp schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:47:
Ik snap die focus op de helmplicht nog steeds niet zo. Ja, als je hard fietst/rijdt dan is een helm gebruiken verstandig, maar met een helm voorkom je geen ongevallen, en een aanrijding met 2 ton staal loopt vaak met helm ook ernstig af.
Natuurlijk, op dezelfde manier dat een helm ook geen zin heeft als je parachute niet opengaat.

Maar kennelijk lullen de medici die de alarmbel luiden uit hun nek, en is al dat niet-dodelijke, maar wel perperdure en zwaar ingrijpende hersenletsel allemaal uit de duim gezogen?
Wordt de helm nu de schaamlap omdat we blijkbaar niet in staat zijn om fietsverkeer veiliger te maken, omdat de maatregelen die daarvoor effectief zijn als "autootje pesten" worden gezien?
Ik ben helemaal geen tegenstander van autootje pesten, hoor. Alleen staat de heilige koe op zo'n groot voetstuk dat ik daarmee tot een kleine minderheid in dit land behoor.

Maar goed, de helmplicht voorziet in twee voordelen: bij een ongeluk minder kans op hersenletsel (en ja, dat laat onverlet dat als iemand zich onoplettend onder een paar ton staal besluit te parkeren een helm weinig uitmaakt) maar daarnaast ook, heel flauw, pubertje pesten. Er wordt gerekend op een afname in populariteit van fatbikes als een helm verplicht wordt.

En hoewel dat effect ongetwijfeld bestaat, ben ik de eerste om te erkennen dat dat wel getuigt van een ongezonde hypocrisie. Als een helm zo'n goed idee is, dan moet er juist op ingezet worden om af te rekenen met het "suffe" imago van dat ding, en als dat lukt, dan schrikt een helmplicht dus ook geen stoere pubers af.
Ik zag eerder al iemand opperen om ziekenhuiskosten te verhalen op de e/fatbiker zonder helm, maar als de veroorzaker van zo'n ongeval een niet-oplettende suv-rijder is dan is dat natuurlijk een perfect voorbeeld van victim-blaming.
Laten we niet beginnen over de wenselijkheid van SUVs op de Nederlandse weg, dat verdient een eigen topic.

Maar ik ben niet voor het hoofdelijk verhalen van medische kosten op fatbikers. Bij niet-eenzijdige ongelukken draaien de fatbikers trouwens sowieso al op voor de schade die zij aan derden veroorzaken als hun fatbike niet aan de regels voor e-bikes blijkt te voldoen. En als een 14-jarige dan met een opgevoerde fatbike een vijftiger arbeidsongeschikt rijdt, dan betekent dat vele jaren een bloedende portemonnee voor dat kind (lees: voor de ouders).

Maar of dat genoeg afschrikt betwijfel ik. Het kind voelt zich onkwetsbaar en de ouders zijn er kennelijk van overtuigd dat hun kind niks verkeerd doet.
Doorgaans is de bron van een probleem aanpakken nog altijd beter dan symptomen bestrijden. Als een fatbiker verongelukt doordat deze met 50 km/u de bocht uitvliegt, dan ga je toch niet zeggen "hij had een helm moeten dragen"? Nee, die fiets had gewoon nooit de weg opgemogen, of op z'n minst zo snel mogelijk er vanaf gehaald.
Helemaal mee eens, maar handhaving blijkt een lastig iets als je decennia bezuinigd oip je politieapparaat. Die plaat blijft redelijk hangen, heb ik het idee, maar er worden nog steeds geheime verborgen hordes aan handhavers verwacht, lijkt het.
Maar straks moet iedereen dan wel verplicht een helm op, ook als je met een slakkegangetje even rustig naar de buurtsuper fietst (als men dan niet toch maar weer de auto pakt).
Ja, en? Ik zie werkelijk niet in wat daar mis mee is.
Zelfs als je zelf met een slakkengang rijdt heb je geen controle over wat andere verkeersdeelnemers doen. Ik zag van de week een aanrijding tussen een (gewone) fiets en een auto, op een rotonde. Geen gewonden, maar de automobilist zat overduidelijk fout, en mocht uitleg geven aan de agenten die (mooie timing!) er vlak achteraan bleken te rijden. Zijn eerste reactie richting de agenten: ik had hem helemaal niet gezien! (Oftewel: ik ben te slechtziend om ayto te rijden of ik was gewoon niet aan het opletten...)
En what's next? Een helm op als je een trappetje gebruikt om de ramen te lappen? Daar vallen jaarlijks ook veel mensen vanaf met (hoofd)letsel tot gevolg.
Je bent op de hoogte van het feit dat de glijdende schaal een drogredenering is?
Ik snap sowieso niet waarom mensen ramen lappen op een trappetje, dus kan ik me bij deze verlaging vcan de schaal ueberhaupt al weinig voorstellen.
Het is symboolpolitiek, omdat de echte maatregelen (handhaving) door decennialang bewust beleid onuitvoerbaar zijn geworden. We hebben daar met zijn allen bewust voor gekozen. De premier die de spoorwegpolitie afschafte mocht nog twee keer terugkomen, zo fijn vonden we hem! Of, als ik iemand (een beetje oneigenlijk) parafraseer uit dit topic: tsja, in het stemhokje is handhaving niet mijn eerste prioriteit.

En laten we wel wezen, met de huidige club in Den Haag gaat daar niets aan veranderen ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mother_lepard schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:03:
[...]

10 km is een half uur fietsen als ze er eenmaal aan gewend zijn. Dat zou onder de categorie makkelijk moeten vallen. Hebben ze tevens ook de broodnodige lichaamsbeweging gehad die kinderen steeds meer missen. De vriendinnen met een e-bike kunnen ook langzamer fietsen zodat ze samen heen en terug kunnen.
10 KM vind ik ook niks, dat deed ik met mijn 45 jaar nog op een niet electrische fiets van 30 jaar oud (inmiddels werk ik thuis :p ). Iemand die jong is moet dat makkelijk kunnen fietsen (ik fietste vroeger het dubbele naar school, maar ik kan me voorstellen dat daar tegenwoordig electrische fietsen voor gebruikt worden, dan gaat het ook wat sneller).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ericplan schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:26:
@Joris748 Rotatiesensor verbieden zou een goede zaak zijn. Verder zou er best een markt kunnen zijn voor fietsen met een lichtere motor en een lagere vmax, bijvoorbeeld 100W en 20km/h. Met deze categorie zou je de zielige brugpieper en de senior kunnen bedienen. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat zo’n fiets een lichter gewicht heeft.
Een brugpieper en senior moeten toch wel op een normale e-bike kunnen. Dan ben je 12? En een senior heeft volgroeide hersenen. Ze mogen ook met electrische auto's rijden die in 3 seconden aan de 100 zitten.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Dido schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:47:
Ja, en? Ik zie werkelijk niet in wat daar mis mee is.
Je beseft dat de overgrote meerderheid van Nederland niet op een fietshelm voor dagelijkse ritjes naar de supermarkt zit te wachten? Het gemak waarmee de fatbike discussie een 'wat kunnen we allemaal nog meer verbieden of verplichten' spel wordt is opvallend.

