Dat is het laatste waar ik aan denk..ASW1 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:32:
Ik zou vragen of ze meteen even kunnen stofzuigen.
Ik mag morgen naar de dealer met dezelfde melding. Alleen werkt alles aan de auto nog normaal. Ik denk dat het door de laatste update is gekomen. Meteen na de update kwam die melding.
Word de verwarming wel warm??onzenuub schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:11:
[...]
Ik mag morgen naar de dealer met dezelfde melding. Alleen werkt alles aan de auto nog normaal. Ik denk dat het door de laatste update is gekomen. Meteen na de update kwam die melding.
Zo! Ziet er indrukwekkend uit!grazara schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:13:
Vorige week maakte ik een bericht dat mijn ev3 een probleem.had met het 400v systeem.
De dealer is er op dit moment mee bezig en zijn er achter dat het aan de verwarmingselement ligt.
Nadeel is wel dat ze er niet makkelijk bij komen.[Afbeelding]
Als ik zoiets zou proberen en weer in elkaar moest zetten zou ik op het eind nog wat schroefjes en andere “reserve” onderdelen overhouden
Hoop voor je dat het snel gefixt is!
Ik niet, heb nog nooit in jouw auto gereden.Skipper_NH schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:14:
Ik vind dat het koud blijft aan mijn benen. Ook als ik alleen beneden selecteer. Temperatuur op 21. Maakt niet uit of je enkel bestuurder of beide selecteert. Als je alleen boven warmte selecteert voel je echt warme lucht. Ik heb altijd airco aan, omdat anders de ramen beslaan. Herkent iemand mijn ervaring?
heftig! zou eigenlijk zeggen, ze mogen je gewoon een nieuwe auto geven als ze 'm zo toetakelen ;-) maar monteurs zullen 'm vast helemaal strak goed weer terug monteren....grazara schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:13:
Vorige week maakte ik een bericht dat mijn ev3 een probleem.had met het 400v systeem.
De dealer is er op dit moment mee bezig en zijn er achter dat het aan de verwarmingselement ligt.
Ik heb dit ook gehad, ook tijdens de sneeuw had ik vaak meldingen. Alleen met de mist/miezerregen had ik dit niet verwacht. Hopelijk krijgen we binnenkort iets beter weer om te kijken of dan alle meldingen wegblijven. Anders toch terug naar de garage (auto 2 maand oud).Ohmak schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:21:
Ik heb laatste paar dagen een paar keer dat de bestuurdershulp storing geeft. Zou dit door de miezerregen kunnen komen? Had vanmiddag zelfs een melding in de app, tijdens rijden naar huis verdween de melding. En heb verder zonder problemen naar huis gereden.
Ah ok, hier ook net 2 maanden oud. Ik zal ook even aankijken, maar ergens blij dat ik niet de enige ben.tweakfdr schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:20:
[...]
Ik heb dit ook gehad, ook tijdens de sneeuw had ik vaak meldingen. Alleen met de mist/miezerregen had ik dit niet verwacht. Hopelijk krijgen we binnenkort iets beter weer om te kijken of dan alle meldingen wegblijven. Anders toch terug naar de garage (auto 2 maand oud).
Ue.... waar zit dat verwarmingselement dan??Steeffoon schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:14:
[...]
Wat heftig om zo je auto erbij te zien staan![]()
Hopelijk is het snel opgelost voor je!
Je zou denken dat het accupakket er onderuit laten zakken een nettere benadering zou zijn.
EV3 Plus + ADAS LR BlueFro, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC
Twee ritten van 1,5 uur en hij was hier nog steeds aan het voorbereiden. Dat schoot voor geen meter op, dus blij dat ik OTA abonnement heb afgesloten.jvdlely schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:13:
Na 2 flinke ritten, elk > 1 uur, is de software via de USB stick geupdate. Ik kan via de app niet dat OTA abonnement afsluiten, al zag ik 'm een paar dagen terug nog wel in de app. Ben benieuwd of er via OTA vaker (kleine) kaartupdates verschijnen dan voor de USB. [Afbeelding]
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Het voorbereiden duurt een kleine 2 uur, de eigenlijke update daarna gaat best snel. Ik ben er inmiddels achter dat je de usb-stick het beste gewoon een paar dagen of zo in de auto kan laten zitten en elke keer als je de wagen gebruikt gaat ie op de achtergrond verder met dat voorbereiden. Zo gebeurt het ongemerkt, net als met de OTA's.THE_BASE schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 07:28:
[...]
Twee ritten van 1,5 uur en hij was hier nog steeds aan het voorbereiden. Dat schoot voor geen meter op, dus blij dat ik OTA abonnement heb afgesloten.
Een paar dagen… hoor je wat je zegt? Anno 2026 is een paar dagen een update voorbereiden toch niet meer wat je mag verwachten?Bazalt schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:37:
[...]
