Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 67 68 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
PGro3772 schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:06:
[...]

Ik kwam na een half jaar nog op enkele eenvoudig zichtbare plekken beschermfolie tegen. Volgens mij is diegene in de garage op een gegeven moment beschermfolie-blind/moe en stopt met het verder zoeken en verwijderen.
Had ik ook. Dat ik na een aantal maanden ineens nog dacht: WTF is dit. Bleek ook gewoon nog bescherm folie te zijn (geeft ook aan hoe vaak ik de auto schoon maak .... 8)7 )

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayvanO
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:29
Coffee schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:18:
Ik heb begin van de zomer deze van Amazon gehaald. Normaal twijfel ik een beetje bij Chinese aftermarket, maar iemand had in een review de stekker uit elkaar gehaald en een hele reeks foto’s geplaatst. Alles was degelijk, met de goede materialen en kabeldiktes gemaakt. Het ding voelt ook heel degelijk, en heeft prima gewerkt.

JULIK V2L Adapter Alleen voor... https://www.amazon.nl/dp/B0DBFY5QLG?ref=ppx_pop_mob_ap_share
Op welke versie gebruik je die?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:50

Coffee

Coffee

JayvanO schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:27:
[...]

Op welke versie gebruik je die?
Ik zelf heb een Plus Advanced (zie signature hieronder :)). Alle modellen behalve de Air zijn voorbereid op V2L.

[ Voor 5% gewijzigd door Coffee op 01-09-2025 12:04 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:45:
[...]
Ik denk niet dat het aan de leeftijd van de auto ligt, want die van mij is ook 2 maanden in mijn bezit. En wat actualiteit betreft, er wordt in mijn regio gewerkt aan het verplaatsen van een provinciale weg, en de kaart toont de situatie zoals die was in februari/maart. De nieuwe rotonde staat op de kaart maar de afbuiging nog niet. Wel in de app trouwens, dus Here zelf kent de nieuwe situatie al. Bij de volgende kaartupdate voor de auto zou het ook daar te zien moeten zijn.
Met de recente update is dit inderdaad geactualiseerd op de kaart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veld-NL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:15
Revenge69 schreef op maandag 1 september 2025 @ 06:09:
Goedemorgen forummers,

Ik maak gebruik van Google Maps voor mijn navigatie in Nederland. Wat ik nog steeds niet heb gevonden is de instelling om de display in de auto in de nachtmodus te zetten.

De instellingen van google maps op mijn telefoon neemt hij niet mee. Moet ik wellicht nog ergens in de auto zelf nog iets instellen?

Groet,

Hans
Ik heb een android telefoon wellicht bij jou amders... je kan het instellen onder Android auto = Kaarten.

Ik gebruik bij instellingen altijd de zoekfunctie en vul dan android auto in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veld-NL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:15
Wel dij de instellingen op je telefoon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pefs
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 02-09 14:35
Nieuwe Kia EV3 (3 dagen oud) direct de foutmelding LC00144!! Wat moet ik daar mee?? Bij de dealer onbekend. Toch meerdere topics hierover gevonden. Ook bv in Duitsland……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:31
Pefs schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:25:
Nieuwe Kia EV3 (3 dagen oud) direct de foutmelding LC00144!! Wat moet ik daar mee?? Bij de dealer onbekend. Toch meerdere topics hierover gevonden. Ook bv in Duitsland……
Al dan niet toevallig, twee dagen geleden ook iemand hier:
Steeffoon schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:41:

Overigens nog wel even maandag contact opnemen met de werkplaats. De navigatie laat bij het opstarten foutcode LC00144 zien; daar moet de dealer schijnbaar nog wat mee.
Wellicht hebben ze de oplossing gevonden.

Ander vraagje: zijn er mensen die de sleutel helemaal nooit meer meenemen en alleen op de telefoon vertrouwen?
Ik vind die sleutel zo groot om mee te nemen, maar ben bang dat ik dan ergens sta en niet meer wegkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:41
NVranya schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:34:
[...]

[...]

Wellicht hebben ze de oplossing gevonden.

Ander vraagje: zijn er mensen die de sleutel helemaal nooit meer meenemen en alleen op de telefoon vertrouwen?
Ik vind die sleutel zo groot om mee te nemen, maar ben bang dat ik dan ergens sta en niet meer wegkom.
Hier heb ik geen last van, ook vind ik de sleutel niet te groot voor de broekzak/rugzak of in de jas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:37

Steeffoon

Smartphone-nerd

Heb de EV3 sinds zaterdag, begon hier ook. Dealer zei dat ik ermee terug moest komen. Echter was de auto zelf al begonnen met het downloaden van een update. Sinds die update is gedownload, is die melding ook verdwenen.

Check even of er updates binnengehaald worden via de instellingen, of via de twee draaiende pijltjes met daarin een pijl bovenin beeld.

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik neem de fysieke sleutel idd al langere tijd niet meer mee. Heb de digitale sleutel op mijn Apple Watch en iPhone staan, en dat werkt - tot nu toe - gewoon altijd.

NB Wat wel problematisch kan zijn, is als iemand anders een fysieke sleutel bij zich heeft. Zo heb ik het 1 keer gehad dat mijn echtgenote met de fysieke sleutel de EV3 ontgrendelde, en daarna ging betalen voor de parkeergarage. Op dat moment kon ik met enkel de digitale sleutel de EV3 niet starten en niet op slot doen (nog wel met de app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0bb3rt
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 19:55
Ik had deze foutmelding ook de eerste paar dagen.
Na een dag of wat staat er een update klaar, zodra je die installeert is de melding weg.

Dit heeft waarschijnlijk te maken met een synchronisatie van de KIA icm je account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adcl
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-09 12:26
Van de sleutel …… dat is geen goed idee om die thuis te laten… weet i uit ervaring.
Werkte eerst fijn maar na de eerste update…. Werkte dat niet meer en ook niet meer werkend gekregen…..
Zijn er meer die dat probleem kennen (zie deze blog) en uit armoe in de VS een KIA NFC kaart laten komen als vervanging….

KIA Nederland geeft niet thuis, is een zaak van KIA Connect zeggen ze, en KIA Connect stuurt mij elke twee weken een berichtje dat ze het nog aan het onderzoeken zijn…..
Ik denk dat ze in de leer zijn bij TACO Trump, uitstelgedrag zonder intentie dat op te lossen.. dus de sleutel altijd als reserve, je kan er niet op vertrouwen……

De KIA app… gooi de KIA Connect app nog niet weg, die doet het altijd (nog wel), maar de KIA app (de vervanger) is regelmatig mijn voertuig kwijt, moet er in gaan zitten en dan zucht, gaat het meestal weer even goed. Kan samenhangen met de recente update, maar is wel weer slordig.

Software en KIA…. Maar welke autobouwer heeft dat tegenwoordig niet…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

[...]

Hier in het begin de fysieke sleutel nog mee genomen, later niet meer en gaat prima!

Heb een iPhone 16 Pro met iOS 18.6 en Kia app in plaats van Connect. Buiten het uitloggen werkt de app super goed en geen klachten. Zelfs via Apple Watch kan ik de auto ontgrendelen en vergrendelen en als ik aan kom lopen gaan de deuren automatisch open.

De achterklep ook, maar die functie heb ik uitgeschakeld. Al met al alleen maar prettige ervaringen qua ccNc / iPhone en al helemaal als ze het uitloggen oplossen.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

[...]
Ik heb die fysieke sleutel eigenlijk nog nooit meegenomen. Nou ja, dat is niet helemaal waar. Ik had de sleutel natuurlijk mee naar huis genomen toen ik de auto ophaalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

adcl schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:19:
Van de sleutel …… dat is geen goed idee om die thuis te laten… weet i uit ervaring.
Werkte eerst fijn maar na de eerste update…. Werkte dat niet meer en ook niet meer werkend gekregen…..
Zijn er meer die dat probleem kennen (zie deze blog) en uit armoe in de VS een KIA NFC kaart laten komen als vervanging….

KIA Nederland geeft niet thuis, is een zaak van KIA Connect zeggen ze, en KIA Connect stuurt mij elke twee weken een berichtje dat ze het nog aan het onderzoeken zijn…..
Ik denk dat ze in de leer zijn bij TACO Trump, uitstelgedrag zonder intentie dat op te lossen.. dus de sleutel altijd als reserve, je kan er niet op vertrouwen……

De KIA app… gooi de KIA Connect app nog niet weg, die doet het altijd (nog wel), maar de KIA app (de vervanger) is regelmatig mijn voertuig kwijt, moet er in gaan zitten en dan zucht, gaat het meestal weer even goed. Kan samenhangen met de recente update, maar is wel weer slordig.

Software en KIA…. Maar welke autobouwer heeft dat tegenwoordig niet…
Het werkt hier meestal in een keer, maar eens in de zo veel tijd moet ik hem opnieuw koppelen of de UWB unit in de auto resetten door de kabel weg te halen.

Heb je de digitale sleutel helemaal verwijderd, de UWB module gereset en eventueel het hele infotainment systeem gereset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Coffee schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:56:
[...]
Het werkt hier meestal in een keer, maar eens in de zo veel tijd moet ik hem opnieuw koppelen of de UWB unit in de auto resetten door de kabel weg te halen.

Heb je de digitale sleutel helemaal verwijderd, de UWB module gereset en eventueel het hele infotainment systeem gereset?
Hier heeft het een keer niet gewerkt, maar dat bleek aan de telefoon te liggen. Telefoon herstart en het werkte weer.

Al dat resetten en opnieuw koppelen aan de kant van de auto lijkt mij eerlijk gezegd een beetje zinloos...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
THE_BASE schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:44:
Zelfs via Apple Watch kan ik de auto ontgrendelen en vergrendelen en als ik aan kom lopen gaan de deuren automatisch open.

De achterklep ook, maar die functie heb ik uitgeschakeld.
Grappig, ik heb precies andersom ingesteld 8)

Maar helemaal met dit statement eens:
Al met al alleen maar prettige ervaringen qua ccNc / iPhone en al helemaal als ze het uitloggen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Kemp
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 04-09 17:02
Weet iemand of het ook mogelijk is een standard NFC card te programmeren als Key Card of dat alleen een originele KIA NFC kaart die alleen in de VS te koop is gebruikt kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 11:09

aip

Johan Kemp schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:45:
Weet iemand of het ook mogelijk is een standard NFC card te programmeren als Key Card of dat alleen een originele KIA NFC kaart die alleen in de VS te koop is gebruikt kan worden?
Is hier al een paar keer besproken (even terugzoeken). Theoretisch zou het moeten kunnen, maar zo te zien heeft nog niemand het geprobeerd. Wel de KIA kaarten uit de VS, die wel. Voor die paar euro zou ik een gewone NFC kaart bestellen als ik jou was, kun je op marktplaats zo vinden, en dan een poging wagen. Voor mij niet zo relevant, ik heb mijn telefoon sleutel en meestal ook gewoon de fysieke witte sleutel bij me (die overigens wel foeilelijk en aan de grote kant is, vind ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Het nadeel is dat je moet weten wat voor een soort NFC techniek wordt gebruikt. NFC is een paraplu term voor een heel groot aantal technieken die niet compatibel met elkaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Coffee schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:26:
Het nadeel is dat je moet weten wat voor een soort NFC techniek wordt gebruikt. NFC is een paraplu term voor een heel groot aantal technieken die niet compatibel met elkaar zijn.
Dat is natuurlijk volkomen waar (hoewel een heel groot deel exact dezelfde techniek gebruikt, en zeker in de automotive van de vrienden uit Nijmegen). Maar zoals ik zeg: voor die paar euro zou ik het wel durven proberen als je echt graag een NFC kaart als mogelijkheid wil proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:04

WoutF

Hoofdredacteur
Hebben meer mensen problemen met het aanmaken van een digital key met een Pixel 9? Ik kom de setup wel in, maar op een gegeven moment krijg ik op mijn telefoon de melding dat ik een activatiecode in moet vullen, die ik zou moeten krijgen via sms of e-mail. Via beide kanalen krijg ik niks. Ook staat er dat het zonder code kan, maar dat ik dan de Kia Connect-app moet installeren. Die app heb ik al geïnstalleerd en heb ik nota bene gebruikt om de hele flow te starten :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Rij nu sinds zaterdag de Kia EV3. Ik blijf uit het raam staren :-)
Wat me opvalt is dat ik het halve dorp kan verlichten met de remlichten; was positief verrast over hoeveel licht daar vanaf komt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

WoutF schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:25:
Hebben meer mensen problemen met het aanmaken van een digital key met een Pixel 9? Ik kom de setup wel in, maar op een gegeven moment krijg ik op mijn telefoon de melding dat ik een activatiecode in moet vullen, die ik zou moeten krijgen via sms of e-mail. Via beide kanalen krijg ik niks. Ook staat er dat het zonder code kan, maar dat ik dan de Kia Connect-app moet installeren. Die app heb ik al geïnstalleerd en heb ik nota bene gebruikt om de hele flow te starten :?
Ik heb zojuist het stappenplan doorlopen om de Pixel 10 Pro XL als digital key in te stellen; dat is aan één stuk door gelukt.
Ik heb de stappen gevolgd via Instellingen > Voertuigmanagement > Beheer van digitale sleutel en zo de stappen gevolgd. Ik heb niets gezien met activatiecodes of dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:03:
Wat me opvalt is dat ik het halve dorp kan verlichten met de remlichten; was positief verrast over hoeveel licht daar vanaf komt :-)
Feestje om in te rijden. Normaliter baal ik altijd als ik een laatste vakantie dag heb zoals gisteren, maar kan niet wachten tot ik weer thuis ben en uit het raam kan kijken. :)

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:36
THE_BASE schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:12:
[...]

Feestje om in te rijden. Normaliter baal ik altijd als ik een laatste vakantie dag heb zoals gisteren, maar kan niet wachten tot ik weer thuis ben en uit het raam kan kijken. :)
en om er nu gelijk 50.000km per jaar (privé) mee te gaan rijde Bij mij staat hij in een parkeergarage dus hij slijt niet van het ernaar kijken :) .. het is zeker een feestje ..

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
WoutF schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:25:
Dit klinkt herkenbaar. Ik had aanvankelijk ook problemen met het registeren van een Digital Key op mijn iPhone 15. Als ik het me goed herinner - het is al weer enkele maanden geleden - was de oplossing vanuit het andere ‘device’ (auto dan wel telefoon) beginnen dan ik steeds deed. Toen was het een eitje en zo gepiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Over piepen gesproken: ook knaagdieren als muizen en ratten vinden de EV3 aantrekkelijk. De afgelopen dagen heb ik onder de motorkap maar bovenop alle plastic afdekkingen in meerdere knaagdieren aangetroffen. Geen foto van kunnen maken, want direct bij het openen van de motorkap vluchtten ze alle kanten uit.

Om van dit probleem af te komen hebben wij zo’n elektrisch knaagdierverjager (hoe heet zo’n ding eigenlijk?) geïnstalleerd. Sindsdien geen knaagdier meer aangetroffen, dus dat ding lijkt goed te werken.

Hij trekt natuurlijk wel altijd wat stroom, maar als het goed is, zou je bij een EV geen problemen moeten krijgen van een leeggetrokken 12V accu. Deze wordt immers indien nodig bijgeladen door de tractiebatterij. We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

deMercer schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:10:

Hij trekt natuurlijk wel altijd wat stroom, maar als het goed is, zou je bij een EV geen problemen moeten krijgen van een leeggetrokken 12V accu. Deze wordt immers indien nodig bijgeladen door de tractiebatterij. We zullen zien.
Op dat laatste zou ik niet te veel vertrouwen. Dat bijladen uit de tractiebatterij gebeurt bij eigenlijk alle EV's (die ik ken) alleen tijdens het rijden. Dat was ook een bekend probleem bij bijvoorbeeld de Zoe en volgens mij ook de eerste Ionic.

Anderzijds: zo'n piepding gebruikt vrijwel niks, zou bij normaal gebruik geen probleem moeten zijn. Maar bij een 4 weken vakantie in de winter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
aip schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:51:
Op dat laatste zou ik niet te veel vertrouwen. Dat bijladen uit de tractiebatterij gebeurt bij eigenlijk alle EV's (die ik ken) alleen tijdens het rijden. Dat was ook een bekend probleem bij bijvoorbeeld de Zoe en volgens mij ook de eerste Ionic.
De 2 voorbeelden die je noemt, zijn wel al oudere EV’s. Ik kan me goed voorstellen dat de techniek in zijn algemeenheid inmiddels verder is. Ik had begrepen dat de EV3 in zo’n beetje elke modus/status de 12V accu monitort en indien nodig bijlaadt.

Bij onze vorige EV, een Renault Megane e-tech, heb ik wel eens gezien dat terwijl de tractiebatterij was volgeladen tot de ingestelde SoC er toch nog zo af en toe kort werd bijgeladen met slechts een paar honderd watt (wat veel te weinig is voor het opladen van de tractiebatterij). Zou dat voor het opladen van de 12V accu zijn geweest?
Anderzijds: zo'n piepding gebruikt vrijwel niks, zou bij normaal gebruik geen probleem moeten zijn. Maar bij een 4 weken vakantie in de winter....
Het klopt inderdaad dat zo’n heel weinig stroom verbruikt. We gaan het allemaal meemaken. Misschien een goed idee om de spanning van de 12V accu eens te meten na een lange(re) periode van stilstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Even terugkomend op de GT Line en de V2L-adapter: ik heb die niet in m’n auto kunnen vinden. Lag sowieso niet in de frunk, maar ook niet onder de plank achterin.

Volgens de brochure hoort die er wel bij geleverd te worden, maar het is een occassion. Vinden jullie dat hij dan alsnog gewoon bijgeleverd zou moeten worden als dat inderdaad inclusief is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:34:
Volgens de brochure hoort die er wel bij geleverd te worden, maar het is een occassion. Vinden jullie dat hij dan alsnog gewoon bijgeleverd zou moeten worden als dat inderdaad inclusief is?
Ja. Zeker als van te voren niet is gemeld dat deze niet wordt meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
deMercer schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:04:
[...]

Dit klinkt herkenbaar. Ik had aanvankelijk ook problemen met het registeren van een Digital Key op mijn iPhone 15. Als ik het me goed herinner - het is al weer enkele maanden geleden - was de oplossing vanuit het andere ‘device’ (auto dan wel telefoon) beginnen dan ik steeds deed. Toen was het een eitje en zo gepiept.
Als ik het vanuit de app start, blijft hij eindeloos hangen op het pairing scherm. Als ik het start vanuit de auto, krijg ik de popup over een code. Het enige dat ik kan bedenken is een bug in de Android 16 QPR!-bèta die ik draai. Wachten op final dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

deMercer schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:43:
[...]

En je hem bij een dealer/garage hebt gekocht. Vanaf een particuliere verkoper is dat even wat anders, qua consumentenrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:43:
[...]

Gekocht bij Kia Zeeuw & Zeeuw en niet verteld dat deze er niet bij zit. Maar ook niet van wel…

Morgen maar even een belletje plegen. Maar ter bevestiging: bij de GT Line hebben jullie hem er bij gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

THE_BASE schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:02:
[...]

Gekocht bij Kia Zeeuw & Zeeuw en niet verteld dat deze er niet bij zit. Maar ook niet van wel…

Morgen maar even een belletje plegen. Maar ter bevestiging: bij de GT Line hebben jullie hem er bij gekregen?
GT Plus in ieder geval wel. Nieuw geleverd in januari met de adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
aip schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:17:
[...]

GT Plus in ieder geval wel. Nieuw geleverd in januari met de adapter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74xo_yXlsxKFHxPe515OgzJjxoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gg8XQX5O5jHOZpaQylFcFDGF.png?f=fotoalbum_large
Als ik dan deze prijslijst bekijk zou het geen verschil moeten maken. Ben benieuwd.

[ Voor 15% gewijzigd door THE_BASE op 02-09-2025 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06:14

winnie

de poes...

WoutF schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:46:
[...]

Als ik het vanuit de app start, blijft hij eindeloos hangen op het pairing scherm. Als ik het start vanuit de auto, krijg ik de popup over een code. Het enige dat ik kan bedenken is een bug in de Android 16 QPR!-bèta die ik draai. Wachten op final dan maar.
Pixel9 Pro hier met Android 16. Geen enkel probleem met heet aanmaken van de sleutel terwijl ik in de auto zat (half jaar geleden). Hoogstens was het irritant dat de EV3 beide sleutels in de auto wilde hebben om daarna pas de digitale sleutel aan te maken. Ik heb nooit iets met codes ofzo hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 08:47
winnie schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:35:
[...]

Pixel9 Pro hier met Android 16. Geen enkel probleem met heet aanmaken van de sleutel terwijl ik in de auto zat (half jaar geleden). Hoogstens was het irritant dat de EV3 beide sleutels in de auto wilde hebben om daarna pas de digitale sleutel aan te maken. Ik heb nooit iets met codes ofzo hoeven doen.
Die beide sleutels is een beveiliging. Dat voorkomt dat iemand die je sleutel te leen heeft een digitale sleutel kan aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Heb Digital Key weer uitgezet. Steeds als ik in de gang liep, ging de auto van het slot. Blij dat er nog sleutels bestaan 😂

Ik merk trouwens dat wanneer ik instap, de radio automatisch uitblijft. Heel irritant, dus ik vol verwachting het menu met instellingen in. Media uit bij starten voertuig, dat staat uit. Verschillende dingen geprobeerd in de tussentijd, maar de auto vertikt het om de radio aan te zetten als ik instap, ondanks dat de instellingen goed staan.
Iemand hier bekend mee toevallig? En bovenal: de oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:44:
Heb Digital Key weer uitgezet. Steeds als ik in de gang liep, ging de auto van het slot. Blij dat er nog sleutels bestaan 😂

Ik merk trouwens dat wanneer ik instap, de radio automatisch uitblijft. Heel irritant, dus ik vol verwachting het menu met instellingen in. Media uit bij starten voertuig, dat staat uit. Verschillende dingen geprobeerd in de tussentijd, maar de auto vertikt het om de radio aan te zetten als ik instap, ondanks dat de instellingen goed staan.
Blijft een afweging, hier hetzelfde. Maar de auto sluit na een paar seconden weer als de deur niet wordt geopend. Dus het gemak wint toch. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imiek99
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 05-09 21:36

imiek99

EV3 +A LR

Over piepen gesproken: ook knaagdieren als muizen en ratten vinden de EV3 aantrekkelijk. De afgelopen dagen heb ik onder de motorkap maar bovenop alle plastic afdekkingen in meerdere knaagdieren aangetroffen. Geen foto van kunnen maken, want direct bij het openen van de motorkap vluchtten ze alle kanten uit.

Om van dit probleem af te komen hebben wij zo’n elektrisch knaagdierverjager (hoe heet zo’n ding eigenlijk?) geïnstalleerd. Sindsdien geen knaagdier meer aangetroffen, dus dat ding lijkt goed te werken.

Heb ik ook direct bij de aankoop door de dealer laten inbouwen. Met name voor de marters. Kosten €100 incl. inbouw. Is goedkoper dan doorgeknaagde kabels. Dat loopt gauw in de papieren…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imiek99

imiek99

EV3 +A LR

THE_BASE schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:34:
Even terugkomend op de GT Line en de V2L-adapter: ik heb die niet in m’n auto kunnen vinden. Lag sowieso niet in de frunk, maar ook niet onder de plank achterin.

Vind ik wel. Hoort er gewoon bij,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:02:
[...]

Ik bel ze morgen eerst :-p

Gekheid, ik vind dat zo'n lader er eigenlijk wel bij hoort. Zeker omdat het niet een occassion is die al meerdere eigenaren heeft gehad lijkt me. Ben benieuwd wat ze checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imiek99

imiek99

EV3 +A LR

Steeffoon schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:44:

Wellicht beter om de digital key te deactiveren als je met UWB werkt en vanuit het huis door de EV3 wordt opgepikt. Zie ook YouTube: Kia EV3 Battery losses over night. Mystery solved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12345
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 05-09 21:01
deMercer schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:19:
[...]

De 2 voorbeelden die je noemt, zijn wel al oudere EV’s. Ik kan me goed voorstellen dat de techniek in zijn algemeenheid inmiddels verder is. Ik had begrepen dat de EV3 in zo’n beetje elke modus/status de 12V accu monitort en indien nodig bijlaadt.

Bij onze vorige EV, een Renault Megane e-tech, heb ik wel eens gezien dat terwijl de tractiebatterij was volgeladen tot de ingestelde SoC er toch nog zo af en toe kort werd bijgeladen met slechts een paar honderd watt (wat veel te weinig is voor het opladen van de tractiebatterij). Zou dat voor het opladen van de 12V accu zijn geweest?

[...]

Het klopt inderdaad dat zo’n heel weinig stroom verbruikt. We gaan het allemaal meemaken. Misschien een goed idee om de spanning van de 12V accu eens te meten na een lange(re) periode van stilstand.
Je hebt van die accu monitoring apparaatjes (voor een paar tientjes). Daarmee kun je precies zien wanneer hij wordt bijgeladen. Ik heb een andere ev gehad waarbij men zo apparaatje vaak installeerde, omdat de 12v batterij daar nog weleens problemen gaf. Maar goed, in het geval van de EV3 lijkt het mij niet nodig en misschien alleen een keer leuk om te zien.

Vraagje: bij mij werkt het lampje in de kofferbak niet. Ik heb niet wat kunnen vinden waar je hem mee aan/uit kunt zetten. Is die optie er wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Chris12345 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:34:
Je hebt van die accu monitoring apparaatjes (voor een paar tientjes). Daarmee kun je precies zien wanneer hij wordt bijgeladen. Ik heb een andere ev gehad waarbij men zo apparaatje vaak installeerde, omdat de 12v batterij daar nog weleens problemen gaf. Maar goed, in het geval van de EV3 lijkt het mij niet nodig en misschien alleen een keer leuk om te zien.
Op zich wel interessant om dit eens een tijdje te monitoren om te weten wanneer de 12V accu nu wel en niet wordt bijgeladen (rijden, laden, stand-by, uit, ...). Maar het gaat mij een beetje te ver om daar speciaal een apparaatje voor te kopen.
Vraagje: bij mij werkt het lampje in de kofferbak niet. Ik heb niet wat kunnen vinden waar je hem mee aan/uit kunt zetten. Is die optie er wel?
Volgens de handleiding niet, het lampje gaat altijd branden zodra je de klep open doet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/An8MglxHMm_MvNQKW80Yx89AOWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EjNHmV0E9FCOiPqxvepphCG7.png?f=fotoalbum_large

Het kan natuurlijk zijn dat het lampje simpelweg kapot is. Dat zou wel erg vroeg zijn, zeker als je een uitvoering met een LED-lampje hebt. Ik zou eens kijken of het lampje nog heel is. Zo nee, vervangen. Zo ja, dan contact opnemen met de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• byebye171
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:29
Chris12345 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:34:
[...]

Heb ik ook gehad, lampje was stuk of het draadje was niet goed aangesloten. Op laten lossen door de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Net de EV3 geüpdatet, om 12.30 uur gestart met de update, in Kampeermodus gezet en om 15:00 een melding om te installeren. Zo gepiept hier.

AI heeft in elk geval niet meer die groene bal, maar een banner boven in. Iets minder mooi, maar niet meer zo over het beeld heen. Verder geen wijzigingen nog gemerkt. AI lijkt wel beter te werken qua begrijpen van wat ik vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Zojuist voor het eerst thuis opgeladen, via de eigen Easee laadpaal. Toch spannend als je het voor de eerste keer doet :-)

Begonnen met 23 procent om 10:35, om 15:16 op 80 procent. Netjes binnen de goedkope uren van het dynamische contract :) Opvallend dat 'ie het wel onderbreekt als je tussendoor de auto van het slot haalt, om bijvoorbeeld wat in de auto te leggen. Zal wel horen??

Vind trouwens dat je aardig wat druk moet zetten op de motorkap om hem dicht te krijgen. Herkenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:06:

Begonnen met 23 procent om 10:35, om 15:16 op 80 procent. Netjes binnen de goedkope uren van het dynamische contract :) Opvallend dat 'ie het wel onderbreekt als je tussendoor de auto van het slot haalt, om bijvoorbeeld wat in de auto te leggen. Zal wel horen??

Vind trouwens dat je aardig wat druk moet zetten op de motorkap om hem dicht te krijgen. Herkenbaar?
In 4,5 uur 57% er bij is toch netjes? Wat voor aansluiting heb je? Hij onderbreekt inderdaad, dat vind ik ook wel een dingetje, want in mijn hoofd is dat slecht voor de batterij. Maar dat zal wel niet anders was het vast anders ingesteld.

Ik laat de motorkap hard vallen door aan de binnenkant aan de beugel te trekken. Volgens mij heeft de EV9 automatisch openen en sluiten, dat had mooier geweest. Maar goed, die kabel ligt in de frunk en verder gaat 'ie niet open natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:35:
[...]

In 4,5 uur 57% er bij is toch netjes? Wat voor aansluiting heb je? Hij onderbreekt inderdaad, dat vind ik ook wel een dingetje, want in mijn hoofd is dat slecht voor de batterij. Maar dat zal wel niet anders was het vast anders ingesteld.

Ik laat de motorkap hard vallen door aan de binnenkant aan de beugel te trekken. Volgens mij heeft de EV9 automatisch openen en sluiten, dat had mooier geweest. Maar goed, die kabel ligt in de frunk en verder gaat 'ie niet open natuurlijk.
Ik vind het ook meer dan prima! Ik heb een 3-fasen aansluiting, 11kW.

Ja, leek mij ook minder goed; maar ga er dan maar vanuit dat ze het wel weten bij Kia. Voortaan maar even wachten met iets in de auto leggen :9
Ah, heb nog geen beugel gezien. Die ga ik nog eens even opzoeken dan :+

Hoe is het trouwens afgelopen met je telefoontje voor de V2L adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Pfoe. Vandaag dus gemerkt dat ik lang aan de linker paddel kan trekken voor i-Pedal. Ik dacht dat er alleen LV1, LV2, LV3 en AUTO was. Ik heb hier even het topic doorgespit, maar wat is nu exact het verschil tussen LV3 en i-Pedal? Is dat een echte rem op de laatste en EV3 tot bijna stilstand?

En hoe werkt het met dat file rijden op SCC, wat moet ik doen zodat de auto vanzelf achter de voorganger gaat hangen? Ik had voorheen ACC en dat werkte in principe zoals je zou verwachten tot 30 km/u. Hoe werkt het met SCC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:51:
[...]

Ja, leek mij ook minder goed; maar ga er dan maar vanuit dat ze het wel weten bij Kia. Voortaan maar even wachten met iets in de auto leggen :9

Top, hier wordt morgen de aardlekschakelaar als het goed is veranderd van 16A naar 32A. We hebben een 1x 35A aansluiting op 1 fase met zonnepanelen, dus voorlopig houd ik het zo. Als ik in de nachtelijke uren voordelig bij kan laden is het prima. Vanaf januari naar dynamisch contract.

Die beugel is gewoon het slot, zeg maar. Niet echt een beugel. Maar je kunt daar wel de motorkap aan vastpakken. :)

Ik heb vanmorgen gebeld, maar onze vriendelijke verkoper was er niet. De andere medewerker gaf aan morgen terug te bellen, hij weet niet of het er bij hoort, maar als het zo is kan het zijn dat het uit de auto is gehaald in verband met eventuele diefstal. Nog even afwachten dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmer
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:07
THE_BASE schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:16:
Net de EV3 geüpdatet, om 12.30 uur gestart met de update, in Kampeermodus gezet en om 15:00 een melding om te installeren. Zo gepiept hier.

AI heeft in elk geval niet meer die groene bal, maar een banner boven in. Iets minder mooi, maar niet meer zo over het beeld heen. Verder geen wijzigingen nog gemerkt. AI lijkt wel beter te werken qua begrijpen van wat ik vraag.
Wij hebben sinds afgelopen vrijdag al verschillende uren gereden en ook al 2 namiddagen aan 't laden geweest en vandaag weer een uurtje gereden maar is blijkbaar nogsteeds aan het downloaden, dus ik vraag mij echt af of dit nu wel kan want dit lijkt mij toch wel vreemd en je kan ook nergens zien hoever de download al zit....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Bimmer schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:12:
[...]

Wij hebben sinds afgelopen vrijdag al verschillende uren gereden en ook al 2 namiddagen aan 't laden geweest en vandaag weer een uurtje gereden maar is blijkbaar nogsteeds aan het downloaden, dus ik vraag mij echt af of dit nu wel kan want dit lijkt mij toch wel vreemd en je kan ook nergens zien hoever de download al zit....?
Rechtsboven zie je een update icoontje, daar kun je aan zien dat het bezig is met downloaden. Als je kijkt bij Instellingen, Algemeen en dan Info (o.i.d.) dan staat daar dat hij aan het bijwerken is. Maar verder geen voortgang inderdaad.

Ik had het binnen no-time wel gedownload en als je de auto opnieuw opstart geïnstalleerd. Misschien is de verbinding met Vodafone hier beter dan bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:36
[...]

duurde hier ook bijna 3 dagen maar staat er op nu. Zou inderdaad mooi zijn als er een voortgangsbalkje is zodat je kan zien hoe ver hij in het proces zit. Nu een kwestie van geduld ... maar wel irritant .. na twee ota updates moet je het waarschijnlijk nu zelf gaan doen met een USB stick.

Voor zover is kan zien staat de nieuwe A24 we nog niet op .. dus zo up-2-date is het allemaal nog niet qua routerplanner.

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

THE_BASE schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:55:
Pfoe. Vandaag dus gemerkt dat ik lang aan de linker paddel kan trekken voor i-Pedal. Ik dacht dat er alleen LV1, LV2, LV3 en AUTO was. Ik heb hier even het topic doorgespit, maar wat is nu exact het verschil tussen LV3 en i-Pedal? Is dat een echte rem op de laatste en EV3 tot bijna stilstand?
Het verschil is dat het andere dingen zijn.

Met i-Pedal is het loslaten van het pedaal vergelijkbaar met zonder i-Pedal licht de rem indrukken.

LV1/2/3 bepaalt hoe sterk het regeneratieve effect is wanneer je remt, voordat de reguliere rem gaat meehelpen.

AUTO past de sterkte van het regeneratieve effect aan op basis van de navigatieroute.

Mijn persoonlijke voorkeur: LV3 + i-Pedal, altijd. AUTO gebruik ik nooit.
En hoe werkt het met dat file rijden op SCC, wat moet ik doen zodat de auto vanzelf achter de voorganger gaat hangen? Ik had voorheen ACC en dat werkte in principe zoals je zou verwachten tot 30 km/u. Hoe werkt het met SCC?
SCC / ACC is in principe een andere naam voor hetzelfde. De auto gaat naar de ingestelde snelheid wanneer mogelijk, en houdt afstand tot de voorligger. Met de afstandknop op het stuur kan je de gewenste afstand in beweging instellen (1 is ongeveer 1 seconde afstand, 4 is ongeveer 2 seconden). In de instellingen kan je ook de reactiesnelheid en maximale acceleratie aanpassen.

SCC remt natuurlijk ook regeneratief en gebruikt alleen de reguliere rem als er meer remkracht benodigd is dan wat met regeneratief remmen mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Hier heeft 'ie 'm tijdens het laden 's nachts gedownload. Het installeren zelf was binnen de kortste keren klaar, dat was dan wel weer bijzonder, aangezien het downloaden zo lang duurde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-09 21:16

Ik heb ook zo’n ding, volgens mij wordt het verkocht als Marter-verjager. Werkt goed tegen katten (hoge pieptoon en stroboscoop) en olifanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

THE_BASE schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:59:
[...]

Blijft een afweging, hier hetzelfde. Maar de auto sluit na een paar seconden weer als de deur niet wordt geopend. Dus het gemak wint toch. :)
Dit heeft niks met Digital Key te maken. Met de fysieke sleutel gaat hij toch ook open als je er langs loopt? Dit heet Passive Entry, en kan je uitschakelen op je telefoon danwel in de auto. Dan gebruik je nog steeds de mobiele telefoon als sleutel, maar moet je op het streepje op je handvat drukken om het te ontgrendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:40:
[...]

SCC / ACC is in principe een andere naam voor hetzelfde. De auto gaat naar de ingestelde snelheid wanneer mogelijk, en houdt afstand tot de voorligger. Met de afstandknop op het stuur kan je de gewenste afstand in beweging instellen (1 is ongeveer 1 seconde afstand, 4 is ongeveer 2 seconden). In de instellingen kan je ook de reactiesnelheid en maximale acceleratie aanpassen.

SCC remt natuurlijk ook regeneratief en gebruikt alleen de reguliere rem als er meer remkracht benodigd is dan wat met regeneratief remmen mogelijk is.
Helder, maar waarom is men dan zo lyrisch over rijden in de file met de EV3? Want hij gaat niet automatisch van rijbaan wisselen neem ik aan? Daarvoor moet die functie toch aan staan en een richting aanwijzer worden gebruikt? Ik zal voor mijn plezier eens file gaan rijden van de week. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Coffee schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:01:
[...]

Dit heeft niks met Digital Key te maken. Met de fysieke sleutel gaat hij toch ook open als je er langs loopt? Dit heet Passive Entry, en kan je uitschakelen op je telefoon danwel in de auto. Dan gebruik je nog steeds de mobiele telefoon als sleutel, maar moet je op het streepje op je handvat drukken om het te ontgrendelen.
Ongetwijfeld, maar ik gebruik geen fysieke sleutel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

THE_BASE schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:05:
[...]

Helder, maar waarom is men dan zo lyrisch over rijden in de file met de EV3? Want hij gaat niet automatisch van rijbaan wisselen neem ik aan? Daarvoor moet die functie toch aan staan en een richting aanwijzer worden gebruikt? Ik zal voor mijn plezier eens file gaan rijden van de week. :)
Het zou goed kunnen dat 'men' nooit eerder SCC/ACC heeft ervaren en dat de EV3 de eerste auto is geweest die het wel heeft. Ik ben er daar één van. :)

Automatisch rijstrook wisselen vereist inderdaad dat je zelf de richtingaanwijzer gebruikt, en het werkt ook alleen op ondersteunde snelwegen. Ik gebruik het zelden, want voor mijn gevoel gaat het te langzaam. Voor gebruik in files is het sowieso niet gemaakt, want de functie werkt alleen als de rijstrook vrij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:25:
[...]

Het zou goed kunnen dat 'men' nooit eerder SCC/ACC heeft ervaren en dat de EV3 de eerste auto is geweest die het wel heeft. Ik ben er daar één van. :)

Automatisch rijstrook wisselen vereist inderdaad dat je zelf de richtingaanwijzer gebruikt, en het werkt ook alleen op ondersteunde snelwegen. Ik gebruik het zelden, want voor mijn gevoel gaat het te langzaam. Voor gebruik in files is het sowieso niet gemaakt, want de functie werkt alleen als de rijstrook vrij is.
Helder! Ik vind het ook te traag gaan. Het is weleens handig als het lekker rustig is op de weg.

Maar dan heb ik voor m’n gevoel in elk geval niets gemist en ga ik weer verder genieten van een heerlijke auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:40:
LV1/2/3 bepaalt hoe sterk het regeneratieve effect is wanneer je remt, voordat de reguliere rem gaat meehelpen.
En bepaalt ook hoe sterk de auto afremt als je het stroompedaal (gedeeltelijk) laat opkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Helder, maar waarom is men dan zo lyrisch over rijden in de file met de EV3?
Ik denk dat men gewoon lyrisch is over ACC/SCC. Vergeleken met een automaat en reguliere CC is ACC/SCC echt een verademing in de file. Je hoeft eigenlijk niets te doen, enkel af en toe op het knopje op het sturen drukken als je wat langer echt stil hebt gestaan. En dat hoef je dan ook nog enkel op het commando “Voertuig voor u vertrekt” te doen. Echt zalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
De_Buurmannen schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:57:
Ik heb ook zo’n ding, volgens mij wordt het verkocht als Marter-verjager. Werkt goed tegen katten (hoge pieptoon en stroboscoop) en olifanten.
Klopt, inderdaad. Die van mij werkt idd tegen marters, muizen en ratten. Of katten ook genoemd werden, weet ik eigenlijk niet. Maar daar zal ‘ie waarschijnlijk ook wel tegen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
THE_BASE schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:35:
Helder! Ik vind het ook te traag gaan. Het is weleens handig als het lekker rustig is op de weg.
Klopt, het is alleen bruikbaar op een rustige weg - als het werkt. Maar dan nog voegt het eigenlijk weinig toe, vind ik. Op een rit van een paar honderd kilometer rustige snelweg heb ik het geprobeerd te gebruiken, maar in de helft van de gevallen schakelde het systeem om onduidelijke redenen uit. Weinig bruikbaar naar mijn mening, dus ik heb het maar uitgezet. Als je er niet op kunt vertrouwen dat het werkt, dan heb ik het liever helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:41:
[...]

Ik denk dat men gewoon lyrisch is over ACC/SCC. Vergeleken met een automaat en reguliere CC is ACC/SCC echt een verademing in de file. Je hoeft eigenlijk niets te doen, enkel af en toe op het knopje op het sturen drukken als je wat langer echt stil hebt gestaan. En dat hoef je dan ook nog enkel op het commando “Voertuig voor u vertrekt” te doen. Echt zalig.
Dat commando heb ik slechts een keer gezien. Weet niet meer of SCC aan stond, maar dat zal dan wel. Mijn vorige auto had geen ACC onder de 30 km/u en schakelde uit. Doet de EV3 dus niet? Morgen maar eens even wat beter gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:06

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

THE_BASE schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:53:
[...]

Dat commando heb ik slechts een keer gezien. Weet niet meer of SCC aan stond, maar dat zal dan wel. Mijn vorige auto had geen ACC onder de 30 km/u en schakelde uit. Doet de EV3 dus niet? Morgen maar eens even wat beter gaan testen.
De EV3 zijn SCC gaat tot stilstand, en blijft 30 seconden in stilstand actief (enkel op HDA ondersteunde snelwegen, dat zijn wel de meeste snelwegen in NL), buiten HDA wegen is het 10 seconden meen ik.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
En binnen die 30 seconden (of die 10) rijdt hij weer vanzelf, daarna even +en of -en op het stuur en de auto vertrekt weer, heerlijk relaxed.

Overigens is ook verschil in lvl-* en de I-pedal stand dat i-pedal je auto ook stil laat staan zonder de rem ingedrukt te houden.
Als eeuwenoude automaat rijder was dat even wennen, maar ik vind het nu helemaal fantastisch. (Wat wel als gevolg heeft dat als ik in de Peugeot E-2008 stap ik wel eens heel dicht op een voorganger kom omdat ik dat dan even vergeet |:()

Gewoon spullen

• NVranya
[...]

Het meeste is al gezegd door de rest, maar ik ben sowieso lyrisch over het rijden, niet alleen file.
Het rijbaan wisselen vindt ik redelijk gaan, denk in 75% van de gevallen op de snelweg doet hij wat ik wil.

Maar....
Met i-Pedal hoef ik bijna nooit de rem meer te gebruiken en als je het aanstaan dat je dit ook met achteruit rijden wilt, dan hoef je niet eens 100% stil te staan om hem in zijn achteruit te zetten en in te parkeren.
Dit in combinatie met SCC en rijbaan + voorganger volgen betekent dat ik op de grotere wegen (of duidelijke binnenwegen) ook nog eens amper hoef te sturen.
En met het adaptieve stuur en een korte broek hoef ik niet eens mijn armen omhoog te houden, alleen mijn blote been zachtjes tegen het stuur te laten rusten, wat dus makkelijk gaat als je niet hoeft te acceleren of te remmen.

Dus ook al is het niet echt, voor mijn idee rijd ik toch aardig op een automatische piloot in veel gevallen en ja, dat maakt mij "lyrisch" :)

Disclaimer: wel altijd blijven opletten en klaar zijn om in te grijpen indien nodig.

Edit: mocht je bedoelen "van rijbaan wisselen in de file", nee dat lukt hem niet. Maar dat moet je ook niet willen, als iedereen gewoon lekker op zijn baan zou blijven (niet dat ik dat altijd doe) zouden de files al een stuk minder worden ;) .
Maar aangezien de auto zelf de voorganger volgt heb ik vaak niet eens de behoefte om te wisselen, ik zit gewoon relaxt en kom er vanzelf wel

[ Voor 11% gewijzigd door NVranya op 04-09-2025 07:19 ]

• Coffee

Coffee

Coffee

Hoewel i-pedal heel fijn is en je daardoor inderdaad bijna niet meer hoeft te remmen, behoeft het wel een waarschuwing:

Door het lage gebruik van de remschijven kunnen deze enorm gaan roesten. Als de remschijf een bepaalde hoeveelheid roest heeft kan dat een afkeuring betekenen en moet deze worden vervangen. Tip is dus om eens in de zoveel tijd toch nog met de rem te remmen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als je regelmatig SCC gebruikt in de file, dan hoef je je daar geen zorgen over te maken. Voor het laatste stukje tot stilstand komen is regeneratief remmen onvoldoende en worden de reguliere remmen gebruikt.

Overigens heeft het niets met i-Pedal te maken, want zonder i-Pedal remt het rempedaal ook regeneratief zolang dat voldoende remkracht oplevert.

• Bimmer
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:07
THE_BASE schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:22:
[...]

Rechtsboven zie je een update icoontje, daar kun je aan zien dat het bezig is met downloaden. Als je kijkt bij Instellingen, Algemeen en dan Info (o.i.d.) dan staat daar dat hij aan het bijwerken is. Maar verder geen voortgang inderdaad.

Ik had het binnen no-time wel gedownload en als je de auto opnieuw opstart geïnstalleerd. Misschien is de verbinding met Vodafone hier beter dan bij jou?
Dat pictogrammetje rechts boven had ik al opgemerkt en via instellingen en algemeen zie je dat het aan 't bijwerken is, we zullen maar afwachten en ben toch wel benieuwd of de navigatie verbeterd is want wij komen van de Seat Arona en deze was echt heel goed en die van de ev3 vinden wij toch wat veel te kortkomingen!

• THE_BASE
  • Niet online
Bimmer schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:27:
[...]

Dat pictogrammetje rechts boven had ik al opgemerkt en via instellingen en algemeen zie je dat het aan 't bijwerken is, we zullen maar afwachten en ben toch wel benieuwd of de navigatie verbeterd is want wij komen van de Seat Arona en deze was echt heel goed en die van de ev3 vinden wij toch wat veel te kortkomingen!
En over welke tekortkomingen heb je het dan?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bimmer schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:27:
[...]

Ik weet niet welke tekortkomingen je bedoelt, maar ik heb in deze update geen veranderingen aan de werking van de navigatie opgemerkt dus daar ervaar je waarschijnlijk geen verbetering.

De kaart is natuurlijk wel bijgewerkt. Zo is bijvoorbeeld de plaatselijke provinciale weg ook weer actueel na de recente werkzaamheden eerder dit jaar die de verkeerssituatie hebben aangepast (N282 nabij Hulten).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-09 15:24
Coffee schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:40:
Hoewel i-pedal heel fijn is en je daardoor inderdaad bijna niet meer hoeft te remmen, behoeft het wel een waarschuwing:

Door het lage gebruik van de remschijven kunnen deze enorm gaan roesten. Als de remschijf een bepaalde hoeveelheid roest heeft kan dat een afkeuring betekenen en moet deze worden vervangen. Tip is dus om eens in de zoveel tijd toch nog met de rem te remmen!
Hou de AUTO-HOLD toets eens >3 seconde in. :)

• Coffee

Coffee

Coffee

aikink schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:30:
[...]

Hou de AUTO-HOLD toets eens >3 seconde in. :)
Ik gebruik auto hold eigenlijk nooit. Dat doet toch niks dat de auto al niet standaard doet in I-pedal modus?

• Coffee

Coffee

Coffee

Zr40 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:48:
Overigens heeft het niets met i-Pedal te maken, want zonder i-Pedal remt het rempedaal ook regeneratief zolang dat voldoende remkracht oplevert.
Is dat echt zo? Als ik zonder I-pedal en zonder SCC rijdt, dan zie ik de blauwe “charge” balk maar een heel klein stukje oplopen wanneer ik het rempedaal in druk. Met I-pedal /SCC kan de regeneratie veel hoger oplopen dan wanneer ik de rem gebruik.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Coffee schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:43:
[...]

Is dat echt zo? Als ik zonder I-pedal en zonder SCC rijdt, dan zie ik de blauwe “charge” balk maar een heel klein stukje oplopen wanneer ik het rempedaal in druk. Met I-pedal /SCC kan de regeneratie veel hoger oplopen dan wanneer ik de rem gebruik.
Ja, wanneer ik het rempedaal gebruik zie ik "charge" ook oplopen, met of zonder i-Pedal. Alleen met een lager regeneratieniveau (de "LV") wordt dat beperkt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-09 22:32
Coffee schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:40:

https://ownersmanual.kia..../topics/chapter6_6_2.html

• deMercer
  • Niet online
Coffee schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:40:
Ik gebruik auto hold eigenlijk nooit. Dat doet toch niks dat de auto al niet standaard doet in I-pedal modus?
>3 sec schakelt dan ook niet de Auto Hold in of uit ;)

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Steeffoon schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:03:
Zou jij voor de grap eens het volgende willen doen? Ga naar Settings-->Connected Devices-->Connection Preferences en check dan of UWB aan of uit staat. Mocht hij uitstaan, kun je het dan aanzetten, terug naar het vorige scherm en dan weer naar Connection preferences. Bij mij blijft die toggle niet 'plakken', elke keer wordt het weer uitgezet. Ik heb het idee dat daar mogelijk het probleem zit.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

WoutF schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:37:
[...]

Zou jij voor de grap eens het volgende willen doen? Ga naar Settings-->Connected Devices-->Connection Preferences en check dan of UWB aan of uit staat. Mocht hij uitstaan, kun je het dan aanzetten, terug naar het vorige scherm en dan weer naar Connection preferences. Bij mij blijft die toggle niet 'plakken', elke keer wordt het weer uitgezet. Ik heb het idee dat daar mogelijk het probleem zit.
Connection Preferences kan ik nergens vinden in de settings.

Tijdens het zoeken naar deze setting kreeg ik een prompt om de nieuwe voorwaarden van Kia Connect door te nemen om de recent geinstalleerde update te voltooien. Nieuw zijn artikelen 5.2.6, 5.2.7, 5.2.8, gewijzigd is artikel 12. Die laatste gaat over de DMA wetgeving, die lijkt mij hier niet bijster interessant. Maar 5.2 gaat over upgrades beschikbaar via Kia Connect, dus de toevoeging hiervan kan duiden op nieuwe diensten/upgrades die mogelijk binnenkort aangeschaft kunnen worden :)
5.2.6. Dynamisch verlichtingspatroon
Met deze upgrade kunt u het patroon van de ledkoplampen wijzigen op basis van uw locatie en de softwareversie van het voertuig, zodat uw voertuig een unieke uitstraling krijgt op basis van uw stemming en persoonlijke voorkeuren.

5.2.7. Weergavethema's
Met deze upgrade kunt u uw rij-ervaring nog verder personaliseren door middel van thematische instellingen voor uw voertuig. Het uiterlijk van het scherm en uw middenconsole, en de welkomst- en afscheidsanimatie bij het betreden en verlaten van uw voertuig veranderen hierdoor op basis van het geselecteerde thema.

5.2.8. Arcadegames
Er zijn uiteenlopende games beschikbaar voor compatibele providers; deze games kunnen worden gespeeld op het geïntegreerde scherm van uw voertuig wanneer het is geparkeerd en in de parkeerstand (P) staat. U hebt toegang tot meerdere minigames, die gezamenlijk worden geleverd in de functie 'Arcadegames' die u hebt aangeschaft.

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:36
Zr40 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:56:
[...]

Tijdens het zoeken naar deze setting kreeg ik een prompt om de nieuwe voorwaarden van Kia Connect door te nemen om de recent geinstalleerde update te voltooien. Nieuw zijn artikelen 5.2.6, 5.2.7, 5.2.8, gewijzigd is artikel 12. Die laatste gaat over de DMA wetgeving, die lijkt mij hier niet bijster interessant. Maar 5.2 gaat over upgrades beschikbaar via Kia Connect, dus de toevoeging hiervan kan duiden op nieuwe diensten/upgrades die mogelijk binnenkort aangeschaft kunnen worden :)

[...]
Die laatste klinkt in ieder geval alsof het geld gaat kosten, 2de kunnen ze mooi verkopen als free en premium theming. Die eerste wordt hopelijk gewoon standaard functionaliteit. Vond het met vorige auto's altijd wel fijn dat als ik naar Engeland ga, ik de lampen kon aanpassen en daarmee geen stikkers nodig had!

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

aidanl schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:32:
[...]
Die eerste wordt hopelijk gewoon standaard functionaliteit. Vond het met vorige auto's altijd wel fijn dat als ik naar Engeland ga, ik de lampen kon aanpassen en daarmee geen stikkers nodig had!
Helaas, ik denk niet dat het daar over gaat. Ik denk dat het puur een esthetische optie is. Zie bijvoorbeeld deze video over de EV9: YouTube: Lighting Pattern | The Kia EV9

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:06

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Zou het probleem met de nieuwe KIA app (steeds uitloggen) zijn opgelost? Ben vanochtend ingelogd, maar de hele dag nog niet uitgelogd, en voorheen was mijn sessie steeds met een uurtje weg.

Edit: nevermind

[ Voor 4% gewijzigd door Johan9711 op 04-09-2025 17:55 ]

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Coffee schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:40:
[...]

Ik heb het ingeschakeld toen we met onze vouwwagen op pad waren, dan werkt ipedal niet en met auto hold blijft de wagen dan staan. Overigens handig dat die instelling wél onthouden wordt na opnieuw starten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Los van de app doet de home assistant (hacs) integratie het al een tijdje niet meer door een andere manier van inloggen. Ze zijn er mee bezig maar dat valt nog niet mee.

Overigens welkom aan @WoutF, gefeliciteerd met je nieuwe wagen :)

• THE_BASE
  • Niet online
Hier iemand die kan uitleggen hoe je Gepland laden gebruikt?

Ik heb vandaag een monteur over de vloer gehad die de aardlekschakelaar heeft vervangen van 16A naar 32A. Dus kan nu 2 keer zo snel opladen en dat is fijn. Kabel ertussen en gaan. Dat werkt.

Maar Gepland laden krijg ik via de Kia app niet werkend. Heb het getest om 17:30 uur starten, maar er gebeurd op dat moment helemaal niets. Misschien moet ik het via de Zaptec app proberen, maar in principe zou Kia toch gewoon moeten werken?

• THE_BASE
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:56:
[...]

[...]
Dat zijn wel leuke upgrades, mits ze gratis of betaalbaar zijn.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

WoutF schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:37:
[...]

Ik zie die optie niet terug helaas.

Overigens; ik heb de digitale sleutel er een paar uur later weer afgehaald. De auto staat 'naast de bank' en gaat continue van het slot en al. Dus heb het uitgezet.

• NVranya
Johan9711 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:55:
Zou het probleem met de nieuwe KIA app (steeds uitloggen) zijn opgelost? Ben vanochtend ingelogd, maar de hele dag nog niet uitgelogd, en voorheen was mijn sessie steeds met een uurtje weg.

Edit: nevermind
Nee, moest net weer inloggen.
Maar, was wel een tijdje geleden voor het laatst dat ik had ingelogd.

• imiek99

imiek99

EV3 +A LR

NVranya schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:00:
[...]

Nee, moest net weer inloggen.
Maar, was wel een tijdje geleden voor het laatst dat ik had ingelogd.
Zag vanmorgen ook nieuwe ios app update van de KIA app. Gedownload en ingelogd. Maar na een paar uur toch weer uitgelogd. Update m.i. dus geen oplossing. 😔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12345
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 05-09 21:01
Steeffoon schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:51:
[...]

Idd de motorkap wat harder dicht laten vallen. Niet laten zakken en drukken. Het drukken wordt afgeraden.

Het onderbreken van het laden is vanwege dat hij de kabel ontgrendelt bij het openen. Hier stopt hij overigens regelmatig met laden, vanwege dat ik volledig op zonne energie laad. Ik hoop dat hij daar gewoon tegen kan.

• THE_BASE
  • Niet online
De ellende van het uit- en inloggen zit aan de achterkant vrees ik. Kan dus ook ineens opgelost zijn. Maar voorlopig is het behoorlijk irritant.

• THE_BASE
  • Niet online
Net gedoe met laden: hij wilde niet meer laden op de Zaptec thuis, dus even naar de overkant gereden en daar deed hij het wel aan de openbare laadpaal. Thuis aangekomen en werkte weer. Dat is ook wel een vreemde gewaarwording.

De melding die ik kreeg was dat de auto nog in EV ready modus stond, maar dat was absoluut niet het geval.

Pagina: 1 ... 67 68 Laatste