Eerst Tweakers, dan shoppen. Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 63 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-11 16:03

Coffee

Coffee

deMercer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:57:
[...]

Ik gebruik nooit i-pedal. Ik heb het een paar keer gebruikt, maar ik vind dat de auto dan te bruusk stopt. Ik rijd in level 3 zonder i-pedal, en als ik het ‘gas’ (dat gaat in het Engels toch een stuk beter, dan is het gewoon de accelerator, zowel in een ICE als een EV) dan loslaat, dan vertraagt de auto maar blijft uiteindelijk langzaam doorrijden. Ik moet dan heel even de rem gebruiken om de auto volledig tot stilstand te brengen. En als ik dan het rempedaal voldoende intrap, dan treedt de Auto Hold in werking en die houdt dan de rem vast totdat je weer ‘gas’ geeft.
Ah, juist! Ik denk dat dat het verschil is dan. I-pedal heeft mogelijk een soort automatische auto hold ingebouwd, die verder niet aanstaat wanneer je de auto in Neutraal hebt staan.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Coffee schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:56:
In de praktijk is het ontgrendelen en stoppen met laden echt ontzettend onhandig.

[…]

Er moeten gewoon twee grote knop op het infotainment display: Stoppen met laden en Laadkabel ontgrendelen. Dat knopje aan de buitenkant moet ook altijd werken als de auto ontgrendelt is, niet alleen binnen 15 seconden na ontgrendelen. Het zou ook niet alleen het laden moeten stoppen, maar ook ontgrendelen.

Ik vind het een hele fijne auto, maar snap echt niet hoe ze zo iets stoms kunnen bedenken :(
Er is een instelling mbt de werking van de vergrendeling van de laadkabel. Standaard staat die op “altijd” meen ik, een andere optie is “tijdens laden”. Zo heb ik het in onze EV3 ingesteld. Dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat ik weinig tot niets herken van de genoemde problemen met het ontgrendelen. Dat knopje bij de laadpoort werkt zelfs (in sommige situaties?) als de auto vergrendeld is.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

In de praktijk is het ontgrendelen en stoppen met laden echt ontzettend onhandig. Als je bij een snellader staat is je auto vaak aan en ontgrendeld. Natuurlijk denk je er pas aan als je buiten je auto staat. Je moet dan:

1. eerst instappen
2. de auto uit uitzetten
3. weer uitstappen
4. de deuren dicht
5. op slot zetten via de app of de deurgreep
6. er achter komen dat je de fysieke sleutel had meegenomen voor de zekerheid
7. de fysieke sleutel uit je tas halen (ligt natuurlijk onderin)
8. auto op slot
9. auto van slot
10. dat stomme knopje indrukken.
Dit kan natuurlijk wel een heel stuk korter.
1 t/m 5 zijn niet nodig, en voor 8 en 9 kan je het streepje op de deurklink gebruiken. Wat betreft 6 en 7 moet je natuurlijk de sleutel niet in de auto hebben liggen (de auto wil dat je de sleutel niet in de auto laat liggen wanneer je hem vergrendelt), maar dan is 'tas uit de auto halen' als stap voldoende.

En wat is er precies stom aan het knopje? Het zit toch op exact de plek waar je (nouja, ik dan) zou zoeken: direct naast de stekker :P

• deMercer
  • Niet online
Coffee schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:03:
Ah, juist! Ik denk dat dat het verschil is dan. I-pedal heeft mogelijk een soort automatische auto hold ingebouwd, die verder niet aanstaat wanneer je de auto in Neutraal hebt staan.
Ja, zou het allemaal best kunnen zijn. Wat een finesses … 8)7

• Coffee

Coffee

Coffee

Zr40 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:06:
[...]

Dit kan natuurlijk wel een heel stuk korter.
1 t/m 5 zijn niet nodig, en voor 8 en 9 kan je het streepje op de deurklink gebruiken. Wat betreft 6 en 7 moet je natuurlijk de sleutel niet in de auto hebben liggen (de auto wil dat je de sleutel niet in de auto laat liggen wanneer je hem vergrendelt), maar dan is 'tas uit de auto halen' als stap voldoende.

En wat is er precies stom aan het knopje? Het zit toch op exact de plek waar je (nouja, ik dan) zou zoeken: direct naast de stekker :P
Het kan inderdaad allemaal korter, maar dat gebeurt in de praktijk niet per se. Dit scenario is ook geen gepland scenario, maar zoals anderen ook wel eens tegenkomen gebeurd dit wanneer het niet lukt om laden via de laad app te stoppen. Als je dan al uitgestapt was met de verwachting dat het zou werken, kom je in die loop terecht :(

En het zit inderdaad op de plek dat je het verwacht, maar het werkt pas na die lange lijst met stappen. Daarvoor doet het niks. Dát is stom aan het knopje :)

• Coffee

Coffee

Coffee

deMercer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:05:
[...]

Er is een instelling mbt de werking van de vergrendeling van de laadkabel. Standaard staat die op “altijd” meen ik, een andere optie is “tijdens laden”. Zo heb ik het in onze EV3 ingesteld. Dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat ik weinig tot niets herken van de genoemde problemen met het ontgrendelen. Dat knopje bij de laadpoort werkt zelfs (in sommige situaties?) als de auto vergrendeld is.
Dit zal ik eens proberen! Maar ontgrendelt hij dan meteen als het laden is afgelopen? Dan kan je laadkabel toch worden meegenomen?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

deMercer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:57:
[...]

Ik gebruik nooit i-pedal. Ik heb het een paar keer gebruikt, maar ik vind dat de auto dan te bruusk stopt. Ik rijd in level 3 zonder i-pedal, en als ik het ‘gas’ (dat gaat in het Engels toch een stuk beter, dan is het gewoon de accelerator, zowel in een ICE als een EV) dan loslaat, dan vertraagt de auto maar blijft uiteindelijk langzaam doorrijden. Ik moet dan heel even de rem gebruiken om de auto volledig tot stilstand te brengen. En als ik dan het rempedaal voldoende intrap, dan treedt de Auto Hold in werking en die houdt dan de rem vast totdat je weer ‘gas’ geeft.
Grappig om te zien dat iedereen andere voorkeuren heeft. :)

Van mij moet een auto uiteindelijk tot stilstand komen als ik het pedaal (zo noem ik het) los laat. En als ik de rem bij stilstand los laat, mag de auto van mij ook niet uit zichzelf vertrekken.

(Dat laatste daar had ik echt een gruwelijke hekel aan bij mijn laatste automaat brandstofauto - die functie was niet uitschakelbaar maar tegelijkertijd weigerde die wel om langzamer te rijden dan 7 km/h. Dus veel pulseren met de rem :( )

Nu ik i-Pedal gewend ben wil ik niets anders meer. Ik heb ondertussen wel een gevoel ontwikkeld hoe ik het pedaal kan bedienen om met de gewenste kracht snelheid te minderen. :)

Ik zou het zelf trouwens niet als 'bruusk' omschrijven... zelfs op stand 3 gaat het best vloeiend vind ik. Ik kom niet abrupt tot stilstand en achterliggers hebben er ook geen moeite mee, eventuele bumperklevers daargelaten :P

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:38
deMercer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:05:
[...]

Hm, ik denk dat als ik die optie zou gebruiken ik ‘s ochtends een laadkabel zou missen. Iedereen kan hem dan toch gewoon meenemen?
Dat is juist een optie waarvan ik dus denk “wie heeft dat bedacht”?
Coffee schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:15:
[...]

Dit zal ik eens proberen! Maar ontgrendelt hij dan meteen als het laden is afgelopen? Dan kan je laadkabel toch worden meegenomen?
Ah, ik ben niet de enige die dat denkt

[ Voor 16% gewijzigd door NVranya op 11-08-2025 23:21 ]

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-11 21:09
NVranya schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:19:
[...]

Hm, ik denk dat als ik die optie zou gebruiken ik ‘s ochtends een laadkabel zou missen. Iedereen kan hem dan toch gewoon meenemen?

[...]

Ah, ik ben niet de enige die dat denkt
Mijn kabel zit meestal ook nog vast aan de laadpaal :+ Dus volgens mij ben je 'm in deze situatie nog niet kwijt..

• NVranya
Blaauw87 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 00:54:
[...]

Mijn kabel zit meestal ook nog vast aan de laadpaal :+ Dus volgens mij ben je 'm in deze situatie nog niet kwijt..
Oh, ik ging er vanuit dat hij dan aan beide kanten los zou zitten.

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:21
[...]
Er moeten gewoon twee grote knop op het infotainment display: Stoppen met laden en Laadkabel ontgrendelen. Dat knopje aan de buitenkant moet ook altijd werken als de auto ontgrendelt is, niet alleen binnen 15 seconden na ontgrendelen. Het zou ook niet alleen het laden moeten stoppen, maar ook ontgrendelen.

Ik vind het een hele fijne auto, maar snap echt niet hoe ze zo iets stoms kunnen bedenken :(
Die extra handeling klinkt meer als een MFA: 'bewijs dat je de gebruiker van het voertuig bent en niet één of andere grappenmaker die de laadsessie stop wil zetten door de stopknop te gebruiken'.

• josduisings
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:27
deMercer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:17:

Dat is een goede, de granny lader. Bij aflevering van onze EV3 zat ook een granny charger die instelbaar is van 6A to 16A, dus van 1,4 kW tot 7,4 kW.
Hebben meer mensen een granny charger bij aflevering erbij gekregen? Ik had alleen de standaard laadkabel.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
josduisings schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:58:
[...]

Hebben meer mensen een granny charger bij aflevering erbij gekregen? Ik had alleen de standaard laadkabel.
Als ik me niet vergis doet Kia dat al enige tijd niet meer.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:24

WoutF

Hoofdredacteur
josduisings schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:58:
[...]

Zit er standaard niet bij. Ik heb er expliciet om gevraagd bij de leasemaatschappij.

• deMercer
  • Niet online
KIA España rules again 😎

• deMercer
  • Niet online
Coffee schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:15:
Maar ontgrendelt hij dan meteen als het laden is afgelopen?
Ik denk het, ja. Normaliter sta ik niet naast de auto als het laden klaar is, dus met 100% zekerheid weet ik het niet. Maar als ik de kabel wil loskoppelen, dan lukt me dat altijd. Ook als de auto zelf vergrendeld is.
Dan kan je laadkabel toch worden meegenomen?
Bij een snellader sowieso niet natuurlijk (en daar begon jouw verhaal mee, toch?). Thuis hebben wij een oplader met een vaste kabel, dus ook die kan niet meegenomen worden. Voor de rest laden we eigenlijk zelden bij een publieke AC-lader. En als we bij een publieke AC-lader laadden, dan was het laden nog nooit voltooid voordat we weer bij de auto terug waren. Dus voor ons is dat eigenlijk geen issue. En mochten we wel in die situatie terecht komen, dan is het een kwestie van de instellen even veranderen (als we er dan aan denken tenminste).

• deMercer
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:29:
Grappig om te zien dat iedereen andere voorkeuren heeft. :)
Yep! En gelukkig kun je heel veel aanpassen in de EV3 naar je eigen smaak, en hoef je je in veel situaties niet te conformeren naar wat de fabrikant denkt wat goed voor je is.
En als ik de rem bij stilstand los laat, mag de auto van mij ook niet uit zichzelf vertrekken.
Daarvoor gebruik ik de Auto Hold functie. Maar die schakel ik juist weer uit bij het parkeren in de (uiterst krappe) parkeergarages hier, anders maakt de auto veel te grote stappen als ik nog 10 cm extra voor- of achteruit wil en de Auto Hold staat al aan. Kwestie van met veel gevoel de rem gebruiken (dat was ik al gewend bij de ICE automaten).
Ik zou het zelf trouwens niet als 'bruusk' omschrijven... zelfs op stand 3 gaat het best vloeiend vind ik. Ik kom niet abrupt tot stilstand en achterliggers hebben er ook geen moeite mee, eventuele bumperklevers daargelaten :P
Bruusk is wellicht niet het goede woord inderdaad. Waar ik op doel is het allerlaatste stukje totdat je daadwerkelijk tot stilstand komt. Dat gebeurt met een (klein maar wel waarneem- en voelbaar) schokje. Vind ik niet prettig. Zelf laat ik daarom dan ook altijd de rem weer ietsje omhoog komen net voor het stilstaan.

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:08

aip

Cynisch zou je kunnen zeggen dat ze wel moeten, gelet op de nog beperkte laadinfrastructuur in Spanje ;)

Maar het is erg handig er een te hebben moet ik zeggen. Heb die van mijn eerste Volvo PiH gehouden toen ik die in 2017 verkocht, en gebruik m zeker op vakanties nog met enige regelmaat.

• deMercer
  • Niet online
NVranya schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:19:
Ik ben degene die dat heeft bedacht juist dankbaar! En fijn dat je het kunt aanpassen naar je eigen wens en smaak, er zijn genoeg auto’s waarbij dat niet kan en je maar hebt te slikken wat de fabrikant heeft bedacht dat goed is het merendeel van de klanten.

• deMercer
  • Niet online
aip schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:16:
Cynisch zou je kunnen zeggen dat ze wel moeten, gelet op de nog beperkte laadinfrastructuur in Spanje ;)
De infrastructuur is hier zeker nog niet zo goed als in Nederland, maar volgens mij stukken beter dan veel mensen denken. Ja, in de zomervakantie of met Pasen en Kerst zal het nog wel problemen geven als je door heel Spanje wilt rijden (als in dat je moet wachten bij de snelladers). Maar wij hebben in de afgelopen 3 jaar nog maar 1x 3 minuten hoeven wachten bij een snellader.
Maar het is erg handig er een te hebben moet ik zeggen. Heb die van mijn eerste Volvo PiH gehouden toen ik die in 2017 verkocht, en gebruik m zeker op vakanties nog met enige regelmaat.
Yep, helemaal mee eens. Al was het maar als backup voor het geval je thuislader het opeens begeeft.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

deMercer schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:14:
[...]
Daarvoor gebruik ik de Auto Hold functie. Maar die schakel ik juist weer uit bij het parkeren in de (uiterst krappe) parkeergarages hier, anders maakt de auto veel te grote stappen als ik nog 10 cm extra voor- of achteruit wil en de Auto Hold staat al aan. Kwestie van met veel gevoel de rem gebruiken (dat was ik al gewend bij de ICE automaten).
Met i-Pedal heb ik het gevoel dat ik best accuraat kan manouvreren op lage snelheid (ook goed te zien met de front camera). Met de rem zoals bij ICE automaten vind ik juist minder precies omdat je dan heel erg nauwkeurig moet zijn qua timing om niet per ongeluk te hard te accelereren. (Zeker zoals bij mijn laatste die dan heel graag naar 7 km/h wil.)
Bruusk is wellicht niet het goede woord inderdaad. Waar ik op doel is het allerlaatste stukje totdat je daadwerkelijk tot stilstand komt. Dat gebeurt met een (klein maar wel waarneem- en voelbaar) schokje. Vind ik niet prettig. Zelf laat ik daarom dan ook altijd de rem weer ietsje omhoog komen net voor het stilstaan.
Overigens met SCC ervaar ik dat juist wel. Het van 3 km/h naar stilstand gaan met een stilstaande voorligger gaat met een duidelijk waarneembare schok (en hoorbare remgeluiden), wat ik met i-Pedal en regeneratie op stand 3 niet waarneem.

• THE_BASE
  • Niet online
Eindelijk kan ik ook écht meepraten, vanmiddag onze Kia EV3 GT-Line LR in Ivory Silver Glossy opgehaald. Prachtig ding, met zwartgespoten logo’s. Zwarte lak is wel lekker vingerafdruk gevoelig zag ik al. :)

Heerlijk naar huis gereden en over een afstand van 40 minuten was er 10% van de batterij af. Rijbereik stond op bijna 500 km, dus netjes. Thuis aangekomen eerst lekker gespeeld met alle instellingen om de auto te leren kennen. Buurman was erg enthousiast, altijd leuk om te zien.

Waar ik me nu nog aan stoor: met mijn 1.88 meter lengte last van de riem die vrij laag zit op de hoogste stand. Misschien wennen, maar zit losjes rond de schouders. En auto staat op de oprit, automatisch ontgrendelen is fijn, maar niet als je er elke keer langs loopt. Toch maar anders instellen, of hoe doen jullie dat?

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• nassau
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-11 22:39
THE_BASE schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:40:
Eindelijk kan ik ook écht meepraten, vanmiddag onze Kia EV3 GT-Line LR in Ivory Silver Glossy opgehaald. Prachtig ding, met zwartgespoten logo’s. Zwarte lak is wel lekker vingerafdruk gevoelig zag ik al. :)

Heerlijk naar huis gereden en over een afstand van 40 minuten was er 10% van de batterij af. Rijbereik stond op bijna 500 km, dus netjes. Thuis aangekomen eerst lekker gespeeld met alle instellingen om de auto te leren kennen. Buurman was erg enthousiast, altijd leuk om te zien.

Waar ik me nu nog aan stoor: met mijn 1.88 meter lengte last van de riem die vrij laag zit op de hoogste stand. Misschien wennen, maar zit losjes rond de schouders. En auto staat op de oprit, automatisch ontgrendelen is fijn, maar niet als je er elke keer langs loopt. Toch maar anders instellen, of hoe doen jullie dat?
Die riem heb ik persoonlijk nog niet zo ervaren, ben zelfs nog iets langer dan jij. Wel zoek ik nog steeds naar de optimale stand voor de stoel, maar dat is een ander verhaal.

Ik gebruik mijn telefoon als digital key. Heerlijk want die keyfob is echt te groot. Ik dacht dat het openen en sluiten mij ook ging storen maar het valt reuze mee. Zeker toen ik doorhad dat de auto vrij snel weer sluit als je er niets mee doet.

Staat hier ook op de oprit voor de garage dus gebeurd regelmatig. Buurman met de Tesla heeft dat ook. Kwestie van gewenning?

Overigens vergat de vrouw afgelopen weekend de auto af te sluiten (zij gebruikt wel de fob). Krijg je binnen enkele minuten een push notificatie van wat ik wel attent vond. Remote kun je boel dan weer corrigeren.

• deMercer
  • Niet online
En auto staat op de oprit, automatisch ontgrendelen is fijn, maar niet als je er elke keer langs loopt. Toch maar anders instellen, of hoe doen jullie dat?
Ik heb de automatische ontgrendeling uitgezet. Ik stoorde me er ook aan. En nu gelijk een soort van reminder dat je de auto zelf op slot moet doen.

• THE_BASE
  • Niet online
nassau schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:45:
[...]

Die riem heb ik persoonlijk nog niet zo ervaren, ben zelfs nog iets langer dan jij. Wel zoek ik nog steeds naar de optimale stand voor de stoel, maar dat is een ander verhaal.

Ik gebruik mijn telefoon als digital key. Heerlijk want die keyfob is echt te groot. Ik dacht dat het openen en sluiten mij ook ging storen maar het valt reuze mee. Zeker toen ik doorhad dat de auto vrij snel weer sluit als je er niets mee doet.
Ah, dus in dat geval sluit de auto wel weer zelf? Want als je er mee hebt gereden en je stapt uit moet je de deurhendel wel even aanraken... We kijken het nog even aan, ligt ook aan de tijd die het duurt om weer te sluiten, want als we wandelen kunnen we nog wel achterom kijken of de spiegels echt zijn ingeklapt.

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:50:
[...]

Ik heb de automatische ontgrendeling uitgezet. Ik stoorde me er ook aan. En nu gelijk een soort van reminder dat je de auto zelf op slot moet doen.
Ik snap dat wel, het is ook wel weer een handige functie. Gewoon instappen en gaan! Maar dat ze niet uit zichzelf weer dicht gaan is ook wel apart.

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:24
De auto gaat inderdaad niet vanzelf op slot als de deuren open geweest zijn.
Als je er alleen maar langs loopt (ik heb dat regelmatig als ik de hond uit laat, ik heb namenlijk zowel mijn iphone als mijn apple watch als digital key) gaat hij na enkele seconden gewoon weer dicht.
In het begin vond ik dat ook raar/irritant maar ben er nu wel aan gewend.

We jammer dat inderdaad de auto niet automatisch sluit als je de deur open gehad hebt, zelfs onze Peugeot E-2008 doet dat en dat is best handig.
Maar alles went.

Gewoon spullen

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Waar ik me nu nog aan stoor: met mijn 1.88 meter lengte last van de riem die vrij laag zit op de hoogste stand. Misschien wennen, maar zit losjes rond de schouders.
Ik ben nog ietsje langer maar ik heb geen last van de gordel. Waar ik met mijn lengte wel last van heb is de positie van de spiegel, ik kan de horizon niet zien. Soort van oplossing is om de stoel iets verder naar achteren te kantelen zodat ik vanuit een lagere positie naar de spiegel kijk.

• THE_BASE
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:09:
[...]

Ik ben nog ietsje langer maar ik heb geen last van de gordel. Waar ik met mijn lengte wel last van heb is de positie van de spiegel, ik kan de horizon niet zien. Soort van oplossing is om de stoel iets verder naar achteren te kantelen zodat ik vanuit een lagere positie naar de spiegel kijk.
Vreemd, misschien zat die van de Fiesta dan te strak. 8)

Zal nog wat met de zithouding spelen om te kijken of ik nog hoger moet zitten, ben ook stevig, eerder te mager, zal ook wel uitmaken.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Coffee schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:03:
[...]

Ik denk dat het iets anders is. Auto-Hold stopt je auto dmv de remmen aan te trekken. Het is geen parkeerrem/handrem functie. Als je de auto in de neutraal zet dan wordt de rem ook los gezet. Het zou wat zijn als je in de wasstraat alles kapot trekt omdat de Auto-Hold de rem op de neutrale stand erop laat staan. Het doel van de Auto-Hold is namelijk het stil laten staan van de auto in de drive mode. In de neutrale stand zou alleen de parkeerstand/handrem zijn werking moeten behouden, maar dat is wel een handmatige actie (auto uitzetten of bewust de parkeerrem erop zetten).
Soepie schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:04:
De auto gaat inderdaad niet vanzelf op slot als de deuren open geweest zijn.
Als je er alleen maar langs loopt (ik heb dat regelmatig als ik de hond uit laat, ik heb namenlijk zowel mijn iphone als mijn apple watch als digital key) gaat hij na enkele seconden gewoon weer dicht.
In het begin vond ik dat ook raar/irritant maar ben er nu wel aan gewend.

We jammer dat inderdaad de auto niet automatisch sluit als je de deur open gehad hebt, zelfs onze Peugeot E-2008 doet dat en dat is best handig.
Maar alles went.
De reden hiervan is dat de auto niet altijd weet of er nog iemand in de auto zit. Op de achterbank zitten voor zover ik weet geen sensoren in de stoelen zelf, alleen de gordels worden gecontroleerd. Als de deuren op slot gaan dan staat ook het alarm aan. Het is dan niet zo fijn als erna iemand uitstapt en het alarm gaat daardoor af.

[ Voor 35% gewijzigd door DutchKel op 12-08-2025 15:58 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• THE_BASE
  • Niet online
Er valt me nog iets anders op, OCD'er dat ik ben: de velgen staan niet symmetrisch afgesteld. De ene velg staat dus meer gekanteld dan de ander. Dat is bij deze velgen erg zichtbaar. Ben ik een piepert als ik dit meldt bij de dealer? Ik zie op foto's van de showroom dat het daar nog wel zo was, dus blijkbaar op de brug niet goed afgesteld?

Ze hadden ook beloofd een neutrale kentekenplaat achter te monteren, hebben ze niet gedaan.

Verder vanavond lekker 50km naar familie rijden, zin in! :)

[ Voor 12% gewijzigd door THE_BASE op 12-08-2025 16:05 ]

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-11 11:11
THE_BASE schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:03:
Er valt me nog iets anders op, OCD'er dat ik ben: de velgen staan niet symmetrisch afgesteld. De ene velg staat dus meer gekanteld dan de ander. Dat is bij deze velgen erg zichtbaar. Ben ik een piepert als ik dit meldt bij de dealer? Ik zie op foto's van de showroom dat het daar nog wel zo was, dus blijkbaar op de brug niet goed afgesteld?

Ze hadden ook beloofd een neutrale kentekenplaat achter te monteren, hebben ze niet gedaan.

Dat kun je zeker laten doen...alleen zal het na een ritje alweer ongelijk zijn. De wielen kunnen op meerdere momenten afzonderlijke snelheidsverschillen hebben dus ze zullen niet uitgelijnd blijven helaas! Het is inderdaad bij deze velgen met kruisvorm er in wel heel goed te zien...

Slordig dat ze die kentekenplaat er niet opgezet hebben voor je! Maar even goed veel rijplezier! :D

• THE_BASE
  • Niet online
sdg875 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:12:
[...]

Dat kun je zeker laten doen...alleen zal het na een ritje alweer ongelijk zijn. De wielen kunnen op meerdere momenten afzonderlijke snelheidsverschillen hebben dus ze zullen niet uitgelijnd blijven helaas! Het is inderdaad bij deze velgen met kruisvorm er in wel heel goed te zien...

Slordig dat ze die kentekenplaat er niet opgezet hebben voor je! Maar even goed veel rijplezier! :D
Had al een vermoeden, je hoeft natuurlijk maar ergens in het zand vast te zitten en die banden slippen alweer door. Dus heeft weinig zin, kan het allicht aangeven. Die kentekenplaat sowieso, maak liever geen reclame op m'n auto.

Thanks, hoop op veel rijplezier. Al wat leuke dingen ingesteld, straks met de auto weg en de airco vast aanzetten voor vertrek. :)

• Coffee

Coffee

Coffee

DutchKel schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:55:
[...]

Ik denk dat het iets anders is. Auto-Hold stopt je auto dmv de remmen aan te trekken. Het is geen parkeerrem/handrem functie. Als je de auto in de neutraal zet dan wordt de rem ook los gezet. Het zou wat zijn als je in de wasstraat alles kapot trekt omdat de Auto-Hold de rem op de neutrale stand erop laat staan. Het doel van de Auto-Hold is namelijk het stil laten staan van de auto in de drive mode. In de neutrale stand zou alleen de parkeerstand/handrem zijn werking moeten behouden, maar dat is wel een handmatige actie (auto uitzetten of bewust de parkeerrem erop zetten).
Ik vond het al gek, ik zet auto hold nooit aan/uit wanneer ik in de was straat rijd. Alleen de auto in Neutraal.

• Coffee

Coffee

Coffee

THE_BASE schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:14:
[...]

Had al een vermoeden, je hoeft natuurlijk maar ergens in het zand vast te zitten en die banden slippen alweer door. Dus heeft weinig zin, kan het allicht aangeven. Die kentekenplaat sowieso, maak liever geen reclame op m'n auto.
Dat is inderdaad echt niet te doen. Zodra je een keer naar links of naar rechts stuurt zitten ze al niet meer op één lijn. Je voorwielen nemen echt meteen een ander pad, en leggen daarmee een andere afstand af.

• deMercer
  • Niet online
De reden hiervan is dat de auto niet altijd weet of er nog iemand in de auto zit. Op de achterbank zitten voor zover ik weet geen sensoren in de stoelen zelf, alleen de gordels worden gecontroleerd. Als de deuren op slot gaan dan staat ook het alarm aan. Het is dan niet zo fijn als erna iemand uitstapt en het alarm gaat daardoor af.
Alarm? Zit er (standaard) een alarm op de EV3?

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-11 16:59
Omdat ik mijn digitale sleutel nog steeds niet aan de praat krijg heb ik besloten een factory reset van de auto te doen (werkt niet dus oorzaak telefoon) en nu ben ik dus bezig om alles opnieuw in te stellen. Helaas is de equalizer ook gereset en die wil ik graag terug naar wat het was. Er was hier iemand die equalizer instellingen had gedeeld waar we het toen redelijk ununiem over eens waren dat dit de beste waren. Maar nu vind ik ze niet meer terug. Wie kan me verder helpen?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• DutchKel
  • Nu online
deMercer schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:34:
[...]

Op een Kia EV3 zit een standaard alarm dat afgaat als je de deuren opent terwijl de auto is vergrendeld.

De EV3 is standaard uitgerust met een anti‑diefstal alarm (“antidiefstalsysteem”) dat automatisch geactiveerd wordt (met knipperende waarschuwingslichten) zodra je de auto vergrendelt én alle deuren dicht zijn .

Als daarna iemand probeert een deur te openen, gaat het alarm af.

• aip

aip

deMercer schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:34:
[...]

Zit er niet op praktisch elke auto tegenwoordig een Klasse 3 alarm? De meeste verzekeraars eisen dat namelijk eigenlijk altijd. Nou stelt klasse 3 niet zo veel voor, maar ik zou het bij de EV3 gelet op de prijs wel verwachten.

• sdg875
Coffee schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:05:
Inmiddels een bescheiden 150km op de teller :p Ik wil toch even terugkomen op eerdere mijn opmerking over het geluid. Na het tweaken van de erg summiere equalizer settings, en het gebruiken van de juist bron (CarPlay, USB of DAB), vind ik het Harman/Kardon geluid toch best wel goed, misschien zelfs geweldig!

Ter referentie, ik heb de bass 2 punten en de treble 1 punt geplust. Daarbij heb ik de audio balans 2 punten naar achteren bewogen. Voor mijn smaak komt het nog steeds iets te veel van voren, maar als ik hem nog verder naar achteren zet heeft dat invloed op de (ervaren) geluidskwaliteit.

Ik heb thuis een 5.0 surround systeem, en de auto kan dit nu minstens evenaren. De subwoofer moet nog komen, dus ik verwacht dat het systeem thuis weer indrukwekkender wordt zodra ik die in huis heb gehaald.
Volgens mij doel je hier op :-) inderdaad voor mij sindsdien ook dé afstelling!

• sdg875
AtlAntA schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:46:
Omdat ik mijn digitale sleutel nog steeds niet aan de praat krijg heb ik besloten een factory reset van de auto te doen (werkt niet dus oorzaak telefoon) en nu ben ik dus bezig om alles opnieuw in te stellen. Helaas is de equalizer ook gereset en die wil ik graag terug naar wat het was. Er was hier iemand die equalizer instellingen had gedeeld waar we het toen redelijk ununiem over eens waren dat dit de beste waren. Maar nu vind ik ze niet meer terug. Wie kan me verder helpen?
Zie hierboven :-)

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:24
[...]
Als ik mijn laptop tas op de achterbank leg krijg ik toch echt bij het uitstappen een melding dat er zich nog “iets” op de achterbank bevind (en jah, er moet een hoop troep uit zodat die wat lichter wordt :X)
Dus die sensoren zitten er ook wel in.
Dat van het alarm wist ik overigens ook niet.

Gewoon spullen

• AtlAntA
Yes! Held! Dankjewel. oOo

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-11 20:22

Even wat 2/3 watjes en Aceton (nagellakremover) aan de slag. Heb je hem zo neutraal.

• NVranya
Soepie schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:38:
[...]

Als ik mijn laptop tas op de achterbank leg krijg ik toch echt bij het uitstappen een melding dat er zich nog “iets” op de achterbank bevind (en jah, er moet een hoop troep uit zodat die wat lichter wordt :X)
Dus die sensoren zitten er ook wel in.
Dat van het alarm wist ik overigens ook niet.
Nee, volgens mij is dat gewoon omdat je het achterportier hebt geopend.
Probeer volgende keer maar gewoon voorin in te stappen en dan je tas vanuit daar op de bank te leggen.

Mocht je dat al doen, dan ben ik wel verrast

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:18

Steeffoon

Smartphone-nerd

Veel rijplezier. De foto's zien we wel verschijnen :+

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• THE_BASE
  • Niet online
sdg875 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:20:
[...]

Volgens mij doel je hier op :-) inderdaad voor mij sindsdien ook dé afstelling!
Top, deze ga ik morgen ook instellen. Ben er nog niet volledig uit wat de beste instelling is qua positie en treble/bas.

• THE_BASE
  • Niet online
Fiorano schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:20:
[...]

Even wat 2/3 watjes en Aceton (nagellakremover) aan de slag. Heb je hem zo neutraal.
Die snap ik even niet. Of je snapt mij niet, dat kan ook. ;)

• THE_BASE
  • Niet online
Ik heb net een flink stuk gereden, wat een feestje. Nog wel wennen aan het stuur, lijkt wat 'zwaarder' dan de Fiesta of meer weerstand. Wat me ook opvalt is dat het stuur 'scheef' staat ten opzichte van de oogsensor. Is het niet goed uitgelijnd of ervaren anderen dat ook?

Hopelijk is het te zien op onderstaande foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKqzquJcK652yYEv96hAIsFAyA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Rx4Iy9hUMfQUzDsVxvX5bax.jpg?f=fotoalbum_large

En wat ook gebeurde: de dynamische verlichting begon rood te knipperen. Ik reed wel harder dan toegestaan, misschien kwam het daardoor?

[ Voor 9% gewijzigd door THE_BASE op 12-08-2025 21:29 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

THE_BASE schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:28:
Wat me ook opvalt is dat het stuur 'scheef' staat ten opzichte van de oogsensor. Is het niet goed uitgelijnd of ervaren anderen dat ook?

Hopelijk is het te zien op onderstaande foto.
[Afbeelding]
Dat lijkt inderdaad niet goed uitgelijnd. Bij de oogsensor valt het subtiel op, duidelijker is het te zien op het display.
En wat ook gebeurde: de dynamische verlichting begon rood te knipperen. Ik reed wel harder dan toegestaan, misschien kwam het daardoor?
Inderdaad. Wanneer je camera alerts aan hebt staan, en je rijdt binnen een gebied waar camera's kunnen staan een zekere hoeveelheid harder dan wat de auto denkt is toegestaan (n.b. dat heeft 'ie wel eens mis) dan knippert dit rood totdat je voldoende snelheid hebt geminderd of tot het einde van de camera zone.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 12-08-2025 23:11 ]

• Xeforine
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-11 23:31
Zr40 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:09:
[...]

Ik heb speciaal deze auto gekozen omdat de binnenspiegel verstelbaar is naar boven toe. Zodat ik er goed onderdoor kon kijken. Had je al geprobeerd de binnenspiegel omhoog te stellen? Kan nog niet zelf proberen, heb de auto nog niet zelf. De verkoper deed het toen voor mij voordat ik proefrit deed.

• adsa
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:15
koelkast schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:18:
[...]

Ha, ben ook die kant op, ook een laadabo bij ionity. Bij ons stond plug&charge aan en toen ik dat had uitgezet + de volgorde betalen via de app en dan pas laden, ging het goed. Daarvoor veel gedoe en opbouw laadaessie niet goed.
Onder de motorklep zit een trekkoord voor ontgrendelen van de laadkabel. Al 2x moeten gebruiken, fijn dat ie er zit.

Snelladen is hier op de Balkan (montenegro/bosnie) vaak 50 kw dc of 11 kw ac. Dat laatste op sommige plekken zelfs gratis laden ;)

Bij ons overigens met vouwwagen gemiddeld 18 kwh/100km. 250 km rijden en dan pauzeren bevalt de familie goed.
Bij mij staat plug en charge ook aan. Ik zal die eens uitzetten en juiste volgorde aanhouden.

Als je de trekkoord gebruikt begreep ik dat je weer bij de dealer langs moet zodat ze die daar weer terug wikkelen oid. Heb jij dat ook moeten doen?

In Bosnië en Herzegovina ziin er idd niet veel snelladers. Door goed te plannen gaat het prima. Ik zit nu op een rafting kamp waar ik gebruik mag maken van laden via stopcontact (2kw). Laden is meestal gratis.

• Gevehi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-11 20:59

Voor stukje achtergrond is het misschien goed om het volgende filmpje te bekijken:
https://www.youtube.com/watch?v=F40ZBDAG8-o

Doordat o.a. bij bochten je binnenste en buitenste wielen een andere snelheid hebben, zullen de velgen zelden uitgelijnd staan.

• THE_BASE
  • Niet online
Gevehi schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:10:
[...]

Voor stukje achtergrond is het misschien goed om het volgende filmpje te bekijken:

Doordat o.a. bij bochten je binnenste en buitenste wielen een andere snelheid hebben, zullen de velgen zelden uitgelijnd staan.
Ah, dat verklaart het in Jip & Janneke-taal. Dan heb ik weer iets te exposen wat betreft mijn OCD. 8)

• aip

aip

Gevehi schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:10:
[...]

En daarom is het maar goed dat differentiëlen ooit zijn uitgevonden (en je sterk wordt afgeraden difflocks te activeren als je niet offroad op een zachte ondergrond of op sneeuw/ijs rijdt). :)

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
adsa schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 03:06:
[...]

Bij mij staat plug en charge ook aan. Ik zal die eens uitzetten en juiste volgorde aanhouden.

Als je de trekkoord gebruikt begreep ik dat je weer bij de dealer langs moet zodat ze die daar weer terug wikkelen oid. Heb jij dat ook moeten doen?

In Bosnië en Herzegovina ziin er idd niet veel snelladers. Door goed te plannen gaat het prima. Ik zit nu op een rafting kamp waar ik gebruik mag maken van laden via stopcontact (2kw). Laden is meestal gratis.
Ja, ik had mijn granny charger mee voor op de camping. 2x gebruikt, de rest goed zoeken naar snelladers (11/30/50 kw)
Dat trekkoord veert vanzelf terug, al 2x gebruikt, geen reden om onderhoud te hoeven geven.

• THE_BASE
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:09:
[...]

Dat lijkt inderdaad niet goed uitgelijnd. Bij de oogsensor valt het subtiel op, duidelijker is het te zien op het display.
Mag morgen terug naar de dealer en vrijdag weer ophalen. Jammer dat we onze nieuwe vriend een nachtje moeten missen, maar hopelijk kunnen ze het oplossen in die tijd, want het weekend willen we ermee gaan toeren.

• THE_BASE
  • Niet online
Coffee schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:05:

Ter referentie, ik heb de bass 2 punten en de treble 1 punt geplust. Daarbij heb ik de audio balans 2 punten naar achteren bewogen. Voor mijn smaak komt het nog steeds iets te veel van voren, maar als ik hem nog verder naar achteren zet heeft dat invloed op de (ervaren) geluidskwaliteit.
Of het kan tippen aan B&O van mijn Fiesta weet ik niet, maar met jou tips kom ik in elk geval in de buurt. Het is stukken beter zo!

• Revenge69
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-11 12:06
matje70 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:53:
[...]

Camera vandaag gemonteerd. Beeld is prima, nog niet naar nachtopname gekeken.
Hier kan ik helaas geen voorbeeld mp4 downloaden.
Hallo,

Net de camera besteld. Krijg nu een mail waar men extra informatie wil hebben over o.a. het type en bouwjaar. Maar ook een foto van de huidige situatie en van de binnenkant van het kapje.

Heb jij dat allemaal doorgestuurd of is het niet noodzakelijk. Lijkt mij dat een EV3 uit 2025 met het stuur links er maar in 1 uitvoering is.

Hoor het graag.

Groet,

Hans

• byebye171
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:31
Revenge69 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:00:
[...]

Hallo,

Net de camera besteld. Krijg nu een mail waar men extra informatie wil hebben over o.a. het type en bouwjaar. Maar ook een foto van de huidige situatie en van de binnenkant van het kapje.

Heb jij dat allemaal doorgestuurd of is het niet noodzakelijk. Lijkt mij dat een EV3 uit 2025 met het stuur links er maar in 1 uitvoering is.

Hoor het graag.

Groet,

Hans
Ik heb de fitcamx camera's (inc. achter) ook en heb de informatie aangeleverd, maar anders mag je mijn foto's wel gebruiken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Ik heb vanuit de bestuurdersstoel een foto van het kapje genomen zonder te demonteren. Was prima.

Ze vragen dit omdat ze verschillende versies hebben voor honderden typen auto's waarbij voor sommige auto's zelfs verschillen bestaan binnen hetzelfde modeljaar. Voor de EV3 maakt dat nu nog niet uit omdat er maar 1 versie is (stuur links/rechts even daargelaten) maar hun standaard proces is dat ze het zeker willen weten. Want als je de verkeerde hebt besteld moet je die retourneren, en dat is zowel voor jou als voor hen vervelend. Dus als het even kan willen ze dat voorkomen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 13-08-2025 13:49 ]

• Coffee

Coffee

Coffee

adsa schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 03:06:
[...]
Nee hoor! De noodontgrendeling kan je meerdere keren achter elkaar gebruiken. Hij hoeft daarvoor niet naar de dealer toe. Ik heb hem meerdere keren gebruikt, en de vergrendeling gaat de volgende keer netjes weer op slot.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

byebye171 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:06:
[...]

Ik heb de fitcamx camera's (inc. achter) ook en heb de informatie aangeleverd, maar anders mag je mijn foto's wel gebruiken.

***members only***
Ik heb zelf gekozen voor alleen front. Is het een beetje te doen qua cable management met de rear camera?

• byebye171
Zr40 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:00:
[...]

Ik heb zelf gekozen voor alleen front. Is het een beetje te doen qua cable management met de rear camera?
Te doen is het juiste woord en je moet niet bang aangelegd zijn. Ik kreeg de plastic kap van de achterklep bijvoorbeeld niet helemaal eraf. Met behulp van een stukje elektradraad de kabel toch er tussendoor weten te krijgen.

• byebye171
Zo ziet de video eruit. Wel iets kwaliteitsverlies door mijn "dappere poging" om kentekens te blurren _O-

Back

Front

[ Voor 12% gewijzigd door byebye171 op 13-08-2025 15:54 ]

• pati
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:27
byebye171 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:52:
Zo ziet de video eruit. Wel iets kwaliteitsverlies door mijn "dappere poging" om kentekens te blurren _O-

Back

[YouTube: Fitcamx rear video]

Front

[YouTube: Fitcamx front camera]
Zie je geen datum/tijd en snelheid van je eigen voertuig op de video?

EV3 adv + LR 19” allseason

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:40

Is dat een geheel gele kentekenplaat? Wel gemakkelijk bij flitspalen. :P

• deMercer
  • Niet online
pati schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:21:
Zie je geen datum/tijd en snelheid van je eigen voertuig op de video?
Datum/tijd zie ik wel, snelheid idd niet.

• byebye171
Klopt GPS zit niet op deze EV3 variant. Ik vond de OEM look belangrijker. Voor de prijs 266 euro kun je ook niet alles verwachten denk ik

• THE_BASE
  • Niet online
onzenuub schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:49:
[...]

Is dat een geheel gele kentekenplaat? Wel gemakkelijk bij flitspalen. :P
Haha, nee, geen reclame onderop. ;)

• DutchKel
  • Nu online
Ze hadden ook beloofd een neutrale kentekenplaat kentekenplaathouder achter te monteren, hebben ze niet gedaan.
THE_BASE schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:47:
[...]

Haha, nee, geen reclame onderop. ;)
Ik heb het even verbeterd voor je. Je mag de kentekenplaat namelijk niet aanpassen. Hoe een kentekenplaat eruit ziet is helemaal vastgelegd en daar mag niet van worden afgeweken. Ik denk niet dat er ook maar een garage is die reclame onderop de kentekenplaat zet, als die dat wel doet dan is die strafbaar. ;)

• AtlAntA
Xeforine schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:58:
[...]

Ik heb speciaal deze auto gekozen omdat de binnenspiegel verstelbaar is naar boven toe. Zodat ik er goed onderdoor kon kijken. Had je al geprobeerd de binnenspiegel omhoog te stellen? Kan nog niet zelf proberen, heb de auto nog niet zelf. De verkoper deed het toen voor mij voordat ik proefrit deed.
Ohhh kan dat? Haha dacht toch echt dat ik alles wel wist van deze auto! Ga zsm uitvogelen hoe dat moet. Kan wmb niet hoog genoeg staan.

• byebye171
Ik heb het even verbeterd voor je. Je mag de kentekenplaat namelijk niet aanpassen. Hoe een kentekenplaat eruit ziet is helemaal vastgelegd en daar mag niet van worden afgeweken. Ik denk niet dat er ook maar een garage is die reclame onderop de kentekenplaat zet, als die dat wel doet dan is die strafbaar. ;)
Maar de kentekenhouder bevat 9 van de 10 keer wel de naam van dealer.

• THE_BASE
  • Niet online
DutchKel schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 03:32:
[...]

[...]

Je hebt gelijk, maar denk dat het voor iedereen wel helder was dat ik het over de kentekenplaathouder had. ;)

• THE_BASE
  • Niet online
AtlAntA schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:06:
[...]

Ohhh kan dat? Haha dacht toch echt dat ik alles wel wist van deze auto! Ga zsm uitvogelen hoe dat moet. Kan wmb niet hoog genoeg staan.
Ik heb het geprobeerd en krijg het in elk geval niet in een simpele handeling voor elkaar.

• knarfbo
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 09-11 22:52
ik heb mij geprobeerd aan te melden bij de tesla app maar de kia ev3 komt niet in het systeem voor. Toen maar voor de ev5 gekozen, hebben jullie de zelfde ervaring. Ik heb nog niet geprobeerd om te laden bij Tesla weet iemand of dit werkt

Frank

• deMercer
  • Niet online
knarfbo schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:41:
ik heb mij geprobeerd aan te melden bij de tesla app maar de kia ev3 komt niet in het systeem voor. Toen maar voor de ev5 gekozen, hebben jullie de zelfde ervaring. Ik heb nog niet geprobeerd om te laden bij Tesla weet iemand of dit werkt
Had dezelfde constatering, en heb dezelfde keuze als jij gemaakt. Probleemloos kunnen laden bij Tesla in mei en juni hier in Spanje.

• THE_BASE
  • Niet online
EV3 weer terug van de dealer en het stuur is recht, had toch met uitlijning te maken. Fijn dat het in één dag is opgelost. Ook een kentekenplaathouder zonder reclame, rijdt een stuk lekkerder. :)

De auto rijdt echt heerlijk, ik kreeg als vervanging een Plus Advanced Air mee en dan merk ik toch wel degelijk verschil met de GT-Line die wat meer over de weg zweeft. Alles was wat 'steviger' bij de Plus Advanced Air. Het geluid uit de speakers was ook niet slecht, maar ook daarin is Harman & Kardon toch wel prettiger om naar te luisteren.

Inmiddels al even op de snelweg gereden natuurlijk en daar is het wel fijn rijden met automatische rijbaanwisseling. Wel 'binnen de lijntjes' uitgezet, want het stuur is continu aan het trekken en moet daar erg aan wennen.

Valt me overigens op dat het geluid van CarPlay wat muziek betreft prima is, maar het geluid van Siri meer mono klinkt. En bovendien is het geluid van de gesprekspartner aan de andere kant moet ik op vol vermogen zetten, dat komt ook niet lekker over. Meer mensen deze ervaringen?

Verder een hele fijne auto!

• NVranya
THE_BASE schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:19:. Alles was wat 'steviger' bij de Plus Advanced. Het geluid uit de speakers was ook niet slecht, maar ook daarin is Harman & Kardon toch wel prettiger om naar te luisteren.
Ehm, de Plus Advanced heeft Harman Kardon speakers? :?

• THE_BASE
  • Niet online
NVranya schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:51:
[...]

Ehm, de Plus Advanced heeft Harman Kardon speakers? :?
True! Deze had in elk geval geen HK speakers. Misschien was het dan gewoon een Air.

• Xeforine
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-11 23:31
AtlAntA schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:06:
[...]

Moet wel zeggen dat de 2e verkoper er ook issues mee had. Ik zal wel even navragen qua instructie.

• AtlAntA
Xeforine schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:20:
[...]

Moet wel zeggen dat de 2e verkoper er ook issues mee had. Ik zal wel even navragen qua instructie.
Graag want ik zie niks in de auto waarvan ik denk dat die binnenspiegel in hoogte verstelbaar is.

• Veld-NL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07:43
AtlAntA schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:21:
[...]

Graag want ik zie niks in de auto waarvan ik denk dat die binnenspiegel in hoogte verstelbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-j1IS2-9j9xIkBSBIPPFbRmd7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7WBqg1yHPCEqGlD9Xpfg7zF.jpg?f=fotoalbum_large
Ik wist niet dat dit kon. Natuurlijk naar de auto gerend om te checken of dit bij mij ook kon. En ja hoor!!!
Het zijn dus 2 "kogels" vlak na elkaar. Het gaat heel stroef dus je moet er best even aan duwen/ trekken, succes.
Tipgever, bedankt.

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-11 22:18
Skipper_NH schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:22:
Ik heb de auto GT-LINE PLUS nu een maand en heb afgelopen week voor het eerst geprobeerd de smart achterklep te gebruiken. Dat is de mogelijkheid om door achter de auto te gaan staan, terwijl deze is afgesloten langer dan een minuut, de achterklep open te laten gaan zonder gebruik te maken van een smartphone. Alleen de originele smartkey wordt gebruikt zonder ook maar één knop aan te raken. Maar wat wij ( dealer en ik) ook proberen het werkt niet. Ja de functie staat aan in het menu. Ook al diverse keren uit/aan gezet.
Ook de andere sleutel doet het niet. Op FB in de Nederlandse EV 3 groep is er één iemand die hetzelfde ervaart sinds de laatste update. Maar die heeft de dealer nog niet bezocht. Ik vandaag dus wel. Alle andere functies van de klep werken normaal. Er zit een trekhaak onder van Kia zelf. Bij monteren daarvan hoeft de bumper er niet af en dus hoeft ook geen stekker los genomen te worden (de sensor van de achterklep zit in bovenste deel v.d. bumper volgens de dealer).
Heeft iemand dit al eens mee gemaakt en sterker nog kunnen oplossen? De schuif smart achterklep aan zetten is dus al gedaan.
Vandaag is de auto bij de dealer geweest voor deze klacht. Alles nagelopen en niks bijzonders kunnen vinden. Uiteindelijk de accupool losgetrokken en na een dik uur teruggeplaatst. Probleem is opgelost. YEAH _/-\o_
Dus het is toch een rijdende computer: 8)7 CTRL-ALT-DEL stekker eruit en er weer in.

• matje70
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-11 14:25
[...]

Hallo,

Hoor het graag.

Groet,

Hans
Ik heb er foto’s van gemaakt en doorgestuurd. Een week later had ik de camera binnenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nfavKQZvHmv62sgFW_zxiTWZtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1K2nrmv1ZCNpPaBYBP672HpX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiHYbS2HN_6DBLRwsPln0Wiodzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fnD8WHVQYroH9Tuidxr3U9s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/955GcHYg-j7tikhabGxKTh5Y9gk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1IpBRumhAZnNHFCIpoGcV4VO.jpg?f=fotoalbum_large

EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ik kwam gisteren in een Duitse Facebook-groep het bericht tegen van een EV3 rijder, die van Duitsland naar UK was gereden.

Interessant vond ik het feit dat volgens hem de koplampen aangepast werden aan het linksrijden. Daar was ik wel benieuwd naar, en inderdaad; de handleiding laat weten dat je niet hoeft te klungelen met systemen of stickers. Tof!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5WFALYRhM48UT6pjhVaBiNh4p4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4O0g3Dbsaa8X6ihNhmJ4Sax.jpg?f=fotoalbum_large

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• aip

aip

Steeffoon schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:04:
Ik kwam gisteren in een Duitse Facebook-groep het bericht tegen van een EV3 rijder, die van Duitsland naar UK was gereden.

Interessant vond ik het feit dat volgens hem de koplampen aangepast werden aan het linksrijden. Daar was ik wel benieuwd naar, en inderdaad; de handleiding laat weten dat je niet hoeft te klungelen met systemen of stickers. Tof!

[Afbeelding]
Euhm, is dat niet bij alle moderne auto's sinds 2005-2010 zo? Dat je niet meer met van de rare stickers enzo aan de gang moet zoals dat vroeger moest, maar dat je dat via instellingen kan doen, of dat het zelfs helemaal niet meer nodig is?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Veld-NL schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:35:
[...]

[Afbeelding]
Ik wist niet dat dit kon. Natuurlijk naar de auto gerend om te checken of dit bij mij ook kon. En ja hoor!!!
Het zijn dus 2 "kogels" vlak na elkaar. Het gaat heel stroef dus je moet er best even aan duwen/ trekken, succes.
Tipgever, bedankt.
Ik heb de spiegel zo laag mogelijk gezet, nu is de horizon nét zichtbaar geworden. Het is nog steeds niet geweldig maar het is een verbetering! :)

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

aip schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:12:
[...]

Euhm, is dat niet bij alle moderne auto's sinds 2005-2010 zo? Dat je niet meer met van de rare stickers enzo aan de gang moet zoals dat vroeger moest, maar dat je dat via instellingen kan doen, of dat het zelfs helemaal niet meer nodig is?
Ik durf het je niet te zeggen om eerlijk te zijn. 8)7

• THE_BASE
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:17:
[...]

Ik heb de spiegel zo laag mogelijk gezet, nu is de horizon nét zichtbaar geworden. Het is nog steeds niet geweldig maar het is een verbetering! :)
Hier ook gelukt, heel fijn en inderdaad echt een verbetering!

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-11 20:48
THE_BASE schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:53:
[...]

Hier ook gelukt, heel fijn en inderdaad echt een verbetering!
Het hangt natuurlijk van uw lengte af, maar zit de spiegel dan niet veel meer in het zichtveld naar voren? Ik moet nu al bukken om onder de spiegel door te kunnen kijken voor verkeer van links of rechts.....

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Aedriaen1 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:56:
[...]

Het hangt natuurlijk van uw lengte af, maar zit de spiegel dan niet veel meer in het zichtveld naar voren? Ik moet nu al bukken om onder de spiegel door te kunnen kijken voor verkeer van links of rechts.....
Nouja, voor verkeer van links zou je er niets van moeten merken, daar de spiegel rechts van de bestuurder zit.

Als de stoel op de laagste stand staat maar dat is toch nog te hoog, dan kan je het beste de stoel wat verder naar achter kantelen, en ter compensatie voor de armen iets vooruit schuiven. Dan kom je met je hoofd lager uit.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Xeforine schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:03:
[...]

Kun je ook een foto maken vanuit de bestuurdersstoel? Ben benieuwd hoe erg die onder de binnenspiegel uitsteekt.
Zojuist gemonteerd. Het is niet geheel onzichtbaar maar het is (voor mij) niet storend. Het kapje heeft ook een extra ventilatierooster aan de rechterkant wat het origineel niet heeft. Op zich wel nuttig, want op die plek zit een kastje wat toch best wel warm wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Qtrd_GNSdKyi4D6TN-iWwyc6ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9DvPXBHKDO1btyl8aRM5WsLM.jpg?f=fotoalbum_large

• THE_BASE
  • Niet online
Aedriaen1 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:56:
[...]

Heb hem juist omhoog gezet, zodat ik verkeerslichten beter zie.

Ondertussen nog veel aan het stoeien met de beste houding. Merkt dat ik wat spanning in m’n nek heb. Maar dat kan ook zijn omdat ik nog niet geheel ontspannen rij in die grote auto. :)

• THE_BASE
  • Niet online
Vanavond drie keer gehad dat de dynamische verlichting rood ging knipperen. Blijkt dus te gebeuren bij naderen flitspalen of trajectcontrole. Ben ik daar ook weer achter!

• PSNE
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09-11 21:50
THE_BASE schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:42:
Vanavond drie keer gehad dat de dynamische verlichting rood ging knipperen. Blijkt dus te gebeuren bij naderen flitspalen of trajectcontrole. Ben ik daar ook weer achter!
Drie keer te hard gereden dus :) :) :)

• NVranya
PSNE schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 08:00:
[...]

Of 1x lang ;)

• THE_BASE
  • Niet online
PSNE schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 08:00:
[...]

Ik reed 6 km/u harder dan toegestaan, deed ik bij m’n oude Fiesta ook. Bij het naderen van de flitspaal ging ik wel naar de maximale snelheid.

Hoe precies is die snelheid afgesteld dan, zit daar nog een marge?

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-11 11:03

WTM

Bij mij is de GPS snelheid 1 km
lager (bijv met Google Maps via iPhone 16 pro via CarPlay) dus 100 km/h op de auto teller is 99 km/h via GPS. Dus echt marge zit daar niet in.

(De GT Plus line versie met 19” wielen. Heb ook winter set met 17” wielen nog niet getest, daar zal een andere afwijking zijn verwacht ik. Had ik met mijn vorige auto ook winter 17” en zomer set 19” teller verschil)

[ Voor 39% gewijzigd door WTM op 16-08-2025 10:40 ]

• THE_BASE
  • Niet online
WTM schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:38:
Bij mij is de GPS snelheid 1 km
lager (bijv met Google Maps via iPhone 16 pro via CarPlay) dus 100 km/h op de auto teller is 99 km/h via GPS. Dus echt marge zit daar niet in.

(De GT Plus line versie met 19” wielen. Heb ook winter set met 17” wielen nog niet getest, daar zal een andere afwijking zijn verwacht ik. Had ik met mijn vorige auto ook winter 17” en zomer set 19” teller verschil)
Hmm, nou ja, we gaan het zien. Ik heb bij een trajectcontrole dan misschien wel te hard gereden, maar bij de flitspalen waarbij de auto flink knipperde in de dynamische verlichting ging ik vol op de rem.

Wat dat betreft is alles wel even wennen als je 8 jaar een andere auto gewend was.

Pagina: 1 ... 63 ... 77 Laatste