Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 78 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
_EV_ schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 08:34:
[...]

Het komt waarschijnlijk slecht over op de foto maar de logo’s zijn al zwart. De strip inderdaad nog niet
Ah, moest twee keer kijken. En niet zo vroeg posten. ;)

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:15
Ik heb het vermoeden dat de vin dezelfde kleur heeft als de accent kleur van de auto. Bij mij is het beide zwart, de accent kleur is zwart en de vin ook. Ik heb zwarte strepen rond de auto. Bij wit enzo zijn die delen die bij mijn auto zwart zijn namelijk ook wit.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• pat42
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

pat42

» lurkt

Wellicht een domme vraag, maar ik snap de remote functie van de app niet. Ik kan kiezen voor "hoogste stand" en "klimaatregeling - 25 graden". Daaronder heb ik de "klimaatinstellingen" op 20 graden staan. Hoe activeer ik die 20 graden? (En sowieso, wie wil met z'n volle verstand verwarmen op 25 graden?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/El2bGQA1NmU4i6KgilbLUPCnJGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STGrlxCoL6JcadTCXk70pykZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door pat42 op 15-11-2025 17:31 ]

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:36

Bob Popcorn

Plop!

Ik sta voor de keuze om een EV3 te nemen in de lease (alleen zakelijk). De GT BusinessLine zou de meest logische keuze zijn en blijft precies binnen budget (650 euro/60m 25k), de Plus Advanced zit daar een stukkie boven (denk ongeveer 680-690pm). De enige reden dat ik de Plus Advanced zou willen is om het Harman Kardon systeem.

Wat is jullie mening? Is dat het waard? Die 30-40 euro zou ik zelf bij moeten leggen, en zoals gezegd rijd ik de auto alleen zakelijk.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
pat42 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:30:
Hoe activeer ik die 20 graden? (En sowieso, wie wil met z'n volle verstand verwarmen op 25 graden?)
Op je eerste vroeg moet ik het antwoord schuldig blijven, maar met je tweede vraag kan ik je wellicht wel helpen. De app heeft het niet over verwarmen naar 25 graden, maar over klimaatregeling op 25 graden. En daar kan ik me heel goed iets bij voorstellen als de auto in de volle zon staat geparkeerd terwijl het buiten 30+ graden is.

• THE_BASE
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:21:
Ik sta voor de keuze om een EV3 te nemen in de lease (alleen zakelijk). De GT BusinessLine zou de meest logische keuze zijn en blijft precies binnen budget (650 euro/60m 25k), de Plus Advanced zit daar een stukkie boven (denk ongeveer 680-690pm). De enige reden dat ik de Plus Advanced zou willen is om het Harman Kardon systeem.

Wat is jullie mening? Is dat het waard? Die 30-40 euro zou ik zelf bij moeten leggen, en zoals gezegd rijd ik de auto alleen zakelijk.
Als je geeft om een goed geluid, dan kan het standaard geluid je tegen gaan staan. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar 35 euro per maand bijleggen voor extra plezier heb ik voor over.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:57
Wellicht een domme vraag, maar ik snap de remote functie van de app niet. Ik kan kiezen voor "hoogste stand" en "klimaatregeling - 25 graden". Daaronder heb ik de "klimaatinstellingen" op 20 graden staan. Hoe activeer ik die 20 graden? (En sowieso, wie wil met z'n volle verstand verwarmen op 25 graden?)

[Afbeelding]
Twee manieren:
Eerste is op de plek van je screenshot, maar dan wat hoger:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYbi3YIkXlo7rPm4pDbW3AIHHt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEiVmayTzEZYbMXoMTBYDdiS.jpg?f=fotoalbum_large

Tweede is via de widget als je die gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCw95ANHWlGKpoTUwv5VdcHKma4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUp8DECAXlIzkj7tlmujhqyV.jpg?f=fotoalbum_large

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

[Afbeelding]
Ik vroeg me hetzelfde af :D had eigenlijk het idee dat het bug was, want als je bvb de duur van klimaatregeling aanpast, wordt dat wél aangepast in het scherm wat er op volgt...

Heb er na 3 dagen de eerste 500km op zitten, moet zeggen dat het echt heerlijk rijdt, zeker op de snelweg met alle weghulp. Zelfs de automatische rijbaanwissel vind ik nog vrij soepel gaan. Wat ik wel raar vind van de SCC is dat hij doodleuk rechts gaat inhalen als iemand links blijft hangen; hij registreert die auto wel maar doet er niks mee.. veel andere adaptive cruise controls die ik heb gereden wisten zich daar wel op aan te passen.

En ik reed op de A2 na 19u, waar het dan 130 is, maar het dashboard bleef stug 100 aangeven.

Hoe hebben jullie de gevoeligheid van de SCC staan? Ik heb zowel de reactiesnelheid als de acceleratie 1 tikje omhoog gedaan, vond dat hij anders erg achter bleef als de voorligger versnelde. Krijg nu wel een soort "schokje" als ik het power pedaal los laat; hij neemt het niet heel soepel over. Maar misschien is dat wennen? In de Tesla ging dat soepeler iig.

• pat42
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

pat42

» lurkt

NVranya schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:33:
[...]

Twee manieren:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geweldig! _/-\o_

• THE_BASE
  • Niet online
Vanavond na een feestje de auto ingestapt. Enorm beslagen zijruiten. Dus blower vooruit aangezet. Maar duurde best lang voor het ontwasemd is. Ben ik niet gewend. Iemand nog tips?

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-01 20:50

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op zondag 16 november 2025 @ 00:18:
Vanavond na een feestje de auto ingestapt. Enorm beslagen zijruiten. Dus blower vooruit aangezet. Maar duurde best lang voor het ontwasemd is. Ben ik niet gewend. Iemand nog tips?
Klinkt heel herkenbaar. Van de week alle ruiten in de auto een extra schoonmaakbeurt gegeven en ontvet. Hopelijk dat het daarmee minder is, maar had dit in een auto nog niet eerder meegemaakt. Toen ze hier beslagen waren, vond ik het ook lang duren voordat het ontwasemd was.

Heb je ze al eens schoongemaakt/ontvet? Ik heb daarvoor dit spul gebruikt. Hoop dat het helpt, maar tot op heden nog geen waas gehad.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:56:
[...]

Klinkt heel herkenbaar. Van de week alle ruiten in de auto een extra schoonmaakbeurt gegeven en ontvet. Hopelijk dat het daarmee minder is, maar had dit in een auto nog niet eerder meegemaakt. Toen ze hier beslagen waren, vond ik het ook lang duren voordat het ontwasemd was.

Heb je ze al eens schoongemaakt/ontvet? Ik heb daarvoor dit spul gebruikt. Hoop dat het helpt, maar tot op heden nog geen waas gehad.
Jep, meerdere keren afgelopen maanden met dit spul, maar blijkbaar doet dat aan de binnenkant niets anders dan kraakheldere ruiten.

Morgen ga ik de auto weer afspuiten en zal de ramen eerst weer even doen met deze. Mocht het niet werken bestel ik dat van jou als je tevreden blijft.

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-01 20:46
THE_BASE schreef op zondag 16 november 2025 @ 00:18:
Hier idem. Het lijkt wel of er een soort coating op het glas zat. Schoongemaakt met glassex en goed nagewreven met een microvezeldoek. Als ik nu de airco aan zet is het raam in notime schoon

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:09
Niet direct hetzelfde probleem, maar wel gerelateerd: wanneer de voorverwarming geactiveerd wordt en deze de AC niet erbij inschakelt dan beslaan de ramen. Net of er nog een hele bak vocht in het ventilatiesysteem zit, terwijl ik het 'slim' ventileren (onder andere het nalopen van de airco) wel altijd aan heb staan, maar nooit merk of die dat daadwerkelijk ook doet.

• DutchKel
aikink schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:09:
Niet direct hetzelfde probleem, maar wel gerelateerd: wanneer de voorverwarming geactiveerd wordt en deze de AC niet erbij inschakelt dan beslaan de ramen. Net of er nog een hele bak vocht in het ventilatiesysteem zit, terwijl ik het 'slim' ventileren (onder andere het nalopen van de airco) wel altijd aan heb staan, maar nooit merk of die dat daadwerkelijk ook doet.
Dat is toch bij elke auto het geval? Alle auto's die ik heb gehad waarvan ik rond deze tijd de verwarming aanzet zonder airco daarvan beslaan de ramen. Het is buiten ontzettend vochtig en vocht slaat altijd tegen de koudere delen aan, in dit geval dus de ramen. Er wordt gewoon ontzettend vochtige lucht naar binnen geblazen die ook nog eens verwarmd is waardoor de lucht extra veel vocht kan vasthouden.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:28:
[...]

Jep, meerdere keren afgelopen maanden met dit spul, maar blijkbaar doet dat aan de binnenkant niets anders dan kraakheldere ruiten.

Morgen ga ik de auto weer afspuiten en zal de ramen eerst weer even doen met deze. Mocht het niet werken bestel ik dat van jou als je tevreden blijft.
Oh, dat is vervelend. Gisteravond nergens last van, al weet ik niet of het toen goede condities waren voor beslagen ramen.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• NVranya
aikink schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:09:
Ik heb precies hetzelfde ook slim gedoe aan en automatisch ontvochtigen etc, maar voorverwarmen in deze tijd van het jaar is vaak beslagen ramen.
Mijn zijn trouwens ook vettig aan de binnenkant, zal eens een ander product proberen wat hierboven benoemd werd.

• deMercer
  • Niet online
NVranya schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:33:
Twee manieren:

@pat42 En de derde is op de home page op de overlay:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGdUgqiTWpqCl8F0UXVl_Olwo5o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a7z35C62mbMXiXDSQcHxM6cR.png?f=fotoalbum_large

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:43:
[...]

[Afbeelding]
Wat doet die functie dan precies als ik vragen mag?

• _EV_
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08:46
Ik heb zelf het gevoel dat als je de airco altijd aanzet dat je dan bijna niet zonder de airco kan. Ook bij mijn vorige auto’s. Ik probeer zo weinig mogelijk de airco aan te hebben en mij ervaring is dat ramen minder snel beslaan. Nogmaals het is een gevoel/idee en ik kan het verder ook niet beredeneren

• deMercer
  • Niet online
THE_BASE schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:24:
Wat doet die functie dan precies als ik vragen mag?
Die zet de klimaatregeling van de auto aan vanuit de app. Dus in de winter wordt de auto voorverwarmd, in de zomer voorgekoeld. En de app kun je ook nog zaken instellen als hoe lang, of de stoel- e/o stuurverwarming of de stoelventilatie ook aan ‘moet’. Heerlijke functie!

• deMercer
  • Niet online
_EV_ schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:06:
Ik heb zelf het gevoel dat als je de airco altijd aanzet dat je dan bijna niet zonder de airco kan. Ook bij mijn vorige auto’s. Ik probeer zo weinig mogelijk de airco aan te hebben en mij ervaring is dat ramen minder snel beslaan. Nogmaals het is een gevoel/idee en ik kan het verder ook niet beredeneren
Dat gevoel/idee deel ik volledig. Goed schoonhouden van de binnenkant van de ramen helpt. Ook het uitzetten van de airco 5 minuten voor aankomst zou moeten helpen.

Beslaan de ramen toch, dan helpt het ook goed om de achterramen op een klein kiertje te zetten na het wegrijden is mijn ervaring (met vorige auto’s in NL dan, in de EV3 heb ik nog geen beslagen ruiten meegemaakt).

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:00:
[...]

Die zet de klimaatregeling van de auto aan vanuit de app. Dus in de winter wordt de auto voorverwarmd, in de zomer voorgekoeld. En de app kun je ook nog zaken instellen als hoe lang, of de stoel- e/o stuurverwarming of de stoelventilatie ook aan ‘moet’. Heerlijke functie!
Ah, dat is die functie met al die opties. Stom, ik deed het steeds via gepland. Wat ook handig is als je een vertrektijd ver van tevoren weet.

• aikink
DutchKel schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:59:
[...]

Dat is toch bij elke auto het geval? Alle auto's die ik heb gehad waarvan ik rond deze tijd de verwarming aanzet zonder airco daarvan beslaan de ramen. Het is buiten ontzettend vochtig en vocht slaat altijd tegen de koudere delen aan, in dit geval dus de ramen. Er wordt gewoon ontzettend vochtige lucht naar binnen geblazen die ook nog eens verwarmd is waardoor de lucht extra veel vocht kan vasthouden.
Eh, nee. Zelfs dat Franse koekblik dat we hiervoor reden had hier geen last van. Altijd het voorverwarmen (of koelen in de zomer) gebruikt, altijd droge ramen.

En schiet mij maar lek, vanochtend bleven de ramen droog tijdens het voorverwarmen. :?

• aikink
THE_BASE schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:15:
[...]

Ah, dat is die functie met al die opties. Stom, ik deed het steeds via gepland. Wat ook handig is als je een vertrektijd ver van tevoren weet.
Die gebruik ik door de week ook altijd. Alleen jammer dat functies zoals stuur- en stoelverwarming hier niet mee geactiveerd kunnen worden.

• DutchKel
aikink schreef op maandag 17 november 2025 @ 07:14:
[...]

Eh, nee. Zelfs dat Franse koekblik dat we hiervoor reden had hier geen last van. Altijd het voorverwarmen (of koelen in de zomer) gebruikt, altijd droge ramen.

En schiet mij maar lek, vanochtend bleven de ramen droog tijdens het voorverwarmen. :?
Dat is toch logisch dat vanochtend de ramen droog bleven? Het is buiten erg koud en koude lucht houd niet zoveel vocht vast, Kortom er wordt behoorlijk droge lucht in de auto geblazen. Met regen en een temperatuur van 10+ graden heb je er het meeste last van. Dit heeft te maken met het dauwpunt.

Maar ik vermoed dat je Franse koekblik de airco automatisch aanzetten bij het voorverwarmen, dat was/is voorheen namelijk ook de standaard instelling bij de Kia app.

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-01 12:29
Ik probeer mijn EV3 te koppelen aan de ANWB laadpas, maar op de een of andere manier lukt dat niet. Iemand tips?

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

_EV_ schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:06:
Een airco is ook een ontvochtiger, dus "zo min mogelijk gebruiken" zou moeten resulteren in een hogere relatieve luchtvochtigheid in je auto.

• NVranya
deMercer schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:43:
[...]

[Afbeelding]
En vond net de vierde, onder remote -> beheer -> voertuig status -> klimaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-f0OALFPKW0RiysCz8ZYXcydHW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86A7b1T4lHn3YENJg7tC7O0r.jpg?f=fotoalbum_large
DutchKel schreef op maandag 17 november 2025 @ 07:57:
[...]
Maar ik vermoed dat je Franse koekblik de airco automatisch aanzetten bij het voorverwarmen, dat was/is voorheen namelijk ook de standaard instelling bij de Kia app.
Wacht, dus de Kia doet niet de airco aan? En als je zegt “was de standaard instelling”, betekent dit dan dat ik dat ergens kan wijzigen? Want kwam het niet tegen bij het zoeken

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

noppie63 schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:23:
Ik probeer mijn EV3 te koppelen aan de ANWB laadpas, maar op de een of andere manier lukt dat niet. Iemand tips?
Ik weet niet wat je probeert te doen, maar de auto doet niets met laadpassen. Als je een laadpas gebruikt, dan bied je die telkens aan bij de laadpaal.

Misschien bedoel je Plug&Charge, maar dat doet niets met de fysieke laadpas. Plug&Charge werkt op basis van contracten die je kan installeren. Als Plug&Charge wordt ondersteund door je aanbieder dan moet je de instructies van de aanbieder volgen om het te installeren. ANWB biedt dit voor zover ik weet niet aan.

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:19
Zr40 schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:56:
[...]

Ik weet niet wat je probeert te doen, maar de auto doet niets met laadpassen. Als je een laadpas gebruikt, dan bied je die telkens aan bij de laadpaal.

Misschien bedoel je Plug&Charge, maar dat doet niets met de fysieke laadpas. Plug&Charge werkt op basis van contracten die je kan installeren. Als Plug&Charge wordt ondersteund door je aanbieder dan moet je de instructies van de aanbieder volgen om het te installeren. ANWB biedt dit voor zover ik weet niet aan.
Nou ja, ik had de optie ook gezien in de anwb app, en vroeg me af of dit bijvoorbeeld beperkt laden en laden op gezette tijden mogelijk maakt, om goedkoper te laden bijvoorbeeld?
Ik heb het niet verbonden omdat ik deze optie al via de app zelf kan bedienen. Geen toegevoegde waarde voor mij dus.

Ken je de ANWB app?

• noppie63
eboellie schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:24:
[...]

Nou ja, ik had de optie ook gezien in de anwb app, en vroeg me af of dit bijvoorbeeld beperkt laden en laden op gezette tijden mogelijk maakt, om goedkoper te laden bijvoorbeeld?
Ik heb het niet verbonden omdat ik deze optie al via de app zelf kan bedienen. Geen toegevoegde waarde voor mij dus.

Ken je de ANWB app?
Precies dat!

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:21
Gebruiken jullie dan de Kia Smart charge app om slim te laden?

• deMercer
  • Niet online
NVranya schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:46:
En vond net de vierde, onder remote -> beheer -> voertuig status -> klimaat
Da’s waar ook. Dat is alleen een knop die niet snel gebruikt zal worden vermoed ik, aangezien op het vorige scherm ook al een optie staat. Wel goed dat er meerdere opties zijn om deze functionaliteit in te schakelen.
Wacht, dus de Kia doet niet de airco aan?
Bij het voorverwarmen niet, bij het vooraf afkoelen (uiteraard) wel. Zonder voorverwarmen schakelt de EV3 de airco ook niet in (of beter gezegd: schakelt deze uit) als het buiten flink kouder is dan de ingestelde temperatuur als je de auto start, viel me op. Dat deed onze vorige EV ook zo (Renault Megane electric).

Hoe dat in ICE auto’s ging, weet ik eigenlijk niet meer precies. Er staat me bij dat die de airco pas uitschakelden als de buitentemperatuur onder de 4 of 5 graden kwam.

• Revenge69
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20-01 10:15
deMercer schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:00:
[...]

Ik zie op het plaatje ook de "Windows" optie. Deze heb ik niet in mijn Nederlandse Kia app. Daar staat ipv windows de optie alarmlichten. Als ik de Engelse versie download, kan ik dan ook de optie ramen sluiten gebruiken?

• THE_BASE
  • Niet online
Revenge69 schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:31:
[...]

Ik zie op het plaatje ook de "Windows" optie. Deze heb ik niet in mijn Nederlandse Kia app. Daar staat ipv windows de optie alarmlichten. Als ik de Engelse versie download, kan ik dan ook de optie ramen sluiten gebruiken?
Nee, de functie werkt niet in Nederland. Met je normale sleutel kun je wel de ramen openen en sluiten.

• deMercer
  • Niet online
Revenge69 schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:31:
Nee, dat komt omdat onze EV3 een Spaanse EV3 is: in Spanje gekocht, op Spaans kenteken geregistreerd en nog nooit buiten Spanje geweest (na aankomst vanuit de fabriek dan). Om onduidelijke redenen biedt Kia Nederland deze functionaliteit niet aan voor de Nederlandse EV3’s.

Overigens is er geen verschil tussen de Nederlandse en de Engelse Kia app volgens mij. Als ik de taal van de app wijzig van Engels naar Nederlands houd ik dezelfde opties, alleen dan in het Nederlands:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nf9ySAa5oX29srVPFHzp52B4ea0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l5pUmiWKaZjbrUEYxCs9hT2U.png?f=fotoalbum_large

• pati
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:28
deMercer schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:19:
[...]

Nee, dat komt omdat onze EV3 een Spaanse EV3 is: in Spanje gekocht, op Spaans kenteken geregistreerd en nog nooit buiten Spanje geweest (na aankomst vanuit de fabriek dan). Om onduidelijke redenen biedt Kia Nederland deze functionaliteit niet aan voor de Nederlandse EV3’s.

Overigens is er geen verschil tussen de Nederlandse en de Engelse Kia app volgens mij. Als ik de taal van de app wijzig van Engels naar Nederlands houd ik dezelfde opties, alleen dan in het Nederlands:

[Afbeelding]
Als ik die afbeelding zie dan is de afbeelding in mijn remote menu optie ook heel anders (bovenaanzicht ipv zij aanzicht). Ik kan ook nergens de huidige kilometerstand vinden in de app.
Kan ik deze instellingen ergens wijzigen?

EV3 adv + LR 19” allseason

• THE_BASE
  • Niet online
pati schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:50:
[...]

Als ik die afbeelding zie dan is de afbeelding in mijn remote menu optie ook heel anders (bovenaanzicht ipv zij aanzicht). Ik kan ook nergens de huidige kilometerstand vinden in de app.
Volgens mij is dat de pop up die je ziet als de app op start. Maar hier duikt die pop up gelijk onder.

En ineens zie ik die groene toggle weer.

[ Voor 17% gewijzigd door THE_BASE op 17-11-2025 19:42 ]

• pati
THE_BASE schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:38:
[...]

Volgens mij is dat de pop up die je ziet als de app op start. Maar hier duikt die pop up gelijk onder.

En ineens zie ik die groene toggle weer.
Klopt ik zag dat net ook na opnieuw opstarten en het verdween ook direct weer. Iemand enig idee hoe je dat scherm opnieuw zichtbaar kunt krijgen?

• deMercer
  • Niet online
pati schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:18:
Klopt ik zag dat net ook na opnieuw opstarten en het verdween ook direct weer. Iemand enig idee hoe je dat scherm opnieuw zichtbaar kunt krijgen?
Heel simpel: op het groene tabje klikken. Of hebben jullie dat groene tabje niet in de app?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpEsWLuXb3tB23G9S6Lvh_E-Oww=/x800/filters:strip_exif()/f/image/duMF1eUiDAGmkxPHkeSI1Rhu.png?f=fotoalbum_large

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:50:
[...]

Heel simpel: op het groene tabje klikken. Of hebben jullie dat groene tabje niet in de app?

[Afbeelding]
Nee, dat verdwijnt te ver naar onderen. Nergens te bekennen. Ineens is het er later weer. Maar niet altijd.

Leuk spelletje wel. :)

• deMercer
  • Niet online
pati schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:50:
Als ik die afbeelding zie dan is de afbeelding in mijn remote menu optie ook heel anders (bovenaanzicht ipv zij aanzicht).
Dit is de popup op het home scherm.
Ik kan ook nergens de huidige kilometerstand vinden in de app.
Dat staat op die popup - tenzij de auto aan het laden is, dan staat er de SoC en de verwachte duur totdat de batterij geladen is tot het ingestelde %.

Overigens kun je de kilometerstand ook hier zien: Vehicle > My Trips > Driving report.
Voor zover ik weet niet.

• deMercer
  • Niet online
THE_BASE schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:59:
Nee, dat verdwijnt te ver naar onderen. Nergens te bekennen. Ineens is het er later weer. Maar niet altijd.
Dat is lastig, dat dat groene tabje niet in beeld is. Hoe het bij mij werkt, is dat de popup in beeld is na het opstarten van de app (dan staat er ook een groen tabje met een X als icon). Wissel ik dan van hoofdtab onderin, bijvoorbeeld naar Vehicle, en ga ik dan weer naar Home, dan is de popup geminimaliseerd en zie ik enkel nog een groen tabje met een icoon van een auto. Klik ik daar op, dan komt de popup weer in beeld. Maar zonder dat laatste groene icoon is het lastig de popup weer in beeld te krijgen. Wat dan werkt, is de app afsluiten en opnieuw opstarten. Zolang ik dan niet van hoofdtab wissel, blijft de popup wel steeds in beeld.

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Vandaag een EV3 besteld (zakelijke lease, geen privegebruik). :) Stond voor de keuze Model 3 SR (te slecht imago, te weinig range), ex30 SMER (geplaagd door storingen, lelijk interieur), Elroq 60 (weinig range, karige versie) en de EV3 81 GT BusinessLine. Uiteindelijk voor de laatste gekozen, in Ivory Silver. Ben erg benieuwd, is m'n eerste Kia en m'n eerste niet-Europese auto na talloze Opels, Fords en Skoda's :p

• Skv
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-01 19:52

Skv

Bob Popcorn schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:26:
Vandaag een EV3 besteld (zakelijke lease, geen privegebruik). :) Stond voor de keuze Model 3 SR (te slecht imago, te weinig range), ex30 SMER (geplaagd door storingen, lelijk interieur), Elroq 60 (weinig range, karige versie) en de EV3 81 GT BusinessLine. Uiteindelijk voor de laatste gekozen, in Ivory Silver. Ben erg benieuwd, is m'n eerste Kia en m'n eerste niet-Europese auto na talloze Opels, Fords en Skoda's :p
Welke versie heb je gekozen? Ik ga woensdag een EV3 proefrijden. De reviews zijn veelbelovend. Twijfel nog wel tussen de groene en grijze variant.

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Skv schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:29:
[...]

Welke versie heb je gekozen? Ik ga woensdag een EV3 proefrijden. De reviews zijn veelbelovend. Twijfel nog wel tussen de groene en grijze variant.
Dat staat er toch? :p

• Skv

Skv

Oh sorry, overheen gelezen. ;( Ik ga diezelfde testrijden. Heb ook een optie openstaan op een Plus Advanced. Die heeft wat meer luxe (schuifdak, betere speakers, automatische achterklep, 230v stopcontact achterin). Maar die blijft qua styling wat achter en is een stukje duurder. Ik denk dat de business line zal voldoen.

Ik rij vooralsnog een ID3 Pure en hoop op iets meer ruimte en comfort in de Kia.

[ Voor 8% gewijzigd door Skv op 17-11-2025 23:44 ]

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Skv schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:42:
[...]

Oh sorry, overheen gelezen. ;( Ik ga diezelfde testrijden. Heb ook een optie openstaan op een Plus Advanced. Die heeft wat meer luxe (schuifdak, betere speakers, automatische achterklep, 230v stopcontact achterin). Maar die blijft qua styling wat achter en is een stukje duurder. Ik denk dat de business line zal voldoen.

Ik rij vooralsnog een ID3 Pure en hoop op iets meer ruimte en comfort in de Kia.
Ik stond voor dezelfde keuze, maar het betekende 40 euro per maand bijbetalen voor een auto die ik prive niet ga rijden. Wel jammer van het Harman Kardon systeem maar ja.

Ik kom van een Octavia en ik hoop een vergelijkbaar comfort en ruimte :p Verder rijden we prive (lease van werk vrouw) al 4 jaar elektrisch (nu een Elroq 85) dus dat is niet nieuw meer.

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:05:
[...]

Dat is lastig, dat dat groene tabje niet in beeld is. Hoe het bij mij werkt, is dat de popup in beeld is na het opstarten van de app (dan staat er ook een groen tabje met een X als icon). Wissel ik dan van hoofdtab onderin, bijvoorbeeld naar Vehicle, en ga ik dan weer naar Home, dan is de popup geminimaliseerd en zie ik enkel nog een groen tabje met een icoon van een auto. Klik ik daar op, dan komt de popup weer in beeld. Maar zonder dat laatste groene icoon is het lastig de popup weer in beeld te krijgen. Wat dan werkt, is de app afsluiten en opnieuw opstarten. Zolang ik dan niet van hoofdtab wissel, blijft de popup wel steeds in beeld.
Precies hoe het hier ook werkte. Maar even wachten of er een update komt die dit oplost of dat ik de app overnieuw moet installeren. Maar dan ben ik misschien weer instellingen kwijt.

• deMercer
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 05:15:
Precies hoe het hier ook werkte. Maar even wachten of er een update komt die dit oplost of dat ik de app overnieuw moet installeren.
Welke versie van de app gebruik jij? Hier draait versie 1.0.15.1017 (0.150.7) op m’n iPhone.

• destro9704
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-01 14:11
NVranya schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:57:
[...]

Ik heb precies hetzelfde ook slim gedoe aan en automatisch ontvochtigen etc, maar voorverwarmen in deze tijd van het jaar is vaak beslagen ramen.
Mijn zijn trouwens ook vettig aan de binnenkant, zal eens een ander product proberen wat hierboven benoemd werd.
Gewoon schoonmaken met water en wat spiritus erin en microvezeldoek droog wrijven met andere microvezel doek en na wrijven met prop kranten papier.

Doe dat al jaren in mijn auto's, kost niks en kraakhelder glas en geen beslaan tenzij je natuurlijk zelf in een koude auto vochtige lucht gaat binnen blazen zonder gebruik airco of in koude auto gaat zitten met bezwete/natte kleding.

[ Voor 3% gewijzigd door destro9704 op 18-11-2025 07:14 ]

• pati
THE_BASE schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:59:
[...]

Leuk spelletje wel. :)
Het is er wel, ga naar de ‘home’ tab en daar kun je het groene tabje vinden. Weet niet of het verdwijnt, zie het nu iig wel.

• Skv

Skv

Bob Popcorn schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:52:
[...]

Ik stond voor dezelfde keuze, maar het betekende 40 euro per maand bijbetalen voor een auto die ik prive niet ga rijden. Wel jammer van het Harman Kardon systeem maar ja.

Ik kom van een Octavia en ik hoop een vergelijkbaar comfort en ruimte :p Verder rijden we prive (lease van werk vrouw) al 4 jaar elektrisch (nu een Elroq 85) dus dat is niet nieuw meer.
Ik ga hem wel privé rijden. De enige optie van de Advanced Plus die ik verwacht te gaan missen is het Harman Kardon audiosysteem. Bij mij zou het ook 50 Euro per maand schelen. Dat vind ik het met een leasecontract van 5 jaar niet waard voor een iets betere geluidskwaliteit.

Ben wel benieuwd naar ervaringen van het 'basic' audiosysteem qua kwaliteit, ook bij het voeren van telefoongesprekken. Werkt dat voldoende? Ik bel vaak en veel onderweg.

• posttoast
  • Laatst online: 10:56
Ik kan het niet direct terugvinden in dit topic en ik gok dat het antwoord "nee" is, maar kan ik ook tegels verwijderen van het homescreen? Ik zou de Entertainment, YouTube en Sport tegels graag een enkeltje /dev/null willen geven.

omniscale.nl

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:05
deMercer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 07:08:
[...]
Welke versie van de app gebruik jij? Hier draait versie 1.0.15.1017 (0.150.7) op m’n iPhone.
Hier op de iPhone (1.0.15.1017 (0.150.7)) als op Android (1.0.17(0.150.7) geen probleem met het wegvallen van het groene icoontje.
Denk dat het toch echt een kleine glitch is bij @THE_BASE ....

Gewoon spullen

• THE_BASE
  • Niet online
Het werkt nu beter, maar bij openen van de app gaat het direct naar remote. Is dat normaal gedrag? Bij Home zit dat groene ding ergens wat lager.

• Soepie
THE_BASE schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:41:
Het werkt nu beter, maar bij openen van de app gaat het direct naar remote. Is dat normaal gedrag? Bij Home zit dat groene ding ergens wat lager.
Hij gaat bij mij alleen direct naar remote als ik hem via de widget open en moet ik inderdaad zelf naar home en helemaal onderdaan het groene autotje aanklikken. Doe je dat toevallig?
Als ik gewoon de app open via de standaard weg kom ik wel in home uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Soepie op 18-11-2025 13:51 ]

Gewoon spullen

• deMercer
  • Niet online
posttoast schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:35:
Ik kan het niet direct terugvinden in dit topic en ik gok dat het antwoord "nee" is, maar kan ik ook tegels verwijderen van het homescreen? Ik zou de Entertainment, YouTube en Sport tegels graag een enkeltje /dev/null willen geven.
Volgens mij kan dat inderdaad niet jammer genoeg. Ik heb al deze (in mijn ogen onzinnige) tegels helemaal naar achteren verplaatst, zodat ik er zo min mogelijk ‘last’ van heb. Maar ik zou ze ook graag compleet verwijderen.

Wel jammer dat de wasstraat tegel eens in de zoveel tijd uit zichzelf besluit om helemaal achteraan te gaan staan. Kom ik die ‘onzinnige’ tegels alsnog tegen :-(

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ik dacht vanmorgen, even lekker de auto voorverwarmen naar 21 graden. Dat kan blijkbaar niet? De auto kan alleen maar naar 25,5 of nog hoger, tenzij je kiest voor inplannen?
Waarom kan ik dat niet zelf aanpassen? Ik kom nu aan in een snikhete auto 🥲
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdjUhKMIgMSry_MaivQrdru_PZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQIE5U7sqloYxvnLUDjrEO2Y.jpg?f=fotoalbum_large

• deMercer
  • Niet online
Steeffoon schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:05:
Ik dacht vanmorgen, even lekker de auto voorverwarmen naar 21 graden. Dat kan blijkbaar niet? De auto kan alleen maar naar 25,5 of nog hoger, tenzij je kiest voor inplannen?
Waarom kan ik dat niet zelf aanpassen? Ik kom nu aan in een snikhete auto 🥲
Een paar berichten terug zijn er vier plekken genoemd om de klimaatregeling op afstandin te schakelen zoals ingesteld in de app. In jouw geval dus op 21 graden zo te zien. (Hint: het gaat oa om de knoppen met enkel een ventilator icoon.)

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

deMercer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:14:
[...]

Een paar berichten terug zijn er vier plekken genoemd om de klimaatregeling op afstandin te schakelen zoals ingesteld in de app. In jouw geval dus op 21 graden zo te zien. (Hint: het gaat oa om de knoppen met enkel een ventilator icoon.)
Excuus, excuus. Die heb ik helemaal gemist :o
Van de week eens proberen, thanks!

• deMercer
  • Niet online
Steeffoon schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:00:
Excuus, excuus. Die heb ik helemaal gemist :o
No pasa nada! 8)
Van de week eens proberen, thanks!
De nada. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

• noppie63
Zr40 schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:56:
[...]

Na de update van de ANWB app is het inmiddels wel gelukt

• THE_BASE
  • Niet online
Soepie schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:50:
[...]

Hij gaat bij mij alleen direct naar remote als ik hem via de widget open en moet ik inderdaad zelf naar home en helemaal onderdaan het groene autotje aanklikken. Doe je dat toevallig?
Als ik gewoon de app open via de standaard weg kom ik wel in home uit.
Held! Dat is het: heb de widget groot op m’n scherm, dus klik inderdaad daar op om te openen. Weer wat opgelost!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-01 09:34
Skv schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:58:
[...]
Ben wel benieuwd naar ervaringen van het 'basic' audiosysteem qua kwaliteit, ook bij het voeren van telefoongesprekken. Werkt dat voldoende? Ik bel vaak en veel onderweg.
Voor mij is het geluid op de radio, Spotify of YT Music voldoende. Dat je niet de beleving krijgt als thuis met een volledige installatie is niet zo gek, maar ik heb mij er nooit aan gestoord en draai af en toe de volume lekker open. Heb wel een beetje zitten afstemmen met de equalizer. Dat de auto erg stil is op de weg is ook zéér prettig tijdens het luisteren van muziek of een podcast, in mijn vorige auto moest ik bij slecht weer of een hoge snelheid de volume ook aanpassen. Dat heb ik in de EV3 nauwelijks.

Bellen gaat ook super, filtert goed achtergrondgeluiden weg.

Wel is het overduidelijk dat het geluid via de radio beter is dan via Android Auto en Carplay, dat heb ik hier ook al regelmatig voorbij zien komen. Waarschijnlijk is de oorzaak hiervan iets technisch, verschil tussen DAB audio en wat draadloos via je telefoon wordt verzonden... Maar mijn kennis hierover is zeer beperkt, dus dat laat ik graag aan anderen over :+

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-01 20:14
Afgelopen vrijdag onze nieuwe EV3 mogen ophalen. Gingen gelijk een weekend weg, dus lekker even kilometers gemaakt. Voor we weg gingen even een uurtje aan de thuislader gehangen (dat ging goed)
Op de terugweg even 10 min snelladen met in gedachte in de nacht de rest thuis.
De volgende ochtend was er alleen nix geladen. Elke keer als ik het laden start, gaat de led-aanduiding (bij de laad aansluiting) blauw knipperen. Als ik daarna de laadpaal stop, komt er in de app de 'foutmelding'
Kan niet starten met opladen. EV-ready-modus is actief (voertuig is aan). Controleer de status van uw voertuig.
De auto staat echt uit, :)
Het enige verschil met vrijdag is dat er 2 updates gedaan zijn (vrijdag na de heenreis en zondag na de terugreis). Kan dat iets veroorzaakt hebben?

Pana WC12H9E8 / 1000L

• deMercer
  • Niet online
Blaauw87 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:13:
Wel is het overduidelijk dat het geluid via de radio beter is dan via Android Auto en Carplay, dat heb ik hier ook al regelmatig voorbij zien komen. Waarschijnlijk is de oorzaak hiervan iets technisch, verschil tussen DAB audio en wat draadloos via je telefoon wordt verzonden... Maar mijn kennis hierover is zeer beperkt, dus dat laat ik graag aan anderen over :+
Ik ben ook zeker geen expert op dit gebied, maar ligt dat niet veel meer aan de kwaliteit van het geluid dat de desbetreffende apps op je telefoon ontvangen? Want de daadwerkelijke dataoverdracht tussen telefoon en auto vindt in geval van Android Auto / Apple Carplay toch plaats via WiFi, meen ik. Of biedt dat ook nog minder bandbreedte dan DAB?

• kieknwatwort
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik heb mijn EV3 sinds 10 okt en sinds 2 nov een eigen laadpaal (Zaptec go2). Ik heb een dynamisch energiecontract bij Frank energie en wil Slim Laden, maar als ik de auto inplug begint hij altijd direct te laden. Ik heb in de Frank Energie app alleen de auto gekoppeld en niet de laadpaal, zoals geadviseerd. Weet iemand wat ik precies moet instellen (in de auto of de laadpaal) om gebruik te maken van Slim Laden?

Nothing is foolproof for a sufficiently talented fool

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

MarFan schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:56:
De volgende ochtend was er alleen nix geladen. Elke keer als ik het laden start, gaat de led-aanduiding (bij de laad aansluiting) blauw knipperen.
De laadkleuren:

Blauw continu: de laadklep is open
Blauw knipperen: er is een laadkabel aangesloten en de auto ziet de lader, maar het laden is nog niet gestart (bijvoorbeeld omdat de laadpaal wacht op een laadpas)
Groen knipperen: er wordt geladen
Groen continu: klaar met laden
Oranje continu: de auto wacht met laden tot de ingestelde starttijd
Rood knipperen: er is een probleem dat het laden verhindert
Als ik daarna de laadpaal stop, komt er in de app de 'foutmelding'
Kan niet starten met opladen. EV-ready-modus is actief (voertuig is aan). Controleer de status van uw voertuig.
Ik geloof je verhaal, maar ik lees dat je de auto nog vrij kort hebt en het is goed mogelijk dat je onbedoeld toch de auto hebt gestart voor het laden (zeker als dit je eerste EV is). READY betekent dat de auto aan staat en rijklaar is, je hoeft alleen nog naar D te schakelen om weg te rijden. En als je dat zou doen met aangesloten laadkabel... Daarom zit die controle er in.

Laden in POWER ON modus (wel stroom, maar niet rijklaar) zou wel gewoon moeten kunnen. In POWER ON kom je door de auto aan te zetten zonder de rem te gebruiken.

Als het nog een keer gebeurt terwijl je zeker weet dat de auto uit staat, maak eens een foto van het dashboard achter het stuur? Als er een modus actief is dan wordt dat daar getoond :)

Wat betreft updates - nee, die hebben daar geen invloed op.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
MarFan schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:56:
Afgelopen vrijdag onze nieuwe EV3 mogen ophalen. Gingen gelijk een weekend weg, dus lekker even kilometers gemaakt. Voor we weg gingen even een uurtje aan de thuislader gehangen (dat ging goed)
Op de terugweg even 10 min snelladen met in gedachte in de nacht de rest thuis.
De volgende ochtend was er alleen nix geladen. Elke keer als ik het laden start, gaat de led-aanduiding (bij de laad aansluiting) blauw knipperen. Als ik daarna de laadpaal stop, komt er in de app de 'foutmelding'
Het enige verschil met vrijdag is dat er 2 updates gedaan zijn (vrijdag na de heenreis en zondag na de terugreis). Kan dat iets veroorzaakt hebben?
Check even of plug and charge aan staat in de setting, en zet die uit. Heeft bij mij dit soort problemen opgelost (in mijn geval bij ionity snelladers).

• Skv

Skv

Blaauw87 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:13:
[...]

Voor mij is het geluid op de radio, Spotify of YT Music voldoende. Dat je niet de beleving krijgt als thuis met een volledige installatie is niet zo gek, maar ik heb mij er nooit aan gestoord en draai af en toe de volume lekker open. Heb wel een beetje zitten afstemmen met de equalizer. Dat de auto erg stil is op de weg is ook zéér prettig tijdens het luisteren van muziek of een podcast, in mijn vorige auto moest ik bij slecht weer of een hoge snelheid de volume ook aanpassen. Dat heb ik in de EV3 nauwelijks.

Bellen gaat ook super, filtert goed achtergrondgeluiden weg.

Ik heb vandaag proefgereden in de Plus versie (niet de beoogde business line, maar qua uitrusting redelijk vergelijkbaar). De audioset heb ik alleen getest door te streamen via Android Auto (Spotify app). Daar werd ik niet erg enthousiast van. De geluidskwaliteit bij dezelfde manier streamen in de VW ID3 die ik nu rij is een stuk helderder. Heb helaas de radio niet geprobeerd (en ook niet of er verschil zit als je de telefoon bedraad aansluit met Android Auto, zou dat nog verschil kunnen maken tov draadloos?).

Op de audio na vond ik het wel een heerlijke auto. Het recupereren was even wennen. Na tien minuten heb ik hem maar weer op level 1 gezet omdat m'n vrouw misselijk werd naast me. Stoelen zaten prima, stoel- en stuurverwarming werken lekker, vering in orde, wegligging comfortabel. Ik denk dat hij er wel gaat komen.

Hebben jullie nog tips voor een goede (grote) topkoffer? Voor vakanties met het gezin vermoedelijk wel een must. :9
deMercer schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:18:
[...]

Ik ben ook zeker geen expert op dit gebied, maar ligt dat niet veel meer aan de kwaliteit van het geluid dat de desbetreffende apps op je telefoon ontvangen? Want de daadwerkelijke dataoverdracht tussen telefoon en auto vindt in geval van Android Auto / Apple Carplay toch plaats via WiFi, meen ik. Of biedt dat ook nog minder bandbreedte dan DAB?
Dat zou gek zijn, want Spotify is bij mij bij streamen ingesteld op 320kb/s. Dat zou best hoge kwaliteit moeten geven, die ik zeker niet terughoorde in de EV3 met standaard audioset.

[ Voor 14% gewijzigd door Skv op 19-11-2025 17:38 ]

• jonk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:23
Skv schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:34:
[...]
Hebben jullie nog tips voor een goede (grote) topkoffer? Voor vakanties met het gezin vermoedelijk wel een must
Ja, overweeg een trekhaakkoffer 🙂. Jaren met topkoffer op een Model 3 op vakantie geweest (veel kampeerspullen). 40% meer verbruik niet vreemd, dat is flink vaker stoppen en laden. Misschien impact bij EV3 wat lager en als je max 100 rijdt natuurlijk ook (ik deed 120).

Ik ga zelf daarom naar trekhaakkoffer kijken als het te krap wordt. Tot nu toe past er aardig wat in als je het ook onder de vloerplaat volstouwt.

[ Voor 7% gewijzigd door jonk op 19-11-2025 18:38 ]

• MarFan
Zr40 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:17:
[...]

De laadkleuren:

Blauw continu: de laadklep is open
Blauw knipperen: er is een laadkabel aangesloten en de auto ziet de lader, maar het laden is nog niet gestart (bijvoorbeeld omdat de laadpaal wacht op een laadpas)
Groen knipperen: er wordt geladen
Groen continu: klaar met laden
Oranje continu: de auto wacht met laden tot de ingestelde starttijd
Rood knipperen: er is een probleem dat het laden verhindert

[...]

Ik geloof je verhaal, maar ik lees dat je de auto nog vrij kort hebt en het is goed mogelijk dat je onbedoeld toch de auto hebt gestart voor het laden (zeker als dit je eerste EV is). READY betekent dat de auto aan staat en rijklaar is, je hoeft alleen nog naar D te schakelen om weg te rijden. En als je dat zou doen met aangesloten laadkabel... Daarom zit die controle er in.

Laden in POWER ON modus (wel stroom, maar niet rijklaar) zou wel gewoon moeten kunnen. In POWER ON kom je door de auto aan te zetten zonder de rem te gebruiken.

Als het nog een keer gebeurt terwijl je zeker weet dat de auto uit staat, maak eens een foto van het dashboard achter het stuur? Als er een modus actief is dan wordt dat daar getoond :)

Wat betreft updates - nee, die hebben daar geen invloed op.
Bedankt voor je reactie.
De auto is zeker weten uit 8) net nog een paar keer geprobeerd.
Ik heb deze auto wel kort, maar daarvoor 5 jaar een e-niro, dus heb ervaring me de KIA en EV-rijden.
Hierbij de foto, uit toch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLaS9pjEwdB4Q5vivezAYCSN0qo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGUGIsIiiffD5ENQGlsG32Zb.jpg?f=fotoalbum_large
koelkast schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:22:
[...]
Check even of plug and charge aan staat in de setting, en zet die uit. Heeft bij mij dit soort problemen opgelost (in mijn geval bij ionity snelladers).
Dank, die staat uit, dubbel check gedaan.

Tijdens het zoeken door het forum, kwam ik dezelfde melding tegen
hwennink schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:33:
Krijg vanmorgen deze melding bij het opladen, zie foto. [Afbeelding] Is dat het Iccu bekende probleem?
Dit heb ik dus ook :-(

Net nog even geladen bij snellader, die doet het wel gelukkig.
De garage aan de lijn gehad, hebben het erg druk, kan wel eens eind december worden.

Extra info: Heb ook een paal hier in het dorp geprobeerd, ging ook niet laden.
Op de laadpaal gingen alle lampjes knipperen :?

Pana WC12H9E8 / 1000L

• Skv

Skv

jonk schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:35:
[...]

Ja, overweeg een trekhaakkoffer 🙂. Jaren met topkoffer op een Model 3 op vakantie geweest (veel kampeerspullen). 40% meer verbruik niet vreemd, dat is flink vaker stoppen en laden. Misschien impact bij EV3 wat lager en als je max 100 rijdt natuurlijk ook (ik deed 120).

Ik ga zelf daarom naar trekhaakkoffer kijken als het te krap wordt. Tot nu toe past er aardig wat in als je het ook onder de vloerplaat volstouwt.
Haha, dan moet je wel een trekhaak hebben.. Ik ga de auto een paar jaar leasen en zit al al op een eigen bijdrage. Ruim 1100E voor een trekhaak op een tijdelijke auto gaat me wat ver..

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

MarFan schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:54:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Ik heb deze auto wel kort, maar daarvoor 5 jaar een e-niro, dus heb ervaring me de KIA en EV-rijden.
[Afbeelding]
Inderdaad, dat is uit. Bedankt voor het checken :)

Het enige dat ik mij kan bedenken is dat de laadpaal misschien niet het signaal geeft dat de auto kan starten met laden. Maar dat is giswerk, ik heb helaas geen laadpaal thuis dus geen ervaring met die situatie.

Maar met je ervaring met de paal in het dorp denk ik dat er misschien toch iets defect is. Heeft 'ie ooit eerder succesvol met AC kunnen laden? In ieder geval, dit lijkt mij een garantiekwestie waar je niet tot kerst mee gaat wachten. Als de garage tot dan geen plaats heeft, dat moeten ze niet jouw probleem gaan maken. Of ze maken plaats, of ze regelen een alternatief.

• imiek99
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 26-01 21:45

imiek99

EV3 +A LR

MarFan schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:54:
[...]

Bedankt voor je reactie.
[Afbeelding]

[...]

Dank, die staat uit, dubbel check gedaan.

Tijdens het zoeken door het forum, kwam ik dezelfde melding tegen

[...]

Dit heb ik dus ook :-(

Net nog even geladen bij snellader, die doet het wel gelukkig.
De garage aan de lijn gehad, hebben het erg druk, kan wel eens eind december worden.

Extra info: Heb ook een paal hier in het dorp geprobeerd, ging ook niet laden.
Op de laadpaal gingen alle lampjes knipperen :?
Klinkt als ICCU probleem. :-(

• deMercer
  • Niet online
Dat zou gek zijn, want Spotify is bij mij bij streamen ingesteld op 320kb/s. Dat zou best hoge kwaliteit moeten geven, die ik zeker niet terughoorde in de EV3 met standaard audioset.
Voor de zekerheid: die 320 kb/s geldt ook voor streamen over mobiele netwerken, niet alleen over WiFi?

Ik heb zelf geen ervaring met Spotify (ik ben waarschijnlijk de enige persoon met een smartphone die nog nooit Spotify heeft gebruikt 8)), maar in de muziek apps die ik gebruik kan ik een verschillende kwaliteit instellen voor streamen over WiFi of over mobiele netwerken. Standaard staan daar die voor mobiele netwerken op heel lage kwaliteit, en die voor WiFi niet.

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11:35
[...]

Ik heb vandaag proefgereden in de Plus versie (niet de beoogde business line, maar qua uitrusting redelijk vergelijkbaar). De audioset heb ik alleen getest door te streamen via Android Auto (Spotify app). Daar werd ik niet erg enthousiast van. De geluidskwaliteit bij dezelfde manier streamen in de VW ID3 die ik nu rij is een stuk helderder. Heb helaas de radio niet geprobeerd (en ook niet of er verschil zit als je de telefoon bedraad aansluit met Android Auto, zou dat nog verschil kunnen maken tov draadloos?).

Op de audio na vond ik het wel een heerlijke auto. Het recupereren was even wennen. Na tien minuten heb ik hem maar weer op level 1 gezet omdat m'n vrouw misselijk werd naast me. Stoelen zaten prima, stoel- en stuurverwarming werken lekker, vering in orde, wegligging comfortabel. Ik denk dat hij er wel gaat komen.

Hebben jullie nog tips voor een goede (grote) topkoffer? Voor vakanties met het gezin vermoedelijk wel een must. :9

[...]

Heb je de instellingen van de equalizer gewijzigd? Als instellingen standaard 'flat' staan, dan klinkt het matig. Als je hiermee wat speelt, dan komt er best acceptabel geluid uit.

• Soepie
Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk geen probleem heb met de kwaliteit van CarPlay (in mijn geval).
Het klinkt niet heel veel slechter dan DAB alleen moet je wel het volume opendraaien want met DAB is standje 10 aangenaam maar met CarPlay moet hij minimaal naar 20.
En niet perongeluk terugschakelen naar een FM station want dan ben je doof.....

Gewoon spullen

• Terranca
  • Nu online
Ik moet zeggen dat mijn Spotify via Android Auto ook prima klinkt. Misschien helpt het ook om "Normalize Volume" in Spotify uit te zetten (en de kwaliteit via mobiel data standaard wat hoger) -- dat leek bij mij de kwaliteit wel wat ten goede te komen (maar, subjectief).

Vind het wel raar hoe het volume werkt. Bij DAB gaat het volume soms opeens (veel) harder, en het verschil in volume tussen DAB en Android Auto is aanzienlijk, dus bij schakelen loop je steeds te harken aan dat volume knopje.

• NVranya
Er zijn wel meer Spotify instellingen die je kan nalopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBe318TPcfcAciRCS9RAQTh6070=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJGXD2xUWGwbakaWSaLkLG6i.jpg?f=fotoalbum_large

Vlak onder de bovengenoemde normalisatie:
Volume hard kan kwaliteit verminderen.
En daaronder heb je ook nog een equalizer waar je mee kan spelen.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

deMercer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:14:
[...]

Het heeft inderdaad geholpen. Helemaal happy :*) :*)

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Vanmorgen naar een wrapper gereden. Naar aanleiding van een tip van @THE_BASE, de grijze strip aan de voorzijde in hoogglans zwart laten wrappen. Wat een vooruitgang! :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmqrUayHezxKz7Q0iiyeFDdYEnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPWvuwF1F4LvbeokkZyvsjIE.jpg?f=fotoalbum_large

• jonk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:23
Dat ziet er inderdaad wel harmonieuzer uit. Ik zie mezelf niet als iemand die z'n auto laat wrappen maar begin hier nu toch over na te denken...

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

jonk schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:53:
Dat ziet er inderdaad wel harmonieuzer uit. Ik zie mezelf niet als iemand die z'n auto laat wrappen maar begin hier nu toch over na te denken...
Ik stond er precies hetzelfde in :P, dat ga ik niet doen.... toch maar gedaan en echt een vooruitgang!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:37
Zijn er hier mensen met de long range, en zijn jullie tevreden over wat deze biedt?

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:49:
Vanmorgen naar een wrapper gereden. Naar aanleiding van een tip van @THE_BASE, de grijze strip aan de voorzijde in hoogglans zwart laten wrappen. Wat een vooruitgang! :D

[Afbeelding]
Ziet er goed uit, goede keuze!

• Soepie
twowheeler schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:21:
Zijn er hier mensen met de long range, en zijn jullie tevreden over wat deze biedt?
Volgens mij heeft het gros hier de LR maar ik in ieder geval wel.
Ik neem aan dat je het dan hebt over de range? Want andere biedingen heeft meer met de uitvoering te maken.
In de zomer haal ik de 500km met gemak en ik let over het algemeen echt niet op mijn rijstijl.
In de "winter" vind ik nog lastig zeggen daar ik de auto pas in maart gekregen heb, maar volgens mij moet 400km ook goed te doen zijn in de koudere periode.

Gewoon spullen

• noppie63
Steeffoon schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:49:

[Afbeelding]
Heb je je logo's ook laten wrappen of zijn ze vervangen?

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:19
jonk schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:53:
Voor mij geldt hetzelfde. En het lijkt me een goede optie als er in de loop van de tijd wat schade strepen aan zitten ;-)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

twowheeler schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:21:
Ik heb de long range (enige mogelijkheid bij mijn uitvoering) en ben over het bereik prima tevreden. In de zomer 600 km bereik, nu met het koude weer is het weergegeven bereik circa 500 km, daar kan ik nog 3x mee op en neer naar mijn werk met een prima marge. Ivm thuiswerken hoef ik maar 1x per week te laden en dat doe ik tot 100%.

Lange ritten heb ik er nog niet mee gemaakt, maar dit ben ik rond kerst wel van plan. (500+500 km met 2x snelladen per rit)

• Skv

Skv

NVranya schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:13:
Er zijn wel meer Spotify instellingen die je kan nalopen:
[Afbeelding]

Vlak onder de bovengenoemde normalisatie:
Volume hard kan kwaliteit verminderen.
En daaronder heb je ook nog een equalizer waar je mee kan spelen.
Goed om te lezen dat er optimalisaties mogelijk zijn. Mij viel het geluid iig tegen Spotify via Android Auto ten opzichte van de ID3. Die geeft toch een voller geluid. Als ik de auto kan ophalen (levering waarschijnlijk eind dit jaar), dan zal ik eens met de EQ's gaan prutsen. En kijken of directe bluetoothverbinding tot betere resultaten leidt dan via Android Auto.

• _EV_
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08:46
Soepie schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:56:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk geen probleem heb met de kwaliteit van CarPlay (in mijn geval).
Het klinkt niet heel veel slechter dan DAB alleen moet je wel het volume opendraaien want met DAB is standje 10 aangenaam maar met CarPlay moet hij minimaal naar 20.
En niet perongeluk terugschakelen naar een FM station want dan ben je doof.....
Ik denk dat ik de oplossing heb. Kijk eens bij:
Setup > audio > verbonden apparaten > Apple CarPlay
Hier kun je media en telefoon geluid aanpassen

Android Auto staat er ook bij voor de minder gelukkige onder ons 😉

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

noppie63 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:18:
[...]

Heb je je logo's ook laten wrappen of zijn ze vervangen?
Die zijn door de Kia dealer gelijk vervangen

• Terranca
  • Nu online
Nu de vorst weer op de ramen staat, vraag ik toch maar even; is er een manier om het automatisch inklappen van de spiegels uit te zetten? Ik hoorde vanmorgen al een leuke "krak" toen ik langs liep en nu is het nog een dun laagje.

Wel gevonden (in dit topic en de auto) hoe je uitklappen uitzet, maar inklappen lijkt hij stug te blijven doen..

• DutchKel
Terranca schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:06:
Nu de vorst weer op de ramen staat, vraag ik toch maar even; is er een manier om het automatisch inklappen van de spiegels uit te zetten? Ik hoorde vanmorgen al een leuke "krak" toen ik langs liep en nu is het nog een dun laagje.

Wel gevonden (in dit topic en de auto) hoe je uitklappen uitzet, maar inklappen lijkt hij stug te blijven doen..
Zit het niet hierin:
Afbeeldingslocatie: http://webmanual.kia.com/ccNC/AVNT/EUR/Dutch/contents/images/D-settings_vehicle_lights.png
Bij Welkom spiegel/licht
Bron: http://webmanual.kia.com/...tch/Settings_vehicle.html

• Terranca
  • Nu online
Daar lijkt het niet op -- dan klapt hij de spiegels niet uit als je aan komt lopen, maar bij het op slot doen worden ze alsnog ingeklapt... maar misschien doe ik iets verkeerd, kan het straks nog wel even proberen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Volgens de handleiding betreft dit ook het inklappen.
De buitenspiegel klapt in of uit als Bij ontgrendelen portier geselecteerd is geselecteerd in het menu Instellingen op het scherm van het infotainmentsysteem. Kies:

Instellingen > Voertuig > Lichten > Welkomstspiegel/-licht > Bij ontgrendelen portier

• MarFan
Waarschijnlijk wel, garage is een leen-auto aan het regelen... ze hadden al een aantal andere EV(6)'s in de garage staan. Wist niet dat dit zo'n groot probleem was/is.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Pagina: 1 ... 78 ... 86 Laatste