Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 56 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ap3nr0ts schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:50:
[...]

Ik ervaar alleen wat anders nu ik hier zit. Als ik in R zit of D en wissel tussen D en R, moet ik wel remmen. Hij rolt ook gewoon voorzichtig door als ik hem juist schakel van R of D naar N en niks aanraak meer. Hij heeft aan op N te staan en gaat niet naar P voor zover ik kan zien.
Zojuist even getest en je hebt gelijk. Met rem naar N schakelen gaat goed, zonder rem naar N gaat de parkeerrem aan.

Wel de rem gebruiken bij het naar N schakelen dus! :)

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-11 22:14

ap3nr0ts

hoi

Zr40 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:32:
[...]

Nouja, zo erg is het toch niet? Schakel naar N wanneer de medewerker het aangeeft en je bent er. Ja, misschien vergeet je de automatische ruitenwissers uit te zetten maar daar kom je snel genoeg achter en dan is er nog niets aan de hand.

Ik liet mij de eerste keer ook bang maken door posts op het internet. Maar in de praktijk stelt het niets voor. :)

Anyway, de voorruit is vies, vanavond maar weer eens wassen... :D
Vrij simpel ja, en omdat iemand hierboven het afvroeg nu: er is weinig spannends aan. Auto in N, deuren voor de zekerheid op slot (als je automatische dingen hebt met een duurder model?), automatische wissertjes uit en auto-hold niet vergeten. Niks aan het handje.

Ik heb vanmiddag het verschil tussen steenslag en echte ster geleerd, haha. Ze zeiden bij Autotaalglas niks aan mijn "sterretje" te kunnen doen. Het is dan ook een kleine buts die je alleen voelt. Misschien iets minder vaak 130 moeten rijden in Duitsland, maar ach, ik vind het uiteindelijk eens gebruiksvoorwerp dat je toch al aan de weergoden, mindere goden naast je op de weg, en wat dies meer zijt, overlaat. Hij sprankelt weer, als je niet zo pietluttig als ik alles bestudeert soms. :+

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-11 08:54
Is bij jullie het verschil in audiokwaliteit tussen radio (DAB+) en Spotify via Android Auto ook zo groot?

Radio via DAB+ klinkt vele male voller qua geluid en bass, terwijl Spotify echt zeer duidelijk veel scheller klinkt. Ik vind dit inmiddels wel heel erg storend worden voor een auto met een Harman Kardon systeem (ik heb een EV3 LR AP)

Ik heb verschillende dingen al geprobeerd zoals in de auto de 'positie' en 'equalizer' aanpassen (o.b.v. tips hier) en de geluidskwaliteit in de Spotify app naar 'Zeer hoog', maar niets lijkt te werken voor een beter geluid. Wellicht dat ik nog kijk of er verschil is in bedraad of draadloos Android auto, maar dan houdt het al op tenzij ik iets volkomen over het hoofd zie.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hier geen Android, maar met iOS merk ik geen kwaliteitsverschil bij muziek via CarPlay.

Om uit te sluiten dat het aan Spotify zelf ligt zou je eens de online/app versie van je favoriete radiozender kunnen proberen op je telefoon, zodat je een-op-een kan vergelijken met de DAB+ versie.

• R0bb3rt
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-11 16:33
Eevje schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:44:
Wel apart, want tot deze week werkte het nog perfect.
[...]
Ook in de Kia werkt het voorlezen niet.
Versturen van het bericht gaat ook niet goed.

Misschien een fout in whatsapp

• Tinge
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-11 18:28
Afgelopen week had ik het probleem met whatsapp ook. Maar gisteren werkte het weer.

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
ap3nr0ts schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:25:
Vrij simpel ja, en omdat iemand hierboven het afvroeg nu: er is weinig spannends aan. Auto in N, deuren voor de zekerheid op slot (als je automatische dingen hebt met een duurder model?), automatische wissertjes uit en auto-hold niet vergeten. Niks aan het handje.
En is het inklappen van de spiegels ook nodig, of niet? Dat heb ik bij vorige auto’s nooit gedaan, maar het werd hier opeens genoemd als iets om te doen.

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

deMercer schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:55:
[...]

En is het inklappen van de spiegels ook nodig, of niet? Dat heb ik bij vorige auto’s nooit gedaan, maar het werd hier opeens genoemd als iets om te doen.
Heb het gedaan, maar ik vond het "geweld" ernstig meevallen inderdaad. Denk niet dat het een ramp gaat zijn als ik het ooit vergeet. Maar hey, het kost weinig moeite en ze worden toch wel schoon zo. Je moet alleen ff de spiegeltjes drogen met een doekje erna.

• honey91
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 23-10 13:21
Justinn1988 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:33:
Is bij jullie het verschil in audiokwaliteit tussen radio (DAB+) en Spotify via Android Auto ook zo groot?

Radio via DAB+ klinkt vele male voller qua geluid en bass, terwijl Spotify echt zeer duidelijk veel scheller klinkt. Ik vind dit inmiddels wel heel erg storend worden voor een auto met een Harman Kardon systeem (ik heb een EV3 LR AP)

Ik heb verschillende dingen al geprobeerd zoals in de auto de 'positie' en 'equalizer' aanpassen (o.b.v. tips hier) en de geluidskwaliteit in de Spotify app naar 'Zeer hoog', maar niets lijkt te werken voor een beter geluid. Wellicht dat ik nog kijk of er verschil is in bedraad of draadloos Android auto, maar dan houdt het al op tenzij ik iets volkomen over het hoofd zie.
Ja ik herken dit ook, heel vervelend. Kwaliteit is echt matig via spotify als je het vergelijkt met de radio...

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:30

Coffee

Coffee

Zr40 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:28:
Hier geen Android, maar met iOS merk ik geen kwaliteitsverschil bij muziek via CarPlay.

Om uit te sluiten dat het aan Spotify zelf ligt zou je eens de online/app versie van je favoriete radiozender kunnen proberen op je telefoon, zodat je een-op-een kan vergelijken met de DAB+ versie.
Hier hetzelfde. Ik merk geen verschil tussen Spotify via CarPlay of andere bronnen. Zou wel typisch zijn als het aan Android Auto ligt. Misschien dat een telefoonmerk is vergeten een degelijke implementatie te doen?

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:06
Kostelijke grap. Geladen van 23 tot 80 % aan dure laadpaal omdat ik de sessie niet gestopt kreeg. Wilde maar laden tot 50%. Aan de paal was er geen mogelijkheid om te stoppen en in de kia app meermaals op opladen stoppen geduwd maar dan kwam er iets van stoppen niet mogelijk controleer de status van uw voertuig. Het lukte niet met de schermen aan en met de schermen uit. Waarom kan het opladen niet in welke status dan ook gestopt worden??

[ Voor 8% gewijzigd door bartmaniac op 22-06-2025 09:19 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Met de knop onder de laadindicator zou je de laadsessie direct moeten kunnen stoppen. Houd die een paar seconden ingedrukt. (Gebeurt er niets, vergrendel en ontgrendel de deuren en doe het opnieuw binnen 15 seconden.)

