Gewoon spullen
Is met TomTom ook als je in Duitsland rijdt, dus ik vermoed dat dit inherent is aan de stem die je gebruikt. Als je de stem van Dominique gebruikt, heb je dat probleem waarschijnlijk niet.PSNE schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:34:
Zojuist terug van mijn eerste vakantie-reis met de EV3 (naar de Vogezen). Beetje spannend na 2x een nieuwe ICCU.....Welnu: probleemloze trip gehad, geweldige reisauto. Ook in de bergen ongekend plezierig: met schuifdak open over beboste bergwegen rijden en zelfs de vogels horen fluiten, zó stil en soepel rijdt hij ! Opladen was fluitje voor een cent en duurde nauwelijks langer dan het vroegere 'tanken'. Alles functioneerde perfect, maar er is wel één wat bijzonder verbeterpunt voor KIA: de 'mevrouw' die mij in keurig Nederlands de route wijst, is de Franse taal niet meester ! De Franse benamingen van straten en wegen worden op een onverstaanbaar verengelste wijze uitgesproken !! Grappig, maar ook soms lastig ! Kortom KIA: er valt nog iets te verbeteren !
Ik heb hetzelfde probleem, GT+/Trekhaak (afneembaar), nog nooit gelukt sinds de aflevering op 27-2. Niet mee langs de dealer geweest; zou fijn zijn als het werkt maar niet zo storend dat ik er tijd in wil steken, tenzij van tevoren duidelijk is hoe het opgelost moet worden. Thuis zal het dan nog niet gaan werken, zodra ik de deur uitloop sta ik naast de auto en gaat die open...Skipper_NH schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:22:
Ik heb de auto GT-LINE PLUS nu een maand en heb afgelopen week voor het eerst geprobeerd de smart achterklep te gebruiken. Dat is de mogelijkheid om door achter de auto te gaan staan, terwijl deze is afgesloten langer dan een minuut, de achterklep open te laten gaan zonder gebruik te maken van een smartphone. Alleen de originele smartkey wordt gebruikt zonder ook maar één knop aan te raken. Maar wat wij ( dealer en ik) ook proberen het werkt niet. Ja de functie staat aan in het menu. Ook al diverse keren uit/aan gezet.
Ook de andere sleutel doet het niet. Op FB in de Nederlandse EV 3 groep is er één iemand die hetzelfde ervaart sinds de laatste update. Maar die heeft de dealer nog niet bezocht. Ik vandaag dus wel. Alle andere functies van de klep werken normaal. Er zit een trekhaak onder van Kia zelf. Bij monteren daarvan hoeft de bumper er niet af en dus hoeft ook geen stekker los genomen te worden (de sensor van de achterklep zit in bovenste deel v.d. bumper volgens de dealer).
Heeft iemand dit al eens mee gemaakt en sterker nog kunnen oplossen? De schuif smart achterklep aan zetten is dus al gedaan.
[ Voor 9% gewijzigd door Skipper_NH op 16-06-2025 15:27 ]
Bij mijn Niro EV werkt de automatische achterklep alleen als de deuren op slot zijn en de sleutel even buiten bereik is geweest. Als ik uitstap de deuren op slot zet en naar de achterklep loop werkt het niet. Loop ik even van de auto weg en weer terug dan gaat de klep wel open.Skipper_NH schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:22:
Ik heb de auto GT-LINE PLUS nu een maand en heb afgelopen week voor het eerst geprobeerd de smart achterklep te gebruiken. Dat is de mogelijkheid om door achter de auto te gaan staan, terwijl deze is afgesloten langer dan een minuut, de achterklep open te laten gaan zonder gebruik te maken van een smartphone. Alleen de originele smartkey wordt gebruikt zonder ook maar één knop aan te raken. Maar wat wij ( dealer en ik) ook proberen het werkt niet. Ja de functie staat aan in het menu. Ook al diverse keren uit/aan gezet.
Ook de andere sleutel doet het niet. Op FB in de Nederlandse EV 3 groep is er één iemand die hetzelfde ervaart sinds de laatste update. Maar die heeft de dealer nog niet bezocht. Ik vandaag dus wel. Alle andere functies van de klep werken normaal. Er zit een trekhaak onder van Kia zelf. Bij monteren daarvan hoeft de bumper er niet af en dus hoeft ook geen stekker los genomen te worden (de sensor van de achterklep zit in bovenste deel v.d. bumper volgens de dealer).
Heeft iemand dit al eens mee gemaakt en sterker nog kunnen oplossen? De schuif smart achterklep aan zetten is dus al gedaan.
Niro EV Exec 07-2023
Mag ik vragen wat je overweging is Ionity te nemen, en niet bijvoorbeeld Fastned of Tesla?bartmaniac schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:18:
ik zou voor mijn trip naar Duitsland een ionity pro abo van 7,99 willen nemen (1e maand) om daarna terug op te zeggen maar kan het zijn dat dit dan enkel werkt voor het land waar je met je apple id account geregistreerd bent? Of met andere woorden: ga ik enkel aan de Belgische Ionity laadpunten aan een goedkoper tarief laden of overal in Europa?
Ben je er al achter? Ik heb dit systeem namelijk ook.ap3nr0ts schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:55:
Snelle vraag, ik heb bij de dealer ook deze laten installeren, voor en achter: https://webshop.kia.nl/accessoires/comfort/0/ZKVRECZ710SHRC/
Maar ik krijg het niet voor elkaar om die 24/7-security-modus te triggeren. Ik schud met de G-sensor op maximale stand aan de achterkant van de auto, en drukte flink tegen de wielen voor, maar er staat alleen een filmpje klaar op de SD van "parking mode" bij het in- en uitstappen. Wat doe ik hier verkeerd en waarom werkt het niet? Ik heb aangegeven dat ik hem met alle features geïnstalleerd wilde hebben, en heb hem alleen een paar keer opnieuw ingesteld omdat die app zo achterlijk slecht is dat ik het maar heb opgegeven daarmee. Zou het zijn omdat de voltage-monitoring op 11,8 staat. Moet dat lager?
