DutchKel schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:57:
De Nederlandse Kia importeur is helaas al ergens rond 2021/2022 gestopt met het leveren van een warmtepomp omdat die daar te weinig voordelen in zag ivm het zachte klimaat in Nederland heb ik begrepen.
Ik had begrepen dat de importeur voor de EV3 had besloten om de warmtepomp achterwege te laten omdat anders de prijs te hoog zou worden. Kan ik mis hebben natuurlijk. Ik zie dat bij de EV6 GT-Line de warmtepomp standaard is, dus Kia NL heeft de warmtepomp niet helemaal afgezworen.
Edit: wees er overigens maar blij mee want een warmtepomp is in de winter als het accupack toch al minder vermogen heeft ivm de kou toch wel een stuk zuiniger waardoor je maximale range behoorlijk omhoog gaat.
Ik ben er ook zeker blij mee. Met “op de koop toe moeten nemen” doelde ik op het feit dat je het hele pakket moet afnemen, ook als je slechts enkel opties daarvan zou willen nemen.
Bij andere merken is de warmtepomp vaak een losse optie (tenminste hier in Spanje). Veel dealers raden het af om die te nemen. Zo ook bij onze vorige EV (Renault Megane). Gelukkig was ik zo eigenwijs om de warmtepomp er wel bij te willen, anders zou die auto niet aan preconditionering hebben gedaan voor het snelladen.
NB Overigens bijzonder prettig dat de EV3 inzicht geeft in de temperatuur van de batterij ivm het snelladen (te koud, goed, te warm) en de mogelijkheid biedt om de preconditionering van de batterij handmatig in te schakelen.