Afbeeldingslocatie: https://ownersmanual.kia.com/docview/webhelp/Kia/6505bc2f-df20-4362-bcbd-f0fb5fa92d9c/images/OSVQ014008.eps.jpg

https://ownersmanual.kia....a92d9c/topics/t00041.html

[ Voor 40% gewijzigd door Zr40 op 22-06-2025 09:32 ]

• Coffee

Coffee

Coffee

Zr40 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:29:
Met de knop onder de laadindicator zou je de laadsessie direct moeten kunnen stoppen. Houd die een paar seconden ingedrukt. (Gebeurt er niets, vergrendel en ontgrendel de deuren en doe het opnieuw binnen 15 seconden.)

[Afbeelding]

https://ownersmanual.kia....a92d9c/topics/t00041.html
Niet OP, maar die knop lijkt bij mij niet te werken. Hij stopt de laad sessie niet en laat ook de kabel niet los. Heel erg irritant. Nu moet ik telkens de auto uit zetten, sleutels uit de auto, auto op slot, auto van slot, en dan pas de kabel er uit. Zeker bij een lange trip met meerdere laadstops is dit echt vreselijk!!

[ Voor 4% gewijzigd door Coffee op 22-06-2025 09:39 ]

• deMercer
  • Niet online
bartmaniac schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:18:
Kostelijke grap. Geladen van 23 tot 80 % aan dure laadpaal omdat ik de sessie niet gestopt kreeg. Wilde maar laden tot 50%. Aan de paal was er geen mogelijkheid om te stoppen en in de kia app meermaals op opladen stoppen geduwd maar dan kwam er iets van stoppen niet mogelijk controleer de status van uw voertuig. Het lukte niet met de schermen aan en met de schermen uit. Waarom kan het opladen niet in welke status dan ook gestopt worden??
Tip voor de volgende keer: als je maar tot 50% wilt laden, stel dat dan in de auto in als maximum voordat je met laden begint. Of pas het via de app aan tijdens het laden.

• deMercer
  • Niet online
Coffee schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:39:
Niet OP, maar die knop lijkt bij mij niet te werken. Hij stopt de laad sessie niet en laat ook de kabel niet los. Heel erg irritant. Nu moet ik telkens de auto uit zetten, sleutels uit de auto, auto op slot, auto van slot, en dan pas de kabel er uit. Zeker bij een lange trip met meerdere laadstops is dit echt vreselijk!!
Bij ons werd de laadkabel ook 1x niet vrij gegeven. Ik zat nog in de auto in stand Power On, 1x op de sleutel “op slot” drukken en 1x op “van slot” en de kabel was vrij. Die knop bij de laadpoort hebben we toen niet gebruikt (wist toen nog niet eens dat die er was :D).

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:44
Justinn1988 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:33:

Ik heb een klein USB-C stickje met mp3’s in de auto, werkt prima, geluid is goed. Keuze is uiteraard beperkter dan Spotify maar is voor de test.

• PSNE
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:52
Weer iets nieuws ? Of is het al eerder aan de orde geweest ?
Voorheen moest ik na het instappen rempedaal induwen en op de E-knop duwen om de auto te starten.
Vervolgens kwam na een korte tijd: "ready" op het display en kon je gaan rijden...
Momenteel hoef ik dat eerste niet meer te doen: gewoon instappen en dan verschijnt vanzelf "ready" op het scherm en kan in vertrekken....
Alleen bij mij of bij meerderen ?

p.,s.: iets anders: ook bij mij was al opgevallen dat de rechter dode hoek detectie minder adequaat functioneerde dan voorheen...

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

PSNE schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:17:
Voorheen moest ik na het instappen rempedaal induwen en op de E-knop duwen om de auto te starten.
Vervolgens kwam na een korte tijd: "ready" op het display en kon je gaan rijden...
Momenteel hoef ik dat eerste niet meer te doen: gewoon instappen en dan verschijnt vanzelf "ready" op het scherm en kan in vertrekken....
Dat hoort niet! Door zonder rem de EV-knop in te drukken zou je alleen moeten kunnen wisselen tussen OFF en POWER ON. READY zou zonder rem onmodelijk moeten zijn!

• Coffee

Coffee

Coffee

deMercer schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:09:
[...]

Bij ons werd de laadkabel ook 1x niet vrij gegeven. Ik zat nog in de auto in stand Power On, 1x op de sleutel “op slot” drukken en 1x op “van slot” en de kabel was vrij. Die knop bij de laadpoort hebben we toen niet gebruikt (wist toen nog niet eens dat die er was :D).
Het kan met de sleutel ook met alleen “van slot”, maar we hebben de sleutel eigenlijk nooit mee. Alleen in dit geval, wegens vakantie. Normaal gebruiken we de digitale sleutel op onze telefoon.

Mijn tesla had gewoon een touch knop op het dashboard, dat was toch wel echt veel handiger.

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:04

p.,s.: iets anders: ook bij mij was al opgevallen dat de rechter dode hoek detectie minder adequaat functioneerde dan voorheen...
Had je niet toevallig de climate control gestart voordat je weg ging? Of is het nu iedere keer?

Gewoon spullen

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:06

Zolang de voorklimatisering actief is kan ik/kun je instappen en direct wegrijden, zonder de EV knop in te hoeven drukken.

• PSNE
aikink schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:02:
[...]

Zolang de voorklimatisering actief is kan ik/kun je instappen en direct wegrijden, zonder de EV knop in te hoeven drukken.
Klopt, ik heb het zojuist zelf ook al ontdekt... vanwege de hitte de climate control eerder aangezet, en dan hoef je de EV knop niet meer in te duwen...

• T--men
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-11 22:28
aikink schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:16:
[...]

Ouch, dat komt bekend voor ja. Carglass kan dus wel snel(ler) leveren en ook de camerasystemen calibreren? Dat was bij andere partijen wel een probleem. Ik kan waarschijnlijk 1 juli terecht bij de dealer, volgende week bellen of de ruit ook echt binnen is gekomen om een onnodig ritje van 400km te besparen.

Oh, en zorg dat de laadkabel goed aangesloten is wanneer de geplande klimaatregeling aan slaat, of je krijgt iedere 15 seconde een melding om dat nu toch echt even te controleren :F

[Afbeelding]
De ruit is vervangen door Carglass en afhankelijke systemen gekalibreerd. Dat was nog wel een dingetje. Dit was de eerste EV3 voor Carglass Breda. Volgens hun gegevens moest het mogelijk zijn om de auto “statisch” te kalibreren zonder met de auto te rijden. Maar dit bleek in de praktijk toch anders en moest de auto “dynamisch” gekalibreerd worden. Er wordt dan een stuk gereden terwijl er iemand vanuit het Verenigd Koninkrijk inbelt op de auto die dus op afstand kalibratie en tests uitvoert. Ook moest de voorkant van de auto behoorlijk uit elkaar om de ruit te kunnen vervangen. Al met al ruim 3 uur mee bezig geweest. Alles lijkt weer netjes te werken.

• deMercer
  • Niet online
Coffee schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:39:
Het kan met de sleutel ook met alleen “van slot”...
Dat eerst geprobeerd, maar dat werkte bij ons in dat geval niet.
Mijn tesla had gewoon een touch knop op het dashboard, dat was toch wel echt veel handiger.
Of een button in de KIA app: “Ontgrendel laadkabel”. Dat zou ook handig zijn. Plus een button om het schuifdak te openen / sluiten.

• bartmaniac
Omdat ik voor deze trip een abbo bij ionity heb wil ik dan ook daar laden maar wat merk ik: in de navigatie zet ik enkel ionity aan. Ik geef de bestemming in en kies de aanbevolen route maar dan nam die ook andere operatoren. Ik kies voor snelste en allemaal ionity dus ik tevreden en volg de navigatie regelmatig keek ik en zag nog zoveel km verwijderd van eerstvolgende ionity alles goed dus tot ik een tijd later nog eens keek en zag dat hij uit eigen wil een andere route had genomen en de eetstvolgende laadpunt was dus geen ionity meer. Begrijp ik het goed dat als je stressloos wil rijden je maar de route en laad exploitanten moet accepteren ook al vallen die dan duurder uit?

• jonk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:03
Bij Kia staat nu ook een EV3 GT-line Business Edition: long range, veel (alle?) GT-line features en een consumentenadviesprijs van EUR 41.495. Dat lijkt een aardige no-brainer, misschien in reactie op de Elroq. Scheelt veel geld - of mis ik iets?

https://www.kia.com/nl/br...ijst-aanvragen/?model=EV3

[ Voor 9% gewijzigd door jonk op 22-06-2025 16:15 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

jonk schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:14:
Bij Kia staat nu ook een EV3 GT-line Business Edition: long range, veel (alle?) GT-line features en een consumentenadviesprijs van EUR 41.495. Dat lijkt een aardige no-brainer, misschien in reactie op de Elroq. Scheelt veel geld - of mis ik iets?

https://www.kia.com/nl/br...ijst-aanvragen/?model=EV3
Het is een beetje lastig vergelijken zo met een aparte prijslijst. Maar er zijn toch wel een paar GT-Line features niet benoemd:
- V2L-aansluiting onder tweede zitrij (Plus)
- Glazen schuif-/kanteldak (Plus Advanced)
- Slimme automatische achterklep (Plus Advanced)
- Harman Kardon premium sound system (Plus Advanced)
- LED-koplampen, projectie (GT-Line; het heeft de Air-versie van de koplampen, met reflectie)
- Verwarmbare achterbank (GT-Line)
- V2L adapter voor op de laadpoort (GT-Line)

Niet identiek dus aan de reguliere GT-Line versie, maar ten opzichte van de 81.4 kWh Air is het inderdaad een aardige no-brainer!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
bartmaniac schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:13:
Begrijp ik het goed dat als je stressloos wil rijden je maar de route en laad exploitanten moet accepteren ook al vallen die dan duurder uit?
Dat is niet mijn ervaring. In de vakantie laadden wij ook bij voorkeur bij Ionity, en dat ging gewoon goed met de routeplanner.

• pnieuwla
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-11 09:23
honey91 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:57:
[...]

Ja ik herken dit ook, heel vervelend. Kwaliteit is echt matig via spotify als je het vergelijkt met de radio...
Kan het zijn dat de Bluetooth audio verbinding in de verkeerde modus staat? Dus spraak ipv media. Ik heb dat ook ooit gehad met een vorige auto (Volvo). Ontkoppelen en opnieuw aanmelden hielp dan.

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:08
bartmaniac schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:13:
Omdat ik voor deze trip een abbo bij ionity heb wil ik dan ook daar laden maar wat merk ik: in de navigatie zet ik enkel ionity aan. Ik geef de bestemming in en kies de aanbevolen route maar dan nam die ook andere operatoren. Ik kies voor snelste en allemaal ionity dus ik tevreden en volg de navigatie regelmatig keek ik en zag nog zoveel km verwijderd van eerstvolgende ionity alles goed dus tot ik een tijd later nog eens keek en zag dat hij uit eigen wil een andere route had genomen en de eetstvolgende laadpunt was dus geen ionity meer. Begrijp ik het goed dat als je stressloos wil rijden je maar de route en laad exploitanten moet accepteren ook al vallen die dan duurder uit?
Neem anders A Better Route Planner ABRP met deze app kan je echt alles instellen en je kan 'm ook aan je auto koppelen zodat ie je werkelijke verbruik en batterijstatus weet.

Waarschijnlijk zit er een commercieel belang achter de navigatie van KIA?

• PSNE
Zr40 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:56:
[...]

Het is een beetje lastig vergelijken zo met een aparte prijslijst. Maar er zijn toch wel een paar GT-Line features niet benoemd:
- V2L-aansluiting onder tweede zitrij (Plus)
- Glazen schuif-/kanteldak (Plus Advanced)
- Slimme automatische achterklep (Plus Advanced)
- Harman Kardon premium sound system (Plus Advanced)
- LED-koplampen, projectie (GT-Line; het heeft de Air-versie van de koplampen, met reflectie)
- Verwarmbare achterbank (GT-Line)
- V2L adapter voor op de laadpoort (GT-Line)

Niet identiek dus aan de reguliere GT-Line versie, maar ten opzichte van de 81.4 kWh Air is het inderdaad een aardige no-brainer!
En heb je ook gedacht aan de electrisch te bedienen voorstoelen (met geheugenfunctie) alsmede de HUD ??

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

PSNE schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:30:
[...]

En heb je ook gedacht aan de electrisch te bedienen voorstoelen (met geheugenfunctie) alsmede de HUD ??
Nee, want die heb je ook niet bij de reguliere GT-Line ;)

• bartmaniac
deMercer schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:09:
[...]

Is er een reden waarom de wagen niet vanzelf stopt met laden? In de navigatie stelt hij bijvoorbeeld voor om te laden van 34% naar 65% , ik zeg maar wat. Wel van zodra het laden 65% bereikt dat er een commando volgt “einde laden”. Micchien ooit in een update?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Die 65% is het minimum laadniveau dat je nodig hebt om het volgende laadpunt of bestemming op de route te bereiken. Verder laden dan het minimum geeft je meer mogelijkheden, en dan hoef je op je bestemming ook niet gelijk op zoek naar een laadpunt :)

De meeste mensen die uit de auto stappen tijdens het laden zullen het vast prima vinden om wat meer te laden als de pauze net wat langer duurt.

• Peterette
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15-10 13:19
Ander topic: Is het mogelijk om de Smart Cruise Control terug te zetten naar Regular Cruise Control? Lijkt bij andere KIA modellen wel te kunnen, maar mij lukt het niet bij de EV3.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik geloof niet dat dat kan. Maar het enige dat Smart Cruise Control extra doet is snelheid minderen wanneer de voorganger te dicht bij komt, dat is 1 seconde bij voertuigafstand ingesteld op 1, en 2 seconden bij de instelling 4. Voor alle praktische doeleinden kan je dat zien als reguliere cruise control.

Welk probleem ervaar je waardoor je dat uit wilt zetten?

• deMercer
  • Niet online
Peterette schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:04:
Ander topic: Is het mogelijk om de Smart Cruise Control terug te zetten naar Regular Cruise Control?
Deze vraag heb ik aan de dealer gesteld, en die antwoordde dat dat niet mogelijk is.

