Is er al iemand die gekeken heeft of de ruimte onder de armsteun te benutten is, door een opening te maken in de armsteun die afgedekt wordt door het "tafeltje"? Of er iets over gelezen heeft?
Ik heb er niet veel last van. Geluiden staan al uit, dus het is hooguit af en toe een rode strip. Vind het alleen maar praktisch, zodat ik op m’n snelheid kan letten.Aedriaen1 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:29:
[...]
Het gaat er maar om dat je gewaarschuwd wordt, als je ergens niet bekend bent dan kan het praktisch zijn, op de snelheid aangegeven op je dashboard kun je ook niet altijd van op aan, die zit er nogal eens naast.
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Gister heeft de EV3 een botsing voorkomen. Op de snelweg vertraagde de auto’s voor mij, waarop ik prima anticipeerde. Uit het niets stond het ineens nagenoeg stil. Met de rem tot op de bodemplaat bleef ik mij vooruit bewegen. Alle signalen die konden waarschuwen gingen af. De auto nam het over en letterlijk met een harde dreun stond ik bijna direct stil. Op een paar centimeters op mijn voorganger. Mijn zoon en ik waren echt verwonderd over de ingreep. Ik kon ook niet meteen wegrijden de auto was even volledig geblokkeerd. Bijzondere ervaring. Dank je wel EV3!
EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp
Datzelfde heb ik van de week ervaren toen een voetganger dacht, hier ga ik even snel nog voor langs.
Bijna m'n tanden in het stuur, bedankt domme voetganger en Kia.
Bijna m'n tanden in het stuur, bedankt domme voetganger en Kia.
Degene die de auto bij mij had geleverd zei dat veel mensen daar inderdaad nog een opberg vakje maken. Je zou kunnen bellen of e-mailen naar de Kia garage in Helmond, daar komt die vandaan.Aedriaen1 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:38:
Is er al iemand die gekeken heeft of de ruimte onder de armsteun te benutten is, door een opening te maken in de armsteun die afgedekt wordt door het "tafeltje"? Of er iets over gelezen heeft?
Helaas mag ik het niet doen ivm lease.
Gaan de alarmlichten dan ook automatisch aan?DEVegg schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:16:
Gister heeft de EV3 een botsing voorkomen. Op de snelweg vertraagde de auto’s voor mij, waarop ik prima anticipeerde. Uit het niets stond het ineens nagenoeg stil. Met de rem tot op de bodemplaat bleef ik mij vooruit bewegen. Alle signalen die konden waarschuwen gingen af. De auto nam het over en letterlijk met een harde dreun stond ik bijna direct stil. Op een paar centimeters op mijn voorganger. Mijn zoon en ik waren echt verwonderd over de ingreep. Ik kon ook niet meteen wegrijden de auto was even volledig geblokkeerd. Bijzondere ervaring. Dank je wel EV3!
[ Voor 40% gewijzigd door DutchKel op 30-11-2025 12:24 ]
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Idem paar weken geleden, al was het in mijn geval niet nodig om tot volledige stilstand te komen.DEVegg schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:16:
Ik reed met SCC. Snelheid zal gezien de vrachtwagen rond 85-90 km/h liggen. Plotseling remmen een paar auto's verderop fors, waardoor mijn voorligger dat ook moet doen. Hier een dashcam opname van de ervaring
Opname bevat een stukje van een audiobook, de signalen van de noodingreep zijn zachtjes hoorbaar vanaf seconde 7 in het filmpje. Op de bestuurdersstoel was het duidelijker te horen dan op de opname!
Heb je alle geluiden van de ADAS++ systemen uitstaan, of enkel die voor de snelheidflitsers? En hoe heb je dat dan ingesteld?THE_BASE schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:44:
Ik heb er niet veel last van. Geluiden staan al uit, dus het is hooguit af en toe een rode strip. Vind het alleen maar praktisch, zodat ik op m’n snelheid kan letten.
NB Sinds kort krijg ik ook allemaal waarschuwingen voor flitsers bij verkeerslichten. Ook als je niet door rood dreigt te rijden. En zelfs als je in een parkeergarage onder het niveau van de verkeerslichten rijdt. Begint wel irritant te worden. Ik heb nergens een manier kunnen vinden om deze waarschuwingen minder irritant te maken. Iemand een idee?
Ik heb de flitswaarschuwing uit staan. Voor mij voegt het niets toe, en het heeft het vaak genoeg mis met de toegestane maximale snelheid dat het storend is (o.a. door het dempen van de audio).
Ik weet niet precies hoe het ingesteld is, eerlijk gezegd. Ik zet eerst alle geluiden uit met lange druk op rechts en daarna nog een optie van bestuurdershulp.deMercer schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:26:
[...]
Heb je alle geluiden van de ADAS++ systemen uitstaan, of enkel die voor de snelheidflitsers? En hoe heb je dat dan ingesteld?
NB Sinds kort krijg ik ook allemaal waarschuwingen voor flitsers bij verkeerslichten. Ook als je niet door rood dreigt te rijden. En zelfs als je in een parkeergarage onder het niveau van de verkeerslichten rijdt. Begint wel irritant te worden. Ik heb nergens een manier kunnen vinden om deze waarschuwingen minder irritant te maken. Iemand een idee?
Heb alleen rode LED als ik te hard rijdt in een trajectcontrole bijvoorbeeld.
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Heb daar niet op gelet. Na de ingreep van de auto was ik even bezig hoe ik weer verder kon rijden. De auto was even volledig geblokkeerd. Ik weet dan ook niet precies wat ik deed om weer weg te rijden. Ging allemaal zo snelDutchKel schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:22:
[...]
Gaan de alarmlichten dan ook automatisch aan?
EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp
Hallo, dank voor uw reactie!DutchKel schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:22:
[...]
Degene die de auto bij mij had geleverd zei dat veel mensen daar inderdaad nog een opberg vakje maken. Je zou kunnen bellen of e-mailen naar de Kia garage in Helmond, daar komt die vandaan.
Helaas mag ik het niet doen ivm lease.
[...]
Gaan de alarmlichten dan ook automatisch aan?
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Vandaag weer twee dingen geleerd mbt de Digital Key in de Apple Watch:
- De achterklep ging vanochtend niet open terwijl ik op de knop van de achterklep drukte. Na 3x proberen nog steeds niet. Toen maar op de Digital Key card in mijn Apple Watch gedrukt. Daar kreeg ik twee knoppen te zien: “Ontgrendel auto” en “Start auto”. Na het drukken op “Ontgrendel auto” ging de auto van slot, en werkte de knop van de achterklep ook weer (en veranderde de knop “Ontgrendel auto” in “Vergrendel auto”). Normaliter werkt de Digital Key in de Apple Watch feilloos. Wel heeft de auto ruim anderhalve dag stil en onaangeroerd gestaan. Ik vermoed dat de auto in een soort diepe slaap is geraakt en dan niet meer reageert op de Digital Keys.