Zoals eerder gesteld: niet trappen en/of 35+ rijden is gewoon een brommer/scooter (wielrenners uitgezonderd), Je kunt vandaag al boetes geven voor niet verzekerd, jonger dan 16, niet hebben van rijbewijs A, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
In deze context een leuk artikel :)
De fiets was de fatbike van de negentiende eeuw: ‘Dit is de wegbereider van de duivel’

Hoe de overheid zich diende op te stellen tegenover dit nieuwe fenomeen en of er regels nodig waren en zo ja welke, vormde onderwerp van discussie. Het is enigszins vergelijkbaar met het debat dat nu gaande is over de oprukkende fatbike. Daarbij lijkt zich een Kamermeerderheid af te tekenen voor een minimumleeftijd.

In de negentiende eeuw zorgde de toenemende populariteit van de fiets voor een veel grotere verandering. Tot dan konden voetgangers met een redelijk gerust hart op straat lopen. Paarden en rijtuigen hoorde je al van ver aankomen. Dan was er nog tijd genoeg om het trottoir of de berm op te zoeken. Nu konden opeens, vrijwel uit het niets, tweewielers en hun berijders met een behoorlijke snelheid opdoemen.

De weerzin bleef en ging over meer dan verkeersveiligheid. Artsen waarschuwden voor de kwalijke gevolgen van op het oog misschien onschuldige ritjes: bochels, waanzinnigheid, problemen met de poeperij, onvruchtbaarheid en blijvende sporen van de zenuwachtige gelaatsuitdrukking tijdens verplaatsing met de tweewieler, het zogenaamde fietsergezicht. Veel geestelijken en andere bewakers van de goede zeden moesten evenmin iets van het voertuig hebben: “De fiets is de wegbereider van de duivel, zowel in moreel als in fysiek opzicht.”

Vrouwelijke wielrijders baarden misschien nog wel het meeste zorgen. Fabrikanten twijfelden over hun fietskwaliteiten en brachten speciaal voor deze doelgroep driewielers op de markt. De ergste criticasters zagen de dames sowieso liever niet in het zadel. Dat oogde ‘onbevallig’ en er werd onvrouwelijke kleding aangetrokken. Al rijdend kon bovendien seksuele opwinding ontstaan, luidde een wijdverbreide gedachte. Waar ging dat vrouwvolk trouwens naartoe op die rijwielen? Was dat wel verantwoord? Was het toeval dat fietsen vaak samenging met verderfelijke nieuwerwetsigheid als het feminisme?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

hoevenpe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:09:
Je beseft dat de overgrote meerderheid van Nederland niet op een fietshelm voor dagelijkse ritjes naar de supermarkt zit te wachten? Het gemak waarmee de fatbike discussie een 'wat kunnen we allemaal nog meer verbieden of verplichten' spel wordt is opvallend.
Ik ageerde juist tegen dat glijdende schaal-argument, maar dat had je mogelijk net gemist?

En ja, ik weet dat de overgrote meerderheid van Nederland vindt dat zij perfect veilig ekunnen fietsen en onkwetsbaar zijn en dus geen fietshelm nodig hebben.

Maar uiteindelijk is dat dezelfde logica als die levensgevaarlijke schijterds die "voorzichtig" rijden in de auto door overal Vmax-10 te rijden erop nahouden.
Zoals eerder gesteld: niet trappen en/of 35+ rijden is gewoon een brommer/scooter (wielrenners uitgezonderd), Je kunt vandaag al boetes geven voor niet verzekerd, jonger dan 16, niet hebben van rijbewijs A, etc.
Niet verzekerd is makkelijk te checken als er een kenteken op een voertuig zit. En als dat er op moet zitten, maar het ontbreekt, is het ook makkelijk te herkennen.
Jonger dan 16 is op dit moment nog geen reden om een fatbiker te bekeuren (straks wel, jonger dan 14).
Het niet hebben van een rijbewijs is ook irrelevant als het om fatbikes of andere fietsen gaat.

En technische specificaties controleren is gewoon veel meer werk, maar als jij, of een van die anderen die roepen dar handhaving de heilige graal is, eindelijk eens de menskracht die daarvoor nodig is ergens (gratis!!!) vandaan kunnen toveren, dan ga ik er meteen in mee. Tot die tijd is de realiteit gewoon dat er niet gehandhaafd kan worden omdat de capaciteit is wegbezuinigd, iets wat we met zijn allen gewild hebben.

Dat wordt alleen in het stemhokje bepaald, niet nu door de huidige regering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Dido schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:19:
Jonger dan 16 is op dit moment nog geen reden om een fatbiker te bekeuren (straks wel, jonger dan 14).
Het niet hebben van een rijbewijs is ook irrelevant als het om fatbikes of andere fietsen gaat.
Fatbike is geen categorie: je hebt fietsen met trapondersteuning (e-bikes), scooters, brommers, speed-pedelecs elk met duidelijke regels.

Met een gashendel zit je niet op een e-bike maar op een scooter/brommer. Iedereen jonger dan 16 vanzelf in overtreding, geen ID, geen verzekering, geen rijbewijs, geen helm, etc.

Het is niet ingewikkeld, je weet waar jongeren rondhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Dido schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:19:
[...]

Ik ageerde juist tegen dat glijdende schaal-argument, maar dat had je mogelijk net gemist?

En ja, ik weet dat de overgrote meerderheid van Nederland vindt dat zij perfect veilig ekunnen fietsen en onkwetsbaar zijn en dus geen fietshelm nodig hebben.

Maar uiteindelijk is dat dezelfde logica als die levensgevaarlijke schijterds die "voorzichtig" rijden in de auto door overal Vmax-10 te rijden erop nahouden.

[...]

Niet verzekerd is makkelijk te checken als er een kenteken op een voertuig zit. En als dat er op moet zitten, maar het ontbreekt, is het ook makkelijk te herkennen.

En technische specificaties controleren is gewoon veel meer werk, maar als jij, of een van die anderen die roepen dar handhaving de heilige graal is, eindelijk eens de menskracht die daarvoor nodig is ergens (gratis!!!) vandaan kunnen toveren, dan ga ik er meteen in mee. Tot die tijd is de realiteit gewoon dat er niet gehandhaafd kan worden omdat de capaciteit is wegbezuinigd, iets wat we met zijn allen gewild hebben.

Dat wordt alleen in het stemhokje bepaald, niet nu door de huidige regering.
Hopelijk zijn de gevolgen voldoende reden voor ouders om hun kroost niet meer op een illegale fatbike te laten rijden. Denk aan aansprakelijkheid na een ongeval, omdat ze zonder rijbewijs en onverzekerd met een illegaal voertuig rijden. Die kosten kunnen in de tonnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoepstoep
[...]

Tja, met deze houding was ook de autogordel natuurlijk nooit verplicht geworden. Als we met een verplichting hersen- en hoofdletsel kunnen voorkomen waarom zouden we het dan niet doen? Ook in een kort ritje naar de supermarkt kan je met een (elektrische) hard en verkeerd terechtkomen. Het bespaart ook weer zorg- en revalidatiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Joris748 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:25:
Hopelijk zijn de gevolgen voldoende reden voor ouders om hun kroost niet meer op een illegale fatbike te laten rijden. Denk aan aansprakelijkheid na een ongeval, omdat ze zonder rijbewijs en onverzekerd met een illegaal voertuig rijden. Die kosten kunnen in de tonnen lopen.
Ik hoop het ook, maar zoals ik eerder aangaf voelen die kids zich onsterfelijk, en denken veel ouders dan hun kind niks illegaals doet.
En zolang het dus alleen maar "anderen" overkomt, verandert er niets :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
hoepstoep schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:29:
Als we met een verplichting hersen- en hoofdletsel kunnen voorkomen waarom zouden we het dan niet doen?
Laten we het erop houden dat risico en ongemak in balans moeten zijn, als men de auto naar de supermarkt pakt om geen helm op te hoeven ontstaan er weer ander risico's.

