Joris748 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:33:
[...]
Dus voldoen ze op dat moment niet meer aan de regels voor een e-bike en moeten ze automatisch aan de regels voor een snor-/bromfiets voldoen. En dat doen ze niet (geen typegoedkeuring, geen kenteken, geen verzekering en de berijder geen AM rijbewijs), dus dan zijn ze illegaal.
[...]
Ja dat zou een droom zijn die uitkomt als ze het zo zouden gaan aanpakken.
Dan krijgen die jongeren eenzelfde behandeling als mijn generatie vroeger met de scooters.
Gewoon maandelijks een controle bij scholen in de buurt en alles doorlichten.
Ik stel voor dat je de topic start nog een keer doorleest. Daar heb ik de verschillen tussen de e-bike, de speed-pedelec en de snor-/bromfiets uitgelegd. Het hoeft niet simpeler, want de huidige regelgeving is heel duidelijk. Het ontbreekt simpelweg aan handhaving.
Ik ben het eens dat het aan handhaving ontbreekt.
En ik weet ook wat de verschillen zijn tussen een ebike en brommer.
De huidige regelgeving is duidelijk, eens.
Echter is de ebike een soort uitzondering op de brommer wetgeving omdat je dus moet trappen en max 0,25kw mag hebben.
Dat moeten trappen is bij zowat alle ebikes met een rotatiesensor (en dus niet trapkrachtsensor) te omzijlen door achteruit te trappen of met de trappers te wiebelen zodat het magneetje lans de sensor gaat.
Ondersteuning is juist een heel mooi concept omdat een e-bike op dezelfde manier te gebruiken is (input via de pedalen) als een gewone fiets.
Ja het is een mooi concept, als je de trapkracht/torque sensor hebt.
Met de rotatiesensor vond ik het zelf tijdens de vele proefritjes ggevaarlijker dan gewoon fietsen.
als er een auto van rechts komt en je wilt inhouden, hoef je op een gewone fiets niet te stoppen met trappen. Je trapt zachter en langzamer.
Bij een trapkracht/torque sensor werkt dat nagenoeg hetzelfde (je merkt hooguit een vertraging)
Maar bijde rotatiesensor moet je stoppen met trappen, anders ondersteunt de motor maximaal en trekt de fiets in feite gewoon op.
MacD007 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:46:
[...]
je vergeet de eis van trapondersteuning, ze mogen alleen als ondersteuning worden gebruikt, trap je niet krijg je ook geen ondersteuning van de motor. En dat blijkt dus mn bij deze Fat-bikes (wie verzind deze naam) gewoon mogelijk, en daar door vallen ze dus niet onder een E-bike (hoe kun je zo iets simpels zo moeilijk maken)
Wat als blijkt dat je ook nog moet gaan trappen heeft de jeugd daar blijkbaar geen zin meer in.
Het is met de rotatiesensor altijd al mogelijk geweest om zonder daadwerkelijk te trappen, toch gemotoriseerd voort te bewegen. Je laat het magneetje op de pedalen langs de sensor gaan, en de controller denkt dat je trapt.
Een fatbike gebruikt dezelfde hardware, alleen het frame en de banden zijn anders.
(In mijn beleving is een fatbike overigens nog steeds een Surly Moonlander mountainbike, en is die naam misbruikt)
Toen ik meer dan 20 jaar terug nog op de middelbare school zat had ik een klasgenoot met handicap die een ebike driewieler had. Die kon ook achteruit trappend rijden.
Mijn moeder heeft ook al 25 jaar een ebike vanwege een hersenbloeding.
Er zijn er dus al een aantal voorbij gekomen. Vele konden gewoon rijden door te wiebelen met de pedalen.
Vlassie1980 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:50:
[...]
Gedeeltelijk waar, maar veel moeilijker aangezien ebikes vaak worden geleverd met middenmotoren en daar kan je moeilijk een gashandel op zetten. Bij sommige modellen schijnt het wel te kunnen maar dat is niet echt gangbaar. Middenmotoren tunen is wel makkelijk door met de magneet aan het achterwiel en de sensor te klooien maar dat is hier ook al in een filmpje voorbij gekomen.
Die fatbikes zijn allemaal goedkopere Chinese spullen en die kan je met aftermarket spul zo ombouwen volgens mij.
Heb zelf de Bafang M420 middenmotor, daar kan je op aliexpress gewoon een gashendel voor kopen.
Of een display waarmee de controller te programmeren is (eggrider)
En op ali kan je ook een kabeltje bestellen met een kloon van de bafang dealersoftware, en kan je alles zelf instellen.
Ik heb de kapotte motor van de fiets van mijn vrouw vervangen en met behulp van die kabel de configuratie uit mijn fiets in haar fiets geladen.
Bij de bafang middenmotor zitten de kabels wel zo verstopt dat je de motor los moet schroeven van het frame, wat misschien te lastig is voor velen.
De kabel waarmee je letterlijk elke parameter kan aanpassen kan je gewoon aansluiten op de display connector vlak bij het stuur.
:fill(white):strip_exif()/f/image/3w9uAGk8Hf2I8nEgrACNDCzo.png?f=user_large)
Met middenmotor ook.
De goedkopere modellen zijn allemaal rotatiesensor.
De hele bafang M300 reeks waar de fietsenwinkels vol mee staan.
De bafang M420 is behoorlijk duurder, maar heeft wel een trapkracht sensor.
Blijkbaar is het dus niet goed gedefinieerd.
Holk schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:04:
[...]
Graag, die helm dan
Roep al jaren dat eBikers een helmplicht nodig hebben, de fatbike discussie haakt hier nu op in omdat iedereen daar een mening over heeft en de wet geen onderscheid ziet tussen beide voor regelgeving. Desalniettemin zou ik een helmplicht voor elke eBike toejuichen. Alleen maar om het letsel bij ongevallen te verminderen. Mensen zullen blijven vallen, maar dan is de kans op (blijvende) schade toch een stuk minder. Je ziet op de standaard eBikes vaak ouderen, die net zo hard gaan als een wielrenner maar met een reactievermogen van 2 seconden vooral een gevaar voor zichzelf zijn. Helmplicht voor die groep is makkelijk, want veel van deze mensen hebben al een helm (steeds meer) en heeft een positieve invloed op de ongevallen kant.
Daarmee pak je ook een ander deel aan, namelijk de fatbike terroristen (met een knipoog) want die kun je makkelijker controleren / handhaven dan 'is die wel of niet opgevoerd'. Dit zal, naast de leeftijdsgrens van 16 of ouder het verkeersbeeld enorm vooruit helpen, hoewel ik de leeftijdsgrens niet handig vind.
Ik zie de mogelijke invoering van een helmplicht vanwege de irritatie in de samenleving door de fatbikes als winst, die er zonder die fatbikes nooit zou komen. Zijn die dingen toch nog ergens goed voor geweest.. Leeftijdsgrens is voor mij minder van belang, want de helmplicht gaat veel van die gasten toch van die fiets af houden, dan 'straf' je ook niet de 13-jarige die elke dag 20 km van en na school moet fietsen en daar een eBike voor heeft.
Ik zie het ook als winst.
In buurlanden is het al jaren normaal om een helm te dragen op de gewone fiets.
Het word door hersenletsel artsen al tientallen jaren gevraagd om een helm op te doen.
Maar wij Nederlanders vinden dat we dat niet hoeven want we zijn eigenwijs.
En het is veel te leuk om die Duitsers en Fransen belachelijk te maken.
Op de snorscooter mocht je tot voor kort zonder helm, en ze zouden allemaal verdwijnen als er een helmplicht komt. Nou ik zie er nog steeds even veel. Keurig helmpje op.
Die helmen voor de fiets zijn veel lichter, en veel meer opengewerkt, daar heb je na even wennen echt geen last van.
Zelf vind ik een leeftijdsgrens van 16 ook prima, en dan kan je best een uitzondering maken om medische redenen.
En een WA verzekering en plaatje of sticker zou ik ook niet erg vinden.
Nu betaal ik voor een diefstalverzekering, die net zo duur is als de WA-Casco verzekering van mijn brommer. (heb de brommer/scooter weggedaan en een e-bike gekocht 3 jaar geleden)
Kan nooit heel veel duurder worden, en dan is iedereen wel goed verzekerd onderweg.