Dat lijkt me wel, dat zou zoon serieuze bug zijn dat het al gefixed zou moeten zijn. Anders moet je het even melden op de Anno117 closed beta discord.SemperFidelis schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:02:
Ben ik de enige die geen woodcutter kan bouwen op de PS5?
Mij lukte het ook niet met controller. Met muis en toetsenbord wel, heel raar.SemperFidelis schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:02:
ThanksMeanGreen schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:18:
Voor de liefhebbers: https://register.ubisoft....63-11f0-a5e0-12c1b6fc774d
Wie het eerst komt...
Nickname KasPlantje.
En gone (ik greep mis)MeanGreen schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:18:
Voor de liefhebbers: https://register.ubisoft....63-11f0-a5e0-12c1b6fc774d
Wie het eerst komt...
Misschien over 48 uur nog eens proberen
Your friends have 48 hours to accept the invitation(s). If they don’t accept, you will get your invitations back and will be able to invite other friends.
Is er nog iemand met een invite of key, ik zou graag meedoen met de test
heb je een bericht gestuurdFaliraki schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:58:
Is er nog iemand met een invite of key, ik zou graag meedoen met de test
Iemand nog een invite over? Mijn account naam op Ubisoft is Toonen88.
Als iemand nog een invite over heeft heb ik ook wel interesse! (Ik heb vakantie dus genoeg tijd om uren te spelen, account naam op ubisoft: ZagrePuck)
Uitnodiging gestuurd.Toonen1988 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:48:
Iemand nog een invite over? Mijn account naam op Ubisoft is Toonen88.
Uitnodiging gestuurd.Zagre schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:55:
Als iemand nog een invite over heeft heb ik ook wel interesse! (Ik heb vakantie dus genoeg tijd om uren te spelen, account naam op ubisoft: ZagrePuck)
Zie DM.Tribunus schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:59:
Als iemand nog een key heeft, ik houdt mij van harte aanbevolen 🙂↕️😊
-
Nog eentje over.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Dankjewel!Quad schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:23:
[...]
Uitnodiging gestuurd.
[...]
Uitnodiging gestuurd.
[...]
Zie DM.
-
Nog eentje over.
Ik gebruik muis knop 4 voor push to talk op Discord. Maar in Anno, selecteer ik een gebouw als ik op deze toets druk. In de settings heb ik nergens kunnen vinden waar ik dit kan veranderen. Of ik kijk er overheen of deze knop is gewoon hardcoded...
als het goed is moet je gewoon alles kunnen aanpassen in keybinds. Ik zal vanavond weer eens een poging wagen om tussen de watermerken door te spelen..
Weet niet of je nog problemen hebt, maar bedoel je dat je dus geen houthakker kan plaatsen voor "Wood"?SemperFidelis schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:02:
Had ik ook in eerste instantie issues mee...
Als je met het selectie wiel de production chain Timber kiest, krijg je rechts een menu.
Druk dan op de "naar boven" toets van de "4-punts druk toets" op je controller. Dan wordt de houthakker geselecteerd 😀
Misschien de start post bijwerken dat de release op 13 november is?
Ik heb er in ieder geval zin in!
https://www.anno-union.com/games/anno-117-pax-romana/
Ik heb er in ieder geval zin in!
https://www.anno-union.com/games/anno-117-pax-romana/
Ja wow ben er uit. Ik heb maar 20tal uurtjes Anno gespeeld, maar op de PS5 is Anno 117 nog beetje wonky.Sepiroth schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:26:
[...]
Weet niet of je nog problemen hebt, maar bedoel je dat je dus geen houthakker kan plaatsen voor "Wood"?
Had ik ook in eerste instantie issues mee...
Als je met het selectie wiel de production chain Timber kiest, krijg je rechts een menu.
Druk dan op de "naar boven" toets van de "4-punts druk toets" op je controller. Dan wordt de houthakker geselecteerd 😀
Of mag ik dat niet zeggen van het NDA?
pff nog tot november wachten dus. Ik vermaak me eigenlijk best met pax romana. Heb ook nog niet echt een bug gezien.
NDA
[ Voor 94% gewijzigd door Linksquest op 22-07-2025 23:50 ]
De NDAHomer-Simpson schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:59:
knip door moderator
[ Voor 29% gewijzigd door Linksquest op 22-07-2025 23:51 ]
Sorry als de vraag al een keer gesteld is, maar weet iemand tot wanneer de Beta duurt?
Zondag einde dag.kolonist2 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 07:45:
Sorry als de vraag al een keer gesteld is, maar weet iemand tot wanneer de Beta duurt?
Voor de zekerheid toch even geprobeerd, maar de closed beta is nu inderdaad weer closed.
Ik heb me er uitstekend mee vermaakt (dat mag ik wel zeggen van de NDA, toch?) en ik kijk uit naar November, als we echt kunnen beginnen! Hartelijk dank aan de Tweaker die me een invite stuurde!
Ik heb me er uitstekend mee vermaakt (dat mag ik wel zeggen van de NDA, toch?) en ik kijk uit naar November, als we echt kunnen beginnen! Hartelijk dank aan de Tweaker die me een invite stuurde!
Vergeet hem vooral niet te deinstalleren 
Ik had niet zoveel tijd ermee als ik wou, maarzeker het gedeelte waar sommige productie gebouwen een bonus geven aan je woningen (staat in een dev diary dus ik spoil niks
) gaat echt wel een grote verandering brengen in hoe we spelen en optimaliseren. Niet meer je bakkerijen enzo wegsteken in een hoekje met trade unions
Ik had niet zoveel tijd ermee als ik wou, maarzeker het gedeelte waar sommige productie gebouwen een bonus geven aan je woningen (staat in een dev diary dus ik spoil niks
Was leuke beta ja. Heb nu dus Anno 1800 geinstalleerd en ga dat eens wat meer spelen haha.
Ik had net 1404 aangeslingerd, maar dat is dan toch ineens wel weer heel ouderwets en Spartaans zegSemperFidelis schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:31:
Was leuke beta ja. Heb nu dus Anno 1800 geinstalleerd en ga dat eens wat meer spelen haha.
Ok, na een kort maar zeer vermakelijk uitstapje naar het oude Rome zit ik nu weer volledig in 1800. En daardoor ging ik me afvragen... wat zou er voor 117 allemaal voor DLC (kunnen) komen?
Ik dacht dat Egypte al wel min of meer bevestigd was, en dat kan ik me ook goed voorstellen. Maar verder? De maan, noordpool of diepzee van de afgelopen edities lijkt me uitgesloten... en ik weet niet of ze bv. Gallië of Hispania voldoende onderscheidend kunnen maken, qua productielijnen, om dat echt interessant te houden. Ik bedoel, dingen als olijfolie, brood, worst en bier zitten al in 117...Noord-Afrika én Midden-Oosten zijn waarschijnlijk ook wel zo'n beetje gecovered met Egypte.
Misschien de Balkan? Bulgarije/Roemenië?
Ik dacht dat Egypte al wel min of meer bevestigd was, en dat kan ik me ook goed voorstellen. Maar verder? De maan, noordpool of diepzee van de afgelopen edities lijkt me uitgesloten... en ik weet niet of ze bv. Gallië of Hispania voldoende onderscheidend kunnen maken, qua productielijnen, om dat echt interessant te houden. Ik bedoel, dingen als olijfolie, brood, worst en bier zitten al in 117...Noord-Afrika én Midden-Oosten zijn waarschijnlijk ook wel zo'n beetje gecovered met Egypte.
Taka had hier laatst een filmpje over. Egypte was inderdaad vrij duidelijk en past er goed bij. De andere twee waren meer speculatief maar wel plausibel. Hispania zou denk ik ook prima kunnen als aparte regio met wat afwijkingen van Latium. In 1800 is de Cape hetzelfde als de Old world, dus dat needs gedeeld worden over regio's zie ik wel gebeuren.migchiell schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:43:
Ok, na een kort maar zeer vermakelijk uitstapje naar het oude Rome zit ik nu weer volledig in 1800. En daardoor ging ik me afvragen... wat zou er voor 117 allemaal voor DLC (kunnen) komen?
In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube
Ik denk dat je wel een onderscheid kan maken tussen noord afrika als in regios als numidie, en Egypte. Egypte was tegen die tijd al veel meer gehelleniseerd en leunde dichter aan tegen griekenland dan de rest van afrika.
Dus dan heb je met Albion al 3 verschillende regions. Doe dan er nog een soort cape trelawney bij en je hebt 4 sessies.
Dus dan heb je met Albion al 3 verschillende regions. Doe dan er nog een soort cape trelawney bij en je hebt 4 sessies.
Ik hoop zelf dat ook een map gaan maken ala anno 1404, dus met 2 verschillende gebieden op 1 kaart. Binnen 1800 wordt je echt dol met het wisselen tussen al die verschillende werelden. Moet volgens mij prima kunnen als je kijkt hoe het romeinse rijk eruit zag.
De bèta was erg veel belovend.
[ Voor 23% gewijzigd door chrisborst op 11-08-2025 16:27 ]
Als je de beta hebt gespeeld dan weet je al of Latium en Albion op dezelfde kaart liggen als in 1404, of dat het twee verschillende werelden zijn als in 1800chrisborst schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:25:
Ik hoop zelf dat ook een map gaan maken ala anno 1404, dus met 2 verschillende gebieden op 1 kaart. Binnen 1800 wordt je echt dol met het wisselen tussen al die verschillende werelden. Moet volgens mij prima kunnen als je kijkt hoe het romeinse rijk eruit zag.
Althans ik ga er vanuit dat zo'n keuze niet meer herzien wordt nav de beta.
Ja, daar zit wel wat in. Dus dan zou je hebben Rome zelf, Engeland, Egypte en Numidië (Algerije/Tunesië).AntiChrist7 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:10:
Ik denk dat je wel een onderscheid kan maken tussen noord afrika als in regios als numidie, en Egypte. Egypte was tegen die tijd al veel meer gehelleniseerd en leunde dichter aan tegen griekenland dan de rest van afrika.
Zelf verwacht ik ook nog wel DLC rondom verschillende soorten gladiatoren/sporten/spelen, dus dat je meer variatie krijgt in de soorten colloseum die je kunt bouwen, of de soort spelen die je daar kunt organiseren. En misschien DLC met extra goden/tempels?
Wat ik me net bedacht en wat ik ook erg cool zou vinden: Egypte zal, wellicht/waarschijnlijk, grote hoeveelheden graan kunnen produceren. Hoe cool zou het zijn als daar een mechanisme met seizoenen in zit, gekoppeld aan het overstromen van de Nijl? Zoiets zit ook in het (al oude) spel Children of the Nile, waarbij je drie seizoenen kent, en je graanboerderijen niet continu produceren zodat je voorraad moet aanleggen om de "kale" seizoenen door te komen.
[ Voor 21% gewijzigd door migchiell op 12-08-2025 09:42 ]
Ze hebben het al in regios opgesplitst sinds 2205. En in de beta waren er idd al verschillende regioschrisborst schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:25:
Ik neem aan dat het ook qua performance een voordeel is, dus ik zie hen dat echt niet meer aanpassen
Griekenland/Turkije zouden zich ook prima als regio lenen. Ik denk dat er qua regio's genoeg ideeën zijn.migchiell schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:25:
[...]
Ja, daar zit wel wat in. Dus dan zou je hebben Rome zelf, Engeland, Egypte en Numidië (Algerije/Tunesië).
Zelf verwacht ik ook nog wel DLC rondom verschillende soorten gladiatoren/sporten/spelen, dus dat je meer variatie krijgt in de soorten colloseum die je kunt bouwen, of de soort spelen die je daar kunt organiseren. En misschien DLC met extra goden/tempels?
Wat ik me net bedacht en wat ik ook erg cool zou vinden: Egypte zal, wellicht/waarschijnlijk, grote hoeveelheden graan kunnen produceren. Hoe cool zou het zijn als daar een mechanisme met seizoenen in zit, gekoppeld aan het overstromen van de Nijl? Zoiets zit ook in het (al oude) spel Children of the Nile, waarbij je drie seizoenen kent, en je graanboerderijen niet continu produceren zodat je voorraad moet aanleggen om de "kale" seizoenen door te komen.
Seizoenen zou ik zelf niet willen, met alle complexe stromen dan ook nog rekening moeten houden met tijdelijke overproductie lijkt mij een hel. Want als je dan naar supply/demand kijkt lijkt alles op orde, maar opeens valt je supply tijdelijk weg en kan je opeens huizen niet meer upgraden of vallen al je inkomsten weg.
Ja nee het lijkt mij ook heel ingewikkeld, maar (daardoor) ook wel weer een uitdagende extra mechanisme. Volgens mij proberen ze steeds wel een nieuw element toe te voegen, in 1800 elektriciteit, maar ook irrigatie (in Enbesa), en kunstmest.PB-powell schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:42:
[...]
Griekenland/Turkije zouden zich ook prima als regio lenen. Ik denk dat er qua regio's genoeg ideeën zijn.
Seizoenen zou ik zelf niet willen, met alle complexe stromen dan ook nog rekening moeten houden met tijdelijke overproductie lijkt mij een hel. Want als je dan naar supply/demand kijkt lijkt alles op orde, maar opeens valt je supply tijdelijk weg en kan je opeens huizen niet meer upgraden of vallen al je inkomsten weg.
Nu verwacht ik in 117 geen elektriciteit, irrigatie zit er wel in, de waterkanalen uit Enbesa keren ook weer soort van terug, ik ben benieuwd of er ook weer een nieuw mechanisme in zit.
Ik denk het grootste nieuwe mechanisme is het effect van je productie gebouwen op je huizen. Ik hoop zelf dat het vaker mogelijk gaat zijn om je farm fields niet te laten grenzen aan het gebouw zelf. In 1800 zit dat wel in mods, maar in 117 ben ik dat niet tegengekomen. Maar ik heb maar 2 uur gespeeld in de beta dus heb ook lang niet alles gezien.migchiell schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:17:
[...]
Ja nee het lijkt mij ook heel ingewikkeld, maar (daardoor) ook wel weer een uitdagende extra mechanisme. Volgens mij proberen ze steeds wel een nieuw element toe te voegen, in 1800 elektriciteit, maar ook irrigatie (in Enbesa), en kunstmest.
Nu verwacht ik in 117 geen elektriciteit, irrigatie zit er wel in, de waterkanalen uit Enbesa keren ook weer soort van terug, ik ben benieuwd of er ook weer een nieuw mechanisme in zit.
Precies dit zit in de New Horizons mod van Anno 1800. Die is gebaseerd op Azië en daar zijn je rijstvelden afhankelijk van monsoon season. Echt weer een hele nieuwe uitdaging, met wat @PB-powell al zegt: letten op je overproductie.migchiell schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:25:
[...]
Wat ik me net bedacht en wat ik ook erg cool zou vinden: Egypte zal, wellicht/waarschijnlijk, grote hoeveelheden graan kunnen produceren. Hoe cool zou het zijn als daar een mechanisme met seizoenen in zit, gekoppeld aan het overstromen van de Nijl?
Juist omdat het in een mod zit, vraag ik me af wat de mogelijkheden zijn om het principe over te nemen door Ubisoft zelf. Als het gemod kan worden, kan het er ook in geprogrammeerd worden. Maar hoe het dan zit met de community en het "wij waren eerst, jullie hebben onze mod gejat voor jullie game"?
Dit mechanisme zit al in 1800 in de scenario's. Daar heb je seizoenen en ook wateropslag die zich in de monsoon vult en je moet gebruiken in de droge periodes. Ook zijn er invloeden op je productie afhankelijk van het seizoen.Thyrosis schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:28:
[...]
Precies dit zit in de New Horizons mod van Anno 1800. Die is gebaseerd op Azië en daar zijn je rijstvelden afhankelijk van monsoon season. Echt weer een hele nieuwe uitdaging, met wat @PB-powell al zegt: letten op je overproductie.
Juist omdat het in een mod zit, vraag ik me af wat de mogelijkheden zijn om het principe over te nemen door Ubisoft zelf. Als het gemod kan worden, kan het er ook in geprogrammeerd worden. Maar hoe het dan zit met de community en het "wij waren eerst, jullie hebben onze mod gejat voor jullie game"?
Dus de mod zal de mechanismes hebben gebruikt die oorspronkelijk al in het spel zitten.
Dus de nijl en overstromingen zal zeker mogelijk zijn.
Ah goeie, die was ik vergeten! Dan is het inderdaad geen enkel probleem om dat te gebruiken in Egypte.chrisborst schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:36:
[...]
Dit mechanisme zit al in 1800 in de scenario's. Daar heb je seizoenen en ook wateropslag die zich in de monsoon vult en je moet gebruiken in de droge periodes. Ook zijn er invloeden op je productie afhankelijk van het seizoen.
Dus de mod zal de mechanismes hebben gebruikt die oorspronkelijk al in het spel zitten.
Dus de nijl en overstromingen zal zeker mogelijk zijn.
Tot vandaag kon ik de beta van Anno 117 gewoon nog spelen op m'n PS5.
Helaas is daar vandaag een einde aan gekomen met een update van Anno 117 die geïnstalleerd werd 😭.
Meer mensen die dat "geluk"(?) hadden? 😅
Kan niet wachten tot de officiële release!
Helaas is daar vandaag een einde aan gekomen met een update van Anno 117 die geïnstalleerd werd 😭.
Wow, bizar dat ik deze game gewoon gemist heb! Heb Anno 1404 met plezier gespeeld, maar zeker de modernere Annos waren niet voor mij. Maar dit ziet er zeker prachtig uit: meer games zouden zich moeten afspelen in de Romeinse tijd. Ik hou m zeker in de gaten!
Dat is wel apart zeg. Op de PC was het bijna op de minuut precies dat de beta niet meer werkte.Sepiroth schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:37:
Tot vandaag kon ik de beta van Anno 117 gewoon nog spelen op m'n PS5.
Voor diegenen die deze week in Keulen zijn, is het Anno 117 Gamescom schema bekendgemaakt. Donderdag t/m zondag zijn er diverse presentaties en discussies.
Op donderdag- en vrijdagmiddag kunnen de thuisblijvers ook meekijken via het Ubisoft Twitch kanaal.
Heeft iemand de History Hit Podcast al geluisterd? Is het wat?
Op donderdag- en vrijdagmiddag kunnen de thuisblijvers ook meekijken via het Ubisoft Twitch kanaal.
Heeft iemand de History Hit Podcast al geluisterd? Is het wat?
Ik zag deze en die van WhatDarrenPlays vanmorgen al in mijn feed voorbij komenQuad schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 00:49:
Meer beelden van Albion.
[Video: Anno 117: Pax Romana - Official Albion Trailer]
Gaat over de Kelten en zo het lijkt aan de Britse kant?
Edit: Blijkbaar is een embargo verlopen, Taka heeft een video online gezet:
[Video: EVERYTHING You Need to Know on Albion and Anno 117! Hands on Gameplay]
Ik had de play sessie van Nivarias gekeken, ziet er leuk uit! Albion is een woord voor de britse eilanden dus dat het daarop gebaseerd is had ik welverwacht.Quad schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 00:49:
Meer beelden van Albion.
[Video: Anno 117: Pax Romana - Official Albion Trailer]
Gaat over de Kelten en zo het lijkt aan de Britse kant?
Edit: Blijkbaar is een embargo verlopen, Taka heeft een video online gezet:
[Video: EVERYTHING You Need to Know on Albion and Anno 117! Hands on Gameplay]
Ik neem aan dat dit net als anno 1800 gaat zorgen dat je via DLC weer meer gebieden gaat toevoegen met varen over de wereldkaart. Toch lijkt het mij een gaaf spel! ben wel benieuwd of je met meer dan 4 totaal gaat spelen, immers kan je in zowel het britse rijk als in het Romeinse rijk beginnen, dus je bent niet afhankelijk van eerst in the old world met zijn allen zoals Anno 1800.
Oef dat wordt sparen voor een nieuwe PC, ik heb de Ryzen 5 3600 momenteel aan boord. Gelukkig is het recommended dus spelen zal wel lukken, maar niet vlotjes.basvdp1974 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:23:
Recommended system requirements
117 vs 1800
[Afbeelding]
Das een forse verhoging.basvdp1974 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:23:
Recommended system requirements
117 vs 1800
[Afbeelding]
Ze spelen nu ook Anno 117 op het Ubisoft Twitch channel. Als je naar recent broadcasts gaat begint het rond 4(uur):17 en op 4:20 begint de gameplay.
Ik heb ook een Ryzen 5 3600 nu, de beta liep daarop prima. Nu heb ik geen hele grote steden gebouwd, of tientallen traderoutes, en ook geen mods gebruikt, maar ik ga er vanuit dat het definitieve spel minstens even soepel loopt als de beta.PB-powell schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:39:
[...]
Oef dat wordt sparen voor een nieuwe PC, ik heb de Ryzen 5 3600 momenteel aan boord. Gelukkig is het recommended dus spelen zal wel lukken, maar niet vlotjes.
Het zal bij mij eerder de GPU zijn die me noopt tot aanschaf van een nieuwe pc
Hoewel de beta ook aardig liep op mijn RX 5600 XT met 6 gb.
Anno 1800 liep nooit echt lekker op m'n Ryzen 7 1700, toen een upgrade gegeven naar een 5800X3D beste upgrade ooit. Die X3D cpu's zijn echt bizar goed in gaming... de 5800X3D is al een tijdje niet meer beschikbaar maar de 5700X3D nog wel.PB-powell schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:39:
[...]
Oef dat wordt sparen voor een nieuwe PC, ik heb de Ryzen 5 3600 momenteel aan boord. Gelukkig is het recommended dus spelen zal wel lukken, maar niet vlotjes.
uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X3D Boxed
maar ook niet heel lang meer:
nieuws: 'AMD Ryzen 7 5700X3D is end-of-life'
Nieuwe CPU + Cooler en je kan weer jaren mee. 16GB Ram was overigens ook al redelijk het minimum bij Anno 1800, uiteindelijk 32GB erin geprikt en toen liep het spel echt een heel stuk beter.
[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 21-08-2025 20:13 ]
Voor al die mensen met budget hardware zoals ik. anno is ook via Geforce Now te spelen op gaming computers. Heb ik goeie ervarigen mee.
Zat het nu even verder te kijken, maar we krijgen 2-16 september een demo die je 60 minuten per save kan spelenBeakzz schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:29:
Ze spelen nu ook Anno 117 op het Ubisoft Twitch channel. Als je naar recent broadcasts gaat begint het rond 4(uur):17 en op 4:20 begint de gameplay.
Wat ArcticWolf zegt kan ik beamen. Ik begon zelf Anno 1800 met een Ryzen 1600 en 16GB RAM (en een RX 580) en dat leverde een langzame game op met microstotter tegen de tijd dat ik de investors flink begon uit te bouwen. Een upgrade naar 32GB RAM maakte al veel goed. De game gebruikt 25GB in mijn grootste potjes! Maar nog steeds stotterde het. Toen een 5800X3D er in geprikt en alle problemen waren weg.
Recent is de 580 nog voor een 7700 vervangen en hiermee heb ik de beta gespeeld. Met alles op standje ultra zag het er goed uit en het speelde allemaal vrij soepel. Nou had ik daar alleen maar de campagne gespeeld dus heel erg belastend was het niet. Toch had ik wel het idee dat er nog wat optimalisatieslagen gemaakt moesten worden en ik verwacht dat een 3600 moeite zal gaan hebben in end-game. Maar dat is vooral een onderbuik gevoel, ik wil mensen niet opjagen om een 5700X3D snel, snel aan te schaffen. Alhoewel: doe het, met een RAM upgrade naar 32+GB. Je zult er nog jaren van kunnen genieten! 🤓
En IGN heeft nog een interview geplaatst met Jan Dungel, de Game Director op YouTube. En ook een Albion preview.
Recent is de 580 nog voor een 7700 vervangen en hiermee heb ik de beta gespeeld. Met alles op standje ultra zag het er goed uit en het speelde allemaal vrij soepel. Nou had ik daar alleen maar de campagne gespeeld dus heel erg belastend was het niet. Toch had ik wel het idee dat er nog wat optimalisatieslagen gemaakt moesten worden en ik verwacht dat een 3600 moeite zal gaan hebben in end-game. Maar dat is vooral een onderbuik gevoel, ik wil mensen niet opjagen om een 5700X3D snel, snel aan te schaffen. Alhoewel: doe het, met een RAM upgrade naar 32+GB. Je zult er nog jaren van kunnen genieten! 🤓
En IGN heeft nog een interview geplaatst met Jan Dungel, de Game Director op YouTube. En ook een Albion preview.
32 GB had ik direct in de PC erbij. Maar als ik ga upgraden wordt het een complete upgrade van alles. Ik heb nu een NVidia2060 GPU 6GB wat toen ik hem kocht al 'aan de kleine kant' was.
Ik denk dat eindejaarsbonus een mooi moment is hiervoor
Ik denk dat eindejaarsbonus een mooi moment is hiervoor
Ik vind die system requirements nog wel meevallen precies? Ja, 't is meer dan Anno 1800, maar we zijn ook 6 jaar verder natuurlijk (wat veel is in PC component jaren)
Het is niet dat ik ze heftig vind, mijn pc is ook al bijna 4 jaar oud. Het was meer een constatering dat als ik een beetje performance wil houden m'n pc moet gaan upgraden.UnderAVoidSky schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:17:
Ik vind die system requirements nog wel meevallen precies? Ja, 't is meer dan Anno 1800, maar we zijn ook 6 jaar verder natuurlijk (wat veel is in PC component jaren)
Na alle hype toch maar weer even 1800 van stal gehaald, deze heb ik vorig jaar voor het laatst gespeeld. Denk dat deze mij wel even zoet kan houden tot november.
Ik heb de beta niet kunnen spelen, is 117 echt heel anders dan 1800? Ik las dat sommige tweakers hem een soort skin van 1800 vonden? 1800 heb ik aardig lang gespeeld. Mooi spel
@TweakerVincent Tot nog toe vind ik 117 eerder een extensie van 1800 dan zomaar een 'skin'. Er zitten veel nieuwe spelmechanieken in die het toch net zijn eigen draai geven (zie de eerdere Anno Union blogs hier over). Ook de engine is flink aan gepakt. Alles is grootser en mooier geworden.
Maar het multisessie model waar ze in 2205 mee zijn begonnen, en verfijnd hebben in 1800, is toch echt de manier waarop deze Anno, en toekomstige, gemaakt zullen worden. Het geeft de mogelijkheid om radicaal andere gebieden te maken, en later toe te voegen met DLC.
Ik denk dat 117 weer een goede evolutie zal zijn van de Anno serie, en niet zo zeer een revolutie.
Maar het multisessie model waar ze in 2205 mee zijn begonnen, en verfijnd hebben in 1800, is toch echt de manier waarop deze Anno, en toekomstige, gemaakt zullen worden. Het geeft de mogelijkheid om radicaal andere gebieden te maken, en later toe te voegen met DLC.
Ik denk dat 117 weer een goede evolutie zal zijn van de Anno serie, en niet zo zeer een revolutie.
Via reddit, een foto van de Anno 117 booth op Gamescom:

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Heeft de beste pc game en beste booth gewonnen op de gamescon. Het belooft dus wel wat
Er is dan ook letterlijk nog geen slechte Anno game geweest. Zelfs 2205, die wat meer van de formule afweek inzake combat en AI opponents is in de core nog altijd een Anno game met complexe chains en tech etc...
Misschien heeft het er iets mee te maken dat ubisoft enkel de uitgever is en de ontwikkelaar wat meer hun gang laat doen, omdat ze slim genoeg zijn en gaan van "dit werkt, hier gaan we niet op ingrijpen"
Misschien heeft het er iets mee te maken dat ubisoft enkel de uitgever is en de ontwikkelaar wat meer hun gang laat doen, omdat ze slim genoeg zijn en gaan van "dit werkt, hier gaan we niet op ingrijpen"
[ Voor 13% gewijzigd door AntiChrist7 op 23-08-2025 15:51 ]
Dat is alsnog geen garantie, Blue Byte (die ook Anno ontwikkelt en onderdeel is van Ubisoft) heeft in mijn ogen de Settlers serie wel redelijk verkloot. Na Settlers 3 en de S2 remake voelde het allemaal niet meer echt "Settlers". Maar goed kan zijn dat ik biased ben want ben opgegroeid met Settlers 2 in 1996 en daarna S3.AntiChrist7 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:48:
Er is dan ook letterlijk nog geen slechte Anno game geweest. Zelfs 2205, die wat meer van de formule afweek inzake combat en AI opponents is in de core nog altijd een Anno game met complexe chains en tech etc...
Dit idee heb ik ook. En ik ben er heel blij mee. Daarom heb ik de Governors Edition gekocht. Een deel van die marge gaat inderdaad naar Ubisoft, maar ook een deel naar BlueByte zelf, die support verdienen ze wel nu alles erop wijst dat die franchise niet is verkloot.AntiChrist7 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:48:
Ik heb met Settlers hetzelfde, eigenlijk vind ik daarin maar 3 games leuk en dat zijn: Serf city, settlers 2 en settlers 2 10th anniversary edition. Ik snap dat die wegen die het spel uniek maakte voor een beperking zorgde, maar dat was wel voor mij het onderscheidende.ArcticWolf schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 18:05:
[...]
Dat is alsnog geen garantie, Blue Byte (die ook Anno ontwikkelt en onderdeel is van Ubisoft) heeft in mijn ogen de Settlers serie wel redelijk verkloot. Na Settlers 3 en de S2 remake voelde het allemaal niet meer echt "Settlers". Maar goed kan zijn dat ik biased ben want ben opgegroeid met Settlers 2 in 1996 en daarna S3.
Ik heb alleen anno 2205 nooit gespeeld omdat ik toen into andere games was maar verder heb ik ze allemaal met veel plezier gespeeld en de 117 gaat zeker gespeeld worden. Ik ben er vanovertuigd dat dit weer een spel gaat worden wat de komende jaren (ook met expansions) uitgebreid en ondersteund gaat worden!
Enige probleem is dat EU5 rond dezelfde tijd uitkomt en ik toch echt moet gaan kiezen en ik twijfel nog
[ Voor 6% gewijzigd door Fragadder op 25-08-2025 13:27 ]
Hier ook maar ge-pre-orderd. Ben benieuwd naar de Open beta. Hij staat hier in de agenda.
Wanneer is de open beta?CarJunkyXL schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:42:
Hier ook maar ge-pre-orderd. Ben benieuwd naar de Open beta. Hij staat hier in de agenda.
2-16 september met 1 uur per save game. Dus je kan met wat geluk en doorspelen tier 3 halen qua bevolking.
Das best wel kort, uurtje ben je zo doorPB-powell schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:49:
[...]
2-16 september met 1 uur per save game. Dus je kan met wat geluk en doorspelen tier 3 halen qua bevolking.
S3 was altijd wel 1 van mijn favoriete settler games. De laatste delen vond ik persoonlijk ook minder. Heb het allerlaatste deel nog niet eens uit gespeeld. Al denk ik niet dat het helemaal eerlijk is om te zeggen dat ze het verkloot hebben hoor, je kan immers niet altijd maar hetzelfde blijven houden als je ook nieuwe doelgroepen wil bereiken.ArcticWolf schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 18:05:
[...]
Dat is alsnog geen garantie, Blue Byte (die ook Anno ontwikkelt en onderdeel is van Ubisoft) heeft in mijn ogen de Settlers serie wel redelijk verkloot. Na Settlers 3 en de S2 remake voelde het allemaal niet meer echt "Settlers". Maar goed kan zijn dat ik biased ben want ben opgegroeid met Settlers 2 in 1996 en daarna S3.
Yups, maar tis een beta en geen demo. Ik denk dat het voornamelijk bedoeld is om de performance te monitoren en om productie/consumptie/workforce benodigdheden te tweaken. Ik weet nog van de open beta van 1800 dat ze op basis daarvan ook nog de nodige cijfers hebben gebalanceerd tov het eindproduct.Chelseamarre123 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:20:
[...]
Das best wel kort, uurtje ben je zo door
Moet je voor de open beta gebruik maken van ubisoft? of kan dat ook via steam?
Een snelle Google search:Fragadder schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:54:
Moet je voor de open beta gebruik maken van ubisoft? of kan dat ook via steam?
https://www.ubisoft.com/e...e-demo-coming-september-2
Alle pc platformen doen mee met de demo
Maar ongetwijfeld zal je alsnog gebruik moeten maken van de Ubisoft launcher, ook al speel je via Steam.PB-powell schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:19:
[...]
Een snelle Google search:
https://www.ubisoft.com/e...e-demo-coming-september-2
Alle pc platformen doen mee met de demo
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Geen idee, is dat bij 1800 ook al dan?g0tanks schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:48:
[...]
Maar ongetwijfeld zal je alsnog gebruik moeten maken van de Ubisoft launcher, ook al speel je via Steam.
Ja, net als bij veel andere Ubisoft games.
In essentie is het natuurlijk zeer vergelijkbaar met Anno 1800, en welke eerdere versie dan ook, maar in een andere historische setting. Toch zijn er ook echt wel cruciale verschillen; zo ben je in 1800 gewend om je productiegebouwen apart te bouwen van je steden. Maar in 117 geeft elk productiegebouw een buff aan de omringende gebouwen, en kan het dus heel interessant zijn om bv. een bakkerij midden in je woonwijk te plaatsen, want dat geeft een voordeel aan alle omringende huizen.TweakerVincent schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:50:
Ik heb de beta niet kunnen spelen, is 117 echt heel anders dan 1800? Ik las dat sommige tweakers hem een soort skin van 1800 vonden? 1800 heb ik aardig lang gespeeld. Mooi spel
Echter geven sommige gebouwen niet alleen een buff maar tegelijk ook een debuff, die je dan tegen elkaar moet afwegen. Zo geeft bv. die bakkerij in je woonwijk meer inkomsten van je inwoners, maar verhoogt het ook het gevaar op brand. En dat brandgevaar kun je dan wel weer mitigeren door een brandweerkazerne neer te zetten, maar mogelijk kost die dan weer meer geld dan dat die extra inkomsten opleveren. Tenzij je dan weer niet alleen een bakker in je woonwijk neerzet, maar ook een sandalenmaker en een zeepfabriek, want die leveren ook weer geld op. Maar door al die fabrieken in je woonwijk blijft er ook weer minder ruimte over voor huizen, dus minder inwoners, dus minder inkomsten... dat wordt de puzzel die je in 117 moet leggen.
Oh, en de andere grote, lifechanging verandering is natuurlijk dat we in 117 eindelijk ook schuin kunnen bouwen! Dat maakt echt veel meer uit dan dat ik van tevoren had gedacht, en het maakt het bouwen een heel stuk leuker.
[ Voor 6% gewijzigd door migchiell op 30-08-2025 20:11 ]
Is al bekend vanaf hoe laat je de demo kan spelen 
Ik merk dat mijn zin in dit spel wel echt toeneemt
al duurt het nog ruim 2 maanden
Ik merk dat mijn zin in dit spel wel echt toeneemt
[ Voor 71% gewijzigd door Fragadder op 02-09-2025 08:19 ]
Op 1 site vind ik 12 uur als tijdstip: https://www.annozone.de/f...?postID=294003#post294003
12u is ook bevestigd op de Annoverse Discord
In de nieuwste blog ook wat meer info over de demo.
Zo is het beperkt tot de eerste twee niveau's van bevolking, kun je geen oorlog voeren en zijn de items beperkt. Je kunt ook niet de moeilijkheid instellen, wel de startprovincie (Latium of Albion).
Er zijn ook nog 2 oudere blogs over Albion, met allerlei informatie over het landschap, de goden, bevolking, enzovoorts. Erg leuk om te lezen.
Zo is het beperkt tot de eerste twee niveau's van bevolking, kun je geen oorlog voeren en zijn de items beperkt. Je kunt ook niet de moeilijkheid instellen, wel de startprovincie (Latium of Albion).
Er zijn ook nog 2 oudere blogs over Albion, met allerlei informatie over het landschap, de goden, bevolking, enzovoorts. Erg leuk om te lezen.
Geen idee of anderen hier last van hebben, maar Ubisoft Connect start hier met geen mogelijkheid op. Ik heb het gedownload via steam maar daar blijkt nog steeds Connect voor nodig te zijn om het spel te starten.
FIXED.
Verwijderen van Ubisoft Connect en de laatste versie installeren doet wonderen
FIXED.
Verwijderen van Ubisoft Connect en de laatste versie installeren doet wonderen
[ Voor 18% gewijzigd door ScreamGT op 02-09-2025 18:07 ]
Ik start de game direct via Ubisoft Connect, maar na korte tijd stopt het opstarten van de game. Iets is er niet goed.
Ik wacht wel tot release, want ik denk dat de demo te veel beperkingen heeft om er echt van te genieten nu.
Geen demo op de consoles zeker?
Something under the bed is drooling
Nee, alleen op PC inderdaadMauz1978 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:49:
Geen demo op de consoles zeker?
Ik vond het leuk, gewoon even kijken of het mijn soort spel is, even testen hoe het schuine bouwen werkt. Wat ik vooral wennen vond: je houthakker lijkt geen bomen te planten, dus je moet het in een bos zetten of hij werkt niet, je kan dus niet overal bouwen wat je wilt. Maar voor de rest - ja ik wacht ook op de release.g0tanks schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:10:
Ik wacht wel tot release, want ik denk dat de demo te veel beperkingen heeft om er echt van te genieten nu.
PC moest opnieuw gestart worden...Rens1967 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:08:
Ik start de game direct via Ubisoft Connect, maar na korte tijd stopt het opstarten van de game. Iets is er niet goed.

Ik dacht, laat ik het ook maar eens proberen, maar ik krijg de game niet gestart. Ik zie kort het venster openen van het spel, en dan sluit het weer/crasht het zonder verdere melding.
Zowel met een installatie direct via Ubisoft Connect als een installatie via Steam is dit het geval helaas.
Ik zie in de Steam community er meer klachten over, dus ik gok dat er wat systemen overbelast zijn of dat er een kleine fix noodzakelijk is ergens 😅
Zowel met een installatie direct via Ubisoft Connect als een installatie via Steam is dit het geval helaas.
Ik zie in de Steam community er meer klachten over, dus ik gok dat er wat systemen overbelast zijn of dat er een kleine fix noodzakelijk is ergens 😅
Heb je de pc al opnieuw gestart? Dat hielp bij mij.EDIT schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:47:
Ik dacht, laat ik het ook maar eens proberen, maar ik krijg de game niet gestart. Ik zie kort het venster openen van het spel, en dan sluit het weer/crasht het zonder verdere melding.
oh ja het is al september. weet niet of ik de demo ga doen. heb de beta gespeeld en die beviel me, maar een uur is wel kort, ik neem altijd mijn tijd, dus ik ga wss niet veel nieuws zien
Ik heb hem 20 minuten gespeeld, toen dacht ik: hoe open ik ook al weer het menu waarbij je ziet hoeveel je bevolking gebruikt. Bij de 2e keer van het openen van dat menu crashte hij
vanavond nog eens proberen.
Mocht de demo niet starten, wat kan werken is ubisoft connect administrator rechten geven, dat deed het hem bij mij, verder geen issues tegengekomen tot nu toe!