Oh, ik zeg niet dat het niet goed is, maar in ieder geval Tesla was voor onze trip door Frankrijk vorige maand goedkoper dan Ionity.bartmaniac schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:53:
Ik heb autocharge van Fastned actief maar in de app zie ik geen prijsindicatie voor de opgegeven trip. Waarom is enkel Ionity niet goed?
En ik heb zelf met Ionity niet al te beste ervaringen bij zo'n trip een aantal jaar terug toen ongeveer de helft buiten werking was in Frankrijk. Nou heb ik me hier laten vertellen dat dat inmiddels een stuk beter is, dat weet ik niet. Ik heb voor onze trip in mei puur naar de prijzen en locaties gekeken, en daar kwam voor mij Tesla goedkoper en praktischer uit.
Daarnaast heb ik het idee dat de autonome noodremassistentie niet (goed) werkt. Mijn vorige auto, Kia Niro, greep als het nodig is in. Het heeft mij wel eens schade voorkomen. Ik heb het bij de EV3 nog niet meegemaakt, zelfs als ik het probeer te forceren. Iemand daar gedachtes bij?
EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp
Naast wat issues met audio bronnen die na een update plots allemaal dezelfde volume regeling hebben in plaats van per audio bron, continue uitloggende Kia apps en wat andere ergernissen is het verder een groot plezier om mee te rijden.
Helaas nu tegen het eerste grote probleem aangelopen. Airco is er mee gestopt. Blaast nog vrolijk lucht door het systeem maar koelt (of verwarmt) totaal niet meer
Dus maar op naar de Kia dealer waar helaas de wachttijd meer dan een maand is
"EV-modus actief" suggereert dat de auto nog in READY stond, oftewel gereed om te rijden. In die modus kan je niet laden. Mogelijk vergeten om de auto uit te zetten na P? (Uit en dan zonder rem weer aan, om in de POWER ON modus te komen, is prima.)bartmaniac schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:20:
Toch wat gesukkel aan de ionity. Kon al moeilijk scherm lezen met zon erop maar ik had plug and charge geactiveerd meet dat leek eerst niet te werken , kreeg roof kruis en op de telefoon de melding kan laden niet starten ev- modus actief.
Waarvoor moest je 40 euro betalen? Dit is niet een bedrag dat ik herken van de prijslijst. Wat zegt de factuur?Vanalles geprobeerd nummer pomp ingegeven en plots ging het na een tijd wel. Micchien was dit omdat dit de eerste keer aan een ionity was. Ik heb een ionity power abbo maar blijkbaar moest ik nog eens 40 euro betalen.
Plug & Charge is momenteel enkel beschikbaar via Kia Charge. Daar heb je overigens geen betaald abonnement voor nodig. Als je Plug & Charge activeert is je auto gekoppeld aan het Kia Charge contract. Voor zover ik weet zijn er (nog) geen andere MSP's waarbij je Plug & Charge kan installeren in de EV3.Werkt plug and charge enkel als je een ionity abbo hebt afgesloten binnen de kia app of zou dat met de ionity app moeten werken. Het was niet duidelijk welke app ik nu wanneer moet starten
Ionity rechtstreeks (dus zonder tussenkomst van een MSP) biedt ook (nog) geen Plug & Charge abonnement aan. Dus als je een abonnement via de Ionity app afsluit, dan kan je die niet met Plug & Charge gebruiken.
Welke app je moet starten? Dat ligt aan met welke je het liefst betaalt c.q. welke tarieven je wilt gebruiken. Als je het Ionity Power abonnement overweegt dan is rechtstreeks bij Ionity het goedkoopst. Dan moet je dus de Ionity app gebruiken.
[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 17-06-2025 11:00 ]
Je zou even terug moeten zoeken in dit topic, maar als ik het goed begrijp werkt plug&charge inderdaad alleen via Kia zelf. Heb het zelf niet geprobeerd maar staat eerder dit topic wel iets over geschreven.bartmaniac schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:20:
Toch wat gesukkel aan de ionity. Kon al moeilijk scherm lezen met zon erop maar ik had plug and charge geactiveerd meet dat leek eerst niet te werken , kreeg roof kruis en op de telefoon de melding kan laden niet starten ev- modus actief. Vanalles geprobeerd nummer pomp ingegeven en plots ging het na een tijd wel. Micchien was dit omdat dit de eerste keer aan een ionity was. Ik heb een ionity power abbo maar blijkbaar moest ik nog eens 40 euro betalen. Werkt plug and charge enkel als je een ionity abbo hebt afgesloten binnen de kia app of zou dat met de ionity app moeten werken. Het was niet duidelijk welke app ik nu wanneer moet starten
(oeps, mijn reactie te lang laten wachten toen ik even afgeleid werd)
[ Voor 3% gewijzigd door aip op 17-06-2025 11:43 ]
Sinds twee weken hebben wij onze KIA EV3 in bezit. Het betreft een Spaanse GT-Line met Luxury Pack in Ivory Silver. Deze is vergelijkbaar met de Nederlandse GT-Line met schuifdak vermoed ik: full specs in ieder geval. En ten opzichte van alle Nederlandse EV3’s daar bovenop ook nog eens een warmtepomp. Die zullen we minder nodig hebben dan in Nederland hier aan de Spaanse Zuidkust, maar die is onderdeel van het Luxury Pack waar hier zaken in zitten als elektrische stoelverstelling met geheugen, verwarmde en gekoelde stoelen en het schuifdak. En dus ook de warmtepomp.
De dag na het in ontvangst nemen van de auto zijn we voor een aantal weken op vakantie gegaan in de Pyreneeën. Dus een trip van 1.000 km van het zuiden van Spanje naar de grens met Frankrijk en vice versa. En we hebben natuurlijk ook nog de nodige kilometers in de Pyreneeën gereden.
:strip_exif()/f/image/P2DLNmlXM0d8oATqwNxAckbp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HfnITfHlIN1N65dGxfASO8Rg.jpg?f=fotoalbum_large)
Na ruim 2.700 km weer thuis te zijn gekomen, kan ik niets anders zeggen dan dat het een fantastische elektrische reisauto is.