- Ook het mysterie van het continu brandende oranje indicatie LEDje (dat aangeeft dat de linker USB poort op data overdracht staat ingesteld) is opgehelderd. Normaliter is het LEDje inderdaad uit, alleen als ik met mijn Apple Watch (met Digital Key) zo dicht in de buurt van de auto kom dat ik het LEDje kan zien, is het LEDje inmiddels gaan branden. Loop ik naar de auto met vergrendelde Apple Watch (waardoor de Digital Key niet actief is), dan blijft het LEDje uit. Waarom dit überhaupt gebeurt, en waarom alleen als dit LEDje oranje brandt, ik heb werkelijk geen flauw idee. Maar ik vind het wel fijn om te weten dat dit LEDje normaal gesproken dus niet brandt bij een afgesloten auto.
Hi allemaal,
De knoop is doorgehakt en de EV3 business edition GT is besteld, in het groen. Ik heb nog ruim 300 pagina's terug te lezen in dit topic. Waarschijnlijk wordt een deel van mijn vragen daarin al beantwoord.
Het is me allemaal nog een beetje onduidelijk wat er aan opties wel/niet op zit, omdat de brochure van de business edition geen uitputtend overzicht bevat. Ik ga er vanuit dat het ongeveer de Plus line is, aangevuld met GT stijlelementen. En minus de LED lampen, HK geluidsset en het panoramadak. Ik zie het bij de levering wel.
Voor vakanties overweeg ik een Thule Edge dakdrager met Thule Motion 3 XL low box. Met oog op zoveel mogelijk behouden van de radius. Ben benieuwd of er ervaringen zijn met topkoffers op de EV3? Daar heb ik nog niet veel over gelezen en mijn model heeft geen trekhaak voor een achterkoffer.
Ik kijk er in ieder geval naar uit; het is mijn eerste 'eigen' auto in meer dan 15 jaar. Ik had een OV jaarkaart, een motor en gebruikte meerdere keren een VW ID3 deelauto. Alleen al het kinderstoeltje er in laten staan lijkt me een fijne upgrade :-)
De knoop is doorgehakt en de EV3 business edition GT is besteld, in het groen. Ik heb nog ruim 300 pagina's terug te lezen in dit topic. Waarschijnlijk wordt een deel van mijn vragen daarin al beantwoord.
Het is me allemaal nog een beetje onduidelijk wat er aan opties wel/niet op zit, omdat de brochure van de business edition geen uitputtend overzicht bevat. Ik ga er vanuit dat het ongeveer de Plus line is, aangevuld met GT stijlelementen. En minus de LED lampen, HK geluidsset en het panoramadak. Ik zie het bij de levering wel.
Voor vakanties overweeg ik een Thule Edge dakdrager met Thule Motion 3 XL low box. Met oog op zoveel mogelijk behouden van de radius. Ben benieuwd of er ervaringen zijn met topkoffers op de EV3? Daar heb ik nog niet veel over gelezen en mijn model heeft geen trekhaak voor een achterkoffer.
Ik kijk er in ieder geval naar uit; het is mijn eerste 'eigen' auto in meer dan 15 jaar. Ik had een OV jaarkaart, een motor en gebruikte meerdere keren een VW ID3 deelauto. Alleen al het kinderstoeltje er in laten staan lijkt me een fijne upgrade :-)
[ Voor 42% gewijzigd door Skv op 01-12-2025 20:27 ]
Gefeliciteerd!Skv schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:16:
Hi allemaal,
Wat betreft de opties; die zijn duidelijk te vinden in de prijslijst.
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Volgens mij staat daar de Business Edition niet in, maar moet je deze hebbenSteeffoon schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:59:
[...]
Gefeliciteerd!
Wat betreft de opties; die zijn duidelijk te vinden in de prijslijst.
In het EV5 topic had ik een vergelijk gemaakt tussen de EV3 GT business line en de EV5 air.Skv schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:16:
Hi allemaal,
Misschien helpt het je om te zien welke opties er op de EV3 GT business line zitten:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83594550
Oeps, je hebt gelijk! Ik was in de war met een andere prijslijstNVranya schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:11:
[...]
Volgens mij staat daar de Business Edition niet in, maar moet je deze hebben
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Ja, helaas heeft dit document niet de uitgebreide 'uitrusting'-paragraaf van de reguliere prijslijst.NVranya schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:11:
[...]
Volgens mij staat daar de Business Edition niet in, maar moet je deze hebben
En de business edition staat weer niet op de reguliere prijslijst. Op de Kia website kan je modellen 1 op 1 vergelijken. Maar ook dit geeft vrij beperkte informatie over de uitrusting van de business edition.
Ik kan bijvoorbeeld nergens vinden of V2L (en stopcontact onder achterbank) beschikbaar is op de business edition. En in de brochure van de business edition staat het 'plankje' afgebeeld bij de interieurimpressie, maar dat plankje staat verder nergens in tekst genoemd. Ook hebben de foto's van de EV3 op de business line brochure de 'star map' koplampen, terwijl die volgens de beknopte uitrustingslijst er niet op zitten.
[ Voor 50% gewijzigd door Skv op 02-12-2025 15:43 ]
Dat is inderdaad wel heel veel. Aan het begin van november stond mijn GT PlusLine 2 weken stil op schiphol, en dat koste 'm 2% totaal. Toen was het nog wel wat warmer dan pas, maar evengoed. 3% per dag is erg fors. Ik zie 't de mijne ook niet doen.knarfbo schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:01:
Ik heb momenteel een verlies van meer dan 3% per dag. Contact gehad met de dealer en die zegt dat er een software update aan komt die dit mogelijk gaat oplossen, hij vond het ook wel veel
Ik lees op Reddit dat de 2026 versie van de Kia EV3 (die schijnbaar al worden uitgeleverd) geen schuifbaar plankje meer hebben, maar alleen de armsteun met ruimte eronder. Je kunt daar dus echt iets in opbergen. Heeft blijkbaar ook op YouTube bij EV Odessey gestaan.
Ik ben wel blij met het plankje, stiekem gebruiken we het nog wel eens, maar ruimte onder de armsteun (verborgen) was zeker welkom geweest.
Ik ben wel blij met het plankje, stiekem gebruiken we het nog wel eens, maar ruimte onder de armsteun (verborgen) was zeker welkom geweest.
Weet iemand of de wielen van een EV6 ook zonder problemen onder de EV3 passen ?
Steek is hetzelfde, offset bijna gelijk. Alleen de J waarde is natuurlijk hoger. Resulterend in een bandenmaat van 235 in plaats van 215.
Steek is hetzelfde, offset bijna gelijk. Alleen de J waarde is natuurlijk hoger. Resulterend in een bandenmaat van 235 in plaats van 215.
Precies. Zonde van die bekerhouders. Die zijn juist praktisch?Zr40 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:26:
En dat schijnt er zo uit te zien: (bron: Reddit)
[Afbeelding]
Waar heb je dit laten doen?sdg875 schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:30:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Afgelopen zaterdag de aluminium look van mijn plus advanced naar zwart aan laten passen (wrap)! Jammer dat het geen fabrieksoptie was, maar vind de auto zo wat meer smoel hebben :-). Ook het ev3 logo laten verwijderen en de Kia logo’s zwart laten wrappen. Heel blij met het resultaat!
