Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 70 71 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Wel leuk, vandaag de Zwitserse berg afgedaald en toen in het rhonedal deze verbruiksgegevens op het scherm.... Hoezo is de EV3 onzuinig Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nI5LP2h6ekZiqltSKKqSggAmaU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJz2T2cxhY84w3Qz1pJpHasA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 15:57
BBKing schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:35:
Wel leuk, vandaag de Zwitserse berg afgedaald en toen in het rhonedal deze verbruiksgegevens op het scherm.... Hoezo is de EV3 onzuinig [Afbeelding]
Rookie numbers! 😜
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrhIOta-7P-pIrxMmmlJuRDaz4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pFIUQAai7fzF0afOPjLQVsTf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51
Vorige week onze GT+ op mogen halen (Ivory Silver), inmiddels 1000km verder en ik moet zeggen dat ik tot dusver dik tevreden ben. Wel een paar kleine dingetjes waar ik tegenaan loop. Waaronder het niet onthouden wie als laatste de auto gebruikt heeft, althans dat denk ik. Kan natuurlijk ergens anders aan liggen. De EV wil altijd gebruiker 2 activeren, ook al heeft gebruiker 1 de EV als laatste gebruikt. Of is dat een alfabetisch iets ?

Het stoel geheugen, weet iemand of de toetsen in de deur los staan van de gekozen gebruiker ? Dat idee heb ik namelijk.

En jammer dat de EV3 vooralsnog nog geen V2X ondersteund, ik heb het dan niet over V2L.

[ Voor 0% gewijzigd door uray op 14-09-2025 00:38 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
honey91 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:10:
[...]

Thanks, ja ik was er vorige keer ook zoveel tijd aan kwijt. De dealer was niet te overtuigen dat het echt aan de auto lag.

Ik ga nu in ieder geval direct de lease maatschappij druk erop laten zetten en we gaan het zien. Het komt er waarschijnlijk op neer dat ze het niet weten en dus (hopelijk) een nieuwe ICCU erin zetten. Maar het is wel zorgelijk dat ze het echt niet weten. Zit ik straks weer met hetzelfde probleem....

Ik laat het hier in ieder geval weten wat eruit komt. Het probleem wat ik heb komt niet vaak voor (vaker dat hij helemaal niet meer laad). Dat maakt het meteen ook zo lastig!
Het lijkt erop dat vervangen ICCU’s (en de firmware update) niet echt veel zoden aan de dijk zetten. Denk dat het meest effectieve is om de oplaad strategie van opladen bij rond de 20% en niet hoger dan 65% het meest veilige is op dit moment. Erg vervelend allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
Ik had ook ergens gelezen dat de Laadstroom blijkbaar een deel van het probleem is. Dus hem lager instellen dan 11kW zou kunnen helpen om het voorlopig proberen te voorkomen. Mits je die mogelijkheid hebt natuurlijk.
Weet niet of het nou verschil maakt of je die beperking in de Auto instelt of op de Lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 23:35

Coffee

Coffee

uray schreef op zondag 14 september 2025 @ 00:33:
Vorige week onze GT+ op mogen halen (Ivory Silver), inmiddels 1000km verder en ik moet zeggen dat ik tot dusver dik tevreden ben. Wel een paar kleine dingetjes waar ik tegenaan loop. Waaronder het niet onthouden wie als laatste de auto gebruikt heeft, althans dat denk ik. Kan natuurlijk ergens anders aan liggen. De EV wil altijd gebruiker 2 activeren, ook al heeft gebruiker 1 de EV als laatste gebruikt. Of is dat een alfabetisch iets ?

Het stoel geheugen, weet iemand of de toetsen in de deur los staan van de gekozen gebruiker ? Dat idee heb ik namelijk.

En jammer dat de EV3 vooralsnog nog geen V2X ondersteund, ik heb het dan niet over V2L.
Klopt, je hebt 2 stoel instellingen per profiel. Dus in jouw geval 4 instellingen.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
uray schreef op zondag 14 september 2025 @ 00:33:
Waaronder het niet onthouden wie als laatste de auto gebruikt heeft, althans dat denk ik. Kan natuurlijk ergens anders aan liggen. De EV wil altijd gebruiker 2 activeren, ook al heeft gebruiker 1 de EV als laatste gebruikt. Of is dat een alfabetisch iets ?
Zoals ik het begrepen werkt het als volgt. Ontgrendel je de auto met een keyfob, dan gebeurt er niets met het profiel: het actieve profiel bij afsluiten is ook het geselecteerde profiel na ontgrendelen. Ontgrendel je de auto met een digital key, dan wordt het gekoppelde profiel actief.

Oftewel, profielen zijn niet aan keyfobs gekoppeld, wel aan digital keys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 13:33
uray schreef op zondag 14 september 2025 @ 02:17:
Ik had ook ergens gelezen dat de Laadstroom blijkbaar een deel van het probleem is. Dus hem lager instellen dan 11kW zou kunnen helpen om het voorlopig proberen te voorkomen. Mits je die mogelijkheid hebt natuurlijk.
Weet niet of het nou verschil maakt of je die beperking in de Auto instelt of op de Lader.
Weet je nog waar je dat had gelezen?

Ik zit er zo in: je kunt tegenwoordig zoveel instellen en toevoegen aan een nieuwe (electrische) auto, dat ze eigenlijk niet meer "autonoom" zijn. Daarom kan er ook veel fout worden ingesteld, ondanks veiligheidsmaatregelen. Zaken die een 12v batterij fout beïnvloeden en ICCU die daardoor niet meer werkt is denk ik zo te realiseren. Zou niet moeten, dit zouden ze voorgoed moeten fixen zonder lapmiddelen, maar is met de huidige stand toch het geval.

Ik ben dus wel nieuwsgierig hoe je problemen kunt verminderen.

Daarnaast is het interessant om eens na te denken over de scheiding 12v en accuy pakket. Nu gescheiden uit veiligheid. Wat nou als je een 2de accupak had? Dubbel uitgevoerd zeg maar? Beid 12v pakketten zijn dan bedoeld voor infotainment, starten, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-09 19:32
Heeft iemand wellicht een link waar je het Kia logo kan bestellen waarbij het oude logo niet verwijderd hoeft te worden. En wellicht ook het ev3 logo?

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

uray schreef op zondag 14 september 2025 @ 02:17:
In het geval van AC laden is 11 kW iets dat de auto volgens de specificaties en handleiding gewoon moet kunnen, zonder enig voorbehoud. (DC snelladen bijvoorbeeld staat wel benoemd als iets dat enige invloed kan hebben op de levensduur van de accu.)

Ik heb ook geen bewijs gezien dat 'trucs' zoals laadsnelheid beperken daadwerkelijk effectief zouden zijn om een defect aan de ICCU te voorkomen.

Ik vind niet dat je kan verwachten dat je normaal gebruik moet vermijden om te proberen een vermeend toekomstig defect te voorkomen. Als dat defect in de toekomst toch optreedt, dan valt dat gewoon onder de garantie.

[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 14-09-2025 12:45 . Reden: juiste reactie gequote ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imiek99
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:21

imiek99

EV3 +A LR

Zr40 schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:43:
[...]

In het geval van AC laden is 11 kW iets dat de auto volgens de specificaties en handleiding gewoon moet kunnen, zonder enig voorbehoud. (DC snelladen bijvoorbeeld staat wel benoemd als iets dat enige invloed kan hebben op de levensduur van de accu.)

Ik heb ook geen bewijs gezien dat 'trucs' zoals laadsnelheid beperken daadwerkelijk effectief zouden zijn om een defect aan de ICCU te voorkomen.

Ik vind niet dat je kan verwachten dat je normaal gebruik moet vermijden om te proberen een vermeend toekomstig defect te voorkomen. Als dat defect in de toekomst toch optreedt, dan valt dat gewoon onder de garantie.
Volledig eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
deMercer schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:11:
[...]

Zoals ik het begrepen werkt het als volgt. Ontgrendel je de auto met een keyfob, dan gebeurt er niets met het profiel: het actieve profiel bij afsluiten is ook het geselecteerde profiel na ontgrendelen. Ontgrendel je de auto met een digital key, dan wordt het gekoppelde profiel actief.

Oftewel, profielen zijn niet aan keyfobs gekoppeld, wel aan digital keys.
Ok, maar ik was als eerste gekoppeld met de Auto met de iPhone. Daarna kon ik de iPhone van mijn vrouw niet meer koppelen. Omdat er al een gekoppeld was. Wel kon ik de Digitale Kia sleutel delen vanuit de Wallet. Wat ik dus ook gedaan heb. Die werd weer gekoppeld aan de Kia app op de iPhone van de vrouw, met haar eigen account.

Werkt allemaal, Apple Watch en iPhone. Behalve dus dat puntje met de gebruiker. Misschien moet het anders, maar dit was tot dusver de enige manier waarop ik het werkend heb gekregen.

[ Voor 0% gewijzigd door uray op 14-09-2025 13:37 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSG1-LNXf30th4WFuVzJT6CLU-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFdNyddWvqDlhxqyW3RrmL43.jpg?f=fotoalbum_large

Was dat even een gezellig onderonsje! We hadden zelfs bekijks. Toch grappig om een vers kopje thee langs de weg te kunnen zetten. Alles ging prima, we kregen alleen de V2L-adapter niet meer los. Pas na een paar keer locken/unlocken kwam ‘ie los…

Nog iets anders wat we al een aantal keren hebben gehad: we starten de auto en draaien van P naar D. Maar verder dan N komen we niet. Kan draaien wat ik wil, gaat niet naar D. Staat er een melding: zet in P om de auto te starten… uiteindelijk lukt het een keer en staat er READY. Wat doe ik fout?

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:29:
[...]

is dat niet de optie 'stadslicht'?

[...]
Dat is hem, de tweede stand. Dan heb ik LED voor én achter. Dat is leuker.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
Dat met dat "Starten" heb ik ook al een paar keer gehad.
Ikzelf denk dat ik te snel wil. Gisteren toen het gebeurde viel me het "Slotje" op in het display.
Net of ie mijn sleutel nog niet gelezen had, in dit geval m'n Apple Watch. Wat op zich weer vreemd is, aangezien de portieren wel ontgrendeld werden. Maar zoals gezegd gewoon iets wat opviel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
THE_BASE schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:19:
Nog iets anders wat we al een aantal keren hebben gehad: we starten de auto en draaien van P naar D. Maar verder dan N komen we niet. Kan draaien wat ik wil, gaat niet naar D. Staat er een melding: zet in P om de auto te starten… uiteindelijk lukt het een keer en staat er READY. Wat doe ik fout?
In de EV3 heb ik het heel soms, en in de vorige EV heel vaak, dat ik naar mijn idee alle handelingen juist heb gedaan om de auto te starten, maar dat het resultaat slechts de stand-by stand is. Nogmaals / Nu echt starten en het ‘probleem’ is opgelost. De oorzaak heb ik nooit gevonden, maar ik vermoed dat het een kwestie is van niet hard genoeg op de rem staan, of te snel na het op de rem staan op de startknop drukken.
THE_BASE schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:20:
Dat is hem, de tweede stand. Dan heb ik LED voor én achter. Dat is leuker.
Of het met de EV3 ook zo is, weet ik niet, maar ‘vroeger’ was het stadslicht (5W) duidelijk minder fel dan de dagrijverlichting (21W).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Alles ging prima, we kregen alleen de V2L-adapter niet meer los. Pas na een paar keer locken/unlocken kwam ‘ie los…
Het zou hetzelfde moeten werken als met de gewone laadkabel, dus inderdaad deuren unlocken (eerst locken als ze al unlocked waren) en dan is 'ie los.
Het klinkt als dat de auto in een voor jou onverwachte modus stond. Alleen in de rijmodus (READY) kan je schakelen naar D of R.

Om de auto te starten (oftewel, om in READY te komen) moet je inderdaad eerst naar P schakelen als 'ie daar al niet in staat. Dan de rem induwen en op de EV power knop drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
uray schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:34:
Ok, maar ik was als eerste gekoppeld met de Auto met de iPhone. Daarna kon ik de iPhone van mijn vrouw niet meer koppelen. Omdat er al een gekoppeld was. Wel kon ik de Digitale Kia sleutel delen vanuit de Wallet. Wat ik dus ook gedaan heb. Die werd weer gekoppeld aan de Kia app op de iPhone van de vrouw, met haar eigen account.

Werkt allemaal, Apple Watch en iPhone. Behalve dus dat puntje met de gebruiker. Misschien moet het anders, maar dit was tot dusver de enige manier waarop ik het werkend heb gekregen.
Mmm … ik vraag me af of jullie niet allebei een eigen Digital Key moeten hebben. De auto kan nu op basis van de Digital Key niet bepalen of het om profiel 1 of profiel 2 gaat, lijkt me. Hoe je dat doet, kan ik je echter niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
Dat dus, ik dacht dat dat ook zo moest. Echter zegt ie dat er al een Digital Key geregistreerd staat.
Dus dit was mijn voorlopige workaround. Want op internet werd ik ook niet veel wijzer.

Echter zou je op basis van de handelingen die ik gedaan verwachten dat mijn profiel standaard ingeladen zou worden. Wat dus niet het geval is. Ik ga eens de naam van de tweede gebruiker aanpassen, misschien dat er toch iets met de namen is.

[ Voor 39% gewijzigd door uray op 14-09-2025 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:00
uray schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:50:
Dat dus, ik dacht dat dat ook zo moest. Echter zegt ie dat er al een Digital Key geregistreerd staat.
Dus dit was mijn voorlopige workaround. Want op internet werd ik ook niet veel wijzer.

Echter zou je op basis van de handelingen die ik gedaan verwachten dat mijn profiel standaard ingeladen zou worden. Wat dus niet het geval is. Ik ga eens de naam van de tweede gebruiker aanpassen, misschien dat er toch iets met de namen is.
Gemini zegt dit (ik heb helaas geen profielen dus kan het niet onderzoeken)

De Kia Digital Key, en specifiek de Kia Digital Key 2.0 in de Kia EV3 GT-Line, is een handig systeem waarmee je je smartphone kunt gebruiken als autosleutel. Dit werkt op basis van Ultra-Wideband (UWB) en Near Field Communication (NFC) technologie.

**Hoe het werkt voor de eigenaar:**

1. **Registratie:** Eerst moet de eigenaar van de auto de Digital Key instellen. Dit gebeurt via de Kia Connect-app.
* Installeer de Kia Connect-app op je smartphone.
* Registreer de auto in de app.
* Ga naar het infotainmentsysteem van de auto ([Setup] > [Vehicle] > [Digital Key] > [Smartphone Key] > [My Smartphone Key]).
* Plaats de smartphone op het draadloze oplaadpad in de auto en volg de instructies op het scherm.
2. **Gebruik:** Na registratie kun je de auto ontgrendelen en starten zonder de fysieke sleutel.
* **Met UWB:** Je hoeft je telefoon niet eens uit je zak te halen. Zodra je met je telefoon de auto nadert, ontgrendelt deze automatisch. Je kunt vervolgens instappen en de auto starten door het rempedaal in te trappen en op de startknop te drukken. De auto herkent je telefoon.
* **Met NFC:** Als je telefoon geen UWB ondersteunt, kun je de NFC-functie gebruiken. Hiervoor houd je je telefoon tegen de deurklink of het oplaadpad in de auto om de auto te ontgrendelen, te vergrendelen of te starten.

**Hoe je de digitale sleutel deelt met een tweede persoon:**

Het delen van de digitale sleutel is een van de belangrijkste functies. De eigenaar kan de sleutel delen met familie, vrienden of anderen.

1. **Delen via de Wallet-app:** Het delen van de sleutel gebeurt meestal via de digitale wallet-app van je smartphone (bijvoorbeeld Apple Wallet of Google Wallet).
* Open de Wallet-app op de smartphone van de eigenaar.
* Selecteer de Kia Digital Key.
* Tik op de optie om de sleutel te delen (vaak een 'uitnodigen' of 'delen'-knop).
* Deel de sleutel via sms of een andere berichtendienst met het telefoonnummer van de tweede persoon.
2. **Toegangsniveau instellen:** De eigenaar kan de toegang van de gedeelde sleutel beperken. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat de tweede persoon alleen de auto kan ontgrendelen, maar niet kan starten. De standaardinstelling is meestal volledige toegang (ontgrendelen en starten).
3. **Ontvangen en activeren:** De tweede persoon ontvangt een uitnodiging.
* Ze moeten de uitnodiging accepteren.
* Vervolgens wordt de digitale sleutel toegevoegd aan hun eigen digitale wallet.
* Om de gedeelde sleutel te activeren, moet de tweede persoon de telefoon eenmalig registreren in de auto via het infotainmentsysteem.
4. **Gebruik door de tweede persoon:** Na activatie kan de tweede persoon de auto openen en starten op dezelfde manier als de eigenaar, afhankelijk van het ingestelde toegangsniveau.

**Belangrijke punten om te onthouden:**

* **Kia Connect:** Het systeem werkt via de Kia Connect-app en vereist een actief abonnement.
* **Compatibiliteit:** De functies, en met name UWB, werken alleen met compatibele smartphones.
* **Gebruikersprofielen:** De digitale sleutel kan ook gekoppeld worden aan een gebruikersprofiel in de auto. Dit betekent dat wanneer jij de auto opent, jouw persoonlijke instellingen (zoals stoelpositie, radiozenders, en rijvoorkeuren) automatisch worden geladen. De tweede persoon krijgt zijn/haar eigen profiel.
* **Verwijderen:** De eigenaar kan de gedeelde sleutel op elk moment verwijderen via de Wallet-app of via het infotainmentsysteem van de auto.

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
Ik heb het dus precies zo gedaan. Misschien moet ik het eens opnieuw proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
uray schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:50:
Hmm … vreemd. Hier heb ik slechts één Digital Key, en deze is gekoppeld aan één profiel. Ik kan je wat dat betreft dan ook niet verder helpen.
Wel vraag ik me het volgende af: ik heb een iPhone, mijn echtgenote een Samsung. Jouw workaround zou bij ons dan niet werken, lijkt me. Dat klinkt dan toch alsof dat niet de reguliere methode is.
Of dat de auto nu altijd het meest recent gekoppelde profiel pakt als deze de Digital Key ziet. Maar het is natuurlijk altijd goed om de test met de namen te doen, dat leert je (en daarmee ons) altijd iets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
uray schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:56:
Ik heb het dus precies zo gedaan. Misschien moet ik het eens opnieuw proberen.
In de KIA App (de nieuwe, niet de ‘oude’ KIA Connect app) zit een link naar de “Digital key sharing guide” via het volgende pad:
Tab Vehicle > Vehicle Management > Digital key management

Had je die al geraadpleegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
Heb net even de Koppelingen verwijderd. En opnieuw gekoppeld, wat me opviel is dat bij beide gebruikers dus mijn Digital Key was gekoppeld. Dat zou een en ander verklaren. Hoe dat dan weer gekomen is is mij een raadsel. Had expres mijn Telefoon en Watch in de keuken laten liggen om dit soort dingen te voorkomen. Zal straks even een update geven. nu moet ik eerst even andere aardse dingen doen.

@deMercer als dit mijn probleem was, moet het dus zo ook voor jou kunnen werken met Apple / Samsung.

[ Voor 16% gewijzigd door uray op 14-09-2025 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eboellie
de digital key issues zijn opnieuw een voorbeeld van een open omgeving. De auto is niet meer autonoom en kan zijn eigen standaarden niet dicteren, en zal dus meer "fouten" bevatten, maar deze zijn met wat tweaken vast sneller op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
Lijkt nu goed te gaan. We worden beide nu juist herkend.

Alleen hebben we ieder ook maar een Stoel profiel opgeslagen in de deur. Aangezien Easy Access voor mij de stoel niet ver genoeg naar achteren zet als de vrouw in de auto gereden heeft. dus door op de knop op de deur te drukken gaat ie alvast richting mijn voorkeursinstelling welke ook is opgeslagen in mijn profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
uray schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:39:
Lijkt nu goed te gaan. We worden beide nu juist herkend.
Ha, mooi! Hoe heb je het nu voor elkaar gekregen?
Alleen hebben we ieder ook maar een Stoel profiel opgeslagen in de deur. Aangezien Easy Access voor mij de stoel niet ver genoeg naar achteren zet als de vrouw in de auto gereden heeft. dus door op de knop op de deur te drukken gaat ie alvast richting mijn voorkeursinstelling welke ook is opgeslagen in mijn profiel.
Dat zou dus niet meer nodig moeten zijn: als je de auto ontgrendelt met de Digital Key, selecteert de auto het juiste profiel (hoe die dat doet weet ik niet, maar kennelijk communiceert telefoon / horloge ook het profiel) en selecteert de daarbij horende stoelinstellingen. Dat is tenminste wat er gebeurt als ik de auto ontgrendel en mijn echtgenote heeft als laatste in de auto gereden. Dan wordt automatisch mijn profiel geselecteerd, en staat de stoel in mijn positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
Ja, maar dat duurt even. Auto aan, Profiel bevestigen, dan komt pas de stoel in beweging. Niet op het moment dat ik bijvoorbeeld naast de auto sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:39:
[...]

In de EV3 heb ik het heel soms, en in de vorige EV heel vaak, dat ik naar mijn idee alle handelingen juist heb gedaan om de auto te starten, maar dat het resultaat slechts de stand-by stand is. Nogmaals / Nu echt starten en het ‘probleem’ is opgelost. De oorzaak heb ik nooit gevonden, maar ik vermoed dat het een kwestie is van niet hard genoeg op de rem staan, of te snel na het op de rem staan op de startknop drukken.

[...]

Of het met de EV3 ook zo is, weet ik niet, maar ‘vroeger’ was het stadslicht (5W) duidelijk minder fel dan de dagrijverlichting (21W).
Ik zal eens in de gaten houden of ik iets vreemds doe. Het enige wat ik anders deed de laatste tijd is bij aankomst niet eerst in P zetten, maar direct uit. Want ik zag dat de auto dan automatisch in P gaat.

Ik heb het gecheckt met de lampen, maar de LED strepen aan de voorkant veranderen niet qua felheid volgens mij. Alleen bij de andere standen is het AUTO is de LED koplampen erbij. Ik wil alleen de LED strepen voor én achter en dat lukt met die tweede stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
uray schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:53:
Ja, maar dat duurt even. Auto aan, Profiel bevestigen, dan komt pas de stoel in beweging. Niet op het moment dat ik bijvoorbeeld naast de auto sta.
Hé, da’s vreemd! Bij mij gebeurt dat dus wel. Zodra ik de auto ontgrendel met de Digital Key en nog voordat ik de deur open, is de stoel al bezig te bewegen naar mijn positie. Raar dat dat bij jou anders gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
Ik gebruik UWB van mijn Apple Watch, hoe ontgrendel jij hem dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
THE_BASE schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:05:
Ik heb het gecheckt met de lampen, maar de LED strepen aan de voorkant veranderen niet qua felheid volgens mij.
Aha, kennelijk mag dat tegenwoordig.

Met DRL en achterverlichting rijden vind ik zelf ook veiliger. Jammer dat dat niet de standaard is bij de stand AUTO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
Ik heb hem standaard in Auto, dan brand het licht voorzover ik nu hebben kunnen zien altijd.

Wij reden voorheen ook altijd met de autoverlichting aan, ook overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
uray schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:10:
Ik gebruik UWB van mijn Apple Watch, hoe ontgrendel jij hem dan ?
Door te drukken op het streepje op de handgreep (en m’n Apple Watch om). Ik heb nl. de optie uitgezet dat de auto vanzelf ontgrendelt als ‘ie de sleutel detecteert, dit om het ont- en vergrendelen symmetrisch te hebben (anders is de kans veel te groot dat we vergeten de auto te vergrendelen).

Ik weet niet of dat via UWB of NFC is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
uray schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:12:
Ik heb hem standaard in Auto, dan brand het licht voorzover ik nu hebben kunnen zien altijd.
In AUTO brandt - als het licht is - enkel de dagrijverlichting, dus de LED-strepen. De koplampen en de achterverlichting zijn dan uit. Dat zie je ook op je dashboard, er brandt dan geen enkel controlelampje van de verlichting (tenzij je je hebt aangewend om na het starten de grootlichtassistent in te schakelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
Top, ga ik dat proberen. Bij mij ontgrendeld ie namelijk momenteel Automatisch.

Je hebt helemaal gelijk, maar ik heb ze standaard AAN staan, was in de war met de Ruitewissers, die staan in Auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:52

aip

Misschien een hele domme vraag. Onder onze EV3 is begin van de zomer een afneembare trekhaak gemonteerd. Die heb ik nog nooit gebruikt, wilde dat volgende week misschien gaan doen. Maar nu zie ik snel onder de auto kijkend nergens een aansluiting voor de stekker voor de verlichting? Kan iemand misschien een fotootje uploaden van waar die zou moeten zitten? Ik begin een beetje te vermoeden dat ik voor 1.250 euro een hele mooie zwarte stalen beugel heb gekregen, die ik prima als wapen kan gebruiken, maar dat ik de rest mis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Hahahaha! Nice! Ik had dat dus ook tijdens de afdaling, terwijl het SoC percentage opliep. Maar blijkbaar kun je dus niet onder de 0,0 gebruiken, negatieve getallen zijn niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eboellie
aip schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:46:
Misschien een hele domme vraag. Onder onze EV3 is begin van de zomer een afneembare trekhaak gemonteerd. Die heb ik nog nooit gebruikt, wilde dat volgende week misschien gaan doen. Maar nu zie ik snel onder de auto kijkend nergens een aansluiting voor de stekker voor de verlichting? Kan iemand misschien een fotootje uploaden van waar die zou moeten zitten? Ik begin een beetje te vermoeden dat ik voor 1.250 euro een hele mooie zwarte stalen beugel heb gekregen, die ik prima als wapen kan gebruiken, maar dat ik de rest mis....
Dit is mss de oplossing? Ze haalt hem er onderuit:
https://www.mvg-ahk.nl/nl.../Afneembaar-trekhaak.html
Bij dit merk is het mogelijk.
Benieuwd of dit zo werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door eboellie op 14-09-2025 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
BBKing schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:11:
Hahahaha! Nice! Ik had dat dus ook tijdens de afdaling, terwijl het SoC percentage opliep. Maar blijkbaar kun je dus niet onder de 0,0 gebruiken, negatieve getallen zijn niet mogelijk.
In de verbruiksmeters tussen de tellers inderdaad niet, in het EV-scherm of het zijscherm van de navigatie (huidige verbruik/regeneratie) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
Sorry, kan je niet helpen. Ik heb ook de afneembare trekhaak. Maar bij mij ontbreekt de kabelboom nog.
Daarvoor moet ie dus nog een keer terug naar de Dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uray
@deMercer Thx trouwens, jou opzet werkt. Wel vreemd dat ie dat bij automatisch ontgrendelen niet doet.
Ik ga het volgende week weer eens aanzetten uit nieuwsgierigheid. Maar de vrouw vond dit ook prettiger. Die vergat hem ook al iedere keer op slot te zetten. En op mijn werk kom ik regelmatig dicht in de buurt van de auto waardoor ie iedere keer van het slot ging, om daarna weer op slot te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:48

Steeffoon

Smartphone-nerd

[Afbeelding]

Was dat even een gezellig onderonsje! We hadden zelfs bekijks. Toch grappig om een vers kopje thee langs de weg te kunnen zetten. Alles ging prima, we kregen alleen de V2L-adapter niet meer los. Pas na een paar keer locken/unlocken kwam ‘ie los…

Ik heb dit met de Kona ook weleens gehad, dat 'ie niet in de D-stand wilde. Vermoed, wat inderdaad hier ook gesuggereerd wordt, dat ik dan te snel wilde. Sinds ik erop lette heb ik het bij de Kona (en ook bij de EV3 nog) niet gehad.

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Als het goed is, kun je het stopcontact er onder vandaan draaien, deze zit als het goed is naar binnen gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Steeffoon schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:59:
[...]

Als het goed is, kun je het stopcontact er onder vandaan draaien, deze zit als het goed is naar binnen gedraaid.
Dank je. Ik ga morgen als het weer gewoon zonnig en warm is eens wat dieper onder de auto kruipen.

Ben vooralsnog meer gecharmeerd van de oplossingen die ik van onze BMW (ook afneembaar) en Volvo (wegklapbaar, met stopcontact in de trekhaak zelf gemonteerd). Maar goed, daar zal de prijs ook een rol bij spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:11:
[...]

Aha, kennelijk mag dat tegenwoordig.

Met DRL en achterverlichting rijden vind ik zelf ook veiliger. Jammer dat dat niet de standaard is bij de stand AUTO.
Voor overdag in deze tijden laat ik hem gewoon staan op DRL + LED achter. In de avond en als het donkerder wordt op Auto dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:54:
[...]

Ik heb dit met de Kona ook weleens gehad, dat 'ie niet in de D-stand wilde. Vermoed, wat inderdaad hier ook gesuggereerd wordt, dat ik dan te snel wilde. Sinds ik erop lette heb ik het bij de Kona (en ook bij de EV3 nog) niet gehad.
Ik ga er even op letten, zou best kunnen dat het te snel gaat allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Steeffoon schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:59:
[...]

Bij onze Evy zit het inderdaad ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Hoeveel procent gaat bij jullie van de accu af als de EV3 stilstaat?

Staat nu sinds gisteren 18:00 uur volgeladen buiten, zie nu 1 procent minder, heb 2x de app geopend.
Lijkt me relatief wat aan de hoge kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
ik ervaar hoogstens 1% per dag als de EV niet gebruikt wordt. Echter heb ik hem ook pas slechts 10 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Steeffoon schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:28:

Staat nu sinds gisteren 18:00 uur volgeladen buiten, zie nu 1 procent minder, heb 2x de app geopend.
Lijkt mij eerder toeval, zeker als het maar om 1% gaat want kleiner kan je sowieso niet zien, en de nieuwe SoC berekening/schatting kan net aan de andere kant van de afronding van de hele procent uit zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:04

NVranya schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:55:
Ik heb vanwege de vakantie de auto een maand stil laten staan en het verlies lijkt niet noemenswaardig. …

Ik heb niet gelet op de begin stand, maar de laatste twee weken een enkele keer gecheckt en toen was het verlies ongeveer 1% per week van 70 naar 68.
Dus wellicht dat het in het begin wat sneller gaat, maar als hij in de “slaapstand” komt is het dus prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Revenge69
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:44
NVranya schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:39:
[...]

Wel raar dat de zaak er dan voor kiest om week 51 te laten leveren niet te wachten tot volgend jaar voor die 2 weken extra, dat scheelt op papier toch weer een jaar bij inleveren.

Maar gefeliciteerd met de keuze, heeft je vrouw goed gedaan! 😋
Dat is helemaal niet raar, maar slim! Volgend jaar wordt de bijtelling voor leaserijders aanzienlijk verhoogd. Van 17% voor de eerste 30.000 en het restant tegen 22% wordt het nu volledig 22%. Bij een auto van 50.000 euro i.p.v. 9500 per jaar 11.000 bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revenge69
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:44
deMercer schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:07:
[...]

Hé, da’s vreemd! Bij mij gebeurt dat dus wel. Zodra ik de auto ontgrendel met de Digital Key en nog voordat ik de deur open, is de stoel al bezig te bewegen naar mijn positie. Raar dat dat bij jou anders gaat.
Het zou zo moeten zijn dat pas bij het sluiten van het portier de stoel de gewenste positie aanneemt.

Het is juist de bedoeling dat je ruimer kan instappen en daarna pas de rijpositie inneemt.

Bij mijn GT+ line werkt het iig wel zo. Maakt ook niet uit of ik de digital key gebruik of de sleutel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:08

WoutF

Hoofdredacteur
Ben hier nog geen opmerkingen over tegengekomen in dit topic, dus hopelijk hebben jullie er wat aan: ABRP ondersteunt (icm met de meest recente update van de auto) live uitlezen van accudata. Je hebt dus geen dongle of Enode meer nodig. Ben zelf net terug uit Oostenrijk en heb de hele terugweg op deze manier gereden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 21:44
WoutF schreef op maandag 15 september 2025 @ 07:57:
Ben hier nog geen opmerkingen over tegengekomen in dit topic, dus hopelijk hebben jullie er wat aan: ABRP ondersteunt (icm met de meest recente update van de auto) live uitlezen van accudata. Je hebt dus geen dongle of Enode meer nodig. Ben zelf net terug uit Oostenrijk en heb de hele terugweg op deze manier gereden :)
Hoe dan? Graag iets meer toelichting hoe de communicatie dan plaatsvindt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
deejeebv schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:31:
[...]

Hoe dan? Graag iets meer toelichting hoe de communicatie dan plaatsvindt?
Dit is door Google begin 2024 al aangekondigd: https://blog.google/produ...-auto-new-features-ces24/. Ik hoefd er letterlijk niks voor te doen; telefoon aansluiten via Android Auto en hij pakte de info vanzelf op. Wel even huidige koppelingen als Enode of ODB verwijderen uit de ABRP-app en het vinkje voor automatische Live Data aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BassieBulk
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
1% verlies per dag (bij een LR).

Mij viel het ook wel eens op dat het percentage minder was dan waarmee ik hem had achtergelaten. Maar nadat de auto in de vakantie twee weken had stilgestaan, wist ik het zeker. Toen viel het mij op dat er zoveel percentage af was. In de weken daarna elke dag een screenshot genomen in de app. En ik verlies dus 1% per dag bij stilstand. Dat is best veel. Mogelijk heeft dat te maken met de koppeling met de telefoon en het unlocken bij benaderen (met UWB), hier in het forum eens voorbij zien komen. Dat heb ik zelf nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 21:44
WoutF schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:37:
[...]

Dit is door Google begin 2024 al aangekondigd: https://blog.google/produ...-auto-new-features-ces24/. Ik hoefd er letterlijk niks voor te doen; telefoon aansluiten via Android Auto en hij pakte de info vanzelf op. Wel even huidige koppelingen als Enode of ODB verwijderen uit de ABRP-app en het vinkje voor automatische Live Data aanzetten.
Is dus met Android auto en niet met Apple Carplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
deejeebv schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:10:
[...]

Is dus met Android auto en niet met Apple Carplay.
Ah, dat had ik er wel even bij mogen zeggen ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Revenge69 schreef op maandag 15 september 2025 @ 06:45:
Het zou zo moeten zijn dat pas bij het sluiten van het portier de stoel de gewenste positie aanneemt.

Het is juist de bedoeling dat je ruimer kan instappen en daarna pas de rijpositie inneemt.

Bij mijn GT+ line werkt het iig wel zo. Maakt ook niet uit of ik de digital key gebruik of de sleutel.
Dan ben ik blij dat onze EV3 anders werkt dan hoe het volgens jou zou moeten. Als de stoel op de positie van mijn echtgenote zou blijven staan, dan kom ik de auto niet in 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imiek99
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:21

imiek99

EV3 +A LR

Ben twee weken op vakantie geweest. En geen wijziging in SoC percentage. En af en toe met de app tijdens de vakantie wel even gekeken. (LR). Had dit deze als gezien: YouTube: Kia EV3 Battery losses over night. Mystery solved.

[ Voor 13% gewijzigd door imiek99 op 15-09-2025 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online

Voor mijn weekje vakantie opgeladen tot 80% en bij terugkomst stond de EV3 op 78%. Dus 2% in een week vind ik acceptabel.

Het kan net het randje van 80% zijn geweest en dat er een achtergrondproces hem naar 79% heeft geduwd.

Ik heb laatst een ODB2 dongle besteld en gekeken, mijn batterij is nog op 100% en dat was wel even goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eboellie
imiek99 schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:10:
[...]

Ben twee weken op vakantie geweest. En geen wijziging in SoC percentage. En af en toe met de app tijdens de vakantie wel even gekeken. (LR). Had dit deze als gezien: YouTube: Kia EV3 Battery losses over night. Mystery solved.
Doet me denken aan mijn Toyota Prius en Yaris. Daar had ik ook de keyless entry uitgeschakeld om problemen (tot 3 maal toe) die ik had met de 12v te voorkomen. En deze oplossing werkte zonder de 12v accu te hoeven omwisselen. Erg prettig die zekerheid. De Prius 13 jaar gereden zonder zorgen daarna.

Kleine moeite om de deur gewoon bij de deur te openen/auto te moeten starten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
THE_BASE schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:26:
Zonder het hele topic door te moeten spitten, zijn er EV3'ers die de bumper aan de voorkant Glossy Black hebben gemaakt met zoiets:

[Afbeelding]
Aangezien ik het niet aandurfde om dit zelf te doen (en geen zin had om nog tot half oktober te wachten) even langs een wrapper gereden vanmiddag en die had direct tijd. Binnen een half uurtje zat black glossy er voor 4 tientjes op. Wat mij betreft ziet dat er beter uit bij een GT-Line en de alle zwarte lak dan de metallic strip die Kia heeft bedacht...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCXybSnlBfn6Uwpw-xSRlt6HMbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCMmq0hfoyUwiTBmby0lO845.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
Ziet er goed uit. Wat ik mij afvroeg, zijn jou Buitenspiegels Zwart Metallic of Zwart ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 11:30

ap3nr0ts

hoi

Voor mensen die de Air-variant hebben: iemand heeft zijn deur volgens mij iets te hard geopend tegen dat zwarte plastic bij achterwiel. Ik heb het op mijn dashcam (hij controleert mijn auto na uitstappen, zeer straks langs mij) en maar een schademelding gemaakt bij ASR omdat ik wil zien of het dan netjes niet mijn probleem is. Maar het is eigenlijk net te klein bier voor deze moeite, haha. Ik las online iets over dat je plastic ook gewoon kunt oppoetsen/polijsten. Mocht ik dit dus alsnog willen doen: waarmee kun je veilig en gemakkelijk het wat witter uitgeslagen stukje plastic zo goed als onzichtbaar maken? Dat lijkt me wellicht al prima. Ik wil dan alleen niet dat het weer een glanzend stukje wordt dat daardoor juist opvalt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
uray schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:56:
Ziet er goed uit. Wat ik mij afvroeg, zijn jou Buitenspiegels Zwart Metallic of Zwart ?
Thanks!

De spiegelkappen door de dealer zwart gespoten, net als de logo’s. Denkt gewoon zwart, maar glanst wel. Beetje hetzelfde als alle andere glanzende zwarte onderdelen.

[ Voor 64% gewijzigd door THE_BASE op 15-09-2025 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
deMercer schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:21:
[...]

Dan ben ik blij dat onze EV3 anders werkt dan hoe het volgens jou zou moeten. Als de stoel op de positie van mijn echtgenote zou blijven staan, dan kom ik de auto niet in 😂
Normaliter gaan auto’s naar de “easy entry” positie voor je instapt. Vaak al zodra je de auto in de P zet, zodat je ook makkelijk uitstapt.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
@THE_BASE Ah, dacht al. Omdat je alles Zwart aan het maken was. Begrijp ook totaal niet waarom de Spiegels van de GT Line af fabriek Zwart Metallic zijn. Hoogglans zwarte kappen vragen ze 250 euro voor meende ik me te herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
_eLMo_ schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:50:
[...]

Normaliter gaan auto’s naar de “easy entry” positie voor je instapt. Vaak al zodra je de auto in de P zet, zodat je ook makkelijk uitstapt.
Ja maar zelfs als je de Ruime variant hiervan kiest kan het instappen nog steeds wel eens moeilijk zijn als beide bestuurders de stoel instellingen nogal ver uit elkaar hebben liggen. Vindt ik althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
uray schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:07:
@THE_BASE Ah, dacht al. Omdat je alles Zwart aan het maken was. Begrijp ook totaal niet waarom de Spiegels van de GT Line af fabriek Zwart Metallic zijn. Hoogglans zwarte kappen vragen ze 250 euro voor meende ik me te herinneren.
Ik vind dit prima, matcht mooi bij de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
Ik vindt het ook goed staan, was ook geen kritiek. Maar omdat ik wist van die Af Fabriek Spiegels was ik nieuwsgierig of je daar ook wat aan gedaan had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
_eLMo_ schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:50:
Als je de instelling Easy Access AAN hebt staan wel ja. Bij ons staat 'ie (dus) UIT, anders is het voor mij lastig instappen als de stoel in de stand van mijn echtgenote staat.
En als ik meerdere ritten na elkaar maak, vind ik het erg onzinnig dat die stoel steeds een stukje naar achteren en weer naar voren gaat. Met de stoel in mijn positie kom ik heel gemakkelijk de auto in en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
uray schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:09:
Ja maar zelfs als je de Ruime variant hiervan kiest kan het instappen nog steeds wel eens moeilijk zijn als beide bestuurders de stoel instellingen nogal ver uit elkaar hebben liggen. Vindt ik althans.
Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
deMercer schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:30:
[...]

Als je de instelling Easy Access AAN hebt staan wel ja. Bij ons staat 'ie (dus) UIT, anders is het voor mij lastig instappen als de stoel in de stand van mijn echtgenote staat.
En als ik meerdere ritten na elkaar maak, vind ik het erg onzinnig dat die stoel steeds een stukje naar achteren en weer naar voren gaat. Met de stoel in mijn positie kom ik heel gemakkelijk de auto in en uit.
Dat is een Kia ding dan. In onze auto’s beweegt de stoel voor easy access standaard helemaal naar achter. Dus is er altijd ruimte om in te stappen. Zodra je zit en de auto aan gaat beweegt hij naar jouw positie. Je kan ook de exacte plek van easy access instellen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
Naja, niets wat een Software update niet zou kunnen fixen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huubkuh
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 20:47
Welke ervaringen zijn er met aftermarket tpms sensoren?
De originele KIA sensoren zijn wel erg aan de prijs vergeleken met bijv. die van Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus55
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 01:00
Ik heb vandaag na het topic over rijbereik van elektrische auto’s bij Radar, eens gekeken naar wat ik zelf als
rijbereik heb vastgelegd. Ik heb de Kia ev3 short range welke volgens opgave 437 km zou moeten kunnen
rijden. Uiteindelijk kom ik nu in de praktijk op 324 km uit. Ik heb de wagen sinds 15 januari 2025 en heb een best wel vlotte rijstijl . Ik ben bang dat met een volle winterperiode het bereik onder de 300 km gaat komen.
Zijn er mensen die een gunstiger bereik hebben weten te bereiken? Zo ja, hoe kan je het verbruik en het rijbereik optimaliseren.? De ev- database geeft gemiddeld 325 kilometer , maar bij een koude winter net boven de 200 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

BassieBulk schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:51:
[...]

Mij viel het ook wel eens op dat het percentage minder was dan waarmee ik hem had achtergelaten. Maar nadat de auto in de vakantie twee weken had stilgestaan, wist ik het zeker. Toen viel het mij op dat er zoveel percentage af was. In de weken daarna elke dag een screenshot genomen in de app. En ik verlies dus 1% per dag bij stilstand. Dat is best veel. Mogelijk heeft dat te maken met de koppeling met de telefoon en het unlocken bij benaderen (met UWB), hier in het forum eens voorbij zien komen. Dat heb ik zelf nog niet getest.
Interessant.
Zal het wel even laten checken bij de dealer, als dat ding er toch heen moet.

Hier gebruik ik de koppeling met de telefoon niet, dus dat kan het hierin niet wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:52
Een van de mooiste autos wat ik heb gezien, maar helaas niet met een benzine motor.
Als hij daarmee aangeboden word. bestel ik hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Von Henkel schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 02:09:
Een van de mooiste autos wat ik heb gezien, maar helaas niet met een benzine motor.
En dat gaat nooit gebeuren, dan moet de auto onderhuids compleet opnieuw worden ontworpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik begrijp niet waarom je dat zou willen? Elektrisch rijden is zoveel comfortabeler, krachtiger, en goedkoper per km dan benzine. Om nog niet eens te beginnen over de voordelen voor het milieu.

De auto is zo mooi omdat hij elektrisch is, niet ondanks.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 16-09-2025 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eboellie
Huubkuh schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:46:
De originele KIA sensoren zijn wel erg aan de prijs vergeleken met bijv. die van Bosch.
Excuus, verkeerd gelezen. Ik heb ooit eens idd een Bosch in een Toyota Yaris laten zetten na een defect. Werkte prima.

[ Voor 18% gewijzigd door eboellie op 16-09-2025 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eboellie
Zo blij dat ik geen (nooit meer) bezine meer rij:
- geen lawaai
- geen stank voor mijn achterligger/straat
- lekker rijden
- thuis laden
- en niet onbelangrijk, geen support van schurkenstaten, maar deels van de zon en wind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:43
Huubkuh schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:46:
Ik heb deze gekocht paar jaar geleden voor mijn EV6:

SCHRADER 2210B Wielsensor, controlesysteem bandenspanning (TPMS-sensor)
Met sleuf, Met kleppen
Artikelnummer: 2210B
EAN: 5054208007038

Wel even opletten. Mijn LBB moest ze toen nog wel programmeren/inleren volgens mij.

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Dus moet je op zoek naar een andere auto. Wel bedankt voor het compliment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
BassieBulk schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:51:
[...]

Ik heb de iPhones ingesteld om te ontgrendelen. Ik loop meerdere keren per dag langs de auto soms en die gaat dan open en dicht. Maar er gaat geen procent van die batterij af. Dus ik zou het daar zeker niet direct op gooien.

Hier alleen in de vakantie van een week 2% er af. Verder nog nooit gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Pegasus55 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 00:23:
Ik heb vandaag na het topic over rijbereik van elektrische auto’s bij Radar, eens gekeken naar wat ik zelf als
rijbereik heb vastgelegd. Ik heb de Kia ev3 short range welke volgens opgave 437 km zou moeten kunnen
rijden. Uiteindelijk kom ik nu in de praktijk op 324 km uit. Ik heb de wagen sinds 15 januari 2025 en heb een best wel vlotte rijstijl . Ik ben bang dat met een volle winterperiode het bereik onder de 300 km gaat komen.
Zijn er mensen die een gunstiger bereik hebben weten te bereiken? Zo ja, hoe kan je het verbruik en het rijbereik optimaliseren.? De ev- database geeft gemiddeld 325 kilometer , maar bij een koude winter net boven de 200 km.
Voor wat het waard is: mijn gemiddelde sinds we de EV3 hebben (een Spaanse GT-Line met Luxury Pack, vergelijkbaar met een NLe GT-Line+ maar dan met warmtepomp (die nog niet/nauwelijks is gebruikt), dus met een batterij van 77,4 kWh netto) over zo’n 6.000 km is 15,9 kWh / 100 km. Dat is dus een bereik van 487 km.

De WLTP range is 600 km, dus dat is 81%. En het gemiddelde van EV-database is 455 km, dus daar zit ik net boven (107%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
deMercer schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:12:
[...]

Voor wat het waard is: mijn gemiddelde sinds we de EV3 hebben (een Spaanse GT-Line met Luxury Pack, vergelijkbaar met een NLe GT-Line+ maar dan met warmtepomp (die nog niet/nauwelijks is gebruikt), dus met een batterij van 77,4 kWh netto) over zo’n 6.000 km is 15,9 kWh / 100 km. Dat is dus een bereik van 487 km.

De WLTP range is 600 km, dus dat is 81%. En het gemiddelde van EV-database is 455 km, dus daar zit ik net boven (107%).
ik zit sinds januarie op 6.8km/Kwh (14,7kwh/100km). KIA EV3 +A LR. Meer dan 60% snelweg maar rijd niet veel harder dan 100km/h en i-pedal lvl3, airco 19 graden, eco mode (is eigenlijk mydrive eco op sportief sturen) en driver only voor de airco. Probeer rem bijna niet te gebruiken. I-pedal lv3 trekt weg trager op (ik voel eerst niks en dan trekt hij als een gek (met lvl 2 is dat beter)). Op de autobahn heb ik zelfs stukken met 8km/kwh gereden (12,5kwh/100km). Als ik geen 6.5km/KwH haal op een rit zet ik mezelf op een PIP (performance improvement plan) :)

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Hoe leuk dat ook is om zo zuinig mogelijk te rijden, ik merk aan mijzelf dat ik daar minder mijn best voor doe dan met mijn benzine auto hiervoor. Volgens de auto zit ik op 16.2 en ik vind dat prima. Als ik gewoon van A naar B kom en het lekker vind rijden met iPedal LV3 vind ik het best. Ga geen airco's op koud of uit zetten om zo laag mogelijk verbruik te halen.

Lekker genieten is voor mij belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
THE_BASE schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:35:
Hoe leuk dat ook is om zo zuinig mogelijk te rijden, ik merk aan mijzelf dat ik daar minder mijn best voor doe dan met mijn benzine auto hiervoor. Volgens de auto zit ik op 16.2 en ik vind dat prima. Als ik gewoon van A naar B kom en het lekker vind rijden met iPedal LV3 vind ik het best. Ga geen airco's op koud of uit zetten om zo laag mogelijk verbruik te halen.

Same here .. genieten heeft voorrang maar wel leuk om soms te hypermilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eevje
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16-09 15:19
Valt mij op dat de EV3 soms heel sterk inhoudt, remt, als ik een vrachtwagen passeer. Iemand dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eevje
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16-09 15:19
Parkeersensoren voorzijde lijken ook een flinke vertraging te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eboellie
_birdie_ schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:22:
[...]

ik zit sinds januarie op 6.8km/Kwh (14,7kwh/100km). KIA EV3 +A LR. Meer dan 60% snelweg maar rijd niet veel harder dan 100km/h en i-pedal lvl3, airco 19 graden, eco mode (is eigenlijk mydrive eco op sportief sturen) en driver only voor de airco. Probeer rem bijna niet te gebruiken. I-pedal lv3 trekt weg trager op (ik voel eerst niks en dan trekt hij als een gek (met lvl 2 is dat beter)). Op de autobahn heb ik zelfs stukken met 8km/kwh gereden (12,5kwh/100km). Als ik geen 6.5km/KwH haal op een rit zet ik mezelf op een PIP (performance improvement plan) :)
Maakt het uit of je de rem gebruikt? I-Pedal en rem zullen toch beide eenzelfde "dynamo" hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:35:
Same here. Wij rijden altijd in mode Normal, level 3 regeneratie, sinds kort i-pedal, en airco op stand comfortabel (dat wisselt tussen de 20 en de 23,5 graden afhankelijk van de temperatuur buiten). Zelfs als ik alleen in de auto rijd staat de airco op normaal.

Oh, en ik gebruik de stoelkoeling ook veel, erg fijn!
En nog vergeten: op de snelweg meestal max 110 km/h.

[ Voor 11% gewijzigd door deMercer op 16-09-2025 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
eboellie schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:32:
Maakt het uit of je de rem gebruikt? I-Pedal en rem zullen toch beide eenzelfde "dynamo" hebben?
Volgens mij heb je gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Gebruiken jullie een tool om het verbruik bij te houden? Ik deed dat altijd graag bij de Kona. Echter komen Fuelio en Spritmonitor met vage waarden die totaal afwijken van de werkelijkheid, en ook omdat ik zelden tot 100% laadt, wordt de berekening van die twee apps een zootje.

Hoop dat iemand een goed alternatief heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVranya
  • Laatst online: 23:04
Vandaag viel mij een interessant verschil op tussen de oude app en de nieuwe:

De nieuwe gaf mij een melding dat de auto ontgrendeld was en niet helemaal gesloten.
Er was een zinnetje wat ik miste "Controleer de ramen".
De oude app was helemaal stil.

De eerste keer (want gemist) snapte ik niet waarom de app die melding stuurde, alles was gewoon dicht.
De tweede keer zag ik dat extra zinnetje en ja hoor..... passagiersraam was 2 millimeter open!

Dus de oude app meldt dit niet, de nieuwe wel, maar dit betekent wel dat de auto en de app dus kan herkennen dat een raam open staat.

Hopelijk kunnen we dus ook binnenkort de ramen met de app dichtdoen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
NVranya schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:49:
Vandaag viel mij een interessant verschil op tussen de oude app en de nieuwe:

De nieuwe gaf mij een melding dat de auto ontgrendeld was en niet helemaal gesloten.
Er was een zinnetje wat ik miste "Controleer de ramen".
De oude app was helemaal stil.

De eerste keer (want gemist) snapte ik niet waarom de app die melding stuurde, alles was gewoon dicht.
De tweede keer zag ik dat extra zinnetje en ja hoor..... passagiersraam was 2 millimeter open!

Dus de oude app meldt dit niet, de nieuwe wel, maar dit betekent wel dat de auto en de app dus kan herkennen dat een raam open staat.

Hopelijk kunnen we dus ook binnenkort de ramen met de app dichtdoen!
Daarover heb ik contact met Kia opgenomen en ze zijn zich ervan bewust dat het in andere landen kan. Verder meldden ze niet of het in de toekomst mogelijk gaat zijn.

Pagina: 1 ... 70 71 Laatste