Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 83 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Bolko
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-01 19:23
uray schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:07:
@Bolko Trouwens, heb jij de standard of long range ?
Heb zelf een GT+ longrange. Denk zelf dat het wellicht oververhitting is geweest van de batterij oid?
Mag gelukkig morgen al even langs om alles weer na te laten kijken. Hopen dat het allemaal niet te lang gaat duren.

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:21
Ok, ik had iets gelezen over wanneer de accu SOC bij 25% en bij 15% een waarschuwing geeft. Maar dat dat bij de "grote" accu bij 20% & 10% is... vandaar mijn vraag. Dan zou het samengevallen zijn met deze melding, maar dus niet van toepassing omdat je de LR hebt.

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:38

Steeffoon

Smartphone-nerd

PSNE schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:17:
[...]

Woonachtig in het verre Zuid-Oost Limburg en regelmatig in het 'verre Noorden'(en westen): DenHaag op en neer zonder 'tanken': geen probleem. Amersfoort: idem....
Naar Zwolle op en neer zou ik ook wel gehaald hebben, maar mijn EV3 werd zelf een beetje zenuwachtig en ik heb maar toegegeven aan zijn aanwijzing (in de routeplanner) om ergens 80 km van huis nog even bij te laden....
Maar nodig was het niet....Kortom: een prima range... (als je niet harder rijdt dan 100 km..)
Voor de terugreis van Zeeland naar Drenthe, (familie woont verspreid over het land :+ ), gaf de Kia ook een laadstop aan. Vond ik niet nodig. Volgens de auto zouden we met 8 procent aankomen, dat werd uiteindelijk 16, zonder echt traag te rijden, gewoon 103 km/u.
Ohmak schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:22:
Sinds een paar weken hebben wij onze eerste EV, ik lees al een tijdtje mee in dit forum. Toch vraag ik me af tot hoe ver rijden jullie eigenlijk de accu “leeg” ?
Doorgaans laad ik hem weer op rond de 15-22 procent en laad hem doorgaans tot 80. Soms tot 90 of 100 als ik het verwacht nodig te hebben, maar anders voldoet 80.
Zr40 schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:13:
[...]

Die batterijverwarming maakt best wel een verschil. Bij mijn rit naar Hamburg op 2e kerstdag heb ik verwarming van ~4.3 kW waargenomen. Resultaat: laadde met circa 116.2 kW tot 72%.
[Afbeelding]
Klopt, dat gaf hij de tweede rit ook aan; 4,3 kWh als verbruik daarvoor. Bij mij raakte de Electra paal tot 127 :)

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• imiek99
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 19:26

imiek99

EV3 +A LR

Steeffoon schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:00:
Crosspost uit het "Ervaringen lange ritten met EV door Europa topic".

Een update over de Kia EV3 GT-PlusLine die we sinds eind augustus in het bezit hebben. Wanneer het je eerste EV is, blijft de eerste lange rit toch altijd een spannend iets. Op eerste kerstdag was het zover. Met de Kia van Drenthe (omgeving Emmen) naar familie in het verre Zuid-Limburg, in Gulpen.

Het was een koude ochtend, en de dag begon slecht voor de lange rit. Want door het hoge verbruik van het huis (met o.a. een veeleisende warmtepomp), kreeg de auto minder stroom. Het gevolg: de auto was maar voor 62 procent volgeladen. Dat veranderde de plannen. Om voorbereid op weg te gaan, hebben we de route gepland in ABRP. Ik vind het leuk er een sport van te maken om onder de 70 eurocent te snelladen (liever nog voordeliger, maar wil de reis niet onnodig nog langer maken). De eerste geplande stop: een EWE Go in Emsbüren. Met mijn EWE Go laadpas kan ik voor 52 cent laden. Dat dachten er meer, en het was ondanks wat de Kia navigatie aangaf, allemaal bezet. De McDonald’s was blijkbaar geliefd onder meerderen, want even wachten in de hoop op een vrije lader werd niet beloond. Teleurgesteld de straat verder uitgereden, want daar zit een Tesla-plein. Deze SuC was verre van vol en was 64 cent per kWh. Ook nog prima mee te leven. Hoewel de auto zelf de hele tijd aangaf dat de accuverzorging (batterijverwarming) gestart was, was hier weinig van te merken (mede omdat in het verbruiksoverzicht de batterijverwarming op 0,0 kW bleef staan). De laadsnelheid kwam niet boven de 90kW. Dat duurde dus langer dan gewild en verwacht. Gelukkig duurde het bij die McDonald’s ook even voordat de koffie doorkwam. De temperatuur lag gedurende de rit rond de -4 graden.

De tweede laadstop hadden we gepland bij Electra in Oberhausen. Een extra tussenstop voor de zekerheid, omdat het verbruik nogal fluctueerde. Na wat research kwam daar een mooie kortingscode tevoorschijn bij de al niet dure laadpalen. Even de snelweg af, en het laden kon beginnen. Handig is dat je een plaats kunt reserveren, zodat je zeker bent van een plekje. Ben heel benieuwd hoe dat werkt als het drukker wordt op zo’n moment. Het laden ging nu een stuk beter, en zag ook de batterijverwarming daadwerkelijk terug in de verbruiksmonitor. De top kwam uit rond de 127kW. Stuk beter. Het verbruik van de afgelopen rit was met een stuk 170 km/u en verder 120 km/u vrij flink: 29,2 kWh/100km volgens de auto, bij een temperatuur van -1 graden. Het derde deel rustiger gereden, vooral rond 80 en 100, met een temperatuur van 1 graden, waarbij de boordcomputer 19,3 kWh/100km aangaf.

Fijn dat de Kia navigatie rekening kan houden met de laadstations van je voorkeur. Hiervoor moet je exact de naam gebruiken zoals deze ook in Google Maps staat, zodat deze als laadstop gebruikt wordt.
Echt een heerlijk, stille, stabiele auto die ook op hoge snelheiden erg zeker en fijn aanvoelt. De Kona hybride (2023) die we hiervoor reden was al niet slecht, maar de Kia doet er nog een schepje bovenop.

[Afbeelding]
Hallo. Dank voor je uitgebreide verslag.
Hierin schrijf je dat je de een plek voor het opladen kon reserveren, Hoe werkt dat precies? Is dit in een speciale app? Of ook in de Kia navigatie?

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:14

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Kia connect lijkt er weer eens uit te liggen. Word steeds vaker voor mijn gevoel...

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• Bolko
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-01 19:23
Bolko schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:03:
[...]

Zojuist de Kia dealer gebeld maar dit schijnt normaal te zijn? Lijkt mij alles behalve normaal als je nog zo'n 80KM kan rijden met de auto? Iemand hier ervaring mee?
Edit: Kia dealer waar ik de auto opgehaald heb (Amsterdam) vertrouwd het toch niet en mag daar wel morgen even langskomen!
Zojuist terug van de dealer in Amsterdam. Blijkt een defecte ICCU. Gaat binnenkort vervangen worden. Toch fijn dat ze iets gevonden hebben.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

imiek99 schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:14:
[...]

Hallo. Dank voor je uitgebreide verslag.
Hierin schrijf je dat je de een plek voor het opladen kon reserveren, Hoe werkt dat precies? Is dit in een speciale app? Of ook in de Kia navigatie?
Dat is via de app van de laadaanbieder mogelijk, in dit geval dus Electra. Volgens mij bieden andere partijen dit niet aan.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:30
Johan9711 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:43:
Kia connect lijkt er weer eens uit te liggen. Word steeds vaker voor mijn gevoel...
Die app is toch echt een verschrikking voor zo'n auto. Hij logt bjj mij ook continue uit. Heel vermoeiend.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:29

grimson

domeingrommer

Gezocht in het forum en in handleiding:

Q: Maximum aantal profielen?:
Klopt het dat je 'maar' 2 profielen kan aanmaken die samen met 'gast' 3 profielen totaal geeft?

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• MacZappa
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:46
timpel_800 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:11:
[...]

Die app is toch echt een verschrikking voor zo'n auto. Hij logt bjj mij ook continue uit. Heel vermoeiend.
Er is toch de Kia app, die Kia Connect verving?

https://www.kia.com/be/nl...sign/technologie/kia-app/

[ Voor 12% gewijzigd door MacZappa op 30-12-2025 16:39 ]

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
grimson schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:01:
Q: Maximum aantal profielen?:
Klopt het dat je 'maar' 2 profielen kan aanmaken die samen met 'gast' 3 profielen totaal geeft?
Ja, dat klopt inderdaad.

• Skv
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-01 20:13

Skv

Wat zijn jullie ervaringen met rijden met de standaard Hankook banden bij lagere temperaturen en sneeuw? Het gaat om de 19 inch banden van een GT.

Ik heb een aardige rit voor de boeg dit weekend (wel binnen NL) maar de eerste mogelijkheid voor bandenwissel die ik kon boeken is begin week 4 van 2025. Volgens mij zijn de standaard banden zomerbanden en geen all season.

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18:20
Standaard banden zijn idd zomerbanden en geen all season. Er rijden meer dan genoeg mensen op zomerbanden in de winter in NL. Op doorgaande en drukke wegen wordt meestal gestrooid en zul je (zowel op zomer- als winterbanden) je rijstijl aan moeten passen aan de omstandigheden. Niemand gaat je de garantie geven dat 't wel goedkomt op zomerbanden (en op winterbanden ook niet 😉).

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Serieus nog nooit andere banden dan winterbanden gehad en met een beetje voorzichtigheid kom je gewoon waar je moet zijn. Langere ritten zijn wellicht wat lastiger, maar niet onmogelijk.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• AtlAntA
  • Laatst online: 18:02
Skv schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:37:
Wat zijn jullie ervaringen met rijden met de standaard Hankook banden bij lagere temperaturen en sneeuw? Het gaat om de 19 inch banden van een GT.

Ik heb een aardige rit voor de boeg dit weekend (wel binnen NL) maar de eerste mogelijkheid voor bandenwissel die ik kon boeken is begin week 4 van 2025. Volgens mij zijn de standaard banden zomerbanden en geen all season.
Heb de auto sinds 7 januari dit jaar dus de vorige winter ook deels gereden met deze auto. De banden doen het redelijk maar niet fantastisch met winterweer. Had wel verwacht dat de auto zich in sneeuw wat beter zou gedragen omdat hij relatief zwaar is. Maar ook de auto doet het net als de banden redelijk. Alleen erg irritant dat bij 2 sneeuwvlokken alle systemen (inclusief cruise control..) worden uitgeschakeld.

Zoals de winters de afgelopen 10 jaar in Nederland verlopen zijn winterbanden maar van beperkt nut vind ik. Maar goed dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
THE_BASE schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:20:
Serieus nog nooit andere banden dan winterbanden gehad en met een beetje voorzichtigheid kom je gewoon waar je moet zijn. Langere ritten zijn wellicht wat lastiger, maar niet onmogelijk.
Jij rijdt het hele jaar op winterbanden?
Hier gewoon de hankook zomerbanden, rustig door de bochten en niet te gek doen. Prima.

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:35
slagroomsoes schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:45:
Standaard banden zijn idd zomerbanden en geen all season. Er rijden meer dan genoeg mensen op zomerbanden in de winter in NL. Op doorgaande en drukke wegen wordt meestal gestrooid en zul je (zowel op zomer- als winterbanden) je rijstijl aan moeten passen aan de omstandigheden. Niemand gaat je de garantie geven dat 't wel goedkomt op zomerbanden (en op winterbanden ook niet 😉).
als het glad dreigt te worden stel ik wel uit of neem de trein.