De maximale laadsnelheid mag dan niet heel hoog zijn, de auto blijft wel lekker lang op zijn maximum laden, ook in hoge temperaturen. Zie foto: met een buitentemperatuur van 35 graden bij een SoC van 65% nog steeds 131 kW.
ABRP werkt prima. Mijn ervaring is wel dat in de iPhone app het soms wat onduidelijk is hoe je voorkeurs aanbieders etc. moet selecteren. Op de website (op een iPad of Macbook) gaat dat wel heel intuïtief.bartmaniac schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:57:
Ik ga abrp proberen en kijken of dit wel werkt
Nee, ik filter in de navigatie op Ionity en dat werkt tot nu toe prima. Wanneer ik geen abo actief heb ergens kijk ik meestal of er een Tesla locatie op de route ligt want die zijn standaard al wel redelijk voordelig.bartmaniac schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:21:
Sta nu te laden aan een shell recharge aan een hoger tarief dat dat ik bij ionity power had betaald terwijl er volgens de ionity app wel een laadstation langs de route was bleef de kia navigatie andere stations kiezen. Hebben jullie bij vele aanbieders dan telkens een abo van X euro per maand?. Ik gebruik enkel DC laden tijdens vakantie
Nadat donderdag de ICCU kapot ging en de auto bij de dealer stond werd ik gelukkig deze keer snel gebeld, gisterenmiddag mocht ik de auto al weer ophalen. Uiteraard gevraagd aan de dealer of ze nu iets anders hebben gedaan dan bij de 1ste vervanging van de ICCU. Deze 3de ICCU zou een ander partnr hebben en dus nieuwer moeten zijn, hopelijk daarmee het probleem definitief verleden tijd maar we gaan het zien.
In de tussentijd een EV3 LR Air als leenauto, mooie vergelijking met mijn Plus A. maar miste toch zeker wel een stukje geluid, open dakje en wat is de kofferklep zwaar zeg
Ik zou je echt even verdiepen in ABRP. Werkt echt prima als je het even gevonden hebt. Ik heb dan de Kia nav nog wel aanstaan naast ABRP op mijn telefoon maar die laadstation meldingen negeer ik gewoon lekker.bartmaniac schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:21:
Sta nu te laden aan een shell recharge aan een hoger tarief dat dat ik bij ionity power had betaald terwijl er volgens de ionity app wel een laadstation langs de route was bleef de kia navigatie andere stations kiezen. Hebben jullie bij vele aanbieders dan telkens een abo van X euro per maand?. Ik gebruik enkel DC laden tijdens vakantie
Qua abbo: hier alleen Tesla. 9,99 per maand, en dan betaal je nog maar zo'n 33-37 ct. per kWh (kan een beetje varieren, soms zelfs minder, in 1 geval betaalde ik 41ct per kWh, maar dat was op een drukke locatie om 19u in de avond). Na 2 a 3 keer laden heb je dat tientje eruit, en daarna is het een besparing. En na terugkeer van vakantie gewoon in de app weer afgemeld. Een kind kan de was doen.
Voordeel van Tesla vind ik ook dat de locaties net een km of zo van de snelweg liggen. Ik reis meestal met de hond, en die kun je dan rustig 20 minuten uitlaten, en daarna weer door. Is op die locaties vaak fijner dan langs de snelweg, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Waarschijnlijk is die 40 euro de reservering op je creditcard. Pas als je klaar bent met laden is het werkelijke bedrag bekend. Dat is het bedrag dat je betaalt.bartmaniac schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:20:
Ik heb een ionity power abbo maar blijkbaar moest ik nog eens 40 euro betalen.
Wij hebben in de vakantie gewoon via de Ionity-app geladen.
[ Voor 25% gewijzigd door bartmaniac op 17-06-2025 17:21 ]
Toch effe anders als de andere berichten dat mensen de auto ineens eerder mochten ophalen 🥲
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
Zei hieronder bericht van Zr40. Dus de volgende keer gewoon auto uitzetten, uitstappen en deuren dicht. Dan aan de lader hangen en de laadsessie starten. Dan gaat het scherm gewoon weer uit nadat ie gestart is, en kun je de auto ook gewoon op slot doen als je even een kop koffie wil halen of een boodschapje wil doen.bartmaniac schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:19:
Waarom krijg ik bij het laden het scherm niet meer uit? Druk ik op de EV knop komt er Haal stekker uit de wagen om te starten, maar dat wil ik niet ik wil gewoon scherm uit en verder blijven laden? Kan deur ook niet sluiten en moet noodgedwongen bij auto blijven. Eerste lange reis niet echt relaxerend altijd wel iets bii het laden
Dat is inderdaad heel wat anders dan mijn ervaring.aidanl schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:17:
Auto zou eerst eind juni geleverd worden, toen begin juli. Ivm inleveren van huidige auto even met de dealer gebeld. Auto stond nu op een schip en komt begin juli aan, maar daarna moet een derde partij de auto nog vervoeren, moet de dealer nog wat met de auto doen en klaar maken... dus dat wordt steeds later in juli.
Toch effe anders als de andere berichten dat mensen de auto ineens eerder mochten ophalen 🥲
Het is nog geen JulyR0bb3rt schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:16:
[...]
Dat is inderdaad heel wat anders dan mijn ervaring.
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
het is nog geen juli inderdaad, die komt wel aardig in de buurt
Mijn auto zou eind juli pas binnenkomen, maar die mag ik vrijdag ophalen. Daar zit een vervroeging in van ruim een maand.
ik kreeg het scherm uit door op de EVknop te drukken maar zonder op het rempedaal te drukkenZr40 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:23:
Het scherm gaat vanzelf uit tijdens het laden als je niet in POWER ON modus zit en de deuren zijn dicht.
je bedoelt de ABRP op de smartphone want via apple Carplay lijkt dat toch op nit veel dan liever de routeaanwijzigingen via kia navigatie.aip schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:39:
[...]
Ik zou je echt even verdiepen in ABRP. Werkt echt prima als je het even gevonden hebt. Ik heb dan de Kia nav nog wel aanstaan naast ABRP op mijn telefoon maar die laadstation meldingen negeer ik gewoon lekker.
Qua abbo: hier alleen Tesla. 9,99 per maand, en dan betaal je nog maar zo'n 33-37 ct. per kWh (kan een beetje varieren, soms zelfs minder, in 1 geval betaalde ik 41ct per kWh, maar dat was op een drukke locatie om 19u in de avond). Na 2 a 3 keer laden heb je dat tientje eruit, en daarna is het een besparing. En na terugkeer van vakantie gewoon in de app weer afgemeld. Een kind kan de was doen.
Voordeel van Tesla vind ik ook dat de locaties net een km of zo van de snelweg liggen. Ik reis meestal met de hond, en die kun je dan rustig 20 minuten uitlaten, en daarna weer door. Is op die locaties vaak fijner dan langs de snelweg, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ik zet de gewone navigatie aan van Kia met de eindbestemming. En dan leg ik op het vakje van de draadloze oplader mijn telefoon met ABRP aan. Die is dan alleen voor de oplaadpunten waar je wil stoppen in afwijking van wat Kia wil. Bevalt mij uitstekend. Wel de fijne navigatie met HUD etc., alleen zelf even in de gaten houden wanneer je wil afwijken voor je Ionity/Tesla/Fastned oplaadpunt.bartmaniac schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:46:
[...]
je bedoelt de ABRP op de smartphone want via apple Carplay lijkt dat toch op nit veel dan liever de routeaanwijzigingen via kia navigatie.
Oke, dan zat je voordat je op de EV-knop had gedrukt in POWER ON modus.bartmaniac schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:44:
[...]
ik kreeg het scherm uit door op de EVknop te drukken maar zonder op het rempedaal te drukken
Als je vanuit die modus mét het rempedaal op de EV-knop drukt, dan start je de auto. En dat mag niet met een aangesloten laadkabel. Vandaar ook de melding dat je de stekker moet loskoppelen om te kunnen starten
De Premium versie van ABRP werkt ook samen met de HUD (icm met Apple Carplay in ieder geval, met Android Auto weet ik het niet maar ik vermoed dan ook).aip schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:00:
Ik zet de gewone navigatie aan van Kia met de eindbestemming. En dan leg ik op het vakje van de draadloze oplader mijn telefoon met ABRP aan. Die is dan alleen voor de oplaadpunten waar je wil stoppen in afwijking van wat Kia wil. Bevalt mij uitstekend. Wel de fijne navigatie met HUD etc., alleen zelf even in de gaten houden wanneer je wil afwijken voor je Ionity/Tesla/Fastned oplaadpunt.
Ik had voor mijn EV3 ook een Kia Niro. Heb inmiddels met de EV3 ook een automatische noodstop meegemaakt en dat is er echt eentje van dik hout zaagt men planken, ik stond goed snel stil, zeg.DEVegg schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:48:
Daarnaast heb ik het idee dat de autonome noodremassistentie niet (goed) werkt. Mijn vorige auto, Kia Niro, greep als het nodig is in. Het heeft mij wel eens schade voorkomen. Ik heb het bij de EV3 nog niet meegemaakt, zelfs als ik het probeer te forceren. Iemand daar gedachtes bij?
Moet zeggen dat ik ook het idee heb dat de EV3 pas veel later ingrijpt dan mijn vorige auto (VW E-Golf). Vorige week toevallig dat een fietser heel hard op een oversteek aankwam fietsen en ik en mijn partner beide zoiets hadden van gaat die wel stoppen en net toen die stopte gaf de auto een botsingswaarschuwing maar deed uiteindelijk niet afremmen (was ook niet meer nodig).Marieke2006 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:53:
[...]
Ik had voor mijn EV3 ook een Kia Niro. Heb inmiddels met de EV3 ook een automatische noodstop meegemaakt en dat is er echt eentje van dik hout zaagt men planken, ik stond goed snel stil, zeg.
1x dat ik bijna door rood reed en toen greep de auto wel in en kwam er een voorrangsbord in beeld.
Maar waar mijn vorige auto en de Peugeot die ik vorige week 1dagje als leenauto had wel heel vaak ingrepen was bij het inparkeren bij mijn huis. Dat is richting een heg en daar greep de VW nog wel is in bij het achteruit inparkeren, de EV3 laat me gewoon de heg inrijden (ondanks een hoop gepiep van de parkeersensoren). Zit die functie er wel op?
Ik zag net ook de update toen ik de auto verliet, ben benieuwd.josduisings schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:08:
Kreeg vanochtend een nieuwe ICCU update binnen. Release notes vertelden niets, ben benieuwd of ik er iets van ga merken.
[ Voor 11% gewijzigd door mats op 18-06-2025 10:09 ]
Ik zag de update, zag zo snel niet waar die over ging, dus had m nog even uitgesteld. Maar die gaan we dan maar even installeren vanavond.josduisings schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:08:
Kreeg vanochtend een nieuwe ICCU update binnen. Release notes vertelden niets, ben benieuwd of ik er iets van ga merken.
Ik heb de A+ en bij mij grijpt hij wel in, alleen niet met de standaard parkeersensoren. Hij grijpt wellicht alleen in bij combinatie dode hoek en parkeersensoren? Het is niet zo dat de auto stil gaat staan voor een muurtje.mats schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:08:
[...]
Maar waar mijn vorige auto en de Peugeot die ik vorige week 1dagje als leenauto had wel heel vaak ingrepen was bij het inparkeren bij mijn huis. Dat is richting een heg en daar greep de VW nog wel is in bij het achteruit inparkeren, de EV3 laat me gewoon de heg inrijden (ondanks een hoop gepiep van de parkeersensoren). Zit die functie er wel op?
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Hier ook een iccu update, zonder problemen al bijna 6500 km met de +A gereden.aip schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:19:
[...]
Ik zag de update, zag zo snel niet waar die over ging, dus had m nog even uitgesteld. Maar die gaan we dan maar even installeren vanavond.
