Fatbikes: problemen, gevaren, regelgeving en oplossingen

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:11
Het verbod is er omdat er een groep jongeren is die enorm asociaal deelnemen in het verkeer. Ook zonder gashendel vormen die een probleem.

Dat de fietsen illegaal zijn aangepast is een mooi excuus om deze groep aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:59
@Caelorum en omdat er een deel van de leveranciers / verkopers is die het allemaal wel best vind en de mensen helpt bij het opvoeren van hun fiets , want geld. Op youtube nog een filmpje gezien laatst waar het werd uitgelegd.

Had daar een comment op achtergelaten waarbij ik vroeg waarom dat de man dat deed. Want hij waarschuwde wel dat het alleen op eigen terrein mocht etc echter weet hij ook echt wel dat het niet alleen maar op eigen terrein gebruikt word. En toen gingen de shit sluizen open. Als ik voor elk woord dat godlasterig is een euro kreeg en de inkomsten door het woord 'betutteling' was ik nu miljardair. Oh het woord 'eigen verantwoordelijkheid' ook niet vergeten natuurlijk

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat is hetzelfde met brommers, daar is nu best strenge wetgeving op, je moet voorkomen in de rechtbank en kunt je (auto)rijbewijs kwijtraken als je overdrijft. Ze kunnen dergelijke wetgeving aanpassen voor fietsen (is er eigenlijk al, het gaat dus vooral om rollenbanken, controles en straffen). Iedereen doet net of het een nieuw probleem is waar speciale wetten voor moeten komen, maar dat is het eigenlijk niet. Voor electrische fietsen is al wetgeving.

[ Voor 21% gewijzigd door Marzman op 04-09-2024 07:54 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

@Marzman Eigenlijk is het grootste probleem dat volgens de Europese Unie een e-bike een gewone fiets is. Dat maakt nationale aanpassing lastig, denk bijvoorbeeld aan de plaats op de weg.
Misschien komt de EU tot inkeer, NL is niet het enige land waar het aantal verkeersdoden stijgt, en gaat het de e-bike uit de categorie fiets halen. Dat maakt lokale regels een stuk makkelijker.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Gaan nieuwe regels werkelijk helpen? De huidige regels zouden al afdoende moeten zijn om een heleboel fatbikes van straat te halen en/of te bekeuren.

Van veraf kan ik nu al zien wanneer iemand op een fatbike amper tot niet trapt. Wanneer ik met de auto op een 50 weg rij dat ik amper tot niet inloop op een fatbike. Op het fietspad voorbij geschoten wordt terwijl ik zelf >20km/u fiets. Etc.

Zolang de pakkans enorm laag blijft zal er echt niks veranderen en irriteer je voornamelijk de mensen die zich wel kunnen gedragen.

Verhoogde pakkans en strengere controles en boetes voor fabrikanten en verkopers lijkt mij een beter plan.

[ Voor 9% gewijzigd door Caayn op 04-09-2024 08:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Marzman schreef op woensdag 4 september 2024 @ 07:53:
Iedereen doet net of het een nieuw probleem is waar speciale wetten voor moeten komen, maar dat is het eigenlijk niet. Voor electrische fietsen is al wetgeving.
Met het verschil dat de e-bike dusdanig ingeburgerd is dat nog strengere wetgeving een grote groep treft die helemaal niet het probleem is.

Helmplicht zit op een gewone e-bike of ouderwetse stadsfiets bijna niemand op te wachten.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:43
Caayn schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:12:
Gaan nieuwe regels werkelijk helpen? De huidige regels zouden al afdoende moeten zijn om een heleboel fatbikes van straat te halen of te bekeuren.

Van veraf kan ik nu al zien wanneer iemand op een fatbike amper tot niet trapt. Wanneer ik met de auto op een 50 weg rij dat ik amper tot niet inloop of een fatbike. Op het fietspad voorbij geschoten wordt terwijl ik zelf >20km/u fiets. Etc.

Zolang de pakkans enorm laag blijft zal er echt niks veranderen en irriteer je voornamelijk de mensen die zich wel kunnen gedragen.

Verhoogde pakkans en strengere controles en boetes voor fabrikanten en verkopers lijkt mij een beter plan.
Nee, nieuwe regels gaan niet helpen, enige waar ik echt iets in zie is een minimale leeftijd van 12 jaar voor een e-bike. Die kinderen hebben hopelijk net iets meer verkeersinzicht.

Ik zit regelmatig achter gastjes van een jaar of 13 die zonder trappen met gemak de 45 km/h haalt. Ik heb zelf een behoorlijk krachtige speed pedelec en ik moet al flink meetrappen om de 45 km/h te halen. Veel van die dingen zijn nu al illegaal.

Zoals @hoevenpe al stelde: de excessen zijn op 100 meter afstand te spotten: niet of nauwelijks meetrappen en/of veel harder dan 25 km/h. Haal ze van de weg, constateer dat het feitelijk niet goedgekeurde en niet verzekerde brommers of snorfietsen zijn en neem ze in beslag.
Maar daarvoor is er te weinig capaciteit bij de politie. Las ergens dat de politie op dit moment ongeveer 260 rollenbanken heeft. Zet er iedere dag 10 op iedere rollenbank en je hebt er na een week 18.000 gecontroleerd en er een paar 1000 in beslag genomen.

Volg daarnaast de juridische weg. Richting de ouders en berijders en inderdaad richting fabrikanten en verkopers.
  • Berijders (of de ouders) aansprakelijk stellen voor alle geleden schade bij een ongeval (want niet verzekerde brommer)
  • Leveranciers aansprakelijk stellen voor leveren van niet conform product (want geleverde apparaat voldoet niet aan de wet- en regelgeving voor e-bike). Product retour en modificatie of geld terug.
Houd dat een half jaar vol en het probleem is grotendeels opgelost, omdat de meesten weer netjes maximaal 25 km/h rijden en alleen trapondersteuning hebben. Waardoor de fatbikes of weer voldoen aan de bestaande wet- en regelgeving.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

hoevenpe schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:26:
[...]

Helmplicht zit op een gewone e-bike of ouderwetse stadsfiets bijna niemand op te wachten.
Ik niet, maar je ziet wel steeds meer mensen met een helm. Oud en jong.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ericplan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:11:
@Marzman Eigenlijk is het grootste probleem dat volgens de Europese Unie een e-bike een gewone fiets is. Dat maakt nationale aanpassing lastig, denk bijvoorbeeld aan de plaats op de weg.
Misschien komt de EU tot inkeer, NL is niet het enige land waar het aantal verkeersdoden stijgt, en gaat het de e-bike uit de categorie fiets halen. Dat maakt lokale regels een stuk makkelijker.
Het is ook wel handig als de verkeersregels in de EU een beetje uniform zijn, maar er zijn wel meer Europese regels waar landen van af mogen wijken en wat Nederland ook doet (electrische steps, op een A1 motor rijden met B rijbewijs).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
hoevenpe schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:52:
[...]

Voordat je dat wettelijk geregeld hebt ben je wel even verder, daarna wachten op een net wat kleiner zadel en mountainbike wielen.

Zo ingewikkeld is het niet, je kunt van 100 meter afstand zien dat er niet getrapt wordt. Staande houden, gashendel dan scooter. Boete voor het niet dragen van een helm en het niet hebben van een bromfietsplaatje. Kunnen ze morgen mee beginnen... :)
En vergeet niet de bike wordt ook direct in beslag genomen en vernietigd plus deze kosten worden ook direct in rekening gebracht ( kosten moet je toch al snel richting 5.000 euro denken)

Trouwens zou je ook met voertuigen die op de snelweg onder een rood kruis rijden moeten doen, gewoon auto in beslag nemen en naast de boete ook direct 3 mnd de cel in, zijn we ook van die levensgevaarlijke ongein af.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:10
Marzman schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:34:
[...]

Ik niet, maar je ziet wel steeds meer mensen met een helm. Oud en jong.
offtopic:
Hier in Zweden is helm verplicht op de fiets voor kinderen tot 12 jaar. Ouders met kinderen op de fiets hebben ook altijd een helm, en die blijven ze meestal dragen als de kinderen ouder worden (de kinderen ook). Eigenlijk zie ik vrij weinig fietsers zonder helm. (Ik draag 'm ook want ik ken persoonlijk iemand die ongelukkig van de fiets gevallen zijn en er oa een schedelbasisfraktuur aan over gehouden heeft. Een helm zou geholpen hebben.) Nu is de fietsinfrastructuur in Zweden ook erg slecht in vergelijking met NL dus je voelt je wat meer in de gevarenzone hier, nog een reden voor mij om er een te dragen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Caelorum schreef op woensdag 4 september 2024 @ 07:31:
Ik ben overigens niet voor meer beperkingen, maar wel voor veel meer handhaving. Dat zou op veel vlakken beter zijn. Laat ze maar eens 4x meer blauw (handhaving of politie) op straat zetten en dan een maand of 3 100% controle uitvoeren. Dan haal je de meeste probleemgevallen er wel weer tussenuit.
Dit is werkelijk het allergrootste probleem in de huidige maatschappij, gebrek aan handhaving van de huidige regels. Ik kan je talloze voorbeelden geven. Ook in het belastingrecht.

Het enige dat we blijkbaar nog kunnen, is meer regels maken. En zoals altijd moeten de goeden dan weer onder de kwaden lijden.

Je kunt gewoon de huidige regels op fietsen en brommers eens flink handhaven en dan zijn de probleemgevallen, hetgeen we aan willen pakken, gauw verdwenen. Maar nee hoor, we maken méér regels. Regels waar diegene die zich er toch al niet aan hield niks van aantrekt. En de goeden nemen afscheid van hun elektrische fiets en pakken maar weer de auto.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
JanHenk schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:55:
Het enige dat we blijkbaar nog kunnen, is meer regels maken. En zoals altijd moeten de goeden dan weer onder de kwaden lijden.
Steeds meer regels, die op steeds minder draagvlak rekenen waardoor mensen zich er steeds minder van aantrekken.

Zie het als een permanent inhaalverbod, klinkt leuk op papier maar het gevolg is dat die langzame vrachtwagen ook wordt ingehaald op plekken die vroeger vanwege veiligheid specifiek aangemerkt waren als punt waar inhalen problematisch was. Het onderscheid vervaagd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
JanHenk schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:55:
[...]

Dit is werkelijk het allergrootste probleem in de huidige maatschappij, gebrek aan handhaving van de huidige regels. Ik kan je talloze voorbeelden geven. Ook in het belastingrecht.