Het voorbereiden duurt een kleine 2 uur, de eigenlijke update daarna gaat best snel. Ik ben er inmiddels achter dat je de usb-stick het beste gewoon een paar dagen of zo in de auto kan laten zitten en elke keer als je de wagen gebruikt gaat ie op de achtergrond verder met dat voorbereiden. Zo gebeurt het ongemerkt, net als met de OTA's.
OTA was met twee kleine ritten zo gepiept. Bovendien heb ik de usb stick ee 3,5 uur ingehad in totaal en was bij thuiskomst nog aan het voorbereiden. De groeten, wacht wel op de volgende OTA update.
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
hoop voor je dat ze alle kabeltjes weer juist terugzetten. Lijkt op een open hart operatie.grazara schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:13:
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Helemaal mee eens hoor, maar ik bekijk het pragmatisch. Zoals ik al eerder zei ben ik bepaald niet onder de indruk van de software-kant van KIA. En zolang ik, net als sommige anderen, de OTA-optie niet in de Kia store zie verschijnen heb ik niet echt een alternatief.THE_BASE schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:07:
[...]
Een paar dagen… hoor je wat je zegt? Anno 2026 is een paar dagen een update voorbereiden toch niet meer wat je mag verwachten?
OTA was met twee kleine ritten zo gepiept. Bovendien heb ik de usb stick ee 3,5 uur ingehad in totaal en was bij thuiskomst nog aan het voorbereiden. De groeten, wacht wel op de volgende OTA update.
Anno 2026 zou ik verwachten dat ze, zeker met automotive, patch dan wel delta updates zouden kunnen aanbieden ipv 100GB. Volgens mij haal je nu iedere keer de volledige ccNC firmware binnen.THE_BASE schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:07:
[...]
Een paar dagen… hoor je wat je zegt? Anno 2026 is een paar dagen een update voorbereiden toch niet meer wat je mag verwachten?
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
Even weer een update (pun intendedNVranya schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:38:
[...]
Voorlopig al ongeveer 10 minuten in 2 korte ritten en nu al 15 minuten ritje+opladen en nog steeds “ voorbereiden”.
Kan zijn dat bij té korte ritten hij opnieuw begint, maar zou toch verwachten dat hij tijdens het laden gewoon even snel zij ding zou doen.
Ik kom vanaf 25.12.1 voor huidige versie en 250601 voor infotainment , dus wat ouder en misschien daarom ook trager.
En of het toevallig is of niet weet ik niet, maar heb vandaag al de hele tijd geen audio van radio of carplay, maar wel de systeemgeluiden.
Update:
Na enkele minuten update klaar voor installatie (denk dus 20-25 minuten voorbereiding).
Voertuig uitgezet om te starten en na enkele minuten aan.
Nu nog steeds versie 25.12.1 maar dan met 251118 voor infotainment.
Ik zie wel dat OTA service geactiveerd is, dus ik neem aan binnenkort de 2026.1.1 update binnen te zien komen.
Oh, en geluid doet het weer gelukkig
Vandaag out-of-the-blue opeens de melding dat een update klaar was voor installatie (ik heb OTA abo).
Aangezien de laatste update "toevallig?" exact 7 dagen geleden was, heb ik een vermoeden dat OTA updates 1x per week gecheckt worden.
Update is klaar en ik ben nu ook op versie 2026.1.1
Alleen.... behalve dat nummertje zijn de infotainment versie en kaartversie niet veranderd?
Nog steeds SV1.EUR.ccNC.001.002.251118 en EUR.18.43.57.011.934.0.
Ik zei al eerder dat ik hun versie beheer niet snap, maar nu nog minder. Wat is dan nu precies geüpdatet naar 2026.1.1 als de infotainment en kaartversie niet veranderen?
Wordt wellicht volgende week na een nieuwe update vervolgd....
Edit: ter info, versie nummers check ik in de app
Dit is de voertuigsoftware, deze update verandert dus niets aan de infotainment en kaart. Ik meen dat de voertuigsoftware onafhankelijk van de betaalde updates wordt aangeboden. Aangezien sommigen het al eerder hebben gekregen vermoed ik een gefaseerde rollout.
Met online maps is de kaartversie ook minder relevant geworden - alleen bij geen bereik wordt daar dan op teruggevallen.
Na update (via USB) zie ik het volgende in de app.NVranya schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:55:
[...]
...
Update is klaar en ik ben nu ook op versie 2026.1.1
Alleen.... behalve dat nummertje zijn de infotainment versie en kaartversie niet veranderd?
Nog steeds SV1.EUR.ccNC.001.002.251118 en EUR.18.43.57.011.934.0.
...
Edit: ter info, versie nummers check ik in de app
In de navigation updater tool staat 'Release month' op 2026.02, maar de EV3 neemt die niet over in 'Current version' lijkt het.
Taycan 4S Cross Turismo Volcano Grey 2024 (pre-facelift) | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Release month is geen versie an zich, dat is gewoon de maand waarin de genoemde update (SV1.EUR.ccNC.001.002.251118) algemeen beschikbaar is gemaakt.PrimaBB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:03:
[...]
