Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 76 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-01 19:21
_birdie_ schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:52:
Ik reed gisteren kort stukje naar huis en vertrouw normaliter helemaal op I-pedal lvl-3 (bijna of niet de rem gebruiken). Blijkt hij opeens op lvl-1 te staan en kreeg hem niet naar lvl-3 (hij gaf error dat het niet kon). Thuis auto uitgezet en weer aangezet en het werkte gelukkig weer !!. Maar was ff schrikken als je auto niet reageert zoals je gewend bent. Maar blijft perfecte auto. En ik word steeds enthousiaster over het HK sound system. Enigste probleem vind ik het grote verschil tussen radio en spofity/ytmusic qua volume maar gelukkig luister ik niet zoveel radio. Streaming is de norm.
Heb dit ook wel eens, gewoon even op je dashboard kijken voor je wegrijdt, dan kun je zien in welke stand de i Pedal staat. Ik zit normaliter eigenlijk nooit aan de stuurflippers en snap ook niet hoe deze instelling kan veranderen. Maar als je niveau 3 rijdt, dan kom je er heel snel achter als het 1 is geworden. :) :)

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wanneer je switcht van drive mode en de sneeuwmodus activeert, dan gaat regen ook terug naar niveau 1 (hoogst beschikbare niveau voor die modus). Alleen blijft die vervolgens op 1 als je sneeuwmodus weer verlaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cQ_5Cw9hdwZgDVO-9s5lt5AWpA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7MAlLK5MuGsDd8EQK53OPHPa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Zr40 op 31-10-2025 15:17 ]

• Veld-NL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:49
_birdie_ schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:52:
Ik reed gisteren kort stukje naar huis en vertrouw normaliter helemaal op I-pedal lvl-3 (bijna of niet de rem gebruiken). Blijkt hij opeens op lvl-1 te staan en kreeg hem niet naar lvl-3 (hij gaf error dat het niet kon). Thuis auto uitgezet en weer aangezet en het werkte gelukkig weer !!. Maar was ff schrikken als je auto niet reageert zoals je gewend bent. Maar blijft perfecte auto. En ik word steeds enthousiaster over het HK sound system. Enigste probleem vind ik het grote verschil tussen radio en spofity/ytmusic qua volume maar gelukkig luister ik niet zoveel radio. Streaming is de norm.
Kan hst zijn dat de rijmodus Snow was aangezet. Dan gaat de instelling namelijk naar lvl1 en kan hij niet hoger worden ingesteld.

• Veld-NL
Sinds een paar dagen kraakt de kofferbakklep aan de rechterkant wanneer ik over drempels rijd. Je hebt daar een uitstekend stukje zitten waar hij op lijkt te "knarsen" hebben meer mensen hier last van (gehad)? Ik dacht eerst dat het met de vering te maken had maar dat blijkt niet zo. Kooijman Utrecht herkende dit niet en er is een vervolg afspraak ingepland.

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:12:
Wanneer je switcht van drive mode en de sneeuwmodus activeert, dan gaat regen ook terug naar niveau 1 (hoogst beschikbare niveau voor die modus). Alleen blijft die vervolgens op 1 als je sneeuwmodus weer verlaat.

[Afbeelding]
Precies dit ja! Dit hadden wij ook, als je 1 keer te weinig klikt op het modus knopje dan blijft ie op snow staan. Ook al is dat maar 2 seconden of zo, dan spring de regeneratie terug naar standje 1. Ook als je daarna doorklikt naar Eco. Maar eerlijk gezegd merk je dit direct bij eerste keer gas loslaten en is oplossing daarna dus heel simpel, doorklikken naar Eco en met stuur flippers regeneratie weer naar 3 zetten.

• GJonke
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 29-12-2025
"Sinds een paar dagen kraakt de kofferbakklep aan de rechterkant wanneer ik over drempels rijd. Je hebt daar een uitstekend stukje zitten waar hij op lijkt te "knarsen" hebben meer mensen hier last van (gehad)? Ik dacht eerst dat het met de vering te maken had maar dat blijkt niet zo. Kooijman Utrecht herkende dit niet en er is een vervolg afspraak ingepland."

Herkenbaar: ik dacht ook dat het van binnen en rechtsachter kwam. Maar er werd in eerste instantie niks gevonden. Ook aan de onderkant bleek er niks te rammelen. Uiteindelijk is het euvel verholpen door (het slot van) de achterklep anders/bij te stellen. Probleem was zo verholpen..
Succes.

• Veld-NL
Herkenbaar: ik dacht ook dat het van binnen en rechtsachter kwam. Maar er werd in eerste instantie niks gevonden. Ook aan de onderkant bleek er niks te rammelen. Uiteindelijk is het euvel verholpen door (het slot van) de achterklep anders/bij te stellen. Probleem was zo verholpen..
Succes.
[/quote]
Aah bedankt voor je tip! Dit ga ik zeker bespreken tijdens de afspraak.

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:40
Aedriaen1 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:59:
[...]

Ik heb op marktplaats een paar nette, gebruikte Kia Niro ev velgen van 17 inch gekocht. Kleinere wielen rijden efficienter en dat vind ik prettig in de winter. Verder heb ik daar winterbanden om laten leggen, mijn ervaring met winterbanden is dat deze als het er echt op aankomt, tijdens gladde omstandigheden, erg goed presteren. Laat ze in het voorjaar weer vervangen door de 19 velgen die dan ook geen pekel voor hun kiezen krijgen. :)
Wel slim om niet zonder de banden met de velgen te gaan rijden. ;)

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:27
Zr40 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:12:

[Afbeelding]
Ook wanneer de trailer modus geactiveerd is (geweest) gooit hij alle instellingen in de war. Afstand tot voorligger op maximaal, 'op rijstijl gebaseerde ACC' staat uit, en vast nog wel meer een paar van die geintjes.

Even wat anders, en ik mag gek worden, maar hoort in dit menu (onder EV-routeplanner) nog niet een extra tabblad waar je de keuze voor (snel)laadstations kunt aangeven? Voorheen kon ik de voorkeur voor bv. Fastned of Ionity aangeven, ik heb alle menu's nu drie keer doorgelopen, maar kan het niet (meer) vinden. :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O34ji9KrSia9_3M4XseZJv9t6PU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGURyGfNQqVwQCDci1QtDac8.jpg?f=fotoalbum_large

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:22
Roland_EM25 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:08:
Ik ben me ook een beetje aan het oriënteren op winterbanden. Ik heb via MP een set nieuwe KIA 19inch velgen + TPMS sensoren aan kunnen schaffen voor een zeer gunstige prijs en wil hier graag winterbanden voor aanschaffen.

M’n zomerbanden zijn Hankook Ion banden met maatvoering 215/50 R19 97H. Als ik nu kijk naar winterbanden met deze maatvoering van merken als Michelin en Continental vind ik wel de juiste banden maat, maar de load index gaat niet hoger dan 93.

De enige optie zouden goodyear ultra grip performance 3 banden zijn, aangezien deze wel met de juiste load index verkrijgbaar zijn.

Ter info de load index betekent per band:
93: 650kg
97: 730kg

Met een rijklare massa van 1885kg en een maximaal toegestane massa van 2355kg, zou ik met een load index van 93 ook uitkomen. Maar mag dit?

Ik heb Kia gemaild met deze vraag, maar die antwoorden wat ontwijkend met als antwoord dat in de accessoires webshop passende winterbanden voor de EV3 te vinden zijn…
Ja, dat snap ik, maar ik vind deze sets buiten proportioneel prijzig.

Vraag aan EV3 rijders met winterbanden om 19inch velgen, welke load index is bij jullie gemonteerd??

Ik heb goede ervaringen met continental winter contact banden dus zou het liefst voor deze banden gaan. Maar als dat niet gaat, dan worden het de goodyear banden.

Bedankt alvast!
Hou er ook rekening mee dat banden met een lagere load index vaak ook soepelere wangen hebben en dus het rijgedrag veranderen. Even snel de rotonde ronden wordt dan een iets andere ervaring. Op onze EV worden de volgende banden weer wat stugger in ieder geval.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Danois55
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-01 10:08
Ik ben er vanmorgen achtergekomen dat het verstellen van de bestuurdersstoel niet meer mogelijk is. Geen van de knoppen werkt meer. Waar kan dat aan liggen of zie ik iets over het hoofd? Ik heb de Plus Advanced en het verstellen ging altijd goed.

EV3 Adv+ LR 19"

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:03
Danois55 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:29:
Ik ben er vanmorgen achtergekomen dat het verstellen van de bestuurdersstoel niet meer mogelijk is. Geen van de knoppen werkt meer. Waar kan dat aan liggen of zie ik iets over het hoofd? Ik heb de Plus Advanced en het verstellen ging altijd goed.
stekkertje los?
zekering door?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
aikink schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:44:
[...]

Ook wanneer de trailer modus geactiveerd is (geweest) gooit hij alle instellingen in de war. Afstand tot voorligger op maximaal, 'op rijstijl gebaseerde ACC' staat uit, en vast nog wel meer een paar van die geintjes.

Even wat anders, en ik mag gek worden, maar hoort in dit menu (onder EV-routeplanner) nog niet een extra tabblad waar je de keuze voor (snel)laadstations kunt aangeven? Voorheen kon ik de voorkeur voor bv. Fastned of Ionity aangeven, ik heb alle menu's nu drie keer doorgelopen, maar kan het niet (meer) vinden. :?

[Afbeelding]
Heb ik nooit gekund in dat menu, auto gekocht in augustus.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-01 19:21
onzenuub schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:47:
[...]

Wel slim om niet zonder de banden met de velgen te gaan rijden. ;)
Heb ik wel geprobeerd uit het oogpunt van kostenbesparing, dit bleek enigszins tegen te vallen...... Reed wel erg effcient :)

• jonk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-01 21:58
Roland_EM25 in "Het grote Kia EV3 topic"Roland_EM25 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:08
Vraag aan EV3 rijders met winterbanden om 19inch velgen, welke load index is bij jullie gemonteerd??
In overleg met dealer liggen er bij mij de Continental AllSeasonContact 2 215/50 R19 93T op. Bevalt prima maar N=1 natuurlijk. Als ze op zijn ga ik misschien over naar 17" het hele jaar ivm geluid/comfort/bereik, maar zag nu nog niet echt velgen die wat stijl betreft bij de GT-plusline aansloten (die RC34 hierboven was wel kandidaat).
Oh, ik zie net opmerking over minder stijve wangen en rotondes: dat soort bochtjes maakt de EV3 niet van harte, maar weet niet of andere banden daar helpen.

[ Voor 18% gewijzigd door jonk op 01-11-2025 16:14 ]

• jonk
jonk schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:50:
Nu ga ik eens kijken hoe ik al die dode vliegen van de snuit afkrijg.
Zo, dat leek na maanden indrogen (ja....) nog niet zo eenvoudig. Maar wondermiddeltje gevonden: Koch Chemie insecten- en vuilverwijderaar. Herstelt alleen geen steenslag :-(

• THE_BASE
  • Niet online
jonk schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:48:
[...]

Zo, dat leek na maanden indrogen (ja....) nog niet zo eenvoudig. Maar wondermiddeltje gevonden: Koch Chemie insecten- en vuilverwijderaar. Herstelt alleen geen steenslag :-(
Ook voor steenslag is de Kia EV3 een magneet. Er zat al een krasje op bij aankoop, maar de afgelopen maand nog een bij kunnen noteren. Ik heb wel een lakkwastje meegekregen dus enigszins is het op te lappen. Maar die voorkant is zo niet dynamisch dat alles er op lijkt te klappen.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:02
kreeg vandaag een emailtje van de dealer dat mijn ev3 in jaarlijks onderhoud moet. begreep bij aflevering dat dat maar eens in 2j hoeft ... vreemd

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• pati
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:18
_birdie_ schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:36:
kreeg vandaag een emailtje van de dealer dat mijn ev3 in jaarlijks onderhoud moet. begreep bij aflevering dat dat maar eens in 2j hoeft ... vreemd
ik kreeg in de auto bij 15k al een melding dat er onderhoud nodig was. De garage gaf aan dat het 30k of 2 jr zou moeten zijn. Moest wel even langskomen om de melding te laten resetten.

EV3 adv + LR 19” allseason

• _birdie_
pati schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:07:
[...]
ik kreeg in de auto bij 15k al een melding dat er onderhoud nodig was. De garage gaf aan dat het 30k of 2 jr zou moeten zijn. Moest wel even langskomen om de melding te laten resetten.
ik krijg bericht via email .. niet via auto .. zal maandag eens bellen ..

f

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:50

Steeffoon

Smartphone-nerd

_birdie_ schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:20:
[...]

ik krijg bericht via email .. niet via auto .. zal maandag eens bellen ..

f
Hoogstwaarschijnlijk gewoon automatisch mailtje.... Want inderdaad 1x per 2 jaar of elke 30.000 km

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:29
Danois55 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:29:
Ik heb dit bij m'n Niro ook gehad. De dealer heeft toen de stoel controlunit gereset. Probleem opgelost. Was een jaar geleden, nog niet weer gehad.

Niro EV Exec 07-2023

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-01 20:48

ap3nr0ts

hoi

Hele suffe vraag: moet ik qua lak nog op iets letten bij de aanschaf van ruitenwisservloeistof? Of is onderstaande gewoon prima? Die staat op ANWB en lijkt me vrij standaard en OK.

https://www.bol.com/nl/nl...5-liter/9200000060875966/

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:40
ap3nr0ts schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:52:
Hele suffe vraag: moet ik qua lak nog op iets letten bij de aanschaf van ruitenwisservloeistof? Of is onderstaande gewoon prima? Die staat op ANWB en lijkt me vrij standaard en OK.

Gewoon deze van de Action, zeker zo goed: https://www.action.com/nl...40OXVb-HLsMUaAsqAEALw_wcB

• THE_BASE
  • Niet online
ap3nr0ts schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:52:

Hier altijd van Shell. Ruikt goed, poetst goed.

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pc6qysVnhIC-qBn-z6Loy2W0aAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5H11jD6NjsswC65V0aOYeL5R.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga eens even kijken of deze onder de EV3 passen. Heb daar nog een complete set van met Winterbanden.
Steek is hetzelfde, offset moet ik even controleren. Zijn 18" trouwens.

Zaten bij ons onder een Mitsubishi Legnum VR4 in de Winter.

[ Voor 12% gewijzigd door uray op 02-11-2025 15:58 ]

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:17
heb de auto 1,5 maand en nu al een lekke band. Bah.

Enig idee of dit onder de garantie valt?

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
eboellie schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:34:

Nee, dat valt niet onder de garantie...

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-01 12:29
Het valt me op dat, ondanks de auto gesloten is en alle verlichting uit, de usb poorten verlicht blijven. Soms lijken ze vanzelf na een tijdje aan te gaan. Ik kan er geen logica in ontdekken

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

eboellie schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:34:

Dat ligt aan de oorzaak. Fabricagefouten vallen natuurlijk wel onder garantie. Oorzaken van buitenaf (bijvoorbeeld over een spijker rijden of half op de stoeprand geparkeerd staan) niet.

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
noppie63 schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:07:
Het valt me op dat, ondanks de auto gesloten is en alle verlichting uit, de usb poorten verlicht blijven. Soms lijken ze vanzelf na een tijdje aan te gaan. Ik kan er geen logica in ontdekken
Dat is mij nog niet opgevallen. Wat mij wel is opgevallen, is dat het oranje lampje dat aangeeft dat de linker USB-poort ook data verwerkt, altijd brandt. Ook als de auto uit en afgesloten is.

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-01 12:29
deMercer schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:24:
[...]

Dat is mij nog niet opgevallen. Wat mij wel is opgevallen, is dat het oranje lampje dat aangeeft dat de linker USB-poort ook data verwerkt, altijd brandt. Ook als de auto uit en afgesloten is.
Dat is mij dan weer niet opgevallen en speelt ook niet bij mij

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Roland_EM25 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:08:
Ik ben me ook een beetje aan het oriënteren op winterbanden. Ik heb via MP een set nieuwe KIA 19inch velgen + TPMS sensoren aan kunnen schaffen voor een zeer gunstige prijs en wil hier graag winterbanden voor aanschaffen.

M’n zomerbanden zijn Hankook Ion banden met maatvoering 215/50 R19 97H. Als ik nu kijk naar winterbanden met deze maatvoering van merken als Michelin en Continental vind ik wel de juiste banden maat, maar de load index gaat niet hoger dan 93.

De enige optie zouden goodyear ultra grip performance 3 banden zijn, aangezien deze wel met de juiste load index verkrijgbaar zijn.

Ter info de load index betekent per band:
93: 650kg
97: 730kg

Met een rijklare massa van 1885kg en een maximaal toegestane massa van 2355kg, zou ik met een load index van 93 ook uitkomen. Maar mag dit?

Ik heb Kia gemaild met deze vraag, maar die antwoorden wat ontwijkend met als antwoord dat in de accessoires webshop passende winterbanden voor de EV3 te vinden zijn…
Ja, dat snap ik, maar ik vind deze sets buiten proportioneel prijzig.

Ik heb goede ervaringen met continental winter contact banden dus zou het liefst voor deze banden gaan. Maar als dat niet gaat, dan worden het de goodyear banden.

Bedankt alvast!
Ook hier op onze EV3 LR de volgende all season banden: Continental AllSeasonContact 2 215/50 R19 93T. Door dealer zelf aangeraden en geplaatst. Rijd er al meer dan 20.000 km op waaronder ski vakantie, bevallen prima. En ik heb autosocks gekocht zodat de velgen heel blijven (in plaats van sneeuwkettingen)

• Danois55
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-01 10:08
Henk1023 schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:11:
[...]

Ik heb dit bij m'n Niro ook gehad. De dealer heeft toen de stoel controlunit gereset. Probleem opgelost. Was een jaar geleden, nog niet weer gehad.
Dankjewel. Ik zal de dealer vandaag 's bellen. Dan zal ik meteen de krakende achterklep melden

[ Voor 7% gewijzigd door Danois55 op 03-11-2025 07:22 ]

EV3 Adv+ LR 19"

• Henk1023
uray schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:56:
[Afbeelding]

Ik ga eens even kijken of deze onder de EV3 passen. Heb daar nog een complete set van met Winterbanden.
Steek is hetzelfde, offset moet ik even controleren. Zijn 18" trouwens.

Zaten bij ons onder een Mitsubishi Legnum VR4 in de Winter.
Velgen wel met de juiste TPMS sensoren? Indien niet dan krijg je steeds een melding op het scherm maar je kunt er wel mee rijden.

Niro EV Exec 07-2023

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:56
noppie63 schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:07:
Hier gaat alles volgens mij gewoon uit zodra ik de deur open doe als de auto uitstaat.
Ik kijk niet erna, want hij staat ergens op een parkeerplek.

• kuipje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-01 18:57
Vraagje, klopt het dat je bij de aankoop van een nieuwe auto deze al standaard voor de levering op naam krijgt? Voordat je betaald hebt of je auto hebt ingeruild?

Ik heb een nieuwe EV3 gekocht in september en deze zou 7 november geleverd worden.
Vandaag heb ik een enveloppe ontvangen van de RDW met het kenteken van de nieuwe auto die al bijna een week op mijn naam staat. Volgens de RDW betaal ik dus al wegenbelasting en ben verantwoordelijk voor de verzekering ( die er niet op zit omdat dit geregeld staat voor 7 november).

Ben best wel sprakeloos! En volgens mij worden hier een paar regels en wetten overschreden.
Mag de dealer zonder in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs de auto op naam zetten?
En welke stappen kan ik nu het beste ondernemen?

Alle advies is welkom.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
kuipje schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:44:
Vraagje, klopt het dat je bij de aankoop van een nieuwe auto deze al standaard voor de levering op naam krijgt? Voordat je betaald hebt of je auto hebt ingeruild?

Ik heb een nieuwe EV3 gekocht in september en deze zou 7 november geleverd worden.
Vandaag heb ik een enveloppe ontvangen van de RDW met het kenteken van de nieuwe auto die al bijna een week op mijn naam staat. Volgens de RDW betaal ik dus al wegenbelasting en ben verantwoordelijk voor de verzekering ( die er niet op zit omdat dit geregeld staat voor 7 november).

Ben best wel sprakeloos! En volgens mij worden hier een paar regels en wetten overschreden.
En mag de dealer zonder in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs de auto op naam zetten?

Alle advies is welkom.
Hele rare gang van zaken. Al helemaal vanuit de dealer.

Auto is nu jouw bezit. Scheelt een hoop geld.... ;)

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-01 13:20
Ik heb zojuist vanuit auto kia connect opnieuw ingesteld omdat de oude kia connect app niet meer werkte. In de nieuwe kia app krijg ik nu als ik remote control inschakel krijg ik bovenaan melding dat service niet of beperkt berschikbaar is controleer kia connect>privacy instellingen in infotainsysteem. Als ik infotainsysteem in auto inga kan ik alleen maar kia connect deactiveren. Meer opties vind ik niet. Iemand een idee of moet ik alles weer opnieuw instellen?

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Zette vanmiddag de auto aan, alle radio-favorieten weg... de rest is wel bewaard gebleven. Vervelend...

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Mag de dealer zonder in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs de auto op naam zetten?

Alle advies is welkom.
Dit lijkt me totaal geen normale gang van zaken, en zou daar zeker werk van maken.

Heb je toevallig een proefrit gemaakt en heb je toen een rijbewijs afgegeven/laten zien? Het is goed mogelijk dat ze die hiervoor alvast gebruikt hebben. Zover ik weet is een rijbewijs nodig om hem op iemand zijn of haar naam te zetten.

• kuipje
Steeffoon schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:14:
[...]

Dit lijkt me totaal geen normale gang van zaken, en zou daar zeker werk van maken.

Heb je toevallig een proefrit gemaakt en heb je toen een rijbewijs afgegeven/laten zien? Het is goed mogelijk dat ze die hiervoor alvast gebruikt hebben. Zover ik weet is een rijbewijs nodig om hem op iemand zijn of haar naam te zetten.
Tijdens de testrit en bij de aankoop is er een copy gemaakt maar of deze hiervoor gebruikt mogen worden lijkt mij bijzonder.

[ Voor 11% gewijzigd door kuipje op 04-11-2025 19:26 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:13:
Zette vanmiddag de auto aan, alle radio-favorieten weg... de rest is wel bewaard gebleven. Vervelend...
Welkom bij de club. :) Gelukkig zeer makkelijk weer toe te voegen. Beter dan vroeger met frequenties. :)

• THE_BASE
  • Niet online
kuipje schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:24:
[...]

Tijdens de testrit en bij de aankoop is er een copy gemaakt maar of deze hiervoor gebruikt mogen worden lijkt mij bijzonder.
Die geef je enkel af voor de proefrit. Verder moeten ze die mijn inziens direct vernietigen daarna.

Normaliter wordt er overgeschreven op moment van afhalen. Dus zou zeker aangeven dat je not amused bent.

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:46

Alle advies is welkom.
Domme actie van de dealer. Wat als de koop onverhoopt niet doorgaat door bijv. jouw overlijden ?

• kuipje
De_Buurmannen schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:39:
[...]

Domme actie van de dealer. Wat als de koop onverhoopt niet doorgaat door bijv. jouw overlijden ?
De aankoop laat echt te wensen over bij deze grote Kia dealer, we krijgen alleen informatie als we erom vragen en deze actie is bij mij echt een stap te ver. Ik ben totaal niet geïnformeerd of geraadpleegd. Ik overweeg dan ook echt om de koop te ontbinden.
De lol is er af, ik lijk wel een speelbal na het zetten van de handtekening.

• deMercer
  • Niet online
Het heeft niets met radio-favorieten te maken, maar … ik kwam er van het weekend achter dat onze EV3 opeens ook twee instellingen was vergeten / had aangepast: het automatisch inschakelen van de interne recirculatie bij het inrijden van een tunnel stond opeens uit terwijl die in de week nog gewoon aan stond, en de mate van versnelling van de ACC/SCC die opeens op maximaal stond terwijl ik die had ingesteld op minimaal (en die ik dan nog meer dan voldoende vind).

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

kuipje schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:24:
[...]

Lijkt me het meest aannemelijk dat dit hiervoor gebruikt is. Zou zeker even vragen stellen bij de dealer, en ook de rdw inlichten. Benieuwd wat die ervan zeggen.
Doorgaans bewaren dealers zulks kopieën langer, voor bijvoorbeeld het geval dat er een verkeersboete is gereden.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:31:
[...]

Welkom bij de club. :) Gelukkig zeer makkelijk weer toe te voegen. Beter dan vroeger met frequenties. :)
Dat is zeker waar. 😛

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

deMercer schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:03:
[...]

Het heeft niets met radio-favorieten te maken, maar … ik kwam er van het weekend achter dat onze EV3 opeens ook twee instellingen was vergeten / had aangepast: het automatisch inschakelen van de interne recirculatie bij het inrijden van een tunnel stond opeens uit terwijl die in de week nog gewoon aan stond, en de mate van versnelling van de ACC/SCC die opeens op maximaal stond terwijl ik die had ingesteld op minimaal (en die ik dan nog meer dan voldoende vind).
Oh, dat is ook typisch.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

kuipje schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:00:
[...]

De aankoop laat echt te wensen over bij deze grote Kia dealer, we krijgen alleen informatie als we erom vragen en deze actie is bij mij echt een stap te ver. Ik ben totaal niet geïnformeerd of geraadpleegd. Ik overweeg dan ook echt om de koop te ontbinden.
De lol is er af, ik lijk wel een speelbal na het zetten van de handtekening.
Ben wel benieuwd welke dealer het is.

Maar laat de voorpret niet geheel verpesten door de dealer. Je kan voor onderhoud en service altijd evt naar een andere dealer. Daarbij, koop ontbinden gaat je veel geld kosten.

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:03:
[...]

Laat ze de pret niet verpesten als je tevreden bent met de auto!

Overigens ook benieuwd welke dealer ik voortaan mag ontwijken. ;)

• kuipje
Steeffoon schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:07:
[...]

Ben wel benieuwd welke dealer het is.

Maar laat de voorpret niet geheel verpesten door de dealer. Je kan voor onderhoud en service altijd evt naar een andere dealer. Daarbij, koop ontbinden gaat je veel geld kosten.
Klopt, maar de auto is op 13 september gekocht en op 29 september al op kenteken gezet en zou 7 november geleverd worden. Mijn schoonvader kon het niet laten en heeft alvast de auto bekeken, de foto die ik ontvangen heb laat een auto zien vol met groene aanslag. Als er ooit bescherming op gezeten heeft is dat al maanden geleden verwijderd.

Het is veel geld en hoop dat het niet zover komt maar als ik dit allemaal maar moet slikken kies ik mijn eigen pad.

• adsa
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:48
Ik heb precies zelfde uitvoering met zelfde batterij en inmiddels ruim 20.000 km mee gereden. SR is voldoende voor een rit van 300km. Dit is afhankelijk van een aantal factoren zoals, met welke SOC percentage vertrek je, hoe het weer is op dat moment en hoe snel je rijdt. SOC en snelheid heb je zelf invloed op maar het weer niet. Dus als je bent bereid om je batterij tot 100% te laden en je snelheid te matigen dan is 300km ook in de winter haalbaar. Stel dat het net niet lukt, dan moet je onderweg een keer 5-10 min bijladen. Dan moet je je afvragen of je alleen maar daarvoor een uitvoering moet kopen voor die duizenden euro's meer kost. Heb je het geld toch liggen dan moet zeker voor LR gaan. Als je toch wilt besparen dan zou ik het zeker voor een SR gaan.
PS. Ik heb van de zomer een reis naar zuid europa gemaakt waaronder Bosnie en Kroatie. Met een goede planning ging het helemaal prima.

• Revenge69
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20-01 10:15
THE_BASE schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:20:
[...]

Oh, je rechterdeel is gewoon zwart met een klok. Ik hou er wel van. Lekker rijden zonder afleiding.
Kan je mij vertellen hoe ik dat instel? Heb wel de optie gevonden dat het soort klokje kunt kiezen, maar niet hoe ik ervoor zorg dat ik alleen maar het klokje in de rechterdisplay heb staan tijdens het rijden.

Hoor het graag.

Groet,

• Revenge69
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20-01 10:15

[ Voor 27% gewijzigd door Revenge69 op 05-11-2025 13:31 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Revenge69 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:20:
[...]

Kan je mij vertellen hoe ik dat instel? Heb wel de optie gevonden dat het soort klokje kunt kiezen, maar niet hoe ik ervoor zorg dat ik alleen maar het klokje in de rechterdisplay heb staan tijdens het rijden.

Hoor het graag.

Groet,
Je kunt gewoon lang op dat scrollwheel drukken onder het scherm. Dan gaat je beeld op zwart en klok in het scherm.

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-01 12:56

WTM

Vandaag had ik de afspraak staan om de winterbandenset met lm velg erop te laten zetten (17") erbij gekocht destijds. (18 graden...?! dat had ik een maand geleden niet verwacht bij het plannen van deze afspraak....maar goed). De 19" originele van de GT Line velgen met hankook ion zijn mooi maar deze 17" Conti's ook niet verkeerd!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-BV1dlPQa_WCOwHH3sfrLluW2s=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/gBGQxNxKw3RFgSn8L3v13POn.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kilEZszBZ1tkAjRQ75Qw9GAChpI=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/h9Rr0fwOdspll7RIygoGOKTS.gif?f=fotoalbum_tile
Zaterdag de KIA Pitstop dag, voor het bijvullen van vloeistoffen....geen idee of dat nuttig is, heb wel al het cadeautje gehad van de vriendelijke mensen bij de dealer. Auto ook gewassen. Ik was weer blij. Spoileralert...... -> het is een koeltas van KIA van gerecycled materiaal, 20 liter ofzo, prima ding! :-)

[ Voor 5% gewijzigd door WTM op 05-11-2025 17:40 ]

• THE_BASE
  • Niet online
WTM schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:38:
Vandaag had ik de afspraak staan om de winterbandenset met lm velg erop te laten zetten (17") erbij gekocht destijds. (18 graden...?! dat had ik een maand geleden niet verwacht bij het plannen van deze afspraak....maar goed). De 19" originele van de GT Line velgen met hankook ion zijn mooi maar deze 17" Conti's ook niet verkeerd!
[Afbeelding][Afbeelding]
Zaterdag de KIA Pitstop dag, voor het bijvullen van vloeistoffen....geen idee of dat nuttig is, heb wel al het cadeautje gehad van de vriendelijke mensen bij de dealer. Auto ook gewassen. Ik was weer blij. Spoileralert...... -> het is een koeltas van KIA van gerecycled materiaal, 20 liter ofzo, prima ding! :-)
Met dit weer inderdaad geen straf om de EV3 lekker te wassen en daar maakte ik dan ook dankbaar gebruik van.

Die koeltas hoop ik zaterdag op te kunnen halen bij een andere dealer dan mijn eigen dealer waar ik de EV3 3 maanden geleden heb gekocht. Hoop dat dit geen probleem blijkt.

• Chris12345
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 25-01 08:14
Vanmiddag wilde de auto niet van de cruise control af. Ik ging de snelweg af en zowel met het knopje als met remmen ging hij niet uit. Zodra ik de rem los liet, ging hij weer versnellen. Uiteindelijk ging hij uit door hem helemaal naar beneden te zetten. Daarna werkte hij weer goed. Iemand anders dit weleens gehad?

• NVranya
  • Laatst online: 19:56
Chris12345 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:17:
Vanmiddag wilde de auto niet van de cruise control af. Ik ging de snelweg af en zowel met het knopje als met remmen ging hij niet uit. Zodra ik de rem los liet, ging hij weer versnellen. Uiteindelijk ging hij uit door hem helemaal naar beneden te zetten. Daarna werkte hij weer goed. Iemand anders dit weleens gehad?
Gelukkig niet! Maar met zoiets zou ik direct naar de garage gaan!

• deMercer
  • Niet online
Dat zal schrikken zijn geweest! Heb zelf 1x in mijn automobiele carrière iets vergelijkbaars meegemaakt (de CC in een splinternieuwe Golf V was niet uit te schakelen met het rempedaal als gevolg van een kapotte rempedaal’sensor’). Ik zou zeker direct contact opnemen met de garage zoals @NVranya al zegt. En de ACC/SCC voorlopig niet gebruiken totdat de garage dit heeft beoordeeld.

• THE_BASE
  • Niet online
Hebben jullie al ruitenwissers moeten vervangen? Wil graag weer Bosch Aerotwin, maar kan niet de juiste vinden. Wat een speurtocht altijd weer.

• uray
@THE_BASE Ik zal ze morgen eens opmeten, laat je dan wel even weten welke set je moet hebben...

• Ohmak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:22

• THE_BASE
  • Niet online
Het is een zoektocht geweest, maar de set is uiteindelijk deze bij Amazon:

Aerotwin AR813S:
https://www.amazon.nl/Bos...2BRD4YMT0X&language=nl_NL

Mocht je los willen bestellen, wat bijzonder genoeg goedkoper is: AR650U voor de voorruit en AR450U voor de achterruit.

Dank @Ohmak en @uray!

[ Voor 20% gewijzigd door THE_BASE op 06-11-2025 09:31 ]

• Chris12345
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 25-01 08:14
deMercer schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:44:
[...]

Dat zal schrikken zijn geweest! Heb zelf 1x in mijn automobiele carrière iets vergelijkbaars meegemaakt (de CC in een splinternieuwe Golf V was niet uit te schakelen met het rempedaal als gevolg van een kapotte rempedaal’sensor’). Ik zou zeker direct contact opnemen met de garage zoals @NVranya al zegt. En de ACC/SCC voorlopig niet gebruiken totdat de garage dit heeft beoordeeld.
Het schrikken viel mee (denk dat het bij mijn vrouw anders was geweest). Vanochtend direct even langs de dealer geweest, maar die haalde de schouders op, omdat er geen foutmelding wordt getoond. Empathie was er weinig bij de dame achter de balie. Als het weer gebeurt, laat ik me niet zomaar afwimpelen.

• uray
@THE_BASE Let Op ! deze set Aerotwin AR813S is ALLEEN voor de voorruit.

En het was mij al vaker opgevallen dat ze los van elkaar goedkoper zijn. Viel me elk jaar weer op bij onze Mitsubishi.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Chris12345 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:45:
[...]

Het schrikken viel mee (denk dat het bij mijn vrouw anders was geweest). Vanochtend direct even langs de dealer geweest, maar die haalde de schouders op, omdat er geen foutmelding wordt getoond. Empathie was er weinig bij de dame achter de balie. Als het weer gebeurt, laat ik me niet zomaar afwimpelen.
Wat een walgelijke houding. Weet niet of er een andere Kia dealer bij je in de buurt zit, maar zou het zeker daar even proberen. Want dit is echt niet goed.

• THE_BASE
  • Niet online
uray schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:41:
@THE_BASE Let Op ! deze set Aerotwin AR813S is ALLEEN voor de voorruit.

En het was mij al vaker opgevallen dat ze los van elkaar goedkoper zijn. Viel me elk jaar weer op bij onze Mitsubishi.
Ah, je hebt gelijk. Scherp!

Ik houd het nog even bij deze twee losse wissers voor de voorkant, de achterkant gebruik je sowieso minder vaak.

• deMercer
  • Niet online
Vanochtend direct even langs de dealer geweest, maar die haalde de schouders op, omdat er geen foutmelding wordt getoond. Empathie was er weinig bij de dame achter de balie.
Jee, wat een slechte reactie van de dealer …

• deMercer
  • Niet online
Ik ben momenteel bij de dealer hier in Spanje ivm 2 probleempjes met de EV3, en zie hier de Smart Card Key gewoon in de vitrine liggen tussen allerlei andere accessoires. Ze lijken hier dus gewoon te verkrijgen. Wellicht inmiddels ook in Nederland?

• jonk
[...]
Vanochtend direct even langs de dealer geweest, maar die haalde de schouders op, omdat er geen foutmelding wordt getoond. Empathie was er weinig bij de dame achter de balie. Als het weer gebeurt, laat ik me niet zomaar afwimpelen.
Heel apart. Je zou het nog bij Kia zelf kunnen melden of, als je het wat formeler wilt maken, bij de ILT denk ik: https://e-loket.ilent.nl/...uthenticatie/CB_Inleiding

Melden lijkt me nuttig. Dit is mogelijk een heel sporadische situatie maar zou absoluut niet mogen voorkomen. Historie leert dat niet elke fabrikant uit zichzelf er even hard op gaat lopen.

• Henk1023
Je echte naam is niet toevallig Marco Bakker? 8)7

Niro EV Exec 07-2023

• _EV_
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18:46
Henk1023 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:00:
[...]

Je echte naam is niet toevallig Marco Bakker? 8)7
Ik ben benieuwd of veel mensen deze grap snappen?
Het is waarschijnlijk niet in een parkeergarage gebeurd.
Overigens mag ik mijn nieuwe GT PlusLine aanstaande donderdag ophalen, spannend........

• adsa
Vorige maand was ik een paar dagen op vliegvakantie en liet ik m’n EV3 SR achter in een parkeergarage vlak bij het vliegveld. Accu stond toen op zo’n 78%. Na ongeveer 3,5 dag stond de SOC nog maar op 63%. Buitentemepratuur was ongeveer tussen 10 graden in de nacht en 15 overdag.
De auto is maar één keer verplaatst van de inrit naar z’n parkeerplek, zo’n 50-100 meter verder en daarna niet meer volgens de app. Ook geen meldingen van de app gehad in tussentijd. Wat opviel, al na de eerste dag was er zo’n 4 tot 5% verdwenen en de dagen daarna zakte het in hetzelfde tempo door. Blijkbaar heb ik ergens last van sluipverbruik. Ik heb inmiddels ruim 20.000 km gereden en dit is me nooit eerder opgevallen maar de auto heeft ook nog niet eerder zo lang stilgestaan.
Iemand anders die dit ook heeft gemerkt bij stilstand?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De laatste keer had ik de auto 8 dagen laten staan, SoC daalde van 48% naar 39%. Jouw daling is wel extreem...

Je zegt dat de auto 'is verplaatst' - gaat het hier om een soort van valet service en heb je de sleutel moeten afgeven? Is het mogelijk dat er tijdens je vakantie mee is gereden? Bijvoorbeeld om andere klanten naar het vliegveld te rijden...

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 07-11-2025 09:42 ]

• imiek99
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:45

imiek99

EV3 +A LR

adsa schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:17:
Vorige maand was ik een paar dagen op vliegvakantie en liet ik m’n EV3 SR achter in een parkeergarage vlak bij het vliegveld. Accu stond toen op zo’n 78%. Na ongeveer 3,5 dag stond de SOC nog maar op 63%. Buitentemepratuur was ongeveer tussen 10 graden in de nacht en 15 overdag.
De auto is maar één keer verplaatst van de inrit naar z’n parkeerplek, zo’n 50-100 meter verder en daarna niet meer volgens de app. Ook geen meldingen van de app gehad in tussentijd. Wat opviel, al na de eerste dag was er zo’n 4 tot 5% verdwenen en de dagen daarna zakte het in hetzelfde tempo door. Blijkbaar heb ik ergens last van sluipverbruik. Ik heb inmiddels ruim 20.000 km gereden en dit is me nooit eerder opgevallen maar de auto heeft ook nog niet eerder zo lang stilgestaan.
Iemand anders die dit ook heeft gemerkt bij stilstand?
Hier al naar gekeken: YouTube: Kia EV3 Battery losses over night. Mystery solved.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor wie niet 6 minuten video wil kijken voor de informatie: de youtuber zegt dat de proximity feature van de digital key zorgt voor het ontladen van de 12V batterij, die dan regelmatig wordt bijgeladen. Na het uitzetten van de feature gebeurde het niet meer.

Screenshot uit de video, voor en na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bi2Yj-Eo4XtUAjQtbCwFqFMbfdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UmWV59vgh5fbStCrzH1vKHa4.jpg?f=fotoalbum_large

• adsa
Zr40 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:30:
De laatste keer had ik de auto 8 dagen laten staan, SoC daalde van 48% naar 39%. Jouw daling is wel extreem...

Je zegt dat de auto 'is verplaatst' - gaat het hier om een soort van valet service en heb je de sleutel moeten afgeven? Is het mogelijk dat er tijdens je vakantie mee is gereden? Bijvoorbeeld om andere klanten naar het vliegveld te rijden...
Ik heb mijn sleutel afgegeven idd. Km stand is onveranderd gebleven. Activiteit in de app tijdens parkeren was totaal 2 min. Dus daar ligt het niet aan. Deze optie heb ik al uitgesloten.
Dit is gerelateerd aan gebruik van digitale sleutel. Dit kan bij mij niet de issue zijn. Ik was niet in de buurt. Iig bedankt voor de tip!

• adsa
Zr40 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:55:
Voor wie niet 6 minuten video wil kijken voor de informatie: de youtuber zegt dat de proximity feature van de digital key zorgt voor het ontladen van de 12V batterij, die dan regelmatig wordt bijgeladen. Na het uitzetten van de feature gebeurde het niet meer.

Screenshot uit de video, voor en na:
[Afbeelding]
Hoe kan ik deze gegevens downloaden?

• THE_BASE
  • Niet online
_EV_ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:12:
[...]

Ik ben benieuwd of veel mensen deze grap snappen?
Het is waarschijnlijk niet in een parkeergarage gebeurd.
Overigens mag ik mijn nieuwe GT PlusLine aanstaande donderdag ophalen, spannend........
Dat is bijna 30 jaar geleden en nog altijd niet iets om grappen over te maken.

Spannend, benieuwd hoe je eerste echte ervaringen zijn. Houd ons op de hoogte!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:57
@adsa je zegt ik was niet in de buurt. Maar heb je wel een digitale sleutel geïnstalleerd? Want het filmpje suggereert dat de auto constant die sleutel zoekt en daarom ontlaadt. Daarvoor hoef je dus niet in de buurt te zijn.
@Zr40 ook voor jouw de vraag heb je een digitale sleutel geïnstalleerd.

Ik vind namelijk het door jullie gemelde ontladen wel degelijk erg veel in korte tijd. Volgens mij wordt jullie 12V accu (te) veel en vaak aangesproken of niet voldoende bij geladen, waardoor je bij lange ruststand van de auto ziet dat de tractiebatterij de 12V batterij steeds moet opladen en dus veel %%% verliest.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb inderdaad de digital key in mijn iPhone en Apple Watch toegevoegd, dus dat matcht de theorie van het filmpje.

In de praktijk gebruik ik toch enkel de keyfob. Los van het ontladen is het wel verbruikte stroom die weer geladen moet worden, da's toch een paar euro per week voor iets dat ik niet gebruik. Ik zet het straks uit, maar de eerstvolgende geplande lange parkeerperiode is tegen oudjaar dus het duurt nog wel even voordat ik weet of het daadwerkelijk heeft geholpen.

• pnieuwla
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-01 13:26
Zojuist stopte mijn iphone met het openen en starten van de EV3. Ik kan nog wel de (nieuwe) Kia app gebruiken om de auto te openen maar de card in de wallet werkt blijkbaar niet meer (en mijn Apple Watch ook niet). Gelukkig was ik thuis maar als ik pad was geweest zonder normale fob had ik een probleem gehad. Erg slecht dat je daar niet van op aan kan. Iemand eerder gehad? Ik ga proberen de key te verwijderen en opnieuw toe te voegen nu.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ja, eerder gehad. Destijds opgelost door de telefoon opnieuw te starten. Maar dat is ook de reden dat ik het niet meer gebruik; sleutels moeten 100% van de tijd werken, niet 99%.

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:12
pnieuwla schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:06:
Zojuist stopte mijn iphone met het openen en starten van de EV3. Ik kan nog wel de (nieuwe) Kia app gebruiken om de auto te openen maar de card in de wallet werkt blijkbaar niet meer (en mijn Apple Watch ook niet). Gelukkig was ik thuis maar als ik pad was geweest zonder normale fob had ik een probleem gehad. Erg slecht dat je daar niet van op aan kan. Iemand eerder gehad? Ik ga proberen de key te verwijderen en opnieuw toe te voegen nu.
Werkte het helemaal niet meer of "niet van een afstandje"? Dus echt telefoon bij de hendel houden en op de oplader leggen werkte ook niet meer?
Ik heb wel een keer een hik gehad dat inderdaad het van een afstand(je) niet meer werkte maar dat de auto nog wel gewoon op de NFC reageerde.

Gewoon spullen

• deMercer
  • Niet online
adsa schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:07:
Hoe kan ik deze gegevens downloaden?
Als ik het me goed herinner, heeft deze YouTuber een apparaatje in z’n EV3 geïnstalleerd dat de 12V accu continu monitort en de gegevens doorgeeft aan een app op z’n telefoon. Die app kan vervolgens dit soort grafieken tonen.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:11
Mijn lease-EV3 wordt volgende week geleverd, dus ik ben alvast aan het kijken naar dashcams. Op basis van de tips in dit topic neig ik sterk naar de Fitcam. Waar ik echter gemengde signalen over krijg, is of deze nou wel of niet filmt als de auto geparkeerd is en er iemand tegenaan botst.

Daarnaast zie ik dat er geen GPS aanwezig is en dat je dus ook niet kunt zien wat je snelheid is tijdens het filmen. Dat wordt als nadeel benoemd, maar is dit echt een probleem? Ik ben bepaald geen snelheidsduivel, dus ik zie niet zo in waarom ik de snelheid op mijn video's zou willen zien.

omniscale.nl

• THE_BASE
  • Niet online
posttoast schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:16:
Mijn lease-EV3 wordt volgende week geleverd, dus ik ben alvast aan het kijken naar dashcams. Op basis van de tips in dit topic neig ik sterk naar de Fitcam. Waar ik echter gemengde signalen over krijg, is of deze nou wel of niet filmt als de auto geparkeerd is en er iemand tegenaan botst.

Daarnaast zie ik dat er geen GPS aanwezig is en dat je dus ook niet kunt zien wat je snelheid is tijdens het filmen. Dat wordt als nadeel benoemd, maar is dit echt een probleem? Ik ben bepaald geen snelheidsduivel, dus ik zie niet zo in waarom ik de snelheid op mijn video's zou willen zien.
Er zijn er in dit topic meen ik een aantal die de Fitcam X hebben. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan vanwege de slechte recensies. Het apparaat zou snel defect zijn. Ik weet de ervaringen van hier niet.

• pnieuwla
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-01 13:26
Soepie schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:52:
[...]

Werkte het helemaal niet meer of "niet van een afstandje"? Dus echt telefoon bij de hendel houden en op de oplader leggen werkte ook niet meer?
Ik heb wel een keer een hik gehad dat inderdaad het van een afstand(je) niet meer werkte maar dat de auto nog wel gewoon op de NFC reageerde.
werkte helemaal niet meer. Na 2x opnieuw opstarten iphone werkte alles weer zoals normaal. Maar dus zoals hierboven al genoemd werd ca 99% betrouwbaar en dus 0% bruikbaar als je toch de sleutel mee moet nemen.

• THE_BASE
  • Niet online
pnieuwla schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:12:
[...]

werkte helemaal niet meer. Na 2x opnieuw opstarten iphone werkte alles weer zoals normaal. Maar dus zoals hierboven al genoemd werd ca 99% betrouwbaar en dus 0% bruikbaar als je toch de sleutel mee moet nemen.
Ik vind het meer een leuke gimmick. Werkt meest van tijd gewoon prima. En als ik verder van huis ga dan gaan sowieso de sleutels mee. Kleine moeite. Op techniek kun je nooit vertrouwen.

• MacZappa
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:58
pnieuwla schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:06:
Even de connector losmaken bij de zekeringen, hier in het forum staan wat berichten die kunnen helpen en tonen waar die connector zit.

• deMercer
  • Niet online
adsa schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:59:
Dit is gerelateerd aan gebruik van digitale sleutel. Dit kan bij mij niet de issue zijn. Ik was niet in de buurt.
Ik heb het verhaal over het hoge sluipverbruik begrepen als de combinatie van een ingestelde Digital Key én geactiveerde echte Keyless Entry, dus de instelling dat de auto ontgrendelt als je alleen al in de buurt van de auto komt.

Ik heb een Digital Key aangemaakt en geïnstalleerd op mijn iPhone en Apple Watch, en gebruik deze normaliter altijd ipv de keyfob. De instelling voor echte Keyless Entry staat in onze EV3 UIT (ivm consistentie tussen ver- en ontgrendelen). Wij ont- en vergrendelen de auto altijd door te drukken op de handgreep. Onze EV3 heeft duidelijk een veel lager sluipverbruik, en dat inclusief een altijd actieve marterverjager. Dus enkel de Digital Key is niet de oorzaak van een hoog sluipverbruik.

• THE_BASE
  • Niet online
Zo. Twee nieuwe wissers op de voorruit. Wat een verschil maken die Bosch Aerotwin met de standaard wissers: stiller en maken beter schoon. De achterkant toch ook maar even doen dan. :)

• deejeebv
  • Laatst online: 22:16
Ik was vandaag blij met mijn digital key op mijn iPhone. Normaal gebruik ik hem niet. Vanmorgen trol ik de voordeur achter mij dicht zonder sleutels mee te nemen. Mijn vrouw was op dat moment ook de deur uit. Met de digital key kon ik de auto openen en starten.

• _birdie_
deejeebv schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:28:
Ik was vandaag blij met mijn digital key op mijn iPhone. Normaal gebruik ik hem niet. Vanmorgen trol ik de voordeur achter mij dicht zonder sleutels mee te nemen. Mijn vrouw was op dat moment ook de deur uit. Met de digital key kon ik de auto openen en starten.
Ik probeer altijd 2 van mijn 3 sleutels bij me te hebben. de fysiek sleutel (dat kleine witte ding) neem ik alleen mee op verre reizen. De keyfob heb ik bijna nooit meer bij me. Sinds ik een UWB telefoon heb neem ik mijn keycard als extra mee. Normaliter kun je hem dan ook nog eens openen met de KIA App.

• Cyril
  • Laatst online: 13:20

Cyril

it's all in my mind

deejeebv schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:28:
Ik heb de keyfobs 1 keer gebruikt, bij het aanmaken van de digital key na het ophalen van de auto. Daarna zijn ze in een la verdwenen en heb ik ze nooit meer aangeraakt. Nooit problemen gehad.

Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

De herfst 😍Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pc_bv4Abk1NlT_UvA8UZWUC85E8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/prwFHNHCPCIgRK0QzUkPYuaN.jpg?f=fotoalbum_large

• THE_BASE
  • Niet online
Heb je de metallic strip aan de voorkant nog steeds niet gewrapt? ;)

Pagina: 1 ... 76 ... 86 Laatste