De snorfiets mocht pas vanaf 16 jaar uiteraard. Toen men daar een helm op moest heeft een deel zijn snorfiets laten ombouwen naar brommer, en is het andere deel op zoek gegaan naar alternatief vervoer. Dit is blijkbaar de fatbike geworden.... Nu ontdekt, en gezien het ontbreken van een minimum leeftijdsgrens daardoor ook interessant voor mensen onder de 16.worldfastest schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:16:
Dit hele fatbike probleem hebben ze (de overheid) toch zelf veroorzaakt. Voornamelijk door de helpplicht van snorfietsen (en ook het niet toestaan van elektrische steps) waardoor in eerste instantie 15/16 jarigen naar een alternatief gingen zoeken. Dit werd de fatbike. Daarna kopieerden de jongere kinderen dit gedrag.
Ik lees dat de overheid een campagne is gestart. Spotjes, abriposters, socials, etc.
Wat.
Een.
Onzin.
Waarom gaan we daar geld aan uitgeven? Wie ga je ermee bereiken? Wat voor zin heeft dit.
Ga handhaven!!!
Wat.
Een.
Onzin.
Waarom gaan we daar geld aan uitgeven? Wie ga je ermee bereiken? Wat voor zin heeft dit.
Ga handhaven!!!
Bewustwording bij de ouders mag wel, maar inderdaad ze moeten vooral handhaven.Reinier schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:27:
Ik lees dat de overheid een campagne is gestart. Spotjes, abriposters, socials, etc.
Wat.
Een.
Onzin.
Ga handhaven!!!
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Maar wat is de handhaving?? Zodra ze worden gecontroleerd drukken ze op een paar knoppen en loopt ie netjes weer 25km/h...
En met handhaven los je het probleem van 8 jarige zonder enige verkeerskennis en met een veel te zwaar apparaat in hun handen niet op.
Als ouder ben je natuurlijk compleet geschift als je je kind onder de 12 (of 16) zo'n wapen geeft. En dan zielig lopen doen als je kind in het ziekenhuis beland en de rest van zijn leven met een verbrijzeld gebit loopt.
En met handhaven los je het probleem van 8 jarige zonder enige verkeerskennis en met een veel te zwaar apparaat in hun handen niet op.
Als ouder ben je natuurlijk compleet geschift als je je kind onder de 12 (of 16) zo'n wapen geeft. En dan zielig lopen doen als je kind in het ziekenhuis beland en de rest van zijn leven met een verbrijzeld gebit loopt.
[ Voor 29% gewijzigd door M@cer op 05-09-2024 13:36 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Ik heb vooral een grafhekel aan het feit dat die dingen ineens een Toeter en allerlei bliepjes hebben als ze op en van slot gaan.
Blijkbaar is toeteren ook alleen verboden voor motorvoertuigen, en kan de handhaving/politie niet optreden tegen toeterende fietsers?
De gemiddelde kansloze fatbike eigenaar denk dat hij met zn fatbike de rol van draaiorgel op zich moet nemen in continue op die knop moet hangen om aandacht te trekken.
Blijkbaar is toeteren ook alleen verboden voor motorvoertuigen, en kan de handhaving/politie niet optreden tegen toeterende fietsers?
De gemiddelde kansloze fatbike eigenaar denk dat hij met zn fatbike de rol van draaiorgel op zich moet nemen in continue op die knop moet hangen om aandacht te trekken.
openkat.nl al gezien?
Het lijkt nu alsof je stelt dat 'de overheid' deze helmplicht heeft ingevoerd zonder druk vanuit de maatschappij. Zie dan even dit stukkie uit Medisch Contact uit 2018. De helmplicht is ingevoerd ná maatschappelijke druk.worldfastest schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:16:
Dit hele fatbike probleem hebben ze (de overheid) toch zelf veroorzaakt. Voornamelijk door de helpplicht van snorfietsen (en ook het niet toestaan van elektrische steps) waardoor in eerste instantie 15/16 jarigen naar een alternatief gingen zoeken. Dit werd de fatbike. Daarna kopieerden de jongere kinderen dit gedrag.
En je hebt waarschijnlijk gelijk. Deze maatregel heeft de opkomst van de fatbike mede mogelijk gemaakt. Maar goed, was de fatbike al een ding toen onze parlementariërs zich bogen over de helmplicht voor snorscooters?
Wat je (eigenlijk / onbewust) ook zegt is dat een uitzondering maken voor een bepaalde categorie er alleen maar voor zorgt dat men uitwijkt naar een ánder vervoersmiddel. Je zou dan kunnen pleiten voor een helmplicht voor alle vervoersmiddelen met een (hulp)motor, uitgezonderd die vervoersmiddelen waarvoor je een rijbewijs B t/m T voor nodig hebt. Wel duidelijk.
Hierbij beloof ik plechtig dat ik niet zal plaatsnemen in het bestuur van de Vereniging 'Mannen van Middelbare Leeftijd tegen Helmverplichting'.stylezzz schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:16:
[...]
Zeker, de laatste alinea raakt hem perfect.
[...]
[ Voor 10% gewijzigd door Bernard0343 op 05-09-2024 13:56 ]
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
Dus twee mogelijkheden:dragonhaertt schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:21:
[...]
Het probleem is alleen niet "Fatbike", het probleem is "Populaire goedkope e-bike".
Als je nu een beperking op fatbikes legt hebt je over 2 jaar duizenden andere ebikes die allemaal opgevoerd zijn.
Dat afbakenen is praktisch onmogelijk, aangezien het opvoeren van ebikes toch al illegaal is. Daar hebben ze nu ook lak aan.
a) verbod op elke e-bike, eenvoudig te handhaven.
b) meer handhaving en direct strenge straffen waarbij bij jonge kinderen ook direct de ouders mee getrokken worden en bij elke overtredeing ook direct de fat-bike in beslag nemen en de kosten van deze beslaglegging plus opslag als extra boete ook direct opleggen (denk aan 1.500 euro of zo). heb je zo de extra kosten voor de handhaving direct terugverdient.
en de betrapte jongere kan dan verder met zijn benenwagen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Wat is er mis aan bewustwording, naast handhaving?Reinier schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:27:
Wat.
Een.
Onzin.
Ga handhaven!!!
Een deel beinvloed je met een zachte hand, een deel leert het op de harde manier.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
De bekende knoppen combinaties leren? Kijken of de fiets EU goedkeuring heeft, of er originele onderdelen op zitten of dingen die niet horen? Hetzelfde als bij brommers daar kun je ook op een knop drukken dat die netjes de juiste snelheid rijdt.M@cer schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:30:
Maar wat is de handhaving?? Zodra ze worden gecontroleerd drukken ze op een paar knoppen en loopt ie netjes weer 25km/h...
Je zou de leeftijd op 12 kunnen zetten voor e-bikes. Op de basisschool hebben weinig kinderen zo'n fiets nodig. En de ouders zijn verzekeringstechnisch verantwoordelijk en daar mag je ze best bewust van maken, dus die campagne die eerder genoemd was is niet per se slecht.En met handhaven los je het probleem van 8 jarige zonder enige verkeerskennis en met een veel te zwaar apparaat in hun handen niet op.
/▌
Doorhandhaving en horen van vriendjes die een dikke prent hebben gekregen + fatbike kwijt gaat het snel hoor.Joris748 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:56:
[...]
Wat is er mis aan bewustwording, naast handhaving?
Een deel beinvloed je met een zachte hand, een deel leert het op de harde manier.
Als je complete fietsenrekken op scholen vol ziet staan met fatbikes, dan moet het toch de kleinste moeite zijn om daar na school even een rollenbank neer te zetten? De toetscombinaties zijn wel bekend en een gashendel mag uberhaupt niet.
Geef het geld voor campagne aan de politie. Mond op mond "reclame" is de beste campagne.
[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 05-09-2024 14:16 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Het is imho bizar dat er nog geen minimumleeftijd is voor het besturen van wat dan ook met een (hulp)motor. Ik heb in een heel grijs verleden geroeid bij een roeivereniging. De minimumleeftijd om met roeien te mogen begínnen was (en is) bij de meeste verenigingen tien jaar. En dat is niet voor niets gekozen. Eén van de argumenten hiervoor is dat jongere kinderen niet altijd de risico's en gevaren dat roeien op open water met zich meebrengt goed kunnen inschatten. Daarnaast zijn jongere kinderen niet goed in staat om te reageren op onverwachte situaties (bijvoorbeeld bij het omslaan van de boot).Marzman schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:57:
[...]
De bekende knoppen combinaties leren? Kijken of de fiets EU goedkeuring heeft, of er originele onderdelen op zitten of dingen die niet horen? Hetzelfde als bij brommers daar kun je ook op een knop drukken dat die netjes de juiste snelheid rijdt.
[...]
Je zou de leeftijd op 12 kunnen zetten voor e-bikes. Op de basisschool hebben weinig kinderen zo'n fiets nodig. En de ouders zijn verzekeringstechnisch verantwoordelijk en daar mag je ze best bewust van maken, dus die campagne die eerder genoemd was is niet per se slecht.
Volgens mij zijn deze argumenten, minstens, even valide voor jonge verkeersdeelnemers. Een minimumleeftijd van 12 jaar lijkt me alleszins redelijk.
Ik kan het idee van Lubach wel waarderen, maar om nou in te spelen op latente homofobie door fag als pejoratief te gebruiken, gaat me wel wat verGalen2850 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:04:
kinderen op fagbikes
Eenvoudig te handhaven als daar überhaupt capaciteit voor is.MacD007 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:56:
[...]
Dus twee mogelijkheden:
Bovendien, een vervoermiddel in het geheel verbieden omdat een minderheid van de gebruikers daarvan zich niet aan de regels houdt / zich asociaal gedraagt? Dan kunnen we auto's, motoren, fietsen, enz. ook wel gaan verbieden.