Wat ik wel mis is dat het niet verlicht is, altans toch in onze versie die wij hebben (Business Plus) België !uray schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:57:
@THE_BASE Die zijn er nog steeds ? Dit is in plaats van dat "Tafeltje"...
Ik vind het heel mooi. Had eerder in dit forum gevraagd naar wat meningen. Die waren erg verdeeld, maar het ziet er goed uit. Denk dat ik het ook laat doen.
Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR
Op de foto niet te zien. En dat is toch een GT-Line.uray schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:57:
Waar zitten die bij jou dan?THE_BASE schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:56:
[...]
Precies. Zonde van die bekerhouders. Die zijn juist praktisch?
Op de foto zie ik ze op dezelfde plaats als bij mijn 'oude', en dat is niet waar het tafeltje zit/zat.
Oh, wow, wat stom. Ik zie nu pas dat er nog iets onder zit zoals het altijd is. Nee, dan heb ik liever clean dat tafeltje dan een chipsbakje.Zr40 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:33:
[...]
Waar zitten die bij jou dan?
Op de foto zie ik ze op dezelfde plaats als bij mijn 'oude', en dat is niet waar het tafeltje zit/zat.
[Afbeelding]
Ik heb de GT plus uitvoering en daar zit het befaamde, doch zelden gebruikte "tafeltje" in. Ik overweeg om onder de opklapbare armsteun, zelf maar een gat te maken zodat deze loze ruimte benut kan worden. Ik heb begrepen dat meerderen dit gedaan hebben...AtlAntA schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:22:
[...]
Zoek je niet gewoon zoiets?
https://nl.aliexpress.com...Page%22%3A%22search%22%7D
In ieder geval, dank voor de tip!
Vanochtend op het scherm verscheen een update van de gebruikersvoorwaarden. Iets in artikel 4.2..... is toegevoegd, het woord 'tyre guide' is me bijgebleven. Omdat ik geen zin had om in de auto de hele tekst door te nemen heb ik maar akkoord gedrukt.
Gisteren ook (eindelijk, maar komt door mijn eigen planning) de winterbanden om laten leggen. Keuze had ik niet, maar het is dus Pirelli Cinturato Winter 3 geworden. Zowaar na de eerste 150 km weinig klagen; geen opvallend bandengeruis, geen glijpartij op nat wegdek, en een stroomverbruik dat met 5,7 km/kWh kWh/100km (het is nog vroeg) gelijk is aan de laatste weken.
Gisteren ook (eindelijk, maar komt door mijn eigen planning) de winterbanden om laten leggen. Keuze had ik niet, maar het is dus Pirelli Cinturato Winter 3 geworden. Zowaar na de eerste 150 km weinig klagen; geen opvallend bandengeruis, geen glijpartij op nat wegdek, en een stroomverbruik dat met 5,7 km/kWh kWh/100km (het is nog vroeg) gelijk is aan de laatste weken.
Ik denk dat je 5,7 km/kWh bedoelt, dat komt overeen met 17,5 kWh/100 km.aikink schreef op woensdag 3 december 2025 @ 07:09:
[..] een stroomverbruik dat met 5,7 kWh/100km gelijk is aan de laatste weken.
Ja, hoorde het ook inderdaad; behalve de GT-PlusLine begreep ik. Die zou nog steeds de snijplank meekrijgen. Heb er in het dagelijks gebruik geen last van, maar die plank voegt in ieder geval niets toe voor mij.THE_BASE schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:23:
Ik lees op Reddit dat de 2026 versie van de Kia EV3 (die schijnbaar al worden uitgeleverd) geen schuifbaar plankje meer hebben, maar alleen de armsteun met ruimte eronder. Je kunt daar dus echt iets in opbergen. Heeft blijkbaar ook op YouTube bij EV Odessey gestaan.
Ieder zijn ding, ik gebruik hem juist regelmatig als lunch tafeltje terwijl ik aan de snellader hang en (mbv mediakastje) op de display youtube/netflix kijk.Steeffoon schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:17:
[...]
Ja, hoorde het ook inderdaad; behalve de GT-PlusLine begreep ik. Die zou nog steeds de snijplank meekrijgen. Heb er in het dagelijks gebruik geen last van, maar die plank voegt in ieder geval niets toe voor mij.
Qua opbergen heb ik zelf dan weer genoeg aan een "ali express" opberg inzet voor de console eronder.
Tafeltje zit mij ook niet in de weg. Wel de Ali Express besteld, kijken of ik daar wat aan heb .. was maar 8,66 euro. Ik kom eigenlijk geen opberg ruimte tekort (zonnebril doe ik in zijvak). Hoe meer opberg ruimte hoe meer rommel in mijn auto.NVranya schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:42:
[...]
Ieder zijn ding, ik gebruik hem juist regelmatig als lunch tafeltje terwijl ik aan de snellader hang en (mbv mediakastje) op de display youtube/netflix kijk.
Qua opbergen heb ik zelf dan weer genoeg aan een "ali express" opberg inzet voor de console eronder.
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Ik ben nogal van een clean look. En dan vind ik het tafeltje waar ik lekker mijn handen op kan laten steunen en direct bij die knoppen kan (af en toe) wel fijner dan zo'n lege bak waar je... chips of nootjes in legt?Steeffoon schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:17:
[...]
Ja, hoorde het ook inderdaad; behalve de GT-PlusLine begreep ik. Die zou nog steeds de snijplank meekrijgen. Heb er in het dagelijks gebruik geen last van, maar die plank voegt in ieder geval niets toe voor mij.
Het stomme is dat die armsteun wel gewoon omhoog scharnierde, en daaronder zat dan die snijplank. Ik maakte me serieus zorgen, want ik heb daar vaak pennen en andere losse troep in liggen en nu ging ik die ruimte dus "missen". Goed om te weten dat die plank er dus gewoon uit gaat.THE_BASE schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:10:
[...]
Ik ben nogal van een clean look. En dan vind ik het tafeltje waar ik lekker mijn handen op kan laten steunen en direct bij die knoppen kan (af en toe) wel fijner dan zo'n lege bak waar je... chips of nootjes in legt?
* Bob Popcorn moet nog wachten tot mei 2026.
Kan niet stoppen met ontploffen!
Ieder zijn ding! Het gaat mij meer om het vak wat er nu onder hangt. Vind dat geen gezicht. Dat er onder de armsteun ruimte komt, dat is wel handig.Bob Popcorn schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:14:
[...]
Het stomme is dat die armsteun wel gewoon omhoog scharnierde, en daaronder zat dan die snijplank. Ik maakte me serieus zorgen, want ik heb daar vaak pennen en andere losse troep in liggen en nu ging ik die ruimte dus "missen". Goed om te weten dat die plank er dus gewoon uit gaat.
* Bob Popcorn moet nog wachten tot mei 2026.
