Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 79 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-01 22:37
Skv schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:12:
[...]

Goed om te lezen dat er optimalisaties mogelijk zijn. Mij viel het geluid iig tegen Spotify via Android Auto ten opzichte van de ID3. Die geeft toch een voller geluid. Als ik de auto kan ophalen (levering waarschijnlijk eind dit jaar), dan zal ik eens met de EQ's gaan prutsen. En kijken of directe bluetoothverbinding tot betere resultaten leidt dan via Android Auto.
Ik heb dan wel de GT line maar aan het begin viel de audio me ook best tegen. De e208 van vrouwlief klonk toen stukken beter. Wat een beetje hielp waren de EQ settings die hier in dit topic zijn gedeeld. Maar wat ook een groot verschil maakt is dat alles nog een beetje moet inspelen om het zo maar te zeggen. De luidsprekers moeten nog wat los komen. En dat heeft bij mij wel meer dan 6 maanden geduurd. Het is nog steeds niet super fantastisch maar een voldoende krijgt het nu wel.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Misschien ben ik alleen maar brakke speakers gewend, dat zou kunnen, maar ik ben dik tevreden over de HK speakers met standaard equalizer instellingen. Ik speel audio uitsluitend via Apple CarPlay en gebruik géén Spotify.

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:15
AtlAntA schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:03:
[...]

Ik heb dan wel de GT line maar aan het begin viel de audio me ook best tegen. De e208 van vrouwlief klonk toen stukken beter. Wat een beetje hielp waren de EQ settings die hier in dit topic zijn gedeeld. Maar wat ook een groot verschil maakt is dat alles nog een beetje moet inspelen om het zo maar te zeggen. De luidsprekers moeten nog wat los komen. En dat heeft bij mij wel meer dan 6 maanden geduurd. Het is nog steeds niet super fantastisch maar een voldoende krijgt het nu wel.
ik ben ook steeds meer tevreden over de HK. Vond het in het begin magertjes maar is wel beter geworden (of het moet een een perceptie zijn). Ik gebruik nu ook spotify allerhoogste kwaliteit en ik ben echt onder de indruk. Enigste verschil is dat de radio en spotify een verschillend geluidsnivo hebben (de radio is 25 hard en bij spotify 40. Als ik terugga van spotify naar radio knallen de boxen (voor de bassen) uit mijn auto zowat.

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• imiek99
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 26-01 21:45

imiek99

EV3 +A LR

MarFan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:42:
[...]

Waarschijnlijk wel, garage is een leen-auto aan het regelen... ze hadden al een aantal andere EV(6)'s in de garage staan. Wist niet dat dit zo'n groot probleem was/is.
Zorgwekkend…

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:43
Zr40 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:28:
Volgens de handleiding betreft dit ook het inklappen.

[...]
Werkt bij mijn Niro net zo. Heb de instelling net gemaakt. Spiegels klappen nu niet meer in.

Niro EV Exec 07-2023

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wat is de juiste bandenspanning voor de ev3? In de deur staat 2.5 bar ondrr alle omstandigheden, maar bij aflevering stond alles op 3.0 en inmiddels is het 2.2 geworden.

Oppompen tot 2.5 of hoger?

• AtlAntA
koelkast schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:06:
Wat is de juiste bandenspanning voor de ev3? In de deur staat 2.5 bar ondrr alle omstandigheden, maar bij aflevering stond alles op 3.0 en inmiddels is het 2.2 geworden.

Oppompen tot 2.5 of hoger?
Net onder de 2.2 gaat hij al miepen dat de bandenspanning te laag is. Toevallig eerder deze week gehad. Zelf heb ik ze opgepompt tot 2.5. Ook de mijne waren bij aflevering 2.9 wat aan de hoge kant is eerlijk gezegd.
Mijn persoonlijke mening is dat 2.5 het fijnste rijdt. Veel zachter voelt al gauw te zweverig aan omdat de auto zelf ook al zacht is afgeveerd.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wanneer het binnenkort kouder wordt, of je banden zijn al opgewarmd wanneer je oppompt na een rit, dan is 2.6 ook zinvol. De bandenspanning daalt namelijk bij een lagere temperatuur, en 2.6 voorkomt dat je het twee weken later opnieuw mag doen.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bijzonder. Hier waren ze opgepompt tot 40 PSI. Rijdt overigens lekker, maar mag best iets minder. Laat ze nu langzaam leeglopen tot wat ik prettig vind.

[ Voor 14% gewijzigd door THE_BASE op 21-11-2025 19:36 ]

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

4.0 bar? Dat klinkt wel extreem hoog!

Zou het wellicht 40 psi (Amerikaanse eenheid) geweest kunnen zijn? Dat komt overeen met 2.75 bar.

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
De banden van onze EV3 hadden bij aflevering een spanning variërend van 40 tot ik meen 43 PSI. Het heeft een tijdje geduurd, maar inmiddels met het koudere weer houd ik ze op 37 PSI van de pomp, en dan geeft de auto 35 of 36 PSI aan. Het valt me op hoe veel invloed de temperatuur heeft. Een paar graden kouder en de spanning is al weer een PSI lager.

• deMercer
  • Niet online
AtlAntA schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:20:
Net onder de 2.2 gaat hij al miepen dat de bandenspanning te laag is. Toevallig eerder deze week gehad.
Daar ben ik wel blij mee, dat de auto dat zo snel aangeeft. Bij onze vorige auto duurde dat meer dan 0,7 bar drukverlies, dat vond ik wel erg veel. Dan liever dit.

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:57
AtlAntA schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:20:
[...]

Net onder de 2.2 gaat hij al miepen dat de bandenspanning te laag is. Toevallig eerder deze week gehad. Zelf heb ik ze opgepompt tot 2.5. Ook de mijne waren bij aflevering 2.9 wat aan de hoge kant is eerlijk gezegd.
Mijn persoonlijke mening is dat 2.5 het fijnste rijdt. Veel zachter voelt al gauw te zweverig aan omdat de auto zelf ook al zacht is afgeveerd.
Hier zeurt hij vanaf 2.3
Ik meen ooit gelezen te hebben dat de standaard EV3 banden het beste 3.0 moesten hebben, maar kan niet meer vinden waar dat was.
Nu het snel kouder wordt vul ik ze zelf tot 2.6 indien “warm” gereden en 2.5 als ik net vertrek (dus nog koude banden).

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:03

Steeffoon

Smartphone-nerd

Las her en der bij EV3-rijders al dat zij gerammel horen van achterin, waarschijnlijk uit de achterklep. Ik merk dit nu ook. Alleen te horen bij bijvoorbeeld het rijden over klinkers of oneffen wegdek. Dealer heeft volgende maand pas tijd...

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:29
Zr40 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:28:
Volgens de handleiding betreft dit ook het inklappen.

[...]
Je had helemaal gelijk, geen idee wat ik had zitten klooien, maar als je dat uitschakelt blijft hij idd uitgeklapt. Scheelt weer een potentiele schade deze winter :Y)

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:28:
Las her en der bij EV3-rijders al dat zij gerammel horen van achterin, waarschijnlijk uit de achterklep. Ik merk dit nu ook. Alleen te horen bij bijvoorbeeld het rijden over klinkers of oneffen wegdek. Dealer heeft volgende maand pas tijd...
Hier dacht ik het laatst ook te horen, maar verdween ook weer.