Meer handhaving zou zeker wel mogen, in het algemeen.b) meer handhaving en direct strenge straffen waarbij bij jonge kinderen ook direct de ouders mee getrokken worden en bij elke overtredeing ook direct de fat-bike in beslag nemen en de kosten van deze beslaglegging plus opslag als extra boete ook direct opleggen (denk aan 1.500 euro of zo). heb je zo de extra kosten voor de handhaving direct terugverdient.
en de betrapte jongere kan dan verder met zijn benenwagen.
dan gaat iedereen massaal over op de E-step of hoe zon ding ook heet en heb je hetzelfde probleem in een nieuw jasje.MacD007 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:56:
[...]
Dus twee mogelijkheden:
ora et labora
Ik denk dat de capaciteit niet het probleem is, meer de wil om er prioriteit van te maken. Jarenlang wist iedereen dat je niet op zo'n elektrische step mocht rijden op de openbare weg. Sommigen deden het toch, en eens in de zoveel tijd zag je wel iemand met zo'n ding lang de kant van de weg staan met handhaving of politie ernaast om de boete uit te schrijven. Waarom zou dat niet met fatbikes kunnen?DO78 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:26:
[...]
Eenvoudig te handhaven als daar überhaupt capaciteit voor is.
Ook kinderen die geen 16 zijn horen wat mij betreft niet op een e-bike. Continu 25 km/u met trapondersteuning rijden is hard en zij kunnen het gevaar daarvan nog niet goed inschatten. Leer eerst het verkeer maar op een normale fiets.Vlassie1980 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:03:
[...]
Genoeg kinderen die best wel een stevig stuk naar school moeten fietsen van bijvoorbeeld 20 km enkele reis en op een standaard elektrische fiets rijden (dus geen fatbike, en niet opgevoerd) en nog geen 16 zijn. Dus die moeten eronder lijden dat die fatbikes zo makkelijk op te fokken zijn?
En niet komen met stoere verhalen dat iedereen dat vroeger ook deed
Ik snap daarnaast je opmerking over de stoere verhalen van vroeger, maar het feit is wel dat jongeren tegenwoordig een stuk minder bewegen dan vroeger en de weinig beweging die ze hebben (fietsen naar school) óók nog verminderd wordt door een elektrische fiets.
Goed punt, al denk ik dat het mogelijk een combinatie van capaciteit en prioriteit zou kunnen zijn.stylezzz schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:29:
[...]
Ik denk dat de capaciteit niet het probleem is, meer de wil om er prioriteit van te maken. Jarenlang wist iedereen dat je niet op zo'n elektrische step mocht rijden op de openbare weg. Sommigen deden het toch, en eens in de zoveel tijd zag je wel iemand met zo'n ding lang de kant van de weg staan met handhaving of politie ernaast om de boete uit te schrijven. Waarom zou dat niet met fatbikes kunnen?
Fatbikes zijn makkelijk te herkennen, maar handhaving op dit gebied zou, wat mij betreft, breder getrokken mogen worden naar "opgevoerde of anderszins illegale e-bikes in het algemeen".
Dat ik dan af en toe gecontroleerd word als ik met mijn e-MTB op pad ga, prima!
deze 50+ babyboomer en zijn vrouw gaan pertinent niet fietsen met een helm op een normale e-bike , ondanks dat ik 2 weken terug net 2 nieuwe e-fietsen heb gekocht voor het weekelijkse tour ritje .
dat gezeur hadden we 2 jaar terug ook al met de electrische scooter, net 6 maanden in huis en hop helmpicht.
commentaar van mijn vrouw : waar laat ik die helm?
een fatbike draait de hele fietscultuur in NL de nek om. goede lijden altijd onder de kwade
dus hopelijk geen helmpicht voor de gewone e-bike . ( fingers crossed )
anders heb ik nog 2 nieuwe e-fietsen te koop en een e-scooter.
dat gezeur hadden we 2 jaar terug ook al met de electrische scooter, net 6 maanden in huis en hop helmpicht.
een fatbike draait de hele fietscultuur in NL de nek om. goede lijden altijd onder de kwade
Daarom dus:mrc4nl schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:28:
[...]
dan gaat iedereen massaal over op de E-step of hoe zon ding ook heet en heb je hetzelfde probleem in een nieuw jasje.
- Algehele helmplicht voor alle vervoersmiddelen met een (hulp)motor, uitgezonderd die waarvoor je een rijbewijs met met een beginletter anders dan A nodig hebt.
- Minimumleeftijd voor alles met een (hulp)motor waarvoor je géén rijbewijs nodig hebt.
- Eén uitzondering: mensen die gebruik maken van een elektrische rolstoel, maar dan alléén als deze vanuit de WMO of WLZ gefinancierd wordt, worden hiervan vrijgesteld (en nee, een scootmobiel is géén rolstoel).
Als ouders nu nog niet doorhebben wat zo’n ding teweegbrengt dan hebben ze echt onder een steen gelegen. Snap ook niet waarom je je kind zo’n ding geeft, het is niet dat ze met een paar honderd euro klaar zijn..Marzman schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:29:
[...]
Bewustwording bij de ouders mag wel, maar inderdaad ze moeten vooral handhaven.
Maar het kabinet lijkt dus voor een versie van minimaal 14 plus helmplicht te gaan. Best rigide en hard, maar ik kan er wel achter staan (geen fan van de leeftijdsgrens maar soit)
Grappig, deze vijftigplusser beweegt steeds meer naar het, vrijwillig, dragen van een helm. Niet omdat ik twijfel aan mijn éigen fietsvaardigheden, maar omdat ik niet zoveel zin heb om, vanwege de stupiditeit van een andere weggebruiker, langere tijd vies ziekenhuisvoer door een rietje te moeten opzuigen.murky123 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:35:
deze 50+ babyboomer en zijn vrouw gaan pertinent niet fietsen met een helm op een normale e-bike , ondanks dat ik 2 weken terug net 2 nieuwe e-fietsen heb gekocht voor het weekelijkse tour ritje .
Een differentiatie tussen een fatbike en “gewone” e-bike is wat mij betreft niet nodig. De problemen zijn namelijk niet het gevolg van de dikke banden of het specifieke uiterlijk, maar van andere zaken zoals het vermogen en maximale snelheid in combinatie met een niet-volgroeit kinderbrein waardoor je o.a. gevaar niet goed genoeg kunt inschatten. Het probleem is dat veel fatbikes te gemakkelijk zijn op te voeren, te veel vermogen hebben of te voorzien zijn van een gashendel. Bij een gewone e-bike is dit meestal niet het geval, waardoor je deze problemen (nu) niet hebt. Maar stel iemand vindt een mogelijk om de Bosch-middenmotor op te voeren en er een gashendel aan te toe voegen, dan krijg je hetzelfde probleem bij veel e-bikes. Meer regels maken heeft geen zin als je de huidige al niet handhaaft, dus zet in op handhaving, handhaving en handhaving. Post met regelmaat op strategisch plekken (zoals bij scholen) en je pikt zo de niet conforme e-bikes eruit. Combineer dit met het streng aanpakken van verkopers van opgevoerde fatbikes.
Een helmplicht zou ik toejuichen, maar een minimum leeftijd van 14 jaar niet. Deze zou voor mij dan moeten gelden voor alle e-bikes. Mijn dochters (11 en 13) zitten op een vrije middelbare school en hebben veel vriendinnen die meer dan 10 km (enkele reis) naar school fietsen. Deze zouden niet gemakkelijk naar school kunnen als ze geen e-bike hebben (OV is geen optie en de heuvels maken fietsen op een gewone fiets wel erg zwaar). De dochters fietsen regelmatig op onze e-bikes, zodat ze naar vriendinnen kunnen die ver wonen (tot 20 km enkele reis).
Een helmplicht zou ik toejuichen, maar een minimum leeftijd van 14 jaar niet. Deze zou voor mij dan moeten gelden voor alle e-bikes. Mijn dochters (11 en 13) zitten op een vrije middelbare school en hebben veel vriendinnen die meer dan 10 km (enkele reis) naar school fietsen. Deze zouden niet gemakkelijk naar school kunnen als ze geen e-bike hebben (OV is geen optie en de heuvels maken fietsen op een gewone fiets wel erg zwaar). De dochters fietsen regelmatig op onze e-bikes, zodat ze naar vriendinnen kunnen die ver wonen (tot 20 km enkele reis).
Ik heb een aankoppelhandbike voor mijn rolstoel, met ondersteuning tot 15 km/u (is een oudje), maar die heb ik zelf tweedehands gekocht. Ik blijf liever weg van de WMO die je het liefst in een scootmobiel duwt. Dezelfde situatie speelt ook met fietsen voor mensen met een beperking, waar de NS nu ook een verklaring van de WMO of WLZ wil zien voordat je deze als hulpmiddel mee mag nemen in de trein. Belachelijke beperking; ik zou toch niet elke keer moeten bewijzen dat mijn fiets (ook) een hulpmiddel is?Bernard0343 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:37:
[...]
Eén uitzondering: mensen die gebruik maken van een elektrische rolstoel, maar dan alléén als deze vanuit de WMO of WLZ gefinancierd wordt, worden hiervan vrijgesteld (en nee, een scootmobiel is géén rolstoel).
Intentionally left blank
wij ervaren het als een onhandig ding. wij fietsen ook hoofdzakelijk op de zondag , lekker touren door het nederlandse landschap en dan een bakkie koffie op een terras , en dan zit je altijd met die helmen te klooien, en het ontneemt ook een beetje het vrijheids gevoel is onze mening.Bernard0343 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:43:
[...]