Een update hierover:Shmoozer schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:33:
ik kan het hier niet terugvinden, dus wellicht ben ik de enige met deze melding in de Kia app, als ik de remote control wil gebruiken om voor te verwarmen:
"Gebruik van Remote Control is beperkt ter bescherming van de voertuigbatterij.
U kunt Remote Control weer gebruiken nadat u met het voertuig hebt gereden."
Echter blijft na iedere keer rijden (nu al 3 keer) deze zelfde melding weer terug komen, zonder dat ik de remote kan gebruiken.
Iemand een tip om dit blijvend op te lossen?
De accu (bij de eerste melding) zat nog boven de 80%, toen bij 70% en nu weer de melding bij 60%...
Contact gemaakt met "KIA connect support" team, die na wat heen-en-weer ge-e-mail het probleem richting het technisch support team hebben doorgezet.
Deze kwam terug met de melding dat ik richting een dealer moet gaan, die dan een "DCU-reset in dealer-modus en een fabrieksreset" moeten uitvoeren.
Zojuist een afspraak kunnen maken bij de lokale dealer; het snelste wat kan is 16-Jan-2026... blijkbaar gaat het een halve werkdag duren, en wil men meteen enkele kleine software updates uitvoeren dan.
Bij navraag gaven ze aan dat het puur iets softwarematig is, niet gelinkt aan iets van hardware/accu.
Wel jammer dat ik precies in de wintermaanden nog ruim 6 weken mijn auto niet remote kan voorverwarmen.
@Shmoozer Het schijnt dat je via een omweg dit met de remote kunt doen vlak voordat je wilt vertrekken, misschien heb je daar voorlopig iets aan ?
Zie: YouTube: Even More Kia EV3 Hidden features & functions as demonstrated on Kia...
Zie: YouTube: Even More Kia EV3 Hidden features & functions as demonstrated on Kia...
Is er geen zekering te vinden voor die DCU. Zo ja gewoon ff trekken en na 15 minuten weer terugplaatsen. Is ook een resetShmoozer schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:11:
[...]
Een update hierover:
Contact gemaakt met "KIA connect support" team, die na wat heen-en-weer ge-e-mail het probleem richting het technisch support team hebben doorgezet.
Deze kwam terug met de melding dat ik richting een dealer moet gaan, die dan een "DCU-reset in dealer-modus en een fabrieksreset" moeten uitvoeren.
Zojuist een afspraak kunnen maken bij de lokale dealer; het snelste wat kan is 16-Jan-2026... blijkbaar gaat het een halve werkdag duren, en wil men meteen enkele kleine software updates uitvoeren dan.
Bij navraag gaven ze aan dat het puur iets softwarematig is, niet gelinkt aan iets van hardware/accu.
Wel jammer dat ik precies in de wintermaanden nog ruim 6 weken mijn auto niet remote kan voorverwarmen.
En ik zou de dealer vragen om gewoon alleen die reset te doen op heel korte termijn en de rest 16 januari. Misschien kan je afspreken dat ze bellen als ze ff een rustig moment hebben dus soort van op afroep. Maar ja is wel heel erg “out of the box” voor veel dealers.
Heeft iemand een idee hoe de klimaatregeling op ‘auto’ werkt wat betreft het in en uitschakelen van de airco?
Had vandaag een rit van 100 km in de spits. Met klimaatregeling op auto stand 1 was de airco uit. Maar na iets meer dan een uur ging de airco aan. Het voelde ook gelijk een stukje kouder aan. Wat temperatuur betreft zou de airco helemaal niet nodig zijn.
Had vandaag ook rond hetzelfde tijdstip dat de favoriete radiostations weg waren, daar hebben meer forumleden last van.
En ook ging de stoelverwarming vanzelf uit.
Er zitten volgens mij toch nog wat bugs in de software maar het zijn gelukkig geen cruciale dingen
Had vandaag een rit van 100 km in de spits. Met klimaatregeling op auto stand 1 was de airco uit. Maar na iets meer dan een uur ging de airco aan. Het voelde ook gelijk een stukje kouder aan. Wat temperatuur betreft zou de airco helemaal niet nodig zijn.
Had vandaag ook rond hetzelfde tijdstip dat de favoriete radiostations weg waren, daar hebben meer forumleden last van.
Er zitten volgens mij toch nog wat bugs in de software maar het zijn gelukkig geen cruciale dingen
De airco gaat ook aan als de luchtvochtigheid in de auto te hoog wordt.
Wat de stoelverwarming betreft, die ging in een andere auto van ons na een uur ofzo ook automatisch uit.
Die problemen met de radiostations heb ik zelf nog niet gehad.
Dus of het een Bug is of een Feature, tja...
Wat de stoelverwarming betreft, die ging in een andere auto van ons na een uur ofzo ook automatisch uit.
Die problemen met de radiostations heb ik zelf nog niet gehad.
Dus of het een Bug is of een Feature, tja...
Ik heb zelf eerder hardnekkig probleem opgelost door de 12v accu even los te maken (zekeringen was niet genoeg). Zo gepiept.Skipper_NH schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:33:
[...]
Is er geen zekering te vinden voor die DCU. Zo ja gewoon ff trekken en na 15 minuten weer terugplaatsen. Is ook een reset
Ergens in de instellingen kan je de stoel- en stuurverwarming koppelen aan de auto modus. Dan gaan ze automatisch aan wanneer het kouder is, en inderdaad, ook weer uit wanneer het interieur intussen warm genoeg is geworden._EV_ schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:49:
Heeft iemand een idee hoe de klimaatregeling op ‘auto’ werkt wat betreft het in en uitschakelen van de airco?
Airco gaat inderdaad aan wanneer het verschil tussen de ingestelde temperatuur en de buitenlucht klein genoeg is. Dat draagt bij aan het verlagen van de relatieve luchtvochtigheid. Bij een groter verschil is dat niet nodig, want door het verhogen van de temperatuur daalt de relatieve luchtvochtigheid al.
Ik stapte gisteren in mijn EV3, was hij wéér alle favoriete radiozenders kwijt.
Dat is de tweede keer al... Geen ramp, maar wel erg irritant.
Meer mensen dit al meermaals gehad?
[ Voor 12% gewijzigd door Steeffoon op 04-12-2025 09:48 ]
Jep, tot nu toe drie keer. Kan er de vinger nog niet op leggen wanneer dat gebeurd, maar lijkt sporadisch en uit het niets te gebeuren.Steeffoon schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:48:
Jongens, wat kan het toch zijn dat ik de versnelling af en toe niet in de juiste stand anders dan N of P kan zetten.
Vandaag ook weer 5 minuten zitten modderen met de rem, aan en uit en de versnelling. Ik dacht dat ik soms te snel wilde, maar dat is het niet.
Vandaag ook weer 5 minuten zitten modderen met de rem, aan en uit en de versnelling. Ik dacht dat ik soms te snel wilde, maar dat is het niet.
Fitcamx is binnen. Is er een tweaker in de buurt van Amsterdam / Utrecht die wil helpen om die FitcamX te installeren?
Denk eigenlijk dat ik zou moeten kunnen maar als iemand wil helpen? Dealer wil het niet doen, installatie. Alleen die (m.i. lelijke) Pioneer set.
Denk eigenlijk dat ik zou moeten kunnen maar als iemand wil helpen? Dealer wil het niet doen, installatie. Alleen die (m.i. lelijke) Pioneer set.
Starten met voet op rem en dan knop drukken? Rem los. Wachten op dat scherm met welkom (of op ok tikken) en dan rem weer indrukken en draaien naar gewenste stand?THE_BASE schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:43:
Jongens, wat kan het toch zijn dat ik de versnelling af en toe niet in de juiste stand anders dan N of P kan zetten.
Ik heb hier nog nooit last van gehad.THE_BASE schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:43:
Ik weet wel dat 'ie weigert om naar D of R te gaan wanneer hij niet in READY staat, maar dat gaat altijd gepaard met een melding die aangeeft wat je moet doen. Kreeg je geen melding?
Mijn standaard startprocedure: stap in, trap de rem in, druk op de power knop, trek de deur dicht, gordel aan, schakel naar D of R, laat de rem los.
Ik hoef ook niet te wachten op het welkom scherm, dat gaat vanzelf verder. Alleen als ik CarPlay wil bedienen moet ik daar op wachten.
[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 04-12-2025 14:03 ]
Heb je hem remote voorverwarmd? Dan staat hij al aan als je instapt en als je dan de startknop gebruikt zet je hem dus uit.THE_BASE schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:43:
In dat geval zal hij dus nooit in drive willen en moet je eerst weer starten en dan met voet op rem in drive zetten.
Als je hem niet uitzet, maar wel voorverwarmd hebt, alleen voet op rem en in drive.
Mocht het iets anders zijn... geen idee.
En kijk altijd eerst op dashboard of er in het groen READY staat. Anders kan je hoogstens naar N schakelen.
Oh en zelfs met READY, als je te snel probeert te schakelen naar D/R na het starten dan gaat hij ook niet in versnelling.
Oh en zelfs met READY, als je te snel probeert te schakelen naar D/R na het starten dan gaat hij ook niet in versnelling.
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
never mind
[ Voor 96% gewijzigd door Shmoozer op 04-12-2025 14:41 ]
@Shmoozer Wilde net de link nakijken, want ik ben geen lid...
Zal het eens reproduceren, maar denk dat ik dan eerst draai en dan die rem indruk of zo. Maar het is niet altijd, maar als het zover is dan krijg ik met geen mogelijkheid meer READY. Maar zal jouw procedure er eens in gaan stampen.Zr40 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:56:
[...]
Ik heb hier nog nooit last van gehad.
Ik weet wel dat 'ie weigert om naar D of R te gaan wanneer hij niet in READY staat, maar dat gaat altijd gepaard met een melding die aangeeft wat je moet doen. Kreeg je geen melding?
Mijn standaard startprocedure: stap in, trap de rem in, druk op de power knop, trek de deur dicht, gordel aan, schakel naar D of R, laat de rem los.
Ik hoef ook niet te wachten op het welkom scherm, dat gaat vanzelf verder. Alleen als ik CarPlay wil bedienen moet ik daar op wachten.
Zo doe ik het dus ook...Zr40 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:56:
[...]
Ik heb hier nog nooit last van gehad.
Ja hebben wij ook sinds de grote OTA update en ook dat hij via spraakgestuurd geen contacten wil bellen, krijg altijd melding 'niet herkend bericht' volgens ik eens gelezen heb zou dit wel werken alqs je de taal in het Engels zet en dan het commando ook in het Engels maar dit kan uiteraard niet de bedoeling zijn zou ik wel denken!Steeffoon schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:48:
Vandaag mijn eerste "probleem" gevonden.
Tijdens het rijden is het sos systeem offline gegaan en heb nu dus in de dashboard SOS staan.
Volgende week naar de dealer om dit op te lossen (bleek een bekend probleem te zijn).
Meer mensen dit probleem gehad?
Tijdens het rijden is het sos systeem offline gegaan en heb nu dus in de dashboard SOS staan.
Volgende week naar de dealer om dit op te lossen (bleek een bekend probleem te zijn).
Meer mensen dit probleem gehad?
Ja, ik heb dat 1x gehad in de eerste weken. Bij de terugrit was het vanzelf opgelost en daarna ook niet meer voorgekomen. Wel gemeld bij de dealer ter info.
Vanmiddag van Drenthe naar een dorp in de buurt van Utrecht gereden. Was een graad of 8, reed voortdurend rond de 104, begin wat harder, stuk file aan het eind. Kachel begon op 18, maar vond het toen de zon onderging toch wat frisser worden, dus op naar 20 en stuurverwarming op lichtste stand. Het verbruik: 18,8 kWh / 100km. Bleef wel heel lang op 21,0 kWh staan, dus de file heeft hem waarschijnlijk wel goed gedaan.
Vanochtend even het remote trucje geprobeert, en dat werkt inderdaad; scheelt weer naar buiten gaanuray schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:19:
@Shmoozer Het schijnt dat je via een omweg dit met de remote kunt doen vlak voordat je wilt vertrekken, misschien heb je daar voorlopig iets aan ?
Zou het direct omruilen als het kon. Het enige waar ik me nog elke dag aan irriteer.uray schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:57:
Ook mijn EV3 is gaan kraken achterin. Ben er mee naar de dealer geweest, maar helaas de stilte was van korte duur. Draaien aan de stootdoppen werkt ook niet. Ben daarna gemaild en gebeld door Kia NL. Heb gezegd dat dit euvel veel vaker voorkomt en dat er tot nu toe geen oplossing is. Tot nu toe niets meer gehoord.
Ik heb ook gekraak achterin. Vooral als je van drempels ofzo afgaat. Dealer zei bekend euvel en heeft gesmeerd.
Is iets minder geworden maar niet wat het zijn moet. Ik ga nog een keer terug.
Is iets minder geworden maar niet wat het zijn moet. Ik ga nog een keer terug.
Hebben jullie overigens bij de laadpoort ook een overijverig slot? Bij mij probeert de laadpoort direct de stekker te vergrendelen als ik die al een stukje erin steek. Als ik hem te langzaam erin doe dan krijg ik de stekker er niet in omdat die al vergrendeld is terwijl de stekker er nog niet ver genoeg erin zit, dan moet ik hem eruit halen (dan hoor ik hem ook ontgrendelen) en sneller erin steken.
Mijn vorige E-Niro vergrendelde alleen als de auto op slot was.
Ik heb dit overigens sinds ik de auto nieuw heb dus ik ga er niet vanuit dat het een defect is of het defect is vanaf het begin al erin.
Mijn vorige E-Niro vergrendelde alleen als de auto op slot was.
Ik heb dit overigens sinds ik de auto nieuw heb dus ik ga er niet vanuit dat het een defect is of het defect is vanaf het begin al erin.
[ Voor 13% gewijzigd door DutchKel op 07-12-2025 16:01 ]
Ja, hij 'bijt' als het ware meteen zodra er mechanisch contact gemaakt wordt. En inderdaad, als je de kabel er gedeeltelijk in steekt dan vergrendelt 'ie wel maar pakt 'ie 'm niet. Ik heb er zelf geen last van.