Krijg er mondkapje vibes bij, het is vrijdagmiddag laten we het gezellig houden... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Dido schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:30:
Ik hoop het ook, maar zoals ik eerder aangaf voelen die kids zich onsterfelijk, en denken veel ouders dan hun kind niks illegaals doet.
Net als 'wij' bij onze ouders, en zij bij die van hen... :)
Wat verboden is is extra leuk, dat is van alle tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

[...]

Je bent op de hoogte van het feit dat de glijdende schaal een drogredenering is?
Ik snap sowieso niet waarom mensen ramen lappen op een trappetje, dus kan ik me bij deze verlaging vcan de schaal ueberhaupt al weinig voorstellen.
Punt is, het is geen glijdende schaal: https://www.cbs.nl/nl-nl/...jks-13-doden-door-een-val ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

hoevenpe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:36:
Net als 'wij' bij onze ouders, en zij bij die van hen... :)
Spreek voor jezelf, zoals ik al eerder aangaf heeft lang niet iedereen ooit met brommers geklooid.

En zelfs al was dat wel zo, dat vroeger iets normaal was zegt niest over vandaag de dag. Tijden veranderen, en verandering tegenhouden omdat je een hang hebt naar het verleden is niet productief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

De glijdende schaal-fallacy zat hemn erin dat jij ageerde tegen een fatbikehelmplicht omdat dat zou leiden tot ebikehelmplicht, wat zou leiden tot ramenlaptrappetjehelmplicht, wat een droigredenering blijft.

Overigens, heb j eook je eigen bron gelezen?
Ruim drie kwart van de overledenen was tachtig jaar of ouder.
Dat heeft dus weinig met pubers op fatbikes te maken, en bot gezegd lost dat valprobleem zich dus vanzelf grotendeels op :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

Joris748 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:49:
[...]

95% van de fietsers is fysiek niet eens in staat om langer dan 2,5 minuut meer dan 25 km/u te rijden.
Ik wist dat we niet zo heel gezond leefden in dit land maar dit zou wel heel triest zijn :P Elk gezond persoon met een normale conditie kan dit gewoon
hoepstoep schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:29:
[...]

Tja, met deze houding was ook de autogordel natuurlijk nooit verplicht geworden. Als we met een verplichting hersen- en hoofdletsel kunnen voorkomen waarom zouden we het dan niet doen?
Omdat de autogordel in de auto achter blijft als je ergens heen gaat en er dus niet mee hoeft te zeulen. Ook heeft een gordel duidelijke veiligheidsvoordelen, iets dat met het gebruik van een fietshelm niet alleen discutabel is maar zelfs averechts kan werken.

Leuk dat neurologen het zo hard promoten maar die kijken maar naar 1 aspect: Met helm op = val minder hard = goed.

Die kijken verder totaal niet naar de volledige impact die een dergelijke verplichting tot gevolg kan hebben zoals een forse daling van het aantal fietsers (zie eerder linkje) waardoor het potentieel zelfs ónveiliger kan worden.

Fatbikes zijn verder gewoon ebikes dus elke regel die ingevoerd wordt gaat ook voor ebikes gelden, ik zie een helmplicht dan ook niet ingevoerd worden maar een minimumleeftijd van 14 of zelfs 16 voor ebikes verwacht ik zeker en daar ben ik ook groot voorstander van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
hoevenpe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:34:
[...]

Laten we het erop houden dat risico en ongemak in balans moeten zijn, als men de auto naar de supermarkt pakt om geen helm op te hoeven ontstaan er weer ander risico's.

Krijg er mondkapje vibes bij, het is vrijdagmiddag laten we het gezellig houden... :P
De totale weerzin van sommigen t.o.v. een eventuele helmlicht op de e-bike geeft wel aan dat het een daverend succes gaat zijn tegen de fatbike. Als men vandaag daartoe besluit staan ze vanaf morgen voor 50 euro op marktplaats :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

stylezzz schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:56:
[...]

De totale weerzin van sommigen t.o.v. een eventuele helmlicht op de e-bike geeft wel aan dat het een daverend succes gaat zijn tegen de fatbike. Als men vandaag daartoe besluit staan ze vanaf morgen voor 50 euro op marktplaats :)
Ja en stapt iedereen op een gewone ebike weer in de auto. Wat heb je dan bereikt? Precies het tegenovergesteld van wat je wilde bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wolly schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:13:
[...]
Het is wel vreemd dat de mensen die oud en wijs genoeg zijn niet uit zichzelf een helm opzetten. In dat opzicht zijn zij een slecht voorbeeld voor jongeren waarvan de hersens nog niet volgroeid zijn.

Ik ben niet tegen een helmplicht, maar laten we eerst maar eens beginnen allemaal zelf een helm op te zetten voordat we naar anderen wijzen.
Van de bejaarden op de turbo e-bikes zie ik er steeds meer met helm rijden hier in de buurt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:39
[...]

N=1 maar ik pak de auto voortaan wel weer. Ga je even naar de supermarkt loop je met een helm of moet je weer een slot meenemen. Kinderen naar school met de bakfiets, nope. Ga wel weer met de auto.
Dat is blijkbaar acceptabel in het gevecht tegen de toch al illegale fatbike.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DO78

Maar goed, de helmplicht voorziet in twee voordelen: bij een ongeluk minder kans op hersenletsel (en ja, dat laat onverlet dat als iemand zich onoplettend onder een paar ton staal besluit te parkeren een helm weinig uitmaakt) maar daarnaast ook, heel flauw, pubertje pesten. Er wordt gerekend op een afname in populariteit van fatbikes als een helm verplicht wordt.
offtopic:
Met een helm op heb je ook minder last van vallende takken (als ze niet te dik zijn), ander van de boom vallend spul, hagel ;)
En uitgezonderd ligfietsen, gravelbikes, fitte MTB-ers, elke fietser die een voldoende lange en/of steile helling afrijdt, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Metro2002 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:59:
[...]

Ja en stapt iedereen op een gewone ebike weer in de auto. Wat heb je dan bereikt? Precies het tegenovergesteld van wat je wilde bereiken.
Zal wel meevallen. Je kunt ook een gewone fiets pakken natuurlijk.... Voor dat ritje naar de supermarkt heb je echt geen e-bike nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DO78
stylezzz schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:12:
[...]

Zal wel meevallen. Je kunt ook een gewone fiets pakken natuurlijk.... Voor dat ritje naar de supermarkt heb je echt geen e-bike nodig.
In het algemeen mogelijk niet, maar op individuele basis misschien wel: je woont voldoende ver van een supermarkt, je hebt astma of een andere aandoening, om maar wat te noemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Alsof iedereen een ebike heeft om mee naar de supermarkt te rijden. Nee, daar heb je inderdaad geen ebike voor nodig maar voor de 25km naar mijn werk met een brug, een tunnel, open stukken en meerdere viaducten wel. Er zijn er genoeg die de ebike als vervanger voor de auto hebben voor woon-werk verkeer voor de middelange afstand.