Grappig, deze vijftigplusser beweegt steeds meer naar het, vrijwillig, dragen van een helm. Niet omdat ik twijfel aan mijn éigen fietsvaardigheden, maar omdat ik niet zoveel zin heb om, vanwege de stupiditeit van een andere weggebruiker, langere tijd vies ziekenhuisvoer door een rietje te moeten opzuigen.
we hebben al dik 100 jaar fiets cultuur in NL , al 20 jaar electrische fietsen, voorheen was dit nooit een punt.
ik snap jou ook wel hoor, en respecteer je opvatting
Ik lees vooral dat je excuses zoekt voor iets wat al decennia gangbaar is voor onder andere wielrenners en brommer rijders. Dezelfde brommer rijders die net zo stellig waren en daarom demonstratief een pet gingen dragen ipv helm.murky123 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:48:
[...]
wij ervaren het als een onhandig ding. wij fietsen ook hoofdzakelijk op de zondag , lekker touren door het nederlandse landschap en dan een bakkie koffie op een terras , en dan zit je altijd met die helmen te klooien, en het ontneemt ook een beetje het vrijheids gevoel is onze mening.
we hebben al dik 100 jaar fiets cultuur in NL , al 20 jaar electrische fietsen, voorheen was dit nooit een punt.
Maar wat je wil, geen helm is de e-bike op marktplaats en geen lekker touren door Nederland en bakkie koffie op terras. Totdat het wringt en die helm eigenlijk helemaal niet zo onhandig is. Duurt even maar ook deze generatie gaat “om”
Dit is al jaren een punt, maar het staat je natuurlijk vrij om gewoon de alarmbellen te negeren die al jaren worden geluid door hersenchirurgenmurky123 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:48:
En eerlijk is eerlijk, als je het zelf een acceptabel risico vind om (zwaar) hersenletsel op te lopen dat met een helm voorkomen had kunnen worden, kan niemand je tegenhouden.
Puur rationeel is het miscchien zelfs wel aan te moedigen: goede kans dat het goedkoper is om door een fietsongeluk dood te gaan dan tien jaar dementerend achter de geraniums wegkwijnen - dus je helpt in principe een beetje mee om de kosten van de vergrijzing te beperken
Maar goed, dit topic gaat over pubers op fatbikes, en in theorie zijn dat degenen waar we straks als maatschappij nog een paar decennia voordeel van moeten hebben. Al lijkt dat vergezocht als ze sommige van die wegpiraten bezig ziet

Ja, klopt. Maar om nou te gaan wachten tot alle boomers "om liggen" is misschien ook weer wat veel van het goedeHolk schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:54:
Duurt even maar ook deze generatie gaat “om”
[ Voor 11% gewijzigd door Dido op 05-09-2024 14:57 ]
Wat ik ermee probeer te bereiken, is dat er een vrijstelling komt voor mensen voor wie het (medisch) noodzakelijk is om gebruik te maken van een e-rolstoel, dit ook kunnen doen zonder teveel bureaucratie. Het optuigen van nóg een circus met keuringen oid, lijkt me een verkeerde weg. Je behandelend artsen hiermee opzadelen, gaat in tegen de regels van de KNMG.crisp schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:46:
[...]
Ik heb een aankoppelhandbike voor mijn rolstoel, met ondersteuning tot 15 km/u (is een oudje), maar die heb ik zelf tweedehands gekocht. Ik blijf liever weg van de WMO die je het liefst in een scootmobiel duwt. Dezelfde situatie speelt ook met fietsen voor mensen met een beperking, waar de NS nu ook een verklaring van de WMO of WLZ wil zien voordat je deze als hulpmiddel mee mag nemen in de trein. Belachelijke beperking; ik zou toch niet elke keer moeten bewijzen dat mijn fiets (ook) een hulpmiddel is?
Dus die WMO / WLZ 'loophole' gebruik ik om 'misbruik' van zo'n vrijstelling tegen te gaan. En tuurlijk! Als jij een betere manier weet om dit te regelen (dus zonder WMO, WLZ, keuringsartsen of doktersbriefje), héél graag!
Dit inderdaad. Vroeger vonden mensen het raar om als wielrenner zijnde een helm te dragen. Tot er nóg meer stevige ongelukken gebeurde waarbij doden vielen. En toen kwam de helmplicht en nu stapt (op wat boomers na) iedere wielrenner met een helm op de fiets. Kwestie van wennen en kiezen voor je eigen veiligheid.Holk schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:54:
[...]
Ik lees vooral dat je excuses zoekt voor iets wat al decennia gangbaar is voor onder andere wielrenners en brommer rijders. Dezelfde brommer rijders die net zo stellig waren en daarom demonstratief een pet gingen dragen ipv helm.
Maar wat je wil, geen helm is de e-bike op marktplaats en geen lekker touren door Nederland en bakkie koffie op terras. Totdat het wringt en die helm eigenlijk helemaal niet zo onhandig is. Duurt even maar ook deze generatie gaat “om”
Het is misschien een beetje te pragmnatisch gedacht voor regelfetishisten, maar gezond verstand bestaat ook nog.Bernard0343 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:56:
Dus die WMO / WLZ 'loophole' gebruik ik om 'misbruik' van zo'n vrijstelling tegen te gaan. En tuurlijk! Als jij een betere manier weet om dit te regelen (dus zonder WMO, WLZ, keuringsartsen of doktersbriefje), héél graag!
Op hoeveel plekken zie je geen bordjes "verboden voor honden, behalve hulphonden"?
Heb jij ooit meegemaakt dat een blind persoon met een blindegeleidehond heeft moeten aantonen dat ie blind was voordat zijn hond naar binnen mocht?
Of wordt het tijd voor de volgende hetze omdat iemand verzint dat mensen voor de lol met een zwarte zonnebril, rood/witte stok en een peperdure hond rondlopen, om zo stiekem met een hond een winkel in te mogen?
Er is geen helmplicht. Althans niet wettelijk. Maar ondertussen eist iedere zichzelf respecterende wielervereniging en organisatie dat deelnemers een helm dragen.tiswat schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:58:
[...]
Dit inderdaad. Vroeger vonden mensen het raar om als wielrenner zijnde een helm te dragen. Tot er nóg meer stevige ongelukken gebeurde waarbij doden vielen. En toen kwam de helmplicht en nu stapt (op wat boomers na) iedere wielrenner met een helm op de fiets. Kwestie van wennen en kiezen voor je eigen veiligheid.
Bij onze mountainbikeclub is het niet anders: geen helm, dan geen deelname.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
misschien is het wel een idee om zodra we een voet buiten de deur te zetten om gelijk een helm op te doen? of je nu op de fiets zit of lopend?Dido schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:55:
[...]
Dit is al jaren een punt, maar het staat je natuurlijk vrij om gewoon de alarmbellen te negeren die al jaren worden geluid door hersenchirurgen
En eerlijk is eerlijk, als je het zelf een acceptabel risico vind om (zwaar) hersenletsel op te lopen dat met een helm voorkomen had kunnen worden, kan niemand je tegenhouden.
Puur rationeel is het miscchien zelfs wel aan te moedigen: goede kans dat het goedkoper is om door een fietsongeluk dood te gaan dan tien jaar dementerend achter de geraniums wegkwijnen - dus je helpt in principe een beetje mee om de kosten van de vergrijzing te beperken
Maar goed, dit topic gaat over pubers op fatbikes, en in theorie zijn dat degenen waar we straks als maatschappij nog een paar decennia voordeel van moeten hebben. Al lijkt dat vergezocht als ze sommige van die wegpiraten bezig ziet
[...]
Ja, klopt. Maar om nou te gaan wachten tot alle boomers "om liggen" is misschien ook weer wat veel van het goede
....als geintje bedoelt.....
maar ik vind het inderdaad een acceptabel risico. Er zijn wel gevaarlijkere dingen in het leven.
Excuses, inderdaad geen helmplicht.Joris748 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:01:
[...]
Er is geen helmplicht. Althans niet wettelijk. Maar ondertussen eist iedere zichzelf respecterende wielervereniging en organisatie dat deelnemers een helm dragen.
Bij onze mountainbikeclub is het niet anders: geen helm, dan geen deelname.
wielrenners fietsen over het algemeen in grotere groepen bij elkaar en een hogere snelheid dan een fiets.tiswat schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:58:
[...]
Dit inderdaad. Vroeger vonden mensen het raar om als wielrenner zijnde een helm te dragen. Tot er nóg meer stevige ongelukken gebeurde waarbij doden vielen. En toen kwam de helmplicht en nu stapt (op wat boomers na) iedere wielrenner met een helm op de fiets. Kwestie van wennen en kiezen voor je eigen veiligheid.
ik schat in 35km/h tov 22km/h
als 1 wielrenner valt, dan valt die hele groep, vanuit daar is de helm bij wielrenners gemeengoed geworden.
dat zie ik dan toch anders bij de gemiddelde fietser die alleen of met zn tweeen op de fiets zit.
ga ik mountainbiken dan zet ik mijn helm op, ga ik racefietsen dan zet ik mijn helm op. ga ik op zondag samen met moedersdevrouw een rustig tourtje doen, dan ga ik geen helm opzetten
[ Voor 10% gewijzigd door murky123 op 05-09-2024 15:12 ]
Dan vind ik het ook wel acceptabel dat jij bij een ziekenhuisopname, mede veroorzaakt door het niet dragen van een helm, zelf de kosten hiervoor gaat betalen in plaats van de maatschappij hiervoor op te laten draaien. Jij hebt het risico genomen, dan dien je ook de (financiële) gevolgen te dragen.murky123 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:03:[...]maar ik vind het inderdaad een acceptabel risico. Er zijn wel gevaarlijkere dingen in het leven.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Merendeel van de wielrenners fietst echt geen 35km/umurky123 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:09:
[...]
wielrenners fietsen over het algemeen in grotere groepen bij elkaar en een hogere snelheid dan een fiets.
als 1 wielrenner valt, dan valt die hele groep, vanuit daar is de helm bij wielrenners gemeengoed geworden.
dat zie ik dan toch anders bij de gemiddelde fietser die alleen of met zn tweeen op de fiets zit.
ga ik mountainbiken dan zet ik mijn helm op, ga ik racefietsen dan zet ik mijn helm op. ga ik op zondag samen met moedersdevrouw een rustig tourtje doen, dan ga ik geen helm opzetten
Dat zouden ze willen ja.DDX schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:12:
[...]
Merendeel van de wielrenners fietst echt geen 35km/u
jij vind dus ook dat als iemand ongezond eet, of rookt of drinkt dat die geen recht heeft op gezondheidszorg als ze diabetische klachten hebben, longkanker krijgen of hart en vaatziekten ?Yaksa schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:12:
[...]
Dan vind ik het ook wel acceptabel dat jij bij een ziekenhuisopname, mede veroorzaakt door het niet dragen van een helm, zelf de kosten hiervoor gaat betalen in plaats van de maatschappij hiervoor op te laten draaien. Jij hebt het risico genomen, dan dien je ook de (financiële) gevolgen te dragen.
die personen kiezen er in jou opvatting zelf voor het risico dat ze die ziektes kunnen krijgen.
Over dat soort incidenten met hulphonden zijn her en der wel anekdotes te vinden.. 😉 En tja, de doelgroep (kids op opgevoerde fatbikes en ouders die daar weinig van vinden), heeft imho geen overschot aan gezond verstand. Ik zou het jammer vinden als we over een jaartje deze discussie kunnen copy / pasten en we alleen het woord 'fatbike' hoeven te vervangen door iets anders.Dido schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:00:
[...]
Het is misschien een beetje te pragmnatisch gedacht voor regelfetishisten, maar gezond verstand bestaat ook nog.
Op hoeveel plekken zie je geen bordjes "verboden voor honden, behalve hulphonden"?
Heb jij ooit meegemaakt dat een blind persoon met een blindegeleidehond heeft moeten aantonen dat ie blind was voordat zijn hond naar binnen mocht?
Of wordt het tijd voor de volgende hetze omdat iemand verzint dat mensen voor de lol met een zwarte zonnebril, rood/witte stok en een peperdure hond rondlopen, om zo stiekem met een hond een winkel in te mogen?
Ik ken je gezinssamenstelling niet, maar wat als je het doet als voorbeeld voor je (klein)kinderen, neefjes, nichtjes of andere kids die je na aan het hart staan? Als jij een helm draagt, is dat voor hen misschien ook meer acceptabel?murky123 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:03:
[...]
misschien is het wel een idee om zodra we een voet buiten de deur te zetten om gelijk een helm op te doen? of je nu op de fiets zit of lopend?![]()
....als geintje bedoelt.....
maar ik vind het inderdaad een acceptabel risico. Er zijn wel gevaarlijkere dingen in het leven.
een dochter van 13, een zoon van 18 . en ik leer hun wat veiligheid is op straat, en dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen gedrag. dat je voorzichtig moet zijn.Bernard0343 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:18:
[...]
[...]
Ik ken je gezinssamenstelling niet, maar wat als je het doet als voorbeeld voor je (klein)kinderen, neefjes, nichtjes of andere kids die je na aan het hart staan? Als jij een helm draagt, is dat voor hen misschien ook meer acceptabel?
en dat je je aan de regels moet houden.
als er een helm plicht komt zo be it, dan zullen die die ook dragen
mijn kinderen weten mijn mening, mijn standpunt, ik zeg er ook bij dat mijn standpunten misschien niet altijd de beste standpunten zijn. en dat ze de keuze zelf mogen maken, zolang ze zich maar houden aan de gestelde regels.
Vind je niet dat er dingen veranderd zijn in de afgelopen 100 jaar?murky123 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:48:
[...]
Jij welDDX schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:12:
[...]
Merendeel van de wielrenners fietst echt geen 35km/u
En als ik solo door de duinen rij, met helm en dat lukt me wel met 30+ op de teller, en met moeite een bejaarde vrouw op een ebike in kan halen zonder helm op en geen enkel besef van haar omgeving wat en wie er voor of achter haar fietsen, dan zijn de wielrenners niet het probleem.
Als ik val, bel maar een gele bus. Als die vrouw valt, bel maar een zwarte stationwagon
Alleen al de drukte op de wegen of van 5 miljoen naar 18 miljoen inwoners.stylezzz schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:26:
[...]
Vind je niet dat er dingen veranderd zijn in de afgelopen 100 jaar?
Ik denk dat de meeste wielrenners solo fietsen en ook die dragen gewoon een helm. Het is zelfs een veeemd gezicht als ze geen helm hebben.murky123 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:09:
[...]
wielrenners fietsen over het algemeen in grotere groepen bij elkaar en een hogere snelheid dan een fiets.
Dat een paar vijftigers moeten wennen aan helm is dan maar niet anders en anders pakken ze maar gewoon de ouderwetse fiets om op zondag een rondje te fietsen en een bakkie te doen. Als we zo een wat ellende kunnen weghalen bij de generatie die we toch al compleet aan het verkloten zijn is dat mooi meegenomen.
De makers van Wall-E hadden het uiteindelijk best een heel eind juist. We zijn aardig op weg op er dezelfde ellende van te maken.
[ Voor 21% gewijzigd door M@cer op 05-09-2024 15:41 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Ik heb het toch helemaal niet over ziektes die iemand mogelijk kan krijgen door een bepaalde levensstijl?murky123 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:17:[...]jij vind dus ook dat als iemand ongezond eet, of rookt of drinkt dat die geen recht heeft op gezondheidszorg als ze diabetische klachten hebben, longkanker krijgen of hart en vaatziekten ?
die personen kiezen er in jou opvatting zelf voor het risico dat ze die ziektes kunnen krijgen.
Ik heb het over traumatische verwondingen zoals bijvoorbeeld hersenletsel die eenvoudig voorkomen hadden kunnen worden door een helm te dragen.
Kan je er wel van alles bij gaan slepen om toch geen helm te hoeven dragen, maar zo komen we natuurlijk nooit van die vervelende ongevallen af. En een ongeval is iets anders dan een ziekte, totaal onvergelijkbaar.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
maar je zegt dat als iemand door zijn eigen keuze een ( traumatische ) verwonding oploopt , geen recht heeft op gezondheidzorgYaksa schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:38:
[...]
Ik heb het toch helemaal niet over ziektes die iemand mogelijk kan krijgen door een bepaalde levensstijl?
Ik heb het over traumatische verwondingen zoals bijvoorbeeld hersenletsel die eenvoudig voorkomen hadden kunnen worden door een helm te dragen.
Kan je er wel van alles bij gaan slepen om toch geen helm te hoeven dragen, maar zo komen we natuurlijk nooit van die vervelende ongevallen af. En een ongeval is iets anders dan een ziekte, totaal onvergelijkbaar.
als iemand een ziekte krijgt door zijn eigen keuze ( de ongezonde levenstijl ) kan die vergelijking zeker wel gemaakt worden.
Gewenning/acceptatie is denk ik meest lastige patroon dat tijd nodig heeft.(Incl eventuele regelgeving)
Handhaving is key je kunt 100 regels verzinnen maar als pakkans 0 is heb je er ook niets aan.
Wij werden nog net niet van fiets getrokken als lamp niet deed en pakkans was serieus.
Daarnaast kunnen ze ook maar direct oordopjes en koptelefoons verbieden als je voertuig bestuurt maar dat is een andere discussie.
Fiets zelf stadsfiets zonder helm maar op de scooter met een helm,misschien ligt het aan mij maar merk wel dat als helm op heb slechter dingen kunt waarnemen. En dan meer in de trant van dingen "aanvoelen" net niet six sense
Handhaving is key je kunt 100 regels verzinnen maar als pakkans 0 is heb je er ook niets aan.
Wij werden nog net niet van fiets getrokken als lamp niet deed en pakkans was serieus.
Daarnaast kunnen ze ook maar direct oordopjes en koptelefoons verbieden als je voertuig bestuurt maar dat is een andere discussie.
Fiets zelf stadsfiets zonder helm maar op de scooter met een helm,misschien ligt het aan mij maar merk wel dat als helm op heb slechter dingen kunt waarnemen. En dan meer in de trant van dingen "aanvoelen" net niet six sense
AnimeAdicted
Als we op die tour(fiets) gaan (ha ha) geldt dat natuurlijk ook voor iedere amateurvoetballer die een blessure oploopt, of iedere paardrijder die van zijn paard afdondert of iedere tweaker die zijn klauwen verbrandt aan een soldeerbout.Yaksa schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:12:
[...]
Dan vind ik het ook wel acceptabel dat jij bij een ziekenhuisopname, mede veroorzaakt door het niet dragen van een helm, zelf de kosten hiervoor gaat betalen in plaats van de maatschappij hiervoor op te laten draaien. Jij hebt het risico genomen, dan dien je ook de (financiële) gevolgen te dragen.
Verder is het natuurlijk de perfecte manier om nog meer aggressie/wantrouwen te kweken tegen de politie bij bepaalde lagen in de bevolking. Ook ik als brave huisvader zou dan tegen een agent zeggen als ik op mijn elektrische bakfiets (met kinderen) fiets zonder helm: 'Heb je niks beters te doen, ga boeven vangen mafkees '
[ Voor 19% gewijzigd door -tom-562 op 05-09-2024 15:54 ]
Vaak bu'j te bang!
En dan zegt de agent “dat doe ik meneer”-tom-562 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:49:
[...]
Als we op die tour(fiets) gaan (ha ha) geldt dat natuurlijk ook voor iedere amateurvoetballer die een blessure oploopt, of iedere paardrijder die van zijn paard afdondert of iedere tweaker die zijn klauwen verbrandt aan een soldeerbout.
Verder is het natuurlijk de perfecte manier om nog meer aggressie/wantrouwen te kweken tegen de politie bij bepaalde lagen in de bevolking. Ook ik als brave huisvader zou dan tegen een agent zeggen als ik op mijn elektrische bakfiets (met kinderen) fiets zonder helm: 'Heb je niks beters te doen, ga boeven vangen mafkees '
Ja maar ligt dat niet ook deels bij hun uitstraling/mandaat?-tom-562 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:49:
[...]