• deMercer
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:54:
Welk probleem ervaar je waardoor je dat uit wilt zetten?
Bij de EV3 nog niet meegemaakt, maar bij andere auto’s wel dat ze bepaalde situaties consequent verkeerd beoordelen en dan afremmen terwijl dat helemaal niet nodig is. Bijvoorbeeld met een VW Polo gehad bij een paaltje in de middenberm terwijl de weg net daarvoor een kleine S-slinger maakte. Die ‘dacht’ dat dat paaltje op de weg stond, en maakte daar consequent vrijwel een noodstop. Daar zou ik graag de ACC (SCC?) willen inruilen voor een domme CC.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

deMercer schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:20:
[...]
Bij de EV3 nog niet meegemaakt, maar bij andere auto’s wel dat ze bepaalde situaties consequent verkeerd beoordelen en dan afremmen terwijl dat helemaal niet nodig is. Bijvoorbeeld met een VW Polo gehad bij een paaltje in de middenberm terwijl de weg net daarvoor een kleine S-slinger maakte. Die ‘dacht’ dat dat paaltje op de weg stond, en maakte daar consequent vrijwel een noodstop. Daar zou ik graag de ACC (SCC?) willen inruilen voor een domme CC.
Ik heb dat wel meegemaakt, niet met paaltjes maar wel met andere weggebruikers die met lichte bochten verkeerd ingeschat worden. Maar dat gebeurt eigenlijk alleen op plekken waar SCC niet voor ontworpen is (met name binnen de bebouwde kom). Daar is reguliere CC eigenlijk ook niet geschikt :)

Wat ik in die situaties dan doe, is de speed limiter inschakelen (SCC knop even ingedrukt houden). Dan stel ik de gewenste snelheid in als limiet, bij het bereiken van de snelheid blijf ik dan op constante snelheid, en kan ik ook sneller reageren door het pedaal los te laten wanneer ik vaart moet minderen. Let wel, je kan de limiet doorbreken door het pedaal dieper in te trappen.

• Peterette
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15-10 13:19
deMercer schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:20:
[...]

Klopt. Ook bij fietsers die je inhaalt op binnenwegen schiet ie op de rem. Maar belangrijker: op de snelweg. Voor je het weet blijf je plakken achter een langzame rijdende auto. Om met SCC daar voorbij te gaan, moet je al ver van te voren van baan wisselen, en dat wordt niet altijd gewaardeerd door andere weggebruikers die mij weer willen inhalen. Of zelf extra gas bijgeven, maar ja, dat gaat juist tegen het idee van cruise control in. Het was laatst een verademing of weer met een 'domme' CC te rijden. In situaties dat je toch niet kunt/wilt inhalen (2 baanswegen, file) vind ik SCC wel handiger.

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:18

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Zijn er meer mensen die ineens problemen hebben met automatische datum? Hier is het ineens 9 september 2030 :D

Edit: 5 minuten later stond het weer goed. IT engineer zat te rommelen aan de NTP server denk ik 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door Johan9711 op 23-06-2025 18:43 ]

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• deMercer
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:53:
Wat ik in die situaties dan doe, is de speed limiter inschakelen (SCC knop even ingedrukt houden). Dan stel ik de gewenste snelheid in als limiet, bij het bereiken van de snelheid blijf ik dan op constante snelheid, en kan ik ook sneller reageren door het pedaal los te laten wanneer ik vaart moet minderen. Let wel, je kan de limiet doorbreken door het pedaal dieper in te trappen.
Ja, in de bebouwde kom gebruik ik inmiddels ook al weer jaren de begrenzer in plaats van de CC/ACC/SCC (sinds we een auto hebben waarbij het wisselen tussen CC en begrenzer gemakkelijk gaat zonder je ogen lang van de weg te halen). Dat is inderdaad veel prettiger daar.

• deMercer
  • Niet online
Peterette schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:31:
[Maar belangrijker: op de snelweg. Voor je het weet blijf je plakken achter een langzame rijdende auto.
Op onze reis van Zuid- naar Noord-Spanje en weer terug vond ik de SCC toch erg prettig op de snelweg, en heb de ‘domme’ CC totaal niet gemist. Maar het is hier op de snelwegen dan ook stukken rustiger dan op de Nederlandse snelwegen.

Ik vind het juist wel prettig, dat de SCC langzamer gaat rijden bij voorliggers. En dan gewoon een groot genoeg gat afwachten om er voorbij te gaan. Daar hoef je hier gelukkig niet zo lang op te wachten.

• rijkschroeff
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-10 07:03
Peterette schreef lop maandag 23 juni 2025 @ 16:31:
[...]

Klopt. Ook bij fietsers die je inhaalt op binnenwegen schiet ie op de rem. Maar belangrijker: op de snelweg. Voor je het weet blijf je plakken achter een langzame rijdende auto. Om met SCC daar voorbij te gaan, moet je al ver van te voren van baan wisselen, en dat wordt niet altijd gewaardeerd door andere weggebruikers die mij weer willen inhalen. Of zelf extra gas bijgeven, maar ja, dat gaat juist tegen het idee van cruise control in. Het was laatst een verademing of weer met een 'domme' CC te rijden. In situaties dat je toch niet kunt/wilt inhalen (2 baanswegen, file) vind ik SCC wel handiger.
SCC werkt prima voor mij, op moment dat hij op de snelweg gaat inhouden voor een langzamere auto linker knipperlicht aan en hij gaat meteen weer naar de goede snelheid. Afgelopen nacht ontdekt. Gaat als het rustig is natuurlijk makkelijker. Niet te langzaam van baan wisselen alleen, dan houdt ie weer in. Dat versnellen met knipperlicht deed de Tesla trouwens niet, VW wel met SCC.
Net een weekje de EV3. Ben enorm happy met alle tips en tweaks in deze blog! _/-\o_ . Scheelt me een hoop ergernis als je niet hoeft te zoeken naar alternatieven voor zaken die je gewend was, zoals ontbrekende wegloopvergrendeling :?

[ Voor 22% gewijzigd door rijkschroeff op 24-06-2025 21:06 ]

• R0bb3rt
Ik heb sinds gister de smartkey ingesteld op mijn telefoon.
Alleen als ik nu op de bank ga zitten, staat mijn auto aan de andere kant van de muur op het pad.
Elke keer als ik bij de bank aankom springt de auto van slot omdat de telefoon binnen bereik komt. Deze gaat wel weer automatisch op slot maar geeft toch een minder veilig gevoel.
Weet iemand of je die detectie range nog iets kan verkleinen?
Of wordt het gewoon weer de ouderwetse sleutel?

• Tinge
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-11 18:28
Zover ik weet kan de range niet ingesteld worden.
Ik heb in het menu ingesteld dat de handgrepen niet open klappen als ik er langs loop.
Met de digitale key in de broekzak druk ik op het streepje op de handgreep waarna deze uitklappen.

• deMercer
  • Niet online
Tinge schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:04:
Ik heb in het menu ingesteld dat de handgrepen niet open klappen als ik er langs loop.
Met de digitale key in de broekzak druk ik op het streepje op de handgreep waarna deze uitklappen.
Hier idem. En ingesteld dat de spiegels niet automatisch uitklappen als de auto de sleutel detecteert. Dat doen ze nu pas bij dezelfde druk op het streepje.

• R0bb3rt
Tinge schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:04:
deMercer schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:37:
[...]

Hier idem. En ingesteld dat de spiegels niet automatisch uitklappen als de auto de sleutel detecteert. Dat doen ze nu pas bij dezelfde druk op het streepje.
Ik heb automatisch ontgrendelen nu ook uitgezet, thanks voor de tip! _/-\o_

• jonk
Heeft Kia al eens excuses aangeboden voor dat vreemde tafeltje en het verdwijnen van het opbergvak in de duurdere modellen? Ik vind het een ergonomische misser die moeilijk te plaatsen is bij een verder heel praktische auto.

[ Voor 29% gewijzigd door jonk op 24-06-2025 12:59 ]

• Bazalt
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:18
jonk schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:58:
Heeft Kia al eens excuses aangeboden voor dat vreemde tafeltje en het verdwijnen van het opbergvak in de duurdere modellen? Ik vind het een ergonomische misser die moeilijk te plaatsen is bij een verder heel praktische auto.
Ha, ja, dat was voor ons één van de redenen om toch voor de Plus te gaan i.p.v. de Plus Advanced. Jammer, want de automatische achterklep en elektrische stoelverstelling stonden wel op het verlanglijstje.

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:36

aip

Bazalt schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:46:
[...]

Ha, ja, dat was voor ons één van de redenen om toch voor de Plus te gaan i.p.v. de Plus Advanced. Jammer, want de automatische achterklep en elektrische stoelverstelling stonden wel op het verlanglijstje.
Misser van jewelste. Bij ons wilde ze heel graag de HUD en de elektrische stoelverstelling, dus wel de GT Plus genomen, maar dat onzinnige tafeltje.... daar kan ik met mijn verstand ook niet bij.

• deMercer
  • Niet online
Wij hebben het tafeltje ook maar op de koop toe genomen.

Het zou fijn zijn als er een ombouw-kit op de markt komt.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verhip, ik ken alleen maar de uitvoeringen met de uitschuifbare middenconsole. Ik zie nu voor het eerst een foto van de Air, wat een onwennig groot gat zit daar eigenlijk :+

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:52
Het valt me ook op dat iedere review het altijd heeft over hoe handig dat tafeltje wel niet is om je laptop op te zetten. Echt iedereen roept het of beeld het zelfs uit. Voelt haast alsof het door Kia als reden is opgegeven, en de reviewers er zelf ook niet iets anders van kunnen maken :p

Al zag ik ook een review die voorstelde het tafeltje als snijplank te gebruiken, zodat je onderweg je groente en fruit kan voorbreiden :+

[ Voor 19% gewijzigd door aidanl op 24-06-2025 17:36 ]

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:57
Laatst ook in een plus gezeten. Middenconsole is stukken comfortabeler en praktischer dan die in mijn gt line . Zodra er een relatief simpele ombouw kit komt dan ga ik daarvoor als het mag van de lease maatschappij.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• R0bb3rt
AtlAntA schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:21:
Laatst ook in een plus gezeten. Middenconsole is stukken comfortabeler en praktischer dan die in mijn gt line . Zodra er een relatief simpele ombouw kit komt dan ga ik daarvoor als het mag van de lease maatschappij.
Ik heb in de GT-line proef gereden en uiteindelijk de Plus aangeschaft.
Maar ik ben erg blij met de opbergruimte in de middenconsole.
Dat snijplankje is wel grappig, maar de ruimte vind ik persoonlijk beter.

• deMercer
  • Niet online
In onze EV3 gebruiken mijn echtgenote en ik elk een eigen profiel. Erg handig. Nu kwam mijn vrouw er vandaag achter dat alle door mij ingevoerde adressen in het adresboek van de navigatie in haar profiel niet aanwezig zijn. Het lijkt er dus op dat elk profiel zijn eigen adresboek kent. Dat vinden nu niet handig. Bestaat de mogelijkheid om in beide profielen hetzelfde adresboek te gebruiken? Ik heb flink gezocht in het systeem, maar niet kunnen vinden hoe dit in te stellen.

• pnieuwla
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-11 09:23
aidanl schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:21:
Het valt me ook op dat iedere review het altijd heeft over hoe handig dat tafeltje wel niet is om je laptop op te zetten. Echt iedereen roept het of beeld het zelfs uit. Voelt haast alsof het door Kia als reden is opgegeven, en de reviewers er zelf ook niet iets anders van kunnen maken :p

Al zag ik ook een review die voorstelde het tafeltje als snijplank te gebruiken, zodat je onderweg je groente en fruit kan voorbreiden :+
Ik vind het wel erg handig dat tafeltje. Teams bellen, even wat doen op de laptop, het is echt een stuk fijner dan met het ding op schoot. En ook voor onderweg picknicken in de auto als het regent is het superfijn. Ik heb een ali-bakje gekocht voor de spullen, dan is het wel OK wat betreft opbergruimte.

Maar iedereen zijn ervaringen en voorkeuren :)

• jonk
Goed om te horen :-) Op Duits forum suggereerde iemand dat verschil ook te maken had met ventilatie voor achterpassagiers. Ontbreekt die bij de Air/Plus?

En ze zien het zelf niet als mislukt denk ik, hij zit ook in de EV4: YouTube: Exclusive First Drive in Korea! // 2026 Kia EV4 Review

[ Voor 42% gewijzigd door jonk op 25-06-2025 12:08 ]

• Johan9711

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

jonk schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:01:
Goed om te horen :-) Op Duits forum suggereerde iemand dat verschil ook te maken had met ventilatie voor achterpassagiers. Ontbreekt die bij de Air/Plus?

En ze zien het zelf niet als mislukt denk ik, hij zit ook in de EV4: YouTube: Exclusive First Drive in Korea! // 2026 Kia EV4 Review
Ontbreekt niet bij de Air

• Ev3 fan
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-10 07:58
Is er een manier om de horizontale achterlichten op de kofferbak apart te laten monteren? Ik heb de plus advanced en vond het jammer toen ik ontdekte dat de horizontale verlichting niet standaard is bij de Plus advanced.

• Vagax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-11 09:10

Vagax

Hehe

deMercer schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:31:
Wij hebben het tafeltje ook maar op de koop toe genomen.

Het zou fijn zijn als er een ombouw-kit op de markt komt.
Ik krijg mijn EV3 pas komende dinsdag maar zat al te kijken wat er op de aftermarkt allemaal zit, nog niet heel veel maar in ieder geval wel plannen voor om gelijk extra ruimte te creëren door bakjes te kopen voor er onder. Hopelijk kunnen we later ook meer met het tafeltje want die vond ik gelijk eigenlijk al zonde.

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
jonk schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:01:
In de Plus zitten daar gewoon ventilatieopeningen.

• AtlAntA
Vandaag liet de auto me een klein beetje schrikken. Terwijl ik het stuur netjes 10 voor 2 vast had zei de auto dat ik het stuur moest vasthouden. Ik heb wat harder geknepen en mijn handen verplaatst maar ze werden niet herkend. Mijn alarm lichten gingen aan en de auto ging vertragen. Moest daarna een flinke ruk aan het stuur geven en zelf even weer gas geven voordat mijn handen eindelijk weer werden herkend.

Hoop natuurlijk dat dit eenmalig was maar het schaadt het vertrouwen wat je hebt in de auto toch een beetje.

Voor de mensen die vanmiddag een ivory silver ev3 zagen met alarmlichten aan. Excuses, deed ik niet zelf..

• honey91
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 23-10 13:21
AtlAntA schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:45:
Vandaag liet de auto me een klein beetje schrikken. Terwijl ik het stuur netjes 10 voor 2 vast had zei de auto dat ik het stuur moest vasthouden. Ik heb wat harder geknepen en mijn handen verplaatst maar ze werden niet herkend. Mijn alarm lichten gingen aan en de auto ging vertragen. Moest daarna een flinke ruk aan het stuur geven en zelf even weer gas geven voordat mijn handen eindelijk weer werden herkend.

