DutchKel schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:22:
[...]
Wees blij dat Kia het nu zo heeft opgelost. De vorige oplossing bij de E-Niro was pas verschrikkelijk. Je mocht eenmalig rijden als je de auto startte. Maar zodra je stil stond dan bleef de auto staan (totdat je opnieuw startte). Als je dat laatste niet weet dan heb je nogal een probleem bij een verkeerslicht.
Ik word helaas toch echt niet blij dat een ontzettend slechte "oplossing" (voor een niet bestaand probleem) in het verleden blijkbaar nog slechter was. Het is in Nederland wettelijk gewoon toegestaan om te rijden met een open klep (er zijn wat voorwaarden). Het is ook een heel normaal gebruik van een auto.
Blijkbaar is er zelfs een oplossing om toch te rijden zoals Coffee boven beschrijft, maar zelfs als die er is denkt Kia niet vanuit de gebruiker. We hebben zelfs even snel gegoogled of er een override was, maar konden die niet zo snel vinden. Als je hiermee wordt geconfronteerd ga je niet ter plekke even de handleiding bestuderen. Als Kia dit al wil blokkeren, dan hoort er een grote knop op het scherm te verschijnen met de optie om toch te gaan rijden.
Ik vind de EV3 een hele fijne auto, maar na bijna 30.000 km, blijft er een flinke lijst van onnodige ergenissen, die niets te maken hebben met de auto zelf, maar met de "slimme" software, die voornamelijk en onnodig in de weg zit. Ik schreef hier een keer over het verschil met Tesla en kreeg daar toen wat commentaar op. Maar na 30.000 km blijft mijn oordeel hetzelfde. Tesla voelt logisch en alles wat overbodig is als starten, afsluiten is niet nodig. (De "feature" Elon Musk is voor mij echter ruim voldoende om dat positieve gevoel volledig weg te nemen.) De EV3 voelt vaak alsof ik me moet aanpassen aan de "slimmigheidjes" die Kia heeft bedacht en die het gebruik, onnodig, minder handig maken, zoals:
- Die klep dus.
- Het navigatiescherm niet kunnen bedienen als de auto in achteruit staat of de "gebruikersovereenkomst" nog in beeld staat.
- De tijd die uit beeld gaat zodra je de auto uitzet. De kilometerstand blijft wel staan. Even denken hoor: ik ben net op mijn bestemming aangekomen. Welke informatie zou ik in die situatie typisch even willen zien: de tijd of de kilometerstand...
- Laadkabel die na 15 seconden weer vast gaat, zelfs als de deuren open zijn en ik naast de auto sta (Denkt Kia dat er een dief aan komt sluipen om stiekem mijn kabel te pikken als ik naast de auto sta?)
- Grote licht/geluid show als je te hard rijd en een camera nadert. Dit is vooral vervelend omdat de EV3 zich nogal eens vergist in de maximum snelheid ter plekke en dus onterecht waarschuwt.
- Het niet kunnen bedienen van zaken als de ramen en het schuifdak terwijl dat in andere Europesche landen wel kan.
Als die dingen zijn onnodig en dat maakt het in mijn ogen extra jammer, omdat de auto zelf erg fijn is.