Ik had hiervoor een 4x4 en 4-season banden, maar bij de EV3 heb ik de standaard banden laten zitten, bij mij Kumho Ecsta PS71. Met de auto bijna de hele week kunnen komen waar ik wil, met aangepaste snelheid. De problemen met de sneeuw waren vooral de wijk uitkomen, op de doorgaande wegen waren het vooral de rotondes waar veel sneeuw/ijs lag en de auto wel iets ging slippen/glijden. Ook heb ik een keer tegen een verkeersdrempel gestaan met doordraaiende banden en moest ik eerst achteruit om iets snelheid te maken. Ik was dus redelijk blij dat ik mij toch kon redden met zomerbanden, en de drive mode op Snow.
Tot afgelopen vrijdag, en er flinke dooi was waardoor en 10cm slush prut op de parkeerplaats lag. De auto kwam nog half uit het vak, maar was daarna volledig verloren en had nul tractie. Een voorbijganger heeft nog even geduwd waardoor ik iets verder kwam, maar daardoor juist de hele parkeerplaats blokkeerde. Er moesten toen mensen langs en die hebben mij het eerstvolgende vak ingeduwd. Waarna er een oude 206 en Micra wegstoven, en ik dus beschamend achterbleef.
Zaterdag had het weer gevroren, en was de slush hard worden. Het lukte toen wel, maar de auto volgende niet helemaal het spoor die ik in gedachte had.
Conclusie is dus dat het rijden op zomerbanden redelijk gaat in winterse omstandigheden, maar dat vooral het wegrijden niet altijd lukt en de eerste de beste heuvel ben je verloren. In de herfst toch maar een setje winterbanden kopen.
Andere winterse perikelen waren dat de handvaten wel naar buiten kwamen, maar daarna niet meer genoeg kracht hebben om dicht te gaan. Ik kan me voorstellen dat dit bewust zo is ontworpen, omdat je niet wil dat de handvaten te krachtig naar binnen trekken als er nog vingers tussen zitten.
Bij de standaard range versie was het bereik in de kou nog ongeveer 300 snelweg kilometers.
[
Voor 11% gewijzigd door
qwik496 op 11-01-2026 08:47
]