En dat "zal wel meevallen" is een beetje wensdenken:

The legislation increased helmet use - from about 30 to 80% - but was coupled with a 30 to 40% decline in the number of people cycling.

En hoe effectief helmen zijn:

We didn’t see the kind of marked reduction in head injury rates that would be expected with the rapid increase in helmet use. In fact, any reductions in injuries may simply have been the result of having fewer cyclists on the road and therefore fewer people exposed to the risk of head injuries.

Dit zijn bewezen effecten van het invoeren van een helmplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Misschien moeten we het probleem niet zozeer toewijzen aan de fatbike maar meer aan het IQ van de berijders 8)7

Een IQ test als rijbewijs zou waarschijnlijk al meer helpen dan een helmplicht.
Ook Gert is donderdagochtend de sjaak. De Rotterdammer, wiens tatoeages niet te missen zijn, rijdt op een fatbike met een kinderzitje achterop. "Met mijn fiets was wel iets mis", biecht hij op. "Ik reed 'per ongeluk' met gas", zegt hij met een knipoog. "Ik heb een gashendeltje, want ik zet altijd mijn zoontje tussen mijn benen en dan kan ik een beetje moeilijk trappen."

Dat zo'n gashendeltje geen motorondersteuning boven de 6 kilometer per uur mag hebben, zoals bij hem het geval is, weet hij dondersgoed. "Maar vloeken mag ook niet, zeggen we dan maar." Wat dit geintje hem kost? "Weet ik niet. Maar ik hoorde net in de wandelgangen 310 euro."

Dan voortaan maar het kind achterop in het zitje en de gashendel eraf? "Eigenlijk is dat beter", geeft hij toe. "Maar ik vind het lekker om hem dichtbij me te houden. Dan kan ik hem lekker vasthouden en is-ie extra veilig."
Honderden euro's boete voor te snelle fatbikes: 'Mijn manager betaalt'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 22:42
[...]Je beseft dat de overgrote meerderheid van Nederland niet op een fietshelm voor dagelijkse ritjes naar de supermarkt zit te wachten? Het gemak waarmee de fatbike discussie een 'wat kunnen we allemaal nog meer verbieden of verplichten' spel wordt is opvallend.
Je beseft ook dat een overgrote meerderheid niet zit te wachten op een jaarlijkse verhoging van de premie ziektekostenverzekering? Het gemak waarmee jij alles beziet als verbod of verplichting is opvallend. Het zou, net als veel landen om ons heen, gewoon een ongeschreven regel moeten zijn dat het dragen van een fietshelm normaal is. Kijk bijvoorbeeld naar Duitsland, daar is de helmplicht alleen voor racefietsen, mountainbikes en speed pedelecs, de overheid adviseert verder dat vooral kinderen een helm zouden moeten dragen, in de praktijk draagt zowat iedereen daar een fietshelm.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter079
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-07 11:00
[...]

Maar de auto is wel makkelijker en minder vermoeiend, en dus aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Metro2002 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:21:
[...]

Alsof iedereen een ebike heeft om mee naar de supermarkt te rijden. Nee, daar heb je inderdaad geen ebike voor nodig maar voor de 25km naar mijn werk met een brug, een tunnel, open stukken en meerdere viaducten wel. Er zijn er genoeg die de ebike als vervanger voor de auto hebben voor woon-werk verkeer voor de middelange afstand.

En dat "zal wel meevallen" is een beetje wensdenken:

The legislation increased helmet use - from about 30 to 80% - but was coupled with a 30 to 40% decline in the number of people cycling.

En hoe effectief helmen zijn:

We didn’t see the kind of marked reduction in head injury rates that would be expected with the rapid increase in helmet use. In fact, any reductions in injuries may simply have been the result of having fewer cyclists on the road and therefore fewer people exposed to the risk of head injuries.

Dit zijn bewezen effecten van het invoeren van een helmplicht.
Yes.... Oom karel heeft ook zijn leven de danken aan het niet dragen van zijn autogordel toen hij een ongeluk kreeg. Kul.... Er is (nog) helemaal geen helmplicht in nederland, dus hoe je nu al dat soort conclusies kunt trekken? Rechter of linker duim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DO78
wouter079 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:27:
[...]

Maar de auto is wel makkelijker en minder vermoeiend, en dus aantrekkelijker.
Dat hangt dan weer van de locatie en je reis af. In een stedelijke omgeving kan de fiets zomaar makkelijker en (in ieder geval mentaal) minder vermoeiend zijn dan de auto.
Eenmaal bij de supermarkt aangekomen moet je je voertuig ook nog parkeren, dat is in de regel eenvoudiger in het geval van een fiets.
Afhankelijk van de plaats en het tijdstip lijkt me het meedragen van een helm tijdens je rondje door de supermarkt toch minder erg dan het rondjes rijden in de hoop dat er deze keer dan toch echt een plekje vrij is.

Maar je hebt ergens wel een punt, ik zie genoeg mensen in mijn buurt nu al de auto pakken om naar de grofweg 700 meter verderop gelegen supermarkt te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pendora
stylezzz schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:35:
[...]

Yes.... Oom karel heeft ook zijn leven de danken aan het niet dragen van zijn autogordel toen hij een ongeluk kreeg. Kul.... Er is (nog) helemaal geen helmplicht in nederland, dus hoe je nu al dat soort conclusies kunt trekken? Rechter of linker duim?
Heb jij wetenschappelijke cijfers van Nederland wat er is gebeurd na het invoeren van de helmplicht? Nee tuurlijk niet. Want dat is niet gebeurd. Dus wordt er gekeken naar cijfers van andere landen en die zijn niet zo rooskleurig. Blijkbaar heerst (bij jouw oa) nogal de gedachte, helmplicht = geen hersenletsel meer.

Als ik zie hoeveel scooterrijders hier gewoon zonder helm rijden denk ik vooral dat deze wetgeving de brave e-biker gaat raken dan de fatbike rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

stylezzz schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:35:
[...]

Zoals je in het linkje in mijn post kunt lezen (Wat je overduidelijk niet aangeklikt hebt) zijn er studies gedaan naar de effecten van het invoeren van een helmplicht en onderaan de streep werd het door het invoeren van de helmplicht minder veilig ipv veiliger, vooral doordat het aantal fietsers fors daalde en meer mensen de auto pakten. Ook verandert het gedrag van zowel fietsers als automoblisten als mensen een helm dragen.
Yaksa schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:25:
[...]

Je beseft ook dat een overgrote meerderheid niet zit te wachten op een jaarlijkse verhoging van de premie ziektekostenverzekering? Het gemak waarmee jij alles beziet als verbod of verplichting is opvallend. Het zou, net als veel landen om ons heen, gewoon een ongeschreven regel moeten zijn dat het dragen van een fietshelm normaal is. Kijk bijvoorbeeld naar Duitsland, daar is de helmplicht alleen voor racefietsen, mountainbikes en speed pedelecs, de overheid adviseert verder dat vooral kinderen een helm zouden moeten dragen, in de praktijk draagt zowat iedereen daar een fietshelm.
En wordt in Duitsland ook significant minder gefietst wat uiteindelijk zorgt voor hogere zorgkosten in plaats van lagere.