In de instellingen kan je kiezen wanneer de laadkabel wordt vergrendeld: altijd, alleen tijdens een actieve laadsessie, of nooit.
In de instellingen kan je kiezen wanneer de laadkabel wordt vergrendeld: altijd, alleen tijdens een actieve laadsessie, of nooit.
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 07-12-2025 16:20 ]
Vandaag na ruim 19k km’s en een rit van 200+ km in de miezer regen viel me op dat de wind de beide buitenspiegels niet schoon blaast. De spiegels bleven vol met druppels zitten.
Heb de spiegelverwarming via de button op het dashboard (achterruitverwarming) aangezet maar zag geen echt resultaat. Daarna ook via ‘hey kia’ de opdracht gegeven en daarbij kreeg ik de terugkoppeling
“ ontdooien spiegels aangezet” maar ook hiermee geen echt resultaat.
Komt jullie dit bekend voor? Kan in de auto m.i. ook niet zien dat de spiegelverwarming aanstaat anders dan dat het icoon van de achterruitverwarming verlicht onderstreept is. Heb nog niet echt de noodzaak gehad om tgv vorst de spiegels te ontdooien dus weet ook niet of de spiegelverwarming het echt wel doet.
Als ik hiermee de enige ben moet ik dit maar aan de dealer voorleggen.
Heb de spiegelverwarming via de button op het dashboard (achterruitverwarming) aangezet maar zag geen echt resultaat. Daarna ook via ‘hey kia’ de opdracht gegeven en daarbij kreeg ik de terugkoppeling
Komt jullie dit bekend voor? Kan in de auto m.i. ook niet zien dat de spiegelverwarming aanstaat anders dan dat het icoon van de achterruitverwarming verlicht onderstreept is. Heb nog niet echt de noodzaak gehad om tgv vorst de spiegels te ontdooien dus weet ook niet of de spiegelverwarming het echt wel doet.
EV3 adv + LR 19” allseason
Spiegelverwarming kan je niet los van de achterruitverwarming aanzetten, dat gaat altijd samen. Dus dat ene streepje onder het icoon is de enige indicatie die je hebt.
Ik heb het zelf tot nu toe nog niet nodig gehad, dus ervaring kan ik nog niet delen.
Ik heb het zelf tot nu toe nog niet nodig gehad, dus ervaring kan ik nog niet delen.
[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 07-12-2025 18:27 ]
Met miezer komen er telkens nieuwe druppels op, dus dan heeft de spiegelverwarming ook bijna geen effect. Als je wil controleren of die wel werkt (dat kan wel makkelijk), dan moet je kijken of de druppels rond de lamp (dodehoek verklikker) anders zijn dan bij de rest van de spiegel, daar zit namelijk geen verwarming rond die lamp.pati schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:16:
Vandaag na ruim 19k km’s en een rit van 200+ km in de miezer regen viel me op dat de wind de beide buitenspiegels niet schoon blaast. De spiegels bleven vol met druppels zitten.
Ik zou verwachten dat de rijwind (bij 100 km/uur op snelweg) ervoor zorgt dat de spiegels ‘schoongeblazen’ worden. De spiegelverwarming zou dan dus ook helemaal niet nodig hoeven te zijn.DutchKel schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:26:
[...]
Met miezer komen er telkens nieuwe druppels op, dus dan heeft de spiegelverwarming ook bijna geen effect. Als je wil controleren of die wel werkt (dat kan wel makkelijk), dan moet je kijken of de druppels rond de lamp (dodehoek verklikker) anders zijn dan bij de rest van de spiegel, daar zit namelijk geen verwarming rond die lamp.
Mbt de regen wel even een aanpassing ; het was miezer regen maar ook wel een echte bui.
Of even het raampje open doen en voelen of de spiegel warm is geworden - al is dan geen optie als je 100+ km/h op de snelweg rijdt.DutchKel schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:26:
Met miezer komen er telkens nieuwe druppels op, dus dan heeft de spiegelverwarming ook bijna geen effect. Als je wil controleren of die wel werkt (dat kan wel makkelijk), dan moet je kijken of de druppels rond de lamp (dodehoek verklikker) anders zijn dan bij de rest van de spiegel, daar zit namelijk geen verwarming rond die lamp.
Ik zal het gewoon stilstaand bij huis ook eens proberen, via remote, klimaatinstellingen etc kan je iig verwarming zijspiegels en achterraam ook aanzettendeMercer schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:08:
[...]
Of even het raampje open doen en voelen of de spiegel warm is geworden - al is dan geen optie als je 100+ km/h op de snelweg rijdt.
He KIA
forummers, nu wil ik het weten....
Lees toch nog wel eens dat spraak gestuurde commando's gebruikt worden, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Las net in een topic dat iemand via "He KIA" zijn spiegels laat ontdooien, dus dan lijkt het te werken.
Maar werkt het nu wel of niet in Nederland? Zo ja, hoe stel je dat in?
Hoor het graag.
Lees toch nog wel eens dat spraak gestuurde commando's gebruikt worden, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Las net in een topic dat iemand via "He KIA" zijn spiegels laat ontdooien, dus dan lijkt het te werken.
Hoor het graag.
Ik gebruik de knop op het stuur, maar gebruik het voornamelijk om de navigatie aan te zetten. Hij werkt in het Nederlands maar kan niet goed overweg met accenten. Dus als je in Zuid Limburg of friesland ofzo woont dan kun je het vaak wel vergeten.
Heb het in het begin geactiveerd en het werkt redelijk. Zou zo moeten kunnen worden opgezet:Revenge69 schreef op maandag 8 december 2025 @ 06:50:
He KIA
Hoor het graag.
http://webmanual.kia.com/...Dutch/Settings_voice.html
Ik gebruik ook de knop op het stuur, maar op de een of andere manier verstaat ze me echt niet goed. Praat gewoon ABN, zonder dialect. Moet vaak drie keer alles herhalen.Revenge69 schreef op maandag 8 december 2025 @ 06:50:
He KIA
Hoor het graag.
same here ... hij verstaat me niet echt ...THE_BASE schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:13:
[...]
Ik gebruik ook de knop op het stuur, maar op de een of andere manier verstaat ze me echt niet goed. Praat gewoon ABN, zonder dialect. Moet vaak drie keer alles herhalen.
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Na de laatste software update werkt het commando Hé Kia niet meer, alleen via de knop op het stuur. Ik heb dit al enige tijd geleden gemeld, maar het is nog steeds niet opgelost. Zet je de taal in het Engels dan werk het wel. Overigens werken de commando's via de knop wel hoor: Zet de stoelverwarning aan of uit of stuurverwarming aan of uit dat werkt prima!THE_BASE schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:13:
[...]
Ik gebruik ook de knop op het stuur, maar op de een of andere manier verstaat ze me echt niet goed. Praat gewoon ABN, zonder dialect. Moet vaak drie keer alles herhalen.
Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR
Alle beetjes helpen natuurlijk en V2G is sowieso een mooie ontwikkeling.
Wat ik alleen begrepen heb, is dat de EV3 maar één AC-onboard omvormer heeft. Dat betekent dat je bij AC maar over één fase kunt werken en daardoor beperkt bent in het vermogen dat je kunt gebruiken of terugleveren.
Wil je echt wat meer vermogen uit de auto halen richting huis of net, dan moet je al snel via DC werken. En daar hangt weer extra (dure) hardware aan, zoals omvormers en speciale laadpalen.
Wat ik alleen begrepen heb, is dat de EV3 maar één AC-onboard omvormer heeft. Dat betekent dat je bij AC maar over één fase kunt werken en daardoor beperkt bent in het vermogen dat je kunt gebruiken of terugleveren.
Wil je echt wat meer vermogen uit de auto halen richting huis of net, dan moet je al snel via DC werken. En daar hangt weer extra (dure) hardware aan, zoals omvormers en speciale laadpalen.
Ik heb een Sigenergy 25Kw BiDirectionele DC Lader en daar werkt het vooralsnog ook niet mee.
Is ook echt wel een domper als dit nooit gaat werken, wel aangeschaft met dit V2x idee in het achterhoofd.
Is ook echt wel een domper als dit nooit gaat werken, wel aangeschaft met dit V2x idee in het achterhoofd.
Was in den beginne ook best wel prominent in de marketing materialen aanwezig geweest van de ev3.uray schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:05:
Ik heb een Sigenergy 25Kw BiDirectionele DC Lader en daar werkt het vooralsnog ook niet mee.
De verklaring dat het om de 800v techniek zou gaan geloof ik niet zo in. Het is een aantrekkelijke feature voor mensen die erg actief met energie bezig zijn en dit lijkt alsof men hoopt zo nog wat topmodellen extra kan verkopen.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
V2G draait al succesvol in Utrecht met leenauto's. Wordt uitgebreid naar Eindhoven. Het is een middel om netcongestie te beteugelen. Er zal een energieleverancier zijn die samen met Kia hier brood in ziet. Zelf heb je er weinig aan, want zij regelen het gebruik. Je zal hooguit een vergoeding krijgen voor het beschikbaar stellen van je auto.
Ik hoop dat het de op maat is naar V2H in Nederland. Dan ben ik zelf de baas over wat er met mijn accu op wielen gebeurd. Daar heb ik behoefte aan en daarmee kan ik ook helpen om het netwerk in balans te houden. Maar wel mijn huis/verbruik first. En ook graag met een zelf te bepalen leverancier. Mocht het tot een pilot komen dan sta ik daar zeker voor open. Dus kom maar op.....
@DutchKel De omvormer van de EV 3 is 3 fase en 11 kW. Dat kunnen ze in principe gewoon softwarematig bidirectioneel aansturen. Dus nadat partijen elkaar eindelijk gevonden hebben, zullen AC bidirectionele laadpalen en auto's geüpdate moeten worden.
Datzelfde geldt voor de DC bidirectionele variant. Ook daar dienen laadpaal en auto eerst van de juiste software voorzien moeten worden. Momenteel zijn geschikte laadpalen en auto's slechts bidirectioneel ready.
Ik hoop dat het de op maat is naar V2H in Nederland. Dan ben ik zelf de baas over wat er met mijn accu op wielen gebeurd. Daar heb ik behoefte aan en daarmee kan ik ook helpen om het netwerk in balans te houden. Maar wel mijn huis/verbruik first. En ook graag met een zelf te bepalen leverancier. Mocht het tot een pilot komen dan sta ik daar zeker voor open. Dus kom maar op.....
@DutchKel De omvormer van de EV 3 is 3 fase en 11 kW. Dat kunnen ze in principe gewoon softwarematig bidirectioneel aansturen. Dus nadat partijen elkaar eindelijk gevonden hebben, zullen AC bidirectionele laadpalen en auto's geüpdate moeten worden.
Datzelfde geldt voor de DC bidirectionele variant. Ook daar dienen laadpaal en auto eerst van de juiste software voorzien moeten worden. Momenteel zijn geschikte laadpalen en auto's slechts bidirectioneel ready.
Een paar weken geleden had iemand de 3 fasen getest, volgens mij was de conclusie dat op alle 3 de pinnen dezelfde fase zat. Er was geen fase verdraaiing en dus is er dan ook geen sprake van 3 fasen.Skipper_NH schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:57:
V2G draait al succesvol in Utrecht met leenauto's. Wordt uitgebreid naar Eindhoven. Het is een middel om netcongestie te beteugelen. Er zal een energieleverancier zijn die samen met Kia hier brood in ziet. Zelf heb je er weinig aan, want zij regelen het gebruik. Je zal hooguit een vergoeding krijgen voor het beschikbaar stellen van je auto.
Heb je het dan over V2L? Ik ken geen V2L-adapters met een 3-fase uitgang, ik kan mij goed voorstellen dat de poort c.q. omvormer zich configureren naar de eigenschappen van de adapter.DutchKel schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:56:
[...]
Een paar weken geleden had iemand de 3 fasen getest, volgens mij was de conclusie dat op alle 3 de pinnen dezelfde fase zat. Er was geen fase verdraaiing en dus is er dan ook geen sprake van 3 fasen.
Elektrisch gezien zal wat je omschrijft nooit kunnen werken met V2G. Maar de V2L-adapter configuratie hoeft niet overeen te komen met de V2G configuratie. Zoals @Skipper_NH aangeeft is de hardware prima in staat om 3 fasen te leveren. Alleen is het nog niet te testen/meten, omdat het hier nog niet live is.
[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 08-12-2025 23:43 ]
Iemand had zelf een eigen stekker gemaakt en alle pinnen doorgemeten.Zr40 schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:37:
[...]
Heb je het dan over V2L? Ik ken geen V2L-adapters met een 3-fase uitgang, ik kan mij goed voorstellen dat de poort c.q. omvormer zich configureren naar de eigenschappen van de adapter.
Elektrisch gezien zal wat je omschrijft nooit kunnen werken met V2G. Maar de V2L-adapter configuratie hoeft niet overeen te komen met de V2G configuratie. Zoals @Skipper_NH aangeeft is de hardware prima in staat om 3 fasen te leveren. Alleen is het nog niet te testen/meten, omdat het hier nog niet live is.
Maar dat een auto op 3 fasen kan laden betekend niet automatisch dat die ook op 3 fasen kan terugleveren. Om elke fase netjes de verdraaiing te regelen is ook hardware voor nodig het als dat voor het terugleveren hardware nodig is, het is niet dat je het met alleen software kunt oplossen.
Het is ook geen kwestie van het laden omdraaien, zie het een beetje als de airco die geïnstalleerd is. Die kun je ook niet gebruiken om te verwarmen, terwijl dat ook in feite gewoon de boel omdraaien is.
Maar we zullen het zien in de toekomst. Ik hou er in elk geval rekening mee dat het maar 1 fase is die kan terugleveren.
