Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat
Voor zover ik weet niet, ik heb het in ieder geval nergens kunnen vinden.noppie63 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:13:
Als je op de homeknop drukt krijg je een indeling met 3 vensters. Deze kun eventueel rangschikken naar eigen inzicht door een venster lang ingedrukt te houden. Het navigatievenster vind ik wel handig maar is erg donker. Kunnen de kleuren daarvan aangepast worden?
Het matcht overigens wel goed met de rest van de schermen, dat donkere.
Dat laatste klopt, maar ik vind het wel heel erg donker....deMercer schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:57:
[...]
Voor zover ik weet niet, ik heb het in ieder geval nergens kunnen vinden.
Het matcht overigens wel goed met de rest van de schermen, dat donkere.
Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat
[ Voor 10% gewijzigd door dhl102 op 30-09-2025 14:58 ]
Dat lijkt me ook niet nodig. Wel nieuwsgierig welke banden je hebt gekozen...dhl102 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:48:
Heeft iemand ervaring met het wisselen van de wielen van een KIA EV3? Hoe regel je dat? Ik heb 14.000 km gereden met all-seasonbanden. De handleiding adviseert om de wielen te wisselen. Ik heb Kwik-fit gebeld, maar de monteur vertelde me dat dat niet nodig is.
Sorry, ik bedoel de bandenrotatie.noppie63 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:51:
[...]
Dat lijkt me ook niet nodig. Wel nieuwsgierig welke banden je hebt gekozen...
Maar ik zie dat je op All Seasons rijdt. Welke heb je?
Geen ervaring mee, maar wat ik ervan weet is dat het is bedoeld om de banden meer gelijkmatig te laten slijten. Naast profieldiepte is ook leeftijd een reden dat banden aan vervanging toe zijn. En door bandenrotatie kun je zowel het profiel als de leeftijd maximaal uitnutten. Als je alle banden, zowel voor als achter, sowieso qua profiel helemaal oprijdt binnen de maximale levensduur is dat echter geen issue.dhl102 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:48:
Heeft iemand ervaring met het bandenrotatie van een KIA EV3? Hoe regel je dat? Ik heb 14.000 km gereden met all-seasonbanden. De handleiding adviseert om de bandenrotatie. Ik heb Kwik-fit gebeld, maar de monteur vertelde me dat dat niet nodig is.
Ik heb Vredestein QUATRAC PRO 215/60R17 96H. Ik ruil ze met mijn zomerbanden + extra 500 euro via KIA dealer.noppie63 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:13:
[...]
Maar ik zie dat je op All Seasons rijdt. Welke heb je?
Dank je weldhl102 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:46:
[...]
Ik heb Vredestein QUATRAC PRO 215/60R17 96H. Ik ruil ze met mijn zomerbanden + extra 500 euro via KIA dealer.
Ik weet even niet waar de setting verstopt zit maar er zijn 4 kleurenschema's te kiezen voor de kaart. Twee licht en twee donker.noppie63 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:13:
Een vraag over het infotainmentsysteem:
Als je op de homeknop drukt krijg je een indeling met 3 vensters. Deze kun eventueel rangschikken naar eigen inzicht door een venster lang ingedrukt te houden. Het navigatievenster vind ik wel handig maar is erg donker. Kunnen de kleuren daarvan aangepast worden?
Welke keycard gebruik je? Kan maar weinig info vinden over gebruik van keycard voor EV3. Kia biedt zelf ook geen keycard aan voor de EV3_birdie_ schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:49:
[...]
bedankt voor de info. Sinds kort ook UWB telefoon. Houd de digital keycard dan maar erbij.
een digital card besteld op e-bay in de USA. in de how-to-kia-ev3 filmpjes vind je het terug maar hier leverbaar in NL. Het is in principe een NFC card (dicht bij de kling houden en de card op je console legge. Ook afslluiten via de kling).Johan Kemp schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:10:
[...]
Welke keycard gebruik je? Kan maar weinig info vinden over gebruik van keycard voor EV3. Kia biedt zelf ook geen keycard aan voor de EV3
[ Voor 34% gewijzigd door _birdie_ op 30-09-2025 17:31 ]
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Jij hebt wel een heel bad ass EV3!_birdie_ schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:17:
(dicht bij de kling houden en de card op je console legge. Ook afslluiten via de kling).
gewoon een ev3 +A LR. geen gtline ...
maar bevalt prima.
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Nee hoor, de navigatie stuurt je over de snelste route, als er een kleine opstopping op de hoofdrijbaan is wordt je gewoon over de af-/oprit gestuurd. Is mij ook al gebeurt vanaf de A5 richting Rotterdam om dan over de afslag hoofddorp te moeten.Chris12345 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:04:
Je kunt de kortste of snelste kiezen.
Het klinkt overigens onlogisch dat het via een af- en oprit korter is. Wilde hij je niet langs een laadpaal sturen, omdat je anders bij aankomst onder het ingestelde minimum zou uitkomen?
De route bepaling is soms een beetje apart, je komt er wel dus een echt probleem is het niet.
Bij Tesla is het ook algemeen advies maar gaven ze “op basis van veldervaring” aan dat het in Nederland geen meerwaarde heeft.dhl102 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:48:
De handleiding adviseert om de bandenrotatie. Ik heb Kwik-fit gebeld, maar de monteur vertelde me dat dat niet nodig is.
Dat was wel een achterwielaangedreven auto, voor wat het waard is.
[ Voor 8% gewijzigd door jonk op 30-09-2025 20:06 ]
Even korte vraag.... Moet de NFC kaart op de console blijven liggen na starten? Kan anders mijn telefoon niet draadloos laden._birdie_ schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:17:
[...]
een digital card besteld op e-bay in de USA. in de how-to-kia-ev3 filmpjes vind je het terug maar hier leverbaar in NL. Het is in principe een NFC card (dicht bij de kling houden en de card op je console legge. Ook afslluiten via de kling).
Naar aanleiding van een reactie op dit artikel
dacht ik eigenlijk hmja.. wij doen daar ook aan mee zegmaar, het 'verval' van de EU automobielfabrieken. Maar aan de andere kant denk ik van tja, de EV3 is toch nog steeds een goede keuze geweest ten opzichte van het EU aanbod. Achja, ik stond inderdaad net onder de doucheBosch gaat al 13000 banen schappen. Daar komen we zo nog wel een paar bij.
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
na het starten kan hij weg. Wordt ook aanbevolen heb ik ergens gelezenRevenge69 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 06:37:
[...]
Even korte vraag.... Moet de NFC kaart op de console blijven liggen na starten? Kan anders mijn telefoon niet draadloos laden.
Dat heb ik de laatste tijd ook, volgens mij als de auto onder een bepaald percentage komt (waarmee ik dan nog wel 10x naar huis kan rijden).uray schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:35:
[...]
Behalve dan dat ie al een paar keer het conditioneren van de accu aanzet terwijl ik dat zelf helemaal niet nodig vindt. En dat desondanks ik helemaal geen Laadpunt als bestemming heb ingegeven.
\Marieke2006 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:18:
[...]
Dat heb ik de laatste tijd ook, volgens mij als de auto onder een bepaald percentage komt (waarmee ik dan nog wel 10x naar huis kan rijden).
Kan je uitzetten in het EV menu.
Ik probeer altijd de beste te kopen voor het geld wat ik te besteden heb. Jarenlang ook Duitsers gehad toen ze nog goed waren maar ze lopen in Duitsland al jarenlang achter qua features en kwaliteit. Auto's voelen alsof ze gemaakt zijn om 5 jaar mee te gaan ipv 20 jaar.grimson schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 07:41:
Even misschien geheel wat anders of misschien al langsgekomen;
Naar aanleiding van een reactie op dit artikel
[...]
dacht ik eigenlijk hmja.. wij doen daar ook aan mee zegmaar, het 'verval' van de EU automobielfabrieken. Maar aan de andere kant denk ik van tja, de EV3 is toch nog steeds een goede keuze geweest ten opzichte van het EU aanbod. Achja, ik stond inderdaad net onder de douche
Eigen schuld dikke bult zeg ik dan. Laat ze eerst maar betere auto's maken en dan zie ik dan wel weer. Geldt ook voor stellantis bijvoorbeeld.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
En langer garantie geven……AtlAntA schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:00:
[...]
Ik probeer altijd de beste te kopen voor het geld wat ik te besteden heb. Jarenlang ook Duitsers gehad toen ze nog goed waren maar ze lopen in Duitsland al jarenlang achter qua features en kwaliteit. Auto's voelen alsof ze gemaakt zijn om 5 jaar mee te gaan ipv 20 jaar.
Eigen schuld dikke bult zeg ik dan. Laat ze eerst maar betere auto's maken en dan zie ik dan wel weer. Geldt ook voor stellantis bijvoorbeeld.
Ik denk er dus ook over om aftermarket tpms sensoren te laten monteren op mijn winterset. Wat houdt het inleren in en moet dat iedere keer gebeuren na een bandenwissel?
Jarenlang was hun dominante strategie om risicoloos de markt uit te melken en (EV) keuzes ten aanzien van de toekomst te negeren. Daarbij werden wensen ten aanzien van kwaliteit, vormgeving en betaalbaarheid genegeerd.
Het is iets dat in dit forum nauwelijks aan bod komt. Die Europese autoindustrie heeft genegeerd dat de nodige autorijders met name ook de styling van de UGCs (Ugly German Cars) helemaal zat waren: bombastisch, oerlelijk, fantasieloos, angstaanjagend in de achteruitkijkspiegel, etc.
Het is in hoge mate natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik dacht bij het kiezen voor een nieuwe auto al lang dat ik qua uitstraling (plus qua prijs, bouwkwaliteit, rijgemak, doordachtheid, etc.) iets heel anders wilde. Een belangrijke meldenswaardige kwaliteit van de KIA EV3 is (zeker ook ná aanschaf) dat ik bijzonder VROLIJK word/blijf van de uitstraling (van binnen en buiten) en dat elke meter rijden me een opgewekt gemoed bezorgt.
Dit oordeel komt niet voort uit jeugdige overmoed, want ik ben 73.

Het interesseert me voor deze uitgave geen reet of het een Europees product is, voor dat geld moet het gewoon goed zijn en fijn rijden. En dat doet ‘ie.
EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max
Inlezen houdt in dat je met een TPMS tool langs de wielen gaat, dat apparaatje reset het signaal naar de spanning van de banden die er dan op liggen. Apparaatje kost een euro of vijf op Alie. Als je het laat doen bij een garage dan rekenen die er aardig wat meer voor.Huubkuh schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 01:30:
Excuses voor de late reactie.
Ik denk er dus ook over om aftermarket tpms sensoren te laten monteren op mijn winterset. Wat houdt het inleren in en moet dat iedere keer gebeuren na een bandenwissel?
EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max
Naar je Wallet gaan, KIA kaart kiezen.THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:18:
Ik dacht dat ik mijn Digital Key kon delen, maar kan dit nergens in Wallet vinden. Een tweede Key aanmaken kan blijkbaar ook niet. Is delen niet mogelijk?
Dan heb je boven in dat Doorstuur Icoontje.
Instructies volgen, klaar...
Dus delen is wel mogelijk, een tweede key aanmaken niet.
[ Voor 7% gewijzigd door uray op 02-10-2025 11:01 ]
Dit kan volgens mij ook via de KIA app, vanaf het eerste scherm. Sluit de overlay en klik op (de Nederlandse variant van) Vehicle sharing.THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:18:
Ik dacht dat ik mijn Digital Key kon delen, maar kan dit nergens in Wallet vinden.
OMG. Ik had mijzelf slimmer ingeschat. In de video op YouTube stond dat ik op de drie puntjes moet drukken en daar staat kaart delen. Had niet eens die pijl gezien.uray schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:36:
[...]
Naar je Wallet gaan, KIA kaart kiezen.
Dan heb je boven in dat Doorstuur Icoontje.
Instructies volgen, klaar...
Dus delen is wel mogelijk, een tweede key aanmaken niet.

Ja, @THE_BASE , het begint bij de basis!THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:28:
[...]
OMG. Ik had mijzelf slimmer ingeschat. In de video op YouTube stond dat ik op de drie puntjes moet drukken en daar staat kaart delen. Had niet eens die pijl gezien.
Haha. Ik wil van die naam af.
Bij de vraag van zo laten of zwart, zei ze droogjes: en nix ?
Gaat dat goed met de KIA-logo’s? Ik meen dat daarvoor gaatjes in de carrosserie zitten.uray schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:19:
Nou ik geloof dat ie van ons binnenkort Badge en Embleem loos is.
Bij de vraag van zo laten of zwart, zei ze droogjes: en nix ?
Dart klopt, ergens in dit topic kwam iemand er niet langs met visdraad omdat er gaatjes zitten waar die pennetjes van het logo invallen.deMercer schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:52:
[...]
Gaat dat goed met de KIA-logo’s? Ik meen dat daarvoor gaatjes in de carrosserie zitten.
Alleen aan de voorkant, de achterkant logos zijn gewoon geplakt als het goed isuray schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:04:
Das dan jammer, valt die optie weer af. Ga de vraag opnieuw stellen....
Deze moeten op de een of andere manier kenbaar gemaakt worden aan de EV3.
Ook zijn de sensoren positie afhankelijk. Dus als je bij een bandenwissel de wielen van voor naar achter en andersom monteert, dan werkt het TPMS systeem niet goed. Het lijkt erop dat je bij iedere wissel van wielenset een garagebezoek nodig hebt.
Daar zit ik niet op te wachten.
* ik zie nergens wat het batterijpercentage zal zijn bij aankomst bestemming.
* Als je onvoldoende batterij hebt om je bestemming te bereiken heb je geen duidelijk idee waar de kia navigatie je heen gaat sturen om te laden. Er worden de eerstvolgende afslagen getoond maar nooit tot de bestemming. Vandaag nog voorgehad, ik kende de streek gelukkig heel goed maar in een onbekende omgeving zou ik toch wel wat nerveus worden als je niet weet waar hij je heen stuurt. Die informatie kan volgens mij toch nog een heel stuk duidelijker. Ok ik weet dat er zoiets bestaat als ABRP maar ik heb het over hetgeen de kia mapnavigatie toont
Klik op de bestemmingsbalk in het midden onderaan het navigatiescherm, en je krijgt een popup te zien met oa de SoC bij aankomst.bartmaniac schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 00:53:
* ik zie nergens wat het batterijpercentage zal zijn bij aankomst bestemming.
Op het routeoverzicht krijg je de laadstop als icoon te zien (als ik het goed heb is dat icoon blauw itt het rode eindbestemmingicoon). En in de hierboven genoemde popup staat de laadstop ook genoemd, meen ik. En de bestemmingsbalk onderaan in het midden toont ook de laadstop ipv de eindbestemming dacht ik.* Als je onvoldoende batterij hebt om je bestemming te bereiken heb je geen duidelijk idee waar de kia navigatie je heen gaat sturen om te laden.
Andere mogelijkheid is het side panel aan de rechterkant, een van de selecteerbare panelen is de "EV Route Planner" en die laat de stops op de actieve route zien met daarbij ook de geschatte SoC.deMercer schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:00:
[...]
Klik op de bestemmingsbalk in het midden onderaan het navigatiescherm, en je krijgt een popup te zien met oa de SoC bij aankomst.
Dit paneel ziet er zo uit: (op deze afbeelding ontbreekt de SoC maar dit wordt weldegelijk getoond in het rode kader, ook voor eventuele tussenstops)

deMercer schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:00:
[...]
Klik op de bestemmingsbalk in het midden onderaan het navigatiescherm, en je krijgt een popup te zien met oa de SoC bij aankomst.
Daar ga ik de volgende keer eens extra op letten want dat herinner ik me niet.
[...]
Op het routeoverzicht krijg je de laadstop als icoon te zien (als ik het goed heb is dat icoon blauw itt het rode eindbestemmingicoon). En in de hierboven genoemde popup staat de laadstop ook genoemd, meen ik. En de bestemmingsbalk onderaan in het midden toont ook de laadstop ipv de eindbestemming dacht ik.
Daarom wordt in de garage bij het erafhalen van de banden/wielen een aanduiding op de banden gezet waar ze gemonteerd zaten, zodat ze bij de volgende wissel op die plek terug gezet. Hierna even de TPMS tool gebruiken om de sensoren te verbinden met het systeem in de auto, te voila. Easy.Huubkuh schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:23:
Zover ik nu weet herkent de EV3 de TPMS sensoren van een winterset niet automatisch.
Deze moeten op de een of andere manier kenbaar gemaakt worden aan de EV3.
Ook zijn de sensoren positie afhankelijk. Dus als je bij een bandenwissel de wielen van voor naar achter en andersom monteert, dan werkt het TPMS systeem niet goed. Het lijkt erop dat je bij iedere wissel van wielenset een garagebezoek nodig hebt.
Daar zit ik niet op te wachten.
Op AC meet ik een verlies van ongeveer 15%, gemeten met behulp van een JuiceBooster.
DC moet ik nog proberen, dat zal dan met een Sigenergy 25kW EVDC lader gebeuren.
Met hoeveel fases en met welk vermogen heb je dit gemeten? Ik houd het zelf ook sinds een tijdje bij, en het laadverlies varieert van 20% tot 5%, afhankelijk van de fases/laadvermogen.uray schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:55:
Op AC meet ik een verlies van ongeveer 15%, gemeten met behulp van een JuiceBooster.
Normaliter laad ik enkel met overschot aan zonnestroom, en dan varieert het laadvermogen van 1,4 kW tot 4,2 kW. En de trend is hoe hoger het laadvermogen, hoe lager het procentuele laadverlies. Laden vanuit het net met een hoger vermogen gaf het laagste laadverlies.
Het lijkt er sterk op dat dit bij de EV3 ook het geval is, gezien de ervaringen hier.
Belangrijk om te onthouden: dat verlies is min of meer vast zodra de auto actief laadt
(koeling, boordlader, 12V-lader, etc.). Daardoor is laden op 1 fase 16A (~3,6 kW)
relatief veel onzuiniger dan op 3 fasen 16A (11 kW).
Rekenvoorbeeld:
- 3,6 kW laden met ~1,2 kW verlies → effectief ~2,4 kW in de accu = ~67% efficiëntie.
- 11 kW laden met ~1,2 kW verlies → effectief ~9,8 kW in de accu = ~89% efficiëntie.
Dus net als bij de e-Niro: hoe lager het laadvermogen, hoe groter het relatieve verlies.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Hebben ze ook DC cijfers gemeten ? Kan ik me die moeite besparen...
Dat is bij elke omvormer zo. Of het nu je telefoon, je laptop, je zonnepanelen of je auto is.DutchKel schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:14:
Dus net als bij de e-Niro: hoe lager het laadvermogen, hoe groter het relatieve verlies.
Ja DC is wel gemeten maar ik kan me daar niet zo uit mijn hoofd de cijfers van herinneren. Ik dacht dat het met DC veel minder verlies was omdat de stroom in de accu ook DC is.uray schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:28:
@DutchKel Ah, dat ligt dus wel in lijn van de verwachting in Kia land.
Hebben ze ook DC cijfers gemeten ? Kan ik me die moeite besparen...
Maar kennen de meeste hier ook deze tip (die heb ik meegenomen vanuit de e-Niro): als je bij de spiegel knop permanent L of R ingedrukt hebt dan krijgt je dat de spiegels naar beneden gaan staan als je naar de achteruit schakelt. Dit is zodat je de stoeprand goed kunt zien bij het achteruit rijden.
Dit kan volgens mij op een 7J x 17” of 7,5J x 19” velgen.
Met een steek van 5 x 114.3 en ET waarde van 48.
Kan iemand dit toevallig bevestigen?
Kan nog nergens vinden hoe je een nieuwe set tpms sensoren kunt koppelen.
Volgens mij werkt dat niet bij alle modellenDutchKel schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:59:
[...]
Ja DC is wel gemeten maar ik kan me daar niet zo uit mijn hoofd de cijfers van herinneren. Ik dacht dat het met DC veel minder verlies was omdat de stroom in de accu ook DC is.
Maar kennen de meeste hier ook deze tip (die heb ik meegenomen vanuit de e-Niro): als je bij de spiegel knop permanent L of R ingedrukt hebt dan krijgt je dat de spiegels naar beneden gaan staan als je naar de achteruit schakelt. Dit is zodat je de stoeprand goed kunt zien bij het achteruit rijden.
ik heb nog een prima dashcam (70mai) die ik herbruik, zonde om weg te gooien. In de vorige auto ging de dahcam uit als ik de auto uitzette.
Maar.... deze auto gaat nooit echt helemaal uit.
Nu merkte ik dat de 2 usb lichten nabranden als ik wegloop en alles op slot heb gezet. Ik vraag me af of de dashcam, in de "sigarettenaansteek-stekker", ook aan blijft als ik wegloop. Een beetje zonde zou ik dat vinden.
Weet iemand dat toevallig of de dashcam voeding blijft krijgen?
Nee de voeding van de usb aansluitingen gaan na een paar minuten uit. Anders zou het de 12V accu te snel leeg trekken. Je kunt dit testen door de auto af te sluiten en de sleutels/telefoon weg te leggen en dan naar de auto terug te lopen. Je zult dan zien dat alles in de auto uit is.eboellie schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:35:
Hey,
ik heb nog een prima dashcam (70mai) die ik herbruik, zonde om weg te gooien. In de vorige auto ging de dahcam uit als ik de auto uitzette.
Maar.... deze auto gaat nooit echt helemaal uit.
Nu merkte ik dat de 2 usb lichten nabranden als ik wegloop en alles op slot heb gezet. Ik vraag me af of de dashcam, in de "sigarettenaansteek-stekker", ook aan blijft als ik wegloop. Een beetje zonde zou ik dat vinden.
Weet iemand dat toevallig of de dashcam voeding blijft krijgen?
Het enige wat aan blijft is het modem met een deel van de boordcomputer om de auto remote te kunnen bedienen en uit te lezen.
Maar alleen als de knop van de spiegelverstelling de linker- of de rechterspiegel “actief” heeft. Als de knop “in rust” staat, blijven de spiegels staan bij het inschakelen van de achteruit. Tenminste, zo werkt het in onze EV3, een GT Line+.uray schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:39:
@DutchKel Dat met de spiegels doet ie standaard al als ik hem in R zet.
Stond een pagina terug. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83574430Kingsolo schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:12:
Voor onze EV3 zitten we ook te denken om een winterwielenset te laten maken.
Dit kan volgens mij op een 7J x 17” of 7,5J x 19” velgen.
Met een steek van 5 x 114.3 en ET waarde van 48.
Kan iemand dit toevallig bevestigen?
Kan nog nergens vinden hoe je een nieuwe set tpms sensoren kunt koppelen.
Zo heb ik het ook uitgelegd (althans zo bedoelde ik het in mijn uitleg, ik weet niet of het bij iedereen ook zo is overgekomen). Ik dacht overigens dat dit bij bijna alle uitvoeringen moest werken maar daar kan ik me in vergissen. Zelf heb ik de GT Plus versie.deMercer schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:18:
[...]
Maar alleen als de knop van de spiegelverstelling de linker- of de rechterspiegel “actief” heeft. Als de knop “in rust” staat, blijven de spiegels staan bij het inschakelen van de achteruit. Tenminste, zo werkt het in onze EV3, een GT Line+.
Zo’n tool heb ik hier ook liggen en bij mijn vorige auto’s ook gebruikt. Maar waar je dat in het menu van de EV3 nu kunt doen en op welke manier is mij niet duidelijk. In de handleiding heb daarover niets terug kunnen vinden. Dus mocht iemand dat wel weten, hoor ik dat graag.onzenuub schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:06:
[...]
Stond een pagina terug. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83574430
Volgens mij is het een indirect tpms systeem en is het koppelen helemaal niet nodig en heb je ook geen Tpms sensoren in je winterwielen nodig.
[ Voor 12% gewijzigd door Kingsolo op 05-10-2025 15:31 ]
Nieuw voor me, dus als ik de L ingerukt heb en ik rijdt achteruit dan zou de priegel moeten kantelen?deMercer schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:18:
[...]
Maar alleen als de knop van de spiegelverstelling de linker- of de rechterspiegel “actief” heeft. Als de knop “in rust” staat, blijven de spiegels staan bij het inschakelen van de achteruit. Tenminste, zo werkt het in onze EV3, een GT Line+.
Yes helemaal correct.THE_BASE schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:17:
[...]
Nieuw voor me, dus als ik de L ingerukt heb en ik rijdt achteruit dan zou de priegel moeten kantelen?
Idem voor de R. En als je nog niet de L of R hebt ingedrukt in je staat in R (wordt ingewikkeld zo met die letter R in 2 betekenissenTHE_BASE schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:17:
Nieuw voor me, dus als ik de L ingerukt heb en ik rijdt achteruit dan zou de priegel moeten kantelen?
Als ik het me goed herinner kantelen beide spiegels ongeacht of je de L of de R indrukt. Of heb ik dat mis?
Dat klopt inderdaad. Het maakt niet uit of je L of R ingedrukt hebt, beide spiegels kantelen daarbij.deMercer schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:13:
[...]
Als ik het me goed herinner kantelen beide spiegels ongeacht of je de L of de R indrukt. Of heb ik dat mis?
Met de GT-Line ook niets, dus denk alleen GT PlusLine.NVranya schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:22:
Net even getest, maar hier niets hoor met die spiegels. Plus Advanced, dus denk toch alleen de twee hogere versies
Is zelf lerend: Automatisch inlerend tijdens het rijden, soms moet u het systeem resetten in de boordcomputer. Ga boven de 30 km per uur rijden. Dit kan tot 20 minuten duren.Kingsolo schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:59:
[...]
Zo’n tool heb ik hier ook liggen en bij mijn vorige auto’s ook gebruikt. Maar waar je dat in het menu van de EV3 nu kunt doen en op welke manier is mij niet duidelijk. In de handleiding heb daarover niets terug kunnen vinden. Dus mocht iemand dat wel weten, hoor ik dat graag.
Volgens mij is het een indirect tpms systeem en is het koppelen helemaal niet nodig en heb je ook geen Tpms sensoren in je winterwielen nodig.
https://wielservicenederl...-frequentie-433mhz-mWwlig
https://www.kiaevforums.com/threads/tpms-ev3.15245/
[ Voor 3% gewijzigd door onzenuub op 05-10-2025 18:12 ]
Moet dit niet eerst een eerste keer worden ingesteld ?
Ik bedoel daarmee, de auto in R, spiegels goedzetten voor je persoonlijke voorkeur.
En dat ie dat dan onthoudt ?
Of kantelen ze meteen naar beneden vanaf fabriek ?
Want als dit alleen op de GT Plus zit vindt ik dat persoonlijk dan wel een beetje goedkoop van Kia.
Ik lees nu dat het alleen in de toplijn zit: GT Line S. Dus in Nederland alleen op de GT PlusLine. Ach, kan ook wel zonder. Hieronder nog hoe het zou moeten werken:uray schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:27:
Voor wat de Spiegels betreft bij het achteruitrijden.
Moet dit niet eerst een eerste keer worden ingesteld ?
Ik bedoel daarmee, de auto in R, spiegels goedzetten voor je persoonlijke voorkeur.
En dat ie dat dan onthoudt ?
Of kantelen ze meteen naar beneden vanaf fabriek ?
Want als dit alleen op de GT Plus zit vindt ik dat persoonlijk dan wel een beetje goedkoop van Kia.
Simple operation
Shift to P (Park), then move the switch to 'L' or 'R' depending on the mirror you want to adjust.
Shift to R (Reverse), then adjust the mirror higher than the standard angle.
Shift to another gear position.
Operation
Shift to P (Park).
Move the switch to the L or R position depending on the mirror you want to adjust.
Shift to R (Reverse).
Adjust the mirror higher than the standard angle.
[ Voor 29% gewijzigd door THE_BASE op 05-10-2025 18:31 ]
Als dat echt zo werkt is dat wel chill. Hoef ik niet door allemaal hoepels te springen om m'n winterset ook te kunnen monitoren.onzenuub schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:11:
[...]
Is zelf lerend: Automatisch inlerend tijdens het rijden, soms moet u het systeem resetten in de boordcomputer. Ga boven de 30 km per uur rijden. Dit kan tot 20 minuten duren.
https://wielservicenederl...-frequentie-433mhz-mWwlig
https://www.kiaevforums.com/threads/tpms-ev3.15245/
En dan zou het eventuele wisselen van de wielen tussen de assen ook geen probleem moeten zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door uray op 05-10-2025 18:43 ]
Ah dat wist ik niet. Ik had het idee dat het op elke uitvoering zou zitten.THE_BASE schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:28:
[...]
Ik lees nu dat het alleen in de toplijn zit: GT Line S. Dus in Nederland alleen op de GT PlusLine. Ach, kan ook wel zonder. Hieronder nog hoe het zou moeten werken:
Simple operation
Shift to P (Park), then move the switch to 'L' or 'R' depending on the mirror you want to adjust.
Shift to R (Reverse), then adjust the mirror higher than the standard angle.
Operation
Shift to P (Park).
Move the switch to the L or R position depending on the mirror you want to adjust.
Shift to R (Reverse).
Adjust the mirror higher than the standard angle.
https://ownersmanual.kia..../nl_NL/topics/t00249.html
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Dus alleen de GT Plus. Wij hebben het erop zitten, en ik vond het hoogst irritant. Gebruik het bij de andere auto's ook nooit.Coffee schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:01:
Die “dipping reverse mirror” functie is onderdeel van de unit die ook de memory Seats regelt. Dit krijg je dus alleen bij de modellen die memory Seats hebben.
Dit is alleen bij de gt-plus..NVranya schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:22:
Net even getest, maar hier niets hoor met die spiegels. Plus Advanced, dus denk toch alleen de twee hogere versies
ik had het nagevraagd bij de dealer
LOL. Altijd mooi relativerend hoe verschillend features ervaren worden. Ik vind het makkelijk schakelen tussen stoeprand vermijden of goed zicht naar achter erg handig. Flauw dat het alleen op de duurste variant zit.aip schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 22:56:
Wij hebben het erop zitten, en ik vond het hoogst irritant. Gebruik het bij de andere auto's ook nooit.
YouTube: The Kia EV6 Sound System Doesn't Suck... It's Just Wired WRONG!
Als dat al zo is, hoogstens in bepaalde batches ("productie foutjes"). En ik mag aannemen dat dat sowieso dan niet na al die jaren ook bij de EV3 is.THE_BASE schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:23:
Dit is trouwens best wel ernstig bij de EV6 die blijkbaar de draadjes verkeerd heeft aangesloten af fabriek waardoor de subwoofer niet lekker klinkt:
YouTube: The Kia EV6 Sound System Doesn't Suck... It's Just Wired WRONG!
Maar jij vindt de bas onvoldoende?
Gelukkig kun je de feature ook gewoon uitschakelen, en indien gewenst op afroep ‘eenmalig’ aanroepen.jonk schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:42:
Altijd mooi relativerend hoe verschillend features ervaren worden. Ik vind het makkelijk schakelen tussen stoeprand vermijden of goed zicht naar achter erg handig.
Ja, inderdaad. Het is ook helemaal niet nodig om dit te integreren met een memory module. In onze vorige EV (Renault Megane e-tech) hadden wij deze feature ook, maar geen elektrische stoelverstelling laat staan geheugen.Flauw dat het alleen op de duurste variant zit.
Ik vind de bas zeker voldoende. Maar misschien er ervaart een ander dat anders.NVranya schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:27:
[...]
Als dat al zo is, hoogstens in bepaalde batches ("productie foutjes"). En ik mag aannemen dat dat sowieso dan niet na al die jaren ook bij de EV3 is.
Maar jij vindt de bas onvoldoende?
Ik vind het geluid ook prima, maar het is wel afhankelijk van de input. Dus de source is wel belangrijk.THE_BASE schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:17:
[...]
Ik vind de bas zeker voldoende. Maar misschien er ervaart een ander dat anders.
Gewoon spullen
Het volgende is het geval: Ik heb de Digital Key geactiveerd en kan de auto openen met mijn iPhone of Apple Watch. Het automatisch openen bij benaderen van de auto heb ik uitgeschakeld omdat de auto iedere keer als deze op de oprit stond open ging of de achterklep automatisch opende. Dit gebeurt nu dus niet meer, maar iedere keer als ik in de buurt kom klappen de spiegels uit. Is dat ook ergens in te stellen?
Oftewel, je oren wennen heel erg aan een bepaalde geluidbron en dat maakt het goed vergelijken wat moeilijker.
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
wat je kunt doen is UWB uitzetten. De auto is nog wel met de mobiel verbonden (krijg alle info, kan deurt openen en dicht maken met de app en de walletapp) en NFC schakel ik in als ik de auto in wil en de auto starten. Kleine moeite en de auto klapt niet open tenzij ik het met de klassieke afstanstand-bedienings-functie op mijn mobiel wil. Ik wilde het ook niet steeds open hebben als ik naar mijn fiets liep.noppie63 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:13:
Digital Key 2.0:
Het volgende is het geval: Ik heb de Digital Key geactiveerd en kan de auto openen met mijn iPhone of Apple Watch. Het automatisch openen bij benaderen van de auto heb ik uitgeschakeld omdat de auto iedere keer als deze op de oprit stond open ging of de achterklep automatisch opende. Dit gebeurt nu dus niet meer, maar iedere keer als ik in de buurt kom klappen de spiegels uit. Is dat ook ergens in te stellen?
(Inmiddels heb ik ook een andere oplossing, met een Key Card, maar dat is terzijde)
Zo weet ik dat de auto mij "gezien" heeft.
Ik heb namelijk het compleet ontgrendelen alsook de achterklep automatisch openen uitgezet.
Dat was gewoon vervelend op onze oprit, je loopt er nog wel eens langs namelijk, zonder dat je de auto wilt gebruiken.
Ja, dat is het zeker, want bij onze EV3 gebeurt dit namelijk niet. Ik weet echter niet precies meer waar of hoe, want het is al maanden geleden dat ik dit heb ingesteld. Ik denk dat het om een instelling gaat die te maken heeft met zoiets als “welkom” of “begroeting”.noppie63 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:13:
Digital Key 2.0:
Dank je wel voor de hint. Ik heb het gevonden in de manual:deMercer schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:42:
[...]
Ja, dat is het zeker, want bij onze EV3 gebeurt dit namelijk niet. Ik weet echter niet precies meer waar of hoe, want het is al maanden geleden dat ik dit heb ingesteld. Ik denk dat het om een instelling gaat die te maken heeft met zoiets als “welkom” of “begroeting”.
/f/image/NwHmjWXySsbwhAcJIWQL9wOV.png?f=fotoalbum_large) 
Wij hebben ze inderdaad wel mee gekregen bij de EV3. Bij onze vorige auto (geen KIA) hadden we ook rubberen matten besteld bij aanschaf, en daar kregen we ze niet mee.pj schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:16:
Mijn vrouw krijgt deze week haar nieuwe EV3 rubberen matten. Maar ik neem aan dat er standaard textiele matten bij aflevering bij zitten en dat ze die dus ook mee moet krijgen. Klopt dat?
Als je wel een deur opent, of je gebruikt een knop om de auto te ontgrendelen, dan gaat hij niet automatisch op slot.
De Kia app kreeg net een update naar 1.0.12 en verhelpt daarmee wat bugs.
Zo gebruik ik de app als een widget op het hoofdscherm, van waar ik kan openen/sluiten/klima of wat er ook aan icoontjes klaar werden gezet. Die widget was laatst leeg, kon wel nog via de widget in de app, nu is alles weer ok.
En dat blijft een hoogst onhandige ontwerpkeuze wat mij betreft!Zr40 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:19:
Als de auto van het slot gaat vanwege de nabijheid van de sleutel, maar je opent geen deur en loopt weg, dan gaat hij na ongeveer 15 seconden weer op slot.
Als je wel een deur opent, of je gebruikt een knop om de auto te ontgrendelen, dan gaat hij niet automatisch op slot.
Ergens snap ik het wel. De vergrendeling laat zich in principe handmatig bedienen. Handmatig ontgrendelen = auto blijft ontgrendeld totdat je weer vergrendelt. Je weet immers dat je dat zelf hebt gedaan. Alleen bij automatisch ontgrendelen ben je je mogelijk niet bewust van het feit dat de auto zich 'zomaar' heeft ontgrendeld, en om dat risico te beperken gaat hij in die situatie wel automatisch op slot.aip schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:45:
[...]
En dat blijft een hoogst onhandige ontwerpkeuze wat mij betreft!
Maar een optie om in alle gevallen automatisch te vergrendelen nadat de deuren voor X seconden zijn gesloten en de sleutel niet meer gedetecteerd wordt zou zeker welkom zijn!
Sinds kort (weet niet precies sinds wanneer) krijg ik de stem van de KIA voice assistent en ook van Siri niet meer te horen (bijv, bij het ontvangen van nieuwe imessage/whatsapp berichten e.d.). Op het scherm verschijnt wel de vraag en ook het Siri icoontje verschijnt op het scherm, maar geen geluid…! (andere stemmen/geluiden van bijv. navigatie e.d. werken wel gewoon)
Recentelijk wel IOS 26.01 geïnstalleerd, maar geen (althans bewust) instellingen gewijzigd in de EV3 setup.
Hebben andere EV3 gebruikers hetzelfde sinds….?
Of hebben jullie nog tips om dit opgelost te krijgen.
Thkx!
[ Voor 20% gewijzigd door imiek99 op 08-10-2025 18:19 ]
Nee, maar er zijn diverse niveau settings onder geluid, maar ik neem aan dat je die al gecheckt hebt?imiek99 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:10:
Beste Forum leden,
Sinds kort (weet niet precies sinds wanneer) krijg ik de stem van de KIA voice assistent en ook van Siri niet meer te horen (bijv, bij het ontvangen van nieuwe imessage/whatsapp berichten e.d.). Op het scherm verschijnt wel de vraag en ook het Siri icoontje verschijnt op het scherm, maar geen geluid…! (andere stemmen/geluiden van bijv. navigatie e.d. werken wel gewoon)
Recentelijk wel IOS 26.01 geïnstalleerd, maar geen (althans bewust) instellingen gewijzigd in de EV3 setup.
Hebben andere EV3 gebruikers hetzelfde sinds….?
Of hebben jullie nog tips om dit opgelost te krijgen.
Thkx!
Opgelost. N.a.v. jouw bericht toch nog maar een keer alle setting bekeken. Bleek dat het volume van de spraak instelling helemaal uit stond!? Aangepast en alles weer prima.👍NVranya schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:57:
[...]
Nee, maar er zijn diverse niveau settings onder geluid, maar ik neem aan dat je die al gecheckt hebt?
:strip_icc():strip_exif()/u/565250/crop683b436b98c4e_cropped.jpg?f=community) 
            /u/9354/imagesmall.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/399334/crop5a6e1999e99b3_cropped.jpeg?f=community) 
            /u/103745/crop68d2609ea7f50_cropped.png?f=community) 
            :strip_exif()/u/55543/crop5eb8fd6c1bf0a_cropped.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/479581/Coffee%25202.jpg?f=community) 
            /u/13344/crop68eca7b3ce5be_cropped.png?f=community) 
            /u/358626/crop5ecabcd516d18_cropped.png?f=community)