Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 69 70 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:26
Zr40 schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:38:
[...]

Op de meeste parkeerplaatsen waar ik kom vereist manouvreren precisiewerk en oplettendheid, en dan wil ik niet om snelheid te verhogen of te verlagen ook nog moeten wisselen van pedaal, dat is niet goed voor de reactietijd. Daarnaast, onafhankelijk van de auto, voelt voor mij het rempedaal gebruiken om controle te hebben over de acceleratie al helemaal verkeerd. :P

Dus voor mij persoonlijk wil ik one-pedal driving, altijd, ook bij het achteruit rijden. Uitgezonderd noodstops natuurlijk :)

Ik kom van een auto die wel in beweging kwam (zowel vooruit als achteruit) als je alle pedalen los hebt gelaten, en daar heb ik altijd een hekel aan gehad, dus met het ontwennen daarvan heb ik ook ervaring. Het duurde voor mij ongeveer twee maanden om helemaal comfortabel te worden met het met i-Pedal achteruit rijden.
gebruik je dan geen autohold ? .. dan gebeurt er niks als je pendalen niet aanraakt.

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imiek99
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:21

imiek99

EV3 +A LR

Tip voor leuk filmpje voor leden van dit forum. YouTube: EV vs The Outback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
THE_BASE schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:14:
Inmiddels een paar dagen met I-Pedal LV3 gereden en dat is toch wel erg fijn. Ook het gevoel dat er meer energie teruggewonnen wordt. Het is even wennen qua afstand wanneer stroompedaal los te laten, maar als je dat eenmaal door hebt is het een fijne ervaring.
Onze vorige EV had geen one pedal driving, ben sinds een paar weken i-pedal (icm lvl 3 regeneratie en AutoHold) aan het uitproberen. Ik begin er aan te wennen, maar merk dat mijn oude gewoonte om vlak voor het stilstaan het stroompedaal verder op te laten komen of juist nog iets in te trappen om goed uit te komen zorgt voor schokkerig rijgedrag. Niet fijn, maar oefening baart kunst denk ik.
Met achteruit rijden vind ik het overigens minder prettig op de een of andere manier.
i-pedal schakelt pas in boven de 15 km/h als je vertrekt. Dus bij het manoeuvreren direct na vertrek werkt i-pedal nog niet, dus dan kruipt de auto als een ouderwetse automaat. Dat vind ik zelf wel erg prettig, al moet je je daar wel bewust van zijn dat dat gebeurt.
Of je daar ook gebruik van kunt maken bij aankomst (dus dat i-pedal niet werkt bij manoeuvreren) weet ik niet, daar moet ik een volgende keer even goed op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:14
deMercer schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:11:
[...]
i-pedal schakelt pas in boven de 15 km/h als je vertrekt. Dus bij het manoeuvreren direct na vertrek werkt i-pedal nog niet, dus dan kruipt de auto als een ouderwetse automaat. Dat vind ik zelf wel erg prettig, al moet je je daar wel bewust van zijn dat dat gebeurt.
Of je daar ook gebruik van kunt maken bij aankomst (dus dat i-pedal niet werkt bij manoeuvreren) weet ik niet, daar moet ik een volgende keer even goed op letten.
Dan heb ik toch echt een andere auto. I-pedal houd juist je auto stil zonder de rem ingedrukt te houden (ja, zonder autohold aan) bij mij.
Als ik hem op “gewoon” lvl-(1|2|3) heb staan gaat hij inderdaad kruipen…..

Gewoon spullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

deMercer schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:11:
[...]
Dat is een instelling die je desgewenst kan uitschakelen, zodat i-Pedal echt altijd actief is.

Afbeeldingslocatie: https://ownersmanual.kia.com/docview/webhelp/doc/d0a825cf-35f9-4504-9a87-8ee21099256f/images/OSV054342L.eps.jpg

Ik vind het bizar om de werking van de pedalen snelheidsafhankelijk te maken, maar er zullen vast voldoende mensen om hebben gevraagd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imiek99

imiek99

EV3 +A LR

Zr40 schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:33:
[...]

Dat is een instelling die je desgewenst kan uitschakelen, zodat i-Pedal echt altijd actief is.

[Afbeelding]

Ik vind het bizar om de werking van de pedalen snelheidsafhankelijk te maken, maar er zullen vast voldoende mensen om hebben gevraagd...
Het gaat helemaal niet om de snelheid maar alleen maar om de ipedal uit te schakelen bij het achteruitrijden. Er staat alleen bij dat als je weer voorruit rijdt (D] de ipedal gewoon weer actief is boven de 20 KM. Zo lees ik het althans…….

[ Voor 9% gewijzigd door imiek99 op 08-09-2025 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

imiek99 schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:37:
[...]

Het gaat helemaal niet om de snelheid maar alleen maar om de ipedal uit te schakelen bij het achteruitrijden.
Bekijk de afbeelding nog eens nader. Het staat er letterlijk: "After shifting from R to D, i-PEDAL reactivates when the vehicle reaches 20 km/h." :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwik496
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 20:35
Het stopcontact in de achterbank is handig om je laptop op te laden met een burolader. Er past zelfs een gewone stekkerdoos is zodat je buiten de auto meerdere 230V apparaten kan inpluggen. De stekkerdoos is dan echter NIET geaard, iets wat ik wel graag wil als ik op een of ander evenement koffie/thee/chocomel aan het zetten ben op een vochtig grasveldje. Ik heb uiteindelijk gevonden dat het stopcontact type K is, welke alleen voorkomt in Denemarken. Hebben jullie allemaal dat stopcontact met de vorm van een smiley? En heeft iemand al eens een verloopstekker geprobeerd, die ik kan vinden is alleen geschikt tot maximaal 10A terwijl de auto 16A kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vind alleen soms dat het te langzaam achter een andere auto aan gereden wordt. Zou zelf meer gas geven normaliter. En ook stand 1 vind ik teveel ruimte tussen auto’s. Op de snelweg prima, in de stad teveel.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Soepie schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:31:
Dan heb ik toch echt een andere auto. I-pedal houd juist je auto stil zonder de rem ingedrukt te houden (ja, zonder autohold aan) bij mij.
Niet een andere auto, maar een andere instelling waarschijnlijk.
Zr40 schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:33:
Ach, helemaal vergeten deze optie. Die staat bij mij aan inderdaad.
Ik vind dit juist een ideale instelling. Voordat ik i-pedal ging gebruiken, werkte ik enkel met Auto Hold. Bij het manoeuvreren in (de hier best krappe) parkeergarages schakelde ik die altijd uit, want om de auto weer in beweging te krijgen moet je (naar mijn smaak) veel te veel 'stroom geven’. Met deze instelling aan gaat dit met i-pedal dus vanzelf (muv de eerste keer achteruit rijden na aankomst waarschijnlijk).
Ik ben hier dus echt een fan van, jij duidelijk niet. Gelukkig heeft KIA de auto zo gemaakt dat we de auto allebei naar onze smaak kunnen instellen en gebruiken.

Overigens: de werking van de pedalen is niet snelheidsafhankelijk. Bij normaal rijden komt mijn EV3 gewoon tot stilstand bij bijv. een stoplicht. Alleen schakelt de auto i-pedal uit zodra je achteruit rijdt, en schakelt deze weer in als je vooruit rijdt en harder gaat dan 20 km/h (en niet bij 15 km/h zoals ik eerder dacht).
Je krijgt op dat moment trouwens een beschaafd piepje te horen en een melding te zien (naast dat de tekst “i-pedal” groen wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
qwik496 schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:40:
Het stopcontact in de achterbank is handig om je laptop op te laden met een burolader. Er past zelfs een gewone stekkerdoos is zodat je buiten de auto meerdere 230V apparaten kan inpluggen. De stekkerdoos is dan echter NIET geaard, iets wat ik wel graag wil als ik op een of ander evenement koffie/thee/chocomel aan het zetten ben op een vochtig grasveldje. Ik heb uiteindelijk gevonden dat het stopcontact type K is, welke alleen voorkomt in Denemarken. Hebben jullie allemaal dat stopcontact met de vorm van een smiley? En heeft iemand al eens een verloopstekker geprobeerd, die ik kan vinden is alleen geschikt tot maximaal 10A terwijl de auto 16A kan leveren.
Aha, ik vond het al zo'n vreemd stopcontact. Ik dacht dat het een Engels stopcontact was, maar het is dus blijkbaar een Deens stopcontact. Logisch om die ook te leveren in de rest van Europa?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

qwik496 schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:40:
Het stopcontact in de achterbank is handig om je laptop op te laden met een burolader. Er past zelfs een gewone stekkerdoos is zodat je buiten de auto meerdere 230V apparaten kan inpluggen. De stekkerdoos is dan echter NIET geaard, iets wat ik wel graag wil als ik op een of ander evenement koffie/thee/chocomel aan het zetten ben op een vochtig grasveldje.
Voor dergelijke elektrische apparaten zou ik eerder de V2L adapter voor op de laadpoort aanraden. Die heeft wel aarding.

Los te koop voor de niet-GT uitvoeringen: https://webshop.kia.nl/pr...-connector-v2l/DOH68AK0R0

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 08-09-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjh
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15-09 11:38
Steeffoon schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:44:
Ik vind dat hikken soms ook wel wat vervelend. In de zin van dat je bijvoorbeeld de hele tijd 60 rijdt, maar hij een hikje geeft naar 59, dat twee seconden vasthoudt en weer terug naar 60 gaat. Iemand dat al eens gemeld bij de dealer toevallig en nog beter: is er al een oplossing voor?
Ik heb dit ondertussen 2 maanden geleden aangekaart bij de dealer. Hij gaf aan dat hij dit terug ging koppelen naar de WPL-chef (Joost mag weten wie dat is en wat ie doet). Sinds dien geen reactie meer… vorige maand nog een reminder gestuurd, omdat de hikjes zich uitbreidde en ook voorbij kwamen rond de 80, 110 en 120 km/h, maar ook daar geen reactie op gehad…
Dus mocht er nog iemand een communicatief betere dealer hebben, hoor ik het ook graag! :S

EV3 Air - 17” zomerbanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:14:
[...]

Aha, ik vond het al zo'n vreemd stopcontact. Ik dacht dat het een Engels stopcontact was, maar het is dus blijkbaar een Deens stopcontact. Logisch om die ook te leveren in de rest van Europa?!?
Alle specificaties zijn hetzelfde als in de rest van Europa. Alleen het uiterlijk is anders en die onderste pin.

Ik vind het jammer dat het zo’n ‘slap’ contact is. Een stekker schiet er vrij makkelijk uit en klemt niet.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imiek99

imiek99

EV3 +A LR

Soepie schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:31:
[...]

Zo ervaar ik het ook. Ik dacht eerlijk gezegd dat de auto hold er voor zorgt dat de auto niet gaat kruipen met ipedal actief. Jij schrijft dat hij dat ook doet zonder autohold aan. Ga ik eens proberen (staat bij mij nl. standaard aan). Dan rijst bij mij de vraag wat die auto hold functie dan precies is. Of geeft dit hetzelfde effect als je juist géén ipedal actief hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
imiek99 schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:54:
[...]

Zo ervaar ik het ook. Ik dacht eerlijk gezegd dat de auto hold er voor zorgt dat de auto niet gaat kruipen met ipedal actief. Jij schrijft dat hij dat ook doet zonder autohold aan. Ga ik eens proberen (staat bij mij nl. standaard aan). Dan rijst bij mij de vraag wat die auto hold functie dan precies is. Of geeft dit hetzelfde effect als je juist géén ipedal actief hebt?
Ik begin nu heel hard te twijfelen hoe ik alles ingesteld heb staan.
Zal morgen eens kijken.

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
imiek99 schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:54:
[...]

Volgens mij is Auto Hold gewoon wat ik in m’n vorige auto had als Start/Stop. Dus gewoon uitschakelen bij het verkeerslicht en bij een tikje gasgeven weer inschakelen en rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
THE_BASE schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:28:
[...]

Volgens mij is Auto Hold gewoon wat ik in m’n vorige auto had als Start/Stop. Dus gewoon uitschakelen bij het verkeerslicht en bij een tikje gasgeven weer inschakelen en rijden.
Staat bij mij permanent aan.

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
_birdie_ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:05:
[...]

Staat bij mij permanent aan.
Hier ook hoor, gewoon een fijne functie. Werkt met i-Pedal, maar ook zonder heb ik gemerkt.

AI: Auto Hold van Kia is een functie die ervoor zorgt dat de auto stil blijft staan nadat je volledig tot stilstand bent gekomen, zelfs als je het rempedaal loslaat, bijvoorbeeld bij verkeerslichten of in het stadse verkeer. De functie wordt geactiveerd door op de Auto Hold-knop te drukken en vervolgens het rempedaal in te trappen totdat de auto stilstaat. Zodra de auto volledig stilstaat en de Auto Hold actief is (groen lampje), kun je je voeten van het rempedaal halen. De auto begint weer te rijden zodra je het gaspedaal indrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:31
[...]

Volgens mij schakelt de auto niet uit, maar staat deze wel stil:
https://ownersmanual.kia....topics/chapter5_10_4.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:43

Steeffoon

Smartphone-nerd

Jobjh schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:31:
[...]

Ik heb dit ondertussen 2 maanden geleden aangekaart bij de dealer. Hij gaf aan dat hij dit terug ging koppelen naar de WPL-chef (Joost mag weten wie dat is en wat ie doet). Sinds dien geen reactie meer… vorige maand nog een reminder gestuurd, omdat de hikjes zich uitbreidde en ook voorbij kwamen rond de 80, 110 en 120 km/h, maar ook daar geen reactie op gehad…
Dus mocht er nog iemand een communicatief betere dealer hebben, hoor ik het ook graag! :S
WPL chef is doorgaans de teamleider van de werkplaats van de dealer, niet iets bij Kia zelf verder. Dat is wel jammer... hoe meer signalen bij Kia, hoe beter. Ik zal als mijn EV3 weer die kant op gaat, het ook nog maar even melden, want het is wel storend.

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
eboellie schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:27:
[...]

Volgens mij schakelt de auto niet uit, maar staat deze wel stil:
https://ownersmanual.kia....topics/chapter5_10_4.html
Dat zou goed kunnen, dat is natuurlijk anders dan bij een ICE. Maar het idee is hetzelfde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:15
[...]

Uitschakelen is volgens mij meer iets voor benzine/diesel motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Britske
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 18:13
Ik merkte vandaag dat de auto stand van de airco / climate control niet op de voorruit blaast. Ik moest hem echt op voorruit zetten ipv auto om de voorruit wazem vrij te houden. Dat werkt in onze corolla wel een stuk beter. Als die eenmaal wazemvrij is, dan blijft hij dat ook in auto stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Andere fabrikanten noem(d)en deze functie Hill Hold Assist of iets dergelijks. Auto Hold heeft helemaal niets te maken met Start/Stop (dat schakelt een ICE automatisch uit bij stilstand en weer in bij vertrek) maar is feitelijk een automatische handrem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:15:
[...]

Andere fabrikanten noem(d)en deze functie Hill Hold Assist of iets dergelijks. Auto Hold heeft helemaal niets te maken met Start/Stop (dat schakelt een ICE automatisch uit bij stilstand en weer in bij vertrek) maar is feitelijk een automatische handrem.
Hmm, in de Fiesta had ik Hill Hold Assist én Auto Hold als Start/Stop. Maar goed, maakt ook niets uit, het is een fijne functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwik496
Kom net terug uit de bergen, en auto hold is daar heel handig en laat ik ook altijd aan staan. Als je volledig bent gestopt en alle pedalen loslaat zal de auto niet gaan rollen [voor of achteruit]. Dat heb je nodig omdat je geen handrem hebt zoals ik bij mijn rijexamen moest gebruiken voor de hellingproef. Met auto hold uit gaat de auto dus wel rollen, wat je dus moet doen in een wasstraat waar je doorheen word getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
weet iemand het verschil tussen de relax functie van de GTline voorstoelen ivgl het naar achter klappen van de voorstoel in de andere trims (+A bij mij). Mijn (bestuurders) voorstoel kan ook helemaal plat naar achteren. Dus begrijp niet echt het verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NVranya
_birdie_ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:35:
weet iemand het verschil tussen de relax functie van de GTline voorstoelen ivgl het naar achter klappen van de voorstoel in de andere trims (+A bij mij). Mijn (bestuurders) voorstoel kan ook helemaal plat naar achteren. Dus begrijp niet echt het verschil.
Ik heb het niet, maar volgens mij is dat met 1 druk op de knop naar relax en dan met 1 druk weer terug naar de echte stand. Dus dan hoef je niet zelf te zoeken naar wat de juiste stand was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwik496
Voor dergelijke elektrische apparaten zou ik eerder de V2L adapter voor op de laadpoort aanraden. Die heeft wel aarding.

Los te koop voor de niet-GT uitvoeringen: https://webshop.kia.nl/pr...-connector-v2l/DOH68AK0R0
Die originele is toch aardig aan de prijs voor een keer vrijwilligerswerk. Ga toch eerst maar deze chinese van Amazon proberen https://www.amazon.nl/Mot...oad-Schuko/dp/B0DL5J4PW2/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepie
Vandaag een ritje Grûn (we zijn een midweek naar Lauwersoog) en had even de tijd om te kijken (iets met wat een &%^&& weer).
Mijn auto staat dus altijd op i-pedal lvl-1 en autohold staat UIT (als ik de knop in druk gaat het ook echt aan op het dashboard).
En mijn auto gaat niet rollen als ik doet rem-pedaal los laat.
Als ik overigens dan te lang stil sta (lang leve wegwerkzaamheden :() dan gaat de parkeer rem er dus ook automatisch op _/-\o_

Gewoon spullen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Soepie schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:17:
Vandaag een ritje Grûn (we zijn een midweek naar Lauwersoog) en had even de tijd om te kijken (iets met wat een &%^&& weer).
Mijn auto staat dus altijd op i-pedal lvl-1 en autohold staat UIT (als ik de knop in druk gaat het ook echt aan op het dashboard).
En mijn auto gaat niet rollen als ik doet rem-pedaal los laat.
Als ik overigens dan te lang stil sta (lang leve wegwerkzaamheden :() dan gaat de parkeer rem er dus ook automatisch op _/-\o_
Nee je hebt autohold niet nodig als je ipedal stop gebruikt. Dan houdt ie m automatisch stil.
Behalve als je een aanhanger hebt, dan werkt de stop niet en heb je auto hold wel nodig (trailer mode). Deze zomer dus aangezet met vouwwagen erachter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
koelkast schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:24:
Nee je hebt autohold niet nodig als je ipedal stop gebruikt. Dan houdt ie m automatisch stil.
Normaal gesproken heb je gelijk, maar … als je de instelling “i-pedal deactiveren” AAN hebt staan, en je gaat stilstaan voordat je 20 km/h hebt gereden, dan werkt i-pedal nog niet en blijft de auto niet staan zonder rempedaal of Auto Hold.

En ja, dit komt bij ons elke rit 1 of 2 keer voor, namelijk elke keer als we de poort van de oprit open en dicht zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 23:11
In de App kan je nu in stapjes van 10% de AC maximale laadstroom instellen tot minimaal 50%. Was 100, 80 of 60%. In de EV3 is het nog als vanouds 100, 80 en 60%. Wel jammer dat als je in de EV3 nu 60% instelt je dit met de App niet meer op 100% krijgt. Zouden ze bij Kia begrijpen wat 'valideren' van updates is? Of is dit Koreaanse logica waar ik te dom voor ben?

• THE_BASE
  • Niet online
Hoe klinkt bellen via CarPlay bij jullie? Ik merk dat de auto minder vol klinkt dan muziek. Bij m’n vorige auto was dit gewoon hetzelfde en was bellen fijner. Het is alsof je van stereo naar mono gaat.

Wat ook vervelend is: volume van radio is luider op een bepaalde stand dan van CarPlay. Dus bij schakelen moet ik steeds het volume bijstellen.

En over de functie in ccNc om volume bij te stellen automatisch, ik merk daar echt nul verschil in…

• qwik496
THE_BASE schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:12:
Wat ook vervelend is: volume van radio is luider op een bepaalde stand dan van CarPlay. Dus bij schakelen moet ik steeds het volume bijstellen.
Op zich is het wel handig dat het volume van de radio en Android [Google maps] beide een eigen volume instelling hebben. Ik kan Android dan helemaal uitzetten zodat ik tijdens woon-werk verkeer geen aanwijzingen hoor maar wel zie of ik ivm file een andere route moet nemen. Ik vergeet het volume echter weer aan te zetten als ik dat wel nodig heb, en moet dan via de instellingen van Google maps een voorbeeldtekst laten uitspreken zodat je het volume kan inregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
qwik496 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:16:
Ik kan Android dan helemaal uitzetten zodat ik tijdens woon-werk verkeer geen aanwijzingen hoor maar wel zie of ik ivm file een andere route moet nemen. Ik vergeet het volume echter weer aan te zetten als ik dat wel nodig heb, en moet dan via de instellingen van Google maps een voorbeeldtekst laten uitspreken zodat je het volume kan inregelen.
Je kunt toch in Android Auto bij Google Maps kiezen of je alle gesproken aanwijzingen wilt horen, enkel de waarschuwingen of helemaal geen aanwijzingen? Toen ik nog Google Maps gebruikte, had ik normaliter de optie enkel waarschuwingen aan staan. Dat vond ik erg prettig werken.

• F4E
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-09 20:51

F4E

https://www.notebookcheck...voertuigen.1110903.0.html

Kunnen vrij binnenkort dus gamen in de auto, zit wel een mooi prijskaartje aan haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeddha8x
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:23
Hallo, als beginnend ev rijder heb ik de afgelopen maanden dit topic veel gevolgd om zo te leren van de tips en oplossingen die hier worden besproken.

Sinds vorige week heb ik mijn EV3 plus LR mogen ontvangen en ben blij verrast met de rijervaring van het elektrisch rijden. Door de keuze van mijn werkgever moest ik er ook aan geloven. Omdat het rijbereik voor mij bovenaan het lijstje stond heb gekozen voor de plus in plaats van de plus advanced.

De komende tijd ga ik alles eens goed bekijken en ervaren of ik mijn rijgedrag zal moeten aanpassen ten opzichte van het brandstof rijden.

Ik heb wel een vraag over het automatisch sluiten van de voor en achter ramen wanneer ik de auto afsluit en de sluitknop ingedrukt blijft houden. Bij mij gaan de voorramen wel omhoog maar achter niet. Is dit normaal?Volgens mij gaat bij de autowas functie wel alle ramen omhoog. (Volgens de handleiding)
Doe ik iets verkeerd?

[ Voor 12% gewijzigd door Boeddha8x op 11-09-2025 15:51 ]

• deMercer
  • Niet online
Sigmasailor schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 23:11:
In de App kan je nu in stapjes van 10% de AC maximale laadstroom instellen tot minimaal 50%. Was 100, 80 of 60%. In de EV3 is het nog als vanouds 100, 80 en 60%. Wel jammer dat als je in de EV3 nu 60% instelt je dit met de App niet meer op 100% krijgt.
Geen idee of dit helpt, maar … vandaag wijzigde ik de laadlimiet (maximum SoC) in de KIA app, en na het ontvangen van de push melding dat de limiet gewijzigd was, bleef de app nog de oude limiet tonen. Eerder wijzigde dit wel altijd mee. Ook de verwachte resterende laadtijd ging uit van de oude limiet. Na afsluiten en opnieuw starten van de app gaf deze wel de juiste, gewijzigde limiet weer. Wellicht speelt iets dergelijks ook bij het wijzigen van de maximale laadstroom in de app?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Joey_16
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-09 15:57
Blaauw87 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:56:
[...]

Slim gemaakt, maar 35e is idioot natuurlijk. Al geef ik hem geen ongelijk, afwachten wie het geld ervoor gaat geven haha.
Dit is mijn advertentie en ik snap wat je bedoelt maar ik ga niet voor mijn lol 3D printen voor anderen.
Kosten voor het materiaal, de stroom, de magneten, het verpakkingsmateriaal, de afschrijving van de 3D printer en de tijd die ik ervoor neem om ervoor te zorgen dat alles netjes geassembleerd, verpakt en verzonden wordt zorgt voor in mijn ogen voor deze eerlijke prijs.
Ik kan met mijn 3D printer op zolder niet tegen Aliexpress op en dat is ook niet de bedoeling.

Overigens heb ik al bijna 20 mensen blij gemaakt met een bakje, welke er volgens de meeste mooier uit ziet dan die van Ali :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Joey_16 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:22:
[...]

Dit is mijn advertentie en ik snap wat je bedoelt maar ik ga niet voor mijn lol 3D printen voor anderen.
Kosten voor het materiaal, de stroom, de magneten, het verpakkingsmateriaal, de afschrijving van de 3D printer en de tijd die ik ervoor neem om ervoor te zorgen dat alles netjes geassembleerd, verpakt en verzonden wordt zorgt voor in mijn ogen voor deze eerlijke prijs.
Ik kan met mijn 3D printer op zolder niet tegen Aliexpress op en dat is ook niet de bedoeling.

Overigens heb ik al bijna 20 mensen blij gemaakt met een bakje, welke er volgens de meeste mooier uit ziet dan die van Ali :)
Leuk dat je dit doet en fijn dat je er al meerdere mensen blij mee hebt gemaakt. Groot gelijk dat je hier even verduidelijkt hoe het voor jou in elkaar zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joey_16
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-09 15:57
THE_BASE schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:29:
[...]

Leuk dat je dit doet en fijn dat je er al meerdere mensen blij mee hebt gemaakt. Groot gelijk dat je hier even verduidelijkt hoe het voor jou in elkaar zit.
Thanks!
Ik dacht inderdaad dat ik het maar beter even kon verduidelijken.
Overigens is het bakje eventueel ook nog naar smaak aan te passen qua indeling wat eventueel van meerwaarde kan zijn. Én ik heb een grijs materiaal wat goed past bij het lichtgrijze interieur. Een zwart bakje van Ali vond ik hier helemaal niet mooi in.

Voor mensen die hier nog naar op zoek zijn ;)
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

• Veld-NL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 00:27
Heeft er iemand toevallog al een subwoofer in liggen :)¿?¿?

• imiek99

imiek99

EV3 +A LR

Beste EV3 rijders,

Vraagje: Als ik een via IOS Whatapp een berichtje ontvang dan dempen mijn voorste luidsprekers voor een aantal seconden (de luidsprekers achter blijven wel aan!). Weten jullie of en waar je dit kunt wijzigen/instellen dat dit niet gebeurd.

Thanks!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:45
imiek99 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:45:
Beste EV3 rijders,

Vraagje: Als ik een via IOS Whatapp een berichtje krijg dan dempen mijn voorste luidsprekers voor een aantal seconden (de luidsprekers achter blijven wel aan!). Weten jullie of en waar je dit kunt wijzigen/instellen dat dit niet gebeurd.

Thanks!
Heb je al in de handleiding gekeken?

__/`\__/`\__

• imiek99

imiek99

EV3 +A LR

Mistacal schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:48:
[...]

Heb je al in de handleiding gekeken?
Anders had ik het niet gevraagd……of ik heb er overheen gelezen.

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:45
imiek99 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:49:
[...]

Anders had ik het niet gevraagd……of ik heb er overheen gelezen.
Het staat er niet specifiek maar ik zou het bij instelling - audio proberen en dan bij verbonden apparaten. Sleutelwoorden zijn volumebeperking en prioriteit

__/`\__/`\__

• imiek99

imiek99

EV3 +A LR

Mistacal schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:58:
[...]

Het staat er niet specifiek maar ik zou het bij instelling - audio proberen en dan bij verbonden apparaten. Sleutelwoorden zijn volumebeperking en prioriteit
Dank je! Ik heb onder Audio->Aanwijzingen de optie “Prioriteit navigatie” uit gezet. Dit lijkt de oplossing,

• rijkschroeff
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:52
Top recensie van de EV3 met standaard batterij,die voor velen genoeg kan zijn qua bereik:
Kia EV3 58.3kWh Plus (2025) review - AutoWeek https://share.google/ArVb06wxaqfiQNgRM

• eboellie
Ik kan bevestigen :) vanaf het moment dat een auto in de haven staat tot aan dat je een "ophaal-moment" hebt bij de dealer, precies 3 weken duurt. Het zal variabel zijn, maar dit is een indicatie.

Ik zag later dat mijn gedeelde tabel de cellen 1 cel waren opgeschoven.

[ Voor 23% gewijzigd door eboellie op 11-09-2025 21:27 ]

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

eboellie schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:25:
Ik kan bevestigen :) vanaf het moment dat een auto in de haven staat tot aan dat je een "ophaal-moment" hebt bij de dealer, precies 3 weken duurt. Het zal variabel zijn, maar dit is een indicatie.

Dat is N=1 .
Was hier stuk sneller.

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:35

Coffee

Coffee

eboellie schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:25:

En bij mij duurde het 5 weken voordat ze hem uitgaven. Het had nog langer geduurd als ik niet telkens belde. Maar nadat hij bij de dealer aankwam met de vrachtwagen hadden ze hem wél in een week afgehandeld.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

• THE_BASE
  • Niet online
En helaas… vandaag weer opnieuw inloggen in de app. Het was te mooi om waar te zijn.

• THE_BASE
  • Niet online
rijkschroeff schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:33:
Top recensie van de EV3 met standaard batterij,die voor velen genoeg kan zijn qua bereik:
Kia EV3 58.3kWh Plus (2025) review - AutoWeek https://share.google/ArVb06wxaqfiQNgRM
Die persoon is blij met om de 200 km opladen (geen idee of dat tussen 20-80% zit). Daar zou ik niet vrolijk van worden.

Ik laad tot 80% en kan zo’n 500 km rijden tot 0% en dus zo’n 400 km tot 20% en dat is toch wel enorm comfortabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NVranya
THE_BASE schreef op donderdag 11 september 2025 @ 23:05:
[...]

Die persoon is blij met om de 200 km opladen (geen idee of dat tussen 20-80% zit). Daar zou ik niet vrolijk van worden.

Ik laad tot 80% en kan zo’n 500 km rijden tot 0% en dus zo’n 400 km tot 20% en dat is toch wel enorm comfortabel.
Mwoah, ik heb ook een short range, maar alles binnen Nederland (en ook België) heb ik zonder problemen gereden tot ongeveer 300km.
Wellicht met echt lange afstanden een probleem, maar voor normaal gebruik kan je gewoon tijdens je “dagbesteding” over het algemeen genoeg opladen voor de terugrit is mijn ervaring.
Maar ieder zijn ding, en natuurlijk is een long range handiger

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 08:00
THE_BASE schreef op donderdag 11 september 2025 @ 23:05:
[...]

Alles ligt aan je gebruik en situatie toch?
Ik heb een short range, 200km woon-werk verkeer (bijna alleen maar snelweg) en laad hem op de eigen oprit op. Hoef nu maar tot 70% op te laden en kom dan nog met ruim 25% thuis. In de winter haal ik het met 80% ook makkelijk. Nooit stress, altijd genoeg bereik en 4500,- in mijn zak gehouden voor die enkele keer dat ik verder moet rijden en een snellader nodig heb! Dus voor mij is dit meer dan comfortabel en word ik er juist heel vrolijk van :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• qwik496
sdg875 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 07:39:
[...]
Ik heb een short range, 200km woon-werk verkeer (bijna alleen maar snelweg) en laad hem op de eigen oprit op. Hoef nu maar tot 70% op te laden en kom dan nog met ruim 25% thuis. In de winter haal ik het met 80% ook makkelijk. Nooit stress, altijd genoeg bereik en 4500,- in mijn zak gehouden voor die enkele keer dat ik verder moet rijden en een snellader nodig heb! Dus voor mij is dit meer dan comfortabel en word ik er juist heel vrolijk van :)
In die review staat dat 10-80% 30 minuten is, dus die 20 minuten is ongeveer 30-75%. Als je kijkt naar alle files en wegwerkzaamheden is dat al vaak 2,5 uur rijden. Ik heb ook gekozen voor die short range en moet tijdens een weekend of vakantie wat vaker laden.Juist tijdens die langere ritten is mijn motto: hij hoeft niet helemaal leeg en ook niet helemaal vol, en kan dat geld aan wat anders besteden. Ook ik wordt daar dus vrolijk van :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eboellie
Same here.
Geen 4000 euro extra betalen voor:
- wat extra vakantiestops (en zoveel verschil is er ook) / 5 keer per jaar beetje bijladen
- zwaardere auto
97% van mijn ritten is < 300 km totaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• imiek99

imiek99

EV3 +A LR

sdg875 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 07:39:
[...]

Idd. Het ligt helemaal aan de persoonlijke situatie. Ik heb bijvoorbeeld veel overcapaciteit van mijn zonnepanelen. En juist daarvoor weer gekozen voor de LR. Ook met het oog op mogelijke V2G optie.
Voor alleen mijn woon-werk afstand was SR ook voldoende geweest, Met mijn dynamisch contract heb ik nu ook voldoende ruimte om (in winter) de goedkoopste periode te kiezen als ik ook nog thuis ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:10:
[...]

Voor zover ik weet is de adapter alleen standaard inbegrepen bij GT-Line en GT-PlusLine. Bij mij lag die in de kofferbak in een stevige rits-etui.
Inmiddels heb ik de V2L-adapter op kunnen halen bij de dealer die ze voor mij besteld hebben. Nu is het plaatje compleet.

@Steeffoon Je wordt dus ontzien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:59:
[...]

Inmiddels heb ik de V2L-adapter op kunnen halen bij de dealer die ze voor mij besteld hebben. Nu is het plaatje compleet.

@Steeffoon Je wordt dus ontzien. ;)
Hahaha, goed om te horen! Veel laadplezier! 😛

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ik heb hier gekozen voor de LR, maar dat was ook vooral omdat ik de GT-PlusLine wilde qua uitrusting. Die is er alleen met het grote accupakket. Minder range zou ik niet willen. Op de snelweg en in de winter lever je toch in op range namelijk. Als je hier zorgeloos jaren mee wilt rijden, is meer range net wat lekkerder. Daarbij woont mijn familie aan de andere kant van het land, en dan is het wel lekker als je in ieder geval de heenreis zonder laden kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Is me al twee keer voorgekomen: ik stel in dat er geladen moet tot 80% en dat gaat goed. Krijg een melding dat het klaar is. Maar als ik de stekker uit de auto haal en de auto opstart is het 79%. Zat die 80% dan op het randje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

State of charge is geen exacte wetenschap en de meting is afhankelijk van talloze factoren, waaronder temperatuur. 1% verschil kan dan net binnen de meetfout vallen na afronding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:45:
State of charge is geen exacte wetenschap en de meting is afhankelijk van talloze factoren, waaronder temperatuur. 1% verschil kan dan net binnen de meetfout vallen na afronding.
Helder, had al zo'n vermoeden. Maar leer graag waar zoiets vandaan komt. Dank je wel weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eboellie
Steeffoon schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:44:
[...]

Dat is N=1 .
Was hier stuk sneller.
Ja n=1 dat merkte ik ook al gesluierd op. Daarnaast laat ik andere (JBL) boxen inbouwen door de garage. Kost ook tijd.

Misschien had ik dat achteraf door een geluidsspecialist moeten laten doen? Ik hoorde dat deze ook de deurpanelen voorziet van extra bladen zodat het geluid niet naar buiten lekt maar terug gekaatst wordt? Geen idee of de garage dit ook zo vakkundig doet.We gaan het volgende week horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
THE_BASE schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:30:
Is me al twee keer voorgekomen: ik stel in dat er geladen moet tot 80% en dat gaat goed. Krijg een melding dat het klaar is. Maar als ik de stekker uit de auto haal en de auto opstart is het 79%. Zat die 80% dan op het randje?
Onze vorige EV had ik ook ingesteld op 80%, en het was daar standaard dat ‘ie dan tot 81% laadde. De EV3 doet - tot nu toe, afkloppen! - altijd precies wat ik vraag. Maar vrijwel altijd binnen 500m is er al 1% vanaf.

Overigens: mijn iPad staat ingesteld op laden tot 80%. Onlangs een periode gehad dat die altijd tot 82% laadde 8)7

Het is wat @Zr40 zegt. Daarbij komt ook nog eens dat de SoC afgezet tegen de gemeten spanning van een batterij een bijzondere curve oplevert:

https://www.researchgate....tage-curve_fig5_363575973

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Normaliter draag ik altijd een gepolariseerde zonnebril, wat helaas de HUD in de EV3 erg slecht zichtbaar maakt. Vandaag voor het eerst een niet-gepolariseerde zonnebril gebruikt, en wat een groot verschil! Ik kan nu alles in de HUD zien, ook de dodehoekwaarschuwingen. Dat maakt ‘m stukken beter bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:41

aip

deMercer schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:37:
Normaliter draag ik altijd een gepolariseerde zonnebril, wat helaas de HUD in de EV3 erg slecht zichtbaar maakt. Vandaag voor het eerst een niet-gepolariseerde zonnebril gebruikt, en wat een groot verschil! Ik kan nu alles in de HUD zien, ook de dodehoekwaarschuwingen. Dat maakt ‘m stukken beter bruikbaar.
Bekend probleem. Ik heb die ervaring in alle auto's met HUD waar ik regelmatig in rij (ook Volvo en BMW hebben er last van). Logisch ook, de HUD maakt toch in zekere zin gebruik van weerspiegeling, en laat dat nu net zijn wat de bril er uit filtert (nou ja, deels dan). Ik draag mijn gepolariseerde bril dus alleen nog maar bij wandelen, fietsen en op het water/in de sneeuw. Zo veel rustiger is het vaak toch ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jonk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:13
Het is 2025 en ik kan in de Kia webshop dingen niet thuis laten bezorgen, alleen bij een dealer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
aip schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:05:
Bekend probleem. Ik heb die ervaring in alle auto's met HUD waar ik regelmatig in rij (ook Volvo en BMW hebben er last van).
Ja, het probleem was mij ook bekend. Alleen dat het verschil zo groot is, verbaasde me wel. Met de gepolariseerde bril zag ik de oranje waarschuwingen voor de dode hoek totaal niet, terwijl ze met de niet-gepolariseerde zo helder zijn als maar kan. Echt bizar.
Logisch ook, de HUD maakt toch in zekere zin gebruik van weerspiegeling, en laat dat nu net zijn wat de bril er uit filtert (nou ja, deels dan).
Bij goedkopere telefoons was het zo dat een gepolariseerde bril de schermen heel slecht leesbaar maakte in 1 richting, dus of in landscape of in portrait modus. Ik had de hoop dat dit ook voor de HUD zou gelden en dat die "in de goede richting zou staan”. Helaas, niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLox52nfgZ7mkiUqCAFjqAkmi2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qx1v6BcDLoGQlQzeaAIMShMt.jpg?f=fotoalbum_large
Wat wil dat zeggen links naast de naam van de radiozender? Auto 50 m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

onzenuub schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:26:
[Afbeelding]
Wat wil dat zeggen links naast de naam van de radiozender? Auto 50 m.
Dit is de tekst van de knop die de huidige schaal weergeeft, maar die hoort linksonder op het scherm te staan, niet rechtsonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:35
Zr40 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:41:
[...]

Dit is de tekst van de knop die de huidige schaal weergeeft, maar die hoort linksonder op het scherm te staan, niet rechtsonder.
En hoe komt het dat hij onder het rijden verandert naar Auto 100 m of Auto 400 m? etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Kun je de radiozenders niet op DAB+ vastzetten? Ik heb NPO Radio 2 die netjes op DAB+ blijft hangen, maar Joe schakelt af en toe naar FM. Bij m'n vorige auto had ik dat niet. Kan alleen vinden dat je FM only kan kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

onzenuub schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:58:
[...]

En hoe komt het dat hij onder het rijden verandert naar Auto 100 m of Auto 400 m? etc
Auto is de instelling die de schaal automatisch aanpast aan de hand van de actuele snelheid. Met 100 of 130 op de snelweg zie je dan verder vooruit dan met 30 in de bebouwde kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

THE_BASE schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:59:
Kun je de radiozenders niet op DAB+ vastzetten? Ik heb NPO Radio 2 die netjes op DAB+ blijft hangen, maar Joe schakelt af en toe naar FM. Bij m'n vorige auto had ik dat niet. Kan alleen vinden dat je FM only kan kiezen?
Ik luister zelf zelden radio maar ik weet wel dat de NPO zenders op een ander kanaal (12C) uitgezonden worden dan de commerciële omroepen zoals JOE (11C). Er zijn ook meer fysieke zendmasten voor 12C dan voor 11C, en de zendsterkte kan verschillen. (bron: 11C en 12C) Dat zou kunnen verklaren waarom het voor NPO Radio 2 niet gebeurt.

Ik vermoed dat deze fallback naar FM gebeurt in een gebied waar het DAB+-signaal net wat zwakker is, voldoende zwak om door de ontvanger van het type dat Kia gebruikt het signaal niet meer te begrijpen. Die van je vorige auto was blijkbaar net iets gevoeliger, waardoor het niet onder de vereiste signaalsterkte kwam.

Maar dit lijkt me niet iets dat je wilt kunnen vastzetten op DAB+ met een instelling, want dat betekent dat de radio uitvalt ipv terugvalt op FM. Dat lijkt mij minder prettig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Steeffoon schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:15:
Vanmorgen nog eens een rondje om de auto gelopen en even de bekende spullen zoals paraplu's erin gelegd. Echter, bij het rondje lopen, stuitte ik op wat beschadigingen bij de achterdeuren. Op de raamlijst lijkt een soort zwarte stickerstrip te zitten; en die is gaan rafelen. Heel toevallig aan beide kanten precies op hetzelfde punt.

Baal hier natuurlijk van, dat ik het niet direct zag gisteren. Maar ik dacht dat die dingen gewoon gespoten zijn... Iemand anders dit toevallig ook gehad? Morgen maar gelijk even bellen met de dealer...
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Contact gehad met de dealer. De auto mag woensdag weer een dagje naar de dealer. Er zijn nieuwe lijsten besteld, die worden dan geplaatst. Dus dat klinkt als goed nieuws

Gelijk maar even een lijstje ingediend met andere dingen die me opvielen. Ik ben benieuwd of enkele punten jullie ook opvielen/opvallen?

1. Er zou gekeken worden naar de updates. Omdat de update met YouTube en Entertainment direct bij het ophalen gedownload werd, en erna weer een update volgde, ben ik in principe al in 24 uur door de twee gratis OTA updates heen. Dat is nogal opvallend, aangezien de eerstgenoemde update al lange tijd beschikbaar is, en deze ook in de demo’s al zat maanden geleden.
2. Het batterijpercentage. Vorige week zette ik de auto op de oprit met 28 procent batterij. Twee uur later vertrok ik, met 28 procent en na letterlijk twee bochten ging hij naar 25 procent, zonder dat er verbruikers aanstonden of dergelijke. Dat de actieradius zich aanpast, logisch, maar dit lijkt me niet horen. Iets soortgelijks is mij afgelopen week weer gebeurd.
3. Hikjes tijdens het rijden. Wanneer je een constante snelheid rijdt, zowel met cruise control aan als uit, hikt de auto zo nu en dan. Tijdens dat hikje gaat de snelheid een kilometer p/u naar beneden. En houdt dit twee seconden aan.
4. Wanneer er wordt geschakeld tussen DAB en FM wijkt het volume nogal af.
5. Iets cosmetisch; maar het viel ons op dat de toets rechtsboven op het stuur, aan linker kant, (met het blad papier op de toets) net meer uitsteekt/schever zit dan de rest. Kan dit voor het oog wat mooier?

Neemt niet weg dat het echt een fijne auto is. Zal binnenkort ook eens een Autoweek review maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Steeffoon schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:10:
[...]

Contact gehad met de dealer. De auto mag woensdag weer een dagje naar de dealer. Er zijn nieuwe lijsten besteld, die worden dan geplaatst. Dus dat klinkt als goed nieuws

Gelijk maar even een lijstje ingediend met andere dingen die me opvielen. Ik ben benieuwd of enkele punten jullie ook opvielen/opvallen?

1. Er zou gekeken worden naar de updates. Omdat de update met YouTube en Entertainment direct bij het ophalen gedownload werd, en erna weer een update volgde, ben ik in principe al in 24 uur door de twee gratis OTA updates heen. Dat is nogal opvallend, aangezien de eerstgenoemde update al lange tijd beschikbaar is, en deze ook in de demo’s al zat maanden geleden.
Ik ben wel benieuwd naar het antwoord van de dealer, maar zoals ik eerder had beschreven, niet alle updates die OTA binnen komen tellen hiervoor mee. De voorwaarden maken onderscheid tussen de updates waarvan de eerste twee zijn inbegrepen, en alle andere updates die je hoe dan ook krijgt.

Mijn gevoel zegt dat het alleen om kaartupdates gaat. Maar concrete info vanuit Kia zou wel gewenst zijn.

Zelf heb ik er al 4 gehad:
1. Een update bij de dealer bij aflevering, waar de dealer zelf op installeren had gedrukt. Ik meen dat dit de update was die POI search van Google heeft toegevoegd.
2. De ICCU software update
3. De recente kaartupdate die een paar dagen nodig had om te downloaden
4. Softwareversie 25.9.1
2. Het batterijpercentage. Vorige week zette ik de auto op de oprit met 28 procent batterij. Twee uur later vertrok ik, met 28 procent en na letterlijk twee bochten ging hij naar 25 procent, zonder dat er verbruikers aanstonden of dergelijke. Dat de actieradius zich aanpast, logisch, maar dit lijkt me niet horen. Iets soortgelijks is mij afgelopen week weer gebeurd.
Dat is mij nog niet opgevallen.

Nu is (zoals ik eerder schreef in Zr40 in "Het grote Kia EV3 topic") het bepalen van de SoC van een accu geen exacte wetenschap, maar 3 procentpunten afwijking doordat de SoC-schatting opnieuw is berekend valt natuurlijk wel op.

Als het alleen om het weergegeven percentage gaat en het geen invloed lijkt te hebben op het werkelijke bereik, dan zou ik mij er niet al te druk om maken.
3. Hikjes tijdens het rijden. Wanneer je een constante snelheid rijdt, zowel met cruise control aan als uit, hikt de auto zo nu en dan. Tijdens dat hikje gaat de snelheid een kilometer p/u naar beneden. En houdt dit twee seconden aan.
Ik merk dit ook wel eens, maar incidenteel. In de afgelopen maand heb ik het niet opgemerkt.

Het voelt alsof de auto een ander voertuig in de verte detecteert dat langzamer rijdt, en daarom alvast heel geleidelijk snelheid begint te minderen.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 12-09-2025 22:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• honey91
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 14-09 21:59
Ik zit hier even keihard te balen!

In april begon de auto problemen te geven met het opladen. In plaats van met 7.1 kwh opladen (thuis, 1fase aansluiting met load balancer) sloeg de auto heel snel terug naar 1.4 kwh. Met de laadpaal leverancier uitgezocht en de auto verminderd de snelheid. Andere auto's kunnen gewoon laden thuis. Bovendien had de auto soms dit probleem bij andere laadpalen ook.

Uiteindelijk zo'n maand of twee verder en 5 keer bij de garage geweest, ze konden maar niks vinden. Tot overmaat van ramp wilde ze me naar huis sturen met: er is niks aan de hand met de auto. Ondanks dat ik bakken met screenshots en ander bewijs heb laten zien. Toen heb ik de lease maatschappij erbij betrokken en binnen een week zat er een nieuwe ICCU in en ging het opladen weer zoals het hoorde.....

Je voelt hem al aankomen, na maanden perfecte dienst wilde ik de auto weer opladen en slaat de laadsnelheid weer terug naar 1,4 kwh. Ik ben weer terug bij af!

Maandag maar meteen de lease maatschappij bellen. Ik vindt het een heerlijke auto maar van mij mogen ze hem mee nemen, ik kies wel een andere. Wat een drama!

Zo dat moest er even uit, sorry voor de frustraties :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• grazara
  • Laatst online: 20:07
Hallo allemaal,

In augustus kreeg ik van mijn werkgever het bericht dat ik een nieuwe auto mocht uitzoeken ( nu nog een tijdelijke auto (Ford focus - active Hybride)).
En tot mijn verbazing kon ik niet kiezen uit een Hybride auto (in welke vorm dan ook), de reden van de verbazing is om dat ik storingsmonteur ben en soms best wel wat afstanden moet rijden.
Dus een klein beetje een paniek moment (beetje wat de boer niet kent etc..).
Na wat lezen hier en daar ben ik uit gekomen bij de EV 3 van Kia ook om dat wij (mijn vrouw en ik) een Picanto rijden en het merk ons heel erg aanspreekt
Dus gelijk bij de dealer een test rit gepland en het wachten kon beginnen op mijn eerste ervaring met een EV auto.

De dag van de test rit was aangebroken.
Vrouw mee want ook die heeft natuurlijk ook een beslissing te maken gezien dat wij de auto ook privé willen gebruiken ( bijtelling).
We waren in het begin heel huiverig over hoe het allemaal te werk ging en hoe het zou rijden.
De test rit mochten wij doen met een GT plus line met alles er op en er aan.
Na een goed half uurtje was niet alleen ik om maar ook mijn vrouw.
Normaal gesproken word mijn vrouw altijd wagenziek tijdens auto ritten maar dat was nu niet het geval.
Het enigste wat mij niet aan stond was alle waarschuwingen die je krijgt, lijkt wel of je een piloot bent met al die pingeltjes en bliepjes (maar na onderzoek blijkt het dat je dat voor het grootste gedeelte uit kan zetten).
Ondanks dat hebben we een fijne test rit gehad.

En toen kwam het wat gaan we nu doen moment.
We hadden namelijk ook een proefrit geboekt voor een Ford Explorer, gelukkig stond de afspraak 2 uur later na dat we de rit gemaakt hadden met de kia.
Deze rit was al weer anders want ja, De kia heeft ons wel echt weg geblazen.
Nadat de proefrit klaar was van de Ford hoorde ik mijn vrouw gelijk zeggen " Het word de kia hoor!!", "De zelfde als de proefrit, je moet wel alles er op hebben want je rijd veel".
Zonder enige tegen woord heb ik de Kia Ev3 GT-PlusLine besteld.

En toen is het grote wachten begonnen.
Ze verwachten dat hij week 51 geleverd kan worden, Ondertussen lees ik hier gezellig mee en hoop ik al veel te leren van de auto :D

• Soepie
De beste keuze die er is :9
Het wachten kan beginnen en is nooit leuk.

Welke kleur overigens?

Gewoon spullen

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

grazara schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 06:47:
Hallo allemaal,

In augustus kreeg ik van mijn werkgever het bericht dat ik een nieuwe auto mocht uitzoeken ( nu nog een tijdelijke auto (Ford focus - active Hybride)).
En tot mijn verbazing kon ik niet kiezen uit een Hybride auto (in welke vorm dan ook), de reden van de verbazing is om dat ik storingsmonteur ben en soms best wel wat afstanden moet rijden.
Na wat lezen hier en daar ben ik uit gekomen bij de EV 3 van Kia ook om dat wij (mijn vrouw en ik) een Picanto rijden en het merk ons heel erg aanspreekt
Dus gelijk bij de dealer een test rit gepland en het wachten kon beginnen op mijn eerste ervaring met een EV auto.

Vrouw mee want ook die heeft natuurlijk ook een beslissing te maken gezien dat wij de auto ook privé willen gebruiken ( bijtelling).
We waren in het begin heel huiverig over hoe het allemaal te werk ging en hoe het zou rijden.
Normaal gesproken word mijn vrouw altijd wagenziek tijdens auto ritten maar dat was nu niet het geval.
Het enigste wat mij niet aan stond was alle waarschuwingen die je krijgt, lijkt wel of je een piloot bent met al die pingeltjes en bliepjes (maar na onderzoek blijkt het dat je dat voor het grootste gedeelte uit kan zetten).

We hadden namelijk ook een proefrit geboekt voor een Ford Explorer, gelukkig stond de afspraak 2 uur later na dat we de rit gemaakt hadden met de kia.
Nadat de proefrit klaar was van de Ford hoorde ik mijn vrouw gelijk zeggen " Het word de kia hoor!!", "De zelfde als de proefrit, je moet wel alles er op hebben want je rijd veel".

Ze verwachten dat hij week 51 geleverd kan worden, Ondertussen lees ik hier gezellig mee en hoop ik al veel te leren van de auto :D
Gefeliciteerd met de nieuwe auto, hier ook een GT-PlusLine rijder! De piepjes wennen, geloof me ;-)
Welke kleur is het geworden?
Zr40 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:33:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar het antwoord van de dealer, maar zoals ik eerder had beschreven, niet alle updates die OTA binnen komen tellen hiervoor mee. De voorwaarden maken onderscheid tussen de updates waarvan de eerste twee zijn inbegrepen, en alle andere updates die je hoe dan ook krijgt.

Mijn gevoel zegt dat het alleen om kaartupdates gaat. Maar concrete info vanuit Kia zou wel gewenst zijn.

Zelf heb ik er al 4 gehad:
1. Een update bij de dealer bij aflevering, waar de dealer zelf op installeren had gedrukt. Ik meen dat dit de update was die POI search van Google heeft toegevoegd.
2. De ICCU software update
3. De recente kaartupdate die een paar dagen nodig had om te downloaden
4. Softwareversie 25.9.1

[...]

Dat is mij nog niet opgevallen.

Nu is (zoals ik eerder schreef in Zr40 in "Het grote Kia EV3 topic") het bepalen van de SoC van een accu geen exacte wetenschap, maar 3 procentpunten afwijking doordat de SoC-schatting opnieuw is berekend valt natuurlijk wel op.

Als het alleen om het weergegeven percentage gaat en het geen invloed lijkt te hebben op het werkelijke bereik, dan zou ik mij er niet al te druk om maken.

[...]

Ik merk dit ook wel eens, maar incidenteel. In de afgelopen maand heb ik het niet opgemerkt.

Het voelt alsof de auto een ander voertuig in de verte detecteert dat langzamer rijdt, en daarom alvast heel geleidelijk snelheid begint te minderen.
Wat jij zegt over updates, dat kan zeker. Maar het blijft voor de doorsnee autorijder wel vrij vaag welke update er wel en niet onder valt. Maar hopelijk komen ze tot dezelfde conclusie als jij! :-) Goed om te horen dat je zelf al vier updates hebt ontvangen. Ik zal de terugkoppeling delen van de dealer, zodra ik die heb.

Wat betreft het accupercentage; klopt dat dat af kan wijken, en een procent vind ik vrij logisch. Maar al meermaals drie procent eraf, vind ik vrij veel.

Wat betreft het hikje; ik heb het ook op een volledig lege weg. Maar zal er eens extra op letten of dat wellicht nog extra kan triggeren.

• THE_BASE
  • Niet online
Hallo allemaal,

Wij waren ook gelijk om na de eerste proefrit. De tweede proefrit was meer voor de lol!

Mag ik vragen waarom je geen voorraad auto ergens koopt met weinig km op de tellers? Week 51 is nog wel een tijdje verder en er zijn er overal voldoende direct mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grazara
  • Laatst online: 20:07
Het word zwart. Ik gaf de keuze van uit het bedrijf of donker grijs of zwart.
Even eens met waarom ik geen voorraad auto kies met minder km. De zaak bepaald zegmaar

[ Voor 39% gewijzigd door grazara op 13-09-2025 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
grazara schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:21:
Even eens met waarom ik geen voorraad auto kies met minder km. De zaak bepaald zegmaar
Oh, ja, sorry. Overheen gelezen. :)

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:10:
[...]

4. Wanneer er wordt geschakeld tussen DAB en FM wijkt het volume nogal af.
5. Iets cosmetisch; maar het viel ons op dat de toets rechtsboven op het stuur, aan linker kant, (met het blad papier op de toets) net meer uitsteekt/schever zit dan de rest. Kan dit voor het oog wat mooier?

Neemt niet weg dat het echt een fijne auto is. Zal binnenkort ook eens een Autoweek review maken :)
Knopje op het stuur even gecheckt en minimaal anders dan de rechterkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ftpfreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:09
Na lang meelezen in dit topic, mag ik morgen mijn Kia EV3 Plus SR ophalen in de kleur frost blue.
Momenteel rijd ik al een elektrische Opel Corsa, maar ik wilde graag een auto met iets meer ruimte. Na een proefrit in een EV3 was ik direct overtuigd, heerlijk rijdend, stil aan boord en een stuk ruimer dan mijn huidige Corsa.

• THE_BASE
  • Niet online
Ik reed net over de snelweg en zag een Plus Advanced rijden die LED aan de voorkant aan had staan, maar geen koplampen. Maar aan de achterkant wel de LED verlichting.

Maar ik begreep dat bij de GT's alleen de voorkant op LED kunnen en de achterkant alleen als je de koplampen echt inschakelt?

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:44:
Ik reed net over de snelweg en zag een Plus Advanced rijden die LED aan de voorkant aan had staan, maar geen koplampen. Maar aan de achterkant wel de LED verlichting.

Maar ik begreep dat bij de GT's alleen de voorkant op LED kunnen en de achterkant alleen als je de koplampen echt inschakelt?
is dat niet de optie 'stadslicht'?
ftpfreak schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:20:
Na lang meelezen in dit topic, mag ik morgen mijn Kia EV3 Plus SR ophalen in de kleur frost blue.
Momenteel rijd ik al een elektrische Opel Corsa, maar ik wilde graag een auto met iets meer ruimte. Na een proefrit in een EV3 was ik direct overtuigd, heerlijk rijdend, stil aan boord en een stuk ruimer dan mijn huidige Corsa.
Mooie keuze! Hier een mede-rijder in frost blue, krijg veel complimenten over de kleur :)

• _birdie_

ik heb om de wachttijden te doden (van july 24 tot jan 25) bij aantal andere dealers proefritten gepland .. bij een mocht ik hem zelfs een hele middag meenemen .. jammer voor hem maar heb hem daar niet besteld ... het rare is dat dealers na proefritten niet terugbellen om proberen de sale te maken ... voor ik ev3 kocht ik heb ik ook nog 10 andere EV's proefgereden .. maar toch de KIA EV3 besteld zonder proefrit te maken ... de ev6 en ev9 gaven mij het gevoeld at het de EV3 moest worden en nog geen minuut spijt van ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _birdie_
Steeffoon schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:29:
[...]

[...]

Mooie keuze! Hier een mede-rijder in frost blue, krijg veel complimenten over de kleur :)
Na groen de mooiste kleur vind ikzelf maar ik heb dan ook een groene .. Als er geen groen en blue was geweest had ik geen ev3 gehad ... (misschien toch een witte om toch een ev3 te hebben) ..

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:29:
[...]

Hmm, dat is dan de tweede stand op de draaiknop waarschijnlijk.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:43:
[...]

Hmm, dat is dan de tweede stand op de draaiknop waarschijnlijk.
Yes, dat denk ik. Zou niet weten hoe het anders zo op die manier kan branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imiek99

imiek99

EV3 +A LR

honey91 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:13:
Ik zit hier even keihard te balen!

In april begon de auto problemen te geven met het opladen. In plaats van met 7.1 kwh opladen (thuis, 1fase aansluiting met load balancer) sloeg de auto heel snel terug naar 1.4 kwh. Met de laadpaal leverancier uitgezocht en de auto verminderd de snelheid. Andere auto's kunnen gewoon laden thuis. Bovendien had de auto soms dit probleem bij andere laadpalen ook.

Uiteindelijk zo'n maand of twee verder en 5 keer bij de garage geweest, ze konden maar niks vinden. Tot overmaat van ramp wilde ze me naar huis sturen met: er is niks aan de hand met de auto. Ondanks dat ik bakken met screenshots en ander bewijs heb laten zien. Toen heb ik de lease maatschappij erbij betrokken en binnen een week zat er een nieuwe ICCU in en ging het opladen weer zoals het hoorde.....

Je voelt hem al aankomen, na maanden perfecte dienst wilde ik de auto weer opladen en slaat de laadsnelheid weer terug naar 1,4 kwh. Ik ben weer terug bij af!

Maandag maar meteen de lease maatschappij bellen. Ik vindt het een heerlijke auto maar van mij mogen ze hem mee nemen, ik kies wel een andere. Wat een drama!

Zo dat moest er even uit, sorry voor de frustraties :D
Ik snap de frustratie he-le-maal. Te meer dat het nu weer hetzelfde probleem lijkt te zijn. Ik had dit ICCU probleem bij de verkoop aangekaart. Volgens de verkoper waren er “in het begin inderdaad enkele problemen met de omvormer”. Echt zo'n verkopers antwoord natuurlijk, maar ik heb het wel even via de mail laten bevestigen. Ik heb dit ook gehad met mijn vorige Mokka en dat heeft toen zo'n 8 weken geduurd voordat dit gerepareerd was. Gelukkig binnen de garantie maar een hoop gez…k.

Het blijft dus wel zorgelijk dat dit probleem dus nog steeds niet uit de wereld lijkt te zijn. Ook niet door de updates die hiervoor ook uitgerold zijn. En het probleem ontkennen door de dealers gaat natuurlijk ook niet meer lukken.

Ik ben van mening dat wij hier in dit forum erg scherp moeten blijven op dit probleem. Ik lees ook graag hoe dit afloopt. Komt er nu weer eenzelfde ICCU in? Was de vervangende ICCU in April nog niet de juiste? Is het ongelukkig toeval?

Voor de rest is het nl. een fantastische auto. Het zou jammer zijn als dit probleem afbreuk doet aan het vertrouwen in de auto en het merk.

Succes en sterkte!

• imiek99

imiek99

EV3 +A LR

pang schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:30:
Hebben jullie ook een zacht getik, als jullie enkel de ventilator op stand 1 of 2 zetten? Met geen ander geluid aan. Standje 3 en hoger maakt teveel lawaai om het te horen. Het lijkt wel op dat het tegen een draadje stoot.

Overigens vaag dat ik EV batterij optie enkel vanuit mijn homescreen kan benaderen. Ik had verwacht dat je dat ook bij de EV settings kon vinden. Of heb ik dat mis?
Eergisteren ook dit getik waargenomen bij de ventilator in lage stand. Gisteren en vandaag niet meer gehoord….Is dit ‘nieuwigheid'?

• NVranya
grazara schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:21:
Wel raar dat de zaak er dan voor kiest om week 51 te laten leveren niet te wachten tot volgend jaar voor die 2 weken extra, dat scheelt op papier toch weer een jaar bij inleveren.

Maar gefeliciteerd met de keuze, heeft je vrouw goed gedaan! 😋

• THE_BASE
  • Niet online
Zonder het hele topic door te moeten spitten, zijn er EV3'ers die de bumper aan de voorkant Glossy Black hebben gemaakt met zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yw1gvEw4DCovfxgvT1YfvkHu7_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z9QTzOlJSXvYUz7PvVMTJD2O.png?f=fotoalbum_large

• honey91
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 14-09 21:59
imiek99 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:45:
[...]

Ik snap de frustratie he-le-maal. Te meer dat het nu weer hetzelfde probleem lijkt te zijn. Ik had dit ICCU probleem bij de verkoop aangekaart. Volgens de verkoper waren er “in het begin inderdaad enkele problemen met de omvormer”. Echt zo'n verkopers antwoord natuurlijk, maar ik heb het wel even via de mail laten bevestigen. Ik heb dit ook gehad met mijn vorige Mokka en dat heeft toen zo'n 8 weken geduurd voordat dit gerepareerd was. Gelukkig binnen de garantie maar een hoop gez…k.

Het blijft dus wel zorgelijk dat dit probleem dus nog steeds niet uit de wereld lijkt te zijn. Ook niet door de updates die hiervoor ook uitgerold zijn. En het probleem ontkennen door de dealers gaat natuurlijk ook niet meer lukken.

Ik ben van mening dat wij hier in dit forum erg scherp moeten blijven op dit probleem. Ik lees ook graag hoe dit afloopt. Komt er nu weer eenzelfde ICCU in? Was de vervangende ICCU in April nog niet de juiste? Is het ongelukkig toeval?

Voor de rest is het nl. een fantastische auto. Het zou jammer zijn als dit probleem afbreuk doet aan het vertrouwen in de auto en het merk.

Succes en sterkte!
Thanks, ja ik was er vorige keer ook zoveel tijd aan kwijt. De dealer was niet te overtuigen dat het echt aan de auto lag.

Ik ga nu in ieder geval direct de lease maatschappij druk erop laten zetten en we gaan het zien. Het komt er waarschijnlijk op neer dat ze het niet weten en dus (hopelijk) een nieuwe ICCU erin zetten. Maar het is wel zorgelijk dat ze het echt niet weten. Zit ik straks weer met hetzelfde probleem....

Ik laat het hier in ieder geval weten wat eruit komt. Het probleem wat ik heb komt niet vaak voor (vaker dat hij helemaal niet meer laad). Dat maakt het meteen ook zo lastig!
Pagina: 1 ... 69 70 Laatste