Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 85 ... 93 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• in06cd
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14-03 15:13
Beste KIA EV3 rijders, ik heb een dashcam bij mijn EV3 besteld (Dashcam Pioneer VREC-Z710SH voor Euro 299). Nu kom ik erachter dat de Pioneer app op mijn telefoon (Samsung Galaxy A56 5G) er niet mee wil communiceren omdat de telefoon te nieuw is. Volgens mijn garage ligt dit aan mijn eigen telefoon. Maar volgens mij is de dashcam app gewoon een verouderd item zonder updates. Klopt dit? En hoe los ik dit nu op.

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:03
in06cd schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:11:
Beste KIA EV3 rijders, ik heb een dashcam bij mijn EV3 besteld (Dashcam Pioneer VREC-Z710SH voor Euro 299). Nu kom ik erachter dat de Pioneer app op mijn telefoon (Samsung Galaxy A56 5G) er niet mee wil communiceren omdat de telefoon te nieuw is. Volgens mijn garage ligt dit aan mijn eigen telefoon. Maar volgens mij is de dashcam app gewoon een verouderd item zonder updates. Klopt dit? En hoe los ik dit nu op.
Allereerst, om welke app van Pioneer gaat het precies? Zo hebben ze verschillende apps en daarmee ook versies daarvan. Ten tweede, is jouw telefoon momenteel geupdate naar Android 16 (One UI 8.0)?

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-03 08:09
uray schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:05:
@schekker Dat delen doe je via de Wallet App op je iPhone... Kia kaart selecteren, en dan dat Vierkantje met Pijltje drukken...
Doe je dat niet in de Kia app, of is dat dezelfde functie? Onder 'Voertuig', dan 'Voertuig delen', en van daaruit het telefoonnummer van de ontvanger of het contact kiezen.

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-03 10:38

Coffee

Coffee

aikink schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:47:
[...]

Doe je dat niet in de Kia app, of is dat dezelfde functie? Onder 'Voertuig', dan 'Voertuig delen', en van daaruit het telefoonnummer van de ontvanger of het contact kiezen.
Je moet idd ook de Kia App delen, maar de Apple CarKey sleutel deel je vanuit de Apple Wallet. Je deelt hem dus 2 keer eigenlijk

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:02
AtlAntA schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:59:
[...]
Het blijven staan van vocht in een auto kan snel serieuze problemen veroorzaken. Denk daarbij aan schimmelvorming wat je gaat inademen in de auto. Met zo'n nieuwe auto zou de dealer dit meteen goed op moeten pakken.
Aye, maar de leasemaatschappij laat m'n vrouw niet naar de dealer gaan, maar kiest een andere garage.

Een andere garage die trouwens de afspraak ook meteen weer heeft geannulleerd. Op naar de lease-toko dus weer.

Liege, liege, liegebeest!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:00
Liegebeest schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:56:
[...]

Aye, maar de leasemaatschappij laat m'n vrouw niet naar de dealer gaan, maar kiest een andere garage.

Een andere garage die trouwens de afspraak ook meteen weer heeft geannulleerd. Op naar de lease-toko dus weer.
Zulke dingen doe je toch andersom?

Je gaat toch gewoon naar de garage en zegt ik heb dit probleem? De garage ziet dan dat het via de lease maatschappij loopt en zal als het nodig is eerst toestemming vragen bij de lease maatschappij om het gebrek te onderzoeken/repareren als het niet onder garantie valt.

Ik heb nog nooit bij problemen eerst overlegd met de lease maatschappij. Alleen bij een ongeluk heb ik eerst overlegd omdat ze daar vaak aparte contracten hebben met bepaalde zaken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• in06cd
aidanl schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:36:
[...]

Allereerst, om welke app van Pioneer gaat het precies? Zo hebben ze verschillende apps en daarmee ook versies daarvan. Ten tweede, is jouw telefoon momenteel geupdate naar Android 16 (One UI 8.0)?
Dank voor je reactie!

Ik heb 2 apps geprobeerd: Pioneer dash connect en Pioneer ai-sense. Ik vermoed dat de eerste de juiste is. De documentatie is zeer vaag: "We raden aan om te zoeken naar “Dash Camera Interface” om deze applicatie te vinden."

De telefoon is Andoid 16 met One UI 8.0.

Beiden gaan naar wifi instellingen om te koppelen met Pioneer_DVR en std wachtwoord 8*8. De telefoon maakt verbinding met aantekening dat er geen internet is, maar dat klopt. Maar terugkomend in de app ziet deze de verbinding niet.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:02
DutchKel schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:24:
[...]

Zulke dingen doe je toch andersom?

Je gaat toch gewoon naar de garage en zegt ik heb dit probleem? De garage ziet dan dat het via de lease maatschappij loopt en zal als het nodig is eerst toestemming vragen bij de lease maatschappij om het gebrek te onderzoeken/repareren als het niet onder garantie valt.

Ik heb nog nooit bij problemen eerst overlegd met de lease maatschappij. Alleen bij een ongeluk heb ik eerst overlegd omdat ze daar vaak aparte contracten hebben met bepaalde zaken.
Dat kunnen we nog overwegen, maar bij de vorige lease bak had ze ook al het zelfde: dealer-garage wilde'm niet aannemen, het moest via de leasemaatschappij worden geregeld.

Liege, liege, liegebeest!

• DutchKel
Liegebeest schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:51:
[...]

Dat kunnen we nog overwegen, maar bij de vorige lease bak had ze ook al het zelfde: dealer-garage wilde'm niet aannemen, het moest via de leasemaatschappij worden geregeld.
Het wordt ook via de leasemaatschappij geregeld, de garage kan daarvoor contact opnemen met de leasemaatschappij. Een garage zal nooit zonder goedkeuring van een leasemaatschappij werken. Maar die hebben vaak wel korte lijntjes met de leasemaatschappij. Ik krijg ook bij elke beurt te zien of de leasemaatschappij goedkeuring heeft gegeven voor de vervangende onderdelen (banden enzo).

• schekker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-02 23:27
Coffee schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:37:
[...]
Je moet idd ook de Kia App delen, maar de Apple CarKey sleutel deel je vanuit de Apple Wallet. Je deelt hem dus 2 keer eigenlijk
Dat probeer ik dus. Het delen van de Apple CarKey sleutel vanuit de Apple Wallet was geen probleem, die is gedeeld. Maar als ik de Kia App probeer te delen gebeurd er dus niks. Ze heeft de app geïnstalleerd, haar account daar heeft haar mobiele nummer, maar als ik vervolgens in de App de toegang tot de auto met haar telefoonnummer probeer te delen (zowel voertuiinformatie/-services als Kia Connect) krijg ik een prompt voor de pincode van de auto en daarna is het wat mijn telefoon betreft klaar en gebeurt er op haar telefoon niets :-(

• Coffee

Coffee

Coffee

schekker schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:05:
[...]

Dat probeer ik dus. Het delen van de Apple CarKey sleutel vanuit de Apple Wallet was geen probleem, die is gedeeld. Maar als ik de Kia App probeer te delen gebeurd er dus niks. Ze heeft de app geïnstalleerd, haar account daar heeft haar mobiele nummer, maar als ik vervolgens in de App de toegang tot de auto met haar telefoonnummer probeer te delen (zowel voertuiinformatie/-services als Kia Connect) krijg ik een prompt voor de pincode van de auto en daarna is het wat mijn telefoon betreft klaar en gebeurt er op haar telefoon niets :-(
Heb je al contant opgenomen met Kia?

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:38

grimson

domeingrommer

Inmiddels is 'vehicle software' geupdated naar 25.12.2. Ik krijg toch de indruk dat er maar één vehicle firmware is als zoals een 'cumulatieve update' bij Microsoft Windows.
Releasenotes online zijn zoals gebruikelijk wat onduidelijk of niet vindbaar .. zeker niet met een versienummer :(.
De text in de display is het volgende 'OTA-software-update voor IEB (integrated Electric Booster). Deze overthe-air (OTA) software-update voorkomt dat er onnodig meldingen verschijnen tijdens het OTA-proces'.

Volgens mij deze al eerder gezien maargoed.. release notes en versienummering in hetzelfde document zou toch wel mooi zijn.

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• in06cd
in06cd schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:40:
[...]

Dank voor je reactie!

Ik heb 2 apps geprobeerd: Pioneer dash connect en Pioneer ai-sense. Ik vermoed dat de eerste de juiste is. De documentatie is zeer vaag: "We raden aan om te zoeken naar “Dash Camera Interface” om deze applicatie te vinden."

De telefoon is Andoid 16 met One UI 8.0.

Beiden gaan naar wifi instellingen om te koppelen met Pioneer_DVR en std wachtwoord 8*8. De telefoon maakt verbinding met aantekening dat er geen internet is, maar dat klopt. Maar terugkomend in de app ziet deze de verbinding niet.
Het antwoord is dat de verbinding er wel is, maar de app gewoon niet werkt. Als je de wifi verbinding selecteert en kiest voor router beheren, komt er een browserscherm wat naar de dashcam gaat en die reageert ook. Daar zie je de filestructuur en daar kan je ook downloaden. Instellingen beheren gaat uiteraard niet.

Kortom: Dashcam van Kia is geen aanrader!

• pat42
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

pat42

» lurkt

Steeffoon schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:33:
[...]

Ook vandaag weer. Ik ben toch niet de enige lijkt me?

Het gaat alleen weg met hard blazen van de voorruit. Daar heb je de hele rit natuurlijk geen zin in. Maar zelfs met de normale airco aan gaat het niet weg.....
Hier ook geregeld. Vandaag nog, vier man in de auto en mistig buiten. Temperatuur op 19 en airco aan, alle zijramen beslagen. Heb het geregeld.

Wat goed helpt is die ontwasemingstand voor de voorruit aan, en dan terug naar standje 4 of 5 zodat het niet te luid is. Dan klaren de ruiten binnen een paar minuten op. Maar irritant dat het nodig is en handmatig aangezet moet worden.

Iets anders met luchtcirculatie. Als ik hard rijd op de snelweg (zeker bij 120+) dan voel ik wat koude wind uit de ventilatie-units komen bij het stuur, zelfs als de ventilatie helemaal uit staat (of bijvoorbeeld alleen op de voeten). Krijg er koude handen van, iemand iets vergelijkbaars?

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
pat42 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:08:
Iets anders met luchtcirculatie. Als ik hard rijd op de snelweg (zeker bij 120+) dan voel ik wat koude wind uit de ventilatie-units komen bij het stuur, zelfs als de ventilatie helemaal uit staat (of bijvoorbeeld alleen op de voeten). Krijg er koude handen van, iemand iets vergelijkbaars?
Ja, zelfs als ik niet hard rijd (40 tot 60 km/h) ervaar ik dit. Dit speelt met name als de cabine op temperatuur is.

Gelukkig zit er stuurverwarming op de EV3, die staat deze periode vaak en lang aan. Wel jammer dat er precies op de plekken waar ik normaal het stuur vasthoud (kwart voor drie, dus bij de spaken) dan net weer de verwarming niet zit.

[ Voor 3% gewijzigd door deMercer op 13-01-2026 13:30 ]

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik ervaar dit ook, maar in mijn beleving heeft het niets met de snelheid te maken. Wanneer de luchttemperatuur de gewenste temperatuur heeft bereikt wordt er niet meer (extra) verwarmd maar nog wel geventileerd, en dan komt er lucht op ~21 graden uit. Dat voelt fris.

• pat42
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

pat42

» lurkt

Zr40 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:32:
Ik ervaar dit ook, maar in mijn beleving heeft het niets met de snelheid te maken. Wanneer de luchttemperatuur de gewenste temperatuur heeft bereikt wordt er niet meer (extra) verwarmd maar nog wel geventileerd, en dan komt er lucht op ~21 graden uit. Dat voelt fris.
Ik heb het echter ook wanneer ik de ventilatie helemaal uitzet - dus op stand nul. Dan zou je geen ventilatie meer verwachten, toch?

• DutchKel
pat42 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:10:
[...]

Ik heb het echter ook wanneer ik de ventilatie helemaal uitzet - dus op stand nul. Dan zou je geen ventilatie meer verwachten, toch?
Ventilatie uit is volgens mij bij elke auto dat de ventilator uit staat. Je hebt nog steeds frisse lucht van buiten omdat de roosters open staan. Jij wilt de recirculatie en dan de ventilator uit denk ik.

• Baps
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-03 22:27
Misschien is de functie er gewoon niet, maar heeft iemand enig idee of je ook in de auto zelf de verwarming van de buitenspiegels kan aanzetten? Via de app krijg je wel de optie om de spiegels en achterruit (gezamenlijk) te verwarmen, maar in de auto zie ik daar geen optie voor. Zou soms wel fijn zijn om te kunnen doen, maar ook weer niet het grootste probleem.

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:32

Steeffoon

Smartphone-nerd

Baps schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:37:
Misschien is de functie er gewoon niet, maar heeft iemand enig idee of je ook in de auto zelf de verwarming van de buitenspiegels kan aanzetten? Via de app krijg je wel de optie om de spiegels en achterruit (gezamenlijk) te verwarmen, maar in de auto zie ik daar geen optie voor. Zou soms wel fijn zijn om te kunnen doen, maar ook weer niet het grootste probleem.
Dat gaat gelijk met de achterruitverwarming ;-)

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Baps
Steeffoon schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:39:
[...]

Dat gaat gelijk met de achterruitverwarming ;-)
Oh jeetje, dat ik daar gezien de app niet zelf aan heb gedacht. Thanks! Die heb ik ook niet zo vaak aanstaan, dus vandaar dat het mij misschien nog niet was opgevallen.

• deMercer
  • Niet online
DutchKel schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:18:
Ventilatie uit is volgens mij bij elke auto dat de ventilator uit staat. Je hebt nog steeds frisse lucht van buiten omdat de roosters open staan. Jij wilt de recirculatie en dan de ventilator uit denk ik.
Ook als roosters open staan, lijkt er nog steeds een beetje (koud aanvoelende) lucht uit te komen. Maar dat is wellicht een “lek” luchtstroom?

