aidanl schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:52:
[...]
Überhaupt vind ik de continue vergelijkingen met Tesla, bij de EV3 maar ook bij andere non-Tesla EVs, een onzinnig verhaal. Als je een Tesla wil, met Tesla bouwkwaliteit en Tesla software, koop dan een Tesla. Zo niet kijk dan naar de auto die je hebt en probeer te begrijpen hoe die werkt.

Ik heb deze een tijdje laten liggen omdat ik je punt denk ik wel begrijp maar er toch ook anders tegenaan kijk. Ik zit zelf in de productsoftware en kom uit een Tesla Model 3 waar ik enthousiast all-in op was gegaan (met 'self driving' pakket etc.). Mijn overstap naar Kia is omdat ik Musk maatschappelijk gezien problematisch vind, de auto zelf was ik erg tevreden over en had ik nog jaren willen afrijden. Dat is natuurlijk al geen ideaal vertrekpunt voor de relatie met je nieuwe auto 

In die context heb ik me in begin erg geïrriteerd aan, naar mijn mening, niet voor gebruikers geoptimaliseerde software van mijn nieuwe rijtuig. Dat richt zich niet specifiek op Kia, een paar dagen op pad met een BMW i5 was eenzelfde ervaring. Functioneel kan er veel maar het is niet geoptimaliseerd voor de meestgebruikte paden. Vanaf je telefoon uit Google Maps een locatie delen is een aardig voorbeeld. Bij Tesla 2 keer klikken en de auto heeft hem als doel staan, bij Kia iets van 7-8 keer klikken (telefoon+auto). Of het wegrijden, waarbij de Telsa all go is voordat mijn bips de stoel raakt en ik bij Kia elke keer tegen dezelfde dialogen aan zit te kijken terwijl er aan de achterkant van alles wakker moet worden.
Ik weet hoe programmeurs tot zulke oplossingen komen (handig als we gebruiker dingen even laten bevestigen). Leuk en logisch in de demo van een feature, omslachtig bij dagelijks gebruik. En er is een interessant interview met ik dacht de CEO van Ford die uitlegt hoeveel voordeel een Tesla heeft van verticale integratie (veel onder eigen controle) versus een Ford met een paar honderd leveranciers. Daarnaast is software maken voor de meer traditionele merken een flink worsteling (VW groep met Cardaid heeft het goeddeels opgegeven) en zijn ze al blij als ze een feature eruit hebben denk ik, laat staan dat ze tijd 
hebbenkrijgen om dat nog fijn te slijpen. Helemaal als er niet een psychotische eindbaas is die er steeds op hamert dat het beter moet.
Dus deze man zat na zo'n 50k te hebben uitgegeven, een beetje te balen in een prachtig stuk hardware. Daar had-ie vooral zichzelf mee natuurlijk, maar ook anderen hier die begrijpelijkerwijs niet zitten te wachten op een bij-Tesla-was-alles-beter-verhaal. De rouwfase is nu voorbij, ik ben 15k kilometers verder de auto gaan waarderen en heb de onhebbelijkheden goeddeels geaccepteerd. En het is maar een auto.
Desalniettemin...  

... om bij de aanleiding terug te komen: ik denk wel dat de software van Tesla laat zien dat het makkelijker 
kan. En dat wanneer je als softwarebouwers harder je best doet om gebruik te analyseren en optimaliseren, dat voor dagelijks gebruik veel verschil kan maken. Ik vind zelf dat we anno bijna 2026 als eindgebruikers best wel mogen vinden dat de lat gestaag omhoog gaat (maandenlange uitlogproblemen bij de app, onacceptabel toch?!). Op een constructieve toon natuurlijk 

Dat wilde ik even kwijt. Nu ga ik eens kijken hoe ik al die dode vliegen van de snuit afkrijg. Tjongejonge dat ze dat nog niet hebben opgelost...