Stond dat er verbeteringen in het laden via wisselstroom.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Die gratis OTA-updates zijn voor de navigatie volgens mij. Bij de noodzakelijke updates kun je volgens mij niet eens kiezen of je ze ota wilt uitvoeren, of wilt downloaden via een usb-stick.AtlAntA schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:38:
Is voor mij al de derde ota update. Alleen de eerste 2 zouden gratis zijn toch? Of vallen zulke noodzakelijke updates niet onder dat beleid.
Dat is opvallend. Mijn oprit is vrij smal tussen 2 heggen en toen ik terug kwam van mijn vakantie waren de heggen flink gegroeid in de breedte. Ik kwam nauwelijks mijn oprit (achteruit) meer op, omdat mijn GT+ permanent remde. Pas nadat ik de heggen gesnoeid had kon ik er weer normaal op rijden.mats schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:08:
[...]
Maar inderdaad, op het werk kreeg ik 'm ook niet achteruit ingeparkeerd ivm de heg aan de zijkant.
[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 18-06-2025 21:23 ]
Hier parkeer ik 10cm vanuit de muur, volgens mij ligt het aan de snelheid die je rijd. Piept als een malle maar rolt wel door. Rij ik wat harder dan klapt die in de rem.EricEric752 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:20:
[...]
Dat is opvallend. Mijn oprit is vrij smal tussen 2 heggen en toen ik terug kwam van mijn vakantie waren de heggen flink gegroeid in de breedte. Ik kwam nauwelijks mijn oprit (achteruit) meer op, omdat mijn GT+ permanent remde. Pas nadat ik de heggen gesnoeid had kon ik er weer normaal op rijden.
__/`\__/`\__
YouTube: My Ioniq 5's ICCU failed and Hyundai's doing a terrible job fixing t...
Ik zal er nog eens op letten bij het parkeren, want meestal rijdt ik echt erg langzaam achteruit mijn oprit op, juist omdat die zo smal is (zelfs met gesnoeide heggenMistacal schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:22:
[...]
Hier parkeer ik 10cm vanuit de muur, volgens mij ligt het aan de snelheid die je rijd. Piept als een malle maar rolt wel door. Rij ik wat harder dan klapt die in de rem.
[ Voor 0% gewijzigd door EricEric752 op 18-06-2025 21:27 . Reden: typo ]
hmm, bijzonder ook bij het werk zit er een flinke heg, zeker dat die voor de voorbujmper komt maar ik kan toch doorrollen als ik maar lanmgzaam genoeg gaan, denk 5km/h of minderEricEric752 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:27:
[...]
Ik zal er nog eens op letten bij het parkeren, want meestal rijdt ik echt erg langzaam achteruit mijn oprit op, juist omdat die zo smal is (zelfs met gesnoeide heggen). Mijn indruk is dat hij echt remt als hij denkt dat hij de heg gaat raken, hoe langzaam ik ook rij.
__/`\__/`\__
Hoe ik het doe (maar misschien is er een snellere manier): ik klik in het kleine schermpje in het navigatiescherm op het stekkertje. Dan opent er een nieuw venster, waar bovenaan een trechter staat. Hiermee kun je binnen de laadpalen filteren op bijvoorbeeld snelheid, aanbieder etc.bartmaniac schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:57:
Kan iemand mij zeggen hoe ik in het scherm kom waar je kan aan of afvinken welke laadoperator je wil zien? Ik vond dat tot voor kort altijd nu zoek ik me al 2 dagen een breuk.
Exact dat heb ik ook, ook aan de rechter kant. Sommige ritten werkt het feilloos, andere ritten wordt de helft van de auto's aan de rechterkant gemist. Senors zijn dus niet stuk. Beetje los? Geen idee... Ik kan er vooralsnog geen logica in ontdekken. Binnenkort maar eens langs de dealer.onzenuub schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 23:01:
Tijdens de rit vanuit Boost Brabant naar Domburg vandaag merkte ik, dat de rechter dode hoekdetectie regelmatig niet werkte. Bijvoorbeeld ook niet als een vrachtwagen rechts van mij reed, geen rode driehoek in de spiegel en geen waarschuwing bij naar rechts richting aangeven. Toch eens even in de gaten houden of dat nog vaker voorkomt.
EV3 Plus + ADAS LR BlueFro, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC
Nou merk ik zelf dat wanneer ik een voertuig (meestal truck) in wil halen met ca. >30 kmh snelheidsverschil geen melding verschijnt, met lagere snelheden wel.Beperkingen van de dodehoekassistent
Mogelijk werkt de dodehoekassistent niet normaal of werkt de functie op een onverwachte manier onder volgende omstandigheden:
...
• Een achterligger rijdt op een zeer kleine afstand van u of een andere auto rijdt op een kleine afstand voorbij uw auto
• Een andere auto rijdt u zeer snel voorbij, zodat hij slechts heel kort naast u rijdt
• Uw auto rijdt een andere auto voorbij
• Uw auto verandert van rijstrook
• Uw auto is op hetzelfde tijdstip als het voertuig naast u vertrokken en heeft versneld
...
EV3 Plus + ADAS LR BlueFro, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC
Ik heb de indruk dat wanneer je een vrachtwagen inhaalt, de auto denkt dat je langs een muur rijdt. Om die reden zou de sensor geen signaal afgeven. Ik vind het verder niet storend.jvdlely schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:24:
Ok, ben ergens gerustgesteld dat ik niet de enige ben. Ik wacht nog even met naar de dealer gaanDat uit de handleiding had ik idd gelezen. En ik snap dat met regen of vuil op de sensoren het minder goed werkt. Maar aan de linkerkant worden echt alle voertuigen gespot maar rechts niet. In de gaten houden maar en proberen een patroon te ondekken.
Zojuist is de auto weer een update gestart. Ik heb niet gezien wat wordt geupdate. Ben benieuwd.
EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB
EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB
Dit is heel goed verklaarbaar. Links word je vaak ingehaald door auto's. Het verschil in snelheid is daar vaak minder dan 10km/u. De meeste rijden namelijk de maximaal toegestane snelheid of iets erboven. De voertuigen die jij inhaalt zijn vast vaak vrachtwagens die aanzienlijk langzamer rijden. Het verschil in snelheid is daar gewoon groter waardoor de auto geen waarschuwing afgeeft.jvdlely schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:24:
Ok, ben ergens gerustgesteld dat ik niet de enige ben. Ik wacht nog even met naar de dealer gaanDat uit de handleiding had ik idd gelezen. En ik snap dat met regen of vuil op de sensoren het minder goed werkt. Maar aan de linkerkant worden echt alle voertuigen gespot maar rechts niet. In de gaten houden maar en proberen een patroon te ondekken.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Al 39.000 km op de teller?slagroomsoes schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:55:
Vandaag eerste onderhoudsbeurt gehad. Mocht van de lease maatschappij bij de Kia dealer. Enige nadeel is dat ze een erg volle agenda hebben, heb tijdig mijn beurt gepland maar kon pas laat terecht. Hierdoor 9dkm overtijd. Auto stond na 25 minuten weer buiten, geen op- en aanmerkingen.
Ik niet! Jij wel?morscha schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 02:39:
[...]
Ben je er al achter? Ik heb dit systeem namelijk ook.
Yep. Elektrisch rijden bevalt me supergoed!
Vooraf dacht ik dat vanwege de vele kilometers die ik maak dat ik tussendoor laden weleens als hinderlijk zou ervaren. Echter is dit totaal niet het geval, hoef nauwelijks 'tussendoor' te laden vanwege de grote range van de EV3. Snelladen eigenlijk alleen tijdens lange ritten naar het buitenland. Binnen NL regelmatig dagen van 400 km, dit red ik prima op één lading. Ik laad wel tot 100%.
Fijne overstap naar elektrisch rijden.
Heeft iemand nog wat gehoord over het al dan niet onthouden van de eco stand?
Heeft iemand zelf een trekhaak uitgezocht?
Er is een officiële van Kia, die best duur is.
Op hun site staan er van GDW ook vermeld. Bij de garage waar we informeerden konden ze die wel bestellen, maar nog niet de kabelsets ervoor. Voorlopig wachten we dus nog even af.
Ook bij mij een kleine tik maar direct een grote scheur in de ruit. Ruit kan wel direct vervangen worden. Moest wel meerdere herstellers bellen, uiteindelijke bij Carglass. Ik vermoed dat dit geen originele Kia ruit wordt.aikink schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:25:
Nou, steenslag is ook niet aan raden... een klein putje net onder de bovenrand, en het trekt als de bliksem door het glas.
[Afbeelding]
Morgen zou de ruit vervangen worden, maar ben net gebeld door de hersteller met de mededeling dat er voor de EV3 nog helemaal geen ruiten op de markt te krijgen zijn, en dat het dus onbekend is hoelang het dan wel gaat duren.
Een suffe vraag na het lezen van alles hier, aangezien ik twijfelde tussen de auto zelf wassen en gewoon door een wasstraat gaan. Ik zie een auto als een gebruiksvoorwerp, waar ik wel netjes mee om wil gaan. En met zo'n hogedrukspuit of alleen een spons gebruiken, ben ik juist bang dat ik door domheid iets beschadig. Wasstraat lijkt me dus het verstandigst.
Als ik dit in gedachten houd:
- Auto in N en aan laten staan, geen auto-hold.
- Ruitenwissers op 0 en niet automatisch. Moet je dat apart voor en achter doen?
- Spiegels inklappen bij een pull-through of niet?
- Voor de zekerheid je deuren van binnen op slot doen, al doet een Air toch niks automatisch.
Vergeet ik dan iets? Daarna openingen goed afdrogen, heb ik wel gelezen. Ik dacht ook aan een microvezeldoek achter de laadklep even, zodat het daar vast vochtig wordt maar niet meteen in je stekker zelf zit allemaal.
@T--men Damn. Da's kut.
Hier tot nu toe 1x gebruik gemaakt van een wasstraat, gaat prima. Het zelf doen heb ik het geduld niet voor, en een wasstraat is sowieso sneller.ap3nr0ts schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:23:
Een suffe vraag na het lezen van alles hier, aangezien ik twijfelde tussen de auto zelf wassen en gewoon door een wasstraat gaan. Ik zie een auto als een gebruiksvoorwerp, waar ik wel netjes mee om wil gaan. En met zo'n hogedrukspuit of alleen een spons gebruiken, ben ik juist bang dat ik door domheid iets beschadig. Wasstraat lijkt me dus het verstandigst.
Let wel op dat je tijdens het schakelen naar N niet wel het rempedaal gebruikt, anders activeert ook de parkeerrem automatisch.Als ik dit in gedachten houd:
- Auto in N en aan laten staan, geen auto-hold.
Gebeurt dat toch, duw op de handmatige parkeerrem knop om de rem er weer af te halen.
Ja, die bedien je apart.- Ruitenwissers op 0 en niet automatisch. Moet je dat apart voor en achter doen?
Als je wilt dat je spiegels niet gewassen worden, dan inderdaad spiegels inklappen.- Spiegels inklappen bij een pull-through of niet?
Deuren op slot gebeurt (bij mij althans) toch al automatisch bij het wegrijden, maar ook zonder slot zal een wasstraat niet zomaar aan de deurklink trekken. Daar hoef je niet aan te denken.- Voor de zekerheid je deuren van binnen op slot doen, al doet een Air toch niks automatisch.
[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 20-06-2025 19:09 ]
Opnieuw koppelen heeft geen zin.
Iemand ook een dergelijke ervaring?
Spiegels inderdaad inklappen, anders kan het motortje waarmee je de spiegels verstelt beschadigden, aldus de dealerZr40 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:45:
[...]
Hier tot nu toe 1x gebruik gemaakt van een wasstraat, gaat prima. Het zelf doen heb ik het geduld niet voor, en een wasstraat is sowieso sneller.
[...]
Let wel op dat je tijdens het schakelen naar N niet het rempedaal gebruikt, anders activeert ook de parkeerrem automatisch.