Vreemd dat ze pas volgende maand tijd hebben, elke keer als ik ze bel kan ik direct even komen…

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• THE_BASE
  • Niet online
Terranca schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:47:
[...]

Je had helemaal gelijk, geen idee wat ik had zitten klooien, maar als je dat uitschakelt blijft hij idd uitgeklapt. Scheelt weer een potentiele schade deze winter :Y)
Nog nooit last gehad van vastgevroren buitenspiegels.

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-01 20:46
_birdie_ schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:33:
[...]

ik ben ook steeds meer tevreden over de HK. Vond het in het begin magertjes maar is wel beter geworden (of het moet een een perceptie zijn). Ik gebruik nu ook spotify allerhoogste kwaliteit en ik ben echt onder de indruk. Enigste verschil is dat de radio en spotify een verschillend geluidsnivo hebben (de radio is 25 hard en bij spotify 40. Als ik terugga van spotify naar radio knallen de boxen (voor de bassen) uit mijn auto zowat.
Ik heb een USB-C stickje met muziek(mp3). Prima geluid uit de HK speakers. Albums/artiesten worden keurig weergegeven in de display.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:02:
[...]

Hier dacht ik het laatst ook te horen, maar verdween ook weer.

Vreemd dat ze pas volgende maand tijd hebben, elke keer als ik ze bel kan ik direct even komen…
Oh, interessant!
Ja, snap ik ook niet helemaal. Moet allemaal diagnose gesteld worden en al... ging bij mijn vorige Hyundai dealer toch echt een heel stuk beter.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Veld-NL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 26-01 22:49
Steeffoon schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:28:
Ja ik heb hier last van. Het begint ook erger te worden. Als je van buitenaf aan de linker of rechterkant rand van de klep vast pakt en hem "open" probeert te trekken. En met je andere hand de klep weer dicht duwd hoor je het geluid. Dit gebeurd dus bij drempels en kuilen in de weg.

• Shmoozer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:30
ik kan het hier niet terugvinden, dus wellicht ben ik de enige met deze melding in de Kia app, als ik de remote control wil gebruiken om voor te verwarmen:

"Gebruik van Remote Control is beperkt ter bescherming van de voertuigbatterij.
U kunt Remote Control weer gebruiken nadat u met het voertuig hebt gereden."

Echter blijft na iedere keer rijden (nu al 3 keer) deze zelfde melding weer terug komen, zonder dat ik de remote kan gebruiken.

Iemand een tip om dit blijvend op te lossen?

De accu (bij de eerste melding) zat nog boven de 80%, toen bij 70% en nu weer de melding bij 60%...

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat klinkt haast als dat er iets mis is met je 12V accu, of met het laden daarvan (ICCU?).

[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 22-11-2025 17:41 ]

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Veld-NL schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 16:43:
[...]

Ja ik heb hier last van. Het begint ook erger te worden. Als je van buitenaf aan de linker of rechterkant rand van de klep vast pakt en hem "open" probeert te trekken. En met je andere hand de klep weer dicht duwd hoor je het geluid. Dit gebeurd dus bij drempels en kuilen in de weg.
Oh, dat is interessant. Ga ik morgen eens even opletten, of dat bij de mijne ook is. Al een afspraak staan bij de dealer?

• Veld-NL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 26-01 22:49
Steeffoon schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:53:
[...]

Oh, dat is interessant. Ga ik morgen eens even opletten, of dat bij de mijne ook is. Al een afspraak staan bij de dealer?
Ja he, laat maar weten of dit ook zo bij jou is.
Afspraak voor aankomende vrijdag, na 4 weken wachten.

• NVranya
THE_BASE schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:02:
[...]

Nog nooit last gehad van vastgevroren buitenspiegels.
Ik wilde net hetzelfde zeggen. Al paar auto’s lang nog nooit meegemaakt en zal die instelling ook niet gebruiken.

• GJonke
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik had eerder dit jaar ook last van 'gerommel' achterin bij lage snelheden (overigens: op de snelweg verdween het steeds). Het bleek te maken te hebben met de afstelling van de achterklep. Is door de dealer vervolgens bijgesteld en de geluiden hebben zich sindsdien niet meer laten horen.

• AbelR
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:37
Veld-NL schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 16:43:
[...]

jouw verhaal klinkt alsof je achterklep niet goed tegen zijn eindstop aan zit.
zou je eens willen proberen om de ronde rubberen eindstop's beide één omwenteling uit/los te draaien? (het zachte ronde gedeelte, ten opzichte van het harde plastic)
deze zitten links en rechtsonder, aan de binnenkant van de achterklep.

ik ben benieuwd of dat dit effect heeft.

p.s. dit ding dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQJfHECbWTeNcO9yUm16gLj4G-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FcYwlvkwCNEOzTTAOuTFE5G6.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door AbelR op 23-11-2025 09:07 ]

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Veld-NL schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:26:
[...]

Ja he, laat maar weten of dit ook zo bij jou is.
Afspraak voor aankomende vrijdag, na 4 weken wachten.
Vanmorgen even gekeken, krijg dat hier niet gereproduceerd. Laat vrijdag even weten wat de dealer heeft gevonden (en hoe ze het hebben opgelost :))

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-01 12:29
Ik heb een EV3 Plus Advanced en overweeg enkele aanpassingen. Wat vinden jullie? Wrappen of niet....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMlOzcCbNPZeF3qtNpthrx9puPw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GpsXPcslRu7q50gl5MJQOMtp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JOY9egCc38cZ3LppQr5eMMkViw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CoPaJ5cDTYcVeqE2zkrQ6mAr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUNNKCm4Ievku0rtGnxZSJOnbnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rCsuHmtDFecklwHT7sNX7ms2.png?f=fotoalbum_large

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• THE_BASE
  • Niet online
noppie63 schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:09:
Ik heb een EV3 Plus Advanced en overweeg enkele aanpassingen. Wat vinden jullie? Wrappen of niet....[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Persoonlijk vind ik vooral die strip aan de zijkant te massaal om volledig zwart te wrappen. Vind het er niet mooier op worden eerlijk gezegd.

[ Voor 3% gewijzigd door THE_BASE op 24-11-2025 06:05 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Foutje.

[ Voor 96% gewijzigd door THE_BASE op 24-11-2025 06:06 ]

• NVranya
Ik heb een EV3 Plus Advanced en overweeg enkele aanpassingen. Wat vinden jullie? Wrappen of niet....[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tja, dat zal je zelf moeten kijken wat je mooi vindt.
Maar als je het doet zou ik ook de achterkant doen (nu niet gedaan op je foto’s?) en ik zou als eerste je logo’s vervangen door zwarte.

• noppie63
NVranya schreef op maandag 24 november 2025 @ 06:06:
[...]

Tja, dat zal je zelf moeten kijken wat je mooi vindt.
Maar als je het doet zou ik ook de achterkant doen (nu niet gedaan op je foto’s?) en ik zou als eerste je logo’s vervangen door zwarte.
De logo's heb ik inmiddels al aangepast :)

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• Arns301
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-12-2025
Tijdens mijn rit van vanochtend merkte ik dat mijn EV3 minder sterk afremt dan normaal wanneer ik het “gas” loslaat. Het regeneratieniveau staat bij mij altijd op level 3. Vooral bij hogere snelheden valt het op: zodra ik het pedaal loslaat, komt de charge-balk op het scherm niet verder dan ongeveer de helft. Normaal gesproken loopt deze veel verder op en voel je dat de auto duidelijk sterker afremt.

Zijn er anderen die dit ook ervaren? Alle instellingen staan bij mij hetzelfde als altijd.

• AbelR
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:37
Arns301 schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:12:
Tijdens mijn rit van vanochtend merkte ik dat mijn EV3 minder sterk afremt dan normaal wanneer ik het “gas” loslaat. Het regeneratieniveau staat bij mij altijd op level 3. Vooral bij hogere snelheden valt het op: zodra ik het pedaal loslaat, komt de charge-balk op het scherm niet verder dan ongeveer de helft. Normaal gesproken loopt deze veel verder op en voel je dat de auto duidelijk sterker afremt.

Zijn er anderen die dit ook ervaren? Alle instellingen staan bij mij hetzelfde als altijd.
ja dat heb ik wel vaker ervaren, vooral in de bergen als het vriest.
Als de batterij helemaal vol is of vrij vol en koud, wordt de maximale laadstroom begrensd.
is ter bescherming van de batterij.

• deMercer
  • Niet online
Ik heb een EV3 Plus Advanced en overweeg enkele aanpassingen. Wat vinden jullie? Wrappen of niet....
Je moet natuurlijk vooral doen wat je zelf mooi vindt. Maar aangezien je om meningen vraagt, hier de mijne. Ik zou ook de achterbumper meenemen zoals @NVranya ook zei. Daarnaast vind ik het er zo niet mooier op worden. Dat heeft denk ik ook te maken met de velgen. Idee: de ‘chromen’ delen niet zwart wrappen, maar gun metal gray. En dan de velgen vervangen door gun metal gray velgen - of de chromen delen van deze velgen gun metal gray poeder coaten.

Edit: Hier een voorbeeld van een witte Polo GTI uit mijn automobiele verleden met gepoedercoate gun metal gray wintervelgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t06orugx0ZDtTs9YpB-skAmSk5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6KnlncEGXEFnFvZLO8GsdqO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door deMercer op 24-11-2025 13:36 ]

• geertbaars01
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-01 10:40
Wij hebben hier 2 EV3,s rijden. Zowel mijn vrouw als ik hebben een GT-Line LR versie. Uiteraard hebben we deze in de app gedeelt met elkaar, maar weet iemand een makkelijke manier om te wisselen naar de andere auto in de app? Wat ik tot nu toe gevonden is dat ik het primaire voertuig moet wisselen om met de app de kachel aan te kunnen zetten. Maar weet iemand of er ergens een optie is om dus niet het primaire voertuig te bedienen?

• deMercer
  • Niet online
AbelR schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:19:
Als de batterij helemaal vol is of vrij vol en koud, wordt de maximale laadstroom begrensd.
Als de batterij echt helemaal vol is (als het % op het dashboard 100% weergeeft, kan er met regenereren nog het nodige bij), is er helemaal geen regeneratie en dus geen vertraging/remvermogen meer. De auto geeft er een melding van als het zo ver is.

Geen pretje trouwens als dat gebeurt in een scherpe bocht op een steile helling naar beneden: je gaat dan opeens totaal onverwachts heel snel veel harder dan je bedoeling is … 😳

• Arns301
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-12-2025
AbelR schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:19:
[...]

ja dat heb ik wel vaker ervaren, vooral in de bergen als het vriest.
is ter bescherming van de batterij.
De accu was 96% avond daarvoor opgeladen. Wat ik merkte, was dat zelfs tijdens het remmen de regeneratie flink minder was. Hoge snelheid + flink remmen zorgde voor een (bijna) volledige charge-balk. Nu komt die net iets over de helft.

Note, dit weekend was het kouder en had ik dit probleem helemaal niet. Even de dealer morgen bellen.

• deMercer
  • Niet online
Arns301 schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:10:
De accu was 96% avond daarvoor opgeladen. Wat ik merkte, was dat zelfs tijdens het remmen de regeneratie flink minder was. Hoge snelheid + flink remmen zorgde voor een (bijna) volledige charge-balk. Nu komt die net iets over de helft.

Note, dit weekend was het kouder en had ik dit probleem helemaal niet. Even de dealer morgen bellen.
Als je de Drive mode Snow kiest - of bij het wisselen van Drive mode te lang bij Snow blijft ‘hangen’ - gaat de regeneratie naar stand 1 als deze hoger dan 0 was. Ook als je daarna weer naar een andere stand wisselt. Kan dat wellicht aan de hand zijn geweest?

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:26
deMercer schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:30:
[...]

Je moet natuurlijk vooral doen wat je zelf mooi vindt. Maar aangezien je om meningen vraagt, hier de mijne. Ik zou ook de achterbumper meenemen zoals @NVranya ook zei. Daarnaast vind ik het er zo niet mooier op worden. Dat heeft denk ik ook te maken met de velgen. Idee: de ‘chromen’ delen niet zwart wrappen, maar gun metal gray. En dan de velgen vervangen door gun metal gray velgen - of de chromen delen van deze velgen gun metal gray poeder coaten.

Edit: Hier een voorbeeld van een witte Polo GTI uit mijn automobiele verleden met gepoedercoate gun metal gray wintervelgen:
[Afbeelding]
Waarom het resultaat van de KIA ontwerpers willen verbeteren. Alles wat je er zelf aan toevoegt is erg persoonlijk en is niet altijd even esthetisch. Ik zou er voorzichtig mee zijn.

• NVranya
De Eik schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:23:
[...]

Waarom het resultaat van de KIA ontwerpers willen verbeteren. Alles wat je er zelf aan toevoegt is erg persoonlijk en is niet altijd even esthetisch. Ik zou er voorzichtig mee zijn.
Wellicht juist omdat het persoonlijk is?

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
De Eik schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:23:
[...]

Inderdaad helemaal mee eens, de EV3 is van zichzelf al een prachtige auto. Smaak is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind zelf alle wraps en logokleur aanpassingen niet echt mooi. Wordt er een beetje zo'n "afgeragde jongetjes auto" van.

Maar goed ik heb ook al meerdere mensen horen zeggen dat onze EV3 wielen vierkant zijn (waarmee ze eigenlijk "lelijk" bedoelen) terwijl ik ze juist fantastisch vind :*)

• Skv
  • Laatst online: 26-01 19:52

Skv

BBKing schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:52:
[...]

Inderdaad helemaal mee eens, de EV3 is van zichzelf al een prachtige auto. Smaak is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind zelf alle wraps en logokleur aanpassingen niet echt mooi. Wordt er een beetje zo'n "afgeragde jongetjes auto" van.

Maar goed ik heb ook al meerdere mensen horen zeggen dat onze EV3 wielen vierkant zijn (waarmee ze eigenlijk "lelijk" bedoelen) terwijl ik ze juist fantastisch vind :*)
Ik ga persoonlijk ook niet goed op de velgen van de Plus Advanced. De GT-line velgen vind ik dan wel weer gaaf.

• _birdie_
Skv schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:49:
[...]

Ik ga persoonlijk ook niet goed op de velgen van de Plus Advanced. De GT-line velgen vind ik dan wel weer gaaf.
ik prefereer de +adv velgen juist en vind GT-line en plus minder. Smaken verschillen gelukkig.

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• deMercer
  • Niet online
_birdie_ schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:13:
ik prefereer de +adv velgen juist en vind GT-line en plus minder. Smaken verschillen gelukkig.
En gelukkig maar, anders zou het maar erg saai worden

• noppie63
Heeft iemand ervaring met aftermarket ambience lightning (zelf inbouw)?

• THE_BASE
  • Niet online
noppie63 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:09:
Had je niet beter een GT-Line kunnen kiezen? :)

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
THE_BASE schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:32:
[...]

Had je niet beter een GT-Line kunnen kiezen? :)
Misschien wilde hij geen discotheek als je langs een flitspaal veel te hard rijd. Daar schrok ik de eerste keer wel van dat de hele auto dan rood gaat knipperen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 19:30
NaJa veel te hard, volgens mij doet ie dat bij 6 a 7 KmH al.... 8)

• imiek99
  • Laatst online: 26-01 21:45

imiek99

EV3 +A LR

Eerlijk gezegd vraag ik mij af of dat niet eigenlijk gewoon een feature is die electronisch te activeren zou moeten zijn. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat er hardware matige verschillen zijn aangebracht tussen de diverse uitvoeringen.

• _birdie_
Vandaag toch blij dat ik naast mijn telefoon ook nog een KIA cardkey heb. Accu telefoon vergeten vol te laden en door langer dan verwachtte rit (files) mijn telefoon leeg (ik laad niet wireless).

Het openen van auto met telefoon gaat wel onregelmatig en traag. Maar dat las ik al vaker in dit forum.

• uray
Met een iPhone zou het zelfs moeten werken met een lege accu. Android, geen idee...

Wat ook wel bijzonder is dat mijn schoonvader bij zijn Inster wel een Keycard krijgt en wij bij onze EV3 niet...
Dat gezegd hebbende, ga morgen die hyundai Keycard maar ff proberen...

En... Daarna natuurlijk ook nog even op die Inster...

[ Voor 62% gewijzigd door uray op 25-11-2025 21:16 ]

• THE_BASE
  • Niet online
DutchKel schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:44:
[...]

Misschien wilde hij geen discotheek als je langs een flitspaal veel te hard rijd. Daar schrok ik de eerste keer wel van dat de hele auto dan rood gaat knipperen.
Geen last van, rij netjes wat is toegestaan. :)

• Vagax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:37

Vagax

Hehe

Zelf hier ook interesse in. Dat vind ik wel een puntje dat Tesla weer heeft is door de grote community er veel makkelijke pakketten zijn waarbij je heel makkelijk dit soort dingen kunt toepassen.

Maar via de Kia EV3 heb ik helaas nog bijna niks kunnen vinden, kan altijd zo een generieke LED strip oplossing kunnen kopen voor de auto maar ben daar misschien weer te lui voor dat ik wel iets van een handleiding moet hebben hoe je dit het beste bij de EV3 kan doen of anders wel hoe het er uit ziet :)

Je hebt overigens wel de official accessory voor verlichting maar die was erg prijzig voor wat het was.

[ Voor 7% gewijzigd door Vagax op 26-11-2025 11:06 ]

• DutchKel
Vagax schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:06:
[...]

Zelf hier ook interesse in. Dat vind ik wel een puntje dat Tesla weer heeft is door de grote community er veel makkelijke pakketten zijn waarbij je heel makkelijk dit soort dingen kunt toepassen.

Maar via de Kia EV3 heb ik helaas nog bijna niks kunnen vinden, kan altijd zo een generieke LED strip oplossing kunnen kopen voor de auto maar ben daar misschien weer te lui voor dat ik wel iets van een handleiding moet hebben hoe je dit het beste bij de EV3 kan doen of anders wel hoe het er uit ziet :)

Je hebt overigens wel de official accessory voor verlichting maar die was erg prijzig voor wat het was.
Ik denk dat er niet veel aftermarket pakketten zijn van zoiets omdat de vraag daarvoor erg klein is.

De meeste die het willen nemen gewoon een uitvoering waarbij het al is ingebouwd.

Je moet het overigens niet als accessoire nemen want dan betaal je er de hoofdprijs voor, maar een model nemen die het er standaard in heeft zitten. Dan krijg je ook meer extra's.
uray schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:35:
Om eerlijk te zijn weet ik niet exact hoeveel te hard je daarvoor moet rijden. Ik reed toen met 50 waar 30 "mocht" langs een "flitspaal".

Alles staat tussen quotes aangezien ik daar wel 50 mocht, ze hadden vanwege de werkzaamheden op die weg 1 bord 30 per ongeluk laten staan, die moest nog opgeruimd worden. Maar omdat er geen bord 50 stond op die weg (het was binnen de bebouwde kom) schakelde de auto ook niet over naar 50 na de kruisingen. De flitspaal had hij ook nog bij de kaart erin staan maar die is sinds de werkzaamheden ook weggehaald. Dus die hele discotheek was overbodig.

[ Voor 26% gewijzigd door DutchKel op 26-11-2025 11:21 ]

• NVranya
imiek99 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:52:
[...]

Eerlijk gezegd vraag ik mij af of dat niet eigenlijk gewoon een feature is die electronisch te activeren zou moeten zijn. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat er hardware matige verschillen zijn aangebracht tussen de diverse uitvoeringen.
Nou, ik heb geen ledstrips in mijn dashboard die ik zomaar even aan kan zetten..

En er zijn toch wel verschillen tussen de uitvoeringen hoor, een kleine greep:
middenconsole, koplampen, achterverlichting, schuifdak,mat/glanzend plastic, etc. etc.

• deMercer
  • Niet online
NVranya schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:00:
Nou, ik heb geen ledstrips in mijn dashboard die ik zomaar even aan kan zetten..

En er zijn toch wel verschillen tussen de uitvoeringen hoor, een kleine greep:
middenconsole, koplampen, achterverlichting, schuifdak,mat/glanzend plastic, etc. etc.
Stoelbekleding, stoelventilatie, draadloze telefoonlader, … Inderdaad allemaal items die niet in elke EV3 zitten en slechts wachten op activatie. Een EV3 is gelukkig geen BMW waar je een abonnement moet afsluiten om de aanwezige stoelverwarming te kunnen gebruiken 8)7

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ik heb het een paar keer opgemerkt in de afgelopen tijd, en nu weer. Na het op slot gooien van de Kia, blijven her en der lampjes aan. In dit geval rondom de USB poort. Haal hem van het slot, en weer opnieuw op slot, maar maakt geen verschil. Ik heb de USB poorten niet eens gebruikt.

Hij moet in december al naar de dealer, dus zal dat ook wel even doorgeven, maar meer mensen ervaring mee toevallig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiGL8gZ3CLMAfL053FPVWHe5h-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNkiw4ZU125nflQSJUmisI5H.jpg?f=fotoalbum_large

• deMercer
  • Niet online
Steeffoon schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:09:
Ik heb het een paar keer opgemerkt in de afgelopen tijd, en nu weer. Na het op slot gooien van de Kia, blijven her en der lampjes aan. In dit geval rondom de USB poort. Haal hem van het slot, en weer opnieuw op slot, maar maakt geen verschil. Ik heb de USB poorten niet eens gebruikt.

Hij moet in december al naar de dealer, dus zal dat ook wel even doorgeven, maar meer mensen ervaring mee toevallig?
Wij hebben niet hetzelfde, maar iets dat vergelijkbaar lijkt te zijn.
In onze EV3 zit een USB-stick met muziek erop in de linker USB-poort. Die poort staat op de stand “data doorgifte”. Het indicatie-lampje voor die poort brandt altijd oranje, ook als de auto is afgesloten.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Net even gekeken, bij mij staat alles uit. In de linker poort zit een USB-kabel zonder aangesloten apparaat.

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-01 17:47
Vandaag ging ik mijn zoon verhuizen en met een tweepersoons matras achterin kon de achterklep niet helemaal dicht. Tot mijn verbijstering bleek de auto te weigeren om te rijden met de klep gedeeltelijk open. Het moet niet gekker worden. Van wie is die auto nu eigenlijk? Het weigeren om de kaart te tonen als de achteruitrijcamera aanstaat of, nog erger, tijdens het "gebruikersvoorwaarden overzicht" is erg hinderlijk, maar nog te overzien, maar dit?

Ik heb geen oplossing kunnen vinden, dus we zijn uiteindelijk maar gaan lopen met het matras (gelukkig was het maar een paar 100 meter).

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is trouwens niet iets van Kia, mijn vorige auto weigerde dat ook. Het is gevaarlijk om met een open achterklep rond te rijden. Je oefent door te rijden sterke krachten uit op de carrosserie doordat de klep horizontaal aan de scharnieren hangt zonder te kunnen steunen op het ankerpunt.

[ Voor 58% gewijzigd door Zr40 op 26-11-2025 23:04 ]

• Maarten-WL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06:55
EricEric752 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:26:
Vandaag ging ik mijn zoon verhuizen en met een tweepersoons matras achterin kon de achterklep niet helemaal dicht. Tot mijn verbijstering bleek de auto te weigeren om te rijden met de klep gedeeltelijk open. Het moet niet gekker worden. Van wie is die auto nu eigenlijk? Het weigeren om de kaart te tonen als de achteruitrijcamera aanstaat of, nog erger, tijdens het "gebruikersvoorwaarden overzicht" is erg hinderlijk, maar nog te overzien, maar dit?

Ik heb geen oplossing kunnen vinden, dus we zijn uiteindelijk maar gaan lopen met het matras (gelukkig was het maar een paar 100 meter).
Je kunt het slot (aan de klep-kant) handmatig dichtdrukken, ook handig voor touwtje/spanband. Wel gepiep erna, maar ik kon wel gewoon rijden.

• NVranya

Ik heb dit ook eens gevraagd en kreeg hier het volgende antwoord (maar zelf nog niet nodig gehad en nog niet getest of dit klopt):
Coffee schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:17:
[...]

Je kan gewoon wegrijden met de laadklep open hoor. Ik heb het wel eens gedaan, maar weet even niet meer wat het process was. Volgens mij moet ik hem gewoon twee keer in Drive zetten (eerste keer werd geblokkeerd omdat de klep open is, tweede keer wordt geaccepteerd).

• DutchKel

Wees blij dat Kia het nu zo heeft opgelost. De vorige oplossing bij de E-Niro was pas verschrikkelijk. Je mocht eenmalig rijden als je de auto startte. Maar zodra je stil stond dan bleef de auto staan (totdat je opnieuw startte). Als je dat laatste niet weet dan heb je nogal een probleem bij een verkeerslicht.

• EricEric752
DutchKel schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:22:
[...]

Wees blij dat Kia het nu zo heeft opgelost. De vorige oplossing bij de E-Niro was pas verschrikkelijk. Je mocht eenmalig rijden als je de auto startte. Maar zodra je stil stond dan bleef de auto staan (totdat je opnieuw startte). Als je dat laatste niet weet dan heb je nogal een probleem bij een verkeerslicht.
Ik word helaas toch echt niet blij dat een ontzettend slechte "oplossing" (voor een niet bestaand probleem) in het verleden blijkbaar nog slechter was. Het is in Nederland wettelijk gewoon toegestaan om te rijden met een open klep (er zijn wat voorwaarden). Het is ook een heel normaal gebruik van een auto.

Blijkbaar is er zelfs een oplossing om toch te rijden zoals Coffee boven beschrijft, maar zelfs als die er is denkt Kia niet vanuit de gebruiker. We hebben zelfs even snel gegoogled of er een override was, maar konden die niet zo snel vinden. Als je hiermee wordt geconfronteerd ga je niet ter plekke even de handleiding bestuderen. Als Kia dit al wil blokkeren, dan hoort er een grote knop op het scherm te verschijnen met de optie om toch te gaan rijden.

Ik vind de EV3 een hele fijne auto, maar na bijna 30.000 km, blijft er een flinke lijst van onnodige ergenissen, die niets te maken hebben met de auto zelf, maar met de "slimme" software, die voornamelijk en onnodig in de weg zit. Ik schreef hier een keer over het verschil met Tesla en kreeg daar toen wat commentaar op. Maar na 30.000 km blijft mijn oordeel hetzelfde. Tesla voelt logisch en alles wat overbodig is als starten, afsluiten is niet nodig. (De "feature" Elon Musk is voor mij echter ruim voldoende om dat positieve gevoel volledig weg te nemen.) De EV3 voelt vaak alsof ik me moet aanpassen aan de "slimmigheidjes" die Kia heeft bedacht en die het gebruik, onnodig, minder handig maken, zoals:
- Die klep dus.
- Het navigatiescherm niet kunnen bedienen als de auto in achteruit staat of de "gebruikersovereenkomst" nog in beeld staat.
- De tijd die uit beeld gaat zodra je de auto uitzet. De kilometerstand blijft wel staan. Even denken hoor: ik ben net op mijn bestemming aangekomen. Welke informatie zou ik in die situatie typisch even willen zien: de tijd of de kilometerstand...
- Laadkabel die na 15 seconden weer vast gaat, zelfs als de deuren open zijn en ik naast de auto sta (Denkt Kia dat er een dief aan komt sluipen om stiekem mijn kabel te pikken als ik naast de auto sta?)
- Grote licht/geluid show als je te hard rijd en een camera nadert. Dit is vooral vervelend omdat de EV3 zich nogal eens vergist in de maximum snelheid ter plekke en dus onterecht waarschuwt.
- Het niet kunnen bedienen van zaken als de ramen en het schuifdak terwijl dat in andere Europesche landen wel kan.

Als die dingen zijn onnodig en dat maakt het in mijn ogen extra jammer, omdat de auto zelf erg fijn is.

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-01 20:48

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Zo, de EV3 GT-line is voorzien van een set winterbanden!

N.a.v. de gegeven adviezen hier heb ik ervoor gekozen om niet voor een lagere loadindex te gaan dan die van de gemonteerde zomerbanden. De winterbanden die er nu onder zitten: "Goodyear Ultragrip performance plus 215/50 R19 97H".

Via MP voor een goede prijs (600 euro :D ) een ongebruikte set 19 inch velgen van een EV3 Advanced Plus over kunnen nemen, inclusief TPMS sensoren én Hankook Ion EVO banden. De banden liggen in de schuur voor als de huidige zomerbanden "op" zijn.

De eerste kilometers op de Goodyear banden bevallen prima. Iets meer geluid dan bij de zomerbanden. Qua verbruik tot nu eigenlijk weinig verschil, maar echt koud is het dan ook nog niet geweest.
In oktober gemiddeld 14kWh/100km en nu in novemver 17kWh/100km.

Of praktisch: Mijn woon werkverkeer is ca 60km enkele reis, ca 50km snelweg en 10km in de stad.
In de zomermaanden betekende dit (afhankelijk van file) ca 12% afname per rit. Nu zit ik op 14%.
Ik ben er tevreden mee!

De EV3 is nu ruim 8 maanden/20.000km in bezit en op de piepjes na (koffiekopje :X en niet kloppende maximum snelheid |:( ) bevalt de wagen echt enorm goed. We nemen twee kinderen mee van 4 en 7 die in meer dan voldoende ruimte achterin hebben en de kofferruimte is meer dan voldoende voor ons.

Ook het elektrisch rijden bevalt prima. We hebben een thuislaadpunt i.c.m. zonnepanelen en op 10min rijden een Fastned/Ionity laadstation voor als we even snel meer accu capaciteit nodig hebben.

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

• Bazalt
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:27
EricEric752 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:05:
[...]

Ik word helaas toch echt niet blij dat een ontzettend slechte "oplossing" (voor een niet bestaand probleem) in het verleden blijkbaar nog slechter was. Het is in Nederland wettelijk gewoon toegestaan om te rijden met een open klep (er zijn wat voorwaarden). Het is ook een heel normaal gebruik van een auto.

Blijkbaar is er zelfs een oplossing om toch te rijden zoals Coffee boven beschrijft, maar zelfs als die er is denkt Kia niet vanuit de gebruiker. We hebben zelfs even snel gegoogled of er een override was, maar konden die niet zo snel vinden. Als je hiermee wordt geconfronteerd ga je niet ter plekke even de handleiding bestuderen. Als Kia dit al wil blokkeren, dan hoort er een grote knop op het scherm te verschijnen met de optie om toch te gaan rijden.

Ik vind de EV3 een hele fijne auto, maar na bijna 30.000 km, blijft er een flinke lijst van onnodige ergenissen, die niets te maken hebben met de auto zelf, maar met de "slimme" software, die voornamelijk en onnodig in de weg zit. Ik schreef hier een keer over het verschil met Tesla en kreeg daar toen wat commentaar op. Maar na 30.000 km blijft mijn oordeel hetzelfde. Tesla voelt logisch en alles wat overbodig is als starten, afsluiten is niet nodig. (De "feature" Elon Musk is voor mij echter ruim voldoende om dat positieve gevoel volledig weg te nemen.) De EV3 voelt vaak alsof ik me moet aanpassen aan de "slimmigheidjes" die Kia heeft bedacht en die het gebruik, onnodig, minder handig maken, zoals:
- Die klep dus.
- Het navigatiescherm niet kunnen bedienen als de auto in achteruit staat of de "gebruikersovereenkomst" nog in beeld staat.
- De tijd die uit beeld gaat zodra je de auto uitzet. De kilometerstand blijft wel staan. Even denken hoor: ik ben net op mijn bestemming aangekomen. Welke informatie zou ik in die situatie typisch even willen zien: de tijd of de kilometerstand...
- Laadkabel die na 15 seconden weer vast gaat, zelfs als de deuren open zijn en ik naast de auto sta (Denkt Kia dat er een dief aan komt sluipen om stiekem mijn kabel te pikken als ik naast de auto sta?)
- Grote licht/geluid show als je te hard rijd en een camera nadert. Dit is vooral vervelend omdat de EV3 zich nogal eens vergist in de maximum snelheid ter plekke en dus onterecht waarschuwt.
- Het niet kunnen bedienen van zaken als de ramen en het schuifdak terwijl dat in andere Europesche landen wel kan.

Als die dingen zijn onnodig en dat maakt het in mijn ogen extra jammer, omdat de auto zelf erg fijn is.
Mee eens. Prima auto, maar softwarematig en wat betreft gebruiksvriendelijkheid valt er nog wel het nodige te verbeteren.

• dhl102
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 24-01 12:52
Ik ben momenteel op vakantie van 7 dagen en mijn KIA EV3 SR, met valet-modus geactiveerd, staat geparkeerd op de luchthaven van Amsterdam. De batterijlading is in vier dagen tijd gedaald van 79% naar 62%, met een omgevingstemperatuur van 0-9 graden Celsius. Wordt dit niveau van batterijafvoer als normaal beschouwd onder deze omstandigheden en als anderen een soortgelijk fantoomafvoerprobleem hebben ervaren?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, dat is niet normaal. Mijn ervaring is 1% verlies per dag bij een parkeerduur van 8 dagen.

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:19
Steeffoon schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:09:

[Afbeelding]
Heb het ook. Gaat vanzelf uit merkte ik 2 min naderhand.

• eboellie
Die vreselijke koffiekopjes.

Weet iemand welke kabel je eruit moet trekken zodat deze het niet meer doet en al het ander wel :-D

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:54
dhl102 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:25:
Ik ben momenteel op vakantie van 7 dagen en mijn KIA EV3 SR, met valet-modus geactiveerd, staat geparkeerd op de luchthaven van Amsterdam. De batterijlading is in vier dagen tijd gedaald van 79% naar 62%, met een omgevingstemperatuur van 0-9 graden Celsius. Wordt dit niveau van batterijafvoer als normaal beschouwd onder deze omstandigheden en als anderen een soortgelijk fantoomafvoerprobleem hebben ervaren?
Die valet-modus, vanwaar heb je die aanstaan? Overigens als je met de app verbinding blijft zoeken lijkt het batterij gebruik toe te nemen. Daarnaast vraag ik me af of de automatische cabin-conditioning, zeker met het weer de afgelopen tijd, wat vaker draait en daarmee meer batterij trekt?

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• NVranya
eboellie schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:59:
Die vreselijke koffiekopjes.

Weet iemand welke kabel je eruit moet trekken zodat deze het niet meer doet en al het ander wel :-D
Nee, maar zodra die waarschuwing komt even of remmen of vol “gas” en het verdwijnt gelijk

• knarfbo
  • Laatst online: 14:50
Ik heb momenteel een verlies van meer dan 3% per dag. Contact gehad met de dealer en die zegt dat er een software update aan komt die dit mogelijk gaat oplossen, hij vond het ook wel veel

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:54
Merk dat I-Pedal lvl 3 zorgt voor hele zenuwachtige rijgedrag. Tenminste, van buiten af gezien. Met file rijden zie ik al snel remlichten branden (selecteer op dashboard het beeld van de auto om te zien wanneer je remlichten zichtbaar zijn), zelfs met adaptive cruise-control. Dit heeft er al toe geleid dat mensen achter mij zaten te seinen en boos liep te doen. Weet niet of anderen dit ook merken?

Overigens zonder cruise-control kan je door voorzichtig pedaal gebruik vermijden dat de rem-lichten snel gaan branden maar dit blijft gevoelig. Een andere optie is natuurlijk een lagere lvl I-Pedal, maar dat doen weer afbreuk aan het regeneratief uitrollen 😅

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• uray
@aidanl Herken helemaal wat je zegt. Wij hebben hem beide eigenlijk altijd op 2 staan. Is wat milder, regenereert nog steeds. En met je Stroompedaal kun je dat gedrag redelijk beinvloeden ook wat de CruiseControl betreft. Echter vereist dat wat gewenning / oefening.
( Standje 3 kan ook bijdragen aan EV Wagenziekte, voor wie daar gevoelig voor is )

• NVranya

I moest hem toch net van de laadpaal naar mijn plekje verhuizen, dus maar gelijk getest door de achterklep een klein stukje open te doen.

De hint is wat de Kia aangeeft: hij (zij? ;) ) weigert om de automatische parkeerrem eraf te halen.

De oplossing: zelf de parkeerrem eraf halen (rem intrappen en knop linksonder indrukken).
Hierna kon ik gewoon wegrijden met de klep nog open.

Ik vind dit een goede oplossing van Kia, het voorkomt per ongeluk wegrijden met open klep - en ja, dat heb ik in mijn leven toch te vaak meegemaakt, ook dat mijn spullen over de weg verspreid lagen :F .
En als je wilt, kan je het toch bewust wel doen met 1 handeling.

• uray
@NVranya Dank voor de heldere uitleg in deze. Weten we dat ook maar weer.

• Skv
  • Laatst online: 26-01 19:52

Skv

uray schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:37:
@aidanl Herken helemaal wat je zegt. Wij hebben hem beide eigenlijk altijd op 2 staan. Is wat milder, regenereert nog steeds. En met je Stroompedaal kun je dat gedrag redelijk beinvloeden ook wat de CruiseControl betreft. Echter vereist dat wat gewenning / oefening.
( Standje 3 kan ook bijdragen aan EV Wagenziekte, voor wie daar gevoelig voor is )
Hoe is dat als je de 'auto' regen modus gebruikt ipv een van de 3 levels?

• THE_BASE
  • Niet online
Hier vorige week de auto geparkeerd op Schiphol P3 in normale stand, dus geen valetmode. Ik parkeerde met 64% en haalde op met 62% inclusief klimaatregeling toen we op de koffers stonden te wachten.

• EricEric752
NVranya schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:50:
[...]

I moest hem toch net van de laadpaal naar mijn plekje verhuizen, dus maar gelijk getest door de achterklep een klein stukje open te doen.

De hint is wat de Kia aangeeft: hij (zij? ;) ) weigert om de automatische parkeerrem eraf te halen.

De oplossing: zelf de parkeerrem eraf halen (rem intrappen en knop linksonder indrukken).
Hierna kon ik gewoon wegrijden met de klep nog open.

Ik vind dit een goede oplossing van Kia, het voorkomt per ongeluk wegrijden met open klep - en ja, dat heb ik in mijn leven toch te vaak meegemaakt, ook dat mijn spullen over de weg verspreid lagen :F .
En als je wilt, kan je het toch bewust wel doen met 1 handeling.
Je hebt helemaal gelijk. Dat werkt. Net zelf geprobeerd. Maar het is geredeneerd vanuit de techniek en niet vanuit de gebruiker. Dat is het probleem. Ik was op dat moment aan het verhuizen en niet met een raadspelletje naar wat Kia logisch vindt.

De melding die je krijgt is: "Ontgrendel de EPB door de gordel vast te maken en deuren, motorkap en kofferbak te sluiten". Er is geen hint dat je de EPB (waarom trouwens een afkorting) kunt overrulen.

Overigens had ik de indruk dat het nog steeds zo werkte als DutchKel omschreef voor de E-Niro, want toen ik na een meter op mijn oprit stopte ging de parkeerrem direct weer aan.

• Revenge69
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20-01 10:15
NVranya schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:40:
[...]

Nee, maar zodra die waarschuwing komt even of remmen of vol “gas” en het verdwijnt gelijk
Of even richting aangeven....

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:57
Een nieuwe maand, een nieuwe EV3-frustratie. :D

Zomaar uit het niets: de Apple Carplay koppeling werkt niet meer.

09:30: Vrouwlief rijdt naar de garage voor een bandenwissel. Apple Carplay werkt, ze ziet alle apps, luistert muziek en gebruikt ABRP.

10:30: Vrouwlief vertrekt bij de garage om ergens op visite te gaan. Apple Carplay is er mee gekapt, de auto weigert te verbinden.

WTF? Ze heeft alles al helemaal nagelopen, tot zo'n punt dat het enige dat't nog kan zijn is OF de kabel, OF een stomme software bug.

Liege, liege, liegebeest!

• uray
Kabel ? Ik gebruik Carplay draadloos. Maar staat de Poort wel in Data Modus ? Anders werkt dat kabeltje ook niet volgens mij.

• NVranya
EricEric752 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:38:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Dat werkt. Net zelf geprobeerd. Maar het is geredeneerd vanuit de techniek en niet vanuit de gebruiker. Dat is het probleem. Ik was op dat moment aan het verhuizen en niet met een raadspelletje naar wat Kia logisch vindt.

De melding die je krijgt is: "Ontgrendel de EPB door de gordel vast te maken en deuren, motorkap en kofferbak te sluiten". Er is geen hint dat je de EPB (waarom trouwens een afkorting) kunt overrulen.

Overigens had ik de indruk dat het nog steeds zo werkte als DutchKel omschreef voor de E-Niro, want toen ik na een meter op mijn oprit stopte ging de parkeerrem direct weer aan.
Mijn comment was dan ook niet om jou al dan niet gelijk te geven in de (on)logica, maar om een oplossing te bieden.

Vraagje: toen de parkeerrem weer aanging na een meter, kon je daarna wel weer gewoon wegrijden of moet je elke keer dat handmatig doen? Dat kan dan wel echt irritant worden als je langere ritten in de stad hebt

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:57
uray schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:02:
Kabel ? Ik gebruik Carplay draadloos. Maar staat de Poort wel in Data Modus ? Anders werkt dat kabeltje ook niet volgens mij.
Daar had ze inderdaad naar gekeken. En ze gebruikt m ook draadloos; die werkte ook niet.

En prompt vier uur later, na het bezoek, doet ie het weer. Zonder veranderingen te hebben gemaakt intussen.

Liege, liege, liegebeest!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

eboellie schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:56:
[...]

Heb het ook. Gaat vanzelf uit merkte ik 2 min naderhand.
Ga ik dan nog beter in de gaten houden. Ik had het idee dat het hier niet uitging namelijk.

• deMercer
  • Niet online
Steeffoon schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:41:
Ga ik dan nog beter in de gaten houden. Ik had het idee dat het hier niet uitging namelijk.
Vandaag de linker USB poort op enkel stroom (dus geen data meer) gezet, en na afsluiten gaat het nu witte controlelampje vrijwel direct uit. Dus gedrag is anders dan indien de poort op ook data doorgifte staat. Nu nog eens controleren of het bij me hebben van mijn iPhone of Apple Watch invloed heeft op het gedrag van het controle lampje.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

deMercer schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:54:
[...]

Vandaag de linker USB poort op enkel stroom (dus geen data meer) gezet, en na afsluiten gaat het nu witte controlelampje vrijwel direct uit. Dus gedrag is anders dan indien de poort op ook data doorgifte staat. Nu nog eens controleren of het bij me hebben van mijn iPhone of Apple Watch invloed heeft op het gedrag van het controle lampje.
Hmmm interessant.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de afgelopen maanden die usb poort nog nooit heb gebruikt :+ maar hou me op de hoogte :P

• THE_BASE
  • Niet online
Voor de geïnteresseerden: veel Kia accessoires vandaag met 20% korting. Ook op winterbanden. ;)

https://webshop.kia.nl/black-friday

[ Voor 9% gewijzigd door THE_BASE op 28-11-2025 11:39 ]

• AtlAntA
Het valt me op dat de kachel in de auto stand eigenlijk na een tijdje altijd alleen maar op de voeten gericht gaat staan. Voor mij levert dit na een korte tijd al onaangenaam warme voeten op.

Iemand enig idee waarom dit is en of dit te veranderen is? Ik weet dat het een paar tikjes op de display is om het te veranderen maar het heet niet voor niks auto stand. Een koud voorhoofd en zweetvoeten horen niet bij auto in mijn optiek ;)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Warme lucht stijgt op. Het idee is waarschijniljk dat wanneer de cabine op temperatuur is, de warme lucht van beneden de optimale manier is om de temperatuur op het gewenste niveau te houden.

In de praktijk, wanneer het te net warm is voor stoel/stuurverwarming, mis ik het ook wel een beetje. Maar ik merk het meer aan mijn hele lichaam dan specifiek mijn voorhoofd. ;)

Overigens hoef je het scherm niet te gebruiken om het te veranderen, de fysieke mode knop naast de temperatuurknop doet hetzelfde.

• AtlAntA
Zr40 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:17:
Warme lucht stijgt op. Het idee is waarschijniljk dat wanneer de cabine op temperatuur is, de warme lucht van beneden de optimale manier is om de temperatuur op het gewenste niveau te houden.

In de praktijk, wanneer het te net warm is voor stoel/stuurverwarming, mis ik het ook wel een beetje. Maar ik merk het meer aan mijn hele lichaam dan specifiek mijn voorhoofd. ;)

Overigens hoef je het scherm niet te gebruiken om het te veranderen, de fysieke mode knop naast de temperatuurknop doet hetzelfde.
Het zal een typische EV eigenschap zijn om wat stroom te besparen vermoed ik zo. Een ICE heeft altijd meer dan genoeg warmte over om te verdelen dus die kan alles super comfortabel maken. Zoals warmte tegen de ramen aan blazen zodat je geen stralingskoude hebt (beslagen ruiten anyone?) etcetera. Erg ineffecient maar die warmte moet toch afgevoerd worden dus kan je het net zo goed gebruiken.

In een EV kost warmte direct stroom dus moet dat wat zuiniger. Had echter liever zelf de keuze gehad. Het is nu in de winter de zoveelste handeling bij de startup procedure van de auto.

• eboellie
deMercer schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:54:
[...]

AH, kijk. Meteen omzetten straks, thanks.
Wat is er toch veel mogelijk met die nieuwe auto('s).

• Bimmer
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-01 19:02
2x nagezien bij onze gaat het orange controlelampje ook gewoon uit na het afsluiten want daar zit een stick in met muziek op en die blijft er gewoon insteken! Wel raar dat dit bij jullie niet het geval is....?

• DutchKel
AtlAntA schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:01:
Het valt me op dat de kachel in de auto stand eigenlijk na een tijdje altijd alleen maar op de voeten gericht gaat staan. Voor mij levert dit na een korte tijd al onaangenaam warme voeten op.

Iemand enig idee waarom dit is en of dit te veranderen is? Ik weet dat het een paar tikjes op de display is om het te veranderen maar het heet niet voor niks auto stand. Een koud voorhoofd en zweetvoeten horen niet bij auto in mijn optiek ;)
De meeste autos verwarmen via de voeten en koelen via de middenblazers (alleen vroeger had je daar een draaiknop voor). Dat heeft er alles mee te maken dat warme lucht opstijgt en koude lucht naar beneden zakt.

Je zou de temperatuur omlaag kunnen zetten of de intensiteit van de auto stand minder kunnen zetten. Alle auto's die ik de afgelopen 20 jaar heb gereden met automatic climate control werkte op die manier en dat zijn veel verschillende auto's geweest.

Wat ook veel helpt is de auto van te voren op temperatuur te brengen, dan hoeft die niet zo hard te blazen om de auto op temperatuur te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchKel op 29-11-2025 17:56 ]

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-01 19:21
aidanl schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:14:
Merk dat I-Pedal lvl 3 zorgt voor hele zenuwachtige rijgedrag. Tenminste, van buiten af gezien. Met file rijden zie ik al snel remlichten branden (selecteer op dashboard het beeld van de auto om te zien wanneer je remlichten zichtbaar zijn), zelfs met adaptive cruise-control. Dit heeft er al toe geleid dat mensen achter mij zaten te seinen en boos liep te doen. Weet niet of anderen dit ook merken?

Overigens zonder cruise-control kan je door voorzichtig pedaal gebruik vermijden dat de rem-lichten snel gaan branden maar dit blijft gevoelig. Een andere optie is natuurlijk een lagere lvl I-Pedal, maar dat doen weer afbreuk aan het regeneratief uitrollen 😅
Dit zorgt inderdaad voor een "onrustig" beeld voor de achteropkomers. Je ziet het steeds meer op de snelweg, het is echter niet anders. Je kunt het iets voorkomen door de adaptieve cruiscontrol afstand op 4 te zetten.

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-01 19:21
uray schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:35:
Het gaat er maar om dat je gewaarschuwd wordt, als je ergens niet bekend bent dan kan het praktisch zijn, op de snelheid aangegeven op je dashboard kun je ook niet altijd van op aan, die zit er nogal eens naast.
Pagina: 1 ... 79 ... 86 Laatste