Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 71 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

eboellie schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:32:
[...]

Maakt het uit of je de rem gebruikt? I-Pedal en rem zullen toch beide eenzelfde "dynamo" hebben?
Maakt in principe niet uit, alle manieren om te remmen (rempedaal, i-Pedal, SCC, zelfs de emergency stop) sturen hetzelfde mechanisme aan. Alleen wanneer de remvraag groter is dan wat met regeneratief remmen mogelijk is, springen de frictieremmen bij. Bij een lager regeneratieniveau dan LV3 springen de frictieremmen al eerder bij.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 16-09-2025 17:00 ]

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ligt het aan mij of ligt de app er al de halve middag uit?

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Steeffoon schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:44:
Gebruiken jullie een tool om het verbruik bij te houden? Ik deed dat altijd graag bij de Kona. Echter komen Fuelio en Spritmonitor met vage waarden die totaal afwijken van de werkelijkheid, en ook omdat ik zelden tot 100% laadt, wordt de berekening van die twee apps een zootje.

Hoop dat iemand een goed alternatief heeft!
Ik houd het zelf niet bij, maar dat is meer uit luiheid gepaard met de kennis dat de financiële besparing vrij klein is. Ik houd al een 'normale' rijstijl aan (snelheidslimiet aanhouden en niet bumperkleven) en het verbruik bij deze rijstijl is gewoon prima; nog zuiniger rijden gaat gepaard met compromissen die ik niet bereid ben te nemen.

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:57
THE_BASE schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:00:
Ligt het aan mij of ligt de app er al de halve middag uit?
Nee ligt niet aan jou. Ik ben voor het eerst sinds maanden uitgelogd en kan niet meer inloggen. Server error 500.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Eevje schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:22:
Valt mij op dat de EV3 soms heel sterk inhoudt, remt, als ik een vrachtwagen passeer. Iemand dezelfde ervaring?
Dit is met SCC actief neem ik aan? En gebruik je de richtingaanwijzer bij het wisselen van rijstrook?

Ik merk dit ook wel eens wanneer ik de richtingaanwijzer te vroeg uit zet, wanneer mijn zijkant de zijkant van de vrachtwagen nog niet volledig is gepasseerd. Wanneer de richtingaanwijzer uit staat, dan denkt SCC dat de voorligger (de vrachtwagen) langzamer rijdt en remt af.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:20
AtlAntA schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:09:
[...]

Nee ligt niet aan jou. Ik ben voor het eerst sinds maanden uitgelogd en kan niet meer inloggen. Server error 500.
Hoe geen probleem, kreeg net nog melding dat portieren niet vergrendeld waren, vanuit de app laten doen, daarna bevestiging gekregen. (iPhone app)

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-11 21:23
Pegasus55 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 00:23:
Ik heb vandaag na het topic over rijbereik van elektrische auto’s bij Radar, eens gekeken naar wat ik zelf als
rijbereik heb vastgelegd. Ik heb de Kia ev3 short range welke volgens opgave 437 km zou moeten kunnen
rijden. Uiteindelijk kom ik nu in de praktijk op 324 km uit. Ik heb de wagen sinds 15 januari 2025 en heb een best wel vlotte rijstijl . Ik ben bang dat met een volle winterperiode het bereik onder de 300 km gaat komen.
Zijn er mensen die een gunstiger bereik hebben weten te bereiken? Zo ja, hoe kan je het verbruik en het rijbereik optimaliseren.? De ev- database geeft gemiddeld 325 kilometer , maar bij een koude winter net boven de 200 km.
Ik heb die van mij sinds eind mei (Plus SR) en mijn gemiddeld verbruik is 14,6 kWh/100 km na ongeveer 8000 km gereden te hebben. Verste dat ik er op 1 lading mee heb gereden (met nog max 34 km bereik) is 378 km. Ik ben benieuwd hoe dit in de winter gaat zijn.

Ik heb regeneratie op lvl 3 staan. Verder is mijn woon-werk vooral op 80/100 wegen met klein stukje snelweg. Ik rij zoveel mogelijk op ACC en probeer ook vaak vooruit te kijken en uit te laten rollen bij afremmen. Optrekken doe ik dan wel weer snel.

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54
Meer mensen last van een niet werkende app?
Ook online kan ik overigens niet inloggen. Gaat volgens mij niet helemaal ok.
Had zelfs de app al een keer verwijderd en opnieuw gedownload maar dat hielp ook niet.

Wel nu widget kwijt en ik hoop dat mijn digital key nog werkt.

Gewoon spullen

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-11 16:17
Vanmiddag deed de app niks, bleef hangen op die Kia in het laadscherm.
Vroeg in de avond werkte alles gewoon weer. Nu net even voor je gechecked en krijg de volgende melding: Communicatie met de server is mislukt.

• Soepie
Ligt dus niet aan mij 8)7

Gewoon spullen

• uray
Nope

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-11 14:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PbWoBmbmG3YsrobIpsMIAcmDCU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IaIJY39LWmVsjXb4tHdcBu8K.png?f=fotoalbum_large

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 20:31
Hier sputterde de app vanmorgen ook even en toevallig wilde ik net wat extra bijladen, omdat ik vandaag veel ga rijden. Op het moment van opladen zat de auto voor 80% vol en het tijdstip viel buiten het geplande laadschema, dus het laden startte niet. Ik kon echter met geen mogelijkheid de optie in de auto vinden om het laden geforceerd te starten. Ik zal de optie vast over het hoofd zien, maar het was wel een moment waarop ik mijn Tesla echt miste. Hoe is het toch mogelijk dat Tesla de enige fabrikant is die het wel lukt om een intuitieve bediening te maken en het bij alle andere autofabrikanten onhandig gepruts blijft? Er zijn zeker ook dingen die Kia beter doet qua bediening, zoals meer fysieke knoppen, maar ook na 20.0000 km blijft mijn ervaring met de Kia (net zoals bij alle merken waarmee ik ervaring heb) dat het infotainment systeem omslachtig is waarbij je steeds moet zoeken en bij Tesla werkt alles gewoon.

• THE_BASE
  • Niet online
EricEric752 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 07:39:
Hier sputterde de app vanmorgen ook even en toevallig wilde ik net wat extra bijladen, omdat ik vandaag veel ga rijden. Op het moment van opladen zat de auto voor 80% vol en het tijdstip viel buiten het geplande laadschema, dus het laden startte niet. Ik kon echter met geen mogelijkheid de optie in de auto vinden om het laden geforceerd te starten. Ik zal de optie vast over het hoofd zien, maar het was wel een moment waarop ik mijn Tesla echt miste. Hoe is het toch mogelijk dat Tesla de enige fabrikant is die het wel lukt om een intuitieve bediening te maken en het bij alle andere autofabrikanten onhandig gepruts blijft? Er zijn zeker ook dingen die Kia beter doet qua bediening, zoals meer fysieke knoppen, maar ook na 20.0000 km blijft mijn ervaring met de Kia (net zoals bij alle merken waarmee ik ervaring heb) dat het infotainment systeem omslachtig is waarbij je steeds moet zoeken en bij Tesla werkt alles gewoon.
Maar je hebt toch in het EV scherm een optie met Gepland laden? Die kun je daar toch uitschakelen? De auto overruled de app altijd neem ik aan.

Dan had je in elk geval gewoon kunnen bijladen. Ik hoef niets te zoeken en vind ccNc gewoon overzichtelijk. Maar ben dan gelukkig ook geen Tesla gewend. :)

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 20:31
THE_BASE schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:44:
[...]

Maar je hebt toch in het EV scherm een optie met Gepland laden? Die kun je daar toch uitschakelen? De auto overruled de app altijd neem ik aan.

Dan had je in elk geval gewoon kunnen bijladen. Ik hoef niets te zoeken en vind ccNc gewoon overzichtelijk. Maar ben dan gelukkig ook geen Tesla gewend. :)
Je hebt helemaal gelijk. Die optie is er maar mijn strikt persoonlijke ervaring is dat ik die over het hoofd zag. Dat is precies mijn punt: voor mij heeft Tesla het gebruiksgemak van een paar sokken en infotainment systemen van andere fabrikanten het "gemak" van een oven die 200 handige recepten kent en je daarmee steeds lastig wil vallen. Het blijft heel persoonlijk maar het verschil is voor mij heel frappant met aan de ene kant Tesla en aan de andere kant alle anderen. Verder vind ik de EV3 trouwens erg fijn hoor, maar ik blijf het gevoel houden dat ik me aan de auto moet aanpassen ipv andersom.

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:17
Zr40 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:59:
[...]

Maakt in principe niet uit, alle manieren om te remmen (rempedaal, i-Pedal, SCC, zelfs de emergency stop) sturen hetzelfde mechanisme aan. Alleen wanneer de remvraag groter is dan wat met regeneratief remmen mogelijk is, springen de frictieremmen bij. Bij een lager regeneratieniveau dan LV3 springen de frictieremmen al eerder bij.
Klopt, zoals mijn Prius voor het remmen.

Zo had ik zijn uitleg (minimaal remmen) mss moeten benaderen, maar remmen op zich levert energie terug, tenzij te hard / je het roest van je remschijven af wilt halen.

• Pegasus55
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07-11 13:49
[quote]Zr40 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:08:
[...]

Ik houd het zelf niet bij, maar dat is meer uit luiheid gepaard met de kennis dat de financiële besparing vrij klein is. Ik houd al een 'normale' rijstijl aan (snelheidslimiet aanhouden en niet bumperkleven) en het verbruik bij deze rijstijl is gewoon prima; nog zuiniger rijden gaat gepaard met compromissen die ik niet bereid ben te nemen.

[ Voor 28% gewijzigd door Pegasus55 op 17-09-2025 14:36 ]

• Pegasus55
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07-11 13:49
Steeffoon schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:44:
Gebruiken jullie een tool om het verbruik bij te houden? Ik deed dat altijd graag bij de Kona. Echter komen Fuelio en Spritmonitor met vage waarden die totaal afwijken van de werkelijkheid, en ook omdat ik zelden tot 100% laadt, wordt de berekening van die twee apps een zootje.

Hoop dat iemand een goed alternatief heeft!
[/quote]Het is gewoon een kwestie van een spreadsheet opzetten waarin de geladen kw's worden geregistreerd en daarbij het aantal gereden kilometers.
Dit kan je per maand opzetten om te zien wat er gebeurd in de koude maanden en wat er gebeurd in de warme maanden. Daarnaast een totaalkolom voor kw's en kilometers en je hebt je verbruik en actieradius.

• Bert_H
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 09-11 19:32
We deden navraag voor een trekhaak (geen GT-line), en kregen de vraag of de auto moest gecodeerd worden.
Dan is deze geprogrammeerd om automatisch te detecteren dat er iets gekoppeld is, en schakelt hij bv de parkeersensoren uit.
Kan hij dat automatisch als je een trekhaak aankoppelt (13-polige stekker), of is hiervoor een tussenkomst nodig?

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-11 09:23

aip

Bert_H schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:29:
We deden navraag voor een trekhaak (geen GT-line), en kregen de vraag of de auto moest gecodeerd worden.
Dan is deze geprogrammeerd om automatisch te detecteren dat er iets gekoppeld is, en schakelt hij bv de parkeersensoren uit.
Kan hij dat automatisch als je een trekhaak aankoppelt (13-polige stekker), of is hiervoor een tussenkomst nodig?
Vrijwel alle moderne auto's detecteren het als er een stekker van een aanhanger wordt aangesloten, en schakelen dan parkeersensoren en sommige veiligheidssystemen automatisch uit. Dat zal bij de EV3 niet anders zijn.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
aip schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:55:
[...]

Vrijwel alle moderne auto's detecteren het als er een stekker van een aanhanger wordt aangesloten, en schakelen dan parkeersensoren en sommige veiligheidssystemen automatisch uit. Dat zal bij de EV3 niet anders zijn.
Klopt, de ev3 schakelt diverse systemen uit na aankoppelen van een aanhanger of fietsendrager met de 13 polige stekker. Hij gaat dan in de 'trailer mode'.

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-11 16:41
EricEric752 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:04:
[...]
... maar ik blijf het gevoel houden dat ik me aan de auto moet aanpassen ipv andersom.
Ik heb toch wel om gelachen om deze zin. Auto's worden steeds slimmer en kunnen steeds meer op de persoon afgesteld worden (stoelen, bepaalde instellingen op basis van sleutel etc.). Maar... het blijft een auto met een bepaald ontwerp.

Hoe verwacht jij dat een auto, van welke fabrikant dan ook, zich zal vervormen of aanpassen tot wat jij persoonlijk fijn vind? Tenzij jij from-scratch een auto laat ontwerpen en bouwen, zal je altijd te maken hebben met merk- en model specifieke eigenaardigheden. Het is geen transformer :+

Überhaupt vind ik de continue vergelijkingen met Tesla, bij de EV3 maar ook bij andere non-Tesla EVs, een onzinnig verhaal. Als je een Tesla wil, met Tesla bouwkwaliteit en Tesla software, koop dan een Tesla. Zo niet kijk dan naar de auto die je hebt en probeer te begrijpen hoe die werkt.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• Bert_H
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 09-11 19:32
Dankjewel voor het advies!
Voor wie ook een trekhaak overweegt, deel ik de prijzen die we kregen: range van €900-1250.

• THE_BASE
  • Niet online
aidanl schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:52:
[...]

Ik heb toch wel om gelachen om deze zin. Auto's worden steeds slimmer en kunnen steeds meer op de persoon afgesteld worden (stoelen, bepaalde instellingen op basis van sleutel etc.). Maar... het blijft een auto met een bepaald ontwerp.

Hoe verwacht jij dat een auto, van welke fabrikant dan ook, zich zal vervormen of aanpassen tot wat jij persoonlijk fijn vind? Tenzij jij from-scratch een auto laat ontwerpen en bouwen, zal je altijd te maken hebben met merk- en model specifieke eigenaardigheden. Het is geen transformer :+

Überhaupt vind ik de continue vergelijkingen met Tesla, bij de EV3 maar ook bij andere non-Tesla EVs, een onzinnig verhaal. Als je een Tesla wil, met Tesla bouwkwaliteit en Tesla software, koop dan een Tesla. Zo niet kijk dan naar de auto die je hebt en probeer te begrijpen hoe die werkt.
Helemaal eens, elke keer weer die vergelijking met Tesla.

Als ik een Samsung koop, ga ik toch ook niet zitten jammeren dat bij Apple alles beter was?

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-11 19:35
Nu spotify ook zonder kwaliteit verlies (FLAC) supportert vraag ik me af jullie nu betere geluidds kwaliteit ervaren? Ik heb het gevoel van wel maar ik ben niet zo audiofiel dat ik alles hoor.

Op mijn Macbook/iPad vind ik het wel voller en beter klinken

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:46

Steeffoon

Smartphone-nerd

Pegasus55 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:37:
[...]
[/quote]Het is gewoon een kwestie van een spreadsheet opzetten waarin de geladen kw's worden geregistreerd en daarbij het aantal gereden kilometers.
Dit kan je per maand opzetten om te zien wat er gebeurd in de koude maanden en wat er gebeurd in de warme maanden. Daarnaast een totaalkolom voor kw's en kilometers en je hebt je verbruik en actieradius.
Ik denk dat ik dat maar moet gaan doen inderdaad. Jammer, want was echt wel fan van beide apps.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• BassieBulk
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
_birdie_ schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:20:
Nu spotify ook zonder kwaliteit verlies (FLAC) supportert vraag ik me af jullie nu betere geluidds kwaliteit ervaren? Ik heb het gevoel van wel maar ik ben niet zo audiofiel dat ik alles hoor.

Op mijn Macbook/iPad vind ik het wel voller en beter klinken
FLAC nog niet gemerkt. Maar wel dat Spotify rechtstreeks via bluetooth veel beter klinkt dan via Android Auto.

• GJonke
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12-11 20:51
Vraag: voor het onderweg gebruiken van het externe oplaadpunt zijn verschillende adapters in de aanbieding: van € 40 tot € 400. Wie heeft goede ervaring met een niet al te dure adapter?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

GJonke schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:42:
Vraag: voor het onderweg gebruiken van het externe oplaadpunt zijn verschillende adapters in de aanbieding: van € 40 tot € 400. Wie heeft goede ervaring met een niet al te dure adapter?
Wat bedoel je precies met het 'externe oplaadpunt'? Een granny charger, om langzaam te laden op een normaal stopcontact? Of bedoel je een V2L adapter, om 220V-apparaten van stroom te voorzien?

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb deze granny charger:
https://amzn.eu/d/hwaQhDW

En deze v2l adapter:
https://amzn.eu/d/aDPYMYg

Werken allebei goed!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
In het af-fabriek navigatiesysteem heb ik de favoriet Thuis ingesteld. Is er een manier om aan te geven dat ik daar oplaadt? In onze vorige EV (Renault Megane met een infotainmentsysteem gebaseerd op Android Automotive) kon dat, en hield de routeplanner daar rekening mee. Ik heb gezocht, maar niet kunnen vinden dat dat in de EV3 ook mogelijk is. Zie ik iets over het hoofd?

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:57
De kia integratie in hacs/haos heeft vandaag een update gehad. Je moet wat hand en spanwerk doen om de juiste token te krijgen maar alles werkt weer.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Soepie
AtlAntA schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:40:
De kia integratie in hacs/haos heeft vandaag een update gehad. Je moet wat hand en spanwerk doen om de juiste token te krijgen maar alles werkt weer.
Voor een beetje tweaker toch geen probleem? O-)

Maar wel fijn dat het weer werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Soepie op 18-09-2025 23:37 ]

Gewoon spullen

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:54

WoutF

Hoofdredacteur
AtlAntA schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:40:
Ik heb die ook geïnstalleerd met de hoop dat ik via HA mijn klimaatbediening zou kunnen regelen, maar daar krijg ik geen controls voor. Volgens de docs zou 'Set Temperature' aanwezig moeten zijn. Heeft iemand anders dit wel werkend?

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-11 22:12
WoutF schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 06:41:
[...]

Ik heb die ook geïnstalleerd met de hoop dat ik via HA mijn klimaatbediening zou kunnen regelen, maar daar krijg ik geen controls voor. Volgens de docs zou 'Set Temperature' aanwezig moeten zijn. Heeft iemand anders dit wel werkend?
Ik zie bij mij een kia_uvo.start_climate actie staan in HA. Ik krijg wel een Unknown error als ik deze uitvoer. Men zegt op GitHub dat je hiervoor een PIN moet instellen maar dat moet ik nog even testen...

code:
1
2
3
4
5
6
7
action: kia_uvo.start_climate
data:
  climate: true
  temperature: 21
  heating: "0"
  device_id: 
  duration: 5

[ Voor 11% gewijzigd door bart155 op 19-09-2025 14:17 ]

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
bart155 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:14:
[...]

Ik zie bij mij een kia_uvo.start_climate actie staan in HA. Ik krijg wel een Unknown error als ik deze uitvoer. Men zegt op GitHub dat je hiervoor een PIN moet instellen maar dat moet ik nog even testen...

code:
1
2
3
4
5
6
7
action: kia_uvo.start_climate
data:
  climate: true
  temperature: 21
  heating: "0"
  device_id: 
  duration: 5
_/-\o_ had nog niet naar losse actions gekeken, thanks. Heb het even getest en het werkt :)

• bart155
WoutF schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:18:
[...]

_/-\o_ had nog niet naar losse actions gekeken, thanks. Heb het even getest en het werkt :)
Top! Heb je dan ook een PIN ingesteld?

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
bart155 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:25:
[...]

Top! Heb je dan ook een PIN ingesteld?
Nope, zonder PIN

• bart155
Okay, ik moest even wachten totdat ie klaar was met opladen maar net even de Hyundai / Kia Connect integratie opnieuw toegevoegd in HA (met PIN) en nu werkt het bij mij ook. Hier kunnen wel wat mee komende winter... :)

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
bart155 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:52:
[...]

Okay, ik moest even wachten totdat ie klaar was met opladen maar net even de Hyundai / Kia Connect integratie opnieuw toegevoegd in HA (met PIN) en nu werkt het bij mij ook. Hier kunnen wel wat mee komende winter... :)
Zeker! Ik heb twee template switches toegevoegd aan het device van de auto ('Climate Hot' en 'Climate'), waarbij die eerste ook ontwazemt en de stoel- en stuurverwarming aanzet :) Die weer gekoppeld aan een Google Home commando 'heat up the car' en dat bespaart weer tikjes in de interface deze winter.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Voor de GT-Line rijders... welke kleuren hebben jullie gekozen binnen in de EV3?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiKsRuTCcyoJWI1u1DhRmLp8iXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IeAVuJz8YD7NfVvMfMammq4L.jpg?f=fotoalbum_large

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:04:
Voor de GT-Line rijders... welke kleuren hebben jullie gekozen binnen in de EV3?[Afbeelding]
Donkerblauw/paars boven, roze onder. Standje 6. :)

• uray
Nog niet, ben er nog niet over uit, vooralsnog wit gedimd... De Vrouw heeft Paars/Roze...

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Steeffoon schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:04:
Voor de GT-Line rijders... welke kleuren hebben jullie gekozen binnen in de EV3?[Afbeelding]
Geel boven, groen onder. Een van de standaard combinaties.

• deMercer
  • Niet online
Oranje zowel boven als onder, op de hoogste stand 10 (en automatisch gedimd in het donker)

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Tof! Toch veel verschil!

Iemand met de Star Map-verlichting, al opgevallen hoe tof het seinen met groot licht eruit ziet? Gaat van de buitenste rij led’s naar de binnenste, op een geleidelijke wijze. Van dat soort details hou ik wel!

• eboellie
koelkast schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:12:
[...]

Ik heb deze granny charger:
https://amzn.eu/d/hwaQhDW

En deze v2l adapter:
https://amzn.eu/d/aDPYMYg

Werken allebei goed!
En op marktplaats is een levendige handel van laders van auto's die (ik gok) na de lease zijn ingenomen behalve de (granny) charger.. prima kwaliteit tussen.
En wie weet binnenkort hier op Tweakers?

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:39
eboellie schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:21:
[...]

En op marktplaats is een levendige handel van laders van auto's die (ik gok) na de lease zijn ingenomen behalve de (granny) charger.. prima kwaliteit tussen.
En wie weet binnenkort hier op Tweakers?
Dat is heel goed te verklaren, ik heb er zelf namelijk ook eentje over.

Wanneer je een auto least, krijg je daar vaak een laadpaal bij. Dit is nodig om de energiekosten correct te kunnen verrekenen, omdat die in de meeste gevallen door de werkgever of leasemaatschappij worden vergoed. Zo’n laadpaal is juridisch gezien jouw eigendom en kost grofweg zo’n €2.500, exclusief de kosten voor het graven en leggen van kabels.

Ga je daarna een nieuwe auto leasen, dan loop je tegen het volgende aan: iedere leasemaatschappij werkt met een eigen laadpaal en bijbehorende backoffice. Daardoor kun je de bestaande laadpaal vaak niet blijven gebruiken. Zelfs als je bij dezelfde maatschappij blijft, kan het alsnog mislopen. Zo kreeg ik bijvoorbeeld te horen dat mijn vorige laadpaal ‘te oud’ was. Die laadpaal was van NewMotion, dat inmiddels is overgenomen door Shell en daarna weer door 50five. Het huidige bedrijf dat de laadpaal beheert, zegt nu dat ze er niets meer mee kunnen omdat de techniek te verouderd zou zijn.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• deejeebv
DutchKel schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 08:30:
[...]

Dat is heel goed te verklaren, ik heb er zelf namelijk ook eentje over.

Wanneer je een auto least, krijg je daar vaak een laadpaal bij. Dit is nodig om de energiekosten correct te kunnen verrekenen, omdat die in de meeste gevallen door de werkgever of leasemaatschappij worden vergoed. Zo’n laadpaal is juridisch gezien jouw eigendom en kost grofweg zo’n €2.500, exclusief de kosten voor het graven en leggen van kabels.

Ga je daarna een nieuwe auto leasen, dan loop je tegen het volgende aan: iedere leasemaatschappij werkt met een eigen laadpaal en bijbehorende backoffice. Daardoor kun je de bestaande laadpaal vaak niet blijven gebruiken. Zelfs als je bij dezelfde maatschappij blijft, kan het alsnog mislopen. Zo kreeg ik bijvoorbeeld te horen dat mijn vorige laadpaal ‘te oud’ was. Die laadpaal was van NewMotion, dat inmiddels is overgenomen door Shell en daarna weer door 50five. Het huidige bedrijf dat de laadpaal beheert, zegt nu dat ze er niets meer mee kunnen omdat de techniek te verouderd zou zijn.
Ik heb er voor gekozen mijn oude laadpaal te houden en te connecten met Tap electric als backoffice. Ik had binnen het contract ook een nieuwe lader kunnen krijgen. Ik heb een 1 fase laadpaal omdat mijn vorige auto een 1 fase lader had en mijn vorige huis ook een 1 fase huisaansluiting. Hij is met 32A aangesloten op mijn 3*25 huisaansluiting. Ik kan zo optimaal gebruik maken van eigen zonnestroom. Ik heb een omvormer die max 8.4kW levert. Zonder zon is het laadvermogen beperkt tot 4.6kW.
Als er een bidirectionele lader beschikbaar komt ga ik nadenken over vervanging.

• qwik496
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-10 15:00
Ik heb deze met een vage aanbieding bij de Amazon voor €32.Op het doosje staat dat deze alleen voor KIA is, dus let daar op. Met het knopje bovenop schakelen je hem in/uit.Maximaal 3500W, dus niet geschikt om tegelijk een Airfryer XXL en waterkoker te gebruiken :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHthGpLKGHDiwL8-GJh2IezHDkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLeDw74QNkgY7ZyC1Mg4GL9G.jpg?f=fotoalbum_large

• adsa
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-11 18:42
Pegasus55 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 00:23:
Ik heb vandaag na het topic over rijbereik van elektrische auto’s bij Radar, eens gekeken naar wat ik zelf als
rijbereik heb vastgelegd. Ik heb de Kia ev3 short range welke volgens opgave 437 km zou moeten kunnen
rijden. Uiteindelijk kom ik nu in de praktijk op 324 km uit. Ik heb de wagen sinds 15 januari 2025 en heb een best wel vlotte rijstijl . Ik ben bang dat met een volle winterperiode het bereik onder de 300 km gaat komen.
Zijn er mensen die een gunstiger bereik hebben weten te bereiken? Zo ja, hoe kan je het verbruik en het rijbereik optimaliseren.? De ev- database geeft gemiddeld 325 kilometer , maar bij een koude winter net boven de 200 km.
Ik rijd sinds 24 januari in mijn EV3 (16.500km verder) en haal op een volle accu zo’n 360–370 km bij normaal gebruik. Ik let wel op mijn rijstijl, in de stad 50, buiten de stad 70–80 en op de snelweg meestal 100. Waar 120 mag, rijd ik dat ook. Moet ik echt op de accu letten, dan zak ik wat terug in snelheid. Haal ik mijn bestemming sowieso niet, dan blijf ik 120 rijden en pak ik onderweg een snellader.

Op vakantie naar Zuid-Europa kwam ik gemiddeld uit op zo’n 15,5 kWh/100 km. Altijd 120 gereden waar het mocht, maar niet harder, omdat het verbruik daarboven flink oploopt. In de winter zit ik boven de 20 kWh/100 km.

Kortom, met een vlotte rijstijl moet je rekening houden met meer verbruik. Ik vind zelf dat “normaal” ongeveer WLTP minus 10 à 12% is. Rij je wat sportiever, dan gaat er al snel 25% of meer vanaf.

WLTP is leuk op papier, maar in de praktijk haal je dat alleen met een slakkengangetje of veel stadsritten.

• Bolko
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:45
Gister kwam de volgende melding in beeld:
On-Board Charger malfunction.
Visit an authorised service partner for inspection.

Auto laad nog wel netjes en rijd ook verder zonder problemen. Iemand die weet wat dit zou kunnen zijn? Inmiddels al een afspraak bik de garage staan maar ben toch benieuwd.

• DutchKel
deejeebv schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 08:40:
[...]

Ik heb er voor gekozen mijn oude laadpaal te houden en te connecten met Tap electric als backoffice. Ik had binnen het contract ook een nieuwe lader kunnen krijgen. Ik heb een 1 fase laadpaal omdat mijn vorige auto een 1 fase lader had en mijn vorige huis ook een 1 fase huisaansluiting. Hij is met 32A aangesloten op mijn 3*25 huisaansluiting. Ik kan zo optimaal gebruik maken van eigen zonnestroom. Ik heb een omvormer die max 8.4kW levert. Zonder zon is het laadvermogen beperkt tot 4.6kW.
Als er een bidirectionele lader beschikbaar komt ga ik nadenken over vervanging.
De vervangende laadpaal (white label Peblar) die ik heb kan bidirectioneel laden. Dus je kunt de laadpaal al vervangen.

• deejeebv
DutchKel schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 11:57:
[...]

De vervangende laadpaal (white label Peblar) die ik heb kan bidirectioneel laden. Dus je kunt de laadpaal al vervangen.
Nu al, of voorbereid op?

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11 21:18

Coffee

Coffee

Lees ook even de thread terug, er is al het een en ander over gezegd. Persoonlijk zou ik niet 10x meer betalen voor iets wat essentieel hetzelfde is.

Ik heb zelf deze via Amazon: JULIK V2L Adapter Alleen voor... https://www.amazon.nl/dp/B0DBFY5QLG?ref=ppx_pop_mob_ap_share

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

• DutchKel
De laadpaal kan het, alleen in de firmware is het vanwege de regelgeving in Nederland nog niet geactiveerd. Geen enkele laadpaal (voor consumenten) kan het nu al in Nederland omdat het nog niet mag, ze zijn het nog aan het testen (o.a. in Utrecht dacht ik).

• THE_BASE
  • Niet online
Vandaag belabberd weer onderweg. De airco staat steeds op AUTO, maar de voorruit begon te beslaan. Moet dus zelf blazen op de voorruit inschakelen. Dat ben ik niet gewend. Hoe doen jullie dit?

• NVranya
  • Laatst online: 11:40
THE_BASE schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 20:20:
Vandaag belabberd weer onderweg. De airco staat steeds op AUTO, maar de voorruit begon te beslaan. Moet dus zelf blazen op de voorruit inschakelen. Dat ben ik niet gewend. Hoe doen jullie dit?
Ik doe dit helaas ook precies zo

• deejeebv
DutchKel schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:22:
[...]

De laadpaal kan het, alleen in de firmware is het vanwege de regelgeving in Nederland nog niet geactiveerd. Geen enkele laadpaal (voor consumenten) kan het nu al in Nederland omdat het nog niet mag, ze zijn het nog aan het testen (o.a. in Utrecht dacht ik).
Dus heeft het voor mij nog geen zin een nadere laadpaal te kopen.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Steeffoon schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:10:
[...]

Contact gehad met de dealer. De auto mag woensdag weer een dagje naar de dealer. Er zijn nieuwe lijsten besteld, die worden dan geplaatst. Dus dat klinkt als goed nieuws

Gelijk maar even een lijstje ingediend met andere dingen die me opvielen. Ik ben benieuwd of enkele punten jullie ook opvielen/opvallen?

1. Er zou gekeken worden naar de updates. Omdat de update met YouTube en Entertainment direct bij het ophalen gedownload werd, en erna weer een update volgde, ben ik in principe al in 24 uur door de twee gratis OTA updates heen. Dat is nogal opvallend, aangezien de eerstgenoemde update al lange tijd beschikbaar is, en deze ook in de demo’s al zat maanden geleden.
2. Het batterijpercentage. Vorige week zette ik de auto op de oprit met 28 procent batterij. Twee uur later vertrok ik, met 28 procent en na letterlijk twee bochten ging hij naar 25 procent, zonder dat er verbruikers aanstonden of dergelijke. Dat de actieradius zich aanpast, logisch, maar dit lijkt me niet horen. Iets soortgelijks is mij afgelopen week weer gebeurd.
3. Hikjes tijdens het rijden. Wanneer je een constante snelheid rijdt, zowel met cruise control aan als uit, hikt de auto zo nu en dan. Tijdens dat hikje gaat de snelheid een kilometer p/u naar beneden. En houdt dit twee seconden aan.
4. Wanneer er wordt geschakeld tussen DAB en FM wijkt het volume nogal af.
5. Iets cosmetisch; maar het viel ons op dat de toets rechtsboven op het stuur, aan linker kant, (met het blad papier op de toets) net meer uitsteekt/schever zit dan de rest. Kan dit voor het oog wat mooier?

Neemt niet weg dat het echt een fijne auto is. Zal binnenkort ook eens een Autoweek review maken :)
Woensdag is de Kia naar de dealer geweest in het westen van het land. De raamlijsten die bij aflevering beschadigd waren, zijn keurig vervangen. Vriendelijke service en ze namen goed de tijd over de andere punten.
  • Wat betreft het batterijpercentage: dat zou allemaal horen. Dat berekent zichzelf, en is afhankelijk van of je bijvoorbeeld enthousiast het gaspedaal intrapt. - In mijn ogen klopt dat niet, aangezien ik heel rustig de straat uitreed, en toen er drie procent afvloog... maarja...
  • Wat betreft de gratis OTA-updates waar ik nu doorheen ben: dat klopt. Volgens de dealer zijn die allebei verbruikt, binnen 24 uur dus. Daar vind ik wat van. De dealer gaf aan dat ik dit verder moest oppakken met de verkoper. Apart, je kan als dealer dit ook oppakken intern lijkt me, maar goed, daar maar weer een mailtje aan wagen
  • Hikjes tijdens het rijden: de werkplaats heeft een rondje gereden met de EV3, maar kon het probleem niet reproduceren. Als het erger wordt, moet ik me weer melden.
  • Het afwijkende volume tussen DAB en FM: daarvoor is een optie om uit te zetten dat er geschakeld wordt tussen deze twee. Was fijn geweest als Kia het in de toekomst nog even fixt met een update.
  • De knop op het stuur die net wat schever zit: dat is volgens de dealer inderdaad niet hoe het hoort. Is garantiewerk, zegt de dealer. Het idee van de dealer is om dit met een dealer in de buurt op te pakken, want het onderdeel moet besteld worden en dat kan even duren. Dus de Kia dealer in de buurt gebeld. Daar moet hij half oktober eerst voor een check; waarna later een vervanging gepland wordt. Schijnt met een systeem te maken te hebben dat elke dealer zo'n verzoek zelf in moet dienen.
Dus ben er nog weer even mee zoet, maar gelukkig is er allemaal mee te leven.

Gisteren de auto lekker gewassen, die staat er weer mooi bij. Nog steeds veel complimenten over de blauwe kleur; en je ziet wel dat de auto af en toe de aandacht trekt op straat :P

• R0bb3rt
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-11 19:57
Nog geen drie maanden oud en iemand vond het nodig even met zijn auto tegen de mijn aan te komen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0GYEKt2-9jGO-cpMr7G9WnQaQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76BYYKAkiBB5ZCUOKniDFDaq.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn dochter (15) zat achterin de auto terwijl ik even snel wat boodschappen haalde.
Ze belde mij lichtelijk in paniek op dat er iemand tegen de auto had gezeten.
Nadat ze ophing rende ze achter de andere partij aan en die heeft ze gestopt, gezien waar hij tegen mij aanreed en waar hij uiteindelijk stond, leek het erop dat hij van plan was weg te rijden.
Uiteindelijk schadeformulier ingevuld en nu wachten op de schade expert.

• THE_BASE
  • Niet online
NVranya schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 20:55:
[...]

Ik doe dit helaas ook precies zo
Hmm, oké. Jammer. Of wennen. :)

• THE_BASE
  • Niet online
R0bb3rt schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:12:
Nog geen drie maanden oud en iemand vond het nodig even met zijn auto tegen de mijn aan te komen...
[Afbeelding]

Mijn dochter (15) zat achterin de auto terwijl ik even snel wat boodschappen haalde.
Ze belde mij lichtelijk in paniek op dat er iemand tegen de auto had gezeten.
Nadat ze ophing rende ze achter de andere partij aan en die heeft ze gestopt, gezien waar hij tegen mij aanreed en waar hij uiteindelijk stond, leek het erop dat hij van plan was weg te rijden.
Uiteindelijk schadeformulier ingevuld en nu wachten op de schade expert.
Oei, dat is wel een vervelend stukje schade. En asociaal om weg te rijden. Goed dat ze hem heeft weten te stoppen! Hopelijk rijd je snel weer ‘schadevrij’!

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 21:55:
[...]

Woensdag is de Kia naar de dealer geweest in het westen van het land. De raamlijsten die bij aflevering beschadigd waren, zijn keurig vervangen. Vriendelijke service en ze namen goed de tijd over de andere punten.
  • Wat betreft het batterijpercentage: dat zou allemaal horen. Dat berekent zichzelf, en is afhankelijk van of je bijvoorbeeld enthousiast het gaspedaal intrapt. - In mijn ogen klopt dat niet, aangezien ik heel rustig de straat uitreed, en toen er drie procent afvloog... maarja...
  • Wat betreft de gratis OTA-updates waar ik nu doorheen ben: dat klopt. Volgens de dealer zijn die allebei verbruikt, binnen 24 uur dus. Daar vind ik wat van. De dealer gaf aan dat ik dit verder moest oppakken met de verkoper. Apart, je kan als dealer dit ook oppakken intern lijkt me, maar goed, daar maar weer een mailtje aan wagen
  • Hikjes tijdens het rijden: de werkplaats heeft een rondje gereden met de EV3, maar kon het probleem niet reproduceren. Als het erger wordt, moet ik me weer melden.
  • Het afwijkende volume tussen DAB en FM: daarvoor is een optie om uit te zetten dat er geschakeld wordt tussen deze twee. Was fijn geweest als Kia het in de toekomst nog even fixt met een update.
  • De knop op het stuur die net wat schever zit: dat is volgens de dealer inderdaad niet hoe het hoort. Is garantiewerk, zegt de dealer. Het idee van de dealer is om dit met een dealer in de buurt op te pakken, want het onderdeel moet besteld worden en dat kan even duren. Dus de Kia dealer in de buurt gebeld. Daar moet hij half oktober eerst voor een check; waarna later een vervanging gepland wordt. Schijnt met een systeem te maken te hebben dat elke dealer zo'n verzoek zelf in moet dienen.
Dus ben er nog weer even mee zoet, maar gelukkig is er allemaal mee te leven.

Gisteren de auto lekker gewassen, die staat er weer mooi bij. Nog steeds veel complimenten over de blauwe kleur; en je ziet wel dat de auto af en toe de aandacht trekt op straat :P
Ik snap dat niet zo goed met dat DAB/FM/CarPlay volume. Natuurlijk kun je schakelen uitzetten. Maar dan is het FM prioriteit. Terwijl ik alleen DAB+ zenders wil luisteren. In m’n vorige auto waren de kanalen gescheiden. Dat werkte beter. En het volume blijft wel vervelend als je schakelt tussen radio en CarPlay.

Fijn dat de lijsten vervangen zijn en de rest gecheckt. Vervelend van de updates. Maak me er zelf niet zo druk om, update dan wel via een usb stick. Voor jou is het een nieuwe auto dus die telling zou pas moeten starten ná levering of zo. Maar dat is administratief natuurlijk niet te doen. Denk wel dat het je veel energie gaat kosten en niets gaat opleveren, dat soort dingen zitten allemaal te strak in elkaar.

Het blijft een mooie auto om te zien, zeker een aantal kleuren in de GT Line!

• eboellie
DutchKel schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 11:57:
[...]

De Alfen Eve Single Plus die ik heb heeft het ook.

• deejeebv
eboellie schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:08:
[...]

De Alfen Eve Single Plus die ik heb heeft het ook.
Ook hiervoor geldt, wat heb je er aan zolang je het niet kunt gebruiken.

• eboellie
deejeebv schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:09:
[...]

Ook hiervoor geldt, wat heb je er aan zolang je het niet kunt gebruiken.
Klopt, het mag nog niet, maar het zit er wel op. Woon je in België dan maken ze daar actief reclame voor, dus ik vermoed dat het daar wel mag.

Ikzelf ga het niet gebruiken. Maar hij keek naar de voorbereiding, vandaar.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:01:
[...]

Ik snap dat niet zo goed met dat DAB/FM/CarPlay volume. Natuurlijk kun je schakelen uitzetten. Maar dan is het FM prioriteit. Terwijl ik alleen DAB+ zenders wil luisteren. In m’n vorige auto waren de kanalen gescheiden. Dat werkte beter. En het volume blijft wel vervelend als je schakelt tussen radio en CarPlay.

Fijn dat de lijsten vervangen zijn en de rest gecheckt. Vervelend van de updates. Maak me er zelf niet zo druk om, update dan wel via een usb stick. Voor jou is het een nieuwe auto dus die telling zou pas moeten starten ná levering of zo. Maar dat is administratief natuurlijk niet te doen. Denk wel dat het je veel energie gaat kosten en niets gaat opleveren, dat soort dingen zitten allemaal te strak in elkaar.

Het blijft een mooie auto om te zien, zeker een aantal kleuren in de GT Line!
Oh, is dat zo? Overruled FM, DAB? Onhandig. Had het andersom gehoopt.

Ja, ben ook wel benieuwd wat ze doen. Zal er ook geen rechtszaak van maken :9 maar slordig vind ik het wel.

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik ben in de markt om privé een nieuwe KIA EV3 te kopen. Offerte is duidelijk alleen er staat 1 post op die ik aan de hoge kant vind en waarbij de uitleg van de verkoper mij niet tevreden stelde namelijk de afleverkosten van € 1.275. Volgens hem is dit een standaard bedrag die ze aan KIA moeten betalen daar heb ik mijn twijfels aan. Wellicht probeert hij via deze post een op papier een gunstige inruil wil geven voor mijn oude oude.

In de afleverkosten zit: transporteren auto, reinigen van en poetsen van auto inc waxoyl behandelijk, volle accu, mattenset, Ehbo set, lifehammer, pechhulp en opbergtas.

In de officiële prijslijst staat:
- Afleverpakket € 69
- Lakbescherming € 198
- Volle batterij 81.4kWh € 33
totaal: € 300

Heeft iemand ervaring met de post afleverkosten en is de hoogte normaal? Ik had verwacht dat transporteren bij de prijs inbegrepen zit want dit zie ik ook niet terugkomen in de prijslijsten.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

tweakfdr schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:23:
Heeft iemand ervaring met de post afleverkosten en is de hoogte normaal? Ik had verwacht dat transporteren bij de prijs inbegrepen zit want dit zie ik ook niet terugkomen in de prijslijsten.
De kostenspecificatie op mijn factuur, naast de auto zelf en de meerprijs voor de kleur:

- Kosten rijklaarmaken + dealer pakket: 982,03
- Anti-diefstal pack: 99
- Lakbescherming incl. fles aftercare poetsmiddel: 279
- Recyclingbijdrage: 75
- Kosten afgifte kenteken deel IA: 50
- Tenaamstellen kenteken deel IB: 7,97

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Zr40 schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:43:
[...]

De kostenspecificatie op mijn factuur, naast de auto zelf en de meerprijs voor de kleur:

- Kosten rijklaarmaken + dealer pakket: 982,03
- Anti-diefstal pack: 99
- Lakbescherming incl. fles aftercare poetsmiddel: 279
- Recyclingbijdrage: 75
- Kosten afgifte kenteken deel IA: 50
- Tenaamstellen kenteken deel IB: 7,97
Vaste kosten voor overheid staan apart genoemd. Totaal € 140 bestaande uit per accu € 55, overschrijving € 15, leges € 50 en recycling € 20).

• eboellie
tweakfdr schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:23:
Ik ben in de markt om privé een nieuwe KIA EV3 te kopen. Offerte is duidelijk alleen er staat 1 post op die ik aan de hoge kant vind en waarbij de uitleg van de verkoper mij niet tevreden stelde namelijk de afleverkosten van € 1.275. Volgens hem is dit een standaard bedrag die ze aan KIA moeten betalen daar heb ik mijn twijfels aan. Wellicht probeert hij via deze post een op papier een gunstige inruil wil geven voor mijn oude oude.

In de afleverkosten zit: transporteren auto, reinigen van en poetsen van auto inc waxoyl behandelijk, volle accu, mattenset, Ehbo set, lifehammer, pechhulp en opbergtas.

In de officiële prijslijst staat:
- Afleverpakket € 69
- Lakbescherming € 198
- Volle batterij 81.4kWh € 33
totaal: € 300

Ik had hetzelfde, heb er nog wat proberen af te halen, maar weinig luck. (afleverpakket etc geschrapt, maar dat werkte niet).

• knarfbo
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 13:51
de lakbescherming heb ik laten vervallen, gevraagd of de lak zo slecht was dat je hem al moest behandelen
de sloten op de velgen, diefstal beveiliging, laat maar zitten
noodpakket, veel te duur voor een paar vestjes en een gevarendriehoek ( meegenomen uit de vorige auto
afleverkosten waren bij mij 805

• knarfbo
Dit zit bij de consumentenadviesprijs in volgens kia

Consumentenadviesprijs
De consumentenadviesprijs is inclusief kosten rijklaarmaken, bestaande uit: het transporteren van de auto, het reinigen en poetsen van de auto, de nulbeurt, de kentekenplaten, handling- en administratiekosten, recyclingbijdrage, legeskosten, kosten tenaamstelling, een modelspecifieke mattenset en een veiligheidshamer.

• R0bb3rt
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-11 19:57
THE_BASE schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:57:
[...]

Oei, dat is wel een vervelend stukje schade. En asociaal om weg te rijden. Goed dat ze hem heeft weten te stoppen! Hopelijk rijd je snel weer ‘schadevrij’!
Dat hoop ik ook.

Ik ben wel benieuwd wat het schadebedrag zal zijn (ook al hoef ik het zelf niet te betalen)

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-11 16:41
Steeffoon schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 21:55:
[...]
Hoe lang heb je de auto, dus hoeveel KM? Naar mate je er meer mee gereden heb zal de berekening steeds meer gaan kloppen en zal je dus minder snel een verschil zien. Het systeem moet leren wat jouw rijgedrag is en daarmee het verbruik. Tenzij je normaal altijd rustig rijd en zoonlief aanmoedigt om is flink het pedaal in te trappen :P
Die 2 OTAs ben je sowieso snel doorheen, zeker nu de auto software vol in ontwikkeling is. Zou je er dus niet druk om maken, meteen een goede reden om uit te zoeken hoe het te werk gaat met een USB-stick.
Ik merk de hikjes ook af en toe. Voornamelijk als ik net weg ben gereden en de auto in de normal stand laat. De hikjes zijn minder merkbaar in eco modus en zodra ik langer onderweg ben lijk ik te wenen aan de mate waarop het pedaal wordt ingedrukt en verdwijnen de hikjes. Ben er dus zelf nog niet helemaal over uit waar het aan ligt. Misschien dat wanneer de remmen kouder zijn deze daarmee anders vast grijpen op de remschijf (uitgaande van 1-pedal lvl3)?
Ik verwacht hier geen updates voor, het is niet te doen. Het lijkt simpel, maar je moet dan een balans maken tussen DAB/FM/Android Auto/Apple Carplay(/Spotify), waarbij je ook nog eens afhankelijk bent van radio station dan wel mobiele OS dan wel app. Zo is überhaupt radio heel anders in de UK als NL, en heb je nu ook nog eens de lossless muziek discussie.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

@aidanl
Ik heb de auto nu 3 weken, met bijna 1600 kilometer op de teller. Het klopt uiteraard dat de actieradius zich aanpast, maar het accupercentage zelf zou niet zoveel moeten schelen.

De updates via USB ken ik inderdaad van de Kona, maar gemak dient de mens met de OTA :)

Oh, interessant, wat betreft de hikjes. Ik had me voorgenomen altijd op eco te rijden, maar ik vergeet het steeds. Nu je het zegt, heb ik vandaag wel op eco gereden,.en heb het inderdaad niet opgemerkt. Iets om even te testen in de komende tijd :)

Daar heb je ook wel een goed punt inderdaad; ben wel benieuwd hoe het bij andere merken precies zit :)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Steeffoon schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:06:
De updates via USB ken ik inderdaad van de Kona, maar gemak dient de mens met de OTA :)
Ik blijf het denken (en zeggen): die 2 updates gaan hoogstwaarschijnlijk alleen over kaartupdates, niet over iedere soort update die OTA binnen komt. Ik heb er zoals eerder gezegd al 4 gehad namelijk, waarvan maar één kaartupdate. :)

We gaan het zien wanneer je de volgende update wel/niet OTA ontvangt :P

• uray
Ik heb de auto nu dik 2 weken en ben 1200km verder. Voor wat betreft die "hikjes", die heb ik nog niet ervaren. Ik rijdt in de Normal stand.

En wat het accu percentage betreft, die heeft tot dusver niet van die rare sprongen gemaakt en klopt eigenlijk elke rit precies met wat ik had verwacht tot dusver.

Ik heb de eerste updates via een USB stickje gedaan, omdat ik niet wist of dat van die 2 OTA's afging. Dat was dus maar goed ook als ik de berichten hier zo lees.

Tot zover mijn bevindingen.

• THE_BASE
  • Niet online
aidanl schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:52:
[...]

Ik verwacht hier geen updates voor, het is niet te doen. Het lijkt simpel, maar je moet dan een balans maken tussen DAB/FM/Android Auto/Apple Carplay(/Spotify), waarbij je ook nog eens afhankelijk bent van radio station dan wel mobiele OS dan wel app.
Dit was bij m’n Fiesta geen probleem. Volume op welke bron dan ook was exact hetzelfde.

• imiek99
  • Laatst online: 13-11 21:38

imiek99

EV3 +A LR

Ik rij een KIA EV3 in de plus advanced uitvoering. Weten jullie of deze ook de KIA AI (Hey KIA) functionaliteit zou moeten hebben? Of is dit alleen actief vanaf de GT Line uitvoering?

• Vagax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:02

Vagax

Hehe

imiek99 schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:59:
Ik rij een KIA EV3 in de plus advanced uitvoering. Weten jullie of deze ook de KIA AI (Hey KIA) functionaliteit zou moeten hebben? Of is dit alleen actief vanaf de GT Line uitvoering?

Als je op je stuur op de voice assistant knop drukt en je kan dus spreken tegen de Kia kan je iets zeggen als "Wat kan ik doen in Amsterdam" en dan geeft die wat willekeurige dingen die je kan doen, dit is te zien omdat je rond de voice assistant op het scherm een ander soort kleuren randje ziet.

Het is vrij nutteloos :O

[ Voor 8% gewijzigd door Vagax op 22-09-2025 09:07 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Vagax schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:06:
[...]

Als je op je stuur op de voice assistant knop drukt en je kan dus spreken tegen de Kia kan je iets zeggen als "Wat kan ik doen in Amsterdam" en dan geeft die wat willekeurige dingen die je kan doen, dit is te zien omdat je rond de voice assistant op het scherm een ander soort kleuren randje ziet.

Het is vrij nutteloos :O
Het werkt ook vaker niet dan wel. Hoe vaak ik niet iets moet herhalen om een beetje duidelijk te zijn. Wel jammer.

• NVranya
imiek99 schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:59:

Ja hoor, is gewoon aanwezig met AI.
Check even je instellingen of je “hey Kia” aan hebt staan, anders moet je via de knop het activeren.

• THE_BASE
  • Niet online
NVranya schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:57:
[...]

Ja hoor, is gewoon aanwezig met AI.
Check even je instellingen of je “hey Kia” aan hebt staan, anders moet je via de knop het activeren.
Vertel maar waar die settings te vinden zijn, ik heb ze niet kunnen vinden.

• NVranya
THE_BASE schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:00:
[...]

Vertel maar waar die settings te vinden zijn, ik heb ze niet kunnen vinden.
Ik ben niet in de buurt van de auto, maar weet zeker dat ik die setting had. Zal later eens kijken of ik het nog steeds zie na de updates die geweest zijn.

Maar hier volgens een handleiding: http://webmanual.kia.com/...glish/Settings_voice.html

• THE_BASE
  • Niet online
NVranya schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:12:
[...]

Ik ben niet in de buurt van de auto, maar weet zeker dat ik die setting had. Zal later eens kijken of ik het nog steeds zie na de updates die geweest zijn.

Maar hier volgens een handleiding: http://webmanual.kia.com/...glish/Settings_voice.html
Ik check het later even, hangt aan de lader en wil het niet onderbreken. :)

• imiek99
  • Laatst online: 13-11 21:38

imiek99

EV3 +A LR

Ik heb alleen deze setting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqwO2x03X_BCzwmNgL-O8L7Ym2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upu6Ve9f9BgEZf504oudegO4.jpg?f=fotoalbum_large

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:29

winnie

de poes...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0fYtZGsUllgSYvsrPDb_1K23Yo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3Mviu0ptp6uRK4Uk7j96RCF7.png?f=fotoalbum_large

Is dit al langs gekomen? Dus Kia Charge heeft een factureringsdienst ingehuurd, die een dienstverlener voor de ondersteuning van de klantenservice heeft ingehuurd, die ongeautoriseerde toegang heeft gekregen en gebruikt.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Zr40 schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:59:
[...]

Ik blijf het denken (en zeggen): die 2 updates gaan hoogstwaarschijnlijk alleen over kaartupdates, niet over iedere soort update die OTA binnen komt. Ik heb er zoals eerder gezegd al 4 gehad namelijk, waarvan maar één kaartupdate. :)

We gaan het zien wanneer je de volgende update wel/niet OTA ontvangt :P
Eens hoor, alleen zegt de dealer dus dat ze wel degelijk allebei al geweest zijn. Ben wel benieuwd hoe zij dat dan zien :*)

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:03
winnie schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:21:
[Afbeelding]

Is dit al langs gekomen? Dus Kia Charge heeft een factureringsdienst ingehuurd, die een dienstverlener voor de ondersteuning van de klantenservice heeft ingehuurd, die ongeautoriseerde toegang heeft gekregen en gebruikt.
Yep, ook gehad en eind van het liedje is dat niemand verantwoordelijk is voor het datalek. En zij hieven het glas, deden een plas en alles ging verder zoals het was.

• deMercer
  • Niet online
NVranya schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:57:
Ik kan me niet herinneren dat ik dit heb ingesteld, maar gelukkig staat dat (standaard?) uit. Zit niet te wachten op iets dat continu zit ‘mee te luisteren’.

• eboellie
_birdie_ schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:54:
Gisteren mijn Kia NFC creditcard binnen gehad. Installatie was 30 sec werk (2 sleutels mee en registreren).
Ik ben niet in het bezit van een gesupporteerde telefoon voor NFC/UWB en ik vind dit een heel goed alternatief voor FOB.

[Afbeelding]

De verzend kosten uit USA waren wat hoog maar door meerdere kaarten met meerdere te bestellen werd dat ook goedkoper.

Jammer dat ze niet in NL verkrijgbaar zijn. In de KIA EV3 how to filmpjes worden ze toch genoemd.
Ook maar 3 besteld, met het idee er 1tje te verkopen om de verzendkosten te drukken. Ik wil ze om meerdere redenen niet gekoppeld hebben aan /in mijn phone.
Ben benieuwd.

• adsa
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-11 18:42
eboellie schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:27:
[...]

Ook maar 3 besteld, met het idee er 1tje te verkopen om de verzendkosten te drukken. Ik wil ze om meerdere redenen niet gekoppeld hebben aan /in mijn phone.
Ben benieuwd.
Waar moet ik aan denken qua kosten?

[ Voor 8% gewijzigd door adsa op 22-09-2025 18:05 ]

• eboellie
adsa schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:59:
[...]

Waar moet ik aan denken qua kosten?
54 dollar verzendkosten
31 dollar p. kaart
? importheffingen (geen idee of ik die moet betalen, ga ik zien)

• Revenge69
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-11 12:06
winnie schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:21:
[Afbeelding]

Wel even goed lezen voordat je wat roept. Deze dienstverlener is wel degelijk geautoriseerd om klantgegevens in te kijken, maar heeft dat in sommige gevallen gedaan zonder dat daar aanleiding toe was. Daar worden ze op aangesproken.

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:29

winnie

de poes...

Revenge69 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:36:
[...]

Wel even goed lezen voordat je wat roept. Deze dienstverlener is wel degelijk geautoriseerd om klantgegevens in te kijken, maar heeft dat in sommige gevallen gedaan zonder dat daar aanleiding toe was. Daar worden ze op aangesproken.
Dit staat er in de email:
"Uit dit onderzoek is gebleken dat in enkele gevallen klantgegevens door de dienstverlener zijn ingezien zonder geldige reden." en "Op dit moment kunnen we niet uitsluiten dat gegevens van andere klanten zonder toestemming zijn bekeken."
Lijkt me dus sprake van ongeautoriseerde toegang en gebruik ervan. Wat ik dus schrijf.

• DEVegg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:33

DEVegg

DEVegg

winnie schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:04:
[...]

"Uit dit onderzoek is gebleken dat in enkele gevallen klantgegevens door de dienstverlener zijn ingezien zonder geldige reden." en "Op dit moment kunnen we niet uitsluiten dat gegevens van andere klanten zonder toestemming zijn bekeken."
Lijkt me dus sprake van ongeautoriseerde toegang en gebruik ervan. Wat ik dus schrijf.
Tja het is maar net hoe je "ongeautoriseerd" in deze uitlegt.
Deze 3e partij was wel degelijk geautoriseerd om wanneer nodig bij de gegevens te komen (delegation of control is zo ingeregeld), maar was op dat moment niet geautoriseerd om die controls ook in te zetten/gebruiken.

EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

winnie schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:04:
[...]

Ik lees: geautoriseerde toegang maar ongeautoriseerd gebruik.
Dat is toch wat anders.
Voorbeeld: een politieagent mag in de GBA bij de gegevens van alle Nederlanders. Maar hij moet een goede reden hebben om van een specifiek persoon de gegevens te mogen bekijken. Bekijkt hij ze onterecht, komt dat naar boven in een audit en volgt er een sanctie.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-11 19:35
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 23-09-2025 23:03 . Reden: Lees nog even de regela door mbt AI in discussies en antwoorden ]

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Pagina: 1 ... 71 ... 77 Laatste