[PC] Anno 117: Pax Romana

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:09

On_E

Housemusic

[ Voor 43% gewijzigd door On_E op 27-02-2025 19:58 ]

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• UnderAVoidSky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:28
TLDW, nog steeds geen release date, beetje gebrabbel over lore, tip van de sluier over modular ships, maar te weinig over city building. Meer te verwachten in April.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:59

PB-powell

Mr. Laziness

UnderAVoidSky schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:49:
TLDW, nog steeds geen release date, beetje gebrabbel over lore, tip van de sluier over modular ships, maar te weinig over city building. Meer te verwachten in April.
Goede samenvatting.
Maar wel duidelijk dat er meer militaire focus is tov 1800. Hij had het in ieder geval over muren en torens neerhalen met de katapult. Persoonlijk hoop ik dat de sand box modus ook te spelen is zonder militaire focus. In de campaign zou ik het kunnen waarderen

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:13
Ik weet dat pre-orderen een doodzonde is, maar mag ik?

Ik vertrouw geen enkele game company meer, Ubisoft al helemaal niet.....maar Anno.
It has never let me down.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:18
LTwinter schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:55:

Ik vertrouw geen enkele game company meer, Ubisoft al helemaal niet.....maar Anno.
Jij mag helemaal doen waar je zin in hebt, maar ooit kon Bethesda ook niks verkeerd doen bij mij. Of de studio’s van CS2 en Planco 2 en nu zelfs Kunos en zoals het er nu uit ziet ga ik voorlopig Civ 7 ook niet waarderen.

Ik wacht het rustig af, maar hoop met je mee dat er niks van dat Ubi gezeur doorsijpelt naar deze studio. Pre-orders ben ik voorlopig klaar mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:41
Heb ondertussen 1100 uur in Anno 1800 zitten en kijk dan ook echt uit naar 117. Heb me ingeschreven om te testen en denk ook wel dat ik pre order.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tszcheetah
  • Niet online
Nieuw devblog: https://www.anno-union.co...ecapping-a-busy-february/

Belangrijkste puntjes: er is modding-support vanaf de release, er is een winnaar van de eilandenwedstrijd en het gekozen uiterlijk van de Governor edition is nu ook bekend.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
LTwinter schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:55:

Ik ga deze ook gewoon pre orderen, alleen al omdat ik ze hier allemaal tot 1800 op cdrom heb liggen en op het uitstapje naar de toekomst nooit teleurgesteld ben in deze serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:36
Ik heb hem ge pre ordered. Al is het 1800 met Romeinen, dezelfde graphics ben ik al tevreden tbh

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Laatst online: 19:41
Goldman schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:52:
Ik heb hem ge pre ordered. Al is het 1800 met Romeinen, dezelfde graphics ben ik al tevreden tbh
Hij geeft bij mij aan dat het nog niet kan. Welke link gebruik jij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tszcheetah
  • Niet online
Devblog met veel details over de modulaire schepen: https://www.anno-union.com/devblog-modular-ships/

Onder andere: er is geen influence meer, maar schepen hebben nu workforce nodig (o.a. afhankelijk van de modules die je plaatst) tijdens het gebruik. En: de modules kosten ook cargo slots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
  • Laatst online: 20:01
Oh, interessant dat schepen nu workforce gaan gebruiken. Maar het is nog niet uitgelegd waar die workforce dan vandaan moet komen. Want van welk eiland zouden de zeelieden nu gehaald gaan worden? Als ze alleen van het eiland komen waar de shipyard ligt dan ga je geheid in de problemen komen met de afmetingen van die populatie daar.
En als het weer van meerdere eiland afkomt, gaat dat dan automatisch of moet je overal handmatig zeemannen vandaan halen?

Vragen, vragen, vragen. Ik kijk al uit naar de volgende union update. :-D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:24
@Nathilion

Ik denk dat je per eiland een bepaalde hoeveelheid kan toewijzen en dat die totale hoeveelheid dan is voor je zeelieden.

Andere mogelijkheid is dat het wellicht een hele aparte workforce is met eigen housing en needs e.d. En dat die dan geldt voor je schepen.

Ik verwacht optie2 eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tszcheetah
  • Niet online
Als we toch gaan speculeren: het kan ook dat de workforce gekoppeld is aan het eiland waarop het shipyard staat dat het schip gebouwd heeft.

