[PC] Anno 117: Pax Romana

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:13
Ik was vergeten te melden dat mijn problemen onder Linux speelden. De oplossing voor mij was om de volgende regel in de Steam-launch options te zetten:
DXVK_CONFIG="dxgi.enableDummyCompositionSwapchain=True" %command%
Daarna werkte het prima, dus net mijn eerste uurtje erop zitten.
Het geeft een mooi voorproefje en ik ben benieuwd naar het uiteindelijke spel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

PB-powell

Mr. Laziness

Hier ook mijn eerste uur gespeeld, het speelt een stuk soepeler zonder alle watermerken over het scherm :+
Voor mijn gevoel zijn de attributes flink aangepast tov de laatste beta sessie. Maar dit smaakt wel degelijk naar meer, hopelijk vanavond nog tijd om Albion te ontdekken. Dit eerste uurtje was puur Latium. Geen idee hoe vaak ik nog een nieuwe sessie ga starten, een uur is toch wel kort om veel uit te proberen.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
  • Laatst online: 14:46
De officiële system requirements zijn nu bekend.

Afbeeldingslocatie: https://static-wordpressv2.ubisoft.com/www.anno-union.com/wp/wp-content/uploads/2025/09/Anno_117_Pax_Romana_PcSpecs_EN.jpg

Het ziet er zo gek nog niet uit wat je nodig hebt qua hardware. Een redelijk recente PC zou toch lekker op 1080p met high settings moeten kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Laatst online: 19:56
Inmiddels heb ik ook een uur erop zitten, en er nog wat gemengde gevoelens bij. Het speelt leuk weg maar de interface is voor mijn gevoel erg complex en onlogisch. Het zal vast een kwestie van wennen zijn maar dit voelt niet lekker aan.

Daarnaast is 1 uur echt te kort om er een beetje in te komen. Had dan bijvoorbeeld met een content-lock gewerkt, het gevaar is dat je continu onder tijdsdruk en met een schuin oog op de klok aan het spelen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:36
ja specs vallen idd nog mee.

De beta had een content lock. Ik neem aan dat het niet lang zal duren voor youtube volstaat met "i rushed through 1 hour and beat the game-demo"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:29

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Dutchy88 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:09:
Inmiddels heb ik ook een uur erop zitten, en er nog wat gemengde gevoelens bij. Het speelt leuk weg maar de interface is voor mijn gevoel erg complex en onlogisch. Het zal vast een kwestie van wennen zijn maar dit voelt niet lekker aan.
Er wordt veel geklaagd over de UI, dus ik verwacht dat ze nog wel e.e.a. gaan aanpassen om het overzichtelijker te maken.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
AntiChrist7 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:16:
ja specs vallen idd nog mee.

De beta had een content lock. Ik neem aan dat het niet lang zal duren voor youtube volstaat met "i rushed through 1 hour and beat the game-demo"
Ook de demo heeft een content lock.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nathilion schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:06:

[Afbeelding]

Het ziet er zo gek nog niet uit wat je nodig hebt qua hardware. Een redelijk recente PC zou toch lekker op 1080p met high settings moeten kunnen spelen.
117GB en SSD required.. leip 8)7

5800X3D, 5070Ti en SSD hier gelukkig, dus dat komt wel goed. Heb de beta 5 min gespeeld, werd gek van die text door het beeld heen, maar liep erg goed op 1440p @ en alles op maximaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Zal de 117GB ergens op gebaseerd zijn? :P

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:35
Een bug in Anno 117 Pax Romana gevonden, denk ik. Als je in de resolutie 2560 x 1600 pixels terug naar Microsoft Windows gaat en dan weer naar de game, is je HUD/menu onderin de game nog maar voor de helft zichtbaar. Bij andere resoluties is dat niet zo.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Nathilion schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:06:

[Afbeelding]

Wow 4080 voor 4k gaming.
Hoop dat mijn 3090ti het trekt late game.

• Fragadder
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 23:44
g0tanks schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:23:
[...]