Je kunt gewoon de huidige regels op fietsen en brommers eens flink handhaven en dan zijn de probleemgevallen, hetgeen we aan willen pakken, gauw verdwenen. Maar nee hoor, we maken méér regels. Regels waar diegene die zich er toch al niet aan hield niks van aantrekt. En de goeden nemen afscheid van hun elektrische fiets en pakken maar weer de auto.
Hetzelfde als met de snorfiets: nauwelijks handhaving, waardoor veel snorfietsen veel harder dan 25 km/h reden. Om dat aan te pakken is er een helmplicht ingevoerd. Waardoor tante Bep die netjes 20-25 reed, benadeeld werd.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Artikel in de Telegraaf over fatbikes en mogelijke leeftijdsgrens.
https://www.telegraaf.nl/...eeftijd-en-meer-controles

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:46
Joris748 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:10:
[...]

Hetzelfde als met de snorfiets: nauwelijks handhaving, waardoor veel snorfietsen veel harder dan 25 km/h reden. Om dat aan te pakken is er een helmplicht ingevoerd. Waardoor tante Bep die netjes 20-25 reed, benadeeld werd.
Hoezo benadeeld :) voor tante Bep is het dan toch ook veiliger.

Hier voorstander van iedereen een helm op, heb m'n ouders van tegen de 70 iig al om.

Zijn er hier tweakers oud genoeg die bewust hebben meegemaakt dat de autogordel verplicht werd?
Want was er toen ook iedereen fel op tegen?

Ik doe zelf aan wielrennen ( de vorige groep die geblamed werd >:) ) en daar heeft gelukkig zo goed als iedereen een helm op, verder heb ik nog (dagrij) verlichting en een radar om het voor mijzelf veiliger te maken.

Heb persoonlijk meer last van oudjes op een ebike die het hele fietspad nodig hebben met een reactie vermogen van een visstick dan jongeren op een fatbike, maar kom dan ook niet echt in steden want daar zal het probleem wel groter zijn.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Tinusvolkel schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:32:
[...]

Hier voorstander van iedereen een helm op, heb m'n ouders van tegen de 70 iig al om.

Zijn er hier tweakers oud genoeg die bewust hebben meegemaakt dat de autogordel verplicht werd?

Ik doe zelf aan wielrennen ( de vorige groep die geblamed werd >:) ) en daar heeft gelukkig zo goed als iedereen een helm op, verder heb ik nog (dagrij) verlichting en een radar om het voor mijzelf veiliger te maken.

Heb persoonlijk meer last van oudjes op een ebike die het hele fietspad nodig hebben met een reactie vermogen van een visstick dan jongeren op een fatbike, maar kom dan ook niet echt in steden want daar zal het probleem wel groter zijn.
Verwacht dat zonder helmplicht veel meer mensen de e-bike blijven pakken. Ondertussen zijn de oudjes zonder helm op de e-bike in de minderheid, nog een paar jaar en ze zijn de uitzondering. Net zoals het bij mountainbikers en wielrenners is gegaan. Volgende stap is dat ook de (oudere) jongeren op de e-bike een helm gaan dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Joris748 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:48:
[...]
Verwacht dat zonder helmplicht veel meer mensen de e-bike blijven pakken. Ondertussen zijn de oudjes zonder helm op de e-bike in de minderheid, nog een paar jaar en ze zijn de uitzondering. Net zoals het bij mountainbikers en wielrenners is gegaan. Volgende stap is dat ook de (oudere) jongeren op de e-bike een helm gaan dragen.
Is natuurlijk ook niet gek, een e-bike mag 25 km/u en ook veel berijders tikken die snelheid aan. Dat is tenminste wat ik waarneem op m’n gewone, maar wel snelle, fiets met kilometerteller. 25 km/u is bijna 50% sneller als de gemiddelde kruissnelheid van een gewone fietser op een fietspad met wegkruisingen en verkeerslichten. De klap bij een ongeval komt dus ook een stuk harder aan.

Simpele natuurkundewetten zijn gewoon van toepassing: E=mv2
Een e-bike is zwaarder door motor en accu en heeft een hogere snelheid.

[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 04-09-2024 10:31 . Reden: E=mv^2 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Vin nummer, kenteken, verplichte wegenbelasting en verzekering voor iedere fiets
Het fietsen zal dan een stuk minder populair worden. Want niet meer gratis en asociaal rijgedrag is heel eenvoudig aan te pakken.

De fietser gaat dan meer gebruik maken van de auto en het OV. Not,de fietser kiest er dan voor om zich minder te verplaatsen.

Het stoppen van continu ongebreideld verplaatsen is 1 van de grote uitdagingen van deze tijd.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
durian schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:44:
[...]

offtopic:
Hier in Zweden is helm verplicht op de fiets voor kinderen tot 12 jaar. Ouders met kinderen op de fiets hebben ook altijd een helm, en die blijven ze meestal dragen als de kinderen ouder worden (de kinderen ook). Eigenlijk zie ik vrij weinig fietsers zonder helm. (Ik draag 'm ook want ik ken persoonlijk iemand die ongelukkig van de fiets gevallen zijn en er oa een schedelbasisfraktuur aan over gehouden heeft. Een helm zou geholpen hebben.) Nu is de fietsinfrastructuur in Zweden ook erg slecht in vergelijking met NL dus je voelt je wat meer in de gevarenzone hier, nog een reden voor mij om er een te dragen.
offtopic:
Zie je bij wintersport ook. Exact dezelfde volgorde. Kinderen tot 12 verplicht, ouders gaan mee, na een paar jaar draagt iedereen een helm. Zoontje (7) moet van mij ook een helm op, maar niemand in zijn klas draagt een helm... en dan is de stap groot. Als er meer zijn die een helm dragen, is de stap voor anderen ook minder groot. Maar er is al een topic over helmplicht voor kinderen omdat een school het verplicht wilde stellen na een zwaar ongeluk. Maar dan zie je hoeveel internet-weerstand er tegen is....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
Speedster schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:11:
Vin nummer, kenteken, verplichte wegenbelasting en verzekering voor iedere fiets
Het fietsen zal dan een stuk minder populair worden. Want niet meer gratis en asociaal rijgedrag is heel eenvoudig aan te pakken.

De fietser gaat dan meer gebruik maken van de auto en het OV. Not,de fietser kiest er dan voor om zich minder te verplaatsen.

Het stoppen van continu ongebreideld verplaatsen is 1 van de grote uitdagingen van deze tijd.
Laten we zuinig zijn op onze fietsmobiliteit. Op jouw voorstel ga ik niet eens serieus in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:38
Speedster schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:11:

Als je ook de gewone fiets daarbij meeneemt gaan mensen inderdaad minder fietsen. En heel eerlijk, ik pak dan wel vaker de auto. Minder verplaatsen is ook slecht, we willen juist zorgen dat de gemiddelde Nederlander meer beweegt. Er zijn zat opties om fat bikes onaantrekkelijk te maken. Maar blijf aub van de gewone fiets af. Ook geen helmplicht. Het staat je vrij die aan te schaffen voor je kind, of wanneer je zelf oud bent en bang bent om te vallen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
Tinusvolkel schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:32:
[...]

Dankje... voel me nu spontaan oud. ;) ja de autogordel kostte volgens velen ook alleen maar levens. Altijd mooie verhalen op verjaardagen hoe dat mensen hun leven te danken hadden omdat ze juist geen gordel aan hadden... :p

De helmplicht op (elektrische) fietsen is al een tijdje een discussie, maar tot nu toe durfde niemand in den haag het door te zetten. Wellicht dat we nu dankzij de fatbike een doorbraak krijgen. Eigenlijk ben ik ook stiekem voor.... het is anno 2024 inmiddels zo druk op de fietspaden dat we er niet aan gaan ontkomen om het ooit in te voeren. Laat die fatbike maar de spreekwoordelijke druppel zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Het is ook maar net wat je als probleem beschouwd.

Veilig Verkeer Nederland wil zo weinig mogelijk verkeersslachtoffers en pleit dus al jaren voor helmplicht. Onzin wat mij betreft.

Ik wil niet zo weinig mogelijk verkeersslachtoffers, maar ik wil wel veilig kunnen deelnemen aan het verkeer. Met andere woorden, ik ben van mening dat we ervoor moeten zorgen dat torpedo's zoals opgevoerde e-bikes niet mijn veiligheid in gevaar brengen.

Een motorrijder met volledig pak en helm die met 120 km/h over een dijkweggetje komt racen vind ik veel gevaarlijker dan de motorrijder in shirtje en korte broek die zich aan de snelheid houdt. Kan mij het schelen dat hij zichzelf schilt als ie onderuit gaat. Als ik maar veilig kan deelnemen aan het verkeer.

Ik vind het belangrijk dat het aantal verkeersongelukken naar beneden gaat, maar we moeten niet doorschieten in het verplichten van middelen van zelfbescherming. Ik neem aan dat iedereen met enig verstand dat voor zichzelf kan bepalen.

Misschien is dat een te liberale gedachte voor hier, dat weet ik niet.. ;)

Om dezelfde reden ben ik trouwens wel voorstander van een leeftijdsgrens voor e-bikes. Je kunt je afvragen of kinderen hun fiets wel onder controle hebben op jonge leeftijd. Als ze dan 25 km/h fietsen zijn ze een gevaar voor anderen. Eigenlijk geldt hetzelfde ook wel voor ouderen, maar dat probleem is veel kleiner omdat die zichzelf wel in acht nemen en niet altijd in de turbo-stand fietsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Joris748 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:21:
[...]

Laten we zuinig zijn op onze fietsmobiliteit. Op jouw voorstel ga ik niet eens serieus in.
Dat is erg jammer. Mijn voorstel zou heel veel problemen oplossen. Het verpichte vin nummer zou de import vanuit china minimaliseren. Voor een vin nummer moet men eerst langs de RDW voor een type goedkeuring.

Waar je nog erg makkelijk overheen stapt is het idee om vooral niet te verplaatsen.
Ik weet het dat is een lastig onderwerp en past niet helemaal in deze discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:47
Speedster schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:14:
Waar je nog erg makkelijk overheen stapt is het idee om vooral niet te verplaatsen.
Ik weet het dat is een lastig onderwerp en past niet helemaal in deze discussie.
Dan kan je beter de auto aan banden leggen. Scheelt een hele hoop ellende op de weg. De automobilist gaat echt niet fietsen of met het OV. Dus zal zijn bewegingen beperken, niet erg, want bewegen deed die toch al niet.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Dat is erg jammer. Mijn voorstel zou heel veel problemen oplossen. Het verpichte vin nummer zou de import vanuit china minimaliseren. Voor een vin nummer moet men eerst langs de RDW voor een type goedkeuring.
Het is een idee waar ik de rillingen van krijg. Een verplichte administratie voor iets simpels als een fiets. Het kost een hoop geld voor de administratie en vervolgens zal men ook met keuringen en verplichte verzekeringen komen, nee dank je.
Waarom zou je je vooral niet verplaatsen :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
[...]

We moeten zeker kritisch zijn over mobiliteit en hoe noodzakelijk verplaatsingen zijn. Maar ik denk dat fietsmobiliteit juist een oplossing is en niet het probleem. Fietsmobiliteit, zeker in steden, is heel effectief en milieuvriendelijk. Minder auto's, meer fietsen, bussen en treinen.Laten we fietsen daarom zo laagdrempelig mogelijk houden.

Zaken als vin-nummers en typegoedkeuringen schieten hun doel ver voorbij. Laat in dit geval de verantwoordelijkheid bij de fabrikant liggen en belast de CO2 footprint van het product.

Door teveel drempels gooi je het kind met het badwater weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 23:07
JanHenk schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:07:

Ik vind het belangrijk dat het aantal verkeersongelukken naar beneden gaat, maar we moeten niet doorschieten in het verplichten van middelen van zelfbescherming. Ik neem aan dat iedereen met enig verstand dat voor zichzelf kan bepalen.
Gemiddeld genomen kunnen mensen van 18+ wel dat soort zaken voor zichzelf beslissen, met een hoop uitzonderingen daargelaten. Maar een kind van 12 op een fatbike die 45 gaat zonder helm moet beschermd worden.

Fietshelm heb ik geen probleem mee. Ik doe niet anders met mijn speed-pedelec 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:47

-tom-562

Oliesjeik

Marzman schreef op woensdag 4 september 2024 @ 07:53:
Dat is hetzelfde met brommers, daar is nu best strenge wetgeving op, je moet voorkomen in de rechtbank en kunt je (auto)rijbewijs kwijtraken als je overdrijft. Ze kunnen dergelijke wetgeving aanpassen voor fietsen (is er eigenlijk al, het gaat dus vooral om rollenbanken, controles en straffen). Iedereen doet net of het een nieuw probleem is waar speciale wetten voor moeten komen, maar dat is het eigenlijk niet. Voor electrische fietsen is al wetgeving.
Precies dat, het ontbreekt aan handhaving.
Doe gewoon zoals vroeger, op schoolroutes gewoon rollerbankcontroles voor elektrische fietsen (i.p.v. brommers). Loopt die te hard, dan mag je niet meer verder. Wil je wel verder dan maak je het elektrische gedeelte onklaar 'Hier is een knipex tang, succes!'. Plus uiteraard een boete voor het rijden op een niet goedgekeur voertuig/geen geldig rijbewijs/geen verzekering.
Nieuwe wetten zijn helemaal niet noodzakelijk.

Vroeger kreeg je je opgevoerde Kreidler ook gewoon terug zonder cilinder, en als je pech hebt als schroothoopje. Prima oplossing voor opgevoerde elektrische fietsen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13

crisp

Devver

Pixelated

Vlassie1980 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:45:
[...]

Gemiddeld genomen kunnen mensen van 18+ wel dat soort zaken voor zichzelf beslissen, met een hoop uitzonderingen daargelaten. Maar een kind van 12 op een fatbike die 45 gaat zonder helm moet beschermd worden.

Fietshelm heb ik geen probleem mee. Ik doe niet anders met mijn speed-pedelec 😇
Een kind van 12 hoort niet op een fatbike die 45 gaat. En dan kan dat kind wel een helm opzetten, maar dan nog is het een gevaar voor anderen.

Ik kan er kort over zijn: een helm draag je voor je eigen veiligheid, maar het maakt het verkeer zelf niet veiliger.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
crisp schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:54:
[...]

Een kind van 12 hoort niet op een fatbike die 45 gaat. En dan kan dat kind wel een helm opzetten, maar dan nog is het een gevaar voor anderen.

Ik kan er kort over zijn: een helm draag je voor je eigen veiligheid, maar het maakt het verkeer zelf niet veiliger.
helemaal eens, dus dan tevens dat de ouders maar even langs het bureau komen om e.e.a. uit te leggen, kunnen ze dan ook direct de boete betalen.
En uiteraard de bike komt niet meer terug, die zijn ze kwijt. grote kans dat het kind geen bike meer krijgt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

[...]
Dat is geen lastig onderwerp, (fiets)verplaatsingen willen beperken slaat gewoon uberhaupt nergens op.

Die hele discussie over fatbikes en potentieel nieuwe regelgeving is eveneens een non-issue, er zijn al regels voor alleen handhaven we die niet.

Nog meer regels erbij bedenken heeft dan ook geen enkel nut en brengt talloze nadelen met zich mee. De invoering van een helmplicht kan zorgen voor een forse daling van het aantal fietsers wat het potentieel zelfs onveiliger kan maken. We zijn echt een beetje aan het doorslaan. Plingels in auto's als je 1km/u te hard rijdt. Een helmplicht voor alle fietsers omdat bejaarden die eigenlijk niet meer op een fiets thuishoren massaal verongelukken. Juist door deze extreme betutteling en het oerwoud aan regels krijg je steeds meer dat mensen de regels massaal gaan negeren. Ik ben het dan ook volledig met Hoevenpe eens
hoevenpe schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:09:
[...]

Steeds meer regels, die op steeds minder draagvlak rekenen waardoor mensen zich er steeds minder van aantrekken.
Het zou al een hoop schelen als al die tijd en energie die we nu steken in het bedenken van nóg meer regels eens zouden besteden aan het handhaven van bestaande wet en regelgeving en de uitwassen eens aanpakken.

Iemand die 25km/u fietst op een ebike ipv 23km/u op een gewone fiets en zich netjes aan de verkeersregels houdt is echt niet ineens gevaarlijker bezig 'omdat hij op een ebike rijdt'.
Iemand die 40km/u rijdt op een opgevoerde ebike, door rood heen knalt, vlak langs mensen scheurt terwijl ie met zijn telefoon bezig is is wél gevaarlijk bezig.
Met een helmplicht, rijbewijsplicht en weet ik veel wat er nog meer aan maatregelen bedacht wordt straf je vooral de eerste persoon terwijl die laatste persoon zich er alsnog niets van aan zal trekken. Het wordt alleen veiliger als je die laatste persoon aanpakt en daar is 0,0 aan nieuwe regelgeving voor nodig want ál die zaken zijn al wettelijk geregeld. De pakkans moet drastisch omhoog, niet het aantal regeltjes.

Handhaven dus!

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 04-09-2024 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Metro2002 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:25:
[...]

Dat is geen lastig onderwerp, (fiets)verplaatsingen willen beperken slaat gewoon uberhaupt nergens op.

Die hele discussie over fatbikes en potentieel nieuwe regelgeving is eveneens een non-issue, er zijn al regels voor alleen handhaven we die niet.

Nog meer regels erbij bedenken heeft dan ook geen enkel nut en brengt talloze nadelen met zich mee. De invoering van een helmplicht kan zorgen voor een forse daling van het aantal fietsers wat het potentieel zelfs onveiliger kan maken. We zijn echt een beetje aan het doorslaan. Plingels in auto's als je 1km/u te hard rijdt. Een helmplicht voor alle fietsers omdat bejaarden die eigenlijk niet meer op een fiets thuishoren massaal verongelukken. Juist door deze extreme betutteling en het oerwoud aan regels krijg je steeds meer dat mensen de regels massaal gaan negeren. Ik ben het dan ook volledig met Hoevenpe eens
Helemaal mee eens. Vroeger had je ook nog wel eens van die verkeerslichten die minutenlang op rood stonden zonder dat je zijstraten zag of iets (ik herrinner me een weg tussen de weilanden en daar stond dan een stoplicht). Daar reed ook iedereen massaal door rood. Inmiddels doen we dat niet meer omdat we stoplichten op juiste plaatsen zetten, ze slim werken en meteen een foto kunnen maken als iemand toch door rood rijdt.

En een beetje eigen verantwoordelijkheid mag ook nog wel, je kan ook wel helmen met vizier gaan verplichten want je kan ook blind worden van een vlieg in je oog als je met 27,3 km./u van de brug af fietst en de vlieg vliegt je met 7,2 km/u tegemoet in je oog.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 20:54
Een correctie op een gas hendel.

Deze mag wel degelijk op een fat bike zitten! alleen mag deze dan niet hardergaan dan 6 kilometer per uur.
https://www.rijksoverheid...brom%2D%20of%20snorfiets.
En daar lees je dit :
Boetes voor opgevoerde elektrische fiets (fatbike, e-bike en e-bakfiets)
Een opgevoerde elektrische fiets mag niet rijden op de openbare weg. De politie kan hier een boete voor geven. Het is geen elektrische fiets meer als de snelheidsbegrenzer is aangepast of verwijderd. Of als er een gashendel opzit met motorondersteuning boven de 6 kilometer per uur. De fiets is dan wettelijk een speedpedelec, brom- of snorfiets.

Is uw fiets met gashendel of opgevoerde fiets niet geregistreerd als speedpedelec, brom- of snorfiets? Dan kan de politie hier een boete (bekeuring) voor geven van € 290. Na meerdere overtredingen mag de politie de elektrische fiets ook in beslag nemen en vernietigen.

Maar het gaat steeds over Fat bikes en dan vergeten we maar even dat ook legale elektrische fietsen gewoon kunnen worden opgevoerd bright heeft daar al eens aandacht aan besteed.
https://www.bright.nl/vid...lijk-hoe-riskant-het.html
Maar het zijn niet de fat bikes die gevaarlijk zijn maar de bestuurder die er op rijd.
Het komt namelijk zeer zelden voor dat een fiets van zelf gaat rijden :)
Overigens is het niet alleen de ANWB die onzin loopt te verkondigen maar ook de fietsersbond heeft dat al eens gedaan. volgens mij noemen ze dat populisme.
Wat ik zelf extreem vreemd vind is dat ze een opgevoerde fat bike vernietigen terwijl een opgevoerde brommer of scooter gewoon een wok status krijgt en dan weer na een keuring weer de weg op mogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
audb schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:06:
Een correctie op een gas hendel.

Deze mag wel degelijk op een fat bike zitten! alleen mag deze dan niet hardergaan dan 6 kilometer per uur.
https://www.rijksoverheid...brom%2D%20of%20snorfiets.
En daar lees je dit :
Boetes voor opgevoerde elektrische fiets (fatbike, e-bike en e-bakfiets)
Een opgevoerde elektrische fiets mag niet rijden op de openbare weg. De politie kan hier een boete voor geven. Het is geen elektrische fiets meer als de snelheidsbegrenzer is aangepast of verwijderd. Of als er een gashendel opzit met motorondersteuning boven de 6 kilometer per uur. De fiets is dan wettelijk een speedpedelec, brom- of snorfiets.

*knip*
Die 6 km/h wordt beschouwd als stapvoets en is er voor bedoeld om met de e-bike aan de hand te kunnen lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:11
audb schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:06:
[...]
Wat ik zelf extreem vreemd vind is dat ze een opgevoerde fat bike vernietigen terwijl een opgevoerde brommer of scooter gewoon een wok status krijgt en dan weer na een keuring weer de weg op mogen.
Logisch toch? Er is geen keuringsinstantie voor fietsen, dus waar wil je die wok status laten intrekken dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:22
Ze hadden het hele fenomeen elektrische fiets gewoon onder dezelfde wetgeving moeten schuiven als een (snor)brommer.

Want wat is wezenlijk het verschil tussen een spartamet en een e-bike?
Zoek de verschillen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5thHaUPPrK7uH-oVWJVx38GBaQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QsLKIDGnr6reiBFW9BzH04cW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1AGI0aQFvSjfW1XD_oqz_3G-Tk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GMg9XdrClw0XTQoHBIdcdzTF.png?f=fotoalbum_tile

De een moet naast een rijbewijs en 16+, een blauw plaatje een WA verzekering en inmiddels een helm.
En de ander niet.

Projecteer je dat op een auto, dan zou een Tesla geen kentekenplaat nodig hebben, en mag je zoon van 12 ermee rijden.

Ze moeten de E-bike dus gewoon weer onder de brommer wetgeving laten vallen, dan ben je van al het gezeik af.

En dat kan prima met terugwerkende kracht, dat hebben ze met brommers en de kentekenplicht ook gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 04-09-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:34
Simpel: brommer heeft ooit voldaan aan de typegoedkeuring en kan dus teruggebracht worden in originele staat
Opgevoerde fiets/step/etc heeft uberhaubt geen typegoedkeuring en is dus ongewenst omdat deze niet aan de regels van een fiets/step/etc voldoet. Ongereguleerde/ongecontroleerde zooi moet je niet in het verkeer willen.

[ Voor 14% gewijzigd door SniperGuy op 04-09-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:34
FRANQ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:13:
Ze hadden het hele fenomeen elektrische fiets gewoon onder dezelfde wetgeving moeten schuiven als een (snor)brommer.

Zoek de verschillen:
[Afbeelding][Afbeelding]

De een moet naast een rijbewijs en 16+, een blauw plaatje een WA verzekering en inmiddels een helm.
En de ander niet.

Projecteer je dat op een auto, dan zou een Tesla geen kentekenplaat nodig hebben, en mag je zoon van 12 ermee rijden.

Ze moeten de E-bike dus gewoon weer onder de brommer wetgeving laten vallen, dan ben je van al het gezeik af.

En dat kan prima met terugwerkende kracht, dat hebben ze met brommers en de kentekenplicht ook gedaan.
Je vergeet voor het gemak even het maximale motorvermogen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
FRANQ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:13:

Zoek de verschillen:
[Afbeelding][Afbeelding]

En de ander niet.

Een Spartamet is een fiets met hulpmotor en gashendel. Een e-bike is een fiets met trapondersteuning. Dat is nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
SniperGuy schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:14:
Simpel: brommer heeft ooit voldaan aan de typegoedkeuring en kan dus teruggebracht worden in originele staat
Opgevoerde fiets/step/etc heeft uberhaubt geen typegoedkeuring en is dus ongewenst omdat deze niet aan de regels van een fiets voldoet.
Als ze aan 250W voldoen is het een snor/brommer tot 25km/h, hebben ze meer een gewone brommer tot 45km/h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Joris748 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:15:
[...]

Een Spartamet is een fiets met hulpmotor en gashendel. Een e-bike is een fiets met trapondersteuning. Dat is nogal een verschil.
In het geval van de fatbike zie ik ze vaker niet trappen, dan wel.
Dus het is een elektrische motor.

En een gewone e-bike kan ook zo ingericht worden.

Maar dat maakt niet uit, want dat "hulp" gedeelte komt dan te vervallen in de eisen.
Dat is er nu bij verzonnen om hem niet onder de brommer te hoeven schuiven.

Exact wat ook gebeurd met de e-step waarbij je wel moet steppen.
Dat is een regel om hem legaal te maken volgens de e-bike regels.

Het moet simpeler, is hij gemotoriseerd? (elektrisch danwel brandstof) dan is het een brommer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
FRANQ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:20:
Het moet simpeler, is hij gemotoriseerd? (elektrisch danwel brandstof) dan is het een brommer.
Alle e-bikes een helm en verzekering?
Lijkt me niet de bedoeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DO78
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 05-09 21:15
[...]

En daarmee zou die opgevoerde/aangepaste e-bike niet langer een "fiets met trapondersteuning" maar een snor-/bromfiets zijn (en dan nog één die niet op de weg mag ook).
Als je op een, niet opgevoerde/aangepaste, e-bike stopt met trappen stopt de trapondersteuning. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Spartamet.
Maar dat maakt niet uit, want dat "hulp" gedeelte komt dan te vervallen in de eisen.
Nee, dat "hulp" gedeelte slaat eerder op "zolang je trapt, krijg je daarbij wat hulp".

Zullen we anders fietsen met versnellingen ook maar onder brommers e.d. scharen? Tenslotte hebben brommers en auto's ook versnellingen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
[...]

Dus voldoen ze op dat moment niet meer aan de regels voor een e-bike en moeten ze automatisch aan de regels voor een snor-/bromfiets voldoen. En dat doen ze niet (geen typegoedkeuring, geen kenteken, geen verzekering en de berijder geen AM rijbewijs), dus dan zijn ze illegaal.

Exact wat ook gebeurd met de e-step waarbij je wel moet steppen.
Dat is een regel om hem legaal te maken volgens de e-bike regels.

Ik stel voor dat je de topic start nog een keer doorleest. Daar heb ik de verschillen tussen de e-bike, de speed-pedelec en de snor-/bromfiets uitgelegd. Het hoeft niet simpeler, want de huidige regelgeving is heel duidelijk. Het ontbreekt simpelweg aan handhaving.

Ondersteuning is juist een heel mooi concept omdat een e-bike op dezelfde manier te gebruiken is (input via de pedalen) als een gewone fiets.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 04-09-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Wolly schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:28:
[...]

Het is een idee waar ik de rillingen van krijg. Een verplichte administratie voor iets simpels als een fiets. Het kost een hoop geld voor de administratie en vervolgens zal men ook met keuringen en verplichte verzekeringen komen, nee dank je.

[...]

Waarom zou je je vooral niet verplaatsen :?
Punt totaal gemist. Verplaatsen is slecht voor alles en iedereen.

"Iets simpels als een fiets" het blijkt nu met alle E bikes,Fat bikes, bakfietsen en totaal over de top urban arrow gevallen dat een fiets helemaal niet zo simpel meer is.

In 1924 kon het wel: https://www.nepomukboxmee...lasting-en-fietsplaatjes/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Speedster schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:47:
[...]

"Iets simpels als een fiets" het blijkt nu met alle E bikes,Fat bikes, bakfietsen en totaal over de top urban arrow gevallen dat een fiets helemaal niet zo simpel meer is.

Dat stuk over 1924 bewijst mijn punt, belasting heffen over het bezit van een fiets 8)7

En verplaatsen is prima, het is nodig om elkaar te ontmoeten, te genieten van dingen en daarmee een gezond leven te hebben. Als je door niet te verplaatsen de wereld red O-) , wat heb je dan aan het leven…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DO78
Speedster schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:47:
[...]

Zelfs een basale fiets, dus zonder versnellingen, zonder vering, met alleen een terugtraprem, enz., is niet eens zo simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
FRANQ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:16:
[...]

Als ze aan 250W voldoen is het een snor/brommer tot 25km/h, hebben ze meer een gewone brommer tot 45km/h.
je vergeet de eis van trapondersteuning, ze mogen alleen als ondersteuning worden gebruikt, trap je niet krijg je ook geen ondersteuning van de motor. En dat blijkt dus mn bij deze Fat-bikes (wie verzind deze naam) gewoon mogelijk, en daar door vallen ze dus niet onder een E-bike (hoe kun je zo iets simpels zo moeilijk maken)
Wat als blijkt dat je ook nog moet gaan trappen heeft de jeugd daar blijkbaar geen zin meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
[...]

Gedeeltelijk waar, maar veel moeilijker aangezien ebikes vaak worden geleverd met middenmotoren en daar kan je moeilijk een gashandel op zetten. Bij sommige modellen schijnt het wel te kunnen maar dat is niet echt gangbaar. Middenmotoren tunen is wel makkelijk door met de magneet aan het achterwiel en de sensor te klooien maar dat is hier ook al in een filmpje voorbij gekomen.

Die fatbikes zijn allemaal goedkopere Chinese spullen en die kan je met aftermarket spul zo ombouwen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

MacD007 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:46:
[...]

je vergeet de eis van trapondersteuning, ze mogen alleen als ondersteuning worden gebruikt, trap je niet krijg je ook geen ondersteuning van de motor. En dat blijkt dus mn bij deze Fat-bikes (wie verzint deze naam) gewoon mogelijk, en daar door vallen ze dus niet onder een E-bike (hoe kun je zo iets simpels zo moeilijk maken)
Wat als blijkt dat je ook nog moet gaan trappen heeft de jeugd daar blijkbaar geen zin meer in.
Probleem is wel dat trapondersteuning niet is gedefinieerd en dat is waarschijnlijk ook niet simpel te doen. Daarom is het ronddraaien van de trappers zonder enige inspanning te leveren al voldoende om aan de wet te voldoen, net als met de trappers van het kinderfietsje in de draaimolen van de kermis.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:06
hoevenpe schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:22:
[...]

Alle e-bikes een helm en verzekering?
Lijkt me niet de bedoeling...
Graag, die helm dan

Roep al jaren dat eBikers een helmplicht nodig hebben, de fatbike discussie haakt hier nu op in omdat iedereen daar een mening over heeft en de wet geen onderscheid ziet tussen beide voor regelgeving. Desalniettemin zou ik een helmplicht voor elke eBike toejuichen. Alleen maar om het letsel bij ongevallen te verminderen. Mensen zullen blijven vallen, maar dan is de kans op (blijvende) schade toch een stuk minder. Je ziet op de standaard eBikes vaak ouderen, die net zo hard gaan als een wielrenner maar met een reactievermogen van 2 seconden vooral een gevaar voor zichzelf zijn. Helmplicht voor die groep is makkelijk, want veel van deze mensen hebben al een helm (steeds meer) en heeft een positieve invloed op de ongevallen kant.

Daarmee pak je ook een ander deel aan, namelijk de fatbike terroristen (met een knipoog) want die kun je makkelijker controleren / handhaven dan 'is die wel of niet opgevoerd'. Dit zal, naast de leeftijdsgrens van 16 of ouder het verkeersbeeld enorm vooruit helpen, hoewel ik de leeftijdsgrens niet handig vind.

Ik zie de mogelijke invoering van een helmplicht vanwege de irritatie in de samenleving door de fatbikes als winst, die er zonder die fatbikes nooit zou komen. Zijn die dingen toch nog ergens goed voor geweest.. Leeftijdsgrens is voor mij minder van belang, want de helmplicht gaat veel van die gasten toch van die fiets af houden, dan 'straf' je ook niet de 13-jarige die elke dag 20 km van en na school moet fietsen en daar een eBike voor heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

Dido

heforshe

Holk schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:04:
Ik zie de mogelijke invoering van een helmplicht vanwege de irritatie in de samenleving door de fatbikes als winst, die er zonder die fatbikes nooit zou komen. Zijn die dingen toch nog ergens goed voor geweest..
Tsja, een meerderheid van de kamer is voor een helm[plicht voor fatbikes, maar de kersverse minister komt er nu achter dat fatbikes inderdaad gewoon e-bikes zijn.

En de grote vraag is of er wel een kamermeerderheid is voor een helmplicht voor e-bikes.

Iedereen wil die pubers op fatbikes aanpakken, maar gewone mensen met een e-bike verplichten een helm te dragen ligt gevoeliger, want die mogen stemmen.

(Ik zou zelf zo'n helmplicht toejuichen, overigens, maar ik ga daar niet over - behoudens wat ik al gedaan heb in het stemhokje, maar dat heeft niet echt geholpen :X )

[ Voor 10% gewijzigd door Dido op 04-09-2024 16:10 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Dido schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:09:
[...]

Tsja, een meerderheid van de kamer is voor een helm[plicht voor fatbikes, maar de kersverse minister komt er nu achter dat fatbikes inderdaad gewoon e-bikes zijn.

En de grote vraag is of er wel een kamermeerderheid is voor een helmplicht voor e-bikes.

Iedereen wil die pubers op fatbikes aanpakken, maar gewone mensen met een e-bike verplichten een helm te dragen ligt gevoeliger, want die mogen stemmen.

(Ik zou zelf zo'n helmplicht toejuichen, overigens, maar ik ga daar niet over - behoudens wat ik al gedaan heb in het stemhokje, maar dat heeft niet echt geholpen :X )
Ik blijf me ook elk jaar weer verbazen als de cijfers uitkomen over de slachtoffers in het verkeer, waarbij jaar op jaar meer ouderen de dood vinden omdat ze verongelukken op een eBike, de fietsersbond alleen maar kan zeggen "Het is goed dat de ouderen weer kunnen fietsen, is goed voor hun gezondheid" en "nu stappen ze ook niet in de auto"..

eeeeuh, nee, want dat weet je niet (is nog geen grote studie over gedaan as far as I know) en er vallen er meer dood neer omdat het misschien niet heel handig is om Truus van 78 op een eBike door de drukbezochte duinen te laten rijden met 30 km/u de duin af..

Zoals je zegt; de fietsersbond heeft vooral leden van 65+ en die willen ze behouden. Politiek.. :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:42
[...]En de grote vraag is of er wel een kamermeerderheid is voor een helmplicht voor e-bikes.
Ik kan me nog exact dezelfde discussie herinneren toen de gordels in auto's verplicht werden en toen de helmplicht voor bromfietsen werd ingevoerd.
Inmiddels gewoon gemeengoed geworden, niemand die dit nog ziet als inbreuk op z'n persoonlijke vrijheid.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
De minister was daar allang achter, vandaar zijn terughoudendheid eerder op dit dossier. Het is de kamer die als een spreekwoordelijke kip zonder kop achter krantenkoppen aan rent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
@ericplan Trapondersteuning is wel gedefinieerd:
  • de fiets moet trapondersteuning hebben
  • meetrappen is nodig om vooruit te komen
  • de trapondersteuning moet stoppen bij 25 km per uur
  • de elektromotor heeft een maximum vermogen van 250 watt
Bron: https://www.anwb.nl/jurid...-voor-elektrische-fietsen

Of bedoel je hoeveel kracht er op de pedalen gezet moet worden? Dat probleem zie je wel bij fietsen met voorwielmotor, die hebben vaak geen krachtsensor maar een rotatiesensor.

[ Voor 19% gewijzigd door Joris748 op 04-09-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:51
Een inkijkje van een traumachirurg over de gruwelijke verwondingen waar hij nu dagelijks mee te maken heeft:
https://www.telegraaf.nl/...r-fatbikes-het-is-een-hel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

hoevenpe schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:21:
De minister was daar allang achter, vandaar zijn terughoudendheid eerder op dit dossier. Het is de kamer die als een spreekwoordelijke kip zonder kop achter krantenkoppen aan rent.
Ik moet het de betreffende minister nageven, die gaf ruiterlijk toe dat het vanuit de kamer makkelijker schreeuwen was dan als minister, en dat hij zelf ook meegeschreeuwd had - terwijl hij nu als minister wel inzag dat het allemaal niet zo simpel is als het leek.
De zoveelste PVV-er die last krijgt van de realiteit, zullen we maar zeggen :+

Maar goed, ik hoop dat het hem gaat lukken een algemene e-bike helmplicht door de kamer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Joris748 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:31:

Of bedoel je hoeveel kracht er op de pedalen gezet moet worden? Dat probleem zie je wel bij fietsen met voorwielmotor, die hebben vaak geen krachtsensor maar een rotatiesensor.
Ik bedoel inderdaad het leveren van een inspanning.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Joris748 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:33:
[...]

Dus voldoen ze op dat moment niet meer aan de regels voor een e-bike en moeten ze automatisch aan de regels voor een snor-/bromfiets voldoen. En dat doen ze niet (geen typegoedkeuring, geen kenteken, geen verzekering en de berijder geen AM rijbewijs), dus dan zijn ze illegaal.

[...]
Ja dat zou een droom zijn die uitkomt als ze het zo zouden gaan aanpakken.
Dan krijgen die jongeren eenzelfde behandeling als mijn generatie vroeger met de scooters.
Gewoon maandelijks een controle bij scholen in de buurt en alles doorlichten.
Ik stel voor dat je de topic start nog een keer doorleest. Daar heb ik de verschillen tussen de e-bike, de speed-pedelec en de snor-/bromfiets uitgelegd. Het hoeft niet simpeler, want de huidige regelgeving is heel duidelijk. Het ontbreekt simpelweg aan handhaving.
Ik ben het eens dat het aan handhaving ontbreekt.
En ik weet ook wat de verschillen zijn tussen een ebike en brommer.

De huidige regelgeving is duidelijk, eens.
Echter is de ebike een soort uitzondering op de brommer wetgeving omdat je dus moet trappen en max 0,25kw mag hebben.

Dat moeten trappen is bij zowat alle ebikes met een rotatiesensor (en dus niet trapkrachtsensor) te omzijlen door achteruit te trappen of met de trappers te wiebelen zodat het magneetje lans de sensor gaat.
Ondersteuning is juist een heel mooi concept omdat een e-bike op dezelfde manier te gebruiken is (input via de pedalen) als een gewone fiets.
Ja het is een mooi concept, als je de trapkracht/torque sensor hebt.

Met de rotatiesensor vond ik het zelf tijdens de vele proefritjes ggevaarlijker dan gewoon fietsen.
als er een auto van rechts komt en je wilt inhouden, hoef je op een gewone fiets niet te stoppen met trappen. Je trapt zachter en langzamer.
Bij een trapkracht/torque sensor werkt dat nagenoeg hetzelfde (je merkt hooguit een vertraging)
Maar bijde rotatiesensor moet je stoppen met trappen, anders ondersteunt de motor maximaal en trekt de fiets in feite gewoon op.
MacD007 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:46:
[...]

je vergeet de eis van trapondersteuning, ze mogen alleen als ondersteuning worden gebruikt, trap je niet krijg je ook geen ondersteuning van de motor. En dat blijkt dus mn bij deze Fat-bikes (wie verzind deze naam) gewoon mogelijk, en daar door vallen ze dus niet onder een E-bike (hoe kun je zo iets simpels zo moeilijk maken)
Het is met de rotatiesensor altijd al mogelijk geweest om zonder daadwerkelijk te trappen, toch gemotoriseerd voort te bewegen. Je laat het magneetje op de pedalen langs de sensor gaan, en de controller denkt dat je trapt.

Een fatbike gebruikt dezelfde hardware, alleen het frame en de banden zijn anders.
(In mijn beleving is een fatbike overigens nog steeds een Surly Moonlander mountainbike, en is die naam misbruikt)

Toen ik meer dan 20 jaar terug nog op de middelbare school zat had ik een klasgenoot met handicap die een ebike driewieler had. Die kon ook achteruit trappend rijden.

Mijn moeder heeft ook al 25 jaar een ebike vanwege een hersenbloeding.
Er zijn er dus al een aantal voorbij gekomen. Vele konden gewoon rijden door te wiebelen met de pedalen.
Vlassie1980 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:50:
[...]

Gedeeltelijk waar, maar veel moeilijker aangezien ebikes vaak worden geleverd met middenmotoren en daar kan je moeilijk een gashandel op zetten. Bij sommige modellen schijnt het wel te kunnen maar dat is niet echt gangbaar. Middenmotoren tunen is wel makkelijk door met de magneet aan het achterwiel en de sensor te klooien maar dat is hier ook al in een filmpje voorbij gekomen.

Die fatbikes zijn allemaal goedkopere Chinese spullen en die kan je met aftermarket spul zo ombouwen volgens mij.
Heb zelf de Bafang M420 middenmotor, daar kan je op aliexpress gewoon een gashendel voor kopen.
Of een display waarmee de controller te programmeren is (eggrider)
En op ali kan je ook een kabeltje bestellen met een kloon van de bafang dealersoftware, en kan je alles zelf instellen.
Ik heb de kapotte motor van de fiets van mijn vrouw vervangen en met behulp van die kabel de configuratie uit mijn fiets in haar fiets geladen.
Bij de bafang middenmotor zitten de kabels wel zo verstopt dat je de motor los moet schroeven van het frame, wat misschien te lastig is voor velen.

De kabel waarmee je letterlijk elke parameter kan aanpassen kan je gewoon aansluiten op de display connector vlak bij het stuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9LGUJC44bgbdXm6VoCYEFH_4O8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3w9uAGk8Hf2I8nEgrACNDCzo.png?f=user_large
Joris748 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:31:

Met middenmotor ook.
De goedkopere modellen zijn allemaal rotatiesensor.
De hele bafang M300 reeks waar de fietsenwinkels vol mee staan.
De bafang M420 is behoorlijk duurder, maar heeft wel een trapkracht sensor.

Blijkbaar is het dus niet goed gedefinieerd.
Holk schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:04:
[...]

Graag, die helm dan

Roep al jaren dat eBikers een helmplicht nodig hebben, de fatbike discussie haakt hier nu op in omdat iedereen daar een mening over heeft en de wet geen onderscheid ziet tussen beide voor regelgeving. Desalniettemin zou ik een helmplicht voor elke eBike toejuichen. Alleen maar om het letsel bij ongevallen te verminderen. Mensen zullen blijven vallen, maar dan is de kans op (blijvende) schade toch een stuk minder. Je ziet op de standaard eBikes vaak ouderen, die net zo hard gaan als een wielrenner maar met een reactievermogen van 2 seconden vooral een gevaar voor zichzelf zijn. Helmplicht voor die groep is makkelijk, want veel van deze mensen hebben al een helm (steeds meer) en heeft een positieve invloed op de ongevallen kant.

Daarmee pak je ook een ander deel aan, namelijk de fatbike terroristen (met een knipoog) want die kun je makkelijker controleren / handhaven dan 'is die wel of niet opgevoerd'. Dit zal, naast de leeftijdsgrens van 16 of ouder het verkeersbeeld enorm vooruit helpen, hoewel ik de leeftijdsgrens niet handig vind.

Ik zie de mogelijke invoering van een helmplicht vanwege de irritatie in de samenleving door de fatbikes als winst, die er zonder die fatbikes nooit zou komen. Zijn die dingen toch nog ergens goed voor geweest.. Leeftijdsgrens is voor mij minder van belang, want de helmplicht gaat veel van die gasten toch van die fiets af houden, dan 'straf' je ook niet de 13-jarige die elke dag 20 km van en na school moet fietsen en daar een eBike voor heeft.
Ik zie het ook als winst.
In buurlanden is het al jaren normaal om een helm te dragen op de gewone fiets.
Het word door hersenletsel artsen al tientallen jaren gevraagd om een helm op te doen.

Maar wij Nederlanders vinden dat we dat niet hoeven want we zijn eigenwijs.
En het is veel te leuk om die Duitsers en Fransen belachelijk te maken.

Op de snorscooter mocht je tot voor kort zonder helm, en ze zouden allemaal verdwijnen als er een helmplicht komt. Nou ik zie er nog steeds even veel. Keurig helmpje op.

Die helmen voor de fiets zijn veel lichter, en veel meer opengewerkt, daar heb je na even wennen echt geen last van. :)

Zelf vind ik een leeftijdsgrens van 16 ook prima, en dan kan je best een uitzondering maken om medische redenen.

En een WA verzekering en plaatje of sticker zou ik ook niet erg vinden.
Nu betaal ik voor een diefstalverzekering, die net zo duur is als de WA-Casco verzekering van mijn brommer. (heb de brommer/scooter weggedaan en een e-bike gekocht 3 jaar geleden)
Kan nooit heel veel duurder worden, en dan is iedereen wel goed verzekerd onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:44
Holk schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:14:
[...]

Ik blijf me ook elk jaar weer verbazen als de cijfers uitkomen over de slachtoffers in het verkeer, waarbij jaar op jaar meer ouderen de dood vinden omdat ze verongelukken op een eBike, de fietsersbond alleen maar kan zeggen "Het is goed dat de ouderen weer kunnen fietsen, is goed voor hun gezondheid" en "nu stappen ze ook niet in de auto"..

eeeeuh, nee, want dat weet je niet (is nog geen grote studie over gedaan as far as I know) en er vallen er meer dood neer omdat het misschien niet heel handig is om Truus van 78 op een eBike door de drukbezochte duinen te laten rijden met 30 km/u de duin af..

Zoals je zegt; de fietsersbond heeft vooral leden van 65+ en die willen ze behouden. Politiek.. :|
Als dit zo'n probleem is onder ouderen en de achterban van de fietsersbond, dan staat hun toch de taak om ouderen te motiveren zélf die helm te pakken of niet op die e-bike te stappen die alleen een rotatiesensor met voorwielaandrijving heeft?

Dat iemand uberhaupt rondrijdt met een machine waar hij/zij geen controle over heeft is dan toch het probleem? Want hoe dan ook, als een oudere een ongeluk krijgt met een ebike en die helm heeft hun hersenen minder geschud, dan kunnen ze alsnog wachten op een maandenlange revalidatie.

Educatie lijkt mij het allerbelangrijkste.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Wolly schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:01:
[...]

Dat stuk over 1924 bewijst mijn punt, belasting heffen over het bezit van een fiets 8)7

En verplaatsen is prima, het is nodig om elkaar te ontmoeten, te genieten van dingen en daarmee een gezond leven te hebben. Als je door niet te verplaatsen de wereld red O-) , wat heb je dan aan het leven…
Ik kan mij gelukkig nog prima lopend verplaatsen. Ik woon op 300 meter van een park waar ik van alles kan ontmoeten.

En weer wordt mijn punt volkomen gemist. Verplaatsen met een vervoermiddel is niet meer van deze tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

De Fietsersbond is niet tegen het dragen van een fietshelm. Als je je zeker voelt, dan fiets je veiliger. Het kan verstandig zijn om een helm op te zetten in situaties met een verhoogd risico, bijvoorbeeld voor senioren op een e-bike. Helaas is inmiddels meermaals gebleken dat mensen dwingen om een helm op te zetten ook een averechts effect heeft. Mensen gaan minder fietsen.
Er vallen jaarlijks ook veel (meer wellicht?) doden en gewonden na een val van een trap of ladder (of bed), maar daar verplichten we ook geen helm. Nogmaals: een helm doet niets voor verkeersveiligheid in het algemeen. Ja, als je altijd volgas gaat op je e-bike dan is het wel verstandig een helm op te zetten, maar beter pas je je rijgedrag aan aan de omstandigheden, en als je niet meer stabiel genoeg bent dan kan je je e-bike ook laten ombouwen tot driewieler.

Maar ja, een individuele "oplossing" (lees: symptoombestrijding) is makkelijk en goedkoop met alleen regel/wetgeving te realiseren, waar echte oplossingen tijd en geld kosten en weerstand oproepen van bijvoorbeeld automobilisten die geen kilometer minder hard willen rijden en het liefst overal de auto voor de deur van de bestemming willen kunnen parkeren.

En ja, als ik een stuk ga touren op de lighandbike (gemiddelde snelheid 20 km/u - ik ben nog geen Jetze Plat :p), dan zet ik ook een helm op. Maar voor een kort ritje naar het zwembad of de supermarkt zet ik geen helm op met mijn rolstoelhandbike met ondersteuning (tot 15 km/u, maar veel harder moet je ook niet willen door druk stadverkeer).

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Één keer je GPS tracker op de skipiste aan en die discussie over 25km/h of 35km/h gaat nergens over. Dat deden we vroeger ook gewoon met een muts op, ruim boven de 70km/h. :P

Risico hoort ook bij het leven, leven is dodelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Speedster schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:15:
[...]

En weer wordt mijn punt volkomen gemist. Verplaatsen met een vervoermiddel is niet meer van deze tijd.
Als je dat bedoelt met betrekking tot klimaatimpact, dan zit er natuurlijk wel een enorm verschil tussen verschillende vervoermiddelen. Een gewone fiets is misschien zelfs nog beter dan lopen. En ja, een e-bike heeft een grotere impact, maar is nog altijd beter dan de auto pakken voor een kort ritje (maar wellicht weer niet als je dan èn een e-bike, èn een auto bezit).

Ons helemaal niet meer verplaatsen is natuurlijk praktisch gezien niet mogelijk.

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Speedster schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:15:
Ik kan mij gelukkig nog prima lopend verplaatsen. Ik woon op 300 meter van een park waar ik van alles kan ontmoeten.

Sarcasme toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
hoevenpe schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:33:
Één keer je GPS tracker op de skipiste aan en die discussie over 25km/h of 35km/h gaat nergens over. Dat deden we vroeger ook gewoon met een muts op, ruim boven de 70km/h. :P

En als je nu zonder helm de skipiste af gaat ben je een van de weinige en kijkt iedereen je aan of je wel goed wijs bent 8)7

Fijn dat je met je “voorbeeld” onbedoeld aangeeft dat zaken veranderen / verbeteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik denk dat hij serieus is :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 22:42
LED-Maniak schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:52:
[...]Als dit zo'n probleem is onder ouderen en de achterban van de fietsersbond, dan staat hun toch de taak om ouderen te motiveren zélf die helm te pakken of niet op die e-bike te stappen die alleen een rotatiesensor met voorwielaandrijving heeft?
Educatie lijkt mij het allerbelangrijkste.
Misschien heb je de actie 'Doortrappen' niet meegekregen, maar in de provincie Gelderland kregen fietsers daarmee 25 euro korting wanneer ze een fietshelm aanschaften. Ruim 6000 fietsers hebben in de periode van 10 april t/m 28 mei hiervan geprofiteerd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 23:51
hoevenpe schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:33:

Traumachirurg toont verbrijzelde gezichten van letsel door fatbikes: ’Het is een hel’

https://www.telegraaf.nl/...r-fatbikes-het-is-een-hel

Nog net niet dodelijk...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik reed net naar huis op mijn speed pedelec die uiteraard met alles legaal tot 45km/u ondersteuning geeft.

Ik haalde met moeite een vrouw van een jaar of 55 ~ 60 in. Die ging denk ik echt wel tegen de 40 km/u. Geen helm, geen kenteken. Het was een Bafang middenmotor dus gewoon begrenzer eraf.

Het zijn niet alleen fatbikes dus... Hoewel je hierbij nog wel moet trappen. Ben blij dat ik alles netjes geregeld heb...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
De media kunnen de financiële gevolgen van rijden op een illegale fatbike/e-bike niet voldoende laten zien. Laat maar zien wat de gevolgen van onverzekerd een ongeluk veroorzaken betekent. Dat het je duizenden of zelfs tienduizenden euro's kan kosten. Hopelijk zet dit een deel van de ouders aan tot nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Joris748 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:31:
[...]

De media kunnen de financiële gevolgen van rijden op een illegale fatbike/e-bike niet voldoende laten zien. Laat maar zien wat de gevolgen van onverzekerd een ongeluk veroorzaken betekent. Dat het je duizenden of zelfs tienduizenden euro's kan kosten. Hopelijk zet dit een deel van de ouders aan tot nadenken.
Iemand aanrijden, die breekt een heup, hij/zij kan niet werken, lange revalidatie, geen contract verlenging want 1-jarig contract, langdurig werkloos

Gaat zo in de tonnen lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 11:16
Vlassie1980 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:22:
Ik reed net naar huis op mijn speed pedelec die uiteraard met alles legaal tot 45km/u ondersteuning geeft.

Ik haalde met moeite een vrouw van een jaar of 55 ~ 60 in. Die ging denk ik echt wel tegen de 40 km/u. Geen helm, geen kenteken. Het was een Bafang middenmotor dus gewoon begrenzer eraf.

Het zijn niet alleen fatbikes dus... Hoewel je hierbij nog wel moet trappen. Ben blij dat ik alles netjes geregeld heb...
Onlangs een ebike aangeschaft, stelde hierover een vraagje in de feestboek-groep voor eigenaren van hippe ebikes. Kreeg direct een reactie van een pief die mijn nieuwe stalen ros wel even voor me wilde opvoeren*. Niet op ingegaan, verbaasde me wél erover dat deze spullen zó openlijk aangeboden worden.

En over de helm. Ik zou een helmplicht eigenlijk wel toejuichen. Dan heb ik ook geen excuus meer. Nu zit ik nog wat te miezemauzen over een helm (ik fiets alleen recreatief, overdag.. etc.. etc...).

(*= Bericht gerapporteerd bij groepsbeheerder, werd even later verwijderd, dat dan weer wel).

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Bernard0343 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:41:
En over de helm. Ik zou een helmplicht eigenlijk wel toejuichen. Dan heb ik ook geen excuus meer. Nu zit ik nog wat te miezemauzen over een helm (ik fiets alleen recreatief, overdag.. etc.. etc...).
Recreatief opgelopen hersenletsel is niet minder erg dan professioneel opgelopen hersenletsel, en overdag opgelopen hersenletsel is niet minder erg dan 's nachts opgelopen hersenletsel. Dus de excuses die je noemt zijn wel heel erg zwak.

Ik vermoed dat je eigenlijk bedoelt te zeggen dat je een verplichting fijn zou vinden omdat je op dit moment het gevoel hebt dat je voor gek staat als je je hersens(!) wilt beschermen, en dat je graag een wettelijk verplichting zou hebben om je hersens(!) te beschermen zodat je een argument hebt om te gebruiken tegen denkbeeldige mensen die denken dat je gek net als je je hersens(!) wilt beschermen.

Eigenlijk is dat best wel een opvallend verschijnsel - helmschaamte.

Net zo opvallend als motorrijders die in een korte broek gaan rijden, of inline-skaters zonder polsbeschermers. Want dat is niet comfortabel of stoer. Alsof een afgezet been of verbrijzelde ellepijp wel stoer zijn.

De mens is een raar dier :+

offtopic:
Ik heb ook een fietshelm. Hoewel ik de laatste tijd weinig fiets, heb ik dat ding aangeschaft toen ik regelmatig naar mijn werk fietste, eerst met een stadsfiets, en later met een cross-over MTB/spinning bike. Dat ging zonder motortje met een gemiddelde snelheid van boven de 25 km//u, en om die reden droeg ik een helm. En het feit dat ik 1 keer in die 5 jaar een rotonde iets te scherp aansneed waardoor ik vrij spectaculair onderuit ging en met mijn helm(!) een paar kasseien raakte, maakt me heel gelukkig dat ik die keuze gemaakt heb.

Weet je wat het opvallende was? Ik ben in die 5 jaar nooit, maar dan ook helemaal nooit, door iemand aangesproken die het vreemd vond dta ik een helm droeg!

Het gevoel dat het gek is, of dat anderen het gek vinden, zit letterlijk tussen de oren. Op dezelfde plek waar de hersenen zitten die je met zo'n helm kunt beschermen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Dido schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:32:
[...]

Recreatief opgelopen hersenletsel is niet minder erg dan professioneel opgelopen hersenletsel, en overdag opgelopen hersenletsel is niet minder erg dan 's nachts opgelopen hersenletsel. Dus de excuses die je noemt zijn wel heel erg zwak.

Ik vermoed dat je eigenlijk bedoelt te zeggen dat je een verplichting fijn zou vinden omdat je op dit moment het gevoel hebt dat je voor gek staat als je je hersens(!) wilt beschermen, en dat je graag een wettelijk verplichting zou hebben om je hersens(!) te beschermen zodat je een argument hebt om te gebruiken tegen denkbeeldige mensen die denken dat je gek net als je je hersens(!) wilt beschermen.

Net zo opvallend als motorrijders die in een korte broek gaan rijden, of inline-skaters zonder polsbeschermers. Want dat is niet comfortabel of stoer. Alsof een afgezet been of verbrijzelde ellepijp wel stoer zijn.

offtopic:
Ik heb ook een fietshelm. Hoewel ik de laatste tijd weinig fiets, heb ik dat ding aangeschaft toen ik regelmatig naar mijn werk fietste, eerst met een stadsfiets, en later met een cross-over MTB/spinning bike. Dat ging zonder motortje met een gemiddelde snelheid van boven de 25 km//u, en om die reden droeg ik een helm. En het feit dat ik 1 keer in die 5 jaar een rotonde iets te scherp aansneed waardoor ik vrij spectaculair onderuit ging en met mijn helm(!) een paar kasseien raakte, maakt me heel gelukkig dat ik die keuze gemaakt heb.

Weet je wat het opvallende was? Ik ben in die 5 jaar nooit, maar dan ook helemaal nooit, door iemand aangesproken die het vreemd vond dta ik een helm droeg!

Het gevoel dat het gek is, of dat anderen het gek vinden, zit letterlijk tussen de oren. Op dezelfde plek waar de hersenen zitten die je met zo'n helm kunt beschermen :D
offtopic:
Op die motorrijders die in korte broek op de motor zitten, wil ik wel inhaken. Dat is onder motorrijders absoluut niet stoer. Daar is de norm om beschermende kleding aan te trekken en worden mensen die dat niet doen eerder als dom gekenmerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Joris748 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:36:
Op die motorrijders die in korte broek op de motor zitten, wil ik wel inhaken. Dat is onder motorrijders absoluut niet stoer. Daar is de norm om beschermende kleding aan te trekken en worden mensen die dat niet doen eerder als dom gekenmerkt.
offtopic:
Tsja, toch zie ik er genoeg. Zal wel hetzelfde zijn als met motoren die absurde herrie maken, daarvan hoor ik ook altijd dat verreweg de meesten dat helemaal niet stoer vinden, maar die paar die dat wel stoer vinden scheppen er kennelijk behagen in om bij mij in de buurt mijn hond de stuipen op het lijf te jagen. Stom toeval natuurlijk, dat die paar domme en asociale motorrijders allemaal hier in de buurt wonen / rijden :P

• Joris748
Dido schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:42:
[...]

offtopic:
Tsja, toch zie ik er genoeg. Zal wel hetzelfde zijn als met motoren die absurde herrie maken, daarvan hoor ik ook altijd dat verreweg de meesten dat helemaal niet stoer vinden, maar die paar die dat wel stoer vinden scheppen er kennelijk behagen in om bij mij in de buurt mijn hond de stuipen op het lijf te jagen. Stom toeval natuurlijk, dat die paar domme en asociale motorrijders allemaal hier in de buurt wonen / rijden :P
offtopic:
Woon je toevallig in Rotterdam? :+

Dat percentage onaangepast volk vind je onder iedere willekeurige populatie. Het gaat er hier om wat de norm is. De norm onder motorrijders is zeker niet zonder beschermende kleding rijden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

offtopic:
Niet meer. Ik ben, zoals meer Rotterdammers - en Hagenezen - richten de Haaglandse suburbs verhuisd.

Maar laten we weer on-topic gaan - het ging over pubers op illegale motorvoertuigen die de norm aan het worden zijn, dacht ik :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galen2850
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-06 20:53
Gister liep ik op een onvoverzichtelijk kruispunt af en er komt een fatbkie mij tegemoet met twee jongetjes. Ze waren echt een jaar of 8. Vol gas, zonder trappen en niet afremmen voor de kruising. Er komt een ander, iets ouder, kind van rechts die, godzijdank, wel oplet en op tijd stopt. In het moment zie ik in de ogen van het voorste jongetje op de fatbike de paniek zodra hij de fietser ziet, en daarna opluchting dat het goed afloopt. Ze scheuren wel net zo hard door...

Nog geen 30 meter verderop, de brug over weer een kruispunt. Twee fatbikes met drie ongeveer 12-jarigen. Handjes meer los dan aan het stuur. Meer met elkaar bezig dan het verkeer. Slingerend over fietspad en voetpad en slaan af en doen daarbij alles fout. Geen richting aangeven, veel te hard en op de verkeerde weghelft uitkomen, achterom kijken in de bocht ipv vooruit, nome het maar op. Op de kruising is op dat moment gelukkig geen ander verkeer maar het had zo maar heel verkeerd kunnen aflopen.

Als ouder begrijp ik echt niet waarom je zo'n ding koopt voor je kroost. Je haalt het toch ook niet in jehoofd om jonge kinderen op een brommer te zetten? Waarom dan wel een ebike? Het komt door afwachtend wanbeleid. Door niets te doen zijn kinderen op fagbikes inmiddels zo genormaliseerd dat veel ouders dat lijken te vergeten. Dat zorgt voor onnodig leed.

Als we onze jeugd en andere verkeersdeelnemers willen beschermen moet er direct een leeftijdsgrens van 16 jaar komen. Voor elke ebike, dus alle fietsen met een accu ongeacht vermogen, snelheid of wat dan ook. Dat is een simpele, afgekaderde en uitvoerbare wet. Daarna streng handhaven vanaf het begin zodat de norm terugkomt dat je tot 16 jaar op eigen kracht fietst. Daarna gaan we wel nadenken over hoe helmplichtwet er uit zou kunnen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 08:27
Het grootste probleem is dat die kids steeds jonger worden.. Ik zie hier regelmatig kids van 8 of jonger op een fatbike rijden die de bocht amper kunnen halen. Geen enkel idee hoe het verkeer werkt en vol gas over het fietspad. Het liefst nog met een koptelefoon op hun oren en telefoon in hun hand..

Een helm is geen gek idee. Het zal even wennen zijn in het begin, maar op de racefiets kan ik mij echt niet meer voorstellen dat ik er zonder helm opstap.Tegenwoordig heeft elke snorfietser ook een helm op, dat kon je je een paar jaar geleden ook niet voorstellen.

En het onderscheid tussen een fatbike en een normale e-bike moet toch niet zo moeilijk te maken zijn? Als de banden dikker zijn dan X mm en kleiner dan X inch is het een Fatbike, anders een E-Bike. Dan kunnen de kinderen nog op een gewone E-Bike naar school.

Vroeger kon je op een Citta ook trappers zetten, dat maakte het toch ook niet gelijk een fiets?

[ Voor 4% gewijzigd door M@cer op 05-09-2024 12:11 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:18
[...]

offtopic:

Ik quote deze gewoon nog een keertje, ik kan te weinig thumbsup geven _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
M@cer schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:09:
Een helm is geen gek idee. Het zal even wennen zijn in het begin, maar op de racefiets kan ik mij echt niet meer voorstellen dat ik er zonder helm opstap.
Meeste mensen die iets te beschermen hebben denken zelf wel aan een helm.