Wat ik me vooral afvraag: wat gebeurt er met schepen als de workforce te laag wordt? Kun je dan simpelweg geen nieuwe schepen meer bouwen (net als bij te lage/negatieve influence in Anno 1800), of gaan de schepen ook slechter presteren (langzamer varen, minder snel schieten, enz)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
Verwacht dat je ook schepen kunt "pauzeren" net als fabrieken etc. en daarmee workforce terug krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tszcheetah
  • Niet online
Weer een nieuwe devblog, deze keer over diagonaal bouwen: https://www.anno-union.co...ads-building-in-the-grid/

Ze leggen een paar uitdagingen en de gekozen oplossingen uit voor diagonale wegen (en gebouwen), dus erg interessant om te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Nathilion schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:43:
Oh, interessant dat schepen nu workforce gaan gebruiken. Maar het is nog niet uitgelegd waar die workforce dan vandaan moet komen. Want van welk eiland zouden de zeelieden nu gehaald gaan worden? Als ze alleen van het eiland komen waar de shipyard ligt dan ga je geheid in de problemen komen met de afmetingen van die populatie daar.
En als het weer van meerdere eiland afkomt, gaat dat dan automatisch of moet je overal handmatig zeemannen vandaan halen?

Vragen, vragen, vragen. Ik kijk al uit naar de volgende union update. :-D
Denk dat workforce vooral uit 1 specifieke laag van je bevolking zal gaan komen. Gok dat slaven in het spel niet zullen voorkomen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tszcheetah
  • Niet online
Via Instagram:
In our excitement we mixed up months back in February 👀
Get ready for the full gameplay reveal in the week of May 19th!

Want some dev insights to pass the time? Then join us for our livestream on April 15th!
We'll talk about changes to the Needs and Attributes system with Creative Director Manuel and Game Director Jan. Don't miss out!
Dit klinkt stiekem als een maand uitstel. Maar met een full gameplay reveal volgende maand, verwacht ik dat de beta niet veel later zal starten (eind mei, begin juni ofzo?).

Ik ben benieuwd of op Gamescom (20-24 augustus) het volledige spel te spelen is, met een release in de buurt daarvan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnderAVoidSky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:28
tszcheetah schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:33:
Via Instagram:

[...]

Dit klinkt stiekem als een maand uitstel. Maar met een full gameplay reveal volgende maand, verwacht ik dat de beta niet veel later zal starten (eind mei, begin juni ofzo?).

Ik ben benieuwd of op Gamescom (20-24 augustus) het volledige spel te spelen is, met een release in de buurt daarvan.
Voor uitstel is het te kort. Dan zou ik eerder verwachten dat ze uitstellen naar 11-7 omdat ze er dan een mooi bruggetje met de naam kunnen maken en ook effectief uitstel kunnen doen. Op een maand kan er buiten een bugje uithalen volgens mij niet veel gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tszcheetah
  • Niet online
Misschien hebben ze de marketingplanning wat uitgerekt om uitstel van de release (wat meer dan een maand kan zijn) op te vangen zonder helemaal stil te vallen. Het excuus in de instagram-post was vooral een beetje slap :D

Overigens: 22-05 is eerder omgedoopt tot Anno-dag, wat natuurlijk in de week van 19 mei valt. Lijkt mij toepasselijk genoeg om dan wat bekend te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nathilion
Nieuwe blog is er. Ditmaal over het maken van eilanden. Leuk kijkje in de keuken. En, alvast een voorproefje van een paar van de eilanden die we gaan volbouwen. :-)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Nathilion
Volgende blog is verschenen. Ditmaal over het vervullen van de noden van je mensen. En er zit een fikse verandering aan te komen! Waar je in Anno 1800 nog alle consumptienoden moest vervullen om een huis te mogen upgraden moet je nu aan alle categorieën voldoen.

Een categorie bestaat uit meerdere goederen. Voor sommige groepen hoef je maar één goed te leveren, voor anderen moet je dan weer meerdere verschillende soorten aanleveren om de categorie te mogen afvinken.
Dit betekent dus dat je wat meer vrijheid krijgt in het kiezen van welke goederen je wilt maken en aanleveren en dat je toch nog een huis mag upgraden ook al maak iets anders niet.

Ook anders is dat hogere tiers nog steeds punten kunnen blijven verdienen aan de producten van lagere tiers. Die leveren wel minder punten op, maar het maakt de transitie naar hogere tiers wel makkelijker omdat je bestaande infrastructuur nuttig blijft.

En dan geven goederen ook nog eens bonussen zoals +1 populatie of +1 inkomen.

Het ziet er allemaal zeer interessant uit. De productie gaat zeker weer een leuke puzzel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:11
oeps, ik sta blijkbaar flink wat achter met dev diaries

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
Ik ben toe aan een nieuwe GPU. Ik game weinig dus wil er niet teveel aan uitgeven. Ik twijfel nu tussen 7800 XT en de 5060 TI. De 7800 XT is in de basis sneller maar ook al wat ouder. Wil voornamelijk ook voorbereid zijn voor deze game vandaar dat ik het hier vraag.

Ben inmiddels ook een beetje uit de GPU, dus heb er weinig kennis meer van.

Wat denken jullie?

[ Voor 18% gewijzigd door Arvado op 20-04-2025 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Arvado Als het hele boeltje past op je voeding en moederbord, neem lekker de goedkoopste.
Minimum specs voor deze Anno: NVIDIA GeForce 510.

Voor meer vragen is een ander topic handiger.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
@DaWizza Volgens mij zijn er voor deze Anno nog geen specs bekend en het is iig zeker niet degene die jij noemt. Daar draai je de vorige Anno niet eens mee.

Daarnaast zoek ik gewoon wat het beste is rond de 500 prijs category. Meeste bang for buck.

De nieuwe Anno zal er prachtig uit zien en daar wil ik straks wel van genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyrosis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:41
Arvado schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:32:
Ik ben toe aan een nieuwe GPU. Ik game weinig dus wil er niet teveel aan uitgeven. Ik twijfel nu tussen 7800 XT en de 5060 TI. De 7800 XT is in de basis sneller maar ook al wat ouder. Wil voornamelijk ook voorbereid zijn voor deze game vandaar dat ik het hier vraag.

Ben inmiddels ook een beetje uit de GPU, dus heb er weinig kennis meer van.

Wat denken jullie?
Ik heb zelf begin dit jaar na uitvoerig onderzoek de 7800XT gekocht. Vooral voor Anno, nu nog 1800 en alvast voor 117.

Nee, er zijn nog geen requirements bekend, maar Anno 1800 draait echt als een zonnetje op hoogste settings op 4k in combinatie met een Ryzen 7600. Dus ook al zijn de requirements van 117 hoger, dan nog moet dat prima gaan met deze kaart.

Ik ben ergens wel nieuwsgierig naar de nieuwe serie kaarten van AMD. Maar ik probeer het nieuws en de tests zo veel mogelijk te vermijden, zometeen krijg ik nog spijt 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
De 7800XT doet het idd erg goed in Anno 1800, prima kaart.

Anders wachten tot de 9070 daalt?

[ Voor 24% gewijzigd door ArcticWolf op 20-04-2025 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
@Arvado Ik kwam een 10 maand oude Reddit thread tegen waarin Ubi Thorlof spreekt over wat er nodig is. Hij zei dat de engine dezelfde is als die van 1800 maar weer doorontwikkeld is sindsdien. Als je prima Anno 1800 met alle DLC kan draaien en alle sessies vol dan zit je goed voor 117 qua CPU en RAM.

Ik zelf heb net een 7700XT gekocht en daar draait Anno 1800 zonder enige moeite op. Dan moet Ubi Mainz het wel heel gek maken met de nieuwe grafische upgrades als er plots een high(er) end grafische kaart nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
@Nathilion Ja het is dezelfde engine maar dat is het al sinds 2006 en Anno 1800 was wel een stuk zwaarder dan zijn voorganger. Ik verwacht ook niet dat deze stap zo groot zal zijn maar het zal ongetwijfeld de hardware zwaarder belasten dan Anno 1800. En terecht overigens.

Ga er toch nog eens over nadenken, wellicht toch idd een 9070 XT. De 7800 XT is ook al even op de markt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nathilion
De dev blogs komen snel nu. Deel 2 over goederen en hun bonussen is net verschenen.

De eerste helft van de blog spreekt over de verschillende attributen die je kan verbeteren met goederen. Vijf worden hier bekend gemaakt: income, population, happiness, fire safety, health. Deze kunnen we allemaal al van Anno 1800. Er zijn er nog drie die later bekend gemaakt worden.
Geef je bevolking goederen en je krijgt een bonus op één of meer van deze attributen. Dat is allemaal nog vrij standaard.

De tweede helft heeft het over een geheel nieuw mechaniek: productiegebouwbonussen. Productiegebouwen geven nu een (niet-stacking) bonus aan huizen. Nou ja, niet alleen een voordeel maar ook een nadeel. In de blog heeft men het over een bakker die +2 income geeft en -2 fire safety. Als je dus meer geld nodig hebt kun je een bakker in je stad bouwen. Maar dan moet je dus wel meer brand voor lief nemen.

Dit laatste lijkt mij vooral handig voor de beauty-builders die graag gemengde steden maken. Ik zelf ben meer van het kamp 'industrieclusters'. Ik ben benieuwd of beide stijlen op hun eigen manier bonussen krijgen. Ze hebben het nog niet gehad over het equivalent van Trade Unions, dus ik ben benieuwd of ze daar nog iets mee gaan doen, of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Arvado schreef op maandag 21 april 2025 @ 00:20:
@Nathilion Ja het is dezelfde engine maar dat is het al sinds 2006 en Anno 1800 was wel een stuk zwaarder dan zijn voorganger. Ik verwacht ook niet dat deze stap zo groot zal zijn maar het zal ongetwijfeld de hardware zwaarder belasten dan Anno 1800. En terecht overigens.

Ga er toch nog eens over nadenken, wellicht toch idd een 9070 XT. De 7800 XT is ook al even op de markt.
Anno is vooral zwaar voor de CPU en veel minder voor de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
Ja I know maar kon Anno1800 grafisch maar op low-medium draaien. Rest van de PC is stuk recenter en beter. Dus het is echt de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Arvado schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:58:
Ja I know maar kon Anno1800 grafisch maar op low-medium draaien. Rest van de PC is stuk recenter en beter. Dus het is echt de videokaart.
En minimaal 32GB ram voor Anno is ook nog wel een dingetje, had eerst 16GB en icm. Windows gaat die daar overheen en dan gaat ie dus via de HDD/SSD bufferen (mits mogelijk) en haperen.

Had eerst een 7800XT en daar werkte Anno 1800 ook echt prima op. Nu een 5070Ti en het verschil is wel merkbaar beter.
Voor een "budget" upgrade zijn de 7700XT, 7800XT of een 4070Ti (Super) echt prima kaarten, ook al zijn die al 2 jaar oud.
Anders een 9070XT of 5070Ti, qua prijs/performance zijn die 2 echt het beste op dit moment.

Heb voorheen ook ruim 7 jaar met een GTX1080 gedaan, dan valt de afschrijving ook nog wel mee (maar kan uiteraard niet in je portemonnee kijken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
Heb inmiddels ook al 32gb idd. 16 werkt niet idd. Ja denk dat ik toch voor een 9070XT ga. En ook een nieuwe voeding overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:57
ArcticWolf schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:13:
[...]

En minimaal 32GB ram voor Anno is ook nog wel een dingetje, had eerst 16GB en icm. Windows gaat die daar overheen en dan gaat ie dus via de HDD/SSD bufferen (mits mogelijk) en haperen.

Had eerst een 7800XT en daar werkte Anno 1800 ook echt prima op. Nu een 5070Ti en het verschil is wel merkbaar beter.
Voor een "budget" upgrade zijn de 7700XT, 7800XT of een 4070Ti (Super) echt prima kaarten, ook al zijn die al 2 jaar oud.
Anders een 9070XT of 5070Ti, qua prijs/performance zijn die 2 echt het beste op dit moment.

Heb voorheen ook ruim 7 jaar met een GTX1080 gedaan, dan valt de afschrijving ook nog wel mee (maar kan uiteraard niet in je portemonnee kijken).
Dankjewel, hier komt er nu iemand achter dat zijn 1080 ook meer dan 7 jaar oud is. Niet dat ik er problemen mee heb maar toch. Aan de ene kant kijk ik wel als ik in een beta test terecht komt wat er van draait aan de andere kant bouw ik misschien wel iets nieuws.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tszcheetah
  • Niet online
Het is weer even wat stiller... maar er staat nu wel een nieuwe poll open voor de steelbook van de Governor's edition.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHWiiDrEC3-SkR1uRzRU6kXNx6I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zUUYpl3mxWLSaYdE3gVtRWdG.jpg?f=user_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Beakzz

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beakzz

Een echte preview (ugh Tweakers)

[ Voor 40% gewijzigd door Beakzz op 19-05-2025 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tszcheetah
  • Niet online
Er is ook een release-seizoen bekendgemaakt: winter 2025 (PC + consoles).

Woensdag is er ook om 17:00 een livestream van Bluebyte, op Twitch. Iets meer details staan in de blogpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:10

thijsco19

KTM 990 SMT

Hier nog een video.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
Hier nog een van Taka.

Deze heb ik voor delen gezien. Er zitten wel echt leuke dingen in zoals de aquaducten. Dat zijn een beetje de treinen van 1800. Ze zorgen ook voor extra snelheid bij sommige farms en zorgen voor extra health. Dat is wel gaaf gedaan.

Man ik benieuwt wanneer wij een beta mogen spelen

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Laatst online: 16:59

PB-powell

Mr. Laziness

Ik heb die van Darren en Taka bekeken (en van Ubisoft zelf). Vooralsnog ziet het er erg mooi uit! Grootste kritiek wat ik las was dat men het menu niet mooi vond. Zelf had ik daar geen mening over.
De diagonale wegen zagen er ook erg goed uit, ondanks dat de huizen meer vierkant zijn kan je op die manier toch wat spelen met de layout van je stad.

Ik vind de research wel erg tof, leuker dan alle honderden items waarbij je geluk moest hebben dat je de juiste tegenkwam in 1800. Verder nog niks gezien van combat en Albion, dus daar ben ik nog wel nieuwsgierig naar. de combat in 1404 vond ik meh en weinig toevoegen (voornamelijk was het erg traag). Hopelijk komt daar later dit jaar meer duidelijkheid over.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marzman95
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:59
Ik heb tot nu toe alleen de trailer van Ubisoft zelf gezien. Afgaande op het stukje met het menu/UI vond ik hem juist erg strak en mooi. Wellicht wat zonde, gezien de hoeveelheid detail die het menu van 1800.

Hopelijk vanavond een kans om de video's van Taka en Darren te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
PB-powell schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:13:
Ik heb die van Darren en Taka bekeken (en van Ubisoft zelf). Vooralsnog ziet het er erg mooi uit! Grootste kritiek wat ik las was dat men het menu niet mooi vond. Zelf had ik daar geen mening over.
De diagonale wegen zagen er ook erg goed uit, ondanks dat de huizen meer vierkant zijn kan je op die manier toch wat spelen met de layout van je stad.

Ik vind de research wel erg tof, leuker dan alle honderden items waarbij je geluk moest hebben dat je de juiste tegenkwam in 1800. Verder nog niks gezien van combat en Albion, dus daar ben ik nog wel nieuwsgierig naar. de combat in 1404 vond ik meh en weinig toevoegen (voornamelijk was het erg traag). Hopelijk komt daar later dit jaar meer duidelijkheid over.
Dat van die combat klopt, maar ik vind het persoonlijk wel een mooie stap. Het ligt wat meer in lijn met combat uit die tijd en met wat het effect daarop is op je stad met muren etc. Het lijkt redelijk goed uitgewerkt te zijn. Maar dat is maar die paar seconden die ik ervan gezien heb.

Al met al denk ik dat er mooie keuzes gemaakt zijn. Met voldoende uitdaging. lijkt me wel weer mooi om in die tijd een mooie stad te bouwen. zo ziet het er in elk geval wel uit

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tszcheetah
  • Niet online
Van wat ik heb gezien in de video's ziet de UI er wel netjes uit (op de "ondertiteling" van karakters na, dat leek nog placeholder), maar ook wat verwarrend. Als ik bijvoorbeeld rond 1:24 in de video van WhatDarrenPlays kijk, vallen me 2 dingen op:

1: Het bouwmenu lijkt meerdere knoppen te hebben met allemaal dezelfde kleur (groen), waarbij het verschil tussen de knoppen minder snel duidelijk is. Dat maakt het vinden van de juiste knop dus iets lastiger. Misschien valt het mee als je het gewend bent en zelf aan de knoppen zit (ipv alleen een video bekijkt), maar zo op het eerste oog lijkt het me verwarrend.

2: Er is tegelijkertijd wel erg veel in beeld. Bovenin allerlei getallen, linksonder een kaart met informatie over het eiland, helemaal links zie ik nog een balk met knoppen staan, en dan nog het menu onderaan. Op basis hiervan lijkt het mij overweldigend. Maar goed, ergens hoort dit wel bij Anno natuurlijk. Gelukkig lijkt er ook een opbouw in te zitten zodat niet alles vanaf het begin gelijk zichtbaar is, maar pas als het relevant wordt (dus naarmate je verder bent in het spel).

Ubi heeft nog tijd om eraan te sleutelen, ik ben benieuwd of we wat betreft de UI nog veranderingen gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Wow het ziet er echt heel goed uit! Het brengt bij mij echt het oude Anno gevoel terug, iets wat ik bij de laatste twee edities niet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Chip. schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:44:
Wow het ziet er echt heel goed uit! Het brengt bij mij echt het oude Anno gevoel terug, iets wat ik bij de laatste twee edities niet had.
1602 vs 1404 en 1800 bedoel je dan?

Wat vond je minder aan die laatste twee? Ben ik wel benieuwd naar, want ik vond die laatste twee ook erg sterk (idem met 1602).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:10
ArcticWolf schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:48:
[...]

1602 vs 1404 en 1800 bedoel je dan?

Wat vond je minder aan die laatste twee? Ben ik wel benieuwd naar, want ik vond die laatste twee ook erg sterk (idem met 1602).
Ik denk 2205 en 1800, die waren de laatste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:19:
[...]

Ik denk 2205 en 1800, die waren de laatste...
ah oops, 2205 nooit gespeeld :X dus ook nooit bijgebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:46
Ziet er leuk toch veelbelovend uit. Had er niet zoveel van verwacht maar ik ga hem denk ik toch maar kopen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tszcheetah
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:26:
[...]

ah oops, 2205 nooit gespeeld :X dus ook nooit bijgebleven.
En 2070 dus ook helemaal overgeslagen?
Chip. schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:44:
Als je 1800 niet leuk vond, de laatste editie, denk ik dat 117 ook tegen gaat vallen. Van wat ik tot nu toe voorbij zie komen is het qua gameplay heel erg vergelijkbaar. Natuurlijk komen er nieuwe features en mogelijkheden bij, maar de basis lijkt hetzelfde.

Als je met "de laatste twee edities" de futuristische 2070 en 2205 bedoelt, dan snap ik het beter. Overigens heb ik me zelf ook meer dan prima vermaakt met 2070, de core gameplay daarvan vind ik nog steeds wel typisch Anno.

Kortom: ik ben benieuwd wat bij jou dat Anno-gevoel oproept. En probeer Anno 1800 dan eens, als je dat niet al gedaan hebt, ik denk dat dat wel een goede graadmeter is om te bepalen of Anno 117 bij je past of niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tszcheetah
  • Niet online
Nieuw devblog over geloof, religie enz

Op elk eiland kun je een tempel bouwen, en een god kiezen. Dat levert weer effecten op op dat eiland. Door toewijding aan het geloof te verdienen en kun je extra effecten vrijspelen. De dominante god levert ook wereldwijde effecten op. Geloof verdien je door openbare gebouwen en goederen te leveren (en met items).

Al met al dus weer een nieuwe dimensie die toegevoegd wordt aan de gameplay. Lijkt me leuk :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tszcheetah
  • Niet online
En nu een DevBlog over de knowledge tree

Het komt neer op een redelijk gebruikelijke tech-tree, verdeeld over 3 categorieën (economisch, militair en civiel), waarmee je nieuwe gebouwen e.d. vrijspeelt. De voornaamste reden lijkt te zijn om spelers meer bewust te maken van nieuwe gebouwen, in plaats van dat er op vaste momenten ineens veel mogelijkheden bijkomen en het daardoor overweldigend wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
Het leest alsof ze goed geleerd hebben van de scholars in Anno 1800. Het genereren van de knowledge punten door huizen, en nu zelfs fabrieken, kennen we natuurlijk daar van.

An sich is het wel een interessant systeem. Het heeft zeker voordelen om zo spelers bekend te maken met alles wat ze aanklikken. Maar het brengt ook een time-gate met zich mee. Je kan dus niet "rushen" naar de volgende population tier en zaken en mass unlocken.

Ik ben ook wel blij dat met genoeg tijd alles te researchen is. Dat vond ik zo jammer aan de tech tree in 2205 (die via het ruimtestation), je kon niet alles kiezen en zo had je al gauw je favorieten die je altijd koos.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:40

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Inhoud van de Year 1 Pass: iets met Pompeii en Egypte?
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/hifuipdz5r5f1.jpeg

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
De release date is nu ook bekend:
Step into the sandals of a Roman governor and build your legacy in Anno 117: Pax Romana. Your provinces await your command. Are you ready, Governor?

Anno 117: Pax Romana is available November 13, 2025

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beakzz
g0tanks schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:40:
Inhoud van de Year 1 Pass: iets met Pompeii en Egypte?
[Afbeelding]
Normaal ben ik van de standaard edities (en niet van het pre-orderen), maar dit is een easy gold editie pre-order voor mij _/-\o_ Aannemende dat er geen overtreffende trap beschikbaar is.

[ Voor 5% gewijzigd door Beakzz op 08-06-2025 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:51
Ubisoft games staan erom bekend om rap in de aanbieding te gaan. Vaak al voor de helft van de prijs als het spel nog maar een halfjaar oud is. Ik zal dan ook nooit een Ubi game per-orderen.

Onbegrijpelijk ook dat je ze proberen te lokken om 5 maanden vooraf al te pre-orderen en dan krijg je deze slappe extra's:
- Town Crier-standbeeld
- Capitoline Wolf-standbeeld
- Battle Standard
- Spelerslogo met een wolf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Beakzz schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:13:
[...]

Normaal ben ik van de standaard edities (en niet van het pre-orderen), maar dit is een easy gold editie pre-order voor mij _/-\o_ Aannemende dat er geen overtreffende trap beschikbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://staticctf.ubisoft.com/J3yJr34U2pZ2Ieem48Dwy9uqj5PNUQTn/113sqNVso4Tjjhcrg0E4VN/bdbbabff0ff33de8ad2073bdec21303c/anno-117-governor-US.jpg

https://www.ubisoft.com/e...tion-danno-117-pax-romana

https://www.amazon.de/Ann...a-Governors/dp/B0FC2YKWKX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Oef dat is wel een epische set.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
EdwinB schreef op maandag 9 juni 2025 @ 00:21:
Ubisoft games staan erom bekend om rap in de aanbieding te gaan. Vaak al voor de helft van de prijs als het spel nog maar een halfjaar oud is. Ik zal dan ook nooit een Ubi game per-orderen.

Onbegrijpelijk ook dat je ze proberen te lokken om 5 maanden vooraf al te pre-orderen en dan krijg je deze slappe extra's:
- Town Crier-standbeeld
- Battle Standard
Enige reden om een spel niet te pre-orderen in mijn ogen is dat de jammer factor nogal impact kan hebben als het spel niet af is. Diablo 4 redelijk snel na de release (wel met korting) gekocht: vreselijk spel, nog geen 4u gespeeld, enkele maanden later nog een keer geprobeerd met alle updates... nooit meer aangeraakt. Zelfde met City Skylines 2, zelfs na maanden development tijd vind ik het nog geen leuk spel terwijl ik mij altijd goed heb vermaakt met CS1.

Cyberpunk 2077 heeft zich gelukkig wel goed herstelt maar dat is ook een zeldzaamheid volgens mij.

Pluspuntje van de Anno reeks is dat er altijd wel een goed development team op zit (oud Bluebyte), gezien de status van Ubisoft op dit moment denk ik dat "falen" ook geen optie is. Maar goed, met Settlers is het ook nooit meer echt goed gekomen sinds Settlers 2 en 3 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Dit is eigenlijk merchandise, leuk voor de verzamelaar, maar de game blijft digitaal. Laat dit aan mij voorbij gaan. Zeker gezien de prijs van €160,-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online

- Town Crier-standbeeld
- Battle Standard
Anno 1800 heb ik ook gepreorderd. Niet voor de (magere) extra’s maar omdat dit een van de weinige game series is waarbij ze iedere keer een top game afleveren. Dan vind ik het niet erg om hier 10/20,- meer voor neer te leggen.

Heb tot 1800 uitkwam nog regelmatig 1404 grijs gespeeld. Jaren na release, dus dat was het geld ook meer dan waard.

Terwijl die in mijn herinnering ook binnen een jaar in de afprijsbak lag.

[ Voor 6% gewijzigd door dr86 op 09-06-2025 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chelseamarre123
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:45
Is er al iets van minimum specs bekend? Heb nog een heel oude videokaart(GTX 980 TI)
1800 kan ik probleemloos spelen, hopelijk lukt dat met 117 ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beakzz

- Town Crier-standbeeld
- Battle Standard
Je hebt daar een punt en exact waarom ik bijna nooit een game op release koop van Ubi (of hoe dan ook), maar de Anno reeks zakt niet zo snel in prijs als andere games van hun (tot nu toe). Laat ik maar zeggen dat ik deze serie zo waardeer dat ik met liefde een uitzondering maak en geen half jaar wil wachten dus wel pre-order.

Van Anno 1800 heb ik alle dlc inclusief de cosmetic packs gekocht en nooit het idee gehad een cent teveel te hebben betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
Hehe... Het boek zou ik nog wel leuk vinden, maar zo'n amfitheater zou alleen maar in de weg staan. Dacht meer aan alle toekomstige dlc inbegrepen zeg maar ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Amazon Duitsland heeft ook een Tribun Edition, gewoon de basisgame in steelboek voor €60 (en 3 kaartjes er bij): https://www.amazon.de/-/en/dp/B0FC2YYNXM
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iWcGUHg.jpeg

Lijkt me weinig uit te maken dat de Year 1 pass er dan niet bij zit, hoop een beetje dat die uiteindelijk los ook voor die 30 euro beschikbaar is. Niks meer betaalt, wel een leuke steelbook :)

Nu nog hopen dat deze ook normaal in Nederland verkrijgbaar wordt...

[ Voor 9% gewijzigd door Melkunie op 09-06-2025 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorank
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:48
Is die Tribun edition van Amazon.de dan ook in het Duits of gewoon in het Engels?

II 9800X3D, 64GB, ROG B850-E, RTX 5080 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
jorank schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:43:
Is die Tribun edition van Amazon.de dan ook in het Duits of gewoon in het Engels?
Edit : error in mijn hoofd. Laat maar

[ Voor 42% gewijzigd door Beakzz op 09-06-2025 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickokun
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:12
Beakzz schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:45:
[...]

Je hebt daar een punt en exact waarom ik bijna nooit een game op release koop van Ubi (of hoe dan ook), maar de Anno reeks zakt niet zo snel in prijs als andere games van hun (tot nu toe). Laat ik maar zeggen dat ik deze serie zo waardeer dat ik met liefde een uitzondering maak en geen half jaar wil wachten dus wel pre-order.

Van Anno 1800 heb ik alle dlc inclusief de cosmetic packs gekocht en nooit het idee gehad een cent teveel te hebben betaald.
Toevallig is Anno 1800 momenteel in een superaanbieding op Steam. 15 euro voor de basegame.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beakzz
Rickokun schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:55:
[...]

Toevallig is Anno 1800 momenteel in een superaanbieding op Steam. 15 euro voor de basegame.
Ja lekker prijsje voor een 5 jaar oude, maar nog steeds actuele game. Heb de Year 5 gold edition voor mijn broer gekocht (is 50 euro), want die speelt het helemaal plat sinds de game op Gamepass staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rickokun
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:12
Beakzz schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:27:
[...]

Ja lekker prijsje voor een 5 jaar oude, maar nog steeds actuele game. Heb de Year 5 gold edition voor mijn broer gekocht (is 50 euro), want die speelt het helemaal plat sinds de game op Gamepass staat.
Ja het is gek maar eigenlijk is 1800 geheel naast me gevlogen.

Heb alleen 1602 met veel plezier gespeeld. Had ook die ene in de toekomst gekocht, maar dat vond ik maar niks.
Ik hoop dat met Pax Romana weer wat meer naar de "roots" wordt wedergekeerd.

Hmmm, misschien toch maar 1800 zelf kopen dan :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zure mat
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:40
Zojuist besteld. Nog nooit een pre-order gedaan, laat staan een collectors edition gekocht. Maar eens moet de eerste keer zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMD007
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:54
Die collector's editie staat mij ook wel aan vind die 3D puzzel ook erg gaaf! Je krijgt ook toegang tot alle toekomstige DLC's. Mijn ervaring met Anno 1800 Collectors Editie is dat je uiteindelijk helemaal niet zo gek veel meer betaalde dan als je alle DLC's los zou halen. Dat was voor mij toen ook reden om die van 1800 te halen.

Mijn PoE Shop Guild Leader van: Tweakers of Wraeclast ToW Guild regels Discord: https://discord.gg/ZjDh3yq

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Rickokun schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:05:
[...]

Ja het is gek maar eigenlijk is 1800 geheel naast me gevlogen.

Heb alleen 1602 met veel plezier gespeeld. Had ook die ene in de toekomst gekocht, maar dat vond ik maar niks.
Ik hoop dat met Pax Romana weer wat meer naar de "roots" wordt wedergekeerd.

Hmmm, misschien toch maar 1800 zelf kopen dan :D
Als je 1602 leuk vind dan zou je 1404 in principe ook leuk moeten vinden (denk ik :+ )

1800 is wel iets anders maar ik vond die wel echt leuk om te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:02
SMD007 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:24:
Die collector's editie staat mij ook wel aan vind die 3D puzzel ook erg gaaf! Je krijgt ook toegang tot alle toekomstige DLC's. Mijn ervaring met Anno 1800 Collectors Editie is dat je uiteindelijk helemaal niet zo gek veel meer betaalde dan als je alle DLC's los zou halen. Dat was voor mij toen ook reden om die van 1800 te halen.
Let op only the year 1 season pass. Dus andere season passes moet je nog wel voor betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMD007
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:54
happy killer schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:57:
[...]

Let op only the year 1 season pass. Dus andere season passes moet je nog wel voor betalen.
ah ja goed dat je het zegt zo was het ook bij Anno 1800. Vond dat toen wel wat matig nu ik er zo over denk. maar die collectors editie van Anno 1800 viel mij sowieso wat tegen vooral omdat er niet iets vets bij zat om te displayen (behalve de doos zelf). Nu je die 3D puzzel erbij hebt is dit al weer meer een must have voor mij.

Mijn PoE Shop Guild Leader van: Tweakers of Wraeclast ToW Guild regels Discord: https://discord.gg/ZjDh3yq

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
Governor's edition besteld. Anno 1602 was de eerste game waar ik de volle prijs voor betaalde, HFL 99,99, en niet wachtte totdat die afgeprijsd was (ik heb de CD nog steeds). Anno 1800 was de tweede (de andere Anno's heb ik allemaal pas gekocht toen ze goedkoper werden).
Pagina: 1 2 Laatste