Gebeurt dat toch, duw op de handmatige parkeerrem knop om de rem er weer af te halen.
[...]
Ja, die bedien je apart.
[...]
Als je wilt dat je spiegels niet gewassen worden, dan inderdaad spiegels inklappen.
[...]
Deuren op slot gebeurt (bij mij althans) toch al automatisch bij het wegrijden, maar ook zonder slot zal een wasstraat niet zomaar aan de deurklink trekken. Daar hoef je niet aan te denken.
Die snap ik niet. Je kunt toch niet schakelen naar de N zonder de rem lichtjes in te trappen? Schakelen is toch geblokkeerd als je de rem niet intrapt?Zr40 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:45:
Let wel op dat je tijdens het schakelen naar N niet het rempedaal gebruikt, anders activeert ook de parkeerrem automatisch.
En sinds wanneer wordt de parkeerrem ingeschakeld als je gaat schakelen?
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Ouch, dat komt bekend voor ja. Carglass kan dus wel snel(ler) leveren en ook de camerasystemen calibreren? Dat was bij andere partijen wel een probleem. Ik kan waarschijnlijk 1 juli terecht bij de dealer, volgende week bellen of de ruit ook echt binnen is gekomen om een onnodig ritje van 400km te besparen.T--men schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:21:
[...]
Ook bij mij een kleine tik maar direct een grote scheur in de ruit. Ruit kan wel direct vervangen worden. Moest wel meerdere herstellers bellen, uiteindelijke bij Carglass. Ik vermoed dat dit geen originele Kia ruit wordt.
[Afbeelding]
Oh, en zorg dat de laadkabel goed aangesloten is wanneer de geplande klimaatregeling aan slaat, of je krijgt iedere 15 seconde een melding om dat nu toch echt even te controleren
[ Voor 22% gewijzigd door aikink op 20-06-2025 07:27 ]
Dit wil ik ook even testen ja, haha. Gelukkig loopt mijn parkeerplek licht af. Ik ga hem zo eens hier in N proberen te zetten en kijken of ik dan rol. Ik las ook dat je op "OK" moet drukken zodat hij niet overspringt naar P terug, en je daar kort een pop-up voor krijgt. Wel mooi hoe ik daadwerkelijk lichte zenuwen heb voor het wassen van een auto.DutchKel schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:07:
[...]
Die snap ik niet. Je kunt toch niet schakelen naar de N zonder de rem lichtjes in te trappen? Schakelen is toch geblokkeerd als je de rem niet intrapt?
En sinds wanneer wordt de parkeerrem ingeschakeld als je gaat schakelen?
Houd er alleen wel rekening mee dat je NIET i-Pedal aan hebt staan, die doet wel een "autohold".
Gewoon spullen
De rem is verplicht als je vanuit P of N naar N, D of R wilt schakelen. Maar hier wil je vanuit D naar N. Dat kan zonder de rem in te trappen.DutchKel schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:07:
[...]
Die snap ik niet. Je kunt toch niet schakelen naar de N zonder de rem lichtjes in te trappen? Schakelen is toch geblokkeerd als je de rem niet intrapt?
Als je naar N schakelt met rem dus.En sinds wanneer wordt de parkeerrem ingeschakeld als je gaat schakelen?
Wanneer ik weer achter een PC zit zal ik het in de handleiding opzoeken. Ik heb het er zien staan toen ik dat schreef!
Edit: de parkeerrem wordt ingeschakeld als je schakelt zonder rem.
[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 20-06-2025 19:08 ]
Ik ervaar alleen wat anders nu ik hier zit. Als ik in R zit of D en wissel tussen D en R, moet ik wel remmen. Hij rolt ook gewoon voorzichtig door als ik hem juist schakel van R of D naar N en niks aanraak meer. Hij heeft aan op N te staan en gaat niet naar P voor zover ik kan zien.Zr40 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:27:
[...]
De rem is verplicht als je vanuit P of N naar N, D of R wilt schakelen. Maar hier wil je vanuit D naar N. Dat kan zonder de rem in te trappen.
[...]
Als je naar N schakelt met rem dus.
Wanneer ik weer achter een PC zit zal ik het in de handleiding opzoeken. Ik heb het er zien staan toen ik dat schreef!
Zodra je het bestuurdersportier opent gooit ie hem automatisch op de parkeerrem.ap3nr0ts schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:38:
[...]
Dit wil ik ook even testen ja, haha. Gelukkig loopt mijn parkeerplek licht af. Ik ga hem zo eens hier in N proberen te zetten en kijken of ik dan rol. Ik las ook dat je op "OK" moet drukken zodat hij niet overspringt naar P terug, en je daar kort een pop-up voor krijgt. Wel mooi hoe ik daadwerkelijk lichte zenuwen heb voor het wassen van een auto.
Dat maakt dan toch niet uit? Ik zit er gewoon in terwijl hij erdoorheen rolt.aikink schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:02:
[...]
Zodra je het bestuurdersportier opent gooit ie hem automatisch op de parkeerrem.
"Remmen" is niet nodig, minimaal indrukken, dan remt hij niet/nauwelijks en kan je ook gewoon overal in schakelenap3nr0ts schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:50:
[...]
Ik ervaar alleen wat anders nu ik hier zit. Als ik in R zit of D en wissel tussen D en R, moet ik wel remmen. Hij rolt ook gewoon voorzichtig door als ik hem juist schakel van R of D naar N en niks aanraak meer. Hij heeft aan op N te staan en gaat niet naar P voor zover ik kan zien.
__/`\__/`\__
Ik kon zweren het gelezen te hebben, maar nu in de PDF versie van de handleiding kan ik het niet meer vinden...Zr40 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:27:
[...]
Rijd je toevallig zonder i-Pedal? Dus dat je auto al begint te bewegen in D en R als je de rem los laat?ap3nr0ts schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:50:
[...]