Helaas biedt een helm geen bescherming voor de omstanders en slachtoffers die gemaakt worden door deze coureurs. Lig je daar met gebroken botten... Maar gelukkig had de Fatbiker wel een helm op! Misschien gaan ze dan nog roekelozer rijden.. want ze zijn toch beschermd.. door hun helm?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• DO78
En het onderscheid tussen een fatbike en een normale e-bike moet toch niet zo moeilijk te maken zijn? Als de banden dikker zijn dan X mm en kleiner dan X inch is het een Fatbike, anders een E-Bike. Dan kunnen de kinderen nog op een gewone E-Bike naar school.
Eén klein probleem: als je dan banden smaller dan X mm onder je fatbike zet, is het opeens weer een "gewone" e-bike...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:22:

Ook hier weer, de goeden lijden onder de kwaden.

Want waarom zou jij niet je dure pedelec aan de wilgen hangen en ook lekker op zo'n goedkope opgevoerde Chinees rondfietsen? Resultaat is hetzelfde.

Daarom, handhaving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:32
Op moment is het zo dat bij eerste overtreding je een boete en waarschuwing krijgt en bij tweede overtreding boete en inbeslagname van de fatbike. Snap op zich wel dat je iemand kans op aanpassing moet geven en dus niet meteen tot inbeslagname kan overgaan. Maar zou er bijvoorbeeld wel ingevoerd kunnen worden dat bij kinderen onder de 14(?) de fatbike bij eerste overtreding al meteen inbeslag genomen wordt, de ouders kunnen die dan wel terug krijgen na gesprek op het politiebureau waarbij hun het gevaar benadrukt wordt? Dan uiteraard bij tweede overtreding wel volledige inbeslagname

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
[...]

offtopic:

Helmschaamte! Prachtig woord!

En tja... Komt mijn weerstand (en die van vele? anderen) hiervandaan? Of omdat mensen het betuttelend vinden? Kweenie, ik denk wel dat een helmplicht voor (in ieder geval) ebikes er voor zou kúnnen zorgen dat de fietshelm even geaccepteerd zal worden als eerdere betuttelende maatregelen als maximumsnelheden, gordelplicht en voorrangsregels. Maar goed, dat is een mooi promotie-onderzoek voor een verkeerspsycholoog.

Ik woon in een gebied waar veel gefietst wordt (wielrenners en senioren op ebikes, beiden bewegen zich het liefst in kuddes voort), het valt me wel op dat beiden groepen regelmatig lak hebben aan de overige weggebruikers. Wielrenners denderen met snelheden >50 km heuvelaf de smalle dorpsstraatjes in, hysterisch krijsend naar dat vierjarige jochie dat vóór hun oversteekt op een zebrapad. Senioren die ervan overtuigd zijn dat zij, op basis van hun leeftijd altijd (en nooit niet) voorrang verdienen, óók als daarvoor een ambulance, die met gillende sirenes aan komt rijden, vol in de ankers moet.

Het zijn, in ieder geval in mijn durp, niet alleen de fatbikers, maar ook vooral de overige tweewielers (incl. kortgebroekte motormuizen) die, zeker als ze in een groep rijden, volledig maling hebben aan de ander. Ik vraag me weleens af waar dat ineens vandaan komt.

offtopic:
Motorrijders zonder beschermende kleding vind ik al 'bijzonder'. Maar wat mij écht verbijstert zijn motorrijders, in motorkleding die 130 over de snelweg zoeven met hun liefje achterop, terwijl zij slechts gekleed is in een korte broek en een luchtig T-shirt.

[ Voor 3% gewijzigd door Bernard0343 op 05-09-2024 12:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:44

Een oplossing voor het probleem? :P

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Bernard0343 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:28:
[...]

Helmschaamte! Prachtig woord!

En tja... Komt mijn weerstand (en die van vele? anderen) hiervandaan? Of omdat mensen het betuttelend vinden? Kweenie, ik denk wel dat een helmplicht voor (in ieder geval) ebikes er voor zou kúnnen zorgen dat de fietshelm even geaccepteerd zal worden als eerdere betuttelende maatregelen als maximumsnelheden, gordelplicht en voorrangsregels. Maar goed, dat is een mooi promotie-onderzoek voor een verkeerspsycholoog.

Ik woon in een gebied waar veel gefietst wordt (wielrenners en senioren op ebikes, beiden bewegen zich het liefst in kuddes voort), het valt me wel op dat beiden groepen regelmatig lak hebben aan de overige weggebruikers. Wielrenners denderen met snelheden >50 km heuvelaf de smalle dorpsstraatjes in, hysterisch krijsend naar dat vierjarige jochie dat vóór hun oversteekt op een zebrapad. Senioren die ervan overtuigd zijn dat zij, op basis van hun leeftijd altijd (en nooit niet) voorrang verdienen, óók als daarvoor een ambulance, die met gillende sirenes aan komt rijden, vol in de ankers moet.

Het zijn, in ieder geval in mijn durp, niet alleen de fatbikers, maar ook vooral de overige tweewielers (incl. kortgebroekte motormuizen) die, zeker als ze in een groep rijden, volledig maling hebben aan de ander. Ik vraag me weleens af waar dat ineens vandaan komt.
Eerder het mij-overkomt-dat-niet-syndroom. Soort van zelfoverschatting.
  • Mijn kind let wel goed op
  • Ik kan goed rijden en krijg geen ongeluk
  • Etc

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:20

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Misschien een aantal bij de jongeren bekende influencers een Youp/Buckler laten doen?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:10
Het grootste probleem is dat die kids steeds jonger worden.. Ik zie hier regelmatig kids van 8 of jonger op een fatbike rijden die de bocht amper kunnen halen. Geen enkel idee hoe het verkeer werkt en vol gas over het fietspad. Het liefst nog met een koptelefoon op hun oren en telefoon in hun hand..

Een helm is geen gek idee. Het zal even wennen zijn in het begin, maar op de racefiets kan ik mij echt niet meer voorstellen dat ik er zonder helm opstap.Tegenwoordig heeft elke snorfietser ook een helm op, dat kon je je een paar jaar geleden ook niet voorstellen.

Vroeger kon je op een Citta ook trappers zetten, dat maakte het toch ook niet gelijk een fiets?
Je moet geen onderscheid willen maken tussen fatbike en andere elektrische fiets. Gewoon 25km/h, leeftijdsgrens van 16 jaar voor e-bike en vooral handhaven op verkoop opgevoerde fietsen, overtreding met telefoon in de hand fietsen en snelheid. Controle op diefstal. Hoef je de wet niet voor aan te passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vlassie1980
Vaevictis_ schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:55:
[...]

Je moet geen onderscheid willen maken tussen fatbike en andere elektrische fiets. Gewoon 25km/h, leeftijdsgrens van 16 jaar voor e-bike en vooral handhaven op verkoop opgevoerde fietsen, overtreding met telefoon in de hand fietsen en snelheid. Controle op diefstal. Hoef je de wet niet voor aan te passen.
Genoeg kinderen die best wel een stevig stuk naar school moeten fietsen van bijvoorbeeld 20 km enkele reis en op een standaard elektrische fiets rijden (dus geen fatbike, en niet opgevoerd) en nog geen 16 zijn. Dus die moeten eronder lijden dat die fatbikes zo makkelijk op te fokken zijn?

En niet komen met stoere verhalen dat iedereen dat vroeger ook deed :+

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verkeerd voorbeeld in Nederland. Het heette niet voor niks bromfiets of fiets met hulpmotor. En je kon er niet trappers op zetten, er moesten trappers op zitten (wat eigenlijk gevaarlijker is). In 1985 is dat pas afgeschaft en toen kwamen ook pas de eerste scootertjes in Nederland.

/▌

• Bernard0343
De invoering van de helmplicht voor bromfietser ging overigens niet zonder slag of stoot, blijkt uit dit artikel uit het Nederlands dagblad. Een citaat:
Van de kant van de RAI is enige tijd terug opgemerkt , dat naar alle waarschijnlijkheid de winkelende huisvrouw er niets voor zal voelen een bromfietshelm te dragen. Daarbij zouden dan moeilijkheden met het kapsel en het onelegante uiterlijk een rol spelen.
Meer achtergrond over de geschiedenis van de helmplicht vind je trouwens hier. Oók lezenswaardig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
Bernard0343 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:07:
De invoering van de helmplicht voor bromfietser ging overigens niet zonder slag of stoot, blijkt uit dit artikel uit het Nederlands dagblad. Een citaat:

[...]

Meer achtergrond over de geschiedenis van de helmplicht vind je trouwens hier. Oók lezenswaardig!
Zeker, de laatste alinea raakt hem perfect.
Fietsen

Terwijl het totaal aantal verkeersdoden in 2017 (613) is gedaald ten opzichte van 2016 (629), steeg het aantal dodelijk ongevallen met fietsen, brom- en snorfietsen (2017: 247, 2016: 223). Die stijging houdt niet alleen verband met helmloze jongeren op opgevoerde snorfietsen, maar juist ook met blootshoofdse oudere mannen op e-bikes. Het ligt voor de hand een eventuele toekomstige helmplicht voor snorfietsers meteen ook te laten gelden voor elektrische fietsen. Houd er alvast maar rekening mee dat het verzet van de babyboomers op hun e-bikes heftiger en beter georganiseerd zal zijn dan dat van de snorfietsers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Dit hele fatbike probleem hebben ze (de overheid) toch zelf veroorzaakt. Voornamelijk door de helpplicht van snorfietsen (en ook het niet toestaan van elektrische steps) waardoor in eerste instantie 15/16 jarigen naar een alternatief gingen zoeken. Dit werd de fatbike. Daarna kopieerden de jongere kinderen dit gedrag.

You only live once, so enjoy the ride.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011

dragonhaertt

@_'.'

Vlassie1980 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:03:
[...]

Genoeg kinderen die best wel een stevig stuk naar school moeten fietsen van bijvoorbeeld 20 km enkele reis en op een standaard elektrische fiets rijden (dus geen fatbike, en niet opgevoerd) en nog geen 16 zijn. Dus die moeten eronder lijden dat die fatbikes zo makkelijk op te fokken zijn?
Het probleem is alleen niet "Fatbike", het probleem is "Populaire goedkope e-bike".
Als je nu een beperking op fatbikes legt hebt je over 2 jaar duizenden andere ebikes die allemaal opgevoerd zijn.

Dat afbakenen is praktisch onmogelijk, aangezien het opvoeren van ebikes toch al illegaal is. Daar hebben ze nu ook lak aan.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste