Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 80 81 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:12
Skv schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:18:
[...]

Even voor mijn begrip:
De auto opent met UWB wel automatisch als je langs loopt, maar sluit niet automatisch als je wegloopt met de auto uit?

Use case: ik heb geen parkeerplaats voor de deur, de EV3 staat straks tussen mijn huis en de centrale afval- groen- en papiercontainer. Het lijkt me niet heel efficiënt als ik elke keer dat ik langs loopt, moet omlopen om handmatig de auto weer op slot te zetten. :?

Ik kreeg net een belletje van de dealer dat de auto binnen is. Het is alleen piekdrukte, dus het afregelen en leverklaar maken vraagt nog even geduld. ;(
Wat de rest zei, maar extra attentie dat hoewel de auto vanzelf weer op slot gaat, hij wel een tijdje open is.
Maar je kan het gewoon uitzetten, het is niet heel veel moeite om de klink aan te raken als hij open moet (en dat moet je toch sowieso na gebruik)

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:50
deMercer schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:02:
[...]

Het automatisch ontgrendelen met keyfob of UWB is een instelling. Automatisch vergrendelen na gebruik auto kent de EV3 helaas niet. Wel vergrendelt de EV3 na ontgrendelen zichzelf na x seconden als je geen portier opent, zoals @aikink aangeeft. Maar dat staat los van sleutelloos ontgrendelen.
Ik weet niet of ik dat helaas moet vinden, ik zou eerder zeggen, gelukkig heeft die dat niet.

Mijn vrouw wacht af en toe in de auto, als zij dan de deur open maakt terwijl de auto is vergrendeld aan de buitenkant dan gaat direct de sirene (alarm) af.

Dus ik vind het automatisch locken bij weglopen zeker niet handig. En je krijgt nu ook een waarschuwing op de app als je auto een langere tijd van het slot is zonder dat er iets met de auto gedaan wordt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
DutchKel schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:06:
Ik weet niet of ik dat helaas moet vinden, ik zou eerder zeggen, gelukkig heeft die dat niet.

Mijn vrouw wacht af en toe in de auto, als zij dan de deur open maakt terwijl de auto is vergrendeld aan de buitenkant dan gaat direct de sirene (alarm) af.
Als je vrouw in de auto wacht, dan heeft zij neem ik aan ook een sleutel bij zich, die dan dus ook in de auto aanwezig is? Dan zal een auto met een compleet keyless entry systeem in dat geval niet op slot gaan. Want er bevindt zich nog een sleutel in de auto.

Maar ieder z’n voorkeur natuurlijk. Wij missen het keyless entry systeem zoals Renault dat kent (al meer dan 11 jaar) nog elke dag.
Het mooiste zou zijn dat de EV3 wél een compleet keyless entry systeem zou hebben, waarbij je dan kunt instellen welke features ervan je wel of niet wilt gebruiken.
En je krijgt nu ook een waarschuwing op de app als je auto een langere tijd van het slot is zonder dat er iets met de auto gedaan wordt.
Yep, maar dat is pas na langere tijd. Ik ben blij met die functie van de auto & app, begrijp me niet verkeerd, vooral in het begin hebben wij geregeld die functie ‘moeten' gebruiken. Maar ik vind het wel een “doekje voor het bloeden” tov een compleet keyless entry systeem.

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:12
deMercer schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:12:
[...]

Als je vrouw in de auto wacht, dan heeft zij neem ik aan ook een sleutel bij zich, die dan dus ook in de auto aanwezig is?
Zou eerder gokken dat de bijrijder geen sleutel bij zich heeft?

• deMercer
  • Niet online
NVranya schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:21:
Zou eerder gokken dat de bijrijder geen sleutel bij zich heeft?
Dat zou kunnen, natuurlijk. Als ik mijn echtgenote in de auto achter zou laten, zou ik zelf in ieder geval mijn sleutel ook in de auto achterlaten mocht zij zelf geen sleutel bij zich hebben. Al was het alleen al voor het draaiende houden van het infotainmentsysteem.

• DutchKel
deMercer schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:12:
[...]

Als je vrouw in de auto wacht, dan heeft zij neem ik aan ook een sleutel bij zich, die dan dus ook in de auto aanwezig is? Dan zal een auto met een compleet keyless entry systeem in dat geval niet op slot gaan. Want er bevindt zich nog een sleutel in de auto.
Dat is een aanname, mijn vrouw rijd nooit in mijn auto (dat durft ze niet). Zij heeft haar eigen auto en dus heeft ze ook geen sleutel, de reserve sleutel ligt thuis in de kluis.

Het enige nadeel is dat de auto een aantal seconden piept omdat er geen sleutel in de auto ligt. Maar dat is maar iets van 20 of 30 seconden.

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:33
In geval van stroomstoring, waardoor je huis zonder stroom zit, lijkt het mij een oplossing om de hoofdschakelaar in de meterkast om te zetten zodat als de spanning weer op het net komt, er geen sluiting kan ontstaan om daarna stroom te trekken van de hoogspanningsaccu [ 3,6 kw] en deze gewoon op het stopcontact aan te sluiten zodat je huis van stroom voorzien wordt. Hebben hier al meer mensen over nagedacht? Voorheen deed ik dit op deze wijze met een aggregaat en dat werkte prima.... Aggregaat is inmiddels verkocht. Hoor graag jullie mening.

• DutchKel
Aedriaen1 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:20:
In geval van stroomstoring, waardoor je huis zonder stroom zit, lijkt het mij een oplossing om de hoofdschakelaar in de meterkast om te zetten zodat als de spanning weer op het net komt, er geen sluiting kan ontstaan om daarna stroom te trekken van de hoogspanningsaccu [ 3,6 kw] en deze gewoon op het stopcontact aan te sluiten zodat je huis van stroom voorzien wordt. Hebben hier al meer mensen over nagedacht? Voorheen deed ik dit op deze wijze met een aggregaat en dat werkte prima.... Aggregaat is inmiddels verkocht. Hoor graag jullie mening.
Ik zat hier ook aan te denken, maar hoe heb je dat voorheen veilig gemaakt? Ik bedoel je hebt toch een keer een situatie dat je blote pennen hebt waar dan 230V op staat?

Ik bedenk me net dat het bij mij niet kan, de zonnepanelen leveren op 3 fasen stroom, maar ik kan de auto op deze manier maar op 1 fasen aansluiten. Dan moet ik de zonnepanelen dus ook uitschakelen aangezien die ene fase niet in sync loopt met de andere 2 fasen. En de nul draad wordt gedeeld en kan dus overbelast raken als de fasen niet 120 graden verdraaid zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door DutchKel op 10-12-2025 12:34 ]

• deMercer
  • Niet online
DutchKel schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:17:
Ik zat hier ook aan te denken, maar hoe heb je dat voorheen veilig gemaakt? Ik bedoel je hebt toch een keer een situatie dat je blote pennen hebt waar dan 230V op staat?
Zelf heb ik dit jaren geleden een keer gedaan met een woning die van de stroom was afgesloten. Niet met de EV3 uiteraard, maar met een stopcontact van een andere woning. Het principe blijft natuurlijk hetzelfde.

Je hebt dan een kabel nodig die aan beide kanten een stekker heeft. Heel belangrijk om altijd eerst de stekker in het stopcontact van je woning te steken, en dan pas in (in dit geval) de V2L-adapter van de auto. Maar let wel altijd heel goed op wat je doet, een klein foutje kan erg gevaarlijke situaties opleveren.
Ik bedenk me net dat het bij mij niet kan, de zonnepanelen leveren op 3 fasen stroom, maar ik kan de auto op deze manier maar op 1 fasen aansluiten. Dan moet ik de zonnepanelen dus ook uitschakelen aangezien die ene fase niet in sync loopt met de andere 2 fasen. En de nul draad wordt gedeeld en kan dus overbelast raken als de fasen niet 120 graden verdraaid zijn.
In dit geval zal je dan enkel op de groepen die op dezelfde fase zitten als het stopcontact dat je met de EV3 verbindt stroom krijgen. En 2- of 3-fase apparaten zullen niet gaan werken.

Een andere eventueel zinvolle optie zou kunnen zijn om enkel het meest vermogende apparaat (oven of warmtepomp bijvoorbeeld) aan te sluiten op de EV3.

• Aedriaen1
deMercer schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:02:
[...]

Zelf heb ik dit jaren geleden een keer gedaan met een woning die van de stroom was afgesloten. Niet met de EV3 uiteraard, maar met een stopcontact van een andere woning. Het principe blijft natuurlijk hetzelfde.

Je hebt dan een kabel nodig die aan beide kanten een stekker heeft. Heel belangrijk om altijd eerst de stekker in het stopcontact van je woning te steken, en dan pas in (in dit geval) de V2L-adapter van de auto. Maar let wel altijd heel goed op wat je doet, een klein foutje kan erg gevaarlijke situaties opleveren.

[...]

In dit geval zal je dan enkel op de groepen die op dezelfde fase zitten als het stopcontact dat je met de EV3 verbindt stroom krijgen. En 2- of 3-fase apparaten zullen niet gaan werken.

Een andere eventueel zinvolle optie zou kunnen zijn om enkel het meest vermogende apparaat (oven of warmtepomp bijvoorbeeld) aan te sluiten op de EV3.
Dank voor je reactie, ik heb 1 fase, en moet zeggen dat ik met het aggregaat en de zonnepanelen geen problemen had. Het lijkt mij dat het dus wel moet kunnen. Een snoer met 2 mannetjes stekkers dat de goede spanning kan verwerken is zo zelfgemaakt.

• Aedriaen1
Aedriaen1 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:20:
[...]

Dank voor je reactie, ik heb 1 fase, en moet zeggen dat ik met het aggregaat en de zonnepanelen geen problemen had. Het lijkt mij dat het dus wel moet kunnen. Een snoer met 2 mannetjes stekkers dat de goede spanning kan verwerken is zo zelfgemaakt.
Heb een houtkachel dus in tijden van winter kan ik de benedenwoning verwarmen en heb ik gelijk een fornuis. De warmtepomp [hybride]is na de auto's [heb ook een Inster] inderdaad de grootste stroomvreter. Heel dit idee wordt natuurlijk gevoed door een worst case scenario.

• deMercer
  • Niet online
Aedriaen1 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:20:
Dank voor je reactie, ik heb 1 fase, en moet zeggen dat ik met het aggregaat en de zonnepanelen geen problemen had. Het lijkt mij dat het dus wel moet kunnen.
Een standaard PV inverter schakelt zichzelf uit als er geen stroom meer vanuit het net komt. Ik vraag me af wat er gebeurt als je stroom vanuit een aggregaat of de EV3 ‘levert’. Schakelt de PV inverter dan weer in? Dat zal dan eventueel enkel werken met een 1-fase inverter, een 3-fasen inverter zal waarschijnlijk sowieso niets doen.

Zelf heb ik een 3-fasen inverter plus batterij die in zogeheten eiland-mode kan draaien, dus ik vermoed dat wij sowieso de EV3 niet als ‘noodaggregaat’ kunnen inzetten voor het hele huis. Maar met wat slim schakelen en groepen afkoppelen zouden wij toch ook nog een heel eind moeten kunnen komen mocht de nood echt aan de man zijn.
Een snoer met 2 mannetjes stekkers dat de goede spanning kan verwerken is zo zelfgemaakt.
Klopt, dat is het inderdaad. Waarbij ik het zelf verstandig vind om een dubbelpolige schakelaar in het snoer op te nemen.

!En schakel sowieso altijd de verbinding met het stroomnet uit als je dit soort dingen wilt gaan doen!
Pagina: 1 ... 80 81 Laatste