adsa schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 07:42:
1700 km met de EV3: verbruik, laadfouten en verrassingen
Afgelopen week heb ik voor het eerst een lange rit gemaakt met mijn EV3: 1700 km naar Zuid-Europa.
Ik had voor deze reis een Ionity-abonnement afgesloten, maar toch regelmatig problemen gehad bij het laden.
Probleem bij Ionity
Tijdens meerdere stops kreeg ik foutmeldingen van Kia zodra ik de kabel in de auto stak.
Achteraf denk ik dat dit misschien kwam doordat ik eerst de kabel aansloot en daarna pas de laadsessie activeerde via de Ionity-app.
Dat zorgde voor frustratie, maar het kan dus gewoon een user error zijn geweest.
Mijn vraag: is de volgorde van aansluiten belangrijk voor een probleemloze laadsessie?
Verbruik onderweg
Ik heb zoveel mogelijk 120 km/u gereden.Bijna nooit sneller.
Het was niet druk, maar door wegwerkzaamheden reed ik soms wat langzamer.
Gemiddeld verbruik: 16,5 kWh/100 km, erg tevreden mee.
Laden deed ik meestal tegelijk met een plaspauze: 15-20 minuten laden, daarna weer 100-200 km verder.
De afstand hing vooral af van… de range van mijn blaas. 😉
AC-laden op bestemming
Op mijn bestemming in Bosnië en Herzegovina kreeg ik bij AC-laden één keer de laadsessie niet gestopt via de app.
Het hotelpersoneel moest de sessie handmatig beëindigen op de lader.
Pas daarna kon ik de kabel losmaken.
Auto aan- en uitzetten hielp niet.
Zijn er andere manieren om een AC-laadsessie te stoppen als de app het niet doet?
Overige tip
Voor wie het interessant vindt: Live Services werken hier gewoon via de app, zolang je maar goede mobiele ontvangst hebt. Laden bij hotelsen restaurants is meestal gratis.