Reactie zou ook bij mij opkomen, omdat het het zo weinig voorkomt. Als je weet pakkans is 95% en iedereen in je omgeving heeft het een keer meegemaakt kun je zelf risico inschatten of je boete wilt/kan krijgen.
Ben er ook overtuigd dat het met opvoeding te maken heeft. Als voorbeeld :Mijn Pa gaf aan als je licht stuk is geef het aan dan maken we het samen,vaak dezelfde dag . Zo niet mag je boete zelf betalen.
AnimeAdicted
Er zit dan ook wel wat verschil tussen de gemiddelde integraalhelm en de gemiddelde fietshelm qua gewicht en geluidsdemping....Offens1490 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:48:
Gewenning/acceptatie is denk ik meest lastige patroon dat tijd nodig heeft.(Incl eventuele regelgeving)
--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
De wederzijdse afkeer die politieagenten en bakfietsvaders van elkaar hebben is een groot, maar onbesproken, maatschappelijk probleem...😉-tom-562 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:49:
[...]
Als we op die tour(fiets) gaan (ha ha) geldt dat natuurlijk ook voor iedere amateurvoetballer die een blessure oploopt, of iedere paardrijder die van zijn paard afdondert of iedere tweaker die zijn klauwen verbrandt aan een soldeerbout.
Bedenk dat een helmplicht voor fatbikers (en andere ebikers) niet ingevoerd wordt om jóu (of mij) individueel te behoeden voor hersenletsel, maar omdat de kosten die we met z'n allen hebben aan de gevolgen van al die ongelukken met fatbikes te hoog worden. Want dat zijn niet alleen de kosten voor ziekenhuisopname, operaties en revalidatie. Als het écht een naar ongeluk is geweest, ook de kosten voor de levenslange verzorging van die gehandicapte fatbikers.
Ik kan niet zo even berekenen wat die maatschappelijke kosten dan per verbrijzeld puberhoofd zullen zijn, maar dat zal meer zijn dan die paar tientjes die we uitsparen door niet zo'n belachelijk dopje op ons prachtige gecoiffeerde hoofd te zetten. Maar de aanschaf van zo'n helm spaart ons op de langere termijn behoorlijk wat geld aan zorgpremies uit.
mogelijke negatieve effecten van een fietshelm: https://swov.nl/nl/fact/f...lm-ook-negatieve-effecten
[ Voor 23% gewijzigd door Gluten Parody op 05-09-2024 16:49 ]
En een bakfiets maakt je spontaan onkwestbaar?-tom-562 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:49:
[...]
Uit hetzelfde artikel, eerste zin, na de komma:Gluten Parody schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:48:
mogelijke negatieve effecten van een fietshelm: https://swov.nl/nl/fact/f...lm-ook-negatieve-effecten
...maar verreweg de meeste studies vinden geen bewijs voor dit soort onbedoelde negatieve effecten van een fietshelm...
Dat zeg ik toch nergens? Het risico is nihil.stylezzz schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:51:
[...]
En een bakfiets maakt je spontaan onkwestbaar?
Vaak bu'j te bang!
FixedGluten Parody schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:48:
Er zijn geen negatieve effecten bij het gebruik van een fietshelm: https://swov.nl/nl/fact/f...lm-ook-negatieve-effecten
Oh! De Tweede Kamer is er uit! Minimumleeftijd en helmplicht voor fatbikes en een onderscheid tussen fatbikes en 'overige' ebikes (bron).
Fijn, kunnen we over een maand of wat deze discussie recyclen door alleen het woord 'fatbike' te vervangen door 'slimbike' oid....
Fijn, kunnen we over een maand of wat deze discussie recyclen door alleen het woord 'fatbike' te vervangen door 'slimbike' oid....
Heb je het ook gelezen of ga je een link dumpen met suggestieve titel en met een bakje popcorn achterover hangen?Gluten Parody schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:48:
De clickbait: 0 negatieve gevolgen, behalve wat boomers die niet meer genieten van een tourtje door Nederland en een terrasje
Totale onzin. Nieuw beleid vormen op al bestaand beleid wat dit tegen kan gaan. Maar zonder handhaven werkt meer beleid ook niet.Bernard0343 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:05:
Oh! De Tweede Kamer is er uit! Minimumleeftijd en helmplicht voor fatbikes en een onderscheid tussen fatbikes en 'overige' ebikes (bron).
Een fatbike is gewoon een e-bike. Geen verschil. Natuurlijk kun je geforceerd hier juridisch verschil in maken op bandbreedte of frameverhoudingen, maar heeft geen nut.
Er is prima beleid t.a.v. verbod op handgas, vermogen van motor en trapondersteuning tot 25 km/u. Ga dit gewoon handhaven. Er wordt nu nogal paria op gedaan. Een fatbike is gewoon een legale fiets, dat hele stigma er overheen is enkel een mening/opvatting.
Handhaaf het gebruik, volgen van verkeersregels en technische staat, net zoals dat voor auto's, motoren en normale fietsen geldt.
Nee, ik heb geen fatbike.
Divide and conquer.
Die mag je even ondersteunen met een goede bron.wimpie schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:19:
[...]Een fatbike is gewoon een legale fiets, dat hele stigma er overheen is enkel een mening/opvatting.
Zolang ze nog gevaarlijke, ongekeurde chinese meuk weggeven bij aankoop van een bankstel zie ik zowat alleen maar illegale fatbikes rondcrossen.
https://www.rijksoverheid...per%20van%20de%20fatbike.Yaksa schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:24:
[...]
Die mag je even ondersteunen met een goede bron.
Zolang ze nog gevaarlijke, ongekeurde chinese meuk weggeven bij aankoop van een bankstel zie ik zowat alleen maar illegale fatbikes rondcrossen.
Kenmerken van een fatbike
Een fatbike is een elektrische fiets met dikke banden. Er zijn ook fatbikes met andere kenmerken.
Fatbike met kenmerken van een elektrische fiets
Heeft de fatbike de kenmerken van een elektrische fiets? Heeft de fatbike trapondersteuning tot maximaal 25 kilometer per uur? En heeft de elektromotor van de fatbike een vermogen van maximaal 250 watt? Dan gelden de regels voor een elektrische fiets.
Divide and conquer.
Dat is niet uitsluitend voorbehouden aan fatbikes. Onder de reguliere e-bikes zit ook genoeg goedkope meuk. Die zouden in jouw ogen net zo illegaal zijn.Yaksa schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:24:
[...]
https://www.anwb.nl/fiets/test/budget-e-bike-test-2020
Kun je mij vertellen waarom dat het ongevalsrisico bij een bakfiets nihil is t.o.v. een e-bike/fatbike?-tom-562 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:57:
[...]
Dat zeg ik toch nergens? Het risico is nihil.
Ik denk dat de reis vanuit China naar Rotterdam van het containerschip gevuld met fatbikes die, volgens deze nieuwe regelgeving, nét geen fatbikes zijn, langer zal duren dan de ontwikkeltijd van deze fatbike 2.0. En dan begint het hele circus weer van voren af aan.wimpie schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:19:
[...]
Totale onzin. Nieuw beleid vormen op al bestaand beleid wat dit tegen kan gaan. Maar zonder handhaven werkt meer beleid ook niet.
Een fatbike is gewoon een e-bike. Geen verschil. Natuurlijk kun je geforceerd hier juridisch verschil in maken op bandbreedte of frameverhoudingen, maar heeft geen nut.
Er is prima beleid t.a.v. verbod op handgas, vermogen van motor en trapondersteuning tot 25 km/u. Ga dit gewoon handhaven. Er wordt nu nogal paria op gedaan. Een fatbike is gewoon een legale fiets, dat hele stigma er overheen is enkel een mening/opvatting.
Handhaaf het gebruik, volgen van verkeersregels en technische staat, net zoals dat voor auto's, motoren en normale fietsen geldt.
Volgens mij is het simpeler om een onderscheid te maken tussen vervoersmiddelen die enkel door menselijke spierkracht in beweging komen en vervoersmiddelen die daarvoor (ook) iets anders gebruiken (een motor, tientallen hamsters in een tredmolen of een kernreactor). Voor de laatste gelden meer regels dan voor de eerste en het aantal categorieën daarvan houden we zo klein mogelijk.
Het huidige voorstel is een halfzacht doekje voor het bloeden. Het is bepaald géén structurele oplossing, dunkt mij.
PS @Yaksa , waar koop jij je bankstellen?
Het ongeval risico is bij een e-bike ook nihil (zo lang je geen kreupele bejaarde bent, of een 13 jarige zonder enig risico inzicht)stylezzz schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:37:
[...]
Kun je mij vertellen waarom dat het ongevalsrisico bij een bakfiets nihil is t.o.v. een e-bike/fatbike?
Vaak bu'j te bang!
Ik mis eigenlijk 1 heel belangrijk punt. Laten we heel veel geld in curriculum stoppen voor verkeersveiligheid zodat de kinderen er ook beter mee om leren gaan. Dat is waar het echt op mis gaat. Dan hebben we over een paar jaar ook veel minder opgefokte jongeren in een auto, want heden ten dagen is het niet alleen de fatbike wat echt een groot probleem is qua verkeersveiligheid.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Ok, minimumleeftijd + helmplicht voor fatbikes.
En dan moet er nu nog "even" bepaald worden wat, juridisch, een fatbike is. Alleen dikke banden is niet genoeg... er is in de kamer al iets geroepen over een niet in hoogte verstelbaar zadel, dus komen er straks fatbikes waar je het zadel (iets) in hoogte kunt verstellen, en zijn we weer terug bij af.
Ik beneid Barry Madlener niet, en niet alleen vanwege de partij waar ie zich mee associeert.
En dan moet er nu nog "even" bepaald worden wat, juridisch, een fatbike is. Alleen dikke banden is niet genoeg... er is in de kamer al iets geroepen over een niet in hoogte verstelbaar zadel, dus komen er straks fatbikes waar je het zadel (iets) in hoogte kunt verstellen, en zijn we weer terug bij af.
