Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 62 ... 71 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 17:21

aip

Mistacal schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:17:
Je hoort toch te stoppen om de zoveel tijd, kan je net zo goed even inpluggen, kleine moeite.
Natuurlijk, maar wat wij deden toen de kinderen nog klein waren was in de nacht rijden. Dan iedere 3-4 uur wisselen van bestuurder, met nog draaiende motor en direct door. Dan waren we in 9 uur in ons vakantiehuis 1100 km verderop. De kinderen sliepen het grootste deel van de tijd, dus dat was ideaal (en ze hebben zich daardoor aangeleerd in de auto zo min mogelijk te drinken en eten om maar niet naar de WC te hoeven ;) ).

Tegenwoordig hebben we de hond mee (de kinderen zijn de vakanties met hun ouders goeddeels zat), dus stoppen we elke 3-4 uur een half uurtje. En dan bevalt laden prima. Maar die 1300 km op 1 tank, die had ook wel wat.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Steeffoon

Smartphone-nerd

De Kia EV3 doet het goed in de laadcurve-test!
https://www.autoexpress.c...y-charge-quickly-they-say

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ziet er goed uit :) Ik heb 'm nu ook besteld.

Ik reed in mijn vorige auto met een BlackVue dashcam, die heb ik onder andere vanwege de kabels en de niet echt herbruikbare raamhouder niet verhuisd naar de EV3. Dit is toch wel een veel mooiere oplossing!

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 06-08-2025 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AbelR
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:38
Bimmer schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:58:
[...]
Het zal een winterprojectje worden
[...]
Betreft het anti-trailermodus kastje.

Een beetje late reactie, wou het al eerder schrijven maar nog niet aan toegekomen.

Als je gewoon zin hebt in een hobbyproject dan moet je dit maar negeren, maarr:
Je kan met een drietal onderdelen, waarvan twee van aliexpress ook in een middagje klaar zijn:
  • Op aliexpress een kant en klaar printplaatje ("4-Channel 12V Relay Module Board Shield with Optocoupler").
  • Een "7-Pin Trailer Extension Cable Lead Male To Female" (ook van Ali)
  • En een kabeldoos van de bouwmarkt (om de printplaat droog te houden)
En de assemblage vereist denk ik geen uitleg ;)

p.s. de reden voor 4-channel is omdat je immers 4 geschakelde draden nodig hebt:
  1. Remlicht
  2. KnipperL
  3. KnipperR
  4. Verlichting rondom (optioneel geschakeld, kan ook permanent aan natuurlijk)

[ Voor 1% gewijzigd door AbelR op 06-08-2025 17:20 . Reden: onderwerp toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
AbelR schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:04:
p.s. de reden voor 4-channel is omdat je immers 4 geschakelde draden nodig hebt:
  1. Remlicht
  2. KnipperL
  3. KnipperR
  4. Verlichting rondom (optioneel geschakeld, kan ook permanent aan natuurlijk)
Gewoon uit interesse (onze EV3 heeft geen trekhaak, en die gaat er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook niet komen): moet het mistachterlicht niet ook geschakeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Britske
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:17
Britske schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:36:
Zijn er meer mensen die er last van hebben dat Android Auto het niet doet?
Het heeft gewoon gewerkt, maar ineens komt hij niet meer bij beschikbare verbindingen te staan.
De telefoon zegt zelf dat Android Auto verbonden is en dat je op het scherm van de auto verder moet.

Ik heb de telefoon al eens herstart en de auto ook (geen volledige reset of los van de accu).
Een keer mijn toestel verwijderen en opnieuw toevoegen heeft het opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AbelR
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:38
deMercer schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:36:
[...]

Gewoon uit interesse (onze EV3 heeft geen trekhaak, en die gaat er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook niet komen): moet het mistachterlicht niet ook geschakeld worden?
Eigenlijk wel, maar ik heb geen mistachterlicht en verwacht ook niet dat de politie de functionaliteit gaat controleren als ik die wel had.
Stel er vindt een controle plaats, dan is het kastje ook zo ge-bypassed, onder het mom van "even de stekkers schoonmaken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
bartmaniac schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:57:
wat ik al heel lang niet meer te zien krijg op de standaard navigatiekaart zijn de laadstations, ik herinner me dat die als groene cirkeltjes (als ik me goed herinner) op de kaaert getoond werden. Geen idee waarom ik deze niet meer tezien krijg, of ik nu gewoon rijd of een navigatie volg maakt niet uit, en of ik nu nog 20% over heb of 80% maakt ook niet uit
Krijg deze nog gewoon te zien, ook als opladen niet nodig is. Ik meen dat hier een instelling voor was om deze wel of niet te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 00:00
deMercer schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:11:
[...]

Krijg deze nog gewoon te zien, ook als opladen niet nodig is. Ik meen dat hier een instelling voor was om deze wel of niet te tonen.
Neen geen intelling voor. Is volgens mij een bug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:06
Is dan wel een specifieke want ook in mijn auto gewoon de groene bolletjes op het scherm tijdens het rijden (zonder een route geplanned te hebben en met volle batterij.)

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
bartmaniac schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:53:
Neen geen intelling voor. Is volgens mij een bug
Volgens mij is het deze instelling: Setup > Navigatie > Scherm > POI-icons tonen > Oplaadstat.

Kan het momenteel niet testen of het deze echt is of niet, in de verste verte geen openbare laders aanwezig hier ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik was net bij een officiële Kia dealer en daar heb ik zwart op wit een e-mail gezien van Kia Nederland aan de dealer.

In de mail werd de vraag gesteld dat er steeds meer klanten vragen naar de uitrol van V2G/V2H. Het antwoord is dat Korea zal beginnen met uitrollen vanaf Q1 2026 voor de EV3. Een ander model komt Q4 2025 aan de beurt (weet even niet welk model, maar verwacht de EV9).

Daarnaast werd er in de mail gezet dat het nog altijd afhankelijk van NL/EU is en dat dealers voorzichtig moeten omgaan met de communicatie. Maar de start van uitrol begin volgend jaar kan wel als feit worden gezien.

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 00:00
deMercer schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:12:
[...]

Volgens mij is het deze instelling: Setup > Navigatie > Scherm > POI-icons tonen > Oplaadstat.

Kan het momenteel niet testen of het deze echt is of niet, in de verste verte geen openbare laders aanwezig hier ;)
nee, die instelling heb ik ook al geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Nu online

Steeffoon

Smartphone-nerd

bartmaniac schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:37:
[...]

nee, die instelling heb ik ook al geprobeerd
Ik herken dit wel van de Hyundai Kona, zelfde infotainmentscherm. Die toonde eerst ook altijd de brandstofprijzen van tankstations, ook al had je net getankt. Staat ook ingeschakeld. Paar weken nadat ik de auto had verdween dat op magische wijze. Nooit meer gezien sindsdien. Ben bang dat dat bij de EV3 ook zo'n beetje is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:09
THE_BASE schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:38:
Ik was net bij een officiële Kia dealer en daar heb ik zwart op wit een e-mail gezien van Kia Nederland aan de dealer.

In de mail werd de vraag gesteld dat er steeds meer klanten vragen naar de uitrol van V2G/V2H. Het antwoord is dat Korea zal beginnen met uitrollen vanaf Q1 2026 voor de EV3. Een ander model komt Q4 2025 aan de beurt (weet even niet welk model, maar verwacht de EV9).

Daarnaast werd er in de mail gezet dat het nog altijd afhankelijk van NL/EU is en dat dealers voorzichtig moeten omgaan met de communicatie. Maar de start van uitrol begin volgend jaar kan wel als feit worden gezien.
Ben benieuwd of de netwerkbeheerders dan ook zo ver zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pati
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:50
Er is een EV3 rijder die een alternatieve oplossing voor op opslag in de middenconsole heeft gemaakt met een 3d printer:

https://link.marktplaats....tm_content=app_ios_tablet

Ziet er goed uit en past volledig onder de ‘broodplank’

EV3 adv + LR 19” allseason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:16
pati schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:14:
Er is een EV3 rijder die een alternatieve oplossing voor op opslag in de middenconsole heeft gemaakt met een 3d printer:

Slim gemaakt, maar 35e is idioot natuurlijk. Al geef ik hem geen ongelijk, afwachten wie het geld ervoor gaat geven haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Nu we zelf een EV3 hebben gekocht zien we er niet geheel toevalligerwijs ineens veel rondrijden, in dit artikel wordt ook verwezen naar de huidige positieve flow van Kia in de Nederlandse markt:

Machtsstrijd in auto-industrie kan goed uitpakken voor consumenten
https://www.nu.nl/economi...ken-voor-consumenten.html

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Even iets anders, ik probeer een EV3-sleutelhanger bij Kia te bestellen, maar bij het invoeren van mijn adres gebeurd er niets. Ook niet met andere browsers. Lukt het bij één van jullie wel?

https://webshop.kia.nl/pr...leutelhanger/66951ADE2704

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
THE_BASE schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:13:
Even iets anders, ik probeer een EV3-sleutelhanger bij Kia te bestellen, maar bij het invoeren van mijn adres gebeurd er niets. Ook niet met andere browsers. Lukt het bij één van jullie wel?

Er gaat iets fout met de reCaptcha zo te zien. De volgende foutmelding verschijnt ipv de normale reCaptcha:
ERROR for site owner: Invalid domain for site key

Foutje aan de kant van de Kia-website dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:36:
[...]

Er gaat iets fout met de reCaptcha zo te zien. De volgende foutmelding verschijnt ipv de normale reCaptcha:
ERROR for site owner: Invalid domain for site key

Foutje aan de kant van de Kia-website dus.
Dan komt het wel een keer. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:11
Blaauw87 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:56:
[...]

Slim gemaakt, maar 35e is idioot natuurlijk. Al geef ik hem geen ongelijk, afwachten wie het geld ervoor gaat geven haha.
Ik vind die 35 euro nog wel te verantwoorden. Het is geen massa productie wat hij heeft. Als het massaal geproduceerd wordt dan zijn de kosten om het te maken ook lager. Ik denk niet dat hij/zij er veel winst op maakt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Nu online

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:13:

Als je hem wil hebben (ik heb 'm ook besteld bij de aanschaf van de EV3 :+ ) kun je altijd evt de dealer bellen. Zij kunnen hem zo voor je bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draadloosalmere
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-08 13:14
Coffee schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:25:
[...]

Die functie staat wel in de marketing video’s van de EV3 (als walk-away lock), maar de functie ontbreekt uit het menu. Ik denk zelf dat deze functie nog moet komen met een update?
Heeft iemand hier ooit nog iets over gehoord? Ik heb mijn EV3 nu bijna 3 weken met digital key 2.0. Werkt heel goed, zelfs met mijn iWatch, maar hij sluit niet automatisch bij het weglopen, moet daarvoor naar de wallet in mijn iWatch en dan handmatig activeren. Optie staat ook niet bij de instellingen, terwijl automatisch openen met digital key 2.0 oftewel bij mij met iPhone of iWatch wel werkt. Is dit weer iets typisch Nederlands, dat het bij ons niet werkt of mag werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:42
Draadloosalmere schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:15:
[...]

Heeft iemand hier ooit nog iets over gehoord? Ik heb mijn EV3 nu bijna 3 weken met digital key 2.0. Werkt heel goed, zelfs met mijn iWatch, maar hij sluit niet automatisch bij het weglopen, moet daarvoor naar de wallet in mijn iWatch en dan handmatig activeren. Optie staat ook niet bij de instellingen, terwijl automatisch openen met digital key 2.0 oftewel bij mij met iPhone of iWatch wel werkt. Is dit weer iets typisch Nederlands, dat het bij ons niet werkt of mag werken?
Is hier al eerder voorbij gekomen. Je kunt de auto sluiten door op het ‘streepje’ op de portiergreep te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

deejeebv schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:29:
[...]

Is hier al eerder voorbij gekomen. Je kunt de auto sluiten door op het ‘streepje’ op de portiergreep te klikken.
Dat is fijn dat het handmatig kan, maar automatisch is prettiger.

Overigens gaat de auto *wel* automatisch weer op slot wanneer hij met de nabijheid van de sleutel automatisch open gaat, maar je vervolgens niet instapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Zr40 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:36:
[...]

Dat is fijn dat het handmatig kan, maar automatisch is prettiger.

Overigens gaat de auto *wel* automatisch weer op slot wanneer hij met de nabijheid van de sleutel automatisch open gaat, maar je vervolgens niet instapt.
En dat is al vanaf het begin zo. Schijnt een design keuze van Kia te zijn. Ik snap er ook geen h*l van, maar de auto gaat bij weglopen niet dicht. Dat deed onze Zoe wel, de Tesla ook. Ik vind het een groot gemis, maar goed, het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15:55
Ik ga morgen bij dealer een proefrit maken, ben er echter nog niet uit of ik de standard of longrange batterij wil hebben.
Vaag heb ik gelezen dat de standaard batterij een lfp zou zijn maar dat wordt weer diverse malen tegengesproken.

Liefst wil ik de lfp batterij omdat je die gewoon tot 100% kan laden iedere keer, terwijl bij mnc batterij ik 20% niet kan laden ivm sterkere degradatie van dat ding.

Morgen maar eens details proberen te krijgen hierover bij de dealer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Nu online

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ronald1245 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:47:
Ik ga morgen bij dealer een proefrit maken, ben er echter nog niet uit of ik de standard of longrange batterij wil hebben.
Vaag heb ik gelezen dat de standaard batterij een lfp zou zijn maar dat wordt weer diverse malen tegengesproken.