Ook dát is namelijk onderzocht.

It is clear that the benefits of cycling outweigh the risks, with helmet legislation actually costing society more from lost health gains than saved from injury prevention.

Laten we in vredesnaam zuinig zijn op onze fietscultuur. Infrastructuur is vele malen belangrijker dan een stukje piepschuim op je hoofd en dat hebben we in dit land al prima voor elkaar.
Zolang het overgrote deel van de ongevallen gebeurt met bejaarden die eigenlijk helemaal niet meer op een fiets thuishoren zet een helmplicht geen zoden aan de dijk en zal het mogelijk zelfs averechts gaan werken zoals in andere landen gebeurd is.

[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 06-09-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Metro2002 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:41:
[...]En wordt in Duitsland ook significant minder gefietst wat uiteindelijk zorgt voor hogere zorgkosten in plaats van lagere.
Daar staat alleen dat Duitsers in de winter wat minder vaak op de fiets stappen, in de zomer is het zowat gelijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Pendora schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:40:
[...]

Heb jij wetenschappelijke cijfers van Nederland wat er is gebeurd na het invoeren van de helmplicht? Nee tuurlijk niet. Want dat is niet gebeurd. Dus wordt er gekeken naar cijfers van andere landen en die zijn niet zo rooskleurig. Blijkbaar heerst (bij jouw oa) nogal de gedachte, helmplicht = geen hersenletsel meer.

Als ik zie hoeveel scooterrijders hier gewoon zonder helm rijden denk ik vooral dat deze wetgeving de brave e-biker gaat raken dan de fatbike rijders.
Ik denk dat je andere landen niet teveel moet vergelijken met nederland. De fietspaden in nederland zijn van uitzonderlijk niveau.... Daarom fietsen we natuurlijk ook zoveel. :) Ik pak ook vaak zat de fiets. Ook omdat ik met de auto in de file sta, of gewoonweg slecht op mijn plaats van bestemming kan komen. Denk je nou echt als ik met een helm op moet fietsen ik dan ervoor ga kiezen om met de auto te gaan? We voeren niet voor niks al decennia lang een soortvan 'ontmoedigingsbeleid' om stadscentra autovrij te krijgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Yaksa schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:45:
[...]

Daar staat alleen dat Duitsers in de winter wat minder vaak op de fiets stappen, in de zomer is het zowat gelijk
23% of 16% procent van de verplaatsingen is een groot verschil en in de winter de helft van Nederland is een extreem groot verschil.
Dus nee, dat is niet 'zowat gelijk'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Metro2002 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:41:
[...]

Zoals je in het linkje in mijn post kunt lezen (Wat je overduidelijk niet aangeklikt hebt) zijn er studies gedaan naar de effecten van het invoeren van een helmplicht en onderaan de streep werd het door het invoeren van de helmplicht minder veilig ipv veiliger, vooral doordat het aantal fietsers fors daalde en meer mensen de auto pakten. Ook verandert het gedrag van zowel fietsers als automoblisten als mensen een helm dragen.
Nee, ik zie het namelijk niet als relevant en representatief voor nederland. Ga eens een stukje fietsen in het buitenland.... Dan snap je wel waarom dat ze daar zonder morren een helm op zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pendora
stylezzz schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:46:
[...]

Ik denk dat je andere landen niet teveel moet vergelijken met nederland. De fietspaden in nederland zijn van uitzonderlijk niveau.... Daarom fietsen we natuurlijk ook zoveel. :) Ik pak ook vaak zat de fiets. Ook omdat ik met de auto in de file sta, of gewoonweg slecht op mijn plaats van bestemming kan komen. Denk je nou echt als ik met een helm op moet fietsen ik dan ervoor ga kiezen om met de auto te gaan? We voeren niet voor niks al decennia lang een soortvan 'ontmoedigingsbeleid' om stadscentra autovrij te krijgen...
Jij misschien niet maar voor mij is dit 'ontmoedigingsbeleid' om nog op de fiets te gaan. Denk dat er een groot verschil is tussen als je in een stad woont (geen idee of jij dat woont) of in een dorp waar maar weinig mogelijkheden zijn.
Mijn eigen voorbeeld, ik heb pas 7 weken geleden een E-Bike gekocht en in die 7 weken heb ik bijna 600KM gefietst. Ik denk niet dat ik in de afgelopen 5 jaar zoveel heb gefietst. Maar alsnog ga ik weer volledig terug in de auto door dit 'ontmoedigingsbeleid' tegen fietsen (mocht er een helmplicht komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Duitsland stoeprandenland.

Fietspaden, als die er al zijn, waarbij je verplicht op stoepjes moet rijden.

En fietshelmen laten ze gewoon bij de gestalde fiets, die nemen ze niet mee naar binnen. Logisch, wie steelt er nu een gebruikte fietshelm :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Maar dan geef je zelf toe dat de helm vooral bedoeld is om fietsen met trapondersteuning onaantrekkelijker te maken, als jongeren daardoor hun fatbike massaal aan de wilgen hangen zullen volwassenen ook eerder de auto pakken.

Ben meer van de glas-half-vol benadering: in tien jaar zijn stinkende en lawaaiige scooters en brommers massaal vervangen door veredelde speelgoedfietsjes, topsnelheden van 60+ naar 35-40 gegaan en toch vinden jongenen het nog steeds stoer. Dat ook 10 jarigen rondrijden een punt van aandacht maar om gelijk de minimumleeftijd voor alle e-bikes op 14 te zetten (vanwege de ID plicht) gaat ver.

Los daarvan is er zoveel eenzaamheid en mentale problematiek onder jongeren, corona en de online wereld heeft veel kapot gemaakt. Als ouder mag je anno 2024 blij zijn als je puber ergens 'gezond' buiten rondhangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Wolly schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:49:
Duitsland stoeprandenland.

Fietspaden, als die er al zijn, waarbij je verplicht op stoepjes moet rijden.

En fietshelmen laten ze gewoon bij de gestalde fiets, die nemen ze niet mee naar binnen. Logisch, wie steelt er nu een gebruikte fietshelm :X
En in Duitsland zie ik weinig fietsen bij de supermarkt, daar pakt men veel vaker de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DO78
Pendora schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:48:
[...]

Jij misschien niet maar voor mij is dit 'ontmoedigingsbeleid' om nog op de fiets te gaan. Denk dat er een groot verschil is tussen als je in een stad woont (geen idee of jij dat woont) of in een dorp waar maar weinig mogelijkheden zijn.
Mijn eigen voorbeeld, ik heb pas 7 weken geleden een E-Bike gekocht en in die 7 weken heb ik bijna 600KM gefietst. Ik denk niet dat ik in de afgelopen 5 jaar zoveel heb gefietst. Maar alsnog ga ik weer volledig terug in de auto door dit 'ontmoedigingsbeleid' tegen fietsen (mocht er een helmplicht komen).
Uit interesse: heb je er überhaupt bezwaar tegen om een helm op te zetten? Of zitten er praktische bezwaren aan, bijvoorbeeld "waar laat ik dat ding als ik een winkel in ga of op een terrasje ga zitten"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoepstoep
Pendora schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:40:
[...]