Er wordt veel geklaagd over de UI, dus ik verwacht dat ze nog wel e.e.a. gaan aanpassen om het overzichtelijker te maken.
Ik vond de UI ook verschrikkelijk. Dat ik een tip kreeg terwijl ik aan het bouwen was maar het menu stond op de populatie in plaats van algemene gebouwen. Het frustreerde enorm.

Het gaat sowieso een spel zijn waarbij ik echt wat ga moeten uitzoeken van hoeveel productie gebouwen wil je waar en welke tussen je huizen hebben :P

Ik weet dat albion 3 population tiers heeft, weet iemand of dat ook geld voor de andere wereld?

• PjotrX
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:52
Leaplasher schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:08:
[...]

Wow 4080 voor 4k gaming.
Hoop dat mijn 3090ti het trekt late game.
De 4080 is voor alles op de max. Als je je settings omlaag gooit dan hoef je niet een 4080 te hebben. Dit is ook zonder DLSS neem ik aan want mijn 4090 heeft me 70+ fps.

[ Voor 10% gewijzigd door PjotrX op 04-09-2025 08:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nathilion
  • Laatst online: 14:46
ArcticWolf schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:32:
[...]

117GB en SSD required.. leip 8)7

5800X3D, 5070Ti en SSD hier gelukkig, dus dat komt wel goed. Heb de beta 5 min gespeeld, werd gek van die text door het beeld heen, maar liep erg goed op 1440p @ en alles op maximaal.
Ik heb zelf een 5800X3D en RX 7700XT. Ik heb ook wel een NVME SSD waar ik het op kan spelen maar ik had de beta op een drietal 7200RPM HDDs gezet die ik met Storage Spaces in een stripe gezet had om te kijken hoe belangrijk die SSD nou was.
Het laden ging snel genoeg al zou de SSD het nog veel sneller af kunnen. Ook geen laadstotters gemerkt tijdens het spelen zelf.

Wat mij meteen opviel na installatie was dat de installatiefolder bij lange na niet 117GB was. Het was iets van 65-70GB. Wellicht dat ze alvast ruimte reserveren voor DLC. En omdat ze ergens het getal 117 willen zetten. :9

De beta heb ik met alle grafische opties op ultra gespeeld zonder enige problemen. Wel heb ik een 1080p scherm (heerlijk scherm, die gaat nog jaren mee) en de FPS was mooi boven de 60.

• tszcheetah
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nathilion schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:38:
[...]
Wat mij meteen opviel na installatie was dat de installatiefolder bij lange na niet 117GB was. Het was iets van 65-70GB. Wellicht dat ze alvast ruimte reserveren voor DLC. En omdat ze ergens het getal 117 willen zetten. :9
Wat ook speelt: updates werken wat gaar, waardoor er tijdelijk ongeveer 2x de installatieruimte nodig is (bij een update maakt 'ie een kopie van de hele map, die wordt gepatched, daarna wordt de oude verwijderd). Ik weet niet meer of het specifiek bij Ubi Connect was of bij een andere launcher, maar een update skippen en vervolgens bestanden verifieren - wat wel in-place werkt - is soms sneller en vereist minder tijdelijke ruimte.

Wel leuk dat ze dan op ongeveer 117Gb utikomen inderdaad :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
Fragadder schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:46:
[...]

Ik vond het leuk, gewoon even kijken of het mijn soort spel is, even testen hoe het schuine bouwen werkt. Wat ik vooral wennen vond: je houthakker lijkt geen bomen te planten, dus je moet het in een bos zetten of hij werkt niet, je kan dus niet overal bouwen wat je wilt. Maar voor de rest - ja ik wacht ook op de release.
Dat hebben ze in de research tree gestopt. Het bomen planten moet je dus unlocken.