Na update (via USB) zie ik het volgende in de app.
In de navigation updater tool staat 'Release month' op 2026.02, maar de EV3 neemt die niet over in 'Current version' lijkt het.
[Afbeelding]
In ieder geval bijzonder dat bij mij de Current Version op 25.12.1 blijft staan met wel de juiste Infotainment versie + Kaartversie.Zr40 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:05:
[...]
Release month is geen versie an zich, dat is gewoon de maand waarin de genoemde update (SV1.EUR.ccNC.001.002.251118) algemeen beschikbaar is gemaakt.
Taycan 4S Cross Turismo Volcano Grey 2024 (pre-facelift) | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Maar, grote kans dat bij de volgende rit of die daarna 26.1.1 OTA wordt aangeboden
Dat lijkt me dus niet, gezien alle verschillende combinaties van versies die we hier tegenkomen?Zr40 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:05:
[...]
Release month is geen versie an zich, dat is gewoon de maand waarin de genoemde update (SV1.EUR.ccNC.001.002.251118) algemeen beschikbaar is gemaakt.
Maar goed, op zich doet alles het gewoon (neem ik nu even aan
nou, kennelijk niet dus aangezien ik 2026.1.1 heb en een oude kaartversie (edit: ok, wel 2026.1.1, maar ik dan dus niet met nieuwe kaart. Ik herhaal: Kia versie beheer is raar)Zr40 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:18:
Dat zit niet in de USB infotainment update, dus zo bijzonder vind ik dat niet.
Maar, grote kans dat bij de volgende rit of die daarna 26.1.1 OTA wordt aangeboden
[ Voor 25% gewijzigd door NVranya op 12-02-2026 13:36 ]
Ik ben gewend dat zowel USB als OTA dezelfde updates bevatten (ervaringen met mijn EV6).Zr40 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:18:
Dat zit niet in de USB infotainment update, dus zo bijzonder vind ik dat niet.
Bij mijn EV6 heb ik altijd USB updates zelf uitgevoerd vanwege ridicuul OTA uitrolbeleid (heel lang wachten) en moest ik altijd bij de dealer alsnog de andere voertuig updates laten uitvoeren.
Als OTA ook andere voertuig updates uitvoert zit daar mogelijk een verschil met USB updates en wordt via OTA ook de 'Huidige versie' aangepast.
[ Voor 16% gewijzigd door PrimaBB op 12-02-2026 13:51 ]
Het ding is dat al die versies onafhankelijk zijn van elkaar en ook onafhankelijk updates krijgen. Je hebt voertuigsoftware (zoals 2026.1.1), infotainmentsoftware (zoals SV1.EUR.ccNC.001.002.251118), en kaartversie (zoals EUR.18.43.57.011.934.0). En blijkbaar ook dingen die geen versienummer hebben, zoals de toevoeging van live maps.NVranya schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:33:
[...]
Dat lijkt me dus niet, gezien alle verschillende combinaties van versies die we hier tegenkomen?
Maar goed, op zich doet alles het gewoon (neem ik nu even aan) en het zal wel, maar iemand anders zei dit ook al eerder in dit topic: ik ben ook beetje OCD met versies, en moet eigenlijk ook gewoon van alles de nieuwste hebben... zeker als ik OTA abonnement heb
[...]
nou, kennelijk niet dus aangezien ik 2026.1.1 heb en een oude kaartversie (edit: ok, wel 2026.1.1, maar ik dan dus niet met nieuwe kaart. Ik herhaal: Kia versie beheer is raar)
Het enige dat we hier in dit topic weten is dat de laatste versie niet voor iedereen tegelijk beschikbaar komt.
Bleek dat tijdens de laatste update het VINnr. verwijderd was uit de software in de auto. Hierdoor herkende de software de auto niet meer en kwam deze melding. Ik las in de Kia EV3 facebookgroep dat dit vaker voor komt.
Thanks ma!
Er zitten nog geen vouwen in die nieuwe kaarten.bartmaniac schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:17:
En waaraan zie je nu dat er gebruik gemaakt wordt van actuele kaarten? Deed vandaag een rit van 75 km maar zag niet direct een verschil met vroeger? Heb versie 2926.1.1 en betaalde die 99 euro
Ook uit de tijd van Falk wegenkaarten en Shell stratenboek?onzenuub schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:44:
[...]
Er zitten nog geen vouwen in die nieuwe kaarten.
In mijn tijd waren kaarten ook al opgevouwen hoor, neemt anders zoveel ruimte in in het display rek 🤔😅onzenuub schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:44:
[...]
Er zitten nog geen vouwen in die nieuwe kaarten.
Denk dat je dat alleen kan merken als er eerst “nieuwere” straten/wegen er niet waren en nu opeens wel.bartmaniac schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:17:
En waaraan zie je nu dat er gebruik gemaakt wordt van actuele kaarten? Deed vandaag een rit van 75 km maar zag niet direct een verschil met vroeger? Heb versie 2926.1.1 en betaalde die 99 euro
Maar het ligt er sowieso aan hoe vaak de “Kia Kaarten bron” de echte kaart update doet voor onze regio.
Weet niet wie dat is voor de Hyundai groep, maar daar blijf je natuurlijk van afhankelijk, ongeacht hoevaak wij (live) updates krijgen.
Ik heb iig gemerkt dat de navi bv bij Groningen door de nieuwe snelweg en afslagen aanpassingen nu wel de juiste route maakt. Dat was voorheen dus niet het geval en de niet meer bestaande route werd steeds berekend.NVranya schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:11:
[...]
In mijn tijd waren kaarten ook al opgevouwen hoor, neemt anders zoveel ruimte in in het display rek 🤔😅
[...]
Denk dat je dat alleen kan merken als er eerst “nieuwere” straten/wegen er niet waren en nu opeens wel.
Maar het ligt er sowieso aan hoe vaak de “Kia Kaarten bron” de echte kaart update doet voor onze regio.
Weet niet wie dat is voor de Hyundai groep, maar daar blijf je natuurlijk van afhankelijk, ongeacht hoevaak wij (live) updates krijgen.
EV3 adv + LR 19” allseason
Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR
Er is hier in de buurt weer een nieuwe rotonde aangelegd. Ik houd in de gaten wanneer die verschijnt in de navigatiepati schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:18:
[...]
Ik heb iig gemerkt dat de navi bv bij Groningen door de nieuwe snelweg en afslagen aanpassingen nu wel de juiste route maakt. Dat was voorheen dus niet het geval en de niet meer bestaande route werd steeds berekend.
Als hij er niet in verschijnt wel gewoon met de rotonde meerijden. Is beter voor de lak etc.Zr40 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:40:
[...]
Er is hier in de buurt weer een nieuwe rotonde aangelegd. Ik houd in de gaten wanneer die verschijnt in de navigatie
Ik ben benieuwd hoe dat eruitziet, maar nog belangrijker helpt het om bijv. De achterkant schoner te houden?
Ik heb ze erop, kan wel een foto maken voor je als het licht is...BulMi schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:19:
Heeft iemand hier gekozen voor de spatlappen?
Ik ben benieuwd hoe dat eruitziet, maar nog belangrijker helpt het om bijv. De achterkant schoner te houden?
Ze zijn vrij klein/subtiel. En, nee, de achterkant blijft er niet schoner door, denk ik althans.
Misschien moet ik hem toch vaker wassen...
[ Voor 17% gewijzigd door uray op 13-02-2026 20:25 ]
Geen spatlappen hier, maar het valt me inderdaad wel op dat de achterkant van deze auto snel vies wordt. Weet iemand hoe dat komt?BulMi schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:19:
(Kan ook aan mij / de kleur liggen, ivory silver hier, mijn vorige auto was “oxide bronze” dus dat maakt wel verschil)
Hele auto is "schoon" en de achterkant baggervies (in groen).JBarn schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:16:
[...]
Geen spatlappen hier, maar het valt me inderdaad wel op dat de achterkant van deze auto snel vies wordt. Weet iemand hoe dat komt?
(Kan ook aan mij / de kleur liggen, ivory silver hier, mijn vorige auto was “oxide bronze” dus dat maakt wel verschil)
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Inmiddels een waspas en dus regelmatig even langs de wasbox.
Heeft te maken met de rechte achterkant, dan treedt er lucht wervelingen op die het vuil tegen de achterkant gooit. Ik heb veel stationwagons versleten. Ze hadden er allemaal last van.JBarn schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:16:
[...]
Geen spatlappen hier, maar het valt me inderdaad wel op dat de achterkant van deze auto snel vies wordt. Weet iemand hoe dat komt?
Moet je toch maar de EV4 Fastback kopen 😁
[ Voor 4% gewijzigd door _EV_ op 14-02-2026 13:25 ]
Naast de rechte achterkant speelt ook de korte overhang achter mee, hierdoor kunnen de wervelingen van onder de auto direct omhoog. Dus twee kwaden gecombineerd.JBarn schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:16:
Je moet maar zo denken: je hebt extra veel plezier van een wasbeurt
Waar dit het meeste door komt is een natte, smerige weg. Op een droge, schone weg wordt de achterkant van de auto niet smerig.deMercer schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:41:
[...]
Naast de rechte achterkant speelt ook de korte overhang achter mee, hierdoor kunnen de wervelingen van onder de auto direct omhoog. Dus twee kwaden gecombineerd.
Je moet maar zo denken: je hebt extra veel plezier van een wasbeurt
Ach het is altijd smerig deze tijd van het jaar, mijn Opel Corsa en Ford Focus station waren ook altijd goed vies, en goed zichtbaar door wit lak. Nat, ijzig, zout-meuk, modder... hopelijk komt de zomer er snel aan en wordt het dan nog enkel een stoffige achterkant.
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
Hoezo vind je het ondingen? Heb liever m'n kabel beschermd tegen vuil en zooi, dan dat ik straks gezeur hebin06cd schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:42:
Die mooie laadkabel meegeleverd met de EV3. Hebben jullie die beschermdoppen er al afgesneden? Wat een ondingen.
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Eén van de vervelende eigenschappen van de Kia EV3. Hier ook in no time een smerige achterkant. Heb de blauwe, heb het idee dat het bij de EV3 niet uitmaakt welke kleur je rijdt, smerig achterop zal 'ie worden 😬JBarn schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:16:
[...]
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
De kabel blijft in onze parkeergarage keurig schoon en ze liggen in de achterbak keurig schoon. Waarom dei kappen die altijd in de weg zitten bij het op en afrollen. Als je ze gebruikt gaan ze er lastig af.Steeffoon schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:43:
[...]
Hoezo vind je het ondingen? Heb liever m'n kabel beschermd tegen vuil en zooi, dan dat ik straks gezeur heb
Alleen voor het snel laden of ook voor vertrek bij koude.
Alleen voor het snelladen.De Eik schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:48:
Hoe gebruiken julie batterij conditionering?
Alleen voor het snel laden of ook voor vertrek bij koude.
Zou niet weten wat het voor mij zou toevoegen als ik hem ook bij een koude start activeer, als ik niet hoef te laden.
Dan is het wellicht een ander verhaal. Hier gebruik ik de kabel buiten en gebruik ik de afdekdoppen ook. Heb nooit ervaren dat ze echt in de weg zitten om eerlijk te zijn.in06cd schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 23:27:
[...]
De kabel blijft in onze parkeergarage keurig schoon en ze liggen in de achterbak keurig schoon. Waarom dei kappen die altijd in de weg zitten bij het op en afrollen. Als je ze gebruikt gaan ze er lastig af.
je raakt er wel aan gewendSteeffoon schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:44:
[...]
Eén van de vervelende eigenschappen van de Kia EV3. Hier ook in no time een smerige achterkant. Heb de blauwe, heb het idee dat het bij de EV3 niet uitmaakt welke kleur je rijdt, smerig achterop zal 'ie worden 😬
Kia adviseert namelijk om dit bij koude ook te doen voor een lange rit op de snelweg, om de efficiency te verbeteren. Vandaar de vraag naar jullie ervaringen hiermee.Steeffoon schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:56:
[...]
Alleen voor het snelladen.
Zou niet weten wat het voor mij zou toevoegen als ik hem ook bij een koude start activeer, als ik niet hoef te laden.
Nu ben ik dus druk bezig met dat ota verhaal en ik zie dat mensen de kia updaten via usb ipv ota
Mijn vraag is dan aan jullie wat gebruiken jullie voor usb stick??
Ik heb één van de kappen van een laadkabel afgesneden en gebruik deze als extra afdekking/bescherming op de laadpoort (achter klepje). Bleek dat AC poort toch wel nat/vochtig werd bij regenachtig weer.in06cd schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:42:
Die mooie laadkabel meegeleverd met de EV3. Hebben jullie die beschermdoppen er al afgesneden? Wat een ondingen.
Waar adviseren ze dit?De Eik schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:14:
[...]
Kia adviseert namelijk om dit bij koude ook te doen voor een lange rit op de snelweg, om de efficiency te verbeteren. Vandaar de vraag naar jullie ervaringen hiermee.
Ik kan mij niet voorstellen dat dit méér energie bespaart dan de energie die gebruikt (lees: verspild) wordt om de batterij te verwarmen. En zeker bij lange ritten, die batterij warmt bij gebruik vanzelf wel op.
Batterij extra verwarmen is alleen nodig om een hogere piekstroom te kunnen behalen. Oftewel om sneller te snelladen, en om harder te kunnen accelereren.
[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 15-02-2026 10:58 ]
Dan lijkt er ook wel iets niet helemaal lekker te zitten achter het klepje, want hier is het kurkdroog. Alleen als ik de auto sta te wassen in de wasbox zit er een druppeltje in.imiek99 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:36:
[...]
Ik heb één van de kappen van een laadkabel afgesneden en gebruik deze als extra afdekking/bescherming op de laadpoort (achter klepje). Bleek dat AC poort toch wel nat/vochtig werd bij regenachtig weer.
Ik heb deze gekocht.grazara schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:14:
Na een dikke week is mijn auto weer in elkaar en kan ik er weer in rijden..
Nu ben ik dus druk bezig met dat ota verhaal en ik zie dat mensen de kia updaten via usb ipv ota
Mijn vraag is dan aan jullie wat gebruiken jullie voor usb stick??
Ik gebruik een Sandisk 64GB USB 3.0 en een Macbook Pro. Nog geen enkele probleem gehad met de updates
Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR
Dit is wat kia zegt!Zr40 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:54:
[...]
Waar adviseren ze dit?
Ik kan mij niet voorstellen dat dit méér energie bespaart dan de energie die gebruikt (lees: verspild) wordt om de batterij te verwarmen. En zeker bij lange ritten, die batterij warmt bij gebruik vanzelf wel op.
