Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 59 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Skipper_NH schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:20:
Vandaag in diverse zware buien gereden. Ruitenwissers op auto doen hun werk, maar kan wel wat vlotter naar hogere intensiteit wat mij betreft.
Met deze schakelaar (1) kan je dat bepalen:
Afbeeldingslocatie: https://ownersmanual.kia.com/docview/webhelp/Kia/d0a825cf-35f9-4504-9a87-8ee21099256f/images/OSV034410L_6.eps.jpg
Skipper_NH schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:45:
Omdat er dagrijverlichting op zit, een stand AUTO en grootlicht assistent. Dimlicht altijd aan is dus overbodig en niet zoals bedoelt door de ontwerper. Maar laat dan de software zorgen voor integratie van die “autonome” systemen.
Het 'voelt' misschien overbodig, maar het is wel een praktische oplossing voor het probleem zonder praktische nadelen. Ja, misschien die grootlichtassistent, maar wanneer het volgens de sensor nog te licht is dan activeert die toch niet.

Zoals mijn rijinstructeur mij heeft geleerd, voer altijd verlichting, ook wanneer het niet donker is :)

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:42
Revenge69 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:21:
PDW (park distance warning) werkt niet (meer) automatisch

Hallo Forummers,

Sinds enkele dagen merk ik dat mijn PDW niet standaard meer aan staat. Als ik mijn oprit oprijdt richting de garagedeur begon deze zoals verwacht te piepen en zie ik op de display de kleurtjes van groen, geel naar rood gaan.

Dit doet hij niet meer. Het vreemde is dat als ik de auto in de P stand zet en daarna weer de D, hij wel weer werkt.

Handmatig aanzetten vanuit de middenconsole kan uiteraard wel, maar dat hoefde ik nooit te doen.

Iemand die dit bekend in de oren klinkt?
Ik las (*) dat dit is omdat het voor veel automobilisten vervelend is als ie altijd piept. Bijvoorbeeld als je bij een stoplicht staat en er staan auto's voor of naast je.
Ik zou hm dus ook uitzetten.
Ik kan me wel voorstellen dat deze via de instellingen in een default stand gezet had kunnen worden, maar dat is niet het geval.

Als je achteruit rijdt gaat deze wel automatisch aan.

(*) ok het is wel een heel oud artikel en ik heb nog geen KIA EV3. Oktober ergens.

[ Voor 10% gewijzigd door eboellie op 16-07-2025 18:26 ]

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-11 11:08
Hee dank voor de tip! Ik vond dit soms ook iets te laat reageren, zal dit eens opzoeken in de instellingen.
aikink schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:25:
[...]

Heeft het misschien met de volgende instelling te maken?

[...]

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:54
Op mijn suggestie om het dimlicht automatisch te laten aangaan bij ruitenwisser gebruik, heb ik als antwoord dat ze het meenemen in eventuele app updates. Dus we zullen zien.

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:00
pnieuwla schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:01:
[...]

Mee eens, ik heb het ook ingevuld, maar is dat formulier niet meer voor de app dan voor de auto zelf? Ik neem aan dat je deze bedoelt?
https://cloud.eu.connect....orm_KiaConnectInApp?l=&c=
Antwoord van Kia op mijn vraag of de ruitenwissers gekoppeld kunnen worden met het automatisch inschakelen van de dimlichten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-au3YJpzCoLxfqDF3xg1Wu-zBGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFTziEhI7mdA1XJmixPxAqms.jpg?f=fotoalbum_large

Niet dus, maar ook geen geste als "maar bedankt voor deze suggestie" o.i.d. Jammer.

Niro EV Exec 07-2023

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:00
Skipper_NH schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:57:
Op mijn suggestie om het dimlicht automatisch te laten aangaan bij ruitenwisser gebruik, heb ik als antwoord dat ze het meenemen in eventuele app updates. Dus we zullen zien.
Het antwoord wat ik kreeg was een vrij definitief 'NJET'. Maar misschien wordt een EV3 anders behandeld dan een NIRO.

Niro EV Exec 07-2023

• Skipper_NH
Misschien is de algemene weg dus te vrijblijvend. Daarom dat ik gekozen heb voor de Kia Connect weg.

• pnieuwla
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:29
Ik heb toevallig net antwoord:

Helaas is dit inderdaad nog geen mogelijkheid in de Kia Connect app. Graag willen wij je bedanken voor de feedback en zullen dit meenemen in eventuele app updates!

Dus wie weet komt het ooit nog. In ieder geval inderdaad goed als meer mensen die feedback via de app geven.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Toch jammer dat ze het een beetje afwinpelen en weinig concreet worden. Dat is ook met de rijmodus al zo. Je krijgt nietszeggende antwoorden...

• arjankoole
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-10 10:25
Skipper_NH schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:20:
Vandaag in diverse zware buien gereden. Ruitenwissers op auto doen hun werk, maar kan wel wat vlotter naar hogere intensiteit wat mij betreft
Ik had gisteren ook wat forse neerslag te pakken toen ik uit een datacenter kwam, maar bij mij ging ie echt wel heel snel naar full-speed.
Maar grootste misser is, dat de verlichting (ondanks stand auto) niet wordt ingeschakeld.
Eigelijk nog nooit gemerkt dat dat een andere trigger had dan licht bij mijn vorige auto's, maar het is wel een goede eigelijk. Zeker als je opeens een muur van water in rijdt.

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-11 08:06
Aan de andere kant, bij de Volvo EX30 werkt de adaptive cruise control niet wanneer er een aanhanger of fietsendrager achter de auto hangt. Volvo belooft dit blijkbaar al een hele tijd met een update op te willen lossen, maar die update komt maar niet. Gevolg: ongeduldige gebruikers.

Zo bezien snap ik dus de houding bij Kia/Hyundai wel om niet direct dingen te gaan beloven. Het zal vast al op de backlog staan, nu nog een stapje doorschuiven naar de roadmap...

• Revenge69
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-11 12:06
aikink schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:25:
[...]

Heeft het misschien met de volgende instelling te maken?

De handleiding schrijft:
Auto PDW (Afstandswaarschuwing parkeren)
U kunt instellen dat bij lage snelheden de Afstandswaarschuwing vooruit/achteruit parkeren ON gezet wordt. Om de functie Afstandswaarschuwing parkeren Automa­tisch te gebruiken, selecteert u Instellingen > Voertuig > Bestuurdersassistentie > Parkeerveiligheid > Auto PDW (Afstandswaarschuwing parkeren) op het infotain­mentsysteem.

[...]
Dit was hem! Stond inderdaad niet (meer) aan.

Thnx!

• Ev3 fan
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-10 07:58
Kia navigatie systeem wordt plots slimmer, gratis en voor niks.

https://autofans.be/nl/ni...immer-gratis-en-voor-niks

[ Voor 21% gewijzigd door Ev3 fan op 17-07-2025 21:55 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Een gratis downgrade, nou joepie. Dit is de eerste autonavigatie waar ik echt tevreden mee ben, die wil ik echt niet inruilen voor Android. Hopelijk kan ik dit weigeren als het geen hoax is.

edit: het artikel was een beetje verwarrend - het gaat niet over een OTA uitrol van Android, maar om de toevoeging van Google Places in de bestaande navigatie. Dat is overigens al live.

[ Voor 43% gewijzigd door Zr40 op 17-07-2025 22:14 ]

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:05:
edit: het artikel was een beetje verwarrend - het gaat niet over een OTA uitrol van Android, maar om de toevoeging van Google Places in de bestaande navigatie. Dat is overigens al live.
En het werkt tot nu toe echt goed in mijn ervaring, het vinden van bestemmingen gaat sneller en gemakkelijker dan voorheen.

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-11 21:27

Steeffoon

Smartphone-nerd

Zit al een tijdje in m'n Hyundai Kona. Echt een ontzettend fijne toevoeging. Fijn dat ik het volgende maand ook op m'n EV3 kan gebruiken 😬

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:24
Een gratis downgrade, nou joepie. Dit is de eerste autonavigatie waar ik echt tevreden mee ben, die wil ik echt niet inruilen voor Android. Hopelijk kan ik dit weigeren als het geen hoax is.

Hoe weet ik of ik dit ook heb of niet?

En een andere vraag:
Ik wilde vanochtend wegrijden, maar dat mocht niet omdat de achterklep open stond.
In dit geval prima, ik was nog niet wakker 😅, maar als ik wat langere lading vervoer en de klep moet openblijven, kan dit dan wel?

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:31

Coffee

Coffee

NVranya schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:02:
[...]

En een andere vraag:
Ik wilde vanochtend wegrijden, maar dat mocht niet omdat de achterklep open stond.
In dit geval prima, ik was nog niet wakker 😅, maar als ik wat langere lading vervoer en de klep moet openblijven, kan dit dan wel?
Je kan gewoon wegrijden met de laadklep open hoor. Ik heb het wel eens gedaan, maar weet even niet meer wat het process was. Volgens mij moet ik hem gewoon twee keer in Drive zetten (eerste keer werd geblokkeerd omdat de klep open is, tweede keer wordt geaccepteerd).

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

NVranya schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:02:
[...]
Wanneer je zoekt naar een locatie op naam (dus niet straat/huisnummer) en je selecteert een resultaat, dan zie je een melding dat het resultaat van Google afkomstig is.

• R0bb3rt
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-11 16:33
Ik merk de laatste dagen dat bij wat langere stukken met dezelfde snelheid de auto een beetje inhoudt en weer doorpakt.
Vooral bij het gebruiken van de speedlimiter is dit merkbaar.

Herkent iemand dit?

• koelkast
  • Niet online
Op vakantie door Europa volgende week, richting Kroatië.
Ik zit echt te puzzelen welke navigatie ik het beste kan gebruiken, als ik van snelladers gebruik wil maken. De ingebouwde? Of abrp? Of beide?

En dan een 1 maand ionity en/of tesla abonnement nemen om goedkoper te kunnen laden?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

koelkast schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:06:
En dan een 1 maand ionity en/of tesla abonnement nemen om goedkoper te kunnen laden?
Als dat laadnetwerken zijn die je toch al van plan bent te gebruiken voor deze vakantie, dan zeker. Maar dat hoef je niet voor vertrek te regelen - je kan ook kiezen voor een abonnement wanneer je bij de lader in kwestie staat, dat gaat direct in.

Bij Ionity heb je in Kroatië het Motion abonnement er al uit vanaf 36 kWh per maand ten opzichte van Go (abonnementsloos met de app); het duurdere Power abonnement heeft pas zin vanaf 67 kWh per maand (ten opzichte van Motion).

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 18-07-2025 15:20 ]

• deMercer
  • Niet online
koelkast schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:06:
Op vakantie door Europa volgende week, richting Kroatië.
Ik zit echt te puzzelen welke navigatie ik het beste kan gebruiken, als ik van snelladers gebruik wil maken. De ingebouwde? Of abrp? Of beide?
De ingebouwde navigatie kent de snelladers van Tesla niet. Die zul je dan op een andere manier als bestemming dienen op te geven in het systeem al je die wilt gebruiken. En preconditioneren van de batterij zul je dan ook handmatig moeten doen.

Tip: sluit een gratis 30 dagen trial af via de referral link van Teslabjorn voor ABRP. Is ons heel goed bevallen voor de trip van Zuid- naar Noord-Spanje en vice versa.

• deMercer
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:19:
Bij Ionity heb je in Kroatië het Motion abonnement er al uit vanaf 36 kWh per maand ten opzichte van Go (abonnementsloos met de app); het duurdere Power abonnement heeft pas zin vanaf 67 kWh per maand (ten opzichte van Motion).
Als je zo’n abonnement kunt afsluiten voor een periode van een maand, dan heb je dat er al heel snel uit, lijkt me.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

deMercer schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:07:
[...]

Als je zo’n abonnement kunt afsluiten voor een periode van een maand, dan heb je dat er al heel snel uit, lijkt me.
Inderdaad, in ieder geval bij Ionity is het per maand opzegbaar.

[ Voor 77% gewijzigd door Zr40 op 18-07-2025 17:10 ]

• Shmoozer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-11 11:44
R0bb3rt schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:22:
Ik merk de laatste dagen dat bij wat langere stukken met dezelfde snelheid de auto een beetje inhoudt en weer doorpakt.
Vooral bij het gebruiken van de speedlimiter is dit merkbaar.

Herkent iemand dit?
Ja, vandaag 2 stukjes van een half uur gereden, voornamelijk zo rond de 80 km/uur, en voelde meermaals dat de auto iets vertraagde.
Dat heb ik voorheen nooit gemerkt, en nu zo vaak dat het geen toeval meer kan zijn...

Trouwens zonder gebruik van speedlimiter oid...

[ Voor 4% gewijzigd door Shmoozer op 18-07-2025 17:40 ]

• diquan2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05:37
Zelfde hier ook zonder speedlimiter, dacht dat het aan mij lag 😂

Volgende irritatiepunt als je terug gaat naar radio ipv media geluidverschil van volume en hij onthoud niet welke zender ik aan het beluisteren was. Het random switchen naar FM ipv Dab. :-(
Shmoozer schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:39:
[...]

Ja, vandaag 2 stukjes van een half uur gereden, voornamelijk zo rond de 80 km/uur, en voelde meermaals dat de auto iets vertraagde.
Dat heb ik voorheen nooit gemerkt, en nu zo vaak dat het geen toeval meer kan zijn...

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:01
Ik heb de auto nu 2 weken en loop tegen iets geks aan bij het laden. Toen ik hem net kreeg kon ik de auto inpluggen en dan bleef die doorladen tot vol/ik het laden stopte. Ik heb toen 1x een scheduled charge gedaan s'nachts, en daarna dit weer uitgezet. Ook charge limits staan allemaal maximaal.

Iedere keer dat ik hem nu aan de lader hang (behalve de snellader) laad die zo'n 5 minuten waarna ik de melding krijg dat het laden succesvol afgerond is, ongeacht de start- of eind SoC. Ik heb het hier in de wijk bij verschillende palen geprobeerd en kreeg overal hetzelfde resultaat. Toen het van de week nog eens gebeurde heb ik hem maar aan de paal laten staan en toen is s'nachts het laden ineens weer verder gegaan tot 100%. Maar... alles rond scheduling of vertrektijden staat uit!

Vandaag bij de Kia dealers langs geweest, die hebben de auto uitgelezen en 10 minuten aan een paal gehangen... geen problemen uiteraard. Nu geven ze aan dat het ook aan de pas kan liggen en dat is het enige wat ik niet anders geprobeerd heb. Omdat het een lease auto is heb ik via Athlon een MTC tank- en laadpas.

Ik ben dus eigenlijk benieuwd of andere mensen ook iets dergelijks mee gemaakt hebben?

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• jonk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-11 20:41
[...]
Hebben jullie ook het ADAS pakket (HDA 2 etc)? Daar is recent update beschikbaar gekomen die snelheid kan aanpassen obv navigatie (bv scherpe bocht). Lijkt nog bepaald niet briljant ding, kan zijn dat die ook bij jullie aan de snelheid rommelt.
Optie kan uit trouwens (hoera!).

• jonk

Het zijn denk ik twee losse dingen: recent Google places zodat wat meer locaties herkend worden, in bestaand navigatiesysteem.

Het andere is aankondiging van een geheel nieuw softwareplatform, Pleos, op basis van Android. Verwacht in 2026. https://www.hyundai.com/w...collaborations-0000000921

Dat zou mooi zijn. Vanuit een Tesla komend is de Kia software best een heel koude douche wat betreft integratie en gebruiksvriendelijkheid. (Niet alleen Kia hoor, was paar dagen met BMW i5 op pad en dat zit in zelfde stadium van volwassenheid.). Automakers die softwaremakers moeten worden, dat is pittig.

• PSNE
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15:40
[...]

Ja, ook ik herken dit... !

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ik ben nog steeds in afwachting van de EV3, nog een week of vijf is de verwachting.

Ik vermaak me goed op YouTube, en ben inmiddels op pagina 36 van dit topic om alle berichten nog eens door te spitten met tips en informatie :)
  • Lees verder wat vervelende eigenschappen over het vertragen van de auto; ik hoop maar dat dat is opgelost als ik hem krijg. Lijkt me onprettig rijden.
  • In het begin werd ook gesteld dat de verwarming na een tijdje alleen maar koude lucht blaast. Nu is het niet bepaald kachel-weer, maar is dit inmiddels opgelost?

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Frankyboy161
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-11 18:33
[...]

Ik weet niet of ik hetzelfde voorheb, maar dit heb ik al meegemaakt de laatste week (eerste twee weken deed de auto dat niet): Met SCC actief op langere ritten (vanaf 15 minuten), ingesteld op 120km/u daalt die soms naar 119km/u met een kleine voelbare vertraging en dan houdt die deze snelheid voor 5-10 seconden aan. Dit wanneer er geen bochten zijn, geen voorliggers zijn (op het scherm te zien detecteert die ook geen spoken) en ook vlakke weg (niet bergop). Dat die voor windvlagen zo zou vertragen zou ik ook heel gek vinden want op die momenten zie ik het verbruik ook niet stijgen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Frankyboy161 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:44:
[...]

Ik weet niet of ik hetzelfde voorheb, maar dit heb ik al meegemaakt de laatste week (eerste twee weken deed de auto dat niet): Met SCC actief op langere ritten (vanaf 15 minuten), ingesteld op 120km/u daalt die soms naar 119km/u met een kleine voelbare vertraging en dan houdt die deze snelheid voor 5-10 seconden aan. Dit wanneer er geen bochten zijn, geen voorliggers zijn (op het scherm te zien detecteert die ook geen spoken) en ook vlakke weg (niet bergop). Dat die voor windvlagen zo zou vertragen zou ik ook heel gek vinden want op die momenten zie ik het verbruik ook niet stijgen.
Dit heb ik eerder ook meegemaakt. Op de snelheid na (100 km/h) precies dezelfde omstandigheden (SCC, snelweg, geen voorligger, geen bochten of heuvels), een kort subtiel 'hikje' naar 99 km/h zonder duidelijke aanleiding. Overigens duurde het in mijn beleving wel een stukje korter dan 5-10 seconden.

Ik ervaar het niet als storend, eerder als merkwaardig.

• jonk
Meer mensen hier die ruzie hebben met laden bij Tesla v2 superchargers, dus de 150kw met 2 kabels? Gisteren 2 keer niet gelukt, lijkt alsof communicatie tussen paal en auto niet opgang komt.
V3 tot nu toe probleemloos.

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
jonk schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:13:
Meer mensen hier die ruzie hebben met laden bij Tesla v2 superchargers, dus de 150kw met 2 kabels? Gisteren 2 keer niet gelukt, lijkt alsof communicatie tussen paal en auto niet opgang komt.
V3 tot nu toe probleemloos.
Alleen ruzie ivm de te korte kabel, maar na iets anders (dubbel) parkeren geen problemen met laden met de EV3 LR

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:43
BBKing schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:37:
[...]

Alleen ruzie ivm de te korte kabel, maar na iets anders (dubbel) parkeren geen problemen met laden met de EV3 LR
gelukkig staan v2's vaak ook aan de zijkant ipv achterkant. dan zit de laadklep van de ev3 niet veel anders dan een tesla, alleen rijd je er naar voren in ipv tesla achteruitparkeren (waar ik zelf gigantische hekel aan heb).

de plaats van de laadklep was voor mijn ook onderdeel van de keuze vd auto.

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• Frankyboy161
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-11 18:33
Sinds enkele dagen werd de nieuwe Kia app (niet Connect) geüpdatet naar versie 1.0.8 op mijn Android. Nu merk ik dat ik elke dag opnieuw moet inloggen in de app en dan ook telkens de tutorials moet doorlopen. App al eens opnieuw geïnstalleerd, maar dat helpt niet. Nog iemand met deze ervaring na de update?

• Coffee

Coffee

Coffee

Frankyboy161 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:11:
Sinds enkele dagen werd de nieuwe Kia app (niet Connect) geüpdatet naar versie 1.0.8 op mijn Android. Nu merk ik dat ik elke dag opnieuw moet inloggen in de app en dan ook telkens de tutorials moet doorlopen. App al eens opnieuw geïnstalleerd, maar dat helpt niet. Nog iemand met deze ervaring na de update?
Dit heb ik sinds de eerste versie van de app al. Erg irritant!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06-11 21:34
[...]

Ik heb ook precies hetzelfde al langere tijd maar verder geen last van en in eco stand

• Bimmer
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-11 16:51
Coffee schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:34:
[...]

Dit heb ik sinds de eerste versie van de app al. Erg irritant!
Geen probleem 1x moeten inloggen en werkt zoals ervoor!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-11 08:44

WTM

ap3nr0ts schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:14:
Twee kleine checks. Ik was dus aan het klooien met de Pioneer VREC-710SH (omdat ik wil weten of die 24/7-modus werkt) en denk dat alles nu goedstaat en werkt. Wat ik even zeker wil weten:
  • Heb voltage monitoring op 11,6 gezet in plaats van de standaard 11,8. Maar ik begrijp dat dit bij een KIA EV3/6/9 eigenlijk niks uitmaakt? Alle grafiekjes die ik online vind, laten zien dat-ie er toch wel voor zorgt dat de 12V naar dik 12+ wordt opgeladen als je accu niet te ver leeg is.
  • Klopt het dat de G-sensor van zo’n dashcam niet reageert als je met de auto schudt vanuit je rijdersstoel maar wel meteen als je ertegenaan tikt? ChatGPT zegt dat het klopt, haha, omdat hij vooral is afgesteld op “korte en hevige” stootjes. Dat is natuurlijk niet iets wat ik met mijn bumper ga testen voor science. :+
Jij hebt die dashcam die Kia aanbeveelt? Kun je foto's maken hoe dat eruit ziet geïnstalleerd? Waar zit het voor en waar zit het achter? en ben je tevreden?

• jevebe
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22-09 17:27
Hallo, fijn dat ik op dit forum ben geland. Heb sinds vorige week een EV3 Plus Advanced, long range in shale grey. Super fijne auto, maar dat was ik al gewend van vorige Kia's 🙂 Dat deze Kia fantastisch rijd hoef ik hier vast niet te herhalen maar heb wel direct een issue wat ik al op andere fora ben tegengekomen. Tijdens het laden aan mijn thuislaadpaal stopt het laden steeds na 2/3 minuten. Kan wel weer gewoon via de connect-app gestart worden. Maar toch niet fijn. Mijn Easee laadpaal heb de afgelopen jaren zonder enig probleem gebruikt bij mijn Renault E-tech, dus daar zijn volgens mij geen issues mee. iemand hier identieke ervaringen? Alvast dank voor de feedback.

• DEVegg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:55

DEVegg

DEVegg

Is er al iemand die deze dashcam heeft aangeschaft en gemonteerd?

https://fitcamx.com/produ...ev000-left-hand-drive-car

Zo, ja. Wat zijn je ervaringen.?

EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp

• R0bb3rt
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-11 16:33
[...]

Ik heb het ook zonder de speedlimiter en merk het ook bij de Cruise control.
Nou rijdt ik eigenlijk altijd in ECO modus, dus zal eens gaan testen in de normale rijmodus.

Ben wel 'blij' dat ik niet de enige ben met dit fenomeen.
diquan2001 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:58:

Volgende irritatiepunt als je terug gaat naar radio ipv media geluidverschil van volume en hij onthoud niet welke zender ik aan het beluisteren was. Het random switchen naar FM ipv Dab. :-(
Dat random switchen van DAB naar FM heb ik met de ene zender meer als de andere (Veronica eigenlijk niet, 538 switched elke paar minuten) omdat alle volumes één zijn en niet los van elkaar ben je constant met het geluid bezig. 8)7

• _birdie_
ik vind het verschil in geluidsnivo (kia ev3 +a) tussen spotify / YTM ivgl met fm/dab radio erg irritant (via Android auto)

Voor een beetje volume met spotify / YTM moet ik het volume op op plus 30 zetten (op schaal 45). Als ik dan overschakel naar de radio knallen mijn boxen zowat uit elkaar. dan moet ik terug naar 10-15 voor hetzelfde nivo.

Iemand hiervoor een oplossing .. of is het gewoon zo ? Ook vind ik de kwaliteit van het geluid veel minder bij spotify / YTM (speel hoogste nivo af (zeer hoog)).

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• byebye171
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:31
DEVegg schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:31:
Is er al iemand die deze dashcam heeft aangeschaft en gemonteerd?

https://fitcamx.com/produ...ev000-left-hand-drive-car

Zo, ja. Wat zijn je ervaringen.?
Zijn wel wat reviews over te vinden, bijvoorbeeld in een EV6

Tot voorkort alleen nog rechtshandig, dus bedankt voor de link :)
Ik ben zelf erg gecharmeerd van de OEM-look en het enige nadeel van deze dashcam is het ontbreken van de GPS feature volgens mij.

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:58
Zr40 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 23:02:
[...]

Dit heb ik eerder ook meegemaakt. Op de snelheid na (100 km/h) precies dezelfde omstandigheden (SCC, snelweg, geen voorligger, geen bochten of heuvels), een kort subtiel 'hikje' naar 99 km/h zonder duidelijke aanleiding. Overigens duurde het in mijn beleving wel een stukje korter dan 5-10 seconden.

Ik ervaar het niet als storend, eerder als merkwaardig.
Jep hier ook. Altijd op exact hetzelfde stukje weg in mijn woon werk route. Dacht eerst dat het GPS geïnitieerd was maar er zit op die plek wel een pechhaven. De lijnen zijn echter niet doorbroken oid maar het kan dus ook zijn dat hij denkt iets te zien waarop hij moet reageren maar zich supersnel bedenkt.

Gebeurt dag en nacht trouwens.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Hoewel ik altijd zeer zuinig omga met de auto, zie ik toch wat gebruikerssporen (krasjes) op het infotainmentscherm van de Hyundai Kona die ik nu rij, zeker als de zon erop schijnt. Aangezien een EV3 onderweg is, zag ik dat Kia zelf een screenprotector aanbiedt.

Iemand die de originele (of een van Ali) gebruikt? Of juist niet, en nu ook de eerste krasjes op het scherm van de EV3 ziet?

Niemand die hier een reactie op heeft gelijk? :9
Steeffoon schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:16:
Ik ben nog steeds in afwachting van de EV3, nog een week of vijf is de verwachting.

Ik vermaak me goed op YouTube, en ben inmiddels op pagina 36 van dit topic om alle berichten nog eens door te spitten met tips en informatie :)
  • Lees verder wat vervelende eigenschappen over het vertragen van de auto; ik hoop maar dat dat is opgelost als ik hem krijg. Lijkt me onprettig rijden.
  • In het begin werd ook gesteld dat de verwarming na een tijdje alleen maar koude lucht blaast. Nu is het niet bepaald kachel-weer, maar is dit inmiddels opgelost?

• jonk
Als ik het zo snel zie is dit hier nog niet langsgekomen, daarom voor wie er in toekomst tegenaan loopt: na 3 dagen in ondergrondse parkeergarage kreeg auto modem geen verbinding meer. Dus geen info naar Kia Connect / Kia app, geen verkeersinfo etc.
Deze dingen losten het voor mij niet op:
  • modem reset optie in menu
  • reset head unit via pin hole naast volume knop en daarna modem reset
  • zekering wireless DCU er een paar minuten uit (zie Driver's side fuse panel label) + reset
Wat het wel oploste was de 12V accu er kwartiertje vanaf halen. (5 minuten eraf werkte niet maar toen hing de laadkabel er ook ngo aan, misschien hield dat spanning erop).

• matje70
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:42
Steeffoon schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:59:
Hoewel ik altijd zeer zuinig omga met de auto, zie ik toch wat gebruikerssporen (krasjes) op het infotainmentscherm van de Hyundai Kona die ik nu rij, zeker als de zon erop schijnt. Aangezien een EV3 onderweg is, zag ik dat Kia zelf een screenprotector aanbiedt.

Iemand die de originele (of een van Ali) gebruikt? Of juist niet, en nu ook de eerste krasjes op het scherm van de EV3 ziet?

Niemand die hier een reactie op heeft gelijk? :9

[...]
Mijn EV3 werd geleverd met een screenprotector. Deze echter verwijdert omdat deze wel heel erg spiegelde waardoor je soms het scherm lastig kan lezen. Was deze mat geweest dan is dat beter.

EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

matje70 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:12:
[...]

Mijn EV3 werd geleverd met een screenprotector. Deze echter verwijdert omdat deze wel heel erg spiegelde waardoor je soms het scherm lastig kan lezen. Was deze mat geweest dan is dat beter.
Ah, dat houdt dat ook op. Merk je al krassen op het scherm, of dat niet?

Ik zie trouwens in je onderschrift dat je all-seasons hebt gekozen. Wij hebben Hankook iON nog wat... gekozen. Hoe bevalt het jou?

• matje70
Steeffoon schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:18:
[...]

Ah, dat houdt dat ook op. Merk je al krassen op het scherm, of dat niet?

Ik zie trouwens in je onderschrift dat je all-seasons hebt gekozen. Wij hebben Hankook iON nog wat... gekozen. Hoe bevalt het jou?
Krasjes heb ik nog niet ontdekt op het scherm. Allseason vredenstein quantrac pro. Ik ben niets anders gewend met deze auto. Gedraagt zich prima ook in snelle bochten.

• AbelR
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-11 23:49
jonk schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:26:
Wat het wel oploste was de 12V accu er kwartiertje vanaf halen.
Interessante bug, fijn dat "aan en uit zetten" het probleem heeft verholpen.

Ik vroeg me af, verliest de EV3 instellingen/geheugen bij een 12v powercycle / reboot?

vroeger moest je dan altijd de datum en tijd opnieuw instellen, maar neem aan dat er tegenwoordig niks aan gegevens/statistieken/instellingen meer verloren gaat?

• jonk
AbelR schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:37:
[...]
Ik vroeg me af, verliest de EV3 instellingen/geheugen bij een 12v powercycle / reboot?
Nee, lijkt alles keurig vast te houden, geen extra (herstel)acties nodig. Steeksleutel mee op vakantie dus 🙃.

• matje70
jonk schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:26:
Als ik het zo snel zie is dit hier nog niet langsgekomen, daarom voor wie er in toekomst tegenaan loopt: na 3 dagen in ondergrondse parkeergarage kreeg auto modem geen verbinding meer. Dus geen info naar Kia Connect / Kia app, geen verkeersinfo etc.
Deze dingen losten het voor mij niet op:
  • modem reset optie in menu
  • reset head unit via pin hole naast volume knop en daarna modem reset
  • zekering wireless DCU er een paar minuten uit (zie Driver's side fuse panel label) + reset
Wat het wel oploste was de 12V accu er kwartiertje vanaf halen. (5 minuten eraf werkte niet maar toen hing de laadkabel er ook ngo aan, misschien hield dat spanning erop).
Ik meen ergens gelezen te hebben, dat de auto na 3 dagen stilstand en geen dataverkeer, zelf in een deep sleep situatie gaat. Je hebt dan geen contact meer via internet. Door de auto te starten zal de verbinding weer wakker worden en is de internetverbinding hersteld. Was dit hier niet het geval?

• jonk
matje70 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:35:
[...]

Ik meen ergens gelezen te hebben, dat de auto na 3 dagen stilstand en geen dataverkeer, zelf in een deep sleep situatie gaat. Je hebt dan geen contact meer via internet. Door de auto te starten zal de verbinding weer wakker worden en is de internetverbinding hersteld. Was dit hier niet het geval?
Dan is-ie slapend van parkeergarage Parijs terug naar Nederland gereden :) Thuis pas probleem opgelost.

• Blaauw87
Vraagje over privacy glas achterin, wij hebben de Advanced LR versie en willen de baby achterin uiteraard beschermen tegen UV :) Ik lees tegenstrijdige verhalen over privacy glass bij de modellen en achterin hebben wij wel de donkere ramen zitten. Kan iemand vertellen of ik ook privacy glass heb of een zonnescherm moet kopen :)

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-11 08:06
Blaauw87 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:52:
Vraagje over privacy glas achterin, wij hebben de Advanced LR versie en willen de baby achterin uiteraard beschermen tegen UV :) Ik lees tegenstrijdige verhalen over privacy glass bij de modellen en achterin hebben wij wel de donkere ramen zitten. Kan iemand vertellen of ik ook privacy glass heb of een zonnescherm moet kopen :)
In de meest recente prijslijst staat 'Ramen, donker getint (privacy glass)' bij alle modellen, behalve de Air. Tevens 'ramen, warmtewerend glas rondom' bij alle versies.

[ Voor 5% gewijzigd door aikink op 23-07-2025 16:33 ]

• Britske
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-11 09:01
Vandaag mijn Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green opgehaald. Mooie auto, rijdt tot dusver lekker. Ik kreeg alleen de Kia Connect app niet gekoppeld omdat volgens de melding de auto geen stabiele verbinding heeft. Kan zijn omdat ik in een klein dorpje in Limburg woon, maar doorgaans toch geen problemen met het vodafone netwerk hier. Morgen op het werk in Brabant nog maar eens proberen.

Edit: nog eens geprobeerd, volledig opnieuw configureren, en nu is het wel gelukt.

[ Voor 9% gewijzigd door Britske op 23-07-2025 20:24 ]

• Coffee

Coffee

Coffee

Britske schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:56:
Vandaag mijn Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green opgehaald. Mooie auto, rijdt tot dusver lekker. Ik kreeg alleen de Kia Connect app niet gekoppeld omdat volgens de melding de auto geen stabiele verbinding heeft. Kan zijn omdat ik in een klein dorpje in Limburg woon, maar doorgaans toch geen problemen met het vodafone netwerk hier. Morgen op het werk in Brabant nog maar eens proberen.

Edit: nog eens geprobeerd, volledig opnieuw configureren, en nu is het wel gelukt.
Welkom bij de club :)

• _birdie_
Britske schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:56:

gefeliciteerd ... zelfde sinds een half jaar .. perfecte auto op wat kleine dingetjes na ...

• aidanl
Gisteren even schrikken. Reed stapvoets op de A4, baan 2, SCC en LKA aan. Zat 2 tellen wat minder op te letten en miste de alert over het stuur vast houden, had mijn handen onder het stuur maar blijkbaar te licht voor detectie.

Auto ging ineens in de modus waarbij die een gecontroleerde stop (normaal voor bij buiten bewustzijn) deed. Alarm lichten aan, langzaam afremmen tot stilstand. Volgens mij is dat het ESA systeem. Terwijl die hiermee bezig was leek ik op geen enkele wijze de actie te kunnen stoppen of annuleren, hij ging echt door tot het proces afgerond was. Daarna kon ik nog steeds niet weg rijden, moest de auto uitzetten en weer aan voordat die op het pedaal reageerde.

Enerzijds fijn dat de functie er in zit, anderzijds niet erg grappig zo midden op de snelweg zonder de mogelijkheid de actie te annuleren 😅 Nu reed het niet zo snel om mij heen, maar moet er niet aan denken als hetzelfde was gebeurd met 100km+.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

aidanl schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:04:
Gisteren even schrikken. Reed stapvoets op de A4, baan 2, SCC en LKA aan. Zat 2 tellen wat minder op te letten en miste de alert over het stuur vast houden, had mijn handen onder het stuur maar blijkbaar te licht voor detectie.

Auto ging ineens in de modus waarbij die een gecontroleerde stop (normaal voor bij buiten bewustzijn) deed. Alarm lichten aan, langzaam afremmen tot stilstand. Volgens mij is dat het ESA systeem. Terwijl die hiermee bezig was leek ik op geen enkele wijze de actie te kunnen stoppen of annuleren, hij ging echt door tot het proces afgerond was. Daarna kon ik nog steeds niet weg rijden, moest de auto uitzetten en weer aan voordat die op het pedaal reageerde.

Enerzijds fijn dat de functie er in zit, anderzijds niet erg grappig zo midden op de snelweg zonder de mogelijkheid de actie te annuleren 😅 Nu reed het niet zo snel om mij heen, maar moet er niet aan denken als hetzelfde was gebeurd met 100km+.
Het zal wel meer geweest moeten zijn dan 2 tellen, want voordat de auto overgaat op een noodstop geeft het waarschuwingsgeluiden en laat het het stuur trillen, en dan heb je nog tijd om te reageren.
Als de noodstopfunctie aan de bedrijfsomstandigheden voldoet, wordt de bestuurder vooraf gewaarschuwd door middel van waarschuwingen, waarschuwingsgeluiden en stuurwieltrillingen. Deze waarschuwingen zullen naar hun normale staat terugkeren, als de bestuurder reageert.
Hoe dan ook, volgens de handleiding kan je de noodstop op meerdere manieren opheffen:
De functie Noodstop wordt opgeheven wanneer er aan de volgende voorwaarden is voldaan.
Waarschuwingsmelding: Rij voorzichtig
• Als het gaspedaal krachtig wordt ingetrapt en vastgehouden
• Als het rempedaal krachtig wordt ingetrapt
• Als de toets Hulp bij rijbaan volgen is ingedrukt
• Als de toets Bestuurdersassistentie is ingedrukt
• De toets voor Alarmknipperlichten is ingedrukt na het stoppen.
• Het bestuurdersportier is open
Om LKA en HDA opnieuw te activeren moet je inderdaad wel de auto opnieuw starten. Maar om verder te kunnen rijden zou een van bovenstaande acties voldoende moeten zijn.

• aidanl
Ik heb diverse knoppen geprobeerd, als ook het gaspedaal. De rem heb ik niet geprobeerd gezien hard op de rem stampen al rijdend met auto's om je heen nogal tegen je gevoel in gaat. Zelfde geld voor diep intrappen van gaspedaal en vasthouden daarvan, niet heel fijn in een file situatie.

Wat betreft de de waarschuwingen, ik heb geen trillingen gevoeld in het stuur. Zoals ik aangaf had ik onderaan het stuur licht contact met handen achterop. Overigens had ik muziek (Spotify via Android Auto) ook hard staan, welk blijkbaar niet gedempt wordt wanneer er waarschuwingsgeluiden afgespeeld worden.

• deMercer
  • Niet online
aidanl schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:53:
Overigens had ik muziek (Spotify via Android Auto) ook hard staan, welk blijkbaar niet gedempt wordt wanneer er waarschuwingsgeluiden afgespeeld worden.
Daar is volgens mij een instelling voor, om het geluid wel te dempen.

• aidanl
Ah dat zal ik dan even nakijken. Verassend dat die instelling dan niet automatisch aan blijft staan, met alle piepjes die ze verzonnen hebben! :P

• eboellie
aidanl schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:04:

Wat een vreselijke - paternalistische - functie. Dat ding moet uit te zetten (en laten) zijn. Dat geldt eigenlijk voor alle functies. Best wel wat ongemakken zo in de EV3.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

eboellie schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:51:
[...]
Wat een vreselijke - paternalistische - functie. Dat ding moet uit te zetten (en laten) zijn. Dat geldt eigenlijk voor alle functies. Best wel wat ongemakken zo in de EV3.
Helaas, dat is niet iets wat Kia bedacht heeft. Alle nieuwe auto's die deels zelfstandig kunnen rijden moeten er mee uitgerust zijn. Het mag niet mogelijk zijn om zonder supervisie van de bestuurder de auto zelfstandig voort te laten bewegen - al was het alleen maar vanwege het feit dat het zichzelf uitschakelt wanneer het een situatie ziet waar het niet mee overweg kan gaan.

Uitzetten is overigens eenvoudig: gebruik geen lane following assist of SCC. De noodstopfunctie is enkel actief wanneer zowel LFA als SCC actief zijn, want dat is de combinatie waarvoor supervisie verplicht is.

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 24-07-2025 13:21 ]

• aidanl
Ik snap de noodzaak, er zijn genoeg gevallen in het verleden geweest met mensen die onwel zijn geworden achter het stuur. In de situaties die (semi-)goed zijn afgelopen hebben andere bestuurders de auto kunnen afremmen door ervoor te gaan rijden en met een gecontroleerde botsing te auto af te remmen. In de negatief afgelopen situaties resulteerde dat in zware ongevallen.

Echter zou ik wel verwachten dat meldingen op het dashboard bij het activeren van deze functie, er vermeld wordt "Click {button} to cancel" of iets in die trant. Nu stond er eigenlijk niets behalve dat de auto gestopt werd. Ik vind dat zeer onduidelijk voor de gebruiker wanneer het, zoals in mijn geval, een false-positive situatie is.

• Skipper_NH
Zr40 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:15:

Hoe dan ook, volgens de handleiding kan je de noodstop op meerdere manieren opheffen:

[...]
Allemaal mooi en aardig, maar wat is de knop "Bestuurdersassistentie" want die kan ik nergens in de handleiding vinden. Bovendien staat er feitelijk dat aan alle voorwaarden moet worden voldaan. Maar laten we aannemen dat het een slechte vertaling is.
Ik vind het ook erg betuttelend al die piepjes en storend dat een deel niet uit te zetten is. Maar als de auto een noodingreep doet, MOET ik die kunnen overrulen en wel met één duidelijke knop. De andere handelingen mogen ook, maar een knop kan ik onafhankelijk van de situatie gebruiken. Rijbaan volgen knop gebruiken is prima, maar dan moet er wel precies staan hoe en wat (kort-lang-heel lang). Want die knop heeft al de nodige functies. Ik vermoed indrukken tot de noodingreep is uitgeschakeld.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

aidanl schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:20:
Echter zou ik wel verwachten dat meldingen op het dashboard bij het activeren van deze functie, er vermeld wordt "Click {button} to cancel" of iets in die trant. Nu stond er eigenlijk niets behalve dat de auto gestopt werd. Ik vind dat zeer onduidelijk voor de gebruiker wanneer het, zoals in mijn geval, een false-positive situatie is.
Nouja, ik heb dus geen praktijkervaring met de noodstop, maar als ik de handleiding mag geloven is het wel de bedoeling dat er voorafgaand aan de noodstop zowel een melding, een geluid en een vibratie plaats vinden voordat er wordt ingegrepen.

Als je er zeker van bent dat dat allemaal niet was gebeurd (en niet dat je het niet had opgemerkt; ik was er niet bij natuurlijk dus het is maar gissen op basis van wat ik hier lees) dan is dat toch wel iets waar de dealer een bevredigend antwoord op zou moeten geven.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Skipper_NH schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:11:
[...]
Allemaal mooi en aardig, maar wat is de knop "Bestuurdersassistentie" want die kan ik nergens in de handleiding vinden. Bovendien staat er feitelijk dat aan alle voorwaarden moet worden voldaan. Maar laten we aannemen dat het een slechte vertaling is.
Die aanname van de vertaling lijkt mij ook redelijk. Ik ken maar twee knoppen, en de hulp bij rijbaan volgen knop wordt al genoemd, dus dan moet het de andere knop (SCC) wel zijn.

Overigens lees ik het als dat aan 'een van' de voorwaarden voldaan moet worden. Dat staat er niet letterlijk, maar het alternatief (alle voorwaarden tegelijk) is helemaal niet logisch ;)
Ik vind het ook erg betuttelend al die piepjes en storend dat een deel niet uit te zetten is. Maar als de auto een noodingreep doet, MOET ik die kunnen overrulen en wel met één duidelijke knop.
Ik denk wel dat hier de term 'noodingreep' iets te krachtig wordt gelezen. Het is geen "rem onmiddellijk met volle kracht tot stilstand" noodstop, maar een "zet alarmlichten aan en verminder geleidelijk snelheid" stop.

Op zich heb je die duidelijke overrule knop al: het pedaal. Wanneer je die intrapt om te compenseren voor de snelheidsvermindering, dan voldoe je al aan de conditie om de noodstop uit te schakelen, zou ik denken.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 24-07-2025 16:40 ]

• Skipper_NH
Voor mij te veel aannames in je antwoord. Ik ga t verder proberen uit te zoeken en anders de dealer lastig vallen. Helaas heeft nieuwe software de hinderlijke eigenschap bugs te bevatten. Ik wil controle kunnen overnemen en dat moet goed en eenduidig zijn.

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:58
Skipper_NH schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:46:
Voor mij te veel aannames in je antwoord. Ik ga t verder proberen uit te zoeken en anders de dealer lastig vallen. Helaas heeft nieuwe software de hinderlijke eigenschap bugs te bevatten. Ik wil controle kunnen overnemen en dat moet goed en eenduidig zijn.
Ik heb zo goed als exact hetzelfde gehad als jij (zoek maar op mijn nickname in dit topic) . Denk een paar weken oid terug. Moest een fikse ruk aan het stuur geven voor ik volledige controle weer kreeg.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• koelkast
  • Niet online
Onderweg, op vakantie:

Klopt het dat het achterbank stopcontact tijdens dc
snelladen niet beschikbaar is? Koffie dus voor of na het laden zetten?

Klopt het dat kia en ionity laden niet perse altijd goed werkt? Soms pas na 4x starten en inpluggen van het laden in Duitsland.

• deejeebv
  • Nu online
koelkast schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:46:
Onderweg, op vakantie:

Klopt het dat het achterbank stopcontact tijdens dc
snelladen niet beschikbaar is? Koffie dus voor of na het laden zetten?

Klopt het dat kia en ionity laden niet perse altijd goed werkt? Soms pas na 4x starten en inpluggen van het laden in Duitsland.
Het eerste klopt. Ik heb maar een keer gehad dat ik niet kon laden bij Ionity, maar een andere lader op dezelfde locatie deed het wel direct.

• eboellie
Zr40 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:15:
[...]

Helaas, dat is niet iets wat Kia bedacht heeft. Alle nieuwe auto's die deels zelfstandig kunnen rijden moeten er mee uitgerust zijn. Het mag niet mogelijk zijn om zonder supervisie van de bestuurder de auto zelfstandig voort te laten bewegen - al was het alleen maar vanwege het feit dat het zichzelf uitschakelt wanneer het een situatie ziet waar het niet mee overweg kan gaan.

Uitzetten is overigens eenvoudig: gebruik geen lane following assist of SCC. De noodstopfunctie is enkel actief wanneer zowel LFA als SCC actief zijn, want dat is de combinatie waarvoor supervisie verplicht is.
Nee helaas. Ik heb het over bij opstarten uit laten zetten, dat kan bij andere nieuwe auto's wel. Het is dus een keuze. Vervelende piepjes.

• koelkast
  • Niet online
deejeebv schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 06:44:
[...]

Het eerste klopt. Ik heb maar een keer gehad dat ik niet kon laden bij Ionity, maar een andere lader op dezelfde locatie deed het wel direct.
Hmmm. Veel geklooid bij ionity. Uiteindelijk werkt alles na uitzetten plug n charge overal in 1 keer goed. Moet je net ff weten .....

• deejeebv
  • Nu online
koelkast schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:14:
[...]

Hmmm. Veel geklooid bij ionity. Uiteindelijk werkt alles na uitzetten plug n charge overal in 1 keer goed. Moet je net ff weten .....
Plug&Charge heb ik alleen voor Fastnet geactiveerd. Een keer gebruikt, maar toen kreeg ik hem niet gestopt. Laadsessie was gestart via Plug@Charge, als ik op de lader wilde stoppen vroeg hij om de laatsleutel, die hij vervolgens niet accepteerde. Vervolgens maar in de auto een maximaal laadpercentage voor DC laden ingesteld, toen hield hij op met laden.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

deejeebv schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:25:
[...]

Plug&Charge heb ik alleen voor Fastnet geactiveerd. Een keer gebruikt, maar toen kreeg ik hem niet gestopt. Laadsessie was gestart via Plug@Charge, als ik op de lader wilde stoppen vroeg hij om de laatsleutel, die hij vervolgens niet accepteerde. Vervolgens maar in de auto een maximaal laadpercentage voor DC laden ingesteld, toen hield hij op met laden.
Dat is nogal vreemd... bij Fastned heb je de laadpas/sleutel alleen nodig om te stoppen als je het laden daar ook mee hebt gestart. Met Autocharge (dat is iets anders dan Plug&Charge, Fastned ondersteunt geen Plug&Charge) zou je het laden gewoon moeten kunnen stoppen op de lader.

Anyway, stoppen met laden kan ook op een andere manier. Zoek de knop bij de laadpoort, direct onder de + status LED. Ontgrendel de portieren en druk daarna binnen 15 seconden die knop voor 2 seconden in.

• pnieuwla
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:29
Zr40 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:42:
[...]

Anyway, stoppen met laden kan ook op een andere manier. Zoek de knop bij de laadpoort, direct onder de + status LED. Ontgrendel de portieren en druk daarna binnen 15 seconden die knop voor 2 seconden in.
Je kan ook in het EV menu in het infotainment display het laden stoppen

• Ev3 fan
Goedendag, ik heb deze vraag eerder ook al uitgezet destijds geen reactie gehad helaas , mogelijk zijn er nu nieuwe leden bijgekomen die wel antwoord hebben op mijn vraag:
Ik wil aftermarket de gt-line achterlichten op mijn Plus advanced gemonteerd hebben. De horizontale gedeelte bedoel ik dan.
Is dat mogelijk? Waar zou ik die kunnen bestellen en/of laten monteren? Ik hoor het graag.

• NVranya
  • Laatst online: 10:24
Ev3 fan schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 01:13:
Goedendag, ik heb deze vraag eerder ook al uitgezet destijds geen reactie gehad helaas , mogelijk zijn er nu nieuwe leden bijgekomen die wel antwoord hebben op mijn vraag:
Ik wil aftermarket de gt-line achterlichten op mijn Plus advanced gemonteerd hebben. De horizontale gedeelte bedoel ik dan.
Is dat mogelijk? Waar zou ik die kunnen bestellen en/of laten monteren? Ik hoor het graag.
Ik weet het niet, maar het lijkt me dat je dan de hele kofferbakklep moet vervangen aangezien daar de lichtelementen inzitten?
Zal best kunnen, want bij schade moeren zaken ook vervangen kunnen worden, maar dat zal wel een prijzige grap worden.

• Skipper_NH
Zijn er hier mensen, die ervaring hebben met het smart laden via Kia. Mijn ervaringen zijn niet geweldig.

• Revenge69
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-11 12:06
Kun je niet wat meer info geven? Wat zijn jouw slechte ervaringen?

• Skipper_NH
De ligging van zonnepanelen is slechts voor één oriëntatie op te geven. Als er weinig zon is, wordt er niet geladen, terwijl er wel de minimaal 1,4 kWh beschikbaar is. Er wordt ook meer dan die 1,4 kWh teruggeleverd. Als er voldoende zonne-overschot is, wordt niet alles gebruikt of zelfs helemaal niet geladen. Als je dan de sessie onderbreekt en opnieuw opstart wordt die na korte tijd weer gestopt. Ik heb gisterenmiddag onbeheerd geladen zoals dat heet, dus zonder Kia toezicht, en heb nagenoeg alle overschot geladen. Mijn laadpaal is een IQ EV Charger 2 van Enphase.

[ Voor 8% gewijzigd door Skipper_NH op 26-07-2025 11:46 ]

• WTM

WTM

Vervelende ervaring gehad (zal het niet meer gebruiken!)

Had mijn creditcard (Amex) gekoppeld aan Kia In-car Payment.

(http://webmanual.kia.com/ccNC/AVNT/EUR/Dutch/Carpay.html)

https://www.kooijman-auto...to-bij-kooijman-autogroep

Donderdag op straat geparkeerd in Amsterdam. Auto gaf aan wil je hier parkeren en actie akkoord gegeven.

Bij wegrijden 2 uur later geen pop-up om parkeren uit te zetten. Volgende dag stond nog aan en teller loopt door. KIA Nederland gebeld, die weten niet hoe het werkt en uit gezet kan worden. Mevrouw aan de lijn die alleen voornaam noemt en geen achternaam wil geven, ook ‘mag’ ze niet doorverbinden naar een supervisor/leidinggevende of daar een naam van geven waar ik aan kan refereren. Ik moest maar een klachtenformulier invullen.

Naar de dealer gereden, daar wisten ze het ook niet uit te zetten. Creditcard verwijderen bood geen soelaas.

Uiteindelijk na 25 uur ging het automatisch uit.

Voornamelijk de ‘stuur maar een klacht in, kan je nu niet helpen’ mentaliteit staat me echt tegen. Over de auto redelijk tevreden maar over KIA Nederland niet.

Ben benieuwd of ik het teveel betaalde terug ga krijgen.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
WTM schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:28:
Vervelende ervaring gehad (zal het niet meer gebruiken!)

Had mijn creditcard (Amex) gekoppeld aan Kia In-car Payment.

(http://webmanual.kia.com/ccNC/AVNT/EUR/Dutch/Carpay.html)

https://www.kooijman-auto...to-bij-kooijman-autogroep

Donderdag op straat geparkeerd in Amsterdam. Auto gaf aan wil je hier parkeren en actie akkoord gegeven.

Bij wegrijden 2 uur later geen pop-up om parkeren uit te zetten. Volgende dag stond nog aan en teller loopt door. KIA Nederland gebeld, die weten niet hoe het werkt en uit gezet kan worden. Mevrouw aan de lijn die alleen voornaam noemt en geen achternaam wil geven, ook ‘mag’ ze niet doorverbinden naar een supervisor/leidinggevende of daar een naam van geven waar ik aan kan refereren. Ik moest maar een klachtenformulier invullen.

Naar de dealer gereden, daar wisten ze het ook niet uit te zetten. Creditcard verwijderen bood geen soelaas.

Uiteindelijk na 25 uur ging het automatisch uit.

Voornamelijk de ‘stuur maar een klacht in, kan je nu niet helpen’ mentaliteit staat me echt tegen. Over de auto redelijk tevreden maar over KIA Nederland niet.

Ben benieuwd of ik het teveel betaalde terug ga krijgen.
Kan je dit niet via amex als een incorrecte of frauduleuze betaling laten flaggen/storneren? Registreert ie ook je daadwerkelijke locatie met timestamps ergens? Dat helpt je verhaal. Idealiter laat je het amex met Kia uitvechten?

• deMercer
  • Niet online
Ev3 fan schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 01:13:
Is dat mogelijk? Waar zou ik die kunnen bestellen en/of laten monteren?
NVranya schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 06:35:
Ik weet het niet, maar het lijkt me dat je dan de hele kofferbakklep moet vervangen aangezien daar de lichtelementen inzitten?
Zal best kunnen, want bij schade moeren zaken ook vervangen kunnen worden, maar dat zal wel een prijzige grap worden.
In aanvulling: het lijkt me dat de bedrading ook uitgebreid zal moeten worden. Waarschijnlijk heb je nu helemaal niets qua bedrading naar de achterklep lopen.

En zijn de achterlicht units van de Plus Advanced de LED units, of niet? Want dan zul je die waarschijnlijk ook willen vervangen.

• WTM

WTM

olafmol schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:41:
[...]

Kan je dit niet via amex als een incorrecte of frauduleuze betaling laten flaggen/storneren? Registreert ie ook je daadwerkelijke locatie met timestamps ergens? Dat helpt je verhaal. Idealiter laat je het amex met Kia uitvechten?
Ja, ga het bij Amex ook aankaarten.
Ik zie trouwens dat EasyPark B.V. op de voorlopige afschrijving bij Amex staan. Maar kan pas klacht aanmaken als bedrag definitief is.

• Ev3 fan
NVranya schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 06:35:
[...]

Dank voor je reactie, ik denk niet dat de hele kofferklep vervangen dient te worden maar enkel de zwarte plaat waar de horizontale verlichting in zit, dus denk zelf wel dat het mogelijk is, maar zoek waar dit gedaan kan worden en waar ik de losse horizontale lampen kan kopen. Hopelijk krijg ik een reactie. Gr.

• Coffee

Coffee

Coffee

Ev3 fan schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:53:
[...]

Dank voor je reactie, ik denk niet dat de hele kofferklep vervangen dient te worden maar enkel de zwarte plaat waar de horizontale verlichting in zit, dus denk zelf wel dat het mogelijk is, maar zoek waar dit gedaan kan worden en waar ik de losse horizontale lampen kan kopen. Hopelijk krijg ik een reactie. Gr.
Het zou heel gaaf zijn als dit mogelijk is, maar persoonlijk ben ik bang dat je het idee uit je hoofd moet zetten. Ik denk niet dat een dealer met toegang tot deze onderdelen vanuit de OEM hier snel aan mee werkt. Wellicht aftermarket, maar dan valt de kwaliteit te bezien.

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11 07:09

grimson

domeingrommer

Gisteren teruggekomen van een FR -> DE roadtripvakantie:
EV3 Long range:

- Snelladen:
~25 minuten en je zit op +85% vol. Gaat echt supersnel (~137kW maar valt terug hoe voller de accu wordt). Indien verder laden naar 100% duurt het dus steeds langer maar ~85% was voor ons een prima sweet 'spot' om weer verder te gaan.

- Topsnelheid:
Op de Duitse autobahn 175KM/h gehaald. Het lijkt alsof je harder kan maar 'opeens' houdt de motor in. Niet gelet op het verbruik op dat moment maar de kinderen wilde graag weten hoe hard we konden gaan.

- LR range:
Met 100% lading 600 500KM gehaald op de terugreis. ~130KM/h op de Duitse autobahn, ~120KM/h België en in NL ~100KM/h. ECO-mode maar wel met airco en audio aan. Bij thuiskomst nog 10% over.

Uitermate tevreden over deze EV en verbazingwekkend hoe het snelladen eigenlijk meevalt. Ook het 'zoeken' naar een snellader was eigenlijk geen issue.

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• Blaauw87
grimson schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:50:

- LR range:
Met 100% lading 600KM gehaald op de terugreis. ~130KM/h op de Duitse autobahn, ~120KM/h België en in NL ~100KM/h. ECO-mode maar wel met airco en audio aan. Bij thuiskomst nog 10% over.
Say what, dat is echt niet verkeerd zonder panisch te hypermilen.

• Innomine
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:14
grimson schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:50:
- LR range:
Met 100% lading 600KM gehaald op de terugreis. ~130KM/h op de Duitse autobahn, ~120KM/h België en in NL ~100KM/h. ECO-mode maar wel met airco en audio aan. Bij thuiskomst nog 10% over.
Dat zou betekenen dat je bijna 10% zuiniger hebt gereden dan WLTP in bijna de meest ongustige omstandigheden (snelweg, airco, hard rijden).

Tenzij je de hele weg op de bumper van een vrachtwagen hebt gehangen; I call bullshit! :+

[ Voor 7% gewijzigd door Innomine op 27-07-2025 10:56 ]

• grimson

grimson

domeingrommer

Blaauw87 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:28:
[...]

Say what, dat is echt niet verkeerd zonder panisch te hypermilen.
Ahh excuus .. sorry het is 500KM

• grimson

grimson

domeingrommer

Innomine schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:55:
[...]

Dat zou betekenen dat je bijna 10% zuiniger hebt gereden dan WLTP in bijna de meest ongustige omstandigheden (snelweg, airco, hard rijden).

Tenzij je de hele weg op de bumper van een vrachtwagen hebt gehangen; I call bullshit! :+
Sorry, het was 500KM ... stom maar ik heb het gecorrigeerd. Excuus. :o

• grimson

grimson

domeingrommer

/dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door grimson op 27-07-2025 11:05 ]

• Coffee

Coffee

Coffee

Ik heb er inmiddels ook drie lange ritten op zitten. Totaal 2000km. In mijn geval hadden we twee fietsen op het dak, dus zeer slechte aërodynamica.

Met de LR kwamen we van 100% tot 5% ongeveer 360km ver. Hierbij was het verbruik gemiddeld 25.3kWh/100km. Zonder fietsen op het dak ligt het verbruik eerder rond de 15 a 16kWh/100km. 500km op een lading verbaasd me dus niks.

Pagina: 1 ... 59 ... 76 Laatste