Zelf wacht ik ook wel op de release, uurtje de demo gespeeld en de UI is een ramp. Niet omdat ik Anno 1800 gewoon ben (bijna 1000uur er in 🤪), maar gewoon omdat het niet logisch is… het building menu is overal en nergens. De buffs/debufs stats staan overal, vaak enkel als icoontje… geen idee wat het allemaal wil zeggen. De map is ook erg onduidelijk… Ik had er niet om gegeven als ze wat meer sterke punten van 1800 gewoon identiek hadden overgenomen…

De graphics zagen er ook “soft” uit. Heb nog niet met de instellingen liggen spelen maar bij alles op ultra verwacht ik wel wat scherpte en mooiere licht effecten ‘s nachts.

De schuine straten zijn ook leuk, al kwam ik niks van gebouwen tegen die in die hoekjes passen dan… Waarom alweer huisjes van 3x3… dat had toch ook eens een soort zone implanting kunnen zijn zodat het er natuurlijker uit ziet, zeker in de early tiers. Een beetje zoals Cities Skylines ofzo. Gemiste kans om het deftig uit te werken ( ja kan het leeg laten ja dat weet ik, maar tegen de endgame is je ruimte meestal volledig volgebouwd in iedere vorige anno game 😅)

Anyway, het is een demo, ben zeker nog optimistisch dat er veel verbeteringen aankomen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:35
Leuk dat we schuin kunnen bouwen, maar mijn OCD trekt dat slecht. Als ik Anno 117 Pax Romana speel, merk ik dat Anno 1800 meer tot verbeelding spreekt. Misschien ligt het thema mij meer. Grafisch vind ik het ook niet zo'n enorme verbetering, sommige dingen helemaal niet zelfs. De UI is ook nog slechter, maar zal vast nog aangepast worden.Anno 1800 was ook zo enorm goed en zeker met alle DLC, lastig te overtreffen.

[ Voor 17% gewijzigd door Jumpman op 04-09-2025 14:15 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• PjotrX
Voor de UI is er een developer op reddit die naar feedback vraagt. Het is eigenlijk goed dat de game nog niet uit is want nu kunnen ze er nog makkelijker wat aan doen. Ik vond de UI eigelijk wel meevallen, toen ik alle kritiek hoorde dacht ik meteen aan de Civ7 launch, dat was echt een drama. Ik denk dat met een paar verbeteringen ze er wel komen, het is ook niet zo hopeloos slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Nu online

PB-powell

Mr. Laziness

Ik vond de UI niet direct slecht, maar wel zeker voor verbetering vatbaar. Over het algemeen ben ik erg positief. Het schuin bouwen vind ik leuk, het geeft expres wat lege ruimtes in je stad voor wat verfraaiing. Maar als je zoals @Jumpman dat niet mooi vind ben je niet verplicht om het te gebruiken. Maar het is lastig inschatten hoe dit nog werkt als je 100+ uur in een savegame bent en je daadwerkelijk de boel vol begint te krijgen.

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19:31
Inrage schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:10:
[...]

Dat hebben ze in de research tree gestopt. Het bomen planten moet je dus unlocken.

Zelf wacht ik ook wel op de release, uurtje de demo gespeeld en de UI is een ramp. Niet omdat ik Anno 1800 gewoon ben (bijna 1000uur er in 🤪), maar gewoon omdat het niet logisch is… het building menu is overal en nergens. De buffs/debufs stats staan overal, vaak enkel als icoontje… geen idee wat het allemaal wil zeggen. De map is ook erg onduidelijk… Ik had er niet om gegeven als ze wat meer sterke punten van 1800 gewoon identiek hadden overgenomen…

De graphics zagen er ook “soft” uit. Heb nog niet met de instellingen liggen spelen maar bij alles op ultra verwacht ik wel wat scherpte en mooiere licht effecten ‘s nachts.