Liefst wil ik de lfp batterij omdat je die gewoon tot 100% kan laden iedere keer, terwijl bij mnc batterij ik 20% niet kan laden ivm sterkere degradatie van dat ding.

Morgen maar eens details proberen te krijgen hierover bij de dealer
Dat ligt echt aan wat de kilometers zijn die je moet maken. Ik heb Long Range gekozen omdat ik meer vrijheid wil. Misschien zit het tussen de oren, maar zo voelt het wel. Ik verwacht dat de overschakeling van benzine (wat ik nu gewend ben) naar elektrisch rijden minder groot is ook daardoor. Daarbij woon ik in Drenthe, en woont de familie allemaal in de randstad of richting Zeeland; dus dat scheelt ook weer. Rij je 50 kilometer op een dag, zal je minder snel een long range echt nodig hebben, dan wanneer je dagelijks 300 kilometer rijdt ;-)

Overigens; ik zeg wel dat ik heb gekozen voor long-range, we hebben de GT-PlusLine gekozen, die heeft standaard LR.

Ik weet niet waar je de informatie over de batterij vandaan hebt, maar de techniek is hetzelfde. Dit is terug te vinden op pagina 12 van de prijslijst. Dit is een Li-Ion.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ronald1245 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:47:

Volgens EV-database hebben beide versies een NCM batterij.

Persoonlijk houd ik er geen rekening mee. Ik laad op AC 11 kW tot 100% (wat volgens de readout in werkelijkheid 97% is). Ik heb de long range batterij zodat ik het mij kan veroorloven om niet dagelijks te hoeven laden, aangezien ik circa 150 km per werkdag rijd en geen thuislader heb.

Als je wel thuis kan laden, dan is de keuze voor standard range makkelijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
  • Laatst online: 15:55
Steeffoon schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:26:
[...]

Dat ligt echt aan wat de kilometers zijn die je moet maken. Ik heb Long Range gekozen omdat ik meer vrijheid wil. Misschien zit het tussen de oren, maar zo voelt het wel. Ik verwacht dat de overschakeling van benzine (wat ik nu gewend ben) naar elektrisch rijden minder groot is ook daardoor. Daarbij woon ik in Drenthe, en woont de familie allemaal in de randstad of richting Zeeland; dus dat scheelt ook weer. Rij je 50 kilometer op een dag, zal je minder snel een long range echt nodig hebben, dan wanneer je dagelijks 300 kilometer rijdt ;-)

Overigens; ik zeg wel dat ik heb gekozen voor long-range, we hebben de GT-PlusLine gekozen, die heeft standaard LR.

Ik weet niet waar je de informatie over de batterij vandaan hebt, maar de techniek is hetzelfde. Dit is terug te vinden op pagina 12 van de prijslijst. Dit is een Li-Ion.
Beide accu’s zijn li-ion echter daaronder heb je wel degelijk verschil zoals lfp of mcn, en nog meer. De lfp kun je iedere dag als het moet tot 100% laden het andere type niet zonder degradatie te veroorzaken.

Ik moet slechts 60km p/dag (woonwerk) rijden en wil als het even kan maar 1x in de week laden, ik heb nu een lynk&co 01 maar die moet ik iedere dag 100% laden gelukkig heeft hij een lfp accu.

Ik hoop met de ev3 1x te moeten laden in de week want thuisladen kan niet altijd omdat ik in randstad woon (dus meestal openbaar parkeren) en geen oprit heb bij het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Draadloosalmere schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:15:
Is dit weer iets typisch Nederlands, dat het bij ons niet werkt of mag werken?
Hier in Spanje werkt het ook niet. Niet met iPhone, niet met Apple Watch en niet met de keyfob.

Om er enigszins aan te wennen dat je de auto bewust op slot moet doen, heb ik het automatisch ontgrendelen ook maar uitgeschakeld. Na ruim 2 maanden zijn we er inmiddels redelijk aan gewend dat we de auto op slot moeten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:10
Gisteren mijn Kia NFC creditcard binnen gehad. Installatie was 30 sec werk (2 sleutels mee en registreren).
Ik ben niet in het bezit van een gesupporteerde telefoon voor NFC/UWB en ik vind dit een heel goed alternatief voor FOB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcwU1CwFbiCHE4yWXMleRbEaD9o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GKp5ojqiT7G5NBsFdfB73q8w.png?f=user_large

De verzend kosten uit USA waren wat hoog maar door meerdere kaarten met meerdere te bestellen werd dat ook goedkoper.

Jammer dat ze niet in NL verkrijgbaar zijn. In de KIA EV3 how to filmpjes worden ze toch genoemd.

[ Voor 8% gewijzigd door _birdie_ op 08-08-2025 18:56 ]

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:16
Ronald1245 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:50:
[...]

Beide accu’s zijn li-ion echter daaronder heb je wel degelijk verschil zoals lfp of mcn, en nog meer. De lfp kun je iedere dag als het moet tot 100% laden het andere type niet zonder degradatie te veroorzaken.

Ik moet slechts 60km p/dag (woonwerk) rijden en wil als het even kan maar 1x in de week laden, ik heb nu een lynk&co 01 maar die moet ik iedere dag 100% laden gelukkig heeft hij een lfp accu.

Ik hoop met de ev3 1x te moeten laden in de week want thuisladen kan niet altijd omdat ik in randstad woon (dus meestal openbaar parkeren) en geen oprit heb bij het huis.
Het is de taak van de bms om de accu te beschermen en niet die van de gebruiker. 100% volgens welke display dan ook zal geen echte 100% zijn. Zelfs als je met odb gaat uitlezen dan zal de accu nog gerust een paar procenten daaronder of daarboven zitten.

Vat dit niet al te persoonlijk op maar ik snap niet waarom mensen zich hier zo druk over maken. Kia heeft ook nog eens steengoede garantie. En wat verandert er voor jou als de auto over 6 jaar nog 92% SoH accu over heeft? Gaan die paar procenten voor jou echt iets uit maken? Nee, want je bent al bereid om tussen de 10 en de 90% te blijven toch? Ik heb liever over 6 jaar wat minder SoH dan dat ik nu steeds krampachtig tussen arbitraire percentages probeer te blijven.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:19

Coffee

Coffee

Ronald1245 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:50:
[...]

Ik zou me er niet al te druk om maken. Moderne elektrische auto’s, die van de afgelopen 5 jaar, verliezen slechts enkele procenten ook als ze mishandeld worden. Het is echt heel wat anders dan bij een telefoon. Ze verliezen vaak in de eerste paar jaar 2-4%, daarna bijna niets meer.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVranya
  • Nu online
pati schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:14:

Voor dat geld koop je net zo goed dit: https://amzn.eu/d/b8cvC2o

Inclusief antislip matjes voor de vakjes en bij omze Chinese vrienden waarschijnlijk ook nog goedkoper te vinden.

Ik heb er zo eentje en bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jules
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 19-09 21:39
NVranya schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:39:
[...]

Voor dat geld koop je net zo goed dit: https://amzn.eu/d/b8cvC2o

Inclusief antislip matjes voor de vakjes en bij omze Chinese vrienden waarschijnlijk ook nog goedkoper te vinden.

Ik heb er zo eentje en bevalt prima.
Exact deze besteld bij onze chinese vrienden ;)
I just found this on AliExpress:
€17,15 | Abs Car Armrest Under Storage Box Organizer Holder Tray Car Central Card Coin Stowing Tidying For Kia Ev3
https://a.aliexpress.com/_EJdDtUq

Nu nog een maandje wachten op de levering van de EV3 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Nu online

Steeffoon

Smartphone-nerd

-jules schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:55:
[...]

€17,15 | Abs Car Armrest Under Storage Box Organizer Holder Tray Car Central Card Coin Stowing Tidying For Kia Ev3

Dat is een betere prijs. Heb hem vandaag binnengekregen voor 23 euro nog wat. Zijn veel verschillen op Ali te vinden 😝

Voelt heel degelijk en goed aan met handige rubberen matten. Nu alleen nog even wachten op de EV3 zelf 🤣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Hier nog een paar nachtjes slapen. Dinsdag de EV3 ophalen, super veel zin in! Al veel reviews bekeken en gelezen, zowel van particuliere als van de pro’s en iedereen is positief. Dus dat stemt mijn goed en geeft mij vertrouwen dat ik een goede keuze heb gemaakt!

Ben benieuwd hoe de aflevering gaat zijn, 8 jaar geleden kochten we een splinternieuwe Ford en dat viel tegen. We kregen slechts een sleutelhanger en een bidon, want ze waren even vergeten dat we kwamen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
THE_BASE schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:30:
Ben benieuwd hoe de aflevering gaat zijn, 8 jaar geleden kochten we een splinternieuwe Ford en dat viel tegen. We kregen slechts een sleutelhanger en een bidon, want ze waren even vergeten dat we kwamen…
En wanneer kreeg je de splinternieuwe Ford dan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
THE_BASE schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:30:
Hier nog een paar nachtjes slapen. Dinsdag de EV3 ophalen, super veel zin in! Al veel reviews bekeken en gelezen, zowel van particuliere als van de pro’s en iedereen is positief. Dus dat stemt mijn goed en geeft mij vertrouwen dat ik een goede keuze heb gemaakt!

Phusebox, is that you? :+

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
onzenuub schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:28:
[...]

En wanneer kreeg je de splinternieuwe Ford dan? :P
Haha! Nou, gelukkig kregen we die ook gewoon mee en hebben we daar 8 heerlijke jaren in mogen rijden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Hoe is jullie ervaring eigenlijk met de lak? Ik lees op in het EV6 topic en op Reddit veel gebruikers klagen dat Kia de slechtste lak van alle merken heeft en dat er snel steenslag en krasjes zichtbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

THE_BASE schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:49:
Hoe is jullie ervaring eigenlijk met de lak? Ik lees op in het EV6 topic en op Reddit veel gebruikers klagen dat Kia de slechtste lak van alle merken heeft en dat er snel steenslag en krasjes zichtbaar zijn.
Ik ga niet speciaal op zoek naar krasjes, ze zullen er vast wel zitten en ik verwacht ook niet anders. Maar in de drie maanden dat ik 'm nu heb is het mij in ieder geval niet opgevallen in de kleur Snow White Pearl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Zr40 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:53:
[...]

Ik ga niet speciaal op zoek naar krasjes, ze zullen er vast wel zitten en ik verwacht ook niet anders. Maar in de drie maanden dat ik 'm nu heb is het mij in ieder geval niet opgevallen in de kleur Snow White Pearl.
Hier bij de grijze lak wel al de nodige steenslag te zien. Maar vergeleken met Tesla valt t allemaal reuze mee. Daar leek de lak meer op een laagje suiker, als je er ook maar boos naar keek bladderde die af. Vergeleken bij de Volvo en BMW daarentegen, is het inderdaad vrij magertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
aip schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:47:
[...]

Hier bij de grijze lak wel al de nodige steenslag te zien. Maar vergeleken met Tesla valt t allemaal reuze mee. Daar leek de lak meer op een laagje suiker, als je er ook maar boos naar keek bladderde die af. Vergeleken bij de Volvo en BMW daarentegen, is het inderdaad vrij magertjes.
Waarom kijk jij boos naar een Tesla? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aip

aip

onzenuub schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:49:
[...]

Waarom kijk jij boos naar een Tesla? :P
Laat ik daar maar niet over beginnen ;)

(maar ik ben blij dat 'ie weg is, dat wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
aip schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:47:
[...]

En heb je het dan over Shale Grey? Want die is natuurlijk wat donkerder en daarop zie je snel meer dan op bijvoorbeeld wit of Ivory.

Zat te denken om er een finish overheen te laten doen, maar anderszijds is het wel een gebruiksvoorwerp en doet het eerste krasje altijd het meest pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

THE_BASE schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:56:
[...]

En heb je het dan over Shale Grey? Want die is natuurlijk wat donkerder en daarop zie je snel meer dan op bijvoorbeeld wit of Ivory.

Zat te denken om er een finish overheen te laten doen, maar anderszijds is het wel een gebruiksvoorwerp en doet het eerste krasje altijd het meest pijn.
Yup Shale Grey. En de Tesla was Rood, daar zag je ook vrij veel op. Maar inderdaad, gebruiksvoorwerp, en na 18000 km is het niet zo raar dat je plekjes ziet. Ik laat t lekker zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
aip schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:00:
[...]

Yup Shale Grey. En de Tesla was Rood, daar zag je ook vrij veel op. Maar inderdaad, gebruiksvoorwerp, en na 18000 km is het niet zo raar dat je plekjes ziet. Ik laat t lekker zo.
Hier een blauwe Ford Fiesta waar je het ook heel duidelijk zag, dus ooit een lakstift gekocht. Maar dat is ook niet geweldig. Overigens krijgen we die van de dealer gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _EV_
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16:13
_birdie_ schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:54:
Gisteren mijn Kia NFC creditcard binnen gehad. Installatie was 30 sec werk (2 sleutels mee en registreren).
Ik ben niet in het bezit van een gesupporteerde telefoon voor NFC/UWB en ik vind dit een heel goed alternatief voor FOB.

[Afbeelding]

De verzend kosten uit USA waren wat hoog maar door meerdere kaarten met meerdere te bestellen werd dat ook goedkoper.

Jammer dat ze niet in NL verkrijgbaar zijn. In de KIA EV3 how to filmpjes worden ze toch genoemd.
Zou een algemene NFC kaart ook niet werken? Bijvoorbeeld een OV chipkaart
NFC is een algemene term, en kan met verschillende protocollen werken.
Mifare DESFire is een veel gebruikte.
Voor degenen die ook een Kia Creditcard wil gebruiken, en gaan kopen, zou ik het eerst uitproberen met een ov chipkaart.
Ik kan het niet doen omdat ik de EV3 nog niet heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
_EV_ schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:39:
[...]

Voor degenen die ook een Kia Creditcard wil gebruiken, en gaan kopen, zou ik het eerst uitproberen met een ov chipkaart.
Je hebt onder andere bij Amazon ook algemene NFC kaarten. Die zouden ook gewoon ondersteund moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Ik krijg inmiddels de melding om naar de dealer te gaan voor onderhoud. Het blijkt dat deze stond ingesteld op 15.000km of 365 dagen. Hoe veel kilometer beveelt Kia ook al weer aan? 15k of 30k?

Ook had ik van de week dat mijn cluster ineens Koreaans sprak, waar het infotainment systeem nog Nederlands sprak. Dit was makkelijk op te lossen door in het infotainment systeem even naar een andere taal en dan weer terug te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubkC-qaXjrz0Lmex-UFH_9E2USU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XPVwGm1r5r2828RJhudyuUMm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

THE_BASE schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:46:
[...]

Je hebt onder andere bij Amazon ook algemene NFC kaarten. Die zouden ook gewoon ondersteund moeten worden.
Welke type NFC kaart is er dan nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
_EV_ schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:39:
[...]

Ik hoor het graag ..

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Alternatief kunnen we deze kaarten misschien gezamenlijk kopen om verzendkosten naar Nederland te verdelen. Ik ben wel bereid tot te organiseren. Iemand interesse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
Coffee schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:12:
[...]

Alternatief kunnen we deze kaarten misschien gezamenlijk kopen om verzendkosten naar Nederland te verdelen. Ik ben wel bereid tot te organiseren. Iemand interesse?
zo heb ik het ook gedaan met 3 anderen ev3 bezitters .. dan zijn de verzendkosten iets minder al had ik ook geen moeite om het zelf te betalen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Coffee schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:02:
[...]

Welke type NFC kaart is er dan nodig?
Durf het je niet te zeggen, maar ik weet wel dat je veel met deze dingen kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Coffee schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:12:
[...]

De kaart heb je toch alleen nodig als je geen open NFC op je smartphone hebt? Ik vraag me wel af hoeveel procent dat nog niet heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15:28
Coffee schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:55:
Ik krijg inmiddels de melding om naar de dealer te gaan voor onderhoud. Het blijkt dat deze stond ingesteld op 15.000km of 365 dagen. Hoe veel kilometer beveelt Kia ook al weer aan? 15k of 30k?

Ook had ik van de week dat mijn cluster ineens Koreaans sprak, waar het infotainment systeem nog Nederlands sprak. Dit was makkelijk op te lossen door in het infotainment systeem even naar een andere taal en dan weer terug te zetten.

[Afbeelding]
30k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

THE_BASE schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:19:
[...]

De kaart heb je toch alleen nodig als je geen open NFC op je smartphone hebt? Ik vraag me wel af hoeveel procent dat nog niet heeft...
Zo'n kaart kan nuttig zijn als je iemand anders de auto even wilt laten gebruiken, zonder gelijk de keyfob mee te hoeven geven.

Eventueel verlies van de kaart is minder erg dan verlies van de keyfob. Een kaart kan je zo ontkoppelen/vervangen, bij een keyfob is dat wat lastiger. :)

En sommige mensen vinden een kaart misschien wel prettiger, of laten de telefoon wel eens thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Zr40 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:45:
[...]

Zo'n kaart kan nuttig zijn als je iemand anders de auto even wilt laten gebruiken, zonder gelijk de keyfob mee te hoeven geven.

Eventueel verlies van de kaart is minder erg dan verlies van de keyfob. Een kaart kan je zo ontkoppelen/vervangen, bij een keyfob is dat wat lastiger. :)

En sommige mensen vinden een kaart misschien wel prettiger, of laten de telefoon wel eens thuis.
Of als je duiker bent. Kaart mee naar beneden is veiliger dan een key fob ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Coffee schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:55:
Ook had ik van de week dat mijn cluster ineens Koreaans sprak, waar het infotainment systeem nog Nederlands sprak.
Zo erg had ik het niet, maar in de wasstraat mode kwam opeens een stukje tekst in een Skandinavische taal voorbij. Aanvankelijk geen idee wat daar werd bedoeld, later werd het duidelijk: de wasstraat mode schakelt de mogelijkheid tot het openen van de kofferklep uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adcl
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09:50
Wasstraat mode: naar gezocht maar niet kunnen activeren…. Hoe ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
In Nederland: Niet.
Staat niet in de NL configuratie, dus gewoon gezond verstand.

(Vanmorgen nog door de wasstraat geweest ;))

Gewoon spullen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
adcl schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:27:
Wasstraat mode: naar gezocht maar niet kunnen activeren…. Hoe ?
‘Gewoon’ vanaf het home screen. Ergens rechts in de lijst tegels staat (in onze EV3 tenminste) een tegel “Wasstraat mode”. Als je die selecteert, krijg je wat eerst slechts een bullet lijst met aandachtspunten lijkt te zijn te zien: sluit ramen, sluit schuifdak, klap spiegels in, etc. etc. (plus een Skandinavische tekst waar geen chocola van te maken is). Doe je iets van dat lijstje, dan komt er een groen vinkje voor te staan.

Er is echter ook nog een knop “Start” onderaan het lijstje, en dan gebeuren er daadwerkelijk dingen: de auto voert dan de (alle?) taken van het lijstje uit.
Soepie schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:10:
Kennelijk gaat KIA er vanuit dat we dat hier in Spanje niet hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

deMercer schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:24:

Kennelijk gaat KIA er vanuit dat we dat hier in Spanje niet hebben :)
Je maakt het zo wel heel makkelijk he, om de Club Med te kakken te zetten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
aip schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:37:
Je maakt het zo wel heel makkelijk he, om de Club Med te kakken te zetten ;)
Ik ben wel blij hoor, met ‘mijn’ wasstraat mode 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 22:28
Soepie schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:10:

(Vanmorgen nog door de wasstraat geweest ;))
Nou....ik moest een paar maanden door een voor mij onbekende wasstraat met mn BMW iX1, maar dat was er eentje met een soort van lopende band alleen links.

Dus dan moet de auto in N (nog nooit een EV in N gezet), maar ook van Autohold af en daarna auto uit)
Doe je dat niet dan zet de auto m op parkeerrem en trekt de auto scheef met schade. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:07
Nou zelf met uitzetten van alles en nog wat, en in neutraal zetten, liep het voor mij nog steeds niet lekker. Moest ook i-pedal uitzetten want anders bleef die op de rem gaan. Tenminste... denk dat dat het was. Nog nooit eerder met een EV of zelfs automaat door de wasstraat geweest dus een heel avontuur 😂

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je moet het rempedaal gebruiken terwijl je naar N schakelt, anders gaat de parkeerrem er automatisch op. En als dat toch gebeurt, helemaal links zit de knop om ‘m weer van de rem te halen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik lees dat ik voorlopig de auto zelf ga wassen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

THE_BASE schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 07:03:
Ik lees dat ik voorlopig de auto zelf ga wassen. :+
Het is heel makkelijk hoor! Als je op de band staat heel even de rem indrukken en dan de schakel knop één klik naar voren drukken. Verder hoef je niets te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Coffee op 11-08-2025 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adsa
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:55
1700 km met de EV3: verbruik, laadfouten en verrassingen

Afgelopen week heb ik voor het eerst een lange rit gemaakt met mijn EV3: 1700 km naar Zuid-Europa.
Ik had voor deze reis een Ionity-abonnement afgesloten, maar toch regelmatig problemen gehad bij het laden.

Probleem bij Ionity
Tijdens meerdere stops kreeg ik foutmeldingen van Kia zodra ik de kabel in de auto stak.
Achteraf denk ik dat dit misschien kwam doordat ik eerst de kabel aansloot en daarna pas de laadsessie activeerde via de Ionity-app.
Dat zorgde voor frustratie, maar het kan dus gewoon een user error zijn geweest.
Mijn vraag: is de volgorde van aansluiten belangrijk voor een probleemloze laadsessie?

Verbruik onderweg
Ik heb zoveel mogelijk 120 km/u gereden.Bijna nooit sneller.
Het was niet druk, maar door wegwerkzaamheden reed ik soms wat langzamer.
Gemiddeld verbruik: 16,5 kWh/100 km, erg tevreden mee.

Laden deed ik meestal tegelijk met een plaspauze: 15-20 minuten laden, daarna weer 100-200 km verder.
De afstand hing vooral af van… de range van mijn blaas. 😉

AC-laden op bestemming
Op mijn bestemming in Bosnië en Herzegovina kreeg ik bij AC-laden één keer de laadsessie niet gestopt via de app.
Het hotelpersoneel moest de sessie handmatig beëindigen op de lader.
Pas daarna kon ik de kabel losmaken.
Auto aan- en uitzetten hielp niet.
Zijn er andere manieren om een AC-laadsessie te stoppen als de app het niet doet?

Overige tip
Voor wie het interessant vindt: Live Services werken hier gewoon via de app, zolang je maar goede mobiele ontvangst hebt. Laden bij hotelsen restaurants is meestal gratis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

adsa schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 07:42:
Zijn er andere manieren om een AC-laadsessie te stoppen als de app het niet doet?
Er zit een knop onder de “+” LED bij de laadpoort. Als je de portieren ontgrendelt (even vergrendelen als ze dat al waren) en dan binnen 15 seconden die een paar seconden ingedrukt houdt, dan zou dat ook de laadsessie moeten beëindigen.

Afbeeldingslocatie: https://ownersmanual.kia.com/docview/webhelp/Kia/6505bc2f-df20-4362-bcbd-f0fb5fa92d9c/images/OSVQ014008.eps.jpg

https://ownersmanual.kia....a92d9c/topics/t00041.html

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 11-08-2025 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adsa
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:55
Zr40 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:27:
[...]

Er zit een knop onder de “+” LED bij de laadpoort. Als je de portieren ontgrendelt (even vergrendelen als ze dat al waren) en dan binnen 15 seconden die een paar seconden ingedrukt houdt, dan zou dat ook de laadsessie moeten beëindigen.

[Afbeelding]

Dank, deze kende ik nog niet 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

adsa schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:36:
[...]

Dank, deze kende ik nog niet 🙏
Da's inderdaad een handige. Ik heb hem 1x nodig gehad om een SuC sessie te beëindigen toen de 4G verbinden telkens bleef wegvallen. Was even zoeken om er toen achter te komen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Coffee schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 07:38:
[...]

Het is heel makkelijk hoor! Als je op de band staat heel even de rem indrukken en dan de schakel knop één klik naar voren drukken. Verder hoef je niets te doen.
Thanks, EV is helemaal nieuw voor me, maar test het wel even voor ik in een wasstraat rijd. Al ben ik sowieso huiverig vanwege eventuele swirls op de lak.

Moet nog even uitzoeken of behandelen echt zinvol is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000

grimson

domeingrommer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvMmH_d85-9KuKORy3-WnEsUqJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0ViZeQgcLYibA977lWanOIU.jpg?f=fotoalbum_large
Voor de text indexer: controleer de noodstop functie melding

Partner kreeg deze melding en kon nog met max 20km/h naar huis rijden.
Blijkbaar moet er iemand langskomen, remote (niets?) te doen. Niet eens een ICCU issue ;)

[ Voor 9% gewijzigd door grimson op 11-08-2025 11:36 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Coffee schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 07:38:
Wel ook even de Auto Hold functie uitschakelen ;) En niet je gordel losmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Mijn vraag: is de volgorde van aansluiten belangrijk voor een probleemloze laadsessie?
Dat hangt van het netwerk af, en wellicht zelfs van de lader. Mijn ervaring na 3 jaar EV rijden is dat het verstandig is om je aan de instructie qua volgorde te houden voor de minste problemen. Een andere volgorde kan werken, maar zeker niet altijd en overal.
Wat @Zr40 schrijft. Of de maximum SoC aanpassen via het infotainmentsysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
THE_BASE schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:36:
Thanks, EV is helemaal nieuw voor me, maar test het wel even voor ik in een wasstraat rijd.
Dit heeft niets te maken met dat de EV3 een EV is, maar omdat het een moderne auto met automaat is. In een ICE aangedreven moderne auto met automaat zul je op dezelfde zaken moeten letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
grimson schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:30:
Partner kreeg deze melding en kon nog met max 20km/h naar huis rijden.
Blijkbaar moet er iemand langskomen, remote (niets?) te doen. Niet eens een ICCU issue ;)
Oeps, dat ziet er heftig uit! :-(

Wij hebben het ook 1x gehad dat we 5 meldingen kregen dat allerlei ADAS systemen het niet meer deden, en dat we onmiddellijk naar een KIA service punt moesten gaan. Na even de voorruit te sproeien en te wissen (en de auto herstarten? dat weet ik even niet meer) waren deze kritieke meldingen weer verdwenen, en zijn ruim 2 maanden nog niet terug gekeerd. Wellicht is dit ook bij jullie aan de hand, eventueel met andere sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 11-08-2025 13:09 . Reden: Lees het beleid mbt AI antwoorden nog eens door ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calciumdude
  • Laatst online: 09-09 11:39
wellicht is deze vraag al eens gesteld en beantwoord maar ik kan het niet zo snel vinden..
ik heb sinds een week een prachtige EV3 (plus SR) voor de deur, en gelijk een zaptec aan de muur laten schroeven om ook de zonne energie maar eens goed te gebruiken :)

Nu zoek ik een beetje de juiste manier om efficient te laden zodat ik het meeste (of alle) zonne-energie in de auto laad zonder van het net te trekken.
ik kan de laadpaal terugbrengen naar 36% (=4kw) maar dan nog word er teveel energie in de auto gestopt omdat de zon niet altijd op volle sterkte brand en dus word er ook van het net getrokken (nu weet ik dat dat nu nog geen probleem is ivm saldering maar zou dit al future proof willen inregelen)

Is er een manier om vanuit de auto aan te geven hoeveel er mag worden geladen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revenge69
  • Laatst online: 18-09 15:00
-jules schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:55:
[...]

Maar is deze ook voor de GT+ Line? Wordt niet duidelijk op Ali vermeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:00:
[...]

Dit heeft niets te maken met dat de EV3 een EV is, maar omdat het een moderne auto met automaat is. In een ICE aangedreven moderne auto met automaat zul je op dezelfde zaken moeten letten.
Je hebt helemaal gelijk, excuses. Verwarring van mijn kant en in mijn situatie ga ik van handgeschakeld ICE naar automaat EV, dus had die link automaat niet gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jules
  • Laatst online: 19-09 21:39
Revenge69 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:24:
[...]

Zou in elke EV3 moeten passen. Vak is voor iedere uitvoering hetzelfde naar mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
calciumdude schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:09:
Is er een manier om vanuit de auto aan te geven hoeveel er mag worden geladen ?
Ja, je kunt aangeven dat de EV3 moet/mag laden van 100% tot 60%. Dat zal wel ergens in het EV-menu te vinden zijn.

Ook kun je dit instellen vanuit de KIA App: scherm Control > tab EV > instellingen (tandwiel) > AC charging current.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

deMercer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

Ja, je kunt aangeven dat de EV3 moet/mag laden van 100% tot 60%. Dat zal wel ergens in het EV-menu te vinden zijn.

Ook kun je dit instellen vanuit de KIA App: scherm Control > tab EV > instellingen (tandwiel) > AC charging current.
Maar dat gaat hier dus niet bij helpen, want die 60% van 11kW is meer dan de 4kW. Dus ofwel een andere lader (de oude granny chargers kun je vaak terugregelen onder de 2kW), of bijvoorbeeld zorgen voor een thuis accu, die wat kan bijdragen aan de levering en daarna op PV kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imiek99
  • Laatst online: 16:16

imiek99

EV3 +A LR

aip schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:07:
[...]

Maar dat gaat hier dus niet bij helpen, want die 60% van 11kW is meer dan de 4kW. Dus ofwel een andere lader (de oude granny chargers kun je vaak terugregelen onder de 2kW), of bijvoorbeeld zorgen voor een thuis accu, die wat kan bijdragen aan de levering en daarna op PV kan laden.
Ik heb al 4 jaar prima ervaringen met de Zappi van MyEnergi, Deze kun je (o.a.) instellen in drie modi:
- Eco +: De lader gebruikt alle (en alleen) de overcapaciteit (van de zonnepanelen) om de auto op te laden. Je kunt hierbij nog extra aangeven hoeveel % er eventueel toch van het netstroom mag worden afgenomen als je (even) onder het minimum van 1,4 kW komt om het laden van de auto te starten/te blijven continueren.
- Eco: De lader zal de overcapaciteit gebruiken om te auto op te laden maar zal altijd de minimaal benodigde 1.4 kW van het net blijven gebruiken om het laden actief te houden.
- Fast: De lader zal de volledige 1 of 3 fase capaciteit van de aansluiting gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
aip schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:07:
Maar dat gaat hier dus niet bij helpen, want die 60% van 11kW is meer dan de 4kW.
Ha, je stelt dus het maximum in wat de auto accepteert los van wat de oplader kan/wil. Dat had ik zo niet begrepen. Weer wat geleerd.

Als je met 4kW laadt, dan is dat neem ik aan 1-fase laden, want het minimum voor 3-fasen laden is dacht ik 4,2 kW. 60% van 7,4 kW = 4,44 kW, dus nog steeds teveel dus, jammer genoeg.
Dus ofwel een andere lader (de oude granny chargers kun je vaak terugregelen onder de 2kW), of bijvoorbeeld zorgen voor een thuis accu, die wat kan bijdragen aan de levering en daarna op PV kan laden.
Dat is een goede, de granny lader. Bij aflevering van onze EV3 zat ook een granny charger die instelbaar is van 6A to 16A, dus van 1,4 kW tot 7,4 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
1700 km met de EV3: verbruik, laadfouten en verrassingen

Afgelopen week heb ik voor het eerst een lange rit gemaakt met mijn EV3: 1700 km naar Zuid-Europa.
Ik had voor deze reis een Ionity-abonnement afgesloten, maar toch regelmatig problemen gehad bij het laden.

Probleem bij Ionity
Tijdens meerdere stops kreeg ik foutmeldingen van Kia zodra ik de kabel in de auto stak.
Achteraf denk ik dat dit misschien kwam doordat ik eerst de kabel aansloot en daarna pas de laadsessie activeerde via de Ionity-app.
Dat zorgde voor frustratie, maar het kan dus gewoon een user error zijn geweest.

Verbruik onderweg
Ik heb zoveel mogelijk 120 km/u gereden.Bijna nooit sneller.
Het was niet druk, maar door wegwerkzaamheden reed ik soms wat langzamer.
Gemiddeld verbruik: 16,5 kWh/100 km, erg tevreden mee.

Laden deed ik meestal tegelijk met een plaspauze: 15-20 minuten laden, daarna weer 100-200 km verder.
De afstand hing vooral af van… de range van mijn blaas. 😉

AC-laden op bestemming
Op mijn bestemming in Bosnië en Herzegovina kreeg ik bij AC-laden één keer de laadsessie niet gestopt via de app.
Het hotelpersoneel moest de sessie handmatig beëindigen op de lader.
Pas daarna kon ik de kabel losmaken.
Auto aan- en uitzetten hielp niet.

Overige tip
Voor wie het interessant vindt: Live Services werken hier gewoon via de app, zolang je maar goede mobiele ontvangst hebt. Laden bij hotelsen restaurants is meestal gratis.
Ha, ben ook die kant op, ook een laadabo bij ionity. Bij ons stond plug&charge aan en toen ik dat had uitgezet + de volgorde betalen via de app en dan pas laden, ging het goed. Daarvoor veel gedoe en opbouw laadaessie niet goed.
Onder de motorklep zit een trekkoord voor ontgrendelen van de laadkabel. Al 2x moeten gebruiken, fijn dat ie er zit.

Snelladen is hier op de Balkan (montenegro/bosnie) vaak 50 kw dc of 11 kw ac. Dat laatste op sommige plekken zelfs gratis laden ;)

Bij ons overigens met vouwwagen gemiddeld 18 kwh/100km. 250 km rijden en dan pauzeren bevalt de familie goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVranya
  • Nu online
Revenge69 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:24:
[...]

Past in elke versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000

grimson

domeingrommer

deMercer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:04:
[...]
Oeps, dat ziet er heftig uit! :-(
Wij hebben het ook 1x gehad dat we 5 meldingen kregen dat allerlei ADAS systemen het niet meer deden, en dat we onmiddellijk naar een KIA service punt moesten gaan. Na even de voorruit te sproeien en te wissen (en de auto herstarten? dat weet ik even niet meer) waren deze kritieke meldingen weer verdwenen, en zijn ruim 2 maanden nog niet terug gekeerd. Wellicht is dit ook bij jullie aan de hand, eventueel met andere sensoren?
Ik was er zelf niet bij maar ik denk dat alles geprobeerd is. Misschien ook op advies garage maar uiteindelijk opgehaald door een auto ambulance. Koddig gezicht zo'n auto op een ambulance te zien :9 .
Daag auto .. het waren enkele goede maanden :)

De app laat geen melding meer zien behalve een open motorkap :o , benieuwd wat de garage gedaan heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door grimson op 11-08-2025 15:36 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

deMercer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:17:
[...]

Ha, je stelt dus het maximum in wat de auto accepteert los van wat de oplader kan/wil. Dat had ik zo niet begrepen. Weer wat geleerd.

Als je met 4kW laadt, dan is dat neem ik aan 1-fase laden, want het minimum voor 3-fasen laden is dacht ik 4,2 kW. 60% van 7,4 kW = 4,44 kW, dus nog steeds teveel dus, jammer genoeg.

[...]

Dat is een goede, de granny lader. Bij aflevering van onze EV3 zat ook een granny charger die instelbaar is van 6A to 16A, dus van 1,4 kW tot 7,4 kW.
Klopt, het gaat om 60% van het eigen maximum van de auto. Dat is wat de EV3 dan maximaal accepteert.

Granny chargers werken prima, maar zijn natuurlijk wel wat minder efficient qua rendement. De zappi (en er zijn er meer) is natuurlijk ook een optie. Daar heb ik geen ervaring mee.

Ik heb nu een paar thuisaccu's gekocht, en dat helpt ook. De panelen leveren op een goed moment hier bijna 8kW, en met de accu's kom ik dan tegen de 11kW. Dat is genoeg. En meestal laad ik de EV3 toch niet thuis, alleen de Plug-in hybride, en dat is sowieso maar een ruime 3,6kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:16
aip schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:43:
[...]

Klopt, het gaat om 60% van het eigen maximum van de auto. Dat is wat de EV3 dan maximaal accepteert.

Granny chargers werken prima, maar zijn natuurlijk wel wat minder efficient qua rendement. De zappi (en er zijn er meer) is natuurlijk ook een optie. Daar heb ik geen ervaring mee.

Ik heb nu een paar thuisaccu's gekocht, en dat helpt ook. De panelen leveren op een goed moment hier bijna 8kW, en met de accu's kom ik dan tegen de 11kW. Dat is genoeg. En meestal laad ik de EV3 toch niet thuis, alleen de Plug-in hybride, en dat is sowieso maar een ruime 3,6kW.
Hou wel rekening met je omvormverliezen. Dit kan best snel oplopen waardoor het soms zelfs voordeliger is om de stroom de grond in te drukken (salderen, ook bij dynamisch) dan het eerst in de accu's te stoppen en later weer in de auto. Hangt natuurlijk grotendeels van je hardware setup af maar wou het toch even melden.

Ik heb 3 plug in batterijen en ik laat ze via een home assistant automation in standby zetten zodra gedetecteerd wordt dat de zappi vermogen uit de accu's haalt. Anders blijf je maar omvormen tussen zonnepanelen en accu's en auto in. Blijft in extreme gevallen nog maar 50 tot 60 % van de stroom van de zonnepanelen over.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

deMercer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:47:
[...]

Wel ook even de Auto Hold functie uitschakelen ;)
Is dat zo? Ik doe dat nooit als ik de wasstraat in ga, werkt ook prima. Of komt dat omdat ik I-pedal met stop gebruik? Ik snap eigenlijk ook niet zo goed wat auto hold anders doet dan wat de auto zonder auto hold doet. Want als ik het gas los laat en de auto op een heuveltje tot stilstand komt, dan rolt de auto niet weg of zo.

[ Voor 18% gewijzigd door Coffee op 11-08-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Zr40 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:27:
[...]

[Afbeelding]

In de praktijk is het ontgrendelen en stoppen met laden echt ontzettend onhandig. Als je bij een snellader staat is je auto vaak aan en ontgrendeld. Natuurlijk denk je er pas aan als je buiten je auto staat. Je moet dan:

1. eerst instappen
2. de auto uit uitzetten
3. weer uitstappen
4. de deuren dicht
5. op slot zetten via de app of de deurgreep
6. er achter komen dat je de fysieke sleutel had meegenomen voor de zekerheid
7. de fysieke sleutel uit je tas halen (ligt natuurlijk onderin)
8. auto op slot
9. auto van slot
10. dat stomme knopje indrukken.

Dit gebeurt natuurlijk meer dan 1 keer tijdens een lange rit.

In de praktijk is het veel sneller om de fysieke noodongrendeling te gebruiken.

Er moeten gewoon twee grote knop op het infotainment display: Stoppen met laden en Laadkabel ontgrendelen. Dat knopje aan de buitenkant moet ook altijd werken als de auto ontgrendelt is, niet alleen binnen 15 seconden na ontgrendelen. Het zou ook niet alleen het laden moeten stoppen, maar ook ontgrendelen.

Ik vind het een hele fijne auto, maar snap echt niet hoe ze zo iets stoms kunnen bedenken :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Coffee schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:43:
Is dat zo? Ik doe dat nooit als ik de wasstraat in ga, werkt ook prima. Of komt dat omdat ik I-pedal met stop gebruik? Ik snap eigenlijk ook niet zo goed wat auto hold anders doet dan wat de auto zonder auto hold doet. Want als ik het gas los laat en de auto op een heuveltje tot stilstand komt, dan rolt de auto niet weg of zo.
Ik gebruik nooit i-pedal. Ik heb het een paar keer gebruikt, maar ik vind dat de auto dan te bruusk stopt. Ik rijd in level 3 zonder i-pedal, en als ik het ‘gas’ (dat gaat in het Engels toch een stuk beter, dan is het gewoon de accelerator, zowel in een ICE als een EV) dan loslaat, dan vertraagt de auto maar blijft uiteindelijk langzaam doorrijden. Ik moet dan heel even de rem gebruiken om de auto volledig tot stilstand te brengen. En als ik dan het rempedaal voldoende intrap, dan treedt de Auto Hold in werking en die houdt dan de rem vast totdat je weer ‘gas’ geeft.
Pagina: 1 ... 62 ... 71 Laatste