Zonder helm rijden is verboden. Het zou dan ook fijn zijn wanneer ze bij een ongeval dan ook zelf de kosten dragen voor de medische hulp die ze ontvangen hebben. Daar mogen ze wat mij betreft best strenger mee zijn. Zelf risico genomen, dus ook zelf verantwoordelijk voor de gevolgschade. Scheelt ook weer in de verzekeringspremie.
Pendora schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:01:
[...]

N=1 maar ik pak de auto voortaan wel weer. Ga je even naar de supermarkt loop je met een helm of moet je weer een slot meenemen. Kinderen naar school met de bakfiets, nope. Ga wel weer met de auto.
In de supermarkt waar ik kom, hebben ze kluisjes voor motorhelmen. Daar plaats ik ook altijd mijn fietshelm tijdens het boodschappen doen.

En de oudste (4) kan prima zelf fietsen. De jongste zit nog lekker achterop. Geen bakfiets voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoepstoep
Overigens denk ik niet dat iedereen massaal naar de auto stapt, niet gaat gebeuren. De parkeerplaatsen bij de supermarkten waar ik kom, kunnen dat helemaal niet verwerken. En kinderen onder 17 mogen nog helemaal geen autorijden.

[ Voor 14% gewijzigd door hoepstoep op 06-09-2024 15:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Yaksa schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:25:
Je beseft ook dat een overgrote meerderheid niet zit te wachten op een jaarlijkse verhoging van de premie ziektekostenverzekering? Het gemak waarmee jij alles beziet als verbod of verplichting is opvallend.
Niets houdt jou tegen om vrijwillig een helm op te zetten, ik zie het kans op letsel bij een ritje naar de supermarkt als acceptabel.

Als we al het risico in het leven minimaliseren om de premie van de zorgverzekering laag te houden blijft er weinig over: roken en drinken sowieso verbieden, vet eten, wielrennen, voetbal, hockey en andere gevaarlijke sporten idem, om over skieen nog maar te zwijgen. Of het land daar nou leuker van wordt... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pendora
DO78 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:54:
[...]

Uit interesse: heb je er überhaupt bezwaar tegen om een helm op te zetten? Of zitten er praktische bezwaren aan, bijvoorbeeld "waar laat ik dat ding als ik een winkel in ga of op een terrasje ga zitten"?
Vooral, waar laat ik dat ding, maar ook zweten en onprettig gevoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

stylezzz schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:47:
[...]

Nee, ik zie het namelijk niet als relevant en representatief voor nederland. Ga eens een stukje fietsen in het buitenland.... Dan snap je wel waarom dat ze daar zonder morren een helm op zetten.
Ook in het buitenland zetten ze dus blijkbaar niet zonder morren een helm op getuige het feit dat het aantal fieters daar fors is afgenomen na een helmplicht.
Er is overigens ook een studie geweest naar de verwachte effecten van een helmplicht in Nederland

Wat ook niet aan de orde komt, is dat meer fietsen veel bijdraagt aan onze gezondheid. Dat blijkt uit een overweldigend aantal onderzoeken. Juist die gunstige effecten van het fietsen worden aangetast door een helmplicht. Uit een onderzoek van I&O uit 2022 blijkt dat een helmplicht het percentage mensen dat vrijwel nooit fietst, zou doen toe­nemen van 12 procent naar ruim 40 procent.

En ook in Denemarken is de helmplicht een daverend succes:

In Denemarken loopt al decennia een campagne om het gebruik van helmen onder kinderen tot sociale norm te verheffen. En dat lukt verrassend goed. Maar het gevolg is vooral dat kinderen nu niet meer op de fiets gaan, maar door hun ouders met de auto naar school worden gebracht. Want als je mensen een helm opzet, krijgen ze het idee dat de activiteit gevaarlijk is en willen ouders dus niet meer dat hun kind fietst.

En het aantal snorfietsen zijn sinds de invoering van de helmplicht met 10% gedaald en de verkopen meer dan gehalveerd.

Het is dus uberhaupt geen vraag of een helmplicht het aantal fietsers zal doen dalen, dat is gewoon een vastgesteld feit.

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 06-09-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:11
hoevenpe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:25:
[...]
Fatbike is NOG geen categorie: je hebt fietsen met trapondersteuning (e-bikes), scooters, brommers, speed-pedelecs elk met duidelijke regels.
[...]
FTFY.
Welke categoriën er zijn en hoe de regels van toepassing zijn bepaalt vooralsnog de tweede kamer (al dan niet in overeenstemming met de EU). We hoeven ons dus niet te laten beperken door de bestaande categoriën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
hoevenpe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:50:
[...]

Maar dan geef je zelf toe dat de helm vooral bedoeld is om fietsen met trapondersteuning onaantrekkelijker te maken, als jongeren daardoor hun fatbike massaal aan de wilgen hangen zullen volwassenen ook eerder de auto pakken.
Een gedeelte van de volwassenen zal dat wellicht in het begin doen. Om na een week in de file staan en parkeerproblematiek te ervaring toch maar die helm op te zetten en weer op de e-bike te stappen. Of ze stappen uiteraard op een 'normale' fiets..... Je weet wel, dat ding zonder enige hulpmotor waar je ook gewoon mee van A naar B komt. :)
Ben meer van de glas-half-vol benadering: in tien jaar zijn stinkende en lawaaiige scooters en brommers massaal vervangen door veredelde speelgoedfietsjes, topsnelheden van 60+ naar 35-40 gegaan en toch vinden jongenen het nog steeds stoer. Dat ook 10 jarigen rondrijden een punt van aandacht maar om gelijk de minimumleeftijd voor alle e-bikes op 14 te zetten (vanwege de ID plicht) gaat ver.

Los daarvan is er zoveel eenzaamheid en mentale problematiek onder jongeren, corona en de online wereld heeft veel kapot gemaakt. Als ouder mag je anno 2024 blij zijn als je puber ergens 'gezond' buiten rondhangt.
35-40 is nog steeds (veel te) snel voor een 10 jarige... Het is een bijkomend probleem van de fatbike. Ze zijn populair geworden doordat de helm verplicht werd voor de snorfiets. Echter is de fatbike ook gewoon een soort elektrische fiets die inmiddels door elke fietsenhandlaar word aangeboden en zo dus ook bij een jongere doelgroep terecht kwam. Volgens de huidige regels/wetgeving kan het ook gewoon....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
hoevenpe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:51:
[...]

En in Duitsland zie ik weinig fietsen bij de supermarkt, daar pakt men veel vaker de auto.
Duitsland is geografisch veel groter als nederland. Daarbij een veel minder goed ontwikkeld fietspadennetwerk. Dat men daar sowieso vaker de auto pakt is logisch....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DO78
Pendora schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:01:
[...]

Vooral, waar laat ik dat ding, maar ook zweten en onprettig gevoel.
Hm, hoewel ik altijd zweet met een helm op, vermindert een goede helm de hoeveelheid/intensiteit daarvan wel (N=1, ik weet het ;) ).
Zonder meteen honderden euro's te hoeven uitgeven zijn er genoeg helmen voor het wielren- en MTB-segment die zijn voorzien van voldoende luchtgaten. Ikzelf draag ook nog een (dunne) bandana onder mijn helm, primair om verbranden tegen te gaan (ik heb geen zin er, met m'n kale kop, uit te zien als een tijgerbrood ;) ), maar dat helpt ook bij/tegen zweten.
Onprettig gevoel zou kunnen duiden op een helm die simpelweg niet bij de vorm van je hoofd past. Net als bijvoorbeeld schoenen is dat een kwestie van verschillende merken/modellen proberen.

Ik probeer je geen helm aan te praten, maar puur gebaseerd op eigen ervaring en die van vrienden: het is in ieder geval deels een kwestie van gewenning :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Pendora schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:01:
[...]
Mja, dat is leuk totdat je 10 minuten in de file staat voor het stoplicht voor het parkeerterrein van de supermarkt. Vervolgens zoeken naar een plekje. En al die tijd kan je er weer aan denken dat als je jouw helm op had gedaan, je al in de supermarkt had gestaan.

Want dat is voor veel mensen in Nederland dan wel de realiteit. Het is veelal nu al te druk met de auto, laat staan als alle fietsers ook in de auto zouden springen. Zeker met hoe we de wegen tegenwoordig indelen, waarbij we bewust de auto om laten rijden, zodat ze zo min mogelijk kruisen met fietsers.

Iemand zei het hier al. Infrastructuur is belangrijker dan een helm. Alleen 1 kanttekening. De infrastructuur bepaalt ook in grote maten welk vervoersmiddel je niet neemt. Als je overal 30km/h moet rijden (zoals steden steeds meer gaan doen) en je ipv in een rechte lijn van 500m, een omweg van 2.5km moet nemen, en je kruisend fietsverkeer altijd voor moet laten bij stoplichten, dan zie je al snel dat mensen ineens of helemaal geen auto meer hebben, of ineens een stuk meer de fiets pakken.
En dit is dus wel waar we steeds meer naar toe gaan in, zeker de grote, steden. Een helmplicht gaat daar dan echt weinig aan veranderen. Want als je moet kiezen tussen een helm op wat toch al iedereen doet en 3x zo lang over je tochtje doen, dan is de keuze voor veel mensen snel gemaakt.

[ Voor 29% gewijzigd door Caelorum op 06-09-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Metro2002 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:05:
[...]

Ook in het buitenland zetten ze dus blijkbaar niet zonder morren een helm op getuige het feit dat het aantal fieters daar fors is afgenomen na een helmplicht.
Er is overigens ook een studie geweest naar de verwachte effecten van een helmplicht in Nederland

Wat ook niet aan de orde komt, is dat meer fietsen veel bijdraagt aan onze gezondheid. Dat blijkt uit een overweldigend aantal onderzoeken. Juist die gunstige effecten van het fietsen worden aangetast door een helmplicht. Uit een onderzoek van I&O uit 2022 blijkt dat een helmplicht het percentage mensen dat vrijwel nooit fietst, zou doen toe­nemen van 12 procent naar ruim 40 procent.

En ook in Denemarken is de helmplicht een daverend succes:

In Denemarken loopt al decennia een campagne om het gebruik van helmen onder kinderen tot sociale norm te verheffen. En dat lukt verrassend goed. Maar het gevolg is vooral dat kinderen nu niet meer op de fiets gaan, maar door hun ouders met de auto naar school worden gebracht. Want als je mensen een helm opzet, krijgen ze het idee dat de activiteit gevaarlijk is en willen ouders dus niet meer dat hun kind fietst.
Ik weet niet waarom je andere landen erbij blijft halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Metro2002 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:05:
[...]Er is overigens ook een studie geweest naar de verwachte effecten van een helmplicht in Nederland
Dat is geen studie, dat is een opiniestuk zonder bronvermelding.
Overigens stijgt het aantal fietshelmdragers in Denemarken gestaag. (Bron: https://www.forbes.com/si...d-off-a-bike-helmet-boom/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

stylezzz schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:10:
[...]

Om aan te tonen dat de gevolgen van een helmplicht universeel zijn en de uitkomst van andere landen dus óók voor Nederland zullen gaan gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Caelorum schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:09:
[...]

Mja, dat is leuk totdat je 10 minuten in de file staat voor het stoplicht voor het parkeerterrein van de supermarkt. Vervolgens zoeken naar een plekje. En al die tijd kan je er weer aan denken dat als je jouw helm op had gedaan, je al in de supermarkt had gestaan.
Want dat is voor veel mensen in Nederland dan wel de realiteit. Het is veelal nu al te druk met de auto, laat staan als alle fietsers ook in de auto zouden springen. Zeker met hoe we de wegen tegenwoordig indeling, waarbij we bewust de auto om laten rijden, zodat ze zo min mogelijk kruisen met fietsers.
Denk verschil tussen dorp en stad. Als ik verder dan 20 meter moet lopen bij de supermarkt is het ver.
DO78 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:09:
[...]

Hm, hoewel ik altijd zweet met een helm op, vermindert een goede helm de hoeveelheid/intensiteit daarvan wel (N=1, ik weet het ;) ).
Zonder meteen honderden euro's te hoeven uitgeven zijn er genoeg helmen voor het wielren- en MTB-segment die zijn voorzien van voldoende luchtgaten. Ikzelf draag ook nog een (dunne) bandana onder mijn helm, primair om verbranden tegen te gaan (ik heb geen zin er, met m'n kale kop, uit te zien als een tijgerbrood ;) ), maar dat helpt ook bij/tegen zweten.
Onprettig gevoel zou kunnen duiden op een helm die simpelweg niet bij de vorm van je hoofd past. Net als bijvoorbeeld schoenen is dat een kwestie van verschillende merken/modellen proberen.

Ik probeer je geen helm aan te praten, maar puur gebaseerd op eigen ervaring en die van vrienden: het is in ieder geval deels een kwestie van gewenning :)
Ik weet dat ik helaas er uiteindelijk wel aan moet en dan zal ik ook zoeken naar een "fijne" maar mijn plezier in fietsen zal flink afnemen en juist korte stukjes zullen weer meer met de auto zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Yaksa schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:10:
[...]

Dat is geen studie, dat is een opiniestuk zonder bronvermelding.
Uit een onderzoek van I&O uit 2022 blijkt

Apart om een opniestuk een onderzoek te noemen, of zou het 'opiniestuk' toch gebaseerd zijn op onderzoeken?
Overigens stijgt het aantal fietshelmdragers in Denemarken gestaag. (Bron: https://www.forbes.com/si...d-off-a-bike-helmet-boom/)
Klopt, dat had ik ook gequote maar meer helmdragers betekent niet dat het ook veiliger wordt want vlak daaronder kun je dit lezen:

Maar het gevolg is vooral dat kinderen nu niet meer op de fiets gaan, maar door hun ouders met de auto naar school worden gebracht.

en ook hier géén meetbaar effect op het aantal gevallen van hersenletsel

Van enig positief effect op vermindering van hersenletsel voor kinderen is geen sprake, als wij onze Deense bronnen mogen geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Metro2002 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:16:
[...]

Om aan te tonen dat de gevolgen van een helmplicht universeel zijn en de uitkomst van andere landen dus óók voor Nederland zullen gaan gelden.
Ik denk dat je daar mank gaat. Landen zijn niet universeel....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

stylezzz schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:21:
[...]

Ik denk dat je daar mank gaat. Landen zijn niet universeel....
Als het in alle landen waar de helmplicht ingevoerd is niet heeft geleidt tot minder hersenletsel en wel heeft geleid tot minder fietsers dan zal het natuurlijk in Nederland anders zijn..... Geloof je dat echt zelf?

Bij de invoering van de helmplicht bij snorfietsers ging de onderzoeksinstantie van overheid er vanuit dat de daling in het aantal mensen met letsel op snorfietsen zou komen doordat.... tromgeroffel: Er minder mensen met de snorfiets zouden gaan rijden en over zouden stappen op 'veiligere' manieren van vervoer zoals... de auto.

Nu zul je vast hele goede redenen hebben om aan te nemen dat dat voor de fietsers echt compleet anders zal zijn maar ik niet. Zeker niet gezien de resultaten van andere landen, zelfs die met vergelijkbare fietsinfrastructuur zoals Denemarken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Dido schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:45:
[...]

De glijdende schaal-fallacy zat hemn erin dat jij ageerde tegen een fatbikehelmplicht omdat dat zou leiden tot ebikehelmplicht, wat zou leiden tot ramenlaptrappetjehelmplicht, wat een droigredenering blijft.
Met een whataboutism zou ik nog kunnen leven, maar glijdende schaal is wat vergezocht naar mijn mening. Ten eerste moet ik eerst nog zien hoe een juridische afbakening van de fatbike eruit komt te zien, en of dat niet de deur wagenwijd openzet voor een nieuw soort hippe electrische fiets. Qua gevaarzetting, en met een leeftijdsgrens, lijkt me een helmplicht alleen voor de fatbike ook niet echt (lang) houdbaar.

En ik ben niet bang dat een helmplicht voor het gebruik van een trap of ladder echt een volgend doel zal zijn, maar ik vraag me wel af waarom er sec zo naar fietsers wordt gekeken. Het lijkt mij een beetje tunnelvisie eerlijk gezegd.
Overigens, heb j eook je eigen bron gelezen?

[...]

Dat heeft dus weinig met pubers op fatbikes te maken, en bot gezegd lost dat valprobleem zich dus vanzelf grotendeels op :X
Ouderen zijn ook oververtegenwoordigd bij ongevallen met e-bikes, naast de jongeren (al dan niet op een fatbike). De fatbike is hier eigenlijk een symbool geworden, maar m.i. zit het probleem gewoon dieper. Er is blijkbaar een grote behoefte aan laagdrempelige persoonlijke mobiliteit met een redelijke snelheid. Ga dan kijken hoe je op een redelijke en veilige manier in die behoefte kunt voorzien in plaats van drempels en blokkades opwerpen die maar een zeer beperkte bandbreedte en houdbaarheid hebben.

De helmplicht wordt hier ook gewoon weer met de haren bijgesleept met emotionele argumenten, maar staat m.i. volledig los van het fatbikeprobleem, wat voornamelijk roekeloos rijgedrag van jongeren is - een leeftijdsgrens lost dat volgens mij al prima op.

Maar goed, we gaan het zien. Visie is een vies woord in Den Haag, dus ik verwachtte er toch al niet veel van.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Metro2002 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:27:
[...]

Als het in alle landen waar de helmplicht ingevoerd is niet heeft geleidt tot minder hersenletsel en wel heeft geleid tot minder fietsers dan zal het natuurlijk in Nederland anders zijn..... Geloof je dat echt zelf?

Bij de invoering van de helmplicht bij snorfietsers ging de onderzoeksinstantie van overheid er vanuit dat de daling in het aantal mensen met letsel op snorfietsen zou komen doordat.... tromgeroffel: Er minder mensen met de snorfiets zouden gaan rijden en over zouden stappen op 'veiligere' manieren van vervoer zoals... de auto.

Nu zul je vast hele goede redenen hebben om aan te nemen dat dat voor de fietsers echt compleet anders zal zijn maar ik niet. Zeker niet gezien de resultaten van andere landen, zelfs die met vergelijkbare fietsinfrastructuur zoals Denemarken.
Nou hebben ze in denemarken ook een redelijk fietsnetwerk... Maar het is nog niet half zo goed als in nederland. Ik kom er regelmatig.... Sowieso is denemarken een stuk minder dicht bevolkt, en zijn er navenant ook veel minder verkeersproblemen. Je kunt beide landen gewoonweg niet vergelijken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Caelorum schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:09:
En dit is dus wel waar we steeds meer naar toe gaan in, zeker de grote, steden. Een helmplicht gaat daar dan echt weinig aan veranderen. Want als je moet kiezen tussen een helm op wat toch al iedereen doet en 3x zo lang over je tochtje doen, dan is de keuze voor veel mensen snel gemaakt.
Waarom denk je dat iedereen een helm op gaat doen bij helmplicht voor een gewone fiets?

Als de helft van Nederland denkt 'zak erin' krijg je hetzelfde als met bellen op de fiets of 100 op de snelweg. Een papieren maatregel waar steeds minder mensen zich aan houden, verplichting zonder breed draagvlak werkt zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Groot verschil is dat je mobiel maar tijdelijk doet op de weg. Het is dus lastig zien voor de politie, ze moeten er precies op dat moment bij zijn. Een helm is, net zoals op de scooter e.d., overduidelijk. Die heb je niet ineens zomaar op bijv.

100 ben ik met je eens, maarja, we hebben 3 politieauto's op de snelweg rijden, voornamelijk in het westen. Dus de pakkans is enorm laag. Zeker met al die apps die je waarschuwen voor mobiele controles. Er is meer politie op de gemiddelde stadsstraat, dan snelweg.

Ik ben overigens niet voor of tegen. Ik doe het nu niet, maar zou het met een helmplicht op ongetwijfeld wel doen. Waarom nu niet? Tja, alle slechte redenen die rokers ook tegen zichzelf vertellen om maar door te gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Caelorum op 06-09-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02:25
boe.i schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:00:
[...]

In LIS kan gewoon voertuig type opgeven. Tuurlijk is onderpportage altijd een mogelijk factor maar je kan allen stellen dat de daadwerkelijk melding de ondergrens zijn en meer ook niet. in principe gaat het ook niet om een "Fatbike" als die 40km/h gaat maar om een niet geregistreerd speed pedelec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Volgensmij kan je nog beter oudjes verplichten om op 3 wielers te fietsen ipv van een fiets met 2 wielen als je het alleen om hoofdletsel gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Palindrome
stylezzz schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:10:
[...]

Omdat dat studies zijn verricht over de effecten van een helmplicht 8)7 ipv van onderbuikgevoelens zoals "het zal wel meevallen met mensen die de fiets dan laten staan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

crisp schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:33:
En ik ben niet bang dat een helmplicht voor het gebruik van een trap of ladder echt een volgend doel zal zijn, maar ik vraag me wel af waarom er sec zo naar fietsers wordt gekeken. Het lijkt mij een beetje tunnelvisie eerlijk gezegd.
Ik vermoed dat dat wellicht iets te maken heeft met verhouding van het aantal mensen die door verkeersinzichtloze fatbikepubers van hun sokken worden gereden versus het aantal mensen dat schade oploopt door van trappetjes vallende bejaarden?

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste