Hier in Spanje houdt de EV3 netjes je gemiddelde snelheid in een trajectcontrole bij, en geeft deze weer onder het bord voor de maximum snelheid op het scherm van het infotainmentsysteem. Ook geeft ‘ie weer hoe lang het traject nog is (afstand). Als ik het goed heb, staan al deze gegevens ook in de HUD (maar dat weet ik niet zeker, met een gepolariseerde zonnebril is de HUD niet even bruikbaar, zeker niet met kleinere cijfers). Doet de NLe EV3 dat niet?THE_BASE schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:26:
Hmm, nou ja, we gaan het zien. Ik heb bij een trajectcontrole dan misschien wel te hard gereden
Dat is mij in elk nog niet opgevallen in elk geval, GT-Line heeft geen HUD, dus moet het van het scherm achter het stuur hebben. Ik weet alleen dat er een symbool met stoplicht en flitscamera in beeld kwam, dus daarop ben ik vaart gaan minderen. Bij die trajectcontrole reed ik netjes met de meute mee.deMercer schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:16:
[...]
Hier in Spanje houdt de EV3 netjes je gemiddelde snelheid in een trajectcontrole bij, en geeft deze weer onder het bord voor de maximum snelheid op het scherm van het infotainmentsysteem. Ook geeft ‘ie weer hoe lang het traject nog is (afstand). Als ik het goed heb, staan al deze gegevens ook in de HUD (maar dat weet ik niet zeker, met een gepolariseerde zonnebril is de HUD niet even bruikbaar, zeker niet met kleinere cijfers). Doet de NLe EV3 dat niet?
Ik ga nu gewoon netjes 100 km/u rijden en niet meer harder in elk geval.
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Indien de instelling voor snelheidscontroles weergeven aan staat, dan is bij een trajectcontrole de gemiddelde snelheid zichtbaar. In ieder geval wordt het op het navigatiescherm weergegeven, dus de HUD is niet per se daar voor nodig. Alleen als je navigatie via CarPlay of Android Auto gebruikt dan zie je dat zonder HUD niet (tenzij je even switcht natuurlijk).
[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 16-08-2025 12:33 ]
Hij geeft toch een gemiddelde aan van het traject ..THE_BASE schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:26:
[...]
Hmm, nou ja, we gaan het zien. Ik heb bij een trajectcontrole dan misschien wel te hard gereden, maar bij de flitspalen waarbij de auto flink knipperde in de dynamische verlichting ging ik vol op de rem.
Wat dat betreft is alles wel even wennen als je 8 jaar een andere auto gewend was.
Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Dat is mij serieus nog niet opgevallen, zal er morgen eens op letten. Er zijn ook wel flink wat symbooltjes in beeld._birdie_ schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:49:
[...]
Hij geeft toch een gemiddelde aan van het traject ..
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Ik navigeerde inderdaad via CarPlay, dat zal dan het verschil maken. Ook had ik Lane-Assist zeg maar aan staan tussen snelheidsmeter en Verbruik achter het stuur.Zr40 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:32:
Indien de instelling voor snelheidscontroles weergeven aan staat, dan is bij een trajectcontrole de gemiddelde snelheid zichtbaar. In ieder geval wordt het op het navigatiescherm weergegeven, dus de HUD is niet per se daar voor nodig. Alleen als je navigatie via CarPlay of Android Auto gebruikt dan zie je dat zonder HUD niet (tenzij je even switcht natuurlijk).
Moet nog veel leren.
ja is wel met de kia maps .THE_BASE schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:08:
[...]
Ik navigeerde inderdaad via CarPlay, dat zal dan het verschil maken. Ook had ik Lane-Assist zeg maar aan staan tussen snelheidsmeter en Verbruik achter het stuur.
Moet nog veel leren.
Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Ja, dan zie je het niet volgens mij. Het staat op het rechterscherm als je daar de standaard kaart laat zien (ongeacht of het systeem daadwerkelijk aan het navigeren is of niet).THE_BASE schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:08:
Ik navigeerde inderdaad via CarPlay, dat zal dan het verschil maken. Ook had ik Lane-Assist zeg maar aan staan tussen snelheidsmeter en Verbruik achter het stuur.
Overigens: als ik het me goed herinner, krijg je bij ABRP via CarPlay ook op het rechterscherm info over trajectcontroles.
Geeft niks! Elke dag weer watMoet nog veel leren.
Ja, dat is precies wat ik bedoel. Ik weet niet meer of die instelling standaard aan of uit staat.Zr40 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:32:
Indien de instelling voor snelheidscontroles weergeven aan staat, dan is bij een trajectcontrole de gemiddelde snelheid zichtbaar.
Ik ga nog eens de settings door, ik krijg wel meldingen van hulpdiensten over CarPlay heen.deMercer schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:03:
[...]
Ja, dan zie je het niet volgens mij. Het staat op het rechterscherm als je daar de standaard kaart laat zien (ongeacht of het systeem daadwerkelijk aan het navigeren is of niet).
Overigens: als ik het me goed herinner, krijg je bij ABRP via CarPlay ook op het rechterscherm info over trajectcontroles.
[...]
Geeft niks! Elke dag weer wat
Heeft natuurlijk ook te maken met hoe laag je de stoel instelt, ik heb deze maximaal in hoogte en dan is het zicht in de spiegel naar mijn mening matig, hoe je deze ook instelt. Net alsof je door een brievenbus kijkt. Zal ook wel met het design te maken hebben, ik ben 1.91 mtr. lang.THE_BASE schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:41:
[...]
Heb hem juist omhoog gezet, zodat ik verkeerslichten beter zie.
Ondertussen nog veel aan het stoeien met de beste houding. Merkt dat ik wat spanning in m’n nek heb. Maar dat kan ook zijn omdat ik nog niet geheel ontspannen rij in die grote auto.
Ik ben nog steeds aan het puzzelen hoe ik het lekkerste zit en hoe die spiegel afgesteld moet staan.Aedriaen1 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:11:
[...]
Heeft natuurlijk ook te maken met hoe laag je de stoel instelt, ik heb deze maximaal in hoogte en dan is het zicht in de spiegel naar mijn mening matig, hoe je deze ook instelt. Net alsof je door een brievenbus kijkt. Zal ook wel met het design te maken hebben, ik ben 1.91 mtr. lang.
Ik heb de auto al sinds januari en voor langere ritten heb ik nog steeds geen comfortabele zit positie gevonden. Het is vooral de hoek van de pedalen VS mijn voeten die oncomfortabel wordt na langere tijd. Die hoek is te scherp. Nu kan ik de stoel wat hoger doen en verder naar achteren maar daarvoor is het stuur dan weer niet verstelbaar genoeg.THE_BASE schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:13:
[...]
Ik ben nog steeds aan het puzzelen hoe ik het lekkerste zit en hoe die spiegel afgesteld moet staan.
Ook kom ik regelmatig met mijn rechterknie tegen de schakel hendel. Tijdens rijden op langere stukken trek ik mijn rechtervoet wel eens met de hak richting de stoel (vooral vanwege bovenstaande) en dan kom ik met mijn knie tegen die hendel aan. Voor zo'n ruime auto voelt voor mij de zit positie best krap aan.
Ik zal eens helemaal opnieuw moeten beginnen met een basis positie van alles en vanuit daar een goede proberen te vinden.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Oei, dan ben je al een poosje bezig inderdaad. Ik merk vooral kramp of spanning in de nek.AtlAntA schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:12:
[...]
Ik heb de auto al sinds januari en voor langere ritten heb ik nog steeds geen comfortabele zit positie gevonden. Het is vooral de hoek van de pedalen VS mijn voeten die oncomfortabel wordt na langere tijd. Die hoek is te scherp. Nu kan ik de stoel wat hoger doen en verder naar achteren maar daarvoor is het stuur dan weer niet verstelbaar genoeg.
Ook kom ik regelmatig met mijn rechterknie tegen de schakel hendel. Tijdens rijden op langere stukken trek ik mijn rechtervoet wel eens met de hak richting de stoel (vooral vanwege bovenstaande) en dan kom ik met mijn knie tegen die hendel aan. Voor zo'n ruime auto voelt voor mij de zit positie best krap aan.
Ik zal eens helemaal opnieuw moeten beginnen met een basis positie van alles en vanuit daar een goede proberen te vinden.
Ik vind het heerlijk een wat ontspannen zitpositie te hebben, dus niet recht op zitten. Het stuur kan hoog, laag, naar voren en naar achter en hetzelfde met de spiegel. In principe moet er een goede stand zijn. Gelukkig is alles makkelijk elektrisch te stellen.
Ik ben met m’n benen (1.88 m) nog nergens tegenaan gekomen, merk wel dat m’n hak inderdaad echt in de mat staat. Maar goed: je kunt niet alles hebben.
Voor mij met 187 cm: stoel zo ver mogelijk naar beneden (zodat de benen het stuur niet raken bij de gewenste stuurpositie) en wat naar achteren gekanteld (zodat de ogen op een lagere positie zitten voor verkeerslichten en de spiegel), spiegel zo ver mogelijk naar beneden (niet maximaal, dan is de gewenste kanteling niet meer mogelijk).
Bij het gebruik van het pedaal zit de rechtervoet nergens in de weg. Met cruise control zou ik graag de voet vóór het pedaal willen laten rusten, maar daar zit een verhoging dus dat is niet echt comfortabel...
Bij het gebruik van het pedaal zit de rechtervoet nergens in de weg. Met cruise control zou ik graag de voet vóór het pedaal willen laten rusten, maar daar zit een verhoging dus dat is niet echt comfortabel...
Ik ben 1,91 meter lang en zit prima in deze auto. stoel op de hoogste stand, rugleuning niet te ver gekanteld en de lendesteun goed ingesteld. Daar ik 95% van de tijd op CC rijdt heb ik geen last van vermoeide voeten/benen door de houding tov het pedaal. Verder stoot ik eigenlijk nooit mijn knie tegen de hendel. Alles heeft ook te maken met hoe je verhoudingen zijn, lange rug of lange benen, niemand is hetzelfde. Zelfs in de Inster van mijn ega kan ik voor mijn lengte een goede zitpositie vinden. Blijft een kwestie van zoeken totdat je de voor jou beste instelling gevonden hebt en die gelijk vastleggen in het geheugen. [voorzover mogelijk]AtlAntA schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:12:
[...]
Ik heb de auto al sinds januari en voor langere ritten heb ik nog steeds geen comfortabele zit positie gevonden. Het is vooral de hoek van de pedalen VS mijn voeten die oncomfortabel wordt na langere tijd. Die hoek is te scherp. Nu kan ik de stoel wat hoger doen en verder naar achteren maar daarvoor is het stuur dan weer niet verstelbaar genoeg.
ik ben zelf 1.92 maar nog nooit een auto meegemaakt waarmee ik zover naar achteren kon (soms had ik verlengers nodig) ... ik heb ook geen vaste stand maar pas hem aan de smaak vd dag ... jammer dat ik de ideale stand linker voet niet helemaal gestrekt heb ...Zr40 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:08:
Voor mij met 187 cm: stoel zo ver mogelijk naar beneden (zodat de benen het stuur niet raken bij de gewenste stuurpositie) en wat naar achteren gekanteld (zodat de ogen op een lagere positie zitten voor verkeerslichten en de spiegel), spiegel zo ver mogelijk naar beneden (niet maximaal, dan is de gewenste kanteling niet meer mogelijk).
Heb nu de EV3 een paar weken en volg dit forum met veel interesse. ÉÉN punt blijft me verbazen: als ik de auto benader met mijn telefoon in de zak gaat hij 80% van de keren braaf open. Dat geldt ook voor het openen van de achterklep. Maar voor ongeveer 20% werkt dat dus niet en moet ik de auto met behulp van de app inclusief wachttijd openen?
Je kan de deuren ook ontgrendelen met het streepje op de klink wanneer ze niet automatisch openen. Al is mij al ooit een keer overkomen dat dat ook niet werkte.... maar dat bleek aan de telefoon te liggen. Telefoon herstart → deuren open.peterx1 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:01:
Heb nu de EV3 een paar weken en volg dit forum met veel interesse. ÉÉN punt blijft me verbazen: als ik de auto benader met mijn telefoon in de zak gaat hij 80% van de keren braaf open. Dat geldt ook voor het openen van de achterklep. Maar voor ongeveer 20% werkt dat dus niet en moet ik de auto met behulp van de app inclusief wachttijd openen?
En de 'gewone' sleutel meenemen ?peterx1 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:01:
Ik dacht eerst inderdaad de stoel lekker hoog, maar dat is dus oncomfortabel. Nu staat hij wat lager met de rug iets naar achteren gekanteld. De spiegel zit nog hoog, maar die mag weer wat lager. Het is elke keer weer een puzzel, maar het blijft een fijne auto!Zr40 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:08:
Rammeltje in de bagageruimte achter rechts:
We hebben de EV3 nu ruim 5.000 km, zijn overigens bijzonder tevreden over alles, maar we kunnen maar niet wennen aan een klein 'rammelend geluidje' tijdens het rijden over oneffenheden. Het gaat meer en meer irriteren. Inmiddels hebben we al geëxperimenteerd tot en met de hele kofferbak leeg. Maar dan nog blijft het bestaan.
Het is altijd moeilijk om 'geluidjes' te lokaliseren. Maar het meest in de buurt komt de ruimte achter de luidspreker rechts achter te komen. Iemand ervaring hiermee?
We hebben de EV3 nu ruim 5.000 km, zijn overigens bijzonder tevreden over alles, maar we kunnen maar niet wennen aan een klein 'rammelend geluidje' tijdens het rijden over oneffenheden. Het gaat meer en meer irriteren. Inmiddels hebben we al geëxperimenteerd tot en met de hele kofferbak leeg. Maar dan nog blijft het bestaan.
Het is altijd moeilijk om 'geluidjes' te lokaliseren. Maar het meest in de buurt komt de ruimte achter de luidspreker rechts achter te komen. Iemand ervaring hiermee?
Ik heb precies hetzelfde. Ook tevergeefs dezelfde acties ondernomen. Vrijdag heb ik een werkplaats-afspraak bij de dealer hierover...!GJonke schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:13:
Rammeltje in de bagageruimte achter rechts:
Links van het stuur achter het klepje voor de zekeringen. Haal het klepje los. Daar zit een witte stekker met vier draden. Trek deze stekker er uit. Als je dit doet zal het cluster en het infotainment systeem uitschakelen. Na een seconde of 20 doe je de kabel er weer in. Dit zou het issue moeten verbeteren, misschien zelfs helemaal verhelpen.peterx1 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:01:
Anders al geprobeerd de digitale sleutel te verwijderen en weer toe te voegen?
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Interessante video over een rijtest met 110 km/u met de Kia EV3:
Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl
Heeft iemand een idee waarom je dus in Duitsland en UK wel ramen op afstand kunt bedienen, maar onder andere in Nederland niet?
https://www.reddit.com/r/...ow_control_region_locked/
https://www.reddit.com/r/...ow_control_region_locked/
Omdat Kia Nederland het niet nodig vind. 
Dus klacht daar neerleggen. Wie weet?

Dus klacht daar neerleggen. Wie weet?
In de afgelopen 3 maanden dat we de auto hebben al 2 keer meegemaakt dat op een kruising met verkeer van rechts de auto op de noodrem stampte. Beide keren binnen de bebouwde kom. Beide keren ongeveer 50 km/h. Andere auto niet overdreven snel de kruising naderend en ook beide keren stopte die auto ruim 2-3 voor de stopstreep. Bij een onderlinge afstand van 5-7 m ging de EV 3 vol in de ankers met alle toeters en bellen. Om na iets meer dan een seconde weer gewoon zijn weg te vervolgen. Ik heb de forward collision warming nu uitgezet. Ben er klaar mee dit achterlijke gedrag. Het is veel te scherp afgesteld.
Formulier/ticket naar Kia klantenservice en die komen niet verder dan “vervelend dat u een mindere ervaring heeft met de auto en we nemen het mee voor de toekomst”.
Mijn Peugeot 3008 van 2017 had ook zo’n systeem en nooit problemen gehad.
Formulier/ticket naar Kia klantenservice en die komen niet verder dan “vervelend dat u een mindere ervaring heeft met de auto en we nemen het mee voor de toekomst”.
Was dit met of zonder SCC actief? En ging de noodrem gepaard met een geluid/melding of niet? Forward Collision Warning geeft altijd een geluid, dus als je dat niet kreeg dan was dat het niet.Skipper_NH schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:30:
In de afgelopen 3 maanden dat we de auto hebben al 2 keer meegemaakt dat op een kruising met verkeer van rechts de auto op de noodrem stampte. Beide keren binnen de bebouwde kom. Beide keren ongeveer 50 km/h. Andere auto niet overdreven snel de kruising naderend en ook beide keren stopte die auto ruim 2-3 voor de stopstreep. Bij een onderlinge afstand van 5-7 m ging de EV 3 vol in de ankers met alle toeters en bellen. Om na iets meer dan een seconde weer gewoon zijn weg te vervolgen. Ik heb de forward collision warming nu uitgezet. Ben er klaar mee dit achterlijke gedrag. Het is veel te scherp afgesteld.
Met SCC overkomt mij dit ook wel eens, wanneer ik het gebruik in een verkeerssituatie waar het eigenlijk niet voor bedoeld is (binnen de bebouwde kom). SCC herkent de strepen op de weg bij een kruising soms als een afbuiging en ziet de auto van rechts dan als een stilstaande auto in de rijrichting. Gevolg: hard remmen, maar geen melding (want geen collision warning).
De oplossing voor mijn geval is: SCC niet gebruiken binnen de bebouwde kom.
Beide keren zonder SCC. En ja rode waarschuwingen op display, trillen en piepen. Het complete circus.
Hmm. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt in de verkeerssituatie die je omschrijft...Skipper_NH schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:42:
Beide keren zonder SCC. En ja rode waarschuwingen op display, trillen en piepen. Het complete circus.
De waarschuwing zelf heb ik al wel een paar keer meegemaakt, maar dat was beide keren correct. Ik ging voorsorteren voor linksaf, en de auto achter mij vond dat een geschikt moment om mij links in te halen... En een keer een auto van links die geen voorrang verleende.
Je komt bij mij niet echt heel tevreden over, althans zo interpreteer ik je bericht. Oprechte vraag: ben je verder wel blij met je auto?Skipper_NH schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:30:
Ik ben zeker wel tevreden over deze auto. Maar er zijn helaas nogal wat verplichte rijhulpsystemen die naar mijn smaak te kritisch zijn afgesteld voor het drukke verkeer, m.n. in de Randstad.
Ook softwarematig zijn er keuzes gemaakt die ik als potentieel gevaarlijk en daarmee onplezierig ervaar (geen verlichting bij gebruik ruitenwissers (doet mijn Corvette van 2007 al wel), geen achterlichten bij dagrijverlichting). Geef mij als gebruiker in ieder geval de keuze om iets wel of niet te gebruiken.
En als in de omliggende landen de ramen wel in de app worden weergegeven én te bedienen zijn, dan vind ik dat Kia (Nederland) een verkeerde keuze maakt. Zelfs de pop-up na het opnieuw opstarten van de app toont deze feature. Dak openen/sluiten met keyfob én app is ook een grote wens.
Als systemen ingrijpen op niet begrijpelijke momenten (ook achter collision warning staat erg kritisch) dan vind ik dat onplezierig net als al die onnodige piepjes die ik elke rit weer moet uitzetten om te voorkomen dat ik de echte nuttige piepjes ook ga negeren.
Dus lang verhaal kort: fijne auto, maar helaas wat mindere kanten.
En door Kia Nederland te voorzien van onze feedback kunnen ze deze auto en haar software verbeteren, want tenslotte is de auto hier pas 9 maanden op de markt.
Ook softwarematig zijn er keuzes gemaakt die ik als potentieel gevaarlijk en daarmee onplezierig ervaar (geen verlichting bij gebruik ruitenwissers (doet mijn Corvette van 2007 al wel), geen achterlichten bij dagrijverlichting). Geef mij als gebruiker in ieder geval de keuze om iets wel of niet te gebruiken.
En als in de omliggende landen de ramen wel in de app worden weergegeven én te bedienen zijn, dan vind ik dat Kia (Nederland) een verkeerde keuze maakt. Zelfs de pop-up na het opnieuw opstarten van de app toont deze feature. Dak openen/sluiten met keyfob én app is ook een grote wens.
Als systemen ingrijpen op niet begrijpelijke momenten (ook achter collision warning staat erg kritisch) dan vind ik dat onplezierig net als al die onnodige piepjes die ik elke rit weer moet uitzetten om te voorkomen dat ik de echte nuttige piepjes ook ga negeren.
Dus lang verhaal kort: fijne auto, maar helaas wat mindere kanten.
En door Kia Nederland te voorzien van onze feedback kunnen ze deze auto en haar software verbeteren, want tenslotte is de auto hier pas 9 maanden op de markt.
Die piepjes is helaas de Europese wetgeving, dus daar zal je - als het goed is - met elke nieuwe auto mee moeten leren leven.Skipper_NH schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:36:
De andere zaken is inderdaad raar dat dat per land zo verschilt. Ik kan me niet voorstellen dat de wet niet je ramen dicht laat doen, en aangezien het ook gewoon met de sleutel kan moet het volgens mij meer werk zijn om dit in de app voor Nederland bewust uit te zetten/laten.
Voor wat betreft die andere opmerkingen, ik heb de laatste jaren diverse auto's gereden en ze gaan er allemaal anders mee om, bijv. licht + wissers. Hopelijk past de Hyundai/Kia groep nog wat zaken aan.
Edit: alle typo's
Dat van de Corvette lijkt mij juist gevaarlijk... Als verlichting noodzakelijk is, maar het stopt met regenen, dan gaat het weer uit?Skipper_NH schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:36:
Ook softwarematig zijn er keuzes gemaakt die ik als potentieel gevaarlijk en daarmee onplezierig ervaar (geen verlichting bij gebruik ruitenwissers (doet mijn Corvette van 2007 al)
Daarvoor moet je bij de wetgever zijn. Maar je hebt als gebruiker weldegelijk de keuze om permanent achterlichten te voeren: zet de schakelaar op 'aan'.geen achterlichten bij dagrijverlichting. Geef mij als gebruiker in ieder geval de keuze om iets wel of niet te gebruiken.
[quote]Zr40 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:43:
[...]
Dat van de Corvette lijkt mij juist gevaarlijk... Als verlichting noodzakelijk is, maar het stopt met regenen, dan gaat het weer uit?
[...]
Aangepast want kennelijk niet duidelijk. Bij de Corvette gaat bij gebruik wissers de dagrijverlichting over op dimlicht en na de regen weer terug op dagrijverlichting (zoals het naar mijn mening ook hoort te zijn). In die situatie is geen achterlichten bij dagrijverlichting nog wel acceptabel. Maar bij slecht zicht en net voldoende lichtomstandigheden zie je nu geregeld dat men vergeet de dimlichten aan te zetten, omdat met zich niet realiseert dat er achter niks brandt.
[...]
Dat van de Corvette lijkt mij juist gevaarlijk... Als verlichting noodzakelijk is, maar het stopt met regenen, dan gaat het weer uit?
[...]
Aangepast want kennelijk niet duidelijk. Bij de Corvette gaat bij gebruik wissers de dagrijverlichting over op dimlicht en na de regen weer terug op dagrijverlichting (zoals het naar mijn mening ook hoort te zijn). In die situatie is geen achterlichten bij dagrijverlichting nog wel acceptabel. Maar bij slecht zicht en net voldoende lichtomstandigheden zie je nu geregeld dat men vergeet de dimlichten aan te zetten, omdat met zich niet realiseert dat er achter niks brandt.
Ja, dat lijkt mij juist gevaarlijk, want wanneer de verlichting aan gaat ivm regen en het gaat weer uit wanneer het droog is, dan rijd je nietsvermoedend zonder verlichting terwijl je het zelf nog aan zou laten staan. Precies de situatie die jij ook gevaarlijk vindt, volgens de laatste zin in de quote.Skipper_NH schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:58:
De rijinstructeur heeft mij vroeger aangeleerd, zet altijd de verlichting aan, ook op klaarlichte dag.
Het principe van dagrijverlichting stelt eigenlijk ook niets voor, maar het is beter dan niets. Het is verplicht gemaakt voor nieuwe auto's omdat, zoals je aangeeft, te vaak vergeten wordt verlichting te voeren, met ongevallen tot gevolg.
[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 19-08-2025 13:08 ]
Deze discussie hebben we al eerder gehad. Ga ik niet over doen. We agree to disagree.
Wees je bewust van de beperkingen van je voertuig.
Wees je bewust van de beperkingen van je voertuig.
Ik wil alleen maar zeggen: met de schakelaar voor de verlichting op de 'aan' stand is het probleem dat jij omschrijft gewoon opgelost
Ieder merk, en daar binnen model, heeft zijn eigenaardigheden. Hiervoor had ik een Ford Focus Wagon, daarvoor verschillende generaties Opel Corsa. Maar ook jaren gereden met een Nissan Tino en Micra. Op alle auto's viel wel wat op te merken, maar je went er aan, past je aan, en gaat verder met het leven. Het zijn meestal meer luxe-problemen.
Nu met de komst van de slimmere auto's is er meer software. Dat heeft zijn voor en nadelen. Het grootste voordeel: alles kan anders geprogrammeerd worden! Dus geef het vooral als feedback op bij Kia, maar verwacht daarentegen ook geen wereld wonderen. Ze hebben naast de wereldwijde gebruikers wensen ook te maken met wetgeving per land of zelfs daar buiten, denk bijvoorbeeld EU. De doorlooptijd van de software ontwikkeling zal daardoor ook langer zijn.
Nu met de komst van de slimmere auto's is er meer software. Dat heeft zijn voor en nadelen. Het grootste voordeel: alles kan anders geprogrammeerd worden! Dus geef het vooral als feedback op bij Kia, maar verwacht daarentegen ook geen wereld wonderen. Ze hebben naast de wereldwijde gebruikers wensen ook te maken met wetgeving per land of zelfs daar buiten, denk bijvoorbeeld EU. De doorlooptijd van de software ontwikkeling zal daardoor ook langer zijn.
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
Maar als de verlichting op AUTO staat dan gaan de LED lampen voor en achter toch gewoon sowieso aan? Tenminste, zo ervaar ik dat en zo was het ook bij m’n auto Fiesta.
Als het donker wordt dan komen die star maps lampen erbij. Maar achter is volgens mij die balk gewoon verlicht?
Als het donker wordt dan komen die star maps lampen erbij. Maar achter is volgens mij die balk gewoon verlicht?
Op AUTO en voldoende licht volgens de lichtsensor, brandt alleen voor de dagrijverlichting. Achter brandt er niets helaas.
Goedkoop.Skipper_NH schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:39:
Op AUTO en voldoende licht volgens de lichtsensor, brandt alleen voor de dagrijverlichting. Achter brandt er niets helaas.
Denk dat ik het vroeger met je eens was geweest en begrip zou hebben gehad voor de software van de auto en de weinige (tot nu toe twee?) updates. Maar kom uit een Tesla en vergeleken daarmee vind ik de Kia echt van een vorige generatie. Beperkte integratie, veel klikken, weinig doordacht, weinig en marginale updates. Hopelijk wordt het beter wanneer ze volgend jaar op de software van Google overstappen.aidanl schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:29:
Dus geef het vooral als feedback op bij Kia, maar verwacht daarentegen ook geen wereld wonderen. Ze hebben naast de wereldwijde gebruikers wensen ook te maken met wetgeving per land of zelfs daar buiten, denk bijvoorbeeld EU. De doorlooptijd van de software ontwikkeling zal daardoor ook langer zijn.
Tesla staat er om bekend dat ze op zowel hardware als software gebied functionaliteit bieden en door ontwikkelen totdat ze een keer terug gefloten worden. "Fail fast, learn faster". Dat is 1 manier om er naar te kijken. Andere fabrikanten zorgen eerst dat ze alle regelgeving e.d. op orde hebben en alles uitvoerig door getest is voor ze functionaliteit vrijgeven.jonk schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:44:
[...]
Denk dat ik het vroeger met je eens was geweest en begrip zou hebben gehad voor de software van de auto en de weinige (tot nu toe twee?) updates. Maar kom uit een Tesla en vergeleken daarmee vind ik de Kia echt van een vorige generatie. Beperkte integratie, veel klikken, weinig doordacht, weinig en marginale updates. Hopelijk wordt het beter wanneer ze volgend jaar op de software van Google overstappen.
Los daarvan heeft Tesla met de ontwikkeling van hun auto's ontzettend gefocust op de software. Dat is iets waar andere auto fabrikanten op achterlopen, gezien dit van oudsher nooit de focus was. Geef het tijd zou ik zeggen. Mijn grootste zorg wat dat betreft is dat Kia (of andere leveranciers) te snel de software van oudere auto's gaat los laten, om te focussen op hun nieuwste modellen. Eigenlijk wat er gebeurde bij Android. Ook dat zullen we mee gaan maken.
Op AUTO heb je overdag dagrijverlichting en als het donker genoeg is (volgens de sensor) dimlicht. Dagrijverlichting is bedoeld om je auto overdag beter zichtbaar te maken, terwijl dimlicht zowel je zicht als de zichtbaarheid voor anderen verbetert en verplicht is in het donker en bij slecht zicht. Overigens is dagtrijverlichting verplicht voor alle auto's sinds 2011.THE_BASE schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:36:
Maar als de verlichting op AUTO staat dan gaan de LED lampen voor en achter toch gewoon sowieso aan? Tenminste, zo ervaar ik dat en zo was het ook bij m’n auto Fiesta.
Maar wat @Zr40 al aangaf, bij rijles geven ze meestal aan om altijd met dimlicht rond te rijden om nog beter zichtbaar te zijn. Het is geen verplichting tenzij bij donker en slecht zicht.
[ Voor 26% gewijzigd door aidanl op 19-08-2025 13:57 ]
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
Dus in feite zou je de verlichting op AAN moeten hebben in plaats van AUTO? Ik zal er eens naar kijken, geen idee hoe het er dan uit ziet. Als star map de hele tijd aan staat vind ik dat wat overdreven...aidanl schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:52:
[...]
Op AUTO heb je overdag dagrijverlichting en als het donker genoeg is (volgens de sensor) dimlicht. Dagrijverlichting is bedoeld om je auto overdag beter zichtbaar te maken, terwijl dimlicht zowel je zicht als de zichtbaarheid voor anderen verbetert en verplicht is in het donker en bij slecht zicht. Overigens is dagtrijverlichting verplicht voor alle auto's sinds 2011.
Maar wat @Zr40 al aangaf, bij rijles geven ze meestal aan om altijd met dimlicht rond te rijden om nog beter zichtbaar te zijn. Het is geen verplichting tenzij bij donker en slecht zicht.
Verder eens met je verhaal wat betreft software: liever achterlopen en goed ontwikkeld en volgens regels. Ik vind het alsnog een prima en best overzichtelijk UI, zeker als ik het vergelijk met Ford Sync 4.0 of bijvoorbeeld wat Stellantis er in propt.
Ik vorige week hetzelfde toen ik een rondpunt opreed en een fietser waarschijnlijk iets te snel het rondpunt naderde. Auto inderdaad volledig in de ankers met alle toeters en bellen. Ik heb problemen met mijn nek en van dat voorvalletje heb ik vandaag dus nog steeds lastSkipper_NH schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:42:
Net gebeld door de dealer, de bestelde EV3 Frost Blue in GT-PlusLine is binnengekomen. (dat vermoeden had ik al, want ik had de Marine Traffic link van de boot al onder de hotkey staan
De 30e ophalen! Helemaal zin in!
Het valt me op dat er zo weinig EV3's in het blauw rondrijden. Als ik 'm al zie is tie grijs, zilver, zwart en soms groen. Maar helemaal prima, maakt hem weer wat uniek. Nu hopen dat ik nog een beetje kan slapen
Het valt me op dat er zo weinig EV3's in het blauw rondrijden. Als ik 'm al zie is tie grijs, zilver, zwart en soms groen. Maar helemaal prima, maakt hem weer wat uniek. Nu hopen dat ik nog een beetje kan slapen

Spannend, én leuk. Nu begint de voorpret en het aftellen pas echt: worden nog 10 lange dagen!Steeffoon schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:25:
Net gebeld door de dealer, de bestelde EV3 Frost Blue in GT-PlusLine is binnengekomen. (dat vermoeden had ik al, want ik had de Marine Traffic link van de boot al onder de hotkey staan![]()
Ik zie juist vooral veel wit, groen en zilver. Blauw inderdaad niet, smaken verschillen zei de dealer daarop. Ben zelf ook meer van metallic en krassen zijn zichtbaarder op kleur.
Haha precies, heb het geluk dat ik al vaker een nieuwe auto heb gekocht, maar dat gevoel van de voorpret... onbeschrijfelijkTHE_BASE schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:29:
[...]
Spannend, én leuk. Nu begint de voorpret en het aftellen pas echt: worden nog 10 lange dagen!
Ik zie juist vooral veel wit, groen en zilver. Blauw inderdaad niet, smaken verschillen zei de dealer daarop. Ben zelf ook meer van metallic en krassen zijn zichtbaarder op kleur.
Ohja, de witte, die was ik nog vergeten! Smaken verschillen zeker inderdaad; begreep ook van een dealer dat de Terracotta (twijfelden we nog over) vrijwel alleen maar wordt gekozen als ze hem hebben staan; mensen durven die amper uit de folder te bestellen
Ik denk dat elke kleur wel voors- en tegens heeft. Rij nu al jarenlang een mooie kleur grijs (al zeg ik het zelf), zie je ook best wel wat dingen op. Op het zwarte dak zie je (met een timmermansoog die zoals ik er gevoelig voor is) krasjes.
Nu wachten wat het kenteken wordt, en dan maar eens verdiepen in de verzekeringen, vignetten en dergelijke. De voorpret is nog niet voorbij.
Hier inderdaad ook laadpassen aangevraagd van TAP, Electroverse en Shell. De verzekering was voor ons bij OHRA het voordeligst.Steeffoon schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:39:
[...]
Haha precies, heb het geluk dat ik al vaker een nieuwe auto heb gekocht, maar dat gevoel van de voorpret... onbeschrijfelijk![]()
![]()
![]()
Ohja, de witte, die was ik nog vergeten! Smaken verschillen zeker inderdaad; begreep ook van een dealer dat de Terracotta (twijfelden we nog over) vrijwel alleen maar wordt gekozen als ze hem hebben staan; mensen durven die amper uit de folder te bestellen
Ik denk dat elke kleur wel voors- en tegens heeft. Rij nu al jarenlang een mooie kleur grijs (al zeg ik het zelf), zie je ook best wel wat dingen op. Op het zwarte dak zie je (met een timmermansoog die zoals ik er gevoelig voor is) krasjes.
Nu wachten wat het kenteken wordt, en dan maar eens verdiepen in de verzekeringen, vignetten en dergelijke. De voorpret is nog niet voorbij.De laadpassen en apps zijn al wel ingesteld en aangevraagd, maar zonder auto heb je daar ook weinig aan
We hadden een donkerblauwe en daar zag je vooral veel swirls op, dat vond ik heel jammer. Maar ook krasjes van sleutels, deuren en noem het op waren erg goed zichtbaar.
Terra is ook geen mooie kleur in mijn optiek, erg flets. Blauw zag ik bij onze dealer (als demo), die heeft nog wel wat. Je bent in elk geval vrij uniek straks!
Je kenteken zal iets kunnen zijn van JC… of JD… de laatst uitgegeven is nu nog JB… altijd leuk of je er wat in ziet. Die van ons begint met GRS en hebben de auto Gers genoemd.
6 weken geleden ook geshopt voor verzekeringen voor onze EV3. Ohra - tot mijn verrassing - verreweg het goedkoopste. Scheelde bijna €20 per maand met de rest.THE_BASE schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:54:
[...]
Hier inderdaad ook laadpassen aangevraagd van TAP, Electroverse en Shell. De verzekering was voor ons bij OHRA het voordeligst.
En … ze hebben erg veel hulp geboden om de schadevrije jaren (van leasemaatschappijen) op de polis te krijgen, via de telefoon zelfs ondersteuning. Heb ik lang niet zo ervaren.
Ik heb hier van alles, Electroverse, Ewe-go, Tango, Shell, Tesla, Ionity, Tap, ANWB, Vattenfall, Fastned, ENBW... beetje gekeken waar ik zomaar zou kunnen laden... dus dacht, ach, kost weinig behalve wat moeite. Is het nodig? Nee. Je bent jong en je wil watTHE_BASE schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:54:
[...]
Hier inderdaad ook laadpassen aangevraagd van TAP, Electroverse en Shell. De verzekering was voor ons bij OHRA het voordeligst.
We hadden een donkerblauwe en daar zag je vooral veel swirls op, dat vond ik heel jammer. Maar ook krasjes van sleutels, deuren en noem het op waren erg goed zichtbaar.
Terra is ook geen mooie kleur in mijn optiek, erg flets. Blauw zag ik bij onze dealer (als demo), die heeft nog wel wat. Je bent in elk geval vrij uniek straks!
Je kenteken zal iets kunnen zijn van JC… of JD… de laatst uitgegeven is nu nog JB… altijd leuk of je er wat in ziet. Die van ons begint met GRS en hebben de auto Gers genoemd.
Ik geloof best dat er inderdaad betere kleuren zijn dan blauw, waarop je minder ziet, maar het oog wil ook wat. Het eerste krasje doet het meest pijn. (bij mij de anderen ook)
Ik vond Terra op zich wel mooi, maar het wisselde zo met welke lichtval je had, dat we steeds begonnen te twijfelen over de kleur. Blijf erg blij zijn dat onderweg naar de dealer, de blauwe toevallig langsreed... eigenlijk was de blauwe al weggestreept
JDC kan niet door bepaalde beperkingen met de C, maar JBX of JBZ kan het zomaar zijn, of beginnen met JDB, JBF, het kan alle kanten op... blijft toch altijd leuk om daar lekker jezelf in te verliezen. Ook dat hoort weer bij de voorpret.
Premies kunnen flink verschillen inderdaad. Zitten nu met twee auto's bij Centraal Beheer. Heb even gekeken naar de premieberekening met Ohra, op basis van auto. Zie dat ze met inzittenden+nieuwwaarde een paar euro duurder zijn dan Centraal Beheer. Dus ik zal als het kenteken bekend is, kijken of de tweede auto die we hebben daar nog interessant is. Wellicht scheelt het dan nog iets
Hiervoor een Renault Megane e-tech gehad, en die was voorzien van Google Automotive. En ja, dat zag er mooi uit, mede door het enorme portrait scherm. Maar qua updates was dat om te huilen. Dat lag naar mijn idee heel erg aan Renault, maar dat weet ik niet zeker.jonk schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:44:
Maar kom uit een Tesla en vergeleken daarmee vind ik de Kia echt van een vorige generatie. Beperkte integratie, veel klikken, weinig doordacht, weinig en marginale updates. Hopelijk wordt het beter wanneer ze volgend jaar op de software van Google overstappen.
Na 2,5 jaar was de stekker er al uitgetrokken bij de ‘oudste’ Meganes (waaronder de onze), omdat de hardware te beperkt zou zijn voor de nieuwste versie. Dus nee, een eventuele overstap naar Google Automotive is niet direct een pré voor mij.
Zo doe ik het ook. Kan me vanuit mijn rijlesperiode juist herinneren dat het werd aanbevolen om NIET altijd met dimlicht te rijden, dit ivm motorrijders, die zouden dan minder opvallen. En de huidige DRL is zo fel dat het wel erg slecht zicht moet zijn wil je daarmee niet meer te zien zijn. Wel jammer dat bij de EV3 de achterverlichting alleen brandt als het dimlicht ook aan is.aidanl schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:52:
Op AUTO heb je overdag dagrijverlichting en als het donker genoeg is (volgens de sensor) dimlicht. Dagrijverlichting is bedoeld om je auto overdag beter zichtbaar te maken, terwijl dimlicht zowel je zicht als de zichtbaarheid voor anderen verbetert en verplicht is in het donker en bij slecht zicht.
Overigens is de lichtsensor van de EV3 wel een stuk gevoeliger dan die van onze vorige auto, een Renault Megane e-tech. Maar die had dan wel weer achterverlichting bij DRL.
Dat de auto’s van Kia vanaf volgend jaar op Google Automotive overstappen betekent niet dat huidige modellen ook een upgrade naar Google Automotive krijgen. Ik verwacht niet dat we dat in de huidige versie van de EV3 gaan zien.jonk schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:44:
[...]
Denk dat ik het vroeger met je eens was geweest en begrip zou hebben gehad voor de software van de auto en de weinige (tot nu toe twee?) updates. Maar kom uit een Tesla en vergeleken daarmee vind ik de Kia echt van een vorige generatie. Beperkte integratie, veel klikken, weinig doordacht, weinig en marginale updates. Hopelijk wordt het beter wanneer ze volgend jaar op de software van Google overstappen.
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Lijkt me inderdaad uitgesloten. Dat vergt een hele andere aanpak. Bij volvo zijn ze ook overgestapt, maar voor de oude versies van nog courante types (XC60, XC40) was er ook geen update. Dus reken je zelf maar niet rijk.Coffee schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:46:
[...]
Dat de auto’s van Kia vanaf volgend jaar op Google Automotive overstappen betekent niet dat huidige modellen ook een upgrade naar Google Automotive krijgen. Ik verwacht niet dat we dat in de huidige versie van de EV3 gaan zien.
Google Automotive is weer een locking in Google. Mijn auto, mijn rekening, mijn telefoon.
Kan er niet gewoon een marktstandaard komen die sensoren verwerkt en een marktplaats biedt. Opensource autosoftware.
Kan er niet gewoon een marktstandaard komen die sensoren verwerkt en een marktplaats biedt. Opensource autosoftware.
Daar ben ik niet rouwig om, ben geen fan van Google Automotive en hoef ook niet allemaal poespas en vind het er ook niet strak uitzien.Coffee schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:46:
[...]
Dat de auto’s van Kia vanaf volgend jaar op Google Automotive overstappen betekent niet dat huidige modellen ook een upgrade naar Google Automotive krijgen. Ik verwacht niet dat we dat in de huidige versie van de EV3 gaan zien.
Was het niet zo dat het nu draait op WebOS? Dacht het ergens gelezen te hebben.
Volgens mij was het inderdaad WebOS als ondergrond (heeft eerder wel eens ergens gestaan, kan het alleen niet terug vinden).
Gewoon spullen
Hebben we destijds over geschreven: nieuws: Kia rust EV3-auto uit met webOS-infotainmentsysteemSoepie schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:51:
Volgens mij was het inderdaad WebOS als ondergrond (heeft eerder wel eens ergens gestaan, kan het alleen niet terug vinden).
Mijn vorige auto, een Tesla, had een "Wasstraatmodus". Erg handig. Ik kan daar niets over vinden in de setup van mijn EV3. Mis ik iets?
Dat is al heel vaak ter sprake gekomen. Dat zit niet op de Nederlandse versie 😉GVJ schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:32:
Mijn vorige auto, een Tesla, had een "Wasstraatmodus". Erg handig. Ik kan daar niets over vinden in de setup van mijn EV3. Mis ik iets?
Zoek even op de term 'wasstraat' in dit topic. Is al tig keer langsgekomen.GVJ schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:32:
Ai… wat zitten kijken naar het weinige dat concreet bekend is over ‘Pleos’ en het zou zomaar kunnen dat je gelijk hebt 🫤. Nou ja, moet ik maar even via rouw naar acceptatie en rijgeluk. Het is maar een auto, niet m’n dagelijkse OS.Coffee schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:46:
[...]
N.a.v. de wat zeldzamere kleuren blauw (viel ik 'live' voor) en terracotta (knapte ik 'live' op af) was ik benieuwd of daar een verschuiving in optreedt nu je ze meer rond ziet rijden. Maar op basis van RDW datum eerste toelating voor 1 april 2025 en erna zie je dat nog niet echt. Maar door de levertijd zou je zo'n effect, als het er al is, misschien ook pas maanden later gaan zien.
En de GT-line Business Edition die er tegenwoordig ook is, en best aantrekkelijk lijkt, is volgens de folder niet in blauw of terracotta beschikbaar.
En de GT-line Business Edition die er tegenwoordig ook is, en best aantrekkelijk lijkt, is volgens de folder niet in blauw of terracotta beschikbaar.
:strip_exif()/f/image/PUdKavuOr9W56TvHKOzsVuUw.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door jonk op 20-08-2025 12:11 ]
terracotta is erg flets en wist van te voren dat die niet veel mensen wilden (klaagde dealer ook over omdat hij er paar op voorhand had gekocht). ik heb ongezien voor groen gekozen .. (wilde weer eens iets anders) .. toen ik hem voor het eerst zag vond ik hem tegenvallen maar nu helemaal blij mee en zou geen andere kleur willen (buiten misschien die glossy silver). Wit is nu populair omdat het de gratis kleur is ... toen ik hem kocht waren er geen extra kleur prijzen .. maar gelukkig heeft iedereen een andere smaak .. ik vind hem in het zwart het minste van allemaal (ik houd wel van de twotone kleurstelling en dat heb je bij zwart niet.jonk schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:06:
N.a.v. de wat zeldzamere kleuren blauw (viel ik 'live' voor) en terracotta (knapte ik 'live' op af) was ik benieuwd of daar een verschuiving in optreedt nu je ze meer rond ziet rijden. Maar op basis van RDW datum eerste toelating voor 1 april 2025 en erna zie je dat nog niet echt. Maar door de levertijd zou je zo'n effect, als het er al is, misschien ook pas maanden later gaan zien.
[Afbeelding]
Volgens mij is wit sowieso in opkomst als populaire kleur in NL voor een auto._birdie_ schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:11:
Wit is nu populair omdat het de gratis kleur is
In ES is blauw de standaardkleur, maar dat lijkt toch niet echt populair te zijn. Ik zie hier geregeld EV3’s rijden, maar dat is maar zelden een blauwe.
Precies! Anders zou het maar erg saai worden.maar gelukkig heeft iedereen een andere smaak
Wij hebben een groene, vanaf het scherm gekocht. In eerste instantie vond ik hem minder mooi dan ik had gedacht, maar inmiddels aan gewend en blij mee.
Ook nog even getwijfeld over terracotta, maar toen ik die bij de dealer als demo had gezien, was ik er ook blij mee die niet te hebben gekozen.
Blauw had ook nog gekund. Maar de groene vind ik mooi fris en ik heb nog maar één andere groene gezien hier in de buurt. Wel een witte (niet mooi), zwarte en wat blauwe.
Zwaaien en tuteren jullie als jullie een mede ev3 rijder tegenkomen? :;-)
Ook nog even getwijfeld over terracotta, maar toen ik die bij de dealer als demo had gezien, was ik er ook blij mee die niet te hebben gekozen.
Blauw had ook nog gekund. Maar de groene vind ik mooi fris en ik heb nog maar één andere groene gezien hier in de buurt. Wel een witte (niet mooi), zwarte en wat blauwe.
ik zie ze ook vaker rijden en er staan er ook hier 3 in de buurt. ze vallen wel op als ze je tegemoet komen. ik denk dat ik de shalegrey en de groene het meest gezien heb ...koelkast schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:39:
Wij hebben een groene, vanaf het scherm gekocht. In eerste instantie vond ik hem minder mooi dan ik had gedacht, maar inmiddels aan gewend en blij mee.
volgende week ffies naar introductie van kia ev5 (niet dat ik hem ga kopen want de ev3 is meer dan prima).
ik vind deze grafiek wel mooi van de verkoop vd kleuren over 2025 ..
https://www.kenteken.tv/r...k2=&bjmin=&filter=EV3&ev=
https://www.kenteken.tv/r...k2=&bjmin=&filter=EV3&ev=
Helemaal met je eens._birdie_ schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:11:
[...]
terracotta is erg flets en wist van te voren dat die niet veel mensen wilden (klaagde dealer ook over omdat hij er paar op voorhand had gekocht). ik heb ongezien voor groen gekozen .. (wilde weer eens iets anders) .. toen ik hem voor het eerst zag vond ik hem tegenvallen maar nu helemaal blij mee en zou geen andere kleur willen (buiten misschien die glossy silver). Wit is nu populair omdat het de gratis kleur is ... toen ik hem kocht waren er geen extra kleur prijzen .. maar gelukkig heeft iedereen een andere smaak .. ik vind hem in het zwart het minste van allemaal (ik houd wel van de twotone kleurstelling en dat heb je bij zwart niet.
Zwart vind ik enorm saai voor deze auto, het smoelt niet en het doet afbreuk aan het design. Juist die, wat jij zegt two-tone, maakt hem sportief. Dat vind ik met groen leuk smoelen, maar zeker ook met Glossy Silver. Ik ben achteraf heel blij met die kleur, zat eerst nog in dubio of zilver niet te saai is. Maar het is geen standaard zilver.
Wit is lekker makkelijk en snel vies, terra-cotta is te flets evenals blauw, maar in mindere mate. Aangezien het een lease-auto pur sang is voor veel bedrijven zul je veel grijze (en zwart en wit) zien rijden.
Leuk staatje! Klopt mijn aanname dat de glossy en mat silver varianten ook onder 'grijs' bij de RDW staan? Zou wel beniewd zijn wat daar de verdeling nog tussen is maar dat zullen we nooit weten denk ikjonk schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:06:
[Afbeelding]
Met het autoriteitsargument 'omdat ik het zeg' zou ik zeggen: ja. Als je ziet wat je op de weg tegenkomt, dan is het percentage shale grey niet zo heel erg groot. Dus ik kan alleen maar concluderen dat de 'silver' varianten onder de noemer grijs worden meegeteld.sdg875 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:17:
[...]
Leuk staatje! Klopt mijn aanname dat de glossy en mat silver varianten ook onder 'grijs' bij de RDW staan? Zou wel beniewd zijn wat daar de verdeling nog tussen is maar dat zullen we nooit weten denk ik
Ben ik het toch niet helemaal mee eens. Zie grijs overduidelijk vaker dan alle andere kleuren samen. Misschien is dat in Drenthe anders dan elders, maar als buschauffeur onderweg, zie je de nodige auto's passeren. Ben nu de grijze zo vaak tegengekomen, dat ik 'blij' ben dat ik niet voor de Shale Gray ben gegaanaip schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:47:
[...]
Met het autoriteitsargument 'omdat ik het zeg' zou ik zeggen: ja. Als je ziet wat je op de weg tegenkomt, dan is het percentage shale grey niet zo heel erg groot. Dus ik kan alleen maar concluderen dat de 'silver' varianten onder de noemer grijs worden meegeteld.
Het zal verschillen, maar 1/3 van de EV3's die ik zie Shale? Nope. En dan even a-contrario: onder welke kleur zou de RDW ze dan meetellen? Oranje?Steeffoon schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:57:
[...]
Ben ik het toch niet helemaal mee eens. Zie grijs overduidelijk vaker dan alle andere kleuren samen. Misschien is dat in Drenthe anders dan elders, maar als buschauffeur onderweg, zie je de nodige auto's passeren. Ben nu de grijze zo vaak tegengekomen, dat ik 'blij' ben dat ik niet voor de Shale Gray ben gegaan
Dat ze meetellen onder grijs, dat geloof ik graag ;-)aip schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:02:
[...]
Het zal verschillen, maar 1/3 van de EV3's die ik zie Shale? Nope. En dan even a-contrario: onder welke kleur zou de RDW ze dan meetellen? Oranje?
Ik heb nu een paar Silver Glossy gezien, maar in midden Nederland vooral heel veel wit en groen naar mijn idee. Het is misschien toch regio afhankelijk.
Help me even ? Wat is dit....?? (iets gemist ?)Soepie schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:38:
Vandaag pakketje uit Korea ontvangen;
[Afbeelding]
Past echt perfect. Had ik nu maar een iPhone die fatsoenlijk draadloos werkte….
“MagSafe” houder voor mijn iPhone. Ik vind het gewoon fijn om toch nog een blik op de telefoon te kunnen werpen.PSNE schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:50:
[...]
Help me even ? Wat is dit....?? (iets gemist ?)
Heb nu de kabel er even niet inzitten omdat mijn iPhone niet draadloos mee wil werken (blijft disconnecten) dus nu even gewoon de kabel in de telefoon.
Deze houder is speciaal voor de EV3 gemaakt en valt precies over de buitenkant van het grote scherm.
Voor de EV9 was deze al verkrijgbaar maar past niet op de EV3.
Kon helaas deze alleen nog maar vinden op eBay en moest uit Korea komen.
[ Voor 11% gewijzigd door Soepie op 20-08-2025 19:05 ]
Gewoon spullen
Mijn iPhone werkt wel perfect draadloos.Soepie schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:03:
[...]
“MagSafe” houder voor mijn iPhone. Ik vind het gewoon fijn om toch nog een blik op de telefoon te kunnen werpen.
Heb nu de kabel er even niet inzitten omdat mijn iPhone niet draadloos mee wil werken (blijft disconnecten) dus nu even gewoon de kabel in de telefoon.
Deze houder is speciaal voor de EV3 gemaakt en valt precies over de buitenkant van het grote scherm.
Desondanks voorzie ik hem toch meestal met een kabeltje. Dat werkt toch nóg accurater en ook het opladen gaat beter en efficiënter dan draadloos....
Even naar Instellingen, Algemeen, Stel opnieuw in, Herstel netwerkinstellingen.Soepie schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:03:
[...]
“MagSafe” houder voor mijn iPhone. Ik vind het gewoon fijn om toch nog een blik op de telefoon te kunnen werpen.
Bij mij bleef Kia ook steeds disconnecten, maar dit verhielp het voor mij. Hoop dat je er iets mee kan.
Nope, al geprobeerd en werkt niet. Heb zelfs een case bij Apple lopen voor dit probleem (en die kwamen uiteraard ook met alle opties die ik geprobeerd had). Maar sinds 3 weken niets meer gehoord.THE_BASE schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:51:
[...]
Even naar Instellingen, Algemeen, Stel opnieuw in, Herstel netwerkinstellingen.
Bij mij bleef Kia ook steeds disconnecten, maar dit verhielp het voor mij. Hoop dat je er iets mee kan.
Geen probleem met mijn iPhone 14 (werk). Heb het probleem ook bij meerdere auto’s en had het niet met mijn vorige 14 pro. Dus is echt de telefoon.
Gewoon spullen
Vanmiddag naar de presentatie van de KIA EV 4 en KIA EV 5. Benieuwd hoeveel ze gaan verschillen van de EV3.
Have fun! Hebben hier nog even getwijfeld over de EV4 (hatchback, sedan isonzenuub schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:52:
Vanmiddag naar de presentatie van de KIA EV 4 en KIA EV 5. Benieuwd hoeveel ze gaan verschillen van de EV3.

Begreep van de dealer dat de instap een stuk lager is dan die van de EV3, en ik vond de hogere zit juist wel lekker van onze huidige Kona. Benieuwd hoe je de instap en zit ervaart!
Same, komt nu langzaam aan meer los over de EV4, maar doet me toch meer standaard aan. Vind juist het sportieve SUV van de EV3 er lekker uitkomen.Steeffoon schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:02:
[...]
Have fun! Hebben hier nog even getwijfeld over de EV4 (hatchback, sedan is).
Begreep van de dealer dat de instap een stuk lager is dan die van de EV3, en ik vond de hogere zit juist wel lekker van onze huidige Kona. Benieuwd hoe je de instap en zit ervaart!
Op Autoweek is men overigens veelal niet erg te spreken over de designtaal van de Kia EV’s.
Ja dat blijft een kwestie van smaak natuurlijk! Op een of andere manier spreken de 'even' modellen me juist totaal niet aan (EV4 en EV6) maar de oneven 3, 5 en zeker de 9 juist wel!THE_BASE schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:05:
[...]
Same, komt nu langzaam aan meer los over de EV4, maar doet me toch meer standaard aan. Vind juist het sportieve SUV van de EV3 er lekker uitkomen.
Op Autoweek is men overigens veelal niet erg te spreken over de designtaal van de Kia EV’s.
Kan ik me wel in vinden inderdaad. Had overigens ook geen zin om nog langer te wachten op een ander model, als het bij een andere auto al zo kriebelt 😂THE_BASE schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:05:
[...]
Same, komt nu langzaam aan meer los over de EV4, maar doet me toch meer standaard aan. Vind juist het sportieve SUV van de EV3 er lekker uitkomen.
Moet wel zeggen, bij Autoweek comments is er een grote groep die elektrisch rijden op de kermis thuis vindt horen... met daarbij amper wat (kloppende) argumentatie.
Je hebt gelijk, lezen heeft daar weinig zin. Het zijn vooral azijnzeikers die in een ander kamp (ICE, Stellenatis, Chineze merken) zitten. Laten we in dit topic samen genieten met iedereen die wel gecharmeerd is van de Kia EV3.Steeffoon schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:12:
[...]
Moet wel zeggen, bij Autoweek comments is er een grote groep die elektrisch rijden op de kermis thuis vindt horen... met daarbij amper wat (kloppende) argumentatie.
Ik had ze al gezien in wat filmpjes her en der en die auto's lijken voor mijn gevoel proportioneel een beetje heel erg 'off'. Ben benieuwd hoe je ze in de praktijk ervaart.onzenuub schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:52:
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Hier wat info vanuit de fabriek: https://www.autoweek.nl/a...e-ev-productie-in-europa/AtlAntA schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:02:
[...]
Ik had ze al gezien in wat filmpjes her en der en die auto's lijken voor mijn gevoel proportioneel een beetje heel erg 'off'. Ben benieuwd hoe je ze in de praktijk ervaart.
Ik kan de hoogte en lengte niet goed inschatten. Is het Polestar of meer Ford Focus? Het is een C-segmenter, dus je zou denken de laatste. Maar EV3 zou B moeten zijn en is ook forser dan een Puma.
Zelf hanteer ik altijd de VW Golf als de norm voor een C-segmenter. De EV3 is een paar centimeter langer dan de huidige Golf. Onze vorige EV, Renault Megane e-tech, is 10 centimeter korter en dat is een C-segmenter. Dus waarom de EV3 als een B-segmenter wordt aangeduid gaat mij boven m’n pet.THE_BASE schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:24:
Maar EV3 zou B moeten zijn en is ook forser dan een Puma.
Is dat niet commercieel gewoon interessant, als de fabrikant dat aangeeft? Veel mensen zoeken een B-segment auto.deMercer schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:47:
[...]
Zelf hanteer ik altijd de VW Golf als de norm voor een C-segmenter. De EV3 is een paar centimeter langer dan de huidige Golf. Onze vorige EV, Renault Megane e-tech, is 10 centimeter korter en dat is een C-segmenter. Dus waarom de EV3 als een B-segmenter wordt aangeduid gaat mij boven m’n pet.
De EV4 is beduidend lager dan de EV3. Op t oog lijkt hij ook kleiner terwijl hij in werkelijkheid iets langer en breder is dan de EV3. De fastback sedan vond ik niet mooi. De EV5 vond ik een heel mooie auto, een iets meer uit de kluiten gewassen EV3. Interieur is nagenoeg gelijk met de EV3. Geen strijkplank meer, wel onder de klep van de middenconsole een met de klep afsluitbare bergruimte. Ook de deurgrendels aan binnenzijde anders. Achterdeuren aan de achterzijde hebben dezelfde deurhendels als EV3 aan de voorzijde heeft. De EV5 GT plus komt rond de 53000 euro. Er is ook een business uitvoering, die kan voor 1 januari al geleverd worden en heeft daardoor een gunstiger bijtelling, maar heeft wel een mindere uitvoering dan GT plus. De EV4 en EV worden vanaf januari geleverd. Maar al met al is de EV5 een heel mooie auto en wordt geleverd met enkele kleuren hetzelfde als de EV3 en enkele nieuwe kleuren.
Dat zou kunnen. Ik ben zelf meer van de feitelijke dan van de commerciële insteekTHE_BASE schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:59:
Is dat niet commercieel gewoon interessant, als de fabrikant dat aangeeft? Veel mensen zoeken een B-segment auto.
Voor mij is de EV3 een C-segmenter. De aanstaande EV2 gaat volgens mij wel echt een B-segmenter zijn, de EV1 (KIA zusje van Hyundai Inster) een A-segmenter.