Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 91 ... 93 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:56
THE_BASE schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:22:
[...]

Zoals gezegd: ik vind de EV3 (na de EV6) de mooiste uit de range tot nu toe. De EV4 gaat ook nog wel, maar is een ander verhaal. De EV5 vind ik persoonlijk lomp overkomen. :)
Weet je welke ik wel gaaf vond? De PV5 Cargo ziet er best kek uit in het zwart. :D

[ Voor 7% gewijzigd door Liegebeest op 23-02-2026 20:33 ]

Liege, liege, liegebeest!

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:07
Liegebeest schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:31:
[...]

Weet je welke ik wel gaaf vond? De PV5 Cargo ziet er best kek uit in het zwart. :D
Ik vind de PV5 Passenger met de two-tone in rood ook niet verkeerd uitzien!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:31

Steeffoon

Smartphone-nerd

Over twee weken wèèr naar de dealer met de EV3. Ik blijf achterin oneindig veel gekraak horen, vooral wanneer je door bochten rijdt, met alle snelheden. Heb alles al uit de achterbak gehaald, maar het blijft. In december heeft de dealer iets gesteld, maar ook toen was het niet weg. Heb het nog even aangekeken, leek beter te gaan, maar helaas. Je wordt er helemaal gek van.

Anyway, gisteren even door de wasstraat gehaald na al dat pekel en al. (Dat ging hier in het noorden langer door :P). Heb beetje haat-liefde verhouding met wasstraten, maar het was gisteren niet anders. Helaas gelijk de pineut. Een flinke kras over de lengte van de ruit, van boven naar beneden. Dat wordt nu intern opgepakt bij Loogman, maar hoop dat het geen welles-nietes verhaal wordt.

Zag ook flinke krassen van het deurportier achter. Dat is door eigen gebruik lijkt het... De pianolak is denk ik extreem gevoelig voor mannen-nagels.

Voor de rest blinkt 'ie wel in ieder geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGIfae0oZJRESxTLarbI3UkVC8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mo7G8LqglZSY1xop7byAHo56.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llnI--HCfpOUJP6a2ASWizInK4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iylJKc5GTC7Bu2ZF5huVwC1R.jpg?f=fotoalbum_large

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Steeffoon schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:43:
Over twee weken wèèr naar de dealer met de EV3. Ik blijf achterin oneindig veel gekraak horen, vooral wanneer je door bochten rijdt, met alle snelheden. Heb alles al uit de achterbak gehaald, maar het blijft. In december heeft de dealer iets gesteld, maar ook toen was het niet weg. Heb het nog even aangekeken, leek beter te gaan, maar helaas. Je wordt er helemaal gek van.

Anyway, gisteren even door de wasstraat gehaald na al dat pekel en al. (Dat ging hier in het noorden langer door :P). Heb beetje haat-liefde verhouding met wasstraten, maar het was gisteren niet anders. Helaas gelijk de pineut. Een flinke kras over de lengte van de ruit, van boven naar beneden. Dat wordt nu intern opgepakt bij Loogman, maar hoop dat het geen welles-nietes verhaal wordt.

Zag ook flinke krassen van het deurportier achter. Dat is door eigen gebruik lijkt het... De pianolak is denk ik extreem gevoelig voor mannen-nagels.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oei, je hebt niet alleen maar plezier van je EV3 in elk geval!

Die krassen op de pianolak herken ik niet, wel als de zon er op staat veel swirls, maar dat voorkom je echt niet.

De wasstraat doe ik ook niet meer en zeker niet bij Loogman. Ik heb daar mijn vorige Ford Fiesta toen hij nog nieuw was eens gewassen en ook krassen op de auto. Heb ik aangegeven bij ze, pakten ze direct op door me naar hun polijster te sturen, maar dat hielp helaas niets. Uiteindelijk trok ik aan het kortste eind. Daarom nu maar gewoon lekker afspuiten en met de hand en moet zeggen: dat valt me bij de EV3 alles mee, maar misschien heb ik mazzel met de kleur.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:15
Voor als je je zorgen maakt!
Onderstaande door gevraag op internet (AI)...
Ik zie op internet weinig specifieke meldingen van problemen met de ICCU van de EV3 van Kia in 2026, zo te zien gaan de problemen vooral over de EV6 en modellen van Hyundai uit 2024 en 2025. Hoeveel problemen zijn er daadwerkelijk bekent en wat is dan het percentage.

Hier de reactie:
De observatie klopt: de grote golf aan ICCU-meldingen die je online vindt, heeft inderdaad betrekking op de eerste generatie E-GMP auto's (EV6 en Ioniq 5/6) uit de bouwjaren 2021-2024. Voor de Kia EV3 is de situatie in 2026 anders.
De harde cijfers en feiten voor de EV3:
Aantal bekende gevallen: Er is in 2026 geen officieel totaaloverzicht van het aantal defecte EV3-units. De meldingen zijn incidenteel (enkele tientallen wereldwijd op gebruikersfora zoals Reddit) in vergelijking met de tienduizenden recalls voor de EV6.
Geschat storingspercentage: Waar de vroege EV6 en Ioniq 5 modellen te maken hadden met storingspercentages tot wel 10% in bepaalde regio's, ligt dit voor de EV3 in 2026 naar schatting onder de 1%.
Nieuwe hardware: De EV3 is uitgerust met een geüpdatete versie van de ICCU. De fysieke componenten (zoals de MOSFET's) die in de 2022-modellen doorbrandden, zijn in de productielijn van de EV3 al verbeterd.
Waarom je minder meldingen ziet:
Softwarematige begrenzing: Kia heeft voor de EV3 direct software geïmplementeerd die het laadvermogen verlaagt zodra de ICCU te warm wordt. Dit voorkomt dat de unit kapot gaat, al resulteert het soms in een tragere laadsessie (wat door gebruikers soms als "probleem" wordt gemeld, maar eigenlijk een beveiliging is).
Lering uit het verleden: De beruchte recall SC302 (uitgerold in 2024/2025 voor oudere modellen) is als basis gebruikt voor de software-architectuur van de EV3.
Garantie-afhandeling: In 2026 worden eventuele problemen bij de EV3 vaak "stilzwijgend" opgelost tijdens regulier onderhoud via servicebulletins, waardoor ze minder snel op grote klaagpanels terechtkomen.
Conclusie: De EV3 is technisch gezien geen risicomodel voor ICCU-falen zoals de eerste EV6 dat was. De kans dat je in 2026 met een defecte unit komt te staan is statistisch gezien zeer klein.

• Ohmak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:30
@De Eik
Ik las toevallig dit artikel op reddit: https://www.reddit.com/r/...r_coolant_levels_if_your/

• De Eik

• NVranya
Anyway, gisteren even door de wasstraat gehaald na al dat pekel en al. (Dat ging hier in het noorden langer door :P).
...
sowieso eerst: succes met de krassen en het gekraak, hopelijk wordt dat goed opgepakt en netjes afgehandeld.

Voor wat betreft het wassen had je wellicht beter even gewacht tot het weekend: https://www.nu.nl/algemee...donderdag-saharazand.html

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:18
Voor het gekraak bij de Niro EV is de oplossing wat Vaseline smeren op de contact punten van de achterklep met de auto. Proberen maar.

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
De Eik schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:24:
Voor als je je zorgen maakt!
[…]
Conclusie: De EV3 is technisch gezien geen risicomodel voor ICCU-falen zoals de eerste EV6 dat was. De kans dat je in 2026 met een defecte unit komt te staan is statistisch gezien zeer klein.
Voor zover ik een recente video van EVOdessy over de ICCU begreep, zorgen de aanpassingen die Kia heeft doorgevoerd niet voor het voorkomen van het defect raken van de ICCU, maar vertragen deze het defect raken. Het gaat ‘gewoon’ langer duren voordat ‘ie stuk gaat, mocht je een problematische ICCU hebben.

Gelukkig biedt Kia 7 (of zelfs 10) jaar garantie, en schijnt je auto momenteel niet meer weken/maanden lang bij de dealer te hoeven staan in afwachting van een nieuwe ICCU.

• josduisings
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:48
MajaMestreech schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:36:
[...]

Voor het gekraak bij de Niro EV is de oplossing wat Vaseline smeren op de contact punten van de achterklep met de auto. Proberen maar.
De dealer heeft bij mijn auto een stuk (stof/vilt-achtigAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eh1gHIJ9ugIynfYinUjH-eYe62w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W0Tl3gp04BfEJ5XSMN8EQEg2.jpg?f=fotoalbum_large) tape aan de sluiting van de kofferbak gemaakt. Kraken is bij mij hiermee opgelost. Lijkt me ook het proberen waard. Zie foto.

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:04
Zoals eerder gemeld kijk ik momenteel onder andere maar de EV3 als volgende EV. Omdat ik privé rijd, zijn ook de gebruikskosten een belangrijke overweging.
Kia heeft een ijzersterke garantie, maar ik kan geen generieke informatie vinden over onderhoudskosten en frequentie. Wat is jullie ervaring?
Ter vergelijking: Skoda biedt bijvoorbeeld de eerste 5 jaar gratis onderhoudsbeurten. De enige kosten voor mijn Enyaq in de afgelopen 5 jaar waren 2 sets Bosch ruitenwissers.

• in06cd
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:02
jdbiggelaa schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:15:
Zoals eerder gemeld kijk ik momenteel onder andere maar de EV3 als volgende EV. Omdat ik privé rijd, zijn ook de gebruikskosten een belangrijke overweging.
Kia heeft een ijzersterke garantie, maar ik kan geen generieke informatie vinden over onderhoudskosten en frequentie. Wat is jullie ervaring?
Ter vergelijking: Skoda biedt bijvoorbeeld de eerste 5 jaar gratis onderhoudsbeurten. De enige kosten voor mijn Enyaq in de afgelopen 5 jaar waren 2 sets Bosch ruitenwissers.
Ik heb de auto net 3 maanden met 9k km. Wat ik weet is het bij 30k km of 2 jaar. De beurt zou ongeveer 200 euro zijn. Het is altijd goedkoper dan bij onze broeders met plofmotor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCjVRuLWJhtkxuPDMsH85437j90=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JxroSW15e4mVpRuJhH0aWsDK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door in06cd op 24-02-2026 17:02 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

• AdjeP
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 14-03 08:47

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook ik ben al een keer naar de dealer geweest. Na een dag was het er weer.
Ook contact met KIA NL gehad maar het blijft oorverdovend stil. Ga maar weer bellen als ik dit lees. Echt slecht voor een auto die nog geen jaar oud is. Misschien iets gezamenlijks doen richting KIA NL?

• De Eik
deMercer schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:19:
[...]

Voor zover ik een recente video van EVOdessy over de ICCU begreep, zorgen de aanpassingen die Kia heeft doorgevoerd niet voor het voorkomen van het defect raken van de ICCU, maar vertragen deze het defect raken. Het gaat ‘gewoon’ langer duren voordat ‘ie stuk gaat, mocht je een problematische ICCU hebben.

Gelukkig biedt Kia 7 (of zelfs 10) jaar garantie, en schijnt je auto momenteel niet meer weken/maanden lang bij de dealer te hoeven staan in afwachting van een nieuwe ICCU.
Aangezien er een stuk minder problematische ICCU zullen zijn, zullen de beveiligings maatregelen zeker kunnen werken en zodoende de levensduur verlengen. Dit omdat indien er geen oververhitting plaats vindt de ICCU zal blijven functioneren.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

MajaMestreech schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:36:
[...]

Ja, omdat dat vet is natuurlijk. Snap je punt, maar op een auto van 50k, wil ik een structurele oplossing. Niet iets met vaseline smeren :+
josduisings schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:54:
[...]

De dealer heeft bij mijn auto een stuk (stof/vilt-achtig[Afbeelding]) tape aan de sluiting van de kofferbak gemaakt. Kraken is bij mij hiermee opgelost. Lijkt me ook het proberen waard. Zie foto.
Dat is interessant. Zal het even doorgeven aan de dealer. Dank!
AdjeP schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:28:
[...]

Ook ik ben al een keer naar de dealer geweest. Na een dag was het er weer.
Ook contact met KIA NL gehad maar het blijft oorverdovend stil. Ga maar weer bellen als ik dit lees. Echt slecht voor een auto die nog geen jaar oud is. Misschien iets gezamenlijks doen richting KIA NL?
En wat hebben ze bij jou eraan gedaan?
Ik heb de melding ook gemaakt bij Kia Nederland, maar er nooit reactie op gehad. Vind dit ook wel een dingetje, want ik word er gillend gek van.
Laat me even weten wat Kia zegt. Ik geef de dealer over twee weken nog één kans, en anders kunnen we altijd kijken of we een groepje kunnen verzamelen, maar vrees dat ze er niet snel van onder de indruk zijn.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:54:
[...]

Oei, je hebt niet alleen maar plezier van je EV3 in elk geval!

Die krassen op de pianolak herken ik niet, wel als de zon er op staat veel swirls, maar dat voorkom je echt niet.

De wasstraat doe ik ook niet meer en zeker niet bij Loogman. Ik heb daar mijn vorige Ford Fiesta toen hij nog nieuw was eens gewassen en ook krassen op de auto. Heb ik aangegeven bij ze, pakten ze direct op door me naar hun polijster te sturen, maar dat hielp helaas niets. Uiteindelijk trok ik aan het kortste eind. Daarom nu maar gewoon lekker afspuiten en met de hand en moet zeggen: dat valt me bij de EV3 alles mee, maar misschien heb ik mazzel met de kleur.
Nee, word van sommige dingen een beetje moe. Hoewel ik het een schitterende auto blijf vinden!

Vond het qua swirls meevallen. De EV3 is nu in totaal twee keer door de wasstraat geweest sinds ik hem heb (augustus). Ga wel weer vaker met de hand doen :)
Hoop dat Loogman bij mij voor de ruit ook met een oplossing komt. Jammer dat jij ook negatieve ervaringen ermee hebt. Eeuwig spijt van, dat ik gisteren 'ergens onderweg' om hem daar heen te rijden. Maargoed, dat is achteraf praten. Ben benieuwd naar hun reactie.

• Skv
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-03 22:53

Skv

AbelR schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:14:
Zijn er al mede EV3 gebruikers die een grote rit met een dakkoffer hebben gemaakt?
Ik overweeg dit volgende week te doen, maar ben een beetje bang dat ik oneindig veel moet gaan staan laden onderweg..

Duizend kilometer in de winter zonder dakkoffer (naar Slovenië) beviel prima, mits je geen haast hebt, maar ben dus een beetje bang dat met dakkoffer ik een minder prettige reis zal beleven..

daarnaast: mijn dakkoffer is ook geen kleintje, de Thule Atlantis 900 (650L, frontaal oppv ~0.42m2).
Wel met dakdragers in de vorm van een vleugel (wingbar).

Graag hoor ik jullie ervaringen over het verschil in range/frequentie van snelladen, en met welke dakkoffer.
Mijn verbruik schoot met dakkoffer wel behoorlijk omhoog. Van 18.5 kW per 100 km naar 23-24. Ik reed zo'n 110 gemiddeld en heb een Thule Motion 3 XL Low koffer. Was overigens 100 km en geen 1000, maar ik zou rekening houden met behoorlijk wat accuverlies.

• GJonke
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16-03 09:55
Nog iets over de spraakbegeleiding bij de routeplanner:
Ik herken het hierboven gemelde irritante 'hier links aanhouden' wanneer je feitelijk rechtdoor moet. Ik probeer er maar aan te wennen, maar het blijft verwarrend.

Daarnaast: is iemand weleens tijdig (en dus op de juiste afslag) van een rotonde afgekomen, door alleen te luisteren?? De stem zegt altijd veel te laat, als je al (zowat) had moeten zijn afgeslagen, "Sla nu rechtsaf".
Gelukkig zie je in het scherm eerder wanneer je er af moet. En daar vaar ik maar op.
Het stemmetje is dan een bevestiging 'achteraf' van je juiste keuze. :+

Plus: namen (straatnamen etc.) worden vaak onverstaanbaar, met een half Amerikaans-half Nederlandse uitspraak gedaan, waarbij bijvoorbeeld, een 'R' een 'W' wordt. Lekker modieus. Dat dan weer wél.
Ben je in het buitenland dan kun je die stem beter uitzetten, want meestal is het een volkomen onverstaanbare uitspraak.
Ik zit nu al een tijdje in Spanje en word gek van de volkomen idiote uitspraak van de Spaanse eigennamen. Ook bijvoorbeeld 'carrer' (weg) wordt iets als 'cawwew' en 'avenida' wordt 'ewenuta', etc. Steeds weer een irritante en onverstaanbare Amerikaans-Nederlandse verbastering van het Spaans. Negeren dus en schermpje kijken. Wat weer niet goed is voor de aandacht.
Maar,...... de routeplanner weet toch dat ik in Spanje ben en zou 'adaptief' kunnen/moeten zijn vwo de uitspraak. Moet toch kunnen?

Echt punten van verbetering.

• Skv

Skv

GJonke schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:00:
Ik herken het hierboven gemelde irritante 'hier links aanhouden' wanneer je feitelijk rechtdoor moet. Ik probeer er maar aan te wennen, maar het blijft verwarrend.

Daarnaast: is iemand weleens tijdig (en dus op de juiste afslag) van een rotonde afgekomen, door alleen te luisteren?? De stem zegt altijd veel te laat, als je al (zowat) had moeten zijn afgeslagen, "Sla nu rechtsaf".
Gelukkig zie je in het scherm eerder wanneer je er af moet. En daar vaar ik maar op.

Plus: namen (straatnamen etc.) worden vaak onverstaanbaar, met een half Amerikaans-half Nederlandse uitspraak gedaan, waarbij bijvoorbeeld, een 'R' een 'W' wordt. Lekker modieus. Dat dan weer wél.
Ben je in het buitenland dan kun je die stem beter uitzetten, want meestal is het een volkomen onverstaanbare uitspraak.
Ik zit nu al een tijdje in Spanje en word gek van de volkomen idiote uitspraak van de Spaanse eigennamen. Ook bijvoorbeeld 'carrer' (weg) wordt iets als 'cawwew' en 'avenida' wordt 'ewenuta', etc. Steeds weer een irritante en onverstaanbare Amerikaans-Nederlandse verbastering van het Spaans. Negeren dus en schermpje kijken. Wat weer niet goed is voor de aandacht.
Maar,...... de routeplanner weet toch dat ik in Spanje ben en zou 'adaptief' kunnen/moeten zijn vwo de uitspraak. Moet toch kunnen?

Ik heb alle geluid van de navigatie uit staan. Er is info genoeg op het grote scherm en op het display achter het stuur om de juiste afslagen te nemen.

• THE_BASE
  • Niet online
Iemand een idee hoe je die CarKey opnieuw toevoegt? Ik heb hem verwijderd uit m’n Wallet want het werkte vaker niet dan wel. Nu krijg ik telkens ‘Koppeling mislukt’. Had dit topic eerst even moeten doornemen. :)
edit:
Volgens mij moet ik er een stekkertje uit gaan trekken, probeer ik vanmiddag als de auto opgeladen is even.

[ Voor 22% gewijzigd door THE_BASE op 25-02-2026 11:27 ]

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:55
THE_BASE schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:29:
Iemand een idee hoe je die CarKey opnieuw toevoegt? Ik heb hem verwijderd uit m’n Wallet want het werkte vaker niet dan wel. Nu krijg ik telkens ‘Koppeling mislukt’. Had dit topic eerst even moeten doornemen. :)
edit:
Volgens mij moet ik er een stekkertje uit gaan trekken, probeer ik vanmiddag als de auto opgeladen is even.
Volgens mij heb ik dat al een paar keer kunnen doen door ook de koppeling met de telefoon er helemaal uit te gooien. Ik heb in ieder geval nog nooit ergens een stekker uit hoeven trekken. (gelukkig)
Uit mijn hoofd kun/moet je de huidige key ook in de auto zelf eerst verwijderen.

[ Voor 5% gewijzigd door Soepie op 25-02-2026 11:42 ]

Gewoon spullen

• deMercer
  • Niet online
Soepie schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:41:
Volgens mij heb ik dat al een paar keer kunnen doen door ook de koppeling met de telefoon er helemaal uit te gooien. Ik heb in ieder geval nog nooit ergens een stekker uit hoeven trekken. (gelukkig)
Uit mijn hoofd kun/moet je de huidige key ook in de auto zelf eerst verwijderen.
De bewuste stekker eruit trekken gaat anders heel eenvoudig ;)

• THE_BASE
  • Niet online
Soepie schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:41:
[...]

Als ik in de instellingen van de key in de auto kijk is er geen sleutel meer.

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:34:
[...]

De bewuste stekker eruit trekken gaat anders heel eenvoudig ;)
Ik ga dat straks eens proberen, als het goed is hebben we het over de BLE stekker.

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ongeveer 1 jaar in bezit van de EV3 LR. Op all-season banden (19 inch). Mooi moment voor een tussenstand. Dikke 29.000 km, gebruik totaal 18,5 kwh/100 km. En dat met veel snelweg ritten waarbij ik me absoluut niet inhoud.

Met het laadverlies op de laadbox thuis is het echte gebruik zo'n 20 kwh/100 km, dus 20 x 0,19 ct = 3,80 euro per 100 km. Alsof je dus 1 op 50 rijdt in benzinetermen, best leuk :-)

[ Voor 4% gewijzigd door BBKing op 25-02-2026 16:27 ]

• NVranya
tweakertje93 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 07:21:
Normaal lees ik alleen mee, maar dit keer ben ik toch benieuwd of er meer hetzelfde probleem hebben. Onder de motorkap ontdekte ik gisteren, vermoedelijk, schimmel.

Het is erg vlokkerig, heb het weg kunnen halen voor nu met een natte doek maar het lijkt niet op zout wat op Reddit vermoed wordt. Gek genoeg zit het niet in het gedeelte boven of in de laadkabel ruimte, dus het kan ook niet komen door het wegstoppen van een natte laadkabel (wat overigens misschien twee keer is gebeurd in een jaar tijd).

Mocht het bij mij terugkomen zal ik maar met de garage contact opnemen. Zo’n pech met deze auto al… (zie o.a. de foto met schade), hij rijdt heerlijk verder dat wel.

Zie hier ook mijn post op Reddit:

https://www.reddit.com/r/KiaEV3/s/Z22EgzskBl

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik moest toch vloeistof bijvullen en gelijk even gecheckt: ja hoor, ook begin van schimmelvorming. Lang niet zo erg als bij jou, maar toch.
Ik doe ook gewoon de (natte) laadkabel in de frunk, dus vandaar.
Positief: de frunk sluit kennelijk wel genoeg af anders zou het drogen en niet schimmelen _O-
Maar wel crappy design :-(

• jdbiggelaa
in06cd schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:20:
[...]

Ik heb de auto net 3 maanden met 9k km. Wat ik weet is het bij 30k km of 2 jaar. De beurt zou ongeveer 200 euro zijn. Het is altijd goedkoper dan bij onze broeders met plofmotor.

[Afbeelding]
Dankje, dat ziet er heel redelijk uit. Zeker als ook dat bedrag per beurt van €200 zou kloppen. De tarieven voor onderhoud bij Skoda liggen ook voor EV’s een stuk hoger. Ik betaal de facturen nu niet, maar zie ze in mijn app wel langskomen zoals je naar de importeun Pon gaan…

[ Voor 13% gewijzigd door jdbiggelaa op 25-02-2026 17:56 ]

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:15
GJonke schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:00:

Ik gebruik nog steeds mij. TOMTOM app. Kost nog geen 20€ per jaar en werkt goed

• THE_BASE
  • Niet online
THE_BASE schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:29:
edit:
BCE even verwijderd en weer op z’n plek gezet. Daarna werkt het weer. Moet je maar net weten. Maar blij ei hier!

• grazara
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:21
De_Buurmannen schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:51:
[...]

Ik gebruik nog steeds mij. TOMTOM app. Kost nog geen 20€ per jaar en werkt goed
Ik gebruik zelf al meer dan 15 jaar Waze en bevalt mij nog steeds. Gratis en sneller up to date dan menig andere navigatie app/systeem

• imiek99
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15-03 16:30

imiek99

EV3 +A LR

THE_BASE schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:58:
[...]

BCE even verwijderd en weer op z’n plek gezet. Daarna werkt het weer. Moet je maar net weten. Maar blij ei hier!
@The_Base BCE verwijderd!? Hoe heb je dit precies gedaan? (heb zelfde probleem met digital key).

• THE_BASE
  • Niet online
imiek99 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:27:
[...]

@The_Base BCE verwijderd!? Hoe heb je dit precies gedaan? (heb zelfde probleem met digital key).
Staat ergens in dit topic beschreven, maar deze link hielp mij verder:

https://www.reddit.com/r/KiaEV3/comments/1n77kp0/anyone_else_had_their_digital_key_suddenly_stop/

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-03 15:33
Als ik me niet vergis is het de witte stekker even uittrekken (is er maar eentje van). Minuutje wachten waarmee de UWB module is gereset en weer werkt

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
jdbiggelaa schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:55:
[...]

Dankje, dat ziet er heel redelijk uit. Zeker als ook dat bedrag per beurt van €200 zou kloppen. De tarieven voor onderhoud bij Skoda liggen ook voor EV’s een stuk hoger. Ik betaal de facturen nu niet, maar zie ze in mijn app wel langskomen zoals je naar de importeun Pon gaan…
Net beurt voor 30k ingepland, kosten bij Kia dealer +/- 425 euro voor beurt, vervanging interieurfilter en vervanging remvloeistof. Lijkt me faire deal.

• Ohmak
knarfbo schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:48:
[...]

Ook als alles is uitgeschakeld, door de dealer is kia connect uitgeschakeld, laatste update geïnstalleerd, stekker uit, en hij blijft 4% per dag gebruiken. Geen telefoon als key, auto staat 50 meter van de sleutels in de garage.
Ik heb ook eens even die van mij in de gaten gehouden laatste paar dagen en ik verlies ongveer 1% per dag.
Gebruik wel mijn telefoon als key, verder af en toe de KIA App om naar de batterij status te kijken.

• noppie63
Weet iemand hoe je het deurpaneel van een voordeur van een EV3 kunt verwijderen?

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• DIKKEHENK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-03 16:37
Liegebeest schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:31:
[...]

Zeker, en hier sinds 2 weken voor de deur.. heerlijke bak.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEeGm4xOzj537P8DauS7IDYI_L8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbURuSDDnQf4vREwI2OFiRtm.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OQL39yc805lsrqt-xggUu44moc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atSgIQzr5EfVgAxBtYpiSwr9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door DIKKEHENK op 26-02-2026 16:43 ]

• jonk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-03 19:00
AbelR schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:14:
Zijn er al mede EV3 gebruikers die een grote rit met een dakkoffer hebben gemaakt?
...
Graag hoor ik jullie ervaringen over het verschil in range/frequentie van snelladen, en met welke dakkoffer.
Voor wat het waard is, ervaring met vorige auto (Tesla Model 3) met redelijk grote dakkoffer was gemiddeld +40% verbuik en dan reed ik max 120. Behoorlijk vaker aan de paal dus, met Abetterrouteplanner kun je impact op reistijd simuleren. Misschien dat er wat meer EV3 cijfers te vinden zijn als je internationaal zoekt.
Gezien dat wat mindere range en laadsnelheid van de EV3 tov de Model 3, ga ik zelf naar een trekhaakkoffer kijken mocht het nodig zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door jonk op 26-02-2026 20:47 ]

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:01
Sjurm schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:35:
Ik kreeg vanochtend een foutmelding "Mogelijke fout in batterijmanagementsysteem". Nu net aan de AC-lader stopt hij ook bijna direct met laden... Ik vrees een ICCU probleem, morgenochtend kan ik bij de dealer terecht.
Auto is 8 maanden auto met 21k op de teller.
Update m.b.t. deze melding.

AC-laden werkte die dag niet. Later op de dag fastcharge geprobeerd, dat ging prima.
Volgende dag was de foutmelding weg (ook in de app niet meer terug te zien). AC-laden geprobeerd, deed het ook weer.

Bij de dealer konden ze de foutmelding wel terugzien, maar omdat het een historische foutmelding betrof konden ze er op dat moment niet veel mee. Voor nu is het dus maar hopen dat het een eenmalig iets was (mogelijk bugje als gevolg van software update) O-)
Vooralsnog sinds dinsdag geen problemen of meldingen meer gehad.

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-03 13:51
Ik heb recentelijk ook bij het starten 1x een melding gehad dat er een probleem was met het electra systeem (auto functioneerde verder zonder problemen. Na het afsluiten van de auto (dus ook deur openen en sluiten) was de melding weer verdwenen. Ga van het weekend wel nog even kijken naar de koelvloeistof voor de zekerheid gezien de melding op Reddit. Hopelijk was dat een maandag-ochtend gevalletje, maar voor de zekerheid...

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• noppie63
noppie63 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:27:
[...]

Als ik me niet vergis is het de witte stekker even uittrekken (is er maar eentje van). Minuutje wachten waarmee de UWB module is gereset en weer werkt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8gGRiPzsfEjVJptc2k73Us0VM8=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/2wkh2cWL6NC4jvOsca3QuzhE.gif?f=fotoalbum_large

• Ohmak
Volgens het stukje op reddit gaat het om de zekering van de UWB:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9JtzW8Owd8p0xL4OXgbXrHpgC0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/L8l7SkVGRjwVzUvif6JJEyRa.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfNxSKURs9o4epV9cvpnsNFXj7A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/omDKBJtpXKB3Ivn8S6gZHmoc.png?f=user_large

• noppie63
Ohmak schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:52:
Volgens het stukje op reddit gaat het om de zekering van de UWB:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat klopt inderdaad, maar de witte stekker uittrekken heeft volgens mij hetzelfde resultaat en volgens de beschrijving is zekering Memory1 voor de UWB

[ Voor 4% gewijzigd door noppie63 op 27-02-2026 17:15 ]

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:23
Zoals het gezegde beter laat dan nooit werd pas nu de kaartversie geupdated van 936 naar 941. Geen idee wat ik moet verwachten onder real time kaart updates

• dhl102
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-03 16:04
In de kia-app, er staat 285 euro voor de eerste service op 30.000 km. Is het duur voor ev-auto's?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzsGRgdCq6_fMIMjXAFDEEPueGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0La6KcysuhkfU1PYx4AElWta.jpg?f=fotoalbum_large

• jdbiggelaa
dhl102 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 07:35:
In de kia-app, er staat 285 euro voor de eerste service op 30.000 km. Is het duur voor ev-auto's?

[Afbeelding]
Dit lijkt mij een redelijk bedrag, een stuk minder dan voor mijn Enyaq. Daarvoor liggen de kosten rond de €400. En waarvoor?!

• De Eik
jdbiggelaa schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:46:
[...]

Dit lijkt mij een redelijk bedrag, een stuk minder dan voor mijn Enyaq. Daarvoor liggen de kosten rond de €400. En waarvoor?!
Voor de Ford Kuga PHEV is de 24 maanden beurt ca. €700

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:55
De Eik schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:00:
[...]

Voor de Ford Kuga PHEV is de 24 maanden beurt ca. €700
Dat is ook appels met peren vergelijken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• in06cd
Hoe is jullie ervaring met de navigatie. Gisteren ben ik vanuit den Haag naar Haarlem gegaan. Wat een drama rit rekende Kia nativatie uit zeg. Geheel door de stad (is al een puinhoop) maar ook door Voorhout, terwijl via de A4, A5 en A9 een stuk sneller zou zijn. Gewoon standaard instelling (dus niet snelweg mijden of zo). Toen ik de nieuwe auto ophaalde zei de verkoper ook al dat hij altijd goolgle maps gebruikte.

• De Eik
DutchKel schreef op zondag 1 maart 2026 @ 00:52:
[...]

Dat is ook appels met peren vergelijken.
Gaat niet om de vergelijking, maar juist hoe voordelig het is om volledig elektrische te rijden. d:)b

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:15
in06cd schreef op zondag 1 maart 2026 @ 07:26:
Hoe is jullie ervaring met de navigatie. Gisteren ben ik vanuit den Haag naar Haarlem gegaan. Wat een drama rit rekende Kia nativatie uit zeg. Geheel door de stad (is al een puinhoop) maar ook door Voorhout, terwijl via de A4, A5 en A9 een stuk sneller zou zijn. Gewoon standaard instelling (dus niet snelweg mijden of zo). Toen ik de nieuwe auto ophaalde zei de verkoper ook al dat hij altijd goolgle maps gebruikte.
Exact hetzelfde gisteren gehad : ik moest van Heemstede naar Bloemendaal en ben op plekken geweest waar ik nooit eerder ben geweest. Terugweg Tomtom-navigatie gebruikt maar die stuurde me door Haarlem. Toch maar weer de anwb-borden gebruikt..

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:55
De_Buurmannen schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:02:
[...]

Exact hetzelfde gisteren gehad : ik moest van Heemstede naar Bloemendaal en ben op plekken geweest waar ik nooit eerder ben geweest. Terugweg Tomtom-navigatie gebruikt maar die stuurde me door Haarlem. Toch maar weer de anwb-borden gebruikt..
Is de A2 en A9 weer helemaal open? Toen ik gisteren daar reed ging de A2 vanuit amsterdam naar utrecht bij utrecht van een 4 baans weg naar een 1 baans weg. De file (ondanks dat ik er rond 0:00 reed) was gigantisch. De A9 was gisteren helemaal afgesloten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Bimmer
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-03 09:07
DutchKel schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:52:
[...]

Is de A2 en A9 weer helemaal open? Toen ik gisteren daar reed ging de A2 vanuit amsterdam naar utrecht bij utrecht van een 4 baans weg naar een 1 baans weg. De file (ondanks dat ik er rond 0:00 reed) was gigantisch. De A9 was gisteren helemaal afgesloten.
Hier in België is het ook niet wat het moet zijn deze navigatie en gezien wij de ev3 reeds hebben van April 2025 en na al een paar OTA updates gekregen te hebben is de navigatie echt ondermaats zelfs bepaalde autowegen worden nogsteeds weer gegeven met verkeerde naams aanduiding deze is zefs sinds 1976 al gewijzigzigd dus ik stel mij dan ook de vraag hoe zijn deze gegevens up-to-date (A2 is nu al jaren E314) zelfde met de huidige E313 en dit zorgt toch voor verwarring, ook afslagen worden gesproken met afbuigen enz. ik heb reeds meldingen via mail naar Kia support gemaakt....? of er ooit iets aan wijzigt ...? dan wat betreft de snelheden deze zijn om te lachen.....Nee sorry in deze auto is dit voorons de slechtste navigatie wat wij ooit in een auto gehad hebben geef mij dan maar de navigatie van VW of BMW !

• bartmaniac
A2 is toch nog steeds een geldige benaming voor de E314 in België. Op de bordjes om de zoveel afstand staat er toch ook A2 op en op Google Maps staat toch ook A2 vermeldt?

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-03 20:40
bartmaniac schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:22:
A2 is toch nog steeds een geldige benaming voor de E314 in België. Op de bordjes om de zoveel afstand staat er toch ook A2 op en op Google Maps staat toch ook A2 vermeldt?
Niet voor het één of ander, maar Google maps heeft mij ook al een paar keer vreselijk in de steek gelaten, kwam dan in een "loop" en mocht iedere keer hetzelfde rondje rijden.

• in06cd
in06cd schreef op zondag 1 maart 2026 @ 07:26:
Nou vandaag wilde ik vanuit het drie-landen punt weer naar het mooie den Haag. Bizar ik werd door de dorpjes Belgie ingestuurd. Na 10 minuten uitgezoomd, bleek de rit via Brussel te lopen. BIZAR! Teruggegaan en handmatig de richting gezocht. Eenmaal op de snelweg in Nederland ging het weer goed. Is de KIA site gehackt of zo? Ik zie dat de route berekening niet in de auto wordt gedaan, maar ergens in de cloud.

• aidanl
Aedriaen1 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:34:
[...]

Niet voor het één of ander, maar Google maps heeft mij ook al een paar keer vreselijk in de steek gelaten, kwam dan in een "loop" en mocht iedere keer hetzelfde rondje rijden.
Niet alleen dat, Google probeerde me ook afgelopen week een U bocht te laten maken waar het niet toegestaan was en ook nog eens levensgevaarlijk.

Oftewel, voor alle navi systemen of die van Kia of van Google of wie dan ook, het blijven hulp systemen waarbij wij zelf dienen te vertrouwen op onze ogen en eigen verstand.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:36

AMDFreak

Intel is zo..

Sinds afgelopen vrijdag eigenaar van een EV3 GT-Businessline in de kleur shale gray.

Alleen heb ik twee irritatiepuntjes en wellicht weten jullie zo 123 hoe je dat vast instelt.
- Bij het starten van de auto gaat de altijd naar "normal mode" terwijl ik de auto uit deed in "eco mode". En bij elke rit moet ik dat weer aanpassen dmv mijn stuur.
- Bij het starten gaat de ventilatiestand naar standje maximaal en druk ik direct op de knoppen om de fan stand te verlagen naar 2-3 ipv max.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• pati
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:08
AMDFreak schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:00:
Sinds afgelopen vrijdag eigenaar van een EV3 GT-Businessline in de kleur shale gray.

Alleen heb ik twee irritatiepuntjes en wellicht weten jullie zo 123 hoe je dat vast instelt.
- Bij het starten van de auto gaat de altijd naar "normal mode" terwijl ik de auto uit deed in "eco mode". En bij elke rit moet ik dat weer aanpassen dmv mijn stuur.
- Bij het starten gaat de ventilatiestand naar standje maximaal en druk ik direct op de knoppen om de fan stand te verlagen naar 2-3 ipv max.
Helaas is het punt van de rijmodus al iets wat direct na de eerste uitleveringen (jan 2025) door veel eigenaren aan KIA is gecommuniceerd. Tot op heden is er in de updates nog geen oplossing gegeven. Ik moet nu steeds om te gaan rijden 5 bevestigingen/settings aanpassen:
Als je wilt gaan rijden moet je eerst 2 m.i. nutteloze bevestigingen geven dat je wilt gaan rijden (je kunt ook direct wegrijden maar dan moet je al rijdend andere instellingen aanpassen). Daarna de rijmodus naar je standaard keuze wijzigen en de snelheid waarschuwing met de scroll knop op het stuur uitschakelen. Dan ook nog de DAW waarschuwing ( onder sneltoets) uitzetten. Helaas komen de eerste 3 stappen vanuit door KIA gemaakte keuzes en de laatste 2 door reguleringen in “autoland”.
Die eerste 3 kun je KIA verzoeken aan te passen middels een mail naar de klantenservice vanuit de app. Of dit echter enig resultaat geeft ? ? ? ?

EV3 adv + LR 19” allseason

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:09

Airco is niet normaal (mijne staat altijd op 1). De normal mode is de standaard en die komt iedere keer terug. Veel klachten over gehoord. Ikzelf rijd MyDrive met Eco stand en sportief sturen. Hoef ik maar twee keer op die knop te drukken. En soms ook wel gehad dat ik doordrukken te traag deed en ik door sneeuw mode terug ging naar Ipedal-1 (en dat is schrikken als je 3 gewend bent).

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• _birdie_

Airco is niet normaal (mijne staat altijd op 1). De normal mode is de standaard en die komt iedere keer terug. Veel klachten over gehoord. Ikzelf rijd MyDrive met Eco stand en sportief sturen. Hoef ik maar twee keer op die knop te drukken. En soms ook wel gehad dat ik doordrukken te traag deed en ik door sneeuw mode terug ging naar Ipedal-1 (en dat is schrikken als je 3 gewend bent).

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• deMercer
  • Niet online
Staat de HVAC wellicht op de stand “maximaal op voorruit”? Op die stand blaast de ventilator op maximale snelheid.

Staat de HVAC wel of niet op “Auto”? Mocht deze op “Auto” staan, op welke stand staat ‘ie dan? Er zijn nl. drie “Auto” standen (te zien aan het aantal oranje streepjes boven de knop “Auto”. Ik heb deze zelf op stand 1 staan, en dan draait de ventilator normaliter op de laagste snelheid, en alleen direct na het starten ietsje sneller.

• NVranya

Gefeliciteerd!
Zoals al vermeld: rijstand is elke keer aanpassen. Wil je iets minder klikken: zet "mydrive" op eco, dan klik je maar 2x ipv 4x om naar eco te gaan.

Airco herken ik niet echt. Bij mij gaat hij wel vol aan, maar dan als ik remote al de klimaatregeling aanzet om in een warme auto te komen, en die instelling heeft bij mij nog steeds voorruitverwarming waardoor hij vol aangaat.

• matje70
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-03 09:42
knarfbo schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:51:
verliezen bleven groot ondanks dat alles was uitgeschakeld, 4 % per dag. Woensdag moet ik de auto bij de dealer achterlaten en dan gaan ze op zoek waar de verliezen vandaan komen. Ik vind het heel irritant, op jaarbasis is dit 6000 km rijden. Ik heb foto’s van de auto gemaakt met een warmtebeeldcamera en als hij vier dagen heeft stilgestaan is hij op diverse plekken warm ( dus energieverbruik)
Ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek bij je dealer is gekomen, wat betreft de “stilstandverliezen”.

EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

NVranya schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:15:
[...]

Gefeliciteerd!
Zoals al vermeld: rijstand is elke keer aanpassen. Wil je iets minder klikken: zet "mydrive" op eco, dan klik je maar 2x ipv 4x om naar eco te gaan.
Ben ik echt de enige die de standaard rijmodus prima vind rijden? 0x klikken is ideaal :D (en alles wat belangrijk is, is toch los configureerbaar in die modus)

[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 02-03-2026 18:46 ]

• _EV_
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16-03 11:50
Zr40 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:38:
[...]

Ben ik echt de enige die de standaard rijmodus prima vind rijden? 0x klikken is ideaal :D (en alles wat belangrijk is, is toch los configureerbaar in die modus)
Nee hoor, ik ben ook een normale rijder ;)

• knarfbo
  • Laatst online: 21:12
matje70 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:41:
[...]

Ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek bij je dealer is gekomen, wat betreft de “stilstandverliezen”.
Ik heb de auto vrijdag opgehaald. Bij de metingen hebben ze helemaal niets kunnen vinden. Een hele tijd met de monteur in de auto de metingen doorgenomen. Alles was goed. Nu had ik gelukkig steeds foto’s gemaakt van het dashboard dus ik had bewijs van de verliezen. Het gekke is dat de auto nu precies op de zelfde stand blijft staan. Ik vermoed dat ze op de een of andere manier een reset hebben uitgevoerd. Ik weet dat de 12 volt accu los is geweest om te meten, misschien heeft dit de boel gereset. Alleen is nu Kiaconnect nog steeds uitgeschakeld, die ga ik binnenkort weer ingeschakeld en ze willen deze week nog een keer meten.

Ik had ook de warmtebeeld opnames die ik van de auto had gemaakt laten zien. Die wilde hij wel graag hebben. Als ik nu een warmtebeeld opname maak is de auto niet warm

Al met al is het een heel raar verhaal en ik hoop dat het echt is opgelost. Moet wel zeggen dat de dealer en met name de monteur er echt aandacht aan heeft besteed, hij is er 10 uur mee bezig geweest

• NVranya
[...]

Ja, wel prima, maar ik vind sportief net wat fijner. Eco gebruik ik vooral voor lange snelweg ritten.

En zoveel moeite is het ook weer niet, 2 klikjes met links op het stuur terwijl ik rechts klik om DAW en snelheid waarschuwing uit te zetten.

• deMercer
  • Niet online
Hier nog twee: zowel mijn vrouw als ikzelf rijden beiden altijd in “Normal”.

• THE_BASE
  • Niet online
Ik rijd dus steeds op Eco, maar scheelt dat nou echt zoveel in verbruik dan? Vind Normal ook wel eens makkelijk of Sport als ik iemand irritant vind. :)

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

THE_BASE schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:18:
Ik rijd dus steeds op Eco, maar scheelt dat nou echt zoveel in verbruik dan? Vind Normal ook wel eens makkelijk of Sport als ik iemand irritant vind. :)
Voor zover ik kan aanvoelen verandert het vooral de response curve van het pedaal. Dus in eco dieper moeten indrukken om even hard te accelereren, en in sport juist minder diep. Maar afgezien daarvan, bij dezelfde rijstijl verandert het niets aan het verbruik. En zeker met SCC op de snelweg heeft het geen invloed (SCC heeft eigen instellingen voor acceleratiegedrag).

• THE_BASE
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:42:
[...]

Voor zover ik kan aanvoelen verandert het vooral de response curve van het pedaal. Dus in eco dieper moeten indrukken om even hard te accelereren, en in sport juist minder diep. Maar afgezien daarvan, bij dezelfde rijstijl verandert het niets aan het verbruik. En zeker met SCC op de snelweg heeft het geen invloed (SCC heeft eigen instellingen voor acceleratiegedrag).
Met mijn rijgedrag is niets mis, die is van zichzelf al Eco. Dus dan laten we de knop eerst maar eens op Normal staan om te testen hoe dat rijdt. Want ik vind Eco best lekker rijden, maar die knop elke keer is gemekker.

• aidanl
Stuurgedrag is ook anders tussen eco, normaal en sport. Doordat in eco alles zwaarder/trager reageert ga je automatisch rustiger rijden terwijl in sport alles veel vlotter werkt en je natuurlijker ook vlotter rijd. Het zit dus meer tussen de oren of je er een daadwerkelijk beter verbruik aan overhoud. Lomp in eco rijden kan nog steeds 😜

Overigens kan je dus ook in je eigen profiel los van elkaar het stuur en pedaal response instellen.

[ Voor 13% gewijzigd door aidanl op 03-03-2026 11:37 ]

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Psychisch zou ik zeggen dat de ECO stand zuiniger rijdt itt andere rijmodes.
Sportstand heb ik wel eens geprobeerd, maar dat vind ik zelf heel onrustig rijden, omdat alles zo direct reageert.
Maar ik merk wel dat er een hoop instelmogelijkheden zijn.. wat het soms best ingewikkeld maakt allemaal ;)

• AtlAntA
  • Laatst online: 16-03 12:49
[...]

Toen ik de auto een dik jaar terug heb opgehaald ben ik bezig geweest om my drive precies in te stellen zo ik wil. Maar dat als standaard gebruiken bleek dus geen optie te zijn. Wat dus zou betekenen dat er nog een handeling bij zou komen bij de al flink irritante startup procedure. Heb me dus maar neergelegd bij normal en ben daar nu aan gewend.

Het niet bewaren van deze setting maakt de functionaliteit eigenlijk onbruikbaar.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:55
Ik heb het in het begin wel eens vergeleken maar ik zie in verbruik eigenlijk praktisch geen verschil in het gebruik. Het is nog steeds vooral je eigen rechter voet die dit controlleerd.
Uiteraard is airco op halve kracht en dergelijke ook wel van invloed maar veel vond ik het allemaal niet schelen.
Vandaar dat ik dus eigenlijk altijd gewoon in normal mode rijd omdat dat standaard is.
Sport heb ik ook wel eens geprobeerd en dan ben ik het eens met @AMDFreak, dat vind ik veel te onrustig.

Gewoon spullen

• bartmaniac
Is er een setting waarmee ik zelf kan beslissen wanneer de auto start met laden? Ik stel een laad niveau in maar van zodra deze onder dat ingestelde % zakt start het opladen maar dit zou ik dus liever zelf onder controle hebben. Ik krijg dan een melding dat het opladen gestart is en dan moet ik dat stopzetten. De optie gepland opladen is ook niet wat ik wil bereiken

• knarfbo
  • Laatst online: 21:12
bartmaniac schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:47:
Is er een setting waarmee ik zelf kan beslissen wanneer de auto start met laden? Ik stel een laad niveau in maar van zodra deze onder dat ingestelde % zakt start het opladen maar dit zou ik dus liever zelf onder controle hebben. Ik krijg dan een melding dat het opladen gestart is en dan moet ik dat stopzetten. De optie gepland opladen is ook niet wat ik wil bereiken
ik stop hem via mijn laadpaal anders gaat hij steeds laden tot het ingestelde niveau. Ik zou geen andere manier weten, of je trekt de stekker er uit

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sinds een jaar onze fijne EV3, kreeg ik laatst een digitaal verjaardagskaartje van de dealer :)

Maar nu even dit: ik had een bouwmarkt-lading die niet helemaal in Evy pastte. Daarom had ik de kofferbak nog op een kier staan. Touwtje om de boel vast te zetten, je kent dat wel.

Ik reed achteruit de parkeerplaats af, en reed rustig richting huis. Toen begon er van alles als een kermisattractie te knipperen en piepen. Na enige tijd stopte dit gelukkig.

Totdat ik voor een verkeerslicht moest stoppen. De handrem ging erop, en ik kwam niet meer van m'n plek. 'ontgrendel EPB door de gordel vast te maken en deuren, motorkap en kofferbak te sluiten'-melding in beeld. Lekker dan, met al het verkeer achter je, daar sta je dan.

Auto uit, weer aan, wegrijden, zelfde verhaal.

Toen bedacht ik me dat achteruitrijden bij de parkeerplaats wel kon, dus Evy in de achteruit gezet (klein stukje maar, stond verkeer achter me), en ik kon onder luid gepiep gelukkig weer verder. Bij het volgende verkeerslicht heel langzaam opgereden, zodat ik niet hoefde te stoppen (ook irritant voor mensen achter me), en dat lukte.

Maargoed. Komt vast nog weleens vaker voor dat de koffer niet helemaal dicht kan. Hoe regel ik dit zonder irritant of gevaarlijk te zijn voor mijn medeweggebruikers? Is er een quick fix? De dealer kan het me in ieder geval niet vertellen.....

• deejeebv
  • Laatst online: 21:50
koelkast schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:48:
Sinds een jaar onze fijne EV3, kreeg ik laatst een digitaal verjaardagskaartje van de dealer :)

Maar nu even dit: ik had een bouwmarkt-lading die niet helemaal in Evy pastte. Daarom had ik de kofferbak nog op een kier staan. Touwtje om de boel vast te zetten, je kent dat wel.

Ik reed achteruit de parkeerplaats af, en reed rustig richting huis. Toen begon er van alles als een kermisattractie te knipperen en piepen. Na enige tijd stopte dit gelukkig.

Totdat ik voor een verkeerslicht moest stoppen. De handrem ging erop, en ik kwam niet meer van m'n plek. 'ontgrendel EPB door de gordel vast te maken en deuren, motorkap en kofferbak te sluiten'-melding in beeld. Lekker dan, met al het verkeer achter je, daar sta je dan.

Toen bedacht ik me dat achteruitrijden bij de parkeerplaats wel kon, dus Evy in de achteruit gezet (klein stukje maar, stond verkeer achter me), en ik kon onder luid gepiep gelukkig weer verder. Bij het volgende verkeerslicht heel langzaam opgereden, zodat ik niet hoefde te stoppen (ook irritant voor mensen achter me), en dat lukte.

Maargoed. Komt vast nog weleens vaker voor dat de koffer niet helemaal dicht kan. Hoe regel ik dit zonder irritant of gevaarlijk te zijn voor mijn medeweggebruikers? Is er een quick fix? De dealer kan het me in ieder geval niet vertellen.....
Je moet het slot handmatig dicht doen, de slotschoot moet je twee keer doordraaien.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
deejeebv schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:55:
[...]

Je moet het slot handmatig dicht doen, de slotschoot moet je twee keer doordraaien.
Sorry, ik snap niet wat je bedoelt? Ik heb een elektrische achterklep.

• deejeebv
  • Laatst online: 21:50
koelkast schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:56:
[...]

Sorry, ik snap niet wat je bedoelt? Ik heb een elektrische achterklep.
Ik niet, dus ik weet niet of dat anders is.
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%2Fid%2FOIP.z4q7SzFMGScsQrNAtbgXNQHaHa%3Fpid%3DApi&f=1&ipt=1deff3e210acb8a5774da840176002b1cb30c3d951d5f8c1e0915d0cc1e00d50&ipo=images

In de achterklep zit dit slot. Darin zit een schoot die om de beugel heen draait. Die moet je met de hand draaien in de positie die hij heeft als de klep gesloten is.

• NVranya
koelkast schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:48:

Met de kofferklep open moet je handmatig de handrem eraf halen (linksonder), dat geeft aan dat je bewust en niet per ongeluk met de klep open rijdt.
Maar raar dat je in eerste instantie wel gewoon weg kon rijden, dat zou niet moeten volgens mij.

Voor de zekerheid nog eens even testen op een rustig plekje wellicht.

• Revenge69
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:27
Forummers,

Korte vraag...

Wij gaan dit jaar voor het eerst met onze auto een roadtrip maken door Duitsland. Welke laadpas kan ik het beste gebruiken/aanschaffen en welke app voor het zoeken naar laadpalen. Het aanbod is enorm, dus ik hoor graag jullie ervaringen.

Probleemloos gebruik onderweg vind ik belangrijker dan de laagste kosten per kw/h.

Alvast bedankt!

Groet,

Hans

• _birdie_
Revenge69 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:51:
Forummers,

Korte vraag...

Wij gaan dit jaar voor het eerst met onze auto een roadtrip maken door Duitsland. Welke laadpas kan ik het beste gebruiken/aanschaffen en welke app voor het zoeken naar laadpalen. Het aanbod is enorm, dus ik hoor graag jullie ervaringen.

Probleemloos gebruik onderweg vind ik belangrijker dan de laagste kosten per kw/h.

Alvast bedankt!

Groet,

Hans
voor AC laden werkt ANWB meestal wel maar electroverse ook geen problemen mee gehad. Voor DC laden een maandabbon voor 10-12 euro op Tesla / Ionity (dan betaal je veel minder dan standaard). Ik heb eigenlijk maar 1x AC met ANWB in buitenland geladen. Buitenland is voor mij de uitzondering voor DC laden. Met een lading (LR) heb je meestal je kosten er al uit van het (maand) abbon.

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2083132
Hier staan veel gebruikerservaringen voor laden in het buitenland.

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-03 15:07
denk dat je AI moet vragen om een samenvatting....

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-03 15:07
snip: AI dump

[ Voor 99% gewijzigd door We Are Borg op 05-03-2026 14:55 ]

• AdjeP
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 14-03 08:47
Ik heb het gekraak van de achterklep (waarschijnlijk) stil gekregen. Heb de beugel een beetje ingesmeerd met vaseline en verder de stootdoppen op de klep eerst helemaal dicht gedraaid en daarna een slag of vijf zes open gedraaid. Het is nu al een aantal dagen weer stil achterin. Vind wel dat de achterklep een beetje op springen staat als je hem opent (elektrische sluiting) maar dat mag het plezier van de stilte niet drukken 😃

• THE_BASE
  • Niet online
Stom. Stap in de auto. Geen audio meer. Thuis maar even gaatje indrukken.

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:52

grimson

domeingrommer

THE_BASE schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:07:
Thuis maar even gaatje indrukken.
8) :D

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:53
THE_BASE schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:07:
Stom. Stap in de auto. Geen audio meer. Thuis maar even gaatje indrukken.
Let wel op dat je t goeie gaatje doet.

• THE_BASE
  • Niet online
onzenuub schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:54:
[...]

Let wel op dat je t goeie gaatje doet.
We doen het in de auto.

• THE_BASE
  • Niet online
Op Reddit kom ik onderstaand tegen, hadden we die al gezien? Snijplank is volledig verdwenen (alhoewel ik er nog wel erg blij mee ben, lekker clean én handig).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_fImFCZ09WX6YFxONLMX1TgXH8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hJrv3Qh6PIrf2b1wtlZc9bTf.webp?f=fotoalbum_large

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:52

grimson

domeingrommer

THE_BASE schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:24:
Op Reddit kom ik onderstaand tegen, hadden we die al gezien? Snijplank is volledig verdwenen (alhoewel ik er nog wel erg blij mee ben, lekker clean én handig).

[Afbeelding]
Dit lijkt wat in op onze simpele plus versie zit. Blij met het goedkope model ;)

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:53

[Afbeelding]
Model 2026

• THE_BASE
  • Niet online
Klopt! Veel stemmen voor, maar ik stem tegen. Wel goed dat Kia luistert naar feedback. Wat dat betreft dan.

• Skv

Skv

THE_BASE in "Het grote Kia EV3 topic"

[Afbeelding]
Dit heeft mijn EV3 business line GT uit december 2025 ook precies zo.

• THE_BASE
  • Niet online
Ik heb de auto opgeladen en dacht: check het daarna wel even. En toen deed ‘ie het weer. Dus misschien toch iets met de voeding?

Pagina: 1 ... 91 ... 93 Laatste