Nou als de fatbike niet in regels gevat kan worden, dan heb ik liever dat ze een trapkrachtsensor verplichten en eventueel een ebike onder de 16 jaar verbieden (tenzij medische redenen), dan dat er een helmplicht komt.
Met een helmplicht is het risico dat mensen nog sneller de auto pakken.
Ik heb de snorscooter verruild voor een e-bike, puur vanwege de helmplicht.
Als ik op de e-bike een helm op moet, zal ik misschien weer een gewone fiets pakken om de kinderen naar school te brengen. Maar de vergeten boodschap ophalen bij de supermarkt ga ik dan toch echt weer met de auto doen. En woon-werk vind ik met een gewone fiets niet fijn. (zweet ik me kapot als ik op mijn werk aankom)
Woon werk gebruikte ik de e-bike tot begin 2024 ook, maar door een gebroken arm heb ik er dit jaar nauwelijks woon-werk mee gereden. Dus ik rij nu al met de auto naar mijn werk, en ik merk dat ik het nu al lastig vind weer op de fiets te stappen. Want geen stoelverwarming, kou , wind ,regen etc.
Van het voorjaar wil ik weer met de fiets (ebike) naar het werk.
Tot november kon ik mijn arm niet genoeg strekken en roteren om het stuur comfortabel vast te houden, maar ik ben weer aan het mountainbiken. (een nieuwe fiets van 2K kopen is een goede schop) Begonnen met korte ritjes, en inmiddels kan ik langere ritten volhouden. Hier rijd ik wel met helm.
Maar dan ben ik bezig met een sport, neem ik meer risico, en doe ik de helm thuis op en thuis weer af.
Met boodschappen doen moet je die helm ergens laten.
Of je loopt ermee in je hand in de winkels, waardoor je minder mee kan nemen.
Of je laat hem op de fiets, waar hij gestolen kan worden, of natregent.
Allemaal kul argumenten, maar voldoende om mensen vanaf de fiets de auto in te jagen.
Inclusief mijzelf.
EDIT:
Afgaande op de fietsverlichting handhaving, en de huidige handhaving op opgevoerde fatbikes, is de pakkans nihil.
Dus ik denk dat ik lekker door ga zonder helm.
En bij die ene staandehouding in de x jaar lul ik me er wel onderuit.
(Hij lag op mijn zadel, maar toen ik terug kwam was hij weg)
[
Voor 12% gewijzigd door
FRANQ op 16-01-2025 16:49
]