Hoop natuurlijk dat dit eenmalig was maar het schaadt het vertrouwen wat je hebt in de auto toch een beetje.

Voor de mensen die vanmiddag een ivory silver ev3 zagen met alarmlichten aan. Excuses, deed ik niet zelf..
Dat is even schrikken! Ik had het zelf ook laatst... Een ruk aan het stuur en hij werkte weer maar ik schrok ook wel even. Vreemd! Hopen dat het hierbij blijft!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:52
aidanl schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:17:
Auto zou eerst eind juni geleverd worden, toen begin juli. Ivm inleveren van huidige auto even met de dealer gebeld. Auto stond nu op een schip en komt begin juli aan, maar daarna moet een derde partij de auto nog vervoeren, moet de dealer nog wat met de auto doen en klaar maken... dus dat wordt steeds later in juli.

Toch effe anders als de andere berichten dat mensen de auto ineens eerder mochten ophalen 🥲
Ik kom hier beetje op terug, werd vandaag gebeld dat ik volgende week vrijdag (4de) de auto mag ophalen!

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Er zitten geen knijp- of aanraaksensoren in het stuur. De auto kijkt alleen naar steering inputs, dus stuurbewegingen, die niet door Lane Following Assist zelf worden gedaan. Het stuur licht wiebelen zou voldoende geweest moeten zijn...

Ik krijg de melding 'stuur vasthouden' ook wel eens wanneer de weg zo recht is dat ik nauwelijks iets hoef te doen.

• PSNE
Zr40 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:14:
[...]

Er zitten geen knijp- of aanraaksensoren in het stuur. De auto kijkt alleen naar steering inputs, dus stuurbewegingen, die niet door Lane Following Assist zelf worden gedaan. Het stuur licht wiebelen zou voldoende geweest moeten zijn...

Ik krijg de melding 'stuur vasthouden' ook wel eens wanneer de weg zo recht is dat ik nauwelijks iets hoef te doen.
Ik denk dat dit niet klopt. Oudere versies van de EV6 (die ik gereden heb) hadden inderdaad stuurbewegingen nodig.
De huidige EV3 heeft sensoren in het stuur die de aanraking registreren, dus niet de beweging.
Er moet dus sprake zijn van een storing daarvan.

• Vagax

Vagax

Hehe

[...]

De EV3 heeft een capacitief stuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlT7oA3v68xrKgo1j3E-rzdQmYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2qfWbl8jzGLX1IsQnDJgErbl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Vagax op 25-06-2025 22:23 ]

• DEVegg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:35

DEVegg

DEVegg

[...]

Ik denk niet dat dit klopt. Een klein kneepje is bij mij meestal voldoende om de melding handen aan het stuur te laten verdwijnen

EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zie het nu inderdaad ook in deze video:

Ik kan het alleen zelf niet plaatsen, aanraken is bij mij nooit voldoende geweest om de melding weg te krijgen. En nee, ik gebruik geen handschoenen :P

• Johan9711

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Zr40 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:50:
Ik zie het nu inderdaad ook in deze video:

[YouTube: Hands on Detection (HoD) | The Kia EV3]

Ik kan het alleen zelf niet plaatsen, aanraken is bij mij nooit voldoende geweest om de melding weg te krijgen. En nee, ik gebruik geen handschoenen :P
Dat is wel anders dan zou moeten hoor. Bij mij reageert hij al op mijn knie met spijkerbroek.
Een lichte aanraking met een vingertop is ook al voldoende.

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:05
Johan9711 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:53:
[...]

Dat is wel anders dan zou moeten hoor. Bij mij reageert hij al op mijn knie met spijkerbroek.
Inderdaad, even het stuur aanraken werkt bij mij ook altijd.

• Bazalt
Dat is een waarschuwing die ik nog nooit heb gehad, maar ik meen dat die alleen actief is in combinatie met Lane Follow Assist en Highway Driving Assist? Nog een reden dan om die altijd uit te zetten. :P

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Twee kleine checks. Ik was dus aan het klooien met de Pioneer VREC-710SH (omdat ik wil weten of die 24/7-modus werkt) en denk dat alles nu goedstaat en werkt. Wat ik even zeker wil weten:
  • Heb voltage monitoring op 11,6 gezet in plaats van de standaard 11,8. Maar ik begrijp dat dit bij een KIA EV3/6/9 eigenlijk niks uitmaakt? Alle grafiekjes die ik online vind, laten zien dat-ie er toch wel voor zorgt dat de 12V naar dik 12+ wordt opgeladen als je accu niet te ver leeg is.
  • Klopt het dat de G-sensor van zo’n dashcam niet reageert als je met de auto schudt vanuit je rijdersstoel maar wel meteen als je ertegenaan tikt? ChatGPT zegt dat het klopt, haha, omdat hij vooral is afgesteld op “korte en hevige” stootjes. Dat is natuurlijk niet iets wat ik met mijn bumper ga testen voor science. :+

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Johan9711 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:53:
[...]

Hmm. Vanochtend even getest, en inderdaad, aanraking werkt wel.

Ik denk dat ik het niet had verwacht en daarom niet herkend! :o

• NVranya
Bazalt schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:09:
[...]

Dat is een waarschuwing die ik nog nooit heb gehad, maar ik meen dat die alleen actief is in combinatie met Lane Follow Assist en Highway Driving Assist? Nog een reden dan om die altijd uit te zetten. :P
:? Waarom? Superhandig, en het is nog lang niet autonoom rijden, het werkt wel goed op de meeste stukken snelweg (die ik heb gehad).
Lekker relaxed, handjes los en af en toe stuur aantikken… maar wel blijven opletten natuurlijk!

• Bazalt
NVranya schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:15:
[...]

:? Waarom? Superhandig, en het is nog lang niet autonoom rijden, het werkt wel goed op de meeste stukken snelweg (die ik heb gehad).
Lekker relaxed, handjes los en af en toe stuur aantikken… maar wel blijven opletten natuurlijk!
Na een paar keer een stuurcorrectie te hebben gekregen die me recht op een tegenligger af stuurde gebruik ik het niet meer. Ik rijdt hier in de buurt veel op smalle wegen met fietsstroken links en rechts op de rijbaan. Op de snelweg zou ik het nog eens kunnen proberen, daar is het een stuk veiliger.

• deMercer
  • Niet online
Bazalt schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:25:
Na een paar keer een stuurcorrectie te hebben gekregen die me recht op een tegenligger af stuurde gebruik ik het niet meer. Ik rijdt hier in de buurt veel op smalle wegen met fietsstroken links en rechts op de rijbaan. Op de snelweg zou ik het nog eens kunnen proberen, daar is het een stuk veiliger.
Op de snelweg werkt het echt geweldig. Even wennen, maar daarna erg relaxed rijden. Wel houd ik zelf altijd het stuur gewoon vast, maar laat de auto het meeste stuurwerk doen. Op smallere buitenwegen en in de bebouwde kom gebruik ik het niet.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Voor die smalle wegen met fietsstroken is het inderdaad niet geschikt, maar daar is het eigenlijk ook helemaal niet voor bedoeld. Het is bedoeld voor wegen waar de strepen jouw rijbaan afkaderen.

Op een smalle weg waar alleen de fietsstroken lijnen hebben, denkt het systeem dat het hele midden van de rijbaan van jou is, en dat je niet over de lijn mag. Voor smalle wegen klopt dat niet. Daar moet je lane keeping assist dus echt nooit gebruiken :P

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMCtdL9me92UyQezLZtibJdX5cg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6hAfd2AneAGAYtrzjpDKYIsM.png?f=user_large

Bij een weg waar de strepen wél jouw rijstrook aangeven, daar is lane keeping assist voor bedoeld.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hc5S4EynMq1YGLXHE8bLOJVXe-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FkOxSbKy9lsSVjF5wPuVJkR2.png?f=fotoalbum_large

Maar perfect is het niet. Bijvoorbeeld bij een kruis op de weg (zie foto hieronder) raakt LKA soms in de war en denkt het dat de rijbaan naar links of naar rechts afbuigt. Het is dus altijd van belang om het stuur goed vast te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdV-bByEDvM_9nXe4X_i-eq-ba8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C8MaGNwALipdorm3W51Rmxum.png?f=fotoalbum_large

• AtlAntA
Bazalt schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:09:
[...]

ACC en lane keeping nogwat (die termen ook...) stonden inderdaad aan. Op mijn woon werk route is dat voor mij de ideale manier om relaxed thuis of op het werk te komen. Maar dan moet ie niet zulke geintjes gaan uithalen. :)

• NVranya
[...]

Tja, de H in HDA/HDA2 staat ook voor “highway”.
En als je lane assist gebruikt op een weg zonder “lanes” kan je natuurlijk verwachten dat hij je tussen de fietspad lijnen probeert te houden.

Maar probeer het zeker eens op de snelwegen en blijf alert.
Het rijdt heel relaxed, extra relaxed met files als je ook niet eens hoeft af te remmen of te versnellen (icm acc)

• R0bb3rt
Vanmorgen heb ik de ACC/HDA geprobeerd, met automatische snelheidsaanpassing, op de snelweg tussen 05:00 en 06:00.
Dan heeft de auto toch wel een beetje last van de dubbele snelheden die worden aangegeven op de weg.

Bij trajectcontrole (waar je 130 mag op die tijd) piept de auto ook de hele tijd dat je te hard rijdt, want daarvoor denkt hij 100 maar houdt je snelheid wel op 130.. 🤔
En sommige stukken schiet de automatische snelheidsaanpassing naar 90 terwijl je nog steeds 130 mag.

Ik had wel een mooi resultaat van 17kWh/100km op een stuk van 128km waarbij op de snelweg het merendeel 130 is gereden. Voor mij houd dit in dat ik een range heb van ~325-350km voor de Plus Standard Range.

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:22

winnie

de poes...

Bizar, ik kom vanochtend bij de auto, haal hem van het slot, het staafje, dat als handvat dient om de deur te openen, klapt niet helemaal uit, ik voel zachtjes en dan blijkt dat staafje afgebroken te zijn. Dus zit ik nu met een bungelend staafje dat aan twee elektrische draadjes (van de vingersensor) hangt. Ik ga maar even met de ductape aan de gang en bel de garage.
Hier iemand ervaring met dit euvel?

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:29
Zijn hier al mensen die de nieuwe Kia App gebruiken naast de oude Connect app.
Ik moet zeggen dat het erg lang duurde voordat alles overgezet was.
Verder zie ik in de Duitse FB groep dat de groepbeheerder in zijn App voor iOS de ramen kan bedienen. Ik heb de hele knop voor raambediening niet op mijn iPhone 13 mini. Iemand hier wel en zo ja welke telefoon dan?

• deMercer
  • Niet online
Skipper_NH schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:47:
Zijn hier al mensen die de nieuwe Kia App gebruiken naast de oude Connect app.
Ja, maar niet naast, maar in plaats van. Kia Connect app staat nog wel op mijn telefoon, maar gebruik ik eigenlijk nooit. Alleen voor het aanmaken van de Digital Key was die app nog nodig.
Verder zie ik in de Duitse FB groep dat de groepbeheerder in zijn App voor iOS de ramen kan bedienen. Ik heb de hele knop voor raambediening niet op mijn iPhone 13 mini. Iemand hier wel en zo ja welke telefoon dan?
Ja, ramen openen, sluiten en op een kier zetten (ventileren). iPhone 15 met laatste versie iOS.

• rkvvkevin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:06
deMercer schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:00:
[...]

Ja, ramen openen, sluiten en op een kier zetten (ventileren). iPhone 15 met laatste versie iOS.
Ik neem aan dat dit de duurdere uitvoeringen betreft? Deze opties heb ik namelijk ook niet in de app zitten

• byebye171
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:37
rkvvkevin schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:24:
[...]

Ik neem aan dat dit de duurdere uitvoeringen betreft? Deze opties heb ik namelijk ook niet in de app zitten
Ik heb de nieuwe app ook icm EV3 Plus Advanced, maar de app geeft mij deze optie om de ramen te bedienen ook niet. GT-Line only?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

HIer met een GT-Line ook geen optie. Of het zit misschien op een onlogische plek verstopt in de app?

• deMercer
  • Niet online
Op het start scherm van de app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rI4cmVujaDwz6hP4GFNYtEVd28=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2g26u6c7P91H8stA87ELEiB6.png?f=fotoalbum_large

Wat je daar ziet, kun je aanpassen. Dit zijn de opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8cDPoFGVcFsCSo6qf4QeNHaEOU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cTp7RK0dBhgy317BCDX7CbRk.png?f=fotoalbum_large

Ook kun je een, configureerbare, widget plaatsen. Dit zijn de opties daarvoor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-AyGGd-n9ctb79thxRcfV--WVo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hrMVap4QTZrRJ3roC1u2UXXM.png?f=fotoalbum_large

En op de tab Control kun je ook de ramen bedienen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njCnksHDj_FddycyAEpfussIsnA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zJy4tEGo7k9slqQlcjhtiCZU.png?f=fotoalbum_large

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Die optie heb ik dus niet :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bU3adklGnFdtoDJQlbcQ8UV8oT4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KhBcdfrJFsRKz1E8YY4WcyoP.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DcgdOxFiuQgNQjcjhWumFjfRXU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PEThIiQMRw4uPlHOhcwVuoWf.png?f=fotoalbum_large

• deMercer
  • Niet online
Toevoeging: ook in de Apple Watch app kan ik de ramen bedienen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iG3rA3oYO61O5jtCpOxdlIoYsDE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wr23AjtbdkwDg2fRgy8HYfEz.png?f=user_large

• Vagax

Vagax

Hehe

deMercer schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:24:
Toevoeging: ook in de Apple Watch app kan ik de ramen bedienen:
[Afbeelding]
Kwam jouw EV3 niet uit Spanje? Misschien dat het daar iets te maken heeft dat jij de optie wel hebt?

• deMercer
  • Niet online
Vagax schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:32:
Kwam jouw EV3 niet uit Spanje? Misschien dat het daar iets te maken heeft dat jij de optie wel hebt?
Klopt, onze EV3 is een Spaanse. Maar in Engeland zijn deze opties ook beschikbaar (YouTuber EVOdessy).

Onze EV3 is een Spaanse GT-Line met het Spaanse Luxury Pack. Dat is volgens mij vergelijkbaar met de meest uitgebreide Nederlandse EV3 inclusief het schuifdak, alleen heeft de onze dan nog een warmtepomp.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:29
deMercer schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:36:
[...]

Klopt, onze EV3 is een Spaanse. Maar in Engeland zijn deze opties ook beschikbaar (YouTuber EVOdessy).

Onze EV3 is een Spaanse GT-Line met het Spaanse Luxury Pack. Dat is volgens mij vergelijkbaar met de meest uitgebreide Nederlandse EV3 inclusief het schuifdak, alleen heeft de onze dan nog een warmtepomp.
De importeur in Spanje wil er wel een warmtepomp in hebben en die in Nederland vind het klimaat te warm voor een warmtepomp. Het moet niet veel gekker worden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• deMercer
  • Niet online
DutchKel schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:44:
De importeur in Spanje wil er wel een warmtepomp in hebben en die in Nederland vind het klimaat te warm voor een warmtepomp. Het moet niet veel gekker worden.
Ja, dat klinkt wel bijzonder, dat vond ik ook toen ik hoorde dat we een warmtepomp gingen krijgen. Nu weet ik niet of een warmtepomp ook efficiëntie voordelen heeft bij het koelen van de auto. Want dan kan ik het nog begrijpen, koeling hebben wel nodig hier ;)

De warmtepomp is overigens onderdeel van het Luxury Pack hier, dat is een groot pack met zaken als het schuifdak, de elektrische stoelen met geheugen, stoel- en stuurverwarming en stoelkoeling/-ventilatie. Dat pack is enkel verkrijgbaar op de GT-Line. Het schuifdak, de elektrische stoelverstelling met geheugen de stoelkoeling/-ventilatie wilden we wel graag hebben, de rest hebben we "op de koop toe moeten nemen” (alhoewel de meerprijs voor het pack erg meevalt voor wat je er allemaal voor krijgt).

• DutchKel
deMercer schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:52:
[...]

Ja, dat klinkt wel bijzonder, dat vond ik ook toen ik hoorde dat we een warmtepomp gingen krijgen. Nu weet ik niet of een warmtepomp ook efficiëntie voordelen heeft bij het koelen van de auto. Want dan kan ik het nog begrijpen, koeling hebben wel nodig hier ;)

De warmtepomp is overigens onderdeel van het Luxury Pack hier, dat is een groot pack met zaken als het schuifdak, de elektrische stoelen met geheugen, stoel- en stuurverwarming en stoelkoeling/-ventilatie. Dat pack is enkel verkrijgbaar op de GT-Line. Het schuifdak, de elektrische stoelverstelling met geheugen de stoelkoeling/-ventilatie wilden we wel graag hebben, de rest hebben we "op de koop toe moeten nemen” (alhoewel de meerprijs voor het pack erg meevalt voor wat je er allemaal voor krijgt).
Als er een warmtepomp wordt geleverd dan wordt daar alleen het verwarm gedeelte bij bedoeld. Koelen kan namelijk niet goed zonder warmtepomp. Verwarmen kan wel elektrisch zonder warmtepomp, dan krijg je van die gloeispiralen die warm worden en waar dan lucht doorheen wordt geblazen (dit kost veel energie).

De Nederlandse Kia importeur is helaas al ergens rond 2021/2022 gestopt met het leveren van een warmtepomp omdat die daar te weinig voordelen in zag ivm het zachte klimaat in Nederland heb ik begrepen.

Edit: wees er overigens maar blij mee want een warmtepomp is in de winter als het accupack toch al minder vermogen heeft ivm de kou toch wel een stuk zuiniger waardoor je maximale range behoorlijk omhoog gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchKel op 27-06-2025 12:58 ]

• deMercer
  • Niet online
DutchKel schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:57:
De Nederlandse Kia importeur is helaas al ergens rond 2021/2022 gestopt met het leveren van een warmtepomp omdat die daar te weinig voordelen in zag ivm het zachte klimaat in Nederland heb ik begrepen.
Ik had begrepen dat de importeur voor de EV3 had besloten om de warmtepomp achterwege te laten omdat anders de prijs te hoog zou worden. Kan ik mis hebben natuurlijk. Ik zie dat bij de EV6 GT-Line de warmtepomp standaard is, dus Kia NL heeft de warmtepomp niet helemaal afgezworen.
Edit: wees er overigens maar blij mee want een warmtepomp is in de winter als het accupack toch al minder vermogen heeft ivm de kou toch wel een stuk zuiniger waardoor je maximale range behoorlijk omhoog gaat.
Ik ben er ook zeker blij mee. Met “op de koop toe moeten nemen” doelde ik op het feit dat je het hele pakket moet afnemen, ook als je slechts enkel opties daarvan zou willen nemen.

Bij andere merken is de warmtepomp vaak een losse optie (tenminste hier in Spanje). Veel dealers raden het af om die te nemen. Zo ook bij onze vorige EV (Renault Megane). Gelukkig was ik zo eigenwijs om de warmtepomp er wel bij te willen, anders zou die auto niet aan preconditionering hebben gedaan voor het snelladen.

NB Overigens bijzonder prettig dat de EV3 inzicht geeft in de temperatuur van de batterij ivm het snelladen (te koud, goed, te warm) en de mogelijkheid biedt om de preconditionering van de batterij handmatig in te schakelen.

• DutchKel
deMercer schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:20:
[...]

Ik had begrepen dat de importeur voor de EV3 had besloten om de warmtepomp achterwege te laten omdat anders de prijs te hoog zou worden. Kan ik mis hebben natuurlijk. Ik zie dat bij de EV6 GT-Line de warmtepomp standaard is, dus Kia NL heeft de warmtepomp niet helemaal afgezworen.

[...]

Ik ben er ook zeker blij mee. Met “op de koop toe moeten nemen” doelde ik op het feit dat je het hele pakket moet afnemen, ook als je slechts enkel opties daarvan zou willen nemen.

Bij andere merken is de warmtepomp vaak een losse optie (tenminste hier in Spanje). Veel dealers raden het af om die te nemen. Zo ook bij onze vorige EV (Renault Megane). Gelukkig was ik zo eigenwijs om de warmtepomp er wel bij te willen, anders zou die auto niet aan preconditionering hebben gedaan voor het snelladen.

NB Overigens bijzonder prettig dat de EV3 inzicht geeft in de temperatuur van de batterij ivm het snelladen (te koud, goed, te warm) en de mogelijkheid biedt om de preconditionering van de batterij handmatig in te schakelen.
Bij de E-Niro zat die in het begin standaard erin en sinds 2021/2022 was die optie ineens helemaal eruit gehaald. Vandaar dat ik dacht dat ze die overal eruit hadden gehaald. Maar blijkbaar heb ik me vergist.

• Vagax

Vagax

Hehe

DutchKel schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:57:
[...]

Als er een warmtepomp wordt geleverd dan wordt daar alleen het verwarm gedeelte bij bedoeld. Koelen kan namelijk niet goed zonder warmtepomp. Verwarmen kan wel elektrisch zonder warmtepomp, dan krijg je van die gloeispiralen die warm worden en waar dan lucht doorheen wordt geblazen (dit kost veel energie).

Zijn er eigenlijk al vergelijkingen tussen de EV3 met en zonder warmtepomp mbt range voordelen? Las bij een YouTuber ooit te lezen dat warmtepomp pas efficiency voordeel heeft is als je bijvoorbeeld ergens langer dan een uur moet rijden.
Pagina: 1 ... 56 ... 76 Laatste