Pegasus55 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 00:23:
Ik heb vandaag na het topic over rijbereik van elektrische auto’s bij Radar, eens gekeken naar wat ik zelf als
rijbereik heb vastgelegd. Ik heb de Kia ev3 short range welke volgens opgave 437 km zou moeten kunnen
rijden. Uiteindelijk kom ik nu in de praktijk op 324 km uit. Ik heb de wagen sinds 15 januari 2025 en heb een best wel vlotte rijstijl . Ik ben bang dat met een volle winterperiode het bereik onder de 300 km gaat komen.
Zijn er mensen die een gunstiger bereik hebben weten te bereiken? Zo ja, hoe kan je het verbruik en het rijbereik optimaliseren.? De ev- database geeft gemiddeld 325 kilometer , maar bij een koude winter net boven de 200 km.
Ik rijd sinds 24 januari in mijn EV3 (16.500km verder) en haal op een volle accu zo’n 360–370 km bij normaal gebruik. Ik let wel op mijn rijstijl, in de stad 50, buiten de stad 70–80 en op de snelweg meestal 100. Waar 120 mag, rijd ik dat ook. Moet ik echt op de accu letten, dan zak ik wat terug in snelheid. Haal ik mijn bestemming sowieso niet, dan blijf ik 120 rijden en pak ik onderweg een snellader.
Op vakantie naar Zuid-Europa kwam ik gemiddeld uit op zo’n 15,5 kWh/100 km. Altijd 120 gereden waar het mocht, maar niet harder, omdat het verbruik daarboven flink oploopt. In de winter zit ik boven de 20 kWh/100 km.
Kortom, met een vlotte rijstijl moet je rekening houden met meer verbruik. Ik vind zelf dat “normaal” ongeveer WLTP minus 10 à 12% is. Rij je wat sportiever, dan gaat er al snel 25% of meer vanaf.
WLTP is leuk op papier, maar in de praktijk haal je dat alleen met een slakkengangetje of veel stadsritten.