WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 98 99 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:57
Revenge69 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 06:32:
[...]

Geen schema ingesteld in Kia Smart Charge app? Zo ja, app volledig deinstalleren en weer herinstalleren.
Dit, maar verwijder eerst ook het volledige profiel in de app (auto verwijderen) voor je hem verwijdert. App alleen verwijderen met actief profiel houd het slim laden in stand. Uit ervaring...

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:48
Ik verwacht pas bij 20 graden dat dat weg gaat, het conditioneren zal nu ook minder lang duren maar een optimalisatie is nog steeds mogelijk tot die temperatuur. Vanaf 25 graden zal ie waarschijnlijk weer koelen als de EV3 dat kan.

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Vitruvius schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:12:
Ik verwacht pas bij 20 graden dat dat weg gaat, het conditioneren zal nu ook minder lang duren maar een optimalisatie is nog steeds mogelijk tot die temperatuur. Vanaf 25 graden zal ie waarschijnlijk weer koelen als de EV3 dat kan.
De batterij koelen kan de EV3 zeker, weet ik uit ervaring

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:10

Bob Popcorn

Plop!

Weekje onderweg, best een fijne auto :) Enige echte inconsistentie waar ik tegenaan loop is dat het linker wipschakelaartje op het stuurwiel de cruisecontrol regelt, en naar boven is +, naar beneden is min. Het scrollwieltje er naast doet de boordcomputer, en wederom naar boven is +, naar beneden is min. Het rechterscrollwieltje idem dito, naar boven is volume omhoog, naar beneden is volume omlaag. Waarom is het rechter wipschakelaartje dan omhoog nummer terug, en omlaag nummer vooruit? 8)7

Kan niet stoppen met ontploffen!

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:35
Bob Popcorn schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:01:
Weekje onderweg, best een fijne auto :) Enige echte inconsistentie waar ik tegenaan loop is dat het linker wipschakelaartje op het stuurwiel de cruisecontrol regelt, en naar boven is +, naar beneden is min. Het scrollwieltje er naast doet de boordcomputer, en wederom naar boven is +, naar beneden is min. Het rechterscrollwieltje idem dito, naar boven is volume omhoog, naar beneden is volume omlaag. Waarom is het rechter wipschakelaartje dan omhoog nummer terug, en omlaag nummer vooruit? 8)7
Haha, herkenbaar! Dacht eerst dat ik maar 1 nummer in de playlist had en dat dat daarom steeds de volgende was, en niet gelijk realiserende dat dat “terug” was en dus hetzelfde nummer vanaf het begin speelt. 😅

Voor mezelf visualiseer ik het maar als een echte playlist, dus:

1 - eerste nummer

2 - tweede nummer

3 - derde en zo voort

Dan is hendel omlaag wel logisch, wat dat is dan de volgende in de playlist 🤔

• deMercer
  • Niet online
NVranya schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:28:
Voor mezelf visualiseer ik het maar als een echte playlist, dus:

1 - eerste nummer

2 - tweede nummer

3 - derde en zo voort

Dan is hendel omlaag wel logisch, wat dat is dan de volgende in de playlist 🤔
Dat is een ezelsbruggetje dat hopelijk ook voor mij gaat werken. Het is momenteel nog steeds echt nadenken als ik die schakelaar wil gaan gebruiken, het gaat na bijna een jaar nog steeds niet intuïtief :$

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:08
deMercer schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:53:
[...]

Dat is een ezelsbruggetje dat hopelijk ook voor mij gaat werken. Het is momenteel nog steeds echt nadenken als ik die schakelaar wil gaan gebruiken, het gaat na bijna een jaar nog steeds niet intuïtief :$
zo heb ik iets met de kia nav waar de eerste afslag onderaan staat ... moest ik ook steeds over nadenken terwijl ik er nergens vandaag kom (google maps op telefoon soms)

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:54
Bob Popcorn schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:01:
Heb ik ook in mijn Kia E Niro en kan er na 5 jaar nog steeds niet aan wennen. In mijn hersenen is omhoog vooruit en naar beneden een nummer terug

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:23
evertmulder schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:26:
[...]

Heb ik ook in mijn Kia E Niro en kan er na 5 jaar nog steeds niet aan wennen. In mijn hersenen is omhoog vooruit en naar beneden een nummer terug
Ook hetzelfde bij de Niro EV...

• MajaMestreech
Ik ben offertes aan het opvragen voor een EV3 Plus Advanced met inruil de Niro EV 2023. Die is met een 64 kWh accu.

Voor de EV3 twijfel ik over de 58 kWh accu of de 81 kWh accu. De keren dat we langere ritten maken is op 1 hand (met 5 vingers) te tellen per jaar. We kunnen aan huis laden, indien nodig iedere dag. Prijs verschil is € 4000.

Wie heeft ervaring en of advies?

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:46
MajaMestreech schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:10:
[...]

En die 4000 euri was voor mij de reden om te kiezen voor de 58kWh accu. Als het mooi weer is op en neer naar Domburg, 320 a 330 km is gemakkelijk te doen en de keer dat je naar het buitenland gaat, ga je toch al om de 2,5 a 3 uur stoppen voor n bakkie en dan kun je ook ineens bijladen.

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:03
MajaMestreech schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:18:
Ik ben offertes aan het opvragen voor een EV3 Plus Advanced met inruil de Niro EV 2023. Die is met een 64 kWh accu.

Voor de EV3 twijfel ik over de 58 kWh accu of de 81 kWh accu. De keren dat we langere ritten maken is op 1 hand (met 5 vingers) te tellen per jaar. We kunnen aan huis laden, indien nodig iedere dag. Prijs verschil is € 4000.

Een wijs gezegde is: koop de grootste accu die je je kunt veroorloven.

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:26

Steeffoon

Smartphone-nerd

Deels is dit vooral persoonlijk. Wij hebben wel het grote accupakket gekozen, omdat de familie aan de andere kant van het land woont. Verder gaan we echt niet wekelijks lange afstanden maken, maar vinden wij het ergens ook wel lekker dat je niet dagelijks hoeft te stekkeren. Maar of je dat het prijsverschil waard vindt, is echt persoonlijk.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Tja. Als je het nu makkelijk kunt missen is de keuze snel gemaakt. Het geeft echt een hele hoop comfort en laadstress. Zonder na te denken kan ik laden tot 100% en kom in Parijs uit met een korte laadstop.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• gmbuth146
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-06 12:54
Ik denk het niet, wat dit soort producten doet is een lage load simuleren zodat de auto geen storingen geeft. Led-verlichting heeft een te laag vermogen en dat levert dan vaak foutmeldingen op wat hiermee te voorkomen is. https://www.lucidity-group.com/products-detail/68007/

Je hebt echt een scheiding nodig met optocouplers zodat de auto juist geen 12v load detecteert.

Ik ga ook een poging wagen om het mbv de relais module in elkaar te zetten.

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:08
onzenuub schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:31:
[...]

En die 4000 euri was voor mij de reden om te kiezen voor de 58kWh accu. Als het mooi weer is op en neer naar Domburg, 320 a 330 km is gemakkelijk te doen en de keer dat je naar het buitenland gaat, ga je toch al om de 2,5 a 3 uur stoppen voor n bakkie en dan kun je ook ineens bijladen.
ik had paar reden voor de grotere accu :

ik moet in straat laden dus er is niet altijd plek .. (veel mensen die het als elektrische parkeerplek gebruiken en er iets van zeggen kost je je leven).

Ik wil op bijna iedere plek in nl kunnen komen en terug op 1 accu lading (dat lukt misschien ook wel met SR als je zuinig rijdt en anders laadt je 10-20kw bij om thuis te komen bij een snellader).

Vakanties rijd ik liever toch wel langere stukjes .. en je laad maar tot 80% bij snelladen. en een SR laadt ook trager bij snelladen.

En last but nog least. .. op termijn degradeert de accu .. en als je een LR hebt heb je na (ernstige) degradatie altijd nog een SR :) ..

Voor alles is wat te zeggen maar ik heb voor LR gekozen ... gewoon ook omdat het kon :)

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:47

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb ook bewust voor een LR gekozen, puur omdat ik voor werk 2x per (gemiddeld) maand een langere rit dan 300km (retour) rijdt. Is het gewoon fijn om ook weer in 1 streep naar huis te kunnen ipv dat je 15mins moet wachten terwijl je eigenlijk gewoon snel naar huis wilt, om ook bv de files net voor te blijven.

In de winter wil ik ook nog wat extra range overhouden. En wij gaan 2x per jaar op vakantie naar Frankrijk/Italie. Dit icm een dakkoffer.

Rij de auto nu 3 maanden, 0 laadstress gehad dan wel de frustratie dat ik moest laden oid.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:18

Als je regelmatig grotere afstanden rijdt en de auto langer dan 5 jaar rijdt, zou ik kiezen voor de grootste accu. Vergeet niet dat de capaciteit in de winter flink afneemt en ook nog eens door veroudering.

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:27

Je schrijft het antwoord zelf al. En vergelijkbaar met mijn situatie. Ik heb 6 mnd de auto, 1 keer buiten geladen (terwijl ik ergens binnen zat op visite), voor de rest lekker thuis geladen.
  • 4000 euro in de pocket.
  • Auto is lichter en rijdt dus in het algemeen zuiniger.

[ Voor 13% gewijzigd door eboellie op 21-05-2026 22:07 ]

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
MajaMestreech schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:10:
[...]

Als je daadwerkelijk in Maastricht woont is de rest van het land altijd ver rijden. Heb je dan zin om onderweg of voor de terugweg bij te laden?

Voor ons was de keuze voor LR eenvoudig vanwege het hogere trekgewicht voor onze vouwwagen, maar ook was het fijn om in laadstressregios zoals het zuiden van ,Kroatië en Montenegro wat verder te kunnen rijden zonder in de problemen te komen.

Ohja, range in de winter, veroudering en mogelijk lagere afschrijving vond ik ook aandacht behoeven.

• THE_BASE
  • Niet online
eboellie schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:03:
[...]
  • Auto is lichter en rijdt dus in het algemeen zuiniger.
Dat is echt zo’n klein verschil dat het bijna de voordelen van LR niet dekt. Die 4.000 euro voel je nu ja, maar het comfort tijdens de jaren dat je de auto hebt is zoveel meer waard.

Net als de restwaarde, daarmee verdien je straks ook nog wat van die 4.000 euro terug. Ik zou in geval van twijfel nooit anders dan LR kiezen.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• Teddieke
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:42

Wij zijn ook nog op zoek naar een EV3 en wij zouden kiezen voor de 58 ware het niet dat wij in Drenthe wonen en een groot deel van de familie in Brabant. Dat stuk willen we in de winter graag in 1x kunnen halen. (enkeltje uiteraard) Dat wordt met de 58 krap. Anders zouden wij niet voor de LR gaan. We kiezen waarschijnlijk ook voor de Plus.

Andere vraag naar aanleiding van je bericht….. Offertes opvragen voor nieuwe auto’s bij verschillende dealers, levert dat tegenwoordig nog zoveel verschil op? Ik had het idee dat de marges niet meer dusdanig zijn dat er ‘van alles’ mogelijk is met een nieuwe auto?

Overigens is hier ook de Megane en de Kona nog in de race, al is dat wel echt nummer 2 en 3 en is vooral de Megane wat bereik betreft aan de onderkant van de marge. Dan moet mijn voetenwerk ook zorgen voor het bereik 😆

• THE_BASE
  • Niet online
Teddieke schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:09:
[...]

Andere vraag naar aanleiding van je bericht….. Offertes opvragen voor nieuwe auto’s bij verschillende dealers, levert dat tegenwoordig nog zoveel verschil op? Ik had het idee dat de marges niet meer dusdanig zijn dat er ‘van alles’ mogelijk is met een nieuwe auto?
Ik denk zeker dat het loont, maar wel voor auto’s op voorraad waar ze maar al te graag vanaf willen. Zelf hadden wij een demo-model met een behoorlijke korting (zie een GT Line nog steeds niet voor dat geld), daarnaast nog inruil die hoog was). Lekker shoppen dus.

En sla Franse auto’s maar over. ;)

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:26

Steeffoon

Smartphone-nerd

[...]

Wij zijn ook nog op zoek naar een EV3 en wij zouden kiezen voor de 58 ware het niet dat wij in Drenthe wonen en een groot deel van de familie in Brabant. Dat stuk willen we in de winter graag in 1x kunnen halen. (enkeltje uiteraard) Dat wordt met de 58 krap. Anders zouden wij niet voor de LR gaan. We kiezen waarschijnlijk ook voor de Plus.

Overigens is hier ook de Megane en de Kona nog in de race, al is dat wel echt nummer 2 en 3 en is vooral de Megane wat bereik betreft aan de onderkant van de marge. Dan moet mijn voetenwerk ook zorgen voor het bereik 😆
Ik woon ook in Drenthe, en de familie in Brabant. Dan is een long range zoveel lekkerder. Zeker in de wintermaanden.

En absoluut, het loont zeker om meerdere dealers te benaderen. Wij wonen zoals gezegd in Drenthe, maar hebben de auto in het westen van het land gehaald. Het scheelde onwijs veel geld en ook hier, zie ik een GT PlusLine nog niet voor de prijs, die ik ervoor betaald heb. Gevoel zat ook goed bij de dealer, dat vond ik ook belangrijk.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• eboellie
THE_BASE schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 01:17:
[...]

Dat is echt zo’n klein verschil dat het bijna de voordelen van LR niet dekt. Die 4.000 euro voel je nu ja, maar het comfort tijdens de jaren dat je de auto hebt is zoveel meer waard.

Net als de restwaarde, daarmee verdien je straks ook nog wat van die 4.000 euro terug. Ik zou in geval van twijfel nooit anders dan LR kiezen.
  • 85 kg
  • De restwaarde weet je nu echt nog niet. Ervaring in batterijen moeten we nog krijgen, en daarop gaan mensen anticiperen. Op dit moment zijn de ervaringen in restbatterijen voornamelijk positief. Dat kan zijn weerslag hebben op de restwaarde.
  • Ik ervaar geen stress dus geen uncomfort. Misschien idd als je in Drenthe woont dan kan ik het me voorstellen; vanuit Utrecht is een redelijk grote straal heen en terug makkelijk te bereiken.
Ik vond het goed om hem ook een "andere ervaring" te laten lezen na alle LR ervaringen. Maar goed, alles is afhankelijk van je eigen situatie.

• THE_BASE
  • Niet online
eboellie schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:09:
[...]
  • 85 kg
  • De restwaarde weet je nu echt nog niet. Ervaring in batterijen moeten we nog krijgen, en daarop gaan mensen anticiperen. Op dit moment zijn de ervaringen in restbatterijen voornamelijk positief. Dat kan zijn weerslag hebben op de restwaarde.
  • Ik ervaar geen stress dus geen uncomfort. Misschien idd als je in Drenthe woont dan kan ik het me voorstellen; vanuit Utrecht is een redelijk grote straal heen en terug makkelijk te bereiken.
Ik vond het goed om hem ook een "andere ervaring" te laten lezen na alle LR ervaringen. Maar goed, alles is afhankelijk van je eigen situatie.
Ik blijf van mening dat je achteraf spijt zou kunnen hebben als je nu al twijfelt over zoiets. Het is wellicht even een smak geld, maar brengt veel comfort.

• MajaMestreech
[...]

Dank allen voor jullie reactie's mbt 58 kWh versus 81 kWh. Als we overgaan tot koop van de EV3 heb ik het thuisfront beloofd de garantie periode van 10 jaar uit te gaan rijden, dus is 81 kwh slecht € 400 per jaar :-) .

@Teddieke ik heb nu 3 offertes opgevraagd en de inruil van onze Niro EV varieert van € 26250 tot € 31500, dus zeker de moeite waard.

Voor nu nog 1 keuzestressje: Advanced Plus of GT-Line Business Edition.

• Teddieke
@MajaMestreech Wij hebben niks in te ruilen dus we zijn min of meer afhankelijk van de korting op de nieuwe auto. Het zou al mooi zijn als ik de 1600 euro voor mijn stroomvoorziening eruit kan halen. Dat is een beetje mijn uitgangspunt. Vragen naar nieuwe matten of een nieuwe set banden staat ook zo suf voor een auto met 15km op de teller. 😝 Hoewel, misschien is all-seasons nog wel iets om over na te denken.

De Plus staat bij ons bovenaan en vermoedelijk gaan we voor voorraad. Ik denk dat die alles wel heeft wat we willen, de rest is pure luxe voor ons. Dat zal een beetje afhankelijk zijn van de prijs. Wat me overigens opvalt is dat er heel veel GT-Line modellen op voorraad staan. Zeker in verhouding tot de Plus.

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:35
MajaMestreech schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:38:
[...]

Dank allen voor jullie reactie's mbt 58 kWh versus 81 kWh. Als we overgaan tot koop van de EV3 heb ik het thuisfront beloofd de garantie periode van 10 jaar uit te gaan rijden, dus is 81 kwh slecht € 400 per jaar :-) .

@Teddieke ik heb nu 3 offertes opgevraagd en de inruil van onze Niro EV varieert van € 26250 tot € 31500, dus zeker de moeite waard.

Dan zou ik zeker voor de LR gaan. Was buiten mijn budget, maar wat meer kilometers mis ik soms wel.

Qua A+ of GT BL, ik weet de verschillen niet qua opties en prijs, maar ikzelf heb de A+ en bevalt me prima

• koelkast
  • Niet online
MajaMestreech schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:38:
[...]

Dat is volgens mij kiezen voor extra opties of de looks. Ik waardeer het glazen dakraam en het geluid van onze a+ wel. Er was toen ook nog geen BEdition

• MajaMestreech
De business edition heeft geen "Slimme Automatische Achterklep". Is die dan helemaal niet elektrisch of alleen dat de achterklep niet automatisch open gaat wanneer je met de sleutel achter de auto staat?

Nog een vraag: Heeft de EV3 geen USB meer voor een USB sticky met MP3 .... Ouderwets...ik weet het

[ Voor 20% gewijzigd door MajaMestreech op 23-05-2026 20:03 ]

• _EV_
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:02
MajaMestreech schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:58:
De business edition heeft geen "Slimme Automatische Achterklep". Is die dan helemaal niet elektrisch of alleen dat de achterklep niet automatisch open gaat wanneer je met de sleutel achter de auto staat?

Nog een vraag: Heeft de EV3 geen USB meer voor een USB sticky met MP3 .... Ouderwets...ik weet het
Ik maak ook gebruik van een usb stickie met mp3 en zelfs flac bestanden. Dus voorzichtig zeg ik ja. Ik weet overigens niet of daar iets veranderd is na de kleine wijzigingen voor modeljaar 2026. Het is nu wel usb-c dus niet zo ouderwets meer.

Er zijn 2 usb-c poorten voorin. 1 kan data communiceren, dus mp3 afspelen, de ander is enkel opladen

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:20
_EV_ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:46:
[...]

Ik maak ook gebruik van een usb stickie met mp3 en zelfs flac bestanden. Dus voorzichtig zeg ik ja. Ik weet overigens niet of daar iets veranderd is na de kleine wijzigingen voor modeljaar 2026. Het is nu wel usb-c dus niet zo ouderwets meer.

Er zijn 2 usb-c poorten voorin. 1 kan data communiceren, dus mp3 afspelen, de ander is enkel opladen
Je kunt daar ook je telefoon op aansluiten met Spotify e.d.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:31

Ik heb een usb-c met mp3 bestanden, netjes in mappen per cd. Werkt super, de afbeelding van de cd wordt netjes weergegeven. Usb-c is Samsung, 128 gb, 2cm groot

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:42

Voordeel van een grote accu is ook dat je het opladen wat makkelijker kunt uitstellen tot het goedkope weekend tarief (vooral bij een dynamisch contract bespaar je zo heel wat). Begin van deze maand was het stroomtarief zelfs -60 cent; dan krijg je gewoon geld als je oplaadt. Met een range van dik 600 km doe je dat veel makkelijker dan met een range van 400 km (zeker als je op de 80% SOC, dus 500/300, blijft zitten).

• Webbeb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:57
Kent iemand dit.... Kom net thuis en plug de stekker in mijn kia ev3 plus, LR. Laadpaal Zaptec go 2. De batterij is 80% vol, doel is 90%. Auto afgesloten, onder de motorkap gaat de airco (?) max loeien en stopt niet. Doe ik iets niet goed of is er wat aan de hand?

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:54

grimson

domeingrommer

Sigmasailor schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:44:
[...]

Voordeel van een grote accu is ook dat je het opladen wat makkelijker kunt uitstellen tot het goedkope weekend tarief (vooral bij een dynamisch contract bespaar je zo heel wat). Begin van deze maand was het stroomtarief zelfs -60 cent; dan krijg je gewoon geld als je oplaadt. Met een range van dik 600 km doe je dat veel makkelijker dan met een range van 400 km (zeker als je op de 80% SOC, dus 500/300, blijft zitten).
Ja hier ook hoor ('grote accu'). we proberen de 20% - 80% aan te houden kwa laden. Zeker als er al bij 20% een melding komt. Alhoewel een leaseauto voelt 100% laden niet goed en dan langere tijd laten staan. Tot nu toe met deze marge een prima rijbereik. Het komt altijd meer uit dan je denkt. Nu met Budget Energie in het weekend 'gratis' laden dus een mooie bonus.

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:59
Webbeb schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:21:
Kent iemand dit.... Kom net thuis en plug de stekker in mijn kia ev3 plus, LR. Laadpaal Zaptec go 2. De batterij is 80% vol, doel is 90%. Auto afgesloten, onder de motorkap gaat de airco (?) max loeien en stopt niet. Doe ik iets niet goed of is er wat aan de hand?
Waarschijnlijk is de boel gewoon te warm op dit moment. Wordt netjes weggekoeld door de airco.

• koelkast
  • Niet online
Webbeb schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:21:
Bij ons was in april de koelklep defect. Begon ook heel hard te loeien tijdens het laden.

Inmiddels onder garantie vervangen.

• RCdeWit
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:08
Ik gebruik Kia Smart Charge in combinatie met onze Zaptec Go 2 om in daluren te laden. Nu pendelt hij erg vaak tussen laden/gestopt. Op zich is dat prima, maar ik krijg er ook een hele rits notificaties van. En na X keer gaat de Zaptec over de kop en geeft ‘ie een error.

Iemand die dezelfde ervaring heeft? Ik denk dat zodra we een variabel stroomcontract hebben, ik iets anders ga verzinnen om de laadsessies aan te sturen.

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

[...]

Een range van "dik 600km" is niet echt zo hoor. Met 500 is de koek wel echt op, en ik rijd vrij zuinig met rond de 15kWh/100km. En gewoon naar 100% laden uiteraard.

• Sigmasailor
Bob Popcorn schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:48:
[...]

Een range van "dik 600km" is niet echt zo hoor. Met 500 is de koek wel echt op, en ik rijd vrij zuinig met rond de 15kWh/100km. En gewoon naar 100% laden uiteraard.
In de zomer haal ik dat toch echt. Heb de GOM al eens op 700 (klopt; dat haal je natuurlijk niet echt) gehad na 100% laden in de vorige zomer. Op en neer naar Stadskanaal (dik 500 km) ook al meerder malen gedaan (met 10-20% rest SOC bij thuiskomst). Kwestie van rustig aan doen; het zit allemaal in de rechtervoet.

Gemiddeld verbruik na 20k: 13,6 kWh/100 km.

[ Voor 3% gewijzigd door Sigmasailor op 26-05-2026 10:52 ]

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Sigmasailor schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:51:
[...]

In de zomer haal ik dat toch echt. Heb de GOM al eens op 700 (klopt; dat haal je natuurlijk niet echt) gehad na 100% laden in de vorige zomer. Op en neer naar Stadskanaal (dik 500 km) ook al meerder malen gedaan (met 10-20% rest SOC bij thuiskomst). Kwestie van rustig aan doen; het zit allemaal in de rechtervoet.

Gemiddeld verbruik na 20k: 13,6 kWh/100 km.
Dan ben je aan het hypermilen, want dat is ruim onder het gemiddelde. Tuurlijk kan ik ook met 80 rechts tuffen tussen de vrachtwagens, maar echt realistisch (of comfortabel) is dat niet. Ik rij "gewoon normaal" met 105 op de cc, vanochtend rolde het lekker door en haal ik 14,8kWh/100km.

• deMercer
  • Niet online
Ander voordeel van een grotere accu: je hebt minder cycles nodig om een bepaalde hoeveelheid kilometers af te leggen. En daardoor slijt die grotere accu langzamer (uitgaande van dezelfde samenstelling, maar dat is het geval van de EV3 zo): je kunt dus meer kilometers rijden voordat de SoH tot een bepaald niveau is gedaald.

• eboellie
deMercer schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:52:
[...]

Ander voordeel van een grotere accu: je hebt minder cycles nodig om een bepaalde hoeveelheid kilometers af te leggen. En daardoor slijt die grotere accu langzamer (uitgaande van dezelfde samenstelling, maar dat is het geval van de EV3 zo): je kunt dus meer kilometers rijden voordat de SoH tot een bepaald niveau is gedaald.
tenzij de SOH op ruim 600.000 tot 800.000 km komt, dan kijk je naar andere zaken :-)

We gaat het zien.

• 404found
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 08-06 13:57
Goedemorgen,

volg dit topic al enige tijd met interesse! Als alles doorgaat wordt mijn volgende leasewagen ook de ev3! Nog even een vraagje, niet goed op gelet tijdens de proefrit, maar zit er een 12volt (sigaretten plug) aansluiting in de kofferbak van de Businessline?

Oh trouwens vandaag op de NOS:

https://nos.nl/artikel/2616113-elektrische-auto-kan-problemen-elektriciteitsnet-oplossen

• THE_BASE
  • Niet online
Ik lees dit, verder niet in verdiept wat er allemaal voor nodig is:

https://nos.nl/l/2616113

In principe zou je denken een Kia EV3, een contract bij Vattenfall en een laadpaal geschikt voor V2G, bijvoorbeeld Zaptec Go2. Maar er zitten vast meer haken en ogen aan.

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:51
THE_BASE schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:52:
Ik lees dit, verder niet in verdiept wat er allemaal voor nodig is:

https://nos.nl/l/2616113

In principe zou je denken een Kia EV3, een contract bij Vattenfall en een laadpaal geschikt voor V2G, bijvoorbeeld Zaptec Go2. Maar er zitten vast meer haken en ogen aan.
Naar het schijnt is alleen de EV9 geschikt voor V2G. Alle andere modellen zullen dat nog worden maar niet de KIA EV's die al verkocht zijn. Het lijkt me dat wanneer je EV3 als V2G ready aan je verkocht is dat dit wat opheldering vraagt van KIA. Retrofit schijnt niet mogelijk te zijn hoor ik van iemand uit de V2G expert groep. Er zou dus wel eens een massaclaim achteraan kunnen komen.

Niro EV Exec 07-2023

• Ohmak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:33

• THE_BASE
  • Niet online
Nou, kunnen we dat ook weer loslaten. Maar als ze het inderdaad als V2G ready in Nederland verkocht hebben, zelfs gezegd door mijn verkopende partij, en het komt niet voor de huidige EV3, dan wordt dat wel een claim van mijn kant.

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

404found schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 06:53:
Goedemorgen,

volg dit topic al enige tijd met interesse! Als alles doorgaat wordt mijn volgende leasewagen ook de ev3! Nog even een vraagje, niet goed op gelet tijdens de proefrit, maar zit er een 12volt (sigaretten plug) aansluiting in de kofferbak van de Businessline?

Oh trouwens vandaag op de NOS:

https://nos.nl/artikel/2616113-elektrische-auto-kan-problemen-elektriciteitsnet-oplossen
Ik heb de GT-Businessline..
Ik kan de aansluiting in de kofferbak niet vinden. Dus nee, deze is (helaas) niet aanwezig. Ik heb maar een verlengkabel gekocht om toch de aansluiting nabij de achterbank/kofferbak te hebben.

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07:35
Bob Popcorn schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:57:
[...]

Dan ben je aan het hypermilen, want dat is ruim onder het gemiddelde. Tuurlijk kan ik ook met 80 rechts tuffen tussen de vrachtwagens, maar echt realistisch (of comfortabel) is dat niet. Ik rij "gewoon normaal" met 105 op de cc, vanochtend rolde het lekker door en haal ik 14,8kWh/100km.
Geen hypermiling, geen gekke fratsen uithalen, 105 op de cc. Genoeg mitsen en maren te bedenken, maar deze getallen haal ik nu consequent met het woon-werkverkeer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSGLXFkMYLEEgB8iKuKR5pRinKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nten0NLqeWALPmJ0hnAuc4LT.jpg?f=fotoalbum_large

• eboellie
aikink schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:05:
[...]

Geen hypermiling, geen gekke fratsen uithalen, 105 op de cc. Genoeg mitsen en maren te bedenken, maar deze getallen haal ik nu consequent met het woon-werkverkeer.

[Afbeelding]
je moet de screenprint van 1 settings verder tonen (deze is van na het laden en zegt niet veel)

• RCdeWit
Henk1023 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:00:
[...]

Naar het schijnt is alleen de EV9 geschikt voor V2G. Alle andere modellen zullen dat nog worden maar niet de KIA EV's die al verkocht zijn. Het lijkt me dat wanneer je EV3 als V2G ready aan je verkocht is dat dit wat opheldering vraagt van KIA. Retrofit schijnt niet mogelijk te zijn hoor ik van iemand uit de V2G expert groep. Er zou dus wel eens een massaclaim achteraan kunnen komen.
Huh, wacht even... In de prijslijst (Januari 2026) toen ik 'm kocht stond:
Modellen met V2X-voorbereiding beschikken over de mogelijkheid bidirectioneel te kunnen laden. Het gebruik van deze functie vereist een geschikt bidirectioneel laadpunt met bijbehorend laadpuntbeheer en slimladen software.

Marktpartijen werken momenteel hard aan oplossingen die het in de toekomst mogelijk maken deze functie te gebruiken. Houd https://www.kia.com/nl/elektrisch/slim-laden/ in de gaten voor de ontwikkelingen van V2X-technologie.
Ik zie wel dat deze passage in de nieuwste prijslijst is verdwenen. Betekent dat dat dit plan volledig geschrapt is door Kia? Want dit was wel een belangrijke reden voor me om uiteindelijk de EV3 te kiezen.

• 404found
AMDFreak schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:26:
[...]

Ik heb de GT-Businessline..
Ik kan de aansluiting in de kofferbak niet vinden. Dus nee, deze is (helaas) niet aanwezig. Ik heb maar een verlengkabel gekocht om toch de aansluiting nabij de achterbank/kofferbak te hebben.
Top, dankjewel voor je reactie. Die ga ik ook vast bestellen. Krijg je zo'n kabel een beetje netjes weggewerkt in de auto?

• Zonnekamp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:23

Die achterklep was het enige waar ik even moest slikken: die is handmatig. Maar automatische achterklep betekende een andere uitvoering die 50,- in de maand duurder zou zijn.

• aikink
eboellie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:13:
[...]

je moet de screenprint van 1 settings verder tonen (deze is van na het laden en zegt niet veel)
Die reset ik iedere week en zegt wat dat betreft dus ook niet zoveel. ;) Ik reageerde vooral op het hypermilen over een rit (en ja, n=1), dus voor het gemak maar een foto gemaakt van 2 ritten.
spoiler:
Volgens Tronity staat het verbruik op 15,8 kWh/100km over de bijna 50k km die gereden zijn. Ook hier weer: genoeg mitsen en maren om alles uit zijn verband te kunnen trekken.

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

aikink schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:17:
[...]

Die reset ik iedere week en zegt wat dat betreft dus ook niet zoveel. ;) Ik reageerde vooral op het hypermilen over een rit (en ja, n=1), dus voor het gemak maar een foto gemaakt van 2 ritten.
spoiler:
Volgens Tronity staat het verbruik op 15,8 kWh/100km over de bijna 50k km die gereden zijn. Ook hier weer: genoeg mitsen en maren om alles uit zijn verband te kunnen trekken.
Hij zei dat het 13,6kWh over 20.000km was. Dat geloof ik gewoon niet met normaal rijden, aangezien we net uit de winter komen.

• eboellie
Bob Popcorn schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:20:
[...]

Hij zei dat het 13,6kWh over 20.000km was. Dat geloof ik gewoon niet met normaal rijden, aangezien we net uit de winter komen.
ok, ik vond het vooral knap, ik kom rond de 15.8 uit voor 6 mnd. Zal eens een screenprint delen.

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:46
THE_BASE schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:24:
Nou, kunnen we dat ook weer loslaten. Maar als ze het inderdaad als V2G ready in Nederland verkocht hebben, zelfs gezegd door mijn verkopende partij, en het komt niet voor de huidige EV3, dan wordt dat wel een claim van mijn kant.
Stond ook vanaf 2024 al in de eerste prijslijsten vermeld. Ik moet die nog ergens hebben opgeslagen. Denk dat ik er nu vanaf m'n strandbestemming niet bij kan.

• Henk1023
RCdeWit schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:36:
[...]

Huh, wacht even... In de prijslijst (Januari 2026) toen ik 'm kocht stond:

[...]

Ik zie wel dat deze passage in de nieuwste prijslijst is verdwenen. Betekent dat dat dit plan volledig geschrapt is door Kia? Want dit was wel een belangrijke reden voor me om uiteindelijk de EV3 te kiezen.
Voor zover ik nu weet is de huidige boord omvormer 1 fasig uitgevoerd. Daardoor is V2L wel mogelijk. Om V2G te kunnen moet de boord omvormer 3 fasig zijn. Die achteraf inbouwen schijnt niet te kunnen. Veel merken zoals Renault en VW leveren gelijkstroom terug. De omzetting naar 3 fasen gebeurt dan in de laadpaal.

Niro EV Exec 07-2023

• aikink
onzenuub schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:43:
[...]

Stond ook vanaf 2024 al in de eerste prijslijsten vermeld. Ik moet die nog ergens hebben opgeslagen. Denk dat ik er nu vanaf m'n strandbestemming niet bij kan.
Uit de prijslijst van januari 2025:
"Modellen met V2X-voorbereiding beschikken over de mogelijkheid bidirectioneel te kunnen laden. Het gebruik van deze functie vereist een geschikt bidirectioneel laadpunt met bijbehorend laadpuntbeheer en slimladen software.[/textalign]
Marktpartijen werken momenteel hard aan oplossingen die het in de toekomst mogelijk maken deze functie te gebruiken. Houd https://www.kia.com/nl/elektrisch/slim-laden/ in de gaten voor de ontwikkelingen van V2X-technologie.\"

• zwolly68
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:21
Op onderstaande link zijn de "oude" prijslijsten met daarin de opties te vinden.
https://www.kia.com/nl/over-kia/prijslijsten-archief/

• pati
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:22
zwolly68 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:47:
Op onderstaande link zijn de "oude" prijslijsten met daarin de opties te vinden.
Er was zelfs bij de launch introductie van de EV3 in augustus 2024 voor modellen vanaf plus uitvoering een soort demo opstelling voor deze toekomstige optie om bidirectioneel laden mogelijk te maken. Deze optie is dan volgens de introductie prijslijst ook al aanwezig. Zou toen een speciale kia laadpaal met een vattenfal contract voor nodig zijn maar echte info was er op dat moment nog niet.

Voor mij was toekomstige V2H en V2G functie wel een reden om de EV3 aan te schaffen.

[ Voor 18% gewijzigd door pati op 28-05-2026 16:38 ]

EV3 adv + LR 19” allseason

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06 11:17
THE_BASE schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:24:
En de mijne... Misschien tegen die tijd collectief optreden ?

Heb trouwens een Sigenergy Bidirectionele DC Lader.

[ Voor 6% gewijzigd door uray op 28-05-2026 18:05 ]

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

pati schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:52:
[...]

Er was zelfs bij de launch introductie van de EV3 in augustus 2024 voor modellen vanaf plus uitvoering een soort demo opstelling voor deze toekomstige optie om bidirectioneel laden mogelijk te maken. Deze optie is dan volgens de introductie prijslijst ook al aanwezig. Zou toen een speciale kia laadpaal met een vattenfal contract voor nodig zijn maar echte info was er op dat moment nog niet.

Voor mij was toekomstige V2H en V2G functie wel een reden om de EV3 aan te schaffen.
Ik heb mijn advanced plus uitvoering december 2025 besteld en geleverd is deze eind maart 2026. Van een wijziging kan ik enkel de snijplank naar voren halen, over andere zaken werd niet gerept. Ik heb uitvoerig voor de bestelling gesproken met de dealer en voor mij was V2H/V2G een enorm pluspunt. Er werd nog wel verteld dat de regelgeving het nog niet toestond. Omdat dit mijn eerste EV is heb ik tevens een dure laadpaal aangeschaft die V2H/V2G ondersteund. Zou wel grote treurnis zijn, een ontgoocheling en misleiding als blijkt dat de KIA EV3 het geheel niet ondersteund.

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:57
zwolly68 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:47:
Dank, de mijne valt onder januari 2025 en daar staat onder techniek:
"On-board charger, 11kW 3-fase inclusief V2X-voorbereiding*"

En achter de * staat in kleine letters:
"Modellen met V2X-voorbereiding beschikken over de mogelijkheid bidirectioneel te kunnen laden. Het gebruik van deze functie vereist een geschikt bidirectioneel laadpunt met bijbehorend laadpuntbeheer en slimladen software. Marktpartijen werken momenteel hard aan oplossingen die het in de toekomst mogelijk maken deze functie te gebruiken. Houd https://www.kia.com/nl/elektrisch/slim-laden/ in de gaten voor de ontwikkelingen van V2X-technologie."

Dat omvat dus de Plus t/m de GT-PlusLine varianten. Oftewel... gewoon leveren Kia (zodra het kan/mag van de energiemaatschappijen/netbeheerders).

Edit: Ik zie in de huidige april 2026 prijslijst dat ze " inclusief V2X-voorbereiding" weg gelaten hebben, voor zowel de 11KW als 22KW on on-board charger. Dat is zeker merkwaardig.

[ Voor 39% gewijzigd door aidanl op 28-05-2026 18:27 ]

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:03

winnie

de poes...

Henk1023 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:00:
[...]

Het zou een beetje flauw zijn als in de verkoopprijslijst van de EV3 van 2025 V2X genoemd wordt, maar die X wel L en H betekent maar niet G.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e03oIvs3bg4ikZpo9WfzJR8RYhY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XqW5vlpJ3ICli9aPmX8QUjN5.jpg?f=user_large

• winnie

winnie

de poes...

winnie schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:11:
[...]

Dat zou dan de juiste zekering moeten zijn. Ik ga het proberen. Bedankt.

[...]

Als ik moet kiezen tussen zekering of completer stekker kies ik nu voor de zekering. Maar desalniettemin: bedankt voor de tip.
BLE resetten heeft ervoor gezorgd dat de sleutel op de telefoon weer herkend wordt. Maar beide gewone sleutels nog steeds niet. En ook het automatisch openen van de achterklep werkt niet meer, ook niet als ik met de telefoon bij de auto sta en ook niet nadat ik deze functie een keer uit en na een poosje weer aangezet heb.

Heeft iemand nog een tip of wordt dit een bezoek aan de garage?

• deMercer
  • Niet online
uray schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:03:
En de mijne... Misschien tegen die tijd collectief optreden ?

Heb trouwens een Sigenergy Bidirectionele DC Lader.
Als ik deze pagina van Sigenergy hun bidrectionele lader goed begrijp, is V2X met de Kia EV3 in november vorig jaar getest in Nederland. Zou wel erg vreemd zijn als dit dan nu opeens toch niet blijkt te werken?!?

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

404found schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:38:
[...]

Top, dankjewel voor je reactie. Die ga ik ook vast bestellen. Krijg je zo'n kabel een beetje netjes weggewerkt in de auto?
Ik heb het eigenlijk helemaal niet weggewerkt. Zo vaak gebruik ik de koelbox niet dus voor die keren ligt er gewoon een kabel weggemoffeld tussen de stoelen ;)

• DutchKel
deMercer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:24:
[...]

Als ik deze pagina van Sigenergy hun bidrectionele lader goed begrijp, is V2X met de Kia EV3 in november vorig jaar getest in Nederland. Zou wel erg vreemd zijn als dit dan nu opeens toch niet blijkt te werken?!?
Het werkt ook prima, alleen de regelgeving rond energiebelasting en teruglevering in Nederland is nog niet voorbereid hierop. Het is voor (sommige) laadpalen en de auto alleen een kwestie van een firmware update en aanzetten.

• uray
deMercer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:24:
[...]

Waar zie jij de EV3 staan dan ? Voor zover ik weet is er alleen getest met een EV6.

• Teddieke
Morgen gaan we een proefrit maken in een EV3 uit 2025 met 23.000 op de teller. Zijn er nog eigenaars die me tips kunnen geven waar ik specifiek op moet letten?

• Henk1023
uray schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:39:
[...]

Waar zie jij de EV3 staan dan ? Voor zover ik weet is er alleen getest met een EV6.
De Niro EV Zweden staat er ook tussen maar die heeft zeker geen V2G. En dan is er nog V2G gelijkstroom (DC) en 3 fasen wisselstroom (AC). Beide hebben een specifieke wallbox nodig voor V2G. Sommige merken kiezen voor DC (VW Renault etc.). O.a. Hyundai/Kia kozen voor AC.

Deze V2x lijst vond ik online :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7cP4SRorkylb4gcLO3D3PWu6bE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/887AADsLdUsTlLPvt009JbQ9.jpg?f=fotoalbum_large

Niro EV Exec 07-2023

• 404found
uray schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:39:
[...]

Ik moest ook even zoeken maar wanneer je Netherlands selecteert zie je de EV3 er wel degelijk tussen staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrZbMzShdDnjAmA803KI84quCDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7JKhN77sklp0Jh4DdzHfYqCZ.png?f=fotoalbum_large
PS, Nog even iets totaal anders /offtopic: Wat hebben jullie voor tablet-houders voor de kleine bijrijders achterin? De meeste standaard houders gaan niet passen op deze stoelen en online vond ik bijvoorbeeld zoiets maar ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen!

• uray
OK, maar ik zie nu ook waar het fout gaat.

Kia staat 2x in de lijst, Kia & KIA.

Maar vooralsnog kan ik er nog steeds geen gebruik van maken, en nee die van ons is geen Lease auto.

• RCdeWit
Henk1023 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:04:
[...]

De Niro EV Zweden staat er ook tussen maar die heeft zeker geen V2G. En dan is er nog V2G gelijkstroom (DC) en 3 fasen wisselstroom (AC). Beide hebben een specifieke wallbox nodig voor V2G. Sommige merken kiezen voor DC (VW Renault etc.). O.a. Hyundai/Kia kozen voor AC.

[Afbeelding]
Dit lijkt een Amerikaanse site te zijn, en daar is de EV3 ook nog niet beschikbaar. Dus het feit dat de EV3 niet op deze lijst staat, zie ik niet direct als bewijs dat de EV3 het niet ondersteunt.

• GJonke
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08-06 13:11
Over het bi-directionele laden: gisteren bij het NOS-nieuws een interessant bericht: er wordt een pilot gestart door Kia, Hyundai en Vattenfall voor bi-directioneel laden. Bij nader onderzoek blijkt het alleen te gaan om de EV9 en de Ioniq9 en er kunnen maximaal 60 tot 80 auto's aan deelnemen.
Sjit, ging door me heen: moeten we weer een tijd wachten, terwijl ik de EV3 1,5 jaar geleden toch echt óók heb gekocht vanwege het bi-directioneel laden! Volgens Auke Hoekstra (ook hoogleraar op dit gebied bij de TUe: https://groendus.nl/energiekennis/het-nieuwe-energiesysteem/dé-visionair-van-nederland-auke-hoekstra) kan bi-directioneel laden een enorme impact hebben op het verminderen van de netcongestie. Dus.... waarom nog langer getalmd? Daarop KIA-Charge gebeld en die wisten te melden dat de pilot 6 maanden gaat duren (gaap), waarna evaluatie, conclusies etc. Dus er is zo wéér een jaar verloren gegaan voor ons als EV3 rijders. Toch wel treurig niet?

Wordt het geen tijd om ons als EV3 rijders (ook Europees) te gaan organiseren om wat meer druk uit te oefenen?
Ja, ik weet het antwoord. Maar de traagheid blijft verbijsterend, toch?

• THE_BASE
  • Niet online
GJonke schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:56:
Over het bi-directionele laden: gisteren bij het NOS-nieuws een interessant bericht: er wordt een pilot gestart door Kia, Hyundai en Vattenfall voor bi-directioneel laden. Bij nader onderzoek blijkt het alleen te gaan om de EV9 en de Ioniq9 en er kunnen maximaal 60 tot 80 auto's aan deelnemen.
Sjit, ging door me heen: moeten we weer een tijd wachten, terwijl ik de EV3 1,5 jaar geleden toch echt óók heb gekocht vanwege het bi-directioneel laden! Volgens Auke Hoekstra (ook hoogleraar op dit gebied bij de TUe: https://groendus.nl/energiekennis/het-nieuwe-energiesysteem/dé-visionair-van-nederland-auke-hoekstra) kan bi-directioneel laden een enorme impact hebben op het verminderen van de netcongestie. Dus.... waarom nog langer getalmd? Daarop KIA-Charge gebeld en die wisten te melden dat de pilot 6 maanden gaat duren (gaap), waarna evaluatie, conclusies etc. Dus er is zo wéér een jaar verloren gegaan voor ons als EV3 rijders. Toch wel treurig niet?

Wordt het geen tijd om ons als EV3 rijders (ook Europees) te gaan organiseren om wat meer druk uit te oefenen?
Hier gaat het toch al drie pagina’s over? :s

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:22
Henk1023 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:04:
[...]

[Afbeelding]
Oudere modellen hebben origineel de officiële standaard voor ccs laden , nieuwe modellen/ firmware blokkeert het ontladen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• DutchKel
GJonke schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:56:

Dat is wel positief nieuws, de EV3 heeft hetzelfde platform als de EV9. De EV6 heeft een ouder platform en ondersteund bidirectioneel laden niet.

• eboellie
Mijn Alfen laadpaal zou dit ook moeten kunnen handelen las ik in het verleden (alleen heb ik er niks aan; in een parkeergarage en ik betaal de VvE mijn laadkosten).

[ Voor 59% gewijzigd door eboellie op 29-05-2026 18:34 ]

• NaZGuLL
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Ik denk dat in nederland gewacht wordt tot na de afschaffing van de salderingsregeling, alvorens V2X vrijgegeven wordt. Voor nu is er onduidelijkheid of onze Kia EV3 het überhaupt ondersteund. Mocht het tot een geschil komen dan zijn alle posts met referenties aan prijslijsten en opties welkom als naslagwerk en bewijs.

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:36

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

NaZGuLL schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:11:
Ik denk dat in nederland gewacht wordt tot na de afschaffing van de salderingsregeling, alvorens V2X vrijgegeven wordt. Voor nu is er onduidelijkheid of onze Kia EV3 het überhaupt ondersteund. Mocht het tot een geschil komen dan zijn alle posts met referenties aan prijslijsten en opties welkom als naslagwerk en bewijs.
Omdat dit nu een ding is, vanwege het nieuws uit Utrecht, heb ik dit nagevraagd bij de dealer en die gaf aan dat dit gaat werken. In plaats van dat we er hier allemaal zuur gaan doen, kunnen misschien meer tweakers hun dealer eens opsnorren en het zelf navragen..?

I have usernames older than you.

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-06 06:01
_EV_ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 07:07:
[...]

Foutje, moet kunnen 😁
Zo kwam ik er laatst achter dat je beter niet je voorruit kan sproeien wanneer het dak open staat 😨
Ja, hij stop wel met lucht inblazen van buiten even, maar je dak dichtdoen gaat m net ff te ver

• THE_BASE
  • Niet online
pjottum schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:55:
[...]

Omdat dit nu een ding is, vanwege het nieuws uit Utrecht, heb ik dit nagevraagd bij de dealer en die gaf aan dat dit gaat werken. In plaats van dat we er hier allemaal zuur gaan doen, kunnen misschien meer tweakers hun dealer eens opsnorren en het zelf navragen..?
De dealers beloven zoveel. Uiteindelijk weten ze amper meer dan wij.

• DutchKel
THE_BASE schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:59:
[...]

De dealers beloven zoveel. Uiteindelijk weten ze amper meer dan wij.
Dit inderdaad. Dealers krijgen ook de reclamefolders en vertellen uiteraard alles om ervoor te zorgen dat je de volgende auto ook weer bij hun koopt.

Ik heb (volgens mij) een eerlijk antwoord gekregen: De auto en de laadpaal zijn erop voorbereid en er wordt verwacht dat het wel een keer wordt uitgerold, maar dat kan over 4 jaar pas zijn. Niemand weet het zeker.

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:38
RCdeWit schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:35:
Ik gebruik Kia Smart Charge in combinatie met onze Zaptec Go 2 om in daluren te laden. Nu pendelt hij erg vaak tussen laden/gestopt. Op zich is dat prima, maar ik krijg er ook een hele rits notificaties van. En na X keer gaat de Zaptec over de kop en geeft ‘ie een error.

Iemand die dezelfde ervaring heeft? Ik denk dat zodra we een variabel stroomcontract hebben, ik iets anders ga verzinnen om de laadsessies aan te sturen.
Ik herken dit gedrag met een Enphase EV Charger 2. De smart charge app is verre van stabiel en compatibiliteit is ver te zoeken. Daarnaast is hij niet echt slim, want hij laadt ook gewoon in de piekuren als je pas de volgende morgen vertrek hebt staan. Alleen op zonovergoten dagen kan je slim laden en de laadpaal op groen (= laden overschot). Met wat bewolking is het al zeuren. Bij gevolg als ik overschot wil laden zet ik de smart charge app uit. Dan volgt de auto prima de opbrengst curve. Dat is me meer waard van die € 0,01/kwh en veel rustiger laad gedrag. Zal ook beter voor de lader en auto zijn.

• Skipper_NH
winnie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:27:
[...]

BLE resetten heeft ervoor gezorgd dat de sleutel op de telefoon weer herkend wordt. Maar beide gewone sleutels nog steeds niet. En ook het automatisch openen van de achterklep werkt niet meer, ook niet als ik met de telefoon bij de auto sta en ook niet nadat ik deze functie een keer uit en na een poosje weer aangezet heb.

Heeft iemand nog een tip of wordt dit een bezoek aan de garage?
Bij mij heeft een total reset door de accu geruime tijd los te koppelen geholpen om de automatische achterklep functie met sleutel te herstellen. Het blijft een rijdende computer. Even de stekker er uit en er weer in.

• NaZGuLL
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

pjottum schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:55:
[...]

Jammer dat er een negatief etiket aangeplakt moet worden, zal de tijdsgeest zijn denk ik.

• deMercer
  • Niet online
plips schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:55:
[...]

Ja, hij stop wel met lucht inblazen van buiten even, maar je dak dichtdoen gaat m net ff te ver
Ja, net zoals bij het automatisch inschakelen van de recirculatiestand vlak voor het inrijden van een tunnel. Ook niet zo zinvol als het schuifdak open blijft staan. 8)

• winnie

winnie

de poes...

Skipper_NH schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:27:
[...]

Bij mij heeft een total reset door de accu geruime tijd los te koppelen geholpen om de automatische achterklep functie met sleutel te herstellen. Het blijft een rijdende computer. Even de stekker er uit en er weer in.
Dit klinkt nog interessant. Heb je dat zelf gedaan of is dat bij de dealer gebeurd? En waar zit de accu eigenlijk? Plus pool loshalen en een kwartier wachten? OF nog langer? Wat is er dan allemaal weg? Telefoon-koppelingen? Profiel? Of is alleen de sleutelherkenning dan weer hersteld

• deMercer
  • Niet online
winnie schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:56:
[...]

Dit klinkt nog interessant. Heb je dat zelf gedaan of is dat bij de dealer gebeurd? En waar zit de accu eigenlijk?
Klep aan de voorkant open maken en dan zit de accu aan de bestuurderskant onder een afdekklep. Kan niet missen.

• Skipper_NH
winnie schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:56:
[...]

Dit klinkt nog interessant. Heb je dat zelf gedaan of is dat bij de dealer gebeurd? En waar zit de accu eigenlijk? Plus pool loshalen en een kwartier wachten? OF nog langer? Wat is er dan allemaal weg? Telefoon-koppelingen? Profiel? Of is alleen de sleutelherkenning dan weer hersteld
Ik heb het door de dealer laten doen. Zij hebben alles onderzocht m.b.t. die achterklep en uiteindelijk de accu los gehaald. Ik meen 1,5 uur.

Was geen instellingen kwijt. En als je een accu los haalt dan doen je dat door de min pool los te halen is mij ooit verteld.

Ik had verder geen sleutelproblemen, alleen een achterklep die niet open ging als je er achter staat.

• Sigmasailor
Bob Popcorn schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:20:
[...]

Ik vind dat ik heel normaal rij. Op de snelweg heel gewoon op de rechterbaan met de ACC op 90. Scheelt in de altijd drukke randstand wel minuten vergeleken met proberen 105 te rijden op de linkerbaan. Verder: goed anticiperen en rustig optrekken. Ik vind de automatische flipperstanden niet prettig en heb de vertraging standaard op standje 1 staan. Ja, dat moet je op tijd van het 'gas' af, dat is juist te lol van het nieuwe rijden. Na de zomer staat hij weer op 13,4.

• jonk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:46
deMercer schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:33:
[...]

Klep aan de voorkant open maken en dan zit de accu aan de bestuurderskant onder een afdekklep. Kan niet missen.
Heel eenvoudig. Ik heb een sleuteltje 10 voorin liggen om dit te doen. Al 2x nodig geweest om de auto in Frankrijk weer online te krijgen. Wel paar minuten wachten voor je weer aansluit.

[ Voor 6% gewijzigd door jonk op 31-05-2026 18:14 ]

• DutchKel
Sigmasailor schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:26:
[...]

Ik vind dat ik heel normaal rij. Op de snelweg heel gewoon op de rechterbaan met de ACC op 90. Scheelt in de altijd drukke randstand wel minuten vergeleken met proberen 105 te rijden op de linkerbaan. Verder: goed anticiperen en rustig optrekken. Ik vind de automatische flipperstanden niet prettig en heb de vertraging standaard op standje 1 staan. Ja, dat moet je op tijd van het 'gas' af, dat is juist te lol van het nieuwe rijden. Na de zomer staat hij weer op 13,4.
Je zegt in het begin een zinnetje waarvan je zelf erna ook zegt dat het niet normaal is anders hoef je dat niet allemaal uit te leggen. Dus je weet heel goed dat je eigen rijstijl verre van normaal is.

Dat hoeft overigens niet erg te zijn. Ik vind het wel knap dat je zo kunt rijden.

Ik ben blij dat ik niet zo zuinig mogelijk hoef te rijden omdat ik de laadkosten niet direct betaal. Dat zit bij het leasebedrag erin.

• Sigmasailor
DutchKel schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:45:
[...]

Je zegt in het begin een zinnetje waarvan je zelf erna ook zegt dat het niet normaal is anders hoef je dat niet allemaal uit te leggen. Dus je weet heel goed dat je eigen rijstijl verre van normaal is.

Dat hoeft overigens niet erg te zijn. Ik vind het wel knap dat je zo kunt rijden.

Ik ben blij dat ik niet zo zuinig mogelijk hoef te rijden omdat ik de laadkosten niet direct betaal. Dat zit bij het leasebedrag erin.
Hmm; deze kan ik even niet plaatsen. Ik blijf erbij dat het nieuwe rijden het nieuwe normaal is. Vanmiddag nog even opgeladen (niet slecht: 618 op de GOM bij 89% vol) met gratis dynamische stroom. Kan ik er de rest van de week, met duurdere stroom, weer tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8vNMWiUjBDgC28qwllX7NZXLZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZ3SiWPgYPTTOOjvh2ERKAX5.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 98 99 Laatste