Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Edit: link naar de union post
https://anno-union.com/announcing-anno-117-pax-romana/
[ Voor 16% gewijzigd door PB-powell op 10-06-2024 22:28 ]
In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube
Geweldig vermaakt met anno 1800 + DLC (En alle andere delen behalve de toekomst versies).
En deze krijgt zeker een follow.
[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 11-06-2024 07:12 ]
Grappig: nog steeds “9” bij elkaar opgeteld, maar deze keer toch uit 3 cijfers..
Ik ben ook echt heel erg benieuwd hoe dicht ze bij de historie blijven. 117AD zit namelijk midden in het tijdperk van de slavernij. In de Union post staat: "Explore different provinces and embrace the local or Roman way. The cost of peace is yours to decide.” Dat laatste zou je toch kunnen opvatten als een hint dat slavernij een onderdeel is van deze Romeinse levensstijl.
Het zou zeker wel getuigen van lef als een game nou eens niet de politiek correcte weg bewandelt en ook de rauwe kanten van de geschiedenis laat zien.
Het is niet dat Anno 1800 nou helemaal vrij was van kritiek op dat gebied. Zoals bijvoorbeeld beschreven in de review van Tweakers van de release. Het "veroveren" van eilanden in een ander werelddeel vooral daar veel grondstoffen op te halen is natuurlijk ook een ruw randje.Het zou zeker wel getuigen van lef als een game nou eens niet de politiek correcte weg bewandelt en ook de rauwe kanten van de geschiedenis laat zien.
Daarentegen: Anno 1800 laat weinig blijk van slavernij zien. Je zet immers de bevolking aan het werk, in ruil voor goederen en faciliteiten. Ze worden ontevreden als ze die niet krijgen. Dit zit volgens mij in alle andere Anno-games, zonder te hinten naar slavernij.
Ik verwacht dat ze het hele stuk slavernij er gewoon uit zullen laten: je bevolking werkt zodat je goederen en geld op kunt halen om ze tevreden te houden. Dat "the cost of peace" zal eerder slaan op het feit dat oorlogen weer een grotere rol gaan spelen in deze game, aangezien het oorlog voeren in Anno 1404 nou niet heel goedkoop was. Mogelijk dat hiermee ook een grotere rol aan diplomatie wordt gegeven, zoals in CK3, waarbij je geld kan besteden om oorlogen te voorkomen.
Ik had nooit verwacht dat ze ooit van 4 cijverig jaartal zouden afstappen.EvH schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 07:16:
Grappig: nog steeds “9” bij elkaar opgeteld, maar deze keer toch uit 3 cijfers..
Het volgende spel (na 117) is de 9de in de Anno-reeks, dus misschien krijgt die wel de naam Anno 9.grassmoon schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:10:
Kijk hier ook naar uit.
[...]
Ik had nooit verwacht dat ze ooit van 4 cijverig jaartal zouden afstappen.
Hoewel dat qua periode nu te dichtbij 117 zou liggen.
[ Voor 7% gewijzigd door g0tanks op 11-06-2024 10:13 ]
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Onderaan de website staat het volgende:
Vanaf dag 1 op PS5 en Xbox beschikbaar?Release Date :Coming Soon
Genre : Simulation / Strategy / Premier Builder Game
Anno 117 : Pax Romana is available on: PC / PlayStation 5 / Xbox Series X|S
9000 BCg0tanks schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:13:
[...]
Het volgende spel (na 117) is de 9de in de Anno-reeks, dus misschien krijgt die wel de naam Anno 9.
Dat is omdat het Romeinse rijk toen op zijn grootst was en dus de meeste mogelijkheden geeft. In een interview wordt ook aangegeven dat het bijvoorbeeld ook Egypte en de Celtics een rol spelen in het spel.grassmoon schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:10:
Kijk hier ook naar uit.
[...]
Ik had nooit verwacht dat ze ooit van 4 cijverig jaartal zouden afstappen.
Bron : (Duits)
In dat interview hebben ze het ook over de minder mooie kanten van het Romeinse rijk, maar slaven zal wel een stap te ver zijn in de huidige maatschappij.Nathilion schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 07:58:
Het zou zeker wel getuigen van lef als een game nou eens niet de politiek correcte weg bewandelt en ook de rauwe kanten van de geschiedenis laat zien.
"Panem et circenses" - (Brood en Spelen)
[ Voor 10% gewijzigd door Racing-Paradise op 11-06-2024 15:05 ]
1404 en 1800 waren top games in ieder geval!
Nu hopen op gameplay!
Valt wel mee toch?g0tanks schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:13:
[...]
Het volgende spel (na 117) is de 9de in de Anno-reeks, dus misschien krijgt die wel de naam Anno 9.
Zit vaker minder dan 100 jaar tussen en je kan altijd een andere civilisatie pakken.
Vond deze trouwens wel beetje grappig:
Nou kan ik het mis hebben maar had het romeinse rijk niet beiden? Economisch een grootmacht en militair?Will you encourage economic growth and trade or expand your rule through dominance and force?
[ Voor 25% gewijzigd door OMD op 11-06-2024 14:55 ]
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Andere setting kan altijd, maar zit er qua technologische vooruitgang niet veel meer verschil tussen 1503, 1602, 1701, etc. dan het jaar 0 en 117?OMD schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:52:
[...]
Valt wel mee toch?
Zit vaker minder dan 100 jaar tussen en je kan altijd een andere civilisatie pakken.
Ah, zo bedoel je. Ik dacht je het had over absolute aantallen qua jaren. Mea Culpa.g0tanks schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:59:
[...]
Andere setting kan altijd, maar zit er qua technologische vooruitgang niet veel meer verschil tussen 1503, 1602, 1701, etc. dan het jaar 0 en 117?
Ja, dat denk ik ook en sowieso was het romeinse rijk in die tijd een stuk verder dan andere civilisaties in die tijd.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Met het éne kan je het andere afdwingen. Die slaven moesten toch ergens vandaan komen, de 'vijand'.Nou kan ik het mis hebben maar had het romeinse rijk niet beiden? Economisch een grootmacht en militair?
De tijd dat slaven bij honderduizenden het Romeinse rijk werden binnen gevoerd is in 117 al wel weer even geleden. Dat was meer zo in de tijd van de Republiek waarbij daadwerkelijk nog hele stukken werden toegevoegd aan het Rijk.T-Forever schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:43:
[...]
Met het éne kan je het andere afdwingen. Die slaven moesten toch ergens vandaan komen, de 'vijand'.
Na Anno 1602 wel weer eens toe aan een spiksplinternieuw spelleke Anno.
Releasedatum nog niet bekend?
2025 is het enige wat bekend is. Het zal mij niet verbazen als dat minimaal 2e helft van het jaar pas gaat zijn (jammer genoeg).Rickokun schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:20:
Ah leuk.
Na Anno 1602 wel weer eens toe aan een spiksplinternieuw spelleke Anno.
Releasedatum nog niet bekend?
Wel haat ik dat Ubisoft Uplay gedoe, hopelijk geen exclusive.
[ Voor 15% gewijzigd door NilsHolgersson op 11-06-2024 20:52 ]
Op de store page wordt er gesproken over twee gebieden: 'Latium and Albion' oftewel 'Western Italy and Britannia'. Dat zullen wel de twee sessies zijn die beschikbaar zijn bij launch (zoals Old en New world in Anno 1800).
Daarnaast lijkt het er niet op dat het spel bij launch op Steam beschikbaar zal zijn:

Zo te zien heeft Epic weer eens veel geld neergelegd voor een "exclusive" in hun store. Een store die niemand wil en enkel gebruikt wordt om de free games te claimen....g0tanks schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 00:18:
https://store.ubisoft.com...e5dcaa201a2d55bcc772.html
Op de store page wordt er gesproken over twee gebieden: 'Latium and Albion' oftewel 'Western Italy and Britannia'. Dat zullen wel de twee sessies zijn die beschikbaar zijn bij launch (zoals Old en New world in Anno 1800).
Daarnaast lijkt het er niet op dat het spel bij launch op Steam beschikbaar zal zijn:
[Afbeelding]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX3080) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Lekker boeiend. Het gaat hier om het spel Anno. Niet om de extreem vermoeiende discussie over EpicMazeWing schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 07:45:
[...]
Zo te zien heeft Epic weer eens veel geld neergelegd voor een "exclusive" in hun store. Een store die niemand wil en enkel gebruikt wordt om de free games te claimen....![]()
Ik haal hier AD en BC dik door elkaar heen. AC is na het jaar 0, BC is er voor. Ik laat de post hier staan voor onze historie maar neem het dus niet serieus.grassmoon schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:12:
[...]
De tijd dat slaven bij honderduizenden het Romeinse rijk werden binnen gevoerd is in 117 al wel weer even geleden. Dat was meer zo in de tijd van de Republiek waarbij daadwerkelijk nog hele stukken werden toegevoegd aan het Rijk.
Toch was slavernij ook toen nog een belangrijk onderdeel van de economie. Heel veel werk werd verzet door slaven. En er waren er genoeg die leefden in zeer slechte omstandigheden om tot drie keer toe in massale opstand te komen.
Voor 117AD was de eerste slavenopstand al geweest (135-132 AD BC), de tweede komt er aan (104-100 AD BC) en nummer drie (73-71 AD BC) is nog wel de bekendste van allemaal: de opstand van Spartacus.
De 1e eeuw voor Christus is voor de Romeinen één van grote onrust en veel verandering geweest. Dus Ubisoft heeft zeker een zeer interessant tijdperk gekozen met flink veel mogelijkheden. Het zou me niet verbazen als ze zelf nog eens met een Spartacus DLC komen. Het is een persona die erg tot de verbeelding spreekt getuige de vele verfilmingen over de jaren.
[ Voor 7% gewijzigd door Nathilion op 12-06-2024 10:00 ]
Even ook erg benieuwd hoe Ubisoft hiermee om gaat, maar zo is op elke anno wel iets aan te merken. Slavernij is officieel pas halverwege de 19e eeuw afgeschaft, maar de apartheid hield nog lang aan. Ik denk niet dat donkere mensen in die tijd al mochten studeren zoals met The land of Lions in Anno 1800.Nathilion schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:28:
[...]
Toch was slavernij ook toen nog een belangrijk onderdeel van de economie. Heel veel werk werd verzet door slaven. En er waren er genoeg die leefden in zeer slechte omstandigheden om tot drie keer toe in massale opstand te komen.
Voor 117AD was de eerste slavenopstand al geweest (135-132 AD), de tweede komt er aan (104-100 AD) en nummer drie (73-71 AD) is nog wel de bekendste van allemaal: de opstand van Spartacus.
De 1e eeuw voor Christus is voor de Romeinen één van grote onrust en veel verandering geweest. Dus Ubisoft heeft zeker een zeer interessant tijdperk gekozen met flink veel mogelijkheden. Het zou me niet verbazen als ze zelf nog eens met een Spartacus DLC komen. Het is een persona die erg tot de verbeelding spreekt getuige de vele verfilmingen over de jaren.
Je hebt AD en BC door elkaar, juist deze periode is al ver na deze slaven opstanden. Dat was allemaal voor Christus in het tijdperk van de Republiek, geen Spartacus dlc dus lijkt mij.Nathilion schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:28:
[...]
Voor 117AD was de eerste slavenopstand al geweest (135-132 AD), de tweede komt er aan (104-100 AD) en nummer drie (73-71 AD) is nog wel de bekendste van allemaal: de opstand van Spartacus.
[ Voor 4% gewijzigd door grassmoon op 12-06-2024 09:44 ]
grassmoon schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:42:
[...]
Je hebt AD en BC door elkaar, juist deze periode is al ver na deze slaven opstanden. Dat was allemaal voor Christus in het tijdperk van de Republiek, geen Spartacus dlc dus lijkt mij.

Dat wordt dus geen oorlogje spelen met Spartacus dan. Helaas dan ook geen Lucy Lawless.
Ik vermoed van wel...mark777 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:48:
Komt deze ook uit op Geforce Now? net als anno 1800. Ik hoop van wel
Bijna alle games van ubisoft zijn speelbaar op Geforce Now
xbox: pvanst1p
117 AD en de link met Albion is ook een mooie omdat Trajanus in 117 overleed en toen Hadrianus de Princeps werd. Juist toen was er ook ellende in Albion. Deze periode staat ook wel bekend als de gouden tijden van het Romeinse Rijk. Dat betekent vooral minder opstanden, plundertochten en invasies, niet dat er helemaal niks was.
Oh en het was inderdaad die Hadrianus van die muur ja.
Verder was Albion zo ongeveer het grootste gat in het Romeinse rijk. Zou me niks verbazen als het een soort wingewest kan zijn voor grondstoffen in de game. Andere regio's waren heel wat anders. Bijvoorbeeld Egypte was de persoonlijke provincie (en inkomstenbron) van de regerende Princeps, en met afstand de rijkste provincie.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Anno is vooral geïnspireerd door bepaalde settings, maar gaat oppervlakkig om met de 'zwaardere' aspecten die soms kenmerkend zijn, zoals slavernij, prostitutie, armoede, ziektes, hygiëne, kolonisatie, oorlogsvoering, klimaat & weersinvloeden etc.. Ik verwacht dus geen slavernij. Ik vind dat overigens prima ontwerpkeuzes. Anno is een kleurrijk en vrolijk spel.Nathilion schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 07:58:
Ik ben ook echt heel erg benieuwd hoe dicht ze bij de historie blijven.
Ik hoop vooral dat ze het bouwen op een grid los gaan laten en toch weer kiezen voor oorlogsvoering op het land. Ik laat me verrassen.
Hoop dat ze snel met een release datum komen, al zal het wel Q3-Q4 zijn verwacht ik.
Waarschijnlijk gaan ze het geen "slaven" noemen maar zijn het uiteindelijk wel gewoon arbeiders met zeer weinig "behoeften" en een verder lage levensstandaard (op elkaar gepropt, weinig voorzieningen, niet naast hogere classes, etc.) om toch nog enigszins historisch correct te zijn.Justinn1988 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:17:
[...]
Anno is vooral geïnspireerd door bepaalde settings, maar gaat oppervlakkig om met de 'zwaardere' aspecten die soms kenmerkend zijn, zoals slavernij, prostitutie, armoede, ziektes, hygiëne, kolonisatie, oorlogsvoering, klimaat & weersinvloeden etc.. Ik verwacht dus geen slavernij. Ik vind dat overigens prima ontwerpkeuzes. Anno is een kleurrijk en vrolijk spel.
Ik hoop vooral dat ze het bouwen op een grid los gaan laten en toch weer kiezen voor oorlogsvoering op het land. Ik laat me verrassen.
edit: Wikipedia: Slavery in ancient Rome
"Servi" zou dus een prima benaming zijn zonder het meteen te beladen te maken door het woord slaaf te gebruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door MazeWing op 12-06-2024 12:13 ]
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX3080) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Dat is inderdaad best een mogelijkheid.MazeWing schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:12:
[...]
Waarschijnlijk gaan ze het geen "slaven" noemen maar zijn het uiteindelijk wel gewoon arbeiders met zeer weinig "behoeften" en een verder lage levensstandaard (op elkaar gepropt, weinig voorzieningen, niet naast hogere classes, etc.) om toch nog enigszins historisch correct te zijn.
edit: Wikipedia: Slavery in ancient Rome
"Servi" zou dus een prima benaming zijn zonder het meteen te beladen te maken door het woord slaaf te gebruiken.
Ik snap niet waarom slaven een stap te ver zou zijn in de huidige maatschappij. De geschiedenis moeten we juist gebruiken om te leren en juist van onze fouten en kwaadaardige gedrag van de mensheid. Als we dingen gaan verdoezelen, gaan we er niet van leren. En dan heb ik het over elke cultuur en niet specifiek gericht op één, want in elke cultuur valt er wel iets te zeggen. Het zijn niet alleen maar de blanke die kwaadaardige waren.Beakzz schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:41:
[...]
In dat interview hebben ze het ook over de minder mooie kanten van het Romeinse rijk, maar slaven zal wel een stap te ver zijn in de huidige maatschappij.
Want slavernij kwam net zo goed voor onder de blanke en donkere mensen en kijk inderdaad maar naar de Romeinse rijk.
[ Voor 13% gewijzigd door Toonen1988 op 12-06-2024 13:35 ]
Voor jou en mij geldt dat misschien als je rationeel nadenkt, maar er zijn genoeg (ik ga het gewoon zeggen) "woke" personen die meteen moord en brand gaan roepen en het internet in de fik steekt om er tegen te ageren. Dat wilt Ubisoft ook weer niet.Toonen1988 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:20:
[...]
Ik snap niet waarom slaven een stap te ver zou zijn in de huidige maatschappij. De geschiedenis moeten we juist gebruiken om te leren en juist van onze fouten en kwaadaardige gedrag van de mensheid. Als we dingen gaan verdoezelen, gaan we er niet van leren. En dan heb ik het over elke cultuur en niet specifiek gericht op één, want in elke cultuur valt er wel iets te zeggen. Het zijn niet alleen maar de blanke die kwaadaardige waren.
Want slavernij kwam net zo goed voor onder de blanke mensen en kijk inderdaad maar naar de Romeinse rijk.
[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 12-06-2024 13:24 ]
En dat is juist het probleem, ik snap de insteek van die "woke" mensen wel, maar juist door hun gedrag ontstaat er een verdeeldheid, onenigheid en conflict terwijl die nergens voor nodig is.ArcticWolf schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:23:
[...]
Voor jou en mij geldt dat misschien als je rationeel nadenkt, maar er zijn genoeg (ik ga het gewoon zeggen) "woke" personen die meteen moord en brand gaan roepen en het internet in de fik steekt om er tegen te ageren. Dat wilt Ubisoft ook weer niet.
Als iemand over slavernij begint tegen mij en hoe slecht de blanke mensen wel niet zijn/waren, dan zeg ik gewoon keihard dat ze even moeten verdiepen wie als eerste slavernij heeft verboden en waar de dag van vandaag nog altijd slavernij voor komt.
Het is makkelijker om andere schuld te geven, terwijl ze zelf problemen veroorzaken of juist niks willen geloven en alles zien als "nep" behalve hun eignen gedachte. En juist door dit gedrag, maken we geen betere wereld.
[ Voor 11% gewijzigd door Toonen1988 op 12-06-2024 13:39 ]
Ubisoft heeft de post al offline laten halen op Reddit. Ben benieuwd hoe lang deze van Taka online blijft.
Ja hallo ik ben het helemaal met je eens. Je valt eerder in herhaling als je de fouten uit het verleden niet erkent of ze niet bespreekbaar/zichtbaar maakt, maar ik gaf alleen maar aan hoe er nu mee om gegaan wordt. Meerder "klassieke" boardgames zijn bijvoorbeeld opnieuw uitgebracht zonder slaven en in games worden ze al jaren ontweken terwijl het gewoon een deel van onze westerse geschiedenis is (ook al hebben wij het niet uitgevonden en waren wij zeker niet de eerste).Toonen1988 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:20:
[...]
Ik snap niet waarom slaven een stap te ver zou zijn in de huidige maatschappij. De geschiedenis moeten we juist gebruiken om te leren en juist van onze fouten en kwaadaardige gedrag van de mensheid. Als we dingen gaan verdoezelen, gaan we er niet van leren. En dan heb ik het over elke cultuur en niet specifiek gericht op één, want in elke cultuur valt er wel iets te zeggen. Het zijn niet alleen maar de blanke die kwaadaardige waren.
Want slavernij kwam net zo goed voor onder de blanke en donkere mensen en kijk inderdaad maar naar de Romeinse rijk.
Misschien wel omdat het stiekem helemaal niet afgeschaft is, maar we nu 1 dollar betalen zonder onderdak en eten
[ Voor 7% gewijzigd door Beakzz op 12-06-2024 18:41 ]
Dat wordt het deel na 117 en iedere upgrade wordt een betaalde DLCNilsHolgersson schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:05:
Zou het niet vet zijn als je een soort Anno anthology krijgt waarbij je met 1 rijk door alle Anno tijdperken gaat? Eerst moet je je Romeinse stad helemaal uitbouwen, dan kun je upgraden naar een middeleeuwse stad, dan word je een vroegmoderne stad etc totdat je in 2270 zit. En die oude gebouwen kun je niet meer bouwen en worden toeristische attracties.
Dacht op Reddit gelezen te hebben dat er op Discord gezegd was door een community manager dat er geen gameplay beelden getoond gingen worden. Al hoop ik dat dit verkeerd is want ik heb wel zin in een sneak-peak (en potentiële releasedatum).PB-powell schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:21:
Voor de liefhebbers, op de 18e is er een developers livestream op Twitch. Ze hebben verder (nog) niet aangekondigd wat en of ze daar gameplay gaan laten zien.
Ik hoop er zelf ook op, al is het maar een set afbeeldingen of wat snippets van gebouwen bijvoorbeeld. Ik heb met 1800 de anno union updates niet op de voet gevolgd dus ik weet ook niet hoe ze het met die versie hebben gedaan. Al is het ook zo dat resultaten uit het verleden niets zeggenUnderAVoidSky schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:52:
[...]
Dacht op Reddit gelezen te hebben dat er op Discord gezegd was door een community manager dat er geen gameplay beelden getoond gingen worden. Al hoop ik dat dit verkeerd is want ik heb wel zin in een sneak-peak (en potentiële releasedatum).

Een fragment via Google Translate:
In detail, there was talk of the first stage in Albion, which is the so-called Waders. These are simple, still very Celtic people who live in simple straw huts. But as soon as their needs have been met, can we decide: do we want to romanise them, or remain true to the Celtic path?
A Wader can thereby rise to either a Smith (so blacksmith) or a Mercator (dealer). The choice is not enjoyed for every house, but for the whole island. Thus, mixed cities are not possible.
Depending on the election of the new population level, your game changes. After all, Schmiede run completely different buildings than dealers. So you also make a decision about which chains you want to pursue and which you do not. The needs also differed.
A Roman Mercator expects life to enjoy completely different amenities than a simple blacksmith. However, this choice between two new population sections only exists in Albion. If you prefer to build your city in Lazio, the Roman heartland, the urban planning seems to be more classic. This will be delighted by traditionalists.
In the presentation there were two first official chains to be seen. Both refer to clothing. One chain leads to the production of togas, at the other end up pants in your account.
Had m ook even vertaald naar het Nederlands haha, ben erg benieuwd. Vrij veel details gedeeld.g0tanks schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:50:
Duitse website Gamestar heeft wat nieuwe informatie: https://www.gamestar.de/a...amescom-2024,3418348.html
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een fragment via Google Translate:
[...]
https://www.anno-union.co...munity-contest-questline/
Lijkt mij verder erg lastig als je de rest van de game en mechanics niet kent
https://store.steampowere...4580/Anno_117_Pax_Romana/
Aanvulling: nieuwe blog met wat work-in-progress/art van wat eilanden, ziet er erg goed uit! Ze blijven dus bij de eilanden structuur gelukkig.
https://www.anno-union.co...ect-update-november-2024/
[ Voor 50% gewijzigd door PB-powell op 28-11-2024 19:29 ]
Heb dr zin in, goed vermaakt met 1404 en 1800
Ik snap dat men geen grid meer zou willen, maar ik vind dat juist bij anno passen/horen. Ik zou het wel toejuichen als ze 45 graden hoeken introducerenBrilsmurfffje schreef op zondag 8 december 2024 @ 05:37:
Zou mooi zijn als ze van de grids zouden afstappen en je meer organisch kan bouwen dat mensen die lopen paadjes maken etc.
Heb dr zin in, goed vermaakt met 1404 en 1800
Ik verwacht ook dat een grid een flink performance-voordeel oplevert. Waar City Skylines 2 moeite heeft met de performance, mede doordat elk object 'random' geplaatst kan worden, zit je bij een grid vast aan de grenzen van de grid/cell. Het renderen kan daarmee betere geoptimaliseerd worden.
Wat ik wel hoop is dat ze nu wegen diagonaal kunnen laten lopen. Ik heb het altijd al lelijk gevonden als je van die 'getrapte' wegen krijgt. Dat zal wel niet rondom gebouwen kunnen, maar op cellen zonder aangrenzende gebouwen moet het wel lukken.
Ook zou het leuk zijn als ze wat meer met de terreinhoogte kunnen werken. Hoe raar het er uit ziet om een rij vierkant gebouwen schuin omhoog te zien lopen kun je vooral terug zien op Crown Fall's in Anno 1800. Daar zou je veel meer verwachten dat men eerst de grond zou effenen. Daar zou het trapeffect wel weer mooi er uit zien.
Ja! Dat zou top zijn.mark777 schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:15:
Ik hoop dat er weer landbattles komen. Romeinse legioenen ja!
Gisteren anno 1800 weer even gespeeld. Blijft heerlijk, maar ook een beetje simpel met alleen zee gevechten. Ik vind dat onderdeel het leukste, doel is dan ook om op hard zo snel mogelijk iedereen te veroveren. Blijft grappig!
Maar het citybuild gedeelte met de productiechain management is ongeevenaard
Zelf zit ik ook niet te wachten op strategische land battles, maar zoals in 1800 enkel met schepen schieten vond ik ook helemaal niets. Zou graag zien dat je soldaten een resource zijn en dat als je 1000 man een eiland op gooit dat het logisch is dat je een eiland met 400 soldaten overneemt. Dat verschil kan met verdediging dan weer wat recht getrokken worden door de stad uit te rusten met muren en kanonnen bijvoorbeeld. Dus meer een simpele "animatie" die op cijfers gebaseerd is in plaats van dit groepje daar en dat groepje flanken.UnderAVoidSky schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:27:
Grappig hoe de insteek bij iedereen totaal anders is. Voor mij is het "war/combat" gedeelte totaal niet belangrijk en verlang ik diepgang in complexe(re) logistieke kettingen. Ik ben alleszins wel klaar voor een nieuwe teaser/trailer.
Ik ben benieuwd!And of course, you all at once spotted that something is different compared to previous Anno games. Diagonal roads! We have seen multiple questions on how the road system will work in Anno 117: Pax Romana but fear not: we have got a dedicated DevBlog coming in the next weeks. In the meantime, without too many spoilers on the topic, we would like to address some of the concerns we read in the comments.
Q: Is this actual game footage or just part of a scene?
A: Yes, this is a screenshot taken in-game by Oliver, our Community Developer, who diligently placed those roads for this teaser. We think he did a pretty good job, didn’t he?
Q: What happened to the Anno grid? Did you get rid of it?
A: No, we didn’t! For all the efficiency builders our there – do not worry, the grid will still be there in Anno 117: Pax Romana. Our dedicated DevBlog mentioned earlier will explain in detail how the road system works, and which improvements we did to the grid compared to Anno 1800 and previous Anno games.
Ik heb mijzelf wederom opgegeven
Is er speculatie over een release date? of kwartaal?
Ik vond zelf ten tijde van Anno 1602, de productie-chains in The Settlers (3) en Knights and Merchants ook wel fijn. De eerste heb ik latere edities weinig van gespeeld. Volgens mij heeft de laatste nooit opvolgers gekregen.AntiChrist7 schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:19:
Same, er zijn andere games die combat beter doen: Total War, age of empires, etc...
Maar het citybuild gedeelte met de productiechain management is ongeevenaard
Maar warfare voor Anno is iets wat ik altijd minder vond (in bovenstaande games ook). Dat was echt een afterthought. Ik wil gewoon op m'n gemakje bouwen.
Wil ik een potje met legers etc, dan is het toch Age of Empires (nog steeds) wat voornamelijk de klok slaat. (Of Rise of Nations, Empire Earth in der tijd).
Nee anders dan 2025 is nog niets benoemd. Maar ik gok dat het op z'n vroegst najaar gaat worden. Vorige keer was het ook nog zeker 4 maanden tussen de user test en release.AntiChrist7 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 00:08:
Ik volg deze maar van afstand, want ik focus meer op Civ en AC shadows die uitkomen in de korte termijn.
Is er speculatie over een release date? of kwartaal?
@ZpAz Knights and Merchants heeft 1 uitbreiding gekregen maar daarna niks meer. Er is wel een remake project die de game beter schaalt en custom campaigns toevoegt. Als je de basegame hebt kan je die gewoon downloaden en spelen. Zoek op KaM remake en je vind hem wel (doe anders een DM).
Empires dawn of the modern world is dan ook nog wel een aanrader. Mocht je het nog ergens kunnen vinden.ZpAz schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 00:49:
[...]
Ik vond zelf ten tijde van Anno 1602, de productie-chains in The Settlers (3) en Knights and Merchants ook wel fijn. De eerste heb ik latere edities weinig van gespeeld. Volgens mij heeft de laatste nooit opvolgers gekregen.
Maar warfare voor Anno is iets wat ik altijd minder vond (in bovenstaande games ook). Dat was echt een afterthought. Ik wil gewoon op m'n gemakje bouwen.
Wil ik een potje met legers etc, dan is het toch Age of Empires (nog steeds) wat voornamelijk de klok slaat. (Of Rise of Nations, Empire Earth in der tijd).
Benieuwd naar deze Anno, het blijven toch echte parels deze spellen, als sinds mijn jeugd. Hoe ik nu mijn zoon bezig zie met Anno en ik het zelf ook op die leeftijd speelde. Alleen al de intro van Anno 1602, man wat vond ik dat gaaf toen, zelf een 'nieuwe wereld' beginnen. Vanaf de eerste boom die omgehakt wordt.
De Romeinse tijd is wel weer een hele andere twist die we nog niet eerder hebben gezien, benieuwd of en hoeveel invloed dit op de gameplay zal hebben.
Ik zal het bekijkentuinïnen schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:47:
[...]
Empires dawn of the modern world is dan ook nog wel een aanrader. Mocht je het nog ergens kunnen vinden.
Ja, ik was er bekend mee. Dat maakt het i.i.g. weer speelbaarder. Maar vanuit de maker zelf is er naast de uitbreiding volgens mij nooit een opvolger gekomen.PB-powell schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:31:
[...]
Nee anders dan 2025 is nog niets benoemd. Maar ik gok dat het op z'n vroegst najaar gaat worden. Vorige keer was het ook nog zeker 4 maanden tussen de user test en release.
@ZpAz Knights and Merchants heeft 1 uitbreiding gekregen maar daarna niks meer. Er is wel een remake project die de game beter schaalt en custom campaigns toevoegt. Als je de basegame hebt kan je die gewoon downloaden en spelen. Zoek op KaM remake en je vind hem wel (doe anders een DM).
Om even te vergelijken met het schema van Anno 1800, voor zover dat te vergelijken is natuurlijk:PB-powell schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:31:
[...]
Nee anders dan 2025 is nog niets benoemd. Maar ik gok dat het op z'n vroegst najaar gaat worden. Vorige keer was het ook nog zeker 4 maanden tussen de user test en release.
In september 2024 is er al een "diary study" geweest (bron). Dat was met Anno 1800 vanaf een jaar voor release ongeveer (bron), met grotere groepen in september 2018. Overigens was er toen wel al een releasedatum bekend gemaakt, namelijk eind februari 2019.
Een technical test waarvoor je je via Ubisoft Connect kon aanmelden (wat lijkt op deze aanmelding nu), gebeurde in november 2018. Zo'n 3 maanden voor de toen geplande release, minder dan een halfjaar voor de echte release (aankondiging hier).
Eind januari 2019 volgde een closed beta. Rond die tijd is de release ook uitgesteld van eind februari naar half april 2019. Maar: de closed beta was uiteindelijk minder dan 3 maanden voor release. Een paar dagen voor de release was er nog een open beta.
Als er deze maand meer info gedeeld wordt over de testen, dan zou ik op basis hiervan gokken dat een release op z'n vroegst juli is, maar waarschijnlijker september of oktober. Dit alles natuurlijk met een flinke korrel zout.
Wat mij wat minder zeker maakt: het aantal blogposts en marketing ligt nu een heel stuk lager dan voor Anno 1800 het geval was. Het zou me dus ook niks verbazen als de release nog uitgesteld wordt naar 2026... we zullen zien.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Je bedoelt zoals de eiland, schip en quest wedstrijden, of de verschillende votes?PB-powell schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:24:
@tszcheetah mooie uiteenzettingze hebben wel aangekondigd in de laatste of ene laatste blogpost dat ze een tijdje stil zijn geweest maar dat ze meer willen gaan bloggen. Verschil nu met 1800 zijn uiteraard wel de community inputs die ze hebben opgesteld: de quest, het beeld en een eiland ontwerp.
Ook zeker de moeite waard als je een beetje fan bent/was van K&M. Schaalt met hoge res, zoom, productie goals etc.PB-powell schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:31:
[...]
Enige jammere....de unit pathing is nog wel bagger
[ Voor 69% gewijzigd door Goldman op 07-02-2025 13:58 ]
Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile
Nou je het zegt, compleet vergetentszcheetah schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:46:
[...]
Je bedoelt zoals de eiland, schip en quest wedstrijden, of de verschillende votes?

Tis inmiddels ook alweer ruim 5 jaar terug dat 1800 uit kwam
Natuurlijk moet ik het wel kopen om alleen al mijn eigen quest te kunnen spelen, haha. 🌠 Ik ben zeer benieuwd wat ze er van gaan maken.
Is dat jouw quest daadwerkelijk?Nathilion schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:44:
Zodra ik weer thuis ben ga ik me ook maar eens inschrijven. Ik ben al rap al mijn huidige games aan het uitspelen zodat ik me weer kan storten op Anno. 😂 Dit is ook de enige game (serie) die ik ook ooit pre-order. Ik heb er genoeg vertrouwen in dat Ubi Mainz hier iets goeds zal afleveren.
Natuurlijk moet ik het wel kopen om alleen al mijn eigen quest te kunnen spelen, haha. 🌠 Ik ben zeer benieuwd wat ze er van gaan maken.
Pre-order twijfel ik aan, ik ben er principieel op tegen maar de Anno serie is wel een met meer garantie over het algemeen.
En tot nog toe heb ik ook geen emails meer gehad met vragen er over dus het was of helemaal duidelijk voor de ontwikkelaars, of ze zijn er nog niet aan begonnen.
Ik deel je mening over het niet plaatsen van een pre-order. Maar ik heb wel een goed gevoel hier over. Ze hebben met 1800 echt een goede game opgeleverd en ik denk dat ik deze keer wel een uitzondering ga maken om Mainz dat vertrouwen ook financieel te geven. Het zou toch zonde zijn als door de algemene Ubisoft perikelen een studio als Mainz ten gronde gaat. Met genoeg pre-orders hoop ik dat de Ubi bazen inzien dat Mainz helemaal onderaan hun saneringslijstje moet staan.
The Settlers 3 en 4 zijn ook nog heel goed te spelen. Doe nog regelmatig een potje Settlers 4. Bij Ubi kan je history edition kopen. Die draait ook op moderne Windows. Daarnaast hebben een paar toppers Settlers United gebouwd waarmee je goed multiplayer kan spelen en bevat ook talloze verbetering. Ook een aanrader.ZpAz schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 00:49:
[...]
Ik vond zelf ten tijde van Anno 1602, de productie-chains in The Settlers (3) en Knights and Merchants ook wel fijn.
Mijzelf net ook aangemeld voor de Beta van Anno 117, geen idee of ik dat leuk ga vinden (als ik gekozen wordt) maar wie weet
Op de moderne annos (tijdperk sprak mij niet aan dus nooit gespeeld) heb ik alle anno games vanaf dag 1 gekocht en nooit spijt gehad.PB-powell schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:53:
[...]
Is dat jouw quest daadwerkelijk?
Pre-order twijfel ik aan, ik ben er principieel op tegen maar de Anno serie is wel een met meer garantie over het algemeen.
Dit keer wacht ik echter nog wel een paar maandjes omdat ik nog meer dan genoeg in 1800 te spelen heb
Je kunt tot 20 februari via dit formulier stemmen worden op het uiterlijk van de doos en het art book.tszcheetah schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:48:
Inmiddels is ook een Governor Edition (een collector's edition dus) geteased. Je kunt je registreren om (later) op ontwerpen van wat elementen te stemmen hiervoor.
![]() | ![]() |
De marketingmachine begint te draaien... hopelijk laat een releasedatum ook niet al te lang meer op zich wachten.
https://www.anno-union.com/devblog-all-roads-lead-to-anno/
Vanavond? Is dat niet morgen pas, volgens de planning van IGN?tszcheetah schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:07:
Vanavond (rond 20:30u) wordt er een nieuwe feature bekendgemaakt op IGN Fan Fest. Ook kun je nu stemmen voor de eilandenwedstrijd (bron)
De marketingmachine begint te draaien... hopelijk laat een releasedatum ook niet al te lang meer op zich wachten.
Ben we heel benieuwd!
Oeps, verkeerd gezien inderdaad! BedanktThyrosis schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:58:
[...]
Vanavond? Is dat niet morgen pas, volgens de planning van IGN?
Ben we heel benieuwd!
Graag voor dat Ubi omvalt iddtszcheetah schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:07:
Ik weet niet hoe het zit op de console, maar op de PC zal niks meer speelbaar zijn als Ubi omvalt. Omdat alles via de launcher werkt, en die gaat offline als Ubi omvalt, zelfs single-player games.
Dus als Ubi met een release date komt voordat ze omvallen, dan zal het weinig uitmaken. De console versie zal waarschijnlijk ook niet werken.
[ Voor 17% gewijzigd door Toonen1988 op 27-02-2025 13:11 ]
Laten we gewoon hopen dat het goed komt en anders zal er altijd een partij zijn die ze op koopt. Gezien mijn Steam versie ook alle dlc vanuit de Ubisoft store ziet en checkt zal het idd niet meevallen om iets te spelen buiten de standaard versie om. Maar ja als het zo ver komt vertrouw ik vriend piraat voor een goede afloop. Dan zal ik alleen coop moeten missen.Toonen1988 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:10:
[...]
Ik weet niet hoe het zit op de console, maar op de PC zal niks meer speelbaar zijn als Ubi omvalt. Omdat alles via de launcher werkt, en die gaat offline als Ubi omvalt, zelfs single-player games.
Dus als Ubi met een release date komt voordat ze omvallen, dan zal het weinig uitmaken. De console versie zal waarschijnlijk ook niet werken.