Ik ervaar alleen wat anders nu ik hier zit. Als ik in R zit of D en wissel tussen D en R, moet ik wel remmen. Hij rolt ook gewoon voorzichtig door als ik hem juist schakel van R of D naar N en niks aanraak meer. Hij heeft aan op N te staan en gaat niet naar P voor zover ik kan zien.
Bijvoorbeeld bij het achteruit inparkeren kan ik wel tussen D en R wisselen zonder de rem aan te hoeven raken. Ik gebruik wel i-Pedal.
Liefst 1, ja. 2 soms. Maar bij standje 1 (die hij bij mij altijd lijkt te pakken na een "reboot") ging het net dus prima met wat ik zei: je schakelt in de ready-stand naar N en dan rolt hij zover als hij kan. Je kan pas weer naar D of R als je je rem inderdaad indrukt/aanraakt. Ik kan wel zoals jij zegt zonder gas te geven of remmen naar N overgaan (en niks met P). Dat doet hij bij mij met en zonder remmen prima. Het was een wasstraat op een soort band, dus sowieso was het denk ik geen ramp geweest als hij wel op P stond. Weer wat geleerd, en een zinloze zorg minder.Zr40 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:25:
[...]
Ik kon zweren het gelezen te hebben, maar nu in de PDF versie van de handleiding kan ik het niet meer vinden...
[...]
Rijd je toevallig zonder i-Pedal? Dus dat je auto al begint te bewegen in D en R als je de rem los laat?
Bijvoorbeeld bij het achteruit inparkeren kan ik wel tussen D en R wisselen zonder de rem aan te hoeven raken. Ik gebruik wel i-Pedal.
(Wel meteen 2 sterretjes gevonden na de vakantie, haha, maar gelukkig allrisk verzekerd. Een minuscule en echt stipje eronder 10-20cm. Ik gok van hetzelfde steentje dan. Regel het maar snel, als ik hier de verhalen over een heel raam vervangen lees.)
Edit: droogdoeken-tip was wel fijn. Natte bende overal.
Ik doelde op het testen van de P/N/R, de deur opengooien in de wasstraat lijkt me niet zo handig.ap3nr0ts schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:03:
[...]
Dat maakt dan toch niet uit? Ik zit er gewoon in terwijl hij erdoorheen rolt.
Ik denk dat dit een fout in Carplay zelf is.Eevje schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 00:19:
Mijn vrouw en ik hebben sinds kort dat CarPlay niet meer optimaal werkt. In die zin dat whatsapp wel de meldingen in het display toont, maar als je er op tikt om het bericht te beluisteren, vraagt Siri iedere keer direct of ik het bericht wil beantwoorden. Zonder het bericht te hebben beluisterd.
Opnieuw koppelen heeft geen zin.
Iemand ook een dergelijke ervaring?
Want in mijn huidige auto heb ik hetzelfde probleem (BMW 3-serie)
Straks ga ik mijn EV3 ophalen dan kan ik testen of die het ook heeft
Inmiddels de auto gebracht en weer terug gekregen, was 45minuten werk ongeveer.
Inmiddels al een fix hiervoor gevonden? Ik heb recent een update op de telefoon (Samsung UI 7) uitgevoerd en nadien alleen maar gps problemenJohan9711 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:14:
Ik heb sinds vandaag problemen met GPS in mijn EV3. De locatie word de hele tijd fout aangepast, waardoor zowel Android auto als ingebouwd navigatie onbruikbaar is. Zijn er andere mensen met soortgelijke ervaringen?
R0bb3rt schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:37:
[...]
Ik denk dat dit een fout in Carplay zelf is.
Want in mijn huidige auto heb ik hetzelfde probleem (BMW 3-serie)
Straks ga ik mijn EV3 ophalen dan kan ik testen of die het ook heeft
Lijkt er op van wel: https://webshop.kia.nl/ac...0/EVF40AK020&modelid=176/DeJurist schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:28:
De uitvoering met zwarte velgen (GT) is de enige die ik echt mooi vind. Een kennis wil de LR nemen, maar dan wel met die velgen. Zijn die velgen ook los verkrijgbaar?
Bij mij verdween het vanzelf weer na een dag. Mogelijk was er een relatie met een zonnestorm op dat moment.rkvvkevin schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:13:
[...]
Inmiddels al een fix hiervoor gevonden? Ik heb recent een update op de telefoon (Samsung UI 7) uitgevoerd en nadien alleen maar gps problemen
Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/
Ik durf nu eerlijk gezegd niet door zo'n drive/roll through wasstraat met de hele procedure zoals hier besproken. Je hebt meestal maar een paar tellen om dit klaar te zetten voor de eerste rollen achter je banden komen om je mee te nemen.
Nouja, zo erg is het toch niet? Schakel naar N wanneer de medewerker het aangeeft en je bent er. Ja, misschien vergeet je de automatische ruitenwissers uit te zetten maar daar kom je snel genoeg achter en dan is er nog niets aan de hand.AtlAntA schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:10:
Met al die berichten over de wasstraat, was er ons niet ergens een carwash mode beloofd ooit een keer? Dat je met 1 menu knop ergens alles juist kan instellen?
Ik durf nu eerlijk gezegd niet door zo'n drive/roll through wasstraat met de hele procedure zoals hier besproken. Je hebt meestal maar een paar tellen om dit klaar te zetten voor de eerste rollen achter je banden komen om je mee te nemen.
Ik liet mij de eerste keer ook bang maken door posts op het internet. Maar in de praktijk stelt het niets voor.
Anyway, de voorruit is vies, vanavond maar weer eens wassen...
[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 20-06-2025 16:33 ]
1e keer ging het toch nog mis omdat ik "auto hold" nog aan had staan. De roller schiet dan onder de band vandaan maar geen schade aan de auto.
2e keer ging dat stuk goed maar halverwege werd de rechterruitenwisser even meegenomen door een roller en schoot weer terug. Resultaat een verbogen ruitenwisser. Dit was snel weer verholpen maar wel irritant. Neem aan dat dit een eenmalige toevalligheid was.
De "pre flight" checks zijn wel even goed om te doen inderdaad belangrijkste N geselecteerd en "auto hold" uit dan zou het goed moeten gaan.