Ik beneid Barry Madlener niet, en niet alleen vanwege de partij waar ie zich mee associeert.
Zoals wimpie al schreef " Er is prima beleid t.a.v. verbod op handgas, vermogen van motor en trapondersteuning tot 25 km/u. Ga dit gewoon handhaven. Er wordt nu nogal paria op gedaan. Een fatbike is gewoon een legale fiets, dat hele stigma er overheen is enkel een mening/opvatting",,,Yaksa schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:24:
[...]
Kortom: streng handhaven, zo nodig bekeuren en eventueel de fatbike in beslag nemen is het devies!
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Als ze kiezen voor wielen die minimaal 26” moeten zijn zijn voor een E-Bike kom je al een heel eind lijkt me. En dan met een maximale banden dikte van een gemiddelde stadsfiets (42mm ?)
Iemand op een E-MTB is hopelijk zelf zo slim om een helm op te zetten.
Zulke grote wielen passen in ieder geval niet onder zo’n gedrocht.
Iemand op een E-MTB is hopelijk zelf zo slim om een helm op te zetten.
Zulke grote wielen passen in ieder geval niet onder zo’n gedrocht.
[ Voor 15% gewijzigd door M@cer op 05-09-2024 18:49 ]
Klopt. En tot zover de theorie.Vulcan750 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:45:
Zoals wimpie al schreef " Er is prima beleid t.a.v. verbod op handgas, vermogen van motor en trapondersteuning tot 25 km/u.
Een mening/opvatting die onderrsteund wordt door talloze waarnemeingen van (te) jong tuig met (te) weinig verkeerzicht en (te) weinig besef van oorzaak/gevolg-relaties die (te) snel en (te) onvoorzichtig door het verkeer sjezen, waarbij ze (te) veel ongelukken veroorzaken, inclusief materiele en medische schade aan derden, die niet verzekerd is, en daardoor zorgt voor nog meer mensen met betalingsproblemen.Er wordt nu nogal paria op gedaan. Een fatbike is gewoon een legale fiets, dat hele stigma er overheen is enkel een mening/opvatting"
Dat zijn geen meningen, dat zijn waarnemingen, onder meer door verzekeraars, politie en medische professionals.
Dat tegenspreken mag, maar heeft geen waarde. Althans, niet meer dan de bewering dat de aarde plat is.
Ja, dat klinkt leuk, maar dat willen we niet!Kortom: streng handhaven, zo nodig bekeuren en eventueel de fatbike in beslag nemen is het devies!
We stemmen al jaren collectief voor partijen die geen prioriteit geven aan het voldoende uitbreiden van het politieapparaat om zulke handhaving te kunnen doen.
Zo werd bijvoorbeeld de spoorwegpolitie in 2013 afgeschaft, en daar waren we zo blij mee dat we dezelfde premier nog twee keer het torentje ingestemd hebben. Wat ons natuurlijk niet belet schande te spreken van toenemend geweld in de trein

We vinden het belangrijker dat het strengste asielbeleid in Europa het strengste asielbeleid in Europa wordt, terwijl we het COA hebben uitgekleed. We vinden het belangrijker dat 2,1% van de broepsbevolking geen strobreed in de weg wordt gelegd bij het op onverantwoorde manier produceren van exportproducten, in weerwil van internationale afspraken.
Begrijp me niet verkeerd, ik zou ook graag meer handhaving zien (en niet alleen wat betreft e-bikes/fatbikes, persoonlijk staat vuurwerk erg hoog op mijn to-die lijstje, en het statiegeld-op-blik-debacle is ook alleen maar ontstaan omdat handhaving op vervuiling niet haalbaar wenselijk was), maar ik weet ook dat die handhaving een droom blijft zolang we geen handhaving willen (dus zolang we niet stemmen op partijen die daar prioriteit aan geven).
Ik ben heel benieuwd hoe "fatbike" straks gedefinieerd gaat worden. Ik voorzie een debacle vergelijkbaar met de falende wetgeving tegen qat (die tot gevolg had dat qat kauwen legaal bleef, maar het opeens onder de opiumwet verboden was om op theezakjes te kauwen).
Ik hoop dat ik ongelijk krijg, maar helaas gebeurt dat zeer zelden

Die fatbike definitie lijkt mij ook een lastige zaak. Ik zie de volgende opties:Dido schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:26:
Ik ben heel benieuwd hoe "fatbike" straks gedefinieerd gaat worden. Ik voorzie een debacle vergelijkbaar met de falende wetgeving tegen qat (die tot gevolg had dat qat kauwen legaal bleef, maar het opeens onder de opiumwet verboden was om op theezakjes te kauwen).
1. Een leeftijdsplicht en/of helmplicht voor ALLE elektrische fietsen. Kans dat dit erdoor komt is miniem. Er lijkt consensus te zijn dat kinderen wel op een elektrische fiets naar school moeten kunnen. En men is bang dat zaken als helmplicht op een normale elektrische fiets demotiverend werkt en mensen dan weer minder gaan fietsen/bewegen.
2. Geen aangepaste regelgeving, hooguit betere of intensievere handhaving. Succes daarmee. Al zou het misschien helpen als wordt vastgelegd dat een opgevoerde of illegaal aangepaste fatbike meteen naar de domeinen mag (of nog beter, door de schredder)...
3. Regelgeving specifiek voor fatbikes. Daar lijkt nu inderdaad op aangestuurd te worden. De combi verstelbaar zadel + max breedte wielen + max gewicht zal misschien werken. Zou de NL afzetmarkt dan alsnog groot genoeg zijn voor produceren om specifiek voor NL weer nieuwe varianten te maken (die nét binnen de normen blijven maar wel overlast veroorzaken)? Ik ben benieuwd. Het lijkt mij niet makkelijk om een regel te maken voor een probleem wat op papier geen probleem is (een fatbike is zonder aanpassingen niet vervelender of breder dan een normale ebike), ben benieuwd of je zo'n regel er uberhaupt doorheen krijgt, juridisch. Maar wie weet.
NB: Als een minimumleeftijd en helmplicht eenmaal doorgevoerd is, hoe voorkomen we dan eigenlijk dat die dingen nog steeds opgevoerd worden en mensen als idioten door de stad rijden? Het worden er vast iets minder (want gedoe en mensen vinden dat hun haar in de war raakt) maar toch...
Zeg maar dag tegen de elektrische vouwfiets...M@cer schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:45:
Als ze kiezen voor wielen die minimaal 26” moeten zijn zijn voor een E-Bike kom je al een heel eind lijkt me. En dan met een maximale banden dikte van een gemiddelde stadsfiets (42mm ?)
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Snap heel dit gedoe niet. Fatbikes zijn helemaal geen issue maar het opvoeren ervan wat al illegaal is.
Normaal fiets gaat harder dan 25 en een normale e-bike 9 van de 10 keer ook.
Afpakken op straat en klaar en verkoop eisen aanpassen met boetes.
Doelgroep die issues veroorzaakt hebben deze fiets niet zelf gekocht. Als die afgepakt wordt krijgen ze echt geen nieuwe van die ouders xD
Normaal fiets gaat harder dan 25 en een normale e-bike 9 van de 10 keer ook.
Afpakken op straat en klaar en verkoop eisen aanpassen met boetes.
Doelgroep die issues veroorzaakt hebben deze fiets niet zelf gekocht. Als die afgepakt wordt krijgen ze echt geen nieuwe van die ouders xD
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Ik las net ergens dat die leeftijdsgrens sowieso al 50% van de fatbikerijders treft. De helft die overblijft is dan makkelijker te handhaven dan de 100% nu, lijkt me.Valorian schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:35:
NB: Als een minimumleeftijd en helmplicht eenmaal doorgevoerd is, hoe voorkomen we dan eigenlijk dat die dingen nog steeds opgevoerd worden en mensen als idioten door de stad rijden? Het worden er vast iets minder (want gedoe en mensen vinden dat hun haar in de war raakt) maar toch...
Sowieso is de vraag hoeveel er overblijft van de helft die wat betreft leeftijd wel op zo'n kreng mag as ze een helm op moeten. Een helmplicht is veel makkelijker op te handhaven dan een max. vermogen, trapondersteuning of maximale snelheid, je hebt alleen maar een agent met ogen nodig om een overtreding vast te stellen. En zelfs een opgevoerde fatbike wint het niet snel van een motormuis
Handhaven op opvoeren is vrij arbeidsintensief, en we hebben het handhavingsapparaat uitgekleed met zijn allen.Bschnitz schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:47:
Snap heel dit gedoe niet. Fatbikes zijn helemaal geen issue maar het opvoeren ervan wat al illegaal is.
Een normale fiets kan sneller dan 25 km/u, dat klopt. Maar als je het voor de aardigheid eens doet, dan zul je merken dat je alles wat niet electrisch of gemotoriseerd is op hoge snelheid voorbij rijdt. Ik karde indertijd snorfietsen en scooters voorbij op mijn stadsfiets als ik de Erasumusbrug opreed - maar de meeste niet-electrische fietsen halen de 25 nevernooit.Normaal fiets gaat harder dan 25 en een normale e-bike 9 van de 10 keer ook.
De regels voor verkoop zijn er al. Handhaving is echter een heikel punt, want dat hebben we de afgelopen decennia collectief onmogelijk gemaakt op vele gebieden.Afpakken op straat en klaar en verkoop eisen aanpassen met boetes.
Erom blijven roepen heeft geen zin, totdat we met zijn allen tot inkeer komen in het stemhokje. Maar ja, het hoofd dat handhaving wil kan kennelijk niet zo goed met het stempotlood overweg als de onderbuik

Oh, dat klopt vast. Maar ja, dan moet je dus eerst gaan handhaven. Oh, wacht.Doelgroep die issues veroorzaakt hebben deze fiets niet zelf gekocht. Als die afgepakt wordt krijgen ze echt geen nieuwe van die ouders xD
[ Voor 43% gewijzigd door Dido op 05-09-2024 19:55 ]
Waarom zou een helmplicht voor iedereen die jonger is dan 16 jaar en die op een ebike rijdt (fat of niet) eigenlijk niet mogelijk zijn?Valorian schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:35:
[...]
Die fatbike definitie lijkt mij ook een lastige zaak. Ik zie de volgende opties:
1. Een leeftijdsplicht en/of helmplicht voor ALLE elektrische fietsen. Kans dat dit erdoor komt is miniem. Er lijkt consensus te zijn dat kinderen wel op een elektrische fiets naar school moeten kunnen. En men is bang dat zaken als helmplicht op een normale elektrische fiets demotiverend werkt en mensen dan weer minder gaan fietsen/bewegen.
Daarnaast, alles wat handgas heeft en / of waarbij bijtrappen niet nodig is om vooruit te komen, delen we in de categorie snorfietsen in. Hebben we dan de huidige fatbike onaantrekkelijk genoeg gemaakt?
Dus eigenlijk ben je het met me eens dat niet de fatbikes de issue zijn maar de handhaving.Dido schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:49:
[...]
Ik las net ergens dat die leeftijdsgrens sowieso al 50% van de fatbikerijders treft. De helft die overblijft is dan makkelijker te handhaven dan de 100% nu, lijkt me.
Sowieso is de vraag hoeveel er overblijft van de helft die wat betreft leeftijd wel op zo'n kreng mag as ze een helm op moeten. Een helmplicht is veel makkelijker op te handhaven dan een max. vermogen, trapondersteuning of maximale snelheid, je hebt alleen maar een agent met ogen nodig om een overtreding vast te stellen. En zelfs een opgevoerde fatbike wint het niet snel van een motormuis
[...]
Handhaven op opvoeren is vrij arbeidsintensief, en we hebben het handhavingsapparaat uitgekleed met zijn allen.
[...]
Een normale fiets kan sneller dan 25 km/u, dat klopt. Maar als je het voor de aardigheid eens doet, dan zul je merken dat je alles wat niet electrisch of gemotoriseerd is op hoge snelheid voorbij rijdt. Ik karde indertijd snorfietsen en scooters voorbij op mijn stadsfiets als ik de Erasumusbrug opreed - maar de meeste niet-electrische fietsen halen de 25 nevernooit.
[...]
De regels voor verkoop zijn er al. Handhaving is echter een heikel punt, want dat hebben we de afgelopen decennia collectief onmogelijk gemaakt op vele gebieden.
Erom blijven roepen heeft geen zin, totdat we met zijn allen tot inkeer komen in het stemhokje. Maar ja, het hoofd dat handhaving wil kan kennelijk niet zo goed met het stempotlood overweg als de onderbuik
[...]
Oh, dat klopt vast. Maar ja, dan moet je dus eerst gaan handhaven. Oh, wacht.
De regels zijn er al en de wet ook. Er hoeft helemaal niets aangepast te worden.
Ze moeten gaan praten over betere handhaving van die regels en klaar.
Niets gaat veranderen om meer regels ervan te maken omdat ze die ook niet kunnen handhaven toch?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Ik ben een vrouw van 50+ met een Fatbike en ik deel je mening.wimpie schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:19:
[...]
Totale onzin. Nieuw beleid vormen op al bestaand beleid wat dit tegen kan gaan. Maar zonder handhaven werkt meer beleid ook niet.
:strip_exif()/f/image/GqePJffnz29X8bw1EcLtD0Ar.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Zondagskindje op 05-09-2024 20:01 ]
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Oh, ja. Ik ben met je eens dat de handhaving knudde is.Bschnitz schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:59:
Dus eigenlijk ben je het met me eens dat niet de fatbikes de issue zijn maar de handhaving.
Ik ben echter niet met je eens dat handhaving opeens uitvoerbaar wordt omdat we dat in een topic op Tweakers besluiten. Meer handhaving zal via de stembus moeten gaan, maar in het stemhokje vindt niemand het belangrijk genoeg, zo blijkt.
Zoals ik eerder al aangaf is handhaven op helmplicht een stuk eenvoudiger dan handhaven op max vermogen of max snelheid. Voor die laatsten heb je een rollenbank en een fuik nodig - en dienders die de truukjes kennen om de parameters even snel aan te passen voordat dat ding op de rollenbank gaat.Niets gaat veranderen om meer regels ervan te maken omdat ze die ook niet kunnen handhaven toch?
Ook de leeftijdsgrens is niet zomaar gekozen: vanaf 14 jaar geldt de identificatieplicht, dus iedereen die zijn leeftijd niet kan aantonen is geen 14 (of overtreedt de identificatieplicht). Dus ook dat is eenvoudiger te controleren dan de technische specs van die fietsen.
Nu gaat het verhaal dat ook de hermandad een lerend vermogen heeft. Dus er komt een moment dat de trucjes om de parameters aan te passen ook bij hen bekend is 😉Dido schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:11:
[...]
Oh, ja. Ik ben met je eens dat de handhaving knudde is.
Ik ben echter niet met je eens dat handhaving opeens uitvoerbaar wordt omdat we dat in een topic op Tweakers besluiten. Meer handhaving zal via de stembus moeten gaan, maar in het stemhokje vindt niemand het belangrijk genoeg, zo blijkt.
[...]
Zoals ik eerder al aangaf is handhaven op helmplicht een stuk eenvoudiger dan handhaven op max vermogen of max snelheid. Voor die laatsten heb je een rollenbank en een fuik nodig - en dienders die de truukjes kennen om de parameters even snel aan te passen voordat dat ding op de rollenbank gaat.
Ook de leeftijdsgrens is niet zomaar gekozen: vanaf 14 jaar geldt de identificatieplicht, dus iedereen die zijn leeftijd niet kan aantonen is geen 14 (of overtreedt de identificatieplicht). Dus ook dat is eenvoudiger te controleren dan de technische specs van die fietsen.
Uit de categorie 'opa vertelt': Toen ik, kort na de val van het Romeinse rijk, op de middelbare zat, hield de pliesie regelmatig van die rollenbank-controles. En kort ná zo'n controle gingen er altijd geruchten rond onder de bekeurde brommerbezitters dat iémand, altijd leerling op een ándere school, een vernuftig foefje had waarmee hij de rollenbank test kon omzeilen. Hoe hardnekkig deze geruchten ook waren, niemand heeft deze briljante brommersleutelaar ooit ontmoet. Volgens mij is het bij de huidige generatie opvoerders niet anders.
Maar dan heb je nog steeds te snelle fatbakikes met kinderen van 14 die helmen op hebben xDDido schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:11:
[...]
[...]
Zoals ik eerder al aangaf is handhaven op helmplicht een stuk eenvoudiger dan handhaven op max vermogen of max snelheid. Voor die laatsten heb je een rollenbank en een fuik nodig - en dienders die de truukjes kennen om de parameters even snel aan te passen voordat dat ding op de rollenbank gaat.
Je lost zo toch helemaal niets op haha
Dat was ik, maar ik zou mezelf niet briljant willen noemen. Een schakelaartje onder de buddyseat met een printplaatje er aan met een circuit wat de ontsteking beïnvloedde. Schakelaar om, 40 km/h, andere kant op 80+.Bernard0343 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:26:
[...]Nu gaat het verhaal dat ook de hermandad een lerend vermogen heeft. Dus er komt een moment dat de trucjes om de parameters aan te passen ook bij hen bekend is 😉
Uit de categorie 'opa vertelt': Toen ik, kort na de val van het Romeinse rijk, op de middelbare zat, hield de pliesie regelmatig van die rollenbank-controles. En kort ná zo'n controle gingen er altijd geruchten rond onder de bekeurde brommerbezitters dat iémand, altijd leerling op een ándere school, een vernuftig foefje had waarmee hij de rollenbank test kon omzeilen. Hoe hardnekkig deze geruchten ook waren, niemand heeft deze briljante brommersleutelaar ooit ontmoet. Volgens mij is het bij de huidige generatie opvoerders niet anders.
Wat een onzin die je hier verkondigd.-tom-562 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:18:
[...]
Het ongeval risico is bij een e-bike ook nihil (zo lang je geen kreupele bejaarde bent, of een 13 jarige zonder enig risico inzicht)
Volgens mij was ik het.Yaksa schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:47:
[...]
Dat was ik, maar ik zou mezelf niet briljant willen noemen. Een schakelaartje onder de buddyseat met een printplaatje er aan met een circuit wat de ontsteking beïnvloedde. Schakelaar om, 40 km/h, andere kant op 80+.
Anno 2024 is het nog veel simpeler. Andere cdi erin die kant en klaar met draadloze afstandsbediening geschakeld kan worden vanuit je broekzak.
https://www.chinascootero...-en-elektrische-scooters/
weer typisch Nederland, iedere scheet opblazen, groot in het nieuws. 0 relativering want rubberen stoeptegel mentaliteit.
Excessen moet je terugdringen uiteraard. Hebben we het hier weer over een echt groot maatschappelijk "probleem" of over een irritatie die vooral in grote steden opduikt?
Naar schatting ruim 50.000 jaarlijks ernstig letsel gevallen onder fietsers.
Of; "9.000 fietsers
van 11 - 16 jaar belanden jaarlijks op de spoedeisende hulp". Cijfers veiligheidNL
En daarvan dus ongeveer 33-100 jaarlijk op de SEH daarvan een gevalletje Fatbike....
1 tot 2% van de jaarlijks totale hoeveelheid SEH bezoeken onder fietsongevallen leeftijd 11 tot 16 betreft dus een Fatbike.
Groots in het nieuws, wetten moeten worden gemaakt!.
Straks gaat het dan mooi over op bmx fietsjes of van die ouderwetse beach cruisers met langgerekt zadel met elektrische motor.