Batterij extra verwarmen is alleen nodig om een hogere piekstroom te kunnen behalen. Oftewel om sneller te snelladen, en om harder te kunnen accelereren.
De batterijconditioneringsmodus is efficiënt in de winterperiode wanneer de temperatuur van de hoogspanningsbatterij laag is. Deze modus wordt aanbevolen om de rij- en gelijkstroomlaadprestaties tijdens de winter te verbeteren. De rijafstand kan echter worden verkort, omdat er meer energie nodig is om de batterijtemperatuur te verhogen.
Als de batterijtemperatuur tijdens het rijden laag is, verhoogt de batterijconditioneringsmodus de batterijtemperatuur tot een adequaat niveau. Deze modus wordt gebruikt om de rij- en laadprestaties te verbeteren wanneer de batterijtemperatuur laag is en de geplande airconditioning/verwarming geactiveerd is. Wanneer het batterijniveau laag is, wordt de modus echter niet gebruikt om de actieradius te behouden.
Als u een DC-laadstation als bestemming in de batterijconditioneringsmodus instelt, kunt u de oplaadtijd verkorten door de batterijtemperatuur bij aankomst op een voldoende niveau te brengen.
Het waarschuwingslampje van de conditioneringsmodus van de batterij gaat branden wanneer de conditioneringsmodus van de batterij actief is.
Je hebt dit alleen 'nodig' wanneer je 150 kW uit de batterij wilt trekken om maximaal te accelereren, en dat is beperkt door de lage temperatuur. Of wanneer je sneller wilt snelladen (maar dat gebeurt al automatisch als je een snellader als bestemming kiest). In alle andere gevallen is het verspilde energie.
[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 15-02-2026 14:04 ]
BulMi schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:19:
:strip_exif()/f/image/PdIsnnkmoyzBM7exqtGi5J1j.jpg?f=fotoalbum_large)
Tesla adviseert dit ook en voor zover ik weet omdat de efficiency van een koude batterij heel laag is. Bij Tesla deed hij dat met de stroom uit je laadpunt. De Kia lijkt dit niet te doen, waardoor ik me afvraag hoe zinvol het netto is.De Eik schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:14:
[...]
Kia adviseert namelijk om dit bij koude ook te doen voor een lange rit op de snelweg, om de efficiency te verbeteren. Vandaar de vraag naar jullie ervaringen hiermee.
Ook bij Tesla dacht ik geen uitspraak over vanaf hoe koud en hoe lang de rit daarna het loont.
Heb er Aliexpress spatlappen ondergemaakt, passen uitstekend kosten een schijntje vergeleken bij die van de dealer en zijn eenvoudig te installeren. Voor scheelt het een beetje, achter maakt het niet zoveel uit omdat de achterzijde van de auto tijdens het rijden een onderdruk creëert die de fijne nevelspray sowieso tegen de achterzijde aantrekt. Had onder mijn eSoul grotere gemaakt, ook dit maakte niet veel uit.
Whahaha, zijn dat Kia spatlappen? Blijkbaar is alles in Korea klein; dit zijn eerder spatstrookjes.
Nog andere dingen om rekening mee te houden?
[ Voor 8% gewijzigd door Skv op 15-02-2026 20:28 ]
Schakelen naar N inderdaad. Schakel met ingedrukt rempedaal, anders zet de auto de parkeerrem aan. Na schakelen kan je de rem natuurlijk weer los laten.Skv schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:28:
Welke instellingen te gebruiken in de wasstraat? Ik moet bekennen dat ik de afgelopen 25 jaar niet meer in een wasstraat ben geweest. Wat ik lees is in de Neutral zetten. Maar: spiegels ook inklappen? Hoe voorkom ik dat de handgrepen aan de buitenkant openspringen?
Nog andere dingen om rekening mee te houden?
Spiegels inklappen is niet nodig. En de handgrepen gaan alleen naar buiten wanneer de deuren zijn ontgrendeld. Als je in N blijft en je zet de auto niet uit, dan gaat het helemaal goed.
Er komt niet veel bij kijken, het wordt snel gewoon wanneer je het een paar keer hebt gedaan
[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 15-02-2026 20:39 ]
[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 15-02-2026 21:52 ]
Oh, dus als je tot stilstand bent gekomen en schakelt dan (met ingetrapte rem) naar N, dan schakelen AutoHold en iPedal uit? Dat wist ik niet, morgen eens op letten dan maar.Zr40 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:44:
Aan dat eerste hoef je niet eens te denken. Auto Hold en i-Pedal zijn niet actief in N. Niet moeilijker maken dan het is
Klopt. Die ziet eruit als een checklist, maar doet ook daadwerkelijk zaken als je op “Start” klikt zodat alles een groen vinkje krijgt. Zie foto:Ohmak schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:13:
Is er niet een wasstraat stand in de ev3, ik meen dit ergens te hebben gelezen.
:strip_exif()/f/image/iXKKrmmwG4AFeDAheNxSg3t1.jpg?f=fotoalbum_large)
Het item linksonder slaat op de elektrische achterklep, en zorgt ervoor dat deze niet (van buiten) geopend kan worden.
Het helpt om te weten dat naar N schakelen in READY of POWER ON modus het enige is dat nodig is om de auto te laten slepen. Dus Auto Hold en regeneratie zijn dan natuurlijk inactief.deMercer schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:22:
[...]
Oh, dus als je tot stilstand bent gekomen en schakelt dan (met ingetrapte rem) naar N, dan schakelen AutoHold en iPedal uit? Dat wist ik niet, morgen eens op letten dan maar.
Waar zit die optie verstopt? Ik had er eerder over gelezen maar kan hem nergens vinden.deMercer schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:22:
Klopt. Die ziet eruit als een checklist, maar doet ook daadwerkelijk zaken als je op “Start” klikt zodat alles een groen vinkje krijgt. Zie foto:
[Afbeelding]
Het item linksonder slaat op de elektrische achterklep, en zorgt ervoor dat deze niet (van buiten) geopend kan worden.
Die optie is niet in de Nederlandse versie aanwezig.posttoast schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:26:
[...]
Waar zit die optie verstopt? Ik had er eerder over gelezen maar kan hem nergens vinden.
Voor zover ik weet kan dat niet. Met de begrenzer krijg je inderdaad een vergelijkbare ervaring.Baps schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:11:
Iemand een idee of er ook een optie is voor een 'domme' cruise control die niet gebaseerd is op afstand tot de voorligger? Gisteren tijdens de sneeuw viel de SCC om de haverklap uit of 'zag' hij steeds voorliggers die er niet waren, omdat de sensor vies werd (ook na schoonmaken). Vooral de voorliggers die er niet waren, was erg vervelend omdat de auto dan plots hard afremt. Heb het uiteindelijk 'opgelost' door de limiter aan te zetten, maar tijdens een lange rit de hele tijd het gaspedaal indrukken is ook niet fijn.
[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 16-02-2026 11:24 ]
op mijn thuislader schakelde hij ook terug naar lager vermogen, ik denk toch dat het door de temperatuur komt. Maar waarom hij dan na een tijdje laden terugschakelt snap ik ook niet.dhl102 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:15:
Ik heb de afgelopen 2 dagen 4,7 kWh AC opgeladen in plaats van 11 kWh bij 3 openbare laders (Vattenfall). Hoe kan ik controleren of het een technisch probleem is?
Dit is normaal. Kia/Hyundai BMS is wat voorzichtig en bij een koude batterij wordt er ook maar langzaam geladen. Als je onderweg naar de bestemming waar je AC gaat laden preconditioning aanzet dan zal je hier geen last van hebben.dhl102 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:15:
Ik heb de afgelopen 2 dagen 4,7 kWh AC opgeladen in plaats van 11 kWh bij 3 openbare laders (Vattenfall). Hoe kan ik controleren of het een technisch probleem is?
Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds
Op een langzame lader betekent dat dat je meer verliest dan het aan tijdswinst oplevert.
[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 16-02-2026 12:10 ]
Dan werkt mijn EV3 anders dan de jouwe - of ik begrijp je verkeerd. Vandaag meerdere keren met AutoHold en iPedal ingeschakeld tot stilstand gekomen door het stroompedaal los te laten en de rem niet te gebruiken. Er verschijnt dan “stop” onder de tekst “iPedal” op het dashboard. Zodra ik de rem intrap om naar N te schakelen, wordt de tekst “auto hold” groen en blijft groen als ik naar N geschakeld heb. Ook “iPedal stop” blijft groen meen ik. Dat betekent dan toch dat de rem is aangetrokken?Zr40 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:44:
Aan dat eerste hoef je niet eens te denken. Auto Hold en i-Pedal zijn niet actief in N. Niet moeilijker maken dan het is
Ja, de tekst staat er, omdat de functie actief blijft wanneer je weer naar P of R schakelt. Wat ik bedoel is dat de actieve functies geen werking hebben zolang N de actieve versnelling is. Het hele idee van N is dat de aandrijving neutraal is, oftewel dat de auto geen invloed uitoefent op de wielen (naast het gebruik van het rempedaal en de parkeerrem natuurlijk).deMercer schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:31:
[...]
Dan werkt mijn EV3 anders dan de jouwe - of ik begrijp je verkeerd. Vandaag meerdere keren met AutoHold en iPedal ingeschakeld tot stilstand gekomen door het stroompedaal los te laten en de rem niet te gebruiken. Er verschijnt dan “stop” onder de tekst “iPedal” op het dashboard. Zodra ik de rem intrap om naar N te schakelen, wordt de tekst “auto hold” groen en blijft groen als ik naar N geschakeld heb. Ook “iPedal stop” blijft groen meen ik. Dat betekent dan toch dat de rem is aangetrokken?
Als je het zeker wilt weten, ga op een helling staan, schakel (met ingetrapt rempedaal, want anders wordt de parkeerrem aangetrokken) naar N, en laat dan de rem los. Als je niet gaat rollen, dan heb ik geen gelijk.