De schuine straten zijn ook leuk, al kwam ik niks van gebouwen tegen die in die hoekjes passen dan… Waarom alweer huisjes van 3x3… dat had toch ook eens een soort zone implanting kunnen zijn zodat het er natuurlijker uit ziet, zeker in de early tiers. Een beetje zoals Cities Skylines ofzo. Gemiste kans om het deftig uit te werken ( ja kan het leeg laten ja dat weet ik, maar tegen de endgame is je ruimte meestal volledig volgebouwd in iedere vorige anno game 😅)

Anyway, het is een demo, ben zeker nog optimistisch dat er veel verbeteringen aankomen!
vind de graphics ook een beetje matig om eerlijk te zijn. Wat ik gezien heb is een beetje grauw en grijs. Misschien was dat bij anno 1800 ook zo weet niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
mark777 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:00:
[...]

vind de graphics ook een beetje matig om eerlijk te zijn. Wat ik gezien heb is een beetje grauw en grijs. Misschien was dat bij anno 1800 ook zo weet niet meer.
Bij 1800 verschilt het enorm per gebied, denk dat dat bij 117 ook wel zo zal zijn.

New World en Enbesa waren heel warm, kleurrijk, vrolijk, ook door de muziek. Old World (en Trelawney) waren een stuk grauwer en de Arctic was natuurlijk helemaal kaal en dor en wit.

Latium vond ik nog best vrolijk, Albion is echt grauw, je voelt de modder en het slijk bijna tussen je tenen zitten... dus daar is best een flink contrast. En ik verwacht dat Egypte een stuk kleurrijker zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ocin32
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:11
Gisteren de demo geprobeerd, dat voelt erg anno en dus erg vertrouwd, deze ga ik wel aanschaffen!

Waar de systeemvereisten mij afschrokken bleek het weer enorm mee te vallen, daar moeten ze toch echt eens wat aan doen, want ze vergeten volgens mij altijd DLSS mee te nemen.

Het spel draait echt bijzonder goed +/- 60fps op qhd high settings DLLS op quality op een i5 8600k met een nederige geforce 2060super. Volgens de tabel zou ik niet veel verder moeten komen dan 1080p 30fps en medium graphics.

Nog geen gigantische steden kunnen bouwen uiteraard, maar ik verwacht dat dit ook wel gaat lukken, eventueel kan ik dan nog overschakelen naar medium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjarlie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:15
Ik zie persoonlijk geen groot probleem met de UI, is natuurlijk anders dan in 1800 maar daarvoor niet slechter. Deze moet natuurlijk nog een beetje gefinetuned worden.
Het zal een beetje aanpassen worden, maar dan zal het volgens mij beter zijn. Ze kunnen natuurlijk ook de optie inbouwen om de oude UI te gebruiken.
Het schuin bouwen is voor mij eerder een gimmick die je al dan niet kunt gebruiken. Ik vermoed wel dat er vele ornamenten en planten zullen komen die je in de verloren hoekjes kunt plaatsen als je schuin bouwt. Daarnaast zie ik zelf wel veel verbeteringen grafisch, vooral als je inzoomt of in FPS view gaat via Ctrl+Shift+5. Als je dat doet vind ik het zalig om door en rond te gebouwen te lopen. Je ziet dan ook effectief hoogteverschillen. Voor mij in elk geval een instant buy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
tsjarlie schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:45:
Ik zie persoonlijk geen groot probleem met de UI, is natuurlijk anders dan in 1800 maar daarvoor niet slechter. Deze moet natuurlijk nog een beetje gefinetuned worden.
Het zal een beetje aanpassen worden, maar dan zal het volgens mij beter zijn. Ze kunnen natuurlijk ook de optie inbouwen om de oude UI te gebruiken.
Het schuin bouwen is voor mij eerder een gimmick die je al dan niet kunt gebruiken. Ik vermoed wel dat er vele ornamenten en planten zullen komen die je in de verloren hoekjes kunt plaatsen als je schuin bouwt. Daarnaast zie ik zelf wel veel verbeteringen grafisch, vooral als je inzoomt of in FPS view gaat via Ctrl+Shift+5. Als je dat doet vind ik het zalig om door en rond te gebouwen te lopen. Je ziet dan ook effectief hoogteverschillen. Voor mij in elk geval een instant buy.
Iedere Anno game heeft toch wel een iets andere UI, of is deze echt totaal anders dan we gewend waren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PjotrX
dr86 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:47:
[...]

Iedere Anno game heeft toch wel een iets andere UI, of is deze echt totaal anders dan we gewend waren?
Hij is niet veel anders dan in Anno 1800 maar die van 1800 heeft meer contrast en zijn sommige dingen duidelijker. Verder is de bouwmenu verdeelt per bevolkings tier waar in anno je kon kiezen tussen bevolkings tier of gebouwcategorie.
Wat nieuw is in 117 is dat je gebouwen bonusen kunnen geven aan omliggende gebouwen maar ook debuffs zoals brandgevaar. Er is op dit moment geen goed manier om meteen overzicht te krijgen hiervan behalve elke gebouw langsgaan. Andere spellen hebben hier altijd een 'lens' optie voor die gebouwen een kleur geeft.
Behalve deze dingen vind ik niet dat er nog veel mist moet ik zeggen. Dus ik zou zeggen dat het een kwestie van tweaken is. De demo is trouwens een versie van juni dus er is waarschijnlijk nu al wat veranderd en verder hebben ze nog 2 maanden. Ik heb iig nu al van de demo genoten en kijk uit naar het uiteindelijke spel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:41
PjotrX schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:17:
[...]

Hij is niet veel anders dan in Anno 1800 maar die van 1800 heeft meer contrast en zijn sommige dingen duidelijker. Verder is de bouwmenu verdeelt per bevolkings tier waar in anno je kon kiezen tussen bevolkings tier of gebouwcategorie.
Wat nieuw is in 117 is dat je gebouwen bonusen kunnen geven aan omliggende gebouwen maar ook debuffs zoals brandgevaar. Er is op dit moment geen goed manier om meteen overzicht te krijgen hiervan behalve elke gebouw langsgaan. Andere spellen hebben hier altijd een 'lens' optie voor die gebouwen een kleur geeft.
Behalve deze dingen vind ik niet dat er nog veel mist moet ik zeggen. Dus ik zou zeggen dat het een kwestie van tweaken is. De demo is trouwens een versie van juni dus er is waarschijnlijk nu al wat veranderd en verder hebben ze nog 2 maanden. Ik heb iig nu al van de demo genoten en kijk uit naar het uiteindelijke spel.
Het mooie vind ik daarvan dat je wel weer leuke gemende steden krijgt. Ik ben dat nu ook aan het proberen in Anno 1800 en dat maakt sommige steden wel een stuk leuker

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PjotrX
GerGio schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:40:
[...]

Het mooie vind ik daarvan dat je wel weer leuke gemende steden krijgt. Ik ben dat nu ook aan het proberen in Anno 1800 en dat maakt sommige steden wel een stuk leuker
Ja klopt, dat was een goede zet van ze. Maar ik ben ook iemand die graag dingen optimaliseerd en daar mist dus nu een goed overview voor. Maar ik heb er wel vertrouwen in dat het er wel komt, als niet bij release dan wel later in een update.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:41
PjotrX schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:49:
[...]

Ja klopt, dat was een goede zet van ze. Maar ik ben ook iemand die graag dingen optimaliseerd en daar mist dus nu een goed overview voor. Maar ik heb er wel vertrouwen in dat het er wel komt, als niet bij release dan wel later in een update.
Klopt, dat geeft me wel vertrouwen dat het wel goed komt met deze game want Anno 1800 is in de loop der tijd ook een stuk meer gegroeid naar een veel beter spelende game. Ze hebben gewoon een stuk meer zaken opgepakt en verbetert

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:36
Iemand al ontdekt wat de vroege geldmaker is? Zoals zeep naar de gevangenis in 1800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Nu online

PB-powell

Mr. Laziness

AntiChrist7 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:50:
Iemand al ontdekt wat de vroege geldmaker is? Zoals zeep naar de gevangenis in 1800
Nee maar ik denk dat een uur daar ook te kort voor is. Zelf was ik bijvoorbeeld net op het punt pas dat ik een tweede eiland nodig had toen ik nog 5 minuten had ongeveer. Allicht dat je dat sneller kan rushen, maar je kan nu toch nog niet voorbij bevolkingstier 2 (van de ik denk 5 in Latium), dus geen idee wat de producten op de hogere tiers gaan doen qua handel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr.Gordon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-09 09:24
Volgens de anno community dev op reddit is de demo build eentje van begin juni, dus tegen november zal er wel nog wat werk gedaan zijn om feedback te verwerken. Dit weekend eens de demo spelen.

https://www.reddit.com/r/anno/s/sag6Zre0gX

We also received your feedback around the limited selection of languages (a full list of supported languages in the final game can be found on the store page), your concerns around the UI and UX, as well as your thoughts on balancing. 

The demo is based on a build from early June and does not represent the current state of the release version of Anno 117: Pax Romana. Since then, 3 more months of work and feedback from the Closed Beta went into the most recent version we’re finalizing for release.

[ Voor 51% gewijzigd door Dr.Gordon op 05-09-2025 15:24 ]

Steam ID: Dr.Gordon - PSN: Dr_Gordon17 Cooler Master MasterCase Maker 5 | Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming | AMD Ryzen 5 2600X | NZXT Kraken X52 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1070 | XFX 550 | Corsair Vengeance 16 Gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:16
Zojuist de demo gespeeld, er zijn veel opmerkingen gemaakt over de UI. Wat mij het meest stoort is dat het nogal ielig / onhandiger voelt dan de UI van 1800, de icoontjes in het UI voelen veel kleiner en dichter op elkaar en ik ben zelf geen fan van de dubbelle uitschuifbare menu's. Het gerucht op https://www.reddit.com/r/anno/ is dat dit gedaan is omdat Anno 117 mogelijk ook op de console uitkomt en dat de UI daarvoor zo ontworpen is.

Verder maak ik me nog wat zorgen over de NPC characters.. die voelden nog wat on-compleet en niet interessant aan. Maar het is een demo natuurlijk :). De OST en settings van Latium en Albion zijn zeer goed gelukt, bonuspunten voor die zonsondergangen en knusse donkerrode vuurplaatstjes. Deze ga ik zeker kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tszcheetah
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Voor wie wil: op Twitch (even scrollen/zoeken naar Anno 117 daar) loopt er een campagne waarbij je een Aquarius skin voor je schip kunt unlocken door 2 uur naar een Anno 117 stream (met drops enabled) te kijken. De actieve streamers kun je hier vinden. Dit loopt net zo lang als de demo, tot 16 september. Je moet ook je Twitch en Ubisoft accounts koppelen.

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/exclusive-twitch-drops-during-demo-sep-2-to-16-v0-59t6ro18ntkf1.jpeg?width=1920&auto=webp&s=e40b4a0699598181434c7fa571b400a4b78a36fd

[ Voor 16% gewijzigd door tszcheetah op 05-09-2025 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvdp1974
  • Registratie: Juni 2025
  • Niet online
PB-powell schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:57:
[...]

Nee maar ik denk dat een uur daar ook te kort voor is. Zelf was ik bijvoorbeeld net op het punt pas dat ik een tweede eiland nodig had toen ik nog 5 minuten had ongeveer. Allicht dat je dat sneller kan rushen, maar je kan nu toch nog niet voorbij bevolkingstier 2 (van de ik denk 5 in Latium), dus geen idee wat de producten op de hogere tiers gaan doen qua handel.
In het reddit draadje staat een tip hoe je eenvoudig de timer kan aanpassen naar 1200 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Nu online

PB-powell

Mr. Laziness

basvdp1974 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 06:15:
[...]

In het reddit draadje staat een tip hoe je eenvoudig de timer kan aanpassen naar 1200 uur.
Oef geen idee waar ik dat moet zoeken. Ben geen reddit gebruiker. En dan nog zijn de hogere tiers niet beschikbaar.
Dit weekend ergens ga ik Albion nog spelen, en daarna mijn pre-order plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:40
AntiChrist7 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:50:
Als je eenmaal snap hoe Anno 117 werkt, is het best simpel om snel uit het rood te komen. Ik mocht aan de gesloten beta/ alpha meedoen en heb denk ik iets van 15+ uur nu gespeeld.
De truck is om bepaalde productiegebouwen bij je bevolking neer te zetten. Dat geeft direct extra inkomen.
Na circa 30 minuten spelen stond ik al 500 in de plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

PB-powell schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 08:59:
[...]

Oef geen idee waar ik dat moet zoeken. Ben geen reddit gebruiker. En dan nog zijn de hogere tiers niet beschikbaar.
Dit weekend ergens ga ik Albion nog spelen, en daarna mijn pre-order plaatsen
https://www.reddit.com/r/..._id=Vt30jqKRukf_P-yK4NLJv

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-09 15:59
Ik mis met name overzichtelijk mijn (niet bouw) resources te zien.
Ik wil ook mijn handelswaar en tussen producten zien, om te kijken of supply/demand goed zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
LTwinter schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:47:
Ik mis met name overzichtelijk mijn (niet bouw) resources te zien.
Ik wil ook mijn handelswaar en tussen producten zien, om te kijken of supply/demand goed zit.
Zit er gewoon in, zelfde opzet als in anno 1800. Klik op je profielfoto en je ziet alles productie incl. supply en demand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
chrisborst schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:04:
[...]

Zit er gewoon in, zelfde opzet als in anno 1800. Klik op je profielfoto en je ziet alles productie incl. supply en demand.
Maar dat is dus al een extra klik. Ik heb een 32 inch scherm, ze kunnen elke resource gewoon aan de bovenkant plakken ter grootte van een browserbalk.

Waarom niet?

Waarom zijn alle productie ketens opgesplitst in nog meer menuutjes in de GUI?
Het voelt heel erg als console focus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
LTwinter schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:08:
[...]
Maar dat is dus al een extra klik. Ik heb een 32 inch scherm, ze kunnen elke resource gewoon aan de bovenkant plakken ter grootte van een browserbalk.

Waarom niet?

Waarom niet is volgens mij redelijk simpel. In het begin gaat om een beperkt aantal resources. Maar later worden het significant meer en dan over vele eilanden en regio's. Dat gaat ook niet op je 32" passen.
De hele truuk is om alles te balanceren. Je moet simpelweg vraag en aanbod in balans brengen per eiland. Alleen bouwmateriaal heeft dat niet en daarom zie je dat direct in je GUI.

Voor je beeld, in anno 1800 heb je enorm veel goederen, ik denk wel 200+ en dan verdeelt over 5 regio's en dan per regio vele eilanden. Dat kan je alleen in het productieoverzicht menu bijhouden en niet in je GUI.

Heb je zelf wel eens Anno 1800 gespeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
LTwinter schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:08:
[...]

Waarom niet?

Zoals @chrisborst aangeeft denk ik dat je onderschat hoe diep de productieketens gaan. Dat past niet allemaal in de GUI. Zie bijvoorbeeld hier de bijna 200 unieke goods die Anno 1800 rijk is: https://anno1800.fandom.com/wiki/Goods

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
g0tanks schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:48:
[...]

Zoals @chrisborst aangeeft denk ik dat je onderschat hoe diep de productieketens gaan. Dat past niet allemaal in de GUI. Zie bijvoorbeeld hier de bijna 200 unieke goods die Anno 1800 rijk is: https://anno1800.fandom.com/wiki/Goods
Dat past prima. Of laat mij resources vastpinnen zodat ik wat belangrijk voor mij is in de gaten houden.

Of nu ga ik even helemaal los, een apart programma wat ik op mijn 2e scherm kan runnen met een rersource ticker. Out of the box (pun intended) denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
LTwinter schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:21:
[...]

Dat past prima. Of laat mij resources vastpinnen zodat ik wat belangrijk voor mij is in de gaten houden.

Of nu ga ik even helemaal los, een apart programma wat ik op mijn 2e scherm kan runnen met een rersource ticker. Out of the box (pun intended) denken.
Nogmaals, zo werkt Anno niet. Enige wat op de lange termijn werkt is alles in balans brengen. Je had voor anno 1800 mooie programma's die berekende hoeveel je van een bepaald productiegebouw nodig had bij een bepaalde hoeveelheid bevolking. Later is dat minder nuttig geworden doordat ze in anno 1800 hadden ingebouwd.
Want ook jij kan niet met zo'n overzicht wat jij noemt, 5 regio's met elk meerdere grote steden en complexe handelsroutes zaken in de gaten gaan houden. Gaat over de 1000 verschillende soorten voorraden.

En mocht je mij niet willen geloven, volg gewoon wat gasten op Youtube die steden hebben gebouwd met meer dan een miljoen inwoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Nu online

PB-powell

Mr. Laziness

Ik moet er niet aan denken dat ik zoveel producten tegelijk in beeld zie :+ In Anno 1800 is het gros ook dusdanig stabiel dat ik dat helemaal niet in beeld wil hebben, het enige wat ik daarin echt wil volgen zijn toch de bouwmaterialen. En het flexibel maken tussen 5/6 items tonen en 50+ is code- en UI-wijs niet te doen op een mooie manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fragadder
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 23:44
chrisborst schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:55:
[...]

Nogmaals, zo werkt Anno niet. Enige wat op de lange termijn werkt is alles in balans brengen. Je had voor anno 1800 mooie programma's die berekende hoeveel je van een bepaald productiegebouw nodig had bij een bepaalde hoeveelheid bevolking. Later is dat minder nuttig geworden doordat ze in anno 1800 hadden ingebouwd.
Want ook jij kan niet met zo'n overzicht wat jij noemt, 5 regio's met elk meerdere grote steden en complexe handelsroutes zaken in de gaten gaan houden. Gaat over de 1000 verschillende soorten voorraden.

En mocht je mij niet willen geloven, volg gewoon wat gasten op Youtube die steden hebben gebouwd met meer dan een miljoen inwoners.
Dat was voor mij wel het punt waarop anno 1800 meer als een fulltime baan begon te voelen en minder als game ;) ik hoop dat het in deze net iets minder gaat zijn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 15:01
Net even de demo gedaan en het voelt een beetje clunky allemaal.. met name het plaatsen van wegen en huizen. Ook het slopen van wegen vind ik raar, je kan alleen maar segmenten verwijderen ipv individuele stukken. Dat komt denk ik door de toevoeging van diagonaal bouwen, wat voor mij weinig tot niks toevoegt.

Ik ga het even aanzien allemaal, geen dag 1 koop in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
chrisborst schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:55:
[...]

Alsnog zouden ze natuurlijk best een balk kunnen hebben waarin je zelf kunt bepalen welke 20 producten (grondstoffen, halffabrikaten, eindproducten) je daar wilt tonen. En dan per regio, want ik hoef niet per se te zien dat ze in de Engelse moerassen nul olijven verbouwen :)

Alle producten, zelfs per regio, is inderdaad onmogelijk, al vrij snel in het spel zijn dat er gewoon te veel. Maar zelf een top 20 (of 25, of hoeveel er redelijkerwijs in beeld passen) dat zou ik ook best handig vinden.

Natuurlijk moet je uiteindelijk alles "gewoon" in balans hebben, maar die balans verandert ook voortdurend naarmate je meer inwoners krijgt, maar ook naarmate je met specialists (guests) je productie wijzigt.

Misschien komt er wel een mod voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0sTRa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:21
Voorlopig ook nog aan het twijfelen of ik onmiddellijk 117 zal aankopen.

Mijn game pc is echt een oudje, speel dan nog eens op een groot 4k scherm dus zal sowieso moeten investeren in iets nieuws.

Mss nog wat wachten op enkele DLC's en dan pas op de kar springen. Anno 1800 ook maar erg laat aangekocht en al erg veel plezier mee gehad, grotendeels door alle toevoegingen van de DLC's
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste