[PC] Anno 117: Pax Romana

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-05 07:33
Quad schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:47:
[...]

Is dat niet in Anno 117 te finetunen in de sandbox voor je deze start?
Dat zou vast kunnen, maar dan moet je dus vooraf rekening houden met dat soort zaken. In mijn ogen was de balans in 1800 beter en werd je beloond met dingen, hier voelen sommige zaken als straf

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:14
Ik ben van de week weer een nieuwe game begonnen ter voorbereiding op de DLC, wil wel meteen goed kunnen bouwen en niet eerst weer alleen boeren en vissershutjes hebben :)

Dit lijkt me ook een fijne aanpassing in de update:
When using mouse & keyboard, all pins at bottom of the screen can now be removed/replaced, the resource pins are not fixed anymore
Verder hoop ik ook erg op stamps inderdaad, dat was toch wel echt heel handig in 1800. Snap niet dat ze dat niet meteen hebben meegenomen.
Quad schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:47:
[...]

Is dat niet in Anno 117 te finetunen in de sandbox voor je deze start?
Je kunt instellen hoe streng het spel is tav negatieve brandveiligheid/gezondheid/geluk enz

Verder kun je dit prima managen door behoedzaam te spelen, niet zo snel mogelijk een zo groot mogelijke stad bouwen want dan gaat het inderdaad mis, maar rustiger opbouwen/groeien, in ieder geval totdat je aquaducts kunt bouwen. Dan is het echt niet zo moeilijk om alle stats in het groen te houden.

• tszcheetah
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
migchiell schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:05:
Verder hoop ik ook erg op stamps inderdaad, dat was toch wel echt heel handig in 1800. Snap niet dat ze dat niet meteen hebben meegenomen.
Ik heb eerder begrepen dat de toevoeging van diagonale layouts het lastiger maakte om goed te implementeren. Als het goed is zijn ze er dus wel mee bezig.

Zelf mis ik ook het overzicht van storage in het statistiekenscherm, ik hoop dat dat ook terugkomt.

Maar verder zien de patchnotes en DLC er veelbelovend uit. Gelukkig staat er een lang weekend voor de boeg :D

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:05
tszcheetah schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:27:
[...]

Ik heb eerder begrepen dat de toevoeging van diagonale layouts het lastiger maakte om goed te implementeren. Als het goed is zijn ze er dus wel mee bezig.

Zelf mis ik ook het overzicht van storage in het statistiekenscherm, ik hoop dat dat ook terugkomt.

Maar verder zien de patchnotes en DLC er veelbelovend uit. Gelukkig staat er een lang weekend voor de boeg :D
Als het moeilijk is dan kunnen ze het ook in twee stappen oplossen: eerst een variant waarin horizontaal en diagonaal apart zijn en dan later een verenigde variant. Op die manier kun je toch een heleboel mensen blij maken zonder dat je meteen tientallen, zo niet honderden, developeruren moet spenderen voor de alles-in-één oplossing.

En nu je het zegt: ik mis inderdaad ook nog de storage statistieken. Of in ieder geval de lijst met binnengekomen schepen. Die gebruikte ik in 1800 om uit te rekenen of ik genoeg schepen op een route had.

Ik zit nog te twijfelen of ik vanavond een nieuwe pot ga beginnen in Albion zodat ik dan in Latium meteen met een voorsprong kan beginnen of dat ik nog wacht tot woensdag en dan direct begin op het nieuwe eiland. Ik vraag me namelijk af of de seed generator zal wijzigen voor het 'oude' deel van Latium en of dit betekent dat alle bekende seeds weer geïnvalideerd worden of niet. Het zou fijn zijn als ik met een seed kan beginnen. Pablo 1713 had een paar maand geleden een aantal seeds gereviewd die er interessant uitzien (maar helaas niks over de eilanden in Albion).

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:27
Ik vermaakt me wel kostelijk met 117. De laatste die ik echt veel heb gespeeld was 1404. Daarna 2070 ook wel wat maar de details daarvan staan me minder bij. 1800 nooit gedaan.
Maar so far is mijn grootste ergenis de trading routes.
Hoe is het mogelijk dat dat zo'n downgrade is geworden??
Ik heb nu iets van 50 routes. Het is zo omslachtelijk, onoverzichtelijk. Hoezo zie je niet de routes op de kaart bij mouseover?
Hoezo kan je niet dubbelclicken op de routenaam om te renamen?
Je moet de route die je wil zien en/of aanpassen eerst selecteren. Dan terug en is die niet meer geselecteerd, dan onthouden en zoeken welke het was, dan via menu naam aanpassen of schepen toevoegen...
M'n routes zijn niet erg efficient maar hierdoor heb ik steeds geen zin alles beter in te stellen.
Dit was in 1404 zooo veel beter.

Ik hoop dat daar een mod voor komt want ik begrijp werkelijk niks van dit designkeuze :?

[ Voor 14% gewijzigd door Mutatie op 21-04-2026 12:16 ]

• tszcheetah
  • Niet online
Mutatie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:09:
Ik vermaakt me wel kostelijk met 117. De laatste die ik echt veel heb gespeeld was 1404. Daarna 2070 ook wel wat maar de details daarvan staan me minder bij. 1800 nooit gedaan.
Maar so far is mijn grootste ergenis de trading routes.
Hoe is het mogelijk dat dat zo'n downgrade is geworden??
Ik heb nu iets van 50 routes. Het is zo omslachtelijk, onoverzichtelijk. Hoezo zie je niet de routes op de kaart bij mouseover?
Hoezo kan je niet dubbelclicken op de routenaam om te renamen?
Je moet de route die je wil zien en/of aanpassen eerst selecteren. Dan terug en is die niet meer geselecteerd, dan onthouden en zoeken welke het was, dan via menu naam aanpassen of schepen toevoegen...

Ik hoop dat daar een mod voor komt want ik begrijp werkelijk niks van dit designkeuze :?
De 1.5 patch van overmorgen lost een aantal van de dingen die je noemt op:
Various Trade Route screen improvements:
  • Assign route to a group during creation
  • Give trade route a name directly during creation
  • Hold shift to copy a good across all vacant slots of a ship
  • Trade route lines are now displayed on the map on the right when hovering over a trade route
  • The number of buildings producing a good is now displayed in addition to the stock level for each island
  • Some more improvements are still in discussion/in development

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:27
tszcheetah schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:16:
[...]

De 1.5 patch van overmorgen lost een aantal van de dingen die je noemt op:

[...]
LoL de timing. Ik ben benieuwd! Thanks :)

• migchiell
Ok morgen dus de DLC, maar weet iemand toevallig ook hoe láát precies? Ik bedoel, moet ik morgen "thuiswerken" of kan ik gewoon naar kantoor?

Ik vraag dit voor een vriend.

• Nathilion
migchiell schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:05:
Ok morgen dus de DLC, maar weet iemand toevallig ook hoe láát precies? Ik bedoel, moet ik morgen "thuiswerken" of kan ik gewoon naar kantoor?

Ik vraag dit voor een vriend.
Tijd is vermeld in de laatste blog:
Patch Notes and release

Again, please note the list above is not exhaustive: these and other improvements will be added to the game on Thursday! Stay tuned for the full patch notes, to be published on April 22nd, for a list of all changes as well as bug fixes that are part of the update.

This update will release alongside the “Prophecies of Ash” DLC for Anno 117: Pax Romana on the 23rd at 10 ATM UTC (all platforms except Steam, where it’s releasing at 6PM UTC).

• Chelseamarre123
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:24
Nathilion schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:25:
[...]

Tijd is vermeld in de laatste blog:

[...]
Dus 12u s'middags voor alle launchers buiten steam?
20u avonds voor steam.

Jammer dat steam pas savonds is, hopelijk is er wel een pre load al te downloaden.

• Nathilion
@Chelseamarre123 Ja, we zitten op het moment in UTC+2 vanwege de zomertijd. Dus inderdaad om 12 uur 's middags voor niet Steam mensen en 8 uur 's avonds voor Steam.

Anno wordt ontwikkeld in Duitsland en dan komt het lekker overeen met EU tijd. Hebben wij ook een keertje mazzel. Ze zullen wel de ochtend gebruiken om de laatste druppels zweet en zenuwen er uit te persen om dan in de middag klaar te staan voor hotfixes en launchproblemen. 🤓

[ Voor 9% gewijzigd door Nathilion op 22-04-2026 13:53 ]

• Thyrosis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:04
Voor @migchiell en alle andere mensen met vrienden die hun vrije of thuiswerkdag moeten intrekken ;)

De release van Patch 1.5 en de DLC is met een week uitgesteld, is nu donderdag 30 april.
Anno Union update

• Chelseamarre123
  • Laatst online: 18:24
Thyrosis schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:43:
Voor @migchiell en alle andere mensen met vrienden die hun vrije of thuiswerkdag moeten intrekken ;)

De release van Patch 1.5 en de DLC is met een week uitgesteld, is nu donderdag 30 april.
Anno Union update
Jezus |:(

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Gezien er mogelijke savegame-breaking issues zijn, misschien verstandig om het even uit te stellen.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Nathilion
😭 Maar aan de andere kant: ik was net een nieuw potje begonnen met een start in Albion. Heb ik nog een week extra de tijd om Albion af te krijgen voordat ik naar het nieuwe Latium ga. 🤓

• migchiell
Wat ik me nog bedacht...

Een van de features van de DLC is, als ik het goed begrepen heb, de invoering van een soort seizoensgebonden effect op je boerderijen. Als die vulkaan uitbarst eerst een debuff (omdat de aswolken de zon blokkeren) en daarna juist een buff (omdat de neergedwarrelde as de grond vruchtbaarder maakt).

Zou dat een opmaat zijn naar een vergelijkbaar mechanisme in Egypte, waar de boerderijen een deel van de tijd onder water staan van de overstromende Nijl, en een deel van de tijd een boost krijgen van het achtergelaten vruchtbare slib?

Zo'n soort effect zat ooit ook in Children of the Nile, als ik me goed herinner :)

En volgens mij ook in die fanbuilt DLC voor 1800 waarmee je naar Japan kon? Maar die heb ik nooit gespeeld.

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:55
Het zou me sterk verbazen als dat er niet inzit, dat is toch juist waar de Nijl om bekend staat in de oudheid.

• PB-powell
  • Laatst online: 21:55

PB-powell

Mr. Laziness

Volledige release notes voor de komende dlc vrijgave, pak er gerust een kop koffie bij de lijst is lang
https://www.anno-union.co...117-pax-romana-patch-1-5/

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

• jorank
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:23
Meer mensen die de DLC niet kunnen spelen?
Heb zelf destijds de Governor's edition gekocht, maar in-game geeft ie aan dat ik geen Year 1 DLC Pass heb.

Kan de DLC wel los kopen voor 0, zonder enige valuta, knop doet overigens ook niks.
Beetje teleurstellend...

II 9800X3D, 64GB, ROG B850-E, RTX 5080 II

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:17
migchiell schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:20:
Wat ik me nog bedacht...

Een van de features van de DLC is, als ik het goed begrepen heb, de invoering van een soort seizoensgebonden effect op je boerderijen. Als die vulkaan uitbarst eerst een debuff (omdat de aswolken de zon blokkeren) en daarna juist een buff (omdat de neergedwarrelde as de grond vruchtbaarder maakt).

Zou dat een opmaat zijn naar een vergelijkbaar mechanisme in Egypte, waar de boerderijen een deel van de tijd onder water staan van de overstromende Nijl, en een deel van de tijd een boost krijgen van het achtergelaten vruchtbare slib?

Zo'n soort effect zat ooit ook in Children of the Nile, als ik me goed herinner :)

En volgens mij ook in die fanbuilt DLC voor 1800 waarmee je naar Japan kon? Maar die heb ik nooit gespeeld.
Het mechanisme wat je omschrijft zit al in 1800 in een scenario. Vervolgens hebben fans die gebruikt voor de Japan mod.
Ik gok dat je meer eerder ontwikkelde zaken vanuit 1800 richting 117 ziet komen.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
jorank schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:09:
Meer mensen die de DLC niet kunnen spelen?
Heb zelf destijds de Governor's edition gekocht, maar in-game geeft ie aan dat ik geen Year 1 DLC Pass heb.

Kan de DLC wel los kopen voor 0, zonder enige valuta, knop doet overigens ook niks.
Beetje teleurstellend...
Heb ik ook (bij de Gold edition) en in de store ook maar als je op Additional content klikt klopt het wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2_S__H4Foaw6RtbXhncLsrL0mM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r164EVWamdxd0CEXgK530yPH.jpg?f=fotoalbum_large

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• jorank
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:23
ArcticWolf schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:29:
[...]

Heb ik ook (bij de Gold edition) en in de store ook maar als je op Additional content klikt klopt het wel:

[Afbeelding]
Vreemd, inmiddels kan ik de DLC wel spelen, maar zoals in jouw screenshot dat je year 1 in bezit hebt, heb ik dan weer niet.

II 9800X3D, 64GB, ROG B850-E, RTX 5080 II

• PB-powell
  • Laatst online: 21:55

PB-powell

Mr. Laziness

Ik ga vanavond eens kijken, ik las wel op X dat meerdere mensen foutmeldingen krijgen bij het klikken op 'Set sail'.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

• migchiell
Update gedownload via Steam, doorgeklikt naar "spelen", dat gaf allerlei fouten, cursor die niet meer reageerde... pc even opnieuw opgestart, spel loopt nu weer gewoon normaal maar dan dus met een extra eiland :) eigenlijk een paar nieuwe eilanden van "normaal" formaat en één nieuwe mega-eiland. Deze eilanden komen erbij in de bestaande map van Latium.

Maar... je kon die vulkaan toch ook uitschakelen? Dat je wel dat nieuwe eiland hebt, maar (nog) geen gedoe met de vulkaan? Die optie lijkt er niet in te zitten?

[ Voor 16% gewijzigd door migchiell op 30-04-2026 16:37 ]

• migchiell
Ok Holy shit, zo'n vulkaanuitbarsting is echt wel heel vet gedaan zeg!
spoiler:
maar alsnog hoop ik dat ik hem na deze ene keer wel kan uitzetten :D

Heb een hele questline doorlopen, aan het eind daarvan barst de vulkaan uit zodat je dat een keer hebt meegemaakt. Hoop dat ik dan daarna de vulkaan wel kan uitzetten in de instellingen. hoewel de effecten me ook eigenlijk wel erg meevallen... als je een beetje voedselvoorraden hebt is het makkelijk uit te zingen, je moet dan alleen even wat gebouwtjes repareren na de uitbarsting.

[ Voor 54% gewijzigd door migchiell op 30-04-2026 21:03 ]

• rwbk
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:09
Heb de dlc nog niet aangeschaft die komt er wel. Merk wel dat het een stuk lastiger is geworden door de patch. Ai komt minder vaak traden. En had vooral veel spullen die ik kocht van ze die ze nu niet meer verkopen in een trade.

• tszcheetah
  • Niet online
rwbk schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:19:
Heb de dlc nog niet aangeschaft die komt er wel. Merk wel dat het een stuk lastiger is geworden door de patch. Ai komt minder vaak traden. En had vooral veel spullen die ik kocht van ze die ze nu niet meer verkopen in een trade.
Volgens de patch notes is passive trade inderdaad moeilijker gemaakt, het was nogal overpowered. Je kunt via de instellingen als het goed is wel terug naar de oude logica.

Overigens komt er een hotfix binnenkort. Dit was geen heel soepele release...

• rwbk
tszcheetah schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:02:
[...]

Volgens de patch notes is passive trade inderdaad moeilijker gemaakt, het was nogal overpowered. Je kunt via de instellingen als het goed is wel terug naar de oude logica.

Overigens komt er een hotfix binnenkort. Dit was geen heel soepele release...
Ah top! Wel prettig dat ze de keuze nu geven. Ik wacht nog even op de hotfix voordat ik de dlc activeer

Verwijderd

rwbk schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:19:
Heb de dlc nog niet aangeschaft die komt er wel.
Momenteel kan je 10 euro korting krijgen op de season pass in de Ubisoft store met de code LEGEND.

• rwbk
Verwijderd schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:17:
[...]

Momenteel kan je 10 euro korting krijgen op de season pass in de Ubisoft store met de code LEGEND.
Helaas speel ik op de PS5 maar toch bedankt!

• Thyrosis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:04
Verwijderd schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:17:
[...]

Thanks, heb de season pass gekocht!

Voor wie de vraag stelde over wat er met de kaart gebeurt: Als je de DLC activeert in een bestaand spel, wordt de huidige map van Latium uitgebreid met een strook extra ruimte aan de noordwest en noordoost kant. Ik ben nog niet op onderzoek uitgegaan, maar ik neem aan dat daar dat nieuwe eiland met de vulkaan ligt, a la Manola in de New World Rising DLC van Anno 1800.

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:34
migchiell schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:52:
Ok Holy shit, zo'n vulkaanuitbarsting is echt wel heel vet gedaan zeg!
spoiler:
maar alsnog hoop ik dat ik hem na deze ene keer wel kan uitzetten :D

Heb een hele questline doorlopen, aan het eind daarvan barst de vulkaan uit zodat je dat een keer hebt meegemaakt. Hoop dat ik dan daarna de vulkaan wel kan uitzetten in de instellingen. hoewel de effecten me ook eigenlijk wel erg meevallen... als je een beetje voedselvoorraden hebt is het makkelijk uit te zingen, je moet dan alleen even wat gebouwtjes repareren na de uitbarsting.
Ik had de quest redelijk lang genegeerd, maar die is daarna ook ineens weggegaan. Toen begon de vulkaan ook en idd het was best een flinke happening.

Het werd ook niet makkelijker, doordat ik door de negatieve effecten ook gelijk een groot protest in mijn hoofdstad kreeg, net nadat ik alle troepen had verhuisd naar Albion. :X

• DFJCTW033
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-05 08:22
migchiell schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:29:
Maar... je kon die vulkaan toch ook uitschakelen? Dat je wel dat nieuwe eiland hebt, maar (nog) geen gedoe met de vulkaan? Die optie lijkt er niet in te zitten?
Bij game setup kan je de instellingen van de vulkaan aanpassen. Dan kan je de effecten enzo uitzetten.

• Pingewin
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-05 08:43
Je kunt het ook tijdens het spel heen en weer veranderen, net wat je wilt. Als je meteen op Canis wilt starten kan je het uitzetten en pas aanzetten als je 'er klaar voor bent'. Super vrij.

• Daan0s
  • Laatst online: 23:26
Speelt iemand op PS5 met muis en toetsenbord? Wilde sowieso wachten tot er meer/alle DLC uit was voordat ik echt begin met spelen, maar de input lag was ook behoorlijk aanwezig met muis en toetsenbord vond ik. Is dat inmiddels al verbeterd? Was wel speelbaar maar zou fijn zijn als dat opgelost zou zijn.

• migchiell
DFJCTW033 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:58:
[...]

Bij game setup kan je de instellingen van de vulkaan aanpassen. Dan kan je de effecten enzo uitzetten.
Ja, maar wel pas nadat de vulkaan één keer is uitgebarsten (bij mij als eind van de questline, maar ik begreep van iemand anders hier dat als je de questline lang genoeg negeert, dat de vulkaan dan ook uitbarst). Lijkt er dus op dat je er minimaal één keer doorheen moet en pas daarna kon ik hem weer uitzetten. Wat ik niet heb gedaan, want als je een beetje voedselvoorraad hebt dan is een uitbarsting prima te doorstaan en de positieve gevolgen zijn toch ook wel heel fijn :)

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:30

lord_fh

PS5

Daan0s schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:47:
Speelt iemand op PS5 met muis en toetsenbord? Wilde sowieso wachten tot er meer/alle DLC uit was voordat ik echt begin met spelen, maar de input lag was ook behoorlijk aanwezig met muis en toetsenbord vond ik. Is dat inmiddels al verbeterd? Was wel speelbaar maar zou fijn zijn als dat opgelost zou zijn.
Ik heb dat even getest in de demo, maar werkte prima. Heb het in de finale game nog niet geprobeerd overigens

• Biser
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 12-05 15:38
Morgenochtend wederom een nieuwe patch

De highlights

- Ships stick to their trade route again when transferring between provinces

- Ships keep their name when transferring between provinces

- Amphitheatre Events are working again and can be started on different islands simultaneously

- The Trade Route Filter options do not overlap with goods any longer and are selectable again

- The game now launches correctly when there’s no internet connection

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-05 07:33
Ben ik de enige die de DLC tegen vindt vallen?

Voorheen keek ik altijd uit naar een nieuwe DLC want dat betekende bijna altijd een nieuwe map en nieuwe resources en gebouwen. Je moest je speelwijze aanpassen op de nieuwe situatie.

Maar in deze...
Je krijgt een paar eilanden erbij met een vulkaan en een extra resource waar je een paar extra dingen kan doen.
Het krijgt mij nog steeds niet enthousiast voor deze Anno. Ik merk dat ik veel meer terugval op 1800 en met veel meer plezier die Anno speel en gespeeld heb.
Ik vind het jammer want het tijdperk spreekt me heel erg aan

• FlyingCrow
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-05 14:21
Tijdens het spelen liep ik tegen iets raars aan. Eén van mijn handelsroutes liep totaal niet lekker, terwijl ik niet kon zien waarom. Op eiland A genoeg productie, maar op eiland B viel de fabriek steeds stil omdat er “geen grondstoffen” zouden zijn. Na even zoeken bleek het volgende: omdat ik een peace treaty heb met de andere gouverneurs, vond een NPC het blijkbaar een topidee om zes escortschepen aan mijn handelsrouteschip te hangen. Resultaat: mijn schip voer opeens slomer dan stroop en de aanvoer kwam veel te laat aan.

Oplossing was gelukkig simpel. Ik had net een nieuw schip gebouwd, die heb ik meteen op mijn eigen route gezet. Het trage schip heb ik vervolgens als escort aan een handelsroute van diezelfde NPC gehangen. Dacht, succes ermee. Paar uur verder in het spel: escortschepen weg, mijn schip weer normaal snel en de productie liep weer soepel. Soms zit het probleem dus niet in productie, maar gewoon in hele enthousiaste NPC’s met escorts.

Voor de vulkaan heb ik de aanvullende research bijna compleet wat de impact nog kleiner zou moeten maken dus ik ben benieuwd hoe de volgende uitbarsting gaat verlopen. Gelukkig zit er heel veel tijd tussen uitbarstingen dus er was alle tijd voor de ontwikkeling en aanleggen van grote voedselvoorraden.

• Nathilion
Ik was bezig met een nieuw potje waarin ik in Albion was begonnen en had afgelopen weekend de sprong naar Latium gemaakt. Hierbij had ik meteen een probleem met het eerste eiland wat ik bezette (Cinis). Mijn workforce was -18. En dus kon ik helemaal niks met het eiland doen. Zelfs inwoners komen er niet omdat je aan geen enkele basisbehoefte kan voldoen. Latium was dus effectief dood.

Bij het analyseren van de workforce merkte ik op dat een schip 50 workforce wegtrok van het eiland. Wat erg vreemd is aangezien het startschip in de regio uitgezonderd is van de workforce requirement. Toen ging ik maar al mijn schepen in Albion af en na lang zoeken bleek het Corvinus' schip te zijn. Deze had ik gekregen na voltooiing van zijn quest. Ik probeer de workforce daarvan toe te kennen aan een eiland in Albion maar ik mocht alleen maar Latium kiezen.

Oplossing bleek te zijn om een andere eiland te bezetten in Latium. Die op te bouwen tot ik genoeg workforce had voor het schip. Dan het schip te wisselen van eiland en toen kon ik eindelijk beginnen met Cinis te bebouwen.

Ik moet hier nog een bug report van maken op de Ubi tracker. Maar dan weten jullie het alvast. ;-)

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
mike0001 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:51:
Ben ik de enige die de DLC tegen vindt vallen?

Voorheen keek ik altijd uit naar een nieuwe DLC want dat betekende bijna altijd een nieuwe map en nieuwe resources en gebouwen. Je moest je speelwijze aanpassen op de nieuwe situatie.

Maar in deze...
Je krijgt een paar eilanden erbij met een vulkaan en een extra resource waar je een paar extra dingen kan doen.
Het krijgt mij nog steeds niet enthousiast voor deze Anno. Ik merk dat ik veel meer terugval op 1800 en met veel meer plezier die Anno speel en gespeeld heb.
Ik vind het jammer want het tijdperk spreekt me heel erg aan
Ik vind de definitie van DLC verkeerd in dit geval, want deze DLC heeft het basisspel gemaakt zoals het basisspel had moeten zijn }:O ik heb de Gold Edition gekocht in pre-order.. 11u gespeeld en daarna niet meer aangeraakt maar sinds de DLC is vind ik het wel een stuk interessanter geworden (en er zijn minder bugs).

Mag hopen dat de volgende DLC wel echt een DLC is...

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste