@Bimmer @aikink @Marcel25 @noppie63Bimmer schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:05:
[...]
Mischien nog beter is de permanente 12 volt die aan de Common van iedere relais komt niet aan de 12Volt print aan te sluiten en de 12 Volt voor de print te sturen via de geschakelde 12 volt van de auto te nemen Nr.10 (geschakelde + 12 volt) voor de print te voeden samen met Nr.: 11 (Massa) en Nr.9 (permanente + 12 volt voor de Common aan iedere ralais en de massa Nr.13
Bij deze opstelling zal de fietsendrager verlichting zonder ingeschakelde auto niet kunnen werken en de print zal ook geen stroom afnemen bij uit geschakelde auto!
Ik krijg het helaas op de EV5 nog niet aan de praat, en omdat ik bij een aantal van jullie lees dat het kan werken (op de EV3...) doe ik hier nog een poging. Misschien zie ik wat over het hoofd.
Ik heb de octocoupler print aangesloten zoals in het schema, maar de massa aangesloten zoals aanbevolen door @Bimmer . Dus de print op 10 + 11 en de common van de relais voeden met 9 + massa 13.
Meteen na inschakelen van contact gaan de relais van 1, 4, 6 (left indicator, right indicator, brake lights) heel snel in/uit schakelen. Print staat voor elke relais op High trigger en ik gebruik de NO uitgangen op de relais.
Copilot (weet het niet altijd...) blijft volhouden dat de print toch echt pin 3 moet (massa), maar stelt ook de oplossing ter discussie omdat de print zou reageren op lampdetectie / test signalen van de auto. Vooral benieuwd naar jullie succesverhalen en hoe je uiteindelijk de massadraden 3, 11 en 13 hebt aangesloten. Dank!