Fatbikes: problemen, gevaren, regelgeving en oplossingen

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:18
markwiering schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:37:
Tegenwoordig is de schaamte volledig verdwenen bij mensen.

Vroeger - begin jaren 2000 - fietsten alleen oude mensen op elektrische fietsen. Kinderen en gezonde volwassenen hadden dit nooit.

Maar nu? Volwassenen van in de 40 en 50 rijden elektrisch; jonge volwassenen van in de 20 en 30 rijden elektrisch; studenten rijden op elektrische fietsen; middelbare scholieren rijden elektrisch en zelfs basisschoolkinderen gaan naar school op een elektrische fiets.

Niemand heeft nog schaamte. Waar jij vroeger pas op een elektrische fiets stapte als jij écht niet meer op een gewone fiets kon, stappen mensen nu onbeschaamd op de elektrische fiets terwijl zij nog jong, vitaal en sterk zijn.

Ook al zie ik dit tegenwoordig steeds minder (helaas...): ik heb respect voor mensen die nog wél op eigen beenspierkracht voortbewegen! :*)
Iedere autokilometer die niet gereden wordt en iedere parkeerplaats die vrijblijft door elektrische fietsers is er één.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:16

crisp

Devver

Pixelated

[...]
Ook al zie ik dit tegenwoordig steeds minder (helaas...): ik heb respect voor mensen die nog wél op eigen beenspierkracht voortbewegen! :*)
Kleine fix, niet alle fietsen zijn beenkrachtfietsen ;)

Intentionally left blank

• markwiering
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-12 21:10
crisp schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:02:
[...]

Kleine fix, niet alle fietsen zijn beenkrachtfietsen ;)
Wel meer dan 99,9% van alle fietsen. Ik had even geen rekening gehouden met speciale fietsen voor mensen zonder benen.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-12 13:20
Tegenwoordig is de schaamte volledig verdwenen bij mensen.

Vroeger - begin jaren 2000 - fietsten alleen oude mensen op elektrische fietsen. Kinderen en gezonde volwassenen hadden dit nooit.

Maar nu? Volwassenen van in de 40 en 50 rijden elektrisch; jonge volwassenen van in de 20 en 30 rijden elektrisch; studenten rijden op elektrische fietsen; middelbare scholieren rijden elektrisch en zelfs basisschoolkinderen gaan naar school op een elektrische fiets.

Niemand heeft nog schaamte. Waar jij vroeger pas op een elektrische fiets stapte als jij écht niet meer op een gewone fiets kon, stappen mensen nu onbeschaamd op de elektrische fiets terwijl zij nog jong, vitaal en sterk zijn.

Vroeger reden mensen met paard en wagen over zandwegen. Of kilometers lopend naar school.

Mijn oom reed als 12-jarig jochie elke dag 25km naar Eindhoven op zijn fietsje. En 25km terug. Dan was een elektrische fiets toch een uitkomst geweest!

Ik zie niet in wat het met schaamte te maken heeft. Wel met minder tijd, en beter met een elektrische fiets dan met de auto/bus.

Maar alles hangt af van de handhaving. Ik zie fietsers met een telefoon in de hand voorbij een politiebureau fietsen. Steps zijn ook illegaal, kom je elke dag tegen. Evenals elektrische skateboards en af en toe een monowheel. Staande houden door politie of handhaving, bon uitschrijven, ding in beslag nemen en door. Hoe moeilijk kan het zijn.

Nu nog wachten op een controle waarbij ze meteen de fatbikes in beslag nemen met een gashandel.
Grote aanhanger erbij en rechtstreeks naar de pers.
Droom lekker verder >:)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:16

crisp

Devver

Pixelated

markwiering schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:07:
[...]

Wel meer dan 99,9% van alle fietsen. Ik had even geen rekening gehouden met speciale fietsen voor mensen zonder benen.
Ik heb wel benen hoor, maar niet genoeg kracht, dus fiets ik met dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTmE6Wv-1kys5gPCdhgImxY1r2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8iY0FBSFRQMcqghJ49wPVvQ.jpg?f=fotoalbum_large :)

Intentionally left blank

• markwiering
Joris748 schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:55:
[...]

Iedere autokilometer die niet gereden wordt en iedere parkeerplaats die vrijblijft door elektrische fietsers is er één.
Het probleem is niet dat mensen de elektrische fiets pakken als alternatief op de auto.
Het probleem is dat mensen de elektrische fiets pakken als alternatief op de gewone fiets.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:58
Tja, ik zou de meeste afstanden ook wel met een gewone fiets kunnen doen. Wat ik echter niet kan is die afstanden in de tijd afleggen die ik het moet doen. Iets met kinderen, medisch opvang en dus niet de luxe hebben om de tijden of de locaties uit te kiezen.

En zo zijn er vast nog genoeg andere redenen waarom een elektrische fiets het leven voor mensen mogelijk maakt met alle verwachtingen en verplichtingen die de maatschappij tegenwoordig aan ze stellen.

• Yaksa
  • Laatst online: 00:22
Eind van de week misschien winterse neerslag.
Ik hoop op flink wat sneeuw, dan gaan ze ook heftig met zout aan de gang op de wegen.
En laat zout nou iets zijn waar het gros van die fatbikes helemaal niet tegen kan.
Dus met een beetje winterse weken zou het best kunnen dat we in het voorjaar wat minder fatbikes zien.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• markwiering
Caelorum schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:13:
Tja, ik zou de meeste afstanden ook wel met een gewone fiets kunnen doen. Wat ik echter niet kan is die afstanden in de tijd afleggen die ik het moet doen. Iets met kinderen, medisch opvang en dus niet de luxe hebben om de tijden of de locaties uit te kiezen.

En zo zijn er vast nog genoeg andere redenen waarom een elektrische fiets het leven voor mensen mogelijk maakt met alle verwachtingen en verplichtingen die de maatschappij tegenwoordig aan ze stellen.
Dat hangt af van jouw fietstempo. Elektrische fietsen mogen jou maar tot 25 km/uur ondersteunen. Daarom zullen mensen op elektrische fietsen in de regel niet harder gaan dan 25 km/uur (want het zijn luilakken :P ).

Bij tegenwind is dit een groot voordeel. Dan haal jij op eigen kracht misschien 14 tot 20 km/uur, waardoor jij op de elektrische fiets écht sneller bent.

Bij windstil en zeker bij rugwind valt het voordeel van de elektrische fiets weg, want dan kun jij makkelijk op eigen kracht 25 km/uur of harder fietsen.

Maar, het ligt ook aan de persoon. Ik ben iemand die doorfietst, dus zonder tegenwind rij ik gemiddeld genomen 29,3 km/uur (gemeten!). Ik haal op eigen kracht mensen op elektrische fietsen in als er geen (harde) tegenwind is. Bij een heel zwak tegenwindje kan dit nog lukken, als ik echt de kracht op de pedalen zet.

Maar dat geldt niet voor de meeste mensen, want de meeste mensen gaan niet zo hard op de fiets als zij op eigen kracht moeten fietsen. Hierbij geldt overigens weer wel: als jij vaak genoeg gaat fietsen (zelf fietsen), dan wordt jouw fietstempo vanzelf hoger en hoger. Maar, als jij gewend bent aan de elektrische fiets en dan opeens zelf gaat fietsen, dan zal jouw gemiddelde fietstempo aanvankelijk ver onder de 25 km/uur liggen.

Dus, als jij nu de elektrische fiets weg doet en de gewone fiets pakt, zul jij aanvankelijk traag rijden, snel uitgeput zijn en denken: "Jeetje, wat een slakkengang dit! Ik pak weer de elektrische fiets!", maar dat moet jij dus niet doen. Gewoon volhouden. Na een tijdje verbetert jouw uithoudingsvermogen, krijg jij sterkere beenspieren, krijg jij meer energie en dan wordt jouw gemiddelde fietstempo steeds hoger en hoger. Uiteindelijk ligt jouw gemiddelde fietstempo hoger dan 25 km/uur - en dan zit jij goed! :*)

Dan heb jij de elektrische fiets helemaal niet meer nodig. 8)

• Caelorum
Tja, ik moet heuvels over (ja die zijn er in Nederland), met ook super vervelend geplaatste stoplichten net onderaan.
Dan ook nog het hele jaar door en met twee tassen en een kind.

En overigens mijn fiets heeft is er ondersteuning tot 25km/u, maar ik fiets regelmatig 28-30km/u. De fiets heeft dan nog wel een power output (dus ondersteuning). Het mag vast niet, maar het is gewoon de standaard instelling van een heel standaard Nederlands fietsmerk.

Maar hoe dan ook, zelfs op een niet elektrische fiets haal ik de 25km/u wel, maar gewoon niet voor 12km door de stad die ik in een half uur moet afleggen. Dat is teveel stoppen voor fietslichten of andere verkeersdeelnemers. Dat constant moeten stoppen en weer gaan is enorm slopend als je volbepakt bent (de 30+ kilo tik ik wel aan op sommige dagen).

Dus nee, zonder elektrische fiets zou het simpelweg niet lukken om de tijd die ik heb, dus die dingen hebben gewoon een echte reden waarom ze bestaan en dat is niet alleen maar luiheid van mensen.

• Caelorum
En aansluitend daarop: https://www.tudelft.nl/20...alen-beweegrichtlijn-niet
TUDelft: "Niet de e-bike maar minder activiteiten buitenshuis en chaufferende ouders zorgen dat jongeren beweegrichtlijn niet halen"

Anyhow.. Hier vind ik de jeugd met de fatbikes soms ook erg irritant. Laatst nog afgesneden door zo'n stel op het fietspad. Met een gewone fiets waren ze nooit snel genoeg geweest en nu met een fatbike ook niet, maar ze dachten van wel. Irritant volk dat nog totaal geen verkeersinzicht heeft, maar wel op een fatbike met redelijk wat gewicht bijna tegen me aan zaten.

Maar ik moet zeggen dat er ook behoorlijk wat rond rijden die het inzicht al wel hebben en gewoon verstandig omgaan met een e-fiets. Ik geef de fatbike dus wat minder de schuld en vooral het specifieke type jeugd (14-16, jongen en "stoer") in combinatie met de lage instap van een te snel verplaatsingsmiddel.

Ik hoop dat er snel aanvullende regels komen voor de kwaliteit van die dingen en een hoger importtarief.

• Trichoglossus
  • Laatst online: 04-12 13:20
markwiering schreef op maandag 10 november 2025 @ 00:14:
[...]

Dat hangt af van jouw fietstempo. Elektrische fietsen mogen jou maar tot 25 km/uur ondersteunen. Daarom zullen mensen op elektrische fietsen in de regel niet harder gaan dan 25 km/uur (want het zijn luilakken :P ).

Bij tegenwind is dit een groot voordeel. Dan haal jij op eigen kracht misschien 14 tot 20 km/uur, waardoor jij op de elektrische fiets écht sneller bent.

Bij windstil en zeker bij rugwind valt het voordeel van de elektrische fiets weg, want dan kun jij makkelijk op eigen kracht 25 km/uur of harder fietsen.

Maar, het ligt ook aan de persoon. Ik ben iemand die doorfietst, dus zonder tegenwind rij ik gemiddeld genomen 29,3 km/uur (gemeten!). Ik haal op eigen kracht mensen op elektrische fietsen in als er geen (harde) tegenwind is. Bij een heel zwak tegenwindje kan dit nog lukken, als ik echt de kracht op de pedalen zet.

Maar dat geldt niet voor de meeste mensen, want de meeste mensen gaan niet zo hard op de fiets als zij op eigen kracht moeten fietsen. Hierbij geldt overigens weer wel: als jij vaak genoeg gaat fietsen (zelf fietsen), dan wordt jouw fietstempo vanzelf hoger en hoger. Maar, als jij gewend bent aan de elektrische fiets en dan opeens zelf gaat fietsen, dan zal jouw gemiddelde fietstempo aanvankelijk ver onder de 25 km/uur liggen.

Dus, als jij nu de elektrische fiets weg doet en de gewone fiets pakt, zul jij aanvankelijk traag rijden, snel uitgeput zijn en denken: "Jeetje, wat een slakkengang dit! Ik pak weer de elektrische fiets!", maar dat moet jij dus niet doen. Gewoon volhouden. Na een tijdje verbetert jouw uithoudingsvermogen, krijg jij sterkere beenspieren, krijg jij meer energie en dan wordt jouw gemiddelde fietstempo steeds hoger en hoger. Uiteindelijk ligt jouw gemiddelde fietstempo hoger dan 25 km/uur - en dan zit jij goed! :*)

Dan heb jij de elektrische fiets helemaal niet meer nodig. 8)
Ik vind fietsen gewoon niet leuk. Noodzakelijk kwaad. Als ik ga dan met de elektrische fiets. Wind tegen een schurft hekel aan.
Ik stop mijn energie in andere sporten, en fietsen behoort daar niet toe.
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste