Caelorum schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:13:
Tja, ik zou de meeste afstanden ook wel met een gewone fiets kunnen doen. Wat ik echter niet kan is die afstanden in de tijd afleggen die ik het moet doen. Iets met kinderen, medisch opvang en dus niet de luxe hebben om de tijden of de locaties uit te kiezen.
En zo zijn er vast nog genoeg andere redenen waarom een elektrische fiets het leven voor mensen mogelijk maakt met alle verwachtingen en verplichtingen die de maatschappij tegenwoordig aan ze stellen.
Dat hangt af van jouw fietstempo. Elektrische fietsen mogen jou maar tot 25 km/uur ondersteunen. Daarom zullen mensen op elektrische fietsen in de regel niet harder gaan dan 25 km/uur (
want het zijn luilakken 
).
Bij tegenwind is dit een groot voordeel. Dan haal jij op eigen kracht misschien 14 tot 20 km/uur, waardoor jij op de elektrische fiets écht sneller bent.
Bij windstil en zeker bij rugwind valt het voordeel van de elektrische fiets weg, want dan kun jij makkelijk op eigen kracht 25 km/uur of harder fietsen.
Maar, het ligt ook aan de persoon. Ik ben iemand die doorfietst, dus zonder tegenwind rij ik gemiddeld genomen 29,3 km/uur (gemeten!). Ik haal op eigen kracht mensen op elektrische fietsen in als er geen (harde) tegenwind is. Bij een heel zwak tegenwindje kan dit nog lukken, als ik echt de kracht op de pedalen zet.
Maar dat geldt niet voor de meeste mensen, want de meeste mensen gaan niet zo hard op de fiets als zij op eigen kracht moeten fietsen. Hierbij geldt overigens weer wel: als jij vaak genoeg gaat fietsen (
zelf fietsen), dan wordt jouw fietstempo vanzelf hoger en hoger. Maar, als jij gewend bent aan de elektrische fiets en dan opeens zelf gaat fietsen, dan zal jouw gemiddelde fietstempo aanvankelijk ver onder de 25 km/uur liggen.
Dus, als jij nu de elektrische fiets weg doet en de gewone fiets pakt, zul jij aanvankelijk traag rijden, snel uitgeput zijn en denken: "
Jeetje, wat een slakkengang dit! Ik pak weer de elektrische fiets!", maar dat moet jij dus niet doen. Gewoon volhouden. Na een tijdje verbetert jouw uithoudingsvermogen, krijg jij sterkere beenspieren, krijg jij meer energie en dan wordt jouw gemiddelde fietstempo steeds hoger en hoger. Uiteindelijk ligt jouw gemiddelde fietstempo hoger dan 25 km/uur - en dan zit jij goed!
Dan heb jij de elektrische fiets helemaal niet meer nodig.