Geen winterbanden nodig

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
AtlAntA schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:36:
[...]
Alleen erg irritant dat bij 2 sneeuwvlokken alle systemen (inclusief cruise control..) worden uitgeschakeld.
Huh? Dat heb ik afgelopen winter niet gemerkt, ben toen met de EV3 (op allseason banden) op wintersport geweest, met aantal dagen flinke sneeuwval. 1 van die dagen de auto op afstand ontdooid (wat een feest als er 25 cm verse sneeuw op ligt _/-\o_ ) . En er daarna stuk mee gereden, geen enkele melding gehad over uitschakelen van systemen....

• Pegasus55
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:13
Vanochtend wilde ik mijn EV3 van 74% naar 100% opladen. Met de oplader thuis gebeurd dat normaal met
11,3 Kw/H . Helaas laadt de wagen nu met 4,9 Kw/h op bij een temperatuur van 1 graad Celsius buiten en na een koude nacht. Kan iemand mij uitleggen op ik eerst de batterijconditioner had moeten aanzetten, of ligt dit misschien ergens anders aan?

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:51
Pegasus55 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:08:
Vanochtend wilde ik mijn EV3 van 74% naar 100% opladen. Met de oplader thuis gebeurd dat normaal met
11,3 Kw/H . Helaas laadt de wagen nu met 4,9 Kw/h op bij een temperatuur van 1 graad Celsius buiten en na een koude nacht. Kan iemand mij uitleggen op ik eerst de batterijconditioner had moeten aanzetten, of ligt dit misschien ergens anders aan?
Mijn Tesla laadt soms helemaal niet op als het echt koud is buiten. Dan moet eerst de accu op temperatuur komen. Op tijd inpluggen en even wachten doet vaak wonderen.

• THE_BASE
  • Niet online
koelkast schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:04:
[...]

Jij rijdt het hele jaar op winterbanden?
Hier gewoon de hankook zomerbanden, rustig door de bochten en niet te gek doen. Prima.
Note to self: niet reageren als ik net wakker ben. :)

Ik rijd het hele jaar op zomerbanden.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• in06cd
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:48
Mijn EV3 kreeg na de start een heel traag dashboard. Als je wegreed vergrootte de snelheid pas na enkele seconden. De garage heeft een reset gedaan (accu los >10min) dat het oplostte. Iemand wel eens meegemaakt?

Alles werkt weer naar behoren, inclusief smart regeneratie, ik ben er dol op!

• Pegasus55
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:13
turkeyhakan schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:17:
[...]

Mijn Tesla laadt soms helemaal niet op als het echt koud is buiten. Dan moet eerst de accu op temperatuur komen. Op tijd inpluggen en even wachten doet vaak wonderen.
Maar dan moet je neem ik aan ook de verwarming aanzetten. Wordt de accu dan ook veel warmer zodat laden sneller gaat?

• BBKing
  • Niet online
Ik heb m standaard elke nacht aan de lader hangen, vanaf 23:30u springt de laadbox aan. Ik zie nu pas net dat afgelopen 2 weken er 'slechts' met 7-8 Kw/uur wordt geladen tov normaal 11 Kw/uur. Zal inderdaad wel met de temperatuur te maken hebben. Niet heel boeiend want elke ochtend staat ie alsnog op 80% SoC.

• AtlAntA
BBKing schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:49:
[...]

Huh? Dat heb ik afgelopen winter niet gemerkt, ben toen met de EV3 (op allseason banden) op wintersport geweest, met aantal dagen flinke sneeuwval. 1 van die dagen de auto op afstand ontdooid (wat een feest als er 25 cm verse sneeuw op ligt _/-\o_ ) . En er daarna stuk mee gereden, geen enkele melding gehad over uitschakelen van systemen....
Waarschijnlijk droge sneeuw? Die witte drek die hier uit de lucht kwam vorige winter bleef overal aan plakken en dus ook op de sensoren.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
Pegasus55 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:29:
[...]

Maar dan moet je neem ik aan ook de verwarming aanzetten. Wordt de accu dan ook veel warmer zodat laden sneller gaat?
Nee hoor, zodra ik onze Model 3 in plug, start de batterijverwarming automatisch (zonder het interieur te verwarmen).

Je kunt bij onze auto ook toevallig de climate control handmatig aanzetten en dan wordt naast het interieur, ook de accu automatisch verwarmd bij koude temperaturen.

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:38
In de app kan je ook op afstand de batterij conditionering van de Kia starten indien nodig. Dit is onder Remote->EV.
Weet niet of dit ook automatisch gedaan wordt.

Fijne Jaarwisseling alvast iedereen!

[ Voor 13% gewijzigd door NVranya op 31-12-2025 13:34 ]

• Baps
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:33
Afgelopen week tijdens de feestdagen de auto in totaal 4x aan verschillende laadpalen gehangen met temperaturen rond het vriespunt. Diverse keren pas de volgende ochtend na een lange rit de avond ervoor. De batterijconditionering op geen enkel moment aangehad en steeds keurig rond de 11 Kw/h gehaald. Daar zal het niet per se aan moeten liggen dus.

Zal misschien wel met de capaciteit van het stroomnet en levering vanuit de laadpaal te maken hebben. Heb nog wel eens periodes bij de laadpaal in onze straat dat hij maar met 6 of soms zelfs 2 Kw/h oplaadt ongeacht de temperatuur.

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:29

grimson

domeingrommer

https://www.reddit.com/r/.../kut_bmw_dat_zal_m_leren/
Hmm .. iemand uit dit forum? 😁

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Vandaag had de (diesel) bus van onze zoon een lege accu. Ik twijfel of je hiervoor de KIA EV3 kan gebruiken om de bus te starten. Ik lees op internet dat de donor auto moet draaien en je wat extra gas moet geven. Tja en dat gaat niet met een elektrische auto. Uiteindelijk een benzine auto geregeld.

Weten jullie of je de Kia hiervoor kunt gebruiken?

• Skv

Skv

AtlAntA schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:36:
[...]

Heb de auto sinds 7 januari dit jaar dus de vorige winter ook deels gereden met deze auto. De banden doen het redelijk maar niet fantastisch met winterweer. Had wel verwacht dat de auto zich in sneeuw wat beter zou gedragen omdat hij relatief zwaar is. Maar ook de auto doet het net als de banden redelijk. Alleen erg irritant dat bij 2 sneeuwvlokken alle systemen (inclusief cruise control..) worden uitgeschakeld.

Zoals de winters de afgelopen 10 jaar in Nederland verlopen zijn winterbanden maar van beperkt nut vind ik. Maar goed dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.
De oplossing is al gevonden: de hotelovernachting is een paar weken uitgesteld :+ Het had niet echt comfortabel gevoeld om met zomerbanden in de sneeuw te gaan rijden.

Vanaf eind januari heb ik alsnog de winterbanden. Die dan in april weer gewisseld kunnen worden.. Vanaf komend jaar ga ik op tijd de banden wisselen. Was helaas (vanwege levering auto eind december) nu niet mogelijk.

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:05
Skv schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:11:
[...]

De oplossing is al gevonden: de hotelovernachting is een paar weken uitgesteld :+ Het had niet echt comfortabel gevoeld om met zomerbanden in de sneeuw te gaan rijden.

Vanaf eind januari heb ik alsnog de winterbanden. Die dan in april weer gewisseld kunnen worden.. Vanaf komend jaar ga ik op tijd de banden wisselen. Was helaas (vanwege levering auto eind december) nu niet mogelijk.
Ik maak de afspraak bandenwissel meestal al in juni voor eind november via internet bij de dealer. :P

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor wie het interesseert, ervaring op de Duitse Autobahn: SCC gaat niet hoger dan 160 km/h, opgenomen vermogen op die snelheid is circa 68 kW (dat is 42,5 kWh per 100 km), SCC schakelt uit bij 170 km/h, top snelheid in de praktijk 173 km/h.

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-01 16:55

Coffee

Coffee

tweakfdr schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:44:
Vandaag had de (diesel) bus van onze zoon een lege accu. Ik twijfel of je hiervoor de KIA EV3 kan gebruiken om de bus te starten. Ik lees op internet dat de donor auto moet draaien en je wat extra gas moet geven. Tja en dat gaat niet met een elektrische auto. Uiteindelijk een benzine auto geregeld.

Ik zou het denk ik niet doen, hoewel berichtgeving online wisselend is. De accu van een EV is heel erg klein. Je wil ook niet de dure elektronica (mogelijk) beschadigen. Veel merken raden het expliciet af, ik heb even de handleiding van Kia niet paraat.

Wat je altijd nog kan proberen is zo veel mogelijk zekeringen uit de brandstof auto halen van dingen zoals de airco, verlichting, eventuele infotainment systemen, etc. Vaak beperkt dit net genoeg het verbruik van het hele systeem dat de startmotor genoeg kracht heeft om de motor te starten. Deze truc heb ik zeker al vier keer met succes toegepast.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:50

WTM

tweakfdr schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:44:

Ik had dit idee ook om de auto van m'n schoonzus te starten maar kreeg het dringende advies van de KIA dealer om het niet te doen.

• Skv

Skv

onzenuub schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:19:
[...]

Ik maak de afspraak bandenwissel meestal al in juni voor eind november via internet bij de dealer. :P
Ik kon pas bij KwikFit registeren als ik een kenteken had. Die kwam pas eind december, daarna direct een afspraak gemaakt en dat kon op zn vroegst 4 weken later. :{

• Ohmak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:52
Ik heb het smart charge pakket van de dealer met beheer abonnement. Maar volgens mij kan ik de laadpaal gewoon beheren via de Zaptec app. Dus vroeg ik me af of ik dat beheer abonnement wel nodig heb. Hebben jullie ook een beheer abonnement van de kia of kan dat makkelijk zonder?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Plug & Charge met Electroverse: het werkte al meteen, en nu bijna een week later heeft de infotainment ook in de gaten dat het actief is :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxraA6vumrU_nB9C45pcepfFwEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZqWTl8jlYl9YMubXAOxXX7ye.jpg?f=fotoalbum_large

• THE_BASE
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:45:
Plug & Charge met Electroverse: het werkte al meteen, en nu bijna een week later heeft de infotainment ook in de gaten dat het actief is :P

[Afbeelding]
Heb je daarbij Easy en een betaalde kaart?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

THE_BASE schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:25:
[...]

Heb je daarbij Easy en een betaalde kaart?
Ik denk dat je Kia Charge bedoelt? Nee, die heb ik een tijd geleden opgezegd. Ik vond de prijsstelling ongunstig.

• THE_BASE
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:38:
[...]

Ik denk dat je Kia Charge bedoelt? Nee, die heb ik een tijd geleden opgezegd. Ik vond de prijsstelling ongunstig.
Ik heb nu via Electroverse-app Plug & Charge stappen doorlopen. Benieuwd of dat zo gaat werken?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

THE_BASE schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:52:
[...]

Ik heb nu via Electroverse-app Plug & Charge stappen doorlopen. Benieuwd of dat zo gaat werken?
Of er een wachttijd of activatietijd is dat weet ik niet, maar dat was inderdaad de enige stap.

Mijn ervaring: ik heb de PCID ingevuld in de Electroverse-app op 6 december, en pas voor het eerst bij een Plug & Charge locatie geladen op 26 december. Dat werkte direct, en die eerste laadsessie was de trigger voor Electroverse om een mail te sturen dat het certificaat gereed is voor installatie. En dat ging vanzelf; ik heb niets handmatig moeten installeren op het scherm of in de Kia app.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 01-01-2026 18:12 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:01:
[...]

Of er een wachttijd of activatietijd is dat weet ik niet, maar dat was inderdaad de enige stap.

Mijn ervaring: ik heb de PCID ingevuld in de Electroverse-app op 6 december, en pas voor het eerst bij een Plug & Charge locatie geladen op 26 december. Dat werkte direct, en die eerste laadsessie was de trigger voor Electroverse om een mail te sturen dat het certificaat gereed is voor installatie. En dat ging vanzelf; ik heb niets handmatig moeten installeren op het scherm of in de Kia app.
Helder, dank je wel. Binnenkort eens checken bij een laadpaal. Electroverse is echt wel een hele fijne overzichtelijke app!