Wat is het toch heerlijk dat er honderden duizenden van deze auto’s zijn verkocht en we met z’n allen moeten ontdekken hoe het zit met:
- bi-directioneel laden specificaties
- reverse dipping mirrors die alleen werken op de hoogste trim (maar er wordt wel voor geadverteerd)
- walk-away lock werkt niet in Nederland
- ramen openen via de app
- geen mogelijkheid voor warmtepomp
Etc, etc, etc. Zijn er ook automerken die hier niet moeilijk over doen?
- bi-directioneel laden specificaties
- reverse dipping mirrors die alleen werken op de hoogste trim (maar er wordt wel voor geadverteerd)
- ramen openen via de app
- geen mogelijkheid voor warmtepomp
Etc, etc, etc. Zijn er ook automerken die hier niet moeilijk over doen?
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Sla er maar een willekeurige draad over auto's op open, en iedere keer zie je dezelfde trends (de grote problemen daargelaten, en uiteraard een tikkie overdreven):
- pre-aanschaf: woooow, kijk wat het kan volgens de pers, nieuwsberichten en reclame!
- aanschaf (A) + 1 dag: rijdt fantastisch, kijk wat het kan!
- A + 1 week: nieuwigheid is er af, het rijdt nog steeds goed, maar waarom zit functie x niet op deze auto, merk y heeft dit standaard!
- A + 1 maand: dit is shit zeg, als ik dat had geweten...
- A + 1 jaar: ach, een auto als zovelen
Zo belezen zitten we nu gemiddeld in de valley of despair. Een aantal klimmen er alweer uit, een paar moeten eerst nog door het dal.
- pre-aanschaf: woooow, kijk wat het kan volgens de pers, nieuwsberichten en reclame!
- aanschaf (A) + 1 dag: rijdt fantastisch, kijk wat het kan!
- A + 1 week: nieuwigheid is er af, het rijdt nog steeds goed, maar waarom zit functie x niet op deze auto, merk y heeft dit standaard!
- A + 1 maand: dit is shit zeg, als ik dat had geweten...
- A + 1 jaar: ach, een auto als zovelen
Zo belezen zitten we nu gemiddeld in de valley of despair. Een aantal klimmen er alweer uit, een paar moeten eerst nog door het dal.
Ik rij nu ook bijna 1 jr (prive en ruim 19k km’s) en kan me heel goed verplaatsen in de comments van Coffee.
Het is vreemd dat functies (bv in de app) in NL niet beschikbaar zijn maar in de ons omringende landen wel.
Kwam uit een Tesla als vroege model 3 rijder en daar waren sommige dingen toch wat doordachter maar je kreeg ook nog frequent updates en verbeteringen die zeker in het begin het gebruiksgemak groter maakten.
Ben tevreden over de Kia maar t had beter kunnen zijn dan had dat dal minder ‘diep’ geweest
Het is vreemd dat functies (bv in de app) in NL niet beschikbaar zijn maar in de ons omringende landen wel.
Kwam uit een Tesla als vroege model 3 rijder en daar waren sommige dingen toch wat doordachter maar je kreeg ook nog frequent updates en verbeteringen die zeker in het begin het gebruiksgemak groter maakten.
Ben tevreden over de Kia maar t had beter kunnen zijn dan had dat dal minder ‘diep’ geweest
Dat is niet uniek voor Nederland. Bij onze Spaanse EV3 werkt dit ook niet.Coffee schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:07:
Na ruim 11 jaar in auto’s te hebben gereden die dat wel hadden, is het ontbreken hiervan bij de EV3 nog steeds wennen na een half jaar.
heeft dat ook niet zijn oorzaak dat (zo ver ik het weet) de normen rond V2G ook nog niet volledig klaar zijn. Cq zijn normen (zoals de reeks ISO15118) nog niet volledig geimplementeerd. "Omdat alle betrokken partijen – van autofabrikanten en laadpaalproducenten tot netbeheerders en softwareplatforms – nog met elkaar in overleg zijn over de technische standaarden, certificering en regelgeving"Skipper_NH schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:57:
Even voor mijn begrip:deMercer schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:09:
[...]
Dat is niet uniek voor Nederland. Bij onze Spaanse EV3 werkt dit ook niet.
Na ruim 11 jaar in auto’s te hebben gereden die dat wel hadden, is het ontbreken hiervan bij de EV3 nog steeds wennen na een half jaar.
De auto opent met UWB wel automatisch als je langs loopt, maar sluit niet automatisch als je wegloopt met de auto uit?
Use case: ik heb geen parkeerplaats voor de deur, de EV3 staat straks tussen mijn huis en de centrale afval- groen- en papiercontainer. Het lijkt me niet heel efficiënt als ik elke keer dat ik langs loopt, moet omlopen om handmatig de auto weer op slot te zetten.
Ik kreeg net een belletje van de dealer dat de auto binnen is. Het is alleen piekdrukte, dus het afregelen en leverklaar maken vraagt nog even geduld.
De walk away lock is er niet wanneer een deur geopend wordt. Zolang je het/een portier niet opent sluit de auto zichzelf weer af na xx seconden.Skv schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:18:
[...]
Even voor mijn begrip:
De auto opent met UWB wel automatisch als je langs loopt, maar sluit niet automatisch als je wegloopt met de auto uit?
Use case: ik heb geen parkeerplaats voor de deur, de EV3 staat straks tussen mijn huis en de centrale afval- groen- en papiercontainer. Het lijkt me niet heel efficiënt als ik elke keer dat ik langs loopt, moet omlopen om handmatig de auto weer op slot te zetten.![]()
Ik kreeg net een belletje van de dealer dat de auto binnen is. Het is alleen piekdrukte, dus het afregelen en leverklaar maken vraagt nog even geduld.
De EV3 heeft geen ‘walk away lock’. Het gedrag dat je hier beschrijft staat los van sleutelloos ontgrendelen / vergrendelen. Het is het zeer oude “na ontgrendelen auto maar niet openen deur vanzelf vergrendelen auto” gedrag dat auto’s al heel lang hebben.aikink schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:39:
De walk away lock is er niet wanneer een deur geopend wordt. Zolang je het/een portier niet opent sluit de auto zichzelf weer af na xx seconden.
Het automatisch ontgrendelen met keyfob of UWB is een instelling. Automatisch vergrendelen na gebruik auto kent de EV3 helaas niet. Wel vergrendelt de EV3 na ontgrendelen zichzelf na x seconden als je geen portier opent, zoals @aikink aangeeft. Maar dat staat los van sleutelloos ontgrendelen.Skv schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:18:
Even voor mijn begrip:
Use case: ik heb geen parkeerplaats voor de deur, de EV3 staat straks tussen mijn huis en de centrale afval- groen- en papiercontainer. Het lijkt me niet heel efficiënt als ik elke keer dat ik langs loopt, moet omlopen om handmatig de auto weer op slot te zetten.
:strip_exif()/f/image/ObZ2TYAFOk6B8OmeNm9wLq96.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gUwa34hkQBwWZqNIXgaUEm0Y.jpg?f=fotoalbum_large)