Dat is netjes en zoals ik het ook herken.Junior1958 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:36:
Auto op 15 december thuis neergezet met een accu-percentage van 98%. Vandaag na 9 weken teruggekomen van een “zon”-vakantie in Malaga en slechts 5% vermogen verloren………
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hopelijk is je tijd in het zuiden van Spanje niet volledig in het water gevallen...
Test uitgevoerd, en wat blijkt. AutoHold en iPedal beide ingeschakeld zorgt ervoor dat de auto blijft staan. Enkel AutoHold ingeschakeld ook. Enkel iPedal zorgt ervoor dat de auto gaat rollen. En dat vind ik ook best logisch, eigenlijk.Zr40 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:36:
Als je het zeker wilt weten, ga op een helling staan, schakel (met ingetrapt rempedaal, want anders wordt de parkeerrem aangetrokken) naar N, en laat dan de rem los. Als je niet gaat rollen, dan heb ik geen gelijk.
Dus, in de wasstraat AutoHold uitschakelen!
Bedankt voor het testen!deMercer schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:35:
[...]
Test uitgevoerd, en wat blijkt. AutoHold en iPedal beide ingeschakeld zorgt ervoor dat de auto blijft staan. Enkel AutoHold ingeschakeld ook. Enkel iPedal zorgt ervoor dat de auto gaat rollen. En dat vind ik ook best logisch, eigenlijk.
Dit mogen ze wel aan de handleiding toevoegen
[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 16-02-2026 18:37 ]
Bij kouder weer (rond 0) - en langere stilstand - precies dezelfde ervaring. Heb ook Zappi. Ligt aan BMS van de Kia.knarfbo schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:26:
[...]
op mijn thuislader schakelde hij ook terug naar lager vermogen, ik denk toch dat het door de temperatuur komt. Maar waarom hij dan na een tijdje laden terugschakelt snap ik ook niet.
[Afbeelding]
Nou het water viel wel mee maar 11 stormen in 9 weken was iets teveel van het goede en 4 keer “Red Alert” op de telefoon.THE_BASE schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:29:
[...]
Dat is netjes en zoals ik het ook herken.
Hopelijk is je tijd in het zuiden van Spanje niet volledig in het water gevallen...
[ Voor 5% gewijzigd door Junior1958 op 16-02-2026 21:15 ]
Super, dank je!Zr40 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:32:
[...]
Schakelen naar N inderdaad. Schakel met ingedrukt rempedaal, anders zet de auto de parkeerrem aan. Na schakelen kan je de rem natuurlijk weer los laten.
Spiegels inklappen is niet nodig. En de handgrepen gaan alleen naar buiten wanneer de deuren zijn ontgrendeld. Als je in N blijft en je zet de auto niet uit, dan gaat het helemaal goed.
Er komt niet veel bij kijken, het wordt snel gewoon wanneer je het een paar keer hebt gedaan
Ik hoef in de was straat nooit auto hold uit te schakelen, hij wordt netjes naar voren getrokken. Ik gebruik enkel iPedal.deMercer schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:35:
[...]
Test uitgevoerd, en wat blijkt. AutoHold en iPedal beide ingeschakeld zorgt ervoor dat de auto blijft staan. Enkel AutoHold ingeschakeld ook. Enkel iPedal zorgt ervoor dat de auto gaat rollen. En dat vind ik ook best logisch, eigenlijk.
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Ik gebruik alleen iPedal, dan blijf ik voor een stoplicht mooi stilstaan.Coffee schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 07:21:
[...]
Ik hoef in de was straat nooit auto hold uit te schakelen, hij wordt netjes naar voren getrokken. Ik gebruik enkel iPedal.
Wat is de toegevoegde waarde om ook Auto Hold aan te zetten?
Als je enkel iPedal gebruikt, en dus geen AutoHold, dan hoef je AutoHold natuurlijk ook niet uit te schakelen, dat is immers al uitgeschakeld.Coffee schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 07:21:
Ik hoef in de was straat nooit auto hold uit te schakelen, hij wordt netjes naar voren getrokken. Ik gebruik enkel iPedal.
Sowieso gewoonte (vorige EV had geen iPedal, en in de eerste maanden met de EV3 iPedal ook nog niet gebruikt). Daarnaast heb ik instelling “Schakel iPedal uit bij achteruit rijden” AAN staan. Dit ivm het manoeuvreren in de krappe parkeergarages hier._EV_ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 07:49:
Ik gebruik alleen iPedal, dan blijf ik voor een stoplicht mooi stilstaan.
Wat is de toegevoegde waarde om ook Auto Hold aan te zetten?
Maar je opmerking zet me wel aan het denken. Volgende rit AutoHold maar eens uitschakelen om te kijken hoe dat bevalt.
/f/image/mpEba06g4Otb3IHkfnjsFaVE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/W5EoK6qSIssZkLm7Mz8RqT11.png?f=fotoalbum_large)