Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 81 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:38
Skv schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:18:
[...]

Even voor mijn begrip:
De auto opent met UWB wel automatisch als je langs loopt, maar sluit niet automatisch als je wegloopt met de auto uit?

Use case: ik heb geen parkeerplaats voor de deur, de EV3 staat straks tussen mijn huis en de centrale afval- groen- en papiercontainer. Het lijkt me niet heel efficiënt als ik elke keer dat ik langs loopt, moet omlopen om handmatig de auto weer op slot te zetten. :?

Ik kreeg net een belletje van de dealer dat de auto binnen is. Het is alleen piekdrukte, dus het afregelen en leverklaar maken vraagt nog even geduld. ;(
Wat de rest zei, maar extra attentie dat hoewel de auto vanzelf weer op slot gaat, hij wel een tijdje open is.
Maar je kan het gewoon uitzetten, het is niet heel veel moeite om de klink aan te raken als hij open moet (en dat moet je toch sowieso na gebruik)

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-01 19:28
deMercer schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:02:
[...]

Het automatisch ontgrendelen met keyfob of UWB is een instelling. Automatisch vergrendelen na gebruik auto kent de EV3 helaas niet. Wel vergrendelt de EV3 na ontgrendelen zichzelf na x seconden als je geen portier opent, zoals @aikink aangeeft. Maar dat staat los van sleutelloos ontgrendelen.
Ik weet niet of ik dat helaas moet vinden, ik zou eerder zeggen, gelukkig heeft die dat niet.

Mijn vrouw wacht af en toe in de auto, als zij dan de deur open maakt terwijl de auto is vergrendeld aan de buitenkant dan gaat direct de sirene (alarm) af.

Dus ik vind het automatisch locken bij weglopen zeker niet handig. En je krijgt nu ook een waarschuwing op de app als je auto een langere tijd van het slot is zonder dat er iets met de auto gedaan wordt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
DutchKel schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:06:
Ik weet niet of ik dat helaas moet vinden, ik zou eerder zeggen, gelukkig heeft die dat niet.

Mijn vrouw wacht af en toe in de auto, als zij dan de deur open maakt terwijl de auto is vergrendeld aan de buitenkant dan gaat direct de sirene (alarm) af.
Als je vrouw in de auto wacht, dan heeft zij neem ik aan ook een sleutel bij zich, die dan dus ook in de auto aanwezig is? Dan zal een auto met een compleet keyless entry systeem in dat geval niet op slot gaan. Want er bevindt zich nog een sleutel in de auto.

Maar ieder z’n voorkeur natuurlijk. Wij missen het keyless entry systeem zoals Renault dat kent (al meer dan 11 jaar) nog elke dag.
Het mooiste zou zijn dat de EV3 wél een compleet keyless entry systeem zou hebben, waarbij je dan kunt instellen welke features ervan je wel of niet wilt gebruiken.
En je krijgt nu ook een waarschuwing op de app als je auto een langere tijd van het slot is zonder dat er iets met de auto gedaan wordt.
Yep, maar dat is pas na langere tijd. Ik ben blij met die functie van de auto & app, begrijp me niet verkeerd, vooral in het begin hebben wij geregeld die functie ‘moeten' gebruiken. Maar ik vind het wel een “doekje voor het bloeden” tov een compleet keyless entry systeem.

• NVranya
deMercer schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:12:
[...]

Als je vrouw in de auto wacht, dan heeft zij neem ik aan ook een sleutel bij zich, die dan dus ook in de auto aanwezig is?
Zou eerder gokken dat de bijrijder geen sleutel bij zich heeft?

• deMercer
  • Niet online
NVranya schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:21:
Zou eerder gokken dat de bijrijder geen sleutel bij zich heeft?
Dat zou kunnen, natuurlijk. Als ik mijn echtgenote in de auto achter zou laten, zou ik zelf in ieder geval mijn sleutel ook in de auto achterlaten mocht zij zelf geen sleutel bij zich hebben. Al was het alleen al voor het draaiende houden van het infotainmentsysteem.

• DutchKel
deMercer schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:12:
[...]

Als je vrouw in de auto wacht, dan heeft zij neem ik aan ook een sleutel bij zich, die dan dus ook in de auto aanwezig is? Dan zal een auto met een compleet keyless entry systeem in dat geval niet op slot gaan. Want er bevindt zich nog een sleutel in de auto.
Dat is een aanname, mijn vrouw rijd nooit in mijn auto (dat durft ze niet). Zij heeft haar eigen auto en dus heeft ze ook geen sleutel, de reserve sleutel ligt thuis in de kluis.

Het enige nadeel is dat de auto een aantal seconden piept omdat er geen sleutel in de auto ligt. Maar dat is maar iets van 20 of 30 seconden.

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-01 19:54
In geval van stroomstoring, waardoor je huis zonder stroom zit, lijkt het mij een oplossing om de hoofdschakelaar in de meterkast om te zetten zodat als de spanning weer op het net komt, er geen sluiting kan ontstaan om daarna stroom te trekken van de hoogspanningsaccu [ 3,6 kw] en deze gewoon op het stopcontact aan te sluiten zodat je huis van stroom voorzien wordt. Hebben hier al meer mensen over nagedacht? Voorheen deed ik dit op deze wijze met een aggregaat en dat werkte prima.... Aggregaat is inmiddels verkocht. Hoor graag jullie mening.

• DutchKel
Aedriaen1 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:20:
In geval van stroomstoring, waardoor je huis zonder stroom zit, lijkt het mij een oplossing om de hoofdschakelaar in de meterkast om te zetten zodat als de spanning weer op het net komt, er geen sluiting kan ontstaan om daarna stroom te trekken van de hoogspanningsaccu [ 3,6 kw] en deze gewoon op het stopcontact aan te sluiten zodat je huis van stroom voorzien wordt. Hebben hier al meer mensen over nagedacht? Voorheen deed ik dit op deze wijze met een aggregaat en dat werkte prima.... Aggregaat is inmiddels verkocht. Hoor graag jullie mening.
Ik zat hier ook aan te denken, maar hoe heb je dat voorheen veilig gemaakt? Ik bedoel je hebt toch een keer een situatie dat je blote pennen hebt waar dan 230V op staat?

Ik bedenk me net dat het bij mij niet kan, de zonnepanelen leveren op 3 fasen stroom, maar ik kan de auto op deze manier maar op 1 fasen aansluiten. Dan moet ik de zonnepanelen dus ook uitschakelen aangezien die ene fase niet in sync loopt met de andere 2 fasen. En de nul draad wordt gedeeld en kan dus overbelast raken als de fasen niet 120 graden verdraaid zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door DutchKel op 10-12-2025 12:34 ]

• deMercer
  • Niet online
DutchKel schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:17:
Ik zat hier ook aan te denken, maar hoe heb je dat voorheen veilig gemaakt? Ik bedoel je hebt toch een keer een situatie dat je blote pennen hebt waar dan 230V op staat?
Zelf heb ik dit jaren geleden een keer gedaan met een woning die van de stroom was afgesloten. Niet met de EV3 uiteraard, maar met een stopcontact van een andere woning. Het principe blijft natuurlijk hetzelfde.

Je hebt dan een kabel nodig die aan beide kanten een stekker heeft. Heel belangrijk om altijd eerst de stekker in het stopcontact van je woning te steken, en dan pas in (in dit geval) de V2L-adapter van de auto. Maar let wel altijd heel goed op wat je doet, een klein foutje kan erg gevaarlijke situaties opleveren.
Ik bedenk me net dat het bij mij niet kan, de zonnepanelen leveren op 3 fasen stroom, maar ik kan de auto op deze manier maar op 1 fasen aansluiten. Dan moet ik de zonnepanelen dus ook uitschakelen aangezien die ene fase niet in sync loopt met de andere 2 fasen. En de nul draad wordt gedeeld en kan dus overbelast raken als de fasen niet 120 graden verdraaid zijn.
In dit geval zal je dan enkel op de groepen die op dezelfde fase zitten als het stopcontact dat je met de EV3 verbindt stroom krijgen. En 2- of 3-fase apparaten zullen niet gaan werken.

Een andere eventueel zinvolle optie zou kunnen zijn om enkel het meest vermogende apparaat (oven of warmtepomp bijvoorbeeld) aan te sluiten op de EV3.

• Aedriaen1
deMercer schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:02:
[...]

Zelf heb ik dit jaren geleden een keer gedaan met een woning die van de stroom was afgesloten. Niet met de EV3 uiteraard, maar met een stopcontact van een andere woning. Het principe blijft natuurlijk hetzelfde.

Je hebt dan een kabel nodig die aan beide kanten een stekker heeft. Heel belangrijk om altijd eerst de stekker in het stopcontact van je woning te steken, en dan pas in (in dit geval) de V2L-adapter van de auto. Maar let wel altijd heel goed op wat je doet, een klein foutje kan erg gevaarlijke situaties opleveren.

[...]

In dit geval zal je dan enkel op de groepen die op dezelfde fase zitten als het stopcontact dat je met de EV3 verbindt stroom krijgen. En 2- of 3-fase apparaten zullen niet gaan werken.