• pati
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:26
Baps schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:44:
[...]

Oh jeetje, dat ik daar gezien de app niet zelf aan heb gedacht. Thanks! Die heb ik ook niet zo vaak aanstaan, dus vandaar dat het mij misschien nog niet was opgevallen.
Je kunt dit ook met een voice commando “ zet spiegelverwarming aan” doen.

EV3 adv + LR 19” allseason

• schekker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-02 23:27
Coffee schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:54:
[...]
Heb je al contant opgenomen met Kia?
Yep. Moet zeggen dat ze vlot (binnen een dag) reageren, maar die weten het ook niet. Ze gaan het doorzetten naar het technisch support team. Afwachten dus.

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-03 15:07
Steeffoon schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:26:
[...]

Je hebt er ook met dit weer nu geen last meer van?
Ik heb de ruiten ook meermaals behandeld al, en hoewel het minder is dan in het begin, blijft het niet weg helaas.
Ik heb de auto sinds 1 week weer gebruikt en de voorruit was zeiknat. Er moest een doek aan te pas komen, dit trekt de airco niet droog. Het doet me denken aan mijn eerste auto, die had poreuze rubbers. Dit verwacht ik niet van een nieuwe auto !

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb de laatste tijd helemaal geen last gehad van beslagen ruiten. De blazer staat op de voorruit voor we vertrekken en daarna niets meer te zien. Komt ook niet (misschien heel minimaal) terug. Nog steeds enorm blij met de wagen, maar er zijn altijd verbeterpunten.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• ftpfreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:09
Ik ben nog steeds blij met mijn EV3, rijd heerlijk.
Weet iemand of er een manier is om de cruise control snel in te stellen op de maximum snelheid welke door de auto wordt herkend?

In mijn vorige auto kon je bijvoorbeeld 2x snel achter elkaar op een knop drukken. Als je bijvoorbeeld van een 50 naar een 80 weg ging of andersom hoefte je alleen 2x snel op de mem knop te drukken om de snelheid aan te passen. Dat mis ik nu nog op de EV3,

• deMercer
  • Niet online
ftpfreak schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:05:
Ik ben nog steeds blij met mijn EV3, rijd heerlijk.
Weet iemand of er een manier is om de cruise control snel in te stellen op de maximum snelheid welke door de auto wordt herkend?

In mijn vorige auto kon je bijvoorbeeld 2x snel achter elkaar op een knop drukken. Als je bijvoorbeeld van een 50 naar een 80 weg ging of andersom hoefte je alleen 2x snel op de mem knop te drukken om de snelheid aan te passen. Dat mis ik nu nog op de EV3,
Ja, dat kan. Daar is een instelling voor, en dan kun je middels de + of de - knop direct naar de dan geldende maximum snelheid. Dat zie je ook middels een pijltje naar boven of beneden op het dashboard / HUD nabij de ingestelde snelheid van de ACC/SCC.

MAAR … heb je dat eenmaal gedaan, dan neemt de ACC/SCC automatisch de volgende gewijzigde maximum snelheid over, ook als je het automatisch overnemen van wijzigingen in de maximum snelheid uit hebt staan (tenminste, dat was nog steeds zo de laatste keer dat ik deze functie gebruikte). Na het overnemen van de maximum snelheid de ingestelde snelheid met 1 km/h verhogen of verlagen lost dat probleem op - maar dan krijg je bij herhaling van dezelfde maximum snelheid ook weer dat pijltje dat je attendeert op een gewijzigde maximum snelheid te zien.

• Baps
deMercer schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:23:
[...]

MAAR … heb je dat eenmaal gedaan, dan neemt de ACC/SCC automatisch de volgende gewijzigde maximum snelheid over, ook als je het automatisch overnemen van wijzigingen in de maximum snelheid uit hebt staan (tenminste, dat was nog steeds zo de laatste keer dat ik deze functie gebruikte).
Wat ik echt een vreemde keuze vind en de reden waarom ik de functie maar weer uit heb gezet. Als hij namelijk een verkeerde snelheid detecteert, remt hij soms plotseling af of versnelt hij juist, terwijl in het echt de snelheid niet is veranderd. had graag de optie gehad dat ik per keer zelf kan kiezen of ik het aan wil passen of niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Baps op 15-01-2026 10:52 ]

• deMercer
  • Niet online
Baps schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:48:
Wat ik echt een vreemde keuze vind en de reden waarom ik de functie maar weer uit heb gezet. Als hij namelijk een verkeerde snelheid detecteert, remt hij soms plotseling af of versnelt hij juist, terwijl in het echt de snelheid niet is veranderd. had graag de optie gehad dat ik per keer zelf kan kiezen of ik het aan wil passen of niet.
Helemaal met je eens. Ik heb de functie ook maar uitgezet om dezelfde reden. Helaas inderdaad, in de vorige auto werkte dit wel correct en maakte ik daar vaak gebruik van.

Ik heb het vermoeden dat het een bug is ipv een feature. Want er is immers ook een specifieke instelling om snelheidnvan de ACC/SCC automatisch aan te passen aan de gedetecteerde maximum snelheid.

• grimson

grimson

domeingrommer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0z4agX3Ga6BvZ8wSj7e3JFh1oM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvjqr9GFyaTwvVu2Sxf8IUXx.jpg?f=fotoalbum_large
Meten is weten, gissen is missen zei mijn natuurkunde leraar altijd. Tijdens een ritje een testje gedaan op wat de USB-C poorten kunnen leveren (mits de meter van ~€12 correct is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wu_Yr_7gET0l-kanyoUXjeA96_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8IqhbkZT9Ms1GdMVxg4mlOsp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFY4Vs9L9vzGp0vXa2_FiCP10tE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YdDll3GhauWzG3QJzLatiOZd.jpg?f=fotoalbum_large
Passagiers USB-C aansluitingen

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-03 15:33
[...]

Ja, dat kan. Daar is een instelling voor, en dan kun je middels de + of de - knop direct naar de dan geldende maximum snelheid. Dat zie je ook middels een pijltje naar boven of beneden op het dashboard / HUD nabij de ingestelde snelheid van de ACC/SCC.

MAAR … heb je dat eenmaal gedaan, dan neemt de ACC/SCC automatisch de volgende gewijzigde maximum snelheid over, ook als je het automatisch overnemen van wijzigingen in de maximum snelheid uit hebt staan (tenminste, dat was nog steeds zo de laatste keer dat ik deze functie gebruikte). Na het overnemen van de maximum snelheid de ingestelde snelheid met 1 km/h verhogen of verlagen lost dat probleem op - maar dan krijg je bij herhaling van dezelfde maximum snelheid ook weer dat pijltje dat je attendeert op een gewijzigde maximum snelheid te zien.
Welke instelling is dat dan?

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-03 22:03

WTM

Als je de laatste update hebt gedraaid, zou je nu in de navigatie een snellader moeten kunnen aantikken en dan gaat de preconditionering aan ook. YouTube: Kia only went & did it🥳 This could be extremely useful

Nog niet zelf getest maar kan zomaar eens handig zijn.

• DutchKel
deMercer schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:50:
[...]

Helemaal met je eens. Ik heb de functie ook maar uitgezet om dezelfde reden. Helaas inderdaad, in de vorige auto werkte dit wel correct en maakte ik daar vaak gebruik van.

Ik heb het vermoeden dat het een bug is ipv een feature. Want er is immers ook een specifieke instelling om snelheidnvan de ACC/SCC automatisch aan te passen aan de gedetecteerde maximum snelheid.
Bij mij werkt het zo: als de bebording overeenkomt met wat in de navigatie is ingesteld dan neemt hij de snelheid automatisch over. Als de auto maar de minste twijfel heeft dan doet die dat niet maar kan ik wel met de plus of de min direct die snelheid vastzetten.

• ftpfreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:09
[...]

Dankjewel! Ik zag inderdaad wel al het pijltje omhoog/omlaag op het dashboard. 1 tikje + of - is dan inderdaad genoeg om te snelheid aan te passen en dat werkt ook.
Het automatisch aanpassen lijkt alleen op de snelweg te werken, maar vind ik geen probleem.

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-03 15:33
WTM schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:59:
Als je de laatste update hebt gedraaid, zou je nu in de navigatie een snellader moeten kunnen aantikken en dan gaat de preconditionering aan ook. YouTube: Kia only went & did it🥳 This could be extremely useful

Nog niet zelf getest maar kan zomaar eens handig zijn.
En dat werkt inderdaad!

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• deMercer
  • Niet online
Zo uit mijn hoofd is dit een instelling onder Bestuurdershulp > Comfort > Smart Cruise Control.

• deMercer
  • Niet online
DutchKel schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:47:
Bij mij werkt het zo: als de bebording overeenkomt met wat in de navigatie is ingesteld dan neemt hij de snelheid automatisch over.
Maar het is toch vreemd dat ‘ie dat doet als de instelling “Automatisch overnemen maximum snelheid” UIT staat? Dan heb ik toch duidelijk aangegeven dat ik niet wil dat de auto dat doet?

• in06cd
Ik heb de pincode ingesteld in de veronderstelling dat dat verplicht zou zijn voordat de auto zou gaan rijden. Helaas de auto rijdt gewoon, je komt het profiel enkel niet in. Een pincode zou toch een goede beveiliging zijn als je sleutel is gevonden/gestolen.

Wel mooi om te zien dat Afrika en Oost Europa geen electrische auto's "bestellen".

• Shmoozer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-03 11:04
in06cd schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:57:
Wel mooi om te zien dat Afrika en Oost Europa geen electrische auto's "bestellen".
*nog geen ;)

• knarfbo
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 17:06
Meest gestolen elektrische auto
Als we kijken naar puur elektrische auto's die het meest gestolen worden in Nederland, gaat de trofee naar een ander merk, namelijk Kia. De Kia EV6 is de meest gestolen elektrische auto van Nederland.

Gezien het aantal gestolen exemplaren, kunnen we gerust concluderen dat de kans dat je EV opeens niet meer voor je deur staat, helemaal niet zo groot is. Van januari tot en met juni 2025 zijn welgeteld 8 EV6's gejat. Het totaal aantal gestolen elektrische auto's bedraagt 103 stuks.

• Skv
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-03 21:09

Skv

DutchKel schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:47:
[...]

Bij mij werkt het zo: als de bebording overeenkomt met wat in de navigatie is ingesteld dan neemt hij de snelheid automatisch over. Als de auto maar de minste twijfel heeft dan doet die dat niet maar kan ik wel met de plus of de min direct die snelheid vastzetten.
Ik werd binnen de bebouwde kom door deze instelling ineens ook getrakteerd op een scala aan rode en oranje lampen en piepjes toen de auto dacht dat ik 30 mocht, terwijl de limiet 50 is. Ik heb deze functie snel weer uitgezet. Op de snelweg detecteert de auto ook regelmatig borden voor parallelweg en, waardoor de auto denkt dat ik 70 mag ipv 100 of 120.

• _EV_
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18:05
Gewoon nieuwsgierigheid; weet iemand wat de melding ‘rij voorzichtig’ triggert?
Die melding krijg ik niet vaak maar het lijkt wel op een vaste locatie. Als ik de Blankenburg tunnel uitrij bijvoorbeeld.

• THE_BASE
  • Niet online
Even een vraag: de laatst dagen, na de sneeuw en kou, merk ik dat ik bij wegrijden iets vreemds voel: als ik de eerste centimeters maak dan is het net of er iets blokkeert of dat er een handrem wordt losgelaten. Gebeurd alleen als de auto een nacht heeft stil gestaan, niet als ik al gereden heb en na 20 minuten weer verder ga.

Hele vreemde klacht en moeilijk te omschrijven, maar iemand een idee voor ik de dealer bel?

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

_EV_ schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:01:
Die melding krijg ik niet vaak maar het lijkt wel op een vaste locatie. Als ik de Blankenburg tunnel uitrij bijvoorbeeld.
Het triggert wanneer je volgens de navigatie de snelweg verlaat terwijl je een functie zoals lane change assist aan hebt staan die alleen op de snelweg gebruikt kan worden.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

THE_BASE schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:12:
Even een vraag: de laatst dagen, na de sneeuw en kou, merk ik dat ik bij wegrijden iets vreemds voel: als ik de eerste centimeters maak dan is het net of er iets blokkeert of dat er een handrem wordt losgelaten. Gebeurd alleen als de auto een nacht heeft stil gestaan, niet als ik al gereden heb en na 20 minuten weer verder ga.

Hele vreemde klacht en moeilijk te omschrijven, maar iemand een idee voor ik de dealer bel?
Heb ik ook, ook voor de sneeuw en kou. Of het hoort weet ik niet maar voor mijn gevoel is het normaal. Ik vermoed dat het het roesten van de remschijven tegengaat.

• Coffee

Coffee

Coffee

Zr40 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:25:
[...]

Het triggert wanneer je volgens de navigatie de snelweg verlaat terwijl je een functie zoals lane change assist aan hebt staan die alleen op de snelweg gebruikt kan worden.
Lane assist werkt toch gewoon op de meeste wegen? Echt niet alleen snelwegen.

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:10
Bij mijn Niro krijg ik de melding bij ongeveer iedere op- en afrit die ik passeer als ik op een autoweg rij. Navigatie dingetje denk ik.

Niro EV Exec 07-2023

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Coffee schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:47:
[...]

Lane assist werkt toch gewoon op de meeste wegen? Echt niet alleen snelwegen.
Je denkt waarschijnlijk aan lane keep assist? Lane change assist is dat je met de richtingaanwijzer van rijbaan kan wisselen zonder zelf te sturen. Dat werkt alleen op wegen die volgens de kaartgegevens alleen met een invoegstrook toegankelijk zijn, in Nederland is dat de snelweg.