• deMercer
  • Niet online
THE_BASE schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:04:
Electroverse is echt wel een hele fijne overzichtelijke app!
Is dat deze “Octopus Electroverse” app in de Apple App Store?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzgYlFl9iv-hEf35M9v4o49B4Ws=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/z9gyBcXmq9jw4O1j91JTv2MJ.jpg?f=user_large

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

THE_BASE schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:04:
[...]

Helder, dank je wel. Binnenkort eens checken bij een laadpaal. Electroverse is echt wel een hele fijne overzichtelijke app!
De meeste AC laadpalen (in Nederland tenminste) doen niets met Plug & Charge, daar kan je het niet checken. Dus als je het wilt proberen, dan moet je een DC lader zoeken die het ondersteunt. In NL is dat voornamelijk IONITY en Allego (al kwam ik wel één IONITY locatie tegen waar het niet werkt). In mijn recente reis naar Duitsland werkte het ook bij een Aral Pulse.

In die app kan je ook filteren op locaties met Plug & Charge ondersteuning :)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

deMercer schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:15:
[...]

Is dat deze “Octopus Electroverse” app in de Apple App Store?

[Afbeelding]
Ja, dat is hem.

• deMercer
  • Niet online
Interessant. Ik wist niet dat Octopus zich ook richt op deze markt.

• WTM

WTM

Ik ben nog niet zo bekend met rijden onder winterse omstandigheden, zoals gladheid en sneeuw (in een benzine auto wel vaker gedaan). Heb winterbanden eronder, de set die je bij Kia kan kopen met 17 inch velgen, continental wintercontact.

Als het niet glad is rij ik graag met lvl 3 regeneratie en one pedal driving.

Wat is aan te raden met een EV3?

• BBKing
  • Niet online
WTM schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:55:
Ik ben nog niet zo bekend met rijden onder winterse omstandigheden, zoals gladheid en sneeuw (in een benzine auto wel vaker gedaan). Heb winterbanden eronder, de set die je bij Kia kan kopen met 17 inch velgen, continental wintercontact.

Als het niet glad is rij ik graag met lvl 3 regeneratie en one pedal driving.

Wat is aan te raden met een EV3?
Er zit een hele mooie drive-mode op met de toepasselijke naam 'snow'. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen (wintersport vorig jaar) dat die prima werkt op een dikke sneeuwlaag op all-seasons en zonder kettingen

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:44
Zr40 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:21:
[...]
De meeste AC laadpalen (in Nederland tenminste) doen niets met Plug & Charge, daar kan je het niet checken. Dus als je het wilt proberen, dan moet je een DC lader zoeken die het ondersteunt. In NL is dat voornamelijk IONITY en Allego (al kwam ik wel één IONITY locatie tegen waar het niet werkt).
Fastned toch ook? Hoewel ik het daar via hun eigen app heb geregeld dat de ID van m’n auto aan m’n laadpaal is gekoppeld.

Liege, liege, liegebeest!

• WTM

WTM

Dank! Dat was ik vergeten maar er gaat een belletje rinkelen. Ga er zo eens mee rijden.
BBKing schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:59:
[...]

Er zit een hele mooie drive-mode op met de toepasselijke naam 'snow'. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen (wintersport vorig jaar) dat die prima werkt op een dikke sneeuwlaag op all-seasons en zonder kettingen

• BBKing
  • Niet online
WTM schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:32:
Dank! Dat was ik vergeten maar er gaat een belletje rinkelen. Ga er zo eens mee rijden.
[...]
Mooi, volgens mij beperkt die drive-modus onder ander de regeneratie naar max level 2. Om abrupt remmen te voorkomen.

• THE_BASE
  • Niet online
Het sneeuwt... en daardoor werken sensoren niet of minder en kreeg ik de melding dat ACC en andere hulpsystemen uitgeschakeld worden. Dat is toch wel jammer, nooit meegemaakt met andere auto's.

Kreeg vanmorgen overigens ook update naar 25.12.1 vanwege Roof Control Module.

• uray
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Fnhft4dnFxpRzzfg0VYFHz2yjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1IWBB21CnJj7z5T71wNQaLjL.jpg?f=fotoalbum_large
Heb op Marktplaats een Extra setje velgen kunnen scoren. Op de Achteras zit de Zomer variant nog en op de Vooras de Winter variant. Ja ik weet het, nog zonder afdek kapjes... Ik was nog niet klaar met wisselen.

[ Voor 7% gewijzigd door uray op 02-01-2026 12:17 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

THE_BASE schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:04:
Het sneeuwt... en daardoor werken sensoren niet of minder en kreeg ik de melding dat ACC en andere hulpsystemen uitgeschakeld worden. Dat is toch wel jammer, nooit meegemaakt met andere auto's.
Als de sensoren bedekt zijn met sneeuw of de camera is beslagen dan werkt het inderdaad niet. Ik vind het wel prettig dat het dan uitgeschakeld wordt met een melding. Niet dat je dan met een vals gevoel van veiligheid vertrouwt op het systeem en dat het dan niet werkt of zelfs verkeerd werkt.

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:56
uray schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:12:
Een perfect passend afwasbaar bakje voor in je EV3. Was wat sceptisch, maar moet zeggen dat ie perfect past. Voor dat geld zeker een aanrader.

https://nl.aliexpress.com...K50f&gatewayAdapt=glo2nld

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Weliswaar een stuk duurder maar ik vind het wel iets chiquer. Ook dit is een kwestie van smaak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZptvs5A_vYS84AjiSZqUMeBPq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSThJNOEKxCoh32riwBrr5JI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-hPI1hru46bqw-ddx7dQEVKrEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJ5Dy6GQH0bZkRvOGo0T96M0.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• jonk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:22
noppie63 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:39:
[...]
Weliswaar een stuk duurder maar ik vind het wel iets chiquer.
Ik zit misschien te slapen maar welke is dit?

• uray
jonk schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:30:
[...]

Die van Kia zelf denk ik als ik het zo zie...

• deMercer
  • Niet online
BBKing schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:49:
Mooi, volgens mij beperkt die drive-modus onder ander de regeneratie naar max level 2. Om abrupt remmen te voorkomen.
Regeneratie wordt zelfs beperkt tot maximaal level 1.

NB Als je daarna switcht naar een andere Drive modus, dan blijft de regeneratie op level 1 staan, ook als je daarvoor in een andere modus level 2 of 3 had geselecteerd.

• noppie63
jonk schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:30:
[...]

Dit is de originele opbergbak van Kia uit de webshop

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• _birdie_
noppie63 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:01:
[...]

Dit is de originele opbergbak van Kia uit de webshop
die van 175 :) :-(

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01 11:35
Hoeveel km kan de EV3 rijden met dit winterse weer zonder warmtepomp functie voor verwarming?
En is dat voor de 58,3 of de 81,4kWh batterij?

• Planet X
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:45
blanken17 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:51:
Hoeveel km kan de EV3 rijden met dit winterse weer zonder warmtepomp functie voor verwarming?
Dat kun je het beste bekijken op de website ev-database.org: https://ev-database.org/car/2212/Kia-EV3-Long-Range. Het hangt vooral af van het gebruik van de auto. Snelweg of Stad of N wegen.
Ik heb zelf de Long Range GT Line en haal zeker 350 km op de snelweg in de winter.

• THE_BASE
  • Niet online
Zonder in detail te treden, want alles hangt af van omstandigheden: opladen tot 80% en ik kan zeker 375 km rijden. Dus ik schat met 100% op makkelijk 450-500 km.

Ter vergelijking, met 100% batterij kan ik in de zomer 600 km rijden.

• deMercer
  • Niet online
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, is hoeveel kW een EV3 zonder warmtepomp gebruikt voor de klimaatregeling momenteel? Hier in Zuid-Spanje is het momenteel ’s ochtends zo'n 7 graden, en het maximum dat ik heb gezien qua verbruik voor de klimaatregeling is 1,4 kW. Dat is voor een EV3 (met warmtepomp) waarbij deze niet is voorverwarmd en een ingestelde binnentemperatuur van 20,5 graden.

• JBarn
  • Registratie: September 2023
deMercer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:35:
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, is hoeveel kW een EV3 zonder warmtepomp gebruikt voor de klimaatregeling momenteel? Hier in Zuid-Spanje is het momenteel ’s ochtends zo'n 7 graden, en het maximum dat ik heb gezien qua verbruik voor de klimaatregeling is 1,4 kW. Dat is voor een EV3 (met warmtepomp) waarbij deze niet is voorverwarmd en een ingestelde binnentemperatuur van 20,5 graden.
Ik heb mijn EV3 nog niet, maar het kan oplopen tot 2-3 kWh bij koude temperaturen.
YouTube: 1800 km in de Kia EV3 | Keigoed | maar winterverbruik is achilleshiel

• imiek99
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 19:26

imiek99

EV3 +A LR

Ik heb gemerkt dat met het koude(re) weer ook het vermogen van het AC laden door de EV3 wordt aangepast. Waar ik normaal ongeveer laadt met 10/11Kw is dat nu 6,7 Kw. Als ik een half uurtje de batterij voorwarm gaat de snelheid terug naar 10/11 Kw. Dat had ik niet verwacht. Dacht dat dit alleen gebeurde bij DC laden…..
(auto heeft dan met deze dagen wel een aantal dagen stilgestaan)

• uray
Verbruik zonder Warmte pomp ligt 2 tot 2,5 keer hoger. Waarbij natuurlijk ook de duur van de rit dit mede bepaald. Hoe langer de rit, hoe verder dit van 2,5 terugloopt naar 2 of zelfs daaronder.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-01 19:28
Bij het voorverwarmen trekt die als de accu op 100% is ongeveer 6kW uit de muur, mijn vorige Kia E-Niro met warmtepomp kwam daar vaak niet verder dan 1,5kW. De ruit ontdooit net zo snel ongeveer.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• ftpfreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:26
Ik heb de 58,3 batterij, op korte stukjes van max. 5 km is het verbruik met dit weer zo'n 35KWh/100km.
Met zo'n 4-5 graden, voorverwarmen, verwarming in de auto op 21 graden driver only, stoel- en stuurverwarming op stand 1 en rijden op ECO kom ik op zo'n 300-340km uit met binnendoor rijden en 270-300 bij 95km/u op de SCC op de snelweg.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Gisteravond tijdens een flinke sneeuwbui op de snelweg (zag geen wegbelijning meer) continu meldingen;

Eerst ging de scc uit (sneeuw op voorkant, logisch). Vervolgens ging de trailermode steeds aan en uit, met allerlei meldingen over lampencontroles.

Wat bleek bij parkeren onderweg, de afneembare trekhaak heeft een opklapbare stekkerdoos, die stond vol met water. Even heen en weer en meldingen weer weg...

• _birdie_
koelkast schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:55:
Gisteravond tijdens een flinke sneeuwbui op de snelweg (zag geen wegbelijning meer) continu meldingen;

Eerst ging de scc uit (sneeuw op voorkant, logisch). Vervolgens ging de trailermode steeds aan en uit, met allerlei meldingen over lampencontroles.

Wat bleek bij parkeren onderweg, de afneembare trekhaak heeft een opklapbare stekkerdoos, die stond vol met water. Even heen en weer en meldingen weer weg...
die trekhaak bij de ev3 blijft een dingetje ..

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:27
Vandaag ook gereden met sneeuwmodus. Ongeacht modus en type banden moet je met dit weer sowieso je rijgedrag aanpassen dus het voelde niet anders als met mijn eerdere auto's. Enige wat ik merkte aan de sneeuw modus, los van de i-pedal stand, was dat als je het pedaal plat gooit op lage snelheid de auto heel netjes de snelheid doseert en dus niet als een raket met spinnende wielen vandoor gaat (uiteraard getest onder veilige omstandigheden). Daarbij ondervond ik dat wanneer je wel hard remt en daarmee glijd de rem niet super voelbaar probeert te doseren. Bij mijn vorige Ford voelde je dan echt getik in het pedaal van de ABS e.d. die dan ingreep.

Overigens heb ik all-season banden vanuit de lease, dus voor het eerst in jaren geen banden wissel hoeven doen. Maar dan nog pas ik mijn rijgedrag aan, want helaas in het verleden gezien hoe anderen met sneeuwbanden dachten op standaard wijze door te kunnen rijden en daar achteraf spijt van hadden. Daarbij ben ik ook wel eens met een Opel Corsa op zomerbandjes over de Pyreneeën heen gereden door een dik pak sneeuw (hadden geen sneeuw verwacht maar de tunnels waren dicht en kwamen daardoor wat hoger als verwacht...). Rustig aan, geen gekke dingen doen, goed voelen wat de auto doet en je komt een heel eind!

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• _EV_
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20:33
In de EV4 test van IAV van alweer 3 maanden geleden heeft hij het bij tijdstip15:20 dat dit de eerste Kia is met ‘online’ navigatie.
De kaarten zijn dan altijd up-to-date.
YouTube: Rijden met de Kia EV4 | Oplossing voor achilleshiel is aanstaande!

Ik ben benieuwd op dit ook in de EV3 gaat komen
In mijn vorige auto, een Renault Captur van 5 jaar geleden, had ik dit al.
Hierop loopt Kia niet voorop

• THE_BASE
  • Niet online
_EV_ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:08:
In de EV4 test van IAV van alweer 3 maanden geleden heeft hij het bij tijdstip15:20 dat dit de eerste Kia is met ‘online’ navigatie.
De kaarten zijn dan altijd up-to-date.
YouTube: Rijden met de Kia EV4 | Oplossing voor achilleshiel is aanstaande!

Ik ben benieuwd op dit ook in de EV3 gaat komen
In mijn vorige auto, een Renault Captur van 5 jaar geleden, had ik dit al.
Hierop loopt Kia niet voorop
Dit zijn van die dingen die altijd jammer zijn. Vrijwel hetzelfde model van binnen en van buiten met iets andere specs en afmetingen. Had die firmware niet vanaf de EV9 hetzelfde kunnen zijn?

• in06cd
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:48
THE_BASE schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:33:
[...]

Dit zijn van die dingen die altijd jammer zijn. Vrijwel hetzelfde model van binnen en van buiten met iets andere specs en afmetingen. Had die firmware niet vanaf de EV9 hetzelfde kunnen zijn?
Zou ook een stuk goedkoper zijn!

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-01 19:54
grazara schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 07:14:
[...]

Ik vond gisteren dat de app wat traag reageerde in de middag, s`avonds was het gelukkig bij mij weer op normale snelheid :D
Heb sowieso de indruk dat de Hyundai app trager opstart als de Bluelink app, dat is zeer waarschijnlijk de prijs die we betalen voor vooruitgang :D :D

• BassieBulk
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb sinds een paar dagen zo'n automatische update staan. Maar elke keer als ik op updaten druk krijg ik:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYaCnGpJUIrHYtqybbbPN5zO7iU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4QcVBf5rBq9A5bMh2LfX0kU9.png?f=fotoalbum_large
Ik ben niet aan het laden.

• schekker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:17
Had ik ook. Bij mij kwam het omdat ik altijd de auto meteen uitzette, zonder eerst naar de Park stand te gaan (want dat gaat ie bij het uitzetten vanzelf ook). Toen ik eerst de auto in de park stand zette en toen pas uitzette, begon de update wel.

• rubenutca
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 28-01 06:57
Wat is die laatste update inhoudelijk? Kan er niks over terugvinden online

• rubenutca
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 28-01 06:57
Ja laatste ev3 update op die bekende link is september 25

• NVranya
rubenutca schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:51:
Wat is die laatste update inhoudelijk? Kan er niks over terugvinden online
https://www.kia.com/eu/service/connectivity/kia-ota/

• Coffee

Coffee

Coffee

rubenutca schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:25:
Ja laatste ev3 update op die bekende link is september 25
Dan kijk je niet goed denk ik. Ik zie meerdere updates sinds september.

De laatste update van eind december gaat om OTA Software Update for Integrated Electric Booster (IEB). Kennelijk komt er vandaag nog een update voor de Vehicle Platform Control (VPC), welke mogelijk slaat op de E-GMP waar de EV3 op is gebouwd.

• adsa
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-01 23:25
imiek99 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:50:
Ik heb gemerkt dat met het koude(re) weer ook het vermogen van het AC laden door de EV3 wordt aangepast. Waar ik normaal ongeveer laadt met 10/11Kw is dat nu 6,7 Kw. Als ik een half uurtje de batterij voorwarm gaat de snelheid terug naar 10/11 Kw. Dat had ik niet verwacht. Dacht dat dit alleen gebeurde bij DC laden…..
(auto heeft dan met deze dagen wel een aantal dagen stilgestaan)
Dat heb ik ook gemerkt en dacht dat mijn lader raar doet. Gisteren weer met 11kw geladen bij +2 graden en vanochtend kwam ik op ongeveer 7,5 kw bij -2 graden. Ik zal eens kijken wat voorverwarmen doet. Bedankt voor de tip.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Coffee schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:39:
[...]

Een beetje vriendelijker mag wel. Gisteren stonden de updates met datum 22 december 2025, 30 december 2025 en 5 januari 2026 inderdaad nog niet vermeld op deze website. De nieuwste update die gisteren zichtbaar was, was die van 2 september 2025.

• NVranya
Coffee schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:39:
[...]

De laatste update van eind december gaat om OTA Software Update for Integrated Electric Booster (IEB). Kennelijk komt er vandaag nog een update voor de Vehicle Platform Control (VPC), welke mogelijk slaat op de E-GMP waar de EV3 op is gebouwd.
Nee, de eerste link (NL) geeft alleen tot september voor EV3en maar 3 updates:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkDvMvsmcJkp6uFaROcw0PQ9L7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HQCF35GdPnicYPdHUN6Rle4x.png?f=fotoalbum_large

Mijn link, de tweede, is van de EU site (waar je op uitkomt als je de QR scant) geeft andere en meer updates:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YW9V6l9XmqDvDdjIvwpQ4aDJQv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bF6qvL8QanIgEWWBf0uP2ylt.png?f=fotoalbum_large

Dus jullie hebben allemaal gelijk alleen kijken jullie op verschillende plekken.

De beste wensen en een vriendelijk 2026! ;)

• uray
Dat is alleen OTA dus ? Niet via een Stick te doen ?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

uray schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:10:
Dat is alleen OTA dus ? Niet via een Stick te doen ?
Voor zover ik weet wel; ik meen dat alleen infotainment/kaart updates ook via USB te doen zijn.

Gelukkig zijn dit soort functionele updates klein, die downloaden en installeren vrij vlot :)

• uray
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hofO4qBsDbws9PrEH2GqVl6vNkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcvcOsGIrq9RDsxwJX5SrnKc.jpg?f=fotoalbum_large

Als je als eerste op je werk bent na wat vallende Sneeuw.

• noppie63

• Coffee

Coffee

Coffee

Zr40 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:59:
[...]

Een beetje vriendelijker mag wel. Gisteren stonden de updates met datum 22 december 2025, 30 december 2025 en 5 januari 2026 inderdaad nog niet vermeld op deze website. De nieuwste update die gisteren zichtbaar was, was die van 2 september 2025.
Het was zeker niet onvriendelijk bedoeld, al is het wel een goede reminder dat intonatie online snel anders overkomt. Excuses, @NVranya !

• AtlAntA
Het is een nieuw jaar dus heb weer enkele gratis ota updates geloof ik.

• _birdie_
AtlAntA schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:37:
[...]

Het is een nieuw jaar dus heb weer enkele gratis ota updates geloof ik.
oh gaat dat zo .. ik dacht dat die 2 "4ever" waren ... en dat je daarna een abbon moest afsluiten (voor 2 updates per jaar :()

• NVranya
Coffee schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:36:
[...]

Het was zeker niet onvriendelijk bedoeld, al is het wel een goede reminder dat intonatie online snel anders overkomt. Excuses, @NVranya !
Maakt mij niet uit hoor, @Zr40 wellicht wel 😅
_birdie_ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:17:
[...]

oh gaat dat zo .. ik dacht dat die 2 "4ever" waren ... en dat je daarna een abbon moest afsluiten (voor 2 updates per jaar :()
Voor wat ik elke hoor zijn er maar 2 gratis, *maar* … dat zijn de kaart/navi updates.

De andere “bugfixes” blijven gratis ota

• _birdie_
NVranya schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:48:
[...]

Maakt mij niet uit hoor, @Zr40 wellicht wel 😅
[...]

Voor wat ik elke hoor zijn er maar 2 gratis, *maar* … dat zijn de kaart/navi updates.

De andere “bugfixes” blijven gratis ota
en volgens mij kun je de kaartupdates weer wel updaten .. ik vind de frequentie van de kaart updates van magertjes .. als ik echt naar nieuwe gebouwde plekken moet navigeren moet ik Android auto gebruiken (wat ik ook prima vind (icm satelliet)).

• WTM

WTM

Ik moet zeggen dat ik echt aangenaam verrast was m.b.t. de prestaties van de EV3 in de sneeuw. Heb wel winterbanden (continental op 17” velgen, set van Kia erbij gekocht) maar met de ‘snow’ stand gaat het als een tierelier.

Ook voorverwarmen vooraf is ideaal eigenlijk. Enige is wel: verbruik gaat wel als een malle. Richting de 30 kWh per 100 km….(voorverwarmen, kachel beetje hoog etc…) maar goed met een ICE heb je ook hoger verbruik met dit weer….. Hoe is jullie verbruik?

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-01 21:30
Vooral het "kachel beetje hoog" heb ik sinds de vorige EV wel afgeleerd :D heb toch mn jas aan, dus temperatuur lager en lekker stuur- en stoelverwarming aan, dan is 21kWh/100km of lager hier nog wel prima te doen lijkt het. Al heb ik nog geen hele lange of snelle stukken gereden. Die verwarming trekt met gemak 3kW, en stoelverwarming max iets van 200W? dus reken maar uit. Kortere stukjes ga je wel nat natuurlijk want dan ben je alsnog bezig met veel verwarmen, maar warmer dan 17.5 hoeft het niet van mij en mn winterjas. Beetje jammer dat bij 17 graden de kia besluit de verwarming maar in zn geheel uit te zetten, dus lager kan niet eens.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ik blijf het ongekend vinden dat een auto van 50k in mijn geval, zo ontiegelijk snel beslagen ramen heeft. Zelfs met airco aan blijft de zijruit bij de bestuurder in een hoek regelmatig beslagen. Al van alles geprobeerd met de ventilatieroosters etc, maar echt waanzin dit.

• destro9704
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-01 11:47
_birdie_ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:41:
[...]

en volgens mij kun je de kaartupdates weer wel updaten .. ik vind de frequentie van de kaart updates van magertjes .. als ik echt naar nieuwe gebouwde plekken moet navigeren moet ik Android auto gebruiken (wat ik ook prima vind (icm satelliet)).
Sinds gisteren zijn alle ccnc platforms geupgrade naar online navigatie, nadat here dat bekend had gemaakt op de ces 2026, zelfde systeem als in ev4 en ev5, heb je 12 kaartupdates per jaar en kaartmateriaal wordt automatisch online geupdate bij het volgen van een route. Zie release notes.

Update voor infotainment software is op dit moment enkel online beschikbaar in Europa.
Pagina: 1 ... 83 ... 86 Laatste