Een andere eventueel zinvolle optie zou kunnen zijn om enkel het meest vermogende apparaat (oven of warmtepomp bijvoorbeeld) aan te sluiten op de EV3.
Dank voor je reactie, ik heb 1 fase, en moet zeggen dat ik met het aggregaat en de zonnepanelen geen problemen had. Het lijkt mij dat het dus wel moet kunnen. Een snoer met 2 mannetjes stekkers dat de goede spanning kan verwerken is zo zelfgemaakt.

• Aedriaen1
Aedriaen1 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:20:
[...]

Dank voor je reactie, ik heb 1 fase, en moet zeggen dat ik met het aggregaat en de zonnepanelen geen problemen had. Het lijkt mij dat het dus wel moet kunnen. Een snoer met 2 mannetjes stekkers dat de goede spanning kan verwerken is zo zelfgemaakt.
Heb een houtkachel dus in tijden van winter kan ik de benedenwoning verwarmen en heb ik gelijk een fornuis. De warmtepomp [hybride]is na de auto's [heb ook een Inster] inderdaad de grootste stroomvreter. Heel dit idee wordt natuurlijk gevoed door een worst case scenario.

• deMercer
  • Niet online
Dank voor je reactie, ik heb 1 fase, en moet zeggen dat ik met het aggregaat en de zonnepanelen geen problemen had. Het lijkt mij dat het dus wel moet kunnen.
Een standaard PV inverter schakelt zichzelf uit als er geen stroom meer vanuit het net komt. Ik vraag me af wat er gebeurt als je stroom vanuit een aggregaat of de EV3 ‘levert’. Schakelt de PV inverter dan weer in? Dat zal dan eventueel enkel werken met een 1-fase inverter, een 3-fasen inverter zal waarschijnlijk sowieso niets doen.

Zelf heb ik een 3-fasen inverter plus batterij die in zogeheten eiland-mode kan draaien, dus ik vermoed dat wij sowieso de EV3 niet als ‘noodaggregaat’ kunnen inzetten voor het hele huis. Maar met wat slim schakelen en groepen afkoppelen zouden wij toch ook nog een heel eind moeten kunnen komen mocht de nood echt aan de man zijn.
Een snoer met 2 mannetjes stekkers dat de goede spanning kan verwerken is zo zelfgemaakt.
Klopt, dat is het inderdaad. Waarbij ik het zelf verstandig vind om een dubbelpolige schakelaar in het snoer op te nemen.

!En schakel sowieso altijd de verbinding met het stroomnet uit als je dit soort dingen wilt gaan doen!

• DutchKel
Let op als je 3 fasen in huis hebt en je gaat het bovenstaande doen. Als je de auto op fase 1 aansluit en fase 2 en 3 aan laat staan dan kan het zijn dat de verdraaiing niet 120 graden is op de nul kabel. Je kunt daarmee dus de nul kabel overbelasten aangezien die bij 3 fasen gedeeld is.

Je zou dan dus ook fase 2 en 3 moeten uitschakelen, helaas heeft bij mij dan het halve huis geen stroom meer of ik zou die ene fase over 3 fasen moeten verdelen maar dan moet ik de omvormer van de zonnepanelen ook uitschakelen. De rest gebruikt geen 3 fasen, de kookplaat heeft een kookgroep en zit dus ook op 1 fase.

• Eevje
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-01 19:50
Gisteren viel mij op dat de range veranderde toen ik een fietsendrager aankoppelde van 405 naar 275 km. Toen ik de fietsendrager afkoppelde bleef de range op 275 en na opnieuw opstarten veranderde deze weer in 405 km. Als dat een inschatting is van het meerverbruik ten gevolge van de fietsendrager vind ik 130 km ‘verlies’ wel erg veel.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik denk eerder dat dat de schatting is van een willekeurige aanhanger, want de auto weet niet wat er precies achter hangt. Waarschijnlijk zodra je een stuk hebt gereden kan er nauwkeuriger geschat worden.

• Eevje
  • Laatst online: 27-01 19:50
Zou kunnen. Maar na 10 km rijden was het nog niet bijgesteld. En toen was ik alweer thuis. Volgende keer even op letten.

• DutchKel
De auto kan tot 1000kg trekken dacht ik. Nu is een fietsendrager geen 1000kg. Maar stel dat je een aanhanger met huif hebt die rond de 1000kg zit. Zoals @Zr40 al zei, de auto heeft geen idee wat eraan hangt.

• deMercer
  • Niet online
Eevje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:57:
Gisteren viel mij op dat de range veranderde toen ik een fietsendrager aankoppelde van 405 naar 275 km. Toen ik de fietsendrager afkoppelde bleef de range op 275 en na opnieuw opstarten veranderde deze weer in 405 km.
Eevje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:14:
Zou kunnen. Maar na 10 km rijden was het nog niet bijgesteld. En toen was ik alweer thuis.
Dus volgens de auto 10 km gereden zonder verlies aan range, met fietsendrager! Netjes 8)

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:26
Zr40 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:01:
Ik denk eerder dat dat de schatting is van een willekeurige aanhanger, want de auto weet niet wat er precies achter hangt. Waarschijnlijk zodra je een stuk hebt gereden kan er nauwkeuriger geschat worden.
De Trailer Mode wordt geactiveerd wanneer je de stekker van de aanhanger/fietsendrager aangesloten hebt. Standaard staat die ingesteld op Automatisch (de range staat in het begin op standje 'drama' maar wordt al rijdende aangepast), maar je hebt meer keuzes, precies zoals hieronder uitgelegd:
En uit eigen ervaring: een gevulde fietsendrager had verrassend weinig invloed op het rijbereik, een verbruik van 19 kWh/100 km tijdens onze rit naar en van Oostenrijk vind ik niet verkeerd.

• Bimmer
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:29
DutchKel schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:14:
Let op als je 3 fasen in huis hebt en je gaat het bovenstaande doen. Als je de auto op fase 1 aansluit en fase 2 en 3 aan laat staan dan kan het zijn dat de verdraaiing niet 120 graden is op de nul kabel. Je kunt daarmee dus de nul kabel overbelasten aangezien die bij 3 fasen gedeeld is.

Je zou dan dus ook fase 2 en 3 moeten uitschakelen, helaas heeft bij mij dan het halve huis geen stroom meer of ik zou die ene fase over 3 fasen moeten verdelen maar dan moet ik de omvormer van de zonnepanelen ook uitschakelen. De rest gebruikt geen 3 fasen, de kookplaat heeft een kookgroep en zit dus ook op 1 fase.
De auto maakt geen verschil bij het aansluiten van een aanhanger of een fietsendrager en neemt gewoon het rijbereik voor de zwaarste belasting, je kan dit ook gewoon uitschakelen en dan veranderd er niks aan het rijbereik en voor de rest maakt het geen verschil

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-01 14:15
THE_BASE schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:36:
Voor de geïnteresseerden: veel Kia accessoires vandaag met 20% korting. Ook op winterbanden. ;)

https://webshop.kia.nl/black-friday
Iemand iets bij de webshop besteld en waarbij de bestelling ook afgerond is?

Had de anti-slipbak besteld en bestelling zou blijkbaar afgerond worden door de dealer via een offerte, maar niets gehoord van de dealer. Heb al een email gestuurd naar het algemeen Kia emailadres van Hedin (waar mijn dealer bij zit), maar ook daar nog geen reactie op gehad. Onhandig bestelsysteem zo via die webshop.

• RFr1980
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 29-12-2025
Vraagje;

Sinds een week ofzo kan ik niet meer met de KIA-app de verwarming/stoelverwarming remote aanzetten (via de klimaatregeling). Ik krijg dan onderstaande melding in de app. Iemand die dit ook heeft?

Overigens is de accu gewoon vol genoeg, dus daar ligt het niet aan. Of is dit een beginnend ICCU-probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AesTL5qyacLAuYA8PG8RpwUKHK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjLbjN2iFfwHfKMblUhkgpCj.jpg?f=fotoalbum_large

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@RFr1980 Dit is laatst al eens eerder langs gekomen: Shmoozer in "Het grote Kia EV3 topic" - maar nog geen officiële diagnose.

Mijn indruk was dat het een probleem aanduidt met de 12V-accu, of met het opladen daarvan. En dat laatste zou verwant kunnen zijn aan de ICCU. Maar dat is speculatie aan mijn kant.

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-01 07:21
troftnom schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:48:
[...]

Had de anti-slipbak besteld en bestelling zou blijkbaar afgerond worden door de dealer via een offerte, maar niets gehoord van de dealer. Heb al een email gestuurd naar het algemeen Kia emailadres van Hedin (waar mijn dealer bij zit), maar ook daar nog geen reactie op gehad. Onhandig bestelsysteem zo via die webshop.
Ik wacht al meer dan 7 maanden op een offerte van de dealer die is aangevraagd via de webshop voor dat afdekstukje tussen de hoedenplank en de achterbank. Zou er niet te veel op rekenen.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• NVranya
[...]

Niet voor Black Friday, maar tijd geleden de kabelhaak besteld. Paar dagen later kon ik deze ophalen bij de dealer.
Moet wel zeggen dat ik nog telefonisch contact had gehad omdat ze belden om te vragen of ik dat betaalde of de lease maatschappij.