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:40
Heb ik nog nooit gezien, en ik rijdt ook wel eens de Maasdeltatunnel en Hollandtunnel (wat jij Blankenburg noemt om historische redenen 🙂).

Daarentegen lees ik hierboven dat dat kan komen door navigatie, en ik gebruik eigenlijk nooit de Kia versie, maar voornamelijk Google Maps.

Lane assist/lane keeping werkt ook gewoon in de bebouwde kom, zolang de wegbelijning maar duidelijk is

• THE_BASE
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:30:
[...]

Heb ik ook, ook voor de sneeuw en kou. Of het hoort weet ik niet maar voor mijn gevoel is het normaal. Ik vermoed dat het het roesten van de remschijven tegengaat.
Toch kou en sneeuw, had al een hoop dat het met het weer van de afgelopen tijd te maken had. Ik houd het nog even in de gaten, maar stelt me al gerust. Thanks!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:12:

Klinkt herkenbaar. Hoor ook een bepaald, vreemd, geluid.
Had dit overigens ook bij mijn Hyundai Kona hybride, dus denk dat het hoort :P

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:24:
[...]

Klinkt herkenbaar. Hoor ook een bepaald, vreemd, geluid.
Had dit overigens ook bij mijn Hyundai Kona hybride, dus denk dat het hoort :P
Ik had het nog niet gehoord en nog geen winter meegemaakt met die EV3, dus even schrikken. Maar gelukkig 'hoort' het er dus ook weer bij. :)

• deMercer
  • Niet online
Skv schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:53:
Ik werd binnen de bebouwde kom door deze instelling ineens ook getrakteerd op een scala aan rode en oranje lampen en piepjes toen de auto dacht dat ik 30 mocht, terwijl de limiet 50 is. Ik heb deze functie snel weer uitgezet. Op de snelweg detecteert de auto ook regelmatig borden voor parallelweg en, waardoor de auto denkt dat ik 70 mag ipv 100 of 120.
Dat is volgens mij een andere instelling, namelijk de waarschuwing voor snelheidscamera’s (en rood licht camera’s). Rode en oranje lampjes en piepjes heb ik zelf nog niet meegemaakt bij het (al dan niet automatisch) overnemen van de gedetecteerde maximumsnelheid voor de SCC.

• grazara
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:12
Zr40 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:30:
[...]

Ik heb dat ook een beetje. Maar ik heb vis de auto de remschijven laten reinigen en het is al beter

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-03 22:03

WTM

grazara schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:51:
[...]

Ik heb dat ook een beetje. Maar ik heb vis de auto de remschijven laten reinigen en het is al beter
Hoe doe je dat de auto de remschijven laten reinigen? De auto-hold knop 3 seconden indrukken?
Hoevaak moet/mag je dat doen?

• grazara
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:12
WTM schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:18:
[...]

Hoe doe je dat de auto de remschijven laten reinigen? De auto-hold knop 3 seconden indrukken?
Hoevaak moet/mag je dat doen?
Ik heb het nu voor het eerst gedaan. Staat 5k km op de teller.
Maar merkte wel verschil met het geluid en remmen.

• deMercer
  • Niet online
WTM schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:18:
Klopt. Als je die knop lang genoeg hebt ingedrukt, verschijnt er een melding dat het reinigingsprogramma is gestart.

NB Als het reinigingsprogramma loopt, kun je het middels het lang indrukken van die knop ook voortijdig weer beëindigen.

• rkvvkevin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-03 14:31
Vandaag SOS lampje op dashboard gaan branden. Vrouwlief dacht dat ze deze kon deactiveren door daadwerkelijk de SOS knop in te drukken. Blijkt dat er dan direct het alarmnummer 112 wordt gebeld en dit is ook met geen mogelijkheid stop te zetten of de verbinding te verbreken.

• THE_BASE
  • Niet online
rkvvkevin schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:25:
Vandaag SOS lampje op dashboard gaan branden. Vrouwlief dacht dat ze deze kon deactiveren door daadwerkelijk de SOS knop in te drukken. Blijkt dat er dan direct het alarmnummer 112 wordt gebeld en dit is ook met geen mogelijkheid stop te zetten of de verbinding te verbreken.
We hebben dit getest voor ‘wat als…’ en er wordt niet direct 112 gebeld. Je moet een tweede keer drukken op die knop.

• rkvvkevin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-03 14:31
THE_BASE schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:42:
[...]

We hebben dit getest voor ‘wat als…’ en er wordt niet direct 112 gebeld. Je moet een tweede keer drukken op die knop.
Hier werd toch echt direct 112 gebeld

• Coffee

Coffee

Coffee

Zr40 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:51:
[...]

Je denkt waarschijnlijk aan lane keep assist? Lane change assist is dat je met de richtingaanwijzer van rijbaan kan wisselen zonder zelf te sturen. Dat werkt alleen op wegen die volgens de kaartgegevens alleen met een invoegstrook toegankelijk zijn, in Nederland is dat de snelweg.
Ah, daar had ik overheen gelezen!

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:02:
[...]

Klopt. Als je die knop lang genoeg hebt ingedrukt, verschijnt er een melding dat het reinigingsprogramma is gestart.

NB Als het reinigingsprogramma loopt, kun je het middels het lang indrukken van die knop ook voortijdig weer beëindigen.
Wordt dit ook automatisch gedaan? Net voor het eerst getest en remschijven zijn nu brandschoon. Er zaten een soort oranje vlekken op en dacht, dom misschien, dat het al roest was. Is nu dus weg. :)

• deMercer
  • Niet online
THE_BASE schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:55:
Wordt dit ook automatisch gedaan?
Ja, het programma stopt ook vanzelf. Ik meen ergens gelezen te hebben na 10x remmen. Maar hoe en wat precies, weet ik ook niet. Wellicht na 10x tot stilstand gekomen te zijn?
Net voor het eerst getest en remschijven zijn nu brandschoon. Er zaten een soort oranje vlekken op en dacht, dom misschien, dat het al roest was. Is nu dus weg. :)
Ja, dat kan heel goed (vlieg)roest zijn geweest. Zeker in de winter met pekel en vocht krijg je dat heel snel op remschijven (dat is immers gewoon blank ijzer).

• deMercer
  • Niet online
Voor wie net als ik een beetje bezorgd naar de uitgegrijsde OTA instellingen van de EV3 kijkt na de nieuwste update, goed nieuws: dit schijnt volgens KIA normaal te zijn, en is een gevolg van voorbereidingen voor de/een volgende update. Zie dit YouTube-flimpje van EVOdessy (vanaf +- 3:00).

• Shmoozer
  • Laatst online: 14-03 11:04
Shmoozer schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:11:
[...]

Een update hierover:

Contact gemaakt met "KIA connect support" team, die na wat heen-en-weer ge-e-mail het probleem richting het technisch support team hebben doorgezet.
Deze kwam terug met de melding dat ik richting een dealer moet gaan, die dan een "DCU-reset in dealer-modus en een fabrieksreset" moeten uitvoeren.

Zojuist een afspraak kunnen maken bij de lokale dealer; het snelste wat kan is 16-Jan-2026... blijkbaar gaat het een halve werkdag duren, en wil men meteen enkele kleine software updates uitvoeren dan.
Bij navraag gaven ze aan dat het puur iets softwarematig is, niet gelinkt aan iets van hardware/accu.

Wel jammer dat ik precies in de wintermaanden nog ruim 6 weken mijn auto niet remote kan voorverwarmen. :-(
Afgelopen vrijdag was het dan eindelijk zo ver, de auto kon naar de garage. Voor de rest geen nieuwe andere problemen meer gehad, af en toe nog eens geprobeerd om via de app remote iets te activeren maar het lukte steeds niet.
Aan het einde van de dag het verlossende woord van de garage dat men (niet) klaar was met de auto; 1 van de 2 geplande updates bleef steeds vasthangen. Hierdoor zou mijn probleem niet opgelost zijn en een nieuwe afspraak is nodig.
Ik enigsinds teleurgesteld de auto opgehaald, maar goed, dit kan gebeuren.
Wat ik op de terugrit wel merkte is dat ik meteen een OTA aangeboden kreeg (die had ik al een half jaar niet meer gezien).
Vanochtend met de vorst op de ruiten toch nog eens de Kia app geprobeerd; en hij werkte weer remote!
Wat ik niet weet is of het nu toch al in de garage gefixt was zonder dat ze het getest hebben, of dat het door de OTA kwam.

Hoe dan ook, het scheelt weer een trip richting de garage!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:55:
[...]

Wordt dit ook automatisch gedaan? Net voor het eerst getest en remschijven zijn nu brandschoon. Er zaten een soort oranje vlekken op en dacht, dom misschien, dat het al roest was. Is nu dus weg. :)
Ik maak hieruit op dat het niet automatisch gebeurd, heb de melding nog nooit gezien. Binnenkort ook maar eens doen: zie hier ook van die roestvlekken op de schijven.

https://ownersmanual.kia..../topics/chapter6_6_2.html

• AtlAntA
  • Laatst online: 12:04
Ohmak schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:52:
@THE_BASE @uray Bedankt voor de feedback. Dus op basis van jullie ervaring tot 10/20 % en laden tot 80/90% tenzij een lange rit dan aftoppen tot 100%.
Ik zou niet krampachtig gaan doen over die percentages. De auto heeft een BMS en heeft accu capaciteit over provisioned. Voor zowel onder de 0% als boven de 100%. Wat dus betekent dat 0% niet helemaal leeg is en 100% niet helemaal vol. Dit is allemaal gedaan om de gebruiker en de accu te beschermen.

Het enige wat je in mijn optiek doet met dat hele 20-80% verhaal is je rij bereik beperken en meer stroomstress creëren. Laat de BMS maar voor de accu's zorgen. Daar hoef jij als gebruiker echt niet naar om te kijken. :)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Om daar nog aan toe te voegen: die 20%-40% (!) die je vrijwillig niet gebruikt is een heeeeeeel stuk groter dan die paar procent aan extra degradatie die je misschien na 5 jaar zou kunnen oplopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 19-01-2026 15:43 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Uiteindelijk laadt ik gewoon wanneer ik wil of kan, maar standaard niet tot meer dan 80%. Alleen bij geplande lange ritten is het 100%. Ik rijd gewoon terug naar huis en als ik met 10% thuis kom is dat prima, met 40% is dat net zo prima, in beide gevallen lekker weer aan de lader.

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:41
OBD2 dongle advies /tip gevraagd voor Kia EV 3 (of EV 5)
Ben op zoek naar een geschikte OBD2 dongle waarmee de Car Scanner app goed overweg kan.
Heb er al veel gezien op Ali/Temu , maar welke moet ik hebben en heeft de beste functionaliteit met CarScanner ?
Iemand een gebruikservaring of tip voor mij en waarschijnlijk vele andere geinteresseerden ?
Alvast bedankt !

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:17
rosch7 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:31:
Ben op zoek naar een geschikte OBD2 dongle waarmee de Car Scanner app goed overweg kan.
Heb er al veel gezien op Ali/Temu , maar welke moet ik hebben en heeft de beste functionaliteit met CarScanner ?
Iemand een gebruikservaring of tip voor mij en waarschijnlijk vele andere geinteresseerden ?
Alvast bedankt !
ik heb hem al een jaar in de auto liggen en nog niet gebruikt. Goed je me er aan herinnert want na ene jaar en 8km wil ik wel eens weten hoe het met mijn accu is gesteld .. kan helaas de bon niet terugvinden maar hem volgens mij op BOL besteld (Temu bestel ik liever niet (al komen veel dingen op BOL weer van Temu door shoplifting)).

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• aidanl
Alvast bedankt !
Ik heb dit ding paar jaar terug gekocht via Amazon:
https://veepeak.com/products/obdcheck-ble

Werkte voor mijn Ford Focus, Opel Corsa en nu ook de Kia EV3 met Car Scanner. Ik heb hem puur gebruikt om te kijken naar potentiële problemen, of neuzen in de details. Of hij ook samenwerkt met ABRP e.d. heb ik geen idee van.

• Coffee

Coffee

Coffee

aidanl schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:14:
[...]

Ik heb dit ding paar jaar terug gekocht via Amazon:
https://veepeak.com/products/obdcheck-ble

Werkte voor mijn Ford Focus, Opel Corsa en nu ook de Kia EV3 met Car Scanner. Ik heb hem puur gebruikt om te kijken naar potentiële problemen, of neuzen in de details. Of hij ook samenwerkt met ABRP e.d. heb ik geen idee van.
Ik heb deze ook en hij werk met ABRP! Ik kan me wel herinneren dat het een beetje een gedoe was om ingesteld te krijgen, maar het werkte daarna prima!

• nassau
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:33
Alvast bedankt !
Deze heb ik https://www.amazon.nl/iCa...oid-Windows/dp/B0D8HYW5GG

Werkt uitstekend met ABRP en CarScanner, bij de site van die laatste heb ik ook gekeken wat ze adviseerden.

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-03 08:09
Bij het starten van de Kia app op de iphone kreeg ik de vraag of ik een 2D of 3D afbeelding wil zien onder de Remote knop. Daarna ook in te stellen onder Remote > Remote instellingen (het tandwiel rechtsboven in het scherm) > Voertuigbeeld > 2D/3D.
Die zit er schijnbaar al in sinds versie 1.0.16, maar was bij mij nog niet actief. Uiteraard heeft EV Odessey hier ook al wat over genoemd.

Nu probeer ik deze te downloaden, maar dat werkt nog niet. Het lijkt mij op een geleidelijke uitrol van deze 'functie', maar aan de serverzijde gaat het nog niet helemaal lekker.

• aidanl
aikink schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:42:
Bij het starten van de Kia app op de iphone kreeg ik de vraag of ik een 2D of 3D afbeelding wil zien onder de Remote knop. Daarna ook in te stellen onder Remote > Remote instellingen (het tandwiel rechtsboven in het scherm) > Voertuigbeeld > 2D/3D.
Die zit er schijnbaar al in sinds versie 1.0.16, maar was bij mij nog niet actief. Uiteraard heeft EV Odessey hier ook al wat over genoemd.

Nu probeer ik deze te downloaden, maar dat werkt nog niet. Het lijkt mij op een geleidelijke uitrol van deze 'functie', maar aan de serverzijde gaat het nog niet helemaal lekker.
Ik kreeg die melding ook, maar toen ik 3D selecteerde kreeg ik een foutmelding met de suggestie het nog is te proberen vanuit de instellingen. Toen ik het daar nog eens probeerde kreeg ik weer een foutmelding. Mijn verwachting aanname was dat het iets nieuws was in de app in combinatie met de auto en daarmee misschien nog niet helemaal goed uitgerold.

Overigens als ik nu de app opnieuw open zie ik de instelling ook niet meer? Dus wellicht een niet-EV3 specifieke setting die als bug oppopte dan wel iets wat ze weer uit hebben gezet met een feature flag.

[ Voor 8% gewijzigd door aidanl op 20-01-2026 14:52 ]

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
vandaag op lange snelwegrit gehad, prima gereden alleen op de snelweg bij het teruggaan naar de rechterbaan krijg ik steeds een alarm. Ik had dit niet eerder, volgens mij alleen een uitroepteken in de spiegel.
Ik kan alleen geen optie vinden om het geluidsalarm uit te zetten. Alleen kon ik de codehoek functie uitschakelen maar dan ben ik ook de waarschuwing kwijt in de spiegel wat ik niet wil.

Weet iemand hoe het geluid uitgezet kan worden van de codehoek?

• RCdeWit
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-03 14:05
Vorige week getekend voor onze nieuwe EV3; kijk ernaar uit om ‘m te krijgen in april.

I’m de tussentijd ben ik alvast aan het oriënteren op een laadpaal voor thuis. Ik vind wat tegenstrijdige informatie over welke laadpalen geschikt zijn voor V2H zodra die functionaliteit beschikbaar komt.

Weet iemand toevallig of er al palen zijn die ik “veilig” kan kopen? Of is het een kwestie van wachten totdat Kia de functionaliteit uitrolt en palen certificeert?

• THE_BASE
  • Niet online
RCdeWit schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 00:15:
Vorige week getekend voor onze nieuwe EV3; kijk ernaar uit om ‘m te krijgen in april.

I’m de tussentijd ben ik alvast aan het oriënteren op een laadpaal voor thuis. Ik vind wat tegenstrijdige informatie over welke laadpalen geschikt zijn voor V2H zodra die functionaliteit beschikbaar komt.

Weet iemand toevallig of er al palen zijn die ik “veilig” kan kopen? Of is het een kwestie van wachten totdat Kia de functionaliteit uitrolt en palen certificeert?
Er zijn andere topics waar dit uitvoerig wordt besproken. Verwacht niet op korte termijn uitrol hiervan, maar de Zaptec Go 2 ondersteund het protocol en is MID-gecertificeerd voor ERE-registratie.

• RCdeWit
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-03 14:05
THE_BASE schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:55:
[...]

Er zijn andere topics waar dit uitvoerig wordt besproken. Verwacht niet op korte termijn uitrol hiervan, maar de Zaptec Go 2 ondersteund het protocol en is MID-gecertificeerd voor ERE-registratie.
Thanks! Ik zie dat Kia die zelf ook aanbiedt via hun website. Dan denk ik dat ik gewoon die op ga hangen hier.

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:28
RCdeWit schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:45:
[...]

Thanks! Ik zie dat Kia die zelf ook aanbiedt via hun website. Dan denk ik dat ik gewoon die op ga hangen hier.
Niet bij KIA, is duurder dan andere aanbieders. Ik had bij 7 aanbieders offerte opgevraagd en kwam als goedkoopste uit bij duurzaamautoladen.nl. Het is natuurlijk afhankelijk van welke werkzaamheden er gedaan moeten worden (graafwerk etc.).

• THE_BASE
  • Niet online
RCdeWit schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:45:
[...]

Tip: de Zaptec Go 2 via Laadpaaltotaal.nl, zeer vriendelijke jongens en snelle installatie tegen een goede prijs!

• Baps
tweakfdr schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:03:
vandaag op lange snelwegrit gehad, prima gereden alleen op de snelweg bij het teruggaan naar de rechterbaan krijg ik steeds een alarm. Ik had dit niet eerder, volgens mij alleen een uitroepteken in de spiegel.
Ik kan alleen geen optie vinden om het geluidsalarm uit te zetten. Alleen kon ik de codehoek functie uitschakelen maar dan ben ik ook de waarschuwing kwijt in de spiegel wat ik niet wil.

Weet iemand hoe het geluid uitgezet kan worden van de codehoek?
Volgens mij kan dit niet afzonderlijk uitgezet worden. Wel is er een algemene instelling om de haptische feedback van het stuur voor alle waarschuwingen uit te zetten. Enige 'oplossing' is wachten tot de rode driehoek weggaat in de spiegel en dan pas naar rechts.

Weet je overigens zeker dat het een alarm is voor dodehoekdetectie en niet voor de Lane Assist?

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Baps schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:26:
[...]
Weet je overigens zeker dat het een alarm is voor dodehoekdetectie en niet voor de Lane Assist?
Lane Assist heb ik al uitgezet door knop hiervan 2-3 seconden ingedrukt te houden. Jammer dat je niet alleen visuele waarschuwing in de spiegel kan krijgen. Vooral wanneer het druk voeg je vaker wat strakker in en dan gaat de alarmen af.

Soms heb ik het idee dat de ontwerpen (of wetgevers) nooit zelf auto rijden met de systemen die ze ons opleggen.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-03 16:30

AMDFreak

Intel is zo..

Vorige week lease contract getekend voor een KIA EV3 GT- BusinessLine in de kleur Shale Grey, van de dealer begreep ik dat deze inmiddels op de boot is richting Nederland. Verwachte aflevering is laatste week van februari 2026.

Ik ben benieuwd..

* AMDFreak wilde eigenlijk voor de EV4 GT Line gaan, maar deze viel helaas net niet in het budget

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• THE_BASE
  • Niet online
AMDFreak schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:28:
Vorige week lease contract getekend voor een KIA EV3 GT- BusinessLine in de kleur Shale Grey, van de dealer begreep ik dat deze inmiddels op de boot is richting Nederland. Verwachte aflevering is laatste week van februari 2026.

Ik ben benieuwd..

* AMDFreak wilde eigenlijk voor de EV4 GT Line gaan, maar deze viel helaas net niet in het budget
Welkom, je gaat ongetwijfeld net als de meeste hier genieten van je EV3, in mijn optiek een leukere auto dan de EV4! ;)

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-03 20:38
Alvast bedankt !
Ik had voor mijn Panda een obd dongle gekocht, je wil niet weten wat er allemaal anders/of in het geheel niet meer werkte, ruitenwissers die uit zichzelf aangingen, alarmlichten die op eigen initiatief aangingen. Er uit getrokken en weg met die kolerezooi. Blij dat het brein niet beschadigd is. Ik pas hier in het vervolg wel mee op.

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:59
Ik gebruik al jaren ODB2 Dongle's. Echter dan alleen niet die dingen van een paar tientjes of nog minder.
Nooit problemen mee, ook niet in de EV3.

Denk dat het, You'll get what you pay for, hier ook van toepassing is.

• Britske
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-02 13:48
tweakfdr schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:54:
[...]

Lane Assist heb ik al uitgezet door knop hiervan 2-3 seconden ingedrukt te houden. Jammer dat je niet alleen visuele waarschuwing in de spiegel kan krijgen. Vooral wanneer het druk voeg je vaker wat strakker in en dan gaat de alarmen af.

Soms heb ik het idee dat de ontwerpen (of wetgevers) nooit zelf auto rijden met de systemen die ze ons opleggen.
Ik snap die verplichte lane keep assist ook niet. Soms vergeet ik hem direct uit te zetten. Op sommige wegen gaat hij dan op specifieke plekken ineens onterecht een ruk aan het stuur geven omdat hij denkt een lijn te zien. Ook bij de typische 60 wegen met 2 rode fietssuggestiestroken en eigenlijk 1 smalle middenbaan gaat hij regelmatig in de fout.

• adsa
  • Laatst online: 27-02 23:56
Britske schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 07:48:
[...]

Ik snap die verplichte lane keep assist ook niet. Soms vergeet ik hem direct uit te zetten. Op sommige wegen gaat hij dan op specifieke plekken ineens onterecht een ruk aan het stuur geven omdat hij denkt een lijn te zien. Ook bij de typische 60 wegen met 2 rode fietssuggestiestroken en eigenlijk 1 smalle middenbaan gaat hij regelmatig in de fout.
Ik gebruik lane assist alleen voor waar die goed in is nl snelweg en heel soms de provinciale weg. Vooral op de snelweg werkt ie goed en dat rijdt veel ontspannender in mijn geval. Bij overige wegen zet ik het uit ook omdat ik juist op die wegen zelf wil sturen.

• NVranya
[...]

Lane keep assist zet ik zelf nooit uit, en behalve waarschuwingen zoals piepjes en het “koffiekopje” grijpt hij niet in op de 60-wegen met fietspaden links en rechts.
Is er niet een optie voor warning only? Of is dat juist die die je elke keer aanpast?

• Britske
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-02 13:48
Oh geen idee of dat ook kan. Dat zou ik even moeten bekijken.

• Skv
  • Laatst online: 13-03 21:09

Skv

[...]

Ik vind het op 80-wegen en snelwegen goed werken (met uitzondering van spitsstroken, met name de A1 door 't Gooi, dan wil hij nog wel eens abrupt bijsturen). Op 60-wegen met suggestie-fietsstroken zet ik 'm uit, anders rij je al piepend en fluitend rond.

• grimson

grimson

domeingrommer

[...]Ik snap die verplichte lane keep assist ook niet. Soms vergeet ik hem direct uit te zetten. Op sommige wegen gaat hij dan op specifieke plekken ineens onterecht een ruk aan het stuur geven omdat hij denkt een lijn te zien. Ook bij de typische 60 wegen met 2 rode fietssuggestiestroken en eigenlijk 1 smalle middenbaan gaat hij regelmatig in de fout.
Vermoedelijk per auto verschillend maar ik vind dat die lane assist, ook op normale wegen, teveel naar links zit. Dus voor je gevoel en eigenlijk ook in de spiegels te zien zit je teveel tegen de middenberm aan dan je eigen gevoel toelaat. Hopelijk valt dit (door de garage) te caliberen.

[ Voor 3% gewijzigd door grimson op 24-01-2026 17:51 ]

• DutchKel
Vandaag iets vreselijk irritants meegemaakt met de EV3, ik hoop dat het een incident is en dat het niet nog een keer gebeurd.

Ik haalde 2 keer een vrachtauto in op de snelweg en de auto nam de snelheidslimiet die achterop de vrachtauto stond ineens over. Bij de ene vrachtauto was het 50km/u en bij de andere 60km/u. Gelukkig zette hij de acc niet automatisch op die snelheid want dan zou de auto plots gaan afremmen.

• deejeebv
  • Laatst online: 18:08
DutchKel schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:54:
Vandaag iets vreselijk irritants meegemaakt met de EV3, ik hoop dat het een incident is en dat het niet nog een keer gebeurd.

Ik haalde 2 keer een vrachtauto in op de snelweg en de auto nam de snelheidslimiet die achterop de vrachtauto stond ineens over. Bij de ene vrachtauto was het 50km/u en bij de andere 60km/u. Gelukkig zette hij de acc niet automatisch op die snelheid want dan zou de auto plots gaan afremmen.
Zolang hij de snelheid niet aanpast is dat toch niet vreselijk irritant. Ik ben er wel aan gewend dat regelmatig de verkeerde maximum snelheid wordt aangegeven.

• AtlAntA
  • Laatst online: 12:04
deejeebv schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:02:
[...]

Zolang hij de snelheid niet aanpast is dat toch niet vreselijk irritant. Ik ben er wel aan gewend dat regelmatig de verkeerde maximum snelheid wordt aangegeven.
Hij leest het zo consistent verkeerd uit op de routes die ik rij dat het 'auto aanpassen aan max snelheid' al een hele tijd volledig uit staat. Waar ik het eerst al een redelijk nutteloze gimmick vond is het door de belabberde uitvoering (disclaimer, geen idee of andere auto's het beter doen) iets wat iedereen gewoon veiligheidshalve beter kan uitschakelen.

Dat je die bord herkenning in het dashboard display niet uit kan zetten is erg jammer.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• NVranya
AtlAntA schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:13:
[...]

Hij leest het zo consistent verkeerd uit op de routes die ik rij dat het 'auto aanpassen aan max snelheid' al een hele tijd volledig uit staat. Waar ik het eerst al een redelijk nutteloze gimmick vond is het door de belabberde uitvoering (disclaimer, geen idee of andere auto's het beter doen) iets wat iedereen gewoon veiligheidshalve beter kan uitschakelen.

Dat je die bord herkenning in het dashboard display niet uit kan zetten is erg jammer.
Mijn Focus was daar net zo slecht in, zowel daar als ik de Kia nooit meer gebruikt na een paar pogingen.

• deMercer
  • Niet online
AtlAntA schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:13:
Dat kan toch wel, dacht ik? Als ik het me goed herinner, zijn er 3 opties voor de bordherkenning (+ het muten van de melding bij overschrijding via het 3 sec ingedrukt houden van de volume mute toets op het stuurwiel). Eén daarvan is het volledig uitschakelen van de bordherkenning. Of zit ik nu helemaal mis en verwar ik de EV3 met een andere auto?
Pagina: 1 ... 85 ... 93 Laatste