Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 57 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-07 14:18
Vagax schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:51:
[...]

Zijn er eigenlijk al vergelijkingen tussen de EV3 met en zonder warmtepomp mbt range voordelen? Las bij een YouTuber ooit te lezen dat warmtepomp pas efficiency voordeel heeft is als je bijvoorbeeld ergens langer dan een uur moet rijden.
Ik heb nog geen 1 op 1 testen gezien hiermee, maar ik merk wel dat mijn GOM in de winter hoger is dan mensen die dezelfde auto hebben zonder warmtepomp. Ik heb nog een E-Niro uit 2020 met warmtepomp, mijn EV3 komt later dit jaar dus ik snoep stiekem al mee in deze topic.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus55
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11-07 15:08
Is het bij het laden zo dat de hoeveelheid kilometers die bij 100% geladen wordt aangegeven, bepaald wordt door je gemiddelde gebruik? Ik merk namelijk dat ik met de SR niet meer boven de 390 KM meer uitkom.
Ook merk ik dat sinds kort laden niet meer boven de 10,8 KWH uitkomt, terwijl dat kortgeleden nog elke keer 11,2 KWH was. Ik heb drie updates gekregen ondertussen en vraag me af of daar iets door veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Pegasus55 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:23:
Is het bij het laden zo dat de hoeveelheid kilometers die bij 100% geladen wordt aangegeven, bepaald wordt door je gemiddelde gebruik?
Je verbruik heeft er volgens mij sowieso invloed op. Alleen weet ik niet in welke mate.
Ik heb drie updates gekregen ondertussen en vraag me af of daar iets door veranderd is.
Dat zou heel goed kunnen, aangezien er twee updates voor ICCU (de interne boordlader van de auto). Die hadden als doel om problemen met de ICCU te verhelpen, en wellicht is een (potentiële) oplossing het verlagen van het maximale laadvermogen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazalt
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:37
Heeft iemand al eens gehad dat het SOS lampje op het scherm achter het stuur ging branden en aan bleef. Bij mij gebeurde dat vandaag elke keer ongeveer een halve minuut na het starten. Het lijkt met Kia Connect van de auto samen te hangen, want zodra ik de navigatie een route wilde laten berekenen meldde die dat er geen Kia Connect verbinding actief was en moest ik die eerst handmatig tot stand brengen(opnieuw inloggen dus), maar het SOS lampje bleef aan. De Kia Connect app op de telefoon was al die tijd wel gewoon actief en verbonden, dus dat maakte het extra vreemd.
Ik laat de garage er volgende week even naar kijken, maar misschien komt het iemand bekend voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-07 22:04
DutchKel schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:55:
[...]

Ik heb nog geen 1 op 1 testen gezien hiermee, maar ik merk wel dat mijn GOM in de winter hoger is dan mensen die dezelfde auto hebben zonder warmtepomp. Ik heb nog een E-Niro uit 2020 met warmtepomp, mijn EV3 komt later dit jaar dus ik snoep stiekem al mee in deze topic.
Een EV3 niet, maar wel een vergelijking tussen meerdere e-Niro's en Niro EV's. Conclusie: ja, met warmtepomp kom je 's winters 10% verder, maar het (Britse) breakeven punt om de meerkosten te rechtvaardigen ligt op 135.000 mijl. Of het dat waard is laat ik even bij mezelf. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bazalt schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:05:
Heeft iemand al eens gehad dat het SOS lampje op het scherm achter het stuur ging branden en aan bleef. Bij mij gebeurde dat vandaag elke keer ongeveer een halve minuut na het starten. Het lijkt met Kia Connect van de auto samen te hangen, want zodra ik de navigatie een route wilde laten berekenen meldde die dat er geen Kia Connect verbinding actief was en moest ik die eerst handmatig tot stand brengen(opnieuw inloggen dus), maar het SOS lampje bleef aan. De Kia Connect app op de telefoon was al die tijd wel gewoon actief en verbonden, dus dat maakte het extra vreemd.
Ik laat de garage er volgende week even naar kijken, maar misschien komt het iemand bekend voor.
Ja, dat heb ik een keer gehad in de eerste week. Dat ging inderdaad gepaard met een niet werkende Kia Connect verbinding. Volgens de app was alles in orde maar ondertussen kreeg het geen updates van de auto.

Bij de rit terug na de werkdag was het lampje uit en werkte de app ook weer prima. Ik heb verder niets hoeven doen, ook niet handmatig opnieuw verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Zr40 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:02:
[...]

Ja, dat heb ik een keer gehad in de eerste week. Dat ging inderdaad gepaard met een niet werkende Kia Connect verbinding. Volgens de app was alles in orde maar ondertussen kreeg het geen updates van de auto.

Bij de rit terug na de werkdag was het lampje uit en werkte de app ook weer prima. Ik heb verder niets hoeven doen, ook niet handmatig opnieuw verbinden.
De e-Niro heeft een reset knop voor als de verbinding problemen geeft. Mogelijk heeft de EV3 die ook. Het is een heel klein knopje die je met een paperclip oid moet indrukken.

Een aantal E-Niro's heeft ook af en toe verbindingsproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:22
Moet je een digitale sleutel gekoppeld hebben als je de ramen wilt bedienen uit die nieuwe App? Ik zie de optie ook niet. S25 ultra.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
AtlAntA schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 06:35:
Moet je een digitale sleutel gekoppeld hebben als je de ramen wilt bedienen uit die nieuwe App? Ik zie de optie ook niet. S25 ultra.
Volgens mij niet. Ik heb de digitale sleutel pas na enkele weken aangemaakt, en daarvoor had ik de opties voor het bedienen van de ramen ook al dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:55
AtlAntA schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 06:35:
Ik heb de optie ook niet, GTLine-Plus met iPhone 16 pro Max en digitale sleutel.
Gister de digitale sleutel zelfs opnieuw moeten aanmaken, dus dat is het ook niet.

Heb het bij Kia Connect neergelegd via de app.
(* Soepie wil het stiekem ook gewoon hebben)

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:54
Op basis van de reacties hier lijkt het erop dat Nederlandse EV 3‘s de optie raambediening niet hebben. Ondanks dat dit bij de inleiding wel wordt getoond. Dus misschien is het een optie die gefaseerd wordt uitgerold. In de Duitse FB groep heeft de beheerder het in ieder geval wel en hier dus een van oorsprong Spaanse auto. Ik heb de app al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar dat maakte geen verschil. Dus maar een paar updates afwachten. Ik heb het wel bij Kia Connect als feedback neergelegd.

[ Voor 4% gewijzigd door Skipper_NH op 28-06-2025 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Skipper_NH schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:16:
… en hier dus een van oorsprong Spaanse auto.
De auto is nog steeds Spaans ;)

Ik gebruik trouwens versie 1.0.6.806(0.127.4) van de iOS app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-07 21:05

Vagax

Hehe

Zou bizar zijn als de optie blijft ontbreken van de app, hopen dat het gaat om een gelijdelijke uitrol of iets dergelijks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eevje
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-07 22:24
Mij is opgevallen dat de parkeersensoren aan de voorzijde traag reageren. Ik heb soms bij bijvoorbeeld rustig inparkeren dat de neus al in de bosjes zit en 2 seconden later pas een piepje klinkt. Iemand vergelijkbare ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
Skipper_NH schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:16:
Op basis van de reacties hier lijkt het erop dat Nederlandse EV 3‘s de optie raambediening niet hebben. Ondanks dat dit bij de inleiding wel wordt getoond. Dus misschien is het een optie die gefaseerd wordt uitgerold. In de Duitse FB groep heeft de beheerder het in ieder geval wel en hier dus een van oorsprong Spaanse auto. Ik heb de app al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar dat maakte geen verschil. Dus maar een paar updates afwachten. Ik heb het wel bij Kia Connect als feedback neergelegd.
Hier net antwoord terug van Connect support dat het geen ondersteunde optie is.

Op de vraag waarom het dan wel in Spanje en de UK werkt (Ik had Dld even gemist):

Beste Soepie

Hartelijk dank voor je reactie.
Dit durf ik niet te zeggen. In Nederland is dit geen mogelijkheid.
Ik vertrouw erop je hierbij voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,

En daarna een mailtje over de tevredenheid….. die vul ik nu maar even niet in….

Zal me niet verbazen dat het aan de warmtepomp gekoppeld is :+

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyboy161
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:44
Ik heb sinds gisteren mijn EV3 GT-Line (Belgische versie) en deze heeft ook de optie in de nieuwe KIA app (dus niet de 'oude' Connect app) niet voor het openen/sluiten van de ramen.

Ik zit wel met een andere vraag, in mijn vorige auto kon ik een snelheidslimiet instellen (zodat de auto niet sneller gaat rijden dan die ingestelde snelheid, zoals cruise control maar dan zelf gas geven), maar bij deze begrijp ik niet hoe ik dat kan aanzetten. In de handleiding spreken ze daar (dacht ik) wel over, maar ze zeggen nu niet heel duidelijk hoe dat moet. Iemand een idee?

Ik zal later wel eens wat foto's en mijn ervaring posten, nu nog wat vroeg om een echt oordeel te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Frankyboy161 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:42:
Ik zit wel met een andere vraag, in mijn vorige auto kon ik een snelheidslimiet instellen (zodat de auto niet sneller gaat rijden dan die ingestelde snelheid, zoals cruise control maar dan zelf gas geven), maar bij deze begrijp ik niet hoe ik dat kan aanzetten. In de handleiding spreken ze daar (dacht ik) wel over, maar ze zeggen nu niet heel duidelijk hoe dat moet. Iemand een idee?
Houd de cruise control knop een paar seconden ingedrukt om de snelheidslimiet te activeren. Let wel, als je het pedaal voldoende intrapt kan je de limiet doorbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
Soepie schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:50:
[...]

Hier net antwoord terug van Connect support dat het geen ondersteunde optie is.
Dit soort antwoorden roepen meer vragen op dan antwoorden. Ik heb in mijn antwoord staan “vooralsnog niet beschikbaar in Nederland”. Dit wekt de indruk dat het misschien wel komt.
Bij deze roep ik alle EV 3 Tweakers op via de app Kia klantenservice te mailen met het verzoek deze functie (ramen bedienen via de app) in Nederland te activeren. Dan moeten ze ons maar niet lekker maken met die functie in de “wat is nieuw”.
Zonder goede uitleg geen begrip laat staan acceptatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Skipper_NH op 28-06-2025 16:00 . Reden: Mijn antwoord van Kia toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
  • Registratie: Februari 2008
Skipper_NH schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:53:
[...]

Dit soort antwoorden roepen meer vragen op dan antwoorden. Ik heb in mijn antwoord staan “vooralsnog niet beschikbaar in Nederland”. Dit wekt de indruk dat het misschien wel komt.
Bij deze roep ik alle EV 3 Tweakers op via de app Kia klantenservice te mailen met het verzoek deze functie (ramen bedienen via de app) in Nederland te activeren. Dan moeten ze ons maar niet lekker maken met die functie in de “wat is nieuw”.
Zonder goede uitleg geen begrip laat staan acceptatie.
Denk dat we daarbij ook moeten vragen naar de technische reden met een (duidelijke )uitleg waarom dit bij ons niet en in de omringende landen wel wordt aangeboden.
Hebben we ook dezelfde app versie als in de landen waar de functie wel wordt aangeboden?

EV3 adv + LR 19” allseason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
De auto van @deMercer komt uit Spanje en hij gebruikt dezelfde app versie (iOS) als ik. Ik weet niet of zijn account ook in Spanje is geregistreerd. Ook de Duitse rijder heeft deze iOS app versie. Dus aan de app kan het dan niet liggen. Het lijkt dat Nederland is uitgesloten, waar Spanje, Duitsland, VK en België het wel hebben. Ik wil nog niet direct meegaan in de aanname dat optie warmtepomp de verbindende factor is.

[ Voor 3% gewijzigd door Skipper_NH op 28-06-2025 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Skipper_NH schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:25:
De auto van @deMercer komt uit Spanje en hij gebruikt dezelfde app versie (iOS) als ik. Ik weet niet of zijn account ook in Spanje is geregistreerd.
Mijn account is in Spanje geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Misschien eens testen met een telefoon ingesteld in een andere taal? En/of de taalinstellingen in de app wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
AtlAntA schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 18:18:
Misschien eens testen met een telefoon ingesteld in een andere taal? En/of de taalinstellingen in de app wijzigen?
Ik heb mn iPhone op Engelse taal staan (test Apple Intelligence) en hier geen extra opties in de app. Dacht al ergens gelezen te hebben dat gebruikers in de UK wel de functies hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het heeft niets met de app, de telefoon, of taalinstellingen te maken. Het is een functie die niet aanwezig is voor de NL uitvoering van de auto.

Waarom - geen flauw idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:44
No way, vanuit de productie kant gezien geloof ik nooit dat er hardware ontbreekt. Dit is simpelweg een software dingetje, hopelijk een soft-rollout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
pati schreef op zondag 29 juni 2025 @ 08:21:
[...]

Ik heb mn iPhone op Engelse taal staan (test Apple Intelligence) en hier geen extra opties in de app. Dacht al ergens gelezen te hebben dat gebruikers in de UK wel de functies hebben.
Dan moet je ook de uk Appstore gebruiken en de echte UK app installeren. Met de taal aanpassen heb je nog steeds dezelfde app. Maar wellicht communiceert de uk app ook met de uk servers waardoor je de auto niet gekoppeld kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DutchKel schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:55:
[...]

Dan moet je ook de uk Appstore gebruiken en de echte UK app installeren. Met de taal aanpassen heb je nog steeds dezelfde app. Maar wellicht communiceert de uk app ook met de uk servers waardoor je de auto niet gekoppeld kunt krijgen.
Dat is exact dezelfde app. App Store land maakt geen verschil.

De UK wordt trouwens ook door de Europese Kia Connect servers bediend.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 29-06-2025 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
aidanl schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:53:
No way, vanuit de productie kant gezien geloof ik nooit dat er hardware ontbreekt. Dit is simpelweg een software dingetje
Het lijkt mij ook dat dit niets met hardware in de auto te maken heeft. Zou het wellicht te maken hebben met het contract met de telecom provider voor de interne 4G verbinding? Dat (het datagebruik voor) deze functies buiten het contract vallen?
hopelijk een soft-rollout.
Ik hoop met jullie mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

deMercer schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:08:
[...]

Het lijkt mij ook dat dit niets met hardware in de auto te maken heeft. Zou het wellicht te maken hebben met het contract met de telecom provider voor de interne 4G verbinding? Dat (het datagebruik voor) deze functies buiten het contract vallen?
Dat lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk. Een knop om ramen te openen of te sluiten gebruikt een verwaarloosbare hoeveelheid data vergeleken met bijvoorbeeld live navigatie of OTA updates. Er is niets anders aan het bedienen van de ramen ten opzichte van het bedienen van de deurvergrendeling dat voor de telecomprovider relevant (of zichtbaar) zou kunnen zijn.

Het lijkt mij ook puur software / configuratie. Iets dat Kia Nederland is vergeten of bewust niet heeft ingeschakeld voor de Nederlandse markt. En als het dat is, dan kan het in theorie met een update toegevoegd worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 29-06-2025 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Zr40 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:02:
[...]

Dat is exact dezelfde app. App Store land maakt geen verschil.

De UK wordt trouwens ook door de Europese Kia Connect servers bediend.
Dan is dat wel veranderd, maar dat lijkt me niet. Kia levert wel de app af aan de importeur, maar de importeur bepaald welke functies de app aanbied. Dus de UK app kan wel degelijk anders zijn ook al gebruiken ze dezelfde broncode. Waarschijnlijk is het gewoon een json bestand die anders is waar de instellingen in staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aidanl
deMercer schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:08:
[...]

[...]

Ik hoop met jullie mee!
Wat @Zr40 al zei, het gaat om verwaarloosbare data. Daarbij ondersteunt de app (en dus auto) al een bepaalde overdracht van data, zowel in hoeveelheid als beschikbaarheid. Het zou me dus ook niets verbazen als de data rondom de ramen en andere ontbrekende functionaliteit gewoon mee komt. Dit zijn zaken die vanuit de software development standaard gebouwd worden maar met een feature flag uit/aan gezet worden.

Mocht Kia het aan willen zetten zou niet eens een app update nodig zijn. Eerder een setting die in de backoffice aan gezet moet worden, met in het slechtste geval een update voor de auto zodat die ook weet dat de ondersteuning geactiveerd is.

Nog mooier is eigenlijk een call-to-home vanuit de auto die opvraagt wat die wel/niet mag. Maar dan gaan we al snel richting de abonnements-modellen om reeds ingebouwde functionaliteit (hardware en software) aan of uit te zetten. Wat ik persoonlijk erg vies vind gezien je (naar mijn mening) een auto koopt as-is. Helaas blijk je tegenwoordig de hardware te kopen, maar heb je op alles wat software is maar een licentie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-07 18:05

aip

bartmaniac schreef op zondag 22 juni 2025 @ 23:27:
[...]

Is er een reden waarom de wagen niet vanzelf stopt met laden? In de navigatie stelt hij bijvoorbeeld voor om te laden van 34% naar 65% , ik zeg maar wat. Wel van zodra het laden 65% bereikt dat er een commando volgt “einde laden”. Micchien ooit in een update?
Ik zou dit absoluut niet willen. Fijn dat de auto mij adviseert wanneer te stoppen met laden, maar ik beslis zelf wel wanneer ik stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bartmaniac schreef op zondag 22 juni 2025 @ 23:27:
[...]

Is er een reden waarom de wagen niet vanzelf stopt met laden? In de navigatie stelt hij bijvoorbeeld voor om te laden van 34% naar 65% , ik zeg maar wat. Wel van zodra het laden 65% bereikt dat er een commando volgt “einde laden”. Micchien ooit in een update?
Dat hij dat meld komt meer om het feit dat je een geplande route aan het rijden bent en dan net om de x km een laadpaal tegenkomt. Het zou wel fijn zijn als je iets meer marge hebt (en als je aan het eten bent dat hij dan ook zover mogelijk doorgaat met laden).

MAAR: Je kunt in de app instellen tot hoever er wordt geladen bij AC en DC. Dus de limiet zit er zeker wel in alleen die is niet dynamisch.

Er zijn ook verschillende manieren om het laden te stoppen, via de app, bij de auto of bij de laadpaal zelf. Meestal heeft een snellaadpaal zelfs nog een grote rode noodstop knop erop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:49
Afgelopen week heb ik mijn KIA EV3 2,5 dag niet gebruikt, wat mij opviel was dat er zomaar 4% van de accu gebruikt was. Dit is wel een heel erg hoog idle verbuik of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Heb je de kleine of grote accu? Ik neem even aan de kleine.

4% komt neer op ongeveer 2,3 kWh, over een periode van 60 uur is dat 38 watt. Dat is hoger dan bij deze melding van idle verbruik, waar het idle verbruik op 20 watt uit kwam.

Dit weekend heeft de mijne 30 uur stil gestaan. De batterijlading is (volgens de API) in die periode gedaald met 0,20 kWh (te weinig voor een heel procent), dat komt neer op 7 watt idle.

Ik heb in de API (via Home Assistant) wel eens gezien dat iets de auto wakker bleef houden. Dat bleek de Kia app te zijn. Na een herstart van die app stopte het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:49
Zr40 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:19:
Heb je de kleine of grote accu? Ik neem even aan de kleine.

4% komt neer op ongeveer 2,3 kWh, over een periode van 60 uur is dat 38 watt. Dat is hoger dan bij deze melding van idle verbruik, waar het idle verbruik op 20 watt uit kwam.

Dit weekend heeft de mijne 30 uur stil gestaan. De batterijlading is (volgens de API) in die periode gedaald met 0,20 kWh (te weinig voor een heel procent), dat komt neer op 7 watt idle.

Ik heb in de API (via Home Assistant) wel eens gezien dat iets de auto wakker bleef houden. Dat bleek de Kia app te zijn. Na een herstart van die app stopte het.
Het gaat idd om een versie met een kleine accu, zal de app op zowel mijn telefoon en die van mijn vrouw eens helemaal afsluiten en kijken of dit uitmaakt. Welke API gebruik jij om je auto uit te lezen via HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

rorie schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:30:
[...]

Het gaat idd om een versie met een kleine accu, zal de app op zowel mijn telefoon en die van mijn vrouw eens helemaal afsluiten en kijken of dit uitmaakt. Welke API gebruik jij om je auto uit te lezen via HA?
https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:06
Hier ook een nietszeggend antwoord gekregen over het bedienen van de ramen op afstand:

Hartelijk dank voor je bericht aan Kia Connect.

Helaas is het in Nederland nog niet mogelijk om de ramen te bedienen vanuit de Kia Connect app. Wellicht zal dit in de toekomst wel mogelijk worden daar hebben wij helaas nog geen informatie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
En dan sturen ze vandaag een e-mail met daarin de promotie van de app. En guess what bij de status van de auto staan de ramen en achterklep buttons. Sick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
Vandaag weer eens een beetje lopen spelen met I-pedal/ auto/ standaard regen om vervolgens weer terug te gaan naar i-pedal 1.
Nu ineens weer GEEN pling bij het uitschakelen van ACC (en dus ook geen melding op het scherm dat I-pedal ingeschakeld is….

Schiet mij maar lek.

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ev3 fan
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13-07 11:02
Dag allemaal,
Heeft er iemand ervaring met sfeer verlichting achteraf inbouwen op de plus advanced uitvoering? Wil graag sfeerverlichting binnen maar wel kundig ingebouwd.
Hoor het graag,
Mvgr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnieuwla
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:27
Edit: laat maar. Ik dacht dat onze achterklep kapot was maar blijkbaar kan je de hele elektrische actuatie ook uitzetten.

[ Voor 75% gewijzigd door pnieuwla op 30-06-2025 22:10 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• matje70
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-07 23:20
Omdat vanavond de stroom 77 cent per kWh kost ( dynamisch contract) V2L uitgeprobeerd. De airco draait als een tierelier. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uoRFT8t2GutZVkZIrV_if_zxWmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q61PXzx1BZ7YQztD0hShDD7o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIsBYTfQUpcuBoTVraFDvHkLzfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbd5BjvigpoKGHu9UZtOr3xm.jpg?f=fotoalbum_large

EV3 ADV LR allseason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:56
matje70 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:20:
Omdat vanavond de stroom 77 cent per kWh kost ( dynamisch contract) V2L uitgeprobeerd. De airco draait als een tierelier. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor een paar euro moeilijk doen en met verlengsnoeren aan de gang waar je over kunt struikelen. Deur of raam open laten om snoer door heen te voeren waardoor vervolgens extra warmte binnenkomt 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
matje70 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:20:
Omdat vanavond de stroom 77 cent per kWh kost ( dynamisch contract) V2L uitgeprobeerd. De airco draait als een tierelier. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice, maar als je nou je auto voor 80% leeg kon gooien op het net dan was het leuk geweest. Jammer dat v2g nog niks fundamenteels is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
EricEric752 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:59:
Hier ook een nietszeggend antwoord gekregen over het bedienen van de ramen op afstand:

Hartelijk dank voor je bericht aan Kia Connect.

Helaas is het in Nederland nog niet mogelijk om de ramen te bedienen vanuit de Kia Connect app. Wellicht zal dit in de toekomst wel mogelijk worden daar hebben wij helaas nog geen informatie over.
Ik dacht laat ik vragen om een (duidelijke) technische reden waarom in de ons omringende landen die extra functies wel worden aangeboden en krijg dus ook een nietszeggend antwoord.
Dit is bar slechte klantservice en mogelijkheid bieden om oa functie verzoeken te doen en het dan afdoen met dit soort mededelingen, helaas….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
pati schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:24:
[...]

Ik dacht laat ik vragen om een (duidelijke) technische reden waarom in de ons omringende landen die extra functies wel worden aangeboden en krijg dus ook een nietszeggend antwoord.
Dit is bar slechte klantservice en mogelijkheid bieden om oa functie verzoeken te doen en het dan afdoen met dit soort mededelingen, helaas….
Inderdaad, had ik ook. Ook de drive mode onthouden krijg je zo'n soort antwoord. Het moet toch niet zo ingewikkeld zijn? Is toch als developer ook veel leuker als je mensen kunt verrassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matje70
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-07 23:20
[quote]deejeebv schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:42:
[...]

Voor een paar euro moeilijk doen en met verlengsnoeren aan de gang waar je over kunt struikelen. Deur of raam open laten om snoer door heen te voeren waardoor vervolgens extra warmte binnenkomt 8)7.

Kabel eindigt in de schuur..hangt hoog dus niets struikelen of open zetten. Anders is het inderdaad nutteloos. Wachten is op vrijgeven V2G. Duurt vast nog een jaar.

[ Voor 21% gewijzigd door matje70 op 02-07-2025 09:57 ]

EV3 ADV LR allseason

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-07 17:28
deejeebv schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:42:
[...]

Ik denk niet dat Tweakers de juiste plek voor je is -O-

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-07 23:22
Poeh wat is het toch fijn om je airco al aan te zetten voordat je instapt :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TheMrtN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-07 07:56
PSNE schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:14:
Nóg een "piepje vraag", op het gevaar af dat het al gevraagd is en ik het antwoord over het hoofd heb gezien:
bij het uitzetten van de cruise control (en overgang naar I-pedel) hoor je altijd een vervelende piep.
Kan die uit ?
Ik heb het mysterie ontrafeld en ben er achter hoe we deze vervelende piep kunnen voorkomen! 🙌 @PSNE @Soepie @Bazalt @Shmoozer @Kiwi70

Het viel mij namelijk op dat ik het piepje alleen kreeg bij ritten waarbij ik achteruit van een parkeerplaats rij; thuis rij ik altijd vooruit de oprit af, zet ik hem dus niet in R(everse) en dan krijg ik de hele rit géén piepje bij het uitschakelen van de SCC.

Ik had deze instelling aanstaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0uZRAQBzQuWuxYr7xXqGgFsS-g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/S5u3krLnXxtoDictXWY9n349.jpg?f=user_large
Dit schakelt i-PEDAL uit bij het achteruit rijden. Als je daarna weer in D(rive) boven de 20 km/h komt, geeft hij een piep om je te vertellen dat i-PEDAL weer is ingeschakeld. Waarom hij er dan voor kiest om de hele rit te blijven piepen bij de overgang van SCC naar i-PEDAL, is mij niet bekend. Maar wat ik wel weet: bij het uitschakelen van deze instelling is het piepje verleden tijd! 🎉 (en is i-PEDAL dus ook ingeschakeld als je achteruit rijdt, dus je staat wat eerder stil bij het loslaten van het stroompedaal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Blaauw87 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:42:
Poeh wat is het toch fijn om je airco al aan te zetten voordat je instapt :)
Precies mijn gedachte vanmiddag. Auto onder een boom gezet, op de terugweg 10 minuten op afstand aan en heerlijk wegrijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-07 10:09
koelkast schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:26:
[...]

Precies mijn gedachte vanmiddag. Auto onder een boom gezet, op de terugweg 10 minuten op afstand aan en heerlijk wegrijden :)
Mooie is juist dat je geen boom meer nodig hebt :)

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
TheMrtN schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:04:
[...]

Ik heb het mysterie ontrafeld en ben er achter hoe we deze vervelende piep kunnen voorkomen! 🙌 @PSNE @Soepie @Bazalt @Shmoozer @Kiwi70

Het viel mij namelijk op dat ik het piepje alleen kreeg bij ritten waarbij ik achteruit van een parkeerplaats rij; thuis rij ik altijd vooruit de oprit af, zet ik hem dus niet in R(everse) en dan krijg ik de hele rit géén piepje bij het uitschakelen van de SCC.

[Afbeelding]
Deze ga ik morgen ochtend gelijk uitzetten (er even vanuit gaande dat het inderdaad aan staat (wat mij niet zou verbazen want ik heb hier nog nooit naar gekeken)).

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVranya
  • Laatst online: 07:49
[...]

[Afbeelding]
Dit schakelt i-PEDAL uit bij het achteruit rijden. Als je daarna weer in D(rive) boven de 20 km/h komt, geeft hij een piep om je te vertellen dat i-PEDAL weer is ingeschakeld. Waarom hij er dan voor kiest om de hele rit te blijven piepen bij de overgang van SCC naar i-PEDAL, is mij niet bekend. Maar wat ik wel weet: bij het uitschakelen van deze instelling is het piepje verleden tijd! 🎉 (en is i-PEDAL dus ook ingeschakeld als je achteruit rijdt, dus je staat wat eerder stil bij het loslaten van het stroompedaal)
Jullie gebruiken/gebruikte standaard geen i-pedal met achteruit rijden? Werkt net zo goed als vooruit en kan ik iedereen aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey91
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 13-07 22:37
Deze vakantie ga ik op pad met een trekhaakkoffer. Helaas worden veel rijhulpsystemen uitgezet in de aanhanger stand (wat een trekhaakkoffer ook onder valt volgens de auto). Voor sommige snap ik ook niet het nu van het uitschakelen. Iemand een idee waarom er zoveel uitgeschakeld worden?

Het meeste is niet heel erg om te missen maar de lane follow assist is wel heel fijn voor lange stukken op de snelweg. Is er al iemand in geslaagd om de aanhanger stand uit te zetten ondanks dat er iets aangekoppeld is? Of andere slimme oplossingen om dit voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijkschroeff
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:49
honey91 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:16:
Deze vakantie ga ik op pad met een trekhaakkoffer. Helaas worden veel rijhulpsystemen uitgezet in de aanhanger stand (wat een trekhaakkoffer ook onder valt volgens de auto). Voor sommige snap ik ook niet het nu van het uitschakelen. Iemand een idee waarom er zoveel uitgeschakeld worden?

Het meeste is niet heel erg om te missen maar de lane follow assist is wel heel fijn voor lange stukken op de snelweg. Is er al iemand in geslaagd om de aanhanger stand uit te zetten ondanks dat er iets aangekoppeld is? Of andere slimme oplossingen om dit voor elkaar te krijgen?
Zie:
Marcel25 in "Het grote Kia EV3 topic"
Het schema:
Marcel25 in "Het grote Kia EV3 topic"

[ Voor 5% gewijzigd door rijkschroeff op 02-07-2025 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

honey91 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:16:
Het gaat niet alleen om de auto, maar om de combinatie met de aanhanger. De auto kan niet weten hoe de combinatie zich gedraagt en kan daarom geen rijhulp aanbieden die daarvan afhankelijk is. Zo is bijvoorbeeld het gewicht van de aanhanger is onbekend en het zwaartepunt van de combinatie ligt verder naar achter, waardoor de benodigde remweg niet bepaald kan worden.

Voor lane keeping assist moet de auto weten hoe lang hij is zodat ook de achterkant binnen de rijstrook blijft, maar met een aanhanger is de lengte niet bekend.

En voor highway driving assist zijn de benodigde sensoren niet aanwezig in de aanhanger. De auto weet niet wat er naast en achter de aanhanger gebeurt.

Nu zal dat met een trekhaakkoffer wel meevallen, maar je blokkeert er wel de achtersensoren mee. De auto weet dan niet of het veilig is voor de rijhulpsystemen om te remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:11

Coffee

Coffee

Zr40 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:50:
[...]

Het gaat niet alleen om de auto, maar om de combinatie met de aanhanger. De auto kan niet weten hoe de combinatie zich gedraagt en kan daarom geen rijhulp aanbieden die daarvan afhankelijk is. Zo is bijvoorbeeld het gewicht van de aanhanger is onbekend en het zwaartepunt van de combinatie ligt verder naar achter, waardoor de benodigde remweg niet bepaald kan worden.

Voor lane keeping assist moet de auto weten hoe lang hij is zodat ook de achterkant binnen de rijstrook blijft, maar met een aanhanger is de lengte niet bekend.

En voor highway driving assist zijn de benodigde sensoren niet aanwezig in de aanhanger. De auto weet niet wat er naast en achter de aanhanger gebeurt.

Nu zal dat met een trekhaakkoffer wel meevallen, maar je blokkeert er wel de achtersensoren mee. De auto weet dan niet of het veilig is voor de rijhulpsystemen om te remmen.
Dat is allemaal wel waar, maar bij de EV6 en EV9 kan je het wel gewoon uitschakelen.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
[...]

Helaas vanmorgen nog "gewoon" piepjes bij het cancelen van de SCC...
Overigens vanmorgen ook gewoon (eigenlijk zoals altijd) vooruit vertrokken (wel na 20 meter in z'n achteruit).

[ Voor 8% gewijzigd door Soepie op 03-07-2025 08:49 ]

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
ik kom net terug uit Oostenrijk en ik moet zeggen dat auto echt heel fijn rijdt.
ik heb lekker rustig gereden (vaak net onder de 100 (heb geen haast meer nu ik met vervroegd pensioen ben) en vaak rond de 8km/kWh gereden (640km actie radius). Ik laadde met Ionity (Prem Ambon) en dat ging prima tot na 2 laadstops Ionity niet meer wilde connectoren en ik andere providers moest gaan zoeken (ionity kreeg ik niet te pakken).
Het enigste andere probleem wat ik heb ondervonden is de KIA routeplanner icm met laden .. er is geen pijl op te trekken wanneer die gaat laden (je ziet wel dat hij het wil) .. maar vaak met SOC van 40-60% terwijl ik wel gewoon tot 20-30% wil doorrijden. Laatste stint naar huis 40km naar huis en ik had nog 180km actie radius maar kostte wat kost wilde hij laden ... hij wilde zelfs een (snel) lader (die ik niet gefilterd had) gebruiken op 2km van mijn huis .. bij mij in de buurt snap ik dat allemaal wel maar als je op een onbekende plek bent stuurt hij je alle kanten op .. ik vind het wel een smetje op de auto of doe ik iets verkeerd qua settings (heb het nog niet eerder gelezen).

KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

_birdie_ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:35:
ik kom net terug uit Oostenrijk en ik moet zeggen dat auto echt heel fijn rijdt.
ik heb lekker rustig gereden (vaak net onder de 100 (heb geen haast meer nu ik met vervroegd pensioen ben) en vaak rond de 8km/kWh gereden (640km actie radius). Ik laadde met Ionity (Prem Ambon) en dat ging prima tot na 2 laadstops Ionity niet meer wilde connectoren en ik andere providers moest gaan zoeken (ionity kreeg ik niet te pakken).
Het enigste andere probleem wat ik heb ondervonden is de KIA routeplanner icm met laden .. er is geen pijl op te trekken wanneer die gaat laden (je ziet wel dat hij het wil) .. maar vaak met SOC van 40-60% terwijl ik wel gewoon tot 20-30% wil doorrijden. Laatste stint naar huis 40km naar huis en ik had nog 180km actie radius maar kostte wat kost wilde hij laden ... hij wilde zelfs een (snel) lader (die ik niet gefilterd had) gebruiken op 2km van mijn huis .. bij mij in de buurt snap ik dat allemaal wel maar als je op een onbekende plek bent stuurt hij je alle kanten op .. ik vind het wel een smetje op de auto of doe ik iets verkeerd qua settings (heb het nog niet eerder gelezen).
In Zwitserland had ik ook problemen met Ionity. Die wilden gewoon niet koppelen. De verbinding tussen de auto en laadpaal wordt niet gelegd. Andere merken werkten wel in Zwitserland, maar wilden mijn drie badges niet accepteren. Allemaal gedoe!

De Ionity laadpalen in Nederland en Duitsland werken wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Nu online
Coffee schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:20:
[...]

In Zwitserland had ik ook problemen met Ionity. Die wilden gewoon niet koppelen. De verbinding tussen de auto en laadpaal wordt niet gelegd. Andere merken werkten wel in Zwitserland, maar wilden mijn drie badges niet accepteren. Allemaal gedoe!

De Ionity laadpalen in Nederland en Duitsland werken wel goed.
dit was in dld en nl. Hij autoriseert maar failed connectie ... 2x bleef de cable locked ... 1e keer wist ik niet wat ik moest doen (gewoon onder motorklep ontlokken) .. Ik vond de 2e gedeelte terugreis een groot drama eigenlijk met falende ionity. Als je alleen reist moet je steeds stoppen voor plannen .. uiteindelijk paar keer duur geladen bij ebnw en tesla ..

Maar die routeplanner maakte me echt gek .

f

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vanochtend heb ik voor het eerst 'emergency steering' mogen meemaken.

2x2 80 km/h ringweg (N260). Er komen twee rijstroken bij voor linksaf, ik geef tijdig richting aan en neem de linker rijstrook. De auto achter mij zat al een tijdje te 'duwen' en vond het linksaf voorsorteren een ideaal moment om zelf links in te halen. Gelukkig geen botsing :)

Het ging natuurlijk vrij vlug maar wat ik nog weet is dat het aanvoelde zoals lane keeping assist maar dan een stukje sterker.

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 03-07-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

_birdie_ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:24:
[...]

dit was in dld en nl. Hij autoriseert maar failed connectie ... 2x bleef de cable locked ... 1e keer wist ik niet wat ik moest doen (gewoon onder motorklep ontlokken) .. Ik vond de 2e gedeelte terugreis een groot drama eigenlijk met falende ionity. Als je alleen reist moet je steeds stoppen voor plannen .. uiteindelijk paar keer duur geladen bij ebnw en tesla ..

Maar die routeplanner maakte me echt gek .

f
Dat was inderdaad precies ons probleem. Uiteindelijk is het na een keer of 8 proberen wel gelukt, maar daarna nooit meer. Snap niet wat het probleem is.

Ik adviseer je trouwens om voor lange reizen even een ABRP abbo te nemen voor 1 maand. Dat plannen gaat heel soepel. Je kan ook netwerken uitsluiten, en netwerken prefereren.

Overigens is Tesla SuC toch juist relatief goedkoop?

[ Voor 14% gewijzigd door Coffee op 03-07-2025 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Zr40 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:39:
Vanochtend heb ik voor het eerst 'emergency steering' mogen meemaken.

2x2 80 km/h ringweg (N260). Er komen twee rijstroken bij voor linksaf, ik geef tijdig richting aan en neem de linker rijstrook. De auto achter mij zat al een tijdje te 'duwen' en vond het linksaf voorsorteren een ideaal moment om zelf links in te halen. Gelukkig geen botsing :)

Het ging natuurlijk vrij vlug maar wat ik nog weet is dat het aanvoelde zoals lane keeping assist maar dan een stukje sterker.
Betreft dit de GT(Plus)Line?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Nu online
Coffee schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:00:
[...]

Dat was inderdaad precies ons probleem. Uiteindelijk is het na een keer of 8 proberen wel gelukt, maar daarna nooit meer. Snap niet wat het probleem is.
ik denk dat het soort account lock out is .. ik heb ticket ingeschoten .. kijken of ze er wat mee kunnen .. had wel betere integratie van Ionity met routeplanner verwacht.

Ionity locaties was ik erg tevreden over trouwens .. bij tesla vooral problemen met de V2 chargers met korte kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Coffee schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:01:
[...]

Betreft dit de GT(Plus)Line?
Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMrtN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-07 07:56
Soepie schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:48:
[...]

Helaas vanmorgen nog "gewoon" piepjes bij het cancelen van de SCC...
Overigens vanmorgen ook gewoon (eigenlijk zoals altijd) vooruit vertrokken (wel na 20 meter in z'n achteruit).
Vreemd dat het bij jou niet verdwijnt: ik heb inmiddels meerdere ritten achter de rug met en zonder achteruit rijden, geheel zonder deze specifieke piep.

Voor de duidelijkheid: het maakt niet uit welk deel van de rit achteruit gereden wordt: als er ergens tijdens de rit "Stand R" gebruikt is én i-PEDAL is uitgeschakeld tijdens het achteruitrijden, dan komen de piepjes terug tijdens de rest van de rit.

Weet je zeker dat je instelling nu goed staat? Het schuifje op de foto die ik maakte moet "uit" staan, zodat de auto i-PEDAL aan zet tijdens het achteruit rijden.

Zijn er misschien nog andere redenen dat in jouw geval i-PEDAL tijdelijk uitgeschakeld is tijdens de rit? Wissel je van AUTO of normale regen naar i-PEDAL? Heeft de Drive Mode nog invloed? En hoe zit het bij een 100% batterij, dan wordt de batterij niet opgeladen, maar ik kan mij niet herinneren da i-PEDAL dan uitschakelt(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
@TheMrtN ik denk dat ik iets te vlot was:
Ik had namelijk al achteruit gereden voordat ik de setting had aangepast.
Ik was het vergeten na de start dus ben weggereden, nadat ik gedraaid ben (dus achteruit gereden) bedacht ik me dat ik het nog uit moest zetten en heb dat dus gedaan voordat ik weer verder reed.
Maar vanmiddag heb ik inderdaad de hele weg niets gehoord, ik ben dus wel hoopvol dat je gelijk hebt.
Zaterdag op en neer naar Duitsland dus heb ik uitgebreid de tijd om het te testen, ik houd jullie op de hoogte.

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12345
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13-07 21:01
_birdie_ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:35:
Heb je naar je instelling gekeken van hoeveel % er nog over moet zijn bij je aankomst? Het lijkt erop dat die op 20% ofzo staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Vanmorgen een mail.van kia dat ze de gt line business edition aankondigen. Een wat anders aangeklede gt line, wel met de looks maar niet de meest luxe opties. Ziet er wel goed uit:

https://www.kia.com/nl/ki...9A-00163611E811&cmpid=eml|newsletter_20250704|prospects-va_juni|button|BODY|2025-07-04%2008:21:19&utm_term=BODY

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

Coffee schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:00:
[...]

Overigens is Tesla SuC toch juist relatief goedkoop?
Klopt. Ik heb geen aandelen, en kan me de aversie tegen Musk voorstellen maar het SuC netwerk werkt echt fijn, foutloos en goedkoop. Heb er nu twee reizen mee gemaakt, en ik kan het iedereen aanbevelen. Een maandabbo heb je er na 2-3 keer laden uit, en dan is het echt super betaalbaar, goed dekkend en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

_birdie_ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:03:
[...]

i .. bij tesla vooral problemen met de V2 chargers met korte kabel.
Daar heb ik dus echt nog nooit problemen mee gehad, ook niet bij Badhoevedorp en Breukelen. Ja, je moet wat verder naar voren inrijden, maar dan werkt het (voor mij) prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Nu online
aip schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:02:
[...]

Klopt. Ik heb geen aandelen, en kan me de aversie tegen Musk voorstellen maar het SuC netwerk werkt echt fijn, foutloos en goedkoop. Heb er nu twee reizen mee gemaakt, en ik kan het iedereen aanbevelen. Een maandabbo heb je er na 2-3 keer laden uit, en dan is het echt super betaalbaar, goed dekkend en snel.
helemaal mee eens .. ik had Ionity gepland voor vakantie naar Oostenrijk .. op de heenweg prima met een keer dat kabel vast bleef zitten na voltooien laden (ik wist ff niet hoe ik hier mee moest omgaan (maar uiteindelijk gewoon cable release via trektool onder de motorkap). Op de terugweg stopte Ionity na 2 laadbeurten opeens en moest ik andere providers gaan gebruiken .. toen voor tesla gekozen .. enigste probleem wat ik heb met Tesla is de versie van de laders vooral met V2 waar de kabel nogal kort is. Bij Tesla moet je altijd rekening houden met de Tesla laders (v2,v3,v4) en de plaatsing van de laders (vooraan of aan de zijkant) .. maar er is altijd wel een manier te vinden om te kunnen laden ook met V2 met kabel vooraan .. gelukkig zijn er vaak zoveel Sucs dat je ook wat anders kan doen dan het normale. Mijn Ionity problemen zijn in onderzoek want Ionity beviel me best wel goed qua dekking in Duitsland (in NL (nog) niet echt best).

ik laad wel eens tesla (als het in de buurt druk is met palen bezet houden) en voor 9:00 betaal je als niet abonnee 31c en als abbonnee 23c .. daar kan geen provider ac & dc) tegenop (behalve als je zelf panelen hebt natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey91
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 13-07 22:37
Ik merk dat dit wat te complex is voor me om vanaf dit schema iets zelf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

_birdie_ schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:10:
[...]

ik laad wel eens tesla (als het in de buurt druk is met palen bezet houden) en voor 9:00 betaal je als niet abonnee 31c en als abbonnee 23c .. daar kan geen provider ac & dc) tegenop (behalve als je zelf panelen hebt natuurlijk).
En als je zoals ik nog geen terugleverboete hoeft te betalen zelfs met zonnepanelen niet ;)

En qua type laders trouwens: ik zag vorige maand in Frankrijk dat ze nu bij een aantal locaties ook Suc's hebben die speciaal geplaatst zijn om er met een auto met caravan te kunnen laden zonder af te hoeven koppelen. Die zullen in de zomerweekeinden vast daarvoor gebruikt worden, maar op een woensdag in juni als er niemand is, kun je daar prima en makkelijk staan, en is de lengte van kabels geen enkel punt, hoe kort ze ook zouden zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door aip op 04-07-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
aip schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:17:
[...]

En als je zoals ik nog geen terugleverboete hoeft te betalen zelfs met zonnepanelen niet ;)
Tenzij je per jaar meer teruglevert dan afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12345
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13-07 21:01
aip schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:17:
[...]

En qua type laders trouwens: ik zag vorige maand in Frankrijk dat ze nu bij een aantal locaties ook Suc's hebben die speciaal geplaatst zijn om er met een auto met caravan te kunnen laden zonder af te hoeven koppelen. Die zullen in de zomerweekeinden vast daarvoor gebruikt worden, maar op een woensdag in juni als er niemand is, kun je daar prima en makkelijk staan, en is de lengte van kabels geen enkel punt, hoe kort ze ook zouden zijn.
Weet je toevallig waar of zijn te misschien ergens op te zoeken?
Wij gaan over een paar weken via Lyon met een vouwwagen en niet hoeven afkoppelen zou een stuk makkelijker zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Chris12345 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:42:
In ABRP heb je de optie “trailer-friendly” voor opladers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

[...]

Wij gaan over een paar weken via Lyon met een vouwwagen en niet hoeven afkoppelen zou een stuk makkelijker zijn.
Tsja, ik weet uit ervaring nu bijvoorbeeld dat er een is in Argenton sur Creuse (heb jij niets aan als je richting Lyon rijdt), maar in de Tesla app kun je dat niet zien. Wellicht dat inderdaad de ABRP app helpt. Dat is sowieso een aanrader, ook zonder een abbo te nemen. (en met vast veel meer, maar ik heb het nog nooit gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

deejeebv schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:55:
[...]

Tenzij je per jaar meer teruglevert dan afneemt.
Er zijn altijd nuances. Hoewel ik met volledig salderen en zonder terugleverboete tot september 2026 denk ik nog altijd beter uitkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-07 20:57
aip schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:02:
[...]

Helemaal eens. Op en neer naar Zuid Frankrijk met een maandabbo Tesla van een 10-tje (gaat naar 13 euro) en laden tegen 29-33 ct per kWh. SuC waren rustig, meestal 2 van de 16 bezet. Tesla investeert zelfs in kleine barretjes met toiletten, koffie en versnaperingen op de SuCs. (En zo af en toe bij een franse supermarkt een een McDo).

Maar met 120-130 op de autoroute met 32 graden buiten temperatuur en de brede bandjes je ik een virtuele draaikolk in mijn batterij. Met mijn 81 kWh batterij een vergelijkbare range als de 64 kWh eNiro hiervoor. Gelukkig laad de EV3 wel een stuk sneller.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aidanl
Vandaag eindelijk mijn EV3 GT-PlusLine mogen ophalen. Wat een heerlijke auto! Heel anders als mijn Ford Focus Wagon ST-line. En ik vind Clear White eigenlijk wel goed passen, de zwarte accenten springen er goed uit. Maar goed, ik was ook al 5 jaar een witte Focus gewend :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AN4wYm3MmRTV3aEEcQyZjypOH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nRmAgMVkbWU92nARt6oEt3O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NVranya
  • Laatst online: 07:49
aidanl schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:40:
Vandaag eindelijk mijn EV3 GT-PlusLine mogen ophalen. Wat een heerlijke auto! Heel anders als mijn Ford Focus Wagon ST-line. En ik vind Clear White eigenlijk wel goed passen, de zwarte accenten springen er goed uit. Maar goed, ik was ook al 5 jaar een witte Focus gewend :P

[Afbeelding]
Zeker niks mis mee! ( ook al kwam ik van een rode Focus :P )
Maar het is nog mooier met de volgende upgrade die ik heb genomen met een tip uit dit forum: https://webshop.kia.nl/ac...ZWLOGOSETEV3&modelid=176/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
plips schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:29:
[...]

Maar met 120-130 op de autoroute met 32 graden buiten temperatuur en de brede bandjes je ik een virtuele draaikolk in mijn batterij. Met mijn 81 kWh batterij een vergelijkbare range als de 64 kWh eNiro hiervoor. Gelukkig laad de EV3 wel een stuk sneller.
Mijn ervaring is anders, het verbruik is vergelijkbaar met de eNiro, dus actieradius duidelijk hoger. Gisteren rit van totaal 350 km met een gemiddelde snelheid van 94 km/h, verbruik 15 kWh/100km.
Bij hogere snelheid gaat het verbruik natuurlijk wel omhoog, maar dat was met de eNiro niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazalt
NVranya schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 01:44:
[...]

Tja, de H in HDA/HDA2 staat ook voor “highway”.
En als je lane assist gebruikt op een weg zonder “lanes” kan je natuurlijk verwachten dat hij je tussen de fietspad lijnen probeert te houden.

Maar probeer het zeker eens op de snelwegen en blijf alert.
Het rijdt heel relaxed, extra relaxed met files als je ook niet eens hoeft af te remmen of te versnellen (icm acc)
Ik heb het even op een lange rit uitgeprobeerd en ben 'om' wat de snelweg betreft, de Highway Driving Assist werkt daar goed en dat rijdt heel ontspannen. B-)
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat je juist die andere rijbaan 'assist' bij het starten elke keer opnieuw uit moet zetten. Dat is de functie die gevaarlijk kan zijn. Is dat zo'n Europese regel/vereiste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Nu online
deejeebv schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 07:52:
[...]

Mijn ervaring is anders, het verbruik is vergelijkbaar met de eNiro, dus actieradius duidelijk hoger. Gisteren rit van totaal 350 km met een gemiddelde snelheid van 94 km/h, verbruik 15 kWh/100km.
Bij hogere snelheid gaat het verbruik natuurlijk wel omhoog, maar dat was met de eNiro niet anders.
ik zie nu dat mijn gemiddelde verbruik 6,9km/kWh is over 5000km sinds 10-1-25. Vind ik best ok voor zo'n lange periode

tijdens mijn vakantie vorige week over de Duitse autobahn van Oostenrijk naar NL reed ik net onder de 100km/h en kwam tot 8km/kWh. Nu moet ik zeggen dat ik toen wel een erg andere rijstijl had dan normaal .. ik reed vaak rechts op auto 98 Kh/h (ACC) en reed van vrachtwagen tot vrachtwagen en als ik er genoeg van had dan haalde ik de volgende vrachtwagen in en ging ik weer voor terug naar rechtse baan. Het was best relaxed zo te rijden en 10km langzamer rijden scheelt laden en uiteindelijk op zo'n lange rit een uurtje. Natuurlijk mogelijk regeneren wat heel goed werkt met hoogte verschillen in Duitsland.

Dat ik uiteindelijk gek werd van de routeplanner icm laden is een heel ander verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door _birdie_ op 05-07-2025 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSNE
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07:51
TheMrtN schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:25:
[...]

Vreemd dat het bij jou niet verdwijnt: ik heb inmiddels meerdere ritten achter de rug met en zonder achteruit rijden, geheel zonder deze specifieke piep.

Voor de duidelijkheid: het maakt niet uit welk deel van de rit achteruit gereden wordt: als er ergens tijdens de rit "Stand R" gebruikt is én i-PEDAL is uitgeschakeld tijdens het achteruitrijden, dan komen de piepjes terug tijdens de rest van de rit.

Weet je zeker dat je instelling nu goed staat? Het schuifje op de foto die ik maakte moet "uit" staan, zodat de auto i-PEDAL aan zet tijdens het achteruit rijden.

Zijn er misschien nog andere redenen dat in jouw geval i-PEDAL tijdelijk uitgeschakeld is tijdens de rit? Wissel je van AUTO of normale regen naar i-PEDAL? Heeft de Drive Mode nog invloed? En hoe zit het bij een 100% batterij, dan wordt de batterij niet opgeladen, maar ik kan mij niet herinneren da i-PEDAL dan uitschakelt(?)
Vanochtend geprobeerd en warempel ja, het irritante piepje is weg !!!
Maar de logica ervan ontgaat mij wel volledig ...
p.s. een andere onvolkomenheid die ik écht vervelend vind (en die dramatische effecten kan hebben!) is het ontbreken van een waarschuwing dat het open schuifdak nog nier dicht is....(laat staan dat dit automatisch dichtgaat bij het verlaten van de auto..)
Is hier niets aan te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bazalt schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:30:
[...]

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat je juist die andere rijbaan 'assist' bij het starten elke keer opnieuw uit moet zetten. Dat is de functie die gevaarlijk kan zijn. Is dat zo'n Europese regel/vereiste?
Ja, en het is onderdeel van de EuroNCAP tests.

Het zal vast een afweging geweest zijn, dat de extra veiligheid in de meeste situaties gemiddeld meer oplevert dan de alertheid die je nodig hebt op smalle wegen. Overigens is dat precies waarom je het als bestuurder uit kan zetten, wanneer de situatie daar om vraagt.

Hopelijk zet je 'm na het verlaten van de smalle weg weer aan? :)

[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 05-07-2025 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazalt
Zr40 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:22:
[...]

Ja, en het is onderdeel van de EuroNCAP tests.

Het zal vast een afweging geweest zijn, dat de extra veiligheid in de meeste situaties gemiddeld meer oplevert dan de alertheid die je nodig hebt op smalle wegen. Overigens is dat precies waarom je het als bestuurder uit kan zetten, wanneer de situatie daar om vraagt.

Hopelijk zet je 'm na het verlaten van de smalle weg weer aan? :)
Nee, die blijft uit. Hier in het buitengebied zijn erg veel wegen waar het niet geschikt voor is. Ik kan wel aan de gang blijven met aan en uit zetten. Dat leidt m.i. veel te veel af qua aandacht voor de weg, temeer daar je die knop echt even ingedrukt moet houden.
Ik vrees dat mijn idee van rijveiligheid gewoon niet overeenkomt met dat van de opstellers van die EuroNCAP tests. Mijn ritueel als ik de auto gestart heb is: Lane Assist en Snelheidswaarschuwingspiepjes uitzetten en dan de 'Ogen op de weg' waarschuwing uit en vervolgens wegrijden. Al die piepjes leiden alleen maar af en als er dan echt een keer een belangrijke waarschuwing tussen zit dan let ik er niet meer op want het is gewoon piepje nummer zoveel. Maar genoeg gezeurd, het is en blijft een fijne auto. B-)

Wat het branden van het SOS lampje waar ik eerder melding van maakte betreft: De garage heeft er een dag de tanden op stuk gebeten en het komt waarschijnlijk door een OTA update die niet goed is doorgekomen. Volgende week gaan ze alle updates handmatig opnieuw erop zetten. Kost wel weer een dag. Kia connect en de navigatie doen het daardoor momenteel ook niet helemaal lekker. Software gedoe dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
NVranya schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 01:22:
[...]

Zeker niks mis mee! ( ook al kwam ik van een rode Focus :P )
Maar het is nog mooier met de volgende upgrade die ik heb genomen met een tip uit dit forum: https://webshop.kia.nl/ac...ZWLOGOSETEV3&modelid=176/
Er komen mogelijk nog paar stikkertjes op, en de gozer die dat doet kon ook meteen de logos mee nemen zei die. Dus ik wacht dat af voor ik logos ga kopen, maar goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webbeb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:28
Ipedal van mijn EV3 A+ staat vast op level 3. Met de linker flipper kan ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webbeb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:28
Ipedal van mijn EV3 A+ staat vast op level 3. Met de linker flipper kan ik niet naar level 1 of 2. Ik doe waarschijnlijk wat fout maar weet niet wat. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-07 22:04
Webbeb schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 14:02:
Ipedal van mijn EV3 A+ staat vast op level 3. Met de linker flipper kan ik niet naar level 1 of 2. Ik doe waarschijnlijk wat fout maar weet niet wat. Iemand een idee?
Met de rechter flipper ga je omlaag qua regeneratie (3 -> 2 -> 1 -> 0), met de linker omhoog. Ipedal heeft daar niets mee te maken, dat is een aparte handeling (linker flipper lang ingedrukt houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:05
[...]

Dit kan je ook in de Tesla app zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10:53
Vandaag heb ik een proefrit gemaakt in de GT-versie. Mijn eerste indruk is positief: de auto ziet er strak en sportief uit, vooral dankzij de zwarte accenten en het zwarte logo. Ik vond met name het ontwerp van de stadslichten erg mooi – een echt stijlvol detail.

Ook het interieur maakt een goede indruk en voelt degelijk aan. Wat me wel opviel, is dat de auto niet bijzonder vlot aanvoelt tijdens het rijden. Daarnaast kon ik de knop om van rijmodus te wisselen niet vinden. Ik vraag me af of het überhaupt mogelijk is om de rijmodus aan te passen.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9QSMsbT8/IMG-20250705-182448.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DeJurist schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:25:
Wat me wel opviel, is dat de auto niet bijzonder vlot aanvoelt tijdens het rijden. Daarnaast kon ik de knop om van rijmodus te wisselen niet vinden. Ik vraag me af of het überhaupt mogelijk is om de rijmodus aan te passen.
In de GT versie zit die knop onderin het stuur:
Afbeeldingslocatie: https://editorial.pxcrush.net/carsales/general/editorial/kia_ev3_gt_045.jpg

Hoe vlot de auto accelereert, is afhankelijk van de rijmodus. Voor mij is de standaard rijmodus vlot genoeg, maar in de sport rijmodus hoef je het pedaal minder diep in te trappen om vlot te accelereren.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 05-07-2025 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
DeJurist schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:25:
Wat me wel opviel, is dat de auto niet bijzonder vlot aanvoelt tijdens het rijden. Daarnaast kon ik de knop om van rijmodus te wisselen niet vinden. Ik vraag me af of het überhaupt mogelijk is om de rijmodus aan te passen.
In de onderste spaak van het stuurwiel zit de knop om van rijmodus te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10:53
Zr40 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:29:
[...]

In de GT versie zit die knop onderin het stuur:
[Afbeelding]

Hoe vlot de auto accelereert, is afhankelijk van de rijmodus. Voor mij is de standaard rijmodus vlot genoeg, maar in de sport rijmodus hoef je het pedaal minder diep in te trappen om vlot te accelereren.
Zat me al rot te zoeken :P.
Pagina: 1 ... 57 58 Laatste