• nassau
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:49
RFr1980 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:53:
Vraagje;

Sinds een week ofzo kan ik niet meer met de KIA-app de verwarming/stoelverwarming remote aanzetten (via de klimaatregeling). Ik krijg dan onderstaande melding in de app. Iemand die dit ook heeft?
Ik heb dat een week of wat geleden ook ervaren (terwijl de auto AAN de lader stond). Geen aadacht aan besteed.

Zojuist geprobeerd en werkt gewoon. Overigens werkte het ook prima vanaf levering (6 maanden geleden). Alleen die ene keer dus even niet.

Misschien een issue met de KIA backend. Helemaal stabiel is het niet altijd. O.a. wordt ik nog wel eens afgemeld...

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:22

Steeffoon

Smartphone-nerd

Iemand die vindt dat de weergave van de resterende kilometers doorgaans wel klopt?
Nu bijna 5000km mee gereden, maar altijd zodra je hem uitzet en daarna weer aanzet, is het aantal kilometers beduidend minder dan toen ik hem uitzette. Ook wanneer dat een uurtje later is.

Ik snap dat dit fluctueert op basis van tal van zaken. Maar betrouwbaar is tie totaal niet. Of ervaren jullie dit als iets wat inderdaad nog geloofwaardiger wordt als je nóg meer rijdt?

Btw, heb wel echt het idee dat de speakers ingewerkt moesten worden. Die zijn naar mijn idee echt beter dan in het begin, zonder verder aanpassingen gedaan te hebben in de tussentijd.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• troftnom
NVranya schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:19:
[...]
Niet voor Black Friday, maar tijd geleden de kabelhaak besteld. Paar dagen later kon ik deze ophalen bij de dealer.
Moet wel zeggen dat ik nog telefonisch contact had gehad omdat ze belden om te vragen of ik dat betaalde of de lease maatschappij.
Gaat dus wel naar de dealer, maar niet elke dealer doet er blijkbaar wat mee.
AtlAntA schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:07:
[...]
Ik wacht al meer dan 7 maanden op een offerte van de dealer die is aangevraagd via de webshop voor dat afdekstukje tussen de hoedenplank en de achterbank. Zou er niet te veel op rekenen.
Ga ik ze toch maar eens bellen, vrij nutteloos dat het zo moet want voordat ik dan duidelijk hebt gemaakt bij de dealer waar het over gaat hebben we beiden de nodige tijd verspild.

• AbelR
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:24
Aedriaen1 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:20:
om daarna stroom te trekken van de hoogspanningsaccu [ 3,6 kw] en deze gewoon op het stopcontact aan te sluiten zodat je huis van stroom voorzien wordt.
Ik raad het sterk af om het op die manier te doen.
De correcte manier is door een toestelcontactdoos en een omschakelaar in je meterkast te installeren.

iedere degelijke elektromonteur kan dit voor je doen, stelt niets voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GhVwgF_8Mz89RPo-lECdfIS0II=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8YW8TQ9KktCKgO6L5dsA2HKd.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSGgi5fEqagQSSkqdMRR8QKuvOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FV1spTo6O1zcrYBcsH4bn6nm.png?f=fotoalbum_large

En verder over dit:
Een snoer met 2 mannetjes stekkers dat de goede spanning kan verwerken is zo zelfgemaakt.
Dit is echt uit den boze!
hiermee breng je niet alleen jezelf en de elektromonteurs van de netbeheerder in (levens)gevaar, maar ook eventueel je partner en andere gezinsleden!

[ Voor 14% gewijzigd door AbelR op 12-12-2025 16:53 . Reden: aanvullende quote toegevoegd met aanvullende informatie ]

• jonk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-01 19:46
[...]
Wel besteld, nooit meer wat gehoord. Stuur die spullen gewoon naar m’n huis, we zijn de jaren 90 uit.

• AdjeP
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 29-01 22:54
AbelR schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:45:
[...]

De correcte manier is door een toestelcontactdoos en een omschakelaar in je meterkast te installeren.

[Afbeelding][Afbeelding]

En verder over dit:

[...]

hiermee breng je niet alleen jezelf en de elektromonteurs van de netbeheerder in (levens)gevaar, maar ook eventueel je partner en andere gezinsleden!
Ik krijg al 230 uit de auto door de KIA adapter. Kan ik dan de auto ook met een gewone stekker aansluiten op de meterkast? Of is daar meer voor nodig?

• AbelR
AdjeP schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:55:
[...]
Ik krijg al 230 uit de auto door de KIA adapter. Kan ik dan de auto ook met een gewone stekker aansluiten op de meterkast? Of is daar meer voor nodig?
mijn vorige bericht legt uit hoe je veilig je huis kan voeden met de V2L adapter/ het stopcontact onder de achterbank.
deze uitleg is ook van toepassing op je huis voeden met een generator.

Verder zal je een verlengsnoer moeten maken/kopen met op de uiteindes een schuko man en CEE16 vrouw.
Daarnaast zou ik persoonlijk ook nog een B16 aardlekautomaat tussen de omschakelaar en de toestel contactdoos (laten) plaatsen, omdat ik niet weet hoe de auto dat afhandelt.

• AdjeP
  • Laatst online: 29-01 22:54
Dank je wel!

• DutchKel
En ervoor zorgen dat er niks van het energienet opgenomen wordt waardoor je verschillende fasen verschuivingen kunt veroorzaken wat een serieus probleem is voor alle apparatuur.

Ik zie er inmiddels van af en wacht wel tot de auto officieel kan terugleveren. Hooguit dat ik misschien een kabel trek van de warmtepomp naar de auto om die apart van stroom te kunnen voorzien maar mijn huis helemaal erop aansluiten met zo'n beunhaas oplossing daar ga ik mij niet aan wagen.

• Aedriaen1
AbelR schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:45:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

En verder over dit:

[...]

Met het aggregaat werkte het ander probleemloos, diverse malen gebruikt?? Had u gelezen dat de hoofdschakelaar uitgeschakeld wordt voordat ik dit doe, dus de netbeheerder danwel werknemers in gevaar brengen lijkt mij op zijn zachtst gezegd, ver gezocht. Uiteraard wel eerst de stekker in het [geaarde] stopcontact voordat de auto aangesloten wordt.

• DutchKel
Ik ben er even ingedoken hoe dit volgens de NEN 1010 zit en het komt eigenlijk hierop neer: op deze manier een externe bron (zoals V2L) via een normaal stopcontact je huis in voeden mag officieel niet. De norm schrijft voor dat je altijd een omschakelinrichting moet hebben die mechanisch voorkomt dat je installatie tegelijk aan het net en aan een andere bron hangt. Handmatig de hoofdschakelaar uitzetten voldoet dus niet omdat dat gewoon foutgevoelig is en daardoor als onveilig wordt gezien.

Die “mannetje-mannetje” kabels zijn daarnaast echt een no-go. Er komt op een bepaald moment spanning op blote pennen te staan. Dat is levensgevaarlijk voor jezelf maar ook voor huisgenoten of wie dan ook die erbij is. Dat wil je echt niet in je installatie.

Wat vaak vergeten wordt: bij een 3-faseninstallatie kan de nulgeleider overbelast raken als je maar één fase voedt. Ik heb dat in het topic al eerder uitgelegd. De fasen lopen dan niet meer netjes 120 graden uit elkaar en de nul kan daardoor veel te zwaar belast worden. Dat kan apparatuur slopen of brand veroorzaken. En als je PV-omvormer denkt dat er weer netspanning is kan die ook nog gaan proberen te synchroniseren op jouw noodvoeding waardoor het helemaal onvoorspelbaar wordt.

Verder is V2L helemaal niet bedoeld als installatievoeding. Je mist allerlei dingen die NEN 1010 vereist zoals correcte aardlekwerking en selectiviteit. Als er iets misgaat krijg je het waarschijnlijk ook niet gedekt bij de verzekering omdat dit buiten alle normen om gebeurt.

De enige manier waarop het wél volgens de regels kan is door een omschakelaar te plaatsen met een vaste inlet. Daarmee worden alle fasen en de nul veilig omgeschakeld en voorkom je dat er ooit per ongeluk terugvoeding naar het net ontstaat. Dat is dezelfde aanpak als bij een aggregaat.

Kort gezegd: het werkt misschien maar het is niet toegestaan en de risico’s zijn groter dan veel mensen denken. Zonder omschakelinrichting zou ik het persoonlijk niet doen. Dat ding kost niet veel en voorkomt een hoop ellende.

Helaas is het bij mij lastig te doen omdat ik bij de auto geen ongebruikte kabel naar de meterkast heb liggen.

• AbelR
mooi gezegd, @DutchKel.
DutchKel schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:13:
[...]
Helaas is het bij mij lastig te doen omdat ik bij de auto geen ongebruikte kabel naar de meterkast heb liggen.
jouw exacte situatie is bij mij natuurlijk niet bekend, maar je zou eventueel kunnen overwegen om in je meterkast een toestelcontactdoos te plaatsen, (zie mijn vorige twee post's).
Mijn eerder beschreven oplossing met een verlengsnoer van schuko-man (past in de V2L adapter) naar CEE16-vrouw (past op een standaard toestelcontactdoos) is namelijk conform NEN1010.
Het verlengsnoer mag gewoon door de gang, onder de voordeur, en over de oprit gelegd worden tijdens gebruik.

het voordeel hiervan is dat je enkel een aanpassing in je meterkast hoeft te maken, en dus geen aanvullende aanpassingen aan je vaste installatie hoeft te maken zoals het trekken van kabels door de kruipruimte.

Aanvullend, betreffende het verlengsnoer:
Ookal is een geleider oppervlakte van 1.5mm2 voor het bovengenoemde verlengsnoer (16A, 3.7kW) conform de NEN1010:T52.I.1, zou ik toch adviseren om, net zoals in de evenementenbranche, 2.5mm2 te gebruiken voor het verlengsnoer.
Dit in verband met de vermoedelijk grote afstand die je auto van de meterkast af staat, en de vermindering van warmteontwikkeling en spanningsval.
Voor een paar tientjes heb je die besteld, en daar kan je eenvoudig een CEE16-vrouw aan monteren.

nog een toevoeging hierop:
[...]
Wat vaak vergeten wordt: bij een 3-faseninstallatie kan de nulgeleider overbelast raken als je maar één fase voedt.
[...]
Dit is dus ook waarom de B16 aardlekautomaat tussen de omschakelaar en de toestelcontactdoos adviseerbaar is, daarmee voorkom je alle mogelijkheden tot overbelasting.
[...]
En als je PV-omvormer denkt dat er weer netspanning is kan die ook nog gaan proberen te synchroniseren op jouw noodvoeding waardoor het helemaal onvoorspelbaar wordt.
[...]
Dit is dus ook waarom een omschakelaar belangrijk is: de omschakelaar wordt namelijk geplaatst met aan de voedende kant de zonnepanelen en de wijkaansluiting, en aan de andere kant de "gebruikers". Op die manier kunnen de zonnepanelen onmogelijk de noodstroomvoorziening terugvoeden.

[ Voor 24% gewijzigd door AbelR op 14-12-2025 09:54 ]

• DEVegg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-01 15:05

DEVegg

DEVegg

Ik snap soms echt niets van de Kia app. Ik heb nu al 2x gehad dat wanneer ik ga laden aan de straat. De auto traag oplaad alsof er een gepland laad profiel actief is. Dan kom ik bij mijn auto om een onaangename verassing in ontvangst te nemen (een niet vol geladen auto). Op dit moment heb ik het weer aan de gang. Als ik het laden opnieuw start begint hij met de verwachte 10/11kW. Maar dan ineens zakt hij naar 2,2. En echt “gepland laden” is niet actief. Iemand met dezelfde ervaring?

EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp

• deejeebv
  • Laatst online: 15:25
DEVegg schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:53:
Ik snap soms echt niets van de Kia app. Ik heb nu al 2x gehad dat wanneer ik ga laden aan de straat. De auto traag oplaad alsof er een gepland laad profiel actief is. Dan kom ik bij mijn auto om een onaangename verassing in ontvangst te nemen (een niet vol geladen auto). Op dit moment heb ik het weer aan de gang. Als ik het laden opnieuw start begint hij met de verwachte 10/11kW. Maar dan ineens zakt hij naar 2,2. En echt “gepland laden” is niet actief. Iemand met dezelfde ervaring?
Dit lijkt me in elk geval geen probleem van de app, misschien van de auto, maar het kan natuurlijk ook aan de laadpaal liggen. Die geven niet altijd hun maximale vermogen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De laadpaal kan inderdaad invloed hebben. Deze geeft aan de auto door wat het maximale amperage is waarop geladen mag worden, en dat maximum kan dynamisch zijn (bijvoorbeeld bij een laadpaal met 2 connectors, waarbij het totaal vermogen gedeeld wordt, of een laadpaal die langzamer laadt bij netcongestie). Maar op afstand is het lastig te zeggen.

Het enige dat mij opvalt aan de cijfers die je noemt is dat 2,2 kW exact 20% is van 11 kW.

Als het weer eens gebeurt, en je bent in de buurt, dan zou ik even instappen en kijken in het EV scherm.

• DutchKel
Zr40 schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:38:
De laadpaal kan inderdaad invloed hebben. Deze geeft aan de auto door wat het maximale amperage is waarop geladen mag worden, en dat maximum kan dynamisch zijn (bijvoorbeeld bij een laadpaal met 2 connectors, waarbij het totaal vermogen gedeeld wordt, of een laadpaal die langzamer laadt bij netcongestie). Maar op afstand is het lastig te zeggen.

Het enige dat mij opvalt aan de cijfers die je noemt is dat 2,2 kW exact 20% is van 11 kW.

Als het weer eens gebeurt, en je bent in de buurt, dan zou ik even instappen en kijken in het EV scherm.
Wat ik aan de cijfers apart vind is dat als het 3 fasen is dat die onder het minimale komt qua opladen. Ik dacht dat het minimale 6A per fase is.

• jonk
Iemand hier die auto vooraf laat opwarmen (klimaatbeheersing), zonder dat de ruiten van binnen beslaan?

• jonk
Het webgebeuren van Kia blijft me verbazen. Ik denk ik geef wat feedback op de webshop (niet thuisbezorgen; geghost na bestelling). Moet je vervolgens om een bericht te sturen *al* je gegevens verplicht invullen: NAW, mail, telefoon, kenteken. (Eronder staat monter "Het verstrekken van persoonsgegevens is geheel vrijwillig. Wij hebben je persoonsgegevens echter nodig om aan jouw verzoek te kunnen voldoen.").

En wat zeggen ze dan indienen van dit contactformulier:
Bedankt voor je aanmelding

Vanaf nu houden we je als eerste op de hoogte van het laatste Kia-nieuws.
Mijn oordeel hierover tik ik hier maar even niet in; laten we het netjes houden.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

jonk schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:28:
Iemand hier die auto vooraf laat opwarmen (klimaatbeheersing), zonder dat de ruiten van binnen beslaan?
Dat is vreemd. Ruiten beslaan wanneer de relatieve luchtvochtigheid tegen de 100% zit. Het verhogen van de luchttemperatuur verlaagt de relatieve luchtvochtigheid, ruiten zouden dan juist minder moeten beslaan.

Probeer eens voor te verwarmen met de optie voorruitontwaseming ingeschakeld? Dan helpt de airco ook mee om de luchtvochtigheid te verlagen.

• jonk
Ik dacht dat ik dat aan had staan - ik ben niet dom! - maar stond uit 😶. Wordt vervolgd.

• Aedriaen1
Ik ben er even ingedoken hoe dit volgens de NEN 1010 zit en het komt eigenlijk hierop neer: op deze manier een externe bron (zoals V2L) via een normaal stopcontact je huis in voeden mag officieel niet. De norm schrijft voor dat je altijd een omschakelinrichting moet hebben die mechanisch voorkomt dat je installatie tegelijk aan het net en aan een andere bron hangt. Handmatig de hoofdschakelaar uitzetten voldoet dus niet omdat dat gewoon foutgevoelig is en daardoor als onveilig wordt gezien.

Die “mannetje-mannetje” kabels zijn daarnaast echt een no-go. Er komt op een bepaald moment spanning op blote pennen te staan. Dat is levensgevaarlijk voor jezelf maar ook voor huisgenoten of wie dan ook die erbij is. Dat wil je echt niet in je installatie.

Wat vaak vergeten wordt: bij een 3-faseninstallatie kan de nulgeleider overbelast raken als je maar één fase voedt. Ik heb dat in het topic al eerder uitgelegd. De fasen lopen dan niet meer netjes 120 graden uit elkaar en de nul kan daardoor veel te zwaar belast worden. Dat kan apparatuur slopen of brand veroorzaken. En als je PV-omvormer denkt dat er weer netspanning is kan die ook nog gaan proberen te synchroniseren op jouw noodvoeding waardoor het helemaal onvoorspelbaar wordt.

Verder is V2L helemaal niet bedoeld als installatievoeding. Je mist allerlei dingen die NEN 1010 vereist zoals correcte aardlekwerking en selectiviteit. Als er iets misgaat krijg je het waarschijnlijk ook niet gedekt bij de verzekering omdat dit buiten alle normen om gebeurt.

De enige manier waarop het wél volgens de regels kan is door een omschakelaar te plaatsen met een vaste inlet. Daarmee worden alle fasen en de nul veilig omgeschakeld en voorkom je dat er ooit per ongeluk terugvoeding naar het net ontstaat. Dat is dezelfde aanpak als bij een aggregaat.

Kort gezegd: het werkt misschien maar het is niet toegestaan en de risico’s zijn groter dan veel mensen denken. Zonder omschakelinrichting zou ik het persoonlijk niet doen. Dat ding kost niet veel en voorkomt een hoop ellende.

Duidelijk verhaal, dank voor de gedane moeite. Zoals gezegd werkte het met het Honda aggregaat, 2500 watt uitstekend zonder storingen. Ik heb het 3x keer kunnen gebruiken tijdens stroomstoringen. Ik ken ook diverse mensen die een aggregaat hebben voor noodgevallen en die over voorgaande uitleg niet nagedacht hebben/hadden, [net als ik] Mijn meterkast is 1 fase en ik heb deze door Liander laten verzwaren tot 40 Ampere. Ik weet niet of er nog plaats in mijn meterkast voor nog een omschakelaar ga daar nog achteraan. Wel heb ik in mijn achterhoofd, dat een 2e hands aggregaat van 225 euri's iets anders is om te vervangen als een EV3.......

• NVranya
Nee, bijna altijd beslagen ruiten hier.

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-01 15:11
nee maar mijn autoruiten beslaan niet meer sinds ik:
- enkel naar boven laat blazen, standje 1
- airco aan
- automatische klimaat controle uit.
- temp 19 graden

Dit doe ik omdat ik me kan herinneren dat mijn oude auto voor het beslaan altijd naar boven blies.

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:02
deejeebv schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:36:
[...]

Dit lijkt me in elk geval geen probleem van de app, misschien van de auto, maar het kan natuurlijk ook aan de laadpaal liggen. Die geven niet altijd hun maximale vermogen.
Ik kijk af en toe even op de app om het laadvermogen te zien. Thuis is dat altijd 10kW maar aan openbare laadpalen wisselt dat wel eens.

Niro EV Exec 07-2023

• DEVegg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-01 15:05

DEVegg

DEVegg

Henk1023 schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:35:
[...]

Ik kijk af en toe even op de app om het laadvermogen te zien. Thuis is dat altijd 10kW maar aan openbare laadpalen wisselt dat wel eens.
Ik sta regelmatig aan deze paal en eigenlijk gaat dat meestal goed. Maar soms om onverklaarbare redenen, dus, ineens niet. Daarbij maakt het niet uit of ik alleen of met een 2e aan de paal hang. Ik zie in de app dat hij dan een laad schema (gepland laden) volgt die ik ooit lang geleden eens heb geprobeerd (toen ik de auto net had). Vanmorgen op mijn werk aan een andere paal... en wat. Zelfde issue. Ik heb echt geen idee hoe ik dit kan fixen en waarom dit ineens opspeelt. Bij vorige keren ging het ineens weer goed toen ik had zitten spelen met gepland laden. :-(

EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp

• redeker1
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13:12
DEVegg schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:53:
Precies om deze reden staat onze auto nu bij de dealer voor reparatie.
Dit heeft echter weinig opgeleverd behalve wat gratis stroom. Moet voortaan het laden op 90% zetten i.v.m. mogelijke warmteproblemen. Er komt een bij de dealer uit te voeren upgrade. Ga het zien.

[ Voor 12% gewijzigd door redeker1 op 15-12-2025 16:34 . Reden: Aanvulling n.a.v. bezoek aan de dealer ]

• GJonke
  • Laatst online: 29-12-2025
Nog maar eens wat zeuren over het taalgebruik in/van de EV3?:
Het kan zijn dat je met een Brabantse en/of Zuid-Limburgse tongval de 'Hey Kia'-functie niet (goed) aan de gang krijgt.
Maar heeft iemand omgekeerd weleens geprobeerd, om bijvoorbeeld onderweg van Nederland naar Spanje, met tussendoor de nodige oplaad- en overblijfpunten in de routeplanner, te verstaan wat de jongedame zegt dat je moet doen om op een ingeplande locatie te komen: soms wordt het achterlijk Amerikaans, meestal in ieder geval onverstaanbaar uitgesproken. Het is maar goed dat het beeldscherm me goed instrueert. Behalve dan op rotondes, waar je wel erg laat te horen krijgt 'hier de rotonde verlaten'.
In de buurt van Maastricht woon ik dicht bij Duitsland: de uitspraak van veel Duitse locaties en straten is kennelijk ook een klus die KIA/AI nog niet zo best onder de knie kan krijgen: verschrikkelijk!
Maar nogmaals: het beeldschermpje red me meestal wel ....

• redeker1
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NDmaODLsMVMT1Cmc47BKhzxI7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5niBjV4b7bJVq77PlGupwuv.jpg?f=fotoalbum_large
Twee IKEA boekenkasten + passagier op de achterbank. Klep handmatig naar beneden duwen tot de gewenste stand. Auto aanzetten met voet op de rem. P-knop links onderaan het dashboard indrukken. Drive inschakelen en wegrijden. Heel veel lawaai iedere keer dat je wegrijdt vanuit (bijna) stilstand, maar dat stopt wel. Klep blijft gewoon staan in deze stand. Wel rustig gereden en niet harder dan 70 km/u.

• DutchKel
redeker1 schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:36:
[Afbeelding]
Twee IKEA boekenkasten + passagier op de achterbank. Klep handmatig naar beneden duwen tot de gewenste stand. Auto aanzetten met voet op de rem. P-knop links onderaan het dashboard indrukken. Drive inschakelen en wegrijden. Heel veel lawaai iedere keer dat je wegrijdt vanuit (bijna) stilstand, maar dat stopt wel. Klep blijft gewoon staan in deze stand. Wel rustig gereden en niet harder dan 70 km/u.
De volgende keer toch maar kijken of je met een touw de achterklep kunt vastmaken aan de haak onderaan. Dit houd niet veel tegen en mocht je een ongeluk krijgen en iemand klapt achter je erop dan is de kans groot dat die een boekenkast tegen zijn kop krijgt.

• Joukev
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 27-01 23:37
Vraagje over Kia connect- op dashboard bij settings zie ik die bij OTA updates:
Softwareversie
SV1.EUR.ccNC.001.002.250601
OTA - Infotainment en Kaart
Service niet geactiveerd
(Geen abonnement op [Kia Connect]).
Ik heb geen abo op entertainment, maar zou wel Kia connect moeten hebben (ik kan de auto ook op afstand bedienen met app). Is er iets mis? Volgens bovenstaand menu kan ik alleen updaten via USB.

• Peterette
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 29-01 10:12
Vraagje:
Mijn KIA EV3 staat in de garage strak tegen de muur geparkeerd waardoor het laadklepje op die plek niet helemaal meer open kan. Een gewone laadstekker past er dan niet meer in. Weet iemand hier een oplossing voor, bijvoorbeeld een heel korte stekker, of een stekker/tussenstuk met een knik omhoog?

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:16
Mijn ouders hebben al geruimte tijd last dat het opladen onderbroken word bij het opladen thuis. De laadpaal (alfen) geeft verder geen fout maar enkel dat de auto vol is en daardoor gestopt is. Na het opnieuw verbinden gaat alles weer verder. Soms gaat dit vaak achter elkaar fout en moet je hem 3 of 4 keer opnieuw aansluiten.
Dit probleem treed ook op met de 230v stekker oplader, hierbij is het mogelijk om in de kia app het laden weer te hervatten als dit gestopt is.
Mijn idee was dat er dus iets aan de auto niet goed zou moeten zijn. Maar vandaag bij mij thuis aan dezelfde soort alfen lader gehangen en hier gaat alles prima.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen of hoe te onderzoeken waar het fout gaat?

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:09
Spanningsval op het net of misschien een vervuilde stekker.

• uray
Een perfect passend afwasbaar bakje voor in je EV3. Was wat sceptisch, maar moet zeggen dat ie perfect past. Voor dat geld zeker een aanrader.

https://nl.aliexpress.com...K50f&gatewayAdapt=glo2nld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ov_S5_UlzE0KkfGwesh1on_oXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CeN96rVtTjpO39KGoAjVWASH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYPZbg5okc-AY-aMY9auniK63fs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDeZXhPpKkYbCS8k2vjoMK5N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door uray op 17-12-2025 16:22 ]

• JWillems
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:59
JoramQ schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:58:
Mijn ouders hebben al geruimte tijd last dat het opladen onderbroken word bij het opladen thuis. De laadpaal (alfen) geeft verder geen fout maar enkel dat de auto vol is en daardoor gestopt is. Na het opnieuw verbinden gaat alles weer verder. Soms gaat dit vaak achter elkaar fout en moet je hem 3 of 4 keer opnieuw aansluiten.
Dit probleem treed ook op met de 230v stekker oplader, hierbij is het mogelijk om in de kia app het laden weer te hervatten als dit gestopt is.
Mijn idee was dat er dus iets aan de auto niet goed zou moeten zijn. Maar vandaag bij mij thuis aan dezelfde soort alfen lader gehangen en hier gaat alles prima.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen of hoe te onderzoeken waar het fout gaat?
Niet toevalig slim laden aanstaan in de smart charge app van kia?

• Baps
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:33
Ik kan in de handleiding het antwoord niet echt vinden, dus probeer ik het maar eens hier.

Ik gebruik mijn telefoon als sleutel. Recent heeft mijn EV3 vanwege vakantie 2 weken stilgestaan. Toen ik na terugkomst de auto weer wilde gebruiken, werkte mijn telefoon niet meer als sleutel. Nu heb ik in mijn portemonnee standaard de mechanische sleutel voor noodgevallen. Toen ik naar de auto liep en merkte dat mijn telefoon niets deed, probeerde ik dus de mechanische sleutel maar uit. De auto ging gewoon van het slot, maar toen ik de portier opendeed ging het alarm opeens af (geluid en knipperlicht). Het dashboard gaf de melding dat ik de smart key op de daarvoor bedoelde plek moest leggen, maar die had ik niet (gebruik immers mijn telefoon). En mijn telefoon daar neerleggen deed niets. Ook de Start knop indrukken deed niets om het alarm uit te schakelen (opzich logisch).

Na 30 seconden ging het geluid uit en heb ik uiteindelijk maar de smart key opgehaald om zo de deuren nog een keer te sluiten en openen. Daarna geen enkel probleem meer gehad en mijn telefoon deed het na een ritje ook gewoon weer als sleutel.

Ik vroeg mij alleen af of iemand weet of het altijd zo zal zijn dat het alarm afgaat als je de mechanische sleutel gebruikt. En wat je dan vervolgens moet doen als je de Smart Key toevallig niet bij je hebt? Heb lesje geleerd voor als hij in de toekomst wat langer stilstaat, maar voor noodgevallen wel goed om te weten wat je nu precies moet doen.

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:16
JWillems schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:56:
[...]

Niet toevalig slim laden aanstaan in de smart charge app van kia?
Nee die staat uit

• deMercer
  • Niet online
Baps schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:14:
Ik vroeg mij alleen af of iemand weet of het altijd zo zal zijn dat het alarm afgaat als je de mechanische sleutel gebruikt. En wat je dan vervolgens moet doen als je de Smart Key toevallig niet bij je hebt? Heb lesje geleerd voor als hij in de toekomst wat langer stilstaat, maar voor noodgevallen wel goed om te weten wat je nu precies moet doen.
Zelf heb ik de Digital Key geïnstalleerd op mijn iPhone en mijn Apple Watch. Ik heb ook een paar keer gehad dat ik daarmee de auto niet (direct) van slot kreeg. De laatste keer was ik er op bedacht dat dat zou kunnen gebeuren, en ben er toen achter gekomen wat waarschijnlijk de reden is, en hoe dit op te lossen.
  1. open de Wallet app op de iPhone / Apple Watch
  2. selecteer de Digital Key van EV3 > er verschijnen nu twee knoppen in beeld: de ene voor het ontgrendelen van de EV3, de andere voor het inschakelen van de klimaatregeling
  3. klik op de linkerknop om de auto te ontgrendelen (waarna de knop verandert in een vergrendel-knop)
Mijn aanname: na een bepaalde periode (ik vermoed 24 uur) nadat de auto voor het laatst is vergrendeld, werkt de UWB niet meer totdat de auto weer is ontgrendeld.
NB Ik heb trouwens het automatisch openen van de auto uitgeschakeld, ik moet altijd even op de klink drukken om de auto te ontgrendelen.

• uray
Gebeurt mij ook wel eens dat ie niet reageerd, en dat heeft niets te maken met langere stilstand ofzo.
Gewoon soms uit het niets dat ie niet wil ontgrendelen, en de tig keer daarvoor wel.

Op mijn iPhone druk ik 2x snel op de aan/uit toets voor de wallet. En houdt dan mijn telefoon tegen de klink.
En hij ontgrendeld.

Wat me ook wel eens gebeurd is dat ie wel ontgrendeld maar niet aan wil, digital key not found. Dan doe ik hetzelfde en leg de telefoon op de oplader.

Dus feilloos werkt het nog niet, maar heb tot dusver nog nooit mijn andere sleutels nodig gehad.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
uray schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:29:
Gebeurt mij ook wel eens dat ie niet reageerd, en dat heeft niets te maken met langere stilstand ofzo.
Gewoon soms uit het niets dat ie niet wil ontgrendelen, en de tig keer daarvoor wel.

Op mijn iPhone druk ik 2x snel op de aan/uit toets voor de wallet. En houdt dan mijn telefoon tegen de klink.
En hij ontgrendeld.

Wat me ook wel eens gebeurd is dat ie wel ontgrendeld maar niet aan wil, digital key not found. Dan doe ik hetzelfde en leg de telefoon op de oplader.

Dus feilloos werkt het nog niet, maar heb tot dusver nog nooit mijn andere sleutels nodig gehad.
Precies, vandaag na een lange tijd weer gehad dat ze niet automatisch ontgrendelden bij aan komen lopen. Even de iPhone pakken, ontgrendelen en dan bij de klink houden.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Baps
deMercer schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:11:
[...]
  1. open de Wallet app op de iPhone / Apple Watch
  2. selecteer de Digital Key van EV3 > er verschijnen nu twee knoppen in beeld: de ene voor het ontgrendelen van de EV3, de andere voor het inschakelen van de klimaatregeling
  3. klik op de linkerknop om de auto te ontgrendelen (waarna de knop verandert in een vergrendel-knop)
Ik ga dit de volgende keer eens proberen! Ik had niet naar de Google Wallet gekeken. Alleen maar in de Kia-app die het dus niet deed.
Mijn aanname: na een bepaalde periode (ik vermoed 24 uur) nadat de auto voor het laatst is vergrendeld, werkt de UWB niet meer totdat de auto weer is ontgrendeld.
NB Ik heb trouwens het automatisch openen van de auto uitgeschakeld, ik moet altijd even op de klink drukken om de auto te ontgrendelen.
Denk dat het wel langer is dan dat. Ik heb hem wel op automatisch ontgrendelen staan en ook als hij meerdere dagen stil staat, springt hij gewoon open als ik in de buurt komt (soms als ik bijvoorbeeld mijn fiets wil pakken).

Domme vraag: maar waar kan ik verder instellen dat hij alleen bij touch ontgrendelt en niet automatisch bij nadering?

• deMercer
  • Niet online
Baps schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:55:
Domme vraag: maar waar kan ik verder instellen dat hij alleen bij touch ontgrendelt en niet automatisch bij nadering?
Zo uit mijn hoofd: Setup > Voertuig > Deuren en dan is het iets als Welkom / Begroeting bij naderen

• deMercer
  • Niet online
uray schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:29:
En hij ontgrendeld.
Goeie, die ga ik een volgende keer eens proberen (met de Apple Watch eerst dan)!

• troftnom
jonk schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:37:
Het webgebeuren van Kia blijft me verbazen. Ik denk ik geef wat feedback op de webshop (niet thuisbezorgen; geghost na bestelling).
Heb er een email over gestuurd naar Kia NL, eens kijken of ze er wat mee doen, via het algemene Kia Hedin dealer emailadres nul respons.

• dhl102
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-01 09:04
Ik ervaar vreemd geluid van de regeneratieremmen. Wanneer de auto langzamer rijdt door het gaspedaal los te laten, klinkt er een klikgeluid in 1-2 seconden. Dit geluid wordt minder van regen lv3 tot lv1. Is er iemand die hetzelfde probleem heeft?

• nassau
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:49
THE_BASE schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:47:
[...]

Precies, vandaag na een lange tijd weer gehad dat ze niet automatisch ontgrendelden bij aan komen lopen. Even de iPhone pakken, ontgrendelen en dan bij de klink houden.
Wat mij nog opviel is dat dit gebeurd als je de iphone hebt UIT gezet ( en later weer aan ). Dan is een NFC touch de oplossing om de key weer actief te maken.

Ander ding: De accu van mijn telefoon is laatst vervangen. Toen heb ik een nieuwe digital key moeten maken (en de oude verwijderd). Kreeg hem met geen mogelijkheid meer aan de praat. Misschien lag dat aan mij maar nu werkt het i.i.g. weer goed.

• Skv
  • Laatst online: 28-01 20:13

Skv

Ik heb mijn EV3 deze week ontvangen. Het is de business line versie. Het was in de documentatie niet goed te vinden wat er wel/niet op zit.

Voor wie er ook een overweegt. Hij heeft wel de GT styling maar..
- niet het 'plankje' tussen de voorstoelen. Ben ik er blij mee, want ik heb extra opbergruimte.
- niet de doorlopende achterlichten over de achterklep die de reguliere GT line heeft.
- geen stopcontact onder de achterbank.

Er zit een fysieke Smart Key 2.0 bij die ik niet snap. De open en sluit knoppen spreken voor zich. Maar er zit ook een knop op met het symbool van de achterklep met daarnaast 'hold'. Als ik daar op klik gaan alleen de alarmlichten even knipperen. Op de andere zijde zit een knop met HOLD er op, maar die doet helemaal niks. Ik begrijp het niet.

Vooralsnog heb ik de sleutel maar thuis gelaten; unlocken met mijn telefoon werkt prima.

• AtlAntA
Skv schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:06:
Ik heb mijn EV3 deze week ontvangen. Het is de business line versie. Het was in de documentatie niet goed te vinden wat er wel/niet op zit.

- niet het 'plankje' tussen de voorstoelen. Ben ik er blij mee, want ik heb extra opbergruimte.
- niet de doorlopende achterlichten over de achterklep die de reguliere GT line heeft.

Er zit een fysieke Smart Key 2.0 bij die ik niet snap. De open en sluit knoppen spreken voor zich. Maar er zit ook een knop op met het symbool van de achterklep met daarnaast 'hold'. Als ik daar op klik gaan alleen de alarmlichten even knipperen. Op de andere zijde zit een knop met HOLD er op, maar die doet helemaal niks. Ik begrijp het niet.

Vooralsnog heb ik de sleutel maar thuis gelaten; unlocken met mijn telefoon werkt prima.
Als je de hold knop voor de achterklep ingedrukt houdt dan gaat de achterklep vanzelf open.

• Skv
  • Laatst online: 28-01 20:13

Skv

AtlAntA schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:13:
[...]

Als je de hold knop voor de achterklep ingedrukt houdt dan gaat de achterklep vanzelf open.
Ik heb geen automatische achterklep..

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:32
Skv schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:43:
[...]

Die komt AtlAntA dan open doen. :P

• DutchKel
Skv schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:06:

Waarschijnlijk heb je de sleutel die ook bij de GT line wordt meegeleverd.

Ik zal hem even uitleggen. Die met de achterklep is zoals al gezegd is om de automatische achterklep open te maken, mogelijk doet die alleen bij jou ontgrendelen.

Die andere is leuker mits je auto het heeft. Als je de auto afsluit via de sleutel en dan binnen een paar seconden de ronde pijl met hold ingedrukt houd, dan kun je remote de auto starten. Je hebt eronder 2 knoppen zitten met P naar voren en P naar achteren, daarmee kun je dan de auto naar voren en naar achteren laten rijden zonder dat je in de auto zit. Dit is handig als je weinig parkeerruimte hebt en je komt moeilijk in of uit de auto.

Edit: ik heb begrepen dat als je geen plankje hebt maar een opbergvak dat je het nieuwere model hebt. MY26

[ Voor 3% gewijzigd door DutchKel op 18-12-2025 22:22 ]

• THE_BASE
  • Niet online
DutchKel schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:21:
[...]

Waarschijnlijk heb je de sleutel die ook bij de GT line wordt meegeleverd.

Ik zal hem even uitleggen. Die met de achterklep is zoals al gezegd is om de automatische achterklep open te maken, mogelijk doet die alleen bij jou ontgrendelen.

Die andere is leuker mits je auto het heeft. Als je de auto afsluit via de sleutel en dan binnen een paar seconden de ronde pijl met hold ingedrukt houd, dan kun je remote de auto starten. Je hebt eronder 2 knoppen zitten met P naar voren en P naar achteren, daarmee kun je dan de auto naar voren en naar achteren laten rijden zonder dat je in de auto zit. Dit is handig als je weinig parkeerruimte hebt en je komt moeilijk in of uit de auto.

Edit: ik heb begrepen dat als je geen plankje hebt maar een opbergvak dat je het nieuwere model hebt. MY26
Ik heb ook een GT-Line, maar geen Plus. Dus niet automatisch parkeren. Oftewel voor of achteruit. Maar toch 4 knopjes op de remote: openen en sluiten, achterklep openen en nog een knopje. Geloof niet dat ik weet wat die doet. :)

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• AtlAntA
onzenuub schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:02:
[...]

Die komt AtlAntA dan open doen. :P
Yep, zwetend en tierend kom ik eraan fietsen. Oer Hollandse service!

• DutchKel
THE_BASE schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:51:
[...]

Ik heb ook een GT-Line, maar geen Plus. Dus niet automatisch parkeren. Oftewel voor of achteruit. Maar toch 4 knopjes op de remote: openen en sluiten, achterklep openen en nog een knopje. Geloof niet dat ik weet wat die doet. :)
Is het geen ronde pijl met hold erbij geschreven? De pijl zelf is erg subtiel erin gezet, je moet goed kijken naar het uiteinde van het bijna hele rondje.

Je zou kunnen proberen of je de auto ermee gestart krijgt, maar wat daar dan het nut van is. Je moet dan wel eerst op de knop slot sluiten drukken en daarna die andere knop ingedrukt houden voor ongeveer 5 seconden.

[ Voor 17% gewijzigd door DutchKel op 18-12-2025 23:21 ]

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Meer mensen die merken dat de voorruit zo onwijs makkelijk beslaat, vooral bovenin? Al meermaals goed ontvet en gereinigd.

Heb ook geen zin om de hele ochtend met airco aan te rijden, dat verbruikt ook het nodige, plus herrie op automatische stand. Maar lijkt soms niks anders op te zitten.

-

Gisteren is de EV3 naar de dealer geweest voor het gekraak achterin. Dealer zegt het opgelost te hebben door de kofferbak te stellen. Ik rij het parkeerterrein af; gelijk alweer te horen. Gelijk naar de balie terug. Volgens medewerker kwam het doordat er spullen in de kofferbak lagen. Die leeggehaald. Geen verschil. Vanmiddag maar weer even langsrijden. Schiet lekker op...

[ Voor 44% gewijzigd door Steeffoon op 19-12-2025 06:25 ]

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 05:57:
Meer mensen die merken dat de voorruit zo onwijs makkelijk beslaat, vooral bovenin? Al meermaals goed ontvet en gereinigd.

Heb ook geen zin om de hele ochtend met airco aan te rijden, dat verbruikt ook het nodige, plus herrie op automatische stand. Maar lijkt soms niks anders op te zitten.

-

Gisteren is de EV3 naar de dealer geweest voor het gekraak achterin. Dealer zegt het opgelost te hebben door de kofferbak te stellen. Ik rij het parkeerterrein af; gelijk alweer te horen. Gelijk naar de balie terug. Volgens medewerker kwam het doordat er spullen in de kofferbak lagen. Die leeggehaald. Geen verschil. Vanmiddag maar weer even langsrijden. Schiet lekker op...
Hier ook best vaak beslagen, maar lost wel vrij snel op moet ik zeggen. Maak me zelf niet zo druk over verbruik. Zal je hooguit een paar tientjes per jaar schelen. Vroeger met benzine veel meer bezig met zuinig rijden, ik zie het wel op de jaarnota. :)

Jammer dat de dealer het gekraak niet goed heeft opgelost. Zelf geen idee waar het in zit? Hier zag ik toevallig gisteren zelfs een soort tape bij de achterdeur. Waarvoor dat diende? Geen idee, heb het ook weggehaald en merk tot nog toe geen verschil. Moet je nu dus weer terug naar het westen van het land, joh?

• NVranya
Skv schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:43:
[...]

Misschien dat dan alleen de achterklep van slot gaat?

• THE_BASE
  • Niet online
DutchKel schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:17:
[...]

Is het geen ronde pijl met hold erbij geschreven? De pijl zelf is erg subtiel erin gezet, je moet goed kijken naar het uiteinde van het bijna hele rondje.

Je zou kunnen proberen of je de auto ermee gestart krijgt, maar wat daar dan het nut van is. Je moet dan wel eerst op de knop slot sluiten drukken en daarna die andere knop ingedrukt houden voor ongeveer 5 seconden.
Ja, precies, die met een pijltje. Nooit gebruikt, maar kan eens kijken wat het doet. Thanks!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:35:
[...]

Hier ook best vaak beslagen, maar lost wel vrij snel op moet ik zeggen. Maak me zelf niet zo druk over verbruik. Zal je hooguit een paar tientjes per jaar schelen. Vroeger met benzine veel meer bezig met zuinig rijden, ik zie het wel op de jaarnota. :)

Jammer dat de dealer het gekraak niet goed heeft opgelost. Zelf geen idee waar het in zit? Hier zag ik toevallig gisteren zelfs een soort tape bij de achterdeur. Waarvoor dat diende? Geen idee, heb het ook weggehaald en merk tot nog toe geen verschil. Moet je nu dus weer terug naar het westen van het land, joh?
True, dat is, maar als je er een sport van maakt lekker zuinig te rijden, werkt dit niet mee 😬

Ik weet voor 99 procent zeker dat het gewoon in de achterklep zit. De hele auto is verder leeg, en het komt echt uit die hoek. Nu pas weer in januari terecht. Kansloos. Weer de auto een dag kwijt.

Ben benieuwd hoe het bij anderen is opgelost, en vooral bij welke dealer. De dealers die ik heb gebeld, zeggen het probleem allemaal niet te kennen.... 🤔

[ Voor 5% gewijzigd door Steeffoon op 19-12-2025 09:41 ]

• Baps
Steeffoon schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 05:57:

Ervaar dat ook. Heb het nu 'opgelost' door de verwarming:
  • op 18 graden te zetten;
  • driver only;
  • alleen naar boven gericht;
  • recirculatie aan (gaat wel na 30 minuten automatisch uit);
  • ventilatorstand 1.
Er vindt bij mij dan in elk geval genoeg circulatie plaats om de ruiten niet te laten beslaan. En qua verbruik merk je het verschil niet of nauwelijks. Een structurele oplossing is het dus ook weer niet, maar volgens mij zit er in deze tijd van het jaar ook niet echt iets anders op.

• deMercer
  • Niet online
Baps schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:22:
  • driver only;
  • ventilatorstand 1.
Wat is het voordeel van de recirculatie aanzetten? Dat is toch juist een factor die bijdraagt aan het snel(ler) beslaan van de ruiten?

• Baps
deMercer schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:04:
[...]

Wat is het voordeel van de recirculatie aanzetten? Dat is toch juist een factor die bijdraagt aan het snel(ler) beslaan van de ruiten?
Recirculatie aan zorgt voor (iets) minder verbruik omdat de verwarming minder hard hoeft te werken om de lucht op de juiste temperatuur te krijgen. Ik merk er in de praktijk vervolgens eigenlijk niets van dat het tot snel(ler) beslaan van de ruiten leidt, en dat is zowel op korte als lange (2+uur) ritten. Is natuurlijk wel anekdotisch, want in theorie heb je gelijk dat recirculatie voor beslagen ruiten zou kunnen zorgen. Effect kan misschien beperkt worden omdat de auto de recirculatie na 30 minuten automatisch uitzet om alle lucht in de auto te verversen.

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Steeffoon schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:17:
[...]
Ik weet voor 99 procent zeker dat het gewoon in de achterklep zit. De hele auto is verder leeg, en het komt echt uit die hoek. Nu pas weer in januari terecht. Kansloos. Weer de auto een dag kwijt.

Ben benieuwd hoe het bij anderen is opgelost, en vooral bij welke dealer. De dealers die ik heb gebeld, zeggen het probleem allemaal niet te kennen.... 🤔
Sinds een week ook een 'kraakje' rechtsachter uit de auto. Vooral hoorbaar bij rijden over hobbels en bij lage temperatuur s ochtends. Ik denk een demping rubber dat nog even moet opwarmen. Niet echt reden om naar garage mee te gaan, zal tijdens kerstdagen eens kijken of ik zelf iets kan ontdekken.

Volgens mij zag ik aantal pagina's terug in dit topic iemand als oorzaak de rubbertjes op de onderzijde van de achterklep aanwijzen, die zou je kunnen afstellen zelf.

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:17:
[...]

True, dat is, maar als je er een sport van maakt lekker zuinig te rijden, werkt dit niet mee 😬

Enorm balen, koop je een splinternieuwe auto bij een gerenommeerde officiële dealer... Ik snap best dat ze vaak druk zijn, maar je verwacht gewoon méér bij zo'n aanschaf en zeker binnen zo'n korte tijd. Hopelijk kunnen ze in januari wel iets vinden. Bijzonder dat meerdere EV3's dit 'probleem' hebben.

Ik hoor het zelf héél af en toe, maar heb een EV3 gekocht die eerst een demo was. Dus wellicht hebben ze daar zelf al een en ander aan gesteld.

• Theowl123
  • Laatst online: 25-01 23:37
Beste Forum EV3 leden,

Na een verkeerde OTA update, en een verkeerde actie op Kia Connect voorwaarden werd de auto teruggezet naar de fabrieksinstellingen.

Nu is eea hersteld en leer ik nog steeds bij, maar een ding lukt mij niet.

Hoe kan ik de mooi blauwe display line die over het dashboard loopt weer instellen?
Het staat nu op rood, wat ik persoonlijk niet fijn vind.

EV3 81.4 GT-PlusLine ABP

Mvg

Theowl123

• Ohmak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:13
Hi ,

Volgens mij kan je dat bij: Instellingen > Voertuig > Lichten > sfeerverlichting doen.

Vr grt

• PSNE
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 29-01 19:01
BBKing schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:16:
[...]

Sinds een week ook een 'kraakje' rechtsachter uit de auto. Vooral hoorbaar bij rijden over hobbels en bij lage temperatuur s ochtends. Ik denk een demping rubber dat nog even moet opwarmen. Niet echt reden om naar garage mee te gaan, zal tijdens kerstdagen eens kijken of ik zelf iets kan ontdekken.

Volgens mij zag ik aantal pagina's terug in dit topic iemand als oorzaak de rubbertjes op de onderzijde van de achterklep aanwijzen, die zou je kunnen afstellen zelf.
Ik had ook deze rammel, en soms nog een heel klein beetje. Het is zeker de achterklep. De dealer heeft het opgelost door het ijzer waar de sluiting van klep omheen valt in te tapen met een stofachtige tape....

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

PSNE schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:01:
[...]

Ik had ook deze rammel, en soms nog een heel klein beetje. Het is zeker de achterklep. De dealer heeft het opgelost door het ijzer waar de sluiting van klep omheen valt in te tapen met een stofachtige tape....
Oh, dat is interessant. Dat zou het ook nog weleens kunnen zijn dan. Welke dealer is het?
THE_BASE schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:46:
[...]

Enorm balen, koop je een splinternieuwe auto bij een gerenommeerde officiële dealer... Ik snap best dat ze vaak druk zijn, maar je verwacht gewoon méér bij zo'n aanschaf en zeker binnen zo'n korte tijd. Hopelijk kunnen ze in januari wel iets vinden. Bijzonder dat meerdere EV3's dit 'probleem' hebben.

Ik hoor het zelf héél af en toe, maar heb een EV3 gekocht die eerst een demo was. Dus wellicht hebben ze daar zelf al een en ander aan gesteld.
Ja, zei ook al dat ik niet heel blij hiermee ben. Ik hoop het ook. Ik hoor het hier voortdurend, vooral op bijvoorbeeld klinkers, bij rotondes en drempels.
BBKing schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:16:
[...]

Die dingen heb ik inderdaad uitgedraaid en veranderd, maar helaas geen oplossing. Of ik doe iets verkeerd, maar had anders wel verwacht dat de dealer dit nog even gecheckt had.
[...]

• driver only;
  • ventilatorstand 1.
Er vindt bij mij dan in elk geval genoeg circulatie plaats om de ruiten niet te laten beslaan. En qua verbruik merk je het verschil niet of nauwelijks. Een structurele oplossing is het dus ook weer niet, maar volgens mij zit er in deze tijd van het jaar ook niet echt iets anders op.
Ik wil altijd gewoon frisse lucht van buiten eigenlijk. Zeker omdat interne luchtcirculatie doorgaans juist ervoor zorgt dat het sneller beslaat. Maar ik kan het een keer proberen.

• deMercer
  • Niet online
Theowl123 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:59:
Hoe kan ik de mooi blauwe display line die over het dashboard loopt weer instellen?
Het staat nu op rood, wat ik persoonlijk niet fijn vind.
Staat de auto wellicht in Sport modus? Standaard (af-fabriek) kleurt die strip namelijk mee met de drive modus, en als ik het me goed herinner is die bij Comfort blauw, bij Eco groen en bij Sport rood.

• deMercer
  • Niet online
Baps schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:12:
Recirculatie aan zorgt voor (iets) minder verbruik omdat de verwarming minder hard hoeft te werken om de lucht op de juiste temperatuur te krijgen.
Ik gebruik de recirculatiestand altijd om het interieur sneller af te koelen als dit flink is opgewarmd. Dat verschil kun je echt goed merken.
Ik merk er in de praktijk vervolgens eigenlijk niets van dat het tot snel(ler) beslaan van de ruiten leidt, en dat is zowel op korte als lange (2+uur) ritten.
In mijn automobiele ervaring heeft langdurig gebruik van de recirculatiestand altijd tot beslagen ruiten geleidt. Dat zit inmiddels zo in mijn systeem dat ik het al niet eens meer uitprobeer of dat nog steeds zo is, ik zet de recirculatiestand altijd binnen een paar minuten weer uit. Bijzonder om te horen dat de EV3 daar kennelijk goed mee om weet te gaan.

• PSNE
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 29-01 19:01
[quote]Steeffoon schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:38:
[...]

Oh, dat is interessant. Dat zou het ook nog weleens kunnen zijn dan. Welke dealer is het?

Hedin in Sittard. De buitengewoon irritante rammel op met name klinkerachtige wegen is hiermee (vrijwel) volledig verdwenen..
[...]

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:27
Als ik ev3 van (publieke) laadpaal) haal ik eerst mijn kabel los en gooi kabel in de achterbak (die opengaat) en sluit via de knop in de laadklep. Alles gaat automatisch via telefoon maar openen van voordeuren lukt dan niet meer. Is er iets wat ik fout doe of is dit een "feature" ?

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-01 15:11
[...]

• driver only;
  • ventilatorstand 1.
Ja dt schreef ik een aantal berichten terug ook. Alleen een tikketje anders. Beslaat nooit meer:
- enkel naar boven laat blazen, standje 1
- airco aan
- automatische klimaat controle uit.
- temp 19 graden (geen idee of dit uitmaakt)

Dit doe ik omdat ik me kan herinneren dat mijn oude auto voor het beslaan altijd naar boven blies.
Dat naar boven/de ramen gericht houdt de autmatische stand niet vast, vandaar uit.

[ Voor 17% gewijzigd door eboellie op 19-12-2025 22:31 ]

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:56
PSNE schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:07:
[quote]Steeffoon schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:38:
[...]

Hedin in Sittard. De buitengewoon irritante rammel op met name klinkerachtige wegen is hiermee (vrijwel) volledig verdwenen..
[...]
Speelt dit ook met een elektrische kofferbak?
Ik heb er nl (nog) geen last van....

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• Veld-NL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-01 22:30
Ik heb een plus, dus lekker annoloog.
Ik merk dat er 2 verschillende kraakjes zijn.
1. is het gekraak van de "rubber haken" dit is vrij makkelijk te verhelpen met de uitschroef doppen.
2. Je kent wel die subwoofer auto's waarbij je alles hoort ratelen. Dat hoor ik bij de vleugel. Over een hobbelige weg hoor je het maar nu ook zelfs wanneer ik de zijdeur dicht doe, hoor ik het even ratelen.

Voor dat laatste heb ik nog geen oplossing gevonden.

[ Voor 5% gewijzigd door Veld-NL op 20-12-2025 10:55 ]

Pagina: 1 ... 81 ... 86 Laatste