Excessen moet je terugdringen uiteraard. Hebben we het hier weer over een echt groot maatschappelijk "probleem" of over een irritatie die vooral in grote steden opduikt?
Naar schatting ruim 50.000 jaarlijks ernstig letsel gevallen onder fietsers.
Of; "9.000 fietsers
van 11 - 16 jaar belanden jaarlijks op de spoedeisende hulp". Cijfers veiligheidNL
En daarvan dus ongeveer 33-100 jaarlijk op de SEH daarvan een gevalletje Fatbike....
1 tot 2% van de jaarlijks totale hoeveelheid SEH bezoeken onder fietsongevallen leeftijd 11 tot 16 betreft dus een Fatbike.
Groots in het nieuws, wetten moeten worden gemaakt!.

Straks gaat het dan mooi over op bmx fietsjes of van die ouderwetse beach cruisers met langgerekt zadel met elektrische motor.
[ Voor 9% gewijzigd door Palindrome op 05-09-2024 23:05 ]
Dat was ik ook op een zwaar opgevoerde Gilera Cita, kon alleen op wat nieuwere modellen toentertijd met elektrische ontsteking. Liep 30 km/h met schakelaar aan, 70 op uitYaksa schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:47:
[...]
Dat was ik, maar ik zou mezelf niet briljant willen noemen. Een schakelaartje onder de buddyseat met een printplaatje er aan met een circuit wat de ontsteking beïnvloedde. Schakelaar om, 40 km/h, andere kant op 80+.
Op ebikes is tuning snel uitschakelen tegenwoordig bijzonder eenvoudig. Kan met snelle toetsen combinaties of via software.
Toch mooi: 'wij' voerden de boel op tot 60 km/h of meer maar als onze (klein)kinderen 35 km/h op een elektrische speelgoedfiets rijden staan alle boomers op hun achterste benen...stin00 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:03:
Op ebikes is tuning snel uitschakelen tegenwoordig bijzonder eenvoudig. Kan met snelle toetsen combinaties of via software.
nu zijn er een aantal veel belangrijkere thema's waar ik mijn stem vanaf laat hangen en in dat prioriteitenlijstje staat zeker niet het handhaven van illegale en opgevoerde fatbikes.Dido schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:11:
[...]
Specifiek handhaving daarop of handhaving over het algemeen?aljooge schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:16:
[...]
nu zijn er een aantal veel belangrijkere thema's waar ik mijn stem vanaf laat hangen en in dat prioriteitenlijstje staat zeker niet het handhaven van illegale en opgevoerde fatbikes.
Sterker nog: Voelen ze zich straks nóg minder kwetsbaar met zo'n helmpie op, kunnen ze nog gekker doenBschnitz schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:29:
[...]
Maar dan heb je nog steeds te snelle fatbakikes met kinderen van 14 die helmen op hebben xD
Je lost zo toch helemaal niets op haha
Maakt het voor de overige verkeersdeelnemers alleen maar erger.
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Als ik nu 15 was had ik sowieso geld gespaard voor een zwaar opgevoerde fatbike die 50 loopthoevenpe schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:12:
[...]
Toch mooi: 'wij' voerden de boel op tot 60 km/h of meer maar als onze (klein)kinderen 35 km/h op een elektrische speelgoedfiets rijden staan alle boomers op hun achterste benen...
Met het helmpje op laat naar alle waarschijnlijkheid het grootste deel van de jeugd de fatbike links liggen. Want helmpje is niet cool. ( zijn de woorden van mijn 13 jarige dochter )
Full face helm, lekker anoniemMaestro schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:20:
[...]
Sterker nog: Voelen ze zich straks nóg minder kwetsbaar met zo'n helmpie op, kunnen ze nog gekker doen![]()
Maakt het voor de overige verkeersdeelnemers alleen maar erger.
Maar "wij" waren geen 10 toen we dat deden. Het gaat om het inzicht wat ze niet hebben.hoevenpe schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:12:
[...]
Toch mooi: 'wij' voerden de boel op tot 60 km/h of meer maar als onze (klein)kinderen 35 km/h op een elektrische speelgoedfiets rijden staan alle boomers op hun achterste benen...
Ik reed vorige week gewoon normaal met het verkeer mee, op m'n scooter niks geks. Alleen wel 60.
Wordt je als 44 jarige man aan de kant gezet door 2 jonge pikkies. Ja, technisch gezien hebben ze gelijk hoor, maar pfff.. Ga achter die fatbikes aan want er staat elke maand een ambulance op het kruispunt onder m'n raam.
Doe maar gewoon een rijbewijs voor alles waar een motor in zit, ondersteuning of niet. Dan leren ze in ieder geval dat je op 2 wielen altijd verliest van 4 wielen.
[ Voor 10% gewijzigd door sig69 op 06-09-2024 00:39 ]
Sarcasme?sig69 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 00:32:
Ik reed vorige week gewoon normaal met het verkeer mee, op m'n scooter niks geks. Alleen wel 60.
Wordt je als 44 jarige man aan de kant gezet door 2 jonge pikkies.
Als je 32 km/h op je Van Moof rijdt heb je imo een punt, 60 op een scooter is ietwat aan de rappe kant...
Ik rij gewoon met het verkeer mee omdat ik het zelf ook irritant vind als je op een 60 weg een brommer tegenkomt die 45 rijdt. En het is niet prettig als auto's zich erlangs willen duwen. Gewoon meerijden is er niks aan de hand. En ja, het is te hard, dat weet ik. En na de herkeuring ga ik dat gewoon weer doen.hoevenpe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 00:38:
[...]
Sarcasme?
Als je 32 km/h op je Van Moof rijdt heb je imo een punt, 60 op een scooter is ietwat aan de rappe kant...
Oh ja, het was een snorscooter. Vanwege helmplicht een brommer van gemaakt. Maar ik reed echt geen 60 (of 40) over het fietspad of door de hoofdstraat hier. En dat is wat die koters dus niet snappen, pas je snelheid aan aan de situatie. Het hoeft niet altijd vol gas.
[ Voor 19% gewijzigd door sig69 op 06-09-2024 00:51 ]
De e-step is al verboden toch in Nederland, en in de EU valt die onder de regeling van e-bikes. Je moet niet regels voor de fatbike speciaal gaan maken nee, dan zetten ze er gewoon wat andere wielen op of de gashendel wordt een gaspedaal of het kan met naar voren naar achteren hangen.mrc4nl schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:28:
[...]
dan gaat iedereen massaal over op de E-step of hoe zon ding ook heet en heb je hetzelfde probleem in een nieuw jasje.
/▌
Veel 'ouderen' denken dat de regels niet voor hun zijn, maar die worden evengoed gepakt bij een controle. Ik heb de oude brommer van mijn vader gehad, maar die staat al twee jaar onaangeraakt in de garage. Ligt een 70 cc onder en de begrenzing is er af. Ik durf er niet op te rijden zo, maar hij denkt dat de regels alleen voor 16 jarigen zijn (ik ben ook bijna 50, mijn vader is in de 70sig69 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 00:46:
[...]
Ik rij gewoon met het verkeer mee omdat ik het zelf ook irritant vind als je op een 60 weg een brommer tegenkomt die 45 rijdt. En het is niet prettig als auto's zich erlangs willen duwen. Gewoon meerijden is er niks aan de hand. En ja, het is te hard, dat weet ik. En na de herkeuring ga ik dat gewoon weer doen.
Oh ja, het was een snorscooter. Vanwege helmplicht een brommer van gemaakt. Maar ik reed echt geen 60 (of 40) over het fietspad of door de hoofdstraat hier. En dat is wat die koters dus niet snappen, pas je snelheid aan aan de situatie. Het hoeft niet altijd vol gas.
Als ik een snelle bromfiets die mee kan rijden met auto's wil koop ik wel een A1 motorfiets, dat is zelfs goedkoper in de verzekering.
[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 06-09-2024 06:25 ]
/▌
Misschien denken ze er niet over na? Mijn vader is ook wel eens vuurwerk gaan halen voor mij in Belgie toen ik kind was, kreeg toen oa een doos ministrijkers. Een vriendje die toen bij ons op bezoek was (ook een kind) was superverbaasd dat ik dat kreeg en toen pas had mijn vader door dat het niet mochtHolk schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:40:
[...]
Als ouders nu nog niet doorhebben wat zo’n ding teweegbrengt dan hebben ze echt onder een steen gelegen. Snap ook niet waarom je je kind zo’n ding geeft, het is niet dat ze met een paar honderd euro klaar zijn..
Maar het kabinet lijkt dus voor een versie van minimaal 14 plus helmplicht te gaan. Best rigide en hard, maar ik kan er wel achter staan (geen fan van de leeftijdsgrens maar soit)
[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 06-09-2024 07:01 ]
/▌
Is dat er niet ooit al geweest? Of was dat alleen in Belgie?Speedster schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:11:
Vin nummer, kenteken, verplichte wegenbelasting en verzekering voor iedere fiets
Het fietsen zal dan een stuk minder populair worden. Want niet meer gratis en asociaal rijgedrag is heel eenvoudig aan te pakken.
De fietser gaat dan meer gebruik maken van de auto en het OV. Not,de fietser kiest er dan voor om zich minder te verplaatsen.
Het stoppen van continu ongebreideld verplaatsen is 1 van de grote uitdagingen van deze tijd.
Nee, fietsen moet een beetje laagdrempelig blijven, maar wel veilig. De regels voor de huidige e-bikes zijn goed, fatbikes voldoen gewoon niet aan die regels. Sensibilisering voor een helm is ook niet verkeerd, verplichten hoeft voor mij niet (misschien voor kinderen). Een beetje eigen verantwoordelijkheid mag ook nog wel en je hebt vooral jezelf als er iets gebeurd zonder helm.
En misschien is een minimumleeftijd niet slecht. Op de basisschool mocht ik niet eens op de fiets (een niet electrische fiets met 1 versnelling en terugtraprem
[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 06